quote:Op zaterdag 9 september 2006 20:16 schreef Spuuglokje het volgende:
Meaghan, wat heerlijk dat Jillian met plezier naar haar nieuwe school gaat. Ik ben nu tijdelijk verlost van het aanhoren van dat domme gemuts van sommige moeders onderling, omdat Sterre vanaf groep 3 zelf naar huis mag lopen. Als Tristan volgende maand naar de basisschool gaat, sta ik er weer tussen.![]()
dat is uit "Lang zullen ze lezen"quote:Op maandag 11 september 2006 10:18 schreef Rewimo het volgende:
Knap hoor van Bo
Wij hoeven nu maar 5 minuten te lopenChristan was wel een beetje onder de indruk van zijn nieuwe klas, maar hij vond het geloof ik ook wel leuk en spannend. Ben heel benieuwd naar zijn verhaal vanmiddag. Ze leren overigens een methode die ik niet ken: Jos en Kas, een jongetje en een hond. Gelukkig allemaal letters die hij al kent, hij heeft natuurlijk het begin gemist maar dat zal best goedkomen.
Hij kende al wat letters omdat ze in de kleutergroepen ook al spelenderwijs kennis maakten met letters en woorden. Hij had in de zomervakantie ook ineens door hoe hij woorden moet 'hakken en plakken' dus uitspellen en daar een woord van maken. Als ze dat eenmaal kunnen gaat het heel snelquote:Op maandag 11 september 2006 18:23 schreef livelink het volgende:
Dat gaat echt heel snel, ja.
Kende jouw zoon de letters al voordat hij in groep 3 kwam, Maneki.Neko? Of heeft hij het echt allemaal in deze week geleerd?
Nu je het zegtquote:Op maandag 11 september 2006 18:35 schreef mariekje1984 het volgende:
dat is uit "Lang zullen ze lezen"
de site is [url]http://www.langzullenzelezen.nl/[url]
Hier ookquote:Op dinsdag 12 september 2006 16:46 schreef Igraine het volgende:
Bij ons was het ook boom-roos-vis en ik ben zelfs al 32! Maar ik kan dan ook niet meer heel het rijtje opnoemen
Ik ken het rijtje ook niet precies. Weet alleen dat de plaatjes tegenwoordig tenminste overeen komen met het woord er onder wat vroeger niet altijd het geval was.quote:Op dinsdag 12 september 2006 20:26 schreef Maneki.Neko het volgende:
Oudste hier leert het rijtje ik-maan-roos-sok-pen-teen ofzo
Per 2 dagen leren ze hier een nieuw woord
Ik heb die methode ook gehad vroeger, en Jouk was een figuurtje waar je de allereerste simpele boekjes van kreeg. Jouk, Mik en Mak, en Daan en Gijs. De juf begon altijd met een verhaaltje van Jouk en daarom kende je de 'ou' klank eigenlijk al voordat je hem leerde, uit de boekjes van Joukquote:
quote:Op woensdag 13 september 2006 06:32 schreef Stout het volgende:
ach, blijkbaar werkt het allemaal want hier spellen ze er lustig op los
Zelf ben ik ook van de boom-roos-vis generatie (ben uit 72) dus die gaat al lang mee...
Mijn juf, zo'n hele oude, gebruikte oko de serie van duimelijntje ernaast..... zegt iemand dat nog wat ?
Beetje laatquote:Op donderdag 14 september 2006 21:16 schreef livelink het volgende:
Moussy, heeft René wel behoefte aan veel slaap?
Het meest van het jaar schrijven ze in groep 3 met een (driehoekig) potlood. Tegen het eind van het jaar leren ze vaak met een vulpen schrijven en de meesten zijn met een rechtshandige of linkshandige grip te leveren.quote:Op dinsdag 19 september 2006 22:32 schreef Rewimo het volgende:
Ik ga ervan uit dat juffen in groep 3 hier goed op letten inderdaad. Ik weet ook dat ze hun blad goed schuin moeten houden. Maar ik zal er toch nog even naar informeren, ik was het eigenlijk vergeten te zeggen. Al neem ik aan dat ze inmiddels wel gemerkt hebben dat ie links is
Het kan wel. Het rechtshandig gen is dominant (dat verklaard de meerderheid rechtshandigen) maar als je allebei het recessief linkshandige gen doorgeeft wordt je kind linkshandig. Ben geen held met genen dus pin me niet vast op de uitleg maar het kan absoluut.quote:Op woensdag 20 september 2006 10:47 schreef lady-wrb het volgende:
zou het ook kunnen als beide ouders rechtshandig zijn dat het kind linkshandig is?
niet dat dat hier zo is, maar ik vroeg het me gewoon af.
Ja, dat kan. Mijn man en ik zijn rechtshandig en Daan dus links. Ook mijn schoonouders zijn allebei rechtshandig en 1 kind (van de 6) is linkshandig.quote:Op woensdag 20 september 2006 10:47 schreef lady-wrb het volgende:
zou het ook kunnen als beide ouders rechtshandig zijn dat het kind linkshandig is?
Uhm ja, da's bij ons dus ookquote:Op woensdag 20 september 2006 10:47 schreef lady-wrb het volgende:
ik vind het flutboekjesquote:Op vrijdag 22 september 2006 12:20 schreef Rewimo het volgende:
Zijn er mensen hier de Leesleeuw kennen? Ik krijg hier een folder om via school 10 boekjes te bestellen (elke maand 1) voor 29,95. Op zich niet zo duur, maar is het wat en heeft een derdegroeper er echt wat aan?
Nou, echt te kijkj zetten is nou ook niet het geval met zo'n opmerking. Er wordt gewoon een leuke, in mijn ogen best lollige, opmerking gemaakt om de aandacht te trekken van een kind.quote:Op dinsdag 26 september 2006 11:45 schreef jessie het volgende:
Ik hou er gewoon niet zo van om kinderen te kijk te zetten. Of dat nou in de boze buitenwereld gebeurt of niet. Ik vind niet dat je dat dan maar leuk moet vinden (bedoelend op jou smiley) Verder geef ik mijn kinderen dat soort dingen ook niet mee en verwacht van een voorbeeldfunctie (in dit geval sportleraar) dan ook zo'n voorbeeld niet te krijgen.
Boekjes van Wolters Noordhofquote:
en in het kinderpraatjestopic worden kinderen zeker niet te kijk gezet? of in het fok-aliën topic of zelfs in het gewone fototopic?quote:Op dinsdag 26 september 2006 11:45 schreef jessie het volgende:
Ik hou er gewoon niet zo van om kinderen te kijk te zetten. Of dat nou in de boze buitenwereld gebeurt of niet. Ik vind niet dat je dat dan maar leuk moet vinden (bedoelend op jou smiley) Verder geef ik mijn kinderen dat soort dingen ook niet mee en verwacht van een voorbeeldfunctie (in dit geval sportleraar) dan ook zo'n voorbeeld niet te krijgen.
eigen mening en zo, ik vind het ook not done, het kan allemaal erg grappig klinken, maar het kan ook krenken.quote:Op dinsdag 26 september 2006 23:48 schreef jessie het volgende:
Nou zegWat hebben andere topics ermee te maken dat ik een opmerking van de sportleraar van Luca een rotopmerking vind? En waarom een "ik zal het niet meer doen" (wat trouwens?) en in lurkstand als iemand (in dit geval ik) de opmerking van de sportleraar van Luca een rotopmerking vind.
Jij verteld het (naar mijn inziens grappig door de smiley) ik reageer erop dat ik het een rotopmerking vind van die man. Forum enzo...
quote:Op woensdag 4 oktober 2006 20:54 schreef Lois het volgende:
Duidelijk is geworden dat ze emotioneel en sociaal enorm achterblijft, de testleeftijd zit daar nog onder 1 jaar.
Mentale ontwikkeling zit op ongeveer 2 jaar en motorisch op ongeveer 3 jaar.
quote:Op woensdag 4 oktober 2006 21:24 schreef Lois het volgende:
Ze kan onwijs goed praten, ze kan ongelooflijk lekker lachen en ze is beter in gebarentaal dan wijZe doet het heel erg goed op school, ze kwam vorige week thuis met koekjes, die hadden ze zelf gemaakt tijdens de kookles. Ze wilde ze zelf niet eten "echt niet lekker hoor mama, hier proef maar"
maar ze was er wel trots op.
Hij heeft dus geen pijn.... of iig hij zegt dat ie geen pijn heeftquote:Op woensdag 4 oktober 2006 23:07 schreef livelink het volgende:
KNIP
Damien, dat lijkt me heel pijnlijk, je pols breken, maar straks als de ergste pijn voorbij is moet je gewoon een hele stoere kleur gips uitzoeken. En laat je nu maar even lekker vertroetelen door Mama.
En dat kan ik me heel goed voorstellen, want het is maar wat knap dat hij het ondanks zijn angst wel geprobeerd heeft!quote:Op maandag 9 oktober 2006 15:06 schreef lady-wrb het volgende:
(nou moet ik eerlijk zeggen dat ik hem na die paniekerige eerste keer beloond heb met een surprise ei, daarna niet meer. wat ik wel beloofd heb is dat als hij eenmaal goed kan fietsen, wij samen naar de bioscoop gaan op de fiets)
vertel vertel, hoe heb je het aangepakt?quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 14:25 schreef lookinforyou het volgende:
Na een zomer zwoegen, fietst mijn zoon zonder zijwieltjes![]()
Ik ben zo trots...
Mijn zoontje is 4.quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 15:29 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
vertel vertel, hoe heb je het aangepakt?
want hier schiet het maar niet op.
hij moet zich zo concentreren op trappen en evenwicht zien te houden, dat sturen er volledig bij inschiet.
dat wil maar niet lukken.
is het nou gewoon een kwestie van stug doorgaan tot het vanzelf gaat? of is het toch een gevalletje durven?
PABO kan ze best halen denk ik, ook als ze eerst VMBO T zou gaan doen. Een ex-collegaatje van me heeft eerst mavo gedaan, daarna SPW, doet nu de verkorte opleiding pedagogiek op het HBO en wil daarna nog universiteit doen. Ze zegt alleen dat ze nog steeds veel moeite heeft met verslagen e.d. schrijven, maar haar stages (dus de praktische kanten) worden juist als zeer goed beoordeeld. En zo ken ik wel meer mensen die via een omweggetje uiteindelijk toch datgene zijn gaan doen wat ze wilden.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 10:17 schreef Ticootje het volgende:
Ik weet niet eens wat een 3 min. test is. Ik ga het eens vragen op de rapport bespreking, ik weet alleen dat ze er slecht op scoort.
Tja en als ze niet vooruit gaat, dan zal ze er rekening mee moeten houden dat ze naar een lager onderwijs niveau moet over 2 jaar, en ze wilt zo graag naar de HAVO en daarna de PABO.
Wij hopen dat we haar nog zover kunnen opkrikken dat vmbo T gaat lukken, we duimen!!
Zo heb ik het ook ervaren, zowel op de PABO als vroeger als kind op de basisschoolquote:Op vrijdag 20 oktober 2006 15:27 schreef mrien het volgende:
De 3 minuten toets is een toets van Cito waarmee gekeken wordt op welk niveau de leerlingen presteren.
Er wordt 3 maal 1 minuut van een kaart (3 verschillende kaarten met woorden) gelezen. In die minuut moeten de kinderen zoveel mogelijk woordjes opnoemen (foutloos). Na een minuut wordt de tijd stopgezet en wordt er genoteerd bij welk woord ze gebleven zijn.
Ze krijgen eerst de makkelijkste kaart, dan de wat moeilijker en dan de moeilijkste. (dit is in ieder geval vanaf groep 5 zo).
Er zijn in ieder geval 4/5 verschillende niveau's, waarin A goed is en D (weet niet zeker of er ook E is) het slechtste
Zo heb ik het in ieder geval bij mij op stage ervaren (student pabo)
DLE heeft ook zulke toetsen, onder andere voor rekenen (hoeveel sommen kun je maken in een minuut en dergelijkequote:Op vrijdag 20 oktober 2006 15:31 schreef Ticootje het volgende:
Bij de school van Priscil werken ze met DLE.
De cito uitslagen van Priscil zijn bijna allemaal D/E ze had vorig jaar 1 C. Toen hebben we dus aan de bel getrokken.
zorgen dat er geen luiers meer zijnquote:Op vrijdag 27 oktober 2006 19:47 schreef LadyS het volgende:
Even eenv raagje:
Mijn nichtje van ruim 4 weigert op de wc te poepen. Ze vraagt dan altijd een luier. Plassen gaat wel prima. Ze is snachts gewoon droog en ook overdag gaat ze dan gewoon naar de wc.
Laatst heeft ze "per ongeluk" op de wc gepoept en als je het daar met haar over heeft, dan doet ze net of je gek bent
Dus wie heeft er tips?
Het is een uitdrukking Jessie, oorspronkelijk in het engels. Als het eruit ziet als een eend, en het kwaakt als een eend...... dan is het een eend.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 20:34 schreef jessie het volgende:
Als het eruit ziet als een eend? Wat is dat dan voor opmerking?
Dus ook gewoon geen luier geven als ze daarom vraagt? En dan gewoon "negeren" verders?quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 20:39 schreef jessie het volgende:
Misschien helemaal los laten. Dus niet over hebben. Ze zal zelf dondersgoed aanvoelen als ze moet poepen maar het erg eng vinden. Als ze er steeds aan herinnert word dan word het zo'n issue. Dus laten gaan. Geef haar wel veel fruit, vezels en veel vocht zodat ze moet, maar geen harde ontlasting krijgt.
Gut, meen je dat nou?quote:Op maandag 30 oktober 2006 15:45 schreef Troel het volgende:
Wat is dat vriendje trouwens een ontzettende druktemaker
quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 09:27 schreef lady-wrb het volgende:
luca heeft weer een aanhankelijkheidsperiode geloof ik.
hij is weer druk aan het harten schilderen.
ik kreeg er gisteren een (nog nat van de verf) met daarop : ik hauw van jou mama
Hij is pas om kwart voor twaalf vrij, lady-wrbquote:Op dinsdag 31 oktober 2006 09:26 schreef lady-wrb het volgende:
en tristan? beviel het op school?
spuuglokje, had je die strijkkralen-link nog gezien?
ik vond dat echt iets voor die kids van jou
hallo zeg, ik weet wel wat ik kadogeef hoorquote:Op dinsdag 31 oktober 2006 11:39 schreef YPPY het volgende:
Heb je wel dat papier erbij?
Je hebt ook 'nepplankjes', daar zitten de kraaltjes verder van elkaar. Die strijken niet goed.
als je het weer op het plankje kan frutten, kan je het nog een keer strijken.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 12:38 schreef Rewimo het volgende:
Het is uiteindelijk wel gelukt hoorMaar de eerste baksels zaten niet helemaal goed aan elkaar.
Uit ervaring van vroeger kan ik dit beamenquote:Op dinsdag 31 oktober 2006 12:51 schreef lady-wrb het volgende:
ik weet niet of het waar is, maar ik heb wel eens ergens gelezen dat hama-kralen en andere soorten door elkaar niet (goed) zouden hechten.
Tsk.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 14:09 schreef reni het volgende:
ik baal als een stekker en eigenlijk ben ik ook best boos op een moeder bij Fachelle uit de klas.
Fachelle heeft ineens allemaal zweertjes in dr mond.
Ik bij school : ja t begint al goed kan morgen naar de dokter met fachelle want .......
zegt ze doodleuk daar hoef je niet voor na de dokter want ons .... had dat ook en dat is mond hand en voet ziekte en dat is heel besmettelijk .oh, fijn had dat even eerder gemeld.
Alleen krijg je dr niks voor.![]()
OOOW wat leuk! Hier ook een grote kleine vent in groep 3 (en een meisje in groep 2)quote:Op maandag 11 september 2006 17:47 schreef Maneki.Neko het volgende:
Hier ook een jongetje in groep 3
Hij heeft al best wat woordjes geleerd in de afgelopen week en ik vind dat hij het zo knap doet. Korte woordjes herkent hij al en kan hij al lezen en redelijk schrijven.
Het schijnt dat ze rond de kerst al ongeveer zelf een klein verhaaltje kunnen lezen
ja het gaat echt heel hard, en hij was er voor de zomervakantie ook zo aan toe om naar de volgende groep te gaan!quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 14:38 schreef Rewimo het volgende:
Leuk hè, patje, ik kan ervan genieten als hij helemaal geconcentreerd probeert om een woord te ontcijferenZe gaan zo snel vooruit met lezen!
Nou daar ben je dan ook mooi klaar mee???quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 14:09 schreef reni het volgende:
ik baal als een stekker en eigenlijk ben ik ook best boos op een moeder bij Fachelle uit de klas.
Fachelle heeft ineens allemaal zweertjes in dr mond.
Ik bij school : ja t begint al goed kan morgen naar de dokter met fachelle want .......
zegt ze doodleuk daar hoef je niet voor na de dokter want ons .... had dat ook en dat is mond hand en voet ziekte en dat is heel besmettelijk .oh, fijn had dat even eerder gemeld.
Alleen krijg je dr niks voor.![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |