Ik kreeg het advies om naar de borstvoedingswinkel in Amsterdam te gaan en daar schijnen ze je echt goed advies te geven over welke kolf het beste bij jouw situatie past. Moet je op je werk gaan kolven, of niet etc. En daar laten ze je horen hoeveel lawaai een kolf maakt.quote:Op zondag 23 juli 2006 14:02 schreef Neuk het volgende:
Zijn er nog goeie tips voorhanden over kolfapparatuur? Kan ik dat beter gaan huren of toch maar kopen?
aha.. ik heb geen idee waar ik aan moet denkenquote:Op zondag 23 juli 2006 18:44 schreef Belana het volgende:
Op je werk zul je hem dagelijks nodig hebben neem ik aan
elektrisch gaat sneller vind ik, maar maakt wel herrie. (ik heb daar persoonlijk helemaal geen last van trouwens)
Ik gebruik hem bv ook thuis, omdat ik ook wel eens voor een oppas wil kunnen kolven.
zulke dingen moet je jezelf dus afvragen
Hoe duur denk je dat kunstvoeding is?quote:Op zondag 23 juli 2006 19:12 schreef Neuk het volgende:
Wat zijn die krengen duur! De eventuele lol van het borstvoeden is me bij deze al ontgaan. Ik zal morgen eens navraag doen waar ik kan kolven. Misschien ook maar eens gaan vragen wat ze bijdragen aan kinderopvang e.d. Ik werk er nog maar pas vandaar...
Dit was de kinderarts van het ziekenhuisquote:Op zondag 23 juli 2006 20:08 schreef poemojn het volgende:
Evt kun je nog contact opnemen met een lactatiekundige, je verloskundige of een internetdokter.. maar huisartsen die niet bijzijn met hun kennis zijn wel vervelend
Gelijk heb je. Ik heb ook vlakke tepels trouwens, dus ik ben voor jou de levende hoop dat het vanzelf beter zal gaanquote:Op zondag 23 juli 2006 18:37 schreef Belana het volgende:
het probleem hier is dat ik hele vlakke tepels heb en dat maakt het ten eerste lastig voor Ezra om de tepel te pakken, maar ook om hem achter in zijn mondje te houden. de tepel rekt uit begrijp ik, dus ik merk ook wel dat het steeds beter gaat. en ik heb lekker geslapen vandaag, dan heb ik ook weer meer geduld.
randa, ik zat vandeweek ook tegen een ontsteking aan en er was in eerste instantie niks te zien, ik had alleen koorts. de dag erop had ik roze vlekken.
pv, ik ga nog wel eens oefenen, maar voor nu hou ik het even bij hoe ik het nu doe om allebei meer zekerheid te krijgen daarin en gefrustreerde situaties te voorkomen.
In de praktijk blijkt het heel vaak dat kindertjes de fles wel pakken op het kvd of bij de oppas. Juist omdat mama niet in de buurt is. Fles oefenen moet ze dan ook vooral niet zelf doen, maar door een ander laten doen en ze moet er zelfs niet eens lijfelijk bij aanwezig zijn.quote:Op donderdag 27 juli 2006 10:16 schreef Bar_en_Mar het volgende:
ik heb hier even een vraagje namens een goede kennis van me
haar dochtertje Dinja is nu 12 weken, en gaat sinds deze week naar het kdv en naar opa en oma omdat mama weer is begonnen met werken.
Alleen nu wilt de kleine niet drinken door andere mensen dan Mama...
ze weigerd dan echt de fles..
Hebben jullie misschien nog tips
ik zelf zat al aan dat t-shirt te denken (werkte bij Thijs nog wel eens) wat mama droeg en zo de geur van mama rook en het drinken wel lukte...
