Ik vind dat nogal eh... (vergeef me de bewoording) primitief.quote:Op donderdag 31 augustus 2006 17:00 schreef Untouchables het volgende:
Tis heel simpel, als jij erbij wilt horen, zul je er iets voor over moeten hebben, hence, de ontgroening.
Je ondergaat t natuurlijk niet alleen, dus zal er ook een gevoel van saamhorigheid ontstaan tussen jou en je mede ontgroeners.
Bovendien zal je daarna precies weten, waarom "zij" het altijd bij die eerstejaars doen die toe willen treden en zal je wss hetzelfde gaan denken.
Beetje het, zij deden het bij mij, nu doe ik t bij jou idee.
Ik gruwel van groepen en groepsgedrag. Misschien is het daarom dat ik het niet kan begrijpen...quote:Op donderdag 31 augustus 2006 17:05 schreef boekenworm het volgende:
Omdat sommige mensen behoefte hebben om bij een groep te horen. En dat kun je enkel door je aan een groep aan te passen, en ontgroenen is een manier van aanpassen...
In welke zin 'sterker'?quote:Op donderdag 31 augustus 2006 17:08 schreef Mr_Belvedere het volgende:
Wie de vernedering doorstaat zal later sterker in zijn schoenen staan.
Deze autist. Ik wil niet bij groepen horenquote:Op donderdag 31 augustus 2006 17:06 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik gruwel van groepen en groepsgedrag. Misschien is het daarom dat ik het niet kan begrijpen...
Misschien ben ik ook wel autist.quote:Op donderdag 31 augustus 2006 17:10 schreef boekenworm het volgende:
[..]
Deze autist. Ik wil niet bij groepen horen
Stel de club vernedert jou door je opdrachten te laten uitvoeren waar je absoluut geen zin in hebt en je voor schaamt. Later zal je daar niet zo snel meer je kapot schamen als er iets (in jouw ogen) onlogisch of vernederend wordt opgedragen. Plus het maakt je een stuk vrijer. Je krijgt een soort "boeit mij dat iedereen lacht, ze kijken er niks af" mentaliteit erbij. Je wordt geestelijk een stukje sterker.quote:Op donderdag 31 augustus 2006 17:08 schreef Isegrim het volgende:
In welke zin 'sterker'?
Alleen een psycholoog is bevoegd om te testen doormiddel van vragenlijsten en observatie (tenminste het laatste geval bij kiddo's).quote:Op donderdag 31 augustus 2006 17:11 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Misschien ben ik ook wel autist.Ik herken mezelf in veel symptomen ervan. Is er een goede test voor?
Grappig. Ik zou het juist als zwakker betitelen wanneer je eerder dingen doet die je afkeurt.quote:Op donderdag 31 augustus 2006 17:11 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Stel de club vernedert jou door je opdrachten te laten uitvoeren waar je absoluut geen zin in hebt en je voor schaamt. Later zal je daar niet zo snel meer je kapot schamen als er iets (in jouw ogen) onlogisch of vernederend wordt opgedragen.
Ik vraag me af of mijn weerzin veel te maken heeft met het feit dat iedereen je uitlacht. Ik zou die dingen ook niet willen doen als er niemand bij was. Als het om dingen gaat die mij gewoon tegenstaan dan. Met naakt over de bar lopen heb ik geen moeite, maar ik heb sowieso geen moeite met naakt zijn waar anderen bij zijn.quote:Plus het maakt je een stuk vrijer. Je krijgt een soort "boeit mij dat iedereen lacht, ze kijken er niks af" mentaliteit erbij. Je wordt geestelijk een stukje sterker.
Zo moeilijk is-ie niet hoor. Mensen zijn sociale dieren, en de meesten willen dan ook graag bij een groepje horen.quote:Op donderdag 31 augustus 2006 16:57 schreef Isegrim het volgende:
Ik vraag mij al jaren af waarom mensen hier vrijwillig aan meedoen. Waarom laten mensen zich vernederen? Waarom vernederen ze het jaar erop weer anderen? Wat is hun 'rechtvaardiging' hiervoor? Ik persoonlijk zou mij voor zoiets gewoon niet lenen. Ze steken hun clubje maar lekker in hun spreekwoordelijke aars als ze me niet gewoon willen hebben. Ik heb moeite om te snappen dat anderen hier blijkbaar totaal geen moeite mee hebben. Ik vermoed stiekem een gebrek aan zelfrespect, maar dat kan projectie zijn.
Ontgroeners en degenen die het vrijwillig ondergaan, weest openhartig!
Ik ben gepest vroeger, en niet zo'n beetje ook. Ik ben daar niet sterker van geworden. Vrijwel alle 'issues' die ik nu nog heb, zijn dáárop terug te voeren. Als ik niet gepest was, had ik misschien wel helemaal geen issues...quote:Op donderdag 31 augustus 2006 17:11 schreef Mr_Belvedere het volgende:
Een soort gecontroleerd pesten zeg maar. Stukken geweldlozer dan het echte pesten.
Het is ook primitief, dat is juist gezien!quote:Op donderdag 31 augustus 2006 17:05 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik vind dat nogal eh... (vergeef me de bewoording) primitief.Of kinderachtig, hoe je het maar wilt noemen. Waarom heb je vernedering nodig om vrienden te worden? Dat kan toch ook zonder? En is het wel echte vriendschap als het gedwongen vriendschap is?
Pesten is anders, omdat de insteek anders is. Bij een ontgroening is het de bedoeling om toe te treden tot een anders "exclusieve" groep. Je krijgt er ook wat voor.quote:Op donderdag 31 augustus 2006 17:16 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik ben gepest vroeger, en niet zo'n beetje ook. Ik ben daar niet sterker van geworden. Vrijwel alle 'issues' die ik nu nog heb, zijn dáárop terug te voeren. Als ik niet gepest was, had ik misschien wel helemaal geen issues...
Ach gut, daar komt het aapje uit de mouw.quote:Op donderdag 31 augustus 2006 17:16 schreef Isegrim het volgende:
Ik ben gepest vroeger, en niet zo'n beetje ook. Ik ben daar niet sterker van geworden. Vrijwel alle 'issues' die ik nu nog heb, zijn dáárop terug te voeren. Als ik niet gepest was, had ik misschien wel helemaal geen issues...
Hoezo? Dit topic gaat niet over de vraag waarom ik me niet wil laten ontgroenen. Het gaat over de vraag waarom er mensen zijn die het wel willen laten doen.quote:Op donderdag 31 augustus 2006 17:19 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Ach gut, daar komt het aapje uit de mouw.
Sorry?quote:Op donderdag 31 augustus 2006 17:23 schreef mgerben het volgende:
Als jij met je arrogante neus in de lucht wilt roepen dat je zelf je vrienden wel uitkiest moet je dat vooral doen.
Ben je van mening dat je deze dingen niet zou hebben kunnen vinden zonder ontgroening?quote:Op donderdag 31 augustus 2006 18:30 schreef kreischer2000 het volgende:
Kijk eens wat je er voor terug krijgt: je maakt heel snel heel veel vrienden, je krijgt de kans jezelf te ontplooien buiten je studie (commissie's, sport, toneel, noem het zo gek maar niet op), je bouwt een leuk netwerk op en je komt in een gezellig ledenhuis terecht.
