hoe pak je het aan als ze iets niet durft?
daar ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar want daar heb ik met luca mee te maken op het gebied van bijvoorbeeld zwemmen en fietsen.
hij is nu 7 jaar en kan nog steeds niet fietsen. hij wilde het ook niet want hij zei het eng te vinden.
ik heb daar nooit een punt van gemaakt, maar ondertussen is hij de enige van zijn klas die niet fietst.
mijn buurvrouw zei een paar maanden geleden dat ik hem gewoon moest dwingen, maar eerlijk gezegd had ik toen zoiets van dat dat alleen averechts zou werken en ik wilde afwachten tot hij zelf aangaf geïnteresseerd te zijn. dat gebeurde dus aan het eind van de vakantie.
we hebben een fiets voor hem opgeknapt en meneer was vol enthousiasme en kwam telkens kijken hoe het ermee stond.
tot het moment dat de fiets klaar stond. toen was het toch wel erg eng. gillend heb ik hem er toch maar opgezet en gillend heeft hij het eerste rondje afgelegd, bij iedere beweging die hij eng vond de fiets loslatend en zich aan mij klemmend.
niet nodig te zeggen dat het geen succes was, ondanks dat hij niet kon vallen want ik had hem met een sjaal onder zijn armen door in de houdgreep.
we zijn nu heel wat rondjes verder en meneer begint er zowaar plezier in te krijgen. het lukt overigens nog steeds niet om los te rijden en uitkijken en sturen lukt ook nog niet tegelijk, dus we rijden regelmatig bijna de gamma binnen
![]()
maar ach wie weet lukt het een keer. hij durft nu tenminste en ik ben best trots op hem dat hij ondanks zijn angst toch zoveel vertrouwen in mij heeft dat hij het toch steeds weer probeert.
(nou moet ik eerlijk zeggen dat ik hem na die paniekerige eerste keer beloond heb met een surprise ei
![]()
, daarna niet meer. wat ik wel beloofd heb is dat als hij eenmaal goed kan fietsen, wij samen naar de bioscoop gaan
op de fiets)