abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41366843
Ik vraag mij al jaren af waarom mensen hier vrijwillig aan meedoen. Waarom laten mensen zich vernederen? Waarom vernederen ze het jaar erop weer anderen? Wat is hun 'rechtvaardiging' hiervoor? Ik persoonlijk zou mij voor zoiets gewoon niet lenen. Ze steken hun clubje maar lekker in hun spreekwoordelijke aars als ze me niet gewoon willen hebben. Ik heb moeite om te snappen dat anderen hier blijkbaar totaal geen moeite mee hebben. Ik vermoed stiekem een gebrek aan zelfrespect, maar dat kan projectie zijn.

Ontgroeners en degenen die het vrijwillig ondergaan, weest openhartig!
  donderdag 31 augustus 2006 @ 17:00:36 #2
64307 Untouchables
Kun je weven, weef dan mee
pi_41366936
Tis heel simpel, als jij erbij wilt horen, zul je er iets voor over moeten hebben, hence, de ontgroening.

Je ondergaat t natuurlijk niet alleen, dus zal er ook een gevoel van saamhorigheid ontstaan tussen jou en je mede ontgroeners.
Bovendien zal je daarna precies weten, waarom "zij" het altijd bij die eerstejaars doen die toe willen treden en zal je wss hetzelfde gaan denken.

Beetje het, zij deden het bij mij, nu doe ik t bij jou idee.
  donderdag 31 augustus 2006 @ 17:03:05 #3
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_41367013
Groepsgevoel, saamhorigheid, doorbijten, het bekende blabla-riedeltje.
  donderdag 31 augustus 2006 @ 17:05:14 #4
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_41367075
Omdat sommige mensen behoefte hebben om bij een groep te horen. En dat kun je enkel door je aan een groep aan te passen, en ontgroenen is een manier van aanpassen...
Denkt teveel, is te gelukkig en leeft teveel
pi_41367093
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:00 schreef Untouchables het volgende:
Tis heel simpel, als jij erbij wilt horen, zul je er iets voor over moeten hebben, hence, de ontgroening.

Je ondergaat t natuurlijk niet alleen, dus zal er ook een gevoel van saamhorigheid ontstaan tussen jou en je mede ontgroeners.
Bovendien zal je daarna precies weten, waarom "zij" het altijd bij die eerstejaars doen die toe willen treden en zal je wss hetzelfde gaan denken.

Ik vind dat nogal eh... (vergeef me de bewoording) primitief. Of kinderachtig, hoe je het maar wilt noemen. Waarom heb je vernedering nodig om vrienden te worden? Dat kan toch ook zonder? En is het wel echte vriendschap als het gedwongen vriendschap is?
pi_41367113
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:05 schreef boekenworm het volgende:
Omdat sommige mensen behoefte hebben om bij een groep te horen. En dat kun je enkel door je aan een groep aan te passen, en ontgroenen is een manier van aanpassen...
Ik gruwel van groepen en groepsgedrag. Misschien is het daarom dat ik het niet kan begrijpen...
pi_41367175
Wie de vernedering doorstaat zal later sterker in zijn schoenen staan. Heeft niets met vriendschap te maken, maar met het vermogen tot samenwerking en saamhorigheid zelfs als je met volslagen idioten en eikels moet leven.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_41367196
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:08 schreef Mr_Belvedere het volgende:
Wie de vernedering doorstaat zal later sterker in zijn schoenen staan.
In welke zin 'sterker'?
  donderdag 31 augustus 2006 @ 17:10:12 #9
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_41367235
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:06 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ik gruwel van groepen en groepsgedrag. Misschien is het daarom dat ik het niet kan begrijpen...
Deze autist. Ik wil niet bij groepen horen
pi_41367265
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:10 schreef boekenworm het volgende:

[..]

Deze autist. Ik wil niet bij groepen horen
Misschien ben ik ook wel autist. Ik herken mezelf in veel symptomen ervan. Is er een goede test voor?
pi_41367269
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:08 schreef Isegrim het volgende:
In welke zin 'sterker'?
Stel de club vernedert jou door je opdrachten te laten uitvoeren waar je absoluut geen zin in hebt en je voor schaamt. Later zal je daar niet zo snel meer je kapot schamen als er iets (in jouw ogen) onlogisch of vernederend wordt opgedragen. Plus het maakt je een stuk vrijer. Je krijgt een soort "boeit mij dat iedereen lacht, ze kijken er niks af" mentaliteit erbij. Je wordt geestelijk een stukje sterker.

Een soort gecontroleerd pesten zeg maar. Stukken geweldlozer dan het echte pesten.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  donderdag 31 augustus 2006 @ 17:12:18 #12
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_41367291
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:11 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Misschien ben ik ook wel autist. Ik herken mezelf in veel symptomen ervan. Is er een goede test voor?
Alleen een psycholoog is bevoegd om te testen doormiddel van vragenlijsten en observatie (tenminste het laatste geval bij kiddo's).
pi_41367343
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:11 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

Stel de club vernedert jou door je opdrachten te laten uitvoeren waar je absoluut geen zin in hebt en je voor schaamt. Later zal je daar niet zo snel meer je kapot schamen als er iets (in jouw ogen) onlogisch of vernederend wordt opgedragen.
Grappig. Ik zou het juist als zwakker betitelen wanneer je eerder dingen doet die je afkeurt.
quote:
Plus het maakt je een stuk vrijer. Je krijgt een soort "boeit mij dat iedereen lacht, ze kijken er niks af" mentaliteit erbij. Je wordt geestelijk een stukje sterker.
Ik vraag me af of mijn weerzin veel te maken heeft met het feit dat iedereen je uitlacht. Ik zou die dingen ook niet willen doen als er niemand bij was. Als het om dingen gaat die mij gewoon tegenstaan dan. Met naakt over de bar lopen heb ik geen moeite, maar ik heb sowieso geen moeite met naakt zijn waar anderen bij zijn.
pi_41367361
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 16:57 schreef Isegrim het volgende:
Ik vraag mij al jaren af waarom mensen hier vrijwillig aan meedoen. Waarom laten mensen zich vernederen? Waarom vernederen ze het jaar erop weer anderen? Wat is hun 'rechtvaardiging' hiervoor? Ik persoonlijk zou mij voor zoiets gewoon niet lenen. Ze steken hun clubje maar lekker in hun spreekwoordelijke aars als ze me niet gewoon willen hebben. Ik heb moeite om te snappen dat anderen hier blijkbaar totaal geen moeite mee hebben. Ik vermoed stiekem een gebrek aan zelfrespect, maar dat kan projectie zijn.

Ontgroeners en degenen die het vrijwillig ondergaan, weest openhartig!
Zo moeilijk is-ie niet hoor. Mensen zijn sociale dieren, en de meesten willen dan ook graag bij een groepje horen.
pi_41367422
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:11 schreef Mr_Belvedere het volgende:

Een soort gecontroleerd pesten zeg maar. Stukken geweldlozer dan het echte pesten.
Ik ben gepest vroeger, en niet zo'n beetje ook. Ik ben daar niet sterker van geworden. Vrijwel alle 'issues' die ik nu nog heb, zijn dáárop terug te voeren. Als ik niet gepest was, had ik misschien wel helemaal geen issues...
  donderdag 31 augustus 2006 @ 17:16:24 #17
64307 Untouchables
pi_41367426
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:05 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ik vind dat nogal eh... (vergeef me de bewoording) primitief. Of kinderachtig, hoe je het maar wilt noemen. Waarom heb je vernedering nodig om vrienden te worden? Dat kan toch ook zonder? En is het wel echte vriendschap als het gedwongen vriendschap is?
Het is ook primitief, dat is juist gezien!

Dat is echter ook de bedoeling, noem het "rites of passage", een soort van overgang. Bij veel primitieve stammen is dit een gewoonte, bijvoorbeeld voor het man of vrouw worden.
De bodem raken en daar weer sterker uit kruipen, door de geleden ontberingen.
Vorm je trauma om tot een bron van kracht, omdat je weet dat wat er ook gebeurt, je door een dieper dal bent gegaan om daar te komen.
  donderdag 31 augustus 2006 @ 17:18:52 #18
64307 Untouchables
pi_41367500
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:16 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ik ben gepest vroeger, en niet zo'n beetje ook. Ik ben daar niet sterker van geworden. Vrijwel alle 'issues' die ik nu nog heb, zijn dáárop terug te voeren. Als ik niet gepest was, had ik misschien wel helemaal geen issues...
Pesten is anders, omdat de insteek anders is. Bij een ontgroening is het de bedoeling om toe te treden tot een anders "exclusieve" groep. Je krijgt er ook wat voor.
Als je gepest wordt is dat enkel en alleen om jou kut te laten voelen, niet omdat je daarna een andere sociale kring mag betreden.
pi_41367504
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:16 schreef Isegrim het volgende:

Ach gut, daar komt het aapje uit de mouw.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_41367616
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:19 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

Ach gut, daar komt het aapje uit de mouw.
Hoezo? Dit topic gaat niet over de vraag waarom ik me niet wil laten ontgroenen. Het gaat over de vraag waarom er mensen zijn die het wel willen laten doen.
pi_41367629
Ontgroening is samen met je groep 'ontgroend' worden. Het feit dat je samen hetzelfde doormaakt schept een band die je hele opleiding en vaak nog langer blijft bestaan.
Als jij met je arrogante neus in de lucht wilt roepen dat je zelf je vrienden wel uitkiest moet je dat vooral doen.
pi_41367666
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:23 schreef mgerben het volgende:
Als jij met je arrogante neus in de lucht wilt roepen dat je zelf je vrienden wel uitkiest moet je dat vooral doen.
Sorry?
pi_41367677
Het is heel simpel. Als je te onzelfverzekerd bent om gewoon op iemand af te stappen en er een gesprek mee aan te gaan om in de verdere toekomst diegene als eventuele vriend te beschouwen, ga je bij dit soort clubjes. Mensen die zelf geen vrienden kunnen/durven te vinden joinen dit soort clubjes.
-je webicon was te groot, niet terugplaatsen-
pi_41368125
Ik las deze week de meest verschrikkelijke verhalen in de Yes. Mensen die constant uitgescholden worden, zeepsop moeten drinken, kots in hun haar moeten smeren, rode pepers eten enz enz...

Dat gaat me gewoon echt te ver en je bent in mijn ogen gewoon behoorlijk achterlijk als het je als organisatie niet lukt om een groepsgevoel te creeëren zonder zo debiel te doen.
Ga een weekje in de bossen rondhangen, sporten, gezellig de kroeg in. Zat manieren om mensen te leren kennen en het gevoel te krijgen dat je erbij hoort, zonder mensen te vernederen, ziek te maken of zelfs in gevaar te brengen.

Voor alle soorten ontgroeningen die niet zo raar doen: Veel plezier deze week en/of weken!
My kingdom for a kiss upon his shoulder...
pi_41369451
Mensen die nooit ontgroening hebben gelopen zijn sowieso niet te overtuigen van het gelijk van de ontgroenden.

Ik ben wel ontgroend en heb er totaal geen spijt van. Het waren 2 intensieve weken met vervelende puntjes maar zeker ook met zeer leuke dingen. Nee het is geen vakantiekamp nee, maar dat moet je niet verwachten.

Kijk eens wat je er voor terug krijgt: je maakt heel snel heel veel vrienden, je krijgt de kans jezelf te ontplooien buiten je studie (commissie's, sport, toneel, noem het zo gek maar niet op), je bouwt een leuk netwerk op en je komt in een gezellig ledenhuis terecht.

Nee als ik weer mocht kiezen zou ik het zo weer doen
pi_41369655
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 18:30 schreef kreischer2000 het volgende:
Kijk eens wat je er voor terug krijgt: je maakt heel snel heel veel vrienden, je krijgt de kans jezelf te ontplooien buiten je studie (commissie's, sport, toneel, noem het zo gek maar niet op), je bouwt een leuk netwerk op en je komt in een gezellig ledenhuis terecht.
Ben je van mening dat je deze dingen niet zou hebben kunnen vinden zonder ontgroening?
pi_41370590
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:40 schreef Sade het volgende:
Ik las deze week de meest verschrikkelijke verhalen in de Yes. Mensen die constant uitgescholden worden, zeepsop moeten drinken, kots in hun haar moeten smeren, rode pepers eten enz enz...

Dat gaat me gewoon echt te ver en je bent in mijn ogen gewoon behoorlijk achterlijk als het je als organisatie niet lukt om een groepsgevoel te creeëren zonder zo debiel te doen.
Ga een weekje in de bossen rondhangen, sporten, gezellig de kroeg in. Zat manieren om mensen te leren kennen en het gevoel te krijgen dat je erbij hoort, zonder mensen te vernederen, ziek te maken of zelfs in gevaar te brengen.

Voor alle soorten ontgroeningen die niet zo raar doen: Veel plezier deze week en/of weken!
Dat soort dingen gaan mij dus idd ook te ver. Een keer "food fight", een raar toneelstukje op moeten voeren, een dropping, dat zijn leuke dingen die, hoewel je voor lul staat, vies wordt of moe wordt, verder niet extreem ongemakkelijk zijn en tóch een band vormen.

Verdere ongein wordt in de normale wereld mishandeling dan wel krankzinnig genoemd, maar als de "intellectuele elite" het doet, moet het ineens geaccepteerd worden.

Overigens is mijn voornaamste bezwaar nog dat ze je hele leven overnemen: geen telefoon, verplichte aanwezigheid voor meerdere dagen per week, tot laat ook, weekenden niet naar huis mogen etc. Dat allemaal in een tijd waarin je ook nog moet studeren, waardoor ik veel mensen ken die binnen drie weken een vertraging hadden die ze niet meer hebben bijgewerkt.
  donderdag 31 augustus 2006 @ 19:07:36 #28
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_41370743
quote:
Ontgroening is samen met je groep 'ontgroend' worden. Het feit dat je samen hetzelfde doormaakt schept een band die je hele opleiding en vaak nog langer blijft bestaan.
Wat heeft het niet aansluiten bij een studentenvereniging met arrogantie te maken? ik zou eerder zeggen dat gasten die bij zo'n club zitten arrogant zijn maargoed... Ik ben er inderdaad zo een die zijn eigen vrienden heeft uitgekozen buiten een studentenvereniging om maar wat is daar arrogant aan?
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
pi_41370972
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 18:37 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ben je van mening dat je deze dingen niet zou hebben kunnen vinden zonder ontgroening?
Misschien wel, maar dan zou dat veel meer tijd en moeite kosten. Lid worden van een vereniging voegt naar mijn mening veel toe aan je studenten tijd. Het zal mij nooit gebeuren dat ik 's avonds alleen op mijn kamertje zit en denk van goh, wat zal ik nu eens gaan doen. Je hebt altijd wel keus om iets te gaan doen!

Ook de manier van met elkaar om gaan in huis bijvoorbeeld, ik ken mensen die geen lid zijn die in een huis met medestudenten wonen die gewoon langs elkaar heen leven(die koken enkel voor zichzelf, doen hun eigen afwas). Bij mij in huis eten we altijd samen, doen we de afwas samen.

Het is gewoon allemaal zoveel hechter mede door de KMT, omdat je trots bent dat je het doorlopen hebt en dat draag je ook uit.
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 19:03 schreef innovative het volgende:

[..]

Dat soort dingen gaan mij dus idd ook te ver. Een keer "food fight", een raar toneelstukje op moeten voeren, een dropping, dat zijn leuke dingen die, hoewel je voor lul staat, vies wordt of moe wordt, verder niet extreem ongemakkelijk zijn en tóch een band vormen.

Verdere ongein wordt in de normale wereld mishandeling dan wel krankzinnig genoemd, maar als de "intellectuele elite" het doet, moet het ineens geaccepteerd worden.

Overigens is mijn voornaamste bezwaar nog dat ze je hele leven overnemen: geen telefoon, verplichte aanwezigheid voor meerdere dagen per week, tot laat ook, weekenden niet naar huis mogen etc. Dat allemaal in een tijd waarin je ook nog moet studeren, waardoor ik veel mensen ken die binnen drie weken een vertraging hadden die ze niet meer hebben bijgewerkt.
Tijdens de KMT geef je je eigen grenzen aan, tot hier en niet verder. Dat zal gerespecteerd worden omdat je durft te zeggen wat je denkt. Je krijgt dan misschien een andere behandeling, maar als iets jou niet bevalt moet je gewoon van je afbijten. Tuurlijk worden ze dan boos op je en zullen ze je huid vol schelden, maar als je onthoudt dat het allemaal een groot spel is dan zal je je daar ook niet veel van aantrekken.

Dat ze in die 2 weken je leven over nemen is natuurlijk heel logisch, je hebt niets om op terug te vallen behalve je mede-nullen. Dit zorgt voor die sterke band tussen de leden.

En over studie vertraging, hier in leiden is de KMT de 2 weken voor het universitair jaar begint, je zal dus echt geen colleges missen door de KMT.
pi_41371128
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 19:13 schreef kreischer2000 het volgende:

[..]

Misschien wel, maar dan zou dat veel meer tijd en moeite kosten. Lid worden van een vereniging voegt naar mijn mening veel toe aan je studenten tijd. Het zal mij nooit gebeuren dat ik 's avonds alleen op mijn kamertje zit en denk van goh, wat zal ik nu eens gaan doen. Je hebt altijd wel keus om iets te gaan doen!
Die keus heb ik ook elke avond hoor. Beetje sneu als je daarvoor afhankelijk moet zijn van een dwangclubje.
quote:
Tijdens de KMT geef je je eigen grenzen aan, tot hier en niet verder. Dat zal gerespecteerd worden omdat je durft te zeggen wat je denkt. Je krijgt dan misschien een andere behandeling, maar als iets jou niet bevalt moet je gewoon van je afbijten. Tuurlijk worden ze dan boos op je en zullen ze je huid vol schelden, maar als je onthoudt dat het allemaal een groot spel is dan zal je je daar ook niet veel van aantrekken.
Is het werkelijk een spel? Het verleden leert dat er soms mensen in het ziekenhuis terechtkomen of zelfs sterven.
pi_41371429
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 19:17 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Die keus heb ik ook elke avond hoor. Beetje sneu als je daarvoor afhankelijk moet zijn van een dwangclubje.
[..]

Is het werkelijk een spel? Het verleden leert dat er soms mensen in het ziekenhuis terechtkomen of zelfs sterven.
Ik zeg niet dat ik van mijn vereniging afhankelijk ben, het geeft je gewoon meer keuzes!

Die jongen die toen in Groningen is overleden is overleden tijdens een huisontgroening, dit zal nooit gebeuren bij een verenigings KMT alleen al omdat universiteiten de verenigingen streng controlen. Mocht er iets niet bevallen dan zal de universiteit haar subsidie stop zetten en kan de vereniging wel opgedoekt worden.

Bovendien wordt de KMT in de gaten gehouden door een zogenaamde medische commisie die toezicht houdt op de toestand van de nullen.
pi_41371546
Die verenigingen krijgen ook nog geld van de uni's? Dat wist ik helemaal niet. Verenigingsleven lijkt nou niet bepaald bevorderlijk te zijn voor je studieresultaten. Ik ken genoeg mensen die fikse vertraging hebben opgelopen doordat ze verplicht bij van alles en nogwat aanwezig dienden te zijn...
pi_41375608
De meeste verenigingen bestaan bij de gratie van de universiteiten, omdat ze belangrijk worden gevonden. Voor veel mensen voegt het wel iets toe, ongeacht of er al dan niet een ontgroening bij zit. Voor sommige kan het zelfs studiebevorderend werken.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_41376771
Ik ben het wel grotendeels met de TS eens. Wie gaat er nou met Emile Ratelband letterlijk over hete kolen lopen of zeepsop drinken??? Ik heb zelf nooit een ontgroening gehad, maar volgens mij zijn er ook genoeg mensen die niet aan dit soort acties meedoen als het ze te ver gaat. Een groepsgevoel kan ook goed gevormd worden door een week lang leuke activiteiten met elkaar te doen, bijvoorbeeld sportieve activiteiten, feestavonden en andere groepsopdrachten.

En iedereen die dit jaar bij de intro al na 2 dagen ziek naar huis moet vanwege de combinatie van zeepsop en alcohol zit nu waarschijnlijk nog thuis te balen
pi_41377016
Ik zit in A'dam bij een vereniging met ontgroening. Persoonlijk vond ik de ontgroening niet erg; bij ons worden er geen rare dingen gevraagd van je. Daar komt bij dat, mócht iemand jou vragen iets te doen dat tegen je principes in druist, je natuurlijk gewoon je bek kunt opentrekken en zeggen dat je het niet doet. Bij het dispuut waar ik bij zit hebben we liever feuten die een beetje rebels en een beetje brutaal zijn, ook al staan ze voor een groep van 40 man. Als je alles doet wat we zeggen dan lijk je al snel een watje zonder backbone en maak je bij ons geen goede beurt.

Het nut van ontgroenen is voor ons: je ziet wat voor vlees je in de kuip hebt en kunt daarop selecteren, en de leden zijn veel actiever dan bij een vereniging zonder ontgroening. Zo heb je in A'dam DERM (geen echte ontgroening), waar ongeveer de helft van de leden misschien 1x per maand op borrel komt, terwijl bij onze vereniging iedereen practisch iedere week op de borrelvloer staat. (dat is natuurlijk niet geheel te wijten aan het ontbreken van een ontgroening, maar heeft er zeker mee te maken)

Voordeel voor de feuten is, wat al eerder gezegd is, het scheppen van een band en je leert inderdaad heel snel heel veel mensen kennen. Achteraf is de ontgroening overigens vaak genoeg voer voor een leuk gesprek.

Overigens, ik heb even geen bron (geen zin om te zoeken), maar het gemiddelde percentage studenten die ook daadwerkelijk afstuderen is bij leden hoger dan bij niet-leden. (Ik meen ook te hebben gelezen dat leden gemiddeld een paar maanden korter over hun studie dan een niet-lid. Maar dat weet ik niet zeker.)

En, vertraging oplopen omdat je overal aanwezig moet zijn is puur je eigen schuld. Wij hebben in totaal (naast de KMT) 1 verplicht weekend (groeneweekend) en 1 verplichte avond (kroegentocht) in het hele jaar. Borrelavonden wordt je wel verwacht maar als je bijv. tentamens de volgende dag hebt, hoef je echt niet te komen. Als je maar afbelt.

Overigens ben je wel erg stupide als je zeepsop gaat drinken en denk ik persoonlijk niet dat dit voorkomt bij verenigingsontgroeningen; ik denk dat er geen vereniging is die de consequenties van dit soort acties wil dragen. Misschien dat het voorkomt bij dispuutsontgroeningen, maar mijn dispuutsontgroening bestond enkel uit een kroegentocht (zuipen tot je kotst of tot je zegt dat je wilt stoppen) en een groeneweekend. (dropping) Verenigingen zijn heel voorzichtig wat betreft ontgroening, ze zijn als de dood dat de subsidie wordt stopgezet.

Overigens zijn ontgroeningen ook een drempel voor veel studenten, waardoor mensen die normaal gesproken halverwege het jaar zouden afhaken, vooraf al gefiltert worden.

[ Bericht 4% gewijzigd door Unity op 31-08-2006 22:57:58 ]
It's the return of the motherfuckin' brainiacs!
pi_41377321
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:00 schreef Untouchables het volgende:

Exact! .

En nee, ben niet ontgroend, ben zo laf geweest om bij een vereniging te gaan zonder ontgroening maar ik snap die corps kerels wel.. alleen vind ik het ouderwets en heb al genoeg goede vrienden.
pi_41377412
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 22:57 schreef Beroepsgokker het volgende:

[..]

Exact! .

En nee, ben niet ontgroend, ben zo laf geweest om bij een vereniging te gaan zonder ontgroening maar ik snap die corps kerels wel.. alleen vind ik het ouderwets en heb al genoeg goede vrienden.
Niks lafs aan, iedereen zijn voorkeur toch?

Wat wel laf zou zijn, is als je liever bij een vereniging met ontgroening zou willen, maar het niet doet/durft vanwege die ontgroening.
pi_41377606
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 22:59 schreef Unity het volgende:

[..]

Niks lafs aan, iedereen zijn voorkeur toch?

Wat wel laf zou zijn, is als je liever bij een vereniging met ontgroening zou willen, maar het niet doet/durft vanwege die ontgroening.
Ontgroening zou juist een reden moeten zijn om bij een / het corps te gaan.

K zou ontgroenen niet erg gevonden hebben, maar ik wist van tevoren dat ik niet actief wilde zijn bij een vereniging, aangezien ik genoeg andere hobby's en werk heb.
pi_41385049
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 19:17 schreef Isegrim het volgende:
Ja, nee... als je er zó over denkt, moet je er ook helemaal niet aan beginnen Een beetje humor en relativeringsvermogen kan geen kwaad, als je ontgroend wordt/ontgroent. Natuurlijk is het een spel. Of dacht jij dat de achterliggende gedachte was dat er minstens één student het loodje moet leggen tijdens de ontgroening?

De basisgedachte is dat er een soort 'groepsgevoel' ontstaat, en bij de meeste studentenverenigingen is dat groepsgevoel onder de studenten al bij voorbaat aanwezig, alleen wordt het - door de extreme (zij het 'kunstmatige') omstandigheden - verhevigd, waardoor mensen elkaar sneller en beter leren kennen. Soort spoedcursus 'laat je ware gezicht zien', eigenlijk. En er wordt enorm veel gelachen, dát vooral. Het spel bestaat er vooral uit dat degenen die ontgroend worden, samenspannen tegen degenen die ontgroenen - dat schept een 'band', al moet je daar natuurlijk geen al te diepe betekenis aan geven. Als jij een middagje gaat paintballen, ben je ook binnen de korste keren bloeddorstig op zoek naar de vijand, en hoewel je best weet dat het een spelletje is, en dús flauwekul, kan het wel degelijk spannend en meeslepend zijn. Als iemand dan naderhand tegen je zegt: 'Je laat je toch niet met verfbommen beschieten, zónde van je mooie kleren!" dan zeg jij toch ook: "Hallo, het was een spelletje!" (Maar wel een leuk spelletje. En ik droeg trouwens een overall over mijn kleren heen). Zo is het met ontgroenen ook. Je moet de lol ervan inzien, en tegelijkertijd - maar al die dingen gelden óók voor paintball, en trouwens voor de meeste spelletjes - moet je er wél in willen meegaan. Niet verkrampt aan de kant gaan staan met een kop van: 'Jullie willen me zeker kapot hebben, hè?' Want ja, in dát geval... loopt het niet goed met je af

Soort zoekt soort, ja. Dat geldt ook voor jou, alleen uit zich dat op een andere manier. Jij gaat niet bij een studentenvereninging, jij gaat misschien naar een bepaald café, of je sluit je aan bij een of andere sportvereniging waar 'jouw soort vrienden' komt. Niks bijzonders aan, het is net het normale leven.
pi_41386695
Sim-pel: Jij bent een laffe borrelaar.
Wii-nummer: 3964-8145-1574-4580
Pm me als je me hebt toegevoegd!
pi_41386753
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 22:51 schreef Unity het volgende:
(zuipen tot je kotst of tot je zegt dat je wilt stoppen)
Op de één of andere manier vind ik dit meer bij boeren en tokkies passen dan bij mensen die zichzelf soms als de elite van de samenleving beschouwen...
  vrijdag 1 september 2006 @ 05:53:34 #42
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_41386768
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:16 schreef Untouchables het volgende:

[..]

Het is dus primitief. Afschaffen dus.
---verdwijnt---
  FOK!fotograaf vrijdag 1 september 2006 @ 08:40:48 #43
18921 freud
Who's John Galt?
pi_41387497
Ach, het is gewoon leuk. Het is geen vernedering, maar een soort vuurdoop. Het versterkt het groepsgevoel, en geeft je een gezamelijke 'vijand'. Het is gewoon leuk om te doen, en om aan mee te werken. Dat de TS er zo over denkt is prima, ieder zijnn eigen smaak. Ik zie bijvoorbeeld ook de lol van carnaval niet in, maar veroordeel de mensen niet die het wel leuk vinden.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  vrijdag 1 september 2006 @ 09:01:35 #44
79143 Darkwolf
To the moon I howl
pi_41387723
Hmmm...
Je hebt ontgroening en je hebt ontgroening.
Sommige acties zijn dusdanig primitief dat er mensen hierdoor zijn omgekomen.
Dood.
Weg.

Persoonlijk zou ik er ook niet aan mee doen.
Ik hoef mij niet bij een kudde tweevoeters aan te sluiten.
Heb daarvoor nog nooit moeite gedaan en zal het ook nooit doen.
(Hetzelfde geld betreft het opzoek gaan naar vrouwen en/of vrouwen versieren, never done it, never needed to!)
Als je me interessant vind, dan kom je maar op mij af.
Opbokken met je ontgroening BS...
  FOK!fotograaf vrijdag 1 september 2006 @ 09:09:58 #45
18921 freud
Who's John Galt?
pi_41387854
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 09:01 schreef Darkwolf het volgende:
Hmmm...
Je hebt ontgroening en je hebt ontgroening.
Sommige acties zijn dusdanig primitief dat er mensen hierdoor zijn omgekomen.
Dood.
Weg.
Dat is in de gevallen die de dagbladen hadden gehaald en die ik dan gelezen heb, te wijten aan het niet volgen van de regels. Stomme acties dus, en niet door een opdracht van het ontgroenen.
quote:
Persoonlijk zou ik er ook niet aan mee doen.
Ik hoef mij niet bij een kudde tweevoeters aan te sluiten.
Heb daarvoor nog nooit moeite gedaan en zal het ook nooit doen.
(Hetzelfde geld betreft het opzoek gaan naar vrouwen en/of vrouwen versieren, never done it, never needed to!)
Als je me interessant vind, dan kom je maar op mij af.
Opbokken met je ontgroening BS...
Geeft niet, maar je bouwt dan ook moeilijker een netwerk op. Eigen keuze!
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_41388073
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 19:13 schreef kreischer2000 het volgende:

Dat ze in die 2 weken je leven over nemen is natuurlijk heel logisch, je hebt niets om op terug te vallen behalve je mede-nullen. Dit zorgt voor die sterke band tussen de leden.

En over studie vertraging, hier in leiden is de KMT de 2 weken voor het universitair jaar begint, je zal dus echt geen colleges missen door de KMT.
In Delft weet ik van verschillende gevallen waarin zeggen wat je denkt dus niet op prijs werd gesteld. Ik vind het afbekken van iemand die een eigen mening geeft, te belachelijk voor woorden. Plus dat het lang niet altijd alleen met mening geven te maken heeft, maar er ook daadwerkelijk gevaarlijke dingen gebeuren.

Overigens is het in Delft dus niet zo dat de introductie alléén je KMT is. Die is weliswaar voor de studieperiode, maar daarna moeten de jaargroepen worden gevormd etc, keukendiensten, van alles en nog wat. Daarvoor is bij veel verenigingen een verplichting meerdere avonden per week (soms tot erg laat) aanwezig te zijn. Van één studiegenoot weet ik dat hij midden in de nacht ergens in Rotterdam iets moest gaan doen, nachttrein miste, maar wel de volgende dag weer in Delft op college moest zijn.

Al binnen een week missen mensen colleges omdat ze gesloopt zijn, of slapen ze er dwars doorheen. Niet veel later gaan ze ook de verplichte werkgroepen missen, wat een studievertraging betekent.
  vrijdag 1 september 2006 @ 09:58:05 #47
128564 Flibble
Mr. Flibble's very cross
pi_41388582
Ontgroening

Ik ben het met TS eens, ik vind het zoiets doms. Ik snap gewoon niet hoe vernedering als spel gezien kan worden. Saamhorigheid mijn aars, dat kan je op veel leukere en gezelligere manieren tot stand brengen.
King illegal forest to pig wild kill in it a is!!!!
pi_41389091
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 09:58 schreef Flibble het volgende:
Ontgroening

Ik ben het met TS eens, ik vind het zoiets doms. Ik snap gewoon niet hoe vernedering als spel gezien kan worden. Saamhorigheid mijn aars, dat kan je op veel leukere en gezelligere manieren tot stand brengen.
Ontgroening bewerkstelligt een psychologisch en sociaal effect.
Je ziet hetzelfde in het leger. Nieuwe rekruten worden (in groepen) aan dezelfde ontberingen onderworpen. Dan leer je elkaar kennen onder stress en dat schept een band.
Dat soort banden wordt niet gesmeed door een vriendenclubje dat samen op dezelfde kortingskaart naar de bioscoop gaat om naar een Disneyfilm te kijken - zo'n band kan makkelijk breken als hij onder druk komt te staan.

Ik merk dat veel van de mensen die 'tegen' stemmen zich richten op de uiterlijkheden, en het effect van de ontgroening ontkennen of bagetaliseren.

btw Nadine, long time no see.
  vrijdag 1 september 2006 @ 10:29:48 #49
128564 Flibble
Mr. Flibble's very cross
pi_41389251
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 10:21 schreef mgerben het volgende:
Ik merk dat veel van de mensen die 'tegen' stemmen zich richten op de uiterlijkheden, en het effect van de ontgroening ontkennen of bagetaliseren.
Misschien wel, maar ik ben dan ook niet iemand die staat te springen om verplichte borrelavonden. Over geforceerde gezelligheid gesproken.
Verder denk ik ook echt niet dat de 'vernederaars' tijdens het vernederen denken: Wow, wat zullen deze mensen straks een geweldige band met elkaar hebben.
  vrijdag 1 september 2006 @ 10:31:15 #50
154676 AcidBurner
Beyond the Sun
pi_41389285
niet zeveren...gewoon meedoen Isegrim
  vrijdag 1 september 2006 @ 10:50:13 #51
79143 Darkwolf
To the moon I howl
pi_41389761
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 09:09 schreef freud het volgende:
Geeft niet, maar je bouwt dan ook moeilijker een netwerk op. Eigen keuze!
Nope.
Zoals ik al zei: ik heb nooit moeite hoeven te doen om een netwerk op te bouwen.
Vind eerder die ontgroeningen moeilijker om een netwerk mee op te bouwen.
Ben nu 24, en ik elke soort gemeenschap (school ect.) is het nog nooit nodig geweest.
Vrienden zat.
Meer dan ik tijd voor heb om al die contacten bij te houden.
Oh ja en dan ook nog een girl die de nodige tijd inneemt (niet dat ik klaag natuurlijk).
Moeite doen?
Why bother!
Voor mij werkt het ook zo en juist makkelijker, niet moeilijker!
pi_41390876
Verplichte gezelligheid. Weer zo'n kul-term. Als ik op borrel sta met mijn dispuut is er geen moment waarop die term in mijn gedachten komt. Al vanaf de eerste borrel had ik het naar mijn zin met mijn jaargenoten en de ouderejaars. Je hebt wel enigszins gelijk, want natuurlijk zijn er mensen waar ik het minder goed mee kan vinden.. Maar die spreek ik gewoon niet zo vaak. Net zo vaak als ik onder normale omstandigheden zou doen. Dat neemt niet weg dat ik nog steeds met hen een leuk, geanimeerd gesprek kan houden.

Bijkomend voordeel is dat veel bedrijven leden hoger waarderen dan niet-leden, juist omdat zij weten om te gaan met 'verplichte gezelligheid'.

Goed, jij had het dan over geforceerde gezelligheid, maar je bent gewoon een sukkel als je doet alsof je het wel gezellig vind terwijl het niet gezellig is, en mij zal je dat ook echt niet zien doen. Dat is persoonsgebonden en staat dus los van een vereniging.
pi_41391096
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 10:29 schreef Flibble het volgende:
[..]
Misschien wel, maar ik ben dan ook niet iemand die staat te springen om verplichte borrelavonden. Over geforceerde gezelligheid gesproken.
Verder denk ik ook echt niet dat de 'vernederaars' tijdens het vernederen denken: Wow, wat zullen deze mensen straks een geweldige band met elkaar hebben.
Verplichte borrelavonden? Tsja, als je het zo ziet... waarom ga je niet een keer de mensen op zo'n 'verplichte' avond vragen of ze daar tegen hun zin zijn? Wat denk je zelf?
En de vernederaars denken waarschijnlijk dat ze de nieuwelingen hetzelfde laten doormaken als wat zij zelf ooit hebben doorgemaakt. Wat zij denken is niet zo boeiend. Het is het effect dat telt. En zo te zien voldoe jij inderdaad aan mijn voorspelling dat je dat effect bagetaliseert en ontkent.

Ik denk dat je meer hebt tegen het elitaire aspect ervan. Je kunt niet gewoon lid worden door een bonnetje in te vullen en de contributie te storten. Je moet door zo'n ontgroening anders hoor je er niet bij. Dat dat een kloof creëert tussen degenen die het wel doen en zij die het niet deden, is waarschijnlijk precies wat je tegenstaat.

Er is natuurlijk het aspect dat de leden van het dispuut in kwestie elkaar sneller zullen helpen zonder vragen te stellen en zonder dat ze elkaar goed kennen; het feit dat ze beide lid zijn van dezelfde club is voldoende.

Jij baalt er mogelijk van dat je daar buiten staat.
Maar ik vind je houding 'ontgroening is de prijs die je moet betalen om bij verplichte borrelavonden te zijn' nogal kortzichtig en mogelijk rancuneus.

Op een andere lijn schat ik dat er kans is dat je ook tegen het koningshuis bent
  vrijdag 1 september 2006 @ 11:55:08 #54
128564 Flibble
Mr. Flibble's very cross
pi_41391269
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 11:43 schreef mgerben het volgende:
Jij baalt er mogelijk van dat je daar buiten staat.
Maar ik vind je houding 'ontgroening is de prijs die je moet betalen om bij verplichte borrelavonden te zijn' nogal kortzichtig en mogelijk rancuneus.
Misschien wel ja. Ik heb idd altijd moeite met die term 'erbij horen'. Komt uiteraard omdat ik zelf nergens bij hoor en het heel erg vind dat je blijkbaar aan bepaalde dingen moet voldoen om geaccepteerd te worden.
Dat is de associatie die ik leg: je MOET iets voordat je geaccepteerd wordt. En ook nog iets totaal nutteloos in mijn ogen.
quote:
Op een andere lijn schat ik dat er kans is dat je ook tegen het koningshuis bent
Altijd leuk hoe je hier op fok beoordeeld wordt op 1 enkele mening!
pi_41391272
De kindsoldaten in Kongo zijn ook ontgroent dus waarom hier ook niet..??..
En als het daar goed werkt om van kinderen moordende en verkrachtende soldaten te maken met een goed saamhorigheids gevoel dan is dat ook een prima idee voor het studenten leven lijkt mij..

Natuurlijk niet helemaal een super vergelijking maar het basis principe is 100% hetzelfde.

pi_41391277
Zoals ik al bij de start dacht heeft de topicstarter al zijn mening klaarstaan welke gebaseerd is op vooroordelen. Zijn eigen verleden kan hij dan ook weer manifesteren in deze vooroordelen welke zijn mening alleen nog maar verder versterkt. Blijkbaar zoekt hij gelijke gegadigden om onderling verhalen uit te wisselen...

Het is naar mijn mening gewoon moeilijk doenerij. Mensen hebben keuzes, als je er niet bij wil dan ga er je toch niet bij? Sociale selectiviteit zorgt er wel voor dat je mensen tegenkomt met dezelfde interessen, waar je dan een "groep" mee kan vormen en je sociale behoeftes kwijt kan. Zo'n vereniging is daar een van... Zo zijn er verschillende groepen met verschillende interesses...

Dat geklaag ook, doe wat met je leven en verbeter deze als je ontevreden bent.

[ Bericht 43% gewijzigd door plumbapipa op 01-09-2006 12:01:29 ]
  vrijdag 1 september 2006 @ 12:44:51 #57
137085 bolletje_25
Nuance is voor mietjes
pi_41391752
Humor en de lol daarvan. 10 minuten later lach je vrolijk mee.

Overigens nog niet gehad, komt zeker nog
"Welcome to the internet - where men are men, women are men and little girls are FBI agents"
pi_41392265
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 11:55 schreef plumbapipa het volgende:
Zoals ik al bij de start dacht heeft de topicstarter al zijn mening klaarstaan welke gebaseerd is op vooroordelen. Zijn eigen verleden kan hij dan ook weer manifesteren in deze vooroordelen welke zijn mening alleen nog maar verder versterkt. Blijkbaar zoekt hij gelijke gegadigden om onderling verhalen uit te wisselen...
Kijk naar je eigen vooroordelen, ik ben een vrouw.
pi_41392694
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 13:28 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Kijk naar je eigen vooroordelen, ik ben een vrouw.
Sorry, my bad. Maar dat doet niks af aan mijn verhaal, sekse is daaraan ondergeschikt. En ik kan het voor mij geen vooroordelen noemen. Ten tweede heb je verder inhoudelijk niet op mijn post gereageerd door het verder afdoen door mijn persoonlijke aanval? Zo ja, hiervoor mijn excuses. Ik had mijn toon wel kunnen matigen, maar het komt mij over als iemand die het meer emotioneel bekijkt dan relativerend.

Dan ben ik wel benieuwd naar valide argumenten van jouw kant. Wat ik nu te melden heb voegt verder ook niks aan de inhoudelijke discussie toe, maar zou misschien wel verdere misverstanden uit de weg kunnen gaan. Ik ben ook een vrouw...

[ Bericht 2% gewijzigd door plumbapipa op 01-09-2006 14:04:21 ]
  vrijdag 1 september 2006 @ 14:17:56 #60
137085 bolletje_25
Nuance is voor mietjes
pi_41393258
Kan me trouwens ook precies voorstellen wat voor type TS is.

Vooroordeel? Ja.
"Welcome to the internet - where men are men, women are men and little girls are FBI agents"
pi_41393711
Mijn ervaring met ontgroening: Ik heb me juist door de ontgroening heengeslagen door afstand te houden van mijn medefoeten, des te minder medelijden met de zwakkere foeten des te eenvoudiger je overeind blijft. Verder gewoon de tijd doorzitten en veel weigeren.

Dus, in mijn geval schepte het geen band, het is zelfs jammer dat een groot gedeelte bestaande uit leuke mensen afhaakte vanwege de ontgroening. Ik denk niet dat ik sterker ben geworden door de ontgroening, maar wel beter weet hoe sterk ik ben. Na de ontgroening keek ik er met minachting op terug, foeten worden gebrainwashed in een emotioneel misschien heftige tijd (voor de zwakken iig), terwijl de echte waarden van vriendschap (respect/vertrouwen) afwezig zijn. Verbondenheid met vereniging? Nope.

Ik ben enkele weken later van de vereniging afgegaan, vond het een pathetisch zooitje. Een vriendin (medefoet) is er wel bij gebleven. Opvallend genoeg heb ik haar juist goed leren kennen in de periode voor de ontgroening, waarbij wel de basis voor vriendschap gelegd werd.

P.s. Ik heb trouwens genoeg vrienden, te veel eigenlijk, want voor sommige heb ik te weinig tijd.
pi_41393858
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 11:55 schreef Flibble het volgende:
Dat is de associatie die ik leg: je MOET iets voordat je geaccepteerd wordt. En ook nog iets totaal nutteloos in mijn ogen.
Nou, dat is nu het punt.

Het is niet nutteloos als je een beroep kunt doen op een netwerk van mensen die in hetzelfde dispuut zitten of zaten. Het kan je uit de problemen halen of bijvoorbeeld voorrang geven bij een baan - altijd leuk als iemand bij jouw sollicitatie bij hetzelfde dispuut zat.

Ik zeg niet dat je dan zonder diploma meteen aangenomen bent... maar je kunt een streepje voor krijgen. Dat kun je in het gewone leven ook voor elkaar krijgen, maar dan bij vriendschappen die je over jaren moet opbouwen.

Er is dus aanwijsbaar voordeel: Dus 'nutteloos' is het niet.

Ik krijg het idee dat je het 'nutteloos' vindt omdat de omstandigheden je niet aanstaan.
Om de discussie zuiver te houden zou ik toch zeker willen stellen dat 'nutteloos' niet een goed gekozen woord is.
quote:
[tegen het koningshuis?]
Altijd leuk hoe je hier op fok beoordeeld wordt op 1 enkele mening!
Nee, geen beoordeling, maar het is een discussie die er op lijkt.
Tegen het Koningshuis worden ook veel oneigenlijke argumenten in stelling gebracht.
En het belangrijkste dat mensen er tegen hebben is eigenlijk het elitaire ervan - eigenlijk zou iedereen gelijk en hetzelfde moeten zijn. Maar dat noemen ze niet, want daarmee scharen ze zichzelf direct in de niet-elitaire hoek.
En dus worden er argumenten gebruikt als 'dom' 'onzin' en 'nutteloos', en in het geval van ontgroeningen ook nog 'gevaarlijk'. Oneigenlijke argumenten dus, van mensen die ervan balen dat ze er niet bijhoren maar dat nou net niet toe willen geven.

Tenslotte: Als je ontgroeningen écht onzin had gevonden, was je er onverschillig over gebleven en dus ook niet zo tegen geweest.
pi_41400038
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 14:40 schreef mgerben het volgende:

Tenslotte: Als je ontgroeningen écht onzin had gevonden, was je er onverschillig over gebleven en dus ook niet zo tegen geweest.
Ik vind meisjesbesnijdenissen echt onzin. En daar ben ik niet onverschillig onder. En heel erg op tegen.

Ontopic: ontgroeningen zijn natuurlijk prachtig, zolang mensen het maar niet goed proberen te lullen met "het maakt de band sterker" blablabla. Je zet jezelf gewoon voor lul en laat expliciet zien dat je een kuddedier bent. En het hoort bij een traditie. Is het ergens goed voor? Nee, banden scheppen kun je ook op een andere manier doen, getuige studieverenigingen. Jezelf leren kennen kan ook zonder eten in je haar gesmeerd te krijgen. Is het leuk? Ja, tradities zijn wel vaker leuk, en het jaar daarop mag jij mensen vernederen. En dat vinden mensen mooi.
  vrijdag 1 september 2006 @ 18:48:57 #64
128564 Flibble
Mr. Flibble's very cross
pi_41401474
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 14:40 schreef mgerben het volgende:

[..]

Nou, dat is nu het punt.

Het is niet nutteloos als je een beroep kunt doen op een netwerk van mensen die in hetzelfde dispuut zitten of zaten. Het kan je uit de problemen halen of bijvoorbeeld voorrang geven bij een baan - altijd leuk als iemand bij jouw sollicitatie bij hetzelfde dispuut zat.

Ik zeg niet dat je dan zonder diploma meteen aangenomen bent... maar je kunt een streepje voor krijgen. Dat kun je in het gewone leven ook voor elkaar krijgen, maar dan bij vriendschappen die je over jaren moet opbouwen.

Er is dus aanwijsbaar voordeel: Dus 'nutteloos' is het niet.

Ik krijg het idee dat je het 'nutteloos' vindt omdat de omstandigheden je niet aanstaan.
Om de discussie zuiver te houden zou ik toch zeker willen stellen dat 'nutteloos' niet een goed gekozen woord is.
Ik bedoelde ook niet te zeggen dat het effect van de ontgroening nutteloos is, maar de dingen die tijdens een ontgroening gedaan moeten worden. Een vriendin van me kreeg allerlei ranzig afval over haar heen gegooid tijdens haar ontgroening (rotte vis, peuken, half verteerd voedsel enz.). Dàt noem ik nutteloos.
quote:
Nee, geen beoordeling, maar het is een discussie die er op lijkt.
Tegen het Koningshuis worden ook veel oneigenlijke argumenten in stelling gebracht.
En het belangrijkste dat mensen er tegen hebben is eigenlijk het elitaire ervan - eigenlijk zou iedereen gelijk en hetzelfde moeten zijn. Maar dat noemen ze niet, want daarmee scharen ze zichzelf direct in de niet-elitaire hoek.
En dus worden er argumenten gebruikt als 'dom' 'onzin' en 'nutteloos', en in het geval van ontgroeningen ook nog 'gevaarlijk'. Oneigenlijke argumenten dus, van mensen die ervan balen dat ze er niet bijhoren maar dat nou net niet toe willen geven.
Ik ben niet tegen het koningshuis.
quote:
Oh ik ben er ook niet fel op tegen ofzo hoor, mensen gaan hun gang maar. Als ik er maar niet aan mee hoef te doen!
pi_41401869
tvp
  vrijdag 1 september 2006 @ 19:10:12 #66
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_41402053
Op scouting hadden we ook altijd een ontgroening. Sja, het hoort er gewoon bij.
Was wel leuk om te verzinnen voor anderen, trouwens .
pi_41415113
quote:
Arrogant, haha.

Ben je nou echt zo simpel of ligt het aan mij
pi_41415443
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:16 schreef Untouchables het volgende:

[..]

Dat is echter ook de bedoeling, noem het "rites of passage", een soort van overgang. Bij veel primitieve stammen is dit een gewoonte, bijvoorbeeld voor het man of vrouw worden.
De bodem raken en daar weer sterker uit kruipen, door de geleden ontberingen.
Vorm je trauma om tot een bron van kracht, omdat je weet dat wat er ook gebeurt, je door een dieper dal bent gegaan om daar te komen.
Het is een "rite de passage", je hoeft het niet alleen zo te noemen. Een huwelijk of begravenis zijn andere voorbeelden daarvan.
Als je net ontgroend bent moet het niet moeilijk zijn om 'Les rites des passage' van Arnold van Gennip te lenen uit een UB. Net als 'Essai sur le don' van Mauss een must read. Mocht frans een beetje te hoog gegrepen zijn, ze zijn (o.a.) vertaald in het engels.
Ne pas percer ou brûler, même après usage.
pi_41415628
ik heb al mijn vrienden ook eerst een week geestelijk en lichamelijk vernederd en mishandeld voordat ik kameraadschap voelde.
underground forever baby
pi_41415673
Iedereen heeft natuurlijk de keuze om daar wel of niet aan mee te doen. Zelf trekt mij het onderwerpen aan een (bepaalde) groep niet zo aan.
pi_41415753
Ontgroening...bah......het is zo gewoon toen ik studeerde, maar ik ben nu een paar jaartjes ouder en begrijp wat er bah aan is. Dat ga ik hier niet neerzetten, want dat weten jullie zelf ook wel. Maar als je ..............blah blah..........je weet het wel.......hoor je nergens bij!
pi_41415760
Toch zijn er gelukkig studenten die wat verder kijken dan hun neus lang is..........daar moeten we het van hebben
pi_41417154
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 03:25 schreef Laton het volgende:
ik heb al mijn vrienden ook eerst een week geestelijk en lichamelijk vernederd en mishandeld voordat ik kameraadschap voelde.
pi_41417212
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 14:17 schreef bolletje_25 het volgende:
Kan me trouwens ook precies voorstellen wat voor type TS is.

Vooroordeel? Ja.
Wat voor type dan? Op dit gebied kijk ik er ongeveer gelijk tegen aan als TS, dus ben reuze benieuwd.
pi_41417272
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 09:28 schreef Alicey het volgende:

[..]

Wat voor type dan? Op dit gebied kijk ik er ongeveer gelijk tegen aan als TS, dus ben reuze benieuwd.
Ik doe een gokje: we zijn nerds zonder vrienden. We zijn lelijk, bang uitgevallen en simpelweg compleet mislukt als mens.
pi_41418210
Mij trekt het ook niet, maar ik merk wel dat een groot aantal mensen die ontgroend zijn daar buitengewoon tevreden over zijn. Ieder z'n keuze. Ik geloof overigens niet dat mensen die er op tegen zijn jaloers zijn of balen dat ze er niet bij horen: voor sommige mensen ís een ontgroening gewoon iets afschrikwekkends. Ik zou er zelf ook niet aan moeten denken, maar ik heb inmiddels wel zoiets van, als anderen dat willen gaan ze hun gang maar, blijkbaar hechten ze er veel waarde aan.

Wat ik wel shockerend vind zijn sommige excessen, en ja, ik weet dat dat uitzonderingen zijn en dat het voor studentenverenigingen misschien wel klote is als juist dat de bekendheid haalt, maar dat vind ik dan toch de verantwoordelijkheid van degene die te ver is gegaan en niet van degene die dat verhaal naar buiten brengt. Twee weken de macht hebben over een ander brengt in sommige mensen gewoon niet echt het allermooiste naar boven. Dat verenigingen er dan negatiever op komen te staan dan in het algemeen misschien het geval is, dat is dan het gevolg. Als je als ouderejaars iemand gaat ontgroenen moet je ook wel sterk genoeg in je schoenen staan en weten waar de grens ligt. Misschien is dat ook het verschil tussen mensen die zelf gaan ontgroenen omdat ze ontgroening iets nuttigs vinden en mensen die gaan ontgroenen omdat het nu lekker hun beurt is om anderen het leven zuur te maken.
In deze tijd. Mag ik gewoon eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo gelukkig ben geweest als nu?
  zaterdag 2 september 2006 @ 10:58:10 #77
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_41418232
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 09:36 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ik doe een gokje: we zijn nerds zonder vrienden. We zijn lelijk, bang uitgevallen en simpelweg compleet mislukt als mens.
Dat is toch ook zo? .
pi_41418259
http://en.wikipedia.org/wiki/Hazing

Interessant, vooral de referentie aan het Stockholm Syndroom.
pi_41418280
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 10:58 schreef Christine het volgende:

[..]

Dat is toch ook zo? .
Uiteraard.
pi_41418553
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 09:36 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Nou ja, op dat zonder vrienden na klopt dat toch wel?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')