Dat soort dingen gaan mij dus idd ook te ver. Een keer "food fight", een raar toneelstukje op moeten voeren, een dropping, dat zijn leuke dingen die, hoewel je voor lul staat, vies wordt of moe wordt, verder niet extreem ongemakkelijk zijn en tóch een band vormen.quote:Op donderdag 31 augustus 2006 17:40 schreef Sade het volgende:
Ik las deze week de meest verschrikkelijke verhalen in de Yes. Mensen die constant uitgescholden worden, zeepsop moeten drinken, kots in hun haar moeten smeren, rode pepers eten enz enz...
Dat gaat me gewoon echt te ver en je bent in mijn ogen gewoon behoorlijk achterlijk als het je als organisatie niet lukt om een groepsgevoel te creeëren zonder zo debiel te doen.
Ga een weekje in de bossen rondhangen, sporten, gezellig de kroeg in. Zat manieren om mensen te leren kennen en het gevoel te krijgen dat je erbij hoort, zonder mensen te vernederen, ziek te maken of zelfs in gevaar te brengen.
Voor alle soorten ontgroeningen die niet zo raar doen: Veel plezier deze week en/of weken!
Wat heeft het niet aansluiten bij een studentenvereniging met arrogantie te maken? ik zou eerder zeggen dat gasten die bij zo'n club zitten arrogant zijn maargoed... Ik ben er inderdaad zo een die zijn eigen vrienden heeft uitgekozen buiten een studentenvereniging om maar wat is daar arrogant aan?quote:Op donderdag 31 augustus 2006 17:23 schreef mgerben het volgende:
Ontgroening is samen met je groep 'ontgroend' worden. Het feit dat je samen hetzelfde doormaakt schept een band die je hele opleiding en vaak nog langer blijft bestaan.
Als jij met je arrogante neus in de lucht wilt roepen dat je zelf je vrienden wel uitkiest moet je dat vooral doen.
Misschien wel, maar dan zou dat veel meer tijd en moeite kosten. Lid worden van een vereniging voegt naar mijn mening veel toe aan je studenten tijd. Het zal mij nooit gebeuren dat ik 's avonds alleen op mijn kamertje zit en denk van goh, wat zal ik nu eens gaan doen. Je hebt altijd wel keus om iets te gaan doen!quote:Op donderdag 31 augustus 2006 18:37 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ben je van mening dat je deze dingen niet zou hebben kunnen vinden zonder ontgroening?
Tijdens de KMT geef je je eigen grenzen aan, tot hier en niet verder. Dat zal gerespecteerd worden omdat je durft te zeggen wat je denkt. Je krijgt dan misschien een andere behandeling, maar als iets jou niet bevalt moet je gewoon van je afbijten. Tuurlijk worden ze dan boos op je en zullen ze je huid vol schelden, maar als je onthoudt dat het allemaal een groot spel is dan zal je je daar ook niet veel van aantrekken.quote:Op donderdag 31 augustus 2006 19:03 schreef innovative het volgende:
[..]
Dat soort dingen gaan mij dus idd ook te ver. Een keer "food fight", een raar toneelstukje op moeten voeren, een dropping, dat zijn leuke dingen die, hoewel je voor lul staat, vies wordt of moe wordt, verder niet extreem ongemakkelijk zijn en tóch een band vormen.
Verdere ongein wordt in de normale wereld mishandeling dan wel krankzinnig genoemd, maar als de "intellectuele elite" het doet, moet het ineens geaccepteerd worden.
Overigens is mijn voornaamste bezwaar nog dat ze je hele leven overnemen: geen telefoon, verplichte aanwezigheid voor meerdere dagen per week, tot laat ook, weekenden niet naar huis mogen etc. Dat allemaal in een tijd waarin je ook nog moet studeren, waardoor ik veel mensen ken die binnen drie weken een vertraging hadden die ze niet meer hebben bijgewerkt.
Die keus heb ik ook elke avond hoor.quote:Op donderdag 31 augustus 2006 19:13 schreef kreischer2000 het volgende:
[..]
Misschien wel, maar dan zou dat veel meer tijd en moeite kosten. Lid worden van een vereniging voegt naar mijn mening veel toe aan je studenten tijd. Het zal mij nooit gebeuren dat ik 's avonds alleen op mijn kamertje zit en denk van goh, wat zal ik nu eens gaan doen. Je hebt altijd wel keus om iets te gaan doen!
Is het werkelijk een spel? Het verleden leert dat er soms mensen in het ziekenhuis terechtkomen of zelfs sterven.quote:Tijdens de KMT geef je je eigen grenzen aan, tot hier en niet verder. Dat zal gerespecteerd worden omdat je durft te zeggen wat je denkt. Je krijgt dan misschien een andere behandeling, maar als iets jou niet bevalt moet je gewoon van je afbijten. Tuurlijk worden ze dan boos op je en zullen ze je huid vol schelden, maar als je onthoudt dat het allemaal een groot spel is dan zal je je daar ook niet veel van aantrekken.
Ik zeg niet dat ik van mijn vereniging afhankelijk ben, het geeft je gewoon meer keuzes!quote:Op donderdag 31 augustus 2006 19:17 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Die keus heb ik ook elke avond hoor.Beetje sneu als je daarvoor afhankelijk moet zijn van een dwangclubje.
[..]
Is het werkelijk een spel? Het verleden leert dat er soms mensen in het ziekenhuis terechtkomen of zelfs sterven.
Exact!quote:Op donderdag 31 augustus 2006 17:00 schreef Untouchables het volgende:
Tis heel simpel, als jij erbij wilt horen, zul je er iets voor over moeten hebben, hence, de ontgroening.
Je ondergaat t natuurlijk niet alleen, dus zal er ook een gevoel van saamhorigheid ontstaan tussen jou en je mede ontgroeners.
Bovendien zal je daarna precies weten, waarom "zij" het altijd bij die eerstejaars doen die toe willen treden en zal je wss hetzelfde gaan denken.
Beetje het, zij deden het bij mij, nu doe ik t bij jou idee.
Niks lafs aan, iedereen zijn voorkeur toch?quote:Op donderdag 31 augustus 2006 22:57 schreef Beroepsgokker het volgende:
[..]
Exact!.
En nee, ben niet ontgroend, ben zo laf geweest om bij een vereniging te gaan zonder ontgroeningmaar ik snap die corps kerels wel.. alleen vind ik het ouderwets en heb al genoeg goede vrienden.
Ontgroening zou juist een reden moeten zijn om bij een / het corps te gaan.quote:Op donderdag 31 augustus 2006 22:59 schreef Unity het volgende:
[..]
Niks lafs aan, iedereen zijn voorkeur toch?
Wat wel laf zou zijn, is als je liever bij een vereniging met ontgroening zou willen, maar het niet doet/durft vanwege die ontgroening.
Ja, nee... als je er zó over denkt, moet je er ook helemaal niet aan beginnenquote:Op donderdag 31 augustus 2006 19:17 schreef Isegrim het volgende:
Is het werkelijk een spel? Het verleden leert dat er soms mensen in het ziekenhuis terechtkomen of zelfs sterven.
Op de één of andere manier vind ik dit meer bij boeren en tokkies passen dan bij mensen die zichzelf soms als de elite van de samenleving beschouwen...quote:Op donderdag 31 augustus 2006 22:51 schreef Unity het volgende:
(zuipen tot je kotst of tot je zegt dat je wilt stoppen)
Het is dus primitief. Afschaffen dus.quote:Op donderdag 31 augustus 2006 17:16 schreef Untouchables het volgende:
[..]
Het is ook primitief, dat is juist gezien!![]()
Dat is in de gevallen die de dagbladen hadden gehaald en die ik dan gelezen heb, te wijten aan het niet volgen van de regels. Stomme acties dus, en niet door een opdracht van het ontgroenen.quote:Op vrijdag 1 september 2006 09:01 schreef Darkwolf het volgende:
Hmmm...
Je hebt ontgroening en je hebt ontgroening.
Sommige acties zijn dusdanig primitief dat er mensen hierdoor zijn omgekomen.
Dood.
Weg.
Geeft niet, maar je bouwt dan ook moeilijker een netwerk op. Eigen keuze!quote:Persoonlijk zou ik er ook niet aan mee doen.
Ik hoef mij niet bij een kudde tweevoeters aan te sluiten.
Heb daarvoor nog nooit moeite gedaan en zal het ook nooit doen.
(Hetzelfde geld betreft het opzoek gaan naar vrouwen en/of vrouwen versieren, never done it, never needed to!)
Als je me interessant vind, dan kom je maar op mij af.
Opbokken met je ontgroening BS...![]()
In Delft weet ik van verschillende gevallen waarin zeggen wat je denkt dus niet op prijs werd gesteld. Ik vind het afbekken van iemand die een eigen mening geeft, te belachelijk voor woorden. Plus dat het lang niet altijd alleen met mening geven te maken heeft, maar er ook daadwerkelijk gevaarlijke dingen gebeuren.quote:Op donderdag 31 augustus 2006 19:13 schreef kreischer2000 het volgende:
Tijdens de KMT geef je je eigen grenzen aan, tot hier en niet verder. Dat zal gerespecteerd worden omdat je durft te zeggen wat je denkt. Je krijgt dan misschien een andere behandeling, maar als iets jou niet bevalt moet je gewoon van je afbijten. Tuurlijk worden ze dan boos op je en zullen ze je huid vol schelden, maar als je onthoudt dat het allemaal een groot spel is dan zal je je daar ook niet veel van aantrekken.
Dat ze in die 2 weken je leven over nemen is natuurlijk heel logisch, je hebt niets om op terug te vallen behalve je mede-nullen. Dit zorgt voor die sterke band tussen de leden.
En over studie vertraging, hier in leiden is de KMT de 2 weken voor het universitair jaar begint, je zal dus echt geen colleges missen door de KMT.
Ontgroening bewerkstelligt een psychologisch en sociaal effect.quote:Op vrijdag 1 september 2006 09:58 schreef Flibble het volgende:
Ontgroening![]()
Ik ben het met TS eens, ik vind het zoiets doms. Ik snap gewoon niet hoe vernedering als spel gezien kan worden. Saamhorigheid mijn aars, dat kan je op veel leukere en gezelligere manieren tot stand brengen.
Misschien wel, maar ik ben dan ook niet iemand die staat te springen om verplichte borrelavonden. Over geforceerde gezelligheid gesproken.quote:Op vrijdag 1 september 2006 10:21 schreef mgerben het volgende:
Ik merk dat veel van de mensen die 'tegen' stemmen zich richten op de uiterlijkheden, en het effect van de ontgroening ontkennen of bagetaliseren.
Nope.quote:Op vrijdag 1 september 2006 09:09 schreef freud het volgende:
Geeft niet, maar je bouwt dan ook moeilijker een netwerk op. Eigen keuze!
Verplichte borrelavonden? Tsja, als je het zo ziet... waarom ga je niet een keer de mensen op zo'n 'verplichte' avond vragen of ze daar tegen hun zin zijn? Wat denk je zelf?quote:Op vrijdag 1 september 2006 10:29 schreef Flibble het volgende:
[..]
Misschien wel, maar ik ben dan ook niet iemand die staat te springen om verplichte borrelavonden. Over geforceerde gezelligheid gesproken.![]()
Verder denk ik ook echt niet dat de 'vernederaars' tijdens het vernederen denken: Wow, wat zullen deze mensen straks een geweldige band met elkaar hebben.
Misschien wel ja. Ik heb idd altijd moeite met die term 'erbij horen'. Komt uiteraard omdat ik zelf nergens bij hoor en het heel erg vind dat je blijkbaar aan bepaalde dingen moet voldoen om geaccepteerd te worden.quote:Op vrijdag 1 september 2006 11:43 schreef mgerben het volgende:
Jij baalt er mogelijk van dat je daar buiten staat.
Maar ik vind je houding 'ontgroening is de prijs die je moet betalen om bij verplichte borrelavonden te zijn' nogal kortzichtig en mogelijk rancuneus.
Altijd leuk hoe je hier op fok beoordeeld wordt op 1 enkele mening!quote:Op een andere lijn schat ik dat er kans is dat je ook tegen het koningshuis bent
Kijk naar je eigen vooroordelen, ik ben een vrouw.quote:Op vrijdag 1 september 2006 11:55 schreef plumbapipa het volgende:
Zoals ik al bij de start dacht heeft de topicstarter al zijn mening klaarstaan welke gebaseerd is op vooroordelen. Zijn eigen verleden kan hij dan ook weer manifesteren in deze vooroordelen welke zijn mening alleen nog maar verder versterkt. Blijkbaar zoekt hij gelijke gegadigden om onderling verhalen uit te wisselen...
Sorry, my bad. Maar dat doet niks af aan mijn verhaal, sekse is daaraan ondergeschikt. En ik kan het voor mij geen vooroordelen noemen. Ten tweede heb je verder inhoudelijk niet op mijn post gereageerd door het verder afdoen door mijn persoonlijke aanval? Zo ja, hiervoor mijn excuses. Ik had mijn toon wel kunnen matigen, maar het komt mij over als iemand die het meer emotioneel bekijkt dan relativerend.quote:Op vrijdag 1 september 2006 13:28 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Kijk naar je eigen vooroordelen, ik ben een vrouw.
Nou, dat is nu het punt.quote:Op vrijdag 1 september 2006 11:55 schreef Flibble het volgende:
Dat is de associatie die ik leg: je MOET iets voordat je geaccepteerd wordt. En ook nog iets totaal nutteloos in mijn ogen.
Nee, geen beoordeling, maar het is een discussie die er op lijkt.quote:[tegen het koningshuis?]
Altijd leuk hoe je hier op fok beoordeeld wordt op 1 enkele mening!![]()
Ik vind meisjesbesnijdenissen echt onzin. En daar ben ik niet onverschillig onder. En heel erg op tegen.quote:Op vrijdag 1 september 2006 14:40 schreef mgerben het volgende:
Tenslotte: Als je ontgroeningen écht onzin had gevonden, was je er onverschillig over gebleven en dus ook niet zo tegen geweest.
Ik bedoelde ook niet te zeggen dat het effect van de ontgroening nutteloos is, maar de dingen die tijdens een ontgroening gedaan moeten worden. Een vriendin van me kreeg allerlei ranzig afval over haar heen gegooid tijdens haar ontgroening (rotte vis, peuken, half verteerd voedsel enz.). Dàt noem ik nutteloos.quote:Op vrijdag 1 september 2006 14:40 schreef mgerben het volgende:
[..]
Nou, dat is nu het punt.
Het is niet nutteloos als je een beroep kunt doen op een netwerk van mensen die in hetzelfde dispuut zitten of zaten. Het kan je uit de problemen halen of bijvoorbeeld voorrang geven bij een baan - altijd leuk als iemand bij jouw sollicitatie bij hetzelfde dispuut zat.