Dat is een kunstvoedingsformule, zoals Poemojn ook al zegt. Kan je wel gebruiken als richtlijn voor als je bijvoorbeeld afgekolfde melk zou meegeven aan het kvd of zo.quote:Op vrijdag 28 juli 2006 10:20 schreef sjak het volgende:
De kraamhulp had voorgerekend dat ze zo'n 90 ml per voeding nodig had. Daar zijn we dus vanuit gegaan. (aantal kilo's X 150ml/aantal voedingen).
worden jullie daar niet hartstikke kwaad van, dat men je voortdurend verkeerd voor zit te lichten (en regelmatig in de stress te brengen) door kv-regels en formules toe te passen op bv? Consulatiebureaus, artsen, ziekenhuizen, kraamverplegers....Ze zouden toch beter moeten weten??quote:Op vrijdag 28 juli 2006 10:23 schreef poemojn het volgende:
dat is een formule voor flesvoedingBij bv lopen die hoeveelheden veel meer uiteen; je kunt ook met 115 rekenen (maar als je kind meer wil is dat ook gewoon goed).
Ik breek even in...quote:Op woensdag 26 juli 2006 20:49 schreef Randa_v het volgende:
Morgen toch maar saampjes naar de huisarts. Want de pijn is (natuurlijk) niet weg en nu begint eigenlijk ook mijn tepel wat meer te vertonen. Hij is rood geïrriteerd met een witte vlek. Het brand nu erger dan het steekt en nog steeds maar 1 borst. Begin nu ook het idee te rkijgen dat ik wel eens een vaginale infectie zou kunnen hebben. Niet blij mee, hoop dat ik morgen wel goed geholpen word.
Ze zijn wel duur, maar gaan als het goed is maanden mee. het zijn doorzichtige siliconen plakkers die je op je tepel plakt nadat je deze een stukje naar binnen hebt gedrukt. Als het goed is kan de melk dan niet meer toeschieten maar ik heb begrepen dat het niet foolproof is. Even afwassen en ze zijn weer zelfklevend.quote:Op vrijdag 28 juli 2006 21:52 schreef Belana het volgende:
lilypads ken ik niet.
Nee. Er werd niet bedoeld dat ze minder nodig zou hebben. Van moedermelk mag een kind zoveel drinken als het wil, anders dan bij kunstvoeding waar wel een limiet per etmaal aan zit. Ik begrijp dat je naar 'hoeveelheden' zoekt, omdat je niet op verzoek voedt, maar hou je niet te vast aan die formule. Die is eigenlijk niet bedoeld voor bv-kindjes en is ook niet meer dan een richtlijn. Kijk maar naar Jetske.. is ze alert, tevreden, bevredigd na drinken en goede plasluiers (minimaal 4 hele natte)? Dan zal het wel goed zitten. Maar dat doe je wel, zie ikquote:Op vrijdag 28 juli 2006 11:50 schreef sjak het volgende:
Oh, wat raar dan inderdaad dat ze je verkeerd voorlichten. Van BV zou ze dus minder nodig hebben?
quote:Op zondag 30 juli 2006 14:17 schreef poemojn het volgende:
Als je bv op verzoek geeft, niet kolft, geen speentje, kind slaapt bij je enz enz is een gemiddelde van 14 mnd bekend.
Geldt dat ook als je een enkele keer wel kolft? Ik kolf wel eens, misschien 1 keer in de drie weken of zo. Verder hier geen speen, bv op verzoek en co-sleeping.quote:Op zondag 30 juli 2006 14:17 schreef poemojn het volgende:
Als je bv op verzoek geeft, niet kolft, geen speentje, kind slaapt bij je enz enz is een gemiddelde van 14 mnd bekend.
Dat doet ze en mag zequote:Op zondag 30 juli 2006 14:58 schreef poemojn het volgende:
Nebelung, het gaat erom of je kind alle zuigbehoefte aan de borst stilt of niet, maar eens per drie weken kolven & flesje lijkt me dan minder ingrijpend dan elke dag.
Dat eerste moeten we nog afwachten maar dat tweede zit wel goedquote:Op zondag 30 juli 2006 19:11 schreef S-A-I-N-T het volgende:
Succes owlet en mocht je besluiten dat je het niet wil. Dan moet je denk ik wel sterk in je schoenen staan en zorgen dat je partner het ook weet!
Ik had dat ook regelmatig als ik veel aan de kolf had gehangen en heb dat (het kolven dus) altijd als de oorzaak gezien.quote:Op zondag 30 juli 2006 19:35 schreef Belana het volgende:
een vraagje, is het normaal dat je borsten en tepels de hele tijd zo geirriteerd zijn? soort van gejeuk en geprik erin regelmatig. niet constant en het is niet TSR, dat voelt anders.
Dank u!quote:Op dinsdag 1 augustus 2006 10:08 schreef poemojn het volgende:
syntocinon , moet via de huisarts.
Emma maakt dat geluidje nog steedsals ze wil drinken, vandaar.quote:Op donderdag 3 augustus 2006 12:45 schreef Tamea het volgende:
Universeel ongeduldig babygeluidje misschien? Zoveel geluidsopties hebben ze de eerste maanden nog niet
quote:Op zondag 6 augustus 2006 21:38 schreef bixister het volgende:
toen ik haar gisteravond ging voeden voor ze naar bed ging zei ze eerst nog snel even 'eemak mama!'.![]()
Jessai heeft gedronken tot hij vier was, maar praatte tot die tijd heel slecht, hij wees gewoon: 'die dinke'.quote:Op zondag 6 augustus 2006 21:38 schreef bixister het volgende:
grappig effect van zo lang voeden is dat ze er op een gegeven moment gewoon letterlijk om kunnen vragen. tijdens onze vakantie had anna zo af en toe haar moeilijke momenten 's nachts en als ik haar dan even ging troosten vroeg ze echt om 'drinken van mama'.
wat ze tijdens de vakantie ook ineens ging doen was 'eet smakelijk' zeggen voor het eten. nou ja, het klinkt meer als 'eemak' maar ze bedoelde er duidelijk eet smakelijk mee. toen ik haar gisteravond ging voeden voor ze naar bed ging zei ze eerst nog snel even 'eemak mama!'.![]()
Ja, daar had ik nog voor willen waarschuwenquote:Op donderdag 10 augustus 2006 10:36 schreef cattie het volgende:
t "poep-probleempje" (wat dus geen probleem is) heeft zichzelf vanochtend met een enorme poepluier (alles zat onder..) opgelost!
Mijn hemel, niet te geloven, wat kan ik me daar toch pissig over maken. Dat is dus een persoon die duidelijk geen verstand van bv heeft. Wat een baarlijke nonsens.quote:Op donderdag 10 augustus 2006 12:29 schreef D_D_T het volgende:
Heb ook nog maar even gevraagt over die hoeveelheden van kv en borstvoeding. Was wel eens nieuwsgierig hoe zij dat zouden uitleggen. Volgens het cb is kv veel voedzamer en drinken baby's dus meestal een grotere hoeveelheid gekolfde voeding dan dat zij kunstvoeding zouden drinken. Waarom die van mij dan juist minder drink, daar hadden ze geen verklaring voor.
Vindt het eigenlijk wel jammer dat ze op het cb nooit echt antwoord kunnen geven op je vragen.
Van borstvoeding.comquote:Kunstvoeding bevat geen antistoffen, geen levende cellen, geen enzymen, geen hormonen. Kunstvoeding bevat veel meer aluminium, magnesium, cadmium, lood en ijzer dan moedermelk. En het bevat aanzienlijk meer eiwitten dan moedermelk.
De eiwitten en vetten verschillen wezenlijk van die in moedermelk. Bovendien verandert de samenstelling van kunstvoeding niet gedurende de voeding, verschilt ze niet van de eerste tegenover de zevende of de dertigste dag, niet van vrouw tot vrouw of van baby tot baby. Jouw moedermelk is aangepast aan de behoeften van jouw baby. Kunstvoeding wordt gemaakt om aan de behoeften van alle baby's te voldoen, waardoor deze dus eigenlijk voor geen enkele baby op maat is.
quote:Op donderdag 10 augustus 2006 12:29 schreef D_D_T het volgende:
Heb ook nog maar even gevraagt over die hoeveelheden van kv en borstvoeding. Was wel eens nieuwsgierig hoe zij dat zouden uitleggen. Volgens het cb is kv veel voedzamer en drinken baby's dus meestal een grotere hoeveelheid gekolfde voeding dan dat zij kunstvoeding zouden drinken. Waarom die van mij dan juist minder drink, daar hadden ze geen verklaring voor.
Vindt het eigenlijk wel jammer dat ze op het cb nooit echt antwoord kunnen geven op je vragen.
Wat leuk, iemand die ook lang-langer-langst borstvoeding geeftquote:Op donderdag 10 augustus 2006 19:13 schreef Lovechild het volgende:
Leuk, want borstvoeding geven is hier zo langzamerhand haast een levensstijl geworden. Mijn oudste zoon (5.5) heeft 4.3 jaar borstvoeding gehad, mijn dochter (bijijijna 3) ongeveer 2 jaar en mijn jongste zoon (volgende week 7 maanden) krijgt nog volop met sindskort wat bijvoeding (Rapley).
Toen ik me tijdens mijn zwangerschap van mijn oudste een beetje in borstvoeding ging verdiepen, las ik over de voordelen van het voeden van een ouder kind en dat het ook goed is om je kind zelf te laten bepalen wanneer het stopt met. Ik besloot dat ik dit ook wilde en heb dat toen vast in mijn naaste omgeving verteld. Met daarbij dus de opmerking dat dit ook kon betekenen dat je nog borstvoeding aan een 4-jarige gaf. Dit is eigenlijk voor kennisgeving aangenomen en ze hebben er daardoor ook nooit moeilijk over gedaan.quote:Op donderdag 10 augustus 2006 19:33 schreef Tan het volgende:
[..]
Wat ik me nu afvraag, hoe reageerden ze bij jou toen ze hoorden dat je een kindje van vier nog borstvoeding gaf? Kreeg jij ook van die domme opmerkingen of viel dat wel mee? En voeede jij zo'n groot kind nog in het openbaar (ik durf dat zelf niet zo goed, baby geen probleem, dreumes of kleuter voelt een beetje onwennig/vreemd).
quote:
Daarom voed ik nu ook zo ongeveer overal ,al is Emma nog 'maar' negen maanden.quote:Op donderdag 10 augustus 2006 20:13 schreef Lovechild het volgende:
Toch ben ik eigenlijk ook wel erg voor om altijd gewoon te geven wanneer het gewenst is, dus ook in het openbaar. Want hoe moeten mensen anders weten dat je ook een groter kind borstvoeding kunt geven en dat dat dus heel normaal is? Dus wie weet ga ik het heel anders aanpakken wanneer mijn jongste groter is.
Ik heb een tijd lang een peuter gevoed met een baby erbij, dat vrat wel energie, ik liep toen ook met allerlei gezondheidsklachten. Toen ben ik tegen mijn principes in zwangerschapvitaminen gaan slikken, die zijn namelijk ook goed voor tijdens de BVperiode. Toen knapte ik vrij snel weer op.quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 09:03 schreef Lewis.de.boxer het volgende:
Interessant Lovechild. WelkomIk ga gelijk ook een paar vragen op je af vuren.
Ik geef onze dochter van 15 maanden dus ook nog steeds bv, en ja ik heb gezegd dat ik zou stoppen, diep in mijn hart wil ik dat helemaal niet. Maar goed dat terzijde. Ik zou graag willen weten in hoeverre het je energie wegneemt. Ik had het er met een vriendin over een paar weken geleden en die vertelde dat het niet uitmaakt hoevaak je voed per dag, het neemt gewoon elke dag net zoveel energie van jouw weg als dat je haar voed als baby zijnde. Nou volgens mij is dit de grootste onzin die ik ooit gehoord heb, maar ben ik nu te snel![]()
Dat klopt helemaal!quote:Op donderdag 10 augustus 2006 23:22 schreef S-A-I-N-T het volgende:
Grrrr dus ik denk dat het op veel plaatsen zo is dat ze er weinig tot neits van afweten helaas
Op zich wel, mits een kinderdagverblijf de VBN vraagt om voorlichting te komen geven. Actief op zoek gaan naar plaatsen om voorlichting te geven doet eigenlijk niemand. Ik denk voornamelijk omdat we allemaal vrijwilligers zijn en allemaal een gezin met veelal kleine kinderen hebben. Maar ook omdat de vereniging onafhankelijk wil zijn, erg voorzichtig is met het innemen van standpunten en er natuurlijk voor waakt negatieve associaties op te kunnen roepen.quote:Op donderdag 10 augustus 2006 23:26 schreef Jelief het volgende:
Lovechild, weet jij misschien of de VBN daar iets mee kan? Voorlichting geven op kdv's?
Bv past zich inderdaad altijd aan het kind aan. Maar dat wil niet zeggen dat het minder goed is om oudere bv te geven. Wat ze over 5 maanden uit jouw borst drinkt, is op haar aangepast en daardoor mist ze niets wanneer ze tussendoor oudere bv drinkt. Zelfs wanneer ze noodgedwongen alle voedingen met oudere bv tot zich moet nemen, is dit beter dan het geven van kv.quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 08:47 schreef sjak het volgende:
Oja, en ik lees hier dat BV altijd de kwaliteit heeft die een kind nodig heeft. Ik bewaar nu dus veel melk ook in de vriezer, dat kun je ongeveer 5 maanden bewaren (toch) maar is die melk die ik nu in de vriezer doe dan wel van een goede samenstelling als ik deze over zeg 5 maanden zou gaan geven? Heeft ze dan geen andere dingen nodig?
Goedkoop alternatief: ijssblokjeszakjes!quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 08:47 schreef sjak het volgende:
En tenslotte, waar kopen jullie die zakjes voor in de vriezer? Ik heb nu die van medela, maar een goedkoper alternatief zou ik niet erg vinden.
Nou weet je, volgens mij kost moeder zijn sowieso energie. Moeders met kleine kinderen die kv geven zijn volgens mij echt niet fitter.quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 09:03 schreef Lewis.de.boxer het volgende:
Interessant Lovechild. WelkomIk ga gelijk ook een paar vragen op je af vuren.
Ik geef onze dochter van 15 maanden dus ook nog steeds bv, en ja ik heb gezegd dat ik zou stoppen, diep in mijn hart wil ik dat helemaal niet. Maar goed dat terzijde. Ik zou graag willen weten in hoeverre het je energie wegneemt. Ik had het er met een vriendin over een paar weken geleden en die vertelde dat het niet uitmaakt hoevaak je voed per dag, het neemt gewoon elke dag net zoveel energie van jouw weg als dat je haar voed als baby zijnde. Nou volgens mij is dit de grootste onzin die ik ooit gehoord heb, maar ben ik nu te snel![]()
Tja, hoe langer je voedt hoe beter dat gewoon is voor je kind. Voor de gezondheid, de ontwikkeling van de intelligentie (hersenen krijgen kans om "tot het plafond" te ontwikkelen).quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 09:03 schreef Lewis.de.boxer het volgende:
En wat zijn nou de voordelen van voeden op lange termijn?
quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 11:07 schreef Lovechild het volgende:
Voor mezelf en mijn eigen kinderen ben ik ervan overtuigd dat het lange borstvoeding geven, en het stop-moment aan henzelf over te laten, ervoor heeft gezorgd dat ze zo zelfstandig zijn als ze nu zijn. Ik was er dag en nacht, ze mochten drinken wanneer ze wilden. Dat heeft ze gewoon een goeie, veilige basis gegeven. Voor mij voor onschatbare waarde.
Nou ik vind het ook wel belangrijk te laten weten dat ik niet zomaar wat loop te blatenquote:Op vrijdag 11 augustus 2006 13:40 schreef dutchie het volgende:
Lovechild, je had nooit moeten zeggen dat je vrijwilliger was bij VBN.
Maar ik persoonlijk vind het heel fijn dat je hier bij bent gekomen, net wat ik zei; nog meer kennis hier. Is altijd welkom.
Ja, heb ik precies zo.quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 13:44 schreef nebelung het volgende:
Niet dat ik me dat aantrek, maar het wordt wel eens vervelend.
Dat lijkt me inderdaad heel vervelend!quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 13:44 schreef nebelung het volgende:
Het vervelende is dat ik vaak kritiek krijg op dat 'drinken wanneer ze wil en zo lang ze wil', terwijl dat voor mij juist de kern van de zaak is, op de manier zoals jij dat nu aangeeft. Ik wil dat ze zich veilig en geborgen voelt.
Bij onzekere moeders probeer ik daar altijd op te hameren: durf te vertrouwen op jezelf en je kind! Jij kent jullie het beste."quote::
Voor mij is één van de belangrijkste dingen die ik geleerd heb door bv te geven: leren kijken naar mijn kind, zien wat ze nodig heeft en daarop reageren. De hele manier van 'voeden op verzoek' en daarop aansluitend de rapley-methode past gewoon erg goed bij ons. Bij 'ons' zeg ik, want de voeding van ons kind gaat ook mijn man aan natuurlijk. Ik ben er van overtuigd dat warme belangstelling en steun én kennis van bv van je partner een wezenlijk onderdeel is van geslaagd borstvoeden.
Ik heb net Avent moedermelk bewaarbekers gekocht, 10 voor 21 euro en ze zijn herbruikbaar. Lijkt mij wel erg handig.quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 08:47 schreef sjak het volgende:
En tenslotte, waar kopen jullie die zakjes voor in de vriezer? Ik heb nu die van medela, maar een goedkoper alternatief zou ik niet erg vinden.
Dat klakken hoort wel bij spruw. En je kan ook spruw hebben zonder dat er iets te zien is. Ik zou even naar de huisarts gaan.quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 16:44 schreef LadyS het volgende:
Iris klakt bij het drinken (alsof ze de vacuum niet zo goed vast kan houden zeg maar)
Maar verder heeft ze geen wit mondje en doet het bij geen pijn.
Wel zag ik onder de douche net (ja ja, is een beetje laat) dat 1 tepel een beetje wittig is. Maar het lijkt meer als of hij te lang vochtig is geweest zeg maar (een beetje verweekt) Is dat ook een teken van spruw?
Eh...dat weet ik eigenlijk niet zo goed meer. Denk dat ik op dat moment gewoon even net het meeste over VBN had gehoord.quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 23:41 schreef poemojn het volgende:
Waarom ben je eigenlijk niet bij LLL gegaan ipv VBN Lovechild?
Als eerste nog gefeliciteerd met de geboorte van Ronja! Ik heb net je bevallingsverhaal gelezen, indrukwekkend hoor!quote:Op zaterdag 12 augustus 2006 18:32 schreef owlet het volgende:
Veel wisselen van borst dus maar, bioforce-creme smeren en de tepels lekker laten luchten. Komt wel goed...
Nee, bioforce mag blijven zitten. Is ook op basis van wolvet namelijkquote:Op zaterdag 12 augustus 2006 20:30 schreef Lovechild het volgende:
[..]
Als eerste nog gefeliciteerd met de geboorte van Ronja! Ik heb net je bevallingsverhaal gelezen, indrukwekkend hoor!
Is het niet zo dat je Bioforce-creme moet afvegen voordat je gaat voeden? Misschien niet heel handig met kapotte tepels. Een creme op basis van zuiver wolvet (Purelan) is misschien prettiger omdat je dat niet hoeft af te vegen.
Ja, maar een van de andere ingrediënten is parfumoliequote:Op zaterdag 12 augustus 2006 22:02 schreef owlet het volgende:
[..]
Nee, bioforce mag blijven zitten. Is ook op basis van wolvet namelijk![]()
Ja, ik dacht al een beetje dat je het daarom vroegquote:Op zaterdag 12 augustus 2006 22:09 schreef poemojn het volgende:
Omdat je qua levensstijl als een echte LLL'er op me overkwam Lovechild.
Ik vond mezelf bij mijn oudste ook geen "draagdoekenmoeder" en ik weet niet meer waarom ik van gedachten veranderde. Bij nummer 2 heb ik voordat zij 2 weken was een sling gekocht en bij nummer 3 heb ik voor weer een andere doek gekozen. Ik heb nu een 6 meter lange slen. Geweldig ding, hoewel ik hem nu niet meer dagelijks gebruik. Ik heb hem heel lang gebruikt om die kleine in slaap te laten vallen, maar inmiddels valt hij echt aan de borst in slaap en leg ik hem daarna in zijn bed.quote::Draagdoeken heb ik niet aan gedaan (bij Myrthe, heel misschien ben ik bij nr 2 nog wel zo gek), wel Babybjörn maar dat is wat conventioneler.
Maar Bepanthen moet je wel afvegen. Ook al zeggen ze zelf van niet, het staat gewoon in de gebruiksaanwijzing.quote:al heb ik nog hele tubes bepanthen liggen.
bronquote:Tepelverzorging: tijdens de borstvoedingsperiode na elke voeding aanbrengen. Vóór het voeden eventueel overtollige resten zalf afvegen, het is echter niet nodig de tepels vooraf te wassen.
Ja oké. Maar stel: je hebt kloven (en dus pijn) en je smeert het even lekker in. En dan "oh jee, de baby wilde toch nog even/alweer aan de borst." Dan moet het er toch af. En dat lijkt me nou geen pretje in het geval van kloven.quote:Op zondag 13 augustus 2006 09:48 schreef LadyS het volgende:
Volgens mij staat in de gebruikaanwijzing van bepanthen dat je alleen het overtollig weg moet halen. Je hoeft het niet echt schoon te maken/hardhandig weg te vegen.
LLL rept niet echt over samen slapen/draagdoeken maar 1 van de uitgangspunten is wel dat de baby/ het jonge kind een intense behoefte hebben om bij hun moeder te zijn. Dit is net, als voedsel, 1 van de primaire behoeften van een kind. Hoe je dat doet maakt dan weer minder uit.quote:Op zondag 13 augustus 2006 09:18 schreef Lovechild het volgende:
Ja, ik dacht al een beetje dat je het daarom vroegMaar er zijn dus ook heel veel VBN-ers die deze levensstijl hanteren. Het is wel zo dat de VBN geen standpunten inneemt over samenslapen of het gebruik van een draagdoek.
Ik dacht altijd dat LLL (hoezo niet groot, ze zijn wereldwijd!) dat wel uitdraagt, maar ik begreep laatst van een LLL-er dat zij dat ook niet (meer?) doen.
Ja dat is idd misschien zo als de baby heel kort erop weer wil drinken. Alleen mijn ervaring is dat er nooit meer wat opzat, maar ik gebruik dus altijd zoogcompressen en het zal daar dan wel aangezeten hebben ofzo.quote:Op zondag 13 augustus 2006 10:29 schreef Lovechild het volgende:
[..]
Ja oké. Maar stel: je hebt kloven (en dus pijn) en je smeert het even lekker in. En dan "oh jee, de baby wilde toch nog even/alweer aan de borst." Dan moet het er toch af. En dat lijkt me nou geen pretje in het geval van kloven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |