abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65165434
[quote]Op zondag 18 januari 2009 09:38 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik had 2 vraagjes wat betreft een micro - economics examen 1e jaars 'economics'. Deze vragen lijken vrij simpel, alleen moeten ze erg uitvoerig worden beantwoord, en niet worden afgecheept met 2 zinnetjes zeg maar.

1.Using indifference analysis, show how a rational consumer may distribute his/her expenditure in order to maximise utility. Derive an Income Consumption (Engel) Curve. What is implied if the Engel curve is downward sloping?

De consumer spreidt zijn inkomen over verschillende goederen. Het enige dat voor hem telt is z'n nut, dus wil hij een zo hoog mogelijke indifferentiecurve bereiken. Omdat goederen verschillende prijzen hebben houdt hij daar rekening mee via een budget constraint. De optimale consumptiebundel (waarbij zn nut dus maximaal is) vind je bij de hoogste indifferentiecurve die binnen de mogelijkheden van de consument (dus binnen of tegen de budget constraint) ligt. Hier is de helling van de budgetconstraint gelijk aan die van de indifferentiecurve (MRS). Ofwel hij heeft hier precies evenveel van het ene product voor het andere over, als dat het hem kost.
Voor de Engel curve maak je op soortgelijke wijze een afweging tussen inkomen (Y) en een bepaald goed.
Als de engel curve daalt heb je te maken met een inferieur goed, als je meer gaat verdienen ga je juist minder van dit product kopen. Van normale goederen ga je meer consumeren als je inkomen stijgt.

2.Many governments pursue policies designed to affect the level of competition in the economy. Use your knowledge of the theory of the firm to explain why this might be the case. Is more competition always the best option to choose?

Als een bedrijf market power heeft is het in staat prijzen boven de MC te vragen, dit zorgt voor minder efficientie dan bij volledige concurrentie (er is dan minder totaal surplus, ofwel een deadweight loss).

En ze bedoelen hier policies in een aantal sectoren waarschijnlijk.

Hoop dat je hier iets aan hebt, misschien zegt het je allemaal niets
  zondag 18 januari 2009 @ 12:41:03 #277
148823 znarch
ondertitel
pi_65166713
Ik heb een vraagje over het rekenen met SERVQUAL en SERVPERV.

Ik heb de volgende info:
Onderwerp x (weging 0.2)

Should verwachting: 8
Would verwachting: 6
Perceptie: 6

Hoe bereken ik dit nu ?
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
  maandag 19 januari 2009 @ 14:49:07 #278
144084 Schuttingbeer
IBTL Special Ops
pi_65208831
Hopen dat ie niet zo dicht is:

Bedrijfskunde

Ik ben de naam van een theorie/model vergeten;

Producten worden op kleur ingedeeld in een matrix van 2x2, waarbij elk van de 4 vlakken een eigen kleur krijgt. Ik geloof dat het Wit, Bruin, Blauw en Rood zijn, maar Geel kan ook. De matrix verdeelt producten als luxe product - geen luxe product, en of het frequent wordt gekocht of zelden. Brood zou bijvoorbeeld een product zijn dat in het vlak dat 'geen luxe' en 'frequente aanschaf' vertegewoordigd vallen.

Hoe heet deze theorie/model en/of welke knakker heeft het bedacht??
Wie, ik?
pi_65214350
quote:
Op zondag 18 januari 2009 11:50 schreef Finitio het volgende:
[quote]Op zondag 18 januari 2009 09:38 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik had 2 vraagjes wat betreft een micro - economics examen 1e jaars 'economics'. Deze vragen lijken vrij simpel, alleen moeten ze erg uitvoerig worden beantwoord, en niet worden afgecheept met 2 zinnetjes zeg maar.

1.Using indifference analysis, show how a rational consumer may distribute his/her expenditure in order to maximise utility. Derive an Income Consumption (Engel) Curve. What is implied if the Engel curve is downward sloping?

De consumer spreidt zijn inkomen over verschillende goederen. Het enige dat voor hem telt is z'n nut, dus wil hij een zo hoog mogelijke indifferentiecurve bereiken. Omdat goederen verschillende prijzen hebben houdt hij daar rekening mee via een budget constraint. De optimale consumptiebundel (waarbij zn nut dus maximaal is) vind je bij de hoogste indifferentiecurve die binnen de mogelijkheden van de consument (dus binnen of tegen de budget constraint) ligt. Hier is de helling van de budgetconstraint gelijk aan die van de indifferentiecurve (MRS). Ofwel hij heeft hier precies evenveel van het ene product voor het andere over, als dat het hem kost.
Voor de Engel curve maak je op soortgelijke wijze een afweging tussen inkomen (Y) en een bepaald goed.
Als de engel curve daalt heb je te maken met een inferieur goed, als je meer gaat verdienen ga je juist minder van dit product kopen. Van normale goederen ga je meer consumeren als je inkomen stijgt.

2.Many governments pursue policies designed to affect the level of competition in the economy. Use your knowledge of the theory of the firm to explain why this might be the case. Is more competition always the best option to choose?

Als een bedrijf market power heeft is het in staat prijzen boven de MC te vragen, dit zorgt voor minder efficientie dan bij volledige concurrentie (er is dan minder totaal surplus, ofwel een deadweight loss).

En ze bedoelen hier policies in een aantal sectoren waarschijnlijk.

Hoop dat je hier iets aan hebt, misschien zegt het je allemaal niets
Bedankt, ik zal het even uitzoeken en laat je het later even horen, heb woensdag/donderdag nog 2 andere examens. Wat betreft nu zal ik spoedig even zien hoe ik dat ' dead weight loss ' kan tekenen. Volgens mij moet dat zelfs te tekenen zijn met een aantal simpele S/D lijntjes
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_65217707
quote:
Op maandag 19 januari 2009 17:05 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Bedankt, ik zal het even uitzoeken en laat je het later even horen, heb woensdag/donderdag nog 2 andere examens. Wat betreft nu zal ik spoedig even zien hoe ik dat ' dead weight loss ' kan tekenen. Volgens mij moet dat zelfs te tekenen zijn met een aantal simpele S/D lijntjes
Klopt je kunt dat (iig voor een monopolie) makkelijk tekenen met S/D/MR curves.
Succes met je tentamens!
pi_65281856
Ik ben momenteel bezig met een DRP opgave van een oefententamen. Hierbij is er een centraal magazin in Amersfoort en een distributiecentrum in Zwolle en Veldhoven. Ik weet de brutobehoefte van de dc's en hun veiligheidsvoorraad, levertijd en bestelhoeveelheid.

Nu heb ik voor deze dc's een bestellingsplanning gemaakt en wordt er gevraagd naar de bruto behoefte van het centraal magazijn in een bepaalde week. Is dit dan de som van de bruto behoeften in de dc's van die week of is dit de som van de geplande bestellingen van de dc's in die week?
pi_65290895
Een vraagje,

Moet handelskorting (toegestane korting) in een journaalpost worden berekent?
pi_65291022
Weet iemand bovenstaande vraag, want het is dringend!
  donderdag 22 januari 2009 @ 22:44:15 #284
192856 -SG-
PSV Eindhoven!
pi_65332720
Wat is een ander woord voor 'voorfinanciering BTW'
A little knowledge is a dangerous thing.
  donderdag 22 januari 2009 @ 22:52:18 #285
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_65333033
voordruk
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  donderdag 22 januari 2009 @ 22:55:11 #286
192856 -SG-
PSV Eindhoven!
pi_65333136
Nee iets met Te ond.... BTW maar ik kan het niet lezen.. Handschrift leraar .
A little knowledge is a dangerous thing.
  donderdag 22 januari 2009 @ 23:02:05 #287
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_65333405
http://books.google.com/books?id=xGU-5lJBpuEC&printsec=frontcover&dq=omzetbelasting&ei=YOx4SYL3FJWyyQS4kNSwBg&hl=nl

Voordruk/voorbelasting zijn toch de termen waar de fiscalist over praat. Met 'te ond...' zou ik zo niets verzinnen. Van de fiscus te ontvangen BTW wellicht?
pi_65333895
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 22:55 schreef -SG- het volgende:
Nee iets met Te ond.... BTW maar ik kan het niet lezen.. Handschrift leraar .
Te vorderen?
pi_65401152
2.The UK Government tends to levy relatively high indirect taxes on goods and services that are in inelastic demand. Explain, with examples, why this might be the case.

Het uitleggen van deze vraag is niet zo moeilijk, immers als een goed inelastisch is, zal de percentuele prijs verandering niet zo veel veranderen t.o.v de vraag. Ze krijgen dus meer geld binnen. Maar je mag toch niet zeggen dat de overheid 'dus' taxes omhoog flikkert om geld te ontvangen? Op goederen zoals cigarettes/alcohol/petrol enzo?

Ik bedoel, het zeggen van 'het tegengaan van het stimuleren' van die bepaalde producten lijkt me geen goede uitleg. Iedereen weet wel beter.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
  zondag 25 januari 2009 @ 22:16:02 #290
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_65401226
quote:
Op zondag 25 januari 2009 22:13 schreef sitting_elfling het volgende:
Maar je mag toch niet zeggen dat de overheid 'dus' taxes omhoog flikkert om geld te ontvangen?
Waarom niet?
pi_65402294
quote:
Op zondag 25 januari 2009 22:16 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Waarom niet?
Basically omdat onze professor zegt dat dat niet mag. Als ze hier in de UK taxes omhoog gooien voor sigaretten is dat om het rook gedrag tegen te gaan niet om extra geld te verdienen. Als ze de taxes omhoog gooien op het openbaar vervoer hier, de tube enzo, is dat om mensen te stimuleren te lopen en de fiets te gebruiken ipv openbaar vervoer. Etc.

Overigens is die vraag een examen vraag voor 1e jaars universitair in UK studie economics,
  zondag 25 januari 2009 @ 22:50:45 #292
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_65402667
quote:
Op zondag 25 januari 2009 22:41 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Basically omdat onze professor zegt dat dat niet mag. Als ze hier in de UK taxes omhoog gooien voor sigaretten is dat om het rook gedrag tegen te gaan niet om extra geld te verdienen. Als ze de taxes omhoog gooien op het openbaar vervoer hier, de tube enzo, is dat om mensen te stimuleren te lopen en de fiets te gebruiken ipv openbaar vervoer. Etc.
Dat werkt natuurlijk alleen maar bij elastische vraag.
pi_65403487
quote:
Op zondag 25 januari 2009 22:50 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Dat werkt natuurlijk alleen maar bij elastische vraag.
Mja, maar wat betreft de vraag die ik stelde, cigaretten/alcohol/petrol etc. is allemaal inelastich
Overigens is het in nederland ook zo op de universiteit dat je seen examens heb? ik heb hier gewoon al het examen van micro economie voor mn neus liggen met 5 vragen waar ik er 4 van moet maken, en dat desbetreffende examen moet ik komende dinsdag beantwoorden.
  zondag 25 januari 2009 @ 23:23:35 #294
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_65403950
quote:
Op zondag 25 januari 2009 23:12 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Overigens is het in nederland ook zo op de universiteit dat je seen examens heb? ik heb hier gewoon al het examen van micro economie voor mn neus liggen met 5 vragen waar ik er 4 van moet maken, en dat desbetreffende examen moet ik komende dinsdag beantwoorden.
Nee, wel eens thuiswerkopdrachten die geheel of gedeeltelijk het tentamen vormen.
pi_65404511
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 18:13 schreef devuser_250 het volgende:
Een vraagje,

Moet handelskorting (toegestane korting) in een journaalpost worden berekent?
Misschien iets te laat, maar bedoel je gewoon rabatten?
Als je de verkopende partij bent wel ja.

Maar als jij het ontvangt hoef je daarover niets te vermelden
  zondag 25 januari 2009 @ 23:41:32 #296
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_65404618
Op http://books.google.com/books?lr=&hl=nl&q=inelastic-demand+indirect-tax&btnG=Boeken+zoeken staat ook nog wel wat.
Een van de gedachten die ik tegenkwam was dat je bij inelastische vraag door een indirecte belasting de prijs opdrijft. Daardoor zal de vraag afnemen, hoewel slechts gering natuurlijk.
  maandag 26 januari 2009 @ 00:21:18 #297
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_65406083
quote:
Op zondag 25 januari 2009 22:13 schreef sitting_elfling het volgende:
2.The UK Government tends to levy relatively high indirect taxes on goods and services that are in inelastic demand. Explain, with examples, why this might be the case.

Het uitleggen van deze vraag is niet zo moeilijk, immers als een goed inelastisch is, zal de percentuele prijs verandering niet zo veel veranderen t.o.v de vraag. Ze krijgen dus meer geld binnen. Maar je mag toch niet zeggen dat de overheid 'dus' taxes omhoog flikkert om geld te ontvangen? Op goederen zoals cigarettes/alcohol/petrol enzo?

Ik bedoel, het zeggen van 'het tegengaan van het stimuleren' van die bepaalde producten lijkt me geen goede uitleg. Iedereen weet wel beter.
Bij goederen met een relatief inelastische vraag is de deadweight loss van een tax lager dan bij goederen met een relatief elastische vraag. Het taxeren van relatief inelastische goederen is dus minder marktverstorend: dit zie je ook, want de vraag blijft nagenoeg hetzelfde.
pi_65406102
Op een gegeven moment kan een inelastisch goed natuurlijk ook elastisch worden...

Dus lijkt me gewoon goed
quote:
Op zondag 25 januari 2009 22:41 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Overigens is die vraag een examen vraag voor 1e jaars universitair in UK studie economics,
pi_65407538
quote:
Op maandag 26 januari 2009 00:21 schreef nickybol het volgende:

[..]

Bij goederen met een relatief inelastische vraag is de deadweight loss van een tax lager dan bij goederen met een relatief elastische vraag. Het taxeren van relatief inelastische goederen is dus minder marktverstorend: dit zie je ook, want de vraag blijft nagenoeg hetzelfde.
Klopt. Bij ons wordt dat trouwens the excess burden of tax genoemd,
deadweight loss wordt meer gebruikt in verband met monopolies, maar zelfde idee natuurlijk.
  maandag 26 januari 2009 @ 02:09:28 #300
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_65408387
Ik zit zelf op een Amerikaanse universiteit, en hier wordt vooral de term deadweight loss gebruikt. Excess burden of tax wordt ook wel gebruikt, maar niet zoveel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')