abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 1 september 2006 @ 10:50:13 #51
79143 Darkwolf
To the moon I howl
pi_41389761
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 09:09 schreef freud het volgende:
Geeft niet, maar je bouwt dan ook moeilijker een netwerk op. Eigen keuze!
Nope.
Zoals ik al zei: ik heb nooit moeite hoeven te doen om een netwerk op te bouwen.
Vind eerder die ontgroeningen moeilijker om een netwerk mee op te bouwen.
Ben nu 24, en ik elke soort gemeenschap (school ect.) is het nog nooit nodig geweest.
Vrienden zat.
Meer dan ik tijd voor heb om al die contacten bij te houden.
Oh ja en dan ook nog een girl die de nodige tijd inneemt (niet dat ik klaag natuurlijk).
Moeite doen?
Why bother!
Voor mij werkt het ook zo en juist makkelijker, niet moeilijker!
pi_41390876
Verplichte gezelligheid. Weer zo'n kul-term. Als ik op borrel sta met mijn dispuut is er geen moment waarop die term in mijn gedachten komt. Al vanaf de eerste borrel had ik het naar mijn zin met mijn jaargenoten en de ouderejaars. Je hebt wel enigszins gelijk, want natuurlijk zijn er mensen waar ik het minder goed mee kan vinden.. Maar die spreek ik gewoon niet zo vaak. Net zo vaak als ik onder normale omstandigheden zou doen. Dat neemt niet weg dat ik nog steeds met hen een leuk, geanimeerd gesprek kan houden.

Bijkomend voordeel is dat veel bedrijven leden hoger waarderen dan niet-leden, juist omdat zij weten om te gaan met 'verplichte gezelligheid'.

Goed, jij had het dan over geforceerde gezelligheid, maar je bent gewoon een sukkel als je doet alsof je het wel gezellig vind terwijl het niet gezellig is, en mij zal je dat ook echt niet zien doen. Dat is persoonsgebonden en staat dus los van een vereniging.
It's the return of the motherfuckin' brainiacs!
pi_41391096
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 10:29 schreef Flibble het volgende:
[..]
Misschien wel, maar ik ben dan ook niet iemand die staat te springen om verplichte borrelavonden. Over geforceerde gezelligheid gesproken.
Verder denk ik ook echt niet dat de 'vernederaars' tijdens het vernederen denken: Wow, wat zullen deze mensen straks een geweldige band met elkaar hebben.
Verplichte borrelavonden? Tsja, als je het zo ziet... waarom ga je niet een keer de mensen op zo'n 'verplichte' avond vragen of ze daar tegen hun zin zijn? Wat denk je zelf?
En de vernederaars denken waarschijnlijk dat ze de nieuwelingen hetzelfde laten doormaken als wat zij zelf ooit hebben doorgemaakt. Wat zij denken is niet zo boeiend. Het is het effect dat telt. En zo te zien voldoe jij inderdaad aan mijn voorspelling dat je dat effect bagetaliseert en ontkent.

Ik denk dat je meer hebt tegen het elitaire aspect ervan. Je kunt niet gewoon lid worden door een bonnetje in te vullen en de contributie te storten. Je moet door zo'n ontgroening anders hoor je er niet bij. Dat dat een kloof creëert tussen degenen die het wel doen en zij die het niet deden, is waarschijnlijk precies wat je tegenstaat.

Er is natuurlijk het aspect dat de leden van het dispuut in kwestie elkaar sneller zullen helpen zonder vragen te stellen en zonder dat ze elkaar goed kennen; het feit dat ze beide lid zijn van dezelfde club is voldoende.

Jij baalt er mogelijk van dat je daar buiten staat.
Maar ik vind je houding 'ontgroening is de prijs die je moet betalen om bij verplichte borrelavonden te zijn' nogal kortzichtig en mogelijk rancuneus.

Op een andere lijn schat ik dat er kans is dat je ook tegen het koningshuis bent
  vrijdag 1 september 2006 @ 11:55:08 #54
128564 Flibble
Mr. Flibble's very cross
pi_41391269
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 11:43 schreef mgerben het volgende:
Jij baalt er mogelijk van dat je daar buiten staat.
Maar ik vind je houding 'ontgroening is de prijs die je moet betalen om bij verplichte borrelavonden te zijn' nogal kortzichtig en mogelijk rancuneus.
Misschien wel ja. Ik heb idd altijd moeite met die term 'erbij horen'. Komt uiteraard omdat ik zelf nergens bij hoor en het heel erg vind dat je blijkbaar aan bepaalde dingen moet voldoen om geaccepteerd te worden.
Dat is de associatie die ik leg: je MOET iets voordat je geaccepteerd wordt. En ook nog iets totaal nutteloos in mijn ogen.
quote:
Op een andere lijn schat ik dat er kans is dat je ook tegen het koningshuis bent
Altijd leuk hoe je hier op fok beoordeeld wordt op 1 enkele mening!
King illegal forest to pig wild kill in it a is!!!!
pi_41391272
De kindsoldaten in Kongo zijn ook ontgroent dus waarom hier ook niet..??..
En als het daar goed werkt om van kinderen moordende en verkrachtende soldaten te maken met een goed saamhorigheids gevoel dan is dat ook een prima idee voor het studenten leven lijkt mij..

Natuurlijk niet helemaal een super vergelijking maar het basis principe is 100% hetzelfde.

pi_41391277
Zoals ik al bij de start dacht heeft de topicstarter al zijn mening klaarstaan welke gebaseerd is op vooroordelen. Zijn eigen verleden kan hij dan ook weer manifesteren in deze vooroordelen welke zijn mening alleen nog maar verder versterkt. Blijkbaar zoekt hij gelijke gegadigden om onderling verhalen uit te wisselen...

Het is naar mijn mening gewoon moeilijk doenerij. Mensen hebben keuzes, als je er niet bij wil dan ga er je toch niet bij? Sociale selectiviteit zorgt er wel voor dat je mensen tegenkomt met dezelfde interessen, waar je dan een "groep" mee kan vormen en je sociale behoeftes kwijt kan. Zo'n vereniging is daar een van... Zo zijn er verschillende groepen met verschillende interesses...

Dat geklaag ook, doe wat met je leven en verbeter deze als je ontevreden bent.

[ Bericht 43% gewijzigd door plumbapipa op 01-09-2006 12:01:29 ]
  vrijdag 1 september 2006 @ 12:44:51 #57
137085 bolletje_25
Nuance is voor mietjes
pi_41391752
Humor en de lol daarvan. 10 minuten later lach je vrolijk mee.

Overigens nog niet gehad, komt zeker nog
"Welcome to the internet - where men are men, women are men and little girls are FBI agents"
pi_41392265
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 11:55 schreef plumbapipa het volgende:
Zoals ik al bij de start dacht heeft de topicstarter al zijn mening klaarstaan welke gebaseerd is op vooroordelen. Zijn eigen verleden kan hij dan ook weer manifesteren in deze vooroordelen welke zijn mening alleen nog maar verder versterkt. Blijkbaar zoekt hij gelijke gegadigden om onderling verhalen uit te wisselen...
Kijk naar je eigen vooroordelen, ik ben een vrouw.
pi_41392694
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 13:28 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Kijk naar je eigen vooroordelen, ik ben een vrouw.
Sorry, my bad. Maar dat doet niks af aan mijn verhaal, sekse is daaraan ondergeschikt. En ik kan het voor mij geen vooroordelen noemen. Ten tweede heb je verder inhoudelijk niet op mijn post gereageerd door het verder afdoen door mijn persoonlijke aanval? Zo ja, hiervoor mijn excuses. Ik had mijn toon wel kunnen matigen, maar het komt mij over als iemand die het meer emotioneel bekijkt dan relativerend.

Dan ben ik wel benieuwd naar valide argumenten van jouw kant. Wat ik nu te melden heb voegt verder ook niks aan de inhoudelijke discussie toe, maar zou misschien wel verdere misverstanden uit de weg kunnen gaan. Ik ben ook een vrouw...

[ Bericht 2% gewijzigd door plumbapipa op 01-09-2006 14:04:21 ]
  vrijdag 1 september 2006 @ 14:17:56 #60
137085 bolletje_25
Nuance is voor mietjes
pi_41393258
Kan me trouwens ook precies voorstellen wat voor type TS is.

Vooroordeel? Ja.
"Welcome to the internet - where men are men, women are men and little girls are FBI agents"
pi_41393711
Mijn ervaring met ontgroening: Ik heb me juist door de ontgroening heengeslagen door afstand te houden van mijn medefoeten, des te minder medelijden met de zwakkere foeten des te eenvoudiger je overeind blijft. Verder gewoon de tijd doorzitten en veel weigeren.

Dus, in mijn geval schepte het geen band, het is zelfs jammer dat een groot gedeelte bestaande uit leuke mensen afhaakte vanwege de ontgroening. Ik denk niet dat ik sterker ben geworden door de ontgroening, maar wel beter weet hoe sterk ik ben. Na de ontgroening keek ik er met minachting op terug, foeten worden gebrainwashed in een emotioneel misschien heftige tijd (voor de zwakken iig), terwijl de echte waarden van vriendschap (respect/vertrouwen) afwezig zijn. Verbondenheid met vereniging? Nope.

Ik ben enkele weken later van de vereniging afgegaan, vond het een pathetisch zooitje. Een vriendin (medefoet) is er wel bij gebleven. Opvallend genoeg heb ik haar juist goed leren kennen in de periode voor de ontgroening, waarbij wel de basis voor vriendschap gelegd werd.

P.s. Ik heb trouwens genoeg vrienden, te veel eigenlijk, want voor sommige heb ik te weinig tijd.
pi_41393858
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 11:55 schreef Flibble het volgende:
Dat is de associatie die ik leg: je MOET iets voordat je geaccepteerd wordt. En ook nog iets totaal nutteloos in mijn ogen.
Nou, dat is nu het punt.

Het is niet nutteloos als je een beroep kunt doen op een netwerk van mensen die in hetzelfde dispuut zitten of zaten. Het kan je uit de problemen halen of bijvoorbeeld voorrang geven bij een baan - altijd leuk als iemand bij jouw sollicitatie bij hetzelfde dispuut zat.

Ik zeg niet dat je dan zonder diploma meteen aangenomen bent... maar je kunt een streepje voor krijgen. Dat kun je in het gewone leven ook voor elkaar krijgen, maar dan bij vriendschappen die je over jaren moet opbouwen.

Er is dus aanwijsbaar voordeel: Dus 'nutteloos' is het niet.

Ik krijg het idee dat je het 'nutteloos' vindt omdat de omstandigheden je niet aanstaan.
Om de discussie zuiver te houden zou ik toch zeker willen stellen dat 'nutteloos' niet een goed gekozen woord is.
quote:
[tegen het koningshuis?]
Altijd leuk hoe je hier op fok beoordeeld wordt op 1 enkele mening!
Nee, geen beoordeling, maar het is een discussie die er op lijkt.
Tegen het Koningshuis worden ook veel oneigenlijke argumenten in stelling gebracht.
En het belangrijkste dat mensen er tegen hebben is eigenlijk het elitaire ervan - eigenlijk zou iedereen gelijk en hetzelfde moeten zijn. Maar dat noemen ze niet, want daarmee scharen ze zichzelf direct in de niet-elitaire hoek.
En dus worden er argumenten gebruikt als 'dom' 'onzin' en 'nutteloos', en in het geval van ontgroeningen ook nog 'gevaarlijk'. Oneigenlijke argumenten dus, van mensen die ervan balen dat ze er niet bijhoren maar dat nou net niet toe willen geven.

Tenslotte: Als je ontgroeningen écht onzin had gevonden, was je er onverschillig over gebleven en dus ook niet zo tegen geweest.
pi_41400038
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 14:40 schreef mgerben het volgende:

Tenslotte: Als je ontgroeningen écht onzin had gevonden, was je er onverschillig over gebleven en dus ook niet zo tegen geweest.
Ik vind meisjesbesnijdenissen echt onzin. En daar ben ik niet onverschillig onder. En heel erg op tegen.

Ontopic: ontgroeningen zijn natuurlijk prachtig, zolang mensen het maar niet goed proberen te lullen met "het maakt de band sterker" blablabla. Je zet jezelf gewoon voor lul en laat expliciet zien dat je een kuddedier bent. En het hoort bij een traditie. Is het ergens goed voor? Nee, banden scheppen kun je ook op een andere manier doen, getuige studieverenigingen. Jezelf leren kennen kan ook zonder eten in je haar gesmeerd te krijgen. Is het leuk? Ja, tradities zijn wel vaker leuk, en het jaar daarop mag jij mensen vernederen. En dat vinden mensen mooi.
  vrijdag 1 september 2006 @ 18:48:57 #64
128564 Flibble
Mr. Flibble's very cross
pi_41401474
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 14:40 schreef mgerben het volgende:

[..]

Nou, dat is nu het punt.

Het is niet nutteloos als je een beroep kunt doen op een netwerk van mensen die in hetzelfde dispuut zitten of zaten. Het kan je uit de problemen halen of bijvoorbeeld voorrang geven bij een baan - altijd leuk als iemand bij jouw sollicitatie bij hetzelfde dispuut zat.

Ik zeg niet dat je dan zonder diploma meteen aangenomen bent... maar je kunt een streepje voor krijgen. Dat kun je in het gewone leven ook voor elkaar krijgen, maar dan bij vriendschappen die je over jaren moet opbouwen.

Er is dus aanwijsbaar voordeel: Dus 'nutteloos' is het niet.

Ik krijg het idee dat je het 'nutteloos' vindt omdat de omstandigheden je niet aanstaan.
Om de discussie zuiver te houden zou ik toch zeker willen stellen dat 'nutteloos' niet een goed gekozen woord is.
Ik bedoelde ook niet te zeggen dat het effect van de ontgroening nutteloos is, maar de dingen die tijdens een ontgroening gedaan moeten worden. Een vriendin van me kreeg allerlei ranzig afval over haar heen gegooid tijdens haar ontgroening (rotte vis, peuken, half verteerd voedsel enz.). Dàt noem ik nutteloos.
quote:
Nee, geen beoordeling, maar het is een discussie die er op lijkt.
Tegen het Koningshuis worden ook veel oneigenlijke argumenten in stelling gebracht.
En het belangrijkste dat mensen er tegen hebben is eigenlijk het elitaire ervan - eigenlijk zou iedereen gelijk en hetzelfde moeten zijn. Maar dat noemen ze niet, want daarmee scharen ze zichzelf direct in de niet-elitaire hoek.
En dus worden er argumenten gebruikt als 'dom' 'onzin' en 'nutteloos', en in het geval van ontgroeningen ook nog 'gevaarlijk'. Oneigenlijke argumenten dus, van mensen die ervan balen dat ze er niet bijhoren maar dat nou net niet toe willen geven.
Ik ben niet tegen het koningshuis.
quote:
Oh ik ben er ook niet fel op tegen ofzo hoor, mensen gaan hun gang maar. Als ik er maar niet aan mee hoef te doen!
King illegal forest to pig wild kill in it a is!!!!
pi_41401869
tvp
  vrijdag 1 september 2006 @ 19:10:12 #66
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_41402053
Op scouting hadden we ook altijd een ontgroening. Sja, het hoort er gewoon bij.
Was wel leuk om te verzinnen voor anderen, trouwens .
pi_41415113
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:23 schreef mgerben het volgende:
Ontgroening is samen met je groep 'ontgroend' worden. Het feit dat je samen hetzelfde doormaakt schept een band die je hele opleiding en vaak nog langer blijft bestaan.
Als jij met je arrogante neus in de lucht wilt roepen dat je zelf je vrienden wel uitkiest moet je dat vooral doen.
Arrogant, haha.

Ben je nou echt zo simpel of ligt het aan mij
pi_41415443
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:16 schreef Untouchables het volgende:

[..]

Het is ook primitief, dat is juist gezien!

Dat is echter ook de bedoeling, noem het "rites of passage", een soort van overgang. Bij veel primitieve stammen is dit een gewoonte, bijvoorbeeld voor het man of vrouw worden.
De bodem raken en daar weer sterker uit kruipen, door de geleden ontberingen.
Vorm je trauma om tot een bron van kracht, omdat je weet dat wat er ook gebeurt, je door een dieper dal bent gegaan om daar te komen.
Het is een "rite de passage", je hoeft het niet alleen zo te noemen. Een huwelijk of begravenis zijn andere voorbeelden daarvan.
Als je net ontgroend bent moet het niet moeilijk zijn om 'Les rites des passage' van Arnold van Gennip te lenen uit een UB. Net als 'Essai sur le don' van Mauss een must read. Mocht frans een beetje te hoog gegrepen zijn, ze zijn (o.a.) vertaald in het engels.
Ne pas percer ou brûler, même après usage.
pi_41415628
ik heb al mijn vrienden ook eerst een week geestelijk en lichamelijk vernederd en mishandeld voordat ik kameraadschap voelde.
underground forever baby
pi_41415673
Iedereen heeft natuurlijk de keuze om daar wel of niet aan mee te doen. Zelf trekt mij het onderwerpen aan een (bepaalde) groep niet zo aan.
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
pi_41415753
Ontgroening...bah......het is zo gewoon toen ik studeerde, maar ik ben nu een paar jaartjes ouder en begrijp wat er bah aan is. Dat ga ik hier niet neerzetten, want dat weten jullie zelf ook wel. Maar als je ..............blah blah..........je weet het wel.......hoor je nergens bij!
pi_41415760
Toch zijn er gelukkig studenten die wat verder kijken dan hun neus lang is..........daar moeten we het van hebben
pi_41417154
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 03:25 schreef Laton het volgende:
ik heb al mijn vrienden ook eerst een week geestelijk en lichamelijk vernederd en mishandeld voordat ik kameraadschap voelde.
pi_41417212
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 14:17 schreef bolletje_25 het volgende:
Kan me trouwens ook precies voorstellen wat voor type TS is.

Vooroordeel? Ja.
Wat voor type dan? Op dit gebied kijk ik er ongeveer gelijk tegen aan als TS, dus ben reuze benieuwd.
pi_41417272
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 09:28 schreef Alicey het volgende:

[..]

Wat voor type dan? Op dit gebied kijk ik er ongeveer gelijk tegen aan als TS, dus ben reuze benieuwd.
Ik doe een gokje: we zijn nerds zonder vrienden. We zijn lelijk, bang uitgevallen en simpelweg compleet mislukt als mens.
pi_41418210
Mij trekt het ook niet, maar ik merk wel dat een groot aantal mensen die ontgroend zijn daar buitengewoon tevreden over zijn. Ieder z'n keuze. Ik geloof overigens niet dat mensen die er op tegen zijn jaloers zijn of balen dat ze er niet bij horen: voor sommige mensen ís een ontgroening gewoon iets afschrikwekkends. Ik zou er zelf ook niet aan moeten denken, maar ik heb inmiddels wel zoiets van, als anderen dat willen gaan ze hun gang maar, blijkbaar hechten ze er veel waarde aan.

Wat ik wel shockerend vind zijn sommige excessen, en ja, ik weet dat dat uitzonderingen zijn en dat het voor studentenverenigingen misschien wel klote is als juist dat de bekendheid haalt, maar dat vind ik dan toch de verantwoordelijkheid van degene die te ver is gegaan en niet van degene die dat verhaal naar buiten brengt. Twee weken de macht hebben over een ander brengt in sommige mensen gewoon niet echt het allermooiste naar boven. Dat verenigingen er dan negatiever op komen te staan dan in het algemeen misschien het geval is, dat is dan het gevolg. Als je als ouderejaars iemand gaat ontgroenen moet je ook wel sterk genoeg in je schoenen staan en weten waar de grens ligt. Misschien is dat ook het verschil tussen mensen die zelf gaan ontgroenen omdat ze ontgroening iets nuttigs vinden en mensen die gaan ontgroenen omdat het nu lekker hun beurt is om anderen het leven zuur te maken.
In deze tijd. Mag ik gewoon eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo gelukkig ben geweest als nu?
  zaterdag 2 september 2006 @ 10:58:10 #77
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_41418232
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 09:36 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ik doe een gokje: we zijn nerds zonder vrienden. We zijn lelijk, bang uitgevallen en simpelweg compleet mislukt als mens.
Dat is toch ook zo? .
pi_41418259
http://en.wikipedia.org/wiki/Hazing

Interessant, vooral de referentie aan het Stockholm Syndroom.
pi_41418280
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 10:58 schreef Christine het volgende:

[..]

Dat is toch ook zo? .
Uiteraard.
pi_41418553
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 09:36 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Nou ja, op dat zonder vrienden na klopt dat toch wel?
  zaterdag 2 september 2006 @ 11:24:25 #81
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_41418691
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 14:35 schreef Karoger het volgende:
Mijn ervaring met ontgroening: Ik heb me juist door de ontgroening heengeslagen door afstand te houden van mijn medefoeten, des te minder medelijden met de zwakkere foeten des te eenvoudiger je overeind blijft. Verder gewoon de tijd doorzitten en veel weigeren.

Dus, in mijn geval schepte het geen band, het is zelfs jammer dat een groot gedeelte bestaande uit leuke mensen afhaakte vanwege de ontgroening. Ik denk niet dat ik sterker ben geworden door de ontgroening, maar wel beter weet hoe sterk ik ben. Na de ontgroening keek ik er met minachting op terug, foeten worden gebrainwashed in een emotioneel misschien heftige tijd (voor de zwakken iig), terwijl de echte waarden van vriendschap (respect/vertrouwen) afwezig zijn. Verbondenheid met vereniging? Nope.

Ik ben enkele weken later van de vereniging afgegaan, vond het een pathetisch zooitje. Een vriendin (medefoet) is er wel bij gebleven. Opvallend genoeg heb ik haar juist goed leren kennen in de periode voor de ontgroening, waarbij wel de basis voor vriendschap gelegd werd.

P.s. Ik heb trouwens genoeg vrienden, te veel eigenlijk, want voor sommige heb ik te weinig tijd.
Hier ben ik het eigenlijk helemaal mee eens. Ik ben ook ontgroend, overigens dacht ik daarvoor ook dat ik niet aan die onzin zou meewerken, maar blijkbaar weten de mensen het zo spelen dat je (ik in ieder geval) toch wel blijft.
Vrienden heb ik er niet gemaakt, wel vage kennissen die ik nu liever niet meer spreek, omdat ze zo vreselijk zijn opgegaan in het foute clubje. Omdat ze eerst zo vreselijk tegen het gehele gebeuren van ontgroening waren, maar na de ontgroening toch echt inzagen wat een hechte band ze met hun jaargenoten hadden gekregen, waardoor ze het volgende jaar zelf de ontgroening mede organiseerden. Een goede kameraad heb ik er trouwens aan overgehouden, maar die kwam ik pas een half jaar na de ontrgroening tegen, en ons gezamelijk standpunt t.o. ontgroenen heeft onze vriendschap wel gesterkt.
En dat gelul over een groepsgevoel kweken. De tering d'r mee. Waarom zou ik me met iemand verbonden gaan voellen omdat ik zijn tanden heb gepoetst met yoghurt? Waarom? Waarom zou ik me met iemand verbonden gaan voelen omdat we allebei over een stormbaan zijn gegaan, en daarna met eieren bekogeld? Waarom? Dikke BullShit!
Een tijdelijke euforie weet je inderdaad prima te bereiken met zulke acties. Mensen zich eerst goed beroerd laten voelen, en daarna een week met ze gaan feesten, tja dan wordt het wel ff leuk ja.

En dan dat belachelijk idee van die ontgroenden dat je ook op geen enkele andere wijze een goede groepsband kan kweken... En het beste argument watik dan ook altijd te horen kreeg was: "Tja dat krijgen we er gewoon niet door bij de leden, want die zijn tenslotte ook ontgroend"
Get on your boots!
16-11-09 Muse - Lanxess Arena Keulen
Last.fm | Twitter
pi_41418729
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 11:17 schreef Alicey het volgende:

[..]

Nou ja, op dat zonder vrienden na klopt dat toch wel?
Voor jou misschien.
pi_41418744
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 11:26 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Voor jou misschien.
Ik had het ook over mezelf.
pi_41419306
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 11:24 schreef Dandelion het volgende:

En dan dat belachelijk idee van die ontgroenden dat je ook op geen enkele andere wijze een goede groepsband kan kweken...
Hoho, hier maak je een grote misser.

Samen een oorlog doorstaan kan ook nog voor dat broedergevoel zorgen
pi_41419340
Kennen jullie dat bericht over de ontgroening bij een of ander politiekorps in NL?
Die moesten LITERS water achterover gieten, dat is iemand fataal geworden! Water is giftig in hoeveelheden > 3 liter in korte tijd.

Ontgroening = bullshit tenzij het iets grappigs is.. (pepperspray? )
  zaterdag 2 september 2006 @ 12:00:53 #86
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_41419423
quote:
En dat gelul over een groepsgevoel kweken. De tering d'r mee. Waarom zou ik me met iemand verbonden gaan voellen omdat ik zijn tanden heb gepoetst met yoghurt? Waarom? Waarom zou ik me met iemand verbonden gaan voelen omdat we allebei over een stormbaan zijn gegaan, en daarna met eieren bekogeld? Waarom? Dikke BullShit!
Een meisje die ik hierover sprak zei dat het de bedoeling was dat uiteindelijk tijdens die ontgroening alle foeten samen "in opstand kwamen" tegen de mensen die ze zo afzeikten. Juist door die "opstand" wordt het groepsgevoel gekweekt, omdat je een gezamelijke "vijand" hebt, waar je je tegen verzet.
  zaterdag 2 september 2006 @ 12:09:48 #87
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_41419613
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 12:00 schreef Christine het volgende:

[..]

Een meisje die ik hierover sprak zei dat het de bedoeling was dat uiteindelijk tijdens die ontgroening alle foeten samen "in opstand kwamen" tegen de mensen die ze zo afzeikten. Juist door die "opstand" wordt het groepsgevoel gekweekt, omdat je een gezamelijke "vijand" hebt, waar je je tegen verzet.
dat klopt, dat was bij ons in ieder geval ook zo. Tot je er achterkomt dat die lui die het hardst gepakt worden (bril kapot stampen, kaal scheren dat soort werk) gewoon bij de organisatie horen. Ik voel me dan behoorlijk verneukt...
Get on your boots!
16-11-09 Muse - Lanxess Arena Keulen
Last.fm | Twitter
pi_41419643
quote:

En dan dat belachelijk idee van die ontgroenden dat je ook op geen enkele andere wijze een goede groepsband kan kweken... En het beste argument watik dan ook altijd te horen kreeg was: "Tja dat krijgen we er gewoon niet door bij de leden, want die zijn tenslotte ook ontgroend"
Valt me van de Corps-leden erg op dat ze nogal afhankelijk zijn aan het Corps en elkaar. Ik denk dat het voor velen ook gewoon een manier is ' om ergens bij te horen' en als je zo'n ontgroening doorstaat ben je in ieder geval tot op zekere hoogte toegewijd. Het zijn ook altijd die mensen die altijd blijven plakken in de verenigingskamer, die in het weekend niet naar huis gaan van hun kamer en die altijd in allerlei niets-zeggende groepjes, clubjes en raden zitten.
Mijn idee: men heeft verder weinig en vind zo een clubje gelijkgestemden om de tijd mee door te komen De niet-leden waren meestal ook de mensen die gewoon een 'thuis' hadden met een leven daar
pi_41421196
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 12:11 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Valt me van de Corps-leden erg op dat ze nogal afhankelijk zijn aan het Corps en elkaar. Ik denk dat het voor velen ook gewoon een manier is ' om ergens bij te horen' en als je zo'n ontgroening doorstaat ben je in ieder geval tot op zekere hoogte toegewijd. Het zijn ook altijd die mensen die altijd blijven plakken in de verenigingskamer, die in het weekend niet naar huis gaan van hun kamer en die altijd in allerlei niets-zeggende groepjes, clubjes en raden zitten.
Mijn idee: men heeft verder weinig en vind zo een clubje gelijkgestemden om de tijd mee door te komen De niet-leden waren meestal ook de mensen die gewoon een 'thuis' hadden met een leven daar
Ik zit ook in commissies (van mijn dispuut, niet mijn vereniging) en eerlijk gezegd is dat echt lachen. Je leert dingen die handig kunnen zijn wanneer je werkelijk gaat werken. Je doet dingen waarvan je nooit had gedacht dat je 't zou doen. (in een positieve zin)
Ik heb mensen van mijn dispuut beter leren kennen, terwijl ik eerst niet echt met hun omging. (behalve mijn jaargenoten)

Ik ben in het weekend inderdaad niet thuis te vinden; meestal met vrienden van de middelbare school in de kroeg of, wél thuis, een film met ze aan het kijken. We bellen elkaar vaak genoeg om iets leuks te gaan doen. 1 vriend van me is lid bij dezelfde vereniging, 3 bij verschillende andere verenigingen en de rest is niet lid. Zo is het ook bij al mijn jaargenoten. (geen enkele uitgezonderd)

Je ziet, een vereniging valt prima te combineren met je 'oude' leven danwel een leven buiten de vereniging. Natuurlijk zijn er mensen die compleet opgaan in hun vereniging, maar dat ligt puur aan de persoon, of hij/zij daar behoefte aan heeft. Niet zo generaliseren, dat doe ik ook niet.

Oh, en, niet iedere ontgroening bevat dingen als 'tanden met yoghurt poetsen'. Sommige verenigingen hebben een makkelijkere ontgroening dan andere.
It's the return of the motherfuckin' brainiacs!
pi_41421478
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 12:09 schreef Dandelion het volgende:

dat klopt, dat was bij ons in ieder geval ook zo. Tot je er achterkomt dat die lui die het hardst gepakt worden (bril kapot stampen, kaal scheren dat soort werk) gewoon bij de organisatie horen. Ik voel me dan behoorlijk verneukt...
Ja, maar dat is sowieso stom, als je nep-feuten gaat laten meedoen krijg je die band juist niet, dan weten eerstejaars totaal niet meer wie ze kunnen vertrouwen.
In deze tijd. Mag ik gewoon eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo gelukkig ben geweest als nu?
pi_41421990
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 13:27 schreef Angeles het volgende:

[..]

Ja, maar dat is sowieso stom, als je nep-feuten gaat laten meedoen krijg je die band juist niet, dan weten eerstejaars totaal niet meer wie ze kunnen vertrouwen.
oh god zeg, jargon

triest volk jullie, niet te geloven.
underground forever baby
pi_41422023
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 13:50 schreef Laton het volgende:

oh god zeg, jargon

triest volk jullie, niet te geloven.
Ik ben nooit ontgroend hoor, zoals je eerder in dit topic al kunt lezen. Dat eerstejaars die nog niet door de ontgroening heen zijn 'feuten' heten is vrij algemeen bekend.
pi_41422045
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 13:51 schreef Angeles het volgende:

[..]

Ik ben nooit ontgroend hoor, zoals je eerder in dit topic al kunt lezen. Dat eerstejaars die nog niet door de ontgroening heen zijn 'feuten' heten is vrij algemeen bekend.
oh excuus, maar feuten dat wist ik niet. En blij toe zeg.
underground forever baby
pi_41422894
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 12:00 schreef Christine het volgende:

[..]

Dat was het hele idee van die Duitsers ook tegen de Joden. Ze wouden alleen maar een groepsgevoel kweken, maar 't is wat uit de hand gelopen geloof ik.
pi_41422939
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 13:52 schreef Laton het volgende:

[..]

oh excuus, maar feuten dat wist ik niet. En blij toe zeg.
Je kunt bij sommige verenigingen vast wel van die leuke screensavers krijgen waarmee er "kutfeuten" op je beeldscherm komt
pi_41424580
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 12:11 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Jouw idee klopt wel, hoor. Maar het hele idee van een studie beginnen in een vreemde stad is toch juist dat je een nieuw, eigen leven opbouwt zónder papa, mama en de vertrouwde cavia? En dat je dus zo min mogelijk teruggaat naar je geboortedorp, om daar als een of andere suffe spoorstudent bij je ouders op de bank te gaan zitten?

Dat is nou precies de functie van zo'n studentenvereniging: dat je er nieuwe mensen ontmoet, gelijkgestemden, mensen met eenzelfde soort achtergrond, zodat je in het vervolg niet eens meer tijd hebt om je ouders lastig te vallen, laat stáán dat je er zin in zou hebben.
En ja, als je bijvoorbeeld in Twente bent opgegroeid en je gaat dáár studeren, dan zul je vast al heel veel mensen kennen. Maar de meeste mensen beginnen vanaf nul, in een nieuwe stad, met een nieuwe studie en verder niks. Bij zo'n studentenvereniging lopen nóg een paar honderd van dat soort mensen rond, dat alleen al schept een band, en zo krijg je dus de kans om snel (tijdens de KMT en de dispuutsontgroening die daarop volgt) in contact te komen met gelijkgestemden. Want iederéén is (zo goed als) alleen aangekomen in die nieuwe stad. Dus iederéén staat open voor nieuwe vriendschappen, dispuutsactiviteiten, feestjes, sportdagen, enzovoort. Als je dat allemaal op eigen houtje zou moeten organiseren, kom je niet meer aan studeren toe. En daar was het nou juist om begonnen

Natuurlijk is dat kuddegedrag, dat zal ook niemand ontkennen. Al die mensen blijken elkaar via via ook allang te kennen - is het niet via hun ouders (die vroeger ook lid waren), dan wel via gemeenschappelijke vrienden of wat dan ook. Een kleine cirkel. Het is geen toeval dat iemand uitgerekend dáár lid wordt, en niet ergens anders. En zo is het ook geen toeval dat jij géén lid wordt van zo'n vereniging. Dat klopt zelfs als een bus. En dat is, als je het omdraait, dan ook weer kuddegedrag. Want geen van jouw vrienden wordt daar lid. Je ouders waren het ook niet. En jouw toekomstige kinderen zullen het ook niet in hun hoofd halen. Die zullen waarschijnlijk, net als jij, op veilige afstand van het ouderlijk huis een studie gaan volgen, zodat ze 's avonds gezellig kunnen aanschuiven voor het avondeten
pi_41424679
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 10:21 schreef mgerben het volgende:
Ik merk dat veel van de mensen die 'tegen' stemmen zich richten op de uiterlijkheden, en het effect van de ontgroening ontkennen of bagetaliseren.
Allemaal angst, mgerben, allemaal angst (voor het onbekende)
quote:
btw Nadine, long time no see.
jij ook hallo
  zaterdag 2 september 2006 @ 15:48:41 #98
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_41424811
Ik heb het nooit zo op ontgroeningen gehad. Het is vooral een ritueel, bedoeld om buitenstaanders af te schrikken, of iig om zich te onderscheiden van "gewone" clubjes. Daarnaast is het een prima middel om je leden het hiërarchie-principe bij te brengen, iets waar je veel profijt van trekt als je voorbestemd bent voor de hogere echelons, maar waar ik mijn vraagtekens bij plaats.

Het vrienden-maak-argument is wel geldig, maar dat geldt meer voor de vereniging op zich dan voor het ontgroeningsritueel. Tijdens mijn studie ben ik ook actief geweest in een vereniging maar van ontgroening was geen sprake. Toch alle mogelijkheden gehad om me te ontplooien, op cultureel, bestuurlijk en bierdrink-niveau. De mensen waar ik toen intensief mee omging, zie ik nog steeds, en het contact is heel hecht. Geen initiatieriten, geen ontgroeningstaferelen, gewoon mensen die het goed met elkaar kunnen vinden en het initiatief hebben genomen om heel veel samen te doen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_41427590
Hmm. Ik ben niet echt ontgroend zoals dat bij gezelligheidsverenigingen en disputen gebeurt, maar als sjaars wedstrijdroeier heb ik wel ontberingen doorstaan die er erg op lijken. Korte beschrijving: kaal gaan direct de maandag nadat de selectie bekend is en twee weken later een redelijk lange dag ontberingen doorstaan die geloof ik wel in een ontgroening thuis horen (dropping op zeer onchristelijk tijdstip, veel vies worden, in de zeik worden gezet, moet worden gemaakt met nutteloze oefeningen en veel zuipen). Al was het een week of een maand geweest, voor mij was het toch een interessante ervaring. Het is een spel wat je speelt, en je moet het vooral niet te serieus nemen. Als beloning ben je lid van de club. (in dit geval van een bepaald echelon binnen de vereniging)
Ik geloof dat het voor mij toch wel een betere band met mijn bootgenoten heeft gebracht, en dan met name het kaal gaan. Je bent allemaal kaal gegaan, en je hebt het allemaal met elkaar doorstaan. In de context van een gezelligheidvereniging weet ik de meerwaarde ervan niet 1-2-3 te noemen maar ik kan me goed voorstellen dat het een band schept voor het overgrote deel van de groep.
Het ligt er dus maar net aan hoe je er tegenover staat en hoe je ermee omgaat, maar het is gewoon iets wat je eens moet hebben meegemaakt om er iets zinnigs over te kunen zeggen. Erbij staan is toch heel anders. het doet wel wat met je, of het iets voor je doet is een 2e en dat ligt aan jezelf.
Ik ben er persoonlijk trots op dat ik het aankon, en het heeft mij meer zelfwaardering opgeleverd.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 02-09-2006 18:06:06 ]
pi_41438234
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:40 schreef Sade het volgende:
Ik las deze week de meest verschrikkelijke verhalen in de Yes. Mensen die constant uitgescholden worden, zeepsop moeten drinken, kots in hun haar moeten smeren, rode pepers eten enz enz...

Dat gaat me gewoon echt te ver en je bent in mijn ogen gewoon behoorlijk achterlijk als het je als organisatie niet lukt om een groepsgevoel te creeëren zonder zo debiel te doen.
Ga een weekje in de bossen rondhangen, sporten, gezellig de kroeg in. Zat manieren om mensen te leren kennen en het gevoel te krijgen dat je erbij hoort, zonder mensen te vernederen, ziek te maken of zelfs in gevaar te brengen.

Voor alle soorten ontgroeningen die niet zo raar doen: Veel plezier deze week en/of weken!
tja als je denk dat ontgroenen zo in elkaar zit. JUIST deze dingen zijn ervoor zodat JIJ gaat nadenken waarom je ze eigenlijk doet. Ook al zit ik bij een studentenvereniging die dit niet doet. De bedoeling is eigenlijk dat je uit je schulp gehaald wordy en te zeggen tegen de ouderejaars: " Ja daaagggg". Mensen zijn groepsdieren en we weten wel allemaal wat voor erge dingen ermee kunnen gebeuren. Anyway het gaat bij ontgroenen dat je een band schept met je mede mens. Het leger is een aardig voorbeeld. Je moet daar ook dingen doormaken die juist bedoeld zijn dat je je maten NOOIT of te nimmer in de steek laat ook al vliegen de kogels om je oren.

tja of je het leuk vind of niet... je hebt verschillende soorten de ene harder de andere soft. Ook wil ik even zeggen dat je mensen uit een kroeg of studie verening niet al te grote band hebben en dus elkaar vrijer laten of zelfs na de studie niet eens meer ontmoeten.

[ Bericht 3% gewijzigd door wouter100 op 02-09-2006 23:27:22 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')