abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39568545
Post hier al je vragen met betrekking tot de vakken:
  • Aardrijkskunde
  • Geschiedenis
  • Economie
  • Management en Organisatie
  • Maatschappijleer
  • Alles wat in de richting komt

Hierboven staan de vakken zoals ze op de middelbare school gegeven worden. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat er hier geen ruimte is voor vragen van MBO, HBO of WO-niveau. Alle vragen die binnen het gebied van 'Gamma' vallen, kun je hier posten.

Heb je een vraag die niet binnen het gebied 'Gamma' valt? Neem eens een kijkje in één van de volgende topics:
    [Alfa] 'huiswerk en vragen topic'
    [Bèta] huiswerk- en vragentopic

[ Bericht 2% gewijzigd door crossover op 14-04-2008 22:50:33 ]
  • pi_39578696
    Thanks voor de uitleg voor mijn vraag in het gelsoten topic Piece of cake dat examen morgen dus
    pi_39582104
    quote:
    Op donderdag 6 juli 2006 17:36 schreef HeaRt_woRm het volgende:
    Thanks voor de uitleg voor mijn vraag in het gelsoten topic Piece of cake dat examen morgen dus
    Je moet wel goed de vraag lezen, want er is een verschil tussen 30% van inkoopprijs/winstopslag en 30% van de verkoopprijs/winstmarge
    quote:
    Winstopslag = % van de inkoopprijs
    30% van de inkoopprijs, dus de verkoopprijs is de inkoopprijs + 30%, dus 130%.
    Inkoopprijs: 100% = ¤ 100,-
    Winstopslag: 30% = ¤ 30,-
    ---------------------------------------- +
    Verkoopprijs: 130%= ¤130,-
    quote:
    Winstmarge = % van verkoopprijs
    30% van de inkoopprijs, dus de verkoopprijs is de inkoopprijs + 30%, dus 130%.
    Inkoopprijs: 70% = ¤ 100,-
    Winstmarge: 30% = ¤42,85
    ---------------------------------------- +
    Verkoopprijs: 100% = ¤142,85
    pi_41068275
    Wat zijn dit jaar de onderwerpen voor Havo Geschiedenis?
    pi_41929071
    Ik heb een vraag..

Noem twee terreinen waarop internationalisering volgens jou veel meer of veel minder van kracht zou moeten zijn. waarom?
    pi_42333177
    misschien verkeerde topic, maar ik heb de theorien van Trompenaar en Hall nodig voor het vergelijken van de culturele verschillen tussen Nederland en Colombia. Nu hoef ik geen kant en klaar antwoord (zou wel makkelijk zijn ) maar ik kan de theorien van deze heren niet zo snel vinden op het internet, die van Hofstede heb ik al wel gevonden.
    "Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
    "You go to heaven for the climate and hell for the company"
    pi_42374325
    Even een vraag, wij moeten voor een organisatievak een fictief bedrijf opzetten. Wij hebben gekozen voor een bakkerij. Nou vroeg ik me af bij moderne bakkerijen is er dan 1 grote fabriek waar alles met mensen gemaakt wordt of wordt dit nog steeds met mensenhanden gedaan bij de bakkerij?

Verder moet ik een stukje schrijven over de "technologie" van de bakkerij. Welke technologie komt bij een bakkerij om de hoek kijken

En nog belangrijker de "leveranciers". Wat zijn de leveranciers van een gemiddelde bakkerij?
    Waar halen ze hun meel, deeg, water melk, zout en water vandaan?

Toch niet gewoon uit de supermarkt of wel?
    <a href="http://www.cybernations.net/nation_drill_display.asp?Nation_ID=134818" rel="nofollow" target="_blank">http://www.cybernations.n(...)asp?Nation_ID=134818</a>
    pi_42374863
    quote:
    Nou vroeg ik me af bij moderne bakkerijen is er dan 1 grote fabriek waar alles met
    mensen machines? gemaakt wordt of wordt dit nog steeds met mensenhanden gedaan bij de bakkerij?
    quote:
    En nog belangrijker de "leveranciers". Wat zijn de leveranciers van een gemiddelde bakkerij?
    Waar halen ze hun meel, deeg, water melk, zout en water vandaan?

Toch niet gewoon uit de supermarkt of wel?
    Bijvoorbeeld http://www.zeelandia.nl
    pi_42375161
    Hardstikke bedankt dat zeelandia is precies wat ik zoek
    <a href="http://www.cybernations.net/nation_drill_display.asp?Nation_ID=134818" rel="nofollow" target="_blank">http://www.cybernations.n(...)asp?Nation_ID=134818</a>
    pi_43045741
    Als een mechanisatie bedrijf zich bezig houdt met verkopen van tractoren, onderhouden daarvan en onderdelen verkopen daarvan..

Zijn dit dan luxe goederen of toch primaire..

Ik denk luxe.. maar waarom :S?
    jammer
    pi_43046000
    Geen eerste levensbehoeften (zoals eten, onderdak e.d.)?
      maandag 13 november 2006 @ 14:00:14 #12
    109352 rwbrink
    be happy live fast
    pi_43506593
    Ik heb 2 vragen over ITIL

Welke oplosgroepen kom je tegen bij ITIL

en wat is het verschil tussen een manager en een coordinator binnen de ITIL

iemand een antwoord?
    juist ja, de stekker ligt eruit
    pi_43560141
    Een management accounting vraagstukje:

Joey Tolbert, the production manager for Hill Street Enterprises, is uncertain about both the price and the variable costs for one of the company’s main products. The market has been fairly stable lately and the Sales Department estimates that the mean price will be $25 with a standard deviation of $0.10.

The plant is using some new materials and, while fixed costs seem fairly set, there is some doubt about variable costs. Mean variable costs are estimated to be $15 with a standard devia-tion of $0.80. Both the distribution for price and for variable cost seem close enough to a normal distribution that this assumption can be used.

Gevraagd:
    Mr. Tolbert has decided that he is willing to use these expected values and measures of variation in his decision process. With a unit contribution margin of $10 ($25 - $15), he is willing to produce additional units until the marginal increase in the variance of the con-tribution margin times .001 is greater than the marginal increase in total contribution margin. To the nearest hundred, find the production quantity indicated under this strategy.
    pi_43759337
    Ik ben bezig met het voorbereiden van een presentatie van de jaarrekening van Heineken, nu had ik een vraagje.

Ik bereken nu het REV, maar behoren de minderheidsaandeelhouders ook tot het EV of niet?
    Want ik zag net bijvoorbeeld op een site (wat niet betrekking had tot Heineken) deze post onder het Eigen Vermogen staan.

In de jaarrekening staat eerst een telling met Totaal vermogen toe te rekenen aan de aandeelhouders van de vennootschap, daaronder staat Minderheidsaandeelhouders en daaronder, Totaal Vermogen.
    pi_43783683
    quote:
    Op dinsdag 21 november 2006 19:55 schreef InnocentFR het volgende:
    Ik ben bezig met het voorbereiden van een presentatie van de jaarrekening van Heineken, nu had ik een vraagje.

Ik bereken nu het REV, maar behoren de minderheidsaandeelhouders ook tot het EV of niet?
    Want ik zag net bijvoorbeeld op een site (wat niet betrekking had tot Heineken) deze post onder het Eigen Vermogen staan.

In de jaarrekening staat eerst een telling met Totaal vermogen toe te rekenen aan de aandeelhouders van de vennootschap, daaronder staat Minderheidsaandeelhouders en daaronder, Totaal Vermogen.
    Alle aandeelhouders horen bij het EV, mits ze ook geld gestort hebben. Over de indeling hiervan kan ik je niet helpen.
    pi_43783713
    En ik had een vraagje over een ondernemingsplan. In de beginbalans staat is het BTW van je inkopen opgenomen. Wat gebeurt er echter met je BTW op de eindbalans?
    pi_44485956
    Ik heb even een vraagje m.b.t. rentestand.
    Als ze bijv. in Europa het rente percentage verhogen, waarom zou deze dan stijgen tov van de dollar?

En zal dan de vraag, als het percentage is verhoogd, naar euro's vanuit Amerika dan dalen of stijgen?

Iemand enig idee?
    jammer
    pi_44486196
    quote:
    Op zaterdag 16 december 2006 17:32 schreef Otto215 het volgende:
    Ik heb even een vraagje m.b.t. rentestand.
    Als ze bijv. in Europa het rente percentage verhogen, waarom zou deze dan stijgen tov van de dollar?

En zal dan de vraag, als het percentage is verhoogd, naar euro's vanuit Amerika dan dalen of stijgen?

Iemand enig idee?
    Hoe bedoel je precies stijgen tov de dollar? De euro bedoel je mischien?

Als het rente percentage wordt verhoogt heeft dit meestal effect op hoeveel mensen sparen of uitgeven.
    pi_44489178
    Inderdaad tov de euro .

Dat dacht ik ook.. ik zal het wel eens vragen op school
    jammer
    pi_44508277
    Hmm.. dialMforMonkey heb je nog een idee ?
    jammer
    pi_44508753
    Ik weet niet of ik het goed heb

Maar als de rente in Europa stijgt zal het voordeliger worden om te gaan beleggen in Europa. Hierdoor stijgt de vraag naar Euro's en dus ook de prijs.

Hierdoor stijgt ook de prijs van Europese producten.

Verder heeft rente verhoging ook veel invloed op de werkgelegenheid etc.
    pi_44752365
    iemand enig idee wat ik hier precies moet berekenen?? Ik kom er niet echt helemaal meer uit.
    quote:
    Een bedrijf heeft een bèta van de activa (asset bèta) van 1,10 en een bèta van de aandelen (equity beta) van 1,45. Het effectieve rendement (yield) op het vreemde vermogen is 10,175% per jaar. De rentevoet op staatsobligaties is 5% en de verwachte risicopremie op de marktportefeuille is 9% per jaar. Het bedrijf betaalt 40% vennootschapsbelasting.
    Bereken de gewogen gemiddelde vermogenskostenvoet (WACC) voor het bedrijf.
      woensdag 3 januari 2007 @ 11:42:24 #23
    100126 Maraca
    #cijferfetisjist
    pi_44967390
    Ik heb lopen denken en lopen denken, maar ik kan geen probleemstelling bedenken op organisatorisch gebied als het gaat om de oprichting van een onderneming.. heeft iemand ideeën?
    Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
    pi_45070682
    quote:
    Op woensdag 3 januari 2007 11:42 schreef Maraca het volgende:
    Ik heb lopen denken en lopen denken, maar ik kan geen probleemstelling bedenken op organisatorisch gebied als het gaat om de oprichting van een onderneming.. heeft iemand ideeën?
    Iets over diverse vergunningen die je nodig hebt ofzo voor de oprichting van een onderneming? (uitwerking daarvan verkrijgbaar bij mij )
      donderdag 11 januari 2007 @ 21:47:55 #25
    100126 Maraca
    #cijferfetisjist
    pi_45265350
    quote:
    Op zaterdag 6 januari 2007 13:12 schreef IbeBen het volgende:

[..]

Iets over diverse vergunningen die je nodig hebt ofzo voor de oprichting van een onderneming? (uitwerking daarvan verkrijgbaar bij mij )
    Mail staat in profiel
    pi_45282430
    quote:
    Op woensdag 3 januari 2007 11:42 schreef Maraca het volgende:
    Rolverdeling binnen een BV? Ik kan er genoeg bedenken hoor!
      vrijdag 12 januari 2007 @ 14:07:29 #27
    100126 Maraca
    #cijferfetisjist
    pi_45284109
    quote:
    Op vrijdag 12 januari 2007 13:21 schreef dialMforMonkey het volgende:

[..]

Rolverdeling binnen een BV? Ik kan er genoeg bedenken hoor!
    Probleem is dat het een eenmanszaak is zonder personeel
    pi_45608394
    quote:
    Op woensdag 22 november 2006 15:31 schreef dialMforMonkey het volgende:
    En ik had een vraagje over een ondernemingsplan. In de beginbalans staat is het BTW van je inkopen opgenomen. Wat gebeurt er echter met je BTW op de eindbalans?
    Het antwoord komt te laat, of je vroeg het je destijds gewoon af, de BTW op de eindbalans wordt tegen elkaar weggeboekt, rekening 1700/1710/1711/1741(OB rek/btw hoog/btw laag/btw prive gebruik) en de voorbelastingrekeningen kan je tegen elkaar wegstrepen als het goed is.
      woensdag 24 januari 2007 @ 17:59:44 #29
    123545 DatMeenJeNiet
    Mike Mampuya till i die O+
    pi_45636937
    Hey

Ik moet 9 februari een werkstuk voor Economie inleveren.. De bedoeling is dat je een economisch en maatschappelijk onderwerp kiest, die op dit moment in het nieuws is.
    Daar schrijf je dan een verslag over en moet je bronnen over verzamelen..

Maja, mijn vraag dus: wat is een goed en simpel onderwerp om te kiezen?

Inflatie, werkloosheid zijn al verkozen..

bvd.
    pi_45641850
    Ik weet niet precies of het beta, gamma of een alfa vraag is, but here it goes:
    Ik moet voor een opdracht een artikel lezen dat over zetelverdeling gaat.
    Er worden in dit artikel bepaalde methodes besproken om dit zo eerlijk mogelijk te doen zonder dat er problematieken ontstaan.
    Nu is de laatste vraag: Bedenk andere toepassingen waarin de problematiek vergelijkbaar is en dezelfde oplosmethoden kunnen worden gebruikt.

Voor de geinteresseerden, het gaat om het artikel van M.L. Balinski en H.P. Young over de Quota Methode. De Huntington Hill, Jefferson, Webster en Hamilton methodes worden besproken.

Bedankt!
    pi_45852593
    quote:
    Op woensdag 24 januari 2007 17:59 schreef DatMeenJeNiet het volgende:
    Hey

Ik moet 9 februari een werkstuk voor Economie inleveren.. De bedoeling is dat je een economisch en maatschappelijk onderwerp kiest, die op dit moment in het nieuws is.
    Daar schrijf je dan een verslag over en moet je bronnen over verzamelen..

Maja, mijn vraag dus: wat is een goed en simpel onderwerp om te kiezen?

Inflatie, werkloosheid zijn al verkozen..

bvd.
    De macht van grootaandeelouders in een beursgenoteerd bedrijf (Storkverhaal). Actueel, iedereen die er iets mee te maken heeft laat z'n mening horen, appeltje eitje .
    Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
    Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
    pi_45854750
    ik weet dat ik niet een vraag over wiskunde maar vragen maar doe het toch,: p

De wielen van de fiets van marloes hebben een diameter van 66 cm .
    Marloes fiets 10,5 km naar school.
    Hoeveel keer draait het wiel rond? rond af op gehelen

het antwoord is 5064 keer rond

maar hoe komen ze aan 5064 keer rond?

Hoop dat jullie er op antwoorden
    Groetjes
    pi_46953920
    Ik heb hulp nodig met het formuleren van een aantal journaalposten waar ik zelf niet uitkom.
    Hopelijk kan iemand hier vertellen of ik een beetje op de goede weg zit.

1. Op de transportmiddelen wordt per jaar 20% van de aanschafprijs afgeschreven. Over delen van het jaar wordt naar evenredigheid van de gebruiksduur afgeschreven. Per 1 april 2004 is een vrachtauto gekocht met een aanschafprijs van 64.000 excl omzetbelasting. Hierbij is de oudste vrachtauto ingeruild voor 18.000 excl omzetbelasting. Beide bedragen zijn geboekt op de rekening transportmiddelen. De ingeruilde vrachtauto is per 31 december 2000 aangeschaft voor48.000 exl omzetbelasting.

Rekeningen die gebruikt moeten worden:
    Balans per 31/12/2004:
    020 Transportmiddelen 410.800 debet
    021 Afschrijving transportmiddelen 160.500 credit
    410 Afschrijvingskosten
    910 Diverse baten en laten 51.000 credit

2. In november 2004 zijn bij een inbraak twee computers gestolen. De computer, waarop tot en met 2003 in totaal 2.100 is afgeschreven, hebben een gezamenlijke aanschafprijs van 4.800. Van de verzekeringsmaatschappij is bericht ontvangen dat voor de gestolen computers in totaal 2.000 excl omzetbelasting, zal worden uitgekeerd. Van de diefstal van de computers is nog niets geboekt. De afschrijving op de inventaris is per jaar 25% van de boekwaarde per het einde van het boekjaar.

Rekeningen die gebruikt moeten worden
    Balans per 31/12/2004
    030 Inventaris 205.300 debet
    031Afschrijving inventaris 160.500 credit
    110 Debiteuren 559.018 debet
    410 Afschrijvingskosten
    910 Diverse baten en lasten 51.000 credit

Zelf kwam ik uit op:
    Boekwaarde gestolen computers:
    Aanschafwaarde: 4.800
    Boekwaarde begin boekjaar: 4800 - 2100 = 2700

031 Afschrijving inventaris 2.100,00
    180 Nog te ontvangen bedragen 2.000,00
    910 Diverse baten en lasten 700,00
    aan 030 Inventaris 4.800,00

Afschrijving 2004:
    (205.300 - 4.800) / 125 x 25 = 40.100

410 Afschrijvingskosten 40.100,00
    aan 031 Afschrijving inventaris 40.100,00

3. In januari 2005 is van de bank een afrekening ontvangen over het 4e kwartaal van 2004. Er is 420 aan kosten en 3.120 aan interest in rekening gebracht.

Balans per 31/12/2004
    100 Kas en bank 298.810 credit
    430 Overige kosten 128.210 debet
    900 Interest 48.210 debet

Zelf kwam ik uit op:
    430 Overige kosten 420
    900 Interest 3.120
    a)100 Kas 3.540

4. Een vordering op een dubieuze debiteur van 9.758 is definitief oninbaar. Voor de hierin begrepen omzetbelasting ad 1.558 is heden een verzoek om teruggave ingediend bij de belastingdienst. De voorziening dubieuze debiteuren wordt per 31 december 2004 vastgesteld op een bedrag van 35.000.

Balans per 31/12/2004
    110 Debiteuren 559.018 debet
    111 Dubieuze debiteuren 57.225 debet
    113 Voorziening dubieuze debiteuren 61.380 credit
    122 Af te dragen omzetbelasting
    420 Verkoopkosten 381.160 debet

Hier kwam ik uit op:
    113 Voorziening dubieuze debiteuren 8.200,00
    122 Af te dragen omzetbelasting 1.558,00
    aan 111 Dubieuze debiteuren 9.758,00

61.380 - 8.200 - 35.000 = 18.180

113 Voorziening dubieuze debiteuren 18.180,00
    aan 420 Verkoopkosten 18.180,00

Zit ik een beetje in de goede richting of ben ik compleet fout bezig?
    Alvast bedankt voor de hulp!
      Redactie Frontpage maandag 5 maart 2007 @ 20:48:37 #34
    72015 crew  PartyAnimal87
    J'adore hardcore
    pi_46955044
    Vraag 4

111 8200
    122 1558
    a/ 110 9758
    +
    420
    a/ 113

Als ik het goed onthouden heb. Bij een dubieuze debiteur neemt 111 toe, dus die debiteer je, maar moet je ook je debiteuren voor het bedrag incl. ob weer afboeken.
    pi_47119863
    Ik ga het hier eerst maar proberen..;)

Ik ben bezig met een PO voor economie.

Nu hebben we het over de hypotheekrenteaftrek en moeten er drie belangen organisatie's bij.
    Deze drie hebben we:
    Vereniging eigen huis - belangenorganisatie voor eigen woningbezitters.
    De Nederlandsche Bank
    Nederlandse Vereniging van Makelaars

Wat voor belangenorganisatie's kan ik dan het beste bij de andere zetten? Iemand idee..
    pi_47122801
    De Nederlandsche Bank is een zelfstandige organisatie met duidelijke gedefinieerde doelen (en die kan zelf heel goed opzoeken ). De NVM heeft naar mijn mening weinig tot niets met de discussie rond de hypotheekrente aftrek te maken, ze moeten alleen omgaan met de gevolgen.
    pi_47124182
    quote:
    Op zaterdag 10 maart 2007 13:58 schreef PietjePuk007 het volgende:
    De Nederlandsche Bank is een zelfstandige organisatie met duidelijke gedefinieerde doelen (en die kan zelf heel goed opzoeken ). De NVM heeft naar mijn mening weinig tot niets met de discussie rond de hypotheekrente aftrek te maken, ze moeten alleen omgaan met de gevolgen.
    Maarja als jij gevolgen hebt van een probleem dan ben je er toch bij betrokken en wil je dat het toch zo gunstig mogelijk voor je uit pakt.

Misschien kan ik het beter zo doen:
    - VEH (vertenwoordigt woningbezitters dus woningbezitters)
    - De overheid (die moet immers het geld verstrekken).
    - maarja welke nog meer.. De NVM, zij denken namelijk dat het grote negatieve invloed zou hebben op de economie wegens een stagnatie van doorstroming op de huizenmarkt. Dusn is er minder handel en dat kan slecht zijn voor makelaars, toch?

[ Bericht 11% gewijzigd door klausch op 10-03-2007 15:16:53 ]
    pi_47124932
    quote:
    Op zaterdag 10 maart 2007 14:57 schreef klausch het volgende:
    - VEH (vertenwoordigt woningbezitters dus woningbezitters)
    Deze vereniging is natuurlijk tegen het afschaffen, vele mensen met een koophuis kunnen opeens de hypotheek niet meer betalen. Daarnaast wordt het voor starters onmogelijk om een eigen huis te kopen.
    quote:
    - De overheid (die moet immers het geld verstrekken).
    Er wordt natuurlijk geen geld verstrekt, de belastingbetaler moet opeens veel meer belasting gaan betalen.
    quote:
    De NVM, zij denken namelijk dat het grote negatieve invloed zou hebben op de economie wegens een stagnatie van doorstroming op de huizenmarkt. Dus is er minder handel en dat kan slecht zijn voor makelaars, toch?
    De huizen worden waarschijnlijk stukken goedkoper, en er vindt inderdaad stagnatie plaats. De makelaars zullen zich verzetten, maar hebben ze de middelen daarvoor wel?
    pi_47125795
    Uhm.. de VEH is voor (indien er gebruik wordt gemaakt van een totaalplan).

Als de hypotheekrenteaftrek beperkt wordt, zal de overheid geld besparen. Wat vindt Vereniging Eigen Huis dat er met het bespaarde geld moet gebeuren? ... er wordt dus wel geld bespaart.

De middelen.. ze kunnen toch zeggen wat ze er van vinden, ze zijn groot dus er zal toch wel naar worden geluisterd?
    pi_47447372
    misschien een domme vraag:

waaronder valt journalistiek?
    Werewolf
    pi_47449782
    quote:
    Op maandag 19 maart 2007 19:56 schreef sararaats het volgende:
    misschien een domme vraag:

waaronder valt journalistiek?
    !

Hoe bedoel je "waaronder".
    pi_47450646
    quote:
    Op maandag 19 maart 2007 20:46 schreef dialMforMonkey het volgende:

[..]

!

Hoe bedoel je "waaronder".
    Alfa, Beta of Gamma
    Werewolf
    pi_47541604
    Ik moet een vraag voor school beantwoorden , maar ik kom er niet uit.

1.2 Leg uit welke rol de massamedia spelen bij het segmenteren van de markt.

Ik weet wel dat je natuurlijk bij een reclame een bepaalde doelgroep kiest (Die heb je door het segmenteren etc..)

Maar hoe segmenteert het de markt?

(doen we gelijk deze erbij
    1.3 Geef een voorbeeld van marktsegmentatie d.m.v een massamedium. )
      donderdag 22 maart 2007 @ 11:35:26 #44
    48773 Icefire1971
    Useravatariconpictogram
    pi_47541743
    ff in google intikken (Leg uit welke rol de massamedia spelen bij het segmenteren van de markt) helpt wellicht:
    2e treffer: http://www.academicservice.nl/pdf/903952145X_H02_Lres.pdf

*heeft een flauw idee dat segmenteren van de markt vele kanten uit kan gaan.....
    Life in the so-called space age.
    pi_47541813
    Vaak genoeg gedaan...
    Dit heb ik niet gevonden,, maar dank je wel !! (Y)
    pi_47659230
    Ik zet even een tvptje want morgen ben ik dit topic weer vergeten en deze kan ivm komende toetsen nog wel heel handig gaan worden
    pi_47689755
    Zie je, als ik die tvp niet had gezet, was ik dit topic alweer vergeten.

Ik heb namelijk al een topic gemaakt met het volgende:

Ik moet weten hoe een veen gebied vanaf een rivierdijk werd/wordt ontgind ( ) maar ik kan het echt nergens vinden, loop nu zon 20 minuten te zoeken maar kan niks vinden.

Kan iemand mij dit uitleggen of heeft iemand misschien een linkje?!

Je zou mij er een groot plezier mee doen

Bij voorbaat dank.
    pi_47715827
    quote:
    Op dinsdag 27 maart 2007 16:14 schreef thomaSe het volgende:
    hoi,

wat zijn sociologische theorieen?
    want ik kan er niet achterkomen
    De sociologie houdt zich bezig met de samenleving. In welke context staat het?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sociologie
    'Expand my brain, learning juice!'
    <a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
    pi_47716208
    de vraag is:

Ga alle vijf sociologische theorieen ter verklaring van criminaliteit na. Zal volgens die theorieen een repressiever beleid wel of niet leiden tot vermindering van de criminaleit?

maar ik weet niet welke theorieen
    Ik doe niet aan googlen!
    pi_47716255
    quote:
    Op dinsdag 27 maart 2007 16:31 schreef thomaSe het volgende:
    de vraag is:

Ga alle vijf sociologische theorieen ter verklaring van criminaliteit na. Zal volgens die theorieen een repressiever beleid wel of niet leiden tot vermindering van de criminaleit?

maar ik weet niet welke theorieen
    Zoek het op in je boek? De vraag is dus waarom criminaliteit bestaat, dat moet je verklaren vanuit 5 redenen vanuit de samenleving.

(bijv armoede)
    'Expand my brain, learning juice!'
    <a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
    pi_47716394
    nu snap ik het ook al weer veel beter, ty
    Ik doe niet aan googlen!
    pi_47892993
    Wie kan mij vertellen wat het waarde begrip in de economie ook alweer is?
    If Nissan Motorsports is Nismo, than Honda Motorsports must be Homo...
    pi_47953566
    Voor geschiedenis moet ik een werkstuk maken over de energiepolitiek van poetin en de verhouding die het oosten met west-europa daarmee heeft. ik heb al op het internet gezocht voor informatie hierover maar ik kan niet echt veel vinden. Wie weet misschien een paar sites?
    En wat is een goede hoofdvraag voor dit onderwerp?
      dinsdag 10 april 2007 @ 11:24:16 #54
    165383 BettyR
    Prehistorisch plaatje
    pi_48170664
    Iemand die hier iets weet over orientalisme en occidentalisme en mij een voorbeeld kan geven van het hybride karakter ervan? Ben bezig met een essay hierover, informatie genoeg, maar allemaal vrij pittig en weinig geschikt voor iemand die niet bijster veel achtergrondkennis heeft over het onderwerp.
    History is the "know thyself" of humanity, the self-consciousness of mankind - Johann Gustav Droysen.
    pi_48382712
    quote:
    Op dinsdag 10 april 2007 11:24 schreef BettyR het volgende:
    Iemand die hier iets weet over orientalisme en occidentalisme en mij een voorbeeld kan geven van het hybride karakter ervan? Ben bezig met een essay hierover, informatie genoeg, maar allemaal vrij pittig en weinig geschikt voor iemand die niet bijster veel achtergrondkennis heeft over het onderwerp.
    kijk voor een idee eens op wiki ofzo... http://nl.wikipedia.org/wiki/Ori%C3%ABntalisme... Ik weet er geen f*ck van, maar begrijp uit dit stukje al dat het hybride karakter ligt in het feit dat orientalisme niet zonder occidentalisme kan. Het een kan niet zonder het ander. Er is een spanningsveld tussen beiden. De Westerse wereld noemt de Aziatische wereld orientaals, omdat daarmee het verschil met de eigen identiteit (cultuur, gewoonten, etc.), die occidentalistisch is, aangegeven kan worden. Etcetera, etcetera...
    pi_49788354
    Heeft iemand enig idee hoe bij vraag 20 (EC1-2007) het antwoordmodel op ¤270 komt?

http://www.havovwo.nl/vwo/vec/bestanden/700025-1-028o.pdf
    pi_49831810
    Ik ben een analyse aan het maken van een databestand in SPSS. Ik moet hiervoor voor een aantal variabelen testen op de aanwezigheid van onaannemelijke waarden. Een van de variabelen is "urenwerk" oftewel het aantal uren vastgelegd in een arbeidscontract.

Is er een maximum vastgesteld over het max aan uren in een contract? Antwoorden zijn oa 42, 50, 56 & 60.

edit: gevonden

[ Bericht 11% gewijzigd door PietjePuk007 op 27-05-2007 21:25:06 ]
      dinsdag 29 mei 2007 @ 22:28:28 #58
    101634 NiekieW.
    Zuipen tot we kruipen
    pi_49907994
    ff een klein vraagje, ik kom er zelf even niet uit, ben al te lang met 'andere' economie bezig.

stel dat het CBS berkende dat de CPI in een bepaalde maand steeg met 2% en dat die stijging uitsluitend werd veroorzaakt door een stijging van de koffieprijs. Volgens het budgetonderzoek besteedde een gemiddeld huishouden 4% van het budget aan koffie. T. Leuth echter besteedde 6% van zijn budget aan koffie.
    Bereken met hoeveel procent koffie in prijs steeg
    Siofok 2007!
    Lloret 2006!
    Wintersport 2003-2007!
    pi_50049828
    CPI gaat van 100 naar 102. Koffie is 4 en moet 6 worden, want 102-100=2 en 6-4=2. 50% erbij. T. Leuth is irrelevant.

Ofzoiets.
    "I'm trained not to see beautiful women, because they might distract me from my mission."
    pi_50697218
    voor een econoom: circular city model:

p=c + (t/(n^2))
    D= [(n(Pb-Pa)+(t/n)] / t
    To enter or not to enter: (p-c) * D - f = 0
    (prijs - cost) * demand - fixed fee = 0
    n (nr of firms) = (t/f)^1/3
    zo ver snap ik het, maar dan gaan ze het social optimum berekenen. Ze doen dat door de een functie de minimaliseren. Volgens de colleges:

min nf + 2n [integraal van 0 tot 0,5n] tx^2 dx

min nF + t/(12n^2)

first order constraint: n = (t/6f) ^ 1/3

Iemand enig idee waarom en hoe ze tot dit antwoord komen?? Die zou mijn held zijn
      woensdag 27 juni 2007 @ 16:36:27 #61
    97111 ukga
    Siewosie baas
    pi_50903634

Als je deze swot matrix meot invullen, dan staan toch je kansen en sterktes door elkaar? ik snap niet helemaal hoe je het in moet vullen. (ja doe een technische opleiding en snap geen reet van economie )
    pi_52985348
    Ik heb een vraag (over M&O)

De vraag luidt: Op hoeveel vakantiedagen heeft de werknemer recht?

De bron die je moet gebruiken:
    quote:
    De rechten en de plichten van de werknemer en de werkgever vind je in drie bronnen.
    a. Het Burgerlijk wetboek
    b. De Collectieve arbeidsovereenkomst
    c. De individuele arbeidsovereenkomst.

Stel dat in deze in deze drie bronnen, over het minimum aantal vakantiedagen het volgende is opgenomen.

In het Burgerlijk wetboek : 14 dagen
    In de Collectieve arbeidsovereenkomst : 35 dagen
    In de individuele arbeidsovereenkomst : 33 dagen
    Dat zou dan dus 35 dagen zijn omdat dat in het CAO staat?
    pi_52985498
    Als je individuele afspraken maakt met de werkgever gelden die neem ik aan. Vaak wordt daarin verwezen naar de CAO maar dat hoeft niet.

33 lijkt mij
    pi_53012866
    quote:
    Op woensdag 27 juni 2007 16:36 schreef ukga het volgende:
    [afbeelding]

Als je deze swot matrix meot invullen, dan staan toch je kansen en sterktes door elkaar? ik snap niet helemaal hoe je het in moet vullen. (ja doe een technische opleiding en snap geen reet van economie )
    voor zover ik weet heb je gewoon 4 hokjes, jij hebt nu een hokje dat 2 betekenissen heeft (die linksboven). Niet nodig lijkt me zo........
    pi_53193698
    Een simpele term die ik niet in mijn boeken kon vinden

Cumulatief effect, iemand een idee wat dat inhoudt ? Kan nooit moeilijk zijn maar kan het zo snel niet vinden.

Volgens de vandale: Samenvoegend,Ophopend.

Bedoelen ze ermee het effect wat het heeft aan het einde van een periode of ed ?
    "AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
    pi_53194535
    Eerste maand heb je +3.
    Tweede maand heb je +2.
    Derde maand heb je +7.

Het cumulatieve effect van die drie maanden is 3+2+7=12. De opeenstapeling van alle effecten in de desbetreffende periode.
    "I'm trained not to see beautiful women, because they might distract me from my mission."
    pi_53195073
    Aha, ik zat in de juiste richting bedankt iig
    pi_53219435
    Hulp kan ik wel even gebruiken..

Ik moet voor mn sectorwerkstuk een interview afgeven. Het onderwerp is Dierenmishandeling & het interview gaat op de mail naar de Partij Voor De Dieren. Waarom hun? Nou, de Dierenbescherming reageert niet, de WSPA kan me niet helpen & de dierenambulance wilt ook niets laten horen.)
    Iemand die me even lief wilt helpen met een paar vragen maken voor dat interview.
    Deze staan al in het lijstje:

Waarvoor is de PvdD opgericht?
    Wat vindt de PvdD van de dieren die buiten zonder beschutting leven?
    Wat voor acties ondergaat de PvdD tegen dierenmishandeling?
    Wat voor resultaten heeft de PvdD hiermee behaald?
    pi_53856911
    Hoe zit het ook alweer met dat LIFO-FIFO berekenen v/d waarde? Ik heb er een 'workshop' over gehad, maar heb wel even een opfrisser nodig. Gezien het feit dat ik stage loop en dus maar 1x in de week op school ben voor workshop en met de herfstvakantie er tussen kan ik het pas over 2 weken vragen, maar ik wil het nu af hebben.

Inkopen:
    2 januari 2.100 stuks à ¤14,60
    7 januari 1.150 stuks à ¤14,85

Verkopen:
    3 januari 1.800 stuks
    8 januari 2.100 stuks

Je wilt weten:
    a. de waarde van de eindvoorraad volgens het fifo-systeem
    b. de totaal behaalde brutowinst na de twee verkopen bij toepassing fifovoorraadwaardering
    c. de waarde van de eindvoorraad volgens het lifo-systeem
    d. de totaal behaalde brutowinst na de twee verkopen bij toepassing lifovoorraadwaardering
    e. de waarde van de eindvoorraad wanneer de v.v.p. ¤ 14,60 is
    f. het prijsverschil bij waardering volgens de v.v.p.
    g. de totaal behaalde brutowinst na de twee verkopen bij toepassing van de v.v.p.
    h. de waarde van de eindvoorraad volgens de vervangingswaarde.

----------------

Nu is mijn vraag niet om mijn huiswerk te maken en nummertje A t/m H in te vullen, maar misschien kan iemand een beetje uitleggen, heb namelijk 2 pagina's vol met deze waardes. Als ik er een kan lukt de rest ook.

Volgens mij was het ongeveer bij FIFO berekenen:

Het spul wat op 2 januari binnen is gekomen moet er ook weer als eerst uit. Op 3 januarie verkoop je 1800 stuks, je hebt dan dus nog 300 stuks over.

Op 7 januari koop je weer goederen 1.150. Samen met die 300 overgebleven stuks heb je dan 1450 stuks. Op 8 januari verkoop je 2100 stuks. Je hebt dan dus te weinig goederen. Hoe nu verder?
    pi_53856980
    Wat je zegt klopt (volgens mij) helemaal, ze hebben gewoon een waardeloos inkoopsysteem . Hebben ze geen beginvoorraad???
    pi_53857371
    Ah inderdaad, stond er in het klein boven.

Beginvoorraad: 1 januari - 1500 stuks a ¤14,50

Inkopen:
    2 januari 2100 stuks a ¤14.60
    7 januari 1150 stuks a ¤14,85

Verkopen:
    3 januari 1800 stuks
    8 januari 2100 stuks

De goederen zijn verkocht voor ¤24,50 per stuk excl. BTW.

----------------

Oke, ik heb dus 1500 stuks (beginvoorraad). Op 2 januari koop ik nog eens 2100 stuks, alleen dit maal voor een prijs van ¤14.60 (¤0,10 cent per stuk duurder)

Op 3 januari verkoop ik 1800 stuks, aan alleen de goederen van 1 januari heb ik dus niet gekocht. Ik leen er 300 van mijn gekochte voorraad op 2 jan. waarvan de goederen 10 cent per stuk duurder zijn. Hoe ga ik nu verder? 1500 x 14,50 + 300 x 14,60?
    pi_53862604
    quote:
    Op donderdag 11 oktober 2007 10:11 schreef tequi3 het volgende:

Wat is je vraag nou precies ? Je doet alles goed. Stel nu weer een nieuw voorraadoverzicht samen en pak voor de nieuwe order weer de oudste goederen met prijs, kom je wat tekort ga je naar de een na oudste inkoop.
      maandag 15 oktober 2007 @ 20:47:13 #73
    100126 Maraca
    #cijferfetisjist
    pi_53954183
    *edit* laat maar.. zie het al
    pi_53955654
    quote:
    Op donderdag 11 oktober 2007 10:11 schreef tequi3 het volgende:

Beginvoorraad: 1 januari - 1500 stuks a ¤14,50

Inkopen:
    2 januari 2100 stuks a ¤14.60
    7 januari 1150 stuks a ¤14,85

Verkopen:
    3 januari 1800 stuks
    8 januari 2100 stuks

De goederen zijn verkocht voor ¤24,50 per stuk excl. BTW.

----------------

Oke, ik heb dus 1500 stuks (beginvoorraad). Op 2 januari koop ik nog eens 2100 stuks, alleen dit maal voor een prijs van ¤14.60 (¤0,10 cent per stuk duurder)

Op 3 januari verkoop ik 1800 stuks, aan alleen de goederen van 1 januari heb ik dus niet gekocht. Ik leen er 300 van mijn gekochte voorraad op 2 jan. waarvan de goederen 10 cent per stuk duurder zijn. Hoe ga ik nu verder? 1500 x 14,50 + 300 x 14,60?
    FIFO= First in First out
    LIFO=Last in First out

Verklaart zich zelf, bij FIFO verkoop je dus als eerst wat je als eerst ingekocht hebt, en bij LIFO verkoop je eerst wat je als laatst ingekocht hebt.
    pi_53974330
    quote:
    Op maandag 15 oktober 2007 20:47 schreef Maraca het volgende:
    *edit* laat maar.. zie het al
    Goed bezig
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')