abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 2 september 2006 @ 23:25:58 #101
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_41438605
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 23:16 schreef wouter100 het volgende:
tja of je het leuk vind of niet... je hebt verschillende soorten de ene harder de andere soft. Ook wil ik even zeggen dat je mensen uit een kroeg of studie verening niet al te grote band hebben en dus elkaar vrijer laten of zelfs na de studie niet eens meer ontmoeten.
Ook dat laatste is een vooronderstelling, die lang niet altijd klopt. Zoals ik al schreef, zie ik een aantal mensen uit mijn studententijd nog heel regelmatig. En we zijn nooit ontgroend.
Maar ik geef je gelijk als je bedoelt dat het idee van 'samen iets doormaken' een bestendig groepsgevoel kan kweken. Of die gezamenlijkheid vorm moet krijgen in een ontgroeningskamp vol vernederingen en uitputtingsslagen, is een tweede. Je kan ook voor iets anders kiezen, waarbij het niet meteen duidelijk is wie de baas is, en wie zich daarnaar moet schikken.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_41445549
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 23:16 schreef wouter100 het volgende:
Anyway het gaat bij ontgroenen dat je een band schept met je mede mens. Het leger is een aardig voorbeeld. Je moet daar ook dingen doormaken die juist bedoeld zijn dat je je maten NOOIT of te nimmer in de steek laat ook al vliegen de kogels om je oren.
Dan wijs ik je toch nog even op Wikipedia:

In military circles hazing is sometimes assumed to test recruits under situations of stress and hostility. Although in no way a recreation of combat, hazing does put people into stressful situations that they are unable to control. The problem with this approach is that the stress and hostility comes from inside the group, from the assumed "good guys", and not from outside as in actual combat situation, creating suspicion and distrust towards the superiors and comrades-in-arms. A possible argument against the 'Stockholm Syndrome' theory is that in order to be willing participants recruites may be motivated by a desire to prove to senior soldiers their stability in future combat situations, making the unit more secure. Hazing can in fact produce negative results, making the units more prone to break, desert or mutiny than those with no hazing traditions. This was observed in Russian army in Chechnya, where units with strongest traditions of dedovschina were first to break and desert under enemy fire. At worst, hazing may lead into fragging incidents.
pi_41447457
Het is maar wikipedia hoor.
  zondag 3 september 2006 @ 12:08:54 #104
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_41447607
quote:
Op zondag 3 september 2006 12:01 schreef ocf81 het volgende:
Het is maar wikipedia hoor.
Dus dan is het niet waar wat er staat en allemaal onzin.
pi_41447653
Nee, maar wat er staat over wat er precies in rusland gebeurt is ook niet heel verifieerbaar door ons en verder is wikipedia niet gechecked op betrouwbaarheid.
Om wikipedia zo als de kern van je betoog te gaan gebruiken is dus niet heel erg verstandig omdat je dan geheel berust op onbewtouwbare feiten.

[ Bericht 34% gewijzigd door #ANONIEM op 03-09-2006 14:38:58 ]
pi_41447711
Echte eigen bijdrages heb ik de topicstarter ook nog niet zien maken. En voor betere bronnen zou je Picarta, PsychLIT of PsychInfo eens kunnen proberen.
pi_41448684
quote:
Op zondag 3 september 2006 12:10 schreef ocf81 het volgende:
Nee, maar wat er staat over wat er precies in rusland gebeurt is ook niet heel verifieerbaar door ons en verderwikipedia niet gechecked op betrouwbaarheid.
Om wikipedia zo lals de kern van je betoog te gaan gebruiken is dus niet heel erg verstandig omdat je dan geheel berus op onbewtouwbare feiten.
Er is al meer dan eens bewezen dat Wikipedia iha zeer betrouwbare informatie biedt. Bovendien worden er bronnen geciteerd. En het lijkt mij nou niet bepaald uit de lucht gegrepen dat heftige ongroeningsrituelen ervoor kunnen zorgen dat iemand op een later tijdstip 'knapt'. Verder gebruik ik Wikipedia niet als 'de kern van mijn betoog', maar gewoon als referentie over een aantal verschijnselen.
pi_41448924
quote:
Op zondag 3 september 2006 12:56 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Er is al meer dan eens bewezen dat Wikipedia iha zeer betrouwbare informatie biedt.
Excuse me?
Kun je dit zinnetje ook aantonen? Met een linkje of twee?

Van Wikipedia wordt veel beweerd; dat scholieren het tegenwoordig vaak als enige bron gebruiken, dat het een hoge status toegedicht krijgt, dat de informatie helemaal niet gegarandeerd is... maar wat jij hier beweert heb ik nou juist nog nooit gelezen.
Is dit gewoon jouw mening of kun je een linkje geven van dat 'bewijs'?
pi_41449191
In deze tijd. Mag ik gewoon eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo gelukkig ben geweest als nu?
pi_41449228
O ja, en hier de oorspronkelijke bron, de link die Tweakers plaatst: http://www.nature.com/news/2005/051212/full/438900a.html

(Niet om me inhoudelijk in de strijd te mengen of zo, ik blijf verder bij mijn idee over ontgroeningen dat iedereen het fijn voor zichzelf moet weten, maar ik had het dus ook gehoord van Wikipedia).
In deze tijd. Mag ik gewoon eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo gelukkig ben geweest als nu?
pi_41449229
quote:
Dat door Encyclopaeda Britannica volledig ontkracht is.
pi_41449254
quote:
Op zondag 3 september 2006 13:19 schreef LedZep het volgende:

Dat door Encyclopaeda Britannica volledig ontkracht is.
O okee, dat zal verder wel, nogmaals, ik meng me er inhoudelijk niet in.
pi_41472479
ontopic. Er staat dus dat het "MOGELIJK" slecht is als je inderdaad helemaal to the bone iemand gaat gek maken maar er staat ook dat het juist " is that in order to be willing participants recruites may be motivated by a desire to prove to senior soldiers their stability in future combat situations, making the unit more secure. " opleverd. Een ontgroening zoals soms door de media naar buiten wordt gegooid zijn meestal omdat deze journalisten erg negatief tegenover dit staan en hopen op een smeuig verhaal JA er valt wel eens iemand JA er wordt tegen je geschreeuwd MAAR je moet ook weten dat fysiek geweld en alcohol uit den boze zijn. Het is immers niet een boks wedstijd om even te laten zien welke persoon de beste is.
  maandag 4 september 2006 @ 07:37:27 #114
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_41473373
Ja, das allemaal wel leuk en niet aardig, maar we hebben het hier wel over STUDENTEN! Sinds wanneer komen die in "combat situations"? Doe ff normaal man.
Get on your boots!
16-11-09 Muse - Lanxess Arena Keulen
Last.fm | Twitter
pi_41473512
Is inderdaad deels iets wat je psychologische oorlogsvoering zou kunnen noemen.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_41474513
quote:
Op maandag 4 september 2006 07:37 schreef Dandelion het volgende:
Ja, das allemaal wel leuk en niet aardig, maar we hebben het hier wel over STUDENTEN! Sinds wanneer komen die in "combat situations"? Doe ff normaal man.
Als er een andere vereniging langs komt (ok, niet echt, maar je moet je wel een weg naar binnen werken bij een inval)

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 04-09-2006 09:34:08 ]
pi_41485391
quote:
Op maandag 4 september 2006 07:37 schreef Dandelion het volgende:
Waar in de OP zie je staan dat het specifiek over studenten gaat? Dit topic gaat over ontgroening als verschijnsel. En de psychologische mechanismen zijn bij studenten heus niet anders dan bij soldaten, nog afgezien van de vraag of die mechanismen negatieve danwel positieve effecten teweegbrengen.
  maandag 4 september 2006 @ 17:13:58 #118
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_41485412
Je weet trouwens wel dat je ook een ontgroening moet ondergaan om je Rotterdamse te mogen noemen Isegrim?
pi_41485779
quote:
Op maandag 4 september 2006 17:13 schreef Alicey het volgende:
Je weet trouwens wel dat je ook een ontgroening moet ondergaan om je Rotterdamse te mogen noemen Isegrim?
Door 5 antillianen genomen worden in een kelderbox?
fan van Putin, Baudet, Jorge Lorenzo en Assad
  maandag 4 september 2006 @ 17:27:43 #120
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_41485817
quote:
Op maandag 4 september 2006 17:26 schreef Beach het volgende:

[..]

Door 5 antillianen genomen worden in een kelderbox?

---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
pi_41485997
Ik word regelmatig door een halve Antilliaan genomen, maar meestal niet in een kelderbox.

En dan nu maar weer ontopic?
  maandag 4 september 2006 @ 18:25:47 #122
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_41487590
quote:
Op maandag 4 september 2006 17:13 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Waar in de OP zie je staan dat het specifiek over studenten gaat? Dit topic gaat over ontgroening als verschijnsel. En de psychologische mechanismen zijn bij studenten heus niet anders dan bij soldaten, nog afgezien van de vraag of die mechanismen negatieve danwel positieve effecten teweegbrengen.
ah ok, dan had ik even mijn eigen verbeelding te veel gebruikt.
Overigens vind het ik het in het leger toelaatbaarder dan bij studenten. Wat niet weg neemt dat ik tegen ben.
Get on your boots!
Last.fm | Twitter
pi_41487628
Waarom acht je het in het leger toelaatbaarder?
  maandag 4 september 2006 @ 18:55:08 #124
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_41488518
mijn reden was om lid te worden van een club waar ik nog dagelijks profijt en plezier van heb. die ontgroening is alleen maar eng als je je hele leven al gepest bent. en dan nog maakt het je sterker, zag ik.

teambuilding optima forma. niks meer, niks minder. misschien net zo elitair als de jacht, but who fucking cares. die paar weken zijn een twee dubbeltje op miljoen euro als het op vriendschap, levensles en toekomst gaat.

ik ken geen oudstudent uit mijn dispuut die nog regelmatig moet terugdenken aan de ontgroening en heel hard moet lachen om zijn verschutting destijds.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  maandag 4 september 2006 @ 19:24:48 #125
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_41489554
quote:
Op maandag 4 september 2006 18:27 schreef Isegrim het volgende:
Waarom acht je het in het leger toelaatbaarder?
mja misschien omdat je daar nu eenmaal getraind wordt om blind orders op te volgen. Als je de belachelijke dingen tijdens een ontgroening al doet zonder tegen stribbelen, komt het met zinnige orders wel goed. Ofzo.
quote:
Op maandag 4 september 2006 18:55 schreef zoalshetis het volgende:
mijn reden was om lid te worden van een club waar ik nog dagelijks profijt en plezier van heb. die ontgroening is alleen maar eng als je je hele leven al gepest bent. en dan nog maakt het je sterker, zag ik.
Met dat laatste ben ik het absoluut niet eens. Ik heb altijd sterk in mijn schoenen gestaan, was niet zo snel onder de indruk van mensen etc etc. Daar de ontgroening en ik denk vooral door de onrechtvaardige behandeling heb ik een behoorlijke tik gekregen, en ben ik op boven genoemde punten niet meer zoals ik eerder was. Niet dat ik nu een compleet gestoorde idioot ben, maar het heeft mij dus weldegelijk negatief beinvloed.
Get on your boots!
Last.fm | Twitter
pi_41502762
quote:
Op maandag 4 september 2006 19:24 schreef Dandelion het volgende:

Met dat laatste ben ik het absoluut niet eens. Ik heb altijd sterk in mijn schoenen gestaan, was niet zo snel onder de indruk van mensen etc etc. Daar de ontgroening en ik denk vooral door de onrechtvaardige behandeling heb ik een behoorlijke tik gekregen, en ben ik op boven genoemde punten niet meer zoals ik eerder was. Niet dat ik nu een compleet gestoorde idioot ben, maar het heeft mij dus weldegelijk negatief beinvloed.
Jij spreekt voor jezelf, vanuit je eigen ervaringen. Mijn ervaring is juist compleet tegenovergesteld. Ik was voor mijn ontgroening een stuk minder zelfverzekerd, stond minder sterk in mijn schoenen en had veel minder snel een grote bek. Nu (oke, inmiddels een jaar later, en het lidmaatschap an sich heeft daar natuurlijk ook zijn steentje aan bijgedragen) boeit het me geen ene fuck wat mensen over me denken, ben helemaal tevreden met wie ik ben, en als je een grote bek hebt tegen mij, dan heb ik een grotere bek terug.

Jij hebt, naar mijn mening, het hele spelletje véél te serieus genomen. Het is allemaal niet persoonlijk. Op dat moment ben je een feut. Een feut, niet 'de' feut of 'meneer hoejeookheet'. Niet meer, niet minder. Toen ik tijdens mijn groentijd beledigd werd, haalde ik mijn schouders op, kraamde iets uit van 'flikker op' en iedereen vond het geweldig, dat was de reactie die ze wilden horen. Natuurlijk krijg je dan wel extra gezeik over je heen, maar dan nog is en blijft het een spelletje.

Het is weer begonnen! Die kutfeuten gaan helemaal naar de tyfus!
It's the return of the motherfuckin' brainiacs!
pi_41503761
Nu snap ik waarom de smurfen blauw zijn! Allemaal ontgroend natuurlijk
  dinsdag 5 september 2006 @ 07:47:36 #128
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_41506265
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 01:44 schreef Unity het volgende:

[..]
Jij hebt, naar mijn mening, het hele spelletje véél te serieus genomen. b]
Dat kan. Maar het is vooral mij rechtvaardigheidsgevoel wat in opstand is gekomen. En misschien komt dat wel doordat ik het te serieus nam ja. Maar ik kan er niet zo goed tegen dat je eerst wordt 'geleerd' voor je mede-'feuten' op te komen, en vervolgens midden in de nacht enkelen moet gaan wekken, terwijl ze doodop zijn. Ik kan er niet zo goed tegen dat de strafcommissie of weet ik veel hoe die hufters heetten beslootten een spelletje triviant te spelen: bij een fout kreeg je een rauw ei naar je kop. En dat die sukkels dan door het lint gaan omdat je alles goed hebt, en dus vervolgens toch een lading over je heen krijgt. Ik kan er niet zo goed tegen dat er een opstand moet komen, die achteraf tot in de puntjes geregisseerd blijkt te zijn. :"Wat goed dat jullie voor je feuten opkwamen" ja duh, alleen een ongelofelijke mongool zou dat in zo'n situatie niet doen.
quote:
maar dan nog is en blijft het een spelletje
Tja zo kun je het zien. Ik houd niet zo van spelletjes waarbij mensen beschadigd kunnen worden.
Get on your boots!
Last.fm | Twitter
  dinsdag 5 september 2006 @ 08:52:23 #129
79143 Darkwolf
To the moon I howl
pi_41506882
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 07:47 schreef Dandelion het volgende:
Tja zo kun je het zien. Ik houd niet zo van spelletjes waarbij mensen beschadigd kunnen worden.
En daar sla je de spijker op zijn kop!
pi_41507702
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 07:47 schreef Dandelion het volgende:
Ja, daar heb je gelijk in. Het kan gebeuren, maar dankzij strenge controle wordt in ieder geval de kans op fysieke beschadiging beperkt. Geestelijk.. Tsja, daar moet je zelf ook rekening mee houden als jij je inschrijft. Weten waar jouw grenzen liggen en die niet overschrijden. Uiteindelijk is het ook allemaal vrijwillig, dus als jij wilt stoppen, kan dat gewoon.

Ik ben het helemaal met je eens als je zegt dat sommige verenigingen te hard ontgroenen. Ik vind echter een ontgroening an sich een noodzakelijk kwaad. Zou er geen ontgroening zijn, dan zou zelfs de grootste idioot/saaiste rukker zich aansluiten en kan je als dispuut minder goed zien wat voor vlees je in de kuip haalt. Verder denk ik dat de ontgroening bij mijn vereniging iets beter verantwoord kan worden en dus iets minder hard is/was.
  dinsdag 5 september 2006 @ 14:11:45 #131
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_41514797
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 09:37 schreef Unity het volgende:

[..]
Geestelijk.. Tsja, daar moet je zelf ook rekening mee houden als jij je inschrijft. Weten waar jouw grenzen liggen en die niet overschrijden. Uiteindelijk is het ook allemaal vrijwillig, dus als jij wilt stoppen, kan dat gewoon.
Noem me naief, want dat was het ook, maar bij 'mijn' vereniging werd dat dus niet van te voren verteld. Er werd bijzonder weinig info gegeven over dat 'gezellige, traditionele uitstapje'. En ja, ik, groen als gras, dacht dus inderdaad aan een gezellig uitstapje.
Tijdens de ontgroening zelf had ik inderdaad kunnen stoppen. Maar om de een of andere reden wilde ik me echt niet op mijn kop laten zitten door die arrogante ballen. Ik weet ook niet of ik er dan beter van af was gekomen eigenlijk (gewoon in mijn kop).
quote:
Ik ben het helemaal met je eens als je zegt dat sommige verenigingen te hard ontgroenen. Ik vind echter een ontgroening an sich een noodzakelijk kwaad. Zou er geen ontgroening zijn, dan zou zelfs de grootste idioot/saaiste rukker zich aansluiten en kan je als dispuut minder goed zien wat voor vlees je in de kuip haalt.
Nou ja ik heb later bij een zeer gezellige vereninging gezeten, waar geen ontgroening was. Iedere student kon daar gewoon lid worden. En ook daar zat het goed in elkaar allemaal, geen gezeik, veel actieve leden, en de niet actieve leden kwamen gewoon langs voor een pintje, prima geregeld.
Get on your boots!
Last.fm | Twitter
pi_41515273
R&P -> SES
♥ K, N, R en F ♥
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 5 september 2006 @ 14:33:07 #133
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_41515400
introductie in Vlissingen; http://www.cafepopeye.nl/gallery/Intro062?page=1 kijk rustig eens verder op bijvoorbeeld pagina 10 enzo
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  Moderator dinsdag 5 september 2006 @ 14:35:40 #134
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_41515477
Dit mag verder naar daar >> Ontgroening Deel Twee

Mergen heeft in dit geval geen zin

[ Bericht 3% gewijzigd door Rene op 05-09-2006 17:07:02 ]
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_41518294
Toch maar weer in R&P.
En wel om deze reden:

Toch is dit een betere plaats lijkt mij, gezien deze post van de TS:
quote:
Op maandag 4 september 2006 17:13 schreef Isegrim het volgende:

pi_41520744
Ik zit niet bij een studentenvereniging maar ik heb vrienden zat... daar heb ik echt geen verplichte en geforceerde gezellige avondjes voor nodig! Ik vind dat je zelf je best moet doen om vrienden te maken, en om een goede sterke band op te bouwen met mensen die je echt graag mag. Als je daarbij "geholpen" moet worden door een ontgroening... tja, het lijkt mij onnodig.
you look so fine
I want to break your heart
and give you mine
pi_41523657
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 09:37 schreef Unity het volgende:
Zou er geen ontgroening zijn, dan zou zelfs de grootste idioot/saaiste rukker zich aansluiten en kan je als dispuut minder goed zien wat voor vlees je in de kuip haalt.
Want alleen leuke mensen doen mee aan een ontgroening? En of iemand een idioot of saai is, dat is objectief vast te stellen? Mijn wenkbrauwen zitten heel hoog nu.
pi_41524356
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 19:05 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Want alleen leuke mensen doen mee aan een ontgroening? En of iemand een idioot of saai is, dat is objectief vast te stellen? Mijn wenkbrauwen zitten heel hoog nu.
Haal die wenkbrauwen maar weer naar beneden want je zit onzin te spuien. Met wat ik schreef, doelde ik op het volgende.

Gisteravond, de feuten kwamen in groepjes langs, werden onder druk gezet, uitgekafferd, maar ze kregen wel een kans om te praten. Aan het eind van ieder groepje werd de balans opgemaakt, wie was cool, en wie niet. Bijna het hele dispuut vond practisch dezelfde gasten lachen, danwel een sukkel. Sommige mensen passen gewoon niet bij ons dispuut, dus die willen wij er niet bij hebben, zo simpel is het. In onze ogen zijn de gasten die wij niet in eerste instantie verder willen leren kennen sukkels. Noem het arrogant, maar bij dit soort dingen moet je jezelf nou eenmaal een arrogante houding aanmeten, anders zit je over een half jaar met dispuutsgenoten die helemaal buiten de boot vallen.

Zou er geen ontgroening zijn, dan zouden wij misschien inderdaad wel de grootste rukkers van de hele groep er uit kiezen. Kijk, natuurlijk kan je ook kennis maken op een andere manier, maar het probleem is dat veel mensen zich dan anders voordoen dan ze werkelijk zijn, terwijl onder druk dit een stuk moeilijker is. (en anders vallen ze later bij de ontgroening alsnog door de mand)

Daar komt bij: veel mensen sluiten zich aan bij een corporale vereniging terwijl dat eigenlijk gewoon niet aan hun is besteed. Heel toevallig zijn dat precies dezelfde mensen die na de ontgroening alsnog hun lidmaatschap stopzetten. Ik ben er van overtuigd dat, indien er geen KMT was, dit aantal veel en veel hoger was. Daar heb ik geen bewijzen voor, dat is gewoon een voorgevoel.
pi_41524465
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 19:29 schreef Unity het volgende:
Gisteravond, de feuten kwamen in groepjes langs, werden onder druk gezet, uitgekafferd, maar ze kregen wel een kans om te praten. Aan het eind van ieder groepje werd de balans opgemaakt, wie was cool, en wie niet. Bijna het hele dispuut vond practisch dezelfde gasten lachen, danwel een sukkel.
Het is dus eigenlijk een soort ballotagecommissie? Ik dacht dat iedereen gewoon lid mocht worden van elke vereniging. Alsof je iemand in een paar dagen kunt leren kennen. Lijkt me een oppervlakkige bedoening.
quote:
Zou er geen ontgroening zijn, dan zouden wij misschien inderdaad wel de grootste rukkers van de hele groep er uit kiezen. Kijk, natuurlijk kan je ook kennis maken op een andere manier, maar het probleem is dat veel mensen zich dan anders voordoen dan ze werkelijk zijn, terwijl onder druk dit een stuk moeilijker is. (en anders vallen ze later bij de ontgroening alsnog door de mand)
In welke zin leer je iemand kennen zoals hij werkelijk is tijdens een ontgroening? En wat zijn de voorwaarden voor 'cool-zijn'? Als je gaat janken bijvoorbeeld ben je een sukkel?
quote:
Daar komt bij: veel mensen sluiten zich aan bij een corporale vereniging terwijl dat eigenlijk gewoon niet aan hun is besteed. Heel toevallig zijn dat precies dezelfde mensen die na de ontgroening alsnog hun lidmaatschap stopzetten. Ik ben er van overtuigd dat, indien er geen KMT was, dit aantal veel en veel hoger was. Daar heb ik geen bewijzen voor, dat is gewoon een voorgevoel.
Is dat erg dan, dat mensen het na een poosje voor gezien houden? Het is toch geen religie ofzo?
pi_41524874
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 19:33 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Het is dus eigenlijk een soort ballotagecommissie? Ik dacht dat iedereen gewoon lid mocht worden van elke vereniging. Alsof je iemand in een paar dagen kunt leren kennen. Lijkt me een oppervlakkige bedoening.
Mwah, dat lijkt me niet. Het werkt hetzelfde als een eerste indruk/ontmoeting. Laatst las ik ook weer dat uit een onderzoek bleek dat bij een sollicitatiegesprek ze na een paar minuten al weten of het wat is of niet. Dit geldt niet alleen voor sollicitatiegesprekken, maar voor practisch alles. Natuurlijk kén je niet iemand niet na zo'n indruk, maar oppervlakkig selecteren via eerste indrukken doet iedereen en is ook heel nuttig.

Overigens heb ik geen ontgroening gedaan, ga er ook geen lopen, maar ik zie het bezwaar ook niet echt. De mensen die zich inschrijven kiezen ervoor, net als het recht dat je hebt om te stoppen. Weliswaar is dit nog tricky omdat je onder groepsdruk staat en je jezelf niet wilt laten kennen ten opzichte van anderen, maar je weet waar je aan begint. Anders ben je gewoon naiëf en moet je dat worden afgeleerd.
Het doet er niet toe wie ik ben, maar wie ik wil zijn.
pi_41525148
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 19:33 schreef Isegrim het volgende:

[..]

[..]

In welke zin leer je iemand kennen zoals hij werkelijk is tijdens een ontgroening? En wat zijn de voorwaarden voor 'cool-zijn'? Als je gaat janken bijvoorbeeld ben je een sukkel?
[..]

Is dat erg dan, dat mensen het na een poosje voor gezien houden? Het is toch geen religie ofzo?
Tuurlijk kun je lid worden van elke vereniging, maar bij ons is het zo dat uiteindelijk het dispuut mag kiezen wie hij wel of niet een uitnodiging verstuurt. Daarna is het de feut zijn beurt om te kiezen welke van de disputen van wie hij een uitnodiging heeft gekregen, zijn voorkeur heeft. Ieder dispuut heeft zijn eigen identiteit, als het ware, en niet iedereen past (in eerste instantie) daarbij.

En zoals Avani al zei: eerste indruk is belangrijk. Voor de rest, zie haar verhaaltje.

En ja, als je bij mijn vereniging gaat huilen bij de kennismaking met de disputen dan ben je inderdaad een laffe twat. Dat stelt echt niks voor, zolang je het maar niet persoonlijk neemt.
pi_41525192
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 19:46 schreef Avani het volgende:

[..]

Mwah, dat lijkt me niet. Het werkt hetzelfde als een eerste indruk/ontmoeting. Laatst las ik ook weer dat uit een onderzoek bleek dat bij een sollicitatiegesprek ze na een paar minuten al weten of het wat is of niet. Dit geldt niet alleen voor sollicitatiegesprekken, maar voor practisch alles. Natuurlijk kén je niet iemand niet na zo'n indruk, maar oppervlakkig selecteren via eerste indrukken doet iedereen en is ook heel nuttig.
Als je het toch al binnen een paar minuten weet, dan kun je die ontgroening dus ook wel achterwege laten.
quote:
Weliswaar is dit nog tricky omdat je onder groepsdruk staat en je jezelf niet wilt laten kennen ten opzichte van anderen,
Dat hoeft niet eens zozeer bewust te zijn. Kijk naar zaken als het Stanford Prison Experiment e.d. De omstandigheden zijn niet zo héél anders. In het Stanford-experiment waren de deelnemers op de hoogte van het feit dat het een 'spel' was en toch liep het enorm uit de hand...
pi_41525267
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 19:55 schreef Unity het volgende:
En ja, als je bij mijn vereniging gaat huilen bij de kennismaking met de disputen dan ben je inderdaad een laffe twat. Dat stelt echt niks voor, zolang je het maar niet persoonlijk neemt.
Een 'twat'?

Ik vind dat je dan wel erg makkelijk en vooral ook eenzijdig oordeelt. Ik vraag me af of iemand die in huilen uitbarst omdat het hem teveel wordt, per se een laf persoon is. Ik vind dat nogal een boude uitspraak.
pi_41525416
Ik heb bij een vereniging gezeten (ik ben overigens nog wel lid officieel maar niet meer actief) zonder ontgroening en ik zie duidelijk een verschil met verenigingen met ontgroening. De banden zijn daar veel sterker en minder mensen laten de vereniging voor wat het is. Mijn beste vrienden die ik heb zijn over het algemeen mensen waar je ook mindere momenten meedeelt. Dus ik kan me heel goed voorstellen dat een ontgroening zorgt voor een sterkere band onderling.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_41525609
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 19:57 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Als je het toch al binnen een paar minuten weet, dan kun je die ontgroening dus ook wel achterwege laten.
Dat is voor de leden van de vereniging, vervolgens moeten de "feuten" zoals iedereen het hier noemt nog een gevoel krijgen bij de vereniging. Of misschien dat ze wel denken, nu ik al deze shit heb meegemaakt wil ik hier ook blijven ook, anders heb ik het helemaal voor niks gedaan. Die eerste indruk is meer dus meer voor de vereniging.
quote:
[..]

Dat hoeft niet eens zozeer bewust te zijn. Kijk naar zaken als het Stanford Prison Experiment e.d. De omstandigheden zijn niet zo héél anders. In het Stanford-experiment waren de deelnemers op de hoogte van het feit dat het een 'spel' was en toch liep het enorm uit de hand...
Het liep uit de hand doordat de bewakers een machtsprobleem hadden. De deelnemers konden hier denk ik vrij weinig aan doen. Er was er geloof ik eentje die weg wilde gaan, maar waarom deze toch niet is gegaan weet ik niet meer. Daarnaast zal ook nog wel een gedeelte cognitieve dissonantie meespelen, maar goed ik wil hier nou ook geen psychologische discussie starten.
pi_41525910
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 20:09 schreef Avani het volgende:
Het liep uit de hand doordat de bewakers een machtsprobleem hadden. De deelnemers konden hier denk ik vrij weinig aan doen. Er was er geloof ik eentje die weg wilde gaan, maar waarom deze toch niet is gegaan weet ik niet meer. Daarnaast zal ook nog wel een gedeelte cognitieve dissonantie meespelen, maar goed ik wil hier nou ook geen psychologische discussie starten.
Eh, dat was nou net wel de bedoeling van het topic.

Het liep uit de hand omdat de deelnemers blijkbaar weinig controle hadden over het mechanisme dat zich in werking zette. Waarom zou dat bij een ontgroening niet kunnen gebeuren? De 'ontgroeners' hebben immers een behoorlijke macht over de 'ontgroenden'. Juist daarom vind ik het niet 'maar een spelletje'. Het is in mijn ogen spelen met vuur. Ik las trouwens (op Wikipedia?) dat 'hazing' in de VS officieel verboden is...?
pi_41526828
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 19:59 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Een 'twat'?

Ik vind dat je dan wel erg makkelijk en vooral ook eenzijdig oordeelt. Ik vraag me af of iemand die in huilen uitbarst omdat het hem teveel wordt, per se een laf persoon is. Ik vind dat nogal een boude uitspraak.
Ik bedoelde niet laf als in lafhartig, maar laf als slap. "Die spruitjes smaken een beetje laf". Op die manier. En twat = sukkel. Als iemand gaat janken omdat 'ie niet in ziet dat het een spel is, sorry, dan geef ik hem echt geen props omdat 'ie zo stoer is dat 'ie durft te janken voor 40 man. In de meeste situaties zou ik 'm daar echt niks op aanrekenen, maar bij een ontgroening? Kom op man, bewaar dat toch voor later als je dan per sé moet huilen. Laat zien dat je wat kunt hebben.

Verder, bij mijn vereniging zijn er ontzettend veel commissies die alles tot in de uiterste puntjes controleren en in de gaten houden. Er hoeft maar íets te gebeuren dat te ver gaat en de ontgroener krijgt sancties aan zijn/haar broek. Iedereen houdt daar rekening mee. Inmiddels is het al zo ver dat bij veel verenigingen je de feuten niet eens meer mag aanraken, ook niet met objecten, geen bier (met of zonder -plastic- glas) mag gooien, niet over familie mag beginnen indien de feut dit heeft aangegeven, etc. etc. etc. Natuurlijk zijn de corpora wat zwaarder, maar kijk even hoeveel leden die aantrekken. Meestal zó veel dat er feuten worden uitgeloot. Als je daar geen ontgroening zou hebben, zouden zo veel meer mensen zich aanmelden dat je echt door de bomen het bos niet meer kunt zien.

Oh, en weet jij de geschiedenis van je vereniging? Het lijkt me sterk dat iemand zich daar vrijwillig in gaat verdiepen, en dáár is het algemene deel van de ontgroening voor: kennismaken met en verdiepen in de vereniging en de bijbehorende mores.
pi_41536941
Hee Isegrim, waarom ga je een discussie aan over iets waar je toch alleen maar JOUW gelijk in wilt horen. Je stelt een vraag waar je maar één antwoord op verwacht, namelijk "Ontgroening is kut en dom en moet afgeschaft worden."

Daarnaast baseer je je vooral op indianenverhalen over ontgroening en het corps. Denk je nou echt dat ALLE rare verhalen daaromtrent waar zijn? Dat je rode pepers moet eten omdat het gaaf is (en het liefst zoveel mogelijk)?

Het mooiste verhaal - ik weet nog steeds niet of het waar is - dat ik heb gehoord is dat er ooit een groep nullen / feuten / aspirant-leden op een rijtje werden gezet voor een ranzige gracht. Vervolgens kregen ze het commando "Spring!". Het merendeel deed dat, sommigen niet. Eén jongen was wél slim. Hij sprong gewoon omhoog. Want dat was immers het commando. Niet "Spring erin" of "Ga in het water". Mijns inziens een prima voorbeeld van ontgroening en de bijbehorende eigenschappen: backbone tonen, groepsgevoel creeëren, jezelf leren kennen. Allemaal termen die al aan bod zijn gekomen.
Zum nächsten Mal, bitte nicht die Kinder!
pi_41537169
quote:
Op woensdag 6 september 2006 00:52 schreef WanEnOonlie het volgende:
Het mooiste verhaal - ik weet nog steeds niet of het waar is - dat ik heb gehoord is dat er ooit een groep nullen / feuten / aspirant-leden op een rijtje werden gezet voor een ranzige gracht. Vervolgens kregen ze het commando "Spring!". Het merendeel deed dat, sommigen niet. Eén jongen was wél slim. Hij sprong gewoon omhoog. Want dat was immers het commando. Niet "Spring erin" of "Ga in het water".
Mijn broer heeft dit gedaan, 3 jaar geleden. De voorgroener vond het niet zo leuk en probeerde 'm te dwingen. Drie maal raden wie er nat weg liep.

Overigens was het een sloot, in een weiland.
pi_41539892
quote:
Op woensdag 6 september 2006 00:52 schreef WanEnOonlie het volgende:
Hee Isegrim, waarom ga je een discussie aan over iets waar je toch alleen maar JOUW gelijk in wilt horen. Je stelt een vraag waar je maar één antwoord op verwacht, namelijk "Ontgroening is kut en dom en moet afgeschaft worden."
Dat ik anderen om hun mening vraag betekent nog niet dat ik de mijne wijzig als iemand roept dat ik ongelijk heb. Ja, ik blijf bij mijn mening over ontgroening, maar waarom zou dat betekenen dat ik geen andere meningen wil horen? Dan had ik evengoed geen topic kunnen openen. Ik ben benieuwd waarom mensen het vrijwillig ondergaan. Tot nu toe heb ik een keer of tig van verschillende mensen steeds dezelfde twee argumenten (groepsgevoel, mensen leren kennen) gehoord. Maar als ik dan in discussie ga en die argumenten niet aanvaard, dan betekent dat dat ik geen andere meningen wil horen? Dan wil jij net zo goed alleen maar jouw gelijk horen, of niet?

Of moet ik dan zeggen "Ja, er zit wel wat in hoor, maar ik blijf bij mijn mening." Ik ben het gewoon niet met jullie eens, makkelijk zat. Op het moment dat iemand met werkelijk overtuigende argumenten komt, dan ben ik heel goed in staat om mijn mening aan te passen. Maar ik heb maar weinig overtuigends gelezen. Ik denk niet dat je met ontgroeningen iets bereikt dat je niet ook op een andere manier kunt bereiken.

Ik snap heus wel dat niet alle ontgroeningen gevaarlijk en heftig zijn, maar het is het verschijnsel an sich waar ik iets op tegen heb. Het idee dat je vernederingen moet onder gaan om ergens bij te mogen horen.

[ Bericht 7% gewijzigd door Isegrim op 06-09-2006 07:53:34 ]
pi_41540461
Wat een onzin. In de hele discussie hierboven blijf je vasthouden aan je eigen mening. Dat is een constatering van mijn kant; je stelt een vraag in het begin, krijgt daarop een antwoord en jouw manier van discussie voeren dan is "ik ben het daar niet mee eens, want wat heeft het voor nut". Tja, daar kan ik eerlijk gezegd weinig mee. Er heeft zoveel weinig nut in het leven, maar daar hoor je niet iedereen over klagen. Ontgroening en lidmaatschap van het corps zijn nou eenmaal keuzes, je houdt ervan of niet, en je ziet wel of niet de mooie dingen ervan.

En dat je weinig overtuigends hebt gelezen, ja, daar kan ik ook weinig aandoen. Het hele proces is nou eenmaal moeilijk uit te leggen (niet alleen vanwege de geheimhoudingsplicht).

En voor de goede orde: ik ben niet lid, heb ook geen ontgroening gelopen, maar heb wel voldoende mensen in mijn vriendenkring die dat wél hebben gedaan. En stuk voor stuk zeggen ze "Nee het is niet zo leuk, maar het is het wel waard." En dat lijkt mij het belangrijkst.
  woensdag 6 september 2006 @ 12:57:48 #152
128564 Flibble
Mr. Flibble's very cross
pi_41546672
quote:
Op woensdag 6 september 2006 08:39 schreef WanEnOonlie het volgende:
Wat een onzin. In de hele discussie hierboven blijf je vasthouden aan je eigen mening. Dat is een constatering van mijn kant; je stelt een vraag in het begin, krijgt daarop een antwoord en jouw manier van discussie voeren dan is "ik ben het daar niet mee eens, want wat heeft het voor nut". Tja, daar kan ik eerlijk gezegd weinig mee. Er heeft zoveel weinig nut in het leven, maar daar hoor je niet iedereen over klagen. Ontgroening en lidmaatschap van het corps zijn nou eenmaal keuzes, je houdt ervan of niet, en je ziet wel of niet de mooie dingen ervan.
Er is toch niks mis met bij je mening blijven maar wel wat willen weten van die van anderen? Ik blijf ook bij mijn mening (dezelfde als die van TS) maar vind het wel leuk om de reacties van anderen te lezen.
King illegal forest to pig wild kill in it a is!!!!
pi_41547515
Mening hebben is niet erg, maar wel de manier waarop m.i. Daar kan je het ook over eens of oneens zijn.
pi_41553470
TS is eigenlijk op zoek naar bevestiging van de eigen mening, ofwel TS staat niet open voor discussie?
pi_41555020
quote:
Op woensdag 6 september 2006 16:46 schreef ocf81 het volgende:
TS is eigenlijk op zoek naar bevestiging van de eigen mening, ofwel TS staat niet open voor discussie?
Wat ik idd zei.
pi_41555966
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 20:17 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Eh, dat was nou net wel de bedoeling van het topic.

Het liep uit de hand omdat de deelnemers blijkbaar weinig controle hadden over het mechanisme dat zich in werking zette. Waarom zou dat bij een ontgroening niet kunnen gebeuren? De 'ontgroeners' hebben immers een behoorlijke macht over de 'ontgroenden'. Juist daarom vind ik het niet 'maar een spelletje'. Het is in mijn ogen spelen met vuur. Ik las trouwens (op Wikipedia?) dat 'hazing' in de VS officieel verboden is...?
Ja, ik snap dat een discussie logisch is bij zo'n topic, maar ik zelf had daar nou net geen zin in. Niet omdat ik geen interesse heb in andermans mening, maar gewoon puur omdat ik daar niet altijd zin in heb.

Anyway, die gevangen hadden natuurlijk geen controle over het principe. Dat is in het normale leven toch ook zo? Dus daar was niks anders aan. Ik denk dat het fout was gegaan doordat er geen leiding was om de bewakers in controle te houden. Dat is dé essentie van het experiment. Zelfde verklaring valt te geven waarom er amerikaanse soldaten in het nieuws kwamen met schandalen ten opzichte van gevangen in Irak.

Zolang er een juiste controle is op de ontgroeners en dat die niet te ver gaan (wat naar mijn weten ook in de meeste gevallen zo is), is er niks aan de hand. Dan kan je ook nog afvragen wiens verantwoordelijkheid het is wat er allemaal gebeurd. Sommige mensen vinden misschien dat een vereniging niet te ver mag gaan en het zijn verantwoording is, maar ik zelf ben weer iemand die vindt dat het je eigen verantwoordelijkheid is, jouw keuze dus ook jouw consequenties maar moet dragen.
pi_41556279
Van mij hoeft het ook niet verboden te worden hoor. Mensen moeten zelf maar weten wat ze doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')