Ik moet je eerlijk bekennen dat ik het niet uitgebreid heb zitten bekijken. Ik heb er een beetje door heen gebladerd en wat ik las was gewoon erg leuk om te lezen. In ieder geval zo leuk dat ik 'm nu ook ga bestellen.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 14:27 schreef Thomasumo het volgende:
Wat ik er van begrijp is die tweede een uitgebreide heruitgave van de onderste. Ze zijn beiden gewoon op Bol te verkrijgen. Ik ga eerst Baker uit lezen. Tegen die tijd moet Mingus binnen zijn. Geef even een recentie hier over de Anecdotes, als die goed is bestel ik die ook nog even.
Een van mijn herontdekkingen via het boek over Baker is Horace Silver. Was hem eerlijk gezegd een beetje vergeten.Zeer alround deze man.
Wat voor jazz vind je leuk (druk/neurotisch, rustig, swingend)? Er is van alles.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 11:30 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
en ookal heb ik hier nog amper gepost , zou ik wel weer eens wat leuke aanraders willen hebben om te luisteren
de snelheid maakt mij niet gek veel uit , zowiezo wel instrumentaal en ik ben ook niet vies van de wat expirimentelere kanten (fusion/acid jazz)quote:Op donderdag 17 augustus 2006 11:44 schreef Doff het volgende:
Wat voor jazz vind je leuk (druk/neurotisch, rustig, swingend)? Er is van alles.
Voor fusion zou ik in ieder geval beginnen met Bitches Brew van Miles Davis. Live-Evil is ook erg gaaf, maar minder toegankelijk. De Jack Johnson sessies zijn ook geweldig. En als je dat leuk vindt kan je misschien naar wat eigen spul van John McLaughlin luisteren.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 11:56 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
de snelheid maakt mij niet gek veel uit , zowiezo wel instrumentaal en ik ben ook niet vies van de wat expirimentelere kanten (fusion/acid jazz)
Heb dat fotoboek wel eens in handen gehad, maar plaatjes van dode mensen vind ik niet veel aan. Vond het weinig sfeer uit ademen...quote:Op donderdag 17 augustus 2006 11:44 schreef Doff het volgende:
[..]
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik het niet uitgebreid heb zitten bekijken. Ik heb er een beetje door heen gebladerd en wat ik las was gewoon erg leuk om te lezen. In ieder geval zo leuk dat ik 'm nu ook ga bestellen.
En Horace Silver is natuurlijk gewoon geweldig.
Misschien nog een aanrader overigens: het fotoboek voor Blue Note van Francis Wolff. Er staan echt ontzettend gave foto's in (onder andere van lui als Horace Silver, John Coltrane, Lee Morgan, Freddie Hubbard, Jimmy Smith, Stanley Turrentine, Don Cherry, eigenlijk bijna iedereen die voor Blue Note in die jaren heeft opgenomen).
Heb juist het tegenovergestelde. De foto's zijn echt ontzettend mooi imo. Voegt voor mij echt wat toe aan de muziek.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 15:53 schreef Thomasumo het volgende:
[..]
Heb dat fotoboek wel eens in handen gehad, maar plaatjes van dode mensen vind ik niet veel aan. Vond het weinig sfeer uit ademen...
thanx , ik ga er eens wat van luisteren , je krijgt mijn mening wel laterquote:Op donderdag 17 augustus 2006 12:24 schreef Doff het volgende:
[..]
Voor fusion zou ik in ieder geval beginnen met Bitches Brew van Miles Davis. Live-Evil is ook erg gaaf, maar minder toegankelijk. De Jack Johnson sessies zijn ook geweldig. En als je dat leuk vindt kan je misschien naar wat eigen spul van John McLaughlin luisteren.
Andere open deuren zijn de Mahavishnu Orchestra, Weather Report en het label CTI heeft ook behoorlijk wat van dat spul opgenomen, maar dat is lang niet allemaal even goed imo. Ook erg fijn, soms wel wat zoetjes is Live at the Greek van Stanley Clarke, met een supervette versie van School Days (eigenlijk alleen daarom al ik de moeite waard).
Ben benieuwd wat je er van vindt.
Ik vind het nog al wat om een jazz nieuweling meteen bitchesbrew aan te raden. Wil je wat rustiger beginnen, koop dan wat van de CD's uit de OP. Werk je via Kind of Blue op, vergeet onderweg ook zeker Charlie Parker en Lee Morgan niet. Dat bereid je veel beter voor op de chaos die free jazz is.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 00:40 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
thanx , ik ga er eens wat van luisteren , je krijgt mijn mening wel later
Dat eeuwige Kind of Blue. Erg mooie cd hoor, maar er zijn vast wel mensen die iets als Bitches Brew ook kunnen waarderen, vooral als ze aangevene niet vies te zijn van de experimentele kant en fusion.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 09:08 schreef Thomasumo het volgende:
[..]
Ik vind het nog al wat om een jazz nieuweling meteen bitchesbrew aan te raden. Wil je wat rustiger beginnen, koop dan wat van de CD's uit de OP. Werk je via Kind of Blue op, vergeet onderweg ook zeker Charlie Parker en Lee Morgan niet. Dat bereid je veel beter voor op de chaos die free jazz is.
Ik weet het, Kind of Blue is de bubbelgum pop van de Jazz. Maar daarom juist uitermate geschikt als voet tussen de deur. Het is een mooie opbouwer, die draai je na een jaar niet meer omdat je zoveel ander moois hebt ontdekt.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 10:20 schreef Doff het volgende:
[..]
Dat eeuwige Kind of Blue. Erg mooie cd hoor, maar er zijn vast wel mensen die iets als Bitches Brew ook kunnen waarderen, vooral als ze aangevene niet vies te zijn van de experimentele kant en fusion.
Bitches Brew freejazz? Totaal niet te vergelijken met spul van Coltrane of Sanders vind ik. Waar vind je bij Coltrane elektrische instrumenten en van die 'opzwepende' ritmes terug?quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 11:22 schreef Thomasumo het volgende:
[..]
Ik weet het, Kind of Blue is de bubbelgum pop van de Jazz. Maar daarom juist uitermate geschikt als voet tussen de deur. Het is een mooie opbouwer, die draai je na een jaar niet meer omdat je zoveel ander moois hebt ontdekt.
Bitches brew vind ik persoonlijk een overgewaardeerde sessie. Wil je je begeven op het gladde ijs van free jazz neem dan het latere werk van Coltrane of Pharaoh Sanders.
BB ligt veel zwaarder op de maag dan die twee heren en het geeft een wat bredere weergave van wat freejazz allemaal te bieden heeft.
Hij zei fushion EN free jazz hequote:Op vrijdag 18 augustus 2006 11:27 schreef Doff het volgende:
[..]
Bitches Brew freejazz? Totaal niet te vergelijken met spul van Coltrane of Sanders vind ik. Waar vind je bij Coltrane elektrische instrumenten en van die 'opzwepende' ritmes terug?
Hoho, Allmusic zegt:quote:Op zondag 27 augustus 2006 13:53 schreef Zanderrr het volgende:
Ik denk dat de meeste naslagwerken meer op de Engelstalige markt gericht zijn, en op albums die internationaal goed verkrijgbaar zijn. Voor producties die in Nederland in eigen beheer of op kleine labeltjes zijn uitgebracht, zal het wel een stuk lastiger zijn om een vergelijkbare site te vinden.
Hmm, hier is een schone taak weggelegd voor iemand...
En als je belangrijker bent dan 2 unlimited dan mag je best een mooi plekje krijgen.quote:Dutch saxophonist, clarinetist, composer and bandleader Willem Breuker is probably the single most well known, prolific, and influential figure in 20th century Dutch music.
Dus je wilt nu gewoon een rijte namen hebben die iets te maken hebben met een trompet en vocaal?quote:Op woensdag 6 september 2006 20:02 schreef wonderer het volgende:
Misschien kan iemand me helpen (verhaalresearch).
Ik ben op zoek naar een paar namen. Een rijtje mensen waarvan het logisch is dat als je het ene leuk vindt, je het andere ook wel mag. Bij voorkeur met minstens een bekende naam zodat meteen duidelijk is over wat soort muziek het gaat. In ieder geval vocaal en een paar nummers met een trompet zijn ook wel handig.
Hoofdpersoon houdt van Jazz en ik wil niet in het wilde weg namen gaan roepen waarbij het niet logisch is dat hij van allebei houdt, snappie?
En heeft iemand de titel voor me van een naslagwerk in bovenstaande categorie dat voor 1977 is gepubliceerd?
Thanks
Zoiets jaquote:Op donderdag 7 september 2006 14:50 schreef Doff het volgende:
[..]
Dus je wilt nu gewoon een rijte namen hebben die iets te maken hebben met een trompet en vocaal?
Ik zou dan denken aan Chet Baker (zingt en speelt trompet), dan misschien gerri Mulligan (baritonsaxofonist die een tijd met Chet Baker in een band heeft gezeten) en dan misschien wat cool jazz, dus wat werk van Miles Davis (trompet) en Gil Evans.
Zoiets?
Ik zal mezelf geen doorgewinterde jazzfan gaan noemenquote:Op donderdag 7 september 2006 21:56 schreef Man_Made_God het volgende:
Uiteraard zal iedereen hier bekend zijn met de Blue Note Trip cd's...
[afbeelding]
Deze dus.
Wat vinden jullie hiervan? Ik heb er nu 2, en vind het wel prima als achtergrondmuziek, of om 's avonds in bed nog eens naar te luisteren, maar wat vinden de wat meer doorgewinterde jazz-liefhebbers hier nu van?
ik ga binnenkort denk ik toch maar weer eens van jullie kennis gebruik maken om weer wat nieuwe jazz te ontdekken.....
Die John Handy-plaat ken ik ook niet, is dat wat? Iemand?quote:Op vrijdag 8 september 2006 09:12 schreef PogueMahone het volgende:
Dit vond ik trouwens ook wel een interessant lijstje, hoewel niet voor beginners (dolphy!)
A Suggested Jazz Starter Kit (Just Add Water)
quote:If the first two names when it comes to starting a jazz collection that come out of a person's mouth are Miles Davis and John Coltrane ignore what they have to say. They've already been lost to "the dark side". They'll probably lead you down a very boring path of jazz.
Er zijn al 2 twee Trips van jazzanova uitgekomen , persoonlijk vind ik die Trips allen best wel fijne zondagochtend muziek je krijgt er zeker geen extra koppijn van als je een kater hebt , ik vind de Trips van Jazzanova ook fijner wegluisteren dan die van Maestro , het is allemaal net iets proffesioneler ingemixt als ik het zo aanhoor. Toch luister ik liever de albums/de volledige nummersquote:Op donderdag 7 september 2006 22:44 schreef Zanderrr het volgende:
Ik beschouw mezelf ook echt niet als een kenner of zo, maar ik vind die Jazzanova mix-cd tot nu toe wel de beste in de hele reeks. Er wordt gelukkig ook wat dieper gegraven in de Blue Note catalogus dan door DJ Maestro, die de andere albums aan elkaar heeft gedraaid.
Ik ben eerlijk gezegd geen groot fan van het soort 'nu-jazz' dat op dit soort verzamelaars staat, maar met de oudere tracks (1955-1975 of zo) is niets mis.
Best een leuke site. En ondanks het feit dat je een gegeven paard...... wel erg veel advertenties, die ook dwars over de gekozen cd's staan waar ik op wil klikken enzo. Of is dat een firefox probleempje....quote:Op vrijdag 22 september 2006 20:28 schreef Zanderrr het volgende:
Is iemand al bekend met http://www.soundpedia.com ? Je kunt hier erg veel complete albums gratis en legaal beluisteren, waaronder de meeste Blue Note RVGs en ook veel andere jazzalbums. Alleen maar ff zoeken op artiest...
De geluidskwaliteit is redelijk, en een gegeven paard.. etc. etc.
Ik vind die Copy Control ook gruwelijk irritant. Ook totaal niet effectief imo. Maar goed, hebben we het volgens mij al eens over gehadquote:Op vrijdag 22 september 2006 20:37 schreef PogueMahone het volgende:
wow. Gaaf.
* luistert direct naar horace silver and the jazz messengers (die blauwe)
ik wil hem (nog) niet kopen vanwege die achterlijke copy-control
Daar was een tijd terug een documentaire van op tv. Was wel geinig om te zien. Ik zal het je laten horen als ik weer weet hoe die docu heet.quote:Op zaterdag 30 september 2006 23:44 schreef Beathoven het volgende:
Op het tweede Deelder Draait.. schijfje na heb ik de laatste tijd eigenlijk weinig Jazz gekocht.
Ik hoorde laatst wat van Django Reinhardt, dit was ook niet verkeerd. In Japan schijnen er nogal wat imitatiebandjes rond te lopen die allemaal in zijn 'geest' opereren en er om strijden wie hem het best vertolkt.
[afbeelding]
Ik denk dat ik maar niet begin met imitatie en eens een originele plaat van 'm ga halen
Idem. Wel typisch Tyner, maar totaal anders dan bijvoorbeeld Live at Newport, wat ik een erg prettig album vindquote:Op woensdag 11 oktober 2006 22:52 schreef nipeng het volgende:
Deze Tyner heb ik ook eens beluisterd. Hij "deed" het niet voor mij. Zal 'm binnenkort nog eens luisteren, kijken of ik de plaat nu wel kan waarderen.
Dat had ik de eerste keer dat ik 'm hoorde ook, maar laatst eens goed voor gaan zitten en vond 'm toch wel erg vet.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 22:52 schreef nipeng het volgende:
Deze Tyner heb ik ook eens beluisterd. Hij "deed" het niet voor mij. Zal 'm binnenkort nog eens luisteren, kijken of ik de plaat nu wel kan waarderen.
Op z'n tijd is 't zeker vet, maar ik moet het niet te vaak horen. Meestal heb ik er pas zin in als ik er rustig voor kan zitten op zondagmiddag.quote:Op zondag 15 oktober 2006 18:02 schreef Zanderrr het volgende:
Ik hou sowieso wel van die spacy jazz met veel percussie (bij gebrek aan een betere naam...) uit het begin van de jaren 70, zoals die Tyner-albums, Pharoah Sanders, Alice Coltrane, Joe Henderson, Woody Shaw, Don Cherry, Archie Shepp, Art Ensemble of Chicago, diverse platen op Strata-East, etc.
Over het algemeen geen muziek die het goed doet bij jazz-puristen en het kan inderdaad soms ook wel behoorlijk lawaaiig worden, maar ik mag het wel graag horen.
Soulseek doet 't om een of andere reden niet meer op mijn pc...
quote:Op zondag 22 oktober 2006 08:09 schreef JAM het volgende:
Oh, God, die staat ook in de OP.. Nou ja, dan weet ik dat ik hier goed zit.
En van mijn lokale kopiëerboer heb ik begrepen dat de prijzen ook weer iets omhoog gaan. Tenminste, als we het met z'n allen over dezelfde uitgaven hebben.quote:Op zondag 29 oktober 2006 12:46 schreef Zanderrr het volgende:
Goed nieuws, de laatste Blue Note RVGs en Connoisseur edities zijn niet langer voorzien van een kopieerbeveiliging. Hopelijk betekent het dan ook dat de oudere uitgaves niet meer beveiligd worden als er een nieuwe persing komt.
Het ging ook om een euro volgens mij. Niet echt schokkend wanneer de prijs rond de 8/9 euro ligt.quote:Op zondag 29 oktober 2006 12:58 schreef Zanderrr het volgende:
Zou best kunnen, maar ik heb er gisteren nog een paar bij IT Records gekocht voor 7,95 euro per stuk, volgens mij een redelijk gangbare prijs.
quote:Op zondag 29 oktober 2006 12:46 schreef Zanderrr het volgende:
Goed nieuws, de laatste Blue Note RVGs en Connoisseur edities zijn niet langer voorzien van een kopieerbeveiliging. Hopelijk betekent het dan ook dat de oudere uitgaves niet meer beveiligd worden als er een nieuwe persing komt.
A Night in Tunisia heb ik laatst gekocht, erg lekker inderdaad.quote:Op zondag 29 oktober 2006 16:03 schreef Zanderrr het volgende:
Ik mag de Jazz Messengers ook graag horen, 'k word altijd opgewekt van die muziek.
The Freedom Rider is tof, en ik vind uit diezelfde tijd een hoop andere albums ook zeer goed te doen, bijv. 'Free For All', 'Indestructible', 'Mosaic' en 'A Night in Tunesia'.
Net zo groot als mijn collectiequote:Op zondag 29 oktober 2006 16:16 schreef Man_Made_God het volgende:
[..]
A Night in Tunisia heb ik laatst gekocht, erg lekker inderdaad.
Ik zal die andere titels eens in de gaten houden, hoewel ik vrees dat mijn cd-boer ze lang niet allemaal heeft. Hoewel ik vrijwel altijd m'n jazz daar koop, liggen er maar iets va 300 cd's in de schappen gok ik,
Mwah, qua 'relaxte' jazz heb ik ook wel even genoeg (maar een paar cd's, maar toch). Dus voor de wat ruigere jazz sta ik wel open. Daarnaast vind ik de echte drum-georiënteerde platen wel erg gaaf die ik tot nu toe heb geluisterd.quote:Op zondag 29 oktober 2006 16:28 schreef Doff het volgende:
[..]
Net zo groot als mijn collectie.
Indestructible is veruit het best vind ik.
Wel het meest ruig ook, niet echt 'relaxed'.
Dan moet je echt Holiday for Skins aanschaffenquote:Op zondag 29 oktober 2006 16:52 schreef Man_Made_God het volgende:
[..]
Mwah, qua 'relaxte' jazz heb ik ook wel even genoeg (maar een paar cd's, maar toch). Dus voor de wat ruigere jazz sta ik wel open. Daarnaast vind ik de echte drum-georiënteerde platen wel erg gaaf die ik tot nu toe heb geluisterd.
Ey, ik zoek net even naar de voorkant en die komt me bekend voor. Die heeft m'n 'dealer' dus wel. Bedankt voor de tip, zal 'm één dezer weken eens luisteren (low budget:)).quote:Op zondag 29 oktober 2006 17:17 schreef Doff het volgende:
[..]
Dan moet je echt Holiday for Skins aanschaffen.
Erg fijn album.
Is volgens mij ook vrij recent verschenen album, zo´n Connoiseur van RVG. Is maar een tientje ofzo trouwens denk ik. Wel de juiste prioriteiten stellen hequote:Op zondag 29 oktober 2006 19:29 schreef Man_Made_God het volgende:
[..]
Ey, ik zoek net even naar de voorkant en die komt me bekend voor. Die heeft m'n 'dealer' dus wel. Bedankt voor de tip, zal 'm één dezer weken eens luisteren (low budget:)).
Op Allmusic staat de release-datum inderdaad op juni 2006 ofzo. En een tientje is ook voor mij niet veel, maar dan sta ik dus wel in de muziekwinkel. En om het dan bij 1 cd te laten...... Dat is ook maar 1 cd.quote:Op zondag 29 oktober 2006 19:36 schreef Doff het volgende:
[..]
Is volgens mij ook vrij recent verschenen album, zo´n Connoiseur van RVG. Is maar een tientje ofzo trouwens denk ik. Wel de juiste prioriteiten stellen he.
Weet nog wel meer mooie titels hoor.quote:Op zondag 29 oktober 2006 19:38 schreef Man_Made_God het volgende:
[..]
Op Allmusic staat de release-datum inderdaad op juni 2006 ofzo. En een tientje is ook voor mij niet veel, maar dan sta ik dus wel in de muziekwinkel. En om het dan bij 1 cd te laten...... Dat is ook maar 1 cd.
Die Dolphy wil ik ook nog hebben. Sta er op een of andere manier altijd mee in mijn handen maar neem 'm nooit mee.quote:Op zondag 29 oktober 2006 21:07 schreef Zanderrr het volgende:
Ik ben nog niet door m'n cd-budget heen voor deze maand, dus ga je gang...![]()
Die Holiday for Skins heb ik iig nog niet, en die Dolphy cd waar nipeng een plaatje van postte ook nog niet. Blues & Roots en Attica Blues wel, trouwens.
Dolphy & valse tonenquote:Op zondag 29 oktober 2006 23:06 schreef Man_Made_God het volgende:
Ik heb laatst een andere cd (weet helaas niet meer welke) van Dolphy staan luisteren. Dat was al ontoegankelijk voor mij. Na 2 nummers moest ik 'm echt afzetten, want vrijwel het enige wat ik hoorde waren valse tonen.
Haha.quote:Op maandag 30 oktober 2006 01:10 schreef nipeng het volgende:
[..]
Dolphy & valse tonen![]()
Atonal noemen ze dat (dat klinkt chiquer).
*piep*!
*toet*!
Ik heb 'm vandaag gekocht. Topplaat.quote:Op zondag 15 oktober 2006 18:55 schreef Zanderrr het volgende:
'The Elements' van Joe Henderson met o.a. Alice Coltrane en Charlie Haden vind ik ook een mooie plaat in die stijl.
Will do, maar in hoeverre is die anders dan wat ik tot nu toe heb gehoord?quote:Op maandag 30 oktober 2006 17:10 schreef nipeng het volgende:
[..]
Ik heb 'm vandaag gekocht. Topplaat.![]()
@Man_Made_God: probeer eens Outward Bound van Eric Dolphy.
Ik heb tot nu toe nog geen plaat kunnen vinden die het 'geluid' van Out to Lunch heeft,quote:Op maandag 30 oktober 2006 09:51 schreef nipeng het volgende:
Voor mij viel er zoveel op zijn plaats toen ik "Out to lunch" voor het eerst hoorde.
Geweldig album![]()
@doff, ik zal dit lijstje noteren en eens gaan beluisteren.
Heb er ook echt zin in. Heb 'm nooit live gezien, maar dit gaat denk ik niet tegenvallen. Mooie band ook met o.a. Uri Caine en Clarence Pennquote:Op dinsdag 31 oktober 2006 17:59 schreef Zanderrr het volgende:
Vet, ik zou ook wel willen, maar 't zit er morgen helaas niet in. Heb hem wel een keer met z'n quintet zien spelen op NSJ, dat was toen wel erg goed. Veel plezier, in ieder geval.
Die track van LKS is 'Freedom Sound' van de Jazz Crusaders. Weet niet zeker waar deze versie op staat. (vermoedelijk van deze lp), maar ik herkende het aan de ongebruikelijke blazers line-up met alleen een tenorsax en een trombone.
Helemaal mee eensquote:Op zondag 5 november 2006 16:03 schreef Zanderrr het volgende:
Ik heb die Douglas-cd nog niet, maar wel 'The Infinite' en 'Strange Liberation' met min of meer dezelfde bezetting (ik meen dat Chris Potter tenor speelt, maar verder ook met Uri Caine en Clarence Penn), en ik kan die alletwee ook wel aanraden. Muzikaal doet het me een beetje denken aan Miles Davis circa 'Filles De Kilimanjaro' en 'Water Babies', al is Douglas' muziek veel te origineel om voor kopieerwerk door te gaan.
Klinkt leuk, jammer dat ze dat in Nijmegen niet echt hebben. En Antwerpen is wel een stukje verder wegquote:Op zaterdag 11 november 2006 16:19 schreef ASSpirine het volgende:
gisteren jazz & blues kroegentocht in antwerpen.
In allerlei café's speelden een bandje live muziek. Dus is leuk om overal naartoe te gaan om eens te luisteren. Ongeveer 15 café's die eraan meededen, alweer de 11de editie.
Was een leuke avond
Dave Douglas was bijvoorbeeld 18 euro (en dan nog wta korting met collegekaart of OV), en dan heb je het over redelijk grote namen. Vorige concerten waren volgens mij niet duurder. Oftewel, goed betaalbaar allemaalquote:Op zaterdag 11 november 2006 19:44 schreef JAM het volgende:
Wat kost dat nu normaal, het Bimhuis?
Doen ze dat vaker?quote:Op zaterdag 11 november 2006 16:19 schreef ASSpirine het volgende:
gisteren jazz & blues kroegentocht in antwerpen.
In allerlei café's speelden een bandje live muziek. Dus is leuk om overal naartoe te gaan om eens te luisteren. Ongeveer 15 café's die eraan meededen, alweer de 11de editie.
Was een leuke avond
Ik heb deze cd vorige week gekocht toen ik 'm zag liggen. Ik vind 'm zelf erg tof, gewoon lekkere hardbop/soul jazz zonder al te veel pretenties, maar wel erg goed gespeeld en 't swingt ook hard.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 17:59 schreef Zanderrr het volgende:
Die track van LKS is 'Freedom Sound' van de Jazz Crusaders. Weet niet zeker waar deze versie op staat. (vermoedelijk van deze lp), maar ik herkende het aan de ongebruikelijke blazers line-up met alleen een tenorsax en een trombone.
Mee eens, al heb ik 'm niet gekocht maar gedownload.quote:Op zaterdag 18 november 2006 13:03 schreef Zanderrr het volgende:
[..]
Ik heb deze cd vorige week gekocht toen ik 'm zag liggen. Ik vind 'm zelf erg tof, gewoon lekkere hardbop/soul jazz zonder al te veel pretenties, maar wel erg goed gespeeld en 't swingt ook hard.
Idem, maar dixieland zal 't niet zijn, denk ik zo.quote:Op zaterdag 25 november 2006 20:39 schreef Doff het volgende:
Ik heb werkelijk geen idee waar je het over hebt.
piano, drums, bass (weet ik niet zeker)quote:Op zondag 3 december 2006 17:20 schreef Lenoir het volgende:
Welke instrumenten werden er gebruikt?
werd er echt een tekst gebruikt of was het improvisatie? (scat). Bij rustig neurien denk ik trouwens ook aan muziek a la Norah Jones, Diana Krall oid.quote:Op woensdag 22 november 2006 17:46 schreef da_micha_man het volgende:
Ondanks dat ik helemaal niet jazz-georiënteerd ben, wil ik toch vragen of iemand mij kan vertellen welke jazz soort de volgende omschrijving bevat. (Ik kwam vandaag weer eens in m'n oude muziekschool, en ik hoorde een bandje spelen)
Het klonk alsof de muziek niet zo gefixeerd was op ritme. Maar toch paste alles in elkaar. Vooral de vrouwenstem vond ik kenmerkend; het was een hele rustige stem (vrouw) die eigenlijk een beetje neuriën zong.
Het valt me zelf op hoe slecht ik het kan omschrijven, maar ik hoop echt dat iemand me het kan vertellen. Zelf dacht ik aan dixieland, maar die veronderstelling kan ik niet onderbouwen.
Ik weet niet of je ze al kent, maar ik denk dat je Sun Ra platen van eind jaren 70/begin jaren 80 ook wel kan waarderen zoals On Jupiter, Sleeping Beauty, Nuclear War en Strange Celestial Roads. Ik heb ze wel geshared op soulseek (usernaam: Ome Sjors), maar ben doorgaans alleen in 't weekend online.quote:Op maandag 18 december 2006 17:12 schreef Norrage het volgende:
Iemand nog aanraders voor me als ik zeg dat ze een beetje op bovenstaande artiesten moeten lijken? Heb hier vooral de wat bekendere artiesten neergezet omdat ik er wat meer van af weet
Leuke postquote:Op maandag 18 december 2006 17:12 schreef Norrage het volgende:
[knip]
Iemand nog aanraders voor me als ik zeg dat ze een beetje op bovenstaande artiesten moeten lijken? Heb hier vooral de wat bekendere artiesten neergezet omdat ik er wat meer van af weet
Jazz
Klassieke muziek kan me toch veel minder bekoren dan Jazz....Weet niet waarom
Een van de weinige bekende Blakey-albums die ik zelfs nog nooit echt heb gehoord. Ook maar eens doen dan binnenkort. Vind zelf Indestructable een ontzettend gaaf album. Heel explosief en geweldige solo's. Mijn favorietquote:Op woensdag 20 december 2006 11:14 schreef Man_Made_God het volgende:
The Freedom Rider gisteren dus geluisterd, en wat een heerlijk album.
Het eerste album van Art Blakey (& The Jazz Messengers) wat ik hoor en ken, waarbij de nadruk zo enorm op de drums ligt. Heerlijk.
Ik ben naarstig op zoek naar soortgelijke muziek, dus mocht iemand hier nog suggesties hebben?
Heb PE van Mingus hier ook liggen, maar vind er eigenlijk niet zo heel erg veel aanquote:Op woensdag 20 december 2006 11:11 schreef Norrage het volgende:
Heb inderdaad al wat Charles Mingus weten te bemachtigen. Vooral Penondinges Erectes heb ik en vond het wel een origineel en vermakelijk album. Ik zal er zeker meer van luisteren!
Cannonball Adderley zat toch ook in de Miles Davis Quintet? Ik zal eens naar dat album kijken...Zal het wel ongeveer overeen moeten gaan komen mijn favorieten
Dat was voor mij één van de eerste albums die ik had, maar ik vond m wel heel tof. Niet zo briljant als dat Antibes-album, though.quote:Op woensdag 20 december 2006 16:13 schreef Doff het volgende:
[..]
Heb PE van Mingus hier ook liggen, maar vind er eigenlijk niet zo heel erg veel aan.
Ah kijk, daar kan ik wat mee! Thanks.quote:Op woensdag 20 december 2006 16:09 schreef Doff het volgende:
[..]
Een van de weinige bekende Blakey-albums die ik zelfs nog nooit echt heb gehoord. Ook maar eens doen dan binnenkort. Vind zelf Indestructable een ontzettend gaaf album. Heel explosief en geweldige solo's. Mijn favoriet
van Blakey. Als je trouwens echt van de nadruk op het ritme ed. houdt zou je misschien eens naar Holiday for Skins kunnen luisteren.
Tof, ben benieuwd wat je van de andere albums vindtquote:Op woensdag 20 december 2006 22:18 schreef Norrage het volgende:
Heb nu ook Mingus, Mingus, Mingus etc geluisterd en vind die ook erg goed. Mingus komt in ieder geval wel in mijn rijtje favoriete artiesten terecht. Heb ook wat Herbie Hancock weten te bemachtigen. Ook wel amusabel maar wat ik gehoord heb is mij iets te gelikt
Ik vond dat iig wel een tof album, weer iets anders dan zijn bekendere werk. Voor de solo's hoef je het alleen niet echt te doen vind ik. Het is trouwens zo'n RVG van Blue Note dus hij mag niet meer dan een tientje kostenquote:Op donderdag 21 december 2006 10:36 schreef Man_Made_God het volgende:
[..]
Ah kijk, daar kan ik wat mee! Thanks.
Van Holiday for Skins weet ik dat die bij mijn platenboer ligt, dus die zal ik binnenkort daar weg plukken.
Tekst en geneurie werd afgewisseld. Ik weet nu wel dat de drummer in bossanova stijl speelde, maar daar kom ik nog niet ver meequote:Op maandag 18 december 2006 18:32 schreef Beathoven het volgende:
[..]
werd er echt een tekst gebruikt of was het improvisatie? (scat). Bij rustig neurien denk ik trouwens ook aan muziek a la Norah Jones, Diana Krall oid.
Check 'Waltz For Debby' dan ook gelijk, die is opgenomen tijdens dezelfde concerten.quote:Op zaterdag 23 december 2006 14:14 schreef le_knightclub_soda het volgende:
Vandaag eindelijk maar eens Bill Evans' Sunday At The Village Vanguard gechecked, had ik veel eerder moeten doen!
En is eigenlijk net zo goedquote:Op zaterdag 23 december 2006 16:25 schreef Zanderrr het volgende:
[..]
Check 'Waltz For Debby' dan ook gelijk, die is opgenomen tijdens dezelfde concerten.
Dat ziet er al leuk uit. Als ik morgen tijd heb ga ik even naar de cd-zaak voor dat album van Sun Raquote:Op zondag 24 december 2006 00:35 schreef Norrage het volgende:
Leuk! Daar ga ik eens mijn tijd aan verspillen...Kom denk ik lang niet aan een top 50 (tenzij ik al mijn Sun Ra en Miles Davis albums erin stop) maar top 20 moet wel lukken
Alvast mijn top 5: Die staat toch al volledig vast..Breid ik morgen nog wel uit.
1. Keith Jarret - The Köln Concert
2. Sun Ra - Jazz In Silhouette
3. John Coltrane - Giant Steps
4. Miles Davis - Kind Of Blue
5. Miles Davis - Relaxin'/Sun Ra - Lanquidity... (de #5 wordt al erg lastig)
Ken Koop niet, maar het alleenrecht op nu-jazz (wat het ook moge zijn) klinkt me wel heel pretentieus in de orenquote:Op dinsdag 26 december 2006 16:26 schreef misteriks het volgende:
de echte jazz puristen zullen me wel willen afbreken ; maar de laatste van KOOP is écht mijn ding en is een van de weinige groepen die een "nu-jazz" label verdient !!!
voor de rest gaat de meeste van m'n aandacht naar het Compost- Label; ben ik al meer dan een decenia fan van
Niet helemaal mijn straatje, maar zo af en toe wel geinige muziek. Heb een cd van Jimi Tenor thuis liggen maar daar kan ik niet erg lang nar luisteren.quote:Op dinsdag 26 december 2006 23:19 schreef misteriks het volgende:
owkee, ik wil koop nu ook niet overwaarderen; maar ik wil maar zeggen dat er ondertussen ook een dik pak rommel in de is het nu "nu-jazz/future jazz/ bossa nova / lounge of jazzy dance?!" - compilaties is verschenen. De hype , met z'n kwaliteitsverlies, is er nu.
http://www.compost-records.com/ was in dit genre een voorloper; en nog steeds het beste wat Duitsland ons te bieden heeft![]()
Jazzanova, jimi tenor, truby trio, fauna flash, turntable terranova, tosca, beanfield, ian 'o brian , nicola conte en kyoto jazz massive moeten zowat de bekendere namen zijn die al op dit label verschenen zijn![]()
future sound of jazz- reeks en Glucklich zijn hun bekendste compilatiesin feite verdient dit een appart topic
![]()
![]()
Dat is dan juiist leuk joh! Je ontwikkeling in detail zienquote:Op donderdag 28 december 2006 01:21 schreef le_knightclub_soda het volgende:
Maak nog wel een lijstje deze week denk ik, maar ik weet nu al dat ik er met afgrijzen op terug zal kijken over een jaar, zit nog midden in de jazz ontdekkingsfase. Als ik nu een jazzlijstje zou zien dat ik een jaar geleden gemaakt zou hebben zou ik me er ongetwijfeld ook totaal niet in kunnen vinden.
Zijn hier nog restricties aan het aantal albums dat van dezelfde artiest in de lijst mag voorkomen, of is het allemaal niet zo officieel? Ik mag dan namelijk wel verder zijn in mijn jazzontwikkeling dan 2 jaar geleden, maar het zullen toch voornamelijk platen worden van Mingus, Coltrane, Ellington en Miles. Verder nog wat Art Af Oryx, een verdwaalde John Zornplaat, Max Roach, Lee Morgan, Wayne Shorter, Yusef Lateef, Wynton Marsalis, Ornette Coleman... Oh, en Cuong Vu en Ben Allison natuurlijk.quote:Op donderdag 28 december 2006 00:33 schreef Beathoven het volgende:
Ik zal binnenkort nog eens m'n lijst herzien, goed initiatief doff
Haha, dat heb ik ook als ik mijn lijstje uit 2004 terugzie, heb in de tussentijd echt een hoop nieuwe dingen gehoord.quote:Op donderdag 28 december 2006 01:21 schreef le_knightclub_soda het volgende:
Maak nog wel een lijstje deze week denk ik, maar ik weet nu al dat ik er met afgrijzen op terug zal kijken over een jaar, zit nog midden in de jazz ontdekkingsfase. Als ik nu een jazzlijstje zou zien dat ik een jaar geleden gemaakt zou hebben zou ik me er ongetwijfeld ook totaal niet in kunnen vinden.
Nee joh, geen regels. Ik was gewoon benieuwd naar de favorietenquote:Op donderdag 28 december 2006 09:58 schreef Grobbel het volgende:
[..]
Zijn hier nog restricties aan het aantal albums dat van dezelfde artiest in de lijst mag voorkomen, of is het allemaal niet zo officieel? Ik mag dan namelijk wel verder zijn in mijn jazzontwikkeling dan 2 jaar geleden, maar het zullen toch voornamelijk platen worden van Mingus, Coltrane, Ellington en Miles. Verder nog wat Art Af Oryx, een verdwaalde John Zornplaat, Max Roach, Lee Morgan, Wayne Shorter, Yusef Lateef, Wynton Marsalis, Ornette Coleman... Oh, en Cuong Vu en Ben Allison natuurlijk.![]()
Zou jij het willen organiseren mocht het idee uitgevoerd worden?quote:Op donderdag 28 december 2006 12:47 schreef Doff het volgende:
[..]
Nee joh, geen regels. Ik was gewoon benieuwd naar de favorieten. Jazz ontbrak nogal in de Fok Album Top 100 dus het leek me wel leuk wat lijstjes te bekijken. En zolang je favorieten Mingus, Trane, Duke en Miles zijn mag je ze er zoveel inzetten als je wilt
.
Op zich wel leuk idee, maar ik vraag me af of er een beetje animo voor isquote:Op donderdag 28 december 2006 14:38 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Zou jij het willen organiseren mocht het idee uitgevoerd worden?
Als je dan met 20 verschillende lijstjes komt, ik ben benieuwdquote:Op donderdag 28 december 2006 22:38 schreef Norrage het volgende:
Ik wil wel 20accounts aanmelden en 20x stemmen?
Cuong Vu is ook wel een beetje een vreemde eend in de bijt, hoor; een van de weinige artiesten in mijn lijstje van wie de albums allemaal dit decennium zijn uitgekomen.quote:Op vrijdag 29 december 2006 13:21 schreef Doff het volgende:
Mooi lijstje inderdaad.
Ken Cuong Vu helemaal niet eigenlijk, maar aangezien ik me voor een groot deel eigenlijk wel heel goed in je lijst kan vinden zal ik daar eens nar op zoek gaan, leuk. Die Eastern Sounds moet ik ook echt eens gaan luisteren.
Altijd leuk om zo eens wat nieuwe dingen uit te zoeken.
Het was me helemaal ontgaan dat er dit jaar een nieuwe Coleman is uitgekomen. Daar gaan we eens naar op zoek.quote:
Die ken ik van 'A Night in Tunisia' van de 'Deelder Draait Door' compilatie CD. Een van de mooiste uitvoeringen die ik van het nummer gehoord heb. De intro doet me altijd wat denken aan vliegende muskietenquote:
mooie lijst, Miles domineert de top 10quote:Op vrijdag 29 december 2006 17:54 schreef fripper het volgende:
Wilde ik die nou net op mijn #1 zetten.quote:Op vrijdag 29 december 2006 19:15 schreef Beathoven het volgende:
1. The Best of Jazz: Complete collection
klaar
Fijn album idd,quote:Op vrijdag 29 december 2006 19:28 schreef fripper het volgende:
He Beat , deze : 21 John Coltrane & Eric Dolphy - Impressions
is dat het Verve-album dat de meeste mensen zouden omschrijven als : John Coltrane - Impressions http://www.vervemusicgroup.com/product.aspx?ob=disc&src=art&pid=9602
Valt weer gedeeltelijk samen met mijn "Complete Village Vanguard Recordings" box.
After the Rain van Impressions blijft wel een van de mooiste Coltrane nummers.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 | 2. Miles Davis - Miles Smiles 1966 Columbia 3. Charles Mingus - Mingus Dynasty 1959 Columbia 4. Horace Silver Quintet - The Jody Grind 1966 Blue Note 5. Thelonious Monk - Monk's Music 1957 Riverside 6. Wes Montgomery with the Wynton Kelly Trio - Smokin' at the Half Note 1965 Verve 7. Wayne Shorter - Speak No Evil 1964 Blue Note 8. Art Blakey and the Jazz Messengers - s/t 1965 Columbia 9. Lee Morgan - Search for the New Land 1964 Blue Note 10. Don Cherry - Complete Communion 1965 Blue Note 11. Duke Ellington - The Far East Suite 1966 RCA 12. Jackie McLean - One Step Beyond 1963 Blue Note 13. Cannonball Adderley Sextet - In New York 1962 Riverside 14. Hank Mobley - No Room For Squares 1963 Blue Note 15. Charlie Parker / Dizzy Gillespie - Town Hall 1945 1945 Uptown 16. Ornette Coleman - The Shape of Jazz To Come 1959 Atlantic 17. Bobby Hutcherson - Components 1965 Blue Note 18. Bill Evans Trio - Sunday at the Village Vanguard 1961 Riverside 19. Krzysztof Komeda Quintet - Astigmatic 1965 Polish Jazz 20. Sam Rivers - Contours 1965 Blue Note 21. Alice Coltrane - Ptah the El Daoud 1970 Impulse! 22. Max Roach - Percussion Bitter Sweet 1961 Impulse! 23. Eric Dolphy - Out To Lunch 1964 Blue Note 24. Mal Waldron Quintet - Hard Talk 1974 Enja 25. Grachan Moncur III - Evolution 1963 Blue Note 26. Horace Tapscott / Pan Afrikan Peoples Arkestra - The Call 1978 Nimbus 27. Charles Tolliver / Stanley Cowell - Music Inc. and Big Band 1971 Strata East 28. Clifford Jordan - Glass Bead Games 1973 Strata East 29. Yusef Lateef - Live at Pep's Volume II 1964 Impulse! 30. Elvin Jones / Jimmy Garrison Sextet - Illumination! 1963 Impulse! 31. Grant Green - Solid 1964 Blue Note 32. Sonny Sharrock - Ask The Ages 1991 Axiom 33. The Awakening - Hear Sense and Feel 1972 Black Jazz 34. Freddie Hubbard / Stanley Turrentine - In Concert 1970 CTI 35. Archie Shepp - Four For Trane 1964 Impulse! 36. Don Pullen / George Adams Quartet - Breakthrough 1986 Blue Note 37. Joe Henderson - Mode For Joe 1966 Blue Note 38. Woody Shaw - Blackstone Legacy 1970 Contemporary 39. Pharoah Sanders - Black Unity 1971 Impulse! 40. Andrew Hill - Point Of Departure 1964 Blue Note 41. Larry Young - Unity 1965 Blue Note 42. McCoy Tyner - Tender Moments 1967 Blue Note 43. Rahsaan Roland Kirk - Rip Rig and Panic 1965 EmArcy 44. Sun Ra - Angels and Demons at Play / Nubians of Plutonia 1956 Evidence 45. Dave Holland Quartet - Conference Of The Birds 1972 ECM 46. Don Ellis Big Band - Tears of Joy 1971 Columbia 47. Dexter Gordon - One Flight Up 1964 Blue Note 48. Chick Corea - Now he sings, now he sobs 1968 Solid State 49. Keith Jarrett - Treasure Island 1974 Impulse! 50. Brother Jack McDuff - Moon Rappin' 1969 Blue Note |
Check 'Jazz Impressions Of Japan' maar eens, geweldige CD.quote:Op donderdag 28 december 2006 00:25 schreef Norrage het volgende:
Nog even geduld met mijn lijstje. Ik ben ook nog eens nieuwe albums aan het ontdekken nu (Dave Brubeck kende ik alleen van Take Five en vind nu ook de rest van dat album ineens in de kast bij mijn moeder en vind het erg goed!!, en zo nog een paar anderen...)
Verder natuurlijk heel druk met kerst en zo en morgen (vandaag) mijn verjaardag
Wat wilde je er in zetten?quote:Op zaterdag 30 december 2006 23:06 schreef Zanderrr het volgende:
Hmm, ik ben Sonny Rollins vergeten in mijn lijstje.
Heb East Broadway Rundown hier ook liggen maar ik vind er eigenlijk juist niet zoveel aan. Solo's klinken vrij drammerig en inspiratieloos vind ik. En dat eerste nummer lijkt echt eeuwen te duren. Maar misschien moet ik 'm gewoon nog eens opzettenquote:Op zaterdag 30 december 2006 23:38 schreef Zanderrr het volgende:
Ik ben zelf wel gecharmeerd van 'East Broadway Run Down', al schijnt dat over het algemeen niet echt als een van Sonny's beste werken beschouwd te worden. 'Way Out West' en 'Saxophone Colossus' vind ik ook mooie platen.
Ik heb geen idee hoe je zo'n lijst samenstelt, misschien kan Beathoven vertellen hoe hij het de vorige keer gedaan heeft? Het lijkt me zelf dat de nr 1. altijd even zwaar gewogen zou moeten worden, ongeacht of je nu een top 25 of een top 50 (of top 10) inlevert.
Wordt dat niet wat ingewikkeld voor de organisator?quote:Op zondag 31 december 2006 00:01 schreef Norrage het volgende:
Niet zo stom de #1 50 punten geven of zo zoals bij die top 100s....De #1 moet gewoon extra punten krijgen omdat het een nummer 1 is! Dus 50 punten aan de #1 of zo, 45 aan de #2, 43 aan de #3 41 aan de #4 of zo en dan vanaf dan gewoon 1 ervan af halen...(en dan met een ander getal beginnen anders klopt het niet....
Ik neem toch aan dat een #1 wel wat extra waarde mag krijgen omdat het een #1 is en niet een #2....
Verder inderdaad gewoon zo opbouw waar bij een kleinere top xxx de verschilletjes iets groter worden....
Tof. Benieuwd of er veel mensen zullen reageren.quote:Op zondag 31 december 2006 00:46 schreef nipeng het volgende:
Ok ik open morgen een topic.
Ah, gaat Sebbo ook een lijstje maken?quote:Op zondag 31 december 2006 11:15 schreef fripper het volgende:
Is ook weer waar , misschien willen sommige mensen wel een lijstje met 50 Zorn albums maken
Nee die van Sebbo wordt dan een van 100 Zorn (en derivaten) albums.quote:Op zondag 31 december 2006 11:29 schreef Man_Made_God het volgende:
[..]
Ah, gaat Sebbo ook een lijstje maken?
Nooit gezien, maar ligt volgens mij zelfs bij de FRS. De soundtrack vind ik volgens mij wel aardig, maar niet bijzonder. Wel veel grote namen.quote:Op zondag 31 december 2006 12:47 schreef Man_Made_God het volgende:
Even compleet wat anders:
Heeft iemand hier wel eens de film Round Midnight gezien? Ik kwam 'm toevallig tegen, en zelfs bij imdb (http://www.imdb.com/title/tt0090557/) wordt 'ie goed beoordeeld.
quote:Op woensdag 11 oktober 2006 22:52 schreef nipeng het volgende:
Damn, is nu toch bevestigd.quote:Op zaterdag 13 januari 2007 20:49 schreef le_knightclub_soda het volgende:
Las vandaag trouwens een gerucht op internet dat Alice Coltrane overleden zou zijn, maar gelukkig lijkt het niet waar te zijn.
Ik lees er anders niets over...quote:Op zondag 14 januari 2007 12:07 schreef le_knightclub_soda het volgende:
[..]
Damn, is nu toch bevestigd.
http://www.latimes.com/news/local/valley/la-me-coltrane14jan14,1,2804527.story?ctrack=1&cset=true
Deze link is beter .....quote:Op maandag 15 januari 2007 14:41 schreef Takkesteeg het volgende:
[..]
Ik lees er anders niets over...![]()
Heb ik ook wel, hoewel in iets lichtere mate. Kan het op zn tijd wel waarderen, en kan horen waarom het zo'n belangrijke pianist is geweest. Heel vaak luisteren doe ik het echter niet. (iets vergelijkbaars heb ik ook met Keith Jarrett overigens.) En ik speel zelf nog wel piano.quote:Op maandag 8 januari 2007 19:55 schreef Norrage het volgende:
Valt mij sowieso op nu ik mijn jazzsmaak ontwikkel ik vooral neig naar pianomuziek...Het heeft bij mij altijd wat hypnotiserends en rustgevends. Bill Evans kan ik echter nog niet helemaal in groeien...Weet niet waarom.
Zo ging het bij mij ook vandaagquote:Op zaterdag 20 januari 2007 14:16 schreef Man_Made_God het volgende:
Heerlijk begin v/d zaterdag. Met een kater zien dat het salaris er weer is, en weten dat, terwijl je eigenlijk moet studeren, vanmiddag lekker de platenzaak induik om weer het één en ander in te slaan. Hopelijk ook nog wat jazz.
Er zijn er toch wel meerquote:Op zondag 21 januari 2007 00:52 schreef Norrage het volgende:
Maar wat vinden jullie nou de beste hedendaagse Jazzartiesten? Persoonlijk kan ik tot nu eigenlijk alleen Mehldau en Metheny opnoemen, van diegenen die ik echt goed vind tenminste...
quote:
Das een goede tip. Maar je zal wel weer de enige hebben gepakt uit de schappen, dus dan moet ik Nico maar even vragen of hij het kan bestellenquote:Op zaterdag 27 januari 2007 01:02 schreef Beathoven het volgende:
Kent iemand de documentaire-serie 'Masters of Jazz'? Ik heb deze voor 14,95 gekocht bij King Kong in Leeuwarden, maar ik kan nergens op internet iets terugvinden. Het zijn 5 DVD's waarin alle Jazzgrootheden wel vertegenwoordigd zijn.
De volgende DVD's zitten erin.
* The Story of Jazz (over hoe het ontstaan is t/m de jaren '70 fusion)
* John Coltrane
* Louis Armstrong
* Billie Holiday
* Charlie Parker
Ik heb alleen 'the story of Jazz' en het portret van John Coltrane nog gezien. De eerste is geslaagd, maar de laatste is echt waanzinnig goed, het was de eerste keer dat ik lang videomateriaal van 'm gezien heb.
My Favorite Things, Giant Steps.. bijna alle klassiekers komen wel voorbij en niet even in een flits zoals bij de Ken Burns documentaire.Er wordt echt aandacht aan de muziek zelf besteed.
Daarnaast krijgen ook degenen met wie bovengenoemde artiesten hebben samengewerkt een hoop aandacht (Davis, Dolphy, Monk, Shorter e.d.). Kortom een hele goede serie waar volgens de verkoper ook nog een 2e deel van schijnt te zijn.
Edit: ik heb de complete box niet kunnen vinden op het net, maar wel deel voor deel.. ze staan hieronder.
Voor $11,39 per stuk..![]()
ik vond die box al aan de goedkope kant voor het materiaal wat erop staat
klik
[..]
[afbeelding]
Go shorty..
Daarom is het album Places ook erg goed van Mehldau omdat ie dan niet die vervelende covers doet!quote:Op zondag 21 januari 2007 13:37 schreef Zanderrr het volgende:
Relatief nieuw: EST, Nels Cline, Vijay Iyer, Der Rote Bereich, [em], Nostalgia 77 Octet, Tin Hat Trio, Ben Allison & Medicine Wheel, David S. Ware Quartet, Gregg Bendian, etc.
Verder is het ook altijd wel interessant als een veteraan als Andrew Hill of Ornette Coleman weer eens een nieuwe schijf uitbrengt. Zo is de laatste Art Ensemble Of Chicago-cd bijv. (tegen verwachtingen in) ook zeer goed te genieten.
Verder hebben we in Nederland ook uitstekende muzikanten rondlopen, bijv. Eric Vloeimans, Tony Overwater, Anton Goudsmit en Yuri Honing. Altijd wel de moeite waard om een concert van hen bij te wonen.
Metheny moet ik me nog steeds eens wat beter in verdiepen. Mehldau heb ik een aantal keer live gezien op NSJ en dan is het wel mooi. Op de plaat weet het me minder te boeien (telkens maar weer die Beatles- en Radiohead-covers...)
Ik heb alletwee de 'Masters of Jazz' boxjes (de 'witte' en de 'zwarte', met beiden 5 DVDs) een keer cadeau gehad, maar ik vond de kwaliteit van de documentaires over het algemeen een beetje wisselend. In mijn herinnering waren vooral de documentaires over Coltrane en over Monk wel de moeite waard. De Parker-documentaire bestaat inderdaad vooral uit veel pratende hoofden.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 01:02 schreef Beathoven het volgende:
Kent iemand de documentaire-serie 'Masters of Jazz'? Ik heb deze voor 14,95 gekocht bij King Kong in Leeuwarden, maar ik kan nergens op internet iets terugvinden. Het zijn 5 DVD's waarin alle Jazzgrootheden wel vertegenwoordigd zijn.
Heb ze ook allebei, ooit in de drie voor 25 (of een andere acherlijke aanbieding) gekocht bij FRSquote:Op zondag 28 januari 2007 16:50 schreef Zanderrr het volgende:
[..]
Ik heb alletwee de 'Masters of Jazz' boxjes (de 'witte' en de 'zwarte', met beiden 5 DVDs) een keer cadeau gehad, maar ik vond de kwaliteit van de documentaires over het algemeen een beetje wisselend. In mijn herinnering waren vooral de documentaires over Coltrane en over Monk wel de moeite waard. De Parker-documentaire bestaat inderdaad vooral uit veel pratende hoofden.
Bij de Fame zag ik gisteren zijn complete Impulse! werk voor een schijntje liggen. Misschien de moeite waard.quote:Op zondag 28 januari 2007 20:56 schreef Norrage het volgende:
God wat heeft Keith Jarret toch een paar pareltjes gemaakt (buiten Köln Concert)...
My Song, Facing You, Somewhere Before, Nude Ants...stuk voor stuk geweldigEn ik ken nog zoveel werk van hem niet....Qua soloconcerten toch stiekem alleen Koln goed (alhoewel er echt nog wel wat andere goede zijn, maar die vallen in het niet bij Koln) maar zijn Trio/Quartet werk is echt waanzinnig hoor...
(Had zijn andere albums (die ik boven postte) nog niet zoveel geconcentreerd beluisterd, dus vandaar deze post fftjes)
Ik vind juist dat er veel cd's voor vrij mooie prijzen in de winkels liggen. Labels als OJC, Impulse! en Blue Note hebben toch een behoorlijk aanbod van cd's onder een tientje. Al die RVG's bijvoorbeeld kan je vaak al voor 7,99 krijgenquote:Op zondag 28 januari 2007 21:43 schreef Norrage het volgende:
Bijna al het Keith Jarret is boven de 15 Euro...echt kut..daarom heb ik eigenlijk vooral zijn muziek op mijn comp staan...Dus ja, als je nog tips hebt!
Zelfde probleem met veel jazz...erg moeilijk het goedkoop te vinden op Miles Davis, Coltrane etc na...
De Parker documentaire viel me ook wat tegen, als je het beeldmateriaal bekeek ging het 'muzikaal gezien' over iedereen behalve over degene waar de documentaire over hoort te gaan. Meer dan de helft was opvulling. Dat stukje beeld materiaal op het einde waar Parker en Gillespie nog een optreden geven was wel de moeite waard. Maar helaas ook het enige noemenswaardige stukje imho.quote:Op zondag 28 januari 2007 16:50 schreef Zanderrr het volgende:
[..]
Ik heb alletwee de 'Masters of Jazz' boxjes (de 'witte' en de 'zwarte', met beiden 5 DVDs) een keer cadeau gehad, maar ik vond de kwaliteit van de documentaires over het algemeen een beetje wisselend. In mijn herinnering waren vooral de documentaires over Coltrane en over Monk wel de moeite waard. De Parker-documentaire bestaat inderdaad vooral uit veel pratende hoofden.
Echt doenquote:Op zondag 28 januari 2007 23:18 schreef nipeng het volgende:
De eerste 10 minuten kunnen me niet echt boeien.
Die zal ik morgen eens helemaal gaan luisteren.
Dizzy Gillespie is minstens even goed idd, ze hadden hem ook een eigen docu moeten geven. Nu neem ik aan dat er wel iets over 'm gemaakt is.. als dat niet het geval is dan is dat iig meer dan zonde.quote:Op zondag 28 januari 2007 22:23 schreef Zanderrr het volgende:
Zoals fripper al eerder stelde, is er ook gewoon niet veel meer beeldmateriaal van Charlie Parker bewaard gebleven. Ik meen dat Dizzy Gillespie bijv. in die documentaire veel aan het woord komt, en ergens lijkt hij wat vermoeid om steeds maar weer te moeten vertellen wat voor een genie Parker was, terwijl hij zelf ook een van de pioniers van de bebop is. Hij had gewoon de (ahum) 'pech' om niet op z'n 30e al te overlijden.
Heb 'm zelf al gekochtquote:Op zondag 28 januari 2007 21:40 schreef Doff het volgende:
5 CD's voor volgens mij maar 30 of 35 euro (als ik me niet heb vergist). Bij Vergelijk.nl vind ik 'm voor niet goedkoper dan 57,66. Er stond trouwens wel maar 1 exemplaar.
Oh, excuses trouwens. Niet zijn complete werk. Alleen van de jaren '73 en '74![]()
Had vandaag eindelijk eens tijd om te luisteren, mooi concert. Bedankt voor de linkquote:Op zondag 28 januari 2007 22:42 schreef Doff het volgende:
Hulde aan de VPRO:
Hier een linkje naar het geweldige concert dat Dave Douglas afgelopen oktober in het Bimhuis gaf. Hoogtepunt van de eerste set is het tweede nummer. Echt fantastisch. Ik hoop dat ze het concert van Chris Potter ook zullen uitzenden binnenkort.
Leuk! Welke 5 albums zijn dat uberhaupt?quote:Op zaterdag 3 februari 2007 16:11 schreef Doff het volgende:
Voor de liefhebbers van dat concert is Meaning and Mystery een aanrader. Zelfde band, aantal zelfde nummers alleen net ietsje gladder imo (ach ja, studioalbums), maar nog steeds heel tof.
Dat Impulse!-spul van Keith Jarrett is trouwens erg relaxed. Veel lange nummers, veel materiaal dat nog niet eerder is uitgegeven (waaronder kleine introducties en veel alternate takes) en natuurlijk gewoon erg goed spel. Moeite waard dus.
Die tweede reactiequote:
Luister eens wat Chet Baker Sings, prima muziek om mee in slaap te vallen.quote:Op maandag 12 februari 2007 02:48 schreef wonderer het volgende:
Ik ben op zoek naar een liedje dat door een man gezongen wordt en dat wel door kan gaan voor een slaapliedje. Kan iemand me aan wat titels helpen misschien?
Als Hancock maar Maiden Voyage speeltquote:
Curtis Amy inderdaad. Kon je dat horen of heb je het opgezocht?quote:Op dinsdag 20 februari 2007 23:56 schreef Lenoir het volgende:
Fijne muziek is dat, Doff. Maar wie en van welk album?
Curtis Amy?
The Tourist van St. Germain vind ik erg relaxed, maar ik ben er verder ook niet zo in thuis.quote:Op woensdag 21 februari 2007 14:48 schreef Benait het volgende:
Ik hou ook bes van Jazz maar geen pure Jazz om het zo maar te zeggen! Meer een mix van lounge-jazz beetje funk tintjes erin. Weet iemand zo soort cd voor mij?
misschien moet je hier wel heen : Stel nou dat je niets van Jazz weet...quote:Op woensdag 21 februari 2007 14:48 schreef Benait het volgende:
Ik hou ook bes van Jazz maar geen pure Jazz om het zo maar te zeggen! Meer een mix van lounge-jazz beetje funk tintjes erin. Weet iemand zo soort cd voor mij?
Ik vind 't ook erg tof. Denk dat ik dat boxje binnenkort wel van mezelf mag aanschaffenquote:Op donderdag 22 februari 2007 01:20 schreef Lenoir het volgende:
Curtis Amy moest ik opzoeken, Doff, maar het is geweldig.
Dank daarvoor.
Iemand trouwens enig idee waarom die Mosaïc-cds maar in beperkte oplage verschijnen?