Nope.quote:Op vrijdag 1 september 2006 09:09 schreef freud het volgende:
Geeft niet, maar je bouwt dan ook moeilijker een netwerk op. Eigen keuze!
Verplichte borrelavonden? Tsja, als je het zo ziet... waarom ga je niet een keer de mensen op zo'n 'verplichte' avond vragen of ze daar tegen hun zin zijn? Wat denk je zelf?quote:Op vrijdag 1 september 2006 10:29 schreef Flibble het volgende:
[..]
Misschien wel, maar ik ben dan ook niet iemand die staat te springen om verplichte borrelavonden. Over geforceerde gezelligheid gesproken.![]()
Verder denk ik ook echt niet dat de 'vernederaars' tijdens het vernederen denken: Wow, wat zullen deze mensen straks een geweldige band met elkaar hebben.
Misschien wel ja. Ik heb idd altijd moeite met die term 'erbij horen'. Komt uiteraard omdat ik zelf nergens bij hoor en het heel erg vind dat je blijkbaar aan bepaalde dingen moet voldoen om geaccepteerd te worden.quote:Op vrijdag 1 september 2006 11:43 schreef mgerben het volgende:
Jij baalt er mogelijk van dat je daar buiten staat.
Maar ik vind je houding 'ontgroening is de prijs die je moet betalen om bij verplichte borrelavonden te zijn' nogal kortzichtig en mogelijk rancuneus.
Altijd leuk hoe je hier op fok beoordeeld wordt op 1 enkele mening!quote:Op een andere lijn schat ik dat er kans is dat je ook tegen het koningshuis bent
Kijk naar je eigen vooroordelen, ik ben een vrouw.quote:Op vrijdag 1 september 2006 11:55 schreef plumbapipa het volgende:
Zoals ik al bij de start dacht heeft de topicstarter al zijn mening klaarstaan welke gebaseerd is op vooroordelen. Zijn eigen verleden kan hij dan ook weer manifesteren in deze vooroordelen welke zijn mening alleen nog maar verder versterkt. Blijkbaar zoekt hij gelijke gegadigden om onderling verhalen uit te wisselen...
Sorry, my bad. Maar dat doet niks af aan mijn verhaal, sekse is daaraan ondergeschikt. En ik kan het voor mij geen vooroordelen noemen. Ten tweede heb je verder inhoudelijk niet op mijn post gereageerd door het verder afdoen door mijn persoonlijke aanval? Zo ja, hiervoor mijn excuses. Ik had mijn toon wel kunnen matigen, maar het komt mij over als iemand die het meer emotioneel bekijkt dan relativerend.quote:Op vrijdag 1 september 2006 13:28 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Kijk naar je eigen vooroordelen, ik ben een vrouw.
Nou, dat is nu het punt.quote:Op vrijdag 1 september 2006 11:55 schreef Flibble het volgende:
Dat is de associatie die ik leg: je MOET iets voordat je geaccepteerd wordt. En ook nog iets totaal nutteloos in mijn ogen.
Nee, geen beoordeling, maar het is een discussie die er op lijkt.quote:[tegen het koningshuis?]
Altijd leuk hoe je hier op fok beoordeeld wordt op 1 enkele mening!![]()
Ik vind meisjesbesnijdenissen echt onzin. En daar ben ik niet onverschillig onder. En heel erg op tegen.quote:Op vrijdag 1 september 2006 14:40 schreef mgerben het volgende:
Tenslotte: Als je ontgroeningen écht onzin had gevonden, was je er onverschillig over gebleven en dus ook niet zo tegen geweest.
Ik bedoelde ook niet te zeggen dat het effect van de ontgroening nutteloos is, maar de dingen die tijdens een ontgroening gedaan moeten worden. Een vriendin van me kreeg allerlei ranzig afval over haar heen gegooid tijdens haar ontgroening (rotte vis, peuken, half verteerd voedsel enz.). Dàt noem ik nutteloos.quote:Op vrijdag 1 september 2006 14:40 schreef mgerben het volgende:
[..]
Nou, dat is nu het punt.
Het is niet nutteloos als je een beroep kunt doen op een netwerk van mensen die in hetzelfde dispuut zitten of zaten. Het kan je uit de problemen halen of bijvoorbeeld voorrang geven bij een baan - altijd leuk als iemand bij jouw sollicitatie bij hetzelfde dispuut zat.
Ik zeg niet dat je dan zonder diploma meteen aangenomen bent... maar je kunt een streepje voor krijgen. Dat kun je in het gewone leven ook voor elkaar krijgen, maar dan bij vriendschappen die je over jaren moet opbouwen.
Er is dus aanwijsbaar voordeel: Dus 'nutteloos' is het niet.
Ik krijg het idee dat je het 'nutteloos' vindt omdat de omstandigheden je niet aanstaan.
Om de discussie zuiver te houden zou ik toch zeker willen stellen dat 'nutteloos' niet een goed gekozen woord is.
Ik ben niet tegen het koningshuis.quote:Nee, geen beoordeling, maar het is een discussie die er op lijkt.
Tegen het Koningshuis worden ook veel oneigenlijke argumenten in stelling gebracht.
En het belangrijkste dat mensen er tegen hebben is eigenlijk het elitaire ervan - eigenlijk zou iedereen gelijk en hetzelfde moeten zijn. Maar dat noemen ze niet, want daarmee scharen ze zichzelf direct in de niet-elitaire hoek.
En dus worden er argumenten gebruikt als 'dom' 'onzin' en 'nutteloos', en in het geval van ontgroeningen ook nog 'gevaarlijk'. Oneigenlijke argumenten dus, van mensen die ervan balen dat ze er niet bijhoren maar dat nou net niet toe willen geven.
Oh ik ben er ook niet fel op tegen ofzo hoor, mensen gaan hun gang maar. Als ik er maar niet aan mee hoef te doen!quote:Tenslotte: Als je ontgroeningen écht onzin had gevonden, was je er onverschillig over gebleven en dus ook niet zo tegen geweest.
quote:Op donderdag 31 augustus 2006 17:23 schreef mgerben het volgende:
Ontgroening is samen met je groep 'ontgroend' worden. Het feit dat je samen hetzelfde doormaakt schept een band die je hele opleiding en vaak nog langer blijft bestaan.
Als jij met je arrogante neus in de lucht wilt roepen dat je zelf je vrienden wel uitkiest moet je dat vooral doen.
Het is een "rite de passage", je hoeft het niet alleen zo te noemen. Een huwelijk of begravenis zijn andere voorbeelden daarvan.quote:Op donderdag 31 augustus 2006 17:16 schreef Untouchables het volgende:
[..]
Het is ook primitief, dat is juist gezien!![]()
Dat is echter ook de bedoeling, noem het "rites of passage", een soort van overgang. Bij veel primitieve stammen is dit een gewoonte, bijvoorbeeld voor het man of vrouw worden.
De bodem raken en daar weer sterker uit kruipen, door de geleden ontberingen.
Vorm je trauma om tot een bron van kracht, omdat je weet dat wat er ook gebeurt, je door een dieper dal bent gegaan om daar te komen.
quote:Op zaterdag 2 september 2006 03:25 schreef Laton het volgende:
ik heb al mijn vrienden ook eerst een week geestelijk en lichamelijk vernederd en mishandeld voordat ik kameraadschap voelde.
Wat voor type dan? Op dit gebied kijk ik er ongeveer gelijk tegen aan als TS, dus ben reuze benieuwd.quote:Op vrijdag 1 september 2006 14:17 schreef bolletje_25 het volgende:
Kan me trouwens ook precies voorstellen wat voor type TS is.
Vooroordeel? Ja.
Ik doe een gokje: we zijn nerds zonder vrienden. We zijn lelijk, bang uitgevallen en simpelweg compleet mislukt als mens.quote:Op zaterdag 2 september 2006 09:28 schreef Alicey het volgende:
[..]
Wat voor type dan? Op dit gebied kijk ik er ongeveer gelijk tegen aan als TS, dus ben reuze benieuwd.
Dat is toch ook zo?quote:Op zaterdag 2 september 2006 09:36 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik doe een gokje: we zijn nerds zonder vrienden. We zijn lelijk, bang uitgevallen en simpelweg compleet mislukt als mens.
Nou ja, op dat zonder vrienden na klopt dat toch wel?quote:Op zaterdag 2 september 2006 09:36 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik doe een gokje: we zijn nerds zonder vrienden. We zijn lelijk, bang uitgevallen en simpelweg compleet mislukt als mens.
Hier ben ik het eigenlijk helemaal mee eens. Ik ben ook ontgroend, overigens dacht ik daarvoor ook dat ik niet aan die onzin zou meewerken, maar blijkbaar weten de mensen het zo spelen dat je (ik in ieder geval) toch wel blijft.quote:Op vrijdag 1 september 2006 14:35 schreef Karoger het volgende:
Mijn ervaring met ontgroening: Ik heb me juist door de ontgroening heengeslagen door afstand te houden van mijn medefoeten, des te minder medelijden met de zwakkere foeten des te eenvoudiger je overeind blijft. Verder gewoon de tijd doorzitten en veel weigeren.
Dus, in mijn geval schepte het geen band, het is zelfs jammer dat een groot gedeelte bestaande uit leuke mensen afhaakte vanwege de ontgroening. Ik denk niet dat ik sterker ben geworden door de ontgroening, maar wel beter weet hoe sterk ik ben. Na de ontgroening keek ik er met minachting op terug, foeten worden gebrainwashed in een emotioneel misschien heftige tijd (voor de zwakken iig), terwijl de echte waarden van vriendschap (respect/vertrouwen) afwezig zijn. Verbondenheid met vereniging? Nope.
Ik ben enkele weken later van de vereniging afgegaan, vond het een pathetisch zooitje. Een vriendin (medefoet) is er wel bij gebleven. Opvallend genoeg heb ik haar juist goed leren kennen in de periode voor de ontgroening, waarbij wel de basis voor vriendschap gelegd werd.
P.s. Ik heb trouwens genoeg vrienden, te veel eigenlijk, want voor sommige heb ik te weinig tijd.
Voor jou misschien.quote:Op zaterdag 2 september 2006 11:17 schreef Alicey het volgende:
[..]
Nou ja, op dat zonder vrienden na klopt dat toch wel?
Hoho, hier maak je een grote misser.quote:Op zaterdag 2 september 2006 11:24 schreef Dandelion het volgende:
En dan dat belachelijk idee van die ontgroenden dat je ook op geen enkele andere wijze een goede groepsband kan kweken...
Een meisje die ik hierover sprak zei dat het de bedoeling was dat uiteindelijk tijdens die ontgroening alle foeten samen "in opstand kwamen" tegen de mensen die ze zo afzeikten. Juist door die "opstand" wordt het groepsgevoel gekweekt, omdat je een gezamelijke "vijand" hebt, waar je je tegen verzet.quote:Op zaterdag 2 september 2006 11:24 schreef Dandelion het volgende:
En dat gelul over een groepsgevoel kweken. De tering d'r mee. Waarom zou ik me met iemand verbonden gaan voellen omdat ik zijn tanden heb gepoetst met yoghurt? Waarom? Waarom zou ik me met iemand verbonden gaan voelen omdat we allebei over een stormbaan zijn gegaan, en daarna met eieren bekogeld? Waarom? Dikke BullShit!
dat klopt, dat was bij ons in ieder geval ook zo. Tot je er achterkomt dat die lui die het hardst gepakt worden (bril kapot stampen, kaal scheren dat soort werk) gewoon bij de organisatie horen. Ik voel me dan behoorlijk verneukt...quote:Op zaterdag 2 september 2006 12:00 schreef Christine het volgende:
[..]
Een meisje die ik hierover sprak zei dat het de bedoeling was dat uiteindelijk tijdens die ontgroening alle foeten samen "in opstand kwamen" tegen de mensen die ze zo afzeikten. Juist door die "opstand" wordt het groepsgevoel gekweekt, omdat je een gezamelijke "vijand" hebt, waar je je tegen verzet.
Valt me van de Corps-leden erg op dat ze nogal afhankelijk zijn aan het Corps en elkaar. Ik denk dat het voor velen ook gewoon een manier is ' om ergens bij te horen' en als je zo'n ontgroening doorstaat ben je in ieder geval tot op zekere hoogte toegewijd. Het zijn ook altijd die mensen die altijd blijven plakken in de verenigingskamer, die in het weekend niet naar huis gaan van hun kamer en die altijd in allerlei niets-zeggende groepjes, clubjes en raden zitten.quote:Op zaterdag 2 september 2006 11:24 schreef Dandelion het volgende:
En dan dat belachelijk idee van die ontgroenden dat je ook op geen enkele andere wijze een goede groepsband kan kweken... En het beste argument watik dan ook altijd te horen kreeg was: "Tja dat krijgen we er gewoon niet door bij de leden, want die zijn tenslotte ook ontgroend"
Ik zit ook in commissies (van mijn dispuut, niet mijn vereniging) en eerlijk gezegd is dat echt lachen. Je leert dingen die handig kunnen zijn wanneer je werkelijk gaat werken. Je doet dingen waarvan je nooit had gedacht dat je 't zou doen. (in een positieve zin)quote:Op zaterdag 2 september 2006 12:11 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Valt me van de Corps-leden erg op dat ze nogal afhankelijk zijn aan het Corps en elkaar. Ik denk dat het voor velen ook gewoon een manier is ' om ergens bij te horen' en als je zo'n ontgroening doorstaat ben je in ieder geval tot op zekere hoogte toegewijd. Het zijn ook altijd die mensen die altijd blijven plakken in de verenigingskamer, die in het weekend niet naar huis gaan van hun kamer en die altijd in allerlei niets-zeggende groepjes, clubjes en raden zitten.
Mijn idee: men heeft verder weinig en vind zo een clubje gelijkgestemden om de tijd mee door te komenDe niet-leden waren meestal ook de mensen die gewoon een 'thuis' hadden met een leven daar
Ja, maar dat is sowieso stom, als je nep-feuten gaat laten meedoen krijg je die band juist niet, dan weten eerstejaars totaal niet meer wie ze kunnen vertrouwen.quote:Op zaterdag 2 september 2006 12:09 schreef Dandelion het volgende:
dat klopt, dat was bij ons in ieder geval ook zo. Tot je er achterkomt dat die lui die het hardst gepakt worden (bril kapot stampen, kaal scheren dat soort werk) gewoon bij de organisatie horen. Ik voel me dan behoorlijk verneukt...
oh god zeg, jargonquote:Op zaterdag 2 september 2006 13:27 schreef Angeles het volgende:
[..]
Ja, maar dat is sowieso stom, als je nep-feuten gaat laten meedoen krijg je die band juist niet, dan weten eerstejaars totaal niet meer wie ze kunnen vertrouwen.
Ik ben nooit ontgroend hoor, zoals je eerder in dit topic al kunt lezen. Dat eerstejaars die nog niet door de ontgroening heen zijn 'feuten' heten is vrij algemeen bekend.quote:Op zaterdag 2 september 2006 13:50 schreef Laton het volgende:
oh god zeg, jargon![]()
triest volk jullie, niet te geloven.
oh excuus, maar feuten dat wist ik niet. En blij toe zeg.quote:Op zaterdag 2 september 2006 13:51 schreef Angeles het volgende:
[..]
Ik ben nooit ontgroend hoor, zoals je eerder in dit topic al kunt lezen. Dat eerstejaars die nog niet door de ontgroening heen zijn 'feuten' heten is vrij algemeen bekend.
Dat was het hele idee van die Duitsers ook tegen de Joden. Ze wouden alleen maar een groepsgevoel kweken, maar 't is wat uit de hand gelopen geloof ik.quote:Op zaterdag 2 september 2006 12:00 schreef Christine het volgende:
[..]
Een meisje die ik hierover sprak zei dat het de bedoeling was dat uiteindelijk tijdens die ontgroening alle foeten samen "in opstand kwamen" tegen de mensen die ze zo afzeikten. Juist door die "opstand" wordt het groepsgevoel gekweekt, omdat je een gezamelijke "vijand" hebt, waar je je tegen verzet.
Je kunt bij sommige verenigingen vast wel van die leuke screensavers krijgen waarmee er "kutfeuten" op je beeldscherm komtquote:Op zaterdag 2 september 2006 13:52 schreef Laton het volgende:
[..]
oh excuus, maar feuten dat wist ik niet. En blij toe zeg.
Jouw idee klopt wel, hoor. Maar het hele idee van een studie beginnen in een vreemde stad is toch juist dat je een nieuw, eigen leven opbouwt zónder papa, mama en de vertrouwde cavia? En dat je dus zo min mogelijk teruggaat naar je geboortedorp, om daar als een of andere suffe spoorstudent bij je ouders op de bank te gaan zitten?quote:Op zaterdag 2 september 2006 12:11 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Valt me van de Corps-leden erg op dat ze nogal afhankelijk zijn aan het Corps en elkaar. Ik denk dat het voor velen ook gewoon een manier is ' om ergens bij te horen' en als je zo'n ontgroening doorstaat ben je in ieder geval tot op zekere hoogte toegewijd. Het zijn ook altijd die mensen die altijd blijven plakken in de verenigingskamer, die in het weekend niet naar huis gaan van hun kamer en die altijd in allerlei niets-zeggende groepjes, clubjes en raden zitten.
Mijn idee: men heeft verder weinig en vind zo een clubje gelijkgestemden om de tijd mee door te komenDe niet-leden waren meestal ook de mensen die gewoon een 'thuis' hadden met een leven daar
Allemaal angst, mgerben, allemaal angst (voor het onbekende)quote:Op vrijdag 1 september 2006 10:21 schreef mgerben het volgende:
Ik merk dat veel van de mensen die 'tegen' stemmen zich richten op de uiterlijkheden, en het effect van de ontgroening ontkennen of bagetaliseren.
jij ook halloquote:btwNadine, long time no see.
tja als je denk dat ontgroenen zo in elkaar zit. JUIST deze dingen zijn ervoor zodat JIJ gaat nadenken waarom je ze eigenlijk doet. Ook al zit ik bij een studentenvereniging die dit niet doet. De bedoeling is eigenlijk dat je uit je schulp gehaald wordy en te zeggen tegen de ouderejaars: " Ja daaagggg". Mensen zijn groepsdieren en we weten wel allemaal wat voor erge dingen ermee kunnen gebeuren. Anyway het gaat bij ontgroenen dat je een band schept met je mede mens. Het leger is een aardig voorbeeld. Je moet daar ook dingen doormaken die juist bedoeld zijn dat je je maten NOOIT of te nimmer in de steek laat ook al vliegen de kogels om je oren.quote:Op donderdag 31 augustus 2006 17:40 schreef Sade het volgende:
Ik las deze week de meest verschrikkelijke verhalen in de Yes. Mensen die constant uitgescholden worden, zeepsop moeten drinken, kots in hun haar moeten smeren, rode pepers eten enz enz...
Dat gaat me gewoon echt te ver en je bent in mijn ogen gewoon behoorlijk achterlijk als het je als organisatie niet lukt om een groepsgevoel te creeëren zonder zo debiel te doen.
Ga een weekje in de bossen rondhangen, sporten, gezellig de kroeg in. Zat manieren om mensen te leren kennen en het gevoel te krijgen dat je erbij hoort, zonder mensen te vernederen, ziek te maken of zelfs in gevaar te brengen.
Voor alle soorten ontgroeningen die niet zo raar doen: Veel plezier deze week en/of weken!
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |