Agree.quote:Op woensdag 27 december 2006 13:50 schreef cafca het volgende:
Ik weet niet heel veel van Jazz, maar Time Out van the Dave Brubeck Quartet is wel een essentieel en redelijk toegankelijk album.
Ja, al vind ik het - vloeken in de kerk - nogal saai.quote:Op woensdag 27 december 2006 13:50 schreef ruud_fr het volgende:
weet er ook weinig van, maar volgens mij is Kind of Blue van Miles Davis wel het meest bekende jazz album
quote:Op woensdag 27 december 2006 14:03 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Ja, al vind ik het - vloeken in de kerk - nogal saai.
Als je net begint moet je ook zeker John Coltrane even horen. A Love Supreme is z'n meesterwerk, maar ook Giant Steps of My Favorite Things of Blue Train zijn erg leuk, en wrs wat toegankelijker.
Op één of andere manier moet je als jazzliefhebber Dave Brubeck eigenlijk maar stom vinden, maar ik denk dat ik dan nog geen echte jazzliefhebber ben. Time Out is natuurlijk wel het standaardalbum, maar Live At Carnegie Hall is ook heel leuk.
Ik vind Miles nog al heavy kost om mee te beginnen eigenlijk.quote:Op woensdag 27 december 2006 14:04 schreef Norrage het volgende:
Miles Davis - Kind Of Blue..gewoon om mee te beginnen...De creme de la creme van de jazz
Kwestie van smaak natuurlijk. Voor mij duurde het langer voordat ik aan Coltrane gewend was dan aan Davis maar dat heeft ook weer met ervaringen met dat soort muziek te maken denk ik...Coltrane is op zich wel toegankelijk omdat het voornamelijk één instrument is dat je hoort (zijn fenomenale sax) terwijl bij Davis er vele instrumenten zijn die allemaal net zo belangrijk zijn...quote:Op woensdag 27 december 2006 14:23 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Ik vind Miles nog al heavy kost om mee te beginnen eigenlijk.
John Coltrane vind ik meer toegangkelijk.
Link naar fok jazz top 100?quote:Op woensdag 27 december 2006 14:29 schreef Zanderrr het volgende:
We hebben ooit eens een Fok jazz top 100 (of 50?) samengesteld, dat is misschien wel een aardig startpunt.
Misschien wat eenzijdig om je tot een enkel label en periode te beperken, maar over het algemeen kun je ook geen buil vallen aan de meeste cds die in Blue Note's 'RVG' reissue-programma worden uitgegeven (link.)
Fok! Jazz Top 100 Uitslag 2004!quote:Op woensdag 27 december 2006 14:32 schreef Norrage het volgende:
[..]
Link naar fok jazz top 100?Die wil ik zien
Dit lees ik wel vaker, maar eigenlijk vind ik het flauwekul. Ook als je 'Kind of Blue' niet kunt waarderen, of zelfs helemaal niks van Miles Davis, dan blijft er nog genoeg andere jazzmuziek over. KOB is meer het bekendste voorbeeld van een enkele soort jazzmuziek, modale jazz over weinig akkoorden.quote:Op woensdag 27 december 2006 14:29 schreef Norrage het volgende:
Maar zo wordt Kind of blue gezien als hét album. Allmusic zegt er zelfs over dat het bijna zo is dat als je Kind Of Blue niet goed vindt (of niet kan waarderen) dat je dan jazz in het algemeen niet kan waarderen. Dat vond ik op zich wel een mooie observatie
Ik ben het er zelf ook niet helemaal mee eens, maar als er een plaat is die je iemand kan aanraden is het deze welquote:Op woensdag 27 december 2006 14:46 schreef Zanderrr het volgende:
[..]
Dit lees ik wel vaker, maar eigenlijk vind ik het flauwekul. Ook als je 'Kind of Blue' niet kunt waarderen, of zelfs helemaal niks van Miles Davis, dan blijft er nog genoeg andere jazzmuziek over. KOB is meer het bekendste voorbeeld van een enkele soort jazzmuziek, modale jazz over weinig akkoorden.
Als achtergrondsmuziek vind ik bv gitaargepingel van Grant Green veel leuker.quote:Op woensdag 27 december 2006 17:13 schreef Beathoven het volgende:
Kind of Blue is een beetje achtergrondmuziek voor in een Restaurant.
Nou ja, het is iig vrij laid-back...quote:
ik geloof dat in de Buddy Rich uitvoering van Giant Steps ook een heerlijke vibrafoonpartij zit, maar Out to Lunch blijft qua vibrafoonwerk m'n favorietquote:Op woensdag 27 december 2006 17:31 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Als achtergrondsmuziek vind ik bv gitaargepingel van Grant Green veel leuker.
Qua rustige jazz hou ik ook wel van het Modern Jazz Quartet, maar ik ben dol op vibrafoons.
Out There is ook een heel goed albumquote:Op woensdag 27 december 2006 18:42 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ik moet Out To Lunch toch maar eens halen dan. Heb wel Out There, die heb ik ook al heel lang niet geluisterd.
De volgende keer moeten we maar even zorgen dat het op 1 komt. Als het Boudewijn de Groot lukt om Queen te verslaan moet dit ook niet zo'n probleem opleverenquote:Op woensdag 27 december 2006 19:01 schreef nipeng het volgende:
Out to lunch is een van mijn favoriete platen (check mijn album top 100).
Nou ja, ik ben zelf ook veel verder qua jazz dan een paar jaar terug, en denk ook wel dat ik me aan een lijstje jazzplaten durf te wagen - mocht het uiteraard nog ooit tot een nieuwe lijst komen.quote:Op woensdag 27 december 2006 14:45 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Fok! Jazz Top 100 Uitslag 2004!
In de onderste regionen staan wat onbekende platen die vaak door 1 user zijn gepost, het aantal inzendingen was niet zo hoog dat er een goede top 100 van te maken viel, maar ik denk dat de top 20 wel redelijk klopt.
Mochten iemand het ooit nog eens willen organiseren denk ik ook dat we ons beter kunnen beperken tot een top 20.
Wat een gruwelijke hoeveelheid muziek ineens.quote:Op woensdag 27 december 2006 17:38 schreef GeorgKacher het volgende:
Koop The Ultimate Jazz Archive voor 99 euri. Dan heb je 168 cd's, dat is geen geld. Zit ook blues bij (o.a. Robert Johnson, door velen beschouwd als dé grootste bluesmuzikant aller tijden) Verkrijgbaar bij V&D. Alle stijlen, alle tijden en prima documentatie,beter kun je niet beginnen.
En aan welke universiteit wordt (werd?) dit vak gegeven?quote:Op woensdag 27 december 2006 17:39 schreef ssebass het volgende:
Ik heb een keer een keuzevak jazzgeschiedenis gevolgd en daar werd dit boek gebruikt: "The history of jazz" van Gioia. Als ik jou was zou ik dat doorlezen en de daarbij genoemde nummers gaan luisteren. Jazz is te breed om er met een paar albums inzicht in te krijgen hier loop je door alle stijlen met de daarbij behorende karakteristieke nummers en albums.
Ik heb die plaat al drie jaar, en ik kan er nog steeds weinig mee eigenlijk (Out There staat ook stof te vangen bij mij in de kast). Toch maar weer eens opzetten binnenkort.quote:Op woensdag 27 december 2006 19:01 schreef nipeng het volgende:
Out to lunch is een van mijn favoriete platen (check mijn album top 100).
Universiteit Utrecht, muziekwetenschappen (valt volgens mij onder letteren). Ik denk dat dit nog steeds wordt gegeven. Het is namelijk een hele studie. Als je op de UU zit moet je maar even via osiris kijken wat er openstaat bij muziekwetenschappen (via letteren dacht ik), misschien staat die er nu weer tussen.quote:Op woensdag 27 december 2006 20:49 schreef Grobbel het volgende:
[..]
En aan welke universiteit wordt (werd?) dit vak gegeven?
[..]
Ik denk dat ruim de helft van de Fok! Jazz Top 100 tussen 1959 en 1969 is gemaakt. Misschien een aardig "handvat" voor de mensen die echt niet weten waar ze moeten beginnen.quote:Op woensdag 27 december 2006 21:34 schreef DennisMoore het volgende:
Jeumig, wat een dinosaurs allemaal...
Nou word ik stiekem toch wel benieuwd, zelfs al heb ik onmogelijk de ruimte om die boxset te stallen. Toch maar even gaan kijken bij V&D dan, zelfs al ben ik normaal gesproken niet zo heel erg gecharmeerd van die monsterboxen.quote:Idd heel veel, maar ook heel goed, 'gewoon' 5 sterren gescoord in de NRC:
Wie geen enkele (oude) jazzplaat in huis heeft, kan zich in één klap geweldig verrijken door The Ultimate Jazz Archive te kopen. Een in Duitsland gemaakte monsterbox met 3.179 nummers verdeeld over 168 cd's, verpakt in units van 4, plus twee boekjes met samen 360 pagina's. De cd's zijn onderverdeeld in classic jazz (36 cd's), blues (28), boogie-woogie (4), swing to bebop (60), big band (20) en vocalists (20). Ook verder zijn de opnamen goed geordend met maar één artiest of band per plaat. Op de eerste cd staan de pianorollen van ragtime-pianist Scott Joplin vanaf 1899, op de laatste bebop-plaat Art Blakey's Jazz Messengers uit 1955. Daartussen zitten alle andere grote namen: Louis Armstrong, Bessie Smith, Duke Ellington, Billie Holiday, Muddy Waters, Howling Wolf, Lionel Hampton, Charlie Parker, Miles Davis, enz., enz. Een snelle steekproef leert dat ook de technische kwaliteit van deze uitgave in orde is. Tot 24/12 is deze zeven kilo jazz te koop bij V&D voor 119 euro (nu dus 99) of, met de decemberspaarkaart erbij, zelfs tien procent minder. Een uur goede muziek voor 64 cent, daar kan zelfs het Kruidvat niet aan tippen.
Andere luistertip: Artie Shaw (zit ook in de box)
Opname kwaliteit is prima, uitvoeringen zijn briljant zie de artiesten.....
Ik doe zelf Amerikanistiek in Nijmegen, en dan moet ik zo'n cursus jazzgeschiedenis toch wel in mijn masterprogramma kunnen inpassen, lijkt me.quote:Op woensdag 27 december 2006 21:22 schreef ssebass het volgende:
[..]
Universiteit Utrecht, muziekwetenschappen (valt volgens mij onder letteren). Ik denk dat dit nog steeds wordt gegeven. Het is namelijk een hele studie. Als je op de UU zit moet je maar even via osiris kijken wat er openstaat bij muziekwetenschappen (via letteren dacht ik), misschien staat die er nu weer tussen.
Toch kun je je afvragen of een hedendaagse 'ingang' tot jazz wel via al die ouwe stoffige namen moet. En je kunt je zelfs afvragen of die Fok-lijst dus wel zo'n goeie representatieve lijst is.quote:Op woensdag 27 december 2006 21:49 schreef fripper het volgende:
Ik denk dat ruim de helft van de Fok! Jazz Top 100 tussen 1959 en 1969 is gemaakt. Misschien een aardig "handvat" voor de mensen die echt niet weten waar ze moeten beginnen.
Platen van voor 1959 staan bijna niet in de lijst , en platen van na 1969 worden zelden door meer dan 1 persoon genoemd .
( Kind of Blue is uit 59 en niet uit 56 Beat)
Noem je dit jazz?quote:Op woensdag 27 december 2006 22:15 schreef DennisMoore het volgende:
http://youtube.com/watch?v=aWNiFw_W3mA.
Leuk effect op de sax.
Soms.quote:
Omdat toegankelijk wat anders is dan representatief.quote:Op woensdag 27 december 2006 22:04 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Toch kun je je afvragen of een hedendaagse 'ingang' tot jazz wel via al die ouwe stoffige namen moet. En je kunt je zelfs afvragen of die Fok-lijst dus wel zo'n goeie representatieve lijst is.
Denk dat er toegankelijker stromingen zijn voor een geïnteresseerde. Waarom bijvoorbeeld niet ehm... Marcus Miller ofzo?
goed dat je dat ziet, maar helaas niet aan te passenquote:Op woensdag 27 december 2006 21:49 schreef fripper het volgende:
[..]
Ik denk dat ruim de helft van de Fok! Jazz Top 100 tussen 1959 en 1969 is gemaakt. Misschien een aardig "handvat" voor de mensen die echt niet weten waar ze moeten beginnen.
Platen van voor 1959 staan bijna niet in de lijst , en platen van na 1969 worden zelden door meer dan 1 persoon genoemd .
( Kind of Blue is uit 59 en niet uit 56 Beat)
Dave Brubeck is anders nog steeds op het podium te vinden. Daarnaast is stoffig niet echt van toepassing, je houdt er van of je houdt er niet van en zoiets weet je pas als je het hebt beluisterd.quote:Op woensdag 27 december 2006 22:26 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Soms..
Maar ik bedoel dat je veel eerder mensen met dit soort muziek geïnteresseerd krijgt in jazz, dan wanneer je met stoffige 'klassiekers' komt aanlopen.
http://youtube.com/watch?v=lUMGSr3b67g
Ja, da's waar. Als iemand vraagt om een representatieve lijst, zal ie wat anders krijgen dan wanneer je iemand wil introduceren tot.., zonder dat ie afhaakt bij gepiep en gekraak.quote:Op woensdag 27 december 2006 22:27 schreef fripper het volgende:
Omdat toegankelijk wat anders is dan representatief.
Ligt aan de persoon. Als het iemand is die echt ervoor wil gaan zitten, dan is 't anders dan iemand die langzaam richting jazz gaat met de gedachte: hey dit klinkt best leuk.quote:Ik ben helemaal niet van mening dat je moet beginnen met dingen die alleen maar makkelijk en toegankelijk zijn. Als je begint met een stapeltje Marcus Miller en David Sanborn te kopen, dan heb je nog steeds geen idee wat goede jazz is naar mijn mening. Gewoon beginnen met het beste dus, dan is de kans dat je het echt leuk gaat vinden het grootst.
Misschien heb je wel gelijk.quote:Op woensdag 27 december 2006 22:26 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Soms..
Maar ik bedoel dat je veel eerder mensen met dit soort muziek geïnteresseerd krijgt in jazz, dan wanneer je met stoffige 'klassiekers' komt aanlopen.
Nou dan laat het toch lekker staanquote:Op woensdag 27 december 2006 22:28 schreef Beathoven het volgende:
goed dat je dat ziet, maar helaas niet aan te passen
Oja, en daarom staan dit soort bands ook op jazzpodia over de hele wereld he?quote:Op woensdag 27 december 2006 22:32 schreef De-oneven-2 het volgende:
De man vraagt naar Jazz, DM.
En dat krijgt ie dus.
Ik ben ook niet zo'n purist hoor. Ik vind Bela Fleck overigens wel jazz, en ja , ik heb zelfs een paar cd's van de Flecktones. Maar ik denk dat je beter met Ronald Kirk kan beginnen dan met Bela Fleck.quote:Op woensdag 27 december 2006 22:33 schreef DennisMoore het volgende:
M'goed, muziek-snobspuristen zul je met dit soort benaderingen wel op hun jazz-ziel trappen. So be it.
Mijn vader had alleen dixieland.quote:Op woensdag 27 december 2006 22:33 schreef martinlutherking het volgende:
Misschien heb je wel gelijk.Ikzelf ben in aanraking gekomen door ouwe LP's van mijn vader, en dan vooral Roland Kirk, en dat is inderdaad niet echt toegangelijk.
Ik weet geen goede en onwijs bekende namen en ben ook geen expert, maar ik vind stoffige oude jazz heerlijk. Ooit een cd van m'n werk gekregen met 'moderne' jazz. Ik vond het niet om aan te horenquote:Op woensdag 27 december 2006 22:26 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Soms..
Ook heel toegankelijk!quote:Op woensdag 27 december 2006 22:52 schreef Skaai het volgende:
zo'n goedkope 3cd box, maar zo relaxed. Staat echt van alles op, van Ella Fitzgerald, John Coltrane en Dinah Washington tot Louis Armstrong. Misschien is dat ook leuk om 'mee te beginnen'.
Groot voordeel als je aan 't verkennen bent.quote:Het kost geen drol
Ja maar dan kan je netzogoed met Norah Jones komen aanzetten. Is ook lekker toegankelijk. Het is toch geen kwestie van "zoveel mogelijk mensen geinteresseerd krijgen"?quote:Op woensdag 27 december 2006 22:26 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Soms..
over oud en stoffig gesproken, maar hey.. het is goede muziek en daar gaat het omquote:Op woensdag 27 december 2006 22:50 schreef DennisMoore het volgende:
*The Best Of Return to Forever opzet*
http://youtube.com/watch?v=mz2w5lblYLA
Lekker zenuwachtig electronisch gepiel..
http://youtube.com/watch?v=_Uf3rRR7B14
Deze staat op een van m'n eerste en favoriete cd'tjes....
Maar ze gebruiken in ieder geval elektriciteit.quote:Op woensdag 27 december 2006 23:20 schreef Beathoven het volgende:
over oud en stoffig gesproken, maar hey.. het is goede muziek en daar gaat het om![]()
Ik heb de losse inzendingen voor de lijst ook nog teruggevonden, voor de liefhebber :quote:Op woensdag 27 december 2006 14:32 schreef Norrage het volgende:
[..]
Link naar fok jazz top 100?Die wil ik zien
Return to Forever is erg goed.quote:Op woensdag 27 december 2006 22:50 schreef DennisMoore het volgende:
*The Best Of Return to Forever opzet*
http://youtube.com/watch?v=mz2w5lblYLA
Lekker zenuwachtig electronisch gepiel..
http://youtube.com/watch?v=_Uf3rRR7B14
Deze staat op een van m'n eerste en favoriete cd'tjes....
lolquote:Op woensdag 27 december 2006 23:28 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Maar ze gebruiken in ieder geval elektriciteit..
Mooie uitvoering van Birdland, een klassiekerquote:
Doff heeft al een voorzet gegeven in het jazz-topic, en ik was m'n lijstje ook al aan het maken. Goed plan dusquote:Op woensdag 27 december 2006 23:37 schreef nipeng het volgende:
Mja het is tijd voor een nieuwe Jazz top 100 eigenlijk.
Alsof Spyro Gyra, Maynard Ferguson en Return To Forever minder mottig zijn...quote:Op woensdag 27 december 2006 22:04 schreef DennisMoore het volgende:
Toch kun je je afvragen of een hedendaagse 'ingang' tot jazz wel via al die ouwe stoffige namen moet.
Enkele decennia minder mottig.quote:Op donderdag 28 december 2006 11:35 schreef Zanderrr het volgende:
Alsof Spyro Gyra, Maynard Ferguson en Return To Forever minder mottig zijn...
Alice Coltranequote:Op donderdag 28 december 2006 21:04 schreef DennisMoore het volgende:
Kunnen vrouwen trouwens alleen maar jazz zingen, of bespelen ze ook instrumenten?
quote:
M'n laatste Alice Coltrane cd komt van de V&Dquote:Op donderdag 28 december 2006 21:24 schreef DennisMoore het volgende:
Okay, en nu namen die je in een normale cd-winkel vindt.
Alhoewel... is eigenlijk offtopic, never mind..
Wat Zanderrr zegt..quote:Op donderdag 28 december 2006 21:24 schreef DennisMoore het volgende:
Okay, en nu namen die je in een normale cd-winkel vindt.
Alhoewel... is eigenlijk offtopic, never mind..
Nog nooit tegengekomen of misschien ook wel..quote:Op donderdag 28 december 2006 21:51 schreef Zanderrr het volgende:
Label- of thematische compilaties kunnen soms nog wel interessant zijn, vind ik.
quote:Op donderdag 28 december 2006 21:51 schreef Zanderrr het volgende:
Ik vermijd 'best of's van een enkele artiest meestal, aangezien veel jazzartiesten vroeger voor 'tig verschillende labels opnamen. Dat soort verzamelaars bevatten heel vaak niet noodzakelijk het echt essentiele werk, maar alleen hetgeen de betreffende platenmaatschappij in de kluis heeft liggen. Ik noem maar iets, Wes Montgomery's of Jimmy Smith's opnames voor Verve klinken heel anders (vaak veel gelikter, met strijkers of overdadig kwetterende orkesten) dan voor bijv. Blue Note of Riverside.
Label- of thematische compilaties kunnen soms nog wel interessant zijn, vind ik.
De Free Record Shop hier verkoopt trouwens helemaal geen jazz meer en verder is het hier in het algemeen met het aanbod bar slecht gesteld. Lang leve speciaalzaken en het Internet, dus.
Fame valt me ook helemaal niet tegen. Als je trouwens toch in A'dam bent, loop ook eens bij de Blue Note Store (of hoe het ook mag heten) en Concerto naar binnen, daar hebben ze toch ook veel mooi spul.quote:Op vrijdag 29 december 2006 21:06 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ik heb vandaag op het nippertje geen CD van Grant Green gekocht in de Fame (omdat ik eigenlijk heel graag die complete box van Six Feet Under wil, maar die is nogal duur), maar daar hebben ze iig wel een behoorlijk goede jazzcollectie. Niet slecht voor een winkel van het FRS-collectief.
Ik ben er al een tijdje niet meer geweest, maar Boudisque in Utrecht had altijd best een aardige selectie.quote:Op zondag 31 december 2006 12:48 schreef I.R.Baboon het volgende:
Overigens is het dieptepunt op jazzgebied wel de boudisque. Je zou denken dat dat toch wel een beetje een respectabele winkel is, maar ze hebben daar echt ongeveer niks.
Klikkkquote:Op zondag 31 december 2006 12:48 schreef I.R.Baboon het volgende:
Hmm, dat blue note ding ken ik niet. Zal ik eens opzoeken. Concerto wel, natuurlijk.
Overigens is het dieptepunt op jazzgebied wel de boudisque. Je zou denken dat dat toch wel een beetje een respectabele winkel is, maar ze hebben daar echt ongeveer niks.
Duke Ellingtonquote:Op zaterdag 30 december 2006 23:17 schreef Arid het volgende:
Chet baker!!
ben het helemaal met je eens ! waarom zou échte "jazz" zich maar beperken tot de klassiekers ??(en hier vaak genoemd).. Je kan ook gewoon houden van de "jazzY" tunes/sounds/vibes etc.. ,en we nemen er die klassiekers als bagage bijquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |