quote:
Op dinsdag 5 september 2006 20:17 schreef Isegrim het volgende:[..]
Eh, dat was nou net wel de bedoeling van het topic.
![]()
Het liep uit de hand omdat de deelnemers blijkbaar weinig controle hadden over het mechanisme dat zich in werking zette. Waarom zou dat bij een ontgroening niet kunnen gebeuren? De 'ontgroeners' hebben immers een behoorlijke macht over de 'ontgroenden'. Juist daarom vind ik het niet 'maar een spelletje'. Het is in mijn ogen spelen met vuur. Ik las trouwens (op Wikipedia?) dat 'hazing' in de VS officieel verboden is...?
Ja, ik snap dat een discussie logisch is bij zo'n topic, maar ik zelf had daar nou net geen zin in. Niet omdat ik geen interesse heb in andermans mening, maar gewoon puur omdat ik daar niet altijd zin in heb.
![]()
Anyway, die gevangen hadden natuurlijk geen controle over het principe. Dat is in het normale leven toch ook zo? Dus daar was niks anders aan. Ik denk dat het fout was gegaan doordat er geen leiding was om de bewakers in controle te houden. Dat is dé essentie van het experiment. Zelfde verklaring valt te geven waarom er amerikaanse soldaten in het nieuws kwamen met schandalen ten opzichte van gevangen in Irak.
Zolang er een juiste controle is op de ontgroeners en dat die niet te ver gaan (wat naar mijn weten ook in de meeste gevallen zo is), is er niks aan de hand. Dan kan je ook nog afvragen wiens verantwoordelijkheid het is wat er allemaal gebeurd. Sommige mensen vinden misschien dat een vereniging niet te ver mag gaan en het zijn verantwoording is, maar ik zelf ben weer iemand die vindt dat het je eigen verantwoordelijkheid is, jouw keuze dus ook jouw consequenties maar moet dragen.