Ik zeg niet dat je dan zonder diploma meteen aangenomen bent... maar je kunt een streepje voor krijgen. Dat kun je in het gewone leven ook voor elkaar krijgen, maar dan bij vriendschappen die je over jaren moet opbouwen.
Er is dus aanwijsbaar voordeel: Dus 'nutteloos' is het niet.
Ik krijg het idee dat je het 'nutteloos' vindt omdat de omstandigheden je niet aanstaan.
Om de discussie zuiver te houden zou ik toch zeker willen stellen dat 'nutteloos' niet een goed gekozen woord is.
Ik ben niet tegen het koningshuis.quote:Nee, geen beoordeling, maar het is een discussie die er op lijkt.
Tegen het Koningshuis worden ook veel oneigenlijke argumenten in stelling gebracht.
En het belangrijkste dat mensen er tegen hebben is eigenlijk het elitaire ervan - eigenlijk zou iedereen gelijk en hetzelfde moeten zijn. Maar dat noemen ze niet, want daarmee scharen ze zichzelf direct in de niet-elitaire hoek.
En dus worden er argumenten gebruikt als 'dom' 'onzin' en 'nutteloos', en in het geval van ontgroeningen ook nog 'gevaarlijk'. Oneigenlijke argumenten dus, van mensen die ervan balen dat ze er niet bijhoren maar dat nou net niet toe willen geven.
Oh ik ben er ook niet fel op tegen ofzo hoor, mensen gaan hun gang maar. Als ik er maar niet aan mee hoef te doen!quote:Tenslotte: Als je ontgroeningen écht onzin had gevonden, was je er onverschillig over gebleven en dus ook niet zo tegen geweest.
quote:Op donderdag 31 augustus 2006 17:23 schreef mgerben het volgende:
Ontgroening is samen met je groep 'ontgroend' worden. Het feit dat je samen hetzelfde doormaakt schept een band die je hele opleiding en vaak nog langer blijft bestaan.
Het is een "rite de passage", je hoeft het niet alleen zo te noemen. Een huwelijk of begravenis zijn andere voorbeelden daarvan.quote:Op donderdag 31 augustus 2006 17:16 schreef Untouchables het volgende:
[..]
Het is ook primitief, dat is juist gezien!![]()
Dat is echter ook de bedoeling, noem het "rites of passage", een soort van overgang. Bij veel primitieve stammen is dit een gewoonte, bijvoorbeeld voor het man of vrouw worden.
De bodem raken en daar weer sterker uit kruipen, door de geleden ontberingen.
Vorm je trauma om tot een bron van kracht, omdat je weet dat wat er ook gebeurt, je door een dieper dal bent gegaan om daar te komen.
quote:Op zaterdag 2 september 2006 03:25 schreef Laton het volgende:
ik heb al mijn vrienden ook eerst een week geestelijk en lichamelijk vernederd en mishandeld voordat ik kameraadschap voelde.
Wat voor type dan? Op dit gebied kijk ik er ongeveer gelijk tegen aan als TS, dus ben reuze benieuwd.quote:Op vrijdag 1 september 2006 14:17 schreef bolletje_25 het volgende:
Kan me trouwens ook precies voorstellen wat voor type TS is.
Vooroordeel? Ja.
Ik doe een gokje: we zijn nerds zonder vrienden. We zijn lelijk, bang uitgevallen en simpelweg compleet mislukt als mens.quote:Op zaterdag 2 september 2006 09:28 schreef Alicey het volgende:
[..]
Wat voor type dan? Op dit gebied kijk ik er ongeveer gelijk tegen aan als TS, dus ben reuze benieuwd.
Dat is toch ook zo?quote:Op zaterdag 2 september 2006 09:36 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik doe een gokje: we zijn nerds zonder vrienden. We zijn lelijk, bang uitgevallen en simpelweg compleet mislukt als mens.
Nou ja, op dat zonder vrienden na klopt dat toch wel?quote:Op zaterdag 2 september 2006 09:36 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik doe een gokje: we zijn nerds zonder vrienden. We zijn lelijk, bang uitgevallen en simpelweg compleet mislukt als mens.
Hier ben ik het eigenlijk helemaal mee eens. Ik ben ook ontgroend, overigens dacht ik daarvoor ook dat ik niet aan die onzin zou meewerken, maar blijkbaar weten de mensen het zo spelen dat je (ik in ieder geval) toch wel blijft.quote:Op vrijdag 1 september 2006 14:35 schreef Karoger het volgende:
Mijn ervaring met ontgroening: Ik heb me juist door de ontgroening heengeslagen door afstand te houden van mijn medefoeten, des te minder medelijden met de zwakkere foeten des te eenvoudiger je overeind blijft. Verder gewoon de tijd doorzitten en veel weigeren.
Dus, in mijn geval schepte het geen band, het is zelfs jammer dat een groot gedeelte bestaande uit leuke mensen afhaakte vanwege de ontgroening. Ik denk niet dat ik sterker ben geworden door de ontgroening, maar wel beter weet hoe sterk ik ben. Na de ontgroening keek ik er met minachting op terug, foeten worden gebrainwashed in een emotioneel misschien heftige tijd (voor de zwakken iig), terwijl de echte waarden van vriendschap (respect/vertrouwen) afwezig zijn. Verbondenheid met vereniging? Nope.
Ik ben enkele weken later van de vereniging afgegaan, vond het een pathetisch zooitje. Een vriendin (medefoet) is er wel bij gebleven. Opvallend genoeg heb ik haar juist goed leren kennen in de periode voor de ontgroening, waarbij wel de basis voor vriendschap gelegd werd.
P.s. Ik heb trouwens genoeg vrienden, te veel eigenlijk, want voor sommige heb ik te weinig tijd.
Voor jou misschien.quote:Op zaterdag 2 september 2006 11:17 schreef Alicey het volgende:
[..]
Nou ja, op dat zonder vrienden na klopt dat toch wel?
Hoho, hier maak je een grote misser.quote:Op zaterdag 2 september 2006 11:24 schreef Dandelion het volgende:
En dan dat belachelijk idee van die ontgroenden dat je ook op geen enkele andere wijze een goede groepsband kan kweken...
Een meisje die ik hierover sprak zei dat het de bedoeling was dat uiteindelijk tijdens die ontgroening alle foeten samen "in opstand kwamen" tegen de mensen die ze zo afzeikten. Juist door die "opstand" wordt het groepsgevoel gekweekt, omdat je een gezamelijke "vijand" hebt, waar je je tegen verzet.quote:Op zaterdag 2 september 2006 11:24 schreef Dandelion het volgende:
En dat gelul over een groepsgevoel kweken. De tering d'r mee. Waarom zou ik me met iemand verbonden gaan voellen omdat ik zijn tanden heb gepoetst met yoghurt? Waarom? Waarom zou ik me met iemand verbonden gaan voelen omdat we allebei over een stormbaan zijn gegaan, en daarna met eieren bekogeld? Waarom? Dikke BullShit!
dat klopt, dat was bij ons in ieder geval ook zo. Tot je er achterkomt dat die lui die het hardst gepakt worden (bril kapot stampen, kaal scheren dat soort werk) gewoon bij de organisatie horen. Ik voel me dan behoorlijk verneukt...quote:Op zaterdag 2 september 2006 12:00 schreef Christine het volgende:
[..]
Een meisje die ik hierover sprak zei dat het de bedoeling was dat uiteindelijk tijdens die ontgroening alle foeten samen "in opstand kwamen" tegen de mensen die ze zo afzeikten. Juist door die "opstand" wordt het groepsgevoel gekweekt, omdat je een gezamelijke "vijand" hebt, waar je je tegen verzet.
Valt me van de Corps-leden erg op dat ze nogal afhankelijk zijn aan het Corps en elkaar. Ik denk dat het voor velen ook gewoon een manier is ' om ergens bij te horen' en als je zo'n ontgroening doorstaat ben je in ieder geval tot op zekere hoogte toegewijd. Het zijn ook altijd die mensen die altijd blijven plakken in de verenigingskamer, die in het weekend niet naar huis gaan van hun kamer en die altijd in allerlei niets-zeggende groepjes, clubjes en raden zitten.quote:Op zaterdag 2 september 2006 11:24 schreef Dandelion het volgende:
En dan dat belachelijk idee van die ontgroenden dat je ook op geen enkele andere wijze een goede groepsband kan kweken... En het beste argument watik dan ook altijd te horen kreeg was: "Tja dat krijgen we er gewoon niet door bij de leden, want die zijn tenslotte ook ontgroend"
Ik zit ook in commissies (van mijn dispuut, niet mijn vereniging) en eerlijk gezegd is dat echt lachen. Je leert dingen die handig kunnen zijn wanneer je werkelijk gaat werken. Je doet dingen waarvan je nooit had gedacht dat je 't zou doen. (in een positieve zin)quote:Op zaterdag 2 september 2006 12:11 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Valt me van de Corps-leden erg op dat ze nogal afhankelijk zijn aan het Corps en elkaar. Ik denk dat het voor velen ook gewoon een manier is ' om ergens bij te horen' en als je zo'n ontgroening doorstaat ben je in ieder geval tot op zekere hoogte toegewijd. Het zijn ook altijd die mensen die altijd blijven plakken in de verenigingskamer, die in het weekend niet naar huis gaan van hun kamer en die altijd in allerlei niets-zeggende groepjes, clubjes en raden zitten.
Mijn idee: men heeft verder weinig en vind zo een clubje gelijkgestemden om de tijd mee door te komenDe niet-leden waren meestal ook de mensen die gewoon een 'thuis' hadden met een leven daar
Ja, maar dat is sowieso stom, als je nep-feuten gaat laten meedoen krijg je die band juist niet, dan weten eerstejaars totaal niet meer wie ze kunnen vertrouwen.quote:Op zaterdag 2 september 2006 12:09 schreef Dandelion het volgende:
dat klopt, dat was bij ons in ieder geval ook zo. Tot je er achterkomt dat die lui die het hardst gepakt worden (bril kapot stampen, kaal scheren dat soort werk) gewoon bij de organisatie horen. Ik voel me dan behoorlijk verneukt...
oh god zeg, jargonquote:Op zaterdag 2 september 2006 13:27 schreef Angeles het volgende:
[..]
Ja, maar dat is sowieso stom, als je nep-feuten gaat laten meedoen krijg je die band juist niet, dan weten eerstejaars totaal niet meer wie ze kunnen vertrouwen.
Ik ben nooit ontgroend hoor, zoals je eerder in dit topic al kunt lezen. Dat eerstejaars die nog niet door de ontgroening heen zijn 'feuten' heten is vrij algemeen bekend.quote:Op zaterdag 2 september 2006 13:50 schreef Laton het volgende:
oh god zeg, jargon![]()
triest volk jullie, niet te geloven.
oh excuus, maar feuten dat wist ik niet. En blij toe zeg.quote:Op zaterdag 2 september 2006 13:51 schreef Angeles het volgende:
[..]
Ik ben nooit ontgroend hoor, zoals je eerder in dit topic al kunt lezen. Dat eerstejaars die nog niet door de ontgroening heen zijn 'feuten' heten is vrij algemeen bekend.
Dat was het hele idee van die Duitsers ook tegen de Joden. Ze wouden alleen maar een groepsgevoel kweken, maar 't is wat uit de hand gelopen geloof ik.quote:Op zaterdag 2 september 2006 12:00 schreef Christine het volgende:
[..]
Een meisje die ik hierover sprak zei dat het de bedoeling was dat uiteindelijk tijdens die ontgroening alle foeten samen "in opstand kwamen" tegen de mensen die ze zo afzeikten. Juist door die "opstand" wordt het groepsgevoel gekweekt, omdat je een gezamelijke "vijand" hebt, waar je je tegen verzet.
Je kunt bij sommige verenigingen vast wel van die leuke screensavers krijgen waarmee er "kutfeuten" op je beeldscherm komtquote:Op zaterdag 2 september 2006 13:52 schreef Laton het volgende:
[..]
oh excuus, maar feuten dat wist ik niet. En blij toe zeg.
Jouw idee klopt wel, hoor. Maar het hele idee van een studie beginnen in een vreemde stad is toch juist dat je een nieuw, eigen leven opbouwt zónder papa, mama en de vertrouwde cavia? En dat je dus zo min mogelijk teruggaat naar je geboortedorp, om daar als een of andere suffe spoorstudent bij je ouders op de bank te gaan zitten?quote:Op zaterdag 2 september 2006 12:11 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Valt me van de Corps-leden erg op dat ze nogal afhankelijk zijn aan het Corps en elkaar. Ik denk dat het voor velen ook gewoon een manier is ' om ergens bij te horen' en als je zo'n ontgroening doorstaat ben je in ieder geval tot op zekere hoogte toegewijd. Het zijn ook altijd die mensen die altijd blijven plakken in de verenigingskamer, die in het weekend niet naar huis gaan van hun kamer en die altijd in allerlei niets-zeggende groepjes, clubjes en raden zitten.
Mijn idee: men heeft verder weinig en vind zo een clubje gelijkgestemden om de tijd mee door te komenDe niet-leden waren meestal ook de mensen die gewoon een 'thuis' hadden met een leven daar
Allemaal angst, mgerben, allemaal angst (voor het onbekende)quote:Op vrijdag 1 september 2006 10:21 schreef mgerben het volgende:
Ik merk dat veel van de mensen die 'tegen' stemmen zich richten op de uiterlijkheden, en het effect van de ontgroening ontkennen of bagetaliseren.
jij ook halloquote:btwNadine, long time no see.
tja als je denk dat ontgroenen zo in elkaar zit. JUIST deze dingen zijn ervoor zodat JIJ gaat nadenken waarom je ze eigenlijk doet. Ook al zit ik bij een studentenvereniging die dit niet doet. De bedoeling is eigenlijk dat je uit je schulp gehaald wordy en te zeggen tegen de ouderejaars: " Ja daaagggg". Mensen zijn groepsdieren en we weten wel allemaal wat voor erge dingen ermee kunnen gebeuren. Anyway het gaat bij ontgroenen dat je een band schept met je mede mens. Het leger is een aardig voorbeeld. Je moet daar ook dingen doormaken die juist bedoeld zijn dat je je maten NOOIT of te nimmer in de steek laat ook al vliegen de kogels om je oren.quote:Op donderdag 31 augustus 2006 17:40 schreef Sade het volgende:
Ik las deze week de meest verschrikkelijke verhalen in de Yes. Mensen die constant uitgescholden worden, zeepsop moeten drinken, kots in hun haar moeten smeren, rode pepers eten enz enz...
Dat gaat me gewoon echt te ver en je bent in mijn ogen gewoon behoorlijk achterlijk als het je als organisatie niet lukt om een groepsgevoel te creeëren zonder zo debiel te doen.
Ga een weekje in de bossen rondhangen, sporten, gezellig de kroeg in. Zat manieren om mensen te leren kennen en het gevoel te krijgen dat je erbij hoort, zonder mensen te vernederen, ziek te maken of zelfs in gevaar te brengen.
Voor alle soorten ontgroeningen die niet zo raar doen: Veel plezier deze week en/of weken!
Ook dat laatste is een vooronderstelling, die lang niet altijd klopt. Zoals ik al schreef, zie ik een aantal mensen uit mijn studententijd nog heel regelmatig. En we zijn nooit ontgroend.quote:Op zaterdag 2 september 2006 23:16 schreef wouter100 het volgende:
tja of je het leuk vind of niet... je hebt verschillende soorten de ene harder de andere soft. Ook wil ik even zeggen dat je mensen uit een kroeg of studie verening niet al te grote band hebben en dus elkaar vrijer laten of zelfs na de studie niet eens meer ontmoeten.
Dan wijs ik je toch nog even op Wikipedia:quote:Op zaterdag 2 september 2006 23:16 schreef wouter100 het volgende:
Anyway het gaat bij ontgroenen dat je een band schept met je mede mens. Het leger is een aardig voorbeeld. Je moet daar ook dingen doormaken die juist bedoeld zijn dat je je maten NOOIT of te nimmer in de steek laat ook al vliegen de kogels om je oren.
Dus dan is het niet waar wat er staat en allemaal onzin.quote:Op zondag 3 september 2006 12:01 schreef ocf81 het volgende:
Het is maar wikipedia hoor.
Er is al meer dan eens bewezen dat Wikipedia iha zeer betrouwbare informatie biedt. Bovendien worden er bronnen geciteerd. En het lijkt mij nou niet bepaald uit de lucht gegrepen dat heftige ongroeningsrituelen ervoor kunnen zorgen dat iemand op een later tijdstip 'knapt'. Verder gebruik ik Wikipedia niet als 'de kern van mijn betoog', maar gewoon als referentie over een aantal verschijnselen.quote:Op zondag 3 september 2006 12:10 schreef ocf81 het volgende:
Nee, maar wat er staat over wat er precies in rusland gebeurt is ook niet heel verifieerbaar door ons en verderwikipedia niet gechecked op betrouwbaarheid.
Om wikipedia zo lals de kern van je betoog te gaan gebruiken is dus niet heel erg verstandig omdat je dan geheel berus op onbewtouwbare feiten.
Excuse me?quote:Op zondag 3 september 2006 12:56 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Er is al meer dan eens bewezen dat Wikipedia iha zeer betrouwbare informatie biedt.
O okee, dat zal verder wel, nogmaals, ik meng me er inhoudelijk niet in.quote:Op zondag 3 september 2006 13:19 schreef LedZep het volgende:
Dat door Encyclopaeda Britannica volledig ontkracht is.
Als er een andere vereniging langs komtquote:Op maandag 4 september 2006 07:37 schreef Dandelion het volgende:
Ja, das allemaal wel leuk en niet aardig, maar we hebben het hier wel over STUDENTEN! Sinds wanneer komen die in "combat situations"? Doe ff normaal man.
Waar in de OP zie je staan dat het specifiek over studenten gaat? Dit topic gaat over ontgroening als verschijnsel. En de psychologische mechanismen zijn bij studenten heus niet anders dan bij soldaten, nog afgezien van de vraag of die mechanismen negatieve danwel positieve effecten teweegbrengen.quote:Op maandag 4 september 2006 07:37 schreef Dandelion het volgende:
Ja, das allemaal wel leuk en niet aardig, maar we hebben het hier wel over STUDENTEN! Sinds wanneer komen die in "combat situations"? Doe ff normaal man.
Door 5 antillianen genomen worden in een kelderbox?quote:Op maandag 4 september 2006 17:13 schreef Alicey het volgende:
Je weet trouwens wel dat je ook een ontgroening moet ondergaan om je Rotterdamse te mogen noemen Isegrim?
quote:Op maandag 4 september 2006 17:26 schreef Beach het volgende:
[..]
Door 5 antillianen genomen worden in een kelderbox?![]()
ah ok, dan had ik even mijn eigen verbeelding te veel gebruikt.quote:Op maandag 4 september 2006 17:13 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Waar in de OP zie je staan dat het specifiek over studenten gaat? Dit topic gaat over ontgroening als verschijnsel. En de psychologische mechanismen zijn bij studenten heus niet anders dan bij soldaten, nog afgezien van de vraag of die mechanismen negatieve danwel positieve effecten teweegbrengen.
mja misschien omdat je daar nu eenmaal getraind wordt om blind orders op te volgen. Als je de belachelijke dingen tijdens een ontgroening al doet zonder tegen stribbelen, komt het met zinnige orders wel goed. Ofzo.quote:Op maandag 4 september 2006 18:27 schreef Isegrim het volgende:
Waarom acht je het in het leger toelaatbaarder?
Met dat laatste ben ik het absoluut niet eens. Ik heb altijd sterk in mijn schoenen gestaan, was niet zo snel onder de indruk van mensen etc etc. Daar de ontgroening en ik denk vooral door de onrechtvaardige behandeling heb ik een behoorlijke tik gekregen, en ben ik op boven genoemde punten niet meer zoals ik eerder was. Niet dat ik nu een compleet gestoorde idioot ben, maar het heeft mij dus weldegelijk negatief beinvloed.quote:Op maandag 4 september 2006 18:55 schreef zoalshetis het volgende:
mijn reden was om lid te worden van een club waar ik nog dagelijks profijt en plezier van heb. die ontgroening is alleen maar eng als je je hele leven al gepest bent. en dan nog maakt het je sterker, zag ik.
Jij spreekt voor jezelf, vanuit je eigen ervaringen. Mijn ervaring is juist compleet tegenovergesteld. Ik was voor mijn ontgroening een stuk minder zelfverzekerd, stond minder sterk in mijn schoenen en had veel minder snel een grote bek. Nu (oke, inmiddels een jaar later, en het lidmaatschap an sich heeft daar natuurlijk ook zijn steentje aan bijgedragen) boeit het me geen ene fuck wat mensen over me denken, ben helemaal tevreden met wie ik ben, en als je een grote bek hebt tegen mij, dan heb ik een grotere bek terug.quote:Op maandag 4 september 2006 19:24 schreef Dandelion het volgende:
Met dat laatste ben ik het absoluut niet eens. Ik heb altijd sterk in mijn schoenen gestaan, was niet zo snel onder de indruk van mensen etc etc. Daar de ontgroening en ik denk vooral door de onrechtvaardige behandeling heb ik een behoorlijke tik gekregen, en ben ik op boven genoemde punten niet meer zoals ik eerder was. Niet dat ik nu een compleet gestoorde idioot ben, maar het heeft mij dus weldegelijk negatief beinvloed.
Dat kan. Maar het is vooral mij rechtvaardigheidsgevoel wat in opstand is gekomen. En misschien komt dat wel doordat ik het te serieus nam ja. Maar ik kan er niet zo goed tegen dat je eerst wordt 'geleerd' voor je mede-'feuten' op te komen, en vervolgens midden in de nacht enkelen moet gaan wekken, terwijl ze doodop zijn. Ik kan er niet zo goed tegen dat de strafcommissie of weet ik veel hoe die hufters heetten beslootten een spelletje triviant te spelen: bij een fout kreeg je een rauw ei naar je kop. En dat die sukkels dan door het lint gaan omdat je alles goed hebt, en dus vervolgens toch een lading over je heen krijgt. Ik kan er niet zo goed tegen dat er een opstand moet komen, die achteraf tot in de puntjes geregisseerd blijkt te zijn. :"Wat goed dat jullie voor je feuten opkwamen" ja duh, alleen een ongelofelijke mongool zou dat in zo'n situatie niet doen.quote:Op dinsdag 5 september 2006 01:44 schreef Unity het volgende:
[..]
Jij hebt, naar mijn mening, het hele spelletje véél te serieus genomen. b]
Tja zo kun je het zien. Ik houd niet zo van spelletjes waarbij mensen beschadigd kunnen worden.quote:maar dan nog is en blijft het een spelletje
En daar sla je de spijker op zijn kop!quote:Op dinsdag 5 september 2006 07:47 schreef Dandelion het volgende:
Tja zo kun je het zien. Ik houd niet zo van spelletjes waarbij mensen beschadigd kunnen worden.
Ja, daar heb je gelijk in. Het kan gebeuren, maar dankzij strenge controle wordt in ieder geval de kans op fysieke beschadiging beperkt. Geestelijk.. Tsja, daar moet je zelf ook rekening mee houden als jij je inschrijft. Weten waar jouw grenzen liggen en die niet overschrijden. Uiteindelijk is het ook allemaal vrijwillig, dus als jij wilt stoppen, kan dat gewoon.quote:Op dinsdag 5 september 2006 07:47 schreef Dandelion het volgende:
Tja zo kun je het zien. Ik houd niet zo van spelletjes waarbij mensen beschadigd kunnen worden.
Noem me naief, want dat was het ook, maar bij 'mijn' vereniging werd dat dus niet van te voren verteld. Er werd bijzonder weinig info gegeven over dat 'gezellige, traditionele uitstapje'. En ja, ik, groen als gras, dacht dus inderdaad aan een gezellig uitstapje.quote:Op dinsdag 5 september 2006 09:37 schreef Unity het volgende:
[..]
Geestelijk.. Tsja, daar moet je zelf ook rekening mee houden als jij je inschrijft. Weten waar jouw grenzen liggen en die niet overschrijden. Uiteindelijk is het ook allemaal vrijwillig, dus als jij wilt stoppen, kan dat gewoon.
Nou ja ik heb later bij een zeer gezellige vereninging gezeten, waar geen ontgroening was. Iedere student kon daar gewoon lid worden. En ook daar zat het goed in elkaar allemaal, geen gezeik, veel actieve leden, en de niet actieve leden kwamen gewoon langs voor een pintje, prima geregeld.quote:Ik ben het helemaal met je eens als je zegt dat sommige verenigingen te hard ontgroenen. Ik vind echter een ontgroening an sich een noodzakelijk kwaad. Zou er geen ontgroening zijn, dan zou zelfs de grootste idioot/saaiste rukker zich aansluiten en kan je als dispuut minder goed zien wat voor vlees je in de kuip haalt.
quote:Op maandag 4 september 2006 17:13 schreef Isegrim het volgende:
Waar in de OP zie je staan dat het specifiek over studenten gaat? Dit topic gaat over ontgroening als verschijnsel. En de psychologische mechanismen zijn bij studenten heus niet anders dan bij soldaten, nog afgezien van de vraag of die mechanismen negatieve danwel positieve effecten teweegbrengen.
Want alleen leuke mensen doen mee aan een ontgroening?quote:Op dinsdag 5 september 2006 09:37 schreef Unity het volgende:
Zou er geen ontgroening zijn, dan zou zelfs de grootste idioot/saaiste rukker zich aansluiten en kan je als dispuut minder goed zien wat voor vlees je in de kuip haalt.
Haal die wenkbrauwen maar weer naar beneden want je zit onzin te spuien. Met wat ik schreef, doelde ik op het volgende.quote:Op dinsdag 5 september 2006 19:05 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Want alleen leuke mensen doen mee aan een ontgroening?En of iemand een idioot of saai is, dat is objectief vast te stellen?
Mijn wenkbrauwen zitten heel hoog nu.
Het is dus eigenlijk een soort ballotagecommissie?quote:Op dinsdag 5 september 2006 19:29 schreef Unity het volgende:
Gisteravond, de feuten kwamen in groepjes langs, werden onder druk gezet, uitgekafferd, maar ze kregen wel een kans om te praten. Aan het eind van ieder groepje werd de balans opgemaakt, wie was cool, en wie niet. Bijna het hele dispuut vond practisch dezelfde gasten lachen, danwel een sukkel.
In welke zin leer je iemand kennen zoals hij werkelijk is tijdens een ontgroening? En wat zijn de voorwaarden voor 'cool-zijn'? Als je gaat janken bijvoorbeeld ben je een sukkel?quote:Zou er geen ontgroening zijn, dan zouden wij misschien inderdaad wel de grootste rukkers van de hele groep er uit kiezen. Kijk, natuurlijk kan je ook kennis maken op een andere manier, maar het probleem is dat veel mensen zich dan anders voordoen dan ze werkelijk zijn, terwijl onder druk dit een stuk moeilijker is. (en anders vallen ze later bij de ontgroening alsnog door de mand)
Is dat erg dan, dat mensen het na een poosje voor gezien houden? Het is toch geen religie ofzo?quote:Daar komt bij: veel mensen sluiten zich aan bij een corporale vereniging terwijl dat eigenlijk gewoon niet aan hun is besteed. Heel toevallig zijn dat precies dezelfde mensen die na de ontgroening alsnog hun lidmaatschap stopzetten. Ik ben er van overtuigd dat, indien er geen KMT was, dit aantal veel en veel hoger was. Daar heb ik geen bewijzen voor, dat is gewoon een voorgevoel.
Mwah, dat lijkt me niet. Het werkt hetzelfde als een eerste indruk/ontmoeting. Laatst las ik ook weer dat uit een onderzoek bleek dat bij een sollicitatiegesprek ze na een paar minuten al weten of het wat is of niet. Dit geldt niet alleen voor sollicitatiegesprekken, maar voor practisch alles. Natuurlijk kén je niet iemand niet na zo'n indruk, maar oppervlakkig selecteren via eerste indrukken doet iedereen en is ook heel nuttig.quote:Op dinsdag 5 september 2006 19:33 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Het is dus eigenlijk een soort ballotagecommissie?Ik dacht dat iedereen gewoon lid mocht worden van elke vereniging. Alsof je iemand in een paar dagen kunt leren kennen. Lijkt me een oppervlakkige bedoening.
Tuurlijk kun je lid worden van elke vereniging, maar bij ons is het zo dat uiteindelijk het dispuut mag kiezen wie hij wel of niet een uitnodiging verstuurt. Daarna is het de feut zijn beurt om te kiezen welke van de disputen van wie hij een uitnodiging heeft gekregen, zijn voorkeur heeft. Ieder dispuut heeft zijn eigen identiteit, als het ware, en niet iedereen past (in eerste instantie) daarbij.quote:Op dinsdag 5 september 2006 19:33 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Het is dus eigenlijk een soort ballotagecommissie?Ik dacht dat iedereen gewoon lid mocht worden van elke vereniging. Alsof je iemand in een paar dagen kunt leren kennen. Lijkt me een oppervlakkige bedoening.
[..]
In welke zin leer je iemand kennen zoals hij werkelijk is tijdens een ontgroening? En wat zijn de voorwaarden voor 'cool-zijn'? Als je gaat janken bijvoorbeeld ben je een sukkel?
[..]
Is dat erg dan, dat mensen het na een poosje voor gezien houden? Het is toch geen religie ofzo?
Als je het toch al binnen een paar minuten weet, dan kun je die ontgroening dus ook wel achterwege laten.quote:Op dinsdag 5 september 2006 19:46 schreef Avani het volgende:
[..]
Mwah, dat lijkt me niet. Het werkt hetzelfde als een eerste indruk/ontmoeting. Laatst las ik ook weer dat uit een onderzoek bleek dat bij een sollicitatiegesprek ze na een paar minuten al weten of het wat is of niet. Dit geldt niet alleen voor sollicitatiegesprekken, maar voor practisch alles. Natuurlijk kén je niet iemand niet na zo'n indruk, maar oppervlakkig selecteren via eerste indrukken doet iedereen en is ook heel nuttig.
Dat hoeft niet eens zozeer bewust te zijn. Kijk naar zaken als het Stanford Prison Experiment e.d. De omstandigheden zijn niet zo héél anders. In het Stanford-experiment waren de deelnemers op de hoogte van het feit dat het een 'spel' was en toch liep het enorm uit de hand...quote:Weliswaar is dit nog tricky omdat je onder groepsdruk staat en je jezelf niet wilt laten kennen ten opzichte van anderen,
Een 'twat'?quote:Op dinsdag 5 september 2006 19:55 schreef Unity het volgende:
En ja, als je bij mijn vereniging gaat huilen bij de kennismaking met de disputen dan ben je inderdaad een laffe twat. Dat stelt echt niks voor, zolang je het maar niet persoonlijk neemt.
Dat is voor de leden van de vereniging, vervolgens moeten de "feuten" zoals iedereen het hier noemtquote:Op dinsdag 5 september 2006 19:57 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Als je het toch al binnen een paar minuten weet, dan kun je die ontgroening dus ook wel achterwege laten.
Het liep uit de hand doordat de bewakers een machtsprobleem hadden. De deelnemers konden hier denk ik vrij weinig aan doen. Er was er geloof ik eentje die weg wilde gaan, maar waarom deze toch niet is gegaan weet ik niet meer. Daarnaast zal ook nog wel een gedeelte cognitieve dissonantie meespelen, maar goed ik wil hier nou ook geen psychologische discussie starten.quote:[..]
Dat hoeft niet eens zozeer bewust te zijn. Kijk naar zaken als het Stanford Prison Experiment e.d. De omstandigheden zijn niet zo héél anders. In het Stanford-experiment waren de deelnemers op de hoogte van het feit dat het een 'spel' was en toch liep het enorm uit de hand...
Eh, dat was nou net wel de bedoeling van het topic.quote:Op dinsdag 5 september 2006 20:09 schreef Avani het volgende:
Het liep uit de hand doordat de bewakers een machtsprobleem hadden. De deelnemers konden hier denk ik vrij weinig aan doen. Er was er geloof ik eentje die weg wilde gaan, maar waarom deze toch niet is gegaan weet ik niet meer. Daarnaast zal ook nog wel een gedeelte cognitieve dissonantie meespelen, maar goed ik wil hier nou ook geen psychologische discussie starten.![]()
Ik bedoelde niet laf als in lafhartig, maar laf als slap. "Die spruitjes smaken een beetje laf". Op die manier. En twat = sukkel. Als iemand gaat janken omdat 'ie niet in ziet dat het een spel is, sorry, dan geef ik hem echt geen props omdat 'ie zo stoer is dat 'ie durft te janken voor 40 man. In de meeste situaties zou ik 'm daar echt niks op aanrekenen, maar bij een ontgroening? Kom op man, bewaar dat toch voor later als je dan per sé moet huilen. Laat zien dat je wat kunt hebben.quote:Op dinsdag 5 september 2006 19:59 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Een 'twat'?
Ik vind dat je dan wel erg makkelijk en vooral ook eenzijdig oordeelt. Ik vraag me af of iemand die in huilen uitbarst omdat het hem teveel wordt, per se een laf persoon is.Ik vind dat nogal een boude uitspraak.
Mijn broer heeft dit gedaan, 3 jaar geleden. De voorgroener vond het niet zo leuk en probeerde 'm te dwingen. Drie maal raden wie er nat weg liep.quote:Op woensdag 6 september 2006 00:52 schreef WanEnOonlie het volgende:
Het mooiste verhaal - ik weet nog steeds niet of het waar is - dat ik heb gehoord is dat er ooit een groep nullen / feuten / aspirant-leden op een rijtje werden gezet voor een ranzige gracht. Vervolgens kregen ze het commando "Spring!". Het merendeel deed dat, sommigen niet. Eén jongen was wél slim. Hij sprong gewoon omhoog. Want dat was immers het commando. Niet "Spring erin" of "Ga in het water".
Dat ik anderen om hun mening vraag betekent nog niet dat ik de mijne wijzig als iemand roept dat ik ongelijk heb.quote:Op woensdag 6 september 2006 00:52 schreef WanEnOonlie het volgende:
Hee Isegrim, waarom ga je een discussie aan over iets waar je toch alleen maar JOUW gelijk in wilt horen. Je stelt een vraag waar je maar één antwoord op verwacht, namelijk "Ontgroening is kut en dom en moet afgeschaft worden."
Er is toch niks mis met bij je mening blijven maar wel wat willen weten van die van anderen? Ik blijf ook bij mijn mening (dezelfde als die van TS) maar vind het wel leuk om de reacties van anderen te lezen.quote:Op woensdag 6 september 2006 08:39 schreef WanEnOonlie het volgende:
Wat een onzin. In de hele discussie hierboven blijf je vasthouden aan je eigen mening. Dat is een constatering van mijn kant; je stelt een vraag in het begin, krijgt daarop een antwoord en jouw manier van discussie voeren dan is "ik ben het daar niet mee eens, want wat heeft het voor nut". Tja, daar kan ik eerlijk gezegd weinig mee. Er heeft zoveel weinig nut in het leven, maar daar hoor je niet iedereen over klagen. Ontgroening en lidmaatschap van het corps zijn nou eenmaal keuzes, je houdt ervan of niet, en je ziet wel of niet de mooie dingen ervan.
Wat ik idd zei.quote:Op woensdag 6 september 2006 16:46 schreef ocf81 het volgende:
TS is eigenlijk op zoek naar bevestiging van de eigen mening, ofwel TS staat niet open voor discussie?
Ja, ik snap dat een discussie logisch is bij zo'n topic, maar ik zelf had daar nou net geen zin in. Niet omdat ik geen interesse heb in andermans mening, maar gewoon puur omdat ik daar niet altijd zin in heb.quote:Op dinsdag 5 september 2006 20:17 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Eh, dat was nou net wel de bedoeling van het topic.
Het liep uit de hand omdat de deelnemers blijkbaar weinig controle hadden over het mechanisme dat zich in werking zette. Waarom zou dat bij een ontgroening niet kunnen gebeuren? De 'ontgroeners' hebben immers een behoorlijke macht over de 'ontgroenden'. Juist daarom vind ik het niet 'maar een spelletje'. Het is in mijn ogen spelen met vuur. Ik las trouwens (op Wikipedia?) dat 'hazing' in de VS officieel verboden is...?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |