Agree.quote:Op woensdag 27 december 2006 13:50 schreef cafca het volgende:
Ik weet niet heel veel van Jazz, maar Time Out van the Dave Brubeck Quartet is wel een essentieel en redelijk toegankelijk album.
Ja, al vind ik het - vloeken in de kerk - nogal saai.quote:Op woensdag 27 december 2006 13:50 schreef ruud_fr het volgende:
weet er ook weinig van, maar volgens mij is Kind of Blue van Miles Davis wel het meest bekende jazz album
quote:Op woensdag 27 december 2006 14:03 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Ja, al vind ik het - vloeken in de kerk - nogal saai.
Als je net begint moet je ook zeker John Coltrane even horen. A Love Supreme is z'n meesterwerk, maar ook Giant Steps of My Favorite Things of Blue Train zijn erg leuk, en wrs wat toegankelijker.
Op één of andere manier moet je als jazzliefhebber Dave Brubeck eigenlijk maar stom vinden, maar ik denk dat ik dan nog geen echte jazzliefhebber ben. Time Out is natuurlijk wel het standaardalbum, maar Live At Carnegie Hall is ook heel leuk.
Ik vind Miles nog al heavy kost om mee te beginnen eigenlijk.quote:Op woensdag 27 december 2006 14:04 schreef Norrage het volgende:
Miles Davis - Kind Of Blue..gewoon om mee te beginnen...De creme de la creme van de jazz
Kwestie van smaak natuurlijk. Voor mij duurde het langer voordat ik aan Coltrane gewend was dan aan Davis maar dat heeft ook weer met ervaringen met dat soort muziek te maken denk ik...Coltrane is op zich wel toegankelijk omdat het voornamelijk één instrument is dat je hoort (zijn fenomenale sax) terwijl bij Davis er vele instrumenten zijn die allemaal net zo belangrijk zijn...quote:Op woensdag 27 december 2006 14:23 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Ik vind Miles nog al heavy kost om mee te beginnen eigenlijk.
John Coltrane vind ik meer toegangkelijk.
Link naar fok jazz top 100?quote:Op woensdag 27 december 2006 14:29 schreef Zanderrr het volgende:
We hebben ooit eens een Fok jazz top 100 (of 50?) samengesteld, dat is misschien wel een aardig startpunt.
Misschien wat eenzijdig om je tot een enkel label en periode te beperken, maar over het algemeen kun je ook geen buil vallen aan de meeste cds die in Blue Note's 'RVG' reissue-programma worden uitgegeven (link.)
Fok! Jazz Top 100 Uitslag 2004!quote:Op woensdag 27 december 2006 14:32 schreef Norrage het volgende:
[..]
Link naar fok jazz top 100?Die wil ik zien
Dit lees ik wel vaker, maar eigenlijk vind ik het flauwekul. Ook als je 'Kind of Blue' niet kunt waarderen, of zelfs helemaal niks van Miles Davis, dan blijft er nog genoeg andere jazzmuziek over. KOB is meer het bekendste voorbeeld van een enkele soort jazzmuziek, modale jazz over weinig akkoorden.quote:Op woensdag 27 december 2006 14:29 schreef Norrage het volgende:
Maar zo wordt Kind of blue gezien als hét album. Allmusic zegt er zelfs over dat het bijna zo is dat als je Kind Of Blue niet goed vindt (of niet kan waarderen) dat je dan jazz in het algemeen niet kan waarderen. Dat vond ik op zich wel een mooie observatie
Ik ben het er zelf ook niet helemaal mee eens, maar als er een plaat is die je iemand kan aanraden is het deze welquote:Op woensdag 27 december 2006 14:46 schreef Zanderrr het volgende:
[..]
Dit lees ik wel vaker, maar eigenlijk vind ik het flauwekul. Ook als je 'Kind of Blue' niet kunt waarderen, of zelfs helemaal niks van Miles Davis, dan blijft er nog genoeg andere jazzmuziek over. KOB is meer het bekendste voorbeeld van een enkele soort jazzmuziek, modale jazz over weinig akkoorden.
Als achtergrondsmuziek vind ik bv gitaargepingel van Grant Green veel leuker.quote:Op woensdag 27 december 2006 17:13 schreef Beathoven het volgende:
Kind of Blue is een beetje achtergrondmuziek voor in een Restaurant.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |