abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40711478
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 13:40 schreef dutchie het volgende:
Lovechild, je had nooit moeten zeggen dat je vrijwilliger was bij VBN.
Maar ik persoonlijk vind het heel fijn dat je hier bij bent gekomen, net wat ik zei; nog meer kennis hier. Is altijd welkom.
Nou ik vind het ook wel belangrijk te laten weten dat ik niet zomaar wat loop te blaten
En verder ben ik natuurlijk vrijwilliger omdat ik het zo ontzettend leuk vind om mijn kennis te delen, dus ik moest het gewoon vertellen, haha.

Ik wil hier wel voornamelijk zijn als moeder hoor. Geen enkel probleem om opgedane kennis voor jullie op te lepelen, maar wanneer je spreekt als VBN-er laat je je eigen ervaringen buiten beschouwing. Dat hoef ik hier lekker niet.
Don't you love her madly?
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 14:28:41 #277
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_40711949
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 13:44 schreef nebelung het volgende:

Niet dat ik me dat aantrek, maar het wordt wel eens vervelend.
Ja, heb ik precies zo.

Soms krijg je van die blikken of opmerkingen in de trant van, 'weer zo'n hippie die apart wil doen'. Of 'ja ik vind het knap dat je het kan hoor, maar eigenlijk zou hij/zij nu wel eens zonder moeten kunnen.'

Tsja...
pi_40712872
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 13:44 schreef nebelung het volgende:

Het vervelende is dat ik vaak kritiek krijg op dat 'drinken wanneer ze wil en zo lang ze wil', terwijl dat voor mij juist de kern van de zaak is, op de manier zoals jij dat nu aangeeft. Ik wil dat ze zich veilig en geborgen voelt.
Dat lijkt me inderdaad heel vervelend!
Ons sociaal leven is niet zo uitgebreid, we hebben buiten ouders en zussen met gezin weinig mensen om ons heen. Dat scheelt natuurlijk enorm in de kritiek.
Mijn eigen zusje kreeg 5 weken voor mij haar eerste kind en toen mijn schoonzusje beviel was ik ondertussen al 1.5 jaar aan het voeden. Dus in beide situaties was eea al normaal.
quote:
:
Voor mij is één van de belangrijkste dingen die ik geleerd heb door bv te geven: leren kijken naar mijn kind, zien wat ze nodig heeft en daarop reageren. De hele manier van 'voeden op verzoek' en daarop aansluitend de rapley-methode past gewoon erg goed bij ons. Bij 'ons' zeg ik, want de voeding van ons kind gaat ook mijn man aan natuurlijk. Ik ben er van overtuigd dat warme belangstelling en steun én kennis van bv van je partner een wezenlijk onderdeel is van geslaagd borstvoeden.
Bij onzekere moeders probeer ik daar altijd op te hameren: durf te vertrouwen op jezelf en je kind! Jij kent jullie het beste."
Jouw beschrijving over hoe de manier van voeden bij jullie past, is precies wat ik bedoelde in mijn eerste berichtje met dat bv geven haast een levensstijl is geworden. Samen slapen en het gebruik van een draagdoek horen daar voor mij bijvoorbeeld ook bij. We hebben een bed van muur tot muur.
Eerst jongste zoon, dan ik en Lief en dan dochter. Oudste zoon heeft dan nu een kamer voor zichzelf, maar vaak voelt het voor mij maar incompleet.
En ja, je partner ís belangrijk! Ik probeer altijd dames die naar mijn voorlichtingsbijeenkomsten komen te stimuleren hun partner mee te nemen. "Al is het maar om jouw wensen en grenzen te bewaken wanneer de bevalling bijvoorbeeld onverwachts anders liep dan gehoopt of gepland. Na de bevalling ben je vaak niet je mondige zelf" zeg ik dan. Maar ik vind de steun van de partner ook belangrijk voor de momenten dat jij het niet meer even ziet zitten. Als hij dan direct klaarstaat met het pak kv, heb je misschien algauw spijt van iets wat je dan niet meer zo makkelijk terug kunt draaien.
pi_40716451
Iris klakt bij het drinken (alsof ze de vacuum niet zo goed vast kan houden zeg maar)
Maar verder heeft ze geen wit mondje en doet het bij geen pijn.
Wel zag ik onder de douche net (ja ja, is een beetje laat ) dat 1 tepel een beetje wittig is. Maar het lijkt meer als of hij te lang vochtig is geweest zeg maar (een beetje verweekt) Is dat ook een teken van spruw?
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 17:18:12 #280
108648 cattie
lieve moeder
pi_40717346
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 08:47 schreef sjak het volgende:

En tenslotte, waar kopen jullie die zakjes voor in de vriezer? Ik heb nu die van medela, maar een goedkoper alternatief zou ik niet erg vinden.
Ik heb net Avent moedermelk bewaarbekers gekocht, 10 voor 21 euro en ze zijn herbruikbaar. Lijkt mij wel erg handig.

Lovechild, hartelijk welkom!
pi_40721332
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 16:44 schreef LadyS het volgende:
Iris klakt bij het drinken (alsof ze de vacuum niet zo goed vast kan houden zeg maar)
Maar verder heeft ze geen wit mondje en doet het bij geen pijn.
Wel zag ik onder de douche net (ja ja, is een beetje laat ) dat 1 tepel een beetje wittig is. Maar het lijkt meer als of hij te lang vochtig is geweest zeg maar (een beetje verweekt) Is dat ook een teken van spruw?
Dat klakken hoort wel bij spruw. En je kan ook spruw hebben zonder dat er iets te zien is. Ik zou even naar de huisarts gaan.
Variety is the spice of life
pi_40728749
Waarom ben je eigenlijk niet bij LLL gegaan ipv VBN Lovechild?
pi_40731452
Intussen ben ik ook begonnen met kolven. Ik heb een Avent Isis handkolf. Ik ben er tevreden mee
Ik kolf per keer nu ongeveer 20 ml of meer. Gaat dat meer worden of is dat al best veel?
Kendahl lijkt trouwens steeds meer te gaan vragen en drinken. Ik beschouw het als een goed teken. Maar ik probeer te vermijden dat ik urenlang aan het voeden ben, want hij heeft doorgaans een uur nodig per voeding... is dat normaal?
Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
pi_40735744
PV, dat gaat vast wel meer worden, hoor. Toen ik de 1e keer kolfde kwam er maar 10 ml. uit (Iris was 3 weken toen) En vorige week was het al 60 ml!

Ik heb vanmorgen tijdens het voeden goed geluisterd naar het geluid wat Iris maakt, maar het is toch niet echt klakken, maar ze kan de tepel ook niet meer zo goed vasthouden. Ik denk dat ik maandag de huisarts even bel om te kijken.
  zaterdag 12 augustus 2006 @ 09:10:56 #285
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_40735869
@PV Een uur voeden is in het begin niet ongewoon, als ze een paar weken oud zijn loopt dat vanzelf terug naar ongeveer een minuut of twintig, mijn zoontje had zichzelf op wat latere leeftijd (een maand of vier) zelfs al in vijf tot tien minuten volgetankt.
  zaterdag 12 augustus 2006 @ 10:32:12 #286
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_40736586
Ik heb vanmorgen tijdens het voeden goed geluisterd naar het geluid wat Iris maakt, maar het is toch niet echt klakken, maar ze kan de tepel ook niet meer zo goed vasthouden. Ik denk dat ik maandag de huisarts even bel om te kijken.
[/quote]

Is het niet omdat de tepel te glad word dat ze er dan afglijd en hem moeilijk weer faccuum kan zuigen? Als dat gebeurt kan je ff een spuugdoekje over de tepel halen dan is het gladde weg.

succes
pi_40742566
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 23:41 schreef poemojn het volgende:
Waarom ben je eigenlijk niet bij LLL gegaan ipv VBN Lovechild?
Eh...dat weet ik eigenlijk niet zo goed meer. Denk dat ik op dat moment gewoon even net het meeste over VBN had gehoord.
Waarom vraag je dat?
pi_40743090
Inmiddels begint er hier steeds meer ritme en rust in de BV te komen. Beide tepels hebben wel wat kleine kloofachtige plekjes maar dat had ik eigenlijk niet anders verwacht. Al voor de zwangerschap was het minste geringste al voldoende om de huid daar te doen laten barsten dus ik had me al een beetje ingesteld op een wat lastiger beginperiode.
Gelukkig kwam een bevriende lactatiekundige met een andere aanlegtechniek en die werkt bij mijn flinke borsten het beste. Ik leg Ronja nu in een doorgeschoven rugbyhouding aan en omdat Ronja vrij zuinige hapmondjes maakt raadde ze me het "hamburgertjesverhaal" aan (tepel en stuk tepelhof samen pakken in de lijn die evenwijdig loopt aan het mondje en zo aangeven zodat ze leert een wat grotere hap te nemen. Schuin dus, daar had ik nooit bij stil gestaan maar het is zo logisch )
Het happen en drinken gaat nu dus goed, het is alleen even afwachten tot de tepels zelf genezen zijn want die maken het nu nog wel pijnlijk. Veel wisselen van borst dus maar, bioforce-creme smeren en de tepels lekker laten luchten. Komt wel goed...

Het nachtvoeden is wel zwaar, om de twee uur komt ze en omdat ze naast mij liggend zichzelf geen rust geeft maar alleen maar constant naar die tepel wil moet ze (voorlopig) dus steeds terug in haar mandwiegje naast het bed gelegd worden.

Vandaag volop stuwing dus het arme wurm weet niet waar ze het moeten laten.

Sowieso drinkt ze kort, dat maakte me eerst wel onzeker. Meestal is ze met vijf a tien minuten klaar en dan wil ze de andere borst echt niet. Maar de LK wist me te verzekeren dat ze in die vijf minuten eigenlijk het meeste binnen krijgt en dat er geen reden is tot ongerustheid zolang ze plast, poept en alert is.
Wat idioot dat alle adviezen die ik ooit zelf heb gegeven aan moeders ineens bij je eigen kind compleet verdwenen zijn
pi_40746560
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 18:32 schreef owlet het volgende:

Veel wisselen van borst dus maar, bioforce-creme smeren en de tepels lekker laten luchten. Komt wel goed...

Als eerste nog gefeliciteerd met de geboorte van Ronja! Ik heb net je bevallingsverhaal gelezen, indrukwekkend hoor!

Is het niet zo dat je Bioforce-creme moet afvegen voordat je gaat voeden? Misschien niet heel handig met kapotte tepels. Een creme op basis van zuiver wolvet (Purelan) is misschien prettiger omdat je dat niet hoeft af te vegen.
pi_40749612
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 20:30 schreef Lovechild het volgende:

[..]

Als eerste nog gefeliciteerd met de geboorte van Ronja! Ik heb net je bevallingsverhaal gelezen, indrukwekkend hoor!

Is het niet zo dat je Bioforce-creme moet afvegen voordat je gaat voeden? Misschien niet heel handig met kapotte tepels. Een creme op basis van zuiver wolvet (Purelan) is misschien prettiger omdat je dat niet hoeft af te vegen.
Nee, bioforce mag blijven zitten. Is ook op basis van wolvet namelijk
pi_40749821
Omdat je qua levensstijl als een echte LLL'er op me overkwam Lovechild. Maar erg groot is de LLL niet, dat is wel meer een reden voor mensen om dan toch de VBN te verkiezen.
Draagdoeken heb ik niet aan gedaan (bij Myrthe, heel misschien ben ik bij nr 2 nog wel zo gek), wel Babybjörn maar dat is wat conventioneler. Samen slapen hebben we het eerste jaar gedaan, nu niet meer al belandt ze nog wel regelmatig bij ons in bed. Met bv ben ik onlangs gestopt (ze wil nu soms nog als ze erg verdrietig is maar ja er komt niets meer uit.. haar conclusie is dat de melk nu in mijn buik bij de baby zit ). En er zijn vast nog wel meer dingen waarin ik geen LLL'er ben/zou kunnen zijn maar daar kom ik zo niet op.

Owlet, die lanoline die Lovechild bedoeld is ook online te bestellen, misschien makkelijker voor je nu als je dat zou willen proberen. Doet me er trouwens aan denken dat ik dat ergens in de komende maanden ook nog alvast in huis wil halen al heb ik nog hele tubes bepanthen liggen.
Sterkte met je kloven, jammer joh. Maar je redt 't vast wel.
Myrthe kon ook de hele nacht lurken, maar een fysieke barrière (pyjama) hielp erg goed.

Paradijsvogeltje, voor zover ik weet is 20 ml in het begin best veel en mag je met 10 ml al heel tevreden zijn. Succes!

Jammer dat jullie misschien spruw opgelopen hebben LadyS, wel fijn dat je het nu snel lijkt te herkennen.
pi_40758605
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 22:02 schreef owlet het volgende:

[..]

Nee, bioforce mag blijven zitten. Is ook op basis van wolvet namelijk
Ja, maar een van de andere ingrediënten is parfumolie
pi_40758670
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 22:09 schreef poemojn het volgende:
Omdat je qua levensstijl als een echte LLL'er op me overkwam Lovechild.
Ja, ik dacht al een beetje dat je het daarom vroeg Maar er zijn dus ook heel veel VBN-ers die deze levensstijl hanteren. Het is wel zo dat de VBN geen standpunten inneemt over samenslapen of het gebruik van een draagdoek.
Ik dacht altijd dat LLL (hoezo niet groot, ze zijn wereldwijd!) dat wel uitdraagt, maar ik begreep laatst van een LLL-er dat zij dat ook niet (meer?) doen.
quote:
:Draagdoeken heb ik niet aan gedaan (bij Myrthe, heel misschien ben ik bij nr 2 nog wel zo gek), wel Babybjörn maar dat is wat conventioneler.
Ik vond mezelf bij mijn oudste ook geen "draagdoekenmoeder" en ik weet niet meer waarom ik van gedachten veranderde. Bij nummer 2 heb ik voordat zij 2 weken was een sling gekocht en bij nummer 3 heb ik voor weer een andere doek gekozen. Ik heb nu een 6 meter lange slen. Geweldig ding, hoewel ik hem nu niet meer dagelijks gebruik. Ik heb hem heel lang gebruikt om die kleine in slaap te laten vallen, maar inmiddels valt hij echt aan de borst in slaap en leg ik hem daarna in zijn bed.
quote:
al heb ik nog hele tubes bepanthen liggen.
Maar Bepanthen moet je wel afvegen. Ook al zeggen ze zelf van niet, het staat gewoon in de gebruiksaanwijzing.
Je kunt er natuurlijk ook vanuit gaan dat je géén kloven krijgt
pi_40758795
Volgens mij staat in de gebruikaanwijzing van bepanthen dat je alleen het overtollig weg moet halen. Je hoeft het niet echt schoon te maken/hardhandig weg te vegen.
*opzoeken gaat*
quote:
Tepelverzorging: tijdens de borstvoedingsperiode na elke voeding aanbrengen. Vóór het voeden eventueel overtollige resten zalf afvegen, het is echter niet nodig de tepels vooraf te wassen.
bron
  zondag 13 augustus 2006 @ 09:55:52 #295
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_40758845
Die slengs zijn geweldig, ik heb een negen meter lange versie, en gebruik hem nog steeds (bij de jongste vanaf de geboorte tot nu 2,4 jaar). Ik voedde zelfs in dat ding Zag je niks van
pi_40759142
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 09:48 schreef LadyS het volgende:
Volgens mij staat in de gebruikaanwijzing van bepanthen dat je alleen het overtollig weg moet halen. Je hoeft het niet echt schoon te maken/hardhandig weg te vegen.
Ja oké. Maar stel: je hebt kloven (en dus pijn) en je smeert het even lekker in. En dan "oh jee, de baby wilde toch nog even/alweer aan de borst." Dan moet het er toch af. En dat lijkt me nou geen pretje in het geval van kloven.
pi_40760940
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 09:18 schreef Lovechild het volgende:

Ja, ik dacht al een beetje dat je het daarom vroeg Maar er zijn dus ook heel veel VBN-ers die deze levensstijl hanteren. Het is wel zo dat de VBN geen standpunten inneemt over samenslapen of het gebruik van een draagdoek.
Ik dacht altijd dat LLL (hoezo niet groot, ze zijn wereldwijd!) dat wel uitdraagt, maar ik begreep laatst van een LLL-er dat zij dat ook niet (meer?) doen.
LLL rept niet echt over samen slapen/draagdoeken maar 1 van de uitgangspunten is wel dat de baby/ het jonge kind een intense behoefte hebben om bij hun moeder te zijn. Dit is net, als voedsel, 1 van de primaire behoeften van een kind. Hoe je dat doet maakt dan weer minder uit.

Ik zou je ook bij de LLL hebben ingedeeld, gevoelsmatig (gezien de uitgangspunten)
Variety is the spice of life
pi_40761613
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 10:29 schreef Lovechild het volgende:

[..]

Ja oké. Maar stel: je hebt kloven (en dus pijn) en je smeert het even lekker in. En dan "oh jee, de baby wilde toch nog even/alweer aan de borst." Dan moet het er toch af. En dat lijkt me nou geen pretje in het geval van kloven.
Ja dat is idd misschien zo als de baby heel kort erop weer wil drinken. Alleen mijn ervaring is dat er nooit meer wat opzat, maar ik gebruik dus altijd zoogcompressen en het zal daar dan wel aangezeten hebben ofzo.
En ik was in de veronderstelling dat je echt schoonmaken bedoelde, niet wegvegen.
pi_40762069
Wauw wat een reacties weer. Bedankt voor alle informatie.

Nebelung. Je hebt de situatie idd goed begrepen.
Zelf kan ik me er niet zo druk om maken.
Zolang ze lekker vinnig is en goed groeit kan ze in mijn ogen niets te kort komen.
Op het KVD heb ik dat ook direct aangegeven. Maar als nog vroegen ze of ik het eens
wilde navragen op het CB. Daar moest ik dus afgelopen week toevallig zijn en ik kreeg
dus de grootste onzin te horen.
pi_40762453
Lovechild welkom alle kennis is welkom.

Nebelung grappig die glazenwasser. Bedenk me meteen dat ik op het werk misschien maar beter de lammelen dicht doe als ik zit te kolven daar hebben we ook iedere maand een glazenwasser.

Saint jammer dat er zo naar op gereageert werd op je werk. Bij mij op het werk vinden "de meesten het ook 'raar' maar ze gaan tenminste niet lopen loeien.
Hoe heb jij het trouwens aan gepakt dat anderhalf jaar kolven. Hier mag ik tot de leeftijd van 9 maanden kolven op het werk. Daarna krijg ik er geen tijd meer voor.

Paradijsvogel prima hoor 20 ml kolven in het begin. Ben daar ook mee begonnen zit inmiddels al rond de 130 ml
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')