Das opzich wel een goede, een schaamteloze tvp omdat ik dezelfde stof spoedig ga behandelen en dit gedeelte van de module niet mijn sterkste kant is!quote:Op vrijdag 14 november 2008 21:37 schreef nickybol het volgende:
Als je de vergelijkingen voor marginal cost en demand weet, hoe kom je dan tot de vergelijking voor marginal revenue?
Ga er vanuit dat je het inmiddels wel weet,quote:Op vrijdag 14 november 2008 21:37 schreef nickybol het volgende:
Als je de vergelijkingen voor marginal cost en demand weet, hoe kom je dan tot de vergelijking voor marginal revenue?
Excuses,quote:Op zondag 30 november 2008 21:35 schreef Vincenski het volgende:
Je uitleg klopt niet. Je zegt dat de vraagfunctie 10+2Q is en de afgeleide ervan is hetzelfde... Afgeleide functie moet 10+4Q zijn in dit geval.
De voorbeelden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Oligopolie en http://nl.wikipedia.org/wiki/Monopolie begreep je niet?quote:Op donderdag 4 december 2008 17:07 schreef -SG- het volgende:
Even een vraagje over Economie:
Kan iemand mij voorbeelden geven van een oligopolie en van een monopolie?
De afschrijvingen (depreciation) valt nog wel mee;quote:Op dinsdag 9 december 2008 16:52 schreef 33 het volgende:
Kan iemand mij helpen met het journaliseren van een tweetal financiële feiten?
Het betreft een afleverbon:
"Uitgeleverd diverse materialen vanaf werkplaats en geleverd op bouwplaats voor project ...
Contract: ...
¤ 13.123
19-12-2008 paraaf
magazijnmeester Naam en paraaf medewerker: ¤ 13.123"
En een memo:
"Uit het rapport van de taxatie bij ..., uitgevoerd d.d. 28 december 2008 blijkt de volgende waarde:
Machines ¤ 3.500.000,00 ( actuele waarde) (prijs in boekhouding: ¤ 4.470.000)
Gereedschappen ¤ 2.000.000,00 (actuele waarde) (prijs in boekhouding: ¤ 2.782.000)
De taxatie is uitgevoerd door:
..."
Bij de afleverbon heb ik eigenlijk geen idee hoe ik deze moet journaliseren.
Bij de memo is het duidelijk dat het om een afwaardering gaat en dat er verlies wordt geboekt, maar ook hier onduidelijk hoe de boel gejournaliseerd moet worden.
Volgens mij gaat het hierbij niet om afschrijvingen, maar om een afwaardering: de actuele prijs is lager dan die in de boekhouding. Of horen afschrijvingen daar bij?quote:Op dinsdag 9 december 2008 17:24 schreef MWP het volgende:
[..]
De afschrijvingen (depreciation) valt nog wel mee;Debit afschrijvingskosten 4.470.000-3.500.000= 1.200.000 Aan afschrijving machines 1.200.000
Waarbij Afschrijving machines een contra-post van Machines is.
De post "afschrijvingskosten" vloeit uiteindelijk via de resultatenrekening van de ingehouden winsten af.
Voor de gereedschappen telt dan een ongeveer zelfde post.
Die eerste opgave vind ik nogal onduidelijk, was dit echt alle informatie die je kreeg?
Laat ik voorop stellen dat ik het sowieso erg vreemd vind om vaste activa op de balans te zetten voor hun actuele waarde in plaats van voor hun aankoopwaarde. In het uitzonderlijke geval dat de taxatie hoger zou uitvallen dan de huidige boekwaarde zou dat een herwaardering tot gevolg hebben die een toename van de ingehouden winsten veroorzaakt. Afhankelijk met de manier waarop je dat toepast, voldoe je niet aan alle principes van de GAAP en IFRS en zou je creatief bezig zijn met de boekhouding.quote:Op dinsdag 9 december 2008 17:47 schreef 33 het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het hierbij niet om afschrijvingen, maar om een afwaardering: de actuele prijs is lager dan die in de boekhouding. Of horen afschrijvingen daar bij?
En wat de afleverbon betreft, ja. Juist omdat het zo vaag is, wist ik deze niet.
De materialen worden uitgeleverd vanaf de werkplaats, met ¤ 13.123 als bedrag, en geleverd op bouwplaats. Op basis hiervan moet er een journaalpost worden opgesteld.
Bedankt nog voor je hulp!
Je weet er duidelijk meer van dan ik. Er bestaat dus een mogelijkheid dat hetgene wat hier onder komt te staan nogal onwetend overkomt. Bij deze mijn excuses; ik ben dan ook een eerstejaars.quote:Op dinsdag 9 december 2008 18:07 schreef MWP het volgende:
[..]
Laat ik voorop stellen dat ik het sowieso erg vreemd vind om vaste activa op de balans te zetten voor hun actuele waarde in plaats van voor hun aankoopwaarde. In het uitzonderlijke geval dat de taxatie hoger zou uitvallen dan de huidige boekwaarde zou dat een herwaardering tot gevolg hebben die een toename van de ingehouden winsten veroorzaakt. Afhankelijk met de manier waarop je dat toepast, voldoe je niet aan alle principes van de GAAP en IFRS en zou je creatief bezig zijn met de boekhouding.
Deze opdracht schrijft voor dat de actuele waarde van de machine en van het gereedschap moet worden opgenomen op de balans, Joost mag weten waarom maar het lijkt me niet zinvol om daar nu diepere gedachten over te ontwikkelen.
Een andere mogelijkheid is om de post Machines te crediteren met 1.200.000 en "herwaarderingskosten" te debiteren voor hetzelfde bedrag. Het is minder mooi, minder transparant en minder correct, maar dat is die hele opdracht dus het zou me niets verbazen als dit de bedoeling is![]()
Over de afleverbon: Als die bouwplaats en werkplaats eigendom zijn van hetzelfde bedrijf, dan gebeurt er dus feitelijk niets, behalve de fysieke verplaatsing van goederen maar die is niet relevant voor een boekhouding. Er zal dus wel iets anders aan de hand zijn, maar wat
Afschrijven doe je in principe omdat je de kosten voor een gebouw, machine of ander activa (geen land) over de nuttige gebruiksperiode wilt verdelen. Pas als blijkt dat de vooraf ingeschatte nuttige gebruikersperiode te lang is (en de machine korter meegaat) is het nuttig om de afschrijvingen bij te stellen om zo goed uit te komen. Hieruit volgt automatisch dat je in principe afschrijft over de boekwaarde en die is - zo bevelen de GAAP en IFRS aan - de aankoopwaarde.quote:Op dinsdag 9 december 2008 18:36 schreef 33 het volgende:
[..]
Je weet er duidelijk meer van dan ik. Er bestaat dus een mogelijkheid dat hetgene wat hier onder komt te staan nogal onwetend overkomt. Bij deze mijn excuses; ik ben dan ook een eerstejaars.
In dit geval staat de voor een jaar afgeschreven waarde van de vaste activa (machines en gereedschappen in dit geval) op de balans (31-12-2008) en gaat het dus niet om de aankoopwaarde.
In de memo wordt geformuleerd dat uit het rapport van de taxatie de actuele waarden lager blijken te zijn dan de al afgeschreven waarden (4.470.000 en 2.782.000) op de balans. In mijn ogen is dit een afwaardering en wordt er dus verlies gemaakt, waardoor ik instinctief de afwaarderingskosten zou debiteren en de posten machines en gereedschappen crediteren.
Dit wist ik dus niet zeker. Wellicht dat het handig is om het maar aan een docent te vragen.
Wat betreft de afleverbon; het lijkt er toch echt op dat het binnen het bedrijf gebeurt, waardoor het inderdaad weinig logica heeft. Ik zal het navragen.
Nogmaals bedankt.
Met verlies bedoelde ik eigenlijk de kosten die je maakt te wijten aan de afwaardering, met als gevolg de journaalpostindeling wat in mijn vorige post staat beschreven.quote:Op dinsdag 9 december 2008 19:06 schreef MWP het volgende:
[..]
Afschrijven doe je in principe omdat je de kosten voor een gebouw, machine of ander activa (geen land) over de nuttige gebruiksperiode wilt verdelen. Pas als blijkt dat de vooraf ingeschatte nuttige gebruikersperiode te lang is (en de machine korter meegaat) is het nuttig om de afschrijvingen bij te stellen om zo goed uit te komen. Hieruit volgt automatisch dat je in principe afschrijft over de boekwaarde en die is - zo bevelen de GAAP en IFRS aan - de aankoopwaarde.
Dat de actuele waarde lager blijkt te liggen dan de huidige boekwaarde (=aankoopwaarde - afschrijvingen) is eigenlijk helemaal niet zo relevant. Er wordt op dat moment namelijk geen verlies gemaakt: de machines worden immers niet verkocht. En dat maakt de opdracht zo apart want je moet (schijnbaar) "nu" verliezen nemen op iets wat in de toekomst weer aanpast. Wat doe je bijvoorbeeld als het taxatierapport van volgend jaar hoger uitvalt omdat ze een fout hebben gemaakt?
Je instinct lijkt wat betreft deze opdracht gelijk te hebben, herwaarderingskosten debiteren en de activa crediteren. Zo zal de opdracht het zonder twijfel voorschrijven (give or take de naam van de kostenpost en/of het gebruik van een contra-rekening) maar netjes is het niet
Weet niet of de vraag al door de docent behandeld is, maar voor de zekerheid nog maar ff uitlegquote:Op dinsdag 9 december 2008 16:52 schreef 33 het volgende:
Kan iemand mij helpen met het journaliseren van een tweetal financiële feiten?
Het betreft een afleverbon:
"Uitgeleverd diverse materialen vanaf werkplaats en geleverd op bouwplaats voor project ...
Contract: ...
¤ 13.123
19-12-2008 paraaf
magazijnmeester Naam en paraaf medewerker: ¤ 13.123"
Ik heb het antwoord inmiddels al achterhaald. Jouw antwoord is fout, want je moet ook het verschil in prijs in ogenschouw nemen. Ik heb uiteindelijk de vergelijking MUx/Px = MUy/Py opgelost en ingeplugd. Er komt uit dat hij 20 minuten naar Steve moet bellen en 80 naar Jill.quote:Op vrijdag 12 december 2008 13:02 schreef Finitio het volgende:
Teken een grafiekje waarin je de marginal utilities naast elkaar zet.
Wanneer de MU bij de 1 hoger is dan bij de ander zal hij voor de hogere kiezen.
Vandaar dat hij met Steve zal bellen, totdat het hem meer op gaat leveren om met Jill te bellen.
Het punt waar hij ipv met Steve met Jill gaat bellen, vind je door de marginale nutten aan elkaar gelijk te stellen:
60 - 2M = 10
M = 25
Hij zal dus 25 minuten met Steve bellen.
Dat kost hem 25 * 0,1 = 2,5 dollar
Dan heeft hij dus 3,5 dollar over om Jill te bellen, daarvoor zal hij 3,5/0,05 = 70 minuten met Jill bellen.
Ah, tuurlijk!quote:Op vrijdag 12 december 2008 15:35 schreef nickybol het volgende:
[..]
Ik heb het antwoord inmiddels al achterhaald. Jouw antwoord is fout, want je moet ook het verschil in prijs in ogenschouw nemen. Ik heb uiteindelijk de vergelijking MUx/Px = MUy/Py opgelost en ingeplugd. Er komt uit dat hij 20 minuten naar Steve moet bellen en 80 naar Jill.
Ik ben het absoluut niet met je eens, jouw idee van afwaarderen gaat uit van de verkeerde veronderstelling dat een balans de marktwaarde/waarde in het maatschappelijke verkeer moet weergeven. Hieronder geef ik aan waarom dit niet juist is.quote:Op vrijdag 12 december 2008 14:09 schreef Vincenski het volgende:
Ik wil toch nog even reageren op MWP met betrekking tot die boekhoudvraag. Je zegt dat het niet logisch is om vaste activa af te waarderen omdat het verlies bij verkoop nog niet gerealiseerd is. Maar je gaat hier voorbij aan het begrip true-and-fair view. De balans moet dus weergeven wat de waardes zijn van de onderneming in het maatschappelijk verkeer. Als je kijkt naar de bedragen die in de opgave genoemd worden:
Machines ¤ 3.500.000,00 ( actuele waarde) (prijs in boekhouding: ¤ 4.470.000)
Gereedschappen ¤ 2.000.000,00 (actuele waarde) (prijs in boekhouding: ¤ 2.782.000)
De machines staan nu voor 4470000 op de balans terwijl deze volgens taxatie nog maar 3500000 waard zijn. Als je de machines nu niet afwaardeert zou deze dus voor een te hoog bedrag op de balans staan. Makkelijker gezegd: De onderneming houdt kunstmatig zijn vermogen hoog door de machines tegen bijna een miljoen te hoog te waarderen. Dit betekent dus als er niet afgewaardeert dat de balans niet langer voldoet aan de true and fair view, de balans is nu nutteloos want het geeft niet langer meer een betrouwbaar beeld van wat de onderneming waard is. Het is dus wel degelijk belangrijk om dit dus te verwerken in de balans (jij wil misschien aandelen kopen, zou jij het dan leuk vinden als blijkt dat de onderneming onterecht de machines 1 miljoen te hoog gewaardeerd heeft, waardoor je aandelen feitelijk minder waard zijn?)
Beetje duidelijk zo het idee achter het afwaarderen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |