abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 2 september 2006 @ 23:25:58 #101
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_41438605
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 23:16 schreef wouter100 het volgende:
tja of je het leuk vind of niet... je hebt verschillende soorten de ene harder de andere soft. Ook wil ik even zeggen dat je mensen uit een kroeg of studie verening niet al te grote band hebben en dus elkaar vrijer laten of zelfs na de studie niet eens meer ontmoeten.
Ook dat laatste is een vooronderstelling, die lang niet altijd klopt. Zoals ik al schreef, zie ik een aantal mensen uit mijn studententijd nog heel regelmatig. En we zijn nooit ontgroend.
Maar ik geef je gelijk als je bedoelt dat het idee van 'samen iets doormaken' een bestendig groepsgevoel kan kweken. Of die gezamenlijkheid vorm moet krijgen in een ontgroeningskamp vol vernederingen en uitputtingsslagen, is een tweede. Je kan ook voor iets anders kiezen, waarbij het niet meteen duidelijk is wie de baas is, en wie zich daarnaar moet schikken.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_41445549
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 23:16 schreef wouter100 het volgende:
Anyway het gaat bij ontgroenen dat je een band schept met je mede mens. Het leger is een aardig voorbeeld. Je moet daar ook dingen doormaken die juist bedoeld zijn dat je je maten NOOIT of te nimmer in de steek laat ook al vliegen de kogels om je oren.
Dan wijs ik je toch nog even op Wikipedia:

In military circles hazing is sometimes assumed to test recruits under situations of stress and hostility. Although in no way a recreation of combat, hazing does put people into stressful situations that they are unable to control. The problem with this approach is that the stress and hostility comes from inside the group, from the assumed "good guys", and not from outside as in actual combat situation, creating suspicion and distrust towards the superiors and comrades-in-arms. A possible argument against the 'Stockholm Syndrome' theory is that in order to be willing participants recruites may be motivated by a desire to prove to senior soldiers their stability in future combat situations, making the unit more secure. Hazing can in fact produce negative results, making the units more prone to break, desert or mutiny than those with no hazing traditions. This was observed in Russian army in Chechnya, where units with strongest traditions of dedovschina were first to break and desert under enemy fire. At worst, hazing may lead into fragging incidents.
pi_41447457
Het is maar wikipedia hoor.
  zondag 3 september 2006 @ 12:08:54 #104
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_41447607
quote:
Op zondag 3 september 2006 12:01 schreef ocf81 het volgende:
Het is maar wikipedia hoor.
Dus dan is het niet waar wat er staat en allemaal onzin.
pi_41447653
Nee, maar wat er staat over wat er precies in rusland gebeurt is ook niet heel verifieerbaar door ons en verder is wikipedia niet gechecked op betrouwbaarheid.
Om wikipedia zo als de kern van je betoog te gaan gebruiken is dus niet heel erg verstandig omdat je dan geheel berust op onbewtouwbare feiten.

[ Bericht 34% gewijzigd door #ANONIEM op 03-09-2006 14:38:58 ]
pi_41447711
Echte eigen bijdrages heb ik de topicstarter ook nog niet zien maken. En voor betere bronnen zou je Picarta, PsychLIT of PsychInfo eens kunnen proberen.
pi_41448684
quote:
Op zondag 3 september 2006 12:10 schreef ocf81 het volgende:
Nee, maar wat er staat over wat er precies in rusland gebeurt is ook niet heel verifieerbaar door ons en verderwikipedia niet gechecked op betrouwbaarheid.
Om wikipedia zo lals de kern van je betoog te gaan gebruiken is dus niet heel erg verstandig omdat je dan geheel berus op onbewtouwbare feiten.
Er is al meer dan eens bewezen dat Wikipedia iha zeer betrouwbare informatie biedt. Bovendien worden er bronnen geciteerd. En het lijkt mij nou niet bepaald uit de lucht gegrepen dat heftige ongroeningsrituelen ervoor kunnen zorgen dat iemand op een later tijdstip 'knapt'. Verder gebruik ik Wikipedia niet als 'de kern van mijn betoog', maar gewoon als referentie over een aantal verschijnselen.
pi_41448924
quote:
Op zondag 3 september 2006 12:56 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Er is al meer dan eens bewezen dat Wikipedia iha zeer betrouwbare informatie biedt.
Excuse me?
Kun je dit zinnetje ook aantonen? Met een linkje of twee?

Van Wikipedia wordt veel beweerd; dat scholieren het tegenwoordig vaak als enige bron gebruiken, dat het een hoge status toegedicht krijgt, dat de informatie helemaal niet gegarandeerd is... maar wat jij hier beweert heb ik nou juist nog nooit gelezen.
Is dit gewoon jouw mening of kun je een linkje geven van dat 'bewijs'?
pi_41449191
In deze tijd. Mag ik gewoon eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo gelukkig ben geweest als nu?
pi_41449228
O ja, en hier de oorspronkelijke bron, de link die Tweakers plaatst: http://www.nature.com/news/2005/051212/full/438900a.html

(Niet om me inhoudelijk in de strijd te mengen of zo, ik blijf verder bij mijn idee over ontgroeningen dat iedereen het fijn voor zichzelf moet weten, maar ik had het dus ook gehoord van Wikipedia).
In deze tijd. Mag ik gewoon eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo gelukkig ben geweest als nu?
pi_41449229
quote:
Dat door Encyclopaeda Britannica volledig ontkracht is.
pi_41449254
quote:
Op zondag 3 september 2006 13:19 schreef LedZep het volgende:

Dat door Encyclopaeda Britannica volledig ontkracht is.
O okee, dat zal verder wel, nogmaals, ik meng me er inhoudelijk niet in.
pi_41472479
ontopic. Er staat dus dat het "MOGELIJK" slecht is als je inderdaad helemaal to the bone iemand gaat gek maken maar er staat ook dat het juist " is that in order to be willing participants recruites may be motivated by a desire to prove to senior soldiers their stability in future combat situations, making the unit more secure. " opleverd. Een ontgroening zoals soms door de media naar buiten wordt gegooid zijn meestal omdat deze journalisten erg negatief tegenover dit staan en hopen op een smeuig verhaal JA er valt wel eens iemand JA er wordt tegen je geschreeuwd MAAR je moet ook weten dat fysiek geweld en alcohol uit den boze zijn. Het is immers niet een boks wedstijd om even te laten zien welke persoon de beste is.
  maandag 4 september 2006 @ 07:37:27 #114
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_41473373
Ja, das allemaal wel leuk en niet aardig, maar we hebben het hier wel over STUDENTEN! Sinds wanneer komen die in "combat situations"? Doe ff normaal man.
Get on your boots!
16-11-09 Muse - Lanxess Arena Keulen
Last.fm | Twitter
pi_41473512
Is inderdaad deels iets wat je psychologische oorlogsvoering zou kunnen noemen.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_41474513
quote:
Op maandag 4 september 2006 07:37 schreef Dandelion het volgende:
Ja, das allemaal wel leuk en niet aardig, maar we hebben het hier wel over STUDENTEN! Sinds wanneer komen die in "combat situations"? Doe ff normaal man.
Als er een andere vereniging langs komt (ok, niet echt, maar je moet je wel een weg naar binnen werken bij een inval)

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 04-09-2006 09:34:08 ]
pi_41485391
quote:
Op maandag 4 september 2006 07:37 schreef Dandelion het volgende:
Waar in de OP zie je staan dat het specifiek over studenten gaat? Dit topic gaat over ontgroening als verschijnsel. En de psychologische mechanismen zijn bij studenten heus niet anders dan bij soldaten, nog afgezien van de vraag of die mechanismen negatieve danwel positieve effecten teweegbrengen.
  maandag 4 september 2006 @ 17:13:58 #118
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_41485412
Je weet trouwens wel dat je ook een ontgroening moet ondergaan om je Rotterdamse te mogen noemen Isegrim?
pi_41485779
quote:
Op maandag 4 september 2006 17:13 schreef Alicey het volgende:
Je weet trouwens wel dat je ook een ontgroening moet ondergaan om je Rotterdamse te mogen noemen Isegrim?
Door 5 antillianen genomen worden in een kelderbox?
fan van Putin, Baudet, Jorge Lorenzo en Assad
  maandag 4 september 2006 @ 17:27:43 #120
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_41485817
quote:
Op maandag 4 september 2006 17:26 schreef Beach het volgende:

[..]

Door 5 antillianen genomen worden in een kelderbox?

---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
pi_41485997
Ik word regelmatig door een halve Antilliaan genomen, maar meestal niet in een kelderbox.

En dan nu maar weer ontopic?
  maandag 4 september 2006 @ 18:25:47 #122
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_41487590
quote:
Op maandag 4 september 2006 17:13 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Waar in de OP zie je staan dat het specifiek over studenten gaat? Dit topic gaat over ontgroening als verschijnsel. En de psychologische mechanismen zijn bij studenten heus niet anders dan bij soldaten, nog afgezien van de vraag of die mechanismen negatieve danwel positieve effecten teweegbrengen.
ah ok, dan had ik even mijn eigen verbeelding te veel gebruikt.
Overigens vind het ik het in het leger toelaatbaarder dan bij studenten. Wat niet weg neemt dat ik tegen ben.
Get on your boots!
Last.fm | Twitter
pi_41487628
Waarom acht je het in het leger toelaatbaarder?
  maandag 4 september 2006 @ 18:55:08 #124
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_41488518
mijn reden was om lid te worden van een club waar ik nog dagelijks profijt en plezier van heb. die ontgroening is alleen maar eng als je je hele leven al gepest bent. en dan nog maakt het je sterker, zag ik.

teambuilding optima forma. niks meer, niks minder. misschien net zo elitair als de jacht, but who fucking cares. die paar weken zijn een twee dubbeltje op miljoen euro als het op vriendschap, levensles en toekomst gaat.

ik ken geen oudstudent uit mijn dispuut die nog regelmatig moet terugdenken aan de ontgroening en heel hard moet lachen om zijn verschutting destijds.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  maandag 4 september 2006 @ 19:24:48 #125
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_41489554
quote:
Op maandag 4 september 2006 18:27 schreef Isegrim het volgende:
Waarom acht je het in het leger toelaatbaarder?
mja misschien omdat je daar nu eenmaal getraind wordt om blind orders op te volgen. Als je de belachelijke dingen tijdens een ontgroening al doet zonder tegen stribbelen, komt het met zinnige orders wel goed. Ofzo.
quote:
Op maandag 4 september 2006 18:55 schreef zoalshetis het volgende:
mijn reden was om lid te worden van een club waar ik nog dagelijks profijt en plezier van heb. die ontgroening is alleen maar eng als je je hele leven al gepest bent. en dan nog maakt het je sterker, zag ik.
Met dat laatste ben ik het absoluut niet eens. Ik heb altijd sterk in mijn schoenen gestaan, was niet zo snel onder de indruk van mensen etc etc. Daar de ontgroening en ik denk vooral door de onrechtvaardige behandeling heb ik een behoorlijke tik gekregen, en ben ik op boven genoemde punten niet meer zoals ik eerder was. Niet dat ik nu een compleet gestoorde idioot ben, maar het heeft mij dus weldegelijk negatief beinvloed.
Get on your boots!
Last.fm | Twitter
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')