quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 21:18 schreef TR08 het volgende:
Ik vraag niet om een belofte, meer om of ik je daar nog eens voor zal benaderen als "het" eenmaal zo ver is
Mensen vastpinnen doe ik alleen als ze zelf ook een exemplaar van het voertuig willen rijden en er vooruit betaald moet worden voor gereedschappen en onderdelen. Mensen die niet op de een of andere manier finandcieel betrokken zijn bij het geheel zijn zo vrij als ze zelf willen
Bij een dieselblok wordt hoger dan 10 een probleem? Vreemd. Helemaal omdat de verbrandingswarmte van LPG maar 75% is van die van diesel (per kg). Bovendien heeft een beetje diesel blok standaard een compressie verhouding van ongeveer 20. Of heeft dat met te vroege zelfontbranding oid te maken.quote:Op woensdag 1 november 2006 13:37 schreef vlad het volgende:
Heb even het een en ander nagevraagd hier aan een diesel/lpg/turbo deskundige![]()
Een turbo op een kleine 2 cilinder motor is goed mogelijk in combinatie met LPG (op basis van dieselblok). Dit gaat redelijk goed bij een compressieverhouding van 10. Hoger zou misschien kunnen, maar dan neemt de levensduur enorm af.
Hmm nou ja dat zal wel dan. Jammer, maar leuk om in elk geval uitgezocht te hebbenquote:En water inspuiten in het uitlaatgas werkt negatief uit voor de turbodruk. De impact van het koeler uitlaatgas is groter dan de eventuele winst die je met de waterdamp kunt halen.
Dat heeft te maken met de hetere verbranding die optreedt. De 1:10 verhouding is bepaald met ons lpg systeem. Hierbij wordt LPG verdampt voordat het ingespoten wordt, met als gevolg dat er geen warmte ontrokken wordt aan de gecomprimeerde lucht. Tevens speelt de gastemperatuur (+/- 60 oC bedrijfstemp) hierbij een rolquote:Op woensdag 1 november 2006 20:20 schreef TR08 het volgende:
[..]
Bij een dieselblok wordt hoger dan 10 een probleem? Vreemd. Helemaal omdat de verbrandingswarmte van LPG maar 75% is van die van diesel (per kg). Bovendien heeft een beetje diesel blok standaard een compressie verhouding van ongeveer 20. Of heeft dat met te vroege zelfontbranding oid te maken.
[..]
Hmm nou ja dat zal wel dan. Jammer, maar leuk om in elk geval uitgezocht te hebben
welke fabrikant levert een kleine motor op basis van de atkinson cycle?quote:Op donderdag 2 november 2006 11:52 schreef TR08 het volgende:
Hm ok dus ik zou dan een vergelijking moeten maken bij 1:10 compressie met turbo en hogere compressie zonder. (en de atkinson cycle ook nog)
je zal de hele motor moeten aanpassen. Mijn inziens geen optiequote:Op donderdag 2 november 2006 12:57 schreef TR08 het volgende:
Op zich geen een, dan zou je een nokken as moeten aanpassen/vervangen.
linkjequote:Op donderdag 2 november 2006 13:00 schreef TR08 het volgende:
Hmm jammer. Waarom eiglijk? Omdat de zuiger anders tegen de klep aan loopt?
dit vind ik over de priusquote:Op donderdag 2 november 2006 13:46 schreef TR08 het volgende:
Volgens mij was wat Toyota doet met de prius niet meer dan de inlaatklep expres wat te lang open laten zodat de compressie iets kleiner is dan normaal het geval zou zijn. Geelhoed noemde dat de atkinson cyclus. Of wat Toyota doet de atkinson cyclus is weet ik eerlijk gezegd niet zo snel. Wat jouw animatie moet doen weet ik niet, ik krijg hem niet in beeld. Gaat dat om zo'n blok met 2 drijfstangen per zuiger?
Wat ik zo 1-2-3 van die site begrijp, is wat er bij de prius toegepast wordt niets anders dan een variant van variabele kleptimingquote:De motor in de Toyota Prius is eigenlijk een combinatie van een motor volgens het Atkinson en Miller principe.
Bij de Prius motor ontbreekt echter de ingenieuze mechanische constructie uit de Atkinson motor en de turbocharger uit de Miller motor.
De Toyota Prius is de eerste en op dit moment enige productieauto met dit type motor.
bron
dan klopt het. Maar hoe bedoel je dat de spruitstukdruk hoger wordt?quote:Op donderdag 2 november 2006 16:34 schreef geelhoed het volgende:
Ik bedoelde inderdaad het langer openlaten van de inlaatklep, dat heeft ook nog eens als gevolg dat de vulling van de cilinder beter is omdat de inlaat lucht teruggeduwd wordt de cilinder in?, en de manifold druk hoger is.
Ik weet niet veel maar wat ik wel weet is dat 1 cylinderblokken veel meer onderhoud vergen dan 2, 3, of 4 cylinderblokken.quote:Op zaterdag 4 november 2006 13:36 schreef TR08 het volgende:
Zijn er trouwens motorfietsen met variabele kleptiming? Ik vind er zo geen.
Voor een ongetuned blok heb ik van Suzuki trouwens deze gevonden: http://www.suzuki.nl/motoren?waxtrapp=jpkxkDsHcPvMtIDQnB
Dat is een 250cc blok dat bij 11000 toeren ruim 30kW levert. Als ik daar 15kW uit wil halen dan kan dat bij ongeveer 5000-6000 toeren. Omdat dit blok voor veel hogere toeren gemaakt is is er een goede kans dat hij lang heel zal blijven. Ook zal hij erg licht uitgevoerd zijn en mooi gebalanceerd om tegen die hoge toeren te kunnen. Ik zou er alleen een uitlaat op willen zetten die minder herrie maakt en -indien mogelijk- het renement vergroot.
Starten gebeurt standaard met een kickstarter, voor de auto wordt hij gestart door de generator even als startmotor te gebruiken.
Over dit blok heb ik 2 vragen:
-De brandstof komt binnen via een carburateur, heeft dat voor LPG inbouw nog voor of nadelen tov injectie?
-Is de versnellingsbak los te koppelen van het blok zodat je het kale blok los kunt laten draaien? Ik heb soms wat verhalen gehoord over dat carter en versnellingsbak als het ware 1 waren bij sommige motoren/brommers.
een hoog toerige motor lijkt me niet de beste keuze wat betreft het brandstofverbruik.quote:Op zaterdag 4 november 2006 13:36 schreef TR08 het volgende:
Zijn er trouwens motorfietsen met variabele kleptiming? Ik vind er zo geen.
Voor een ongetuned blok heb ik van Suzuki trouwens deze gevonden: http://www.suzuki.nl/motoren?waxtrapp=jpkxkDsHcPvMtIDQnB
Dat is een 250cc blok dat bij 11000 toeren ruim 30kW levert. Als ik daar 15kW uit wil halen dan kan dat bij ongeveer 5000-6000 toeren. Omdat dit blok voor veel hogere toeren gemaakt is is er een goede kans dat hij lang heel zal blijven. Ook zal hij erg licht uitgevoerd zijn en mooi gebalanceerd om tegen die hoge toeren te kunnen. Ik zou er alleen een uitlaat op willen zetten die minder herrie maakt en -indien mogelijk- het renement vergroot.
Starten gebeurt standaard met een kickstarter, voor de auto wordt hij gestart door de generator even als startmotor te gebruiken.
Over dit blok heb ik 2 vragen:
-De brandstof komt binnen via een carburateur, heeft dat voor LPG inbouw nog voor of nadelen tov injectie?
-Is de versnellingsbak los te koppelen van het blok zodat je het kale blok los kunt laten draaien? Ik heb soms wat verhalen gehoord over dat carter en versnellingsbak als het ware 1 waren bij sommige motoren/brommers.
tja, ik wil je hier best een keer bij helpen met uitzoeken van geschikte componenten, maar dan moet je wel een aantal specs weten over je auto.quote:Op zaterdag 4 november 2006 15:16 schreef TR08 het volgende:
Hmm ja ok. 250cc blokken met injectie lijken erg moeilijk te vinden. Honda, Kawasaki, Suzuki en Aprillia lijken ze iig niet te hebben. Honda heeft dan wel weer dat 150cc injectie blok. Misschien moet die het maar gewoon worden. Als de opvoer sessie niet direct van start kan gaan is de energie buffer voor een sprint (bij inhalen) altijd wel uit een grotere batterij supercaps op te lossen. Naast het leegrijden van die buffer heb je altijd nog je motorblok dat vol gas mee draait en het tekort is dan maar 3kW of zo dus de supercaps gaan niet ineens binnen 5 seconden leeg.
je wilt eerst onderdelen hebben voordat je de specs duidelijk hebt?quote:Op zaterdag 4 november 2006 15:55 schreef TR08 het volgende:
Ok die specs gaan we het op "de meeting" misschien maar eens over hebben (als je erbij kunt zijn). Mogelijk heb ik dan ook wat meer CAD tekeningen en de eerste paar onderdelen in huis liggen.
waar je nu over praat is een soort van lpi injectie icm waterinjectie. Dit kan prima, alleen de combinatie met carburateur weet ik niet. Het zou op zich wel mogelijk moeten zijn, alleen moet het hele blok gemodificeerd worden. (uitgebreid met injectiesysteem inclusief alle benodige sensoren).quote:Op woensdag 15 november 2006 08:08 schreef TR08 het volgende:
Vlad nog even een vraag mbt carburatie of injectie van LPG:
Van turbo's weet ik dat de compressie arbeid af neemt als je waternevel mee in spuit. Dit omdat de waternevel verdampt tijdens de compressie en de lucht hierdoor tijdens de compressie min of meer dezelfde temperatuur houdt.
Als je bij LPG met een carburator werkt zou je dit effect ook krijgen in de cilinder. Je verdampt LPG voor de inlaat, dit koelt de lucht af. Hierdoor ontstaat (als de lucht flink vochtig is) waternevel. Die waternevel gaat mee de cilinder in en verdampt vervolgens weer bij de compressie, waardoor de compressie minder arbeid kost. Bij de verbranding wordt de boel toch weer flink heet en je hebt bij de expansie waarschijnlijk nog bijna evenveel arbeid (moet ik narekenen). Verbranding heb je dankzij de bougie waarschijnlijk toch wel.
Lijkt je dit wat?
Waarom zou je hiervoor uit moeten breiden met injectie? Je verdampt de LPG gewoon in vochtige lucht, zuigt dat mengsel op met de inlaatslag en that's it. Toch? Lucht is vrij makkelijk bijna 100% vochtig te krijgen voordat je het langs de LPG verdamper/carburator leidt. Daar is niet echt een water injectie systeem voor nodig, het kan ook door lucht langs een of andere vochtige spons/lap te blazen.quote:Op woensdag 15 november 2006 08:33 schreef vlad het volgende:
[..]
waar je nu over praat is een soort van lpi injectie icm waterinjectie. Dit kan prima, alleen de combinatie met carburateur weet ik niet. Het zou op zich wel mogelijk moeten zijn, alleen moet het hele blok gemodificeerd worden. (uitgebreid met injectiesysteem inclusief alle benodige sensoren).
Ik blijf erbij dat een carburateur niet de geschikte weg is om een hoog rendement te kunnen halen.
injectie betekent zeker niet altijd dat er direct in de cilinder ingespoten wordt. Dit is pas de laatste jaren in opkomst. Eerst was er het mono point injectiesysteem (1 injector voor 4 cilinders), Daarna kwam er het multi point injectie systeem wat eigenlijk nog steeds toegepast wordt (elke cilinder heeft een eigen injector). En veel fabrikanten beginnen nu met directe injectie. Dus rechtstreeks inspuiten in de cilinder.quote:Op woensdag 15 november 2006 09:37 schreef TR08 het volgende:
Ik ben even gaan zoeken naar plaatjes van injectie systemen: Het lijkt erop dat een injectie systeem niet per definitie direct in de cilinder in spuit, klopt dat? (heb nog niet veel aan motorblokken geknutseld dus er ontbreekt e.e.a aan praktische kennis)
Als dat klopt zie ik nu waarom je ook bij het voorstel dat je net deed beter uit kunt gaan van een blok dat al een injectie systeem heeft ipv een carburateur.
Jep gevonden: Injectie betekent bij benzine/LPG niet direct ook "directe inspuiting"Excuus voor het blijven aandragen van de carburateur optie
kast vol.quote:Op woensdag 15 november 2006 08:41 schreef TR08 het volgende:
[..]
Heb/weet je trouwens interessante boeken over carburators en injectie systemen?
Ik werk er nog steedsquote:Op donderdag 16 november 2006 07:17 schreef TR08 het volgende:
Ok dankjeIk wil die boeken kopen trouwens, niet lenen. Die MTS boeken zijn bij de Slechte waarschijnlijk wel te krijgen.
Bij welk bedrijf werkte jij trouwens?
Weet je al wat je wilt gaan toepassen? vloeibare injectie of gas injectie?quote:Op donderdag 16 november 2006 09:06 schreef TR08 het volgende:
Produceren jullie daar ook? Ik zou als het kan wel wat productie missertjes (dus componenten die ongeschikt zijn voor gebruik) willen hebben om te bestuderen voor het ontwerp van de auto en zo.
Defecte teruggebrachte delen zijn op zich ook prima.
Dan heb je aan ons systeem niets. Je zou Vialle eens kunnen contacteren voor onderdelen. Denk alleen dat ze daar niet zo happig op zijn.quote:Op donderdag 16 november 2006 12:49 schreef TR08 het volgende:
Bij voorkeur vloeibaar, dan heb je meer effect met die dampvorming waar ik het eerder over had.
Puur een strategisch besluit. We spuiten gasvormig in, omdat we dan hetzelfde platform kunnen gebruiken voor CNG. minder verschillende componenten, minder voorraad..blablabla. goedkoper voor ons dus.quote:Op donderdag 16 november 2006 13:21 schreef TR08 het volgende:
Ok, jammer. Ik zal Vialle eens vragen. Waarom injecteren jullie trouwens niet vloeibaar als ik vragen mag?Ik kan er niet zo een twee drie nadelen van zien voor het rendement.
verbruik doet niet zoveel volgens mij. Alleen voor de uitstoot is het wat gunstiger (minder hete verbranding) en geen vermogensverlies.quote:Op vrijdag 17 november 2006 08:30 schreef TR08 het volgende:
Die strategie klinkt me -met name uit de automotive wereld- bekend in de oren
Wel jammer ergens, ik denk persoonlijk dat het verbruik erdoor achteruit gaat. Denk je dat jij op zich het Vialle systeem goed zou kunnen begrijpen? Dit omdat er tzt een motor management systeem geprogrammeerd moet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |