Misschien is het toch wel de moeite waard. Natuurlijk ziet een lactatiekundige liever dat je doorgaat dan stopt, maar in principe zijn ze er om advies te geven over de huidige situatie. Dus ook over hoe te stoppen bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 5 juli 2006 16:38 schreef CrazyMoon het volgende:
ow, en over de lactatiedeskundige. Nee, ik heb daar nog geen contact mee gehad omdat ik dus nog heel erg twijfel over borstvoeding geven. Mijn kraamverzorgster vertelde me dat die deskundigen graag willen dat je er voor 100% achter staat, en ja.. dat sta ik dus niet
Tnx!!quote:Op woensdag 5 juli 2006 16:55 schreef nebelung het volgende:
Vampje! In het vorige topic had ik voor iemand anders een de rekensom gemaakt die je kan hanteren voor de hoeveelheid.
Hier: borstvoeding deel 14
Die zag ik over het hoofd. Je moet wel zorgen dat als je straks nog meer kolft, dat de nieuwe melk (zeg maar) op precies dezelfde temperatuur is als de melk die al in de koelkast stond.quote:Op woensdag 5 juli 2006 16:23 schreef vamperotica het volgende:
Ow ja.... Nog een vraagje...
Ik heb net, na een voeding, 80 ml/cc (???) afgekolfd, maar met 120 is t flesje mooi vol... Als ik straks nog wat meer probeer, kan ik dat dan gewoon bij de al afgekolfde melk doen?
vamp ik doe het in van die zakjes die ik bij de borstvoedingswinkel bestel, merk Lansinoh. ben ik heel tevreden over. ze hebben er trouwens ook leuke bv-shirts (daar mag ik er van mezelf altijd 1 van bestellen als ik weer een voorraad zakjes bestel.quote:Op woensdag 5 juli 2006 16:49 schreef vamperotica het volgende:
[..]
Uhm... zo ver was ik nog niet met voor uit denken!!!![]()
![]()
ff kijken of ik een bakje kan vinden....
Tips anyone??
En dat is zonder jouw instemming?? Dan zou ik zeker mijn mond niet houden, sorry.quote:Op donderdag 6 juli 2006 12:17 schreef Randa_v het volgende:
Ik zat me gisteren bij het KDV een beetje te ergeren. Merlijn sliep ook daar beter, net als hij sindskort ook thuis doet. Hij krijgt alleen op het KDV flesvoeding naast de borstvoeding. Meerendeel gelukkig nog borstvoeding. Nou zeiden ze dat dat komt omdat zijn maagje voller is. O ja, ik zou bijna zeggen dat dus borstvoeding vult niet genoeg. Toch knap dat hij thuis nu ook zo goed slaapt overdag op alleen borstvoeding.Ik heb maar niks gezegd
Pump in Style hoor ik al jaren goede verhalen over iddquote:Op donderdag 6 juli 2006 21:44 schreef nebelung het volgende:
Over de Isis Q hoor ik goede verhalen ET!Geen eigen ervaring verder.
Ook over de Medela Pump in style Advanced voor echt full-time kolvende moeders hoor ik veel goeds.
Dat was degene die ik een paar weken had gehuurdquote:Op donderdag 6 juli 2006 22:11 schreef Lois het volgende:
Ik heb een Ameda, electrische pomp en ben daar altijd zeer tevreden mee geweest.
mja, true, maar hij mag dus 1 maal per etmaal 6 uur doorslapen he? en zoals nu ligt hij zo diep in slaap dat ik vermoed dat hij nu die 6 uur wil pakken.. dus gisteren heb ik hem tot max 4 uur laten doorslapen.quote:Op dinsdag 11 juli 2006 08:47 schreef Belana het volgende:
Nana, na de kraamweek mag je op verzoek voeden toch? alleen die eerste 10 dagen ofzo moet je ze om de 3 uur wakker maken dacht ik? Ik vond het iig heerlijk om op verzoek te kunnen gaan voeden. en tja, dat is dan soms om de 4 uur en soms om de 2, maar zo regelt Daniel wel zelf de toevoer
Is hij van normaal gewicht? Niet te licht, maar ook niet heel zwaar? Dan kan je het gerust loslaten hoorquote:Op dinsdag 11 juli 2006 08:41 schreef nanalune het volgende:
Danël heeft zijn prille ritme gisteren en vannacht weer verlaten.. gisteren zou hij , als het aan hem lag maar om de 4 uur komen, maar vannacht kwam hij om de 2 / 3 uur ..
Wat is nu handig? om de drie uur wakker maken , en hem daarmee vermoeien in de hoop dat hij vannacht wat langer slaapt of mezelf helemaal loslaten en op verzoek voedenmoeilijk hoor...
Aan het clusteren, lekker bij mamma sabbelen. Ik denk dat het meer mamma honger is dan echte honger.quote:Op dinsdag 11 juli 2006 14:08 schreef vamperotica het volgende:
Hier wordt t miniminimannetje 's avonds erg onrustig..
En lijkt dan heel erg hongerig. Maar na een paar slokjes valt ie dan weer in slaap.Om na en minuut of 10 weer erg " hongerig" wakker te worden.
Ik begin me soms af te vragen of ik later op de dag nog wel genoeg melk heb.... Net of er 's morgens een standaard voorraadje melk wordt aangemaakt wat naarmate de dag vordert gewoon opgeslurpt wordt en dan 's avonds helaas pindakaas...Borst leeg....
Bekend verhaal. Veel vrouwen gaan zich dat afvragen. Helaas ontstaat hier vaak de fabel 'ik heb geen melk genoeg' door.quote:Op dinsdag 11 juli 2006 14:08 schreef vamperotica het volgende:
Hier wordt t miniminimannetje 's avonds erg onrustig..
En lijkt dan heel erg hongerig. Maar na een paar slokjes valt ie dan weer in slaap.Om na en minuut of 10 weer erg " hongerig" wakker te worden.
Ik begin me soms af te vragen of ik later op de dag nog wel genoeg melk heb.... Net of er 's morgens een standaard voorraadje melk wordt aangemaakt wat naarmate de dag vordert gewoon opgeslurpt wordt en dan 's avonds helaas pindakaas...Borst leeg....
Doe ik precies het zelfde, sinds een week of 8 geloof ik!! Soms is mijn bed ook nat (nouja, een beetje dan). Ik denk dat je er weinig mee hoeft te doen, sommigen zeggen dat je verse colostrum uit kunt smeren over je tepel....quote:Op dinsdag 11 juli 2006 17:05 schreef Moonah het volgende:
Dames, ik lees net op een babysite dat je met 6 maanden colostrum kunt lekken. Nu ben ik bijna 27 weken en ik heb dat dus al veel langer. Niet dat het echt lekt, het is meer opgedroogd, soort van korstjes in mijn tepels. Op die site staat dagelijks meermalen wassen met wate, maar daar gaat het bij mij niet van weg. Ik peuter die korstjes meestal voorzichtig los.
Iemand advies?
Lekker laten zitten en niet meer of minder wassen dan je normaal gesproken doet. Bij mij hielp het spul trouwens geweldig tegen de tepelkloofjes die ik vanaf het begin af aan had.quote:Op dinsdag 11 juli 2006 17:05 schreef Moonah het volgende:
Dames, ik lees net op een babysite dat je met 6 maanden colostrum kunt lekken. Nu ben ik bijna 27 weken en ik heb dat dus al veel langer. Niet dat het echt lekt, het is meer opgedroogd, soort van korstjes in mijn tepels. Op die site staat dagelijks meermalen wassen met wate, maar daar gaat het bij mij niet van weg. Ik peuter die korstjes meestal voorzichtig los.
Iemand advies?
Niet eruit peuteren dus...quote:Op dinsdag 11 juli 2006 17:26 schreef owlet het volgende:
[..]
Lekker laten zitten en niet meer of minder wassen dan je normaal gesproken doet. Bij mij hielp het spul trouwens geweldig tegen de tepelkloofjes die ik vanaf het begin af aan had.
Als iemand dat doet getuigt het van weinig respect voor het kind vind ik. Omdat de beslissing bij het kind moet liggen en niet bij de moeder. Daar ben ik het dus wel mee eens. Maar de algemene gedachte bij mij schoonfamilie lijkt te zijn dat je na het jaar geen BV meer geeft.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 22:55 schreef Tamea het volgende:
Op zich vind ik dat nog niet zo'n gekke gedachte. Tuurlijk is het gewoon goed voor het kind, maar je ziet dat sommigen het bij hun laatste kindje zo lang mogelijk proberen te rekken en dan denk ik wel dat die moeders het toch ook voor zichzelf doen.
Hier moest ik toch even heel hard om lachen hoor.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 23:25 schreef bixister het volgende:
wat is dan die pannenkoek/hamburger methode? ik kan me er niks bij voorstellen eigenlijk. oprollen? dubbelvouwen?
ja sorry, ik niet, vandaar.quote:Op zondag 16 juli 2006 15:32 schreef dutchie het volgende:Hier moest ik toch even heel hard om lachen hoor.Ik zag het al helemaal voor me.
het gaat nog sneller dan ik dacht!quote:Cas is nu 32 1/2 week
quote:Op maandag 17 juli 2006 06:41 schreef Belana het volgende:
net viel ie van de borst af en de melk liep langs zijn wang, dat vind ik zo mooi om te zien
Daar mag je zeker wel een beetje trots op zijn!quote:Op maandag 17 juli 2006 09:26 schreef Belana het volgende:
dus ben ook beetje trots op mezelf dat ik het vol gehouden heb
Ik ook. En de melk begint uit mijn borsten te lopen zo snel Ive gaat huilen!quote:Op dinsdag 18 juli 2006 09:23 schreef dutchie het volgende:
(..) Soms word je 's ochtends wakker met een goed natte plek eronder.
Dan kan het nog wel zuigbehoefte zijn natuurlijk. D'r gaat toch zekers ook niets boven een tepel om op te zuigenquote:Op woensdag 19 juli 2006 12:37 schreef vamperotica het volgende:
Als er iets in zn mond komt wat geen tiet is, wordt ie boos en spuugt ie t uit
Ik wist ook niet dat tepels bij él-ke beweging gebruikt werden totdat ik er spruw aan had. Of dat er nog huisartsen zijn die geen ruk afweten van bv en ronduit beweren dat spruw niet bestaat (nee, ik kauw voor de lol elke voeding door een zakdoek heen, aandacht!)quote:Op donderdag 20 juli 2006 22:16 schreef Leah het volgende:
Inbinden wordt (weer) gedaan om stuwing tegen te gaan idd.
Maar dat wil je helemaal niet met een bo. Warm houden helpt idd.
Sterkte Belana! Totdat ik zelf een borstonsteking kreeg kon ik me niet voorstellen dat tieten zo verschrikkelijk zeer konden doen...
welkom hier marit.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 09:45 schreef marit1978 het volgende:
Ondanks dat ik vanuit organisatie BV als éérste voedingsoptie moet aanbevelen,
(en ik daar heel reeel in blijf gelukkig) weet ik echt niet hoe ik dat bij mijn kindje zou doen hoor!
Het lijkt me lastig om iets aan te moeten bevelen als je zelf niet weet of je er wel achterstaat. Krijg je vanuit je organisatie wel goede voorlichting over borstvoeding en hoe je een moeder daarin het beste kunt begeleiden ?quote:Op vrijdag 21 juli 2006 09:45 schreef marit1978 het volgende:
Ondanks dat ik vanuit organisatie BV als éérste voedingsoptie moet aanbevelen,
(en ik daar heel reeel in blijf gelukkig) weet ik echt niet hoe ik dat bij mijn kindje zou doen hoor!
Voorlichters op zulk soort avonden staan vaak wel 100% achter bv hoor, maar er wordt nimmer de realiteit uit het oog verloren. Ik vind die zin (laat je niet overhalen door iemand die 100% voor de bv staat!) dan ook raar. Ik buig hem liever om naar 'laat je voorlichten door iemand die 100% voor de bv staat!' En doe je voordeel met betrouwbare, goede informatie waarmee je zelf aan de slag kunt. En dan liever door iemand die weet wat ze zegt en doet, dan iemand die ambivalente informatie geeft.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 09:45 schreef marit1978 het volgende:
laat je niet overhalen door iemand die 100% voor de bv staat!
(Snoopy, klinkt als fijne voorlichtingsavond! )
En om het leuk te laten lopen is een goede voorlichting, hulp en steun onontbeerlijk.quote:Bv is perfect, mits het allemaal ook 'leuk' loopt !
Problemen? Stuur een vrouw eens door naar de lactatiekundige. Weet de borstvoedingsorganisaties te vinden. Denk daarna pas eens aan kunstvoeding.quote:Problemen? Kunstvoeding is een perfect alternatief !
Inderdaad, gelukkig maar!quote:Op vrijdag 21 juli 2006 13:12 schreef nebelung het volgende:
[..]
Voorlichters op zulk soort avonden staan vaak wel 100% achter bv hoor, maar er wordt nimmer de realiteit uit het oog verloren. [..]
En om het leuk te laten lopen is een goede voorlichting, hulp en steun onontbeerlijk.
[..]
Ik verwijs ouders inderdaad naar een lactatiekundige als blijkt dat mijn kunde niet toereikend is.quote:Problemen? Stuur een vrouw eens door naar de lactatiekundige. Weet de borstvoedingsorganisaties te vinden. Denk daarna pas eens aan kunstvoeding.
Helaas wel ja,quote:Van mij hoeft niemand vreselijk ver te gaan of ten koste van haarzelf, of zelfs perse bv geven, maar er ligt een vreselijk onontgonnen gebied, met name voor de CB's.
Ja, je bent als ouder mooi de klos als je hulp nodig hebt en deze krijg je niet of te laat.quote:In Nederland is borstvoeding (hoegeheten) de norm, maar je wordt vaak geflest met de begeiding.
*Linkje zoeken gaatquote:Op vrijdag 21 juli 2006 12:39 schreef nebelung het volgende:
Oh ja vampje, ik herken dat wel over dat wel of niet honger hebben.
Ken je de hongersignalen? Bewegen met het lijfje, hapbewegingen, kreunen, smakgeluidjes, zoeken naar de handjes, sabbelen op handjes en als allerlaatste signaal huilen. Ergens hierboven staat ook een link met een filmpje met een baby die hongersignalen geeft.
het gaat mij meer omhet idee...huilen....honger?quote:Op vrijdag 21 juli 2006 12:12 schreef bixister het volgende:
marit, het is gewoon niet altijd zo simpel te bepalen op welk moment het ten koste gaat van jezelf. soms wordt stress ook ten onrechte aan BV toegeschreven, en blijkt na de overstap dat flesvoeding niet de verlichting geeft die gehoopt was. borstvoeding kost niet alleen energie, je krijgt er ook verplichte rustmomenten voor terug plus die befaamde 'verliefdheids'hormonen waar 't al wel eens over gegaan is.natuurlijk ben ik het met je eens dat je het mensen niet koste wat 't kost moet opdringen, maar het bepalen waar de grens ligt is gewoon niet zo simpel als het lijkt, en de beslissing moet m.i. voornamelijk bij de moeder liggen. die dan hopelijk wel zo goed mogelijk geinformeerd is over mogelijke problemen en oplossingen en alternatieven etc.
spreekuur-planning kun je toch ook aanpassen op die paar keer dat je moet kolven? je hebt er in principe recht op.
vamperotica, oe dat komt me zo bekend voor, ik interpreteerde ook elk huiltje als honger/dorst. misschien is af en toe wegen een geruststellend middel voor jou? heeft bij mij wel goed gewerkt.
dat klinkt idd heel fijn kozakken, want als je het mij vraagt heeft het dan ook nog de meeste kans van slagenquote:Op vrijdag 21 juli 2006 12:22 schreef kozakken het volgende:
Vandaag ook nog even met vk gesproken over het hele bv verhaal.
Afgesproken dat ik 'gewoon' ga beginnen met bv en evt. bijvoeden met kv. Dit om de onzekerheid rondom het 'genoeg krijgen' weg te nemen. (ervanuit gaande dat emotionele rust ook kan zorgen voor rust rondom voeden en bv)
Het gaf me een fijn gevoel dat ik serieus werd genomen en dat er gewoon werd meegedacht over oplossingen zonder meteen alleen maar te blijven hameren op bv alleen.
-nu maar zien hoe de praktijk gaat werken-
quote:Op zaterdag 22 juli 2006 12:48 schreef sjak het volgende:
Ik vind het nu al een heerlijk moment tusssen mij en Jetske. Wat intiem zeg!
quote:Op zaterdag 22 juli 2006 15:50 schreef Belana het volgende:
Vind dit zo'n mooie foto... hier wordt Ezra voor het eerst aangelegdDat reflex, goed he!
[afbeelding]
Inderdaad... Soms lijkt ie zo ontzettend hongerig Maar is na 3 seconden tiet sabbelen heerlijk in dromenland...quote:Op vrijdag 21 juli 2006 22:59 schreef Belana het volgende:
[..]
dat klinkt idd heel fijn kozakken, want als je het mij vraagt heeft het dan ook nog de meeste kans van slagenik ga voor je duimen dat het je lukt op een manier waar je je prettig bij voelt
Ik heb dus inmiddels de ervaring dat het best lastig is en een hoop geduld en doorzettingsvermogen vergt. Bij anderen zal het met gemak gaan misschien, maar de prille verhalen die ik hier gelezen heb zijn toch meestal wat moeizaam. Wel heel fijn als het lukt dan, dat wel. Ezra eet inmiddels goed, pakt beide tepels goed, drinkt lekker door
de "laatste" voeding (of 1e nachtvoeding, net hoe je het ziet) om 1 uur geven we hem een flesje, omdat ik dan ook even rust heb. Bovendien ben ik steeds een uur bezig met hem en om 1 uur is dat toch lastig. meestal ga ik een uur of half 12 slapen namelijk. zo bevalt het ons goed en hem ook wel zo lijkt het
vamperotica, ik vind "de tekenen" ook nog wel eens dubbel hoor. Net een uur lang goed gedronken en dan toch niet willen slapen. Ik noem mezelf al wel eens de "inslaapval fabriek" maarja, daar heb ik ook niet altijd zin in. Hoewel het door velen wordt afgeraden geef ik soms ff een speentje voor het in slaap vallen. tot op heden geen verwarring gezien hier.
Een hele mooie foto Belanaquote:Op zaterdag 22 juli 2006 15:50 schreef Belana het volgende:
Vind dit zo'n mooie foto... hier wordt Ezra voor het eerst aangelegdDat reflex, goed he!
[afbeelding]
Ik ben jaloers.... Kendahl doet het dan weer wel met tepelhoedje, dan weer zonder en vaak valt hij tijdens het voeden in slaap.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 15:50 schreef Belana het volgende:
[afbeelding]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |