abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47892993
Wie kan mij vertellen wat het waarde begrip in de economie ook alweer is?
If Nissan Motorsports is Nismo, than Honda Motorsports must be Homo...
pi_47953566
Voor geschiedenis moet ik een werkstuk maken over de energiepolitiek van poetin en de verhouding die het oosten met west-europa daarmee heeft. ik heb al op het internet gezocht voor informatie hierover maar ik kan niet echt veel vinden. Wie weet misschien een paar sites?
En wat is een goede hoofdvraag voor dit onderwerp?
  dinsdag 10 april 2007 @ 11:24:16 #54
165383 BettyR
Prehistorisch plaatje
pi_48170664
Iemand die hier iets weet over orientalisme en occidentalisme en mij een voorbeeld kan geven van het hybride karakter ervan? Ben bezig met een essay hierover, informatie genoeg, maar allemaal vrij pittig en weinig geschikt voor iemand die niet bijster veel achtergrondkennis heeft over het onderwerp.
History is the "know thyself" of humanity, the self-consciousness of mankind - Johann Gustav Droysen.
pi_48382712
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 11:24 schreef BettyR het volgende:
Iemand die hier iets weet over orientalisme en occidentalisme en mij een voorbeeld kan geven van het hybride karakter ervan? Ben bezig met een essay hierover, informatie genoeg, maar allemaal vrij pittig en weinig geschikt voor iemand die niet bijster veel achtergrondkennis heeft over het onderwerp.
kijk voor een idee eens op wiki ofzo... http://nl.wikipedia.org/wiki/Ori%C3%ABntalisme... Ik weet er geen f*ck van, maar begrijp uit dit stukje al dat het hybride karakter ligt in het feit dat orientalisme niet zonder occidentalisme kan. Het een kan niet zonder het ander. Er is een spanningsveld tussen beiden. De Westerse wereld noemt de Aziatische wereld orientaals, omdat daarmee het verschil met de eigen identiteit (cultuur, gewoonten, etc.), die occidentalistisch is, aangegeven kan worden. Etcetera, etcetera...
pi_49788354
Heeft iemand enig idee hoe bij vraag 20 (EC1-2007) het antwoordmodel op ¤270 komt?

http://www.havovwo.nl/vwo/vec/bestanden/700025-1-028o.pdf
pi_49831810
Ik ben een analyse aan het maken van een databestand in SPSS. Ik moet hiervoor voor een aantal variabelen testen op de aanwezigheid van onaannemelijke waarden. Een van de variabelen is "urenwerk" oftewel het aantal uren vastgelegd in een arbeidscontract.

Is er een maximum vastgesteld over het max aan uren in een contract? Antwoorden zijn oa 42, 50, 56 & 60.

edit: gevonden

[ Bericht 11% gewijzigd door PietjePuk007 op 27-05-2007 21:25:06 ]
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  dinsdag 29 mei 2007 @ 22:28:28 #58
101634 NiekieW.
Zuipen tot we kruipen
pi_49907994
ff een klein vraagje, ik kom er zelf even niet uit, ben al te lang met 'andere' economie bezig.

stel dat het CBS berkende dat de CPI in een bepaalde maand steeg met 2% en dat die stijging uitsluitend werd veroorzaakt door een stijging van de koffieprijs. Volgens het budgetonderzoek besteedde een gemiddeld huishouden 4% van het budget aan koffie. T. Leuth echter besteedde 6% van zijn budget aan koffie.
Bereken met hoeveel procent koffie in prijs steeg
Siofok 2007!
Lloret 2006!
Wintersport 2003-2007!
pi_50049828
CPI gaat van 100 naar 102. Koffie is 4 en moet 6 worden, want 102-100=2 en 6-4=2. 50% erbij. T. Leuth is irrelevant.

Ofzoiets.
"I'm trained not to see beautiful women, because they might distract me from my mission."
pi_50697218
voor een econoom: circular city model:

p=c + (t/(n^2))
D= [(n(Pb-Pa)+(t/n)] / t
To enter or not to enter: (p-c) * D - f = 0
(prijs - cost) * demand - fixed fee = 0
n (nr of firms) = (t/f)^1/3
zo ver snap ik het, maar dan gaan ze het social optimum berekenen. Ze doen dat door de een functie de minimaliseren. Volgens de colleges:

min nf + 2n [integraal van 0 tot 0,5n] tx^2 dx

min nF + t/(12n^2)

first order constraint: n = (t/6f) ^ 1/3

Iemand enig idee waarom en hoe ze tot dit antwoord komen?? Die zou mijn held zijn
  woensdag 27 juni 2007 @ 16:36:27 #61
97111 ukga
Siewosie baas
pi_50903634

Als je deze swot matrix meot invullen, dan staan toch je kansen en sterktes door elkaar? ik snap niet helemaal hoe je het in moet vullen. (ja doe een technische opleiding en snap geen reet van economie )
pi_52985348
Ik heb een vraag (over M&O)

De vraag luidt: Op hoeveel vakantiedagen heeft de werknemer recht?

De bron die je moet gebruiken:
quote:
De rechten en de plichten van de werknemer en de werkgever vind je in drie bronnen.
a. Het Burgerlijk wetboek
b. De Collectieve arbeidsovereenkomst
c. De individuele arbeidsovereenkomst.

Stel dat in deze in deze drie bronnen, over het minimum aantal vakantiedagen het volgende is opgenomen.

In het Burgerlijk wetboek : 14 dagen
In de Collectieve arbeidsovereenkomst : 35 dagen
In de individuele arbeidsovereenkomst : 33 dagen
Dat zou dan dus 35 dagen zijn omdat dat in het CAO staat?
pi_52985498
Als je individuele afspraken maakt met de werkgever gelden die neem ik aan. Vaak wordt daarin verwezen naar de CAO maar dat hoeft niet.

33 lijkt mij
pi_53012866
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 16:36 schreef ukga het volgende:
[afbeelding]

Als je deze swot matrix meot invullen, dan staan toch je kansen en sterktes door elkaar? ik snap niet helemaal hoe je het in moet vullen. (ja doe een technische opleiding en snap geen reet van economie )
voor zover ik weet heb je gewoon 4 hokjes, jij hebt nu een hokje dat 2 betekenissen heeft (die linksboven). Niet nodig lijkt me zo........
pi_53193698
Een simpele term die ik niet in mijn boeken kon vinden

Cumulatief effect, iemand een idee wat dat inhoudt ? Kan nooit moeilijk zijn maar kan het zo snel niet vinden.

Volgens de vandale: Samenvoegend,Ophopend.

Bedoelen ze ermee het effect wat het heeft aan het einde van een periode of ed ?
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
pi_53194535
Eerste maand heb je +3.
Tweede maand heb je +2.
Derde maand heb je +7.

Het cumulatieve effect van die drie maanden is 3+2+7=12. De opeenstapeling van alle effecten in de desbetreffende periode.
"I'm trained not to see beautiful women, because they might distract me from my mission."
pi_53195073
Aha, ik zat in de juiste richting bedankt iig
pi_53219435
Hulp kan ik wel even gebruiken..

Ik moet voor mn sectorwerkstuk een interview afgeven. Het onderwerp is Dierenmishandeling & het interview gaat op de mail naar de Partij Voor De Dieren. Waarom hun? Nou, de Dierenbescherming reageert niet, de WSPA kan me niet helpen & de dierenambulance wilt ook niets laten horen.)
Iemand die me even lief wilt helpen met een paar vragen maken voor dat interview.
Deze staan al in het lijstje:

Waarvoor is de PvdD opgericht?
Wat vindt de PvdD van de dieren die buiten zonder beschutting leven?
Wat voor acties ondergaat de PvdD tegen dierenmishandeling?
Wat voor resultaten heeft de PvdD hiermee behaald?
pi_53856911
Hoe zit het ook alweer met dat LIFO-FIFO berekenen v/d waarde? Ik heb er een 'workshop' over gehad, maar heb wel even een opfrisser nodig. Gezien het feit dat ik stage loop en dus maar 1x in de week op school ben voor workshop en met de herfstvakantie er tussen kan ik het pas over 2 weken vragen, maar ik wil het nu af hebben.

Inkopen:
2 januari 2.100 stuks à ¤14,60
7 januari 1.150 stuks à ¤14,85

Verkopen:
3 januari 1.800 stuks
8 januari 2.100 stuks

Je wilt weten:
a. de waarde van de eindvoorraad volgens het fifo-systeem
b. de totaal behaalde brutowinst na de twee verkopen bij toepassing fifovoorraadwaardering
c. de waarde van de eindvoorraad volgens het lifo-systeem
d. de totaal behaalde brutowinst na de twee verkopen bij toepassing lifovoorraadwaardering
e. de waarde van de eindvoorraad wanneer de v.v.p. ¤ 14,60 is
f. het prijsverschil bij waardering volgens de v.v.p.
g. de totaal behaalde brutowinst na de twee verkopen bij toepassing van de v.v.p.
h. de waarde van de eindvoorraad volgens de vervangingswaarde.

----------------

Nu is mijn vraag niet om mijn huiswerk te maken en nummertje A t/m H in te vullen, maar misschien kan iemand een beetje uitleggen, heb namelijk 2 pagina's vol met deze waardes. Als ik er een kan lukt de rest ook.

Volgens mij was het ongeveer bij FIFO berekenen:

Het spul wat op 2 januari binnen is gekomen moet er ook weer als eerst uit. Op 3 januarie verkoop je 1800 stuks, je hebt dan dus nog 300 stuks over.

Op 7 januari koop je weer goederen 1.150. Samen met die 300 overgebleven stuks heb je dan 1450 stuks. Op 8 januari verkoop je 2100 stuks. Je hebt dan dus te weinig goederen. Hoe nu verder?
pi_53856980
Wat je zegt klopt (volgens mij) helemaal, ze hebben gewoon een waardeloos inkoopsysteem . Hebben ze geen beginvoorraad???
pi_53857371
Ah inderdaad, stond er in het klein boven.

Beginvoorraad: 1 januari - 1500 stuks a ¤14,50

Inkopen:
2 januari 2100 stuks a ¤14.60
7 januari 1150 stuks a ¤14,85

Verkopen:
3 januari 1800 stuks
8 januari 2100 stuks

De goederen zijn verkocht voor ¤24,50 per stuk excl. BTW.

----------------

Oke, ik heb dus 1500 stuks (beginvoorraad). Op 2 januari koop ik nog eens 2100 stuks, alleen dit maal voor een prijs van ¤14.60 (¤0,10 cent per stuk duurder)

Op 3 januari verkoop ik 1800 stuks, aan alleen de goederen van 1 januari heb ik dus niet gekocht. Ik leen er 300 van mijn gekochte voorraad op 2 jan. waarvan de goederen 10 cent per stuk duurder zijn. Hoe ga ik nu verder? 1500 x 14,50 + 300 x 14,60?
pi_53862604
quote:
Op donderdag 11 oktober 2007 10:11 schreef tequi3 het volgende:

Wat is je vraag nou precies ? Je doet alles goed. Stel nu weer een nieuw voorraadoverzicht samen en pak voor de nieuwe order weer de oudste goederen met prijs, kom je wat tekort ga je naar de een na oudste inkoop.
  maandag 15 oktober 2007 @ 20:47:13 #73
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_53954183
*edit* laat maar.. zie het al
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_53955654
quote:
Op donderdag 11 oktober 2007 10:11 schreef tequi3 het volgende:

Beginvoorraad: 1 januari - 1500 stuks a ¤14,50

Inkopen:
2 januari 2100 stuks a ¤14.60
7 januari 1150 stuks a ¤14,85

Verkopen:
3 januari 1800 stuks
8 januari 2100 stuks

De goederen zijn verkocht voor ¤24,50 per stuk excl. BTW.

----------------

Oke, ik heb dus 1500 stuks (beginvoorraad). Op 2 januari koop ik nog eens 2100 stuks, alleen dit maal voor een prijs van ¤14.60 (¤0,10 cent per stuk duurder)

Op 3 januari verkoop ik 1800 stuks, aan alleen de goederen van 1 januari heb ik dus niet gekocht. Ik leen er 300 van mijn gekochte voorraad op 2 jan. waarvan de goederen 10 cent per stuk duurder zijn. Hoe ga ik nu verder? 1500 x 14,50 + 300 x 14,60?
FIFO= First in First out
LIFO=Last in First out

Verklaart zich zelf, bij FIFO verkoop je dus als eerst wat je als eerst ingekocht hebt, en bij LIFO verkoop je eerst wat je als laatst ingekocht hebt.
pi_53974330
quote:
Op maandag 15 oktober 2007 20:47 schreef Maraca het volgende:
*edit* laat maar.. zie het al
Goed bezig
pi_54579484
Voortaan sticky.
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_54635849
Misschien een best simpele vraag:

Wat voor een bedrijfscultuurtype heeft de Albert Heijn en waarom:

-Rollencultuur
-Machtscultuur
-Personen cultuur
-Taakcultuur

Weet iemand dit
BlaBlaBla
pi_54710188
Ik wil een schatting maken wat er de komende 3 maanden verbruikt word, en zal dus aan moeten geven hoeveel ik wil bestellen.

De volgende gegevens heb ik: Artikel, Bestelgrootte van artikel, Verbruik per jaar.

Verbruik per jaar delen door 12 om erachter te komen wat er in een maand verbruikt word (gemiddeld).

Als ik het maandbedrag vervolgens keer 3 doe heb ik een schatting wat ik ongeveer voor de komende 3 maanden moet bestellen.

Klopt dit zo, of kun je dit niet op deze manier doen?
pi_54710316
quote:
Op maandag 19 november 2007 08:47 schreef tequi3 het volgende:
Ik wil een schatting maken wat er de komende 3 maanden verbruikt word, en zal dus aan moeten geven hoeveel ik wil bestellen.

De volgende gegevens heb ik: Artikel, Bestelgrootte van artikel, Verbruik per jaar.

Verbruik per jaar delen door 12 om erachter te komen wat er in een maand verbruikt word (gemiddeld).

Als ik het maandbedrag vervolgens keer 3 doe heb ik een schatting wat ik ongeveer voor de komende 3 maanden moet bestellen.

Klopt dit zo, of kun je dit niet op deze manier doen?
Lijkt me dat je ook iets met de bestelgrootte moet doen he
pi_54710381
Ohja, dat is wel handig inderdaad . Stel mijn bestelgrootte van een product betreft 20. Het gemiddelde verbruik per jaar betreft 15. Wat zijn de stappen die ik dan onderneem. En wat als ik meer blijk te verbruiken dan er standaard besteld wordt?
pi_54710814
quote:
Op maandag 19 november 2007 09:06 schreef tequi3 het volgende:
Ohja, dat is wel handig inderdaad . Stel mijn bestelgrootte van een product betreft 20. Het gemiddelde verbruik per jaar betreft 15. Wat zijn de stappen die ik dan onderneem. En wat als ik meer blijk te verbruiken dan er standaard besteld wordt?
Iemand? Dit is namelijk de laatste formule die ik in Excel moet zetten en dan ben ik klaar met het bestand. Geen leraar in de buurt, zit namelijk op stage.
pi_54762088
Oké, even een vraagje over de bedrijfskolom.
Een voorbeeld van de bedrijfskolom van runlederen schoenen. Kom er even niet uit
Dit is wat ik dus al heb bedacht:
boer van koeien
fabriek
winkel
consument
Is dat gewoon hoe een bedrijfskolom eruit ziet?
pi_54821472
quote:
Op woensdag 21 november 2007 15:27 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Oké, even een vraagje over de bedrijfskolom.
Een voorbeeld van de bedrijfskolom van runlederen schoenen. Kom er even niet uit
Dit is wat ik dus al heb bedacht:
boer van koeien
fabriek
winkel
consument
Is dat gewoon hoe een bedrijfskolom eruit ziet?
Ongeveer. Maar hij is niet compleet, lijkt me niet dat de koeien direct van de boer naar de fabriek gaan. De consument mag je weglaten.
pi_55899531
Ik ben nu bezig met een engels presentatie met als onderwerp
Management Information Systems,
goede bronnen kan ik helaas niet vinden, wie kan mij helpen?
pi_55971715
Weet iemand waar ik Burgerlijk Wetboek 6 Titel 13 kan vinden ? Het gaat hier om de nieuwe wetten van de personenvennootschappen.
pi_56004911
Ik zit met een mutatie verkoop probleem, normaal is het bij een product verkoop:

(130 Debiteuren)
860 Rabatten en kortingen
(166 aan te betalen btw hoog)
840 aan Opbrengst verkopen
800 Fabricage kostprijs
134 aan Nog te verzenden facturen
820 Toeslag verkoopkosten
498 aan Overboekingsrekening rubriek 4

Maar, hoe zit dit als je bijv. een hotelkamer betaald?
Je hebt dan namelijk niet meer de rekening fabricage kostprijs, maar nog wel een rekening opbrengst hotelkamer verkopen.

Hoe ziet de journaalpost er in dat geval dan uit?
BlaBlaBla
pi_56005650
gewoon

Bank
@ Omzet
@ Te betalen BTW
pi_56006582
Is er dan geen opbrengsten hotel verhuur?
BlaBlaBla
pi_56006816
quote:
Op zondag 13 januari 2008 20:13 schreef Soldier2000 het volgende:
Is er dan geen opbrengsten hotel verhuur?
Dat is "Omzet"
pi_56075782
Iemand bekend met prijspolitiek? (commerciële en economische vorming)

Welke van de 3 te onderscheiden (full-line pricing, price-lining en loss-leader pricing) is van toepassing op een supermarkt? Price-lining valt naar mijn mening af aangezien weinig tot geen artikelen uit assortiment voor dezelfde prijs wordt aangeboden. Indien je de keuze weet graag ondersteunen met voorbeelden. Mijn dank is groot!
pi_56100675
Niemand?
pi_56236031
Ik moet opgaven maken voor Economie, maar kom er weinig wijs uit.

Gegeven:

Sector Jaar 1 (x¤1 miljard) Groei in jaar 2 t.o.v. jaar 1 (in procenten)
Industrie 90,3 +3,0
Transport 38,3 +5,0

Opgave: Bereken de procentuele groei van de gezamenlijke netto toegevoegde waarde van de sectoren industrie en transport (in één decimaal nauwkeurig).

Ik kwam niet verder dan 3% + 5% is 8%

Verder nog een opgave waar ik ook niet verder mee kom:

Ondanks de groei in de sector landbouw, nam de werkgelegenheid in die sector met 1% af. De oorzaak van deze ontwikkeling is de groei van de arbeidsproductiviteit.

Opgave: Bereken met hoeveel procent de arbeidsproductiviteit in de s e sector landbouw gestegen is (in één decimaal nauwkeurig).

Hier kwam ik helemaal niet uit, ik kom er niet uit met deze beperkte gegevens.
pi_56276503
Ik zat wat oude tentamenvragen van Logistiek Management door te kijken en toen kwam ik bij de volgende vraag:

Een bepaalde winkel in Hengelo verkoopt kleding die in China wordt gemaakt. De nieuwe zomercollectie voor 2006 wordt in augustus 2005 besteld en in maart 2006 geleverd. Nabestellen is niet mogelijk als gevolg van de lange levertijd. De winkel kan van een bepaald type T-shirt (maat M) een willekeurig veelvoud van 20 stuks bestellen met een maximum van 160 stuks. De winkelier schat de vraag (D) naar dat specifieke model T-shirt (maat M) als volgt in:

Vraag 20 40 60 80 100 120 140 160
Kans 0.1 0.15 0.3 0.2 0.15 0.05 0.03 0.02
Een T-shirt wordt ingekocht voor 7 euro, terwijl de verkoopprijs 15 euro bedraagt. T-shirts die over zijn aan het eind van het seizoen worden aan een opkoper verkocht voor 1 euro per stuk.
Wanneer marginale analyse wordt gebruikt om de optimale bestelhoeveelheid voor dit specifieke T-shirt te bepalen, dan is de optimale bestelhoeveelheid de kleinste waarde van q waarvoor
A: P(D <= q) => 7/15
B: P(D <= q) <= 8/15
C: P(D <= q) => 4/7
D: P(D <= q) => 3/4

Wat houdt marginale analyse in en hoe pas ik dat toe voor deze opgave?
pi_56685233
weet iemand misschien wat het begrip mobiliteitscentra inhoud.. ik kan het niet vinden op internet.
  zaterdag 16 februari 2008 @ 00:45:52 #95
29114 Artificial_M
De laatste der kunstmatigen...
pi_56763893
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 15:48 schreef warchaser44 het volgende:
weet iemand misschien wat het begrip mobiliteitscentra inhoud.. ik kan het niet vinden op internet.
Had ongv. 2 minuten nodig om de volgende informatie te vinden op het wereldwijde web
quote:
België beschikt over drie centra die de verkeersstromen beheren. Deze centra zijn verdeeld volgens de drie gewesten:

Vlaams Verkeerscentrum (gevestigd in Wilrijk, Antwerpen)
Brussels Mobiliteitscentrum Mobiris (in het CCN-gebouw aan het Noordstation)
Waals Verkeerscentrum Perex (te Daussoulx, Namen)
In het Vlaams Verkeerscentrum en in Perex is steeds een permanentie van de federale politie aanwezig. Zij houden samen met een team van operatoren hoofdzakelijk de autosnelwegen in de gaten. Dit gebeurt essentieel met automatische detectiecamera’s, alarmen via tellussen, meldingen op de noodtelefoons en andere oproepen.

Het Brussels Mobiliteitscentrum daarentegen controleert vooral de Brusselse stadstunnels (naast een klein stuk snelweg en een aantal andere gewestwegen). Zij werkt daarvoor in belangrijke mate samen met de Brusselse lokale politie.

De drie centra verspreiden de actuele verkeersinformatie via de media en verzorgen wegeninfo (zoals files, werken en omleidingen) op de eigen website.
Ik denk dat daaruit redelijk blijkt wat mobiliteitscentra (= meervoud van mobiliteitscentrum) zijn
pi_56764171
ik had het al gevonden... toch bedankt
  zaterdag 16 februari 2008 @ 01:09:27 #97
29114 Artificial_M
pi_56764210
Het is lang geleden maar we gaan het proberen:
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 22:05 schreef Kevin1Bravo het volgende:
Ik moet opgaven maken voor Economie, maar kom er weinig wijs uit.

Gegeven:

1
2
3
Sector    Jaar 1 (x¤1 miljard)   Groei in jaar 2 t.o.v. jaar 1 (in procenten)
Industrie       90,3                                         +3,0
Transport       38,3                                         +5,0

Opgave: Bereken de procentuele groei van de gezamenlijke netto toegevoegde waarde van de sectoren industrie en transport (in één decimaal nauwkeurig).

Ik kwam niet verder dan 3% + 5% is 8% :?
In jaar 1 was de gezamelijke NTW -> 90,3 + 38,3 = 128,6
Industrie (90,3) groeit met 3% -> 90,3 x 1,03 = 93,009
Transport (38,3) groeit met 5% -> 38,3 x 1,05 = 40,215
In jaar 2 is dus de gezamelijke NTW -> 93,009 + 40,215 = 133,224

1% van 128,6 (NTW Jaar1) = 1,286
133,224 / 1,286 = 103,59 -> Dat wil zeggen de procentuele groei van de gezamenlijke NTW is 3,6%
quote:
Verder nog een opgave waar ik ook niet verder mee kom:

Ondanks de groei in de sector landbouw, nam de werkgelegenheid in die sector met 1% af. De oorzaak van deze ontwikkeling is de groei van de arbeidsproductiviteit.

Opgave: Bereken met hoeveel procent de arbeidsproductiviteit in de s e sector landbouw gestegen is (in één decimaal nauwkeurig).

Hier kwam ik helemaal niet uit, ik kom er niet uit met deze beperkte gegevens.
In deze opgave gaat het om de sector landbouw maar deze sector komt niet terug in het schema wat je hier presenteert (vergeten wellicht?). Cijfers van de sector landbouw zijn echter wel nodig om deze opgave op te lossen, dus ik zal de gevens van de sector Industrie gebruiken zodat je een idee krijgt hoe je deze opgave kunt aanpakken.

Omdat we met procenten werken is het makkelijk om even voor het gemak aan te nemen dat er 100 mensen in de sector industrie werkten in jaar 1 (puur fictief)
Deze 100 mensen waren samen verantwoordelijk voor een NTW van 90,3 miljard.
Dit wil zeggen dat 1 persoon verantwoordelijk is voor 0,903 miljard.
In jaar 2 is de werkgelegenheid gedaald met 1%, er zijn nu dus nog maar 99 mensen actief in de sector industrie.
Deze 99 mensen zijn samen verantwoordelijk voor een NTW van 93,009 miljard.
Dit wil zeggen dat 1 persoon verantwoordelijk is voor 0,93009 miljard.

Het procentuele verschil tussen 0,903 en 0,93009 =
hetzelfde als het procentuele verschil tussen 903 en 930,09
1% van 903 = 9,03
930,09 / 9,03 = 103

Arbeidsproductiviteit ten opzichte van het vorige jaar is 103%...
Er is dus sprake van een stijging van de arbeidsproducitiveit de sector industrie van 3%

---

Nog vragen?
  zaterdag 16 februari 2008 @ 01:12:54 #98
29114 Artificial_M
pi_56764250
quote:
Op maandag 19 november 2007 09:06 schreef tequi3 het volgende:
Je moet ook kijken naar de houdbaarheid van het te bestellen product...
pi_56892603
Ben wiskunde aan het leren, alleen ik ben blijven steken bij een aardig belangrijke vraag (Kansberekenen)

Van de nederlandse jongeren tot 18 jaar is 13% wel eens op wintersport geweest. Bereken, in 4 decimalen nauwkeurig, de kans dat van 10 willekeurig gekozen jongeren tot 18 jaar:
A) niemand op wintersport is geweest
B) hoogstens 2 op wintersport zijn geweest

In 30 groepen van elk 10 jongeren tot 18 jaar wordt gevraagd of ze wel eens op wintersport zijn geweest.
C) Bij hoeveel van deze groepen verwacht je dat er 3 of 4 jongeren wel eens op wintersport zijn geweest. Schrijf de berekening op.

A: 13% wel eens op wintersport, dus 87% niet op wintersport geweest. Dan blijf ik steken
B) eh..
C) juist

En ja, ik heb het hele verdomde hoofdstuk al doorgelezen en ik kan geen soortgelijke vraag vinden en ik zuig in wiskunde
pi_56899023
A) 0.87^10
B) 0.87^10 + (0.87^9*0.13) + (0.87^8*0.13^2)

Denk ik. C moet ik nog even over nadenken. Weer een tijdje geleden dat ik wiskunde heb gehad.
pi_56899064
C) ((0.87^7*0.13^3)+(0.87^6*0.13^4))*30
pi_56899340
Dat zeg ik, gamma
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')