abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41366843
Ik vraag mij al jaren af waarom mensen hier vrijwillig aan meedoen. Waarom laten mensen zich vernederen? Waarom vernederen ze het jaar erop weer anderen? Wat is hun 'rechtvaardiging' hiervoor? Ik persoonlijk zou mij voor zoiets gewoon niet lenen. Ze steken hun clubje maar lekker in hun spreekwoordelijke aars als ze me niet gewoon willen hebben. Ik heb moeite om te snappen dat anderen hier blijkbaar totaal geen moeite mee hebben. Ik vermoed stiekem een gebrek aan zelfrespect, maar dat kan projectie zijn.

Ontgroeners en degenen die het vrijwillig ondergaan, weest openhartig!
  donderdag 31 augustus 2006 @ 17:00:36 #2
64307 Untouchables
Kun je weven, weef dan mee
pi_41366936
Tis heel simpel, als jij erbij wilt horen, zul je er iets voor over moeten hebben, hence, de ontgroening.

Je ondergaat t natuurlijk niet alleen, dus zal er ook een gevoel van saamhorigheid ontstaan tussen jou en je mede ontgroeners.
Bovendien zal je daarna precies weten, waarom "zij" het altijd bij die eerstejaars doen die toe willen treden en zal je wss hetzelfde gaan denken.

Beetje het, zij deden het bij mij, nu doe ik t bij jou idee.
  donderdag 31 augustus 2006 @ 17:03:05 #3
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_41367013
Groepsgevoel, saamhorigheid, doorbijten, het bekende blabla-riedeltje.
  donderdag 31 augustus 2006 @ 17:05:14 #4
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_41367075
Omdat sommige mensen behoefte hebben om bij een groep te horen. En dat kun je enkel door je aan een groep aan te passen, en ontgroenen is een manier van aanpassen...
Denkt teveel, is te gelukkig en leeft teveel
pi_41367093
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:00 schreef Untouchables het volgende:
Tis heel simpel, als jij erbij wilt horen, zul je er iets voor over moeten hebben, hence, de ontgroening.

Je ondergaat t natuurlijk niet alleen, dus zal er ook een gevoel van saamhorigheid ontstaan tussen jou en je mede ontgroeners.
Bovendien zal je daarna precies weten, waarom "zij" het altijd bij die eerstejaars doen die toe willen treden en zal je wss hetzelfde gaan denken.

Ik vind dat nogal eh... (vergeef me de bewoording) primitief. Of kinderachtig, hoe je het maar wilt noemen. Waarom heb je vernedering nodig om vrienden te worden? Dat kan toch ook zonder? En is het wel echte vriendschap als het gedwongen vriendschap is?
pi_41367113
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:05 schreef boekenworm het volgende:
Omdat sommige mensen behoefte hebben om bij een groep te horen. En dat kun je enkel door je aan een groep aan te passen, en ontgroenen is een manier van aanpassen...
Ik gruwel van groepen en groepsgedrag. Misschien is het daarom dat ik het niet kan begrijpen...
pi_41367175
Wie de vernedering doorstaat zal later sterker in zijn schoenen staan. Heeft niets met vriendschap te maken, maar met het vermogen tot samenwerking en saamhorigheid zelfs als je met volslagen idioten en eikels moet leven.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_41367196
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:08 schreef Mr_Belvedere het volgende:
Wie de vernedering doorstaat zal later sterker in zijn schoenen staan.
In welke zin 'sterker'?
  donderdag 31 augustus 2006 @ 17:10:12 #9
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_41367235
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:06 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ik gruwel van groepen en groepsgedrag. Misschien is het daarom dat ik het niet kan begrijpen...
Deze autist. Ik wil niet bij groepen horen
pi_41367265
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:10 schreef boekenworm het volgende:

[..]

Deze autist. Ik wil niet bij groepen horen
Misschien ben ik ook wel autist. Ik herken mezelf in veel symptomen ervan. Is er een goede test voor?
pi_41367269
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:08 schreef Isegrim het volgende:
In welke zin 'sterker'?
Stel de club vernedert jou door je opdrachten te laten uitvoeren waar je absoluut geen zin in hebt en je voor schaamt. Later zal je daar niet zo snel meer je kapot schamen als er iets (in jouw ogen) onlogisch of vernederend wordt opgedragen. Plus het maakt je een stuk vrijer. Je krijgt een soort "boeit mij dat iedereen lacht, ze kijken er niks af" mentaliteit erbij. Je wordt geestelijk een stukje sterker.

Een soort gecontroleerd pesten zeg maar. Stukken geweldlozer dan het echte pesten.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  donderdag 31 augustus 2006 @ 17:12:18 #12
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_41367291
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:11 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Misschien ben ik ook wel autist. Ik herken mezelf in veel symptomen ervan. Is er een goede test voor?
Alleen een psycholoog is bevoegd om te testen doormiddel van vragenlijsten en observatie (tenminste het laatste geval bij kiddo's).
pi_41367343
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:11 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

Stel de club vernedert jou door je opdrachten te laten uitvoeren waar je absoluut geen zin in hebt en je voor schaamt. Later zal je daar niet zo snel meer je kapot schamen als er iets (in jouw ogen) onlogisch of vernederend wordt opgedragen.
Grappig. Ik zou het juist als zwakker betitelen wanneer je eerder dingen doet die je afkeurt.
quote:
Plus het maakt je een stuk vrijer. Je krijgt een soort "boeit mij dat iedereen lacht, ze kijken er niks af" mentaliteit erbij. Je wordt geestelijk een stukje sterker.
Ik vraag me af of mijn weerzin veel te maken heeft met het feit dat iedereen je uitlacht. Ik zou die dingen ook niet willen doen als er niemand bij was. Als het om dingen gaat die mij gewoon tegenstaan dan. Met naakt over de bar lopen heb ik geen moeite, maar ik heb sowieso geen moeite met naakt zijn waar anderen bij zijn.
pi_41367361
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 16:57 schreef Isegrim het volgende:
Ik vraag mij al jaren af waarom mensen hier vrijwillig aan meedoen. Waarom laten mensen zich vernederen? Waarom vernederen ze het jaar erop weer anderen? Wat is hun 'rechtvaardiging' hiervoor? Ik persoonlijk zou mij voor zoiets gewoon niet lenen. Ze steken hun clubje maar lekker in hun spreekwoordelijke aars als ze me niet gewoon willen hebben. Ik heb moeite om te snappen dat anderen hier blijkbaar totaal geen moeite mee hebben. Ik vermoed stiekem een gebrek aan zelfrespect, maar dat kan projectie zijn.

Ontgroeners en degenen die het vrijwillig ondergaan, weest openhartig!
Zo moeilijk is-ie niet hoor. Mensen zijn sociale dieren, en de meesten willen dan ook graag bij een groepje horen.
pi_41367422
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:11 schreef Mr_Belvedere het volgende:

Een soort gecontroleerd pesten zeg maar. Stukken geweldlozer dan het echte pesten.
Ik ben gepest vroeger, en niet zo'n beetje ook. Ik ben daar niet sterker van geworden. Vrijwel alle 'issues' die ik nu nog heb, zijn dáárop terug te voeren. Als ik niet gepest was, had ik misschien wel helemaal geen issues...
  donderdag 31 augustus 2006 @ 17:16:24 #17
64307 Untouchables
pi_41367426
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:05 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ik vind dat nogal eh... (vergeef me de bewoording) primitief. Of kinderachtig, hoe je het maar wilt noemen. Waarom heb je vernedering nodig om vrienden te worden? Dat kan toch ook zonder? En is het wel echte vriendschap als het gedwongen vriendschap is?
Het is ook primitief, dat is juist gezien!

Dat is echter ook de bedoeling, noem het "rites of passage", een soort van overgang. Bij veel primitieve stammen is dit een gewoonte, bijvoorbeeld voor het man of vrouw worden.
De bodem raken en daar weer sterker uit kruipen, door de geleden ontberingen.
Vorm je trauma om tot een bron van kracht, omdat je weet dat wat er ook gebeurt, je door een dieper dal bent gegaan om daar te komen.
  donderdag 31 augustus 2006 @ 17:18:52 #18
64307 Untouchables
pi_41367500
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:16 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ik ben gepest vroeger, en niet zo'n beetje ook. Ik ben daar niet sterker van geworden. Vrijwel alle 'issues' die ik nu nog heb, zijn dáárop terug te voeren. Als ik niet gepest was, had ik misschien wel helemaal geen issues...
Pesten is anders, omdat de insteek anders is. Bij een ontgroening is het de bedoeling om toe te treden tot een anders "exclusieve" groep. Je krijgt er ook wat voor.
Als je gepest wordt is dat enkel en alleen om jou kut te laten voelen, niet omdat je daarna een andere sociale kring mag betreden.
pi_41367504
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:16 schreef Isegrim het volgende:

Ach gut, daar komt het aapje uit de mouw.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_41367616
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:19 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

Ach gut, daar komt het aapje uit de mouw.
Hoezo? Dit topic gaat niet over de vraag waarom ik me niet wil laten ontgroenen. Het gaat over de vraag waarom er mensen zijn die het wel willen laten doen.
pi_41367629
Ontgroening is samen met je groep 'ontgroend' worden. Het feit dat je samen hetzelfde doormaakt schept een band die je hele opleiding en vaak nog langer blijft bestaan.
Als jij met je arrogante neus in de lucht wilt roepen dat je zelf je vrienden wel uitkiest moet je dat vooral doen.
pi_41367666
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:23 schreef mgerben het volgende:
Als jij met je arrogante neus in de lucht wilt roepen dat je zelf je vrienden wel uitkiest moet je dat vooral doen.
Sorry?
pi_41367677
Het is heel simpel. Als je te onzelfverzekerd bent om gewoon op iemand af te stappen en er een gesprek mee aan te gaan om in de verdere toekomst diegene als eventuele vriend te beschouwen, ga je bij dit soort clubjes. Mensen die zelf geen vrienden kunnen/durven te vinden joinen dit soort clubjes.
-je webicon was te groot, niet terugplaatsen-
pi_41368125
Ik las deze week de meest verschrikkelijke verhalen in de Yes. Mensen die constant uitgescholden worden, zeepsop moeten drinken, kots in hun haar moeten smeren, rode pepers eten enz enz...

Dat gaat me gewoon echt te ver en je bent in mijn ogen gewoon behoorlijk achterlijk als het je als organisatie niet lukt om een groepsgevoel te creeëren zonder zo debiel te doen.
Ga een weekje in de bossen rondhangen, sporten, gezellig de kroeg in. Zat manieren om mensen te leren kennen en het gevoel te krijgen dat je erbij hoort, zonder mensen te vernederen, ziek te maken of zelfs in gevaar te brengen.

Voor alle soorten ontgroeningen die niet zo raar doen: Veel plezier deze week en/of weken!
My kingdom for a kiss upon his shoulder...
pi_41369451
Mensen die nooit ontgroening hebben gelopen zijn sowieso niet te overtuigen van het gelijk van de ontgroenden.

Ik ben wel ontgroend en heb er totaal geen spijt van. Het waren 2 intensieve weken met vervelende puntjes maar zeker ook met zeer leuke dingen. Nee het is geen vakantiekamp nee, maar dat moet je niet verwachten.

Kijk eens wat je er voor terug krijgt: je maakt heel snel heel veel vrienden, je krijgt de kans jezelf te ontplooien buiten je studie (commissie's, sport, toneel, noem het zo gek maar niet op), je bouwt een leuk netwerk op en je komt in een gezellig ledenhuis terecht.

Nee als ik weer mocht kiezen zou ik het zo weer doen
pi_41369655
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 18:30 schreef kreischer2000 het volgende:
Kijk eens wat je er voor terug krijgt: je maakt heel snel heel veel vrienden, je krijgt de kans jezelf te ontplooien buiten je studie (commissie's, sport, toneel, noem het zo gek maar niet op), je bouwt een leuk netwerk op en je komt in een gezellig ledenhuis terecht.
Ben je van mening dat je deze dingen niet zou hebben kunnen vinden zonder ontgroening?
pi_41370590
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:40 schreef Sade het volgende:
Ik las deze week de meest verschrikkelijke verhalen in de Yes. Mensen die constant uitgescholden worden, zeepsop moeten drinken, kots in hun haar moeten smeren, rode pepers eten enz enz...

Dat gaat me gewoon echt te ver en je bent in mijn ogen gewoon behoorlijk achterlijk als het je als organisatie niet lukt om een groepsgevoel te creeëren zonder zo debiel te doen.
Ga een weekje in de bossen rondhangen, sporten, gezellig de kroeg in. Zat manieren om mensen te leren kennen en het gevoel te krijgen dat je erbij hoort, zonder mensen te vernederen, ziek te maken of zelfs in gevaar te brengen.

Voor alle soorten ontgroeningen die niet zo raar doen: Veel plezier deze week en/of weken!
Dat soort dingen gaan mij dus idd ook te ver. Een keer "food fight", een raar toneelstukje op moeten voeren, een dropping, dat zijn leuke dingen die, hoewel je voor lul staat, vies wordt of moe wordt, verder niet extreem ongemakkelijk zijn en tóch een band vormen.

Verdere ongein wordt in de normale wereld mishandeling dan wel krankzinnig genoemd, maar als de "intellectuele elite" het doet, moet het ineens geaccepteerd worden.

Overigens is mijn voornaamste bezwaar nog dat ze je hele leven overnemen: geen telefoon, verplichte aanwezigheid voor meerdere dagen per week, tot laat ook, weekenden niet naar huis mogen etc. Dat allemaal in een tijd waarin je ook nog moet studeren, waardoor ik veel mensen ken die binnen drie weken een vertraging hadden die ze niet meer hebben bijgewerkt.
  donderdag 31 augustus 2006 @ 19:07:36 #28
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_41370743
quote:
Ontgroening is samen met je groep 'ontgroend' worden. Het feit dat je samen hetzelfde doormaakt schept een band die je hele opleiding en vaak nog langer blijft bestaan.
Wat heeft het niet aansluiten bij een studentenvereniging met arrogantie te maken? ik zou eerder zeggen dat gasten die bij zo'n club zitten arrogant zijn maargoed... Ik ben er inderdaad zo een die zijn eigen vrienden heeft uitgekozen buiten een studentenvereniging om maar wat is daar arrogant aan?
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
pi_41370972
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 18:37 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ben je van mening dat je deze dingen niet zou hebben kunnen vinden zonder ontgroening?
Misschien wel, maar dan zou dat veel meer tijd en moeite kosten. Lid worden van een vereniging voegt naar mijn mening veel toe aan je studenten tijd. Het zal mij nooit gebeuren dat ik 's avonds alleen op mijn kamertje zit en denk van goh, wat zal ik nu eens gaan doen. Je hebt altijd wel keus om iets te gaan doen!

Ook de manier van met elkaar om gaan in huis bijvoorbeeld, ik ken mensen die geen lid zijn die in een huis met medestudenten wonen die gewoon langs elkaar heen leven(die koken enkel voor zichzelf, doen hun eigen afwas). Bij mij in huis eten we altijd samen, doen we de afwas samen.

Het is gewoon allemaal zoveel hechter mede door de KMT, omdat je trots bent dat je het doorlopen hebt en dat draag je ook uit.
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 19:03 schreef innovative het volgende:

[..]

Dat soort dingen gaan mij dus idd ook te ver. Een keer "food fight", een raar toneelstukje op moeten voeren, een dropping, dat zijn leuke dingen die, hoewel je voor lul staat, vies wordt of moe wordt, verder niet extreem ongemakkelijk zijn en tóch een band vormen.

Verdere ongein wordt in de normale wereld mishandeling dan wel krankzinnig genoemd, maar als de "intellectuele elite" het doet, moet het ineens geaccepteerd worden.

Overigens is mijn voornaamste bezwaar nog dat ze je hele leven overnemen: geen telefoon, verplichte aanwezigheid voor meerdere dagen per week, tot laat ook, weekenden niet naar huis mogen etc. Dat allemaal in een tijd waarin je ook nog moet studeren, waardoor ik veel mensen ken die binnen drie weken een vertraging hadden die ze niet meer hebben bijgewerkt.
Tijdens de KMT geef je je eigen grenzen aan, tot hier en niet verder. Dat zal gerespecteerd worden omdat je durft te zeggen wat je denkt. Je krijgt dan misschien een andere behandeling, maar als iets jou niet bevalt moet je gewoon van je afbijten. Tuurlijk worden ze dan boos op je en zullen ze je huid vol schelden, maar als je onthoudt dat het allemaal een groot spel is dan zal je je daar ook niet veel van aantrekken.

Dat ze in die 2 weken je leven over nemen is natuurlijk heel logisch, je hebt niets om op terug te vallen behalve je mede-nullen. Dit zorgt voor die sterke band tussen de leden.

En over studie vertraging, hier in leiden is de KMT de 2 weken voor het universitair jaar begint, je zal dus echt geen colleges missen door de KMT.
pi_41371128
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 19:13 schreef kreischer2000 het volgende:

[..]

Misschien wel, maar dan zou dat veel meer tijd en moeite kosten. Lid worden van een vereniging voegt naar mijn mening veel toe aan je studenten tijd. Het zal mij nooit gebeuren dat ik 's avonds alleen op mijn kamertje zit en denk van goh, wat zal ik nu eens gaan doen. Je hebt altijd wel keus om iets te gaan doen!
Die keus heb ik ook elke avond hoor. Beetje sneu als je daarvoor afhankelijk moet zijn van een dwangclubje.
quote:
Tijdens de KMT geef je je eigen grenzen aan, tot hier en niet verder. Dat zal gerespecteerd worden omdat je durft te zeggen wat je denkt. Je krijgt dan misschien een andere behandeling, maar als iets jou niet bevalt moet je gewoon van je afbijten. Tuurlijk worden ze dan boos op je en zullen ze je huid vol schelden, maar als je onthoudt dat het allemaal een groot spel is dan zal je je daar ook niet veel van aantrekken.
Is het werkelijk een spel? Het verleden leert dat er soms mensen in het ziekenhuis terechtkomen of zelfs sterven.
pi_41371429
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 19:17 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Die keus heb ik ook elke avond hoor. Beetje sneu als je daarvoor afhankelijk moet zijn van een dwangclubje.
[..]

Is het werkelijk een spel? Het verleden leert dat er soms mensen in het ziekenhuis terechtkomen of zelfs sterven.
Ik zeg niet dat ik van mijn vereniging afhankelijk ben, het geeft je gewoon meer keuzes!

Die jongen die toen in Groningen is overleden is overleden tijdens een huisontgroening, dit zal nooit gebeuren bij een verenigings KMT alleen al omdat universiteiten de verenigingen streng controlen. Mocht er iets niet bevallen dan zal de universiteit haar subsidie stop zetten en kan de vereniging wel opgedoekt worden.

Bovendien wordt de KMT in de gaten gehouden door een zogenaamde medische commisie die toezicht houdt op de toestand van de nullen.
pi_41371546
Die verenigingen krijgen ook nog geld van de uni's? Dat wist ik helemaal niet. Verenigingsleven lijkt nou niet bepaald bevorderlijk te zijn voor je studieresultaten. Ik ken genoeg mensen die fikse vertraging hebben opgelopen doordat ze verplicht bij van alles en nogwat aanwezig dienden te zijn...
pi_41375608
De meeste verenigingen bestaan bij de gratie van de universiteiten, omdat ze belangrijk worden gevonden. Voor veel mensen voegt het wel iets toe, ongeacht of er al dan niet een ontgroening bij zit. Voor sommige kan het zelfs studiebevorderend werken.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_41376771
Ik ben het wel grotendeels met de TS eens. Wie gaat er nou met Emile Ratelband letterlijk over hete kolen lopen of zeepsop drinken??? Ik heb zelf nooit een ontgroening gehad, maar volgens mij zijn er ook genoeg mensen die niet aan dit soort acties meedoen als het ze te ver gaat. Een groepsgevoel kan ook goed gevormd worden door een week lang leuke activiteiten met elkaar te doen, bijvoorbeeld sportieve activiteiten, feestavonden en andere groepsopdrachten.

En iedereen die dit jaar bij de intro al na 2 dagen ziek naar huis moet vanwege de combinatie van zeepsop en alcohol zit nu waarschijnlijk nog thuis te balen
pi_41377016
Ik zit in A'dam bij een vereniging met ontgroening. Persoonlijk vond ik de ontgroening niet erg; bij ons worden er geen rare dingen gevraagd van je. Daar komt bij dat, mócht iemand jou vragen iets te doen dat tegen je principes in druist, je natuurlijk gewoon je bek kunt opentrekken en zeggen dat je het niet doet. Bij het dispuut waar ik bij zit hebben we liever feuten die een beetje rebels en een beetje brutaal zijn, ook al staan ze voor een groep van 40 man. Als je alles doet wat we zeggen dan lijk je al snel een watje zonder backbone en maak je bij ons geen goede beurt.

Het nut van ontgroenen is voor ons: je ziet wat voor vlees je in de kuip hebt en kunt daarop selecteren, en de leden zijn veel actiever dan bij een vereniging zonder ontgroening. Zo heb je in A'dam DERM (geen echte ontgroening), waar ongeveer de helft van de leden misschien 1x per maand op borrel komt, terwijl bij onze vereniging iedereen practisch iedere week op de borrelvloer staat. (dat is natuurlijk niet geheel te wijten aan het ontbreken van een ontgroening, maar heeft er zeker mee te maken)

Voordeel voor de feuten is, wat al eerder gezegd is, het scheppen van een band en je leert inderdaad heel snel heel veel mensen kennen. Achteraf is de ontgroening overigens vaak genoeg voer voor een leuk gesprek.

Overigens, ik heb even geen bron (geen zin om te zoeken), maar het gemiddelde percentage studenten die ook daadwerkelijk afstuderen is bij leden hoger dan bij niet-leden. (Ik meen ook te hebben gelezen dat leden gemiddeld een paar maanden korter over hun studie dan een niet-lid. Maar dat weet ik niet zeker.)

En, vertraging oplopen omdat je overal aanwezig moet zijn is puur je eigen schuld. Wij hebben in totaal (naast de KMT) 1 verplicht weekend (groeneweekend) en 1 verplichte avond (kroegentocht) in het hele jaar. Borrelavonden wordt je wel verwacht maar als je bijv. tentamens de volgende dag hebt, hoef je echt niet te komen. Als je maar afbelt.

Overigens ben je wel erg stupide als je zeepsop gaat drinken en denk ik persoonlijk niet dat dit voorkomt bij verenigingsontgroeningen; ik denk dat er geen vereniging is die de consequenties van dit soort acties wil dragen. Misschien dat het voorkomt bij dispuutsontgroeningen, maar mijn dispuutsontgroening bestond enkel uit een kroegentocht (zuipen tot je kotst of tot je zegt dat je wilt stoppen) en een groeneweekend. (dropping) Verenigingen zijn heel voorzichtig wat betreft ontgroening, ze zijn als de dood dat de subsidie wordt stopgezet.

Overigens zijn ontgroeningen ook een drempel voor veel studenten, waardoor mensen die normaal gesproken halverwege het jaar zouden afhaken, vooraf al gefiltert worden.

[ Bericht 4% gewijzigd door Unity op 31-08-2006 22:57:58 ]
It's the return of the motherfuckin' brainiacs!
pi_41377321
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:00 schreef Untouchables het volgende:

Exact! .

En nee, ben niet ontgroend, ben zo laf geweest om bij een vereniging te gaan zonder ontgroening maar ik snap die corps kerels wel.. alleen vind ik het ouderwets en heb al genoeg goede vrienden.
pi_41377412
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 22:57 schreef Beroepsgokker het volgende:

[..]

Exact! .

En nee, ben niet ontgroend, ben zo laf geweest om bij een vereniging te gaan zonder ontgroening maar ik snap die corps kerels wel.. alleen vind ik het ouderwets en heb al genoeg goede vrienden.
Niks lafs aan, iedereen zijn voorkeur toch?

Wat wel laf zou zijn, is als je liever bij een vereniging met ontgroening zou willen, maar het niet doet/durft vanwege die ontgroening.
pi_41377606
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 22:59 schreef Unity het volgende:

[..]

Niks lafs aan, iedereen zijn voorkeur toch?

Wat wel laf zou zijn, is als je liever bij een vereniging met ontgroening zou willen, maar het niet doet/durft vanwege die ontgroening.
Ontgroening zou juist een reden moeten zijn om bij een / het corps te gaan.

K zou ontgroenen niet erg gevonden hebben, maar ik wist van tevoren dat ik niet actief wilde zijn bij een vereniging, aangezien ik genoeg andere hobby's en werk heb.
pi_41385049
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 19:17 schreef Isegrim het volgende:
Ja, nee... als je er zó over denkt, moet je er ook helemaal niet aan beginnen Een beetje humor en relativeringsvermogen kan geen kwaad, als je ontgroend wordt/ontgroent. Natuurlijk is het een spel. Of dacht jij dat de achterliggende gedachte was dat er minstens één student het loodje moet leggen tijdens de ontgroening?

De basisgedachte is dat er een soort 'groepsgevoel' ontstaat, en bij de meeste studentenverenigingen is dat groepsgevoel onder de studenten al bij voorbaat aanwezig, alleen wordt het - door de extreme (zij het 'kunstmatige') omstandigheden - verhevigd, waardoor mensen elkaar sneller en beter leren kennen. Soort spoedcursus 'laat je ware gezicht zien', eigenlijk. En er wordt enorm veel gelachen, dát vooral. Het spel bestaat er vooral uit dat degenen die ontgroend worden, samenspannen tegen degenen die ontgroenen - dat schept een 'band', al moet je daar natuurlijk geen al te diepe betekenis aan geven. Als jij een middagje gaat paintballen, ben je ook binnen de korste keren bloeddorstig op zoek naar de vijand, en hoewel je best weet dat het een spelletje is, en dús flauwekul, kan het wel degelijk spannend en meeslepend zijn. Als iemand dan naderhand tegen je zegt: 'Je laat je toch niet met verfbommen beschieten, zónde van je mooie kleren!" dan zeg jij toch ook: "Hallo, het was een spelletje!" (Maar wel een leuk spelletje. En ik droeg trouwens een overall over mijn kleren heen). Zo is het met ontgroenen ook. Je moet de lol ervan inzien, en tegelijkertijd - maar al die dingen gelden óók voor paintball, en trouwens voor de meeste spelletjes - moet je er wél in willen meegaan. Niet verkrampt aan de kant gaan staan met een kop van: 'Jullie willen me zeker kapot hebben, hè?' Want ja, in dát geval... loopt het niet goed met je af

Soort zoekt soort, ja. Dat geldt ook voor jou, alleen uit zich dat op een andere manier. Jij gaat niet bij een studentenvereninging, jij gaat misschien naar een bepaald café, of je sluit je aan bij een of andere sportvereniging waar 'jouw soort vrienden' komt. Niks bijzonders aan, het is net het normale leven.
pi_41386695
Sim-pel: Jij bent een laffe borrelaar.
Wii-nummer: 3964-8145-1574-4580
Pm me als je me hebt toegevoegd!
pi_41386753
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 22:51 schreef Unity het volgende:
(zuipen tot je kotst of tot je zegt dat je wilt stoppen)
Op de één of andere manier vind ik dit meer bij boeren en tokkies passen dan bij mensen die zichzelf soms als de elite van de samenleving beschouwen...
  vrijdag 1 september 2006 @ 05:53:34 #42
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_41386768
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:16 schreef Untouchables het volgende:

[..]

Het is dus primitief. Afschaffen dus.
---verdwijnt---
  FOK!fotograaf vrijdag 1 september 2006 @ 08:40:48 #43
18921 freud
Who's John Galt?
pi_41387497
Ach, het is gewoon leuk. Het is geen vernedering, maar een soort vuurdoop. Het versterkt het groepsgevoel, en geeft je een gezamelijke 'vijand'. Het is gewoon leuk om te doen, en om aan mee te werken. Dat de TS er zo over denkt is prima, ieder zijnn eigen smaak. Ik zie bijvoorbeeld ook de lol van carnaval niet in, maar veroordeel de mensen niet die het wel leuk vinden.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  vrijdag 1 september 2006 @ 09:01:35 #44
79143 Darkwolf
To the moon I howl
pi_41387723
Hmmm...
Je hebt ontgroening en je hebt ontgroening.
Sommige acties zijn dusdanig primitief dat er mensen hierdoor zijn omgekomen.
Dood.
Weg.

Persoonlijk zou ik er ook niet aan mee doen.
Ik hoef mij niet bij een kudde tweevoeters aan te sluiten.
Heb daarvoor nog nooit moeite gedaan en zal het ook nooit doen.
(Hetzelfde geld betreft het opzoek gaan naar vrouwen en/of vrouwen versieren, never done it, never needed to!)
Als je me interessant vind, dan kom je maar op mij af.
Opbokken met je ontgroening BS...
  FOK!fotograaf vrijdag 1 september 2006 @ 09:09:58 #45
18921 freud
Who's John Galt?
pi_41387854
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 09:01 schreef Darkwolf het volgende:
Hmmm...
Je hebt ontgroening en je hebt ontgroening.
Sommige acties zijn dusdanig primitief dat er mensen hierdoor zijn omgekomen.
Dood.
Weg.
Dat is in de gevallen die de dagbladen hadden gehaald en die ik dan gelezen heb, te wijten aan het niet volgen van de regels. Stomme acties dus, en niet door een opdracht van het ontgroenen.
quote:
Persoonlijk zou ik er ook niet aan mee doen.
Ik hoef mij niet bij een kudde tweevoeters aan te sluiten.
Heb daarvoor nog nooit moeite gedaan en zal het ook nooit doen.
(Hetzelfde geld betreft het opzoek gaan naar vrouwen en/of vrouwen versieren, never done it, never needed to!)
Als je me interessant vind, dan kom je maar op mij af.
Opbokken met je ontgroening BS...
Geeft niet, maar je bouwt dan ook moeilijker een netwerk op. Eigen keuze!
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_41388073
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 19:13 schreef kreischer2000 het volgende:

Dat ze in die 2 weken je leven over nemen is natuurlijk heel logisch, je hebt niets om op terug te vallen behalve je mede-nullen. Dit zorgt voor die sterke band tussen de leden.

En over studie vertraging, hier in leiden is de KMT de 2 weken voor het universitair jaar begint, je zal dus echt geen colleges missen door de KMT.
In Delft weet ik van verschillende gevallen waarin zeggen wat je denkt dus niet op prijs werd gesteld. Ik vind het afbekken van iemand die een eigen mening geeft, te belachelijk voor woorden. Plus dat het lang niet altijd alleen met mening geven te maken heeft, maar er ook daadwerkelijk gevaarlijke dingen gebeuren.

Overigens is het in Delft dus niet zo dat de introductie alléén je KMT is. Die is weliswaar voor de studieperiode, maar daarna moeten de jaargroepen worden gevormd etc, keukendiensten, van alles en nog wat. Daarvoor is bij veel verenigingen een verplichting meerdere avonden per week (soms tot erg laat) aanwezig te zijn. Van één studiegenoot weet ik dat hij midden in de nacht ergens in Rotterdam iets moest gaan doen, nachttrein miste, maar wel de volgende dag weer in Delft op college moest zijn.

Al binnen een week missen mensen colleges omdat ze gesloopt zijn, of slapen ze er dwars doorheen. Niet veel later gaan ze ook de verplichte werkgroepen missen, wat een studievertraging betekent.
  vrijdag 1 september 2006 @ 09:58:05 #47
128564 Flibble
Mr. Flibble's very cross
pi_41388582
Ontgroening

Ik ben het met TS eens, ik vind het zoiets doms. Ik snap gewoon niet hoe vernedering als spel gezien kan worden. Saamhorigheid mijn aars, dat kan je op veel leukere en gezelligere manieren tot stand brengen.
King illegal forest to pig wild kill in it a is!!!!
pi_41389091
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 09:58 schreef Flibble het volgende:
Ontgroening

Ik ben het met TS eens, ik vind het zoiets doms. Ik snap gewoon niet hoe vernedering als spel gezien kan worden. Saamhorigheid mijn aars, dat kan je op veel leukere en gezelligere manieren tot stand brengen.
Ontgroening bewerkstelligt een psychologisch en sociaal effect.
Je ziet hetzelfde in het leger. Nieuwe rekruten worden (in groepen) aan dezelfde ontberingen onderworpen. Dan leer je elkaar kennen onder stress en dat schept een band.
Dat soort banden wordt niet gesmeed door een vriendenclubje dat samen op dezelfde kortingskaart naar de bioscoop gaat om naar een Disneyfilm te kijken - zo'n band kan makkelijk breken als hij onder druk komt te staan.

Ik merk dat veel van de mensen die 'tegen' stemmen zich richten op de uiterlijkheden, en het effect van de ontgroening ontkennen of bagetaliseren.

btw Nadine, long time no see.
  vrijdag 1 september 2006 @ 10:29:48 #49
128564 Flibble
Mr. Flibble's very cross
pi_41389251
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 10:21 schreef mgerben het volgende:
Ik merk dat veel van de mensen die 'tegen' stemmen zich richten op de uiterlijkheden, en het effect van de ontgroening ontkennen of bagetaliseren.
Misschien wel, maar ik ben dan ook niet iemand die staat te springen om verplichte borrelavonden. Over geforceerde gezelligheid gesproken.
Verder denk ik ook echt niet dat de 'vernederaars' tijdens het vernederen denken: Wow, wat zullen deze mensen straks een geweldige band met elkaar hebben.
  vrijdag 1 september 2006 @ 10:31:15 #50
154676 AcidBurner
Beyond the Sun
pi_41389285
niet zeveren...gewoon meedoen Isegrim
  vrijdag 1 september 2006 @ 10:50:13 #51
79143 Darkwolf
To the moon I howl
pi_41389761
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 09:09 schreef freud het volgende:
Geeft niet, maar je bouwt dan ook moeilijker een netwerk op. Eigen keuze!
Nope.
Zoals ik al zei: ik heb nooit moeite hoeven te doen om een netwerk op te bouwen.
Vind eerder die ontgroeningen moeilijker om een netwerk mee op te bouwen.
Ben nu 24, en ik elke soort gemeenschap (school ect.) is het nog nooit nodig geweest.
Vrienden zat.
Meer dan ik tijd voor heb om al die contacten bij te houden.
Oh ja en dan ook nog een girl die de nodige tijd inneemt (niet dat ik klaag natuurlijk).
Moeite doen?
Why bother!
Voor mij werkt het ook zo en juist makkelijker, niet moeilijker!
pi_41390876
Verplichte gezelligheid. Weer zo'n kul-term. Als ik op borrel sta met mijn dispuut is er geen moment waarop die term in mijn gedachten komt. Al vanaf de eerste borrel had ik het naar mijn zin met mijn jaargenoten en de ouderejaars. Je hebt wel enigszins gelijk, want natuurlijk zijn er mensen waar ik het minder goed mee kan vinden.. Maar die spreek ik gewoon niet zo vaak. Net zo vaak als ik onder normale omstandigheden zou doen. Dat neemt niet weg dat ik nog steeds met hen een leuk, geanimeerd gesprek kan houden.

Bijkomend voordeel is dat veel bedrijven leden hoger waarderen dan niet-leden, juist omdat zij weten om te gaan met 'verplichte gezelligheid'.

Goed, jij had het dan over geforceerde gezelligheid, maar je bent gewoon een sukkel als je doet alsof je het wel gezellig vind terwijl het niet gezellig is, en mij zal je dat ook echt niet zien doen. Dat is persoonsgebonden en staat dus los van een vereniging.
pi_41391096
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 10:29 schreef Flibble het volgende:
[..]
Misschien wel, maar ik ben dan ook niet iemand die staat te springen om verplichte borrelavonden. Over geforceerde gezelligheid gesproken.
Verder denk ik ook echt niet dat de 'vernederaars' tijdens het vernederen denken: Wow, wat zullen deze mensen straks een geweldige band met elkaar hebben.
Verplichte borrelavonden? Tsja, als je het zo ziet... waarom ga je niet een keer de mensen op zo'n 'verplichte' avond vragen of ze daar tegen hun zin zijn? Wat denk je zelf?
En de vernederaars denken waarschijnlijk dat ze de nieuwelingen hetzelfde laten doormaken als wat zij zelf ooit hebben doorgemaakt. Wat zij denken is niet zo boeiend. Het is het effect dat telt. En zo te zien voldoe jij inderdaad aan mijn voorspelling dat je dat effect bagetaliseert en ontkent.

Ik denk dat je meer hebt tegen het elitaire aspect ervan. Je kunt niet gewoon lid worden door een bonnetje in te vullen en de contributie te storten. Je moet door zo'n ontgroening anders hoor je er niet bij. Dat dat een kloof creëert tussen degenen die het wel doen en zij die het niet deden, is waarschijnlijk precies wat je tegenstaat.

Er is natuurlijk het aspect dat de leden van het dispuut in kwestie elkaar sneller zullen helpen zonder vragen te stellen en zonder dat ze elkaar goed kennen; het feit dat ze beide lid zijn van dezelfde club is voldoende.

Jij baalt er mogelijk van dat je daar buiten staat.
Maar ik vind je houding 'ontgroening is de prijs die je moet betalen om bij verplichte borrelavonden te zijn' nogal kortzichtig en mogelijk rancuneus.

Op een andere lijn schat ik dat er kans is dat je ook tegen het koningshuis bent
  vrijdag 1 september 2006 @ 11:55:08 #54
128564 Flibble
Mr. Flibble's very cross
pi_41391269
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 11:43 schreef mgerben het volgende:
Jij baalt er mogelijk van dat je daar buiten staat.
Maar ik vind je houding 'ontgroening is de prijs die je moet betalen om bij verplichte borrelavonden te zijn' nogal kortzichtig en mogelijk rancuneus.
Misschien wel ja. Ik heb idd altijd moeite met die term 'erbij horen'. Komt uiteraard omdat ik zelf nergens bij hoor en het heel erg vind dat je blijkbaar aan bepaalde dingen moet voldoen om geaccepteerd te worden.
Dat is de associatie die ik leg: je MOET iets voordat je geaccepteerd wordt. En ook nog iets totaal nutteloos in mijn ogen.
quote:
Op een andere lijn schat ik dat er kans is dat je ook tegen het koningshuis bent
Altijd leuk hoe je hier op fok beoordeeld wordt op 1 enkele mening!
pi_41391272
De kindsoldaten in Kongo zijn ook ontgroent dus waarom hier ook niet..??..
En als het daar goed werkt om van kinderen moordende en verkrachtende soldaten te maken met een goed saamhorigheids gevoel dan is dat ook een prima idee voor het studenten leven lijkt mij..

Natuurlijk niet helemaal een super vergelijking maar het basis principe is 100% hetzelfde.

pi_41391277
Zoals ik al bij de start dacht heeft de topicstarter al zijn mening klaarstaan welke gebaseerd is op vooroordelen. Zijn eigen verleden kan hij dan ook weer manifesteren in deze vooroordelen welke zijn mening alleen nog maar verder versterkt. Blijkbaar zoekt hij gelijke gegadigden om onderling verhalen uit te wisselen...

Het is naar mijn mening gewoon moeilijk doenerij. Mensen hebben keuzes, als je er niet bij wil dan ga er je toch niet bij? Sociale selectiviteit zorgt er wel voor dat je mensen tegenkomt met dezelfde interessen, waar je dan een "groep" mee kan vormen en je sociale behoeftes kwijt kan. Zo'n vereniging is daar een van... Zo zijn er verschillende groepen met verschillende interesses...

Dat geklaag ook, doe wat met je leven en verbeter deze als je ontevreden bent.

[ Bericht 43% gewijzigd door plumbapipa op 01-09-2006 12:01:29 ]
  vrijdag 1 september 2006 @ 12:44:51 #57
137085 bolletje_25
Nuance is voor mietjes
pi_41391752
Humor en de lol daarvan. 10 minuten later lach je vrolijk mee.

Overigens nog niet gehad, komt zeker nog
"Welcome to the internet - where men are men, women are men and little girls are FBI agents"
pi_41392265
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 11:55 schreef plumbapipa het volgende:
Zoals ik al bij de start dacht heeft de topicstarter al zijn mening klaarstaan welke gebaseerd is op vooroordelen. Zijn eigen verleden kan hij dan ook weer manifesteren in deze vooroordelen welke zijn mening alleen nog maar verder versterkt. Blijkbaar zoekt hij gelijke gegadigden om onderling verhalen uit te wisselen...
Kijk naar je eigen vooroordelen, ik ben een vrouw.
pi_41392694
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 13:28 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Kijk naar je eigen vooroordelen, ik ben een vrouw.
Sorry, my bad. Maar dat doet niks af aan mijn verhaal, sekse is daaraan ondergeschikt. En ik kan het voor mij geen vooroordelen noemen. Ten tweede heb je verder inhoudelijk niet op mijn post gereageerd door het verder afdoen door mijn persoonlijke aanval? Zo ja, hiervoor mijn excuses. Ik had mijn toon wel kunnen matigen, maar het komt mij over als iemand die het meer emotioneel bekijkt dan relativerend.

Dan ben ik wel benieuwd naar valide argumenten van jouw kant. Wat ik nu te melden heb voegt verder ook niks aan de inhoudelijke discussie toe, maar zou misschien wel verdere misverstanden uit de weg kunnen gaan. Ik ben ook een vrouw...

[ Bericht 2% gewijzigd door plumbapipa op 01-09-2006 14:04:21 ]
  vrijdag 1 september 2006 @ 14:17:56 #60
137085 bolletje_25
Nuance is voor mietjes
pi_41393258
Kan me trouwens ook precies voorstellen wat voor type TS is.

Vooroordeel? Ja.
"Welcome to the internet - where men are men, women are men and little girls are FBI agents"
pi_41393711
Mijn ervaring met ontgroening: Ik heb me juist door de ontgroening heengeslagen door afstand te houden van mijn medefoeten, des te minder medelijden met de zwakkere foeten des te eenvoudiger je overeind blijft. Verder gewoon de tijd doorzitten en veel weigeren.

Dus, in mijn geval schepte het geen band, het is zelfs jammer dat een groot gedeelte bestaande uit leuke mensen afhaakte vanwege de ontgroening. Ik denk niet dat ik sterker ben geworden door de ontgroening, maar wel beter weet hoe sterk ik ben. Na de ontgroening keek ik er met minachting op terug, foeten worden gebrainwashed in een emotioneel misschien heftige tijd (voor de zwakken iig), terwijl de echte waarden van vriendschap (respect/vertrouwen) afwezig zijn. Verbondenheid met vereniging? Nope.

Ik ben enkele weken later van de vereniging afgegaan, vond het een pathetisch zooitje. Een vriendin (medefoet) is er wel bij gebleven. Opvallend genoeg heb ik haar juist goed leren kennen in de periode voor de ontgroening, waarbij wel de basis voor vriendschap gelegd werd.

P.s. Ik heb trouwens genoeg vrienden, te veel eigenlijk, want voor sommige heb ik te weinig tijd.
pi_41393858
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 11:55 schreef Flibble het volgende:
Dat is de associatie die ik leg: je MOET iets voordat je geaccepteerd wordt. En ook nog iets totaal nutteloos in mijn ogen.
Nou, dat is nu het punt.

Het is niet nutteloos als je een beroep kunt doen op een netwerk van mensen die in hetzelfde dispuut zitten of zaten. Het kan je uit de problemen halen of bijvoorbeeld voorrang geven bij een baan - altijd leuk als iemand bij jouw sollicitatie bij hetzelfde dispuut zat.

Ik zeg niet dat je dan zonder diploma meteen aangenomen bent... maar je kunt een streepje voor krijgen. Dat kun je in het gewone leven ook voor elkaar krijgen, maar dan bij vriendschappen die je over jaren moet opbouwen.

Er is dus aanwijsbaar voordeel: Dus 'nutteloos' is het niet.

Ik krijg het idee dat je het 'nutteloos' vindt omdat de omstandigheden je niet aanstaan.
Om de discussie zuiver te houden zou ik toch zeker willen stellen dat 'nutteloos' niet een goed gekozen woord is.
quote:
[tegen het koningshuis?]
Altijd leuk hoe je hier op fok beoordeeld wordt op 1 enkele mening!
Nee, geen beoordeling, maar het is een discussie die er op lijkt.
Tegen het Koningshuis worden ook veel oneigenlijke argumenten in stelling gebracht.
En het belangrijkste dat mensen er tegen hebben is eigenlijk het elitaire ervan - eigenlijk zou iedereen gelijk en hetzelfde moeten zijn. Maar dat noemen ze niet, want daarmee scharen ze zichzelf direct in de niet-elitaire hoek.
En dus worden er argumenten gebruikt als 'dom' 'onzin' en 'nutteloos', en in het geval van ontgroeningen ook nog 'gevaarlijk'. Oneigenlijke argumenten dus, van mensen die ervan balen dat ze er niet bijhoren maar dat nou net niet toe willen geven.

Tenslotte: Als je ontgroeningen écht onzin had gevonden, was je er onverschillig over gebleven en dus ook niet zo tegen geweest.
pi_41400038
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 14:40 schreef mgerben het volgende:

Tenslotte: Als je ontgroeningen écht onzin had gevonden, was je er onverschillig over gebleven en dus ook niet zo tegen geweest.
Ik vind meisjesbesnijdenissen echt onzin. En daar ben ik niet onverschillig onder. En heel erg op tegen.

Ontopic: ontgroeningen zijn natuurlijk prachtig, zolang mensen het maar niet goed proberen te lullen met "het maakt de band sterker" blablabla. Je zet jezelf gewoon voor lul en laat expliciet zien dat je een kuddedier bent. En het hoort bij een traditie. Is het ergens goed voor? Nee, banden scheppen kun je ook op een andere manier doen, getuige studieverenigingen. Jezelf leren kennen kan ook zonder eten in je haar gesmeerd te krijgen. Is het leuk? Ja, tradities zijn wel vaker leuk, en het jaar daarop mag jij mensen vernederen. En dat vinden mensen mooi.
  vrijdag 1 september 2006 @ 18:48:57 #64
128564 Flibble
Mr. Flibble's very cross
pi_41401474
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 14:40 schreef mgerben het volgende:

[..]

Nou, dat is nu het punt.

Het is niet nutteloos als je een beroep kunt doen op een netwerk van mensen die in hetzelfde dispuut zitten of zaten. Het kan je uit de problemen halen of bijvoorbeeld voorrang geven bij een baan - altijd leuk als iemand bij jouw sollicitatie bij hetzelfde dispuut zat.

Ik zeg niet dat je dan zonder diploma meteen aangenomen bent... maar je kunt een streepje voor krijgen. Dat kun je in het gewone leven ook voor elkaar krijgen, maar dan bij vriendschappen die je over jaren moet opbouwen.

Er is dus aanwijsbaar voordeel: Dus 'nutteloos' is het niet.

Ik krijg het idee dat je het 'nutteloos' vindt omdat de omstandigheden je niet aanstaan.
Om de discussie zuiver te houden zou ik toch zeker willen stellen dat 'nutteloos' niet een goed gekozen woord is.
Ik bedoelde ook niet te zeggen dat het effect van de ontgroening nutteloos is, maar de dingen die tijdens een ontgroening gedaan moeten worden. Een vriendin van me kreeg allerlei ranzig afval over haar heen gegooid tijdens haar ontgroening (rotte vis, peuken, half verteerd voedsel enz.). Dàt noem ik nutteloos.
quote:
Nee, geen beoordeling, maar het is een discussie die er op lijkt.
Tegen het Koningshuis worden ook veel oneigenlijke argumenten in stelling gebracht.
En het belangrijkste dat mensen er tegen hebben is eigenlijk het elitaire ervan - eigenlijk zou iedereen gelijk en hetzelfde moeten zijn. Maar dat noemen ze niet, want daarmee scharen ze zichzelf direct in de niet-elitaire hoek.
En dus worden er argumenten gebruikt als 'dom' 'onzin' en 'nutteloos', en in het geval van ontgroeningen ook nog 'gevaarlijk'. Oneigenlijke argumenten dus, van mensen die ervan balen dat ze er niet bijhoren maar dat nou net niet toe willen geven.
Ik ben niet tegen het koningshuis.
quote:
Oh ik ben er ook niet fel op tegen ofzo hoor, mensen gaan hun gang maar. Als ik er maar niet aan mee hoef te doen!
pi_41401869
tvp
  vrijdag 1 september 2006 @ 19:10:12 #66
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_41402053
Op scouting hadden we ook altijd een ontgroening. Sja, het hoort er gewoon bij.
Was wel leuk om te verzinnen voor anderen, trouwens .
pi_41415113
quote:
Arrogant, haha.

Ben je nou echt zo simpel of ligt het aan mij
pi_41415443
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:16 schreef Untouchables het volgende:

[..]

Dat is echter ook de bedoeling, noem het "rites of passage", een soort van overgang. Bij veel primitieve stammen is dit een gewoonte, bijvoorbeeld voor het man of vrouw worden.
De bodem raken en daar weer sterker uit kruipen, door de geleden ontberingen.
Vorm je trauma om tot een bron van kracht, omdat je weet dat wat er ook gebeurt, je door een dieper dal bent gegaan om daar te komen.
Het is een "rite de passage", je hoeft het niet alleen zo te noemen. Een huwelijk of begravenis zijn andere voorbeelden daarvan.
Als je net ontgroend bent moet het niet moeilijk zijn om 'Les rites des passage' van Arnold van Gennip te lenen uit een UB. Net als 'Essai sur le don' van Mauss een must read. Mocht frans een beetje te hoog gegrepen zijn, ze zijn (o.a.) vertaald in het engels.
Ne pas percer ou brûler, même après usage.
pi_41415628
ik heb al mijn vrienden ook eerst een week geestelijk en lichamelijk vernederd en mishandeld voordat ik kameraadschap voelde.
underground forever baby
pi_41415673
Iedereen heeft natuurlijk de keuze om daar wel of niet aan mee te doen. Zelf trekt mij het onderwerpen aan een (bepaalde) groep niet zo aan.
pi_41415753
Ontgroening...bah......het is zo gewoon toen ik studeerde, maar ik ben nu een paar jaartjes ouder en begrijp wat er bah aan is. Dat ga ik hier niet neerzetten, want dat weten jullie zelf ook wel. Maar als je ..............blah blah..........je weet het wel.......hoor je nergens bij!
pi_41415760
Toch zijn er gelukkig studenten die wat verder kijken dan hun neus lang is..........daar moeten we het van hebben
pi_41417154
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 03:25 schreef Laton het volgende:
ik heb al mijn vrienden ook eerst een week geestelijk en lichamelijk vernederd en mishandeld voordat ik kameraadschap voelde.
pi_41417212
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 14:17 schreef bolletje_25 het volgende:
Kan me trouwens ook precies voorstellen wat voor type TS is.

Vooroordeel? Ja.
Wat voor type dan? Op dit gebied kijk ik er ongeveer gelijk tegen aan als TS, dus ben reuze benieuwd.
pi_41417272
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 09:28 schreef Alicey het volgende:

[..]

Wat voor type dan? Op dit gebied kijk ik er ongeveer gelijk tegen aan als TS, dus ben reuze benieuwd.
Ik doe een gokje: we zijn nerds zonder vrienden. We zijn lelijk, bang uitgevallen en simpelweg compleet mislukt als mens.
pi_41418210
Mij trekt het ook niet, maar ik merk wel dat een groot aantal mensen die ontgroend zijn daar buitengewoon tevreden over zijn. Ieder z'n keuze. Ik geloof overigens niet dat mensen die er op tegen zijn jaloers zijn of balen dat ze er niet bij horen: voor sommige mensen ís een ontgroening gewoon iets afschrikwekkends. Ik zou er zelf ook niet aan moeten denken, maar ik heb inmiddels wel zoiets van, als anderen dat willen gaan ze hun gang maar, blijkbaar hechten ze er veel waarde aan.

Wat ik wel shockerend vind zijn sommige excessen, en ja, ik weet dat dat uitzonderingen zijn en dat het voor studentenverenigingen misschien wel klote is als juist dat de bekendheid haalt, maar dat vind ik dan toch de verantwoordelijkheid van degene die te ver is gegaan en niet van degene die dat verhaal naar buiten brengt. Twee weken de macht hebben over een ander brengt in sommige mensen gewoon niet echt het allermooiste naar boven. Dat verenigingen er dan negatiever op komen te staan dan in het algemeen misschien het geval is, dat is dan het gevolg. Als je als ouderejaars iemand gaat ontgroenen moet je ook wel sterk genoeg in je schoenen staan en weten waar de grens ligt. Misschien is dat ook het verschil tussen mensen die zelf gaan ontgroenen omdat ze ontgroening iets nuttigs vinden en mensen die gaan ontgroenen omdat het nu lekker hun beurt is om anderen het leven zuur te maken.
In deze tijd. Mag ik gewoon eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo gelukkig ben geweest als nu?
  zaterdag 2 september 2006 @ 10:58:10 #77
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_41418232
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 09:36 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ik doe een gokje: we zijn nerds zonder vrienden. We zijn lelijk, bang uitgevallen en simpelweg compleet mislukt als mens.
Dat is toch ook zo? .
pi_41418259
http://en.wikipedia.org/wiki/Hazing

Interessant, vooral de referentie aan het Stockholm Syndroom.
pi_41418280
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 10:58 schreef Christine het volgende:

[..]

Dat is toch ook zo? .
Uiteraard.
pi_41418553
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 09:36 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Nou ja, op dat zonder vrienden na klopt dat toch wel?
  zaterdag 2 september 2006 @ 11:24:25 #81
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_41418691
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 14:35 schreef Karoger het volgende:
Mijn ervaring met ontgroening: Ik heb me juist door de ontgroening heengeslagen door afstand te houden van mijn medefoeten, des te minder medelijden met de zwakkere foeten des te eenvoudiger je overeind blijft. Verder gewoon de tijd doorzitten en veel weigeren.

Dus, in mijn geval schepte het geen band, het is zelfs jammer dat een groot gedeelte bestaande uit leuke mensen afhaakte vanwege de ontgroening. Ik denk niet dat ik sterker ben geworden door de ontgroening, maar wel beter weet hoe sterk ik ben. Na de ontgroening keek ik er met minachting op terug, foeten worden gebrainwashed in een emotioneel misschien heftige tijd (voor de zwakken iig), terwijl de echte waarden van vriendschap (respect/vertrouwen) afwezig zijn. Verbondenheid met vereniging? Nope.

Ik ben enkele weken later van de vereniging afgegaan, vond het een pathetisch zooitje. Een vriendin (medefoet) is er wel bij gebleven. Opvallend genoeg heb ik haar juist goed leren kennen in de periode voor de ontgroening, waarbij wel de basis voor vriendschap gelegd werd.

P.s. Ik heb trouwens genoeg vrienden, te veel eigenlijk, want voor sommige heb ik te weinig tijd.
Hier ben ik het eigenlijk helemaal mee eens. Ik ben ook ontgroend, overigens dacht ik daarvoor ook dat ik niet aan die onzin zou meewerken, maar blijkbaar weten de mensen het zo spelen dat je (ik in ieder geval) toch wel blijft.
Vrienden heb ik er niet gemaakt, wel vage kennissen die ik nu liever niet meer spreek, omdat ze zo vreselijk zijn opgegaan in het foute clubje. Omdat ze eerst zo vreselijk tegen het gehele gebeuren van ontgroening waren, maar na de ontgroening toch echt inzagen wat een hechte band ze met hun jaargenoten hadden gekregen, waardoor ze het volgende jaar zelf de ontgroening mede organiseerden. Een goede kameraad heb ik er trouwens aan overgehouden, maar die kwam ik pas een half jaar na de ontrgroening tegen, en ons gezamelijk standpunt t.o. ontgroenen heeft onze vriendschap wel gesterkt.
En dat gelul over een groepsgevoel kweken. De tering d'r mee. Waarom zou ik me met iemand verbonden gaan voellen omdat ik zijn tanden heb gepoetst met yoghurt? Waarom? Waarom zou ik me met iemand verbonden gaan voelen omdat we allebei over een stormbaan zijn gegaan, en daarna met eieren bekogeld? Waarom? Dikke BullShit!
Een tijdelijke euforie weet je inderdaad prima te bereiken met zulke acties. Mensen zich eerst goed beroerd laten voelen, en daarna een week met ze gaan feesten, tja dan wordt het wel ff leuk ja.

En dan dat belachelijk idee van die ontgroenden dat je ook op geen enkele andere wijze een goede groepsband kan kweken... En het beste argument watik dan ook altijd te horen kreeg was: "Tja dat krijgen we er gewoon niet door bij de leden, want die zijn tenslotte ook ontgroend"
Get on your boots!
16-11-09 Muse - Lanxess Arena Keulen
Last.fm | Twitter
pi_41418729
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 11:17 schreef Alicey het volgende:

[..]

Nou ja, op dat zonder vrienden na klopt dat toch wel?
Voor jou misschien.
pi_41418744
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 11:26 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Voor jou misschien.
Ik had het ook over mezelf.
pi_41419306
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 11:24 schreef Dandelion het volgende:

En dan dat belachelijk idee van die ontgroenden dat je ook op geen enkele andere wijze een goede groepsband kan kweken...
Hoho, hier maak je een grote misser.

Samen een oorlog doorstaan kan ook nog voor dat broedergevoel zorgen
pi_41419340
Kennen jullie dat bericht over de ontgroening bij een of ander politiekorps in NL?
Die moesten LITERS water achterover gieten, dat is iemand fataal geworden! Water is giftig in hoeveelheden > 3 liter in korte tijd.

Ontgroening = bullshit tenzij het iets grappigs is.. (pepperspray? )
  zaterdag 2 september 2006 @ 12:00:53 #86
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_41419423
quote:
En dat gelul over een groepsgevoel kweken. De tering d'r mee. Waarom zou ik me met iemand verbonden gaan voellen omdat ik zijn tanden heb gepoetst met yoghurt? Waarom? Waarom zou ik me met iemand verbonden gaan voelen omdat we allebei over een stormbaan zijn gegaan, en daarna met eieren bekogeld? Waarom? Dikke BullShit!
Een meisje die ik hierover sprak zei dat het de bedoeling was dat uiteindelijk tijdens die ontgroening alle foeten samen "in opstand kwamen" tegen de mensen die ze zo afzeikten. Juist door die "opstand" wordt het groepsgevoel gekweekt, omdat je een gezamelijke "vijand" hebt, waar je je tegen verzet.
  zaterdag 2 september 2006 @ 12:09:48 #87
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_41419613
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 12:00 schreef Christine het volgende:

[..]

Een meisje die ik hierover sprak zei dat het de bedoeling was dat uiteindelijk tijdens die ontgroening alle foeten samen "in opstand kwamen" tegen de mensen die ze zo afzeikten. Juist door die "opstand" wordt het groepsgevoel gekweekt, omdat je een gezamelijke "vijand" hebt, waar je je tegen verzet.
dat klopt, dat was bij ons in ieder geval ook zo. Tot je er achterkomt dat die lui die het hardst gepakt worden (bril kapot stampen, kaal scheren dat soort werk) gewoon bij de organisatie horen. Ik voel me dan behoorlijk verneukt...
Get on your boots!
Last.fm | Twitter
pi_41419643
quote:

En dan dat belachelijk idee van die ontgroenden dat je ook op geen enkele andere wijze een goede groepsband kan kweken... En het beste argument watik dan ook altijd te horen kreeg was: "Tja dat krijgen we er gewoon niet door bij de leden, want die zijn tenslotte ook ontgroend"
Valt me van de Corps-leden erg op dat ze nogal afhankelijk zijn aan het Corps en elkaar. Ik denk dat het voor velen ook gewoon een manier is ' om ergens bij te horen' en als je zo'n ontgroening doorstaat ben je in ieder geval tot op zekere hoogte toegewijd. Het zijn ook altijd die mensen die altijd blijven plakken in de verenigingskamer, die in het weekend niet naar huis gaan van hun kamer en die altijd in allerlei niets-zeggende groepjes, clubjes en raden zitten.
Mijn idee: men heeft verder weinig en vind zo een clubje gelijkgestemden om de tijd mee door te komen De niet-leden waren meestal ook de mensen die gewoon een 'thuis' hadden met een leven daar
pi_41421196
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 12:11 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Valt me van de Corps-leden erg op dat ze nogal afhankelijk zijn aan het Corps en elkaar. Ik denk dat het voor velen ook gewoon een manier is ' om ergens bij te horen' en als je zo'n ontgroening doorstaat ben je in ieder geval tot op zekere hoogte toegewijd. Het zijn ook altijd die mensen die altijd blijven plakken in de verenigingskamer, die in het weekend niet naar huis gaan van hun kamer en die altijd in allerlei niets-zeggende groepjes, clubjes en raden zitten.
Mijn idee: men heeft verder weinig en vind zo een clubje gelijkgestemden om de tijd mee door te komen De niet-leden waren meestal ook de mensen die gewoon een 'thuis' hadden met een leven daar
Ik zit ook in commissies (van mijn dispuut, niet mijn vereniging) en eerlijk gezegd is dat echt lachen. Je leert dingen die handig kunnen zijn wanneer je werkelijk gaat werken. Je doet dingen waarvan je nooit had gedacht dat je 't zou doen. (in een positieve zin)
Ik heb mensen van mijn dispuut beter leren kennen, terwijl ik eerst niet echt met hun omging. (behalve mijn jaargenoten)

Ik ben in het weekend inderdaad niet thuis te vinden; meestal met vrienden van de middelbare school in de kroeg of, wél thuis, een film met ze aan het kijken. We bellen elkaar vaak genoeg om iets leuks te gaan doen. 1 vriend van me is lid bij dezelfde vereniging, 3 bij verschillende andere verenigingen en de rest is niet lid. Zo is het ook bij al mijn jaargenoten. (geen enkele uitgezonderd)

Je ziet, een vereniging valt prima te combineren met je 'oude' leven danwel een leven buiten de vereniging. Natuurlijk zijn er mensen die compleet opgaan in hun vereniging, maar dat ligt puur aan de persoon, of hij/zij daar behoefte aan heeft. Niet zo generaliseren, dat doe ik ook niet.

Oh, en, niet iedere ontgroening bevat dingen als 'tanden met yoghurt poetsen'. Sommige verenigingen hebben een makkelijkere ontgroening dan andere.
pi_41421478
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 12:09 schreef Dandelion het volgende:

dat klopt, dat was bij ons in ieder geval ook zo. Tot je er achterkomt dat die lui die het hardst gepakt worden (bril kapot stampen, kaal scheren dat soort werk) gewoon bij de organisatie horen. Ik voel me dan behoorlijk verneukt...
Ja, maar dat is sowieso stom, als je nep-feuten gaat laten meedoen krijg je die band juist niet, dan weten eerstejaars totaal niet meer wie ze kunnen vertrouwen.
In deze tijd. Mag ik gewoon eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo gelukkig ben geweest als nu?
pi_41421990
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 13:27 schreef Angeles het volgende:

[..]

Ja, maar dat is sowieso stom, als je nep-feuten gaat laten meedoen krijg je die band juist niet, dan weten eerstejaars totaal niet meer wie ze kunnen vertrouwen.
oh god zeg, jargon

triest volk jullie, niet te geloven.
underground forever baby
pi_41422023
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 13:50 schreef Laton het volgende:

oh god zeg, jargon

triest volk jullie, niet te geloven.
Ik ben nooit ontgroend hoor, zoals je eerder in dit topic al kunt lezen. Dat eerstejaars die nog niet door de ontgroening heen zijn 'feuten' heten is vrij algemeen bekend.
pi_41422045
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 13:51 schreef Angeles het volgende:

[..]

Ik ben nooit ontgroend hoor, zoals je eerder in dit topic al kunt lezen. Dat eerstejaars die nog niet door de ontgroening heen zijn 'feuten' heten is vrij algemeen bekend.
oh excuus, maar feuten dat wist ik niet. En blij toe zeg.
underground forever baby
pi_41422894
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 12:00 schreef Christine het volgende:

[..]

Dat was het hele idee van die Duitsers ook tegen de Joden. Ze wouden alleen maar een groepsgevoel kweken, maar 't is wat uit de hand gelopen geloof ik.
pi_41422939
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 13:52 schreef Laton het volgende:

[..]

oh excuus, maar feuten dat wist ik niet. En blij toe zeg.
Je kunt bij sommige verenigingen vast wel van die leuke screensavers krijgen waarmee er "kutfeuten" op je beeldscherm komt
pi_41424580
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 12:11 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Jouw idee klopt wel, hoor. Maar het hele idee van een studie beginnen in een vreemde stad is toch juist dat je een nieuw, eigen leven opbouwt zónder papa, mama en de vertrouwde cavia? En dat je dus zo min mogelijk teruggaat naar je geboortedorp, om daar als een of andere suffe spoorstudent bij je ouders op de bank te gaan zitten?

Dat is nou precies de functie van zo'n studentenvereniging: dat je er nieuwe mensen ontmoet, gelijkgestemden, mensen met eenzelfde soort achtergrond, zodat je in het vervolg niet eens meer tijd hebt om je ouders lastig te vallen, laat stáán dat je er zin in zou hebben.
En ja, als je bijvoorbeeld in Twente bent opgegroeid en je gaat dáár studeren, dan zul je vast al heel veel mensen kennen. Maar de meeste mensen beginnen vanaf nul, in een nieuwe stad, met een nieuwe studie en verder niks. Bij zo'n studentenvereniging lopen nóg een paar honderd van dat soort mensen rond, dat alleen al schept een band, en zo krijg je dus de kans om snel (tijdens de KMT en de dispuutsontgroening die daarop volgt) in contact te komen met gelijkgestemden. Want iederéén is (zo goed als) alleen aangekomen in die nieuwe stad. Dus iederéén staat open voor nieuwe vriendschappen, dispuutsactiviteiten, feestjes, sportdagen, enzovoort. Als je dat allemaal op eigen houtje zou moeten organiseren, kom je niet meer aan studeren toe. En daar was het nou juist om begonnen

Natuurlijk is dat kuddegedrag, dat zal ook niemand ontkennen. Al die mensen blijken elkaar via via ook allang te kennen - is het niet via hun ouders (die vroeger ook lid waren), dan wel via gemeenschappelijke vrienden of wat dan ook. Een kleine cirkel. Het is geen toeval dat iemand uitgerekend dáár lid wordt, en niet ergens anders. En zo is het ook geen toeval dat jij géén lid wordt van zo'n vereniging. Dat klopt zelfs als een bus. En dat is, als je het omdraait, dan ook weer kuddegedrag. Want geen van jouw vrienden wordt daar lid. Je ouders waren het ook niet. En jouw toekomstige kinderen zullen het ook niet in hun hoofd halen. Die zullen waarschijnlijk, net als jij, op veilige afstand van het ouderlijk huis een studie gaan volgen, zodat ze 's avonds gezellig kunnen aanschuiven voor het avondeten
pi_41424679
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 10:21 schreef mgerben het volgende:
Allemaal angst, mgerben, allemaal angst (voor het onbekende)
quote:
btw Nadine, long time no see.
jij ook hallo
  zaterdag 2 september 2006 @ 15:48:41 #98
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_41424811
Ik heb het nooit zo op ontgroeningen gehad. Het is vooral een ritueel, bedoeld om buitenstaanders af te schrikken, of iig om zich te onderscheiden van "gewone" clubjes. Daarnaast is het een prima middel om je leden het hiërarchie-principe bij te brengen, iets waar je veel profijt van trekt als je voorbestemd bent voor de hogere echelons, maar waar ik mijn vraagtekens bij plaats.

Het vrienden-maak-argument is wel geldig, maar dat geldt meer voor de vereniging op zich dan voor het ontgroeningsritueel. Tijdens mijn studie ben ik ook actief geweest in een vereniging maar van ontgroening was geen sprake. Toch alle mogelijkheden gehad om me te ontplooien, op cultureel, bestuurlijk en bierdrink-niveau. De mensen waar ik toen intensief mee omging, zie ik nog steeds, en het contact is heel hecht. Geen initiatieriten, geen ontgroeningstaferelen, gewoon mensen die het goed met elkaar kunnen vinden en het initiatief hebben genomen om heel veel samen te doen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_41427590
Hmm. Ik ben niet echt ontgroend zoals dat bij gezelligheidsverenigingen en disputen gebeurt, maar als sjaars wedstrijdroeier heb ik wel ontberingen doorstaan die er erg op lijken. Korte beschrijving: kaal gaan direct de maandag nadat de selectie bekend is en twee weken later een redelijk lange dag ontberingen doorstaan die geloof ik wel in een ontgroening thuis horen (dropping op zeer onchristelijk tijdstip, veel vies worden, in de zeik worden gezet, moet worden gemaakt met nutteloze oefeningen en veel zuipen). Al was het een week of een maand geweest, voor mij was het toch een interessante ervaring. Het is een spel wat je speelt, en je moet het vooral niet te serieus nemen. Als beloning ben je lid van de club. (in dit geval van een bepaald echelon binnen de vereniging)
Ik geloof dat het voor mij toch wel een betere band met mijn bootgenoten heeft gebracht, en dan met name het kaal gaan. Je bent allemaal kaal gegaan, en je hebt het allemaal met elkaar doorstaan. In de context van een gezelligheidvereniging weet ik de meerwaarde ervan niet 1-2-3 te noemen maar ik kan me goed voorstellen dat het een band schept voor het overgrote deel van de groep.
Het ligt er dus maar net aan hoe je er tegenover staat en hoe je ermee omgaat, maar het is gewoon iets wat je eens moet hebben meegemaakt om er iets zinnigs over te kunen zeggen. Erbij staan is toch heel anders. het doet wel wat met je, of het iets voor je doet is een 2e en dat ligt aan jezelf.
Ik ben er persoonlijk trots op dat ik het aankon, en het heeft mij meer zelfwaardering opgeleverd.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 02-09-2006 18:06:06 ]
pi_41438234
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:40 schreef Sade het volgende:

tja als je denk dat ontgroenen zo in elkaar zit. JUIST deze dingen zijn ervoor zodat JIJ gaat nadenken waarom je ze eigenlijk doet. Ook al zit ik bij een studentenvereniging die dit niet doet. De bedoeling is eigenlijk dat je uit je schulp gehaald wordy en te zeggen tegen de ouderejaars: " Ja daaagggg". Mensen zijn groepsdieren en we weten wel allemaal wat voor erge dingen ermee kunnen gebeuren. Anyway het gaat bij ontgroenen dat je een band schept met je mede mens. Het leger is een aardig voorbeeld. Je moet daar ook dingen doormaken die juist bedoeld zijn dat je je maten NOOIT of te nimmer in de steek laat ook al vliegen de kogels om je oren.

tja of je het leuk vind of niet... je hebt verschillende soorten de ene harder de andere soft. Ook wil ik even zeggen dat je mensen uit een kroeg of studie verening niet al te grote band hebben en dus elkaar vrijer laten of zelfs na de studie niet eens meer ontmoeten.

[ Bericht 3% gewijzigd door wouter100 op 02-09-2006 23:27:22 ]
  zaterdag 2 september 2006 @ 23:25:58 #101
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_41438605
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 23:16 schreef wouter100 het volgende:
tja of je het leuk vind of niet... je hebt verschillende soorten de ene harder de andere soft. Ook wil ik even zeggen dat je mensen uit een kroeg of studie verening niet al te grote band hebben en dus elkaar vrijer laten of zelfs na de studie niet eens meer ontmoeten.
Ook dat laatste is een vooronderstelling, die lang niet altijd klopt. Zoals ik al schreef, zie ik een aantal mensen uit mijn studententijd nog heel regelmatig. En we zijn nooit ontgroend.
Maar ik geef je gelijk als je bedoelt dat het idee van 'samen iets doormaken' een bestendig groepsgevoel kan kweken. Of die gezamenlijkheid vorm moet krijgen in een ontgroeningskamp vol vernederingen en uitputtingsslagen, is een tweede. Je kan ook voor iets anders kiezen, waarbij het niet meteen duidelijk is wie de baas is, en wie zich daarnaar moet schikken.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_41445549
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 23:16 schreef wouter100 het volgende:
Anyway het gaat bij ontgroenen dat je een band schept met je mede mens. Het leger is een aardig voorbeeld. Je moet daar ook dingen doormaken die juist bedoeld zijn dat je je maten NOOIT of te nimmer in de steek laat ook al vliegen de kogels om je oren.
Dan wijs ik je toch nog even op Wikipedia:

In military circles hazing is sometimes assumed to test recruits under situations of stress and hostility. Although in no way a recreation of combat, hazing does put people into stressful situations that they are unable to control. The problem with this approach is that the stress and hostility comes from inside the group, from the assumed "good guys", and not from outside as in actual combat situation, creating suspicion and distrust towards the superiors and comrades-in-arms. A possible argument against the 'Stockholm Syndrome' theory is that in order to be willing participants recruites may be motivated by a desire to prove to senior soldiers their stability in future combat situations, making the unit more secure. Hazing can in fact produce negative results, making the units more prone to break, desert or mutiny than those with no hazing traditions. This was observed in Russian army in Chechnya, where units with strongest traditions of dedovschina were first to break and desert under enemy fire. At worst, hazing may lead into fragging incidents.
pi_41447457
Het is maar wikipedia hoor.
  zondag 3 september 2006 @ 12:08:54 #104
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_41447607
quote:
Op zondag 3 september 2006 12:01 schreef ocf81 het volgende:
Het is maar wikipedia hoor.
Dus dan is het niet waar wat er staat en allemaal onzin.
pi_41447653
Nee, maar wat er staat over wat er precies in rusland gebeurt is ook niet heel verifieerbaar door ons en verder is wikipedia niet gechecked op betrouwbaarheid.
Om wikipedia zo als de kern van je betoog te gaan gebruiken is dus niet heel erg verstandig omdat je dan geheel berust op onbewtouwbare feiten.

[ Bericht 34% gewijzigd door #ANONIEM op 03-09-2006 14:38:58 ]
pi_41447711
Echte eigen bijdrages heb ik de topicstarter ook nog niet zien maken. En voor betere bronnen zou je Picarta, PsychLIT of PsychInfo eens kunnen proberen.
pi_41448684
quote:
Op zondag 3 september 2006 12:10 schreef ocf81 het volgende:
Nee, maar wat er staat over wat er precies in rusland gebeurt is ook niet heel verifieerbaar door ons en verderwikipedia niet gechecked op betrouwbaarheid.
Om wikipedia zo lals de kern van je betoog te gaan gebruiken is dus niet heel erg verstandig omdat je dan geheel berus op onbewtouwbare feiten.
Er is al meer dan eens bewezen dat Wikipedia iha zeer betrouwbare informatie biedt. Bovendien worden er bronnen geciteerd. En het lijkt mij nou niet bepaald uit de lucht gegrepen dat heftige ongroeningsrituelen ervoor kunnen zorgen dat iemand op een later tijdstip 'knapt'. Verder gebruik ik Wikipedia niet als 'de kern van mijn betoog', maar gewoon als referentie over een aantal verschijnselen.
pi_41448924
quote:
Op zondag 3 september 2006 12:56 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Er is al meer dan eens bewezen dat Wikipedia iha zeer betrouwbare informatie biedt.
Excuse me?
Kun je dit zinnetje ook aantonen? Met een linkje of twee?

Van Wikipedia wordt veel beweerd; dat scholieren het tegenwoordig vaak als enige bron gebruiken, dat het een hoge status toegedicht krijgt, dat de informatie helemaal niet gegarandeerd is... maar wat jij hier beweert heb ik nou juist nog nooit gelezen.
Is dit gewoon jouw mening of kun je een linkje geven van dat 'bewijs'?
pi_41449191
pi_41449228
O ja, en hier de oorspronkelijke bron, de link die Tweakers plaatst: http://www.nature.com/news/2005/051212/full/438900a.html

(Niet om me inhoudelijk in de strijd te mengen of zo, ik blijf verder bij mijn idee over ontgroeningen dat iedereen het fijn voor zichzelf moet weten, maar ik had het dus ook gehoord van Wikipedia).
pi_41449229
quote:
Dat door Encyclopaeda Britannica volledig ontkracht is.
pi_41449254
quote:
Op zondag 3 september 2006 13:19 schreef LedZep het volgende:

Dat door Encyclopaeda Britannica volledig ontkracht is.
O okee, dat zal verder wel, nogmaals, ik meng me er inhoudelijk niet in.
pi_41472479
ontopic. Er staat dus dat het "MOGELIJK" slecht is als je inderdaad helemaal to the bone iemand gaat gek maken maar er staat ook dat het juist " is that in order to be willing participants recruites may be motivated by a desire to prove to senior soldiers their stability in future combat situations, making the unit more secure. " opleverd. Een ontgroening zoals soms door de media naar buiten wordt gegooid zijn meestal omdat deze journalisten erg negatief tegenover dit staan en hopen op een smeuig verhaal JA er valt wel eens iemand JA er wordt tegen je geschreeuwd MAAR je moet ook weten dat fysiek geweld en alcohol uit den boze zijn. Het is immers niet een boks wedstijd om even te laten zien welke persoon de beste is.
  maandag 4 september 2006 @ 07:37:27 #114
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_41473373
Ja, das allemaal wel leuk en niet aardig, maar we hebben het hier wel over STUDENTEN! Sinds wanneer komen die in "combat situations"? Doe ff normaal man.
Get on your boots!
Last.fm | Twitter
pi_41473512
Is inderdaad deels iets wat je psychologische oorlogsvoering zou kunnen noemen.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_41474513
quote:
Op maandag 4 september 2006 07:37 schreef Dandelion het volgende:
Ja, das allemaal wel leuk en niet aardig, maar we hebben het hier wel over STUDENTEN! Sinds wanneer komen die in "combat situations"? Doe ff normaal man.
Als er een andere vereniging langs komt (ok, niet echt, maar je moet je wel een weg naar binnen werken bij een inval)

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 04-09-2006 09:34:08 ]
pi_41485391
quote:
Op maandag 4 september 2006 07:37 schreef Dandelion het volgende:
Waar in de OP zie je staan dat het specifiek over studenten gaat? Dit topic gaat over ontgroening als verschijnsel. En de psychologische mechanismen zijn bij studenten heus niet anders dan bij soldaten, nog afgezien van de vraag of die mechanismen negatieve danwel positieve effecten teweegbrengen.
  maandag 4 september 2006 @ 17:13:58 #118
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_41485412
Je weet trouwens wel dat je ook een ontgroening moet ondergaan om je Rotterdamse te mogen noemen Isegrim?
pi_41485779
quote:
Op maandag 4 september 2006 17:13 schreef Alicey het volgende:
Je weet trouwens wel dat je ook een ontgroening moet ondergaan om je Rotterdamse te mogen noemen Isegrim?
Door 5 antillianen genomen worden in een kelderbox?
fan van Putin, Baudet, Jorge Lorenzo en Assad
  maandag 4 september 2006 @ 17:27:43 #120
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_41485817
quote:
Op maandag 4 september 2006 17:26 schreef Beach het volgende:

[..]

Door 5 antillianen genomen worden in een kelderbox?

---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
pi_41485997
Ik word regelmatig door een halve Antilliaan genomen, maar meestal niet in een kelderbox.

En dan nu maar weer ontopic?
  maandag 4 september 2006 @ 18:25:47 #122
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_41487590
quote:
Op maandag 4 september 2006 17:13 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Waar in de OP zie je staan dat het specifiek over studenten gaat? Dit topic gaat over ontgroening als verschijnsel. En de psychologische mechanismen zijn bij studenten heus niet anders dan bij soldaten, nog afgezien van de vraag of die mechanismen negatieve danwel positieve effecten teweegbrengen.
ah ok, dan had ik even mijn eigen verbeelding te veel gebruikt.
Overigens vind het ik het in het leger toelaatbaarder dan bij studenten. Wat niet weg neemt dat ik tegen ben.
Get on your boots!
Last.fm | Twitter
pi_41487628
Waarom acht je het in het leger toelaatbaarder?
  maandag 4 september 2006 @ 18:55:08 #124
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_41488518
mijn reden was om lid te worden van een club waar ik nog dagelijks profijt en plezier van heb. die ontgroening is alleen maar eng als je je hele leven al gepest bent. en dan nog maakt het je sterker, zag ik.

teambuilding optima forma. niks meer, niks minder. misschien net zo elitair als de jacht, but who fucking cares. die paar weken zijn een twee dubbeltje op miljoen euro als het op vriendschap, levensles en toekomst gaat.

ik ken geen oudstudent uit mijn dispuut die nog regelmatig moet terugdenken aan de ontgroening en heel hard moet lachen om zijn verschutting destijds.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  maandag 4 september 2006 @ 19:24:48 #125
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_41489554
quote:
Op maandag 4 september 2006 18:27 schreef Isegrim het volgende:
Waarom acht je het in het leger toelaatbaarder?
mja misschien omdat je daar nu eenmaal getraind wordt om blind orders op te volgen. Als je de belachelijke dingen tijdens een ontgroening al doet zonder tegen stribbelen, komt het met zinnige orders wel goed. Ofzo.
quote:
Op maandag 4 september 2006 18:55 schreef zoalshetis het volgende:
mijn reden was om lid te worden van een club waar ik nog dagelijks profijt en plezier van heb. die ontgroening is alleen maar eng als je je hele leven al gepest bent. en dan nog maakt het je sterker, zag ik.
Met dat laatste ben ik het absoluut niet eens. Ik heb altijd sterk in mijn schoenen gestaan, was niet zo snel onder de indruk van mensen etc etc. Daar de ontgroening en ik denk vooral door de onrechtvaardige behandeling heb ik een behoorlijke tik gekregen, en ben ik op boven genoemde punten niet meer zoals ik eerder was. Niet dat ik nu een compleet gestoorde idioot ben, maar het heeft mij dus weldegelijk negatief beinvloed.
Get on your boots!
Last.fm | Twitter
pi_41502762
quote:
Op maandag 4 september 2006 19:24 schreef Dandelion het volgende:

Met dat laatste ben ik het absoluut niet eens. Ik heb altijd sterk in mijn schoenen gestaan, was niet zo snel onder de indruk van mensen etc etc. Daar de ontgroening en ik denk vooral door de onrechtvaardige behandeling heb ik een behoorlijke tik gekregen, en ben ik op boven genoemde punten niet meer zoals ik eerder was. Niet dat ik nu een compleet gestoorde idioot ben, maar het heeft mij dus weldegelijk negatief beinvloed.
Jij spreekt voor jezelf, vanuit je eigen ervaringen. Mijn ervaring is juist compleet tegenovergesteld. Ik was voor mijn ontgroening een stuk minder zelfverzekerd, stond minder sterk in mijn schoenen en had veel minder snel een grote bek. Nu (oke, inmiddels een jaar later, en het lidmaatschap an sich heeft daar natuurlijk ook zijn steentje aan bijgedragen) boeit het me geen ene fuck wat mensen over me denken, ben helemaal tevreden met wie ik ben, en als je een grote bek hebt tegen mij, dan heb ik een grotere bek terug.

Jij hebt, naar mijn mening, het hele spelletje véél te serieus genomen. Het is allemaal niet persoonlijk. Op dat moment ben je een feut. Een feut, niet 'de' feut of 'meneer hoejeookheet'. Niet meer, niet minder. Toen ik tijdens mijn groentijd beledigd werd, haalde ik mijn schouders op, kraamde iets uit van 'flikker op' en iedereen vond het geweldig, dat was de reactie die ze wilden horen. Natuurlijk krijg je dan wel extra gezeik over je heen, maar dan nog is en blijft het een spelletje.

Het is weer begonnen! Die kutfeuten gaan helemaal naar de tyfus!
pi_41503761
Nu snap ik waarom de smurfen blauw zijn! Allemaal ontgroend natuurlijk
  dinsdag 5 september 2006 @ 07:47:36 #128
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_41506265
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 01:44 schreef Unity het volgende:

[..]
Jij hebt, naar mijn mening, het hele spelletje véél te serieus genomen. b]
Dat kan. Maar het is vooral mij rechtvaardigheidsgevoel wat in opstand is gekomen. En misschien komt dat wel doordat ik het te serieus nam ja. Maar ik kan er niet zo goed tegen dat je eerst wordt 'geleerd' voor je mede-'feuten' op te komen, en vervolgens midden in de nacht enkelen moet gaan wekken, terwijl ze doodop zijn. Ik kan er niet zo goed tegen dat de strafcommissie of weet ik veel hoe die hufters heetten beslootten een spelletje triviant te spelen: bij een fout kreeg je een rauw ei naar je kop. En dat die sukkels dan door het lint gaan omdat je alles goed hebt, en dus vervolgens toch een lading over je heen krijgt. Ik kan er niet zo goed tegen dat er een opstand moet komen, die achteraf tot in de puntjes geregisseerd blijkt te zijn. :"Wat goed dat jullie voor je feuten opkwamen" ja duh, alleen een ongelofelijke mongool zou dat in zo'n situatie niet doen.
quote:
maar dan nog is en blijft het een spelletje
Tja zo kun je het zien. Ik houd niet zo van spelletjes waarbij mensen beschadigd kunnen worden.
Get on your boots!
Last.fm | Twitter
  dinsdag 5 september 2006 @ 08:52:23 #129
79143 Darkwolf
To the moon I howl
pi_41506882
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 07:47 schreef Dandelion het volgende:
Tja zo kun je het zien. Ik houd niet zo van spelletjes waarbij mensen beschadigd kunnen worden.
En daar sla je de spijker op zijn kop!
pi_41507702
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 07:47 schreef Dandelion het volgende:
Ja, daar heb je gelijk in. Het kan gebeuren, maar dankzij strenge controle wordt in ieder geval de kans op fysieke beschadiging beperkt. Geestelijk.. Tsja, daar moet je zelf ook rekening mee houden als jij je inschrijft. Weten waar jouw grenzen liggen en die niet overschrijden. Uiteindelijk is het ook allemaal vrijwillig, dus als jij wilt stoppen, kan dat gewoon.

Ik ben het helemaal met je eens als je zegt dat sommige verenigingen te hard ontgroenen. Ik vind echter een ontgroening an sich een noodzakelijk kwaad. Zou er geen ontgroening zijn, dan zou zelfs de grootste idioot/saaiste rukker zich aansluiten en kan je als dispuut minder goed zien wat voor vlees je in de kuip haalt. Verder denk ik dat de ontgroening bij mijn vereniging iets beter verantwoord kan worden en dus iets minder hard is/was.
  dinsdag 5 september 2006 @ 14:11:45 #131
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_41514797
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 09:37 schreef Unity het volgende:

[..]
Geestelijk.. Tsja, daar moet je zelf ook rekening mee houden als jij je inschrijft. Weten waar jouw grenzen liggen en die niet overschrijden. Uiteindelijk is het ook allemaal vrijwillig, dus als jij wilt stoppen, kan dat gewoon.
Noem me naief, want dat was het ook, maar bij 'mijn' vereniging werd dat dus niet van te voren verteld. Er werd bijzonder weinig info gegeven over dat 'gezellige, traditionele uitstapje'. En ja, ik, groen als gras, dacht dus inderdaad aan een gezellig uitstapje.
Tijdens de ontgroening zelf had ik inderdaad kunnen stoppen. Maar om de een of andere reden wilde ik me echt niet op mijn kop laten zitten door die arrogante ballen. Ik weet ook niet of ik er dan beter van af was gekomen eigenlijk (gewoon in mijn kop).
quote:
Ik ben het helemaal met je eens als je zegt dat sommige verenigingen te hard ontgroenen. Ik vind echter een ontgroening an sich een noodzakelijk kwaad. Zou er geen ontgroening zijn, dan zou zelfs de grootste idioot/saaiste rukker zich aansluiten en kan je als dispuut minder goed zien wat voor vlees je in de kuip haalt.
Nou ja ik heb later bij een zeer gezellige vereninging gezeten, waar geen ontgroening was. Iedere student kon daar gewoon lid worden. En ook daar zat het goed in elkaar allemaal, geen gezeik, veel actieve leden, en de niet actieve leden kwamen gewoon langs voor een pintje, prima geregeld.
Get on your boots!
Last.fm | Twitter
pi_41515273
R&P -> SES
♥ K, N, R en F ♥
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 5 september 2006 @ 14:33:07 #133
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_41515400
introductie in Vlissingen; http://www.cafepopeye.nl/gallery/Intro062?page=1 kijk rustig eens verder op bijvoorbeeld pagina 10 enzo
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  Moderator dinsdag 5 september 2006 @ 14:35:40 #134
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_41515477
Dit mag verder naar daar >> Ontgroening Deel Twee

Mergen heeft in dit geval geen zin

[ Bericht 3% gewijzigd door Rene op 05-09-2006 17:07:02 ]
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_41518294
Toch maar weer in R&P.
En wel om deze reden:

Toch is dit een betere plaats lijkt mij, gezien deze post van de TS:
quote:
Op maandag 4 september 2006 17:13 schreef Isegrim het volgende:

pi_41520744
Ik zit niet bij een studentenvereniging maar ik heb vrienden zat... daar heb ik echt geen verplichte en geforceerde gezellige avondjes voor nodig! Ik vind dat je zelf je best moet doen om vrienden te maken, en om een goede sterke band op te bouwen met mensen die je echt graag mag. Als je daarbij "geholpen" moet worden door een ontgroening... tja, het lijkt mij onnodig.
you look so fine
I want to break your heart
and give you mine
pi_41523657
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 09:37 schreef Unity het volgende:
Zou er geen ontgroening zijn, dan zou zelfs de grootste idioot/saaiste rukker zich aansluiten en kan je als dispuut minder goed zien wat voor vlees je in de kuip haalt.
Want alleen leuke mensen doen mee aan een ontgroening? En of iemand een idioot of saai is, dat is objectief vast te stellen? Mijn wenkbrauwen zitten heel hoog nu.
pi_41524356
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 19:05 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Want alleen leuke mensen doen mee aan een ontgroening? En of iemand een idioot of saai is, dat is objectief vast te stellen? Mijn wenkbrauwen zitten heel hoog nu.
Haal die wenkbrauwen maar weer naar beneden want je zit onzin te spuien. Met wat ik schreef, doelde ik op het volgende.

Gisteravond, de feuten kwamen in groepjes langs, werden onder druk gezet, uitgekafferd, maar ze kregen wel een kans om te praten. Aan het eind van ieder groepje werd de balans opgemaakt, wie was cool, en wie niet. Bijna het hele dispuut vond practisch dezelfde gasten lachen, danwel een sukkel. Sommige mensen passen gewoon niet bij ons dispuut, dus die willen wij er niet bij hebben, zo simpel is het. In onze ogen zijn de gasten die wij niet in eerste instantie verder willen leren kennen sukkels. Noem het arrogant, maar bij dit soort dingen moet je jezelf nou eenmaal een arrogante houding aanmeten, anders zit je over een half jaar met dispuutsgenoten die helemaal buiten de boot vallen.

Zou er geen ontgroening zijn, dan zouden wij misschien inderdaad wel de grootste rukkers van de hele groep er uit kiezen. Kijk, natuurlijk kan je ook kennis maken op een andere manier, maar het probleem is dat veel mensen zich dan anders voordoen dan ze werkelijk zijn, terwijl onder druk dit een stuk moeilijker is. (en anders vallen ze later bij de ontgroening alsnog door de mand)

Daar komt bij: veel mensen sluiten zich aan bij een corporale vereniging terwijl dat eigenlijk gewoon niet aan hun is besteed. Heel toevallig zijn dat precies dezelfde mensen die na de ontgroening alsnog hun lidmaatschap stopzetten. Ik ben er van overtuigd dat, indien er geen KMT was, dit aantal veel en veel hoger was. Daar heb ik geen bewijzen voor, dat is gewoon een voorgevoel.
pi_41524465
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 19:29 schreef Unity het volgende:
Gisteravond, de feuten kwamen in groepjes langs, werden onder druk gezet, uitgekafferd, maar ze kregen wel een kans om te praten. Aan het eind van ieder groepje werd de balans opgemaakt, wie was cool, en wie niet. Bijna het hele dispuut vond practisch dezelfde gasten lachen, danwel een sukkel.
Het is dus eigenlijk een soort ballotagecommissie? Ik dacht dat iedereen gewoon lid mocht worden van elke vereniging. Alsof je iemand in een paar dagen kunt leren kennen. Lijkt me een oppervlakkige bedoening.
quote:
Zou er geen ontgroening zijn, dan zouden wij misschien inderdaad wel de grootste rukkers van de hele groep er uit kiezen. Kijk, natuurlijk kan je ook kennis maken op een andere manier, maar het probleem is dat veel mensen zich dan anders voordoen dan ze werkelijk zijn, terwijl onder druk dit een stuk moeilijker is. (en anders vallen ze later bij de ontgroening alsnog door de mand)
In welke zin leer je iemand kennen zoals hij werkelijk is tijdens een ontgroening? En wat zijn de voorwaarden voor 'cool-zijn'? Als je gaat janken bijvoorbeeld ben je een sukkel?
quote:
Daar komt bij: veel mensen sluiten zich aan bij een corporale vereniging terwijl dat eigenlijk gewoon niet aan hun is besteed. Heel toevallig zijn dat precies dezelfde mensen die na de ontgroening alsnog hun lidmaatschap stopzetten. Ik ben er van overtuigd dat, indien er geen KMT was, dit aantal veel en veel hoger was. Daar heb ik geen bewijzen voor, dat is gewoon een voorgevoel.
Is dat erg dan, dat mensen het na een poosje voor gezien houden? Het is toch geen religie ofzo?
pi_41524874
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 19:33 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Het is dus eigenlijk een soort ballotagecommissie? Ik dacht dat iedereen gewoon lid mocht worden van elke vereniging. Alsof je iemand in een paar dagen kunt leren kennen. Lijkt me een oppervlakkige bedoening.
Mwah, dat lijkt me niet. Het werkt hetzelfde als een eerste indruk/ontmoeting. Laatst las ik ook weer dat uit een onderzoek bleek dat bij een sollicitatiegesprek ze na een paar minuten al weten of het wat is of niet. Dit geldt niet alleen voor sollicitatiegesprekken, maar voor practisch alles. Natuurlijk kén je niet iemand niet na zo'n indruk, maar oppervlakkig selecteren via eerste indrukken doet iedereen en is ook heel nuttig.

Overigens heb ik geen ontgroening gedaan, ga er ook geen lopen, maar ik zie het bezwaar ook niet echt. De mensen die zich inschrijven kiezen ervoor, net als het recht dat je hebt om te stoppen. Weliswaar is dit nog tricky omdat je onder groepsdruk staat en je jezelf niet wilt laten kennen ten opzichte van anderen, maar je weet waar je aan begint. Anders ben je gewoon naiëf en moet je dat worden afgeleerd.
Het doet er niet toe wie ik ben, maar wie ik wil zijn.
pi_41525148
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 19:33 schreef Isegrim het volgende:

[..]

[..]

In welke zin leer je iemand kennen zoals hij werkelijk is tijdens een ontgroening? En wat zijn de voorwaarden voor 'cool-zijn'? Als je gaat janken bijvoorbeeld ben je een sukkel?
[..]

Is dat erg dan, dat mensen het na een poosje voor gezien houden? Het is toch geen religie ofzo?
Tuurlijk kun je lid worden van elke vereniging, maar bij ons is het zo dat uiteindelijk het dispuut mag kiezen wie hij wel of niet een uitnodiging verstuurt. Daarna is het de feut zijn beurt om te kiezen welke van de disputen van wie hij een uitnodiging heeft gekregen, zijn voorkeur heeft. Ieder dispuut heeft zijn eigen identiteit, als het ware, en niet iedereen past (in eerste instantie) daarbij.

En zoals Avani al zei: eerste indruk is belangrijk. Voor de rest, zie haar verhaaltje.

En ja, als je bij mijn vereniging gaat huilen bij de kennismaking met de disputen dan ben je inderdaad een laffe twat. Dat stelt echt niks voor, zolang je het maar niet persoonlijk neemt.
pi_41525192
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 19:46 schreef Avani het volgende:

[..]

Mwah, dat lijkt me niet. Het werkt hetzelfde als een eerste indruk/ontmoeting. Laatst las ik ook weer dat uit een onderzoek bleek dat bij een sollicitatiegesprek ze na een paar minuten al weten of het wat is of niet. Dit geldt niet alleen voor sollicitatiegesprekken, maar voor practisch alles. Natuurlijk kén je niet iemand niet na zo'n indruk, maar oppervlakkig selecteren via eerste indrukken doet iedereen en is ook heel nuttig.
Als je het toch al binnen een paar minuten weet, dan kun je die ontgroening dus ook wel achterwege laten.
quote:
Weliswaar is dit nog tricky omdat je onder groepsdruk staat en je jezelf niet wilt laten kennen ten opzichte van anderen,
Dat hoeft niet eens zozeer bewust te zijn. Kijk naar zaken als het Stanford Prison Experiment e.d. De omstandigheden zijn niet zo héél anders. In het Stanford-experiment waren de deelnemers op de hoogte van het feit dat het een 'spel' was en toch liep het enorm uit de hand...
pi_41525267
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 19:55 schreef Unity het volgende:
En ja, als je bij mijn vereniging gaat huilen bij de kennismaking met de disputen dan ben je inderdaad een laffe twat. Dat stelt echt niks voor, zolang je het maar niet persoonlijk neemt.
Een 'twat'?

Ik vind dat je dan wel erg makkelijk en vooral ook eenzijdig oordeelt. Ik vraag me af of iemand die in huilen uitbarst omdat het hem teveel wordt, per se een laf persoon is. Ik vind dat nogal een boude uitspraak.
pi_41525416
Ik heb bij een vereniging gezeten (ik ben overigens nog wel lid officieel maar niet meer actief) zonder ontgroening en ik zie duidelijk een verschil met verenigingen met ontgroening. De banden zijn daar veel sterker en minder mensen laten de vereniging voor wat het is. Mijn beste vrienden die ik heb zijn over het algemeen mensen waar je ook mindere momenten meedeelt. Dus ik kan me heel goed voorstellen dat een ontgroening zorgt voor een sterkere band onderling.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_41525609
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 19:57 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Als je het toch al binnen een paar minuten weet, dan kun je die ontgroening dus ook wel achterwege laten.
Dat is voor de leden van de vereniging, vervolgens moeten de "feuten" zoals iedereen het hier noemt nog een gevoel krijgen bij de vereniging. Of misschien dat ze wel denken, nu ik al deze shit heb meegemaakt wil ik hier ook blijven ook, anders heb ik het helemaal voor niks gedaan. Die eerste indruk is meer dus meer voor de vereniging.
quote:
[..]

Dat hoeft niet eens zozeer bewust te zijn. Kijk naar zaken als het Stanford Prison Experiment e.d. De omstandigheden zijn niet zo héél anders. In het Stanford-experiment waren de deelnemers op de hoogte van het feit dat het een 'spel' was en toch liep het enorm uit de hand...
Het liep uit de hand doordat de bewakers een machtsprobleem hadden. De deelnemers konden hier denk ik vrij weinig aan doen. Er was er geloof ik eentje die weg wilde gaan, maar waarom deze toch niet is gegaan weet ik niet meer. Daarnaast zal ook nog wel een gedeelte cognitieve dissonantie meespelen, maar goed ik wil hier nou ook geen psychologische discussie starten.
pi_41525910
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 20:09 schreef Avani het volgende:
Het liep uit de hand doordat de bewakers een machtsprobleem hadden. De deelnemers konden hier denk ik vrij weinig aan doen. Er was er geloof ik eentje die weg wilde gaan, maar waarom deze toch niet is gegaan weet ik niet meer. Daarnaast zal ook nog wel een gedeelte cognitieve dissonantie meespelen, maar goed ik wil hier nou ook geen psychologische discussie starten.
Eh, dat was nou net wel de bedoeling van het topic.

Het liep uit de hand omdat de deelnemers blijkbaar weinig controle hadden over het mechanisme dat zich in werking zette. Waarom zou dat bij een ontgroening niet kunnen gebeuren? De 'ontgroeners' hebben immers een behoorlijke macht over de 'ontgroenden'. Juist daarom vind ik het niet 'maar een spelletje'. Het is in mijn ogen spelen met vuur. Ik las trouwens (op Wikipedia?) dat 'hazing' in de VS officieel verboden is...?
pi_41526828
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 19:59 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Een 'twat'?

Ik vind dat je dan wel erg makkelijk en vooral ook eenzijdig oordeelt. Ik vraag me af of iemand die in huilen uitbarst omdat het hem teveel wordt, per se een laf persoon is. Ik vind dat nogal een boude uitspraak.
Ik bedoelde niet laf als in lafhartig, maar laf als slap. "Die spruitjes smaken een beetje laf". Op die manier. En twat = sukkel. Als iemand gaat janken omdat 'ie niet in ziet dat het een spel is, sorry, dan geef ik hem echt geen props omdat 'ie zo stoer is dat 'ie durft te janken voor 40 man. In de meeste situaties zou ik 'm daar echt niks op aanrekenen, maar bij een ontgroening? Kom op man, bewaar dat toch voor later als je dan per sé moet huilen. Laat zien dat je wat kunt hebben.

Verder, bij mijn vereniging zijn er ontzettend veel commissies die alles tot in de uiterste puntjes controleren en in de gaten houden. Er hoeft maar íets te gebeuren dat te ver gaat en de ontgroener krijgt sancties aan zijn/haar broek. Iedereen houdt daar rekening mee. Inmiddels is het al zo ver dat bij veel verenigingen je de feuten niet eens meer mag aanraken, ook niet met objecten, geen bier (met of zonder -plastic- glas) mag gooien, niet over familie mag beginnen indien de feut dit heeft aangegeven, etc. etc. etc. Natuurlijk zijn de corpora wat zwaarder, maar kijk even hoeveel leden die aantrekken. Meestal zó veel dat er feuten worden uitgeloot. Als je daar geen ontgroening zou hebben, zouden zo veel meer mensen zich aanmelden dat je echt door de bomen het bos niet meer kunt zien.

Oh, en weet jij de geschiedenis van je vereniging? Het lijkt me sterk dat iemand zich daar vrijwillig in gaat verdiepen, en dáár is het algemene deel van de ontgroening voor: kennismaken met en verdiepen in de vereniging en de bijbehorende mores.
pi_41536941
Hee Isegrim, waarom ga je een discussie aan over iets waar je toch alleen maar JOUW gelijk in wilt horen. Je stelt een vraag waar je maar één antwoord op verwacht, namelijk "Ontgroening is kut en dom en moet afgeschaft worden."

Daarnaast baseer je je vooral op indianenverhalen over ontgroening en het corps. Denk je nou echt dat ALLE rare verhalen daaromtrent waar zijn? Dat je rode pepers moet eten omdat het gaaf is (en het liefst zoveel mogelijk)?

Het mooiste verhaal - ik weet nog steeds niet of het waar is - dat ik heb gehoord is dat er ooit een groep nullen / feuten / aspirant-leden op een rijtje werden gezet voor een ranzige gracht. Vervolgens kregen ze het commando "Spring!". Het merendeel deed dat, sommigen niet. Eén jongen was wél slim. Hij sprong gewoon omhoog. Want dat was immers het commando. Niet "Spring erin" of "Ga in het water". Mijns inziens een prima voorbeeld van ontgroening en de bijbehorende eigenschappen: backbone tonen, groepsgevoel creeëren, jezelf leren kennen. Allemaal termen die al aan bod zijn gekomen.
Zum nächsten Mal, bitte nicht die Kinder!
pi_41537169
quote:
Op woensdag 6 september 2006 00:52 schreef WanEnOonlie het volgende:
Het mooiste verhaal - ik weet nog steeds niet of het waar is - dat ik heb gehoord is dat er ooit een groep nullen / feuten / aspirant-leden op een rijtje werden gezet voor een ranzige gracht. Vervolgens kregen ze het commando "Spring!". Het merendeel deed dat, sommigen niet. Eén jongen was wél slim. Hij sprong gewoon omhoog. Want dat was immers het commando. Niet "Spring erin" of "Ga in het water".
Mijn broer heeft dit gedaan, 3 jaar geleden. De voorgroener vond het niet zo leuk en probeerde 'm te dwingen. Drie maal raden wie er nat weg liep.

Overigens was het een sloot, in een weiland.
pi_41539892
quote:
Op woensdag 6 september 2006 00:52 schreef WanEnOonlie het volgende:
Hee Isegrim, waarom ga je een discussie aan over iets waar je toch alleen maar JOUW gelijk in wilt horen. Je stelt een vraag waar je maar één antwoord op verwacht, namelijk "Ontgroening is kut en dom en moet afgeschaft worden."
Dat ik anderen om hun mening vraag betekent nog niet dat ik de mijne wijzig als iemand roept dat ik ongelijk heb. Ja, ik blijf bij mijn mening over ontgroening, maar waarom zou dat betekenen dat ik geen andere meningen wil horen? Dan had ik evengoed geen topic kunnen openen. Ik ben benieuwd waarom mensen het vrijwillig ondergaan. Tot nu toe heb ik een keer of tig van verschillende mensen steeds dezelfde twee argumenten (groepsgevoel, mensen leren kennen) gehoord. Maar als ik dan in discussie ga en die argumenten niet aanvaard, dan betekent dat dat ik geen andere meningen wil horen? Dan wil jij net zo goed alleen maar jouw gelijk horen, of niet?

Of moet ik dan zeggen "Ja, er zit wel wat in hoor, maar ik blijf bij mijn mening." Ik ben het gewoon niet met jullie eens, makkelijk zat. Op het moment dat iemand met werkelijk overtuigende argumenten komt, dan ben ik heel goed in staat om mijn mening aan te passen. Maar ik heb maar weinig overtuigends gelezen. Ik denk niet dat je met ontgroeningen iets bereikt dat je niet ook op een andere manier kunt bereiken.

Ik snap heus wel dat niet alle ontgroeningen gevaarlijk en heftig zijn, maar het is het verschijnsel an sich waar ik iets op tegen heb. Het idee dat je vernederingen moet onder gaan om ergens bij te mogen horen.

[ Bericht 7% gewijzigd door Isegrim op 06-09-2006 07:53:34 ]
pi_41540461
Wat een onzin. In de hele discussie hierboven blijf je vasthouden aan je eigen mening. Dat is een constatering van mijn kant; je stelt een vraag in het begin, krijgt daarop een antwoord en jouw manier van discussie voeren dan is "ik ben het daar niet mee eens, want wat heeft het voor nut". Tja, daar kan ik eerlijk gezegd weinig mee. Er heeft zoveel weinig nut in het leven, maar daar hoor je niet iedereen over klagen. Ontgroening en lidmaatschap van het corps zijn nou eenmaal keuzes, je houdt ervan of niet, en je ziet wel of niet de mooie dingen ervan.

En dat je weinig overtuigends hebt gelezen, ja, daar kan ik ook weinig aandoen. Het hele proces is nou eenmaal moeilijk uit te leggen (niet alleen vanwege de geheimhoudingsplicht).

En voor de goede orde: ik ben niet lid, heb ook geen ontgroening gelopen, maar heb wel voldoende mensen in mijn vriendenkring die dat wél hebben gedaan. En stuk voor stuk zeggen ze "Nee het is niet zo leuk, maar het is het wel waard." En dat lijkt mij het belangrijkst.
  woensdag 6 september 2006 @ 12:57:48 #152
128564 Flibble
Mr. Flibble's very cross
pi_41546672
quote:
Op woensdag 6 september 2006 08:39 schreef WanEnOonlie het volgende:
Wat een onzin. In de hele discussie hierboven blijf je vasthouden aan je eigen mening. Dat is een constatering van mijn kant; je stelt een vraag in het begin, krijgt daarop een antwoord en jouw manier van discussie voeren dan is "ik ben het daar niet mee eens, want wat heeft het voor nut". Tja, daar kan ik eerlijk gezegd weinig mee. Er heeft zoveel weinig nut in het leven, maar daar hoor je niet iedereen over klagen. Ontgroening en lidmaatschap van het corps zijn nou eenmaal keuzes, je houdt ervan of niet, en je ziet wel of niet de mooie dingen ervan.
Er is toch niks mis met bij je mening blijven maar wel wat willen weten van die van anderen? Ik blijf ook bij mijn mening (dezelfde als die van TS) maar vind het wel leuk om de reacties van anderen te lezen.
pi_41547515
Mening hebben is niet erg, maar wel de manier waarop m.i. Daar kan je het ook over eens of oneens zijn.
pi_41553470
TS is eigenlijk op zoek naar bevestiging van de eigen mening, ofwel TS staat niet open voor discussie?
pi_41555020
quote:
Op woensdag 6 september 2006 16:46 schreef ocf81 het volgende:
TS is eigenlijk op zoek naar bevestiging van de eigen mening, ofwel TS staat niet open voor discussie?
Wat ik idd zei.
pi_41555966
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 20:17 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Eh, dat was nou net wel de bedoeling van het topic.

Het liep uit de hand omdat de deelnemers blijkbaar weinig controle hadden over het mechanisme dat zich in werking zette. Waarom zou dat bij een ontgroening niet kunnen gebeuren? De 'ontgroeners' hebben immers een behoorlijke macht over de 'ontgroenden'. Juist daarom vind ik het niet 'maar een spelletje'. Het is in mijn ogen spelen met vuur. Ik las trouwens (op Wikipedia?) dat 'hazing' in de VS officieel verboden is...?
Ja, ik snap dat een discussie logisch is bij zo'n topic, maar ik zelf had daar nou net geen zin in. Niet omdat ik geen interesse heb in andermans mening, maar gewoon puur omdat ik daar niet altijd zin in heb.

Anyway, die gevangen hadden natuurlijk geen controle over het principe. Dat is in het normale leven toch ook zo? Dus daar was niks anders aan. Ik denk dat het fout was gegaan doordat er geen leiding was om de bewakers in controle te houden. Dat is dé essentie van het experiment. Zelfde verklaring valt te geven waarom er amerikaanse soldaten in het nieuws kwamen met schandalen ten opzichte van gevangen in Irak.

Zolang er een juiste controle is op de ontgroeners en dat die niet te ver gaan (wat naar mijn weten ook in de meeste gevallen zo is), is er niks aan de hand. Dan kan je ook nog afvragen wiens verantwoordelijkheid het is wat er allemaal gebeurd. Sommige mensen vinden misschien dat een vereniging niet te ver mag gaan en het zijn verantwoording is, maar ik zelf ben weer iemand die vindt dat het je eigen verantwoordelijkheid is, jouw keuze dus ook jouw consequenties maar moet dragen.
pi_41556279
Van mij hoeft het ook niet verboden te worden hoor. Mensen moeten zelf maar weten wat ze doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')