abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58055475
Vorige deel: [Bèta] 'Huiswerk- en vragentopic'.

Post hier weer al je vragen, passies, trauma's en andere dingen die je uit je slaap houden met betrekking tot de vakken:

• Wiskunde
  • Natuurkunde
  • Informatica
  • Scheikunde
  • Biologie
  • Algemene Natuurwetenschappen
  • ... en alles wat verder in de richting komt.

Van MBO tot WO, hier is het topic waar je een antwoord kunt krijgen op je vragen. Vragen over stochastiek in het algemeen en stochastische processen & analyse in het bijzonder worden door sommigen extra op prijs gesteld!

Links:

Opmaak:
  • http://betahw.mine.nu/index.php: site van GlowMouse om formules te kunnen gebruiken in je posts (op basis van Latexcode wordt een plaatje gegenereerd dat je vervolgens via het aangegeven linkje kunt opnemen).

Wiskundig inhoudelijk:
  • http://integrals.wolfram.com/index.jsp: site van Wolfram, makers van Mathematica, om online symbolische integratie uit te voeren.
  • http://mathworld.wolfram.com/: site van Wolfram met een berg korte wiki-achtige artikelen over wiskundige concepten en onderwerpen, incl. search.
  • http://functions.wolfram.com/: site van Wolfram met een berg identiteiten, gerangschikt per soort functie.
  • http://scholar.google.com/: Google scholar, zoek naar trefwoorden specifiek in (wetenschappelijke) artikelen. Vaak worden er meerdere versies van hetzelfde artikel gevonden, waarvan één of meer van de website van een journaal en (dus) niet vrij toegankelijk, maar vaak ook een versie die wel vrij van de website van de auteur te halen is.

[Alfa] 'huiswerk en vragen topic'
    [Gamma] 'huiswerk en vragen topic'

OP

[ Bericht 5% gewijzigd door crossover op 14-04-2008 22:51:39 ]
  • pi_58055613
    Sticky.
    'Expand my brain, learning juice!'
    <a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
    pi_58056120
    Voor biologie moet ik een PO maken over een 'open onderzoek'. Ik heb besloten om de waterkwaliteit van een slootje hier in de buurt te onderzoeken.
    Wie weet een goede manier om dit aan te pakken? wat voor materiaal heb ik nodig om b.v. de helderheid of de pH van het water te bepalen? Wat is er nog meer aan slootwater te 'onderzoeken'.
    Bedankt.
    pi_58056892
    quote:
    Op maandag 14 april 2008 23:03 schreef duncannn het volgende:
    Voor biologie moet ik een PO maken over een 'open onderzoek'. Ik heb besloten om de waterkwaliteit van een slootje hier in de buurt te onderzoeken.
    Wie weet een goede manier om dit aan te pakken? wat voor materiaal heb ik nodig om b.v. de helderheid of de pH van het water te bepalen? Wat is er nog meer aan slootwater te 'onderzoeken'.
    Bedankt.
    Helderheid: water in een reageerbuisje oid stoppen en in een lichtintensiteitsmeter bij natuurkunde gooien (of absorbtie dinges als je echt uit je dak wil gaan). pH: meer water nemen en er pH strookjes van scheikunde indoen. Meer experimenten: laat het een dag staan, kijk of het (meer) gaat stinken => dingen die doodgaan waarschijnlijk. Of zet het juist onder een warmte/lichtbron (oftewel een gloeilamp) en kijk of er dingen in gaan groeien.

Eventueel kan je het aan een klasgenoot voeren om te kijken of er ziektes inzitten.
    One rabbit to rule them all!
    pi_58059843
    tvp
    I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
    So I stole a bike and asked for forgiveness.
    pi_58070853
    tvp
      dinsdag 15 april 2008 @ 20:08:02 #7
    30719 keesjeislief
    NextGenerationHippie
    pi_58072980
    quote:
    Op dinsdag 15 april 2008 08:22 schreef -J-D- het volgende:
    tvp
    heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
    Fotoboek
    pi_58086567
    ik vraag me al een tijdje af wat tvp betekent:S
    verlegen :)
      woensdag 16 april 2008 @ 13:08:50 #9
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_58086749
    quote:
    Op woensdag 16 april 2008 12:59 schreef teletubbies het volgende:
    ik vraag me al een tijdje af wat tvp betekent:S
    Terugvindpost, sommige mensen gebruiken hun 'mijn actieve topics' waar bookmarks eigenlijk voor bedoeld zijn.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_58098000
    tvp

Maar om er een verkapte tvp van te maken, toch even snel een vraag... ... ik zie heel vaak dat auteurs een groep weergeven als een semidirect product: A (tekentje dat ik hier niet kan doen ) B
    Maar dat bepaalt toch niet (op isomorfie na) de groep? Hier moet je toch ook nog een morfisme van de ene groep naar de automorfismengroep van de andere geven? Waarom doen auteurs dat dan niet?
    pi_58108120
    tvp, zal zo mischien wat vraagjes posten, ga zo ff leren...
    pi_58111375

Waarom is hier OH^- fout en moet ik H2O gebruiken?

Thanks alvast
    pi_58115085
    quote:
    Op woensdag 16 april 2008 21:42 schreef zuiderbuur het volgende:
    tvp

Maar om er een verkapte tvp van te maken, toch even snel een vraag... ... ik zie heel vaak dat auteurs een groep weergeven als een semidirect product: A (tekentje dat ik hier niet kan doen ) B
    Maar dat bepaalt toch niet (op isomorfie na) de groep? Hier moet je toch ook nog een morfisme van de ene groep naar de automorfismengroep van de andere geven? Waarom doen auteurs dat dan niet?
    Klopt. Meestal is het wel duidelijk welke actie er bedoeld wordt (uit de context of uit gezond verstand). Indien dat niet duidelijk is, wordt de actie met een subscript aan het semi-direct-producttekentje toegevoegd.
      donderdag 17 april 2008 @ 22:14:06 #14
    212505 ethr
    your favourite chloroform;
    pi_58123466
    quote:
    Op donderdag 17 april 2008 14:00 schreef BK89 het volgende:
    [ afbeelding ]

Waarom is hier OH^- fout en moet ik H2O gebruiken?

Thanks alvast
    Ik denk dat het te maken heeft met het oplossen in zwavelzuur, waardoor je met een zuur milieu te maken hebt. Dit zou betekenen dat de OH- en H3O+ gaan reageren en OH- niet meer aanwezig is.

Don't shoot me if I'm wrong, just a guess.
    brokenBREAKbeats?
    pi_58140094
    quote:
    Op donderdag 17 april 2008 17:57 schreef Haushofer het volgende:
    Even een kort vraagje over integreren. Als ik op een n-dimensionale compacte manifold M een n-vorm integreer die te schrijven is als dw ( dus exact is, en waarbij w een (n-1)-vorm is ) , krijg ik dan altijd 0? Ik zou zeggen van wel, via Stokes:

[ afbeelding ]

Iemand?
    Ja. .
    pi_58155646
    quote:
    Op vrijdag 18 april 2008 17:00 schreef thabit het volgende:

[..]

Ja. .
    Merci Zie dat m'n Texcode een omega heeft geproduceerd die een M moet zijn
    pi_58164859
    Voor wiskunde D moet ik een P.O. maken over de relatie tussen kans en oppervlakte. Nu moet ik een simulatie op de GR maken van muntjes in vakjes gooien, waarmee de P(binnen het vakje) te berekenen moet zijn. Helaas moet het verplicht met simulatie. Nu heb ik een programma, maar ik kom na een tijdje op de foutmelding "memory", en dan verwijst hij naar het tweede haakje in: Rand int (0,Z,N)=> F.
    Begrijpt iemand wat ik met deze foutmelding moet? Ik kan me niet voorstellen dat het geheugen volzit (er zitten geen spelletjes o.i.d. op GR). Voor de duidelijkheid: het is een TI-84 Plus.
    Alvast heeeel erg bedankt
      zaterdag 19 april 2008 @ 22:32:02 #18
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_58167899
    Wordt N in je programma steeds groter? Als N groter is dan 1 kan ik me ook voorstellen dat hij het resultaat in een lijst (L1 t/m L9 uit mijn hoofd zijn beschikbaar) op wil slaan in plaats van in een normale variabele F.
    pi_58169074
    het getal x=cos(2pi/7) zou ik graag willen uitdrukken in irreducibele radicalen over Q.Ik heb inmiddels al t minimumpolynoom kunnen vinden:f= 8x^3+4x^2-4x-1. Deze is irr. want f(x/2) is irreducibel (modulo 2 dacht ik).
    Maar ik zou graag willen weten wat irreducibele radicalen alweer betekenden en hoe ik verder zou moeten gaan om dit probleem om te lossen..
    Nogmaals bedankt
    verlegen :)
    pi_58169156
    Stel je hebt een gewone graaf (dus geen meerdere lijnen of zelf lussen). Hoe kun je dan aantonen dat x(G)*x(Gc) >= v is.

x(G) = het chromatisch getal (aantal kleuren nodig om de punten in G te kleuren)
    Gc = het complement van de graaf G
    v = het aantal punten in graaf G
      zaterdag 19 april 2008 @ 23:31:17 #21
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_58169317
    Leuke stelling, het bewijs lijkt een beetje op het bewijs dat χ >= |V|/α met α het cocliquegetal.
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    pi_58169665
    Waarom is m <= α?
      zondag 20 april 2008 @ 10:40:19 #23
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_58173353
    Omdat α het maximaal aantal punten is dat je dezelfde kleur kunt geven. Het cocliquegetal is namelijk het grootste aantal knopen zonder dat er een kant loopt tussen twee knopen, en meer punten dan dat kun je nooit dezelfde kleur geven.
    pi_58175028
    Ja, bedacht me dit later ook (toen ik de comp al afgesloten had), bedankt voor je antwoord!
      zondag 20 april 2008 @ 19:27:58 #25
    128088 Masanga
    Hakuna matata!
    pi_58185429
    Een vraag:

Je hebt 75 paden tussen punten A en B. Elk pad heeft een afstand x[i]. De kans dat het pad gekozen wordt is omgekeerd evenredig met de afstand, dus: hoe korter het pad, hoe meer kans.
    Hoe ga je te werk die kans per pad te bepalen?

Recht evenredig is simpel, dan wordt de kans op pad i gelijk aan x[i]/som(x[i],alle i).
    Neem je 1- vorige voor elk pad, dan wordt de som van alle kansen 74. Deel je de kans voor elk pad dan door 74, dan kom je er wel (totale som van kansen=1), maar dat lijkt me niet te kloppen.

Wie kan me helpen? Bij voorbaat dank!
    When all things seem to end, the future still remains..
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')