abonnement Unibet Coolblue
pi_39971006
Hier alweer deel 27 in een (blijkbaar) succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

Wie heeft er mooie treinpics?
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 2.
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 3
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 4
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 5
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 6
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 7.
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+1
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+2
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 11
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje dozijn
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 13
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 14
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 15
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 16
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 17
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 18
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 19
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 20
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 21
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 22
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 23
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 24
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 25
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 26
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 26

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is hier niet veel intresse in, dus daar wordt niet op in gegaan. Mensen die er toch interesse in hebben kunnen op de site van Rolandrail terecht.
Wat 'verdwenen' mat. soorten van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op in gegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de 'experts' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag maar raak.

Dat 'de NS' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. 'De NS' is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en vanaf 10 december Veolia, en voor het grensoverschrijdend verkeer nog de NMBS (Maastricht-Luik en Roosendaa-Antwerpen), DB Regionalbahn (Leer-Nieuweschans (in opdracht van Arriva), Enschede-Munster en Heerlen-Aken), Prignitzer Eisenbahn Gesellschaft (Enschede-Dortmund) en de alweer gestopte proef van Syntus met enkele ritten Arnhem-Emmerich in het weekend.

NoordNed reed in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans/Leer. Verder verzorgde NoordNed het vervoer op Groningen-Leeuwarden in opdracht van NS. Met de dienstregeling 2006 is de concessie Groningen/Friesland overgegaan naar Arriva. Er zullen oa. nieuwe treinen komen: Stadler GTW’s. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden en een extra stoptrein Zwolle-Groningen.

Syntus is actief in Twente in de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel.

Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Marienberg in de spitsuren ter versterking.

De NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, Enschede-Munster en Nieuweschans-Leer.
PEG deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.


Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?

Arriva
Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS)Dit bedrijf huurt haar mat vooral van het Ierse bedrijf NS Financial services. Er wordt gereden met DM90(Buffel) op Groningen-Leeuwarden en met Wadlopers (overige lijnen, alsmede Groningen-Leeuwarden).

Links de Wadloper (DH2), dit is het enige groene stel van Arriva. Naast de (gele) tweedelige wadlopers, zijn er ook nog de één delige (DH1), waarvan sommige voorzien van extra ruimte voor fietsvervoer (de Wadfietser). Hiervoor werd in de zomer een deel van de stoelen verwijderd. Dit gebeurt echter sinds enkele jaren al niet meer. Voor de DM90-foto's: zie NS.

De Stadler GTW die voor Arriva zal gaan rijden.

Syntus
Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint's.



Twee Syntus Buffels, met daaronder een Lint van buiten en van binnen.

Connexxion
Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar één lijntje: Almelo-Marienberg. Rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Marienberg.
Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus. In januari 2007 worden er op Almelo-Mariënberg nieuwe linten ingezet. Vanaf 10 december 2006 gaat Connexxion ook een treindienst onderhouden op de valleilijn, welke ligt tussen Ede/Wageningen en Amersfoort. Vanaf september 2007 wordt op deze lijn nieuw materieel ingezet.

Interieur en exterieur.

Veolia
Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Vanaf 10 december zal dit Franse bedrijf de treindienst gaan onderhouden tussen Nijmegen en Roermond en tussen Maastricht en Kerkrade. Hiervoor zal in eerste instantie materieel gehuurd moeten worden, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met het huidige materieel gereden zal gaan worden, namelijk de DM'90 en Mat'64. Veolia is op dit moment in Nederland actief met haar dochterondernemingen BBA (busvervoer in oa. Noord-Brabant en op de Veluwe, alsmede enkele vaarverbindingen), Limex en SBM in Maastricht.

RandstadRail
Het metronet van Rotterdam, het tramnet van Den Haag en de Zoetermeerstadslijn worden op elkaar aangesloten met light-rail voertuigen. Hiervoor worden de treintrajecten Hofpleinlijn en de Zoetermeerstadslijn van trein naar light-rail omgebouwd en worden enkele tramlijnen in Den Haag opgewaardeerd tot light-rail traject. RandstadRail is een samenwerkingsverband van het Haagse OV-bedrijf HTM en het Rotterdamse RET.
Sinds 3 juni rijden er op de Hofpleinlijn en de Zoetermeerstadslijn geen treinen meer. Op 4 september met de ombouw naar RandstadRail gereed zijn. De Zoetermeerstadslijn is dan uitgebreid met een tak naar de nieuwbouwwijk Oosterheem.
De eerste jaren zal de metro van Den Haag Centraal naar Rotterdam nog zijn eindpunt hebben op station Hofplein. Momenteel wordt gewerkt aan een boortunnel tussen (ongeveer) station Kleiweg en het Rotterdamse Centraal Station, waar RandstadRail aan zal sluiten op het Rotterdamse metronet. De treinen van RandstadRail rijden dan van Den Haag Centraal door naar metrostation Slinge in Rotterdam Zuid.
Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl
Op RandstadRail gaat het volgende materieel rijden:



NS Reizigers
diesel
Bij NSR is de verscheidenheid weer wat groter.
Ook NSR exploiteert nog drie diesellijnen (Enschede-Zwolle, Zwolle-Kampen en Nijmegen-Roermond), en maakt daarvoor uitsluitend gebruikt van de tweedelige DM’90/Buffels. Wat moderner dan de wadlopers van NoordNed en Connexxion, en wat stiller dan de nieuwere Lints van Syntus.

Wat betreft aanbestedingen heeft NS-Regio de aanbesteding gewonnen voor het traject Apeldoorn-Zutphen, waar met DM'90 op gereden wordt.


Een Buffel van binnen en van buiten. Op de buitenfoto staat twee stellen gekoppeld.

electrisch
En omdat een groot deel van Nederland nu eenmaal geëlektrificeerd is, wordt ook veelvuldig gebruik gemaakt van elektrische treinstellen en locs omdat die over het algemeen wat goedkoper in het gebruik zijn.

De getrokken treinen worden aangedreven door een loc uit de 1700 of 1800 serie. Deze zijn vrijwel identiek, alleen is de 1700 ietsje nieuwer, en heeft wat meer mogelijkheden wat betreft multitractie (samenwerken met een andere 1700) en Dubbeldeksmaterieel (alleen DD-AR, DDM-1 wordt met 1800'en gereden).
Getrokken treinen zijn vooral te vinden op de langere intercity trajecten als Venlo-Den Haag (met ICK), Maastricht/Heerlen-Haarlem, en wat kortere (spits)routes daarbinnen als bijvoorbeeld Eindhoven-Utrecht.
De inzet in de treinserie 800/900 Haarlem-Amsterdam-Utrecht-Eindhoven-Heerlen/Maastricht zal vanaf december 2006 ten einde komen als hier IRM op ingezet gaat worden. Hiermee zal van/naar Alkmaar worden gereden. Ook wordt er niet meer alternerend naar Maastricht of Heerlen gereden, maar zal voortaal gesplitst worden in Sittard waardoor de IC’s elke halfuur naar deze plaatsen gaat rijden.

Achter de locs uiteraard de nodige voorzieningen voor het vervoer van reizigers, iets dat wat gemakkelijker gaat door het aanbrengen van deuren, waarin ter meerdere glorie van de reiziger nog banken staan ook.
Momenteel zijn er (ruwweg) drie series rijtuigen: ICR, ICRm en ICK. Afkortingen komen wel meer terug in dit topic dus een kleine uitleg: ICR = InterCityRijtuig (niet meer in dienst), ICRm = gemoderniseerde ICR (met oa airco en nieuwe bankjes) en de ICK zijn eigenlijk 2e hands Duitse rijtuigen voor de korte termijn (vandaar de 'K') die zijn gekocht (voor een miljoen per stuk) om wat extra zitplaatsen te verzorgen, wat destijds hard nodig was. Na een halfjaar rust, zijn recentelijk weer meer rituigen ICK in dienst gekomen, om via schuifacties met IRM een DD-AR de wegvallende stellen plan V op te kunnen vangen, die wegens verstreken onderhoudstermijnen aan de kant gingen. Ook een hoge defectenstand in IRM (gesmolten stuifsneeuw in electr. circuit) en ICM (nieuwe compressoren zijn storingsgevoelig) Met de ingang van dienstregeling 2007 zijn er zoveel extra treinen dat alle ICK weer in dienst zal komen. Niet in de laatste plaats omdat er 60 rijtuigen ICRm aan HSA worden verhuurd voor inzet op de HSL-Zuid.
ICR en ICRm werd door elkaar gebruikt tijdens de rivisie - die nu vrijwel afgerond is- op de trajecten Maastricht/Heerlen-Haarlem, waar ICK eigenlijk alleen maar tussen Eindhoven/Venlo-Den Haag rijdt.
Hoe eea er van binnen en van buiten uitziet, zie de foto'jes.

Een 1700 loc met een sliert ICR en ICRm-rijtuigen en een ICRm tweede klas interieur.


Een ICR 1e klas interieur voor en na de verbouwing tot ICRm.


Het ICK van buiten, en een coupé en het gangpad van binnen.

Nu is zo'n loc aan één kant wat lastig als men op het eindpunt om moet draaien. Daarom worden sommige ICR-bakken (weer zo'n treinterm, is gewoon 'treindeel' of 'rijtuig') voorzien van een zgn. stuurstand type: BDs); een cabine vanwaaruit de loc bediend kan lopen die de trein dan niet trekt maar duwt. Zo kan op het eindpunt bijvoorbeeld in geval van vertraging sneller gekeerd worden. Deze stuurstanden worden vooralsnog alleen ingezet op Haarlem-Limburg.


Andere getrokken/geduwde treinen van NSR zijn de 'oude dubbeldekkers': DDM-1 en DD-AR. DDM-1 zijn lange DD-stammen met een 1800-loc, van binnen harde rode banken. De stuurstanden zijn voorzien van de afbeelding van een bedreigde diersoort. DDM-1 bakken zijn ook af en toe te vinden tussen Maastricht/Heerlen en Haarlem, waar 12 bakken ICR blijkbaar te weinig zitplaatsen leveren. Dan lopen er één of twee DDM-1's in mee. Bij instroom van de stuurstand (BDs) in deze treinseries, zullen de dubbeldeks bakken gewoon in dienst blijven.
De huidige verwachting is dat alle DDM-rijtuigen worden gemoderniseerd zodat ze IC-waardig worden qua comfort.

DD-AR is wat korter (stammen van 4) en heeft groene en blauwe bankjes (2e respectievelijk 1e klas). Om loc's vrij te maken voor andere werkzaamheden is bij sommige DD-ARstammen (een stam is een min of meer vaste combinatie van loc+rijtijgen) de (1700)loc vervangen door een half-dubbeldeks motorwagen waarbij je boven kan zitten en de benedenverdieping vol staat met de motoren.

Een maal geduwd mat, en een (smerige) motorwagen.

De Panda

2e en 1e klas interieur: de zelfde banken als in SGM3.


...en van binnen. De groene bankjes is de 2e klas, de blauwe 1e klas.

Buiten het getrokken mat, wordt er ook gebruikt gemaakt van treinstellen. Achtereenvolgens ICM, DD-IRM, plan V, plan T, SGM en tot december 2005 SM'90. Dit laatste type is buitendienst gesteld vanwege de grote storingsgevoeligheid en de hoge kosten die er aan die type, mede door de kleine serie, verbonden waren.

De treinstellen voor de lange afstand, is natuurlijk het ICM (ook: Koploper). Vooral te vinden in het noorden en oosten van het land. Door de doorloopkop (die om dubieuze redenen overigens buiten dienst gesteld is sedert enige maanden, en bij revisie dicht gelast zal worden) en snelle koppeling is het mogelijk om onderweg te combineren met een ander treindeel, als versterking of vanuit een andere plaats. Voor het ontkoppelen geldt hetzelfde.
De treinen combineren en splitsen op de volgende routes:
Amsterdam/Schiphol-Amerfoort (koppelen)-Enschede
Den Haag/Rotterdam-Utrecht(kop.)-Zwolle(ontkopp.)-Groningen/Leeuwarden.
Elk halfuur wisselen de bestemmingen zodat bijvoorbeeld vanuit Enschede eens per uur naar Amsterdam/Schiphol kan worden gereist, en een halfuur later naar Den Haag/Rotterdam. De treinseries (qua dienstregeling dus) zijn zo ontworpen dat altijd in Amersfoort een cross-platform overstap is op de andere trein.
Verder wordt het ICM ingezet als (luxe!) stoptrein op Zwolle-Groningen en Deventer-Almelo, als IC op Eindhoven-Utrecht. Met ingang van de dienstregeling 2007 komt er een eind aan de inzet van ICM op de stoptrein Zwolle-Groningen. Mat'64 zal deze dienst overnemen.
Foto's:

Een close-upje van de doorloopkop, en een frontshot met (uiteraard) gesloten kopdeuren.

De Koploper rijdt in twee varianten rond: drie en vier bakken. Het verschil is (behalve ruim 26 meter lengte) een extra setje motoren. De langste reizigerstreinen van het land bestaan uit 5 ICM3'tjes (403 meter!) en bieden aldus aan 935 personen een zitplaats. Verder rijden er nog een paar speciale koplopers rond. De eerste is ontworpen door de Italiaanse kunstenaar Mendini en maakt reclame voor het eveneens door Mendini ontworpen Groninger museum. De 4444 is een vier baks ICM, maar heeft, itt een gewone ICM4, 2 bakken (de helft dus) aan 1e klas plaatsen, waar dat normaal slecht 1 bak (een kwart) is.

Mendini-interieur, balkon en 1e klas.

Mendini van buiten (witte deuren), en de 4444 in de sigarettenrook.

Tijdens de boekenweek was er nog een kinderboeken stel, en door de sponsering van het NOC NSF door de NS, rijden er ook drie Olympische ICM’s en twee IRM’s rond.(4201,4240,4241,9525,9520) Vanwege de Olympische spelen in Turijn was er een Olympische Thalys. Deze heeft de wintersporters teruggebracht naar Nederland. Na deze rit is de Thalys echter meteen weer van haar bestickering ontdaan.

Het nieuwste spul van NSR is de DD-IRM; dubbeldeks interregio mat. Wordt gebruikt op allerhande IC en sneltreintrajecten, en soms als stoptrein. Nadat er oorspronkelijk alleen drietjes en viertjes waren (u raad het al, 3 respectievelijk 4 bakken lengte), werden deze in het kader van de zitplaatskansverhoging omgebouwd tot viertjes (de drietjes) en zesjes (de viertjes). Ook zijn er helemaal nieuwe viertjes en zesjes besteld. Waar de 'standaard' treinen met 12 bakken (de max lengte bij getrokken mat.) ICR nog niet genoeg zijn, wordt 2*IRM6 ingezet, met een capaciteit van bijna 1150 personen. De NS heeft echter momenteel zodanig veel IRM in dienst dat de treinen in vele series rijden, waar ze oorspronkelijk niet bedoeld waren om op ingezet te worden, bijvoorbeel op Venlo-Haarlem. Op Heerlen/Maastricht-Haarlem rijden al twee setjes van twee zesjes gekoppeld om alle reizigers van de perrons in de trein te kunnen krijgen. Met de dienstregeling 2007 moet deze versnippering voorbij zijn.
En natuurlijk weer de foto's...

1e en 2e klas interieur, beide van de nieuwe stellen, danwel de nieuwe tussendelen van de verlengde stellen. Nu staan op één verdieping de stoelen ook achter elkaar (coach) omdat 'men' dit fijner zou vinden bij drukte.

verlengd IRM (VIRM6) van de buitenkant.

Een wat minder bekend treinstel was de SM'90, ofwel Railhopper. Qua technologie voorloper van de al besproken IRM en qua inrichting en uiterlijk voorloper van de DM’90. Is een experimenteel treinstel bedoeld om de (hierna volgende) stellen mat'64 te vervangen als stoptrein, alleen door de vele problemen (drie verschillende computersystemen, en er zit meer elektronica in een SM'90 dan in een TGV) zijn er nooit meer dan negen gekocht. Het gebeurde regelmatig dat alle negen treinstellen in Zwolle aan de kant stonden. Door alle technische problemen mocht er een tijd lang alleen maar met twee stellen worden gereden zodat het evt. defecte stel gesleept kon worden door het tweede stel. Door de zeer brede body van de trein, waren in den beginne enkele stellen in de tweede klas voorzien van 2+3 opstelling en mocht niet overal gereden worden vanwege de grotere breedte van de trein. De opstelling in de trein werd echter na een tijdje veranderd in een normale 2+2 opstelling. Als de treinen werkten, was het echter één van de fijnste treinen van het land.
Per december 2005 staan deze high-tech stellen echter terzijde in Onnen en zijn ze vervangen door mat'64.
Wederom fotootjes.

1e klas interieur (zo ruim dat je niet met je poten op de bank tegenover je kunt zitten), en de rolstoellift.

En van de buitenkant ziet het ding er zo uit.

Het mat dat door de Railhopper/SM’90 vervangen had moeten worden, is het mat'64, onder te verdelen in de tweedelige plan V en de vierdelige plan T. Recentelijk wordt aardig wat mat'64 aan de kant gezet dan wel gesloopt, omdat men anders geen diensten genoeg heeft voor de de nieuwe IRM-instroom, en omdat het spul na ruim 40 jaar technisch op is. Plan V rijdt rond in vele kleuren (qua interieur) en deelseries, dit komt door de grootte van de series (er zijn er bijna 250 gebouwd) en de dus niet gelijktijdige revisie. De oudste zijn 10 jaar ouder dan de nieuwste.
Plan T is wel één serie, en die zien er alle 30 ruwweg hetzelfde uit van buiten en binnen.
De belangrijkste overeenkomst is dat beiden gehaat worden voor hun krottigheid en harde bankjes. Bij drukte zit je met je knieën in je nek en in de nek van de persoon tegenover je. Plan V's zijn overigens wat nieuwer dan de T's, en zijn de laatste stellen die in Nederland (Werkspoor) gebouwd zijn, al zijn de nieuwere series al in het buitenland in elkaar gezet. Vanaf 2008 zal mat'64 geleidelijk aan vervangen worden door een nieuw type sprinter.

Een T en een V.

Ook een V'tje, maar in een ander kleurtje komt het toch sympatieker over.

Tenslotte rijdt in de randstad nog wat SGM (stadsgewestelijk materieel) rond. Te zien in drie smaken: de tweebaks Citypendel en de driebaks Sprinter. Van de laatste zijn inmiddels ook weer gereviseerde exemplaren te zien: de SGMm (Vlaflip).
De Citypendels waren eigenlijk alleen te vinden op de Zoetermeer Stadlijn: een inefficiënte spoorlus in de vorm van een krakeling met meer dan 10 haltes in Zoetermeer, bekend als aggressielijn. Ook waren de citypendels te vinden op de Hofpleinlijn. Nu aan deze inzet een einde is gekomen, worden de 2 delige stellen als versterking van sommige treinen in de randstad ingezet.
De Sprinters (drietjes) zijn in de zgn 'ruime randstad' te zien, op Utrecht-Rotterdam, Utrecht-Rhenen, Rotterdam-Hoek van Holland, en in de hoek Haarlem-Uitgeest-Amsterdam en nog zo wat trajecten in die hoek.
Door de vele deuren en het snelle optrekken (helaas max 125 km/uur), zijn ze uitermate geschikt voor drukke trajecten met veel stops. De ombouw van de Sprinters is bijna voltooid en met de nieuwe sprinters heeft NS Commercie het product 'Sprinter' ingevoerd, ipv gewone stoptrein. De indeling van binnen is wat opener, alleen het verschil tussen 1e en 2e klas is compleet verwenen.

SGM2 (citypendel) en SGM3 (sprinter)

SGMm van binnen en buiten.

NS Internationaal
NSI houdt zich (naast verlies lijden) vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur)
Amsterdam-Keulen (5x per dag)
Schiphol-Berlijn (4x per dag)
Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn, al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van de 5 ritten geschrapt. M.i.v. december 2006 zal deze serie 140 gekoppeld worden aan het binnenlandse IC-net, net alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los komt te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig qua prijs met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


ICE, buitenkant en 1e klas int (met dvd/cd)


meerspannings BNL-loc (NMBS), en 2e klas interieur (idd ICRm van NS).
De loc kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.

Overig internationaal
Hier alleen maar wat foto's.
Op Enschede-Munster/Dortmund rijden Bauheihe 643 en 624. De eerste komt ook in Heerlen vanuit Aachen, de laatste in Nieuweschans vanuit Leer. In Enschede zijn deze oudjes met het verlenen van de concessie aan de PEG verdwenen.


Op Roosendaal-Antwerpen:



Maastricht-Luik:
De AM86 doet dienst op Maastricht-Luik

(foto: treinfoto.be)


Venlo-Hamm:


Overig binnenland
Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (oorspronkelijk afkomstig uit Hannover), evenals op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Nico Spilt)


A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden
pi_39971043
naja, dan open ik hem maar... hoef ik ook niet te tvp-en

Welk nummertje had de wadloper die voor de icm reed op dat filmpje?
pi_39971182
Tjoeketjoek, deel 27
pi_39971197
Uhm, ff denken... 3116 volgens mij.

Heb er nog een leuk filmpje van, zal ff uploaden
pi_39971364
Ik heb nu ook alle nummers van de wadlopers gefotograveerd, nu de ICM (en ja, ik ben gek )


3105 met de kop


3105 in geheel

En het filmpje:

http://rapidshare.de/files/26274078/ASF_0003.ASF.html

Lees net het stukje als begin van dit topic, en ik lees dit:

Verder wordt het ICM ingezet als (luxe!) stoptrein op Zwolle-Groningen en Deventer-Almelo, als IC op Eindhoven-Utrecht. Met ingang van de dienstregeling 2007 komt er een eind aan de inzet van ICM op de stoptrein Zwolle-Groningen. Mat'64 zal deze dienst overnemen.

Komt er echt mat'64 in Groningen?
pi_39971718
quote:
Op woensdag 19 juli 2006 12:48 schreef Wadloper het volgende:
Ik heb nu ook alle nummers van de wadlopers gefotograveerd, nu de ICM (en ja, ik ben gek )

[[url=http://img102.imagevenue.com/loc586/th_92170_IMG_8273_586lo.jpg]afbeelding][/URL]
3105 met de kop

[[url=http://img24.imagevenue.com/loc506/th_92177_IMG_8275_506lo.jpg]afbeelding][/URL]
3105 in geheel

En het filmpje:

http://rapidshare.de/files/26274078/ASF_0003.ASF.html

Lees net het stukje als begin van dit topic, en ik lees dit:

Verder wordt het ICM ingezet als (luxe!) stoptrein op Zwolle-Groningen en Deventer-Almelo, als IC op Eindhoven-Utrecht. Met ingang van de dienstregeling 2007 komt er een eind aan de inzet van ICM op de stoptrein Zwolle-Groningen. Mat'64 zal deze dienst overnemen.

Komt er echt mat'64 in Groningen?
Ach, das toch de stoptrein van 58 die je nooit neemt (naja, ikke, als ik die kant op moet, is dat bijna altijd verder dan zwolle
pi_39971819
Ja dat klopt, maar toch is het een achteruitgang qua materieel
Ik denk dat ze in de uren dat de spits er niet is, gewoon een Plan V in kunnen zetten, dan zit er bijna geen hond in
  woensdag 19 juli 2006 @ 14:04:52 #8
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_39974057
quote:
Op woensdag 19 juli 2006 12:48 schreef Wadloper het volgende:

Komt er echt mat'64 in Groningen?
Och, er kwam ook Plan U.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_39974324
TVP
PS4 online: micro_nl
pi_39976092
Een tvp'tje
  woensdag 19 juli 2006 @ 15:15:58 #12
148385 Wadloper
Noorderling
pi_39976504
quote:
Op woensdag 19 juli 2006 14:04 schreef JDude het volgende:

[..]

Och, er kwam ook Plan U.
dat was toen volgens mij noodzakelijk, vanwege de verbouwing van de wadlopers
pi_39976690
Erg leuk topic, ik volg het met plezier... tenslotte is wat meer afweten van de treinen waar je (noodgedwongen) dagelijks inzit leuker, dan je alleen maar ergeren

Die thalys, daar gaan wij in aug. mee naar parijs, zit dat comfortabel?
En ik vraag me ineens af of ie nog ergens stopt onderweg? (blondtmode)
  woensdag 19 juli 2006 @ 15:24:54 #14
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_39976854
quote:
Op woensdag 19 juli 2006 15:20 schreef Bluezz het volgende:
Erg leuk topic, ik volg het met plezier... tenslotte is wat meer afweten van de treinen waar je (noodgedwongen) dagelijks inzit leuker, dan je alleen maar ergeren

Die thalys, daar gaan wij in aug. mee naar parijs, zit dat comfortabel?
En ik vraag me ineens af of ie nog ergens stopt onderweg? (blondtmode)
Nog wat beter dan de ICE naar Duitsland heb ik begrepen, en dat vind ik al fijn reizen.

Het ding stopt in NL in Amsterdam, Schiphol, Den Haag HS en Rotterdam.
In België in Antwerpen en Brussel en daarna volgens mij in één keer naar Paris Nord.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_39977170
Ok, tnxx
Ik ben heel benieuwd, ik schiet wel wat foto's als bijdrage hier
pi_39978475
enkele reis Leeuwarden - Valkenburg met korting kost 21.10
een retour 23.90

Nu ga ik anderhalve week op vakantie... Nu wil ik dus echt niet 2x 21.10 gaan betalen... Kan je niet hier iets regelen of zo? Bijvoorbeeld een ticket kopen van Leeuwarden-Vise of Leeuwarden-Herzogenrath) Zo'n ticket naar het buitenland is namelijk 2 maanden geldig.. Dan zou het toch veel goedkoper worden dan 2x een enkeltje... Weet iemand wat hier de mogelijkheden zijn ?
pi_39979324
quote:
Op woensdag 19 juli 2006 15:24 schreef JDude het volgende:

[..]

Nog wat beter dan de ICE naar Duitsland heb ik begrepen, en dat vind ik al fijn reizen.

Het ding stopt in NL in Amsterdam, Schiphol, Den Haag HS en Rotterdam.
In België in Antwerpen en Brussel en daarna volgens mij in één keer naar Paris Nord.
ICE is klote vergeleken met de Thalys. De ICE wil nog al eens wiebelen.
  woensdag 19 juli 2006 @ 16:48:45 #18
98700 cygnusx
Manisch Positief
pi_39979652
Enschede Drienerlo!
Jesus loves you, the rest of us think you`re an idiot.
  woensdag 19 juli 2006 @ 18:50:52 #19
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39983659
quote:
Op woensdag 19 juli 2006 15:24 schreef JDude het volgende:

[..]

Nog wat beter dan de ICE naar Duitsland heb ik begrepen, en dat vind ik al fijn reizen.

Het ding stopt in NL in Amsterdam, Schiphol, Den Haag HS en Rotterdam.
In België in Antwerpen en Brussel en daarna volgens mij in één keer naar Paris Nord.
Stopt ie niet in Lille-Europe? Daar stopte de Eurostar wel destijds...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_39984234
Nou nieuw spoor tussen Arnhem en Dieren is ook af, rijdt wel stukken beter op sommige stukken.
Maar ik zat laatst in de trein en toen ging die vol in de ankers in het boerenland, dus ik den ATB. Maar scheen het remproeven te zijn aldus de conducteur, zou dit vanwege het nieuwe spoor zijn

Maar die ICR-m dat is gewoon echt zalig geworden, ziet er goed uit rijdt perfect. Eigenlijk moet alles zo zijn!
pi_39984291
Rijtuigen ownen zoiezo bijna altijd d/emu
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 19 juli 2006 @ 20:07:26 #22
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_39985821
kut

ik ben ook weer thuis

17:27: licht vertraagd komt de 4400 uit Nijmegen aan op Den Bosch. De 3500 naar schiphol van 17:17 staat er nog De machinist van de 4400 was gelukkig zo schappelijk om de deuren vergrendeld te laten tot de deuren van de 3500 dicht gingen. Bedankt, HOND

17:28 ach, wat boeit het, over 2 minuten komt de IC naar Haarlem. Zou je denken. CTA zegt +20. Kut

17:50 geen IC. CTA flipt heel stiekem naar +30.

17:52 omroepbericht. Draadbreuk, tussen Boxtel en eindhoven geen verkeer.
17:53 omroepbericht. De IC naar Heerlen van 18:04 staat gereed op spoor 1

die beide meldingen wisselen elkaar nog een keer of 7-8 af.

Ik denk "okee, dit wordt niks" en maak me klaar voor de stopper naar Utrecht van 18:20.

18:18 nog een keer een spoorwijziging voor de stopper, weer rennen

en net als de deuren dichtgaan wordt er omgeroepen dat er aan de overkant van het perron een IC naar Utrecht gaat

VERVLOEKTE HOEREN informatievooziening

[ Bericht 2% gewijzigd door Dr_Flash op 19-07-2006 20:14:10 ]
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 19 juli 2006 @ 20:16:26 #23
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_39986130
quote:
Op woensdag 19 juli 2006 20:07 schreef Dr_Flash het volgende:
kut

ik ben ook weer thuis
dat is flink balen zeg!
Ik heb nog nooit vertraging mee gemaakt met de trein
<a href="https://www.youtube.com/channel/UCPueUwKfPaGH7v48LZlltkg" rel="nofollow" target="_blank">WSDokkum Youtube</a>
pi_39986256
quote:
Op woensdag 19 juli 2006 20:07 schreef Dr_Flash het volgende:
kut

ik ben ook weer thuis

17:27: licht vertraagd komt de 4400 uit Nijmegen aan op Den Bosch. De 3500 naar schiphol van 17:17 staat er nog De machinist van de 4400 was gelukkig zo schappelijk om de deuren vergrendeld te laten tot de deuren van de 3500 dicht gingen. Bedankt, HOND

17:28 ach, wat boeit het, over 2 minuten komt de IC naar Haarlem. Zou je denken. CTA zegt +20. Kut

17:50 geen IC. CTA flipt heel stiekem naar +30.

17:52 omroepbericht. Draadbreuk, tussen Boxtel en eindhoven geen verkeer.
17:53 omroepbericht. De IC naar Heerlen van 18:04 staat gereed op spoor 1

die beide meldingen wisselen elkaar nog een keer of 7-8 af.

Ik denk "okee, dit wordt niks" en maak me klaar voor de stopper naar Utrecht van 18:20.

18:18 nog een keer een spoorwijziging voor de stopper, weer rennen

en net als de deuren dichtgaan wordt er omgeroepen dat er aan de overkant van het perron een IC naar Utrecht gaat

VERVLOEKTE HOEREN informatievooziening
Gare NS, bij de DB zijn ze in ieder geval een stuk beter met informatievoorziening, en komt een trein altijd op de beloofde plek. Nooit geen gestress gehad afgelopen weekend
pi_39986526
quote:
Op woensdag 19 juli 2006 20:20 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Gare NS, bij de DB zijn ze in ieder geval een stuk beter met informatievoorziening, en komt een trein altijd op de beloofde plek. Nooit geen gestress gehad afgelopen weekend
pi_39987246
quote:
Op woensdag 19 juli 2006 20:28 schreef Carport het volgende:

[..]

haha ja nu zie ik m ook pas... Heb dus geen gestress gehad
  woensdag 19 juli 2006 @ 22:49:38 #27
139407 jorienvdherik
Feyenoord KNVB Beker 07-08
pi_39991617
zaterdag met de trein van rotterdam naar eindhoven, en zondag weer terug. Helaas allebei de keren op vol tarief, ben me OV kwijt en heb een nieuwe besteld a 32 euro pff.. Maar doel van me reis is om zaterdag met de auto vanaf Eindhoven naar Brugge te gaan, Als ik nog wat Belgische treinen zie zal ik zeker een foto er van maken
  woensdag 19 juli 2006 @ 23:12:24 #28
34813 Jerommeke.nl
Jorasho.nl zul je bedoelen.
pi_39992676
quote:
Op woensdag 19 juli 2006 16:48 schreef cygnusx het volgende:
[afbeelding] Enschede Drienerlo!
ja en dat treintje deed het vanavond niet meer.

stroomstoring in twente.

nooit geweten dat er diesel door de bovenleiding gaat.
pi_39992919
quote:
Op woensdag 19 juli 2006 23:12 schreef Jerommeke.nl het volgende:

[..]

ja en dat treintje deed het vanavond niet meer.

stroomstoring in twente.

nooit geweten dat er diesel door de bovenleiding gaat.
ach, het is op zich wel handig als de seinen werken en zo...
  woensdag 19 juli 2006 @ 23:20:56 #30
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_39993059
quote:
Op woensdag 19 juli 2006 20:07 schreef Dr_Flash het volgende:
kut

ik ben ook weer thuis

17:27: licht vertraagd komt de 4400 uit Nijmegen aan op Den Bosch. De 3500 naar schiphol van 17:17 staat er nog De machinist van de 4400 was gelukkig zo schappelijk om de deuren vergrendeld te laten tot de deuren van de 3500 dicht gingen. Bedankt, HOND

17:28 ach, wat boeit het, over 2 minuten komt de IC naar Haarlem. Zou je denken. CTA zegt +20. Kut

17:50 geen IC. CTA flipt heel stiekem naar +30.

17:52 omroepbericht. Draadbreuk, tussen Boxtel en eindhoven geen verkeer.
17:53 omroepbericht. De IC naar Heerlen van 18:04 staat gereed op spoor 1

die beide meldingen wisselen elkaar nog een keer of 7-8 af.

Ik denk "okee, dit wordt niks" en maak me klaar voor de stopper naar Utrecht van 18:20.

18:18 nog een keer een spoorwijziging voor de stopper, weer rennen

en net als de deuren dichtgaan wordt er omgeroepen dat er aan de overkant van het perron een IC naar Utrecht gaat

VERVLOEKTE HOEREN informatievooziening
Deze week heb ik op 6 ritten Eindhoven - Amsterdam Zuid WTC 3 keer ellende gehad.
Maandag terug wisselstoring tussen Zuid WTC en Utrecht op die boog ergens.
Vanmorgen een IC die 20min stil ging staan voor een goederentrein die ACHTER ons op een zijspoor stond die ons voorbij ging zodat we via de omroep hoorden dat er wegens een misverstand een goederentrein voor ons zit en we langzaam de weg vervolgen. En op de terugweg ging de IC niet verder dan Utrecht wegens storing bij Den Bosch, ik wat gegeten bij de BK, toen reed er opeens wel een trein die tot Heerlen zou gaan, op de helft kwamen conducteurs langs dat we niet verder gingen dan Den Bosch. Ik kom op Den Bosch, enorme chaos, waarop ik mijn zus in Tilburg heb gebeld, in de IC naar Tilburg ben gesprongen zodat mijn zus me terug kon brengen met de auto.
10 voor 6 vertrokken in Adam Zuid WTC, om half 10 was ik thuis .

Kunnen ze niet bij ProRail de boel op orde houden ofzo? .
(Voor de rest is het hele treingebeuren wel flex hoor. Als het rijdt zoals het moet. Dwz. het rijdt. Het rijdt op tijd. En het rijdt met genoeg materiaal (geen enkele koploper in de spits op Zuid WTC dus ))
pi_39994107
tsja, wat wil je ook. Je hersenen zullen ook wel slechter werken in een hokje van 30+ graden bij prorail

En ze kunnen dáár moeilijk een deurtje van een rijdende loc open gooien...
pi_39995657
Ik stond net in Deventer te wachten op de ( vertraagde) sneltrein (die tot Zwolle op alle stations stopt) naar Zwolle. Kwam uit de (vertraagde) IC vanuit Amsterdam centraal ( die weer vertraagd terugging naar adam C vanuit deventer ivm die stroomstoring) Komt er ineens een donkere IRM langs zoemen met een Buffel er achter.. vaag.
Oja, Apeldoorn-Zutphen reed kennelijk ook niet, want die mensen gingen mee naar Deventer en vanuit daar naar Zutphen..
zooitje..
dag
  donderdag 20 juli 2006 @ 09:21:31 #33
34813 Jerommeke.nl
Jorasho.nl zul je bedoelen.
pi_40002093
quote:
Op woensdag 19 juli 2006 23:17 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

ach, het is op zich wel handig als de seinen werken en zo...
Mja, ok, heb je wel een beetje gelijk in
pi_40002867
2 weken geleden vroeg ik (omdat de stroom in de trein was uitgevallen) geen lampen, airco, omroepinstallatie niks deed het, aan een conducteur van een andere trein of mijn trein wel doorreed naar Haarlem....
Zei hij : sorry, geen idee, dat is niet mijn trein

Bleek dus dat ie weer terug naar Utrecht zou gaan, zonder dat iemand iets wist
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 20 juli 2006 @ 10:12:22 #35
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_40003179
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 09:57 schreef Bluezz het volgende:
2 weken geleden vroeg ik (omdat de stroom in de trein was uitgevallen) geen lampen, airco, omroepinstallatie niks deed het, aan een conducteur van een andere trein of mijn trein wel doorreed naar Haarlem....
Zei hij : sorry, geen idee, dat is niet mijn trein

Bleek dus dat ie weer terug naar Utrecht zou gaan, zonder dat iemand iets wist
ja, met dank aan die hersenloze knutselaars van Prorail dus
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 20 juli 2006 @ 11:19:03 #36
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_40005009
Woei, vanmorgen had ik/de trein waar ik in zat een springert op Eindhoven Beukenlaan. Om 7 uur zat ik in de IC, om 11 uur was ik na de nodige omwegen op plaats van bestemming .
Het zag er ook enigszins minder lekker uit .
pi_40005161
De warmte eist zn tol
pi_40005413
idd, geen technische materiaalproblemen, maar gewoon domme fouten....
pi_40005682
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 11:19 schreef bleiblei het volgende:
Woei, vanmorgen had ik/de trein waar ik in zat een springert op Eindhoven Beukenlaan. Om 7 uur zat ik in de IC, om 11 uur was ik na de nodige omwegen op plaats van bestemming .
Het zag er ook enigszins minder lekker uit .
Ik hoorde het onderweg al op mijn radiootje, lekker weer
Slik dan gewoon 10 kilo pillen en ga op je bed liggen
  donderdag 20 juli 2006 @ 11:51:36 #40
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_40006094
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 11:38 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Ik hoorde het onderweg al op mijn radiootje, lekker weer
Slik dan gewoon 10 kilo pillen en ga op je bed liggen
Hij had ook nog eens de trein naar Schiphol te pakken vlak voor spits. Dwz. een hoop mensen die met taxi's (die ook ff op zich lieten wachten om vervolgens massaal aan te rukken) hun vliegtuig moesten proberen te halen.
pi_40009235
Lang weekend Berlijn was mooi mooi... vooral veel treintjes op de foto gezet:

















En nog een paar fotootjes van Poolse treintjes







Meer foto's staan op http://www.spoorvinder.tk
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 20 juli 2006 @ 13:54:22 #42
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_40010160
Ik zie nergens stationsnaambordjes
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_40010217
hoe oostelijker hoe mooier
pi_40010969
Jeutje, die witte ziet er oud uit zeg, leuke foto's
pi_40011304
Ik hoorde dat de trein naar Malmö met een boot gaat. Zijn er daar foto's van?
pi_40012504
Komt ie dan he

  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 20 juli 2006 @ 14:54:35 #47
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_40012522
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 14:53 schreef Zug-Chef het volgende:
Komt ie dan he

[afbeelding]
Goed zo
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 20 juli 2006 @ 15:22:17 #48
34813 Jerommeke.nl
Jorasho.nl zul je bedoelen.
pi_40013678
leuke dubbeldekkerds daar in duitsland
pi_40013948
Ja mooi he, en ze zijn altijd koel binnen, en ze schommelen niet, en het is geen EMU maar een trek/duw trein...

Beter dan hier in NL
pi_40017218
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 14:24 schreef Fluffy_Augurk het volgende:
Ik hoorde dat de trein naar Malmö met een boot gaat. Zijn er daar foto's van?
Ligt toch nieuwe spoor/auto-brug tussen Kopenhagen en Zweden, of bedoel je dat niet?

Trouwens dat Hauptbahnhof in Berlijn wat een station . Ziet er superstrak uit, mooi design. Kost ook maar 750 miljoen euro...
  vrijdag 21 juli 2006 @ 01:51:39 #51
139407 jorienvdherik
Feyenoord KNVB Beker 07-08
pi_40034670
Ik ben blij dat ik voor 16 augustus me OV jaarkaart weer heb. Moet 30/31 augustus weer naar school al, maar ga in die tussenliggende weken even nog flink reizen door Nederland met me fotocamera.

Targets:
1 Schiphol ( foto's station + vliegtuigen )
2 ...
3 ...
4 ...

Iemand
  vrijdag 21 juli 2006 @ 07:07:49 #52
148385 Wadloper
Noorderling
pi_40038050
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 01:51 schreef jorienvdherik het volgende:
Ik ben blij dat ik voor 16 augustus me OV jaarkaart weer heb. Moet 30/31 augustus weer naar school al, maar ga in die tussenliggende weken even nog flink reizen door Nederland met me fotocamera.
Geen fraude plegen he! (grapje uiteraard )

Je zou keertje bijvoorbeeld naar Den Helder kunnen gaan, of naar het zuiden, of noorden
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 21 juli 2006 @ 09:42:58 #53
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_40039459
ja of het oosten, of westen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 21 juli 2006 @ 09:50:43 #54
7859 456
Onze excuses voor het ongemak
pi_40039608
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 13:28 schreef Zug-Chef het volgende:
Lang weekend Berlijn was mooi mooi... vooral veel treintjes op de foto gezet:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

En nog een paar fotootjes van Poolse treintjes

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Meer foto's staan op http://www.spoorvinder.tk
Die loc van GVG
Nice pics dude!
Dans Paris à vélo on dépasse les autos
  vrijdag 21 juli 2006 @ 11:00:45 #55
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_40041346
Der vroeg laatst iemand naar een zwarte diesel goederentrein toch?
Ik heb die eergisteren een heel stel gespot bij RailPro in Tilburg daar naast het station. Er stonden er een stuk of 4-5
  vrijdag 21 juli 2006 @ 11:10:04 #56
120647 BadKeukenTegel
Heer ende Meester
pi_40041594
Wat is eigenlijk de straf die je krijgt als je voor de lol aan de noodrem trekt?
Al sterven er miljoenen kleine Afrikaantjes van de dorst, ik loop tenminste rond met een puik merk op m'n borst.
pi_40041701
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 11:10 schreef BadKeukenTegel het volgende:
Wat is eigenlijk de straf die je krijgt als je voor de lol aan de noodrem trekt?
150 euro boete, daarbij zal alle schade op jou verhaald worden.
  vrijdag 21 juli 2006 @ 11:22:21 #58
7859 456
Onze excuses voor het ongemak
pi_40041915
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 11:00 schreef bleiblei het volgende:
Der vroeg laatst iemand naar een zwarte diesel goederentrein toch?
Ik heb die eergisteren een heel stel gespot bij RailPro in Tilburg daar naast het station. Er stonden er een stuk of 4-5
RailPro in Tilburg? Nedtrain denk ik.
En volgens mij bedoel je met die zwarte loc de nieuwe class 66's die worden klaargemaakt voor de dienst.
(foeilelijke apparaten blijven het, ongeacht de kleur)
Dans Paris à vélo on dépasse les autos
  vrijdag 21 juli 2006 @ 11:43:33 #59
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_40042618
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 11:22 schreef 456 het volgende:

[..]

RailPro in Tilburg? Nedtrain denk ik.
En volgens mij bedoel je met die zwarte loc de nieuwe class 66's die worden klaargemaakt voor de dienst.
(foeilelijke apparaten blijven het, ongeacht de kleur)
NedTrain ja .
En idd, class 66's.
  vrijdag 21 juli 2006 @ 13:02:44 #60
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_40045174
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 09:42 schreef Dr_Flash het volgende:
ja of het oosten, of westen
Of naar onder. Of naar boven.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 21 juli 2006 @ 15:03:07 #61
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_40048739
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 13:02 schreef Duvel het volgende:

[..]

Of naar onder. Of naar boven.
Of recht door het midden die heerlijke diepe tunnel in
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_40049003
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 16:48 schreef Brembo het volgende:

[..]

Ligt toch nieuwe spoor/auto-brug tussen Kopenhagen en Zweden, of bedoel je dat niet?

Trouwens dat Hauptbahnhof in Berlijn wat een station . Ziet er superstrak uit, mooi design. Kost ook maar 750 miljoen euro...
Volgens Wikipedia is die nog actief, maar das dan niet zeker he. Er zijn heel wat trein-ferry`s actief rond de wereld
http://en.wikipedia.org/wiki/Train_ferry#Sweden
pi_40055436
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 16:48 schreef Brembo het volgende:

[..]

Ligt toch nieuwe spoor/auto-brug tussen Kopenhagen en Zweden, of bedoel je dat niet?

Trouwens dat Hauptbahnhof in Berlijn wat een station . Ziet er superstrak uit, mooi design. Kost ook maar 750 miljoen euro...
Nee, die nieuwe brug (naja, nieuw) is enkel auto (brug-tunnel combi)

met de trein naar zweden gaan is niet erg makkelijk... in zweden treinen overigens ook niet. als je wat ervaring erin hebt (en een postadres in zweden) kan het stukken goedkoper.
pi_40056745
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 19:06 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Nee, die nieuwe brug (naja, nieuw) is enkel auto (brug-tunnel combi)

met de trein naar zweden gaan is niet erg makkelijk... in zweden treinen overigens ook niet. als je wat ervaring erin hebt (en een postadres in zweden) kan het stukken goedkoper.
Bij top gear zag ik toch een trein onder rijden . Maar goed misschien verbeelding
pi_40071425
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 19:06 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Nee, die nieuwe brug (naja, nieuw) is enkel auto (brug-tunnel combi)

met de trein naar zweden gaan is niet erg makkelijk... in zweden treinen overigens ook niet. als je wat ervaring erin hebt (en een postadres in zweden) kan het stukken goedkoper.
http://en.wikipedia.org/wiki/Oresund_Bridge blijkbaar zit er dus toch wel een spoorweg onder de brug .
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 22 juli 2006 @ 14:05:28 #66
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_40073999
Ik ga morgen bordjes knallen rondom Arnhem

ICE van Ut naar Ah, slagje Wolfheze, slagje Zetten-Andelst slagje Zutphen - Klarenbeek, ICE terug. En eigenlijk moet ik de hele sliert over Winterswijk ook nog. Ander keertje maar dan
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_40082682
quote:
Op zaterdag 22 juli 2006 12:31 schreef Brembo het volgende:

[..]

http://en.wikipedia.org/wiki/Oresund_Bridge blijkbaar zit er dus toch wel een spoorweg onder de brug .
ow, nog maar een keertje kijken hoe makkelijk het is om in zweden te komen per trein!
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 22 juli 2006 @ 19:16:03 #68
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_40083141
quote:
Op zaterdag 22 juli 2006 18:58 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

ow, nog maar een keertje kijken hoe makkelijk het is om in zweden te komen per trein!
Ga jij mee met Rondje Nederland? Dan graag SNEL het aanmeldingsformulier invullen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 22 juli 2006 @ 20:53:04 #69
7859 456
Onze excuses voor het ongemak
pi_40085851
Scandlines (of eigenlijk GVG van Rolf Georg) vaart idd de treinen tussen berlijn en zweden per boot.
http://www.berlin-night-express.com/
Dans Paris à vélo on dépasse les autos
  Heeft over alles een mening 2022 zondag 23 juli 2006 @ 08:36:47 #70
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_40096624
quote:
Op zaterdag 22 juli 2006 14:05 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik ga morgen bordjes knallen rondom Arnhem

ICE van Ut naar Ah, slagje Wolfheze, slagje Zetten-Andelst slagje Zutphen - Klarenbeek, ICE terug. En eigenlijk moet ik de hele sliert over Winterswijk ook nog. Ander keertje maar dan
Beetje gekkenwerk om met dit weer voor de lol in de trein te gaan zitten eigenlijk he?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 zondag 23 juli 2006 @ 09:56:34 #71
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_40097109
quote:
Op zondag 23 juli 2006 08:36 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Beetje gekkenwerk om met dit weer voor de lol in de trein te gaan zitten eigenlijk he?
Mja, dat doen we dus maar niet ook ander keertje weer
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 23 juli 2006 @ 10:17:59 #72
34813 Jerommeke.nl
Jorasho.nl zul je bedoelen.
pi_40097302
het weer is anders vandaag een beetje mistig
  Heeft over alles een mening 2022 zondag 23 juli 2006 @ 10:42:17 #73
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_40097630
quote:
Op zondag 23 juli 2006 10:17 schreef Jerommeke.nl het volgende:
het weer is anders vandaag een beetje mistig
ja, te warm, gewoon. En ik heb meer te doen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_40103007
op SBS6 zie je de doorkomst Hilversum Sportpark - Hollandsche Rading op de achtergrond, somda zit er toch wel naast qua materieelvoorspellingen =)
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_40103035
gister naar Tagebau Hambach geweest, maar niet de mogelijkheid gekregen hun trein op de foto te zetten
  Heeft over alles een mening 2022 zondag 23 juli 2006 @ 14:40:08 #76
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_40103631
quote:
Op zondag 23 juli 2006 14:17 schreef Alexxxxx het volgende:
gister naar Tagebau Hambach geweest, maar niet de mogelijkheid gekregen hun trein op de foto te zetten
Wat is dat voor iets dan? Een bruinkoolmijn of zo gok ik?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 23 juli 2006 @ 22:58:14 #77
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_40116788
Dank u wel Pro Rail voor dat overgangskaartje
pi_40116841
quote:
Op zondag 23 juli 2006 14:40 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wat is dat voor iets dan? Een bruinkoolmijn of zo gok ik?
ja, open dagbouwmijn inderdaad
pi_40126128
Intercity's worden vanaf december uitgerust met tv's. De NS en KPN hebben daarover afspraken gemaakt. Reizigers kunnen dan tijdens een rit op televisie kijken naar nieuws, reisinformatie en onderhoudende programma's.

bron nos tt

pi_40126207
nu maar hopen dat ze echte reisinformatie bevatten: overstapinfo (spoor/tijd) splitsinformatie (welk treindeel waarheen gaat), aankomsttijd.

En niet alleen maar welk station als eerste bereikt wordt.
  maandag 24 juli 2006 @ 11:03:14 #81
7859 456
Onze excuses voor het ongemak
pi_40127014
In Ht staat een oude DDM stam met allemaal tonnen water erin. Wordt natuurlijk gebruikt als test, de tonnen moeten de pax voorstellen.
Weet iemand waar ze voor aan het testen zijn?
Dans Paris à vélo on dépasse les autos
  maandag 24 juli 2006 @ 11:04:20 #82
7859 456
Onze excuses voor het ongemak
pi_40127048
quote:
Op zondag 23 juli 2006 08:36 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Beetje gekkenwerk om met dit weer voor de lol in de trein te gaan zitten eigenlijk he?
Nou, in een ICE is dat best uit te houden lijkt me
Dans Paris à vélo on dépasse les autos
  maandag 24 juli 2006 @ 11:05:51 #83
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_40127084
quote:
Op maandag 24 juli 2006 11:03 schreef 456 het volgende:
In Ht staat een oude DDM stam met allemaal tonnen water erin. Wordt natuurlijk gebruikt als test, de tonnen moeten de pax voorstellen.
Weet iemand waar ze voor aan het testen zijn?
Iets met de remmen meende ik.
Die tonnen water kunnen ze momenteel beter kwijt in aircoloze reizigerstreinen .
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  maandag 24 juli 2006 @ 11:32:17 #84
34813 Jerommeke.nl
Jorasho.nl zul je bedoelen.
pi_40127780
quote:
Op maandag 24 juli 2006 10:31 schreef the_disheaver het volgende:
nu maar hopen dat ze echte reisinformatie bevatten: overstapinfo (spoor/tijd) splitsinformatie (welk treindeel waarheen gaat), aankomsttijd.

En niet alleen maar welk station als eerste bereikt wordt.
en het ook bijgewerkt wordt als de ns bedenkt dat ze toch stiekem ergens anders heen gaan.
  maandag 24 juli 2006 @ 11:32:40 #85
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_40127789
quote:
Op maandag 24 juli 2006 10:27 schreef the_disheaver het volgende:
Intercity's worden vanaf december uitgerust met tv's. De NS en KPN hebben daarover afspraken gemaakt. Reizigers kunnen dan tijdens een rit op televisie kijken naar nieuws, reisinformatie en onderhoudende programma's.

bron nos tt

Ik vind dit echt een baggerplan, maar goed... Ik hoef geen tv te kijken in de trein. 's Avonds de hele tijd dat irritante geflikker, bah.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_40127939
quote:
Op maandag 24 juli 2006 11:32 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ik vind dit echt een baggerplan, maar goed... Ik hoef geen tv te kijken in de trein. 's Avonds de hele tijd dat irritante geflikker, bah.
Zo donker is de trein 's avonds ook weer niet. Dus ik denk (en hoop) dat dat wel mee valt.

Echt goede reisinformatie kan enkel door video weer gegeven worden. Ik hoop dus echt dat dat echt veel aandacht krijgt. Maar een trein is geen tram die om de minuut stopt, dus je hebt veel tijd waar je geen reisinformatie nodig hebt. Dat je dan kosten beperkt door reclame en nieuwsberichten: prima.

Overigens verwacht ik dat ze dezelfde soort videoprogrammas als op utrecht cs nu staat gebruiken, geen bewegende beelden, maar een afbeeldingen die wat beweegt, met erover tekst.

weet niet hoe de reclame is, maar neem aan ongeveer gelijk.
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 24 juli 2006 @ 11:38:23 #87
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_40127958
quote:
Op maandag 24 juli 2006 11:04 schreef 456 het volgende:

[..]

Nou, in een ICE is dat best uit te houden lijkt me
Dat nog wel op zich, maar ja, bordjes schieten doe je vanuit stoppertjes
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 24 juli 2006 @ 12:16:50 #88
139407 jorienvdherik
Feyenoord KNVB Beker 07-08
pi_40129111
Was zaterdag naar Brugge maar heb daar geen treinen gezien helaas. Hier wat foto's



pi_40146375
Over het stuw bij Belfeld loopt ook een spoorlijn Speciaal voor een speciale machine om schotten uit de stuw te halen. erg bijzonder.


meer foto's
  maandag 24 juli 2006 @ 22:42:43 #90
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_40147872
quote:
Op maandag 24 juli 2006 22:05 schreef Alexxxxx het volgende:
Over het stuw bij Belfeld loopt ook een spoorlijn Speciaal voor een speciale machine om schotten uit de stuw te halen. erg bijzonder.

[afbeelding]
meer foto's
Dat lijkt me wel breedspoor!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_40148128
quote:
Op maandag 24 juli 2006 22:42 schreef Duvel het volgende:

[..]

Dat lijkt me wel breedspoor!
klopt
  dinsdag 25 juli 2006 @ 19:03:34 #92
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_40175260
Het perron van spoor 18b/19b in Utrecht wordt echt idioot lang! Spoortje 15b was al een eind lopen, het einde van 18/19 komt nog een stukje verder, is straks gewoon 400 meter van de stationshal.
  dinsdag 25 juli 2006 @ 21:09:27 #93
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_40179095
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 19:03 schreef ReisT het volgende:
Het perron van spoor 18b/19b in Utrecht wordt echt idioot lang! Spoortje 15b was al een eind lopen, het einde van 18/19 komt nog een stukje verder, is straks gewoon 400 meter van de stationshal.
Ja, die perrons worden zo lang omdat het spoorgebruik in Utrecht nogal gaat veranderen als het viersporig wordt richting Houten en Geldermalsen. Ik denk dat 't nodig is voor de interncity's naar het zuiden.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 25 juli 2006 @ 21:10:55 #94
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_40179141
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 19:03 schreef ReisT het volgende:
Het perron van spoor 18b/19b in Utrecht wordt echt idioot lang! Spoortje 15b was al een eind lopen, het einde van 18/19 komt nog een stukje verder, is straks gewoon 400 meter van de stationshal.
Wordt het perron lang of de weg er naartoe?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 25 juli 2006 @ 21:18:08 #95
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_40179404
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 21:10 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wordt het perron lang of de weg er naartoe?
Da's ook een goede vraag. Volgens mij kun je vanuit de stationshal met een roltrap naar spoor 18/19. Dan is het hooguit 10 meter.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_40200807
quote:
Op maandag 24 juli 2006 22:05 schreef Alexxxxx het volgende:
Over het stuw bij Belfeld loopt ook een spoorlijn Speciaal voor een speciale machine om schotten uit de stuw te halen. erg bijzonder.

[afbeelding]
meer foto's
Vind ze van Volker en Stevin nog leuker, van die busjes die op de rails rijden .
  woensdag 26 juli 2006 @ 13:49:13 #97
139407 jorienvdherik
Feyenoord KNVB Beker 07-08
pi_40200834
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 19:03 schreef ReisT het volgende:
Het perron van spoor 18b/19b in Utrecht wordt echt idioot lang! Spoortje 15b was al een eind lopen, het einde van 18/19 komt nog een stukje verder, is straks gewoon 400 meter van de stationshal.
zal in augustus nog wel wat fotos maken van station utrecht en al die sporen
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 26 juli 2006 @ 15:25:48 #98
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_40203999
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 13:48 schreef Brembo het volgende:

[..]

Vind ze van Volker en Stevin nog leuker, van die busjes die op de rails rijden .
Volker Rail bedoel je, het voormalige Volker Stevin Rail & Traffic
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_40204146
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 13:49 schreef jorienvdherik het volgende:

[..]

zal in augustus nog wel wat fotos maken van station utrecht en al die sporen
Tel is voor de gein hoeveel vakken ze hebben, dat gaat van A tot Z of zo ?
  woensdag 26 juli 2006 @ 15:43:32 #100
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_40204569
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 13:48 schreef Brembo het volgende:

[..]

Vind ze van Volker en Stevin nog leuker, van die busjes die op de rails rijden .
In swalmen zeker en in reuver (niet helemaal zeker) liep vroeger smalspoor (de tuf) werd de klei die gewonnen werd aan de duitse grens naar de fabrieken vervoerd. daar werd er buizen en dakpannen van gemaakt. bij de firma robbelien (oet Zjwame!!!) staat er nog eentje
Net efkes anges
pi_40223067
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 15:43 schreef Sjoerd102 het volgende:

[..]

In swalmen zeker en in reuver (niet helemaal zeker) liep vroeger smalspoor (de tuf) werd de klei die gewonnen werd aan de duitse grens naar de fabrieken vervoerd. daar werd er buizen en dakpannen van gemaakt. bij de firma robbelien (oet Zjwame!!!) staat er nog eentje
die smalspoortreintjes reden trouwens ook veelvuldig door de achterhoek, twente en Salland
@ Alexxx http://fotoboek.fok.nl/Dangel die foto van jou daar.. hoe/waar heb je die gemaakt?
dag
  donderdag 27 juli 2006 @ 07:07:14 #102
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_40227551
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 00:43 schreef petre86 het volgende:

[..]

die smalspoortreintjes reden trouwens ook veelvuldig door de achterhoek, twente en Salland
@ Alexxx http://fotoboek.fok.nl/Dangel die foto van jou daar.. hoe/waar heb je die gemaakt?
Zo te zien wilde iemand de trein halen en met een noodgang tegen de achterkant van de trein gelopen!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 27 juli 2006 @ 10:11:24 #103
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_40229783
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 00:43 schreef petre86 het volgende:

[..]

die smalspoortreintjes reden trouwens ook veelvuldig door de achterhoek, twente en Salland
@ Alexxx http://fotoboek.fok.nl/Dangel die foto van jou daar.. hoe/waar heb je die gemaakt?
Met fotosjop lijkt me

ff iets anders: ben jij nog in de markt voor het shorecrewen tijdens Rondje NL? Heb je mijn mailtje gekregen? Kan je daar ff op antwoorden? Dank je!
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_40235846
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 00:43 schreef petre86 het volgende:

[..]

die smalspoortreintjes reden trouwens ook veelvuldig door de achterhoek, twente en Salland
@ Alexxx http://fotoboek.fok.nl/Dangel die foto van jou daar.. hoe/waar heb je die gemaakt?
De foto is gemaakt op Station Leeuwarden.... Vervolgens heeft Sjoewe hem ietwat bewerkt. ik heb al in een jaar of 3 geen lijken meer op de foto gezet, daar ben ik mee gestopt

@Fles: ik heb na 5 minuten na die mail gereageerd, aangezien ik een paar dagen op vakantie ben dan, heb jij die niet ontvangen

Maar als er slaapplek in Lwd is, waarom dan ook nog shorecrew nodig?
pi_40239170
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 10:11 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Met fotosjop lijkt me

ff iets anders: ben jij nog in de markt voor het shorecrewen tijdens Rondje NL? Heb je mijn mailtje gekregen? Kan je daar ff op antwoorden? Dank je!
en ik had in het topic al gereageerd dat ik best wil shorecrewen, alleen weet ik niet waat ik verblijf op dat moment.. enschede, of al op een kamer in den haag.. of in de buurt van zwolle.. of a'dam.. ik durf er nog niks over te zeggen.. zie mij maar als extratje als ik kan.. ik heb iig geen slaapplek..
dag
  donderdag 27 juli 2006 @ 15:37:55 #106
12646 Oom_Agent
 Heee.......stop es ff......!!
pi_40240093
Weet iemand misschien waarom vrijwel dagelijks de INT trein Brussel Zuid - Amsterdam maar tot Schiphol rijdt, en dus het laatste stukje naar Amsterdam komt te vervallen ?
Wat zijn we aan het doen ???
  donderdag 27 juli 2006 @ 16:12:10 #107
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_40241307
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 15:37 schreef Oom_Agent het volgende:
Weet iemand misschien waarom vrijwel dagelijks de INT trein Brussel Zuid - Amsterdam maar tot Schiphol rijdt, en dus het laatste stukje naar Amsterdam komt te vervallen ?
Ik zat vandaag toevallig in die trein, en heb het bij de conductrice nagevraagd. Het blijkt te maken te hebben met de arbeidsomstandigheden van de machinist. Zoals wellicht bekend, is de loc van de Beneluxtreinen afkomstig van de NMBS. Vorig jaar heeft NS Internationaal reeds aan de NMBS gevraagd om de koeling in de machinistencabine van de loc te verbeteren. Dat heeft de NMBS niet gedaan. N.B. Het schijnt in die cabine 45 graden te worden in de zomer.

Aangezien het stuurstandrijtuig door NS wel van airco is voorzien, is het zaak zo veel mogelijk met dit rijtuig voorop te rijden. In normaal bedrijf maakt de Benelux kop op de Watergraafsmeer, dus zou vanaf Amsterdam de loc voorop rijden. Nu de trein vanaf Schiphol wordt opgeheven, rijdt hij via de Zuidtak en Gaasperdam-aansluiting naar de Watergraafsmeer en Amsterdam, zonder kopmaken zodat ook op de rit terug naar België de stuurstand voorop zit.

In Antwerpen Centraal wordt wel kopgemaakt, maar het is dan nog iets van drie kwartier naar Brussel, zodat dat stukje in de warme loc wel geaccepteerd wordt. Hoe ze dat op de terugweg doen bij Antwerpen weet ik niet. Misschien rijden ze via Berchem.

Dat was het verhaal. Ik vind het volslagen debiel, maar goed.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 27 juli 2006 @ 16:50:15 #108
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_40242798
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 13:26 schreef Alexxxxx het volgende:

@Fles: ik heb na 5 minuten na die mail gereageerd, aangezien ik een paar dagen op vakantie ben dan, heb jij die niet ontvangen

Maar als er slaapplek in Lwd is, waarom dan ook nog shorecrew nodig?
Jawel ontvangen en verwerkt

maar idd, als we in Lwd gaan slapen is shorecrew niet echt nodig. ALS we in Lwd gaan slapen dus
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 27 juli 2006 @ 16:52:19 #109
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_40242884
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 15:13 schreef petre86 het volgende:

[..]

en ik had in het topic al gereageerd dat ik best wil shorecrewen, alleen weet ik niet waat ik verblijf op dat moment.. enschede, of al op een kamer in den haag.. of in de buurt van zwolle.. of a'dam.. ik durf er nog niks over te zeggen.. zie mij maar als extratje als ik kan.. ik heb iig geen slaapplek..
Ah okee, daar hebben we dus niks aan aangezien wij OOK nog niet weten wanneer we waar zijn Maar even goed bedankt
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 27 juli 2006 @ 20:43:45 #110
12646 Oom_Agent
 Heee.......stop es ff......!!
pi_40249401
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 16:12 schreef Duvel het volgende:

[..]
ahaa....ok helemaal duidelijk.

We kunnen dus voortaan ipv TT 703 ( het weer) gelijk al kijken op TT 752, dan weet je dat het warm is.
Wat zijn we aan het doen ???
  donderdag 27 juli 2006 @ 21:40:58 #111
148385 Wadloper
Noorderling
pi_40251035
Ben weer terug uit Limburg van een weekje vakantie

Daar hebben ze alleen maar Plan V's, Loc 16-17 en 1800 en andere treinen die ik niet zo ff wist.

Heb wel wat fotos gemaakt, en heb ook in Simpelveld nog een stoomtrein en een soort dieseltrein op de plaat gezet, foto's komen later
pi_40253266
@ Haarlem, daar is een nedtrain werkplaats geloof ik, zijn ze nu aan het verbouwen, al die halve treinen, losse wagons, bekladde dingen .. staan allemaal buiten
ook 2 van die rode treinen ( mat '54? '64? ) 1 helemaal rood, 1 met rode koppen en geel/grafitti de rest..
als je van haarlem naar overveen gaat, staan links die halve dingen, rechts die rode koppen achter een rijstje ander oud spul..
iemand enig iedee wat ze daar doen en wat ze met die rode treinen doen?
dag
pi_40253948
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 22:46 schreef petre86 het volgende:
@ Haarlem, daar is een nedtrain werkplaats geloof ik, zijn ze nu aan het verbouwen, al die halve treinen, losse wagons, bekladde dingen .. staan allemaal buiten
ook 2 van die rode treinen ( mat '54? '64? ) 1 helemaal rood, 1 met rode koppen en geel/grafitti de rest..
als je van haarlem naar overveen gaat, staan links die halve dingen, rechts die rode koppen achter een rijstje ander oud spul..
iemand enig iedee wat ze daar doen en wat ze met die rode treinen doen?
Aan mij geven

Hoop ik
  donderdag 27 juli 2006 @ 23:10:34 #114
12646 Oom_Agent
 Heee.......stop es ff......!!
pi_40254205
denk dat die rode een plan U is

Wat zijn we aan het doen ???
pi_40255622
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 23:10 schreef Oom_Agent het volgende:
denk dat die rode een plan U is

[afbeelding]
veel mooier rood! niet vaal oid..
dag
  vrijdag 28 juli 2006 @ 00:12:07 #116
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_40256186
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 23:53 schreef petre86 het volgende:

[..]

veel mooier rood! niet vaal oid..
Misschien staat ie daarom wel binnen? Om een nieuwe laklaag te krijgen.

Nee, wacht eens: ze hebben een stel Plan U's verkocht aan Slowakije of zo. Zou het kunnen dat ze in Haarlem in de Slowaakse kleuren worden geschilderd?? Foto!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_40257896
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 00:12 schreef Duvel het volgende:

[..]

Misschien staat ie daarom wel binnen? Om een nieuwe laklaag te krijgen.

Nee, wacht eens: ze hebben een stel Plan U's verkocht aan Slowakije of zo. Zou het kunnen dat ze in Haarlem in de Slowaakse kleuren worden geschilderd?? Foto!
ze staan buiten, aan de andere kant van het spoor als waar de werkplaats stond
die werkplaats en rangeersporen zijn helemaal weg nu, kennelijk gaan ze daar nieuw bouwen in haarlem.. en ook voor die sloop en bouwwerkzaamheden stonden die rode treinen er al..
dag
pi_40258021
deze 2 treinstellen zijn van HIJSM
ik zoek een huis heb jij wat voor me?
als je naar rechts kijk zie je links niets
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 28 juli 2006 @ 06:22:54 #119
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_40260444
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 21:40 schreef Wadloper het volgende:
en een soort dieseltrein op de plaat gezet, foto's komen later
deze?

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 28 juli 2006 @ 10:46:27 #120
148385 Wadloper
Noorderling
pi_40263656
Jep :








27-07-06 Simpelveld

[ Bericht 24% gewijzigd door Wadloper op 28-07-2006 11:16:08 ]
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 28 juli 2006 @ 10:59:48 #121
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_40264004
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 10:46 schreef Wadloper het volgende:
Jep :

27-07-07 Simpelveld
Knap, foto's van volgend jaar

en er staan er een paar "scheef" of nou ja "niet recht"
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 28 juli 2006 @ 11:10:36 #122
148385 Wadloper
Noorderling
pi_40264304
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 10:59 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Knap, foto's van volgend jaar

en er staan er een paar "scheef" of nou ja "niet recht"
Goed he, ik kan in de tijd reizen

Ja klopt, maar dan moet je ff je hoofd scheef houden (Zal ze ff omdraaien en dan uploaden)

**Omgedraaid en opnieuw geupload**

[ Bericht 5% gewijzigd door Wadloper op 28-07-2006 11:16:53 ]
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 28 juli 2006 @ 11:43:09 #123
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_40265272
Goed zo jij
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 28 juli 2006 @ 12:54:10 #124
148385 Wadloper
Noorderling
pi_40267856
Ook nog een Plan V in Voerendaal (de 842):



Al mijn andere foto's staan op een andere computer, die krijg ik binnenkort doorgestuurd, ik zal dan nog even kijken of ik nog andere leuke foto's heb
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 28 juli 2006 @ 15:28:12 #125
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_40273273
Grafknetterende ranzigheid

de 4400 had in Hto al +10, kon moeilijk wegkomen, en is terug naar nijmegen maar met +15 vertrokken, en zonder het achterste stel (806) kwam een smerige seulende plestik lucht vanaf


treintje sjtoek
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 28 juli 2006 @ 15:30:25 #126
139407 jorienvdherik
Feyenoord KNVB Beker 07-08
pi_40273368
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 12:54 schreef Wadloper het volgende:
Ook nog een Plan V in Voerendaal (de 842):

[[url=http://img128.imagevenue.com/loc405/th_84035_IMG_9221_405lo.jpg]afbeelding][/URL]

Al mijn andere foto's staan op een andere computer, die krijg ik binnenkort doorgestuurd, ik zal dan nog even kijken of ik nog andere leuke foto's heb
Leuk, mijn vader maakt al die schakelaars onderin bij die nieuwere treinen enzo
  vrijdag 28 juli 2006 @ 15:35:32 #127
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_40273553
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 15:28 schreef Dr_Flash het volgende:
Grafknetterende ranzigheid

de 4400 had in Hto al +10, kon moeilijk wegkomen, en is terug naar nijmegen maar met +15 vertrokken, en zonder het achterste stel (806) kwam een smerige seulende plestik lucht vanaf

treintje sjtoek
Ik zat laatst in de voorste bak van een ICK-treintje... d'r kwam me toch een lucht van die 1700 af. Was ook niet helemaal gezond, leek me.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  vrijdag 28 juli 2006 @ 15:36:24 #128
148385 Wadloper
Noorderling
pi_40273583
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 15:30 schreef jorienvdherik het volgende:

[..]

Leuk, mijn vader maakt al die schakelaars onderin bij die nieuwere treinen enzo
Cool

Zijn er toevallig nog nieuwtjes over de wadlopers te melden?
  vrijdag 28 juli 2006 @ 15:39:27 #129
139407 jorienvdherik
Feyenoord KNVB Beker 07-08
pi_40273697
Zal het eens vragen, of er nog nieuws van treinen is, en wat die nu aan het doen is, bij sommige treinen zie je nog een plaatje van Holec HH in de trein, daar werkt me vader. Is nu een andere naam



en ik heb vanmiddag me OV Jaarkaart weer kunnen ophalen
  vrijdag 28 juli 2006 @ 15:41:44 #130
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_40273781
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 15:39 schreef jorienvdherik het volgende:
Zal het eens vragen, of er nog nieuws van treinen is, en wat die nu aan het doen is, bij sommige treinen zie je nog een plaatje van Holec HH in de trein, daar werkt me vader. Is nu een andere naam
Volgens mij hangt daar nog spul van in de oude smederij van m'n opa.
500V - 24A schakelkasten, dat soort speelgoed .
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  vrijdag 28 juli 2006 @ 16:29:26 #131
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_40275438
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 15:39 schreef jorienvdherik het volgende:
Zal het eens vragen, of er nog nieuws van treinen is, en wat die nu aan het doen is, bij sommige treinen zie je nog een plaatje van Holec HH in de trein, daar werkt me vader. Is nu een andere naam
Ja, Holec werd TraXis en TraXis werd Alstom. Ik heb nog stage gelopen bij TraXis, leuk bedrijf was het toen! Nu is er geloof ik weinig meer van over..
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 28 juli 2006 @ 18:09:57 #132
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_40278253
ik ben vanmiddag nog met de 806 van Hto naar Ht getransporteerd. veel verder reed dat ding niet meer
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_40280255
Die airco's van V-IRM is ook niet meer wat het geweest is, in de trein is het toch ruim 10 graden warmer dan buiten de trein .
En die ventilatoren in de V-IRM , te dreug voor woorden. Zo kleine 20 cm ventilator in de cabine .
  vrijdag 28 juli 2006 @ 19:36:52 #134
139407 jorienvdherik
Feyenoord KNVB Beker 07-08
pi_40280283
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 16:29 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ja, Holec werd TraXis en TraXis werd Alstom. Ik heb nog stage gelopen bij TraXis, leuk bedrijf was het toen! Nu is er geloof ik weinig meer van over..
Hij is nu bezig met Plan V, tussenschakelingen ofzo

[ Bericht 11% gewijzigd door jorienvdherik op 28-07-2006 19:44:44 ]
pi_40280493
Ik kom best vaak IRM's tegen waar de airco het in een of meer bakken niet of nauwelijk doet. Best wel annoying dat er dan geen raam open kan Gelukkig zijn de meeste reizigers te lui om verder dan 2 bakken de trein in de lopen waardoor je altijd nog wel koel kunt zitten
  vrijdag 28 juli 2006 @ 20:41:12 #136
71721 Alexxxxx
Friespeuk
pi_40282088
Soms ga je op pad om trucks op de foto te zetten, en kom je onderweg een mooie poserende en rangerende trein tegen


de hele serie ACTS foto's hier
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 28 juli 2006 @ 21:32:52 #137
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_40283421
ik heb deze periode niet zoveel te melden over de treinen in verband met het niet gratis reizen, maar ik hoorde dat de klpd nu ook treinen bij werkzaamheden flitst en dat de betreffende machinist een uitbrander krijgt als ie te snel rijdt
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 28 juli 2006 @ 21:57:07 #138
148385 Wadloper
Noorderling
pi_40284082
Mooie foto's Alex
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 28 juli 2006 @ 21:58:27 #139
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_40284117
Alleen vraag ik me af hoe ze het precies doen, in verband met het niet al te makkelijk kunnen herkennen van treinen. Zoals vertragingen en natuurlijk zelfde treintypen in de verschillende diensten. Het klinkt nogal vreemd, maar ze zeiden het bij actienieuws op de sensatiezender sbs 6.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_40286911
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 21:58 schreef Peterselieman het volgende:
Alleen vraag ik me af hoe ze het precies doen, in verband met het niet al te makkelijk kunnen herkennen van treinen. Zoals vertragingen en natuurlijk zelfde treintypen in de verschillende diensten. Het klinkt nogal vreemd, maar ze zeiden het bij actienieuws op de sensatiezender sbs 6.
ach.. dat moet de verkeersleiding toch ook kunnen volgen? of weten die niet waar een trein zich bevind?
dag
  vrijdag 28 juli 2006 @ 23:36:31 #141
12646 Oom_Agent
 Heee.......stop es ff......!!
pi_40286979
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 21:58 schreef Peterselieman het volgende:
Alleen vraag ik me af hoe ze het precies doen, in verband met het niet al te makkelijk kunnen herkennen van treinen.
Aan de zijkant boven staat het nummerbord meestal, vanmiddag heb ik 1 1 2 2 2 2 2 2 1 genoteerd
Wat zijn we aan het doen ???
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 29 juli 2006 @ 09:43:28 #142
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_40292812
morgen bordjes schieten aan de Hoekse Lijn
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 29 juli 2006 @ 16:15:22 #143
148385 Wadloper
Noorderling
pi_40299707

Schin op Geul

Plan V (2x)

Onderstel Plan V 870

NB: Mijn camera is niet goed in onderstellen etc fotograferen, die maakt hij donker :S
Maar toch ben ik tevreden over men fotocamera

Welke trein is dit eigenlijk?


[ Bericht 13% gewijzigd door Wadloper op 29-07-2006 16:23:34 ]
pi_40299751
Die 2e is erg mooi
PS4 online: micro_nl
  zaterdag 29 juli 2006 @ 16:28:12 #145
148385 Wadloper
Noorderling
pi_40299959
quote:
Op zaterdag 29 juli 2006 16:17 schreef guitarist.nl het volgende:
Die 2e is erg mooi
Ik heb nog een paar om te posten, die komen zo

In Maastricht stonden ook treinen gerangeerd bij het perron, maar daar stonden de schuifraampjes open van de cabine, heb zo naar binnen gefotograveerd
Zijn niet zo mooi als dat je er echt in bent, maar toch is het leuk

Die post ik ook straks
  zaterdag 29 juli 2006 @ 16:34:56 #146
148385 Wadloper
Noorderling
pi_40300138

Loc 1800 staat te niksen in Maastricht






De rest zijn weer Plan V-tjes, die heb je zowat alleen maar in Limburg
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 29 juli 2006 @ 18:25:06 #147
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_40302657
quote:


Da's een nette

Die moet ik dus nog, bijvoorbeeld
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 29 juli 2006 @ 18:26:16 #148
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_40302681
quote:
Dat is een BDs kop, het stuurstandrijtuig van de IC's 800 (maastricht - Haarlem) en 900 (Heerlen - Haarlem). En van de Beneluxtrein Amsterdam - Brussel uiteraard
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 29 juli 2006 @ 18:46:32 #149
148385 Wadloper
Noorderling
pi_40303073
quote:
Op zaterdag 29 juli 2006 18:26 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat is een BDs kop, het stuurstandrijtuig van de IC's 800 (maastricht - Haarlem) en 900 (Heerlen - Haarlem). En van de Beneluxtrein Amsterdam - Brussel uiteraard
Oh oke
Ik zag deze trein, (was ook bezig met spotten) maar wist niet hoe ik deze moest invoeren, dus heb hem niet opgeschreven
  zaterdag 29 juli 2006 @ 18:54:59 #150
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_40303289
quote:
Op zaterdag 29 juli 2006 18:26 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

En van de Beneluxtrein Amsterdam - Brussel uiteraard
Foei toch! In de Beneluxen rijden geen BDs maar Bs!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 29 juli 2006 @ 19:03:50 #151
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_40303468
quote:
Op zaterdag 29 juli 2006 18:54 schreef Duvel het volgende:

[..]

Foei toch! In de Beneluxen rijden geen BDs maar Bs!
Oh okee, ook best

Wat is het verschil?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')