abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 13 december 2008 @ 16:19:03 #251
236125 33
the exploding psychology
pi_63987181
Even ter verduidelijking; kijkend naar het gegeven rekeningschema blijkt als enige goede grootboekrekening, met betrekking tot de afleverbon, 'werken in uitvoering' te zijn. Gecrediteerd wordt dan voorraad. Ze willen op deze manier inderdaad hun voorraad 'beheren' als het ware.

Dan de memo.
Ik heb het er even met een docent over gehad en met andere woorden probeerde hij me duidelijk te maken dat de afschrijvingskosten gedebiteerd moesten worden en dan Aan machines/inventaris. Eigenlijk had ik ook hierbij weer naar het rekeningschema moeten kijken, aangezien er niks m.b.t. herwaardering/afwaardering tussen staat
Dus je had in de eerste instantie gelijk MWP!

[ Bericht 0% gewijzigd door 33 op 13-12-2008 16:54:14 ]
pi_64038563
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 12:35 schreef Vincenski het volgende:

<knip>

Ik ben geen accountant, ik studeer bedrijfswetenschappen .

Bij mijn antwoord op de vraag van "33" ben ik uiteraard uitgegaan van de huidige wet- en regelgeving, die is immers relevant bij het opstellen van jaarverslagen en andere ongemakken voor de stakeholders.

Ik heb trouwens nooit geroepen dat afwaarderen van geen belang is voor een onderneming. Ik heb aangegeven dat herwaarderen op basis van bijvoorbeeld taxatierapporten niet relevant is omdat je de activa toch wel afschrijft en een taxatierapport geen indicatie is voor de verlenging of verkorting van de geschatte levensduur ervan (pas als de ingeschatte levensduur onjuist blijkt is het zinvol om inhaalafschrijvingen te maken).

Verder kunnen we over de door jou aangedragen onderwerpen discussiëren, want ik ben het op lang niet alle punten met je eens, maar daar is dit het topic niet voor

@33: Top!
pi_64894851
2 simpele vragen maarja als het door de docent niet wordt uitgelegd, er geen uitwerkingen van de oefententamens zijn en het in het boek ook niet zo 123 te vinden is...

4. Wat is het effect op de liquiditeit indien vlak voor het balans-op-makingsmoment goederen op rekening worden gekocht voor ¤ 1 mln?
5. Wat is het effect op de liquiditeit indien vlak voor het balans-op-makingsmoment ¤ 300.000 wordt ontvangen van debiteuren?

4. Niks toch?
5. geen idee.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  zaterdag 10 januari 2009 @ 19:42:38 #254
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_64894985
4: Je krijgt een kortlopende schuld maar daar staat voorraad tegenover. Afhankelijk van of je de current of de quick ratio gebruikt om liquiditeit te definieren zal er wel of niets gebeuren.

5: Zowel vlottende activa als kortlopende schulden veranderen niet.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_64895285
Ik heb een bedrijfskundig vraagje:
quote:
Aanleiding
U bent systeemeigenaar Jansen en u bent nu een jaar in functie. U heeft de vorige budget- en planningsronde niet meegemaakt, u bent een maand later binnengekomen, maar nu wordt u gevraagd het plan voor volgende jaren op te leveren. Dit jaar had u een budget van 3.2 M Euro. Daarvan werd 50 % besteed aan exploitatie van het systeem (inclusief beheer), 15 % aan het beheer binnen applicatiebeheer en de rest aan nieuwe releases in drie onderhoudsronden. De kosten voor het beheer zijn redelijk vast. Afgelopen jaar is ingrijpend bezuinigd op onderhoud: alleen de noodzakelijke wijzigingen vanuit de business zijn doorgevoerd. Daarom kon men uit met drie onderhoudsronden, ingevuld met halve bemanning. Voorheen bedroeg het budget om en nabij 4.6 M Euro.

Uw baas is mevr. Hendrikse, directeur van het bedrijfsonderdeel PM, Particuliere Markt. Dit onderdeel vormt het grootste onderdeel van het concern. Mevrouw Hendrikse stuurt dus een substantieel deel van de omzet en het rendement van het concern dus. De organisatie heeft een omzet (kasstroom) van om en nabij de 60 M. Euro.
Dit houdt in:
Exploitatie van het systeem inclusief beheer ¤ 1.600.000,-
Beheer van het applicatiebeheer ¤ 480.000,-
Uitbrengen nieuwe releases ¤ 1.120.000,-

Maar nu is mijn vraag:

valt uit bovenstaande inleiding op te maken, dat ze voor dit jaar, waarvoor het budget gemaakt moet worden, die 1.120.000 voor het uitbrengen van de nieuwe releases niet meer willen? Of is het budget voor komend jaar weer 3,2 miljoen?
Ja doei.
  zaterdag 10 januari 2009 @ 19:56:10 #256
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_64895489
Zoals ik het lees is er afgelopen jaar drie onderhoudsronden met halve bemanning gedaan en is dat te weinig. Dit jaar kostten drie onderhoudsronden met hele bemanning 1.120.000, en dat was te weinig.

[ Bericht 26% gewijzigd door GlowMouse op 10-01-2009 20:05:47 (verkeerd gelezen =() ]
pi_64895654
ik lees dat ze het afgelopen jaar die 1.200.000 kwijt waren aan de onderhouds ronden, maar nergens dat dat geld niet meer beschikbaar komt in het komende jaar?

Dus zou ik ervan uit kunnen gaan dat er rond de 3 miljoen aan budget wederom is?

Er zijn namelijk in de opdracht een aantal wensen tot verbetering van bij elkaar 4,4 miljoen!
In een 2-jarenplan kan dit twee kanten op:

-als 3,2 miljoen: geld over, ruim!
-als 2 en een beetje: tekort

Er zijn wensen die te maken hebben met het kopje 'onderhoud', dus ik gok dat ik dat daar dan onder mag plempen, mits idd die 1,2 miljoen óók in het budget voor komend jaar valt?
Ja doei.
pi_64895676
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 19:42 schreef GlowMouse het volgende:
4: Je krijgt een kortlopende schuld maar daar staat voorraad tegenover. Afhankelijk van of je de current of de quick ratio gebruikt om liquiditeit te definieren zal er wel of niets gebeuren.

5: Zowel vlottende activa als kortlopende schulden veranderen niet.
Oke bedankt, kan weer verder
pi_64895698
ik ben zó niet bedrijfskundig
Ja doei.
  zaterdag 10 januari 2009 @ 20:07:53 #260
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_64895891
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 20:00 schreef motorbloempje het volgende:
-als 3,2 miljoen: geld over, ruim!
-als 2 en een beetje: tekort
Ze kregen jaren terug 4.6, afgelopen jaar 3.2 en dat is te weinig, en nu denk je met 3.2 ruim geld over te houden?
pi_64895998
nee

in het beleidsplan om deze meuk op de schop te gaan gooien zijn er twee opties:

of voor 18 miljoen zo goed als from scratch de boel opnieuw opbouwen en 'repareren'

of de wensen (met de kosten van 4,4 miljoen) doorvoeren in de hoop dat daarmee de klachten zijn verholpen.

Voorwaarde die ik stel in deze, is dat het een twee-jarenplan wordt, waarbij álle wensen worden uitgevoerd, maar deze analyse van de situatie compleet is en er dus volgend jaar geen nieuwe eisen meer doorgevoerd kunnen worden..

Dus dan verspreid je die 4,4 miljoen over 2 jaar

maargoed, ik heb totaal geen bedrijfskundig inzicht

hele opdracht is overigens deze:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja doei.
pi_64916829
Morgen weer tentamen financieel

En ben wat toetsjes aan het maken en dan zit hier een vraag tussen wat ik niet helemaal begrijp. (Of eerder het antwoord niet)

De vraag luid als volgt...

Aan premie voor de inboedelverzekering betaalt de eigenaar van de HvE al jaren 600 euro (per half jaar), zowel op 31 mei als op 30 november. Per 30 november van dit jaar wordt de premie verhoogd naar 720 euro (per half jaar). Welk bedrag dient de eigenaar van de HvE voor deze verzekering op te nemen op de resultatenrekening van dit jaar?

A. 1220
B. 1320
C. 1370

Het antwoord is dus A. Heeft dat te maken omdat het per November is ofzo?
Dit is vast een heel domme vraag, maar ik heb heel weinig kaas gegeten van Financieel, dus enig hulp is wel wenselijk.
  zondag 11 januari 2009 @ 16:02:52 #263
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_64916915
Resultatenrekening gaat om winsten/verliezen. Die reken je altijd toe aan de juiste periode. Je kunt 100/maand toewijzen aan jan-nov en 120/maand aan de maand december.
pi_64917311
quote:
Op zondag 11 januari 2009 16:02 schreef GlowMouse het volgende:
Resultatenrekening gaat om winsten/verliezen. Die reken je altijd toe aan de juiste periode. Je kunt 100/maand toewijzen aan jan-nov en 120/maand aan de maand december.
Aah zo logisch inderdaad, nog 1 vraagje dan. Weer ivm met die resultatenrekening. Want in mijn boekje zie ik het echt niet staan. Wat kan je scharen onder "kosten" en wat onder "opbrengsten".

Hoezo komt inkopen van grondstoffen voor de helft contant en de helft op rekening,niet op de resultatenrekening, . (volgens de oefentoets) en bv.. inkoopwaarde drank wel op de resultatenrekening? (Volgens het boek)
pi_64919425
quote:
Op zondag 11 januari 2009 16:13 schreef MikeLowrey het volgende:

[..]

Aah zo logisch inderdaad, nog 1 vraagje dan. Weer ivm met die resultatenrekening. Want in mijn boekje zie ik het echt niet staan. Wat kan je scharen onder "kosten" en wat onder "opbrengsten".

Hoezo komt inkopen van grondstoffen voor de helft contant en de helft op rekening,niet op de resultatenrekening, . (volgens de oefentoets) en bv.. inkoopwaarde drank wel op de resultatenrekening? (Volgens het boek)
Dat ligt aan de manier waarop je verkopen en inkopen administreert. In veel gevallen worden inkoopkosten pas geboekt als je de goederen weer verkoopt.

Dat is logisch, want als jij goederen inkoopt, is dat puur een verplaatsing van geld: Je kas gaat omlaag en de inventaris gaat omhoog (met andere woorden: je bent nog steeds eigenaar van de goederen die je gekocht hebt voor datzelfde bedrag).

Als je de goederen vervolgens verkoopt, ben je ze kwijt (joh!) en dan zijn het pas kosten: de goederen zie je niet meer terug: de inventaris gaat omlaag en je Eigen Vermogen gaat dus óók omlaag (via je resultatenrekening: kosten).
Als je de goederen contant hebt verkocht gaat je kas vervolgens weer omhoog en je Eigen Vermogen ook (via resultatenrekening: opbrengsten).

Kortom: Kosten en opbrengsten noteer je in de periode waarin je ze ook echt maakt. Opbrengsten dus als je de goederen verkoopt (en niet als je het geld ontvangt). Hetzelfde telt voor de Kosten: pas als je de goederen kwijt bent (en niet als je de goederen koopt).
pi_64969113
Cashflows:

jaar0 -120
jaar1 40
jaar2 40
jaar3 40
jaar4 40

Geen restwaarde aan investeringen.
Vermogenskostenvoet 7,5% (maar dit is niet van toepassing bij deze vraag toch ? je hebt ook nog andere vragen)

En nu zou de boekhoudkundige rentabiliteit 16,67% moeten zijn

De afschrijvingen zijn toch 30 per jaar dus is de gemiddelde periode winst 10?
Gemiddeld geinvesteerd vermogen is 120/4 = 30
10/30 = 33,3 en niet 16,67.
  dinsdag 13 januari 2009 @ 20:05:53 #267
123545 DatMeenJeNiet
Mike Mampuya till i die O+
pi_65003111
Voor een PO moet ik een historische roman lezen. Opdracht is er een boekverslag van te maken en een vergelijking met de ware gebeurtenissen te maken. Weet iemand hier misschien een leuk, makkelijk lezend en makkelijk te verwerken boek?

Het is voor 6VWO en Geschiedenis. Voorkeuren zijn Europese oorlogen en de Sovjetunie.
pi_65003217
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 20:05 schreef DatMeenJeNiet het volgende:
Voor een PO moet ik een historische roman lezen. Opdracht is er een boekverslag van te maken en een vergelijking met de ware gebeurtenissen te maken. Weet iemand hier misschien een leuk, makkelijk lezend en makkelijk te verwerken boek?

Het is voor 6VWO en Geschiedenis. Voorkeuren zijn Europese oorlogen en de Sovjetunie.
Niet echt Gamma hè
Probeer Alfa eens: [Alfa] 'huiswerk en vragen topic'
  dinsdag 13 januari 2009 @ 20:16:56 #269
123545 DatMeenJeNiet
Mike Mampuya till i die O+
pi_65003560
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 20:08 schreef Piles het volgende:

[..]

Niet echt Gamma hè
Probeer Alfa eens: [Alfa] 'huiswerk en vragen topic'
Kijk eens in de door jou zelf gemaakte OP?
pi_65004081
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 20:16 schreef DatMeenJeNiet het volgende:

[..]

Kijk eens in de door jou zelf gemaakte OP?
Whoeps Ik ging er maar vanuit dat Gamma alles met economie e.d. was, maar er is meer
Al zou het ook in Alfa kunnen met Literatuur
pi_65045281
Hallo. Ik heb een vraagje.

Weet iemand wat verbandcontrole is?? Ik heb kon er niets over vinden.

Alvast bedankt.
Beter iets moois verliezen, dan dat je het nooit hebt gehad.
pi_65082647
Ik heb morgen een toets geschiedenis. Ik vraag mij af of het goed word gerekend als de vraag luidt "Waarom word de gouden eeuw zo genoemd?" dat ik opschrijf 'Omdat dat een periode was van economische en wetenschappelijke voorspoed'?
  donderdag 15 januari 2009 @ 19:46:45 #273
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_65083129
Het antwoord is kort maar geeft de kern aan. Ik zou er overigens bijvermelden dat de docent wel een cursus Nederlands kan gebruiken.
pi_65092563
Op Fok! let ik meestal niet zo op m'n spelling.

Maar bedankt voor je antwoord
pi_65163771
Ik had 2 vraagjes wat betreft een micro - economics examen 1e jaars 'economics'. Deze vragen lijken vrij simpel, alleen moeten ze erg uitvoerig worden beantwoord, en niet worden afgecheept met 2 zinnetjes zeg maar.

1.Using indifference analysis, show how a rational consumer may distribute his/her expenditure in order to maximise utility. Derive an Income Consumption (Engel) Curve. What is implied if the Engel curve is downward sloping?

Wat ik me hier afvraag, distribute his/her expenditure in order to maximise utility.. waarom 'distribute' ? Als iemand meer geld verdient krijgt diegene toch ook gewoon meer utlity voor het aangekochte goed? Het enige wat hier bij te vertellen is dat als je meer verdient, het niveau van satisfaction voor elk volgend goed minder zal zijn? : / ??

2.Many governments pursue policies designed to affect the level of competition in the economy. Use your knowledge of the theory of the firm to explain why this might be the case. Is more competition always the best option to choose?

Wat ik me hier afvraag, is of ze 'verscheidene' sectoren bedoelen, of puur in het algemeen in de economie, want competitie gerichte sectoren zijn soms beter, maar soms ook echt niet lijkt me. Of is het een wet dat meer competitie direct beter voor de economie? Lijkt me niet?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')