Je moet wel goed de vraag lezen, want er is een verschil tussen 30% van inkoopprijs/winstopslag en 30% van de verkoopprijs/winstmargequote:Op donderdag 6 juli 2006 17:36 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Thanks voor de uitleg voor mijn vraag in het gelsoten topicPiece of cake dat examen morgen dus
![]()
quote:Winstopslag = % van de inkoopprijs
30% van de inkoopprijs, dus de verkoopprijs is de inkoopprijs + 30%, dus 130%.
Inkoopprijs: 100% = ¤ 100,-
Winstopslag: 30% = ¤ 30,-
---------------------------------------- +
Verkoopprijs: 130%= ¤130,-
quote:Winstmarge = % van verkoopprijs
30% van de inkoopprijs, dus de verkoopprijs is de inkoopprijs + 30%, dus 130%.
Inkoopprijs: 70% = ¤ 100,-
Winstmarge: 30% = ¤42,85
---------------------------------------- +
Verkoopprijs: 100% = ¤142,85
quote:Nou vroeg ik me af bij moderne bakkerijen is er dan 1 grote fabriek waar alles met
mensen machines? gemaakt wordt of wordt dit nog steeds met mensenhanden gedaan bij de bakkerij?
Bijvoorbeeld http://www.zeelandia.nlquote:En nog belangrijker de "leveranciers". Wat zijn de leveranciers van een gemiddelde bakkerij?
Waar halen ze hun meel, deeg, water melk, zout en water vandaan?
Toch niet gewoon uit de supermarkt of wel?
Alle aandeelhouders horen bij het EV, mits ze ook geld gestort hebben. Over de indeling hiervan kan ik je niet helpen.quote:Op dinsdag 21 november 2006 19:55 schreef InnocentFR het volgende:
Ik ben bezig met het voorbereiden van een presentatie van de jaarrekening van Heineken, nu had ik een vraagje.
Ik bereken nu het REV, maar behoren de minderheidsaandeelhouders ook tot het EV of niet?
Want ik zag net bijvoorbeeld op een site (wat niet betrekking had tot Heineken) deze post onder het Eigen Vermogen staan.
In de jaarrekening staat eerst een telling met Totaal vermogen toe te rekenen aan de aandeelhouders van de vennootschap, daaronder staat Minderheidsaandeelhouders en daaronder, Totaal Vermogen.
Hoe bedoel je precies stijgen tov de dollar? De euro bedoel je mischien?quote:Op zaterdag 16 december 2006 17:32 schreef Otto215 het volgende:
Ik heb even een vraagje m.b.t. rentestand.
Als ze bijv. in Europa het rente percentage verhogen, waarom zou deze dan stijgen tov van de dollar?
En zal dan de vraag, als het percentage is verhoogd, naar euro's vanuit Amerika dan dalen of stijgen?
Iemand enig idee?
quote:Een bedrijf heeft een bèta van de activa (asset bèta) van 1,10 en een bèta van de aandelen (equity beta) van 1,45. Het effectieve rendement (yield) op het vreemde vermogen is 10,175% per jaar. De rentevoet op staatsobligaties is 5% en de verwachte risicopremie op de marktportefeuille is 9% per jaar. Het bedrijf betaalt 40% vennootschapsbelasting.
Bereken de gewogen gemiddelde vermogenskostenvoet (WACC) voor het bedrijf.
Iets over diverse vergunningen die je nodig hebt ofzo voor de oprichting van een onderneming? (uitwerking daarvan verkrijgbaar bij mijquote:Op woensdag 3 januari 2007 11:42 schreef Maraca het volgende:
Ik heb lopen denken en lopen denken, maar ik kan geen probleemstelling bedenken op organisatorisch gebied als het gaat om de oprichting van een onderneming.. heeft iemand ideeën?
Mail staat in profielquote:Op zaterdag 6 januari 2007 13:12 schreef IbeBen het volgende:
[..]
Iets over diverse vergunningen die je nodig hebt ofzo voor de oprichting van een onderneming? (uitwerking daarvan verkrijgbaar bij mij)
Rolverdeling binnen een BV? Ik kan er genoeg bedenken hoor!quote:Op woensdag 3 januari 2007 11:42 schreef Maraca het volgende:
Ik heb lopen denken en lopen denken, maar ik kan geen probleemstelling bedenken op organisatorisch gebied als het gaat om de oprichting van een onderneming.. heeft iemand ideeën?
Probleem is dat het een eenmanszaak is zonder personeelquote:Op vrijdag 12 januari 2007 13:21 schreef dialMforMonkey het volgende:
[..]
Rolverdeling binnen een BV? Ik kan er genoeg bedenken hoor!
Het antwoord komt te laat, of je vroeg het je destijds gewoon af, de BTW op de eindbalans wordt tegen elkaar weggeboekt, rekening 1700/1710/1711/1741(OB rek/btw hoog/btw laag/btw prive gebruik) en de voorbelastingrekeningen kan je tegen elkaar wegstrepen als het goed is.quote:Op woensdag 22 november 2006 15:31 schreef dialMforMonkey het volgende:
En ik had een vraagje over een ondernemingsplan. In de beginbalans staat is het BTW van je inkopen opgenomen. Wat gebeurt er echter met je BTW op de eindbalans?
De macht van grootaandeelouders in een beursgenoteerd bedrijf (Storkverhaal). Actueel, iedereen die er iets mee te maken heeft laat z'n mening horen, appeltje eitjequote:Op woensdag 24 januari 2007 17:59 schreef DatMeenJeNiet het volgende:
Hey
Ik moet 9 februari een werkstuk voor Economie inleveren.. De bedoeling is dat je een economisch en maatschappelijk onderwerp kiest, die op dit moment in het nieuws is.
Daar schrijf je dan een verslag over en moet je bronnen over verzamelen..
Maja, mijn vraag dus: wat is een goed en simpel onderwerp om te kiezen?
Inflatie, werkloosheid zijn al verkozen..
bvd.
Maarja als jij gevolgen hebt van een probleem dan ben je er toch bij betrokken en wil je dat het toch zo gunstig mogelijk voor je uit pakt.quote:Op zaterdag 10 maart 2007 13:58 schreef PietjePuk007 het volgende:
De Nederlandsche Bank is een zelfstandige organisatie met duidelijke gedefinieerde doelen (en die kan zelf heel goed opzoeken). De NVM heeft naar mijn mening weinig tot niets met de discussie rond de hypotheekrente aftrek te maken, ze moeten alleen omgaan met de gevolgen.
Deze vereniging is natuurlijk tegen het afschaffen, vele mensen met een koophuis kunnen opeens de hypotheek niet meer betalen. Daarnaast wordt het voor starters onmogelijk om een eigen huis te kopen.quote:Op zaterdag 10 maart 2007 14:57 schreef klausch het volgende:
- VEH (vertenwoordigt woningbezitters dus woningbezitters)
Er wordt natuurlijk geen geld verstrekt, de belastingbetaler moet opeens veel meer belasting gaan betalen.quote:- De overheid (die moet immers het geld verstrekken).
De huizen worden waarschijnlijk stukken goedkoper, en er vindt inderdaad stagnatie plaats. De makelaars zullen zich verzetten, maar hebben ze de middelen daarvoor wel?quote:De NVM, zij denken namelijk dat het grote negatieve invloed zou hebben op de economie wegens een stagnatie van doorstroming op de huizenmarkt. Dus is er minder handel en dat kan slecht zijn voor makelaars, toch?
quote:Op maandag 19 maart 2007 19:56 schreef sararaats het volgende:
misschien een domme vraag:
waaronder valt journalistiek?
De sociologie houdt zich bezig met de samenleving. In welke context staat het?quote:Op dinsdag 27 maart 2007 16:14 schreef thomaSe het volgende:
hoi,
wat zijn sociologische theorieen?
want ik kan er niet achterkomen
Zoek het op in je boek? De vraag is dus waarom criminaliteit bestaat, dat moet je verklaren vanuit 5 redenen vanuit de samenleving.quote:Op dinsdag 27 maart 2007 16:31 schreef thomaSe het volgende:
de vraag is:
Ga alle vijf sociologische theorieen ter verklaring van criminaliteit na. Zal volgens die theorieen een repressiever beleid wel of niet leiden tot vermindering van de criminaleit?
maar ik weet niet welke theorieen
kijk voor een idee eens op wiki ofzo... http://nl.wikipedia.org/wiki/Ori%C3%ABntalisme...quote:Op dinsdag 10 april 2007 11:24 schreef BettyR het volgende:
Iemand die hier iets weet over orientalisme en occidentalisme en mij een voorbeeld kan geven van het hybride karakter ervan? Ben bezig met een essay hierover, informatie genoeg, maar allemaal vrij pittig en weinig geschikt voor iemand die niet bijster veel achtergrondkennis heeft over het onderwerp.
Dat zou dan dus 35 dagen zijn omdat dat in het CAO staat?quote:De rechten en de plichten van de werknemer en de werkgever vind je in drie bronnen.
a. Het Burgerlijk wetboek
b. De Collectieve arbeidsovereenkomst
c. De individuele arbeidsovereenkomst.
Stel dat in deze in deze drie bronnen, over het minimum aantal vakantiedagen het volgende is opgenomen.
In het Burgerlijk wetboek : 14 dagen
In de Collectieve arbeidsovereenkomst : 35 dagen
In de individuele arbeidsovereenkomst : 33 dagen
voor zover ik weet heb je gewoon 4 hokjes, jij hebt nu een hokje dat 2 betekenissen heeft (die linksboven). Niet nodig lijkt me zo........quote:Op woensdag 27 juni 2007 16:36 schreef ukga het volgende:
[afbeelding]
Als je deze swot matrix meot invullen, dan staan toch je kansen en sterktes door elkaar? ik snap niet helemaal hoe je het in moet vullen.(ja doe een technische opleiding en snap geen reet van economie
)
quote:Op donderdag 11 oktober 2007 10:11 schreef tequi3 het volgende:
Ah inderdaad, stond er in het klein boven.
FIFO= First in First outquote:Op donderdag 11 oktober 2007 10:11 schreef tequi3 het volgende:
Ah inderdaad, stond er in het klein boven.
Beginvoorraad: 1 januari - 1500 stuks a ¤14,50
Inkopen:
2 januari 2100 stuks a ¤14.60
7 januari 1150 stuks a ¤14,85
Verkopen:
3 januari 1800 stuks
8 januari 2100 stuks
De goederen zijn verkocht voor ¤24,50 per stuk excl. BTW.
----------------
Oke, ik heb dus 1500 stuks (beginvoorraad). Op 2 januari koop ik nog eens 2100 stuks, alleen dit maal voor een prijs van ¤14.60 (¤0,10 cent per stuk duurder)
Op 3 januari verkoop ik 1800 stuks, aan alleen de goederen van 1 januari heb ik dus niet gekocht. Ik leen er 300 van mijn gekochte voorraad op 2 jan. waarvan de goederen 10 cent per stuk duurder zijn. Hoe ga ik nu verder? 1500 x 14,50 + 300 x 14,60?
Lijkt me dat je ook iets met de bestelgrootte moet doen hequote:Op maandag 19 november 2007 08:47 schreef tequi3 het volgende:
Ik wil een schatting maken wat er de komende 3 maanden verbruikt word, en zal dus aan moeten geven hoeveel ik wil bestellen.
De volgende gegevens heb ik: Artikel, Bestelgrootte van artikel, Verbruik per jaar.
Verbruik per jaar delen door 12 om erachter te komen wat er in een maand verbruikt word (gemiddeld).
Als ik het maandbedrag vervolgens keer 3 doe heb ik een schatting wat ik ongeveer voor de komende 3 maanden moet bestellen.
Klopt dit zo, of kun je dit niet op deze manier doen?
Iemand?quote:Op maandag 19 november 2007 09:06 schreef tequi3 het volgende:
Ohja, dat is wel handig inderdaad. Stel mijn bestelgrootte van een product betreft 20. Het gemiddelde verbruik per jaar betreft 15. Wat zijn de stappen die ik dan onderneem. En wat als ik meer blijk te verbruiken dan er standaard besteld wordt?
Ongeveer. Maar hij is niet compleet, lijkt me niet dat de koeien direct van de boer naar de fabriek gaan. De consument mag je weglaten.quote:Op woensdag 21 november 2007 15:27 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Oké, even een vraagje over de bedrijfskolom.
Een voorbeeld van de bedrijfskolom van runlederen schoenen. Kom er even niet uit![]()
Dit is wat ik dus al heb bedacht:
boer van koeien
fabriek
winkel
consument
Is dat gewoon hoe een bedrijfskolom eruit ziet?
![]()
Dat is "Omzet"quote:Op zondag 13 januari 2008 20:13 schreef Soldier2000 het volgende:
Is er dan geen opbrengsten hotel verhuur?
Had ongv. 2 minuten nodig om de volgende informatie te vinden op het wereldwijde webquote:Op dinsdag 12 februari 2008 15:48 schreef warchaser44 het volgende:
weet iemand misschien wat het begrip mobiliteitscentra inhoud.. ik kan het niet vinden op internet.
Ik denk dat daaruit redelijk blijkt wat mobiliteitscentra (= meervoud van mobiliteitscentrum) zijnquote:België beschikt over drie centra die de verkeersstromen beheren. Deze centra zijn verdeeld volgens de drie gewesten:
Vlaams Verkeerscentrum (gevestigd in Wilrijk, Antwerpen)
Brussels Mobiliteitscentrum Mobiris (in het CCN-gebouw aan het Noordstation)
Waals Verkeerscentrum Perex (te Daussoulx, Namen)
In het Vlaams Verkeerscentrum en in Perex is steeds een permanentie van de federale politie aanwezig. Zij houden samen met een team van operatoren hoofdzakelijk de autosnelwegen in de gaten. Dit gebeurt essentieel met automatische detectiecamera’s, alarmen via tellussen, meldingen op de noodtelefoons en andere oproepen.
Het Brussels Mobiliteitscentrum daarentegen controleert vooral de Brusselse stadstunnels (naast een klein stuk snelweg en een aantal andere gewestwegen). Zij werkt daarvoor in belangrijke mate samen met de Brusselse lokale politie.
De drie centra verspreiden de actuele verkeersinformatie via de media en verzorgen wegeninfo (zoals files, werken en omleidingen) op de eigen website.
In jaar 1 was de gezamelijke NTW -> 90,3 + 38,3 = 128,6quote:Op dinsdag 22 januari 2008 22:05 schreef Kevin1Bravo het volgende:
Ik moet opgaven maken voor Economie, maar kom er weinig wijs uit.
Gegeven:
1
2
3Sector Jaar 1 (x¤1 miljard) Groei in jaar 2 t.o.v. jaar 1 (in procenten)
Industrie 90,3 +3,0
Transport 38,3 +5,0
Opgave: Bereken de procentuele groei van de gezamenlijke netto toegevoegde waarde van de sectoren industrie en transport (in één decimaal nauwkeurig).
Ik kwam niet verder dan 3% + 5% is 8% :?
In deze opgave gaat het om de sector landbouw maar deze sector komt niet terug in het schema wat je hier presenteert (vergeten wellicht?). Cijfers van de sector landbouw zijn echter wel nodig om deze opgave op te lossen, dus ik zal de gevens van de sector Industrie gebruiken zodat je een idee krijgt hoe je deze opgave kunt aanpakken.quote:Verder nog een opgave waar ik ook niet verder mee kom:
Ondanks de groei in de sector landbouw, nam de werkgelegenheid in die sector met 1% af. De oorzaak van deze ontwikkeling is de groei van de arbeidsproductiviteit.
Opgave: Bereken met hoeveel procent de arbeidsproductiviteit in de s e sector landbouw gestegen is (in één decimaal nauwkeurig).
Hier kwam ik helemaal niet uit, ik kom er niet uit met deze beperkte gegevens.
Je moet ook kijken naar de houdbaarheid van het te bestellen product...quote:Op maandag 19 november 2007 09:06 schreef tequi3 het volgende:
Ohja, dat is wel handig inderdaad. Stel mijn bestelgrootte van een product betreft 20. Het gemiddelde verbruik per jaar betreft 15. Wat zijn de stappen die ik dan onderneem. En wat als ik meer blijk te verbruiken dan er standaard besteld wordt?
Beetje laat, maar B en C zijn fout.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 06:48 schreef FloggingMolly het volgende:
A) 0.87^10
B) 0.87^10 + (0.87^9*0.13) + (0.87^8*0.13^2)
C) ((0.87^7*0.13^3)+(0.87^6*0.13^4))*30
quote:Op donderdag 13 maart 2008 20:45 schreef PietjePuk007 het volgende:
17,50 + (119.700 / 40.000) + (180.300 / 40.000) = 25
Heel erg bedankt!quote:Op donderdag 13 maart 2008 20:45 schreef PietjePuk007 het volgende:
17,50 + (119.700 / 40.000) + (180.300 / 40.000) = 25
Iemand een ander idee?quote:Op dinsdag 1 april 2008 23:29 schreef GlowMouse het volgende:
Op basis van het antwoord moeten voorraden en debiteuren vlottende activa zijn, en de crediteuren het kort vreemd vermogen.
De nettowinst verhoogt het eigen vermogen, dat hoeft niet noodzakelijkerwijs in de kas te belanden (afschrijvingen verlagen bijvoorbeeld niet de kas). En al zou het in de kas terechtkomen, de kas zijn liquide middelen.quote:Op woensdag 2 april 2008 00:09 schreef Prnses het volgende:
[..]
Iemand een ander idee?De nettowinst valt toch ook onder de vlottende activa? (als KAS)
O nee foutjequote:De nettowinst verhoogt het eigen vermogen, dat hoeft niet noodzakelijkerwijs in de kas te belanden (afschrijvingen verlagen bijvoorbeeld niet de kas). En al zou het in de kas terechtkomen, de kas zijn liquide middelen.
Eerste hit google, wat is 't probleemquote:Efficiencyverschil
1. Nacalculatorisch: Hoeveelheid grondstoffen of arbeidsuren die achteraf gezien teveel of te weinig is verbruikt tijdens het productieproces:
(SH - WH) d.w.z. standaardhoeveelheid minus werkelijke hoeveelheid.
De standaardhoeveelheid is gelijk aan (WE x SV p.e.) d.w.z. het werkelijk aantal geproduceerde eenheden x het standaardverbruik per eenheid.
efficientieverschil = (Qs - Qw) x Psquote:Op donderdag 3 april 2008 21:19 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Eerste hit google, wat is 't probleem.
Als je een nieuwe machine koopt voor 20 miljoen euro die 10 jaar meegaat en lineair tot nihil wordt afgeschreven, heb je in jaar 1 gelijk een uitgave van 20 miljoen, maar ieder jaar slechts een kost van 2 miljoen.quote:Op zondag 6 april 2008 12:56 schreef 4.2Quattro het volgende:
Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen kosten en uitgaven, en opbrengsten en ontvangsten?
Dankuwel!
quote:Sparta NV produceert bouw-onderdelen voor betonconstructies. Er zijn de volgende gegevens bekend.
Kostensoort afdeling huisvesting administratie onderhoud productie verkoop
Afschrijvingen 20000 30000 30000 60000 20000
Onderaanneming 15000 40000
Salarissen 25000 40000 16000 90000 90000
Variabele kosten 25000 15000 20000 40000 30000
De verwachte productie en verkoop zijn gelijk aan de normale bezetting.
De huisvestingskosten worden doorbelast naar rato van het gebruikte vloeroppervlak.De administratie gebruikt 50 m2, onderhoud 200 m2 en de productie 350m2
en de verkoop 100 m2. Onderhoud wordt voor 100% doorbelast aan de afdeling productie . Voor de administratie geldt dat die gelijklijk wordt doorbelast aan onderhoud, productie en verkoop.
Het aantal machine-uren in de afdeling productie bedraagt 10000 en de afdeling verkoop draait 6400 uren per jaar. Het product stalenbetonverdeler type XF kost 4 machine-uren en de afdeling verkoop is daar 400 uren, per serie, mee bezig om dit product te verkopen. De verdelers worden in series van 100 eenheden verkocht. Wat kost een verdeler XF als U weet dat de directe kosten 400 euro per stuk bedragen?
Nee nee.quote:Op woensdag 9 april 2008 17:11 schreef vdvorst het volgende:
Bied/Laat : is niet het aantal maar de prijs waartegen men (de tegenparty) wil kopen/verkopen
Gebruik je de bied koers:
Je verwacht dat het aandeel gaat stijgen, wanneer dit gebeurt is koopt de tegenpartij van jou (en jij dus het verschil als winst hebt)
Laat:
Je verwacht dat het aandeel gaat dalen, wanneer dit gebeurt verkoopt de tegenpartij aan jou (waarna hopelijk het aandeel stijgt, en je de winst hebt)
(zoiets is het volgens mij)
google ffquote:Op woensdag 9 april 2008 17:20 schreef serkann het volgende:
Maar toch snap ik het ff niet
Goed op je minnen letten!quote:Op donderdag 10 april 2008 22:23 schreef DenniZ224 het volgende:
Ik snap het niet helemaal
De prijsvorming van een bepaald product kan op een bepaalde dag wirden beschreven met de volgende vraag en aanbodvergelijking:
Qv = -p + 10
Qa = p - 2
ik krijg er -6 uit en het 6
en het is 6
-p + 10 = p - 2
2 naar links maakt + 12
de p naar links maar (min?) 2p
-2p = 12, delen door -2 is -6
-p + 10 = p - 2quote:Op donderdag 10 april 2008 22:23 schreef DenniZ224 het volgende:
Ik snap het niet helemaal
De prijsvorming van een bepaald product kan op een bepaalde dag wirden beschreven met de volgende vraag en aanbodvergelijking:
Qv = -p + 10
Qa = p - 2
ik krijg er -6 uit en het 6
en het is 6
-p + 10 = p - 2
2 naar links maakt + 12
de p naar links maar (min?) 2p
-2p = 12, delen door -2 is -6
MVE is het geplaatst aandelenkapitaal van gewone aandelenquote:where MVE is/he product of a firm's share price and the number of common stock shares outstanding, PS is the liquidating value of the firm's outstanding preferred stock, DEBT is the value of the firm's short-term liabilities net of its short-term assets, plus the book value of the firm's long-term debt, and TA is the book value of the total assets of the firm. As stated above, all of these required inputs are readily obtainable from a firm's basic financial and accounting information.
link? oeps, die heb ik gemist, mijn excuses :pquote:Op dinsdag 6 mei 2008 17:49 schreef Floripas het volgende:
Die vraag is al beantwoord in het alfatopic, Sant. Je mag ook best even op die link klikken die ik je gaf, luie donder.
Geefniequote:Op dinsdag 6 mei 2008 17:57 schreef Sant het volgende:
[..]
link? oeps, die heb ik gemist, mijn excuses :p
Hier staat alles netjes uitgelegt: http://www.fss.uu.nl/ommat/netwerk/verwapa.htmquote:Op dinsdag 6 mei 2008 17:40 schreef Sant het volgende:
Vraagje met betrekking tot het schrijven van een literatuurstudie
Ik heb mijn literatuurstudie geschreven, maar moet hem indienen in "APA-style"...
Iemand enig idee waar ik daarover wat fatsoenlijks kan vinden of hoe zo'n indeling eruit moet zien??
Het moet iets wezen met regelafstand en bronverwijzingen op een bepaalde manier, maar ik snap er niets van...
Alvast dank.
d: Voorraad en crediteuren nemen beide toe met 10.000. Ik ga er tenminste vanuit dat op die dag de levering plaatsvind. De waarde van de voorraad neemt dus toe met 10.000. Ook je betalingsverplichtingen (crediteuren) nemen met 10.000 toequote:Op woensdag 25 juni 2008 17:34 schreef tjiube het volgende:
d. Welke twee posten van deze balans veranderen er op 2 januari en met welk bedrag?
Geen ideequote:c. Geef twee voorbeelden van hoe de overheid inflatie
kan veroorzaken.
d: Aflossing is alleen een uitgave, geen kosten. Net als dat de storting van een lening geen opbrengst, maar een ontvangst is. Kan het niet echt goed uitleggen, maar probeer het verschil tussen ontvangst/opbrengst en uitgave/kosten te begrijpenquote:d. Waarom staat hierboven wel het bedrag van de rentekosten, maar niet het bedrag dat op de lening is
terugbetaald (Aflossing)? Dit is bij een resultatenrekening
uuuh ik denk de deegrolquote:Op donderdag 26 juni 2008 17:51 schreef DuTank het volgende:
Wat is de rol van het onderwijs in het terugdringen van de 'onbeslisten' in de 17e en 18e eeuw?
Als we het hebben over het protestantse Nederland rond die tijd.
Oh, heb ik het verkeerde topic uitgekozen? Excuus dan. Maar nu ik toch je aandacht heb, hoe reken ik dit dan uit?quote:Op zondag 24 augustus 2008 23:55 schreef GlowMouse het volgende:
Dat is beta! Dit is gewoon een eenvoudig normale verdeling vraagje. wat is de kans dat iets groter is dan 90 wanneer het normaal verdeeld is met mu=85 en sigma = 5?
Dat is het probleem, ik heb geen boek meegekregen, vandaar dat ik totaal geen idee heb hoe ik dit aan moet pakken. Simpele formule misschien?quote:Op zondag 24 augustus 2008 23:58 schreef GlowMouse het volgende:
Kun je wel de kans berekenen dat hij kleiner is dan 90? Anders moet je toch terug de boeken in, want dat is toch wel eenvoudig...
Juist. Dat helpt niet echt. Maargoed, bedankt voor de moeite.quote:Op maandag 25 augustus 2008 00:01 schreef GlowMouse het volgende:
Nee, geen simpele formule. Opzoeken in de tabel over de cumulatieve normale verdeling.
Of uit je hoofd zeggen dat het 16% isquote:Op maandag 25 augustus 2008 00:12 schreef GlowMouse het volgende:
Die helpt niet echt, moet je echt met die tabellen aan de slag en dan kun je er beter een boek bijpakken dat alles uitlegt.
Ongeveer danquote:Op maandag 25 augustus 2008 00:32 schreef GlowMouse het volgende:
Dat is het niet, het is ongeveer 15,865525393146%
heb de stof nog eens doorgenomen hierover en het is me nu duidelijk (ook hoe je aan 0,06 komt) Bedankt!quote:Op zondag 24 augustus 2008 18:32 schreef GlowMouse het volgende:
Gewoon invullen, ik neem aan dat je wel wat met de terminologie bekend bent:
ERi = Rf + βi*(Rm - Rf) = 0,08 + 1,4*(0,06-0,08) = 0,052.
Je zet de boekwaarde op de balans dus gewoon het bedrag van 200.000. Bij de boeking moet je dan wel weer rekening houden met de 60%quote:Op woensdag 1 oktober 2008 14:47 schreef znarch het volgende:
de inventaris bedraagt 200.000 > 60% van het aankoopbedrag moet contant betaald worden, de rest 2 maanden na levering
zet ik dan 200.000 op de balans aan inventaris
of maar die 60 %
quote:Het maatschappelijke en het geplaatste kapitaal en het gestorte deel daarvan moeten bij de oprichting ten minste het minimumkapitaal bedragen[Red: Bij Stb. 2000/322 is dit bedrag m.i.v. 1 september 2000 vastgesteld op 18 000 euro.]
De kosten nemen met 100*(1 - 1.024*1.03)% toe.quote:Wat gebeurt er met de arbeidskosten per produkt wanneer in een bepaald jaar de lonen stijgen met 2,4% en de arbeidskosten per eenheid product met 3%?
En als ik me niet heel erg vergis zijn dat gewoon alle lonen van alle ambtenaren (werknemers van overheid) bij elkaar opgeteld.quote:Hoe meet men de toegevoegde waarde van de overheid?
MR=MC, de cab driver zal dus inderdaad voor 1 dollar 50 cab rides leveren. Hij kan niet over deze prijs heen, dus kun je deze markt behandelen alsof ie perfect competitief is. In een perfect competitieve markt maak je geen winst.quote:Op vrijdag 7 november 2008 20:09 schreef nickybol het volgende:
In the city of Little Rock, a cab “medallion” is a license each individual cab driver must have to legally sell cab rides. There is a fixed number of 2,000 medallions that can be purchases and sold in a private market. Assume all medallions are privately owned by separate individuals who are too small to affect the market of cab ride. The equilibrium market price of a cab ride is $1 per ride, and each cab’s marginal cost is .02q (where q = number of cab rides). Assume a standard “U” shaped ATC curve, which includes the cost of the medallion.
a) Assume that the Little Rock taxi industry is in long-run equilibrium. Calculate the equilibrium price and quantity of cab rides for each cab driver and the profits made by an individual cab driver, if any.
De individual equilibrium price is mijn insziens 1 dollar, en de quantity 50, maar hoe bereken ik de winst?
Duizendmaal dank!quote:Op woensdag 12 november 2008 00:54 schreef Finitio het volgende:
Ik zal een poging wagen.
a. Je hebt hier een perfect inelastische vraag (vraagcurve is verticale lijn).
De aanbodlijn zal in alle punten omhoog schuiven, de prijs wordt dus hoger terwijl de verhandelde hoeveelheid gelijk blijft.
Het deel van de belasting dat de consumenten betalen is:
(Nieuwe prijs - oude prijs) / Belasting
In dit geval is dat logischerwijs 1, dus 100% van de belasting wordt door de consumenten betaald.
b. Je hebt hier een perfect elastische vraag. (de vraagcurve is een horizontale rechte lijn)
Dit betekent dat de belasting volledig bij de aanbieder valt.
De aanbodlijn stijgt van bijv. P: Q naar P: Q + 2, dus in alle punten 2 hoger,
je ziet dan dat de prijs gelijk blijft, maar er een lagere hoeveelheid gevraagd wordt.
Het deel van de belasting dat de aanbieders betalen is:
(Oude prijs - (nieuwe prijs - belasting))/ belasting
In dit geval is dat deel 100%.
c. De vraag is hier inelastisch, waardoor de producenten een relatief groot deel van de belasting kunnen afwentelen op de consumenten. Er is sprake van een relatief stijle vraaglijn, als je het tekent zie je dat als dit het geval is (en de gevraagde hoeveelheid weinig verandert bij een prijsverandering) het deel van de belasting dat de consumenten betalen hoger is dan dat voor de producenten.
d. De vraag is hier elastisch, daardoor kunnen producenten belasting moeilijk afwentelen. Er is een relatief vlakke vraaglijn. Hier betalen de producenten het grootste deel van de belasting.
a. Je moet niet kijken naar wat realistisch is, alleen kijken naar de gegevens. Verticaal omdat de gevraagde hoeveelheid inderdaad onafhankelijk is van de prijs. (P staat op de Y-as, Q staat op de X-as).quote:Op woensdag 12 november 2008 01:41 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Duizendmaal dank!![]()
Dus de vraag curve is bij a, verticaal omdat daar no matter what er ook gebeurt met de prijs, men het zal kopen? Maar ik dacht dat sigarretten niet in die orde viel, meer de 'noodzakele levensbehoeften' ?
en bij b). De vraagcurve is horizontaal. De aanbodcurve is schuin, als dat Q+2 wordt, schuift de aanbod curve toch 2 naar rechts? Wat betekend dat de nieuwe vraag juist toch groter wordt?
Het spaarlampje begint te brandenquote:Op woensdag 12 november 2008 20:17 schreef GlowMouse het volgende:
Je ziet hem direct in door te kijken naar periodewinst = cashflow - afschrijvingen + investeringen
Dus in die zin, heb je bij A. een verticale (demand) lijn. En een schuine (supply) lijn, die links omhoog gaat, een shift naar linksquote:Op woensdag 12 november 2008 20:21 schreef Finitio het volgende:
[..]
a. Je moet niet kijken naar wat realistisch is, alleen kijken naar de gegevens. Verticaal omdat de gevraagde hoeveelheid inderdaad onafhankelijk is van de prijs. (P staat op de Y-as, Q staat op de X-as).
b. Als de formule van P: Q naar P: Q+ 2 verandert snijdt deze de P-as (Y-as) in het punt 2, en gaat ie daarna pas stijgen met 1P per Q. Je ziet dus dat de aanbodcurve niet naar rechts maar omhoog verschuift, ook al ziet dit er hetzelfde uit. De logica hierachter is dat de aanbodcurve de aangeboden hoeveelheden voor alle mogelijke prijzen geeft. Als de aanbieders een belasting van 2 moeten betalen krijgen ze effectief twee minder dan wat de aanbodcurve aangeeft, vandaar dat de aanbodcurve in alle punten 2 hoger wordt,
ze bieden op die manier nog steeds dezelfde hoeveelheid aan voor dezelfde nettoprijs die ze ontvangen.
Het lijkt alsof de lijn opzij schuift, maar hij schuift gewoon omhoog.quote:Op woensdag 12 november 2008 22:12 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Dus in die zin, heb je bij A. een verticale (demand) lijn. En een schuine (supply) lijn, die links omhoog gaat, een shift naar links
En dus een nieuw equilibrium creëert( wat dus een nieuwe hogere prijs aangeeft ) .. hij ging immers van 4 naar 6 pond ) toch?
Ah, je geeft er in les! Gaaf!quote:Op woensdag 12 november 2008 22:16 schreef Finitio het volgende:
[..]
Het lijkt alsof de lijn opzij schuift, maar hij schuift gewoon omhoog.
De vraag kan niet veranderen wist je al. Het enige dat kan veranderen is de prijs. Als je schuin omhoog lopende supply lijn dan in alle punten 2 hoger is, heb je een hogere prijs bij een gelijke hoeveelheid.
(Geef hier ook les in, dus zou goed moeten zijn.)
Een shift naar links of rechts heb je bij een externe vraagschok, een verschuiving langs de lijn heb je als een van de variabelen in je grafiek (P of Q) verandert. Bij belastingen schuift de aanbodlijn dus omhoog met de hoeveelheid vd belasting.quote:Op woensdag 12 november 2008 22:30 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ah, je geeft er in les! Gaaf!( dit wordt overigens gegeven op de uni hier in londen, 1e jaar economics
) In onze boeken hebben ze het vooral over een shift to the left or the right van de aanbod curve, of een movement along the line. Maar daar is in dit geval geen sprake van.
Om toch nog even op vraag c afgaan, de vraaglijn is relatief stijl, hoe ziet de supply curve er dan uit? 1.30 omhoog? naar links?
Sorry voor de vragen, maar moet deze principes echt in mn kop krijgen. Movements, shifts .. etc. Ben beter in wiskunde
Hmm toch nog even een vraag over de movement / shift. Als er een stijging in demand is, dan stijgt alleen demand curve? ... en wordt er verder niks met de supply curve gedaan?quote:Op woensdag 12 november 2008 22:47 schreef Finitio het volgende:
[..]
Een shift naar links of rechts heb je bij een externe vraagschok, een verschuiving langs de lijn heb je als een van de variabelen in je grafiek (P of Q) verandert. Bij belastingen schuift de aanbodlijn dus omhoog met de hoeveelheid vd belasting.
Das opzich wel een goede, een schaamteloze tvp omdat ik dezelfde stof spoedig ga behandelen en dit gedeelte van de module niet mijn sterkste kant is!quote:Op vrijdag 14 november 2008 21:37 schreef nickybol het volgende:
Als je de vergelijkingen voor marginal cost en demand weet, hoe kom je dan tot de vergelijking voor marginal revenue?
Ga er vanuit dat je het inmiddels wel weet,quote:Op vrijdag 14 november 2008 21:37 schreef nickybol het volgende:
Als je de vergelijkingen voor marginal cost en demand weet, hoe kom je dan tot de vergelijking voor marginal revenue?
Excuses,quote:Op zondag 30 november 2008 21:35 schreef Vincenski het volgende:
Je uitleg klopt niet. Je zegt dat de vraagfunctie 10+2Q is en de afgeleide ervan is hetzelfde... Afgeleide functie moet 10+4Q zijn in dit geval.
De voorbeelden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Oligopolie en http://nl.wikipedia.org/wiki/Monopolie begreep je niet?quote:Op donderdag 4 december 2008 17:07 schreef -SG- het volgende:
Even een vraagje over Economie:
Kan iemand mij voorbeelden geven van een oligopolie en van een monopolie?
De afschrijvingen (depreciation) valt nog wel mee;quote:Op dinsdag 9 december 2008 16:52 schreef 33 het volgende:
Kan iemand mij helpen met het journaliseren van een tweetal financiële feiten?
Het betreft een afleverbon:
"Uitgeleverd diverse materialen vanaf werkplaats en geleverd op bouwplaats voor project ...
Contract: ...
¤ 13.123
19-12-2008 paraaf
magazijnmeester Naam en paraaf medewerker: ¤ 13.123"
En een memo:
"Uit het rapport van de taxatie bij ..., uitgevoerd d.d. 28 december 2008 blijkt de volgende waarde:
Machines ¤ 3.500.000,00 ( actuele waarde) (prijs in boekhouding: ¤ 4.470.000)
Gereedschappen ¤ 2.000.000,00 (actuele waarde) (prijs in boekhouding: ¤ 2.782.000)
De taxatie is uitgevoerd door:
..."
Bij de afleverbon heb ik eigenlijk geen idee hoe ik deze moet journaliseren.
Bij de memo is het duidelijk dat het om een afwaardering gaat en dat er verlies wordt geboekt, maar ook hier onduidelijk hoe de boel gejournaliseerd moet worden.
Volgens mij gaat het hierbij niet om afschrijvingen, maar om een afwaardering: de actuele prijs is lager dan die in de boekhouding. Of horen afschrijvingen daar bij?quote:Op dinsdag 9 december 2008 17:24 schreef MWP het volgende:
[..]
De afschrijvingen (depreciation) valt nog wel mee;Debit afschrijvingskosten 4.470.000-3.500.000= 1.200.000 Aan afschrijving machines 1.200.000
Waarbij Afschrijving machines een contra-post van Machines is.
De post "afschrijvingskosten" vloeit uiteindelijk via de resultatenrekening van de ingehouden winsten af.
Voor de gereedschappen telt dan een ongeveer zelfde post.
Die eerste opgave vind ik nogal onduidelijk, was dit echt alle informatie die je kreeg?
Laat ik voorop stellen dat ik het sowieso erg vreemd vind om vaste activa op de balans te zetten voor hun actuele waarde in plaats van voor hun aankoopwaarde. In het uitzonderlijke geval dat de taxatie hoger zou uitvallen dan de huidige boekwaarde zou dat een herwaardering tot gevolg hebben die een toename van de ingehouden winsten veroorzaakt. Afhankelijk met de manier waarop je dat toepast, voldoe je niet aan alle principes van de GAAP en IFRS en zou je creatief bezig zijn met de boekhouding.quote:Op dinsdag 9 december 2008 17:47 schreef 33 het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het hierbij niet om afschrijvingen, maar om een afwaardering: de actuele prijs is lager dan die in de boekhouding. Of horen afschrijvingen daar bij?
En wat de afleverbon betreft, ja. Juist omdat het zo vaag is, wist ik deze niet.
De materialen worden uitgeleverd vanaf de werkplaats, met ¤ 13.123 als bedrag, en geleverd op bouwplaats. Op basis hiervan moet er een journaalpost worden opgesteld.
Bedankt nog voor je hulp!
Je weet er duidelijk meer van dan ik. Er bestaat dus een mogelijkheid dat hetgene wat hier onder komt te staan nogal onwetend overkomt. Bij deze mijn excuses; ik ben dan ook een eerstejaars.quote:Op dinsdag 9 december 2008 18:07 schreef MWP het volgende:
[..]
Laat ik voorop stellen dat ik het sowieso erg vreemd vind om vaste activa op de balans te zetten voor hun actuele waarde in plaats van voor hun aankoopwaarde. In het uitzonderlijke geval dat de taxatie hoger zou uitvallen dan de huidige boekwaarde zou dat een herwaardering tot gevolg hebben die een toename van de ingehouden winsten veroorzaakt. Afhankelijk met de manier waarop je dat toepast, voldoe je niet aan alle principes van de GAAP en IFRS en zou je creatief bezig zijn met de boekhouding.
Deze opdracht schrijft voor dat de actuele waarde van de machine en van het gereedschap moet worden opgenomen op de balans, Joost mag weten waarom maar het lijkt me niet zinvol om daar nu diepere gedachten over te ontwikkelen.
Een andere mogelijkheid is om de post Machines te crediteren met 1.200.000 en "herwaarderingskosten" te debiteren voor hetzelfde bedrag. Het is minder mooi, minder transparant en minder correct, maar dat is die hele opdracht dus het zou me niets verbazen als dit de bedoeling is![]()
Over de afleverbon: Als die bouwplaats en werkplaats eigendom zijn van hetzelfde bedrijf, dan gebeurt er dus feitelijk niets, behalve de fysieke verplaatsing van goederen maar die is niet relevant voor een boekhouding. Er zal dus wel iets anders aan de hand zijn, maar wat
Afschrijven doe je in principe omdat je de kosten voor een gebouw, machine of ander activa (geen land) over de nuttige gebruiksperiode wilt verdelen. Pas als blijkt dat de vooraf ingeschatte nuttige gebruikersperiode te lang is (en de machine korter meegaat) is het nuttig om de afschrijvingen bij te stellen om zo goed uit te komen. Hieruit volgt automatisch dat je in principe afschrijft over de boekwaarde en die is - zo bevelen de GAAP en IFRS aan - de aankoopwaarde.quote:Op dinsdag 9 december 2008 18:36 schreef 33 het volgende:
[..]
Je weet er duidelijk meer van dan ik. Er bestaat dus een mogelijkheid dat hetgene wat hier onder komt te staan nogal onwetend overkomt. Bij deze mijn excuses; ik ben dan ook een eerstejaars.
In dit geval staat de voor een jaar afgeschreven waarde van de vaste activa (machines en gereedschappen in dit geval) op de balans (31-12-2008) en gaat het dus niet om de aankoopwaarde.
In de memo wordt geformuleerd dat uit het rapport van de taxatie de actuele waarden lager blijken te zijn dan de al afgeschreven waarden (4.470.000 en 2.782.000) op de balans. In mijn ogen is dit een afwaardering en wordt er dus verlies gemaakt, waardoor ik instinctief de afwaarderingskosten zou debiteren en de posten machines en gereedschappen crediteren.
Dit wist ik dus niet zeker. Wellicht dat het handig is om het maar aan een docent te vragen.
Wat betreft de afleverbon; het lijkt er toch echt op dat het binnen het bedrijf gebeurt, waardoor het inderdaad weinig logica heeft. Ik zal het navragen.
Nogmaals bedankt.
Met verlies bedoelde ik eigenlijk de kosten die je maakt te wijten aan de afwaardering, met als gevolg de journaalpostindeling wat in mijn vorige post staat beschreven.quote:Op dinsdag 9 december 2008 19:06 schreef MWP het volgende:
[..]
Afschrijven doe je in principe omdat je de kosten voor een gebouw, machine of ander activa (geen land) over de nuttige gebruiksperiode wilt verdelen. Pas als blijkt dat de vooraf ingeschatte nuttige gebruikersperiode te lang is (en de machine korter meegaat) is het nuttig om de afschrijvingen bij te stellen om zo goed uit te komen. Hieruit volgt automatisch dat je in principe afschrijft over de boekwaarde en die is - zo bevelen de GAAP en IFRS aan - de aankoopwaarde.
Dat de actuele waarde lager blijkt te liggen dan de huidige boekwaarde (=aankoopwaarde - afschrijvingen) is eigenlijk helemaal niet zo relevant. Er wordt op dat moment namelijk geen verlies gemaakt: de machines worden immers niet verkocht. En dat maakt de opdracht zo apart want je moet (schijnbaar) "nu" verliezen nemen op iets wat in de toekomst weer aanpast. Wat doe je bijvoorbeeld als het taxatierapport van volgend jaar hoger uitvalt omdat ze een fout hebben gemaakt?
Je instinct lijkt wat betreft deze opdracht gelijk te hebben, herwaarderingskosten debiteren en de activa crediteren. Zo zal de opdracht het zonder twijfel voorschrijven (give or take de naam van de kostenpost en/of het gebruik van een contra-rekening) maar netjes is het niet
Weet niet of de vraag al door de docent behandeld is, maar voor de zekerheid nog maar ff uitlegquote:Op dinsdag 9 december 2008 16:52 schreef 33 het volgende:
Kan iemand mij helpen met het journaliseren van een tweetal financiële feiten?
Het betreft een afleverbon:
"Uitgeleverd diverse materialen vanaf werkplaats en geleverd op bouwplaats voor project ...
Contract: ...
¤ 13.123
19-12-2008 paraaf
magazijnmeester Naam en paraaf medewerker: ¤ 13.123"
Ik heb het antwoord inmiddels al achterhaald. Jouw antwoord is fout, want je moet ook het verschil in prijs in ogenschouw nemen. Ik heb uiteindelijk de vergelijking MUx/Px = MUy/Py opgelost en ingeplugd. Er komt uit dat hij 20 minuten naar Steve moet bellen en 80 naar Jill.quote:Op vrijdag 12 december 2008 13:02 schreef Finitio het volgende:
Teken een grafiekje waarin je de marginal utilities naast elkaar zet.
Wanneer de MU bij de 1 hoger is dan bij de ander zal hij voor de hogere kiezen.
Vandaar dat hij met Steve zal bellen, totdat het hem meer op gaat leveren om met Jill te bellen.
Het punt waar hij ipv met Steve met Jill gaat bellen, vind je door de marginale nutten aan elkaar gelijk te stellen:
60 - 2M = 10
M = 25
Hij zal dus 25 minuten met Steve bellen.
Dat kost hem 25 * 0,1 = 2,5 dollar
Dan heeft hij dus 3,5 dollar over om Jill te bellen, daarvoor zal hij 3,5/0,05 = 70 minuten met Jill bellen.
Ah, tuurlijk!quote:Op vrijdag 12 december 2008 15:35 schreef nickybol het volgende:
[..]
Ik heb het antwoord inmiddels al achterhaald. Jouw antwoord is fout, want je moet ook het verschil in prijs in ogenschouw nemen. Ik heb uiteindelijk de vergelijking MUx/Px = MUy/Py opgelost en ingeplugd. Er komt uit dat hij 20 minuten naar Steve moet bellen en 80 naar Jill.
Ik ben het absoluut niet met je eens, jouw idee van afwaarderen gaat uit van de verkeerde veronderstelling dat een balans de marktwaarde/waarde in het maatschappelijke verkeer moet weergeven. Hieronder geef ik aan waarom dit niet juist is.quote:Op vrijdag 12 december 2008 14:09 schreef Vincenski het volgende:
Ik wil toch nog even reageren op MWP met betrekking tot die boekhoudvraag. Je zegt dat het niet logisch is om vaste activa af te waarderen omdat het verlies bij verkoop nog niet gerealiseerd is. Maar je gaat hier voorbij aan het begrip true-and-fair view. De balans moet dus weergeven wat de waardes zijn van de onderneming in het maatschappelijk verkeer. Als je kijkt naar de bedragen die in de opgave genoemd worden:
Machines ¤ 3.500.000,00 ( actuele waarde) (prijs in boekhouding: ¤ 4.470.000)
Gereedschappen ¤ 2.000.000,00 (actuele waarde) (prijs in boekhouding: ¤ 2.782.000)
De machines staan nu voor 4470000 op de balans terwijl deze volgens taxatie nog maar 3500000 waard zijn. Als je de machines nu niet afwaardeert zou deze dus voor een te hoog bedrag op de balans staan. Makkelijker gezegd: De onderneming houdt kunstmatig zijn vermogen hoog door de machines tegen bijna een miljoen te hoog te waarderen. Dit betekent dus als er niet afgewaardeert dat de balans niet langer voldoet aan de true and fair view, de balans is nu nutteloos want het geeft niet langer meer een betrouwbaar beeld van wat de onderneming waard is. Het is dus wel degelijk belangrijk om dit dus te verwerken in de balans (jij wil misschien aandelen kopen, zou jij het dan leuk vinden als blijkt dat de onderneming onterecht de machines 1 miljoen te hoog gewaardeerd heeft, waardoor je aandelen feitelijk minder waard zijn?)
Beetje duidelijk zo het idee achter het afwaarderen?
Ik ben geen accountant, ik studeer bedrijfswetenschappenquote:
Dit houdt in:quote:Aanleiding
U bent systeemeigenaar Jansen en u bent nu een jaar in functie. U heeft de vorige budget- en planningsronde niet meegemaakt, u bent een maand later binnengekomen, maar nu wordt u gevraagd het plan voor volgende jaren op te leveren. Dit jaar had u een budget van 3.2 M Euro. Daarvan werd 50 % besteed aan exploitatie van het systeem (inclusief beheer), 15 % aan het beheer binnen applicatiebeheer en de rest aan nieuwe releases in drie onderhoudsronden. De kosten voor het beheer zijn redelijk vast. Afgelopen jaar is ingrijpend bezuinigd op onderhoud: alleen de noodzakelijke wijzigingen vanuit de business zijn doorgevoerd. Daarom kon men uit met drie onderhoudsronden, ingevuld met halve bemanning. Voorheen bedroeg het budget om en nabij 4.6 M Euro.
Uw baas is mevr. Hendrikse, directeur van het bedrijfsonderdeel PM, Particuliere Markt. Dit onderdeel vormt het grootste onderdeel van het concern. Mevrouw Hendrikse stuurt dus een substantieel deel van de omzet en het rendement van het concern dus. De organisatie heeft een omzet (kasstroom) van om en nabij de 60 M. Euro.
Oke bedankt, kan weer verderquote:Op zaterdag 10 januari 2009 19:42 schreef GlowMouse het volgende:
4: Je krijgt een kortlopende schuld maar daar staat voorraad tegenover. Afhankelijk van of je de current of de quick ratio gebruikt om liquiditeit te definieren zal er wel of niets gebeuren.
5: Zowel vlottende activa als kortlopende schulden veranderen niet.
Ze kregen jaren terug 4.6, afgelopen jaar 3.2 en dat is te weinig, en nu denk je met 3.2 ruim geld over te houden?quote:Op zaterdag 10 januari 2009 20:00 schreef motorbloempje het volgende:
-als 3,2 miljoen: geld over, ruim!
-als 2 en een beetje: tekort
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ja doei.
Aah zo logisch inderdaad, nog 1 vraagje dan. Weer ivm met die resultatenrekening. Want in mijn boekje zie ik het echt niet staan. Wat kan je scharen onder "kosten" en wat onder "opbrengsten".quote:Op zondag 11 januari 2009 16:02 schreef GlowMouse het volgende:
Resultatenrekening gaat om winsten/verliezen. Die reken je altijd toe aan de juiste periode. Je kunt 100/maand toewijzen aan jan-nov en 120/maand aan de maand december.
Dat ligt aan de manier waarop je verkopen en inkopen administreert. In veel gevallen worden inkoopkosten pas geboekt als je de goederen weer verkoopt.quote:Op zondag 11 januari 2009 16:13 schreef MikeLowrey het volgende:
[..]
Aah zo logisch inderdaad, nog 1 vraagje dan. Weer ivm met die resultatenrekening. Want in mijn boekje zie ik het echt niet staan. Wat kan je scharen onder "kosten" en wat onder "opbrengsten".
Hoezo komt inkopen van grondstoffen voor de helft contant en de helft op rekening,niet op de resultatenrekening, . (volgens de oefentoets) en bv.. inkoopwaarde drank wel op de resultatenrekening? (Volgens het boek)
Niet echt Gamma hèquote:Op dinsdag 13 januari 2009 20:05 schreef DatMeenJeNiet het volgende:
Voor een PO moet ik een historische roman lezen. Opdracht is er een boekverslag van te maken en een vergelijking met de ware gebeurtenissen te maken. Weet iemand hier misschien een leuk, makkelijk lezend en makkelijk te verwerken boek?
Het is voor 6VWO en Geschiedenis. Voorkeuren zijn Europese oorlogen en de Sovjetunie.
Kijk eens in de door jou zelf gemaakte OP?quote:Op dinsdag 13 januari 2009 20:08 schreef Piles het volgende:
[..]
Niet echt Gamma hè
Probeer Alfa eens: [Alfa] 'huiswerk en vragen topic'
Whoepsquote:Op dinsdag 13 januari 2009 20:16 schreef DatMeenJeNiet het volgende:
[..]
Kijk eens in de door jou zelf gemaakte OP?
Bedankt, ik zal het even uitzoeken en laat je het later even horen, heb woensdag/donderdag nog 2 andere examens. Wat betreft nu zal ik spoedig even zien hoe ik dat ' dead weight loss ' kan tekenen. Volgens mij moet dat zelfs te tekenen zijn met een aantal simpele S/D lijntjesquote:Op zondag 18 januari 2009 11:50 schreef Finitio het volgende:
[quote]Op zondag 18 januari 2009 09:38 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik had 2 vraagjes wat betreft een micro - economics examen 1e jaars 'economics'. Deze vragen lijken vrij simpel, alleen moeten ze erg uitvoerig worden beantwoord, en niet worden afgecheept met 2 zinnetjes zeg maar.
1.Using indifference analysis, show how a rational consumer may distribute his/her expenditure in order to maximise utility. Derive an Income Consumption (Engel) Curve. What is implied if the Engel curve is downward sloping?
De consumer spreidt zijn inkomen over verschillende goederen. Het enige dat voor hem telt is z'n nut, dus wil hij een zo hoog mogelijke indifferentiecurve bereiken. Omdat goederen verschillende prijzen hebben houdt hij daar rekening mee via een budget constraint. De optimale consumptiebundel (waarbij zn nut dus maximaal is) vind je bij de hoogste indifferentiecurve die binnen de mogelijkheden van de consument (dus binnen of tegen de budget constraint) ligt. Hier is de helling van de budgetconstraint gelijk aan die van de indifferentiecurve (MRS). Ofwel hij heeft hier precies evenveel van het ene product voor het andere over, als dat het hem kost.
Voor de Engel curve maak je op soortgelijke wijze een afweging tussen inkomen (Y) en een bepaald goed.
Als de engel curve daalt heb je te maken met een inferieur goed, als je meer gaat verdienen ga je juist minder van dit product kopen. Van normale goederen ga je meer consumeren als je inkomen stijgt.
2.Many governments pursue policies designed to affect the level of competition in the economy. Use your knowledge of the theory of the firm to explain why this might be the case. Is more competition always the best option to choose?
Als een bedrijf market power heeft is het in staat prijzen boven de MC te vragen, dit zorgt voor minder efficientie dan bij volledige concurrentie (er is dan minder totaal surplus, ofwel een deadweight loss).
En ze bedoelen hier policies in een aantal sectoren waarschijnlijk.
Hoop dat je hier iets aan hebt, misschien zegt het je allemaal niets
Klopt je kunt dat (iig voor een monopolie) makkelijk tekenen met S/D/MR curves.quote:Op maandag 19 januari 2009 17:05 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Bedankt, ik zal het even uitzoeken en laat je het later even horen, heb woensdag/donderdag nog 2 andere examens. Wat betreft nu zal ik spoedig even zien hoe ik dat ' dead weight loss ' kan tekenen. Volgens mij moet dat zelfs te tekenen zijn met een aantal simpele S/D lijntjes
Te vorderen?quote:Op donderdag 22 januari 2009 22:55 schreef -SG- het volgende:
Nee iets met Te ond.... BTW maar ik kan het niet lezen.. Handschrift leraar.
Waarom niet?quote:Op zondag 25 januari 2009 22:13 schreef sitting_elfling het volgende:
Maar je mag toch niet zeggen dat de overheid 'dus' taxes omhoog flikkert om geld te ontvangen?
Basically omdat onze professor zegt dat dat niet mag. Als ze hier in de UK taxes omhoog gooien voor sigaretten is dat om het rook gedrag tegen te gaan niet om extra geld te verdienen. Als ze de taxes omhoog gooien op het openbaar vervoer hier, de tube enzo, is dat om mensen te stimuleren te lopen en de fiets te gebruiken ipv openbaar vervoer. Etc.quote:
Dat werkt natuurlijk alleen maar bij elastische vraag.quote:Op zondag 25 januari 2009 22:41 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Basically omdat onze professor zegt dat dat niet mag. Als ze hier in de UK taxes omhoog gooien voor sigaretten is dat om het rook gedrag tegen te gaan niet om extra geld te verdienen. Als ze de taxes omhoog gooien op het openbaar vervoer hier, de tube enzo, is dat om mensen te stimuleren te lopen en de fiets te gebruiken ipv openbaar vervoer. Etc.
Mja, maar wat betreft de vraag die ik stelde, cigaretten/alcohol/petrol etc. is allemaal inelastichquote:Op zondag 25 januari 2009 22:50 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Dat werkt natuurlijk alleen maar bij elastische vraag.
Nee, wel eens thuiswerkopdrachten die geheel of gedeeltelijk het tentamen vormen.quote:Op zondag 25 januari 2009 23:12 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Overigens is het in nederland ook zo op de universiteit dat je seen examens heb? ik heb hier gewoon al het examen van micro economie voor mn neus liggen met 5 vragen waar ik er 4 van moet maken, en dat desbetreffende examen moet ik komende dinsdag beantwoorden.
Misschien iets te laat, maar bedoel je gewoon rabatten?quote:Op woensdag 21 januari 2009 18:13 schreef devuser_250 het volgende:
Een vraagje,
Moet handelskorting (toegestane korting) in een journaalpost worden berekent?
Bij goederen met een relatief inelastische vraag is de deadweight loss van een tax lager dan bij goederen met een relatief elastische vraag. Het taxeren van relatief inelastische goederen is dus minder marktverstorend: dit zie je ook, want de vraag blijft nagenoeg hetzelfde.quote:Op zondag 25 januari 2009 22:13 schreef sitting_elfling het volgende:
2.The UK Government tends to levy relatively high indirect taxes on goods and services that are in inelastic demand. Explain, with examples, why this might be the case.
Het uitleggen van deze vraag is niet zo moeilijk, immers als een goed inelastisch is, zal de percentuele prijs verandering niet zo veel veranderen t.o.v de vraag. Ze krijgen dus meer geld binnen. Maar je mag toch niet zeggen dat de overheid 'dus' taxes omhoog flikkert om geld te ontvangen? Op goederen zoals cigarettes/alcohol/petrol enzo?
Ik bedoel, het zeggen van 'het tegengaan van het stimuleren' van die bepaalde producten lijkt me geen goede uitleg. Iedereen weet wel beter.![]()
quote:Op zondag 25 januari 2009 22:41 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Basically omdat onze professor zegt dat dat niet mag. Als ze hier in de UK taxes omhoog gooien voor sigaretten is dat om het rook gedrag tegen te gaan niet om extra geld te verdienen. Als ze de taxes omhoog gooien op het openbaar vervoer hier, de tube enzo, is dat om mensen te stimuleren te lopen en de fiets te gebruiken ipv openbaar vervoer. Etc.
Overigens is die vraag een examen vraag voor 1e jaars universitair in UK studie economics,
Klopt. Bij ons wordt dat trouwens the excess burden of tax genoemd,quote:Op maandag 26 januari 2009 00:21 schreef nickybol het volgende:
[..]
Bij goederen met een relatief inelastische vraag is de deadweight loss van een tax lager dan bij goederen met een relatief elastische vraag. Het taxeren van relatief inelastische goederen is dus minder marktverstorend: dit zie je ook, want de vraag blijft nagenoeg hetzelfde.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |