abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 27 december 2006 @ 12:42:12 #1
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_44766028
...maar je er toch eens in wil gaan verdiepen. Wat zijn dan de albums die benodigd zijn om een klein beetje overzicht te krijgen van de wereld die Jazz heet? Ik neem aan dat er allerlei verschillende bloedgroepen zijn in het genre, allerlei verschillende stromingen, allerlei verschillende kenmerkende periodes etcetera. Ik zou graag wat albums luisteren die wat van die bloedgroepen representeren, zodat ik vanaf daar eventueel wat meer de diepte in kan.

Dus: raad mij hier albums waarmee ik de Jazz kan gaan verkennen. Dit hoeven dus niet jouw favoriete albums te zijn. Een globaal overzicht is het doel!

Disclaimer: Ja, het is een onmogelijke vraag en als iemand het mij zou vragen over mijn favoriete genres zou ik niet weten waar ik moet beginnen, maarrr ik zou het erg waarderen als je het toch probeert
pi_44766307
Ik weet niet heel veel van Jazz, maar Time Out van the Dave Brubeck Quartet is wel een essentieel en redelijk toegankelijk album.
pi_44766323
weet er ook weinig van, maar volgens mij is Kind of Blue van Miles Davis wel het meest bekende jazz album
  woensdag 27 december 2006 @ 13:58:16 #4
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_44766514
quote:
Op woensdag 27 december 2006 13:50 schreef cafca het volgende:
Ik weet niet heel veel van Jazz, maar Time Out van the Dave Brubeck Quartet is wel een essentieel en redelijk toegankelijk album.
Agree.
Take Five is zogezegd het eerste jazznummer dat ik hoorde, en dat vind ik toch een behoorlijk briljant nummer
Signature.
  woensdag 27 december 2006 @ 14:03:49 #5
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_44766635
quote:
Op woensdag 27 december 2006 13:50 schreef ruud_fr het volgende:
weet er ook weinig van, maar volgens mij is Kind of Blue van Miles Davis wel het meest bekende jazz album
Ja, al vind ik het - vloeken in de kerk - nogal saai.

Als je net begint moet je ook zeker John Coltrane even horen. A Love Supreme is z'n meesterwerk, maar ook Giant Steps of My Favorite Things of Blue Train zijn erg leuk, en wrs wat toegankelijker.

Op één of andere manier moet je als jazzliefhebber Dave Brubeck eigenlijk maar stom vinden, maar ik denk dat ik dan nog geen echte jazzliefhebber ben. Time Out is natuurlijk wel het standaardalbum, maar Live At Carnegie Hall is ook heel leuk.

Tsja, en verder is het gewoon wat je wil. Als je wat vocaal werk wil kan je Louis Armstrong en Chat Baker en dat soort namen eens beluisteren, wil je heel relaxte pianojazz dan moet je Live at the Village Vanguard van Bill Evans horen.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_44766648
My favorite things van Coltrane en Kind of Blue van Miles.
'Paul McCartney krijgt een award van niemand minder dan Bono' - Beau van Erven Dorens.
http://www.last.fm/user/spacemangraig
pi_44766655
Miles Davis - Kind Of Blue..gewoon om mee te beginnen...De creme de la creme van de jazz
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_44766949
quote:
Op woensdag 27 december 2006 14:03 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Ja, al vind ik het - vloeken in de kerk - nogal saai.

Als je net begint moet je ook zeker John Coltrane even horen. A Love Supreme is z'n meesterwerk, maar ook Giant Steps of My Favorite Things of Blue Train zijn erg leuk, en wrs wat toegankelijker.

Op één of andere manier moet je als jazzliefhebber Dave Brubeck eigenlijk maar stom vinden, maar ik denk dat ik dan nog geen echte jazzliefhebber ben. Time Out is natuurlijk wel het standaardalbum, maar Live At Carnegie Hall is ook heel leuk.

Ik zou 'live at carnegie hall' zelfs als startplaat willen aanraden, het swingt.. en dat doet Time Out niet. Drummer Joe Morello schijnt voor het optreden redelijk ziek geweest te zijn maar heeft tijdens dat concert volgens de recenties z'n beste drumwerk ooit laten zien. De drumsolo's die erin zitten maken de plaat echt bijzonder.

Take Five wordt er ook in een tempo van zo rond de 200 bpm gespeeld ipv de veel langzamere uitvoering op Time Out. Daarnaast vind ik dat Time Out zelfs bij de geremasterde uitvoering nogal dof klinkt itt het live album wat klinkt alsof het gisteren op band gezet is

btw: Jazzfans - Live at FokForum Volume VII
pi_44767022
Maar jazz van nog levende artiesten is zeker ook fijn. .

Koop gewoon wat van die goedkope sampler-cd's van jazz-labels (zoals GRP) of van bijvoorbeeld het NorthSea Jazz Festival. Staat altijd veel verschillend spul op, leuk om een overzicht te krijgen van verschillende stijlen.
pi_44767046
Ik luister de laatste tijd veel naar www.smoothjazz.com !
pi_44767102
quote:
Op woensdag 27 december 2006 14:04 schreef Norrage het volgende:
Miles Davis - Kind Of Blue..gewoon om mee te beginnen...De creme de la creme van de jazz
Ik vind Miles nog al heavy kost om mee te beginnen eigenlijk.
John Coltrane vind ik meer toegangkelijk.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_44767134
Kind of blue is idd een van de meest toegankelijke "echte" jazz albums en het is ook nog eens erg goed. Ik heb jazz ook ontdekt via dat album. Maar er is zo ontzettend veel meer; een artiest als Davis heeft ook heel veel verschillende stijlen gedaan, niet alleen de modale jazz van Kind of Blue maar ook vette bigbandjazz (bijv Porgy & Bess), jazzfunk (Bitches Brew) en meer. Andere artiesten die je zeker niet mag missen (imho) zijn Charlie Parker & Dizzie Gillespie (zeker als duo is dat onovertroffen), Charles Mingus (bijv Mingus Ah Um), Sonny Rollins (Saxophone Colossus) of als je liever wat rustigers hebt iemand als Bill Evans (Sunday at the Village Vanguard). Dat laatste album is ook erg toegankelijk.
Unox, the worst operating system.
  woensdag 27 december 2006 @ 14:29:05 #13
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_44767228
We hebben ooit eens een Fok jazz top 100 (of 50?) samengesteld, dat is misschien wel een aardig startpunt.

Misschien wat eenzijdig om je tot een enkel label en periode te beperken, maar over het algemeen kun je ook geen buil vallen aan de meeste cds die in Blue Note's 'RVG' reissue-programma worden uitgegeven (link.)
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_44767237
quote:
Op woensdag 27 december 2006 14:23 schreef ondeugend het volgende:

[..]

Ik vind Miles nog al heavy kost om mee te beginnen eigenlijk.
John Coltrane vind ik meer toegangkelijk.
Kwestie van smaak natuurlijk. Voor mij duurde het langer voordat ik aan Coltrane gewend was dan aan Davis maar dat heeft ook weer met ervaringen met dat soort muziek te maken denk ik...Coltrane is op zich wel toegankelijk omdat het voornamelijk één instrument is dat je hoort (zijn fenomenale sax) terwijl bij Davis er vele instrumenten zijn die allemaal net zo belangrijk zijn...

Maar zo wordt Kind of blue gezien als hét album. Allmusic zegt er zelfs over dat het bijna zo is dat als je Kind Of Blue niet goed vindt (of niet kan waarderen) dat je dan jazz in het algemeen niet kan waarderen. Dat vond ik op zich wel een mooie observatie

Verder zijn albums van Thelonius Monk ook behoorlijk toegankelijk geweest voor (onder andere) mijzelf.
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_44767281
Ik blijf erbij, koop verzamelcd's, met bijvoorbeeld zulke titels:

Your guide to the North Sea Jazz Festival 1996
GRP Sounds Of 92
Blue Note presents Mid Summer Jazz Gala '95
The Best of Jazz Rock
How Low Can You Go - High energy jazz from below the sea level
An introduction to Dreyfuss Jazz
The Best Of Jazz Fusion
Verve - North Sea Jazz Festival 1997
Jazz Linkx - the ´97 JVC Sampler
Elements - 9 Jazz Rock Masterpieces

Lekker goedkoop, je hoort verschillende stijlen. Daarna kun je altijd nog 'inzoomen' op meuk van ouwe dooie unplugged jazz-klassiekers. .
pi_44767338
quote:
Op woensdag 27 december 2006 14:29 schreef Zanderrr het volgende:
We hebben ooit eens een Fok jazz top 100 (of 50?) samengesteld, dat is misschien wel een aardig startpunt.

Misschien wat eenzijdig om je tot een enkel label en periode te beperken, maar over het algemeen kun je ook geen buil vallen aan de meeste cds die in Blue Note's 'RVG' reissue-programma worden uitgegeven (link.)
Link naar fok jazz top 100? Die wil ik zien
  woensdag 27 december 2006 @ 14:33:17 #17
131551 arneaux
Een Collector's item.
pi_44767359
TVP. Wil me er ook wel eens in gaan verdiepen.
Opgezwolle, keizers van de Nederhop.
Sticks en Delic - Fakkelteit. 21-09-2007.
Talent is net als juni, het verschil tussen mij en jullie.
pi_44767717
quote:
Op woensdag 27 december 2006 14:32 schreef Norrage het volgende:

[..]

Link naar fok jazz top 100? Die wil ik zien
Fok! Jazz Top 100 Uitslag 2004!

In de onderste regionen staan wat onbekende platen die vaak door 1 user zijn gepost, het aantal inzendingen was niet zo hoog dat er een goede top 100 van te maken viel, maar ik denk dat de top 20 wel redelijk klopt.

Mochten iemand het ooit nog eens willen organiseren denk ik ook dat we ons beter kunnen beperken tot een top 20.
  woensdag 27 december 2006 @ 14:46:06 #19
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_44767729
quote:
Op woensdag 27 december 2006 14:29 schreef Norrage het volgende:
Maar zo wordt Kind of blue gezien als hét album. Allmusic zegt er zelfs over dat het bijna zo is dat als je Kind Of Blue niet goed vindt (of niet kan waarderen) dat je dan jazz in het algemeen niet kan waarderen. Dat vond ik op zich wel een mooie observatie
Dit lees ik wel vaker, maar eigenlijk vind ik het flauwekul. Ook als je 'Kind of Blue' niet kunt waarderen, of zelfs helemaal niks van Miles Davis, dan blijft er nog genoeg andere jazzmuziek over. KOB is meer het bekendste voorbeeld van een enkele soort jazzmuziek, modale jazz over weinig akkoorden.
pi_44767815
quote:
Op woensdag 27 december 2006 14:46 schreef Zanderrr het volgende:

[..]

Dit lees ik wel vaker, maar eigenlijk vind ik het flauwekul. Ook als je 'Kind of Blue' niet kunt waarderen, of zelfs helemaal niks van Miles Davis, dan blijft er nog genoeg andere jazzmuziek over. KOB is meer het bekendste voorbeeld van een enkele soort jazzmuziek, modale jazz over weinig akkoorden.
Ik ben het er zelf ook niet helemaal mee eens, maar als er een plaat is die je iemand kan aanraden is het deze wel
pi_44767886
Kind of Blue is een beetje achtergrondmuziek voor in een Restaurant. Ik hou persoonlijk meer van Jazz waarbij alle registers opengetrokken worden. De opzwepende basslines, saxsolo's etc. Als Kind of Blue staat voor alle Jazz dan was ik waarschijnlijk geen liefhebber geworden dus moet ik AMG helaas ongelijk geven, maar dat neemt niet weg dat het een goed album is in z'n soort.
pi_44768091
Ja. Persoonlijk ben ik dan ook meer fan van de jazz waar ik bij kan wegzwijmelen...Maar persoonlijk plaats ik toch een Giant Steps boven Kind Of Blue.
Mijn alltime favorite is dan toch Koln Concert van Keith Jarret die ik in de fok jazz top zeer mis! Is bovendien zeker een aanrader voor beginnende luisteraars alhoewel je er wat minder snel echte pure jazz in kan herkennen. (dan ga je toch snel naar de blazers luisteren )
Kan er niet een nieuwe 2007 versie gehouden worden? (in het jazz topic wordt ook al over tops gesproken...)
  woensdag 27 december 2006 @ 17:31:05 #23
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_44768214
Nou nou.. restaurantmuziek.. Het heeft wel iets meer diepgang dan dat, en volgens mij verslikt menig restaurantganger zich nog steeds bij het horen van Coltrane's solos op KOB.

Ben het er verder wel mee eens dat het niet voor iedereen de juiste 'ingang' zal zijn, ik had 'm zelf ook al jaren in de kast staan als 'verplichte aankoop' voordat ik echt in jazz geinteresseerd raakte door andere albums.
  woensdag 27 december 2006 @ 17:31:42 #24
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_44768230
quote:
Op woensdag 27 december 2006 17:13 schreef Beathoven het volgende:
Kind of Blue is een beetje achtergrondmuziek voor in een Restaurant.
Als achtergrondsmuziek vind ik bv gitaargepingel van Grant Green veel leuker.

Qua rustige jazz hou ik ook wel van het Modern Jazz Quartet, maar ik ben dol op vibrafoons.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_44768281
tvp
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')