Ook dat laatste is een vooronderstelling, die lang niet altijd klopt. Zoals ik al schreef, zie ik een aantal mensen uit mijn studententijd nog heel regelmatig. En we zijn nooit ontgroend.quote:Op zaterdag 2 september 2006 23:16 schreef wouter100 het volgende:
tja of je het leuk vind of niet... je hebt verschillende soorten de ene harder de andere soft. Ook wil ik even zeggen dat je mensen uit een kroeg of studie verening niet al te grote band hebben en dus elkaar vrijer laten of zelfs na de studie niet eens meer ontmoeten.
Dan wijs ik je toch nog even op Wikipedia:quote:Op zaterdag 2 september 2006 23:16 schreef wouter100 het volgende:
Anyway het gaat bij ontgroenen dat je een band schept met je mede mens. Het leger is een aardig voorbeeld. Je moet daar ook dingen doormaken die juist bedoeld zijn dat je je maten NOOIT of te nimmer in de steek laat ook al vliegen de kogels om je oren.
Dus dan is het niet waar wat er staat en allemaal onzin.quote:Op zondag 3 september 2006 12:01 schreef ocf81 het volgende:
Het is maar wikipedia hoor.
Er is al meer dan eens bewezen dat Wikipedia iha zeer betrouwbare informatie biedt. Bovendien worden er bronnen geciteerd. En het lijkt mij nou niet bepaald uit de lucht gegrepen dat heftige ongroeningsrituelen ervoor kunnen zorgen dat iemand op een later tijdstip 'knapt'. Verder gebruik ik Wikipedia niet als 'de kern van mijn betoog', maar gewoon als referentie over een aantal verschijnselen.quote:Op zondag 3 september 2006 12:10 schreef ocf81 het volgende:
Nee, maar wat er staat over wat er precies in rusland gebeurt is ook niet heel verifieerbaar door ons en verderwikipedia niet gechecked op betrouwbaarheid.
Om wikipedia zo lals de kern van je betoog te gaan gebruiken is dus niet heel erg verstandig omdat je dan geheel berus op onbewtouwbare feiten.
Excuse me?quote:Op zondag 3 september 2006 12:56 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Er is al meer dan eens bewezen dat Wikipedia iha zeer betrouwbare informatie biedt.
O okee, dat zal verder wel, nogmaals, ik meng me er inhoudelijk niet in.quote:Op zondag 3 september 2006 13:19 schreef LedZep het volgende:
Dat door Encyclopaeda Britannica volledig ontkracht is.
Als er een andere vereniging langs komtquote:Op maandag 4 september 2006 07:37 schreef Dandelion het volgende:
Ja, das allemaal wel leuk en niet aardig, maar we hebben het hier wel over STUDENTEN! Sinds wanneer komen die in "combat situations"? Doe ff normaal man.
Waar in de OP zie je staan dat het specifiek over studenten gaat? Dit topic gaat over ontgroening als verschijnsel. En de psychologische mechanismen zijn bij studenten heus niet anders dan bij soldaten, nog afgezien van de vraag of die mechanismen negatieve danwel positieve effecten teweegbrengen.quote:Op maandag 4 september 2006 07:37 schreef Dandelion het volgende:
Ja, das allemaal wel leuk en niet aardig, maar we hebben het hier wel over STUDENTEN! Sinds wanneer komen die in "combat situations"? Doe ff normaal man.
Door 5 antillianen genomen worden in een kelderbox?quote:Op maandag 4 september 2006 17:13 schreef Alicey het volgende:
Je weet trouwens wel dat je ook een ontgroening moet ondergaan om je Rotterdamse te mogen noemen Isegrim?
quote:Op maandag 4 september 2006 17:26 schreef Beach het volgende:
[..]
Door 5 antillianen genomen worden in een kelderbox?![]()
ah ok, dan had ik even mijn eigen verbeelding te veel gebruikt.quote:Op maandag 4 september 2006 17:13 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Waar in de OP zie je staan dat het specifiek over studenten gaat? Dit topic gaat over ontgroening als verschijnsel. En de psychologische mechanismen zijn bij studenten heus niet anders dan bij soldaten, nog afgezien van de vraag of die mechanismen negatieve danwel positieve effecten teweegbrengen.
mja misschien omdat je daar nu eenmaal getraind wordt om blind orders op te volgen. Als je de belachelijke dingen tijdens een ontgroening al doet zonder tegen stribbelen, komt het met zinnige orders wel goed. Ofzo.quote:Op maandag 4 september 2006 18:27 schreef Isegrim het volgende:
Waarom acht je het in het leger toelaatbaarder?
Met dat laatste ben ik het absoluut niet eens. Ik heb altijd sterk in mijn schoenen gestaan, was niet zo snel onder de indruk van mensen etc etc. Daar de ontgroening en ik denk vooral door de onrechtvaardige behandeling heb ik een behoorlijke tik gekregen, en ben ik op boven genoemde punten niet meer zoals ik eerder was. Niet dat ik nu een compleet gestoorde idioot ben, maar het heeft mij dus weldegelijk negatief beinvloed.quote:Op maandag 4 september 2006 18:55 schreef zoalshetis het volgende:
mijn reden was om lid te worden van een club waar ik nog dagelijks profijt en plezier van heb. die ontgroening is alleen maar eng als je je hele leven al gepest bent. en dan nog maakt het je sterker, zag ik.
Jij spreekt voor jezelf, vanuit je eigen ervaringen. Mijn ervaring is juist compleet tegenovergesteld. Ik was voor mijn ontgroening een stuk minder zelfverzekerd, stond minder sterk in mijn schoenen en had veel minder snel een grote bek. Nu (oke, inmiddels een jaar later, en het lidmaatschap an sich heeft daar natuurlijk ook zijn steentje aan bijgedragen) boeit het me geen ene fuck wat mensen over me denken, ben helemaal tevreden met wie ik ben, en als je een grote bek hebt tegen mij, dan heb ik een grotere bek terug.quote:Op maandag 4 september 2006 19:24 schreef Dandelion het volgende:
Met dat laatste ben ik het absoluut niet eens. Ik heb altijd sterk in mijn schoenen gestaan, was niet zo snel onder de indruk van mensen etc etc. Daar de ontgroening en ik denk vooral door de onrechtvaardige behandeling heb ik een behoorlijke tik gekregen, en ben ik op boven genoemde punten niet meer zoals ik eerder was. Niet dat ik nu een compleet gestoorde idioot ben, maar het heeft mij dus weldegelijk negatief beinvloed.
Dat kan. Maar het is vooral mij rechtvaardigheidsgevoel wat in opstand is gekomen. En misschien komt dat wel doordat ik het te serieus nam ja. Maar ik kan er niet zo goed tegen dat je eerst wordt 'geleerd' voor je mede-'feuten' op te komen, en vervolgens midden in de nacht enkelen moet gaan wekken, terwijl ze doodop zijn. Ik kan er niet zo goed tegen dat de strafcommissie of weet ik veel hoe die hufters heetten beslootten een spelletje triviant te spelen: bij een fout kreeg je een rauw ei naar je kop. En dat die sukkels dan door het lint gaan omdat je alles goed hebt, en dus vervolgens toch een lading over je heen krijgt. Ik kan er niet zo goed tegen dat er een opstand moet komen, die achteraf tot in de puntjes geregisseerd blijkt te zijn. :"Wat goed dat jullie voor je feuten opkwamen" ja duh, alleen een ongelofelijke mongool zou dat in zo'n situatie niet doen.quote:Op dinsdag 5 september 2006 01:44 schreef Unity het volgende:
[..]
Jij hebt, naar mijn mening, het hele spelletje véél te serieus genomen. b]
Tja zo kun je het zien. Ik houd niet zo van spelletjes waarbij mensen beschadigd kunnen worden.quote:maar dan nog is en blijft het een spelletje
En daar sla je de spijker op zijn kop!quote:Op dinsdag 5 september 2006 07:47 schreef Dandelion het volgende:
Tja zo kun je het zien. Ik houd niet zo van spelletjes waarbij mensen beschadigd kunnen worden.
Ja, daar heb je gelijk in. Het kan gebeuren, maar dankzij strenge controle wordt in ieder geval de kans op fysieke beschadiging beperkt. Geestelijk.. Tsja, daar moet je zelf ook rekening mee houden als jij je inschrijft. Weten waar jouw grenzen liggen en die niet overschrijden. Uiteindelijk is het ook allemaal vrijwillig, dus als jij wilt stoppen, kan dat gewoon.quote:Op dinsdag 5 september 2006 07:47 schreef Dandelion het volgende:
Tja zo kun je het zien. Ik houd niet zo van spelletjes waarbij mensen beschadigd kunnen worden.
Noem me naief, want dat was het ook, maar bij 'mijn' vereniging werd dat dus niet van te voren verteld. Er werd bijzonder weinig info gegeven over dat 'gezellige, traditionele uitstapje'. En ja, ik, groen als gras, dacht dus inderdaad aan een gezellig uitstapje.quote:Op dinsdag 5 september 2006 09:37 schreef Unity het volgende:
[..]
Geestelijk.. Tsja, daar moet je zelf ook rekening mee houden als jij je inschrijft. Weten waar jouw grenzen liggen en die niet overschrijden. Uiteindelijk is het ook allemaal vrijwillig, dus als jij wilt stoppen, kan dat gewoon.
Nou ja ik heb later bij een zeer gezellige vereninging gezeten, waar geen ontgroening was. Iedere student kon daar gewoon lid worden. En ook daar zat het goed in elkaar allemaal, geen gezeik, veel actieve leden, en de niet actieve leden kwamen gewoon langs voor een pintje, prima geregeld.quote:Ik ben het helemaal met je eens als je zegt dat sommige verenigingen te hard ontgroenen. Ik vind echter een ontgroening an sich een noodzakelijk kwaad. Zou er geen ontgroening zijn, dan zou zelfs de grootste idioot/saaiste rukker zich aansluiten en kan je als dispuut minder goed zien wat voor vlees je in de kuip haalt.
quote:Op maandag 4 september 2006 17:13 schreef Isegrim het volgende:
Waar in de OP zie je staan dat het specifiek over studenten gaat? Dit topic gaat over ontgroening als verschijnsel. En de psychologische mechanismen zijn bij studenten heus niet anders dan bij soldaten, nog afgezien van de vraag of die mechanismen negatieve danwel positieve effecten teweegbrengen.
Want alleen leuke mensen doen mee aan een ontgroening?quote:Op dinsdag 5 september 2006 09:37 schreef Unity het volgende:
Zou er geen ontgroening zijn, dan zou zelfs de grootste idioot/saaiste rukker zich aansluiten en kan je als dispuut minder goed zien wat voor vlees je in de kuip haalt.
Haal die wenkbrauwen maar weer naar beneden want je zit onzin te spuien. Met wat ik schreef, doelde ik op het volgende.quote:Op dinsdag 5 september 2006 19:05 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Want alleen leuke mensen doen mee aan een ontgroening?En of iemand een idioot of saai is, dat is objectief vast te stellen?
Mijn wenkbrauwen zitten heel hoog nu.
Het is dus eigenlijk een soort ballotagecommissie?quote:Op dinsdag 5 september 2006 19:29 schreef Unity het volgende:
Gisteravond, de feuten kwamen in groepjes langs, werden onder druk gezet, uitgekafferd, maar ze kregen wel een kans om te praten. Aan het eind van ieder groepje werd de balans opgemaakt, wie was cool, en wie niet. Bijna het hele dispuut vond practisch dezelfde gasten lachen, danwel een sukkel.
In welke zin leer je iemand kennen zoals hij werkelijk is tijdens een ontgroening? En wat zijn de voorwaarden voor 'cool-zijn'? Als je gaat janken bijvoorbeeld ben je een sukkel?quote:Zou er geen ontgroening zijn, dan zouden wij misschien inderdaad wel de grootste rukkers van de hele groep er uit kiezen. Kijk, natuurlijk kan je ook kennis maken op een andere manier, maar het probleem is dat veel mensen zich dan anders voordoen dan ze werkelijk zijn, terwijl onder druk dit een stuk moeilijker is. (en anders vallen ze later bij de ontgroening alsnog door de mand)
Is dat erg dan, dat mensen het na een poosje voor gezien houden? Het is toch geen religie ofzo?quote:Daar komt bij: veel mensen sluiten zich aan bij een corporale vereniging terwijl dat eigenlijk gewoon niet aan hun is besteed. Heel toevallig zijn dat precies dezelfde mensen die na de ontgroening alsnog hun lidmaatschap stopzetten. Ik ben er van overtuigd dat, indien er geen KMT was, dit aantal veel en veel hoger was. Daar heb ik geen bewijzen voor, dat is gewoon een voorgevoel.
Mwah, dat lijkt me niet. Het werkt hetzelfde als een eerste indruk/ontmoeting. Laatst las ik ook weer dat uit een onderzoek bleek dat bij een sollicitatiegesprek ze na een paar minuten al weten of het wat is of niet. Dit geldt niet alleen voor sollicitatiegesprekken, maar voor practisch alles. Natuurlijk kén je niet iemand niet na zo'n indruk, maar oppervlakkig selecteren via eerste indrukken doet iedereen en is ook heel nuttig.quote:Op dinsdag 5 september 2006 19:33 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Het is dus eigenlijk een soort ballotagecommissie?Ik dacht dat iedereen gewoon lid mocht worden van elke vereniging. Alsof je iemand in een paar dagen kunt leren kennen. Lijkt me een oppervlakkige bedoening.
Tuurlijk kun je lid worden van elke vereniging, maar bij ons is het zo dat uiteindelijk het dispuut mag kiezen wie hij wel of niet een uitnodiging verstuurt. Daarna is het de feut zijn beurt om te kiezen welke van de disputen van wie hij een uitnodiging heeft gekregen, zijn voorkeur heeft. Ieder dispuut heeft zijn eigen identiteit, als het ware, en niet iedereen past (in eerste instantie) daarbij.quote:Op dinsdag 5 september 2006 19:33 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Het is dus eigenlijk een soort ballotagecommissie?Ik dacht dat iedereen gewoon lid mocht worden van elke vereniging. Alsof je iemand in een paar dagen kunt leren kennen. Lijkt me een oppervlakkige bedoening.
[..]
In welke zin leer je iemand kennen zoals hij werkelijk is tijdens een ontgroening? En wat zijn de voorwaarden voor 'cool-zijn'? Als je gaat janken bijvoorbeeld ben je een sukkel?
[..]
Is dat erg dan, dat mensen het na een poosje voor gezien houden? Het is toch geen religie ofzo?
Als je het toch al binnen een paar minuten weet, dan kun je die ontgroening dus ook wel achterwege laten.quote:Op dinsdag 5 september 2006 19:46 schreef Avani het volgende:
[..]
Mwah, dat lijkt me niet. Het werkt hetzelfde als een eerste indruk/ontmoeting. Laatst las ik ook weer dat uit een onderzoek bleek dat bij een sollicitatiegesprek ze na een paar minuten al weten of het wat is of niet. Dit geldt niet alleen voor sollicitatiegesprekken, maar voor practisch alles. Natuurlijk kén je niet iemand niet na zo'n indruk, maar oppervlakkig selecteren via eerste indrukken doet iedereen en is ook heel nuttig.
Dat hoeft niet eens zozeer bewust te zijn. Kijk naar zaken als het Stanford Prison Experiment e.d. De omstandigheden zijn niet zo héél anders. In het Stanford-experiment waren de deelnemers op de hoogte van het feit dat het een 'spel' was en toch liep het enorm uit de hand...quote:Weliswaar is dit nog tricky omdat je onder groepsdruk staat en je jezelf niet wilt laten kennen ten opzichte van anderen,
Een 'twat'?quote:Op dinsdag 5 september 2006 19:55 schreef Unity het volgende:
En ja, als je bij mijn vereniging gaat huilen bij de kennismaking met de disputen dan ben je inderdaad een laffe twat. Dat stelt echt niks voor, zolang je het maar niet persoonlijk neemt.
Dat is voor de leden van de vereniging, vervolgens moeten de "feuten" zoals iedereen het hier noemtquote:Op dinsdag 5 september 2006 19:57 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Als je het toch al binnen een paar minuten weet, dan kun je die ontgroening dus ook wel achterwege laten.
Het liep uit de hand doordat de bewakers een machtsprobleem hadden. De deelnemers konden hier denk ik vrij weinig aan doen. Er was er geloof ik eentje die weg wilde gaan, maar waarom deze toch niet is gegaan weet ik niet meer. Daarnaast zal ook nog wel een gedeelte cognitieve dissonantie meespelen, maar goed ik wil hier nou ook geen psychologische discussie starten.quote:[..]
Dat hoeft niet eens zozeer bewust te zijn. Kijk naar zaken als het Stanford Prison Experiment e.d. De omstandigheden zijn niet zo héél anders. In het Stanford-experiment waren de deelnemers op de hoogte van het feit dat het een 'spel' was en toch liep het enorm uit de hand...
Eh, dat was nou net wel de bedoeling van het topic.quote:Op dinsdag 5 september 2006 20:09 schreef Avani het volgende:
Het liep uit de hand doordat de bewakers een machtsprobleem hadden. De deelnemers konden hier denk ik vrij weinig aan doen. Er was er geloof ik eentje die weg wilde gaan, maar waarom deze toch niet is gegaan weet ik niet meer. Daarnaast zal ook nog wel een gedeelte cognitieve dissonantie meespelen, maar goed ik wil hier nou ook geen psychologische discussie starten.![]()
Ik bedoelde niet laf als in lafhartig, maar laf als slap. "Die spruitjes smaken een beetje laf". Op die manier. En twat = sukkel. Als iemand gaat janken omdat 'ie niet in ziet dat het een spel is, sorry, dan geef ik hem echt geen props omdat 'ie zo stoer is dat 'ie durft te janken voor 40 man. In de meeste situaties zou ik 'm daar echt niks op aanrekenen, maar bij een ontgroening? Kom op man, bewaar dat toch voor later als je dan per sé moet huilen. Laat zien dat je wat kunt hebben.quote:Op dinsdag 5 september 2006 19:59 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Een 'twat'?
Ik vind dat je dan wel erg makkelijk en vooral ook eenzijdig oordeelt. Ik vraag me af of iemand die in huilen uitbarst omdat het hem teveel wordt, per se een laf persoon is.Ik vind dat nogal een boude uitspraak.
Mijn broer heeft dit gedaan, 3 jaar geleden. De voorgroener vond het niet zo leuk en probeerde 'm te dwingen. Drie maal raden wie er nat weg liep.quote:Op woensdag 6 september 2006 00:52 schreef WanEnOonlie het volgende:
Het mooiste verhaal - ik weet nog steeds niet of het waar is - dat ik heb gehoord is dat er ooit een groep nullen / feuten / aspirant-leden op een rijtje werden gezet voor een ranzige gracht. Vervolgens kregen ze het commando "Spring!". Het merendeel deed dat, sommigen niet. Eén jongen was wél slim. Hij sprong gewoon omhoog. Want dat was immers het commando. Niet "Spring erin" of "Ga in het water".
Dat ik anderen om hun mening vraag betekent nog niet dat ik de mijne wijzig als iemand roept dat ik ongelijk heb.quote:Op woensdag 6 september 2006 00:52 schreef WanEnOonlie het volgende:
Hee Isegrim, waarom ga je een discussie aan over iets waar je toch alleen maar JOUW gelijk in wilt horen. Je stelt een vraag waar je maar één antwoord op verwacht, namelijk "Ontgroening is kut en dom en moet afgeschaft worden."
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |