abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39545224
vervolg van borstvoeding deel 14
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 16:38 schreef CrazyMoon het volgende:
ow, en over de lactatiedeskundige. Nee, ik heb daar nog geen contact mee gehad omdat ik dus nog heel erg twijfel over borstvoeding geven. Mijn kraamverzorgster vertelde me dat die deskundigen graag willen dat je er voor 100% achter staat, en ja.. dat sta ik dus niet
Misschien is het toch wel de moeite waard. Natuurlijk ziet een lactatiekundige liever dat je doorgaat dan stopt, maar in principe zijn ze er om advies te geven over de huidige situatie. Dus ook over hoe te stoppen bijvoorbeeld.

Als je ook maar een beetje door wil gaan met BV dan zou ik zeker eens contact zoeken want ik denk dat het voor je eigen gevoel en zelfvertrouwen in ieder geval eerlijk is om alle kansen te benutten en ik vermoed zo dat een paar simpele adviezen van een lactatiekundige in ieder geval er voor kunnen zorgen dat het voeden lekker gaat zodat je zelf de keuze kan maken of je door wilt gaan of niet.

pi_39545249
CM, juist bij een lactatiekundige (zonder de des ) kan je je twijfels kwijt! Natuurlijk is 100% erachter staan fijn, maar een lactatiekundige wordt vaak ingeschakeld als er problemen zijn. Dat je dan laten we zeggen op 50% zit soms kan heel erg logisch zijn, daar raakt een LK echt niet van van de rel hoor

Het zou een goed idee zijn eigenlijk. Zij kan met je meekijken, want er spelen een aantal zaken. Je kan de praktische kant met haar bespreken, maar ook al je twijfels kan je er kwijt. Zij zal je goed informeren zodat jij een basis hebt om een keuze te maken.
Variety is the spice of life
pi_39545335
Vampje! In het vorige topic had ik voor iemand anders een de rekensom gemaakt die je kan hanteren voor de hoeveelheid.

Hier: borstvoeding deel 14
  woensdag 5 juli 2006 @ 16:56:33 #4
62233 Jelief
ikke lief!
pi_39545371
Ik gooi mijn laatste post ook even hier neer. Ik had niet eens in de gaten dat ik hem dichtgooide...

Dat is onzin Crazymoon! Zo'n lactatiekundige is natuurlijk voor bv maar zal jou niet raar aankijkne omdat je ook kv geeft, wel zal ze met jou zoeken naar de beste oplossing voor jou en Sarah. Zou wat wezen zeg als je haar hulp alleen kan inschakelen als je lyrisch bent over bv. Gewoon bellen hoor! En als je dat niet wilt kun je ook nog iemand van een van de bvorganisaties bellen. Nummers vind je hier, rechtsbovenaan de pagina.

Over invriezen: In ijsblokjesbakjes schijnt handig te zijn maar dan moet je er wel een hebben met een deksel en die heb ik nog nergens gevonden. Ijsblokzakjes heb ik wel eens geprobeerd maar ik vind het erg lastig om ze er dan uit te krijgen. Ik heb bij de Xenos kleine bakjes gekocht vna 50 en 100 ml, dat werkt best goed al moet je dan wel weer wachten tot het ontdooit is voor je het in een fles kunt doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jelief op 05-07-2006 16:57:17 (-des ;)) ]
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  woensdag 5 juli 2006 @ 16:57:03 #5
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_39545385
Idd, wat Nebelung zegt CM, ze is er toch juist voor om je te helpen? Degene die ik gesproken heb lijkt me heel prettig om te hebben als je er even niet uitkomt. Ik weet niet waar je woont, zij werkt iig in noordoostbrabant.
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_39545798
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 16:55 schreef nebelung het volgende:
Vampje! In het vorige topic had ik voor iemand anders een de rekensom gemaakt die je kan hanteren voor de hoeveelheid.

Hier: borstvoeding deel 14
Tnx!!
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
pi_39546707
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 16:23 schreef vamperotica het volgende:
Ow ja.... Nog een vraagje...
Ik heb net, na een voeding, 80 ml/cc (???) afgekolfd, maar met 120 is t flesje mooi vol... Als ik straks nog wat meer probeer, kan ik dat dan gewoon bij de al afgekolfde melk doen?
Die zag ik over het hoofd. Je moet wel zorgen dat als je straks nog meer kolft, dat de nieuwe melk (zeg maar) op precies dezelfde temperatuur is als de melk die al in de koelkast stond.

Als de melk op gelijke temperatuur is mag je het pas bij elkaar doen. Voorkomt schifting.
pi_39547385
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 16:49 schreef vamperotica het volgende:
[..]
Uhm... zo ver was ik nog niet met voor uit denken!!!
ff kijken of ik een bakje kan vinden....
Tips anyone??
vamp ik doe het in van die zakjes die ik bij de borstvoedingswinkel bestel, merk Lansinoh. ben ik heel tevreden over. ze hebben er trouwens ook leuke bv-shirts (daar mag ik er van mezelf altijd 1 van bestellen als ik weer een voorraad zakjes bestel. ).
pi_39547838
Iedereen zegt het al en dat geldt ook voor vrijwilligers van de VBN, die moeten in hun adviezen/voorlichting ook neutraal blijven en de keus voor stoppen/doorgaan aan de moeder overlaten.
Er zijn ook lactatiekundigen die kunstvoeding (even als onderscheid nu kv ipv fv omdat je ook kolft) sowieso wel eens aanraden, ze zien het echt niet als groot giftig gevaar ofzo over het algemeen.
pi_39548072
ok, ik zal morgen eens bellen met een lactatiekundige. Eens kijken wat die zegt, want ik weet het zelf gewoon niet meer. Wil natuurlijk het beste voor Sarah, maar ik wil er zelf niet aan onder door gaan. Vooral met deze warmte wil Sarah de hele tijd aan de borst, maar dan heb ik haar aan de borst en valt ze weer in slaap. Heb haar net maar weer een flesje kunstvoeding gegeven, want ik hield het even niet meer vol.
En ons derde wonder Lucas!!
Onze zoon Kevin!
Sarah is al zo oud!!!
  woensdag 5 juli 2006 @ 18:57:47 #11
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_39548760
Over de ijsblokbakjes.. Ik deed een boterhamzakje om het ijsblokbakje ding bij het invriezen. Zodra ze bevroren waren deed ik de blokjes in een boterhamzakje met een sticker met de datum erop.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  woensdag 5 juli 2006 @ 18:58:27 #12
3011 E.T.
pi_39548781
CM, ik hoop dat de lactatiekundige je kan helpen (en als ik 't zo lees, denk ik van wel eigenlijk).
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  woensdag 5 juli 2006 @ 19:20:50 #13
103793 kozakken
Living the life
pi_39549438
Kom me hier alvast heel voorzichtig melden. Ben me mentaal aan het voorbereiden op het geven van borstvoeding. Tenminste.... dat hoop ik.
Deze week maar eens bellen met de lactatiedeskundige.
Jonne heeft 6 dgn borstvoeding gehad en toen zijn we overgegaan op de fles. 't was een waar drama met een kindje dat maar bleef afvallen en wij maar blijven proberen. Borstvoeding, nog meer voeding, nog meer houdingen, anders aanleggen, kolven, bijvoeden met een cupje... Echt.. geen succes en een heleboel stress.
De achtergrond is wel ietsje anders dan 'gewoon'. Ik heb nl. een aantal jaar terug een borstverkleining gehad. Dus ik wist dat het risico er inzat dat ik geen bv kon geven. Eerst leek het wel te lukken, maar Jonne kreeg gewoonweg echt niet voldoende.
Ben op zich wel trots dat hij toch 6 dagen heeft mogen drinken bij me. Maar de opluchting toen ik overging op kv en een tevreden kindje kreeg was ook bijna onbeschrijvelijk.
Ben daarom erg in dubio. Wil het graag proberen, maar vermoed dat het op eenzelfde drama gaat uitlopen. Dat maakt meteen dat ik heel ambivalent tegenover het hele gebeuren sta en dus ook moeite heb om me helemaal 'over te geven'
Toch een langer verhaal geworden dan ik had gedacht.
  woensdag 5 juli 2006 @ 19:42:19 #14
3011 E.T.
pi_39549862
goed dat je dan nu al van te voren je licht opsteekt bij een lactiatiekundige!

Die kan je allicht tips geven over hoe e.e.a. aan te pakken Succes!

Ik heb vandaag ook mijn bv-boek alvast weer terug gevraagd. Weer voorzichtig in bladeren
  woensdag 5 juli 2006 @ 20:56:16 #15
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_39552025
E.T. ik zie mezelf al bij jou kramen; allebei aan het voeden en druk aan het kleppen. Alleen dit keer moeten we nog 2 monstertjes in de gaten houden.
Als je niet lacht, ben je dood.
  woensdag 5 juli 2006 @ 21:50:08 #16
3011 E.T.
pi_39554209
vorige keer lagen ze nog zo lekker rustig naast elkaar op een kleedje..
pi_39568989
Ik zat me gisteren bij het KDV een beetje te ergeren. Merlijn sliep ook daar beter, net als hij sindskort ook thuis doet. Hij krijgt alleen op het KDV flesvoeding naast de borstvoeding. Meerendeel gelukkig nog borstvoeding. Nou zeiden ze dat dat komt omdat zijn maagje voller is. O ja, ik zou bijna zeggen dat dus borstvoeding vult niet genoeg. Toch knap dat hij thuis nu ook zo goed slaapt overdag op alleen borstvoeding. Ik heb maar niks gezegd
  donderdag 6 juli 2006 @ 12:35:08 #18
62233 Jelief
ikke lief!
pi_39569587
Daar zouden ze in de opleiding wat aan moeten doen, en niet alleen van kdv leidsters,de wijkverpleegkundigen mogen ook wel een opfriscursus krijgen.Hoeveel onwetendheid ik wel niet ben tegengekomen op mijn werk:N erg jammer. Wel weer leuk dat een collega bij mij advies kwam vragen over een kindje met bv
  Jubileum moderator donderdag 6 juli 2006 @ 20:32:19 #19
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_39583234
quote:
Op donderdag 6 juli 2006 12:17 schreef Randa_v het volgende:
Ik zat me gisteren bij het KDV een beetje te ergeren. Merlijn sliep ook daar beter, net als hij sindskort ook thuis doet. Hij krijgt alleen op het KDV flesvoeding naast de borstvoeding. Meerendeel gelukkig nog borstvoeding. Nou zeiden ze dat dat komt omdat zijn maagje voller is. O ja, ik zou bijna zeggen dat dus borstvoeding vult niet genoeg. Toch knap dat hij thuis nu ook zo goed slaapt overdag op alleen borstvoeding. Ik heb maar niks gezegd
En dat is zonder jouw instemming?? Dan zou ik zeker mijn mond niet houden, sorry.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_39583536
Nee hoor. Ik kolf te weinig om de voedingen bijelkaar te krijgen dus ze krijgen van mij BV aangereikt en ook de KV. De BV krijgt Merlijn meer als snoepje tussendoor, althans het restje en de rest wordt bij voedingen verdeeld. Ik krijg met kolven op mijn werk net 250 tot 280 cc bijelkaar. Merlijn zit al bijna aan 340 tot 360 cc wat hij aan voeding krijgt op het KDV.

Het is alleen dat de opmerking die ze maken mij even verkeerd schoot. Het is ook echt een rotopmerking eigenlijk omdat ze daarmee eigenlijk zeggen dat mijn borstvoeding niet goed genoeg is. Hij slaapt er thuis goed op, dus aan de BV of KV kan het echt niet liggen. Thuis krijgt hij alleen kunstvoeding met bijvoorbeeld pap maken zodat de voedingen ook niet over datum raken, zo zonde van het geld anders. Verder krijgt hij nog gewoon borstvoeding.
  Jubileum moderator donderdag 6 juli 2006 @ 20:40:57 #21
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_39583567
Ow sorry dan begreep ik het verkeerd, maar idd het is wel een rotopmerking zeg!
Eva ♥ en Iris ♥
  donderdag 6 juli 2006 @ 20:51:44 #22
24188 Belana
kloon van belana
pi_39583922
wat een K opmerking zeg!
stormy waters...
sailin'
  donderdag 6 juli 2006 @ 21:28:20 #23
1762 YPPY
Yppiaans
pi_39585300
Even een vraagje van iemand die aan het voorbereiden is. Wat voor kolf gebruiken jullie en hoe bevalt die? Volgens m'n schoonzusje en haar schoonzusje is die van Avent luidruchtig en ongemakkelijk, maar ik wil eigenlijk wel meer ervaringen horen.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  donderdag 6 juli 2006 @ 21:39:08 #24
3011 E.T.
pi_39585716
Ik heb de Avent Isis 9 maanden lang gebruikt
zowieso is kolven iets dat je moet leren. De Avent is bij mijn weten juist niet luidruchtig, het is een handkolf. De elektrische kolven zijn een stuk luidruchtiger aangezien je het motortje dan hoort.
Hij is mij prima bevallen iig
Qua tijd die ik kwijt was met kolven op m'n werk.. ik heb een paar weken een dubbele kolf gehuurd, maar de totale tijd die ik van m'n buro weg was, was gelijk. Aangezien de dubbele (elektrische) ook geen hogere opbrengst gaf heb ik die weer redelijk snel teruggestuurd.

Ik ben trouwens benieuwd of iemand al ervaring heeft met de nieuwste kolf van Avent; de Isis IQ die ook elektrisch kan. Die staat nl. op mijn lijstje 'nader te onderzoeken'. Wellicht dat ik die wil voor de komende keer.
pi_39585833
Ik heb een Medela handkolf (met de mini electric adapter), maar dat vind ik een rotding. Ik kolf alles met de Avent Isis handkolf.

Bij de keuze van je kolf ligt het er heel erg aan hoeveel je kolven gaat (incidenteel of full-time, of op je werk).

Kolfkiezer
  donderdag 6 juli 2006 @ 21:42:09 #26
24188 Belana
kloon van belana
pi_39585841
Ik heb een medela mini electric plus, een dubbele is dat. Vorige keer had ik een enekel daarvan en dat beviel mij goed, maar die was oud en stuk, dus nu een nieuwe gekocht.
stormy waters...
sailin'
pi_39585923
Over de Isis Q hoor ik goede verhalen ET! Geen eigen ervaring verder.

Ook over de Medela Pump in style Advanced voor echt full-time kolvende moeders hoor ik veel goeds.
pi_39585997
Ik heb de Avent Isis handkolf en ben 2 keer 20 minuten kwijt met kolven en schoonmaken tijdens werkdagen. Heb in het begin de medela te leen gehad, maar dat was voor mij niet goed voor de productie. Het trekken van een electrische vind ik niet prettig. De handkolf vind ik fijner omdat ik het tempo beter zelf kan bepalen. Erg veel knijp ik niet tijdens het kolven, meestal knijp ik en als het toeschiet kan ik het even vasthouden. Het fijne is natuurlijk ook van een handkolf, minder lawaai en geen stopcontact nodig.
pi_39586053
Met de handkolf ik de week 2 tot en met 4, 5 voedingen per dag gekolfd omdat het live niet ging.
  donderdag 6 juli 2006 @ 21:52:43 #30
1762 YPPY
Yppiaans
pi_39586238
Die van Medela heb ik nog ook liggen, denk ik. Of een deel ervan. Ik moet er wat dingen bij kopen ivm hygiene, maar het meeste heb ik.

Als het goed gaat, hoop ik op m'n werk ook te gaan kolven, maar dat is maar drie dagen per week. En eerst maar zien of ik die drie maanden haal.

Handige link nebelung, alleen weet ik nog niet of ik handmatig of elektisch ga. Dat lijkt me ook iets dat je moet proberen wat het beste gaat.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
  donderdag 6 juli 2006 @ 21:54:16 #31
3011 E.T.
pi_39586298
quote:
Op donderdag 6 juli 2006 21:44 schreef nebelung het volgende:
Over de Isis Q hoor ik goede verhalen ET! Geen eigen ervaring verder.

Ook over de Medela Pump in style Advanced voor echt full-time kolvende moeders hoor ik veel goeds.
Pump in Style hoor ik al jaren goede verhalen over idd Een goede voor de veelkolvers
pi_39586420
ik heb een dubbele mini electric van medela en ben daar nog steeds heel tevreden mee.
  Jubileum moderator donderdag 6 juli 2006 @ 22:11:41 #33
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_39587002
Ik heb een Ameda, electrische pomp en ben daar altijd zeer tevreden mee geweest.
Eva ♥ en Iris ♥
  donderdag 6 juli 2006 @ 22:23:37 #34
3011 E.T.
pi_39587466
quote:
Op donderdag 6 juli 2006 22:11 schreef Lois het volgende:
Ik heb een Ameda, electrische pomp en ben daar altijd zeer tevreden mee geweest.
Dat was degene die ik een paar weken had gehuurd
  vrijdag 7 juli 2006 @ 10:32:30 #35
62233 Jelief
ikke lief!
pi_39598282
Avent Isis hier en die bevalt prima! Ik heb in het begin ook nog de Medelamini-electric gebruikt maar die vond ik niet prettig (het zuigen voelde niet prettig aan) en te luidruchtig soms zat ik met het dekbed over de kolf heen te kolven.
Ik heb de Isis een tijd gebruikt zonder het siliconenschild omdat mijn toeschietreflex zo hard was dat het er langs liep. Nu werkt het wel met schild.
pi_39598403
volgens mij is 't ook maar net waar je aan went. ik vond dat zuigen van de electrische eerst ook vervelend en pijnlijk, maar nu heb ik daar helemaal geen last meer van. en toen ik vorig jaar toch maar eens een handkolf had aangeschaft ivm vakantie (ook zo'n avent isis) kreeg ik daarmee zo goed als niks eruit. ik was blijkbaar inmiddels echt helemaal geconditioneerd op dat motortje. (hoewel ik 't ook een rotlawaai vind hoor, ik gooi er vaak ook iets overheen om het geluid wat te dempen). maar ik ben meestal wel lekker snel klaar. 10 minuten in totaal.
pi_39605821
Ik baal als een stekker. Tinka is wéér niet genoeg gegroeid. Vorige keer 220 gram in 3 weken, nu 135 gram in 2 weken. Terwijl ik het idee had dat het hartstikke goed ging. Ze drinkt beter door en drinkt tegenwoordig ook wel vaak 2 borsten. Ze is tussen de voedingen door heel tevreden en vrolijk en slaapt steeds langer door (vannacht 8 uur, mijn tieten klapten zowat!!!). Ik voed op verzoek en soms maak ik haar tussentijds wel eens wakker omdat ik het anders te lang vind duren dat ze weer drinkt. Hoe kan dat nou? Ik snap er niets van... Ze wil dus kennelijk gewoon niet meer. Flesje kv ernaast geven is ook geen optie; want wanneer dan? Ik heb altijd voldoende melk... Ik weet het ff niet meer hoor...
Shit.. en ik ging nog heen met de opmerking: "Even zorgen dat ik een goed weekend heb, want ik weet zeker dat ze nu wel voldoende gegroeid is..."
pi_39607088
Hè balen Mammietje, denk je er heen te gaan voor de leuk, krijg je dit *knuffel*
Tips heb ik helaas niet, maar zou het niet ook een beetje aan het warme weer kunnen liggen?
pi_39607840
Als ze uit zichzelf niet vaak genoeg komt voor een voeding om echt goed te groeien kun je haar misschien op een 3- of 4-uursschema zetten (en wil ze eerder dan gewoon doen natuurlijk)? Ook 's nachts dus. Hoe vaak drinkt ze nu ongeveer?
Heb je al contact gehad met een VBN- of LLL-vrijwilligster? Of op het bv-forum je verhaal verteld (lopen ook vrijwilligers rond en soms lactatiekundigen)?
Als je denkt dat ze echt genoeg binnenkrijgt en toch niet genoeg groeit zou je een lactatiekundige kunnen bellen, die kan dan verder kijken wat verstandig is om te doen. Misschien lijkt het haar dan goed om een paar dagen alles te kolven zodat je de cc's weet maar dat is niet gebruikelijk.
Lastig zo, sterkte ermee!
  vrijdag 7 juli 2006 @ 15:28:19 #40
1762 YPPY
Yppiaans
pi_39608019
Bedankt voor jullie kolfervaringen, nu weet ik het nog niet, maar ik kan wat georganiseerder twijfelen.
*OUD heilige*
pi_39609899
Niet fijn mammietje!

Wel een aantal positieve puntjes: ze is verder vrolijk, wakker en alert. En ze groeit wél, al is het dan net niet voldoende.

Loop de volgende puntjes eens na: Hoe zijn de plasluiers? Hoe zijn jij en je man qua bouw? Hoeveel voedingen kom je op, op een dag? Drinkt ze dan echt efficient? Wat weegt ze nu eigenlijk, heb je haar al op de nieuwste WHO-curves gezet?

De metingen op het CB zijn momentopnames gelukkig. Volgende week kan het weer anders zijn. Ga vooral op je gevoel af. Leg desnoods veel vaker aan dan je doet, zeker nu met warmte, ze zweet er ook een hoop uit nu.. (Ik weet dat dat lastig is met nog een knulletje in huis, hoor!) Of voedt haar 's nachts wel, sommige babies halen 's nachts in en groeien juist daarop.

Ik zou echt even een vrijwilligster bellen om allerlei dingen na te lopen. Die dames lepelen zo een hoop dingen op waar je echt wat aan hebt en ze zijn ervoor!
pi_39617740
Bedankt voor de reacties (en de knuffel!)
Haar plasluiers zijn prima. Ik voed om 7.30, om 10.00 ff, om 12.00, om 14.30, om 17.00 en dan om 19.00 óf 20.30 (omdat ze om 19.00 niet wil) daarna de nacht in en dan wisselt het nogal, meestal komt ze om 3.00 (of ik maak haar dan wakker) en om 5.30 vaak. 'sNachts en om 10.00 en 14.30 voedt ik wat korter omdat we in slaap vallen of ze de rust niet kan vinden met Randy om zich heen. De overige tijden neem ik alle tijd voor haar. Ze weegt nu 4705 gram met 2,5 maand. Ze heeft wel een groeispurt in de lengte gemaakt, al minstens 7 cm. vanaf geboorte.
De metingen zijn idd. momentopnames maar ze groeit al vanaf geboorte iedere keer nét ff te weinig. En iedere keer zeggen ze weer 'ff aankijken' en over 2 weken weer wegen, deze keer zei ze volgende week.
Op een schema voeden heb ik dus ook over nagedacht, maar als je dus alles op een rijtje zet, krijgt ze dus al vaker dan om de 3 uur. Alleen snachts zou ik dat kunnen doen en nou zegt die muts van het CB dat ze gewoon door mag slapen! Nah.. mooi niet dus!
Ik ben kennelijk slecht in afkortingen... wat is VBN en LLL en zit ik hier niet op het BVforum dan? En wat is een WHO-curve? *voelt zich muts*
  vrijdag 7 juli 2006 @ 21:56:08 #43
3011 E.T.
pi_39618933
VBN is de afkorting voor 'Vereniging Borstvoeding Natuurlijk' en LLL voor La Leche League. Dat zijn twee grote borstvoedingsorganisaties in Nederland (LLL is internationaal). Zij hebben vrijwilligers die je altijd kunt bellen voor advies of peptalk of watdanook.
Dit is het borstvoedingstopic op fok, het borstvoedingsforum (www.borstvoedingsforum.nl) is een heel apart iets. Daar lopen ook lactatiekundigen rond en nog heel veel meer ervaringsdeskundigen. Vandaar dat daar meer kennis rondloopt dan hier

succes!
pi_39621046
Mammietje, ik denk dat ik als ik in jouw schoenen zou staan met niet veel zorgen zou maken zolang ze actief drinkt, allert is, goed slaapt maar ook goed wakker is en niet afvalt of helemaal stilstaat in groei.
Maar goed, ik ben geen lactatiekundige! Een consult bij een lactatiekundige kan denk ik veel twijfels wegnemen, al was het alleen maar omdat die alle ervaring hebben met BV en de bijbehorende groeicurves. In tegenstelling tot de meeste consultatiebureau's!
Succes!
pi_39621873
'een statisticus waadde door een rivier van gemiddeld anderhalve meter diep. Hij verdronk'

Ik kom even als leek hier lurken, maar wordt er niet erg veel aan die gemiddelden en curves opgehangen? Zoals hierboven al staat; voor een gemiddelde moet je uitschieters naar boven en naar beneden hebben...Als een kindje het goed doet, tevreden er uit ziet, waarom wordt er dan zoveel waarde gehecht aan die curves?
Just wondering...
Eva
pi_39624217
Linda, Met name de CB's (of eigenlijk juist die CB's, want die volgen je kind de eerste jaren) doen dat. Je kind wordt (letterlijk) langs de meetlat gehouden.

Als ouder kun je je daar aan vasthouden: mijn kind doet het goed of mijn kind gaat wat minder (moet daar iets mee). Of je legt het naast je neer en zegt: ok mijn kind groeit wat minder snel dan een ander en zolang dit en dit nog goed is doe ik er niets mee. Het CB adviseert je daarin. Dat advies mag je naast je neerleggen.

Bovenstaande geldt natuurlijk voor alle kindjes. Maar voor borstgevoede kindjes ligt het soms wat lastig omdat de CB's de curves hanteren waarin borstgevoede kindjes eigenlijk niet in passen. Het zijn de gemiddelden van flesgevoede babies. Borstgevoede kinderen groeien anders dan flesgevoede kindjes. Borstgevoede babies groeien gemiddeld de eerste 4 maanden harder en rond die 4 maanden vlakt de curve af. Flesgevoede kindjes groeien gemiddeld na die 4 maanden harder. Kortom, daar heb je dan al wat verschillen.

Met borstvoeding weet je niet wat er je kind ingaat en het moet ook allemaal uit jouw lijf komen, dat kan heel eng zijn voor moeders, zeker als je net begint. Dan wil je echt wel weten of je kind gegroeid is, snap je?

Wat Mammietjes Tinka betreft: borstgevoede kindjes 'moeten' zo'n minimaal 90 gram per week groeien. Daar zit Tinka net iets onder steeds. Ze groeit dus wel en ze is alert, tevreden en heeft goede plasluiers (die zijn erg belangrijk). Het gemiddelde CB weet weinig af van borstvoeding, hanteren bovengenoemde curves, zeggen dat ze te weinig groeit en laten vervolgens Mammietje weer gaan zonder goede tips (ik heb mij heus heel boos gemaakt vanmiddag daarover )

Nu heeft de WHO (Wereld Gezondheids Organisatie) onlangs nieuwe curves uitgebracht waarin borstgevoede babies wel passen. Als Tinka naast die curve zou worden gelegd zit ze daar wellicht goed in, wellicht onderaan de curve, maar toch.. vandaar ik vroeg naar gewicht.

Ik heb dus even gekeken naar die curve en Tinka zit vrijwel midden in de curve. Qua gewicht zit ze prima en dat is mooi om te weten. Dan kan je je verder richten op het feit dat ze iets te weinig per week groeit. Daar kan je dan wat aan doen, zoals kijken of Tinka wel efficient drinkt bijvoorbeeld.

De CB's zullen je daar niet mee helpen, maar een lactatiekundige wel. En alvorens je een echte professional belt zou je ook je licht op kunnen steken bij een vrijwilligster van 1 van de borstvoedingsorganisaties.

VBN: 0343-576626 http://www.vbn.borstvoeding.nl
LLL: 0111-413189 http://www.lll.borstvoeding.nl/
http://www.borstvoedingsforum.nl/
http://www.nvl.borstvoeding.nl/bereiken/index.html (Nederlandse Vereniging voor lactatiekundigen)
WHO curves http://www.who.int/childg(...)irls_z/en/index.html
pi_39627589
Nebelung

Succes weer Mammietje
pi_39628348
Duidelijke uitleg. Maar raar ook, foute curves hanteren....

k heb al van mijn moeder begrepen dat je van een CB vaak niet veel wijzer wordt, en dat dr voornamelijk veel naar elkaars kinderen wordt gekeken

Op dit moment denk ik dat ik als moeder toch nog altijd beter kan beoordelen of mijn kind een beetje gedijdt, dan dat een CB dat kan in een kwartiertje (of wat is het...) maar misschien schiet ik straks ook helemaal in de stress...
Eva
  zaterdag 8 juli 2006 @ 11:15:02 #49
62233 Jelief
ikke lief!
pi_39628392
Nebelung blijf je hier voorlopig nog ff hangen, mocht ik nou ineens problemen met mijn bv krijgen dan weet ik je te vinden!
En een potje zelfBVvertrouwen erbij voor Mammietje
pi_39629246
Nebelung, wat een fijn antwoord en wat fijn dat Tinka dus eigenlijk helemaal niet zo dramatisch onder een curve bungelt.
Consultatiebureau's..... grrrrr.....zucht
  zaterdag 8 juli 2006 @ 12:08:57 #51
24188 Belana
kloon van belana
pi_39629490
wow nebelung, ik weet jou straks ook te vinden
stormy waters...
sailin'
pi_39630120
Thanks voor de duidelijke uitleg ET. Ik ga daar zeker ff posten.

Owlet... dat zeg ik ook tegen mezelf in mijn positieve buien. Erg fijn om dat bevestigd te horen.

Linda.. dat van die statisticus was ook het eerste wat mijn man gisteren zei! Wel een goede eigenlijk.. maar ja.. je wilt zo graag dat je kind met het lijntje mee doet he!

Nebelung... Heel erg hartelijk bedankt voor je uitgebreide antwoord... daar kan ik echt wat mee. Heb nog één vraag aan je: Kan je ook appeltaart bakken? In dat geval mag je bij me komen wonen.

Thanks Poemojn en jelief, wat steun is altijd lekker...

Wat ik er niet bij had gezet, is dat Tinka met 3875 gram geboren is, en dus nu met 4705 gram nog maar net 800 gram gegroeid is. Dan zie je dus niet echt een bemoedigende lijn. Ze groeit... maar als je het in de curve van het CB zet, lijkt het alsof ze afvalt. Van bovenin de curve in dalende lijn naar beneden!
Mijn oplossing voor komende week is de volgende: Ik ga precies bijhouden wanneer ze drinkt en hoeveel (in de zin van 1 of 2 tieten) met eventueel bijzonderheden erbij. Want het wisselt nogal eens hoevaak en hoe goed ze drinkt. Mocht ze volgende week vrijdag nog steeds niet voldoende gegroeid zijn, vraag ik begeleiding van een lactatiedeskundige aan en heb ik tenminste wat concrete gegevens. Daarnaast ga ik haar snachts ook weer gewoon om de 3 uur voeden en es ff snuffelen op de genoemde sites. Bedankt voor het meedenken en meeleven en ik houd jullie op de hoogte.
pi_39631387
Je moet ook niet uit gaan van het geboortegewicht, doet het CB volgens mij ook niet. Maar van het laagste gewicht. Bij Merlijn gingen we uit van 2800 gram, met de geboorte was hij 3050. Vanuit de 2800 heb ik altijd geteld want vandaar groeit hij uit..
pi_39631696
Klopt, zo rekende oom huisarts het hier ook voor aan de familie.

Klinkt als een goed plan Mammietje
  zaterdag 8 juli 2006 @ 16:33:51 #55
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_39635074
Nebelung, jij bent ook al zo'n waardevolle 'asset' hier.

Mammietje als ik je voedingsschema bekijk, kan het daar niet echt aan liggen. Je legt echt regelmatig aan en meer kan je ook niet verlangen volgens mij van jou. Zeker niet omdat je er nog eentje rond hebt lopen. Ik hoop voor je dat je een beetje gerustgesteld bent door alle tips en adviezen die hier gegeven zijn.

Hier zit ik met een 'etappe'drinker. Hij drinkt nu tussen de 10 - 20 minuten aan 1 borst en laat dan los. Boeren, luier verschonen etc. En dan denk je dat je klaar bent. Dan leg je hem weg en een kwartier later komt hij weer. Volgens mij moet ik eens bij gaan houden, wanneer hij dat precies doet. Of daar een bepaalde regelmaat in te vinden is. Hij doet het nl. niet altijd. Het is alleen wel vermoeiend. Vooral als je net iets wilt gaan doen. En manlief gaat maandag weer aan het werk, dus ben ik weer alleen met de kinderen.
  maandag 10 juli 2006 @ 10:00:18 #56
62233 Jelief
ikke lief!
pi_39683081
Dutch, heb je al geprobeerd om hem meteen na boeren en verschonen weer aan te leggen?Dan is de tijd die met Cas bezig bent aaneengesloten.
  maandag 10 juli 2006 @ 11:32:39 #57
45621 Suzanna
Mama van...
pi_39685020
Lastig Dutchie!! Mijn kinderen deden dat helaas ook, en dan ben je vaak wel lang met een voeding bezig, niet handig met een ander kleintje dat rondloopt of kruipt (in mijn geval toen).
Ik heb zelf niet echt een oplossing gevonden, behalve wat Jelief zegt, dat ik uiteindelijk wel meteen weer aanlegde (na het boeren), en soms werkte dat wel. Maar soms ook niet, en dan wilde ze tóch een kwartier later pas weer. Wat kunnen ze soms lastig zijn.... Succes ermee! Enne... ik ben ook beniuewd naar een oplossing, want alletwee mijn meiden deden het, dus wie weet, de volgende misschien ook wel...
pi_39692510
Ik ben naar een lactatie cursus geweest. Daarin wordt gewoon uitgelegd wat borstvoeding precies inhoudt, hoe de dingen in je lijf werken etc.
En bij mij waren ze echt heel erg objectief. Sommige vrouwen lukt het wel, anderen weer niet.
Geen ramp als het niet lukt. Je moet gewoon je eigen keuze kunenn maken, maar daarbij blijft het handig om te weten wat het precies inhoudt.
mama van Myrddin
  maandag 10 juli 2006 @ 21:17:47 #59
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_39702665
Jelief, dat doe ik dus idd ook. Ik zal even de boel verduidelijken:
Hij ligt eerst ca. 15 minuten echt goed te lurken en laat dan los. Dan boeren en/of luier verschonen en dan weer aanleggen. En dan begint ie te klooien; drinken en weer loslaten en in tussen de melk er langs laten lopen. Dan weer boeren - want door al dat gemiemel heeft ie veel lucht binnen gekregen en zit het dwars - en evt. weer aanleggen. Meestal valt hij dan in slaap. Dan leg je hem weg en 10 minuten later komt ie weer. Ik kan er nog niet echt een ritme in krijgen. Hij laat zich niet 'regelen' zoals Léon. Is wel eens lastig.
pi_39703353
Mmm ritme, wat is dat Finn heeft dus ook echt geen ritme, soms slaapt ie 4 uur achter elkaar en soms wil ie elk uur drinken. Geen patroon in te ontdekken tot nu toe. Ik heb het maar opgegeven en hoop maar dat ie een beetje ritme gaat ontwikkelen zodra hij eind augustus naar het kinderdagverblijf gaat 3 dagen per week. Soms is het trouwens wel lastig, als we ergens heen moeten of op bezoek gaan.
  dinsdag 11 juli 2006 @ 08:41:36 #61
74310 nanalune
Melancholische optimist..
pi_39713919
Danël heeft zijn prille ritme gisteren en vannacht weer verlaten.. gisteren zou hij , als het aan hem lag maar om de 4 uur komen, maar vannacht kwam hij om de 2 / 3 uur ..
Wat is nu handig? om de drie uur wakker maken , en hem daarmee vermoeien in de hoop dat hij vannacht wat langer slaapt of mezelf helemaal loslaten en op verzoek voeden moeilijk hoor...
  dinsdag 11 juli 2006 @ 08:47:52 #62
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_39713966
Ik denk dat je het zelf wel weet Nana: loslaten.
Is wel vermoeiend, maar hij vaart er het best bij. Op een schema dwingen lukt toch niet op deze leeftijd, komt vanzelf. (ik wacht ook nog )
  dinsdag 11 juli 2006 @ 08:47:56 #63
24188 Belana
kloon van belana
pi_39713967
Nana, na de kraamweek mag je op verzoek voeden toch? alleen die eerste 10 dagen ofzo moet je ze om de 3 uur wakker maken dacht ik? Ik vond het iig heerlijk om op verzoek te kunnen gaan voeden. en tja, dat is dan soms om de 4 uur en soms om de 2, maar zo regelt Daniel wel zelf de toevoer
stormy waters...
sailin'
  dinsdag 11 juli 2006 @ 08:54:57 #64
74310 nanalune
pi_39714055
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 08:47 schreef Belana het volgende:
Nana, na de kraamweek mag je op verzoek voeden toch? alleen die eerste 10 dagen ofzo moet je ze om de 3 uur wakker maken dacht ik? Ik vond het iig heerlijk om op verzoek te kunnen gaan voeden. en tja, dat is dan soms om de 4 uur en soms om de 2, maar zo regelt Daniel wel zelf de toevoer
mja, true, maar hij mag dus 1 maal per etmaal 6 uur doorslapen he? en zoals nu ligt hij zo diep in slaap dat ik vermoed dat hij nu die 6 uur wil pakken.. dus gisteren heb ik hem tot max 4 uur laten doorslapen.
hoe krijg ik nu die 6 uur klokje rond de nacht in??
  dinsdag 11 juli 2006 @ 08:55:21 #65
3011 E.T.
pi_39714061
In de kraamweek mag je ook op verzoek voeden hoor

Bij Saskia heb ik niet anders gedaan. Ik heb haar nooit wakker gemaakt voor een voeding
  dinsdag 11 juli 2006 @ 08:56:56 #66
24188 Belana
kloon van belana
pi_39714083
ow, is dat zo ET? dat wist ik niet en is goed om te weten, want dat om de 3 uur wordt er zo ingestampt. Nou was Liam erg suf van de hersenschudding door de vaccuumpomp, misschien had dat er ook mee te maken dan? Als alles nu goed gaat en de bv lekker loopt dan ga ik ook meteen op verzoek voeden, dat scheelt een hoop stress
stormy waters...
sailin'
  dinsdag 11 juli 2006 @ 09:00:40 #67
3011 E.T.
pi_39714132
yep, gewoon meteen op verzoek. En dan was Saskia nog wel een super lichtgewichtje (5 pond).

Nana, succes met verschuiven van dag-nachtritme
pi_39716101
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 08:41 schreef nanalune het volgende:
Danël heeft zijn prille ritme gisteren en vannacht weer verlaten.. gisteren zou hij , als het aan hem lag maar om de 4 uur komen, maar vannacht kwam hij om de 2 / 3 uur ..
Wat is nu handig? om de drie uur wakker maken , en hem daarmee vermoeien in de hoop dat hij vannacht wat langer slaapt of mezelf helemaal loslaten en op verzoek voeden moeilijk hoor...
Is hij van normaal gewicht? Niet te licht, maar ook niet heel zwaar? Dan kan je het gerust loslaten hoor

Aan de andere kant kan het, voor je gemoedsrust, best helpen, om hem nog eens wakker te maken. Je moet er per slot van rekening ook nog ingroeien.

Vergeet maar dat je er een ritme in moet krijgen, lukt jou niet! Je kind regelt dat wel en op een gegeven moment sluipt er een ritme in (die hij dan na een week weer omgooit ) Dat allemaal als je op verzoek voedt dan he

Wat die 6 uur betreft: overdag zou ik die er niet tussen laten, voor de bloedsuikerspiegel. Ik zou wel wakker maken. Voor zo'n klein babietje is 6 uur ertussen nog erg lang. Als hij dat 's nachts bij elkaar knort dan is het wel ok, als hij overdag genoeg voedingen krijgt en als je weet dat hij zich melden zal (en dat hij voor jou goed te horen is).

edit: schrap dat doorgestreepte maar trouwens. Ik zat nog even na te denken. Dat ik dat zei komt vooral door het weer. Al valt het vandaag redelijk mee, het is wel warm de laatste tijd en dan is vaker aanleggen geen overbodige luxe. Dat bedoel ik eigenlijk. Normaal is het: als je kind als het wakker is alert is en tevreden, als je weet dat hij zich melden zal en goede plasluiers heeft, dan kan je hem gewoon op verzoek voeden.

[ Bericht 5% gewijzigd door nebelung op 11-07-2006 10:54:54 ]
  dinsdag 11 juli 2006 @ 10:56:15 #69
45621 Suzanna
Mama van...
pi_39716538
Ben ik helemaal met je eens, Nebelung
  dinsdag 11 juli 2006 @ 12:49:12 #70
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_39719766
Hier ook vanaf thuiskomst op verzoek gevoed. In het zh kwamen ze nog wel 's nachts voor de voeding bij je aan bed, maar thuis regelde Cas dat gewoon zelf.

Dat van een ritme erin krijgen doet volgens mij elke kraamhulp. Op verzoek voeden is toch nog een beetje een grijs gebied voor hen, net als op het CB.
Wat Nebelung ookal zei, dat ritme regelt de baby zelf (en idd is het de week erop weer compleet anders ). Daar kun je gefrustreerd van raken (ben zelf ook redelijk controlefreak), maar beter is er gewoon op mee te varen. Ookal voel je je soms niet anders dan een veredelde melkkoe.
pi_39719968
Sarah slaapt gelukkig al meer dan een week 's nachts door. Ik hoop dat dat zo blijft
Overdag is ze best vaak wakker en drinkt ze zo om de 2 a 3 uur.

Ik ga straks even naar het consultatiebureau (spreekuur). Wil graag weten hoeveel Sarah is aangekomen en heb wat vragen over de voeding. Ik wil namelijk niet dat ik Sarah teveel geef. Ze heeft net een flesje met 90ml borstvoeding op, begon ze te huilen, sabbelen op haar handjes, smakgeluiden te maken enz, dus ik denk, maar nog maar een flesje klaar met kunstvoeding, dronk ze die 60ml ook helemaal op, en toen was het goed. Nu ligt ze lekker te slapen. Wil gewoon weten of dit niet teveel is...
Heb ook besloten om te stoppen met de borst te geven (misschien dat ik haar soms nog weleens aanleg als ik er behoefte aan heb hihi, als dat lukt dan) en wil gaan kolven. Maar dat wil ik ook iets gaan afbouwen. Om de 3 uur kolven wil ik niet, dus ga nu zo om de 6 uur kolven. Vaak beginnen mijn borsten dan te lekken
Onze zoon Kevin!
Sarah is al zo oud!!!
  dinsdag 11 juli 2006 @ 13:04:29 #72
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_39720202
CM, ik snap het even niet; je wil stoppen met de borst geven en alleen maar gaan kolven?
Ze drinken nl. veel meer als ze uit de borst drinken, dan jij uit een kolfsessie haalt.
Zo blijf je toch bezig met bv en fv? Waarom wil je dat zo? Je zal ws wel een goede reden hebben, maar het klinkt wel raar. Zoals ik het nu lees, wil je het precies 'andersom' als je snapt wat ik bedoel.
pi_39720382
aan de borst drinkt ze haast niks, de eerste 5 minuten drinkt ze goed en daarna sabbelt ze en valt ze in slaap. Ik krijg haar dan met geen mogelijkheid meer wakker. Dan leg ik haar we, kwartier later huilt ze weer en wil ze weer drinken. Leg ik haar weer aan, weer paar minuten drinkt ze en valt weer in slaap. Dat wordt mij gewoon wat te veel, vooral 's nachts, dan word ik boos op mezelf en op sarah dat ze niet goed drinkt.
Met de borstvoeding wil ik wat gaan minderen, en misschien wel helemaal stoppen. Maar dat wil ik even bespreken op het cons.bureau.
Onze zoon Kevin!
Sarah is al zo oud!!!
  dinsdag 11 juli 2006 @ 13:56:48 #74
62233 Jelief
ikke lief!
pi_39721801
CM , even een opmerking in het wilde weg, het lijkt mij dat dat rare drinken van Sarah komt door de flesjes kv dieze krijgt. Daardoor is ze gewent aan een constante stroom. Als ze bij jou aan de borst drinkt moet ze eerst hard haar best doen, danstroomt het snel(tsr) en dan moet ze weer wat harder zuigen.
Jammer dat je de bv wilt opgeven. Ik zou even bellen met iemand van bv-organisaties, nummers staan bovenaan [url=http://www.borstvoedingsforum.nl/index.php]deze/url] pagina. Zij kunnen je buiten advies over bv ook advies geven over hoe je het beste kunt overstappen. ZIj zijn ook deskundiger dan het cb!!!!!!
pi_39722210
Hier wordt t miniminimannetje 's avonds erg onrustig..
En lijkt dan heel erg hongerig. Maar na een paar slokjes valt ie dan weer in slaap.Om na en minuut of 10 weer erg " hongerig" wakker te worden.
Ik begin me soms af te vragen of ik later op de dag nog wel genoeg melk heb.... Net of er 's morgens een standaard voorraadje melk wordt aangemaakt wat naarmate de dag vordert gewoon opgeslurpt wordt en dan 's avonds helaas pindakaas...Borst leeg....
pi_39722259
Ik denk dat geduld nu even het beste is en naast de flesje vaak genoeg aanleggen. Ik ben bij Merlijn gestopt met live voeden vanaf dag 4 en vanaf dag 9 kreeg hij de fles. Toen hij 4 weken was ben ik op gaan bouwen door hem aan te leggen. Tussendoor heb ik alles afgekolfd gegeven. (ik had ook een andere reden om te stoppen, Merlijn snapte het niet en ik was te bang om hem aan te leggen). Ik zou bijna zeggen ga tussentijds lekker met haar op bed liggen of in bad ofzo en laat haar goed kennismaken met de borst. Misschien dat het binnenkort wel beter gaat. En ja natuurlijk doen wat Jelief zegt. Heb ik wel wat steun aangehad.
pi_39722319
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 14:08 schreef vamperotica het volgende:
En lijkt dan heel erg hongerig. Maar na een paar slokjes valt ie dan weer in slaap.Om na en minuut of 10 weer erg " hongerig" wakker te worden.
Ik begin me soms af te vragen of ik later op de dag nog wel genoeg melk heb.... Net of er 's morgens een standaard voorraadje melk wordt aangemaakt wat naarmate de dag vordert gewoon opgeslurpt wordt en dan 's avonds helaas pindakaas...Borst leeg....
Aan het clusteren, lekker bij mamma sabbelen. Ik denk dat het meer mamma honger is dan echte honger. Ik voelde mij in het begin ook zo leeg......
pi_39722358
vamperotica, het schijnt dat je 's avonds inderdaad minder makkelijk voeding aanmaakt dan 's ochtends, onder andere omdat je overdag minder rust hebt dan 's nachts. Maar het vele dirnken kan ook clusteren zijn, dat doen veel babies 's avonds. Zie http://www.borstvoedingsforum.nl/viewtopic.php?start=0&t=15368&topic_view=flat voor een uitleg hiervan.
pi_39722418
CM, jammer dat je wilt stoppen, maar dat is helemaal jouw keus natuurlijk. Waar jullie twee het gelukkigst mee zijn!
Ik ben alleen zo bang dat je jezelf nu geen eerlijke kans geeft omdat deze manier van voeden (deels kolven, deels kunstvoeding, veel uit de fles, etc. ook heel veel kans geeft op een moeilijk drinkend kindje.

Sarah zal misschien wel na die vijf minuten borst moe zijn ómdat ze de constante melkstroom van de fles gewend is.
Ze zal misschien na die fles BV dorst hebben ómdat ze eigenlijk wat meer BV nodig heeft. Wat ze normaal gesproken wel uit jouw borst zou halen.

Als je het echt zelf een kans wil geven zou ik toch met een lactatiekundige gaan praten, een consultatiebureau is hier niet de plek voor. Volledig BV geven is zo veel minder vermoeiend dan wat je nu doet, echt dat moet een enorm verschil maken.

En als je toch wilt stoppen, gen schuldgevoelens krijgen hoor, als jij lekker in je vel zit zit Sarah dat ook!
pi_39722483
CM, geef je Sarah na elke voeding 60 ml flesvoeding na?

Hier hebben we ook gedoe gehad met bijvoeden en het begon eigenlijk pas echt goed te lopen met de borstvoeding toen we het bijvoeden hebben afgebouwd. Daarvoor gaf Finn heel slecht aan dat ie honger had en dronk hij ook heel slecht. Na het afbouwen hadden we wel een paar enorme regeldagen, maar sindsdien gaat het goed.
Ik kan me helemaal voorstellen dat je het niet meer ziet zitten trouwens, want en borstvoeding en flesjes en kolven is een hoop gedoe en dat vreet energie. Ik werd er helemaal gek van in elk geval.
pi_39722678
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 14:08 schreef vamperotica het volgende:
Bekend verhaal. Veel vrouwen gaan zich dat afvragen. Helaas ontstaat hier vaak de fabel 'ik heb geen melk genoeg' door.

Even met uitroeptekens enzo : dit is normaal gedrag!!!!! Het heeft niets van doen met je melk.

Babies hebben vaak een periode per dag dat ze heel graag (achter elkaar of kort op elkaar) bij mama willen drinken. Heel vaak is dat 's avonds en heel vaak valt dat ook samen met het zgn. 'moeilijke uurtje' (maar dat hoeft niet perse).

Dat gedrag wordt 'clusteren' genoemd en heeft een tweeledig doel: je baby tankt zich vast vol om een langere periode van slaap door te komen (meestal de nacht dus) en je baby verwerkt wat hij/zij heeft meegemaakt die dag op de veiligste plek die hij/zij kent: namelijk mama's borst. Het is dus heel vaak geen echte honger, maar meer mamahonger.

voor meer te lezen, klik hier

pi_39722827
Wat leg je dat goed uit, nebelung .
pi_39723833
Poemojn en Nebelung... Heel hartelijk bedankt voor het verwijzen aan het borstvoedingsforum. Heb er een hoop gelezen en ook wat gepost en denk toch dat ik wat wijzer ben geworden.
Ik denk dat Tinka een hoop (te veel) energie steekt in lengtegroei en wakker zijn. Aan dat eerste kan ik niet zoveel doen, dat laatste wel, ik ga haar meer apart leggen om te slapen overdag. Tot nu lag ze alleen smiddags van 12.00 - 14.00 uur in haar bedje en de rest van de dag in de kamer. Als ze slapen ging, legde ik haar van de box in een kinderwagenbak, maar misschien slaapt ze daar toch nog te onrustig door Randy. Duss... vaker naar bed! Daarnaast denk ik dat ze misschien wel eens een lichamelijke afwijking zou kunnen hebben waardoor ze minder drinkt en/of groeit? Ik denk aan een kleine maaginhoud of snelwerkende schildklier ofzo? Misschien moet ik eens navragen op het CB of zoiets het onderzoeken waard is.
  dinsdag 11 juli 2006 @ 17:05:28 #84
11682 Moonah
Jolie femme
pi_39726153
Dames, ik lees net op een babysite dat je met 6 maanden colostrum kunt lekken. Nu ben ik bijna 27 weken en ik heb dat dus al veel langer. Niet dat het echt lekt, het is meer opgedroogd, soort van korstjes in mijn tepels. Op die site staat dagelijks meermalen wassen met wate, maar daar gaat het bij mij niet van weg. Ik peuter die korstjes meestal voorzichtig los.
Iemand advies?
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  dinsdag 11 juli 2006 @ 17:17:53 #85
94046 PM-girl
pi_39726447
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 17:05 schreef Moonah het volgende:
Dames, ik lees net op een babysite dat je met 6 maanden colostrum kunt lekken. Nu ben ik bijna 27 weken en ik heb dat dus al veel langer. Niet dat het echt lekt, het is meer opgedroogd, soort van korstjes in mijn tepels. Op die site staat dagelijks meermalen wassen met wate, maar daar gaat het bij mij niet van weg. Ik peuter die korstjes meestal voorzichtig los.
Iemand advies?
Doe ik precies het zelfde, sinds een week of 8 geloof ik!! Soms is mijn bed ook nat (nouja, een beetje dan). Ik denk dat je er weinig mee hoeft te doen, sommigen zeggen dat je verse colostrum uit kunt smeren over je tepel....

Ik heb het de lactatiekundige gevraagd, zij gaf aan dat je niets hoeft te doen van te voren, ook geen wisselbaden, ruwe handdoeken etc.
*
  dinsdag 11 juli 2006 @ 17:23:17 #86
11682 Moonah
Jolie femme
pi_39726598
Mijn BV-cursus begint pas als ik in week 32 zit geloof ik...
Maar niets speciaals doen dus volgens jouw lactatiedeskundige. Oké, tnx.
pi_39726696
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 17:05 schreef Moonah het volgende:
Iemand advies?
Lekker laten zitten en niet meer of minder wassen dan je normaal gesproken doet. Bij mij hielp het spul trouwens geweldig tegen de tepelkloofjes die ik vanaf het begin af aan had.
Ik had het ook al veel eerder dan zes maanden trouwens, een soort kleverig gelig, hardopdrogend goedje. Inmiddels is het veel wateriger, meer zoals BV er uit ziet en lekt het mijn t-shirts en bed nat
  dinsdag 11 juli 2006 @ 17:43:42 #88
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_39727128
Nebelung Dank
  dinsdag 11 juli 2006 @ 18:08:43 #89
11682 Moonah
Jolie femme
pi_39727940
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 17:26 schreef owlet het volgende:

[..]

Lekker laten zitten en niet meer of minder wassen dan je normaal gesproken doet. Bij mij hielp het spul trouwens geweldig tegen de tepelkloofjes die ik vanaf het begin af aan had.
Niet eruit peuteren dus...
Ik was eigenlijk een beetje 'bang' dat de boel zou gaan verstoppen/ ontsteken als ik het gewoon liet zitten.
Tnx Owlet!
  dinsdag 11 juli 2006 @ 19:23:51 #90
62233 Jelief
ikke lief!
pi_39730397
Nog een keer, ik had ook van die korsterige stukjes. Bij het douchen gingen ze wel weg of het ging er wel af met afdrogen. wat zij zeggen dus.
pi_39730879
CM.....
Ik heb ergens gelezen over een moeder die ongeveer hetzelfde probleem als jij had... (geloof ik)
Haar kindje was in het begin te zwak om goed aan de borst te kunnen en viel dus na een paar slokjes in slaap... Ook bijgevoedt met afgekolfde melk en na een tijdje wilde t kindje steeds minder borst en steeds meer fles.
Volgens een lactatiedeskundige moest t kindje ondertussen sterk genoeg zijn om aan de borst te kunnen maar vond het t natuurlijk makkelijker om aan een flesje te lurken...
Heel langzaam heeft moederlief toen de flesvoeding afgebouwd en geeft nu tot volle tevredenheid volledige borstvoeding.
pi_39730930
Owkee... Mamahonger!!!
Joepie helemaal niet erg... Nog meer knuffelen!!!
pi_39756137
bedankt voor jullie berichten, maar heb toch besloten om te stoppen met borstvoeding te geven. Ik ben sinds vandaag begonnen met kolven en heb net al 100ml gekolft. Het gaat dus goed. Ik wil proberen zoveel mogelijk te kolven en dan te stoppen met de kunstvoeding. Wie weet denk ik over een paar dagen/weken wel anders en wil ik haar weer de borst geven.
In het begin gaven we Sarah kunstvoeding per eierdopje ipv de fles, en zelfs toen dronk ze soms nog 40ml kunstvoeding na.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het geduld er niet voor heb om zo lang en zo vaak met Sarah aan de borst te zitten. Toen ze net was geboren vond ik het heerlijk, maar na een week werd het mij te veel. Ik wilde ook weleens weg, en ik zie mij absoluut niet voeden in bijv. een restaurant, of bij familie of vrienden. Ik voel mij nu heel gelukkig als ik Sarah de fles geef en ik merk dat zij er ook rustiger door word omdat ik mij nu gelukkiger en rustiger voel. Want aan de borst zat ze soms heel wild te doen en wilde niet goed drinken, en ik denk dat dat kwam doordat ik me niet happy voelde.
Onze zoon Kevin!
Sarah is al zo oud!!!
pi_39757330
CrazyMoon, als ik het goed begrijp ga je dus niet stoppen met het geven van moedermelk, maar alleen met het live voeden? Anders snap ik het kolven niet helemaal

En het belangrijkste is inderdaad dat jullie allebei gelukkig zijn, niemand heeft er iets aan als jullie je niet goed voelen met z'n tweetjes
pi_39758118
crazymoon, succes ermee. lijkt me wel zwaar om alles te kolven. jammer dat het 'gewoon voeden' zo moeizaam loopt tot nu toe. zeker belangrijk dat jij je er happy bij voelt, dus als dit beter werkt dan maar zo. verwacht je dat het gaat teruglopen nu?
pi_39759210
ja, ik wil stoppen met het live voeden. (had het een beetje onduidelijk getypt)
ik ben wel bang dat het gaat teruglopen, maar dat zie ik dan wel. ik gebruik nu de neusspray met het kolven, zonder die spray komt er haast niks en met die spray gaat het hardstikke goed.
Onze zoon Kevin!
Sarah is al zo oud!!!
pi_39759614
Volgensmij zijn er best veel moeders die fulltime kolven (ik lees het in elke geval regelmatig op het borstvoedingsforum) en gaat dat meestal prima.
En 100 ml voor een eerste poging met kolven klinkt super!
pi_39759733
zeker! ben ook erg blij dat het zo goed gaat met het kolven.
en voel me ook super
Onze zoon Kevin!
Sarah is al zo oud!!!
  woensdag 12 juli 2006 @ 17:39:19 #99
45621 Suzanna
Mama van...
pi_39760189
CrazyMoon, ik heb een aantal weken fulltime gekolfd, en daarna wilde Emma gewoon weer aan de borst drinken! Dus je hebt er altijd nog kans op dat het 'live' voeden weer gaat lukken als je dat besluit toch weer te gaan proberen.

Het fulltime kolven kan best vermoeiend zijn, maar nu in de eerste tijd zeker heb je er nog aardig wat tijd voor en dan is het goed te doen als je een goede opbrengst hebt! Ik had teveel melk voor Emma en had daardoor een aardige voorraad in de vriezer opgebouwd (helaas lustte ze die melk niet bleek later...).
Succes!!!
pi_39769861
Succes Crazymoon. Fijn dat je je goed voelt over je beslissing.
Ik weet niet of je de borstvoedingshulpset kent maar misschien vind je die prettig om af en toe (of zo vaak mogelijk) te gebruiken zodat Sarah de borstdrinktechniek niet verleert?
  donderdag 13 juli 2006 @ 08:12:45 #101
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_39778729
CM, je hebt een voor jullie goed werkende beslissing genomen. Je moet idd doen waar je jezelf het prettigst bij voelt. Heel veel succes.
  donderdag 13 juli 2006 @ 11:14:11 #102
108648 cattie
lieve moeder
pi_39782319
Hallo allemaal, ik kom me ook melden als borstvoeding gevende moeder.
Helaas gaat het nog niet altijd even soepeltjes. Ive heeft door de bevalling (zat vast en moest met vacuum gehaald worden) een heftige start gehad en wilde de eerste 3 dagen niet goed drinken. Tot mijn grote spijt heeft hij daarom 3x een flesje met kv gehad (wel hypo allergeen), daarna heb ik anderhalve dag gekolfd en de gekolfde melk per vingervoeden gegeven. (Hij zoog op mijn vinger en met zo'n spuitje gaf ik dan de melk). Gelukkig was hij daarna sterk genoeg om aan de borst te drinken! Dat was een hele opluchting.
Alleen kan meneer er nu geen genoeg meer van krijgen, gisteren heeft hij in 24 uur 12 voedingen gehad... Hij wil gewoon steeds maar weer! Aan de ene kant super, want hij groeit prima, maar ook wel erg vermoeiend. Herkent iemand van jullie dit? Zou dit een fase zijn of kan ik me opmaken voor wat heel intensieve weken?
pi_39782534
Ik vrees dat het heel normaal is cattie en dat je wat intensieve weken tegemoet gaat. Ik heb wel vaker vragen daarover op het bv forum gezien en 10-12 voedingen per dag schijnt voor die kleintjes heel normaal te zijn.
Bovendien kunnen ze rond de 10 dagen en 3 weken regeldagen hebben waarbij ze je productie opkrikken door heel vaak te komen.

Wel top trouwens dat ie nu gewoon aan de borst drinkt
pi_39783006
Klinkt als regelen

http://www.borstvoeding.c(...)ezig/regeldagen.html

Niet tegen verzetten, gewoon in meegaan, des te eerder is het klaar. Je moet het zo zien: het is erg knap dat je kleintje zelf de produktie regelen kan.

Nogmaals gefeliciteerd Cattie en wat fijn dat hij aan de borst drinkt
  donderdag 13 juli 2006 @ 11:45:55 #105
62233 Jelief
ikke lief!
pi_39783313
Cm heb je al eens op het borstvoedingsforum gekeken bij het subforum Kolven? Daar komen meer dames die fultime kolven en al door de wol geverfd zijn, zij kunnen je vast ook heel goede tips geven. Succes hoor!
pi_39819646
Sorry, maar ik moet heel even patsen hoor
We zijn net naar het weeguurtje van het CB geweest en Finn weegt nu 4695 gram. Dat is 665 gram meer dan anderhalve week geleden en 1195 gram meer dan toen ie geboren werd 6 weken geleden!
Ik ben helemaal trots op ons

Er is trouwens altijd baas boven baas. Een andere baby werd gewogen en die was 1 kilo aangekomen in 2 weken. De CB-dame gaf de moeder het advies om maar te stoppen met flesjes (kv) te geven naast de bv)
pi_39820403
Wow... Tamea! Je moet minder springen meid, je maakt er slagroom van! Lekker joh, dat Finn het zo goed doet!

Ook ik ben net weer naar het weeguurtje van het CB geweest, met angst in mijn hart, om te zien of Tinka nu wel eindelijk genoeg gegroeid was. En wat denk je? 125 gram deze week!!! Yes, yes, yes!!! Mijn dag kan niet meer stuk!
Is dan wel niet zo'n succesverhaal als dat van Tamea, maar ik denk dat ik hier minstens net zo gelukkig mee ben!
  vrijdag 14 juli 2006 @ 14:02:06 #108
94046 PM-girl
pi_39820549
Tamea en Mammietje, fijn voor jullie beiden!
*
pi_39820620
Lekker dat Tinka ook zo goed gegroeid was deze week Mammietje
pi_39820654
Tamea en Mammietje, dat is echt fijn om te horen!
pi_39821299
Patsen jullie maar lekker hoor. Terecht!

Ik ben er helegaar blij van
pi_39823260
dat zijn de leuke opschepverhalen

Myrthe kwam ook wel eens een pond per week aan trouwens
  vrijdag 14 juli 2006 @ 16:24:34 #113
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_39824866
goed zo Tinka en Finn

Romijn was laatst 5600 gram met 1mnd oud, en dat in 3 weken tijd. bijna 1 kg aangekomen dus, op 20 gr na
  vrijdag 14 juli 2006 @ 19:49:52 #114
3011 E.T.
pi_39830278
Wauw, wat gaat het goed hier
  vrijdag 14 juli 2006 @ 20:15:39 #115
62233 Jelief
ikke lief!
pi_39831072
Joepiedepoepie! Lekke rhoor die kindjes die het (toch) zo goed doen op de borstvoeding
  zaterdag 15 juli 2006 @ 00:55:56 #116
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_39839303
Krijgt Myrthe nog steeds borstvoeding eigenlijk, poemojn?
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_39844635
Ja, alleen minder dan eerst (het loopt wel terug ook).

De vk die ik gisteren had vroeg 'En hoe lang heeft ze bv gekregen?' 'Ehm, nou eigenlijk nog steeds' en ze was helemaal enthousiast. Ze had zelf haar zoontje precies twee jaar bv gegeven en was daar helemaal voor. Toch fijn dat er dus niet gek tegenaan gekeken werd.
  zaterdag 15 juli 2006 @ 22:27:56 #118
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_39862541
Dat is wel erg leuk! Fijn dat het nog wel goed gaat, ben benieuwd hoe ze het vindt als de baby (ook) borstvoeding krijgt.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_39863135
Een vriendinnetje van me voed haar dreumes ook nog steeds en kan elk moment bevallen. Ben ook wel benieuwd naar de reacties daar.Vind het wel leuk om het van dichterbij mee te maken, dan er alleen over te lezen. Ik wil dat ook wel zo lang volhouden, al moet ik het niet te hard in de buurt van mijn schoonfamilie zeggen denk ik. Ben daar stiekem best wel geschrokken van sommige reacties omtrent borstvoeding terwijl ze toch 9 maanden tot een jaar BV hebben gegeven. Mijn schoonzusje vindt ook dat langvoedsters meer voor hun eigen gerief voeden. Zij is huisarts, had ik meteen zoiets van, oké weet ik dat ook weer.
  zaterdag 15 juli 2006 @ 22:54:00 #120
24188 Belana
kloon van belana
pi_39863201
*meld

ik ben in de kraamweek en dus opbouwfase....waar ik erg onzeker van word. hoe vaak "moet" ie... moet ik hem 's nachts wakker maken? vandaag even goed gepraat met de vk en de kraam en nu voel ik me wat beter. Het aanleggen gaat nu ook beter, dat moet je toch alle 2 leren en ik ben niet de meest geduldige persoon en met 2 bijna slapeloze nachten werkte het gisternacht ook niet zo lekker. magoed, het lijkt nu de betere kant op te gaan. Naar mijn mening nog niet goed, omdat ik kloven krijg en dat "hoort" niet bij goed aanleggen. maar hoe krijg je de tepelhof goed in zo'n klein bekkie... ik heb de techniek ardig te pakken... pannekoekje maken en hoofdje er met een flinke zet overheen duwen, dus niet alleen de tepel. dat lijkt best goed te gaan, ook volgens de kraam en toch kloven... en dus auw...
wat zeggen de deskundigen hier? ik smeer trouwens intussen met bepanthen.
stormy waters...
sailin'
pi_39863237
Op zich vind ik dat nog niet zo'n gekke gedachte. Tuurlijk is het gewoon goed voor het kind, maar je ziet dat sommigen het bij hun laatste kindje zo lang mogelijk proberen te rekken en dan denk ik wel dat die moeders het toch ook voor zichzelf doen.
pi_39863401
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 22:55 schreef Tamea het volgende:
Op zich vind ik dat nog niet zo'n gekke gedachte. Tuurlijk is het gewoon goed voor het kind, maar je ziet dat sommigen het bij hun laatste kindje zo lang mogelijk proberen te rekken en dan denk ik wel dat die moeders het toch ook voor zichzelf doen.
Als iemand dat doet getuigt het van weinig respect voor het kind vind ik. Omdat de beslissing bij het kind moet liggen en niet bij de moeder. Daar ben ik het dus wel mee eens. Maar de algemene gedachte bij mij schoonfamilie lijkt te zijn dat je na het jaar geen BV meer geeft. Mijn nichtje krijgt nu ook nog gewoon opvolgmelk 3 volgens mij is ook al 1,5 dus waarom geen BV zou ik bijna zeggen. Het is natuurlijk wel hun keuze, maar ik hoop dat ze die van mij ook respecteren.
pi_39863575
Ja, die mensen die vinden dat BV na x maanden/jaren niet meer kan, snap ik ook niet. Dat moet iedereen toch voor zich beslissen en ook al zou het je eigen keuze niet zijn, breng dan tenminste gewoon respect op voor een ander, die er anders over denkt.
Maar wat dat betreft is BV sowieso een raar onderwerp. Bijna iedereen is er tegenwoordig voor, maar toch vinden veel mensen kolven en langer dan 3/6/12 maanden voeden dan weer gek.
pi_39863652
Belana, een link met veel info over borstvoeding in de kraamtijd: klik en beschrijving van aanleggen en nog een fotopagina over aanleggen. Daarmee kun je je eigen methode vergelijken, misschien dat dat al scheelt.
Kloven kunnen al in het ziekenhuis veroorzaakt worden (was bij mij achteraf waarschijnlijk zo volgens de lactatiekundige). Als je er veel pijn van hebt kun je ook kiezen voor (gedeeltelijk) kolven en dat dan met bijv een cupje geven om zo de genezing te bevorderen. Of een lactatiekundige inschakelen.. al kan het vervelend zijn om kraamhulp/vk te passeren.
Verder hadden sommigen hier nog gelpads ('Mothermates') gebruikt tegen kloven om te helpen genezen, en je kunt de kloven na de voeding het beste aan de lucht laten drogen, liefst met 'n druppel moedermelk erop. Plus opletten dat je zoogcompressen niet vastplakken eraan, evt iets in je beha dragen om contact te voorkomen (vroeger thee-eieren, nu worden er speciale dingen voor verkocht bij de apotheek van avent/medela). bepanthen is idd wel goed, en je hebt bij de apotheek bijv ook pure lanoline (wolvet).
Sterkte.. jammer dat je zo een wat pijnlijker start krijgt.
pi_39863684
Belana, jammer genoeg kan ik je niet helpen. Ik heb die begintijd zelf niet meegemaakt omdat ik ben gaan kolven nadat ik op dag 1 al bloedende kloven had. Daarbij had Merlijn ook moeite met goed aanhappen, lees hij kon het meestal niet en een enkele keer wel goed. Na 4 weken kon hij gelukkig wel goed aanhappen. Het komt dus wel zeker goed.
pi_39863863
Belana, zelfs de beste aanlegsters kunnen kloven krijgen, daar doe je helaas niets aan en als Ezra verder de tepelhof goed in zijn mondje heeft denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken om je aanlegtechniek.

Als de Bepanthen helpt zou ik lekker blijven smeren maar ik zou vooral je tepels vaak en goed aan de lucht laten drogen. Eventueel kan je plastic theezeefjes kopen, het handvat er af knippen en die over je tepels gebruiken in je BH. Volgens mij zijn dat soort schelpjes ook wel van de kolfmerken te krijgen bedenk ik me nu.

Mijn mening over hoe vaak hij aangelegd moet worden is: zo veel als hij wil. Als je hem lekker bij je hebt kan je optimaal reageren op de eerste tekenen van honger. Zoals een beetje wakker worden, smakken, op de knuistjes zuigen. Helemaal als jullie straks een paar dagen verder zijn en elkaar nóg beter kennen zal je merken dat jullie steeds beter op elkaar ingespeeld raken.
Je kan hem in principe niet overvoeren dus leg hem maar lekker aan als hij of jij denkt dat het nodig is.
Ik gaf aan mijn gezinnen meestal als tip om op verzoek te voeden, met overdag ongeveer zo'n drie uur er tussen. Dat mag best ook twee uur zijn of zelfs vier uur als Ezra het verder goed doet. Het gaan om het "ongeveer", elke baby is anders.
Of hij snachts nog een keer wakker gemaakt moet worden is lastig te zeggen. My gutfeeling zegt in ieder geval nog één keer, maar als hij verder goed doorslaapt en 'sochtends weer alert wakker wordt hoeft het niet nodig te zijn. Er zijn natuurlijk altijd babies die al heel snel doorslapen.

Is hij alert als hij wakker is en rustig als hij slaapt? Poept en plast hij? Wordt hij meestal uit zichzelf wakker en doet hij al pogingen om de tepel zelf te pakken (een beetje helpen mag best nog nu)?
Dan kan je er donder op zeggen dat het geod zit bij jullie en dan is het slechts een kwestie van elkaar steeds beter leren kennen en wennen aan zíjn ritme.
pi_39864007
Maar volgens die borstvoeding.com is het juist beter om dus geen 'pannenkoek/hamburger' te maken of het hoofd erop te duwen; zij raden aan de arm waarop de baby ligt dichter naar de borst te bewegen zodra de mond goed wijd open is, zodat hij zelf goed kan happen. Ik 'moest' in de kraamtijd dus wel die hamburgermethode doen maar had dus ook meteen kloven, kan daar dus verder niets over zeggen (de lactatiekundige kwam rond 14 dagen langs en vond het aanleggen toen wel goed, maar toen gebruikte ik de hamburgermethode al niet meer dacht ik).
pi_39864140
wat is dan die pannenkoek/hamburger methode? ik kan me er niks bij voorstellen eigenlijk. oprollen? dubbelvouwen?

succes belana, ik hoop dat de kloven snel verdwijnen.
pi_39864222
De borst zo plat (zeer pijnlijk vond ik dat, vooral met stuwing) mogelijk maken zodat de tepel vooruitsteekt en hij makkelijk zou moeten kunnen happen. Daardoor had ik ook kloven en leerde Merlijn eigenlijk ook niet zelf happen.
pi_39864232
Tussen twee vingers nemen (of tussen duim en andere vingers) om het zo beter hapbaar te maken. Mijn kraamverzorgster zei 'zo plat maken dat het lijkt of de baby een broodje hamburger eet'.
pi_39864773
De hamburger/pannenkoekhap is wel handig met ingetrokken tepels, schijnt.

Aanlegfilmpjes:

http://www.thebirthden.com/Newman.html#Video%20Clips (Newman is een zeer bekende bv-expert uit Canada)

http://www.breastfeeding.com/helpme/helpme_video.html (ook filmpjes met hongersignalen en houdingen)

http://www.ammehjelpen.no/infofilmer.asp
  zondag 16 juli 2006 @ 08:22:20 #132
24188 Belana
kloon van belana
pi_39870024
met de rugbyhouding gaat het voeden weer wat beter gelukkig. ik hoop maar dat ze snel helen dan.
wat ik ook moeilijk vind is dat ie soms heel moeilijk wakker wordt zoals vanmorgen. hij kan soms echt om de 3 uur komen en dan fanatiek honger hebben en dan gaat ie een hele tijd slapen en is niet wakker te branden. net heeft ie dan wel ff aan alle 2 de borsten wat gedronken, maar valt snel weer in slaap.
stormy waters...
sailin'
pi_39870549
Ik zat me gisteravond na mijn post nog te bedenken dat je als net weer nieuwe moeder natuurlijk helemaal geen tijd hebt om filmpjes te kijken !

De rugbyhouding is fijn vind ik

Zo heb ik leren aanleggen: om het mondje open te krijgen kan je ook met je tepel mikken tussen de neus en het bovenlipje en dan daar 'kietelen' zeg maar. Mondje zal wel opengaan dan. Ook kan je je tepel van boven naar beneden heen en weer doen over het mondje. Mondje zal dan ook open gaan. Altijd de baby naar jou toe bewegen ipv jij naar hem (en liever niet met een ferme zet ). Als aanleggen mislukt is, of niet helemaal goed gaat, vacuum verbreken met pink en opnieuw beginnen. Beter een paar keer en goed, dan 1 keer en mis.
  zondag 16 juli 2006 @ 14:29:52 #134
108648 cattie
lieve moeder
pi_39876020
De rugbyhouding is nou de enige die mij echt niet lukt... Tja, ik ben nou eenmaal niet zo'n sporter.

Belana, wat jij hebt qua frequentie met drinken daar had ik ook last van in het begin. Soms heel vaak, en dan weer tijden (echt 5 a 6 uur!) niet. We hebben 2 nachten lang ge-emmert met wakker maken enzo, maar Ive drinkt alleen als hij dat wil. Na overleg met de vk en kraamhulp leg ik alleen nog maar aan als hij echt wil en nu gaat het super! (en komt hij ook vanzelf na ongeveer 3 uur, het was alleen een slaapkopje in het begin) Ik hoop voor je dat je snel je draai zult vinden.
  zondag 16 juli 2006 @ 15:32:03 #135
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_39877748
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 23:25 schreef bixister het volgende:
wat is dan die pannenkoek/hamburger methode? ik kan me er niks bij voorstellen eigenlijk. oprollen? dubbelvouwen?
Hier moest ik toch even heel hard om lachen hoor. Ik zag het al helemaal voor me.

Hé Belaan, als de rugby-houding goed bevalt zou ik dat gewoon even zo houden als ik jou was. Om jezelf wat te ontzien. Je weet zelf ws wel hoe het gaat met liggend voeden en gewoon zittend voeden, dus maak het jezelf gemakkelijk. Zorg eerst dat je jezelf zeker voelt bij min. 1 houding en ga daarna verder met de anderen.
Ik heb er gelukkig nu geen last van van die tepelkloven, maar bij Léon was de Bepanthen echt een uitkomst. En wat dat aanleggen betreft, sja.. bereid je er maar op voor dat dit nog even een week of 2 zo is. Cas is nu 32 1/2 week en sinds een week voelen we elkaar wat beter aan en zit er eindelijk toch iets herkenbaars in als zijnde een regelmaat. Dus ff doorbikkelen.
pi_39879270
En na 6 weken zal het waarschijnlijk zeker beter gaan. Eventuele ijzertekorten zijn dan vaak weer aangevuld, de productie is gewoonlijk echt goed op gang (al is dat bij een 2e kind vaak sneller dan bij een 1e), en je leert elkaar beter kennen. en dan komen de regeldagen maar daar sla je je vast wel goed doorheen
  zondag 16 juli 2006 @ 16:56:50 #137
24188 Belana
kloon van belana
pi_39879748
ja het is echt volhouden ne wat dat betreft helpt dit ook wel. ik ben allang blij dat het aanleggen lukt zonder tepelhoedje soms met een hoop ge-emmer en ongeduld van mijn zoon wat een driftkop joh!

cattie, goed om dat te lezen van Ive want hier is het ook zo dat meneer toch zijn eigen ritme aanhoudt en dan pas goed drinkt en ook lang. hij heeft voldoende plasluiers, dus dat gaat allemaal goed. maar zo'n ervaringsverhaal helpt weer
ach, ik ben ook gewoon nog zo moe! dat maakt het zwaar in het begin he. maar ik heb er wel steeds meer vertrouwen in nu.
stormy waters...
sailin'
  zondag 16 juli 2006 @ 17:02:39 #138
640 snoopy
peanuts
pi_39879884
Toch goed om hier te lezen wat ik straks (weer) allemaal kan verwachten. Dan weet ik dat het er allemaal bij hoort. Kijken of ik er zelf dan ook wat relaxter in sta. Morris was ook zo'n driftkopje. Dat werkt ook niet altijd mee bij het aanleggen. Na 10 minuten ben je dan allebei gestrest en oververhit
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_39879991
Myrthe was meer een piranha. Zo voelde het althans, heel pijnlijk en dan wordt er nog van je verwacht dat je eraan meewerkt ook. Maar we hebben het overleefd gelukkig
De rugbyhouding werd door de lactatiekundige toen ook aangeraden voor de kloven maar heb ik niet gebruikt, ik vond 't niet prettig voeden (en liggend juist weer wel).
pi_39880824
quote:
Op zondag 16 juli 2006 15:32 schreef dutchie het volgende:Hier moest ik toch even heel hard om lachen hoor. Ik zag het al helemaal voor me.
ja sorry, ik niet, vandaar. maar ik snap 'm nu wat beter, al blijf ik het een vreemde uitdrukking vinden.
quote:
Cas is nu 32 1/2 week
het gaat nog sneller dan ik dacht!
  maandag 17 juli 2006 @ 06:41:14 #141
24188 Belana
kloon van belana
pi_39896638
gisteren is het de hele dag goed gegaan, op wat drift hier en daar na
gisteravond om half 11 EN om half 12 heeft ie gegeten en toen had ie 8 voedingen gehad, dus hoefden we de wekker niet te zetten van onszelf en hebben we geslapen tot meneer zich vanmorgen om 5 uur meldde toen heeft ie 1 halve borst en 1 hele gehad en net om 6 uur toch nog maar weer de eerste en nu goed. het pakken van mijn linkerborst gaat wat moeilijker en als ie eigenlijk aan die moet beginnen dan gaat het lastig, maar zo gaat het ook, dan maar in etappes.
net viel ie van de borst af en de melk liep langs zijn wang, dat vind ik zo mooi om te zien
Ik denk dat ik de eerste struikelblokken gehad heb en ik zie er nu vol vertrouwen tegenaan daar ben ik enorm blij mee, omdat het de vorige keer eigenlijk is mislukt en ik wil zo graag.
stormy waters...
sailin'
pi_39896984
Belana, wat fijn dat het steeds beter gaat
pi_39896987
Dat klinkt positief Belana!
  maandag 17 juli 2006 @ 08:01:58 #144
45621 Suzanna
Mama van...
pi_39897043
Bix, ik denk dat Dutchie moest lachen om jouw uitleg en die juist weer helemaal voor zich zag (oprollen of dubbelvouwen van je borst... ) Daar moest ik namelijk ook om lachen (niet dat dat alles zegt natuurlijk )

Even over de rugbyhouding, Belana: fijn dat die bij jou zo goed werkt! Bij mij was dat in het begin zeker de enige houding die mij geen kloven opleverde omdat ik zulke grote borsten heb. Je kunt goed 'mikken' vind ik! Het enige is dat je je baby wel goed 'onder je arm' moet hebben wil het mikken ook goed lukken. En als ze groter worden wordt het wat lastiger, maar ondertussen heb ik toen ook de 'doorgeschoven rugbyhouding' gebruikt, alleen kun je die (net als de rugbyhouding eigenlijk) niet in het openbaar gebruiken erg jammer! Daarom vond ik het borstvoeding geven eigenlijk ook lastig worden op een gegeven moment.
  maandag 17 juli 2006 @ 08:05:35 #145
593 sjak
Juffie Bloem
pi_39897061
Belana, klinkt goed hoor
Lekker douchen!
  maandag 17 juli 2006 @ 09:26:05 #146
24188 Belana
kloon van belana
pi_39897905
ik ga veranderen in zo'n lyrische bv-gever ik ben gewoon zo megatrots dat ik eerst Ezra in mijn buik heb laten groeien, er vervolgens uit gepoept heb en hem nu kan groot brengen van mijn melk, dat vervult me echt van trots
ik heb het echt wel even zwaar gehad namelijk, en ik ben geen geduldig mens... dus ben ook beetje trots op mezelf dat ik het vol gehouden heb
stormy waters...
sailin'
  maandag 17 juli 2006 @ 09:29:44 #147
94046 PM-girl
pi_39897968
Je mag zeker trots zijn Belana! Fijn voor jullie! Het is zeker aan jullie gezamenlijke inzet te danken!

Misschien kun je je wel gaan aansluiten bij LLL of hoe heten die precies?
*
pi_39898637
Dondateur worden van VBN dan maar Belana
Erg fijn dat 't goed gaat!
pi_39900821
quote:
Op maandag 17 juli 2006 06:41 schreef Belana het volgende:
net viel ie van de borst af en de melk liep langs zijn wang, dat vind ik zo mooi om te zien
Zoooo lief vind ik dat

ik ben ook zo'n lyrische bv-geefster hoor

Hartstikke fijn dat het zo goed gaat!

Suzanna, je kan er altijd nog 2 kussens onder ploffen, dat doe ik, anders kan ik haar niet meer vasthouden.
pi_39902349
quote:
Op maandag 17 juli 2006 09:26 schreef Belana het volgende:
dus ben ook beetje trots op mezelf dat ik het vol gehouden heb
Daar mag je zeker wel een beetje trots op zijn!
  maandag 17 juli 2006 @ 12:34:25 #151
24188 Belana
kloon van belana
pi_39902923
net is Ezra gewogen en hij is uiteraard afgevallen, wel wat veel zelfs, maar de vk en de kraam vinden dat ie het verder zo goed doet dat ik me geen zorgen moet maken, dus dat ga ik proberen. Dat vind ik wel moeilijk, ook vanwege het vele afvallen van Liam toentertijd. ik vind het toch angstig. Hij moet nu wel gaan aankomen ook en dat vind ik erg spannend...
nou zijn mijn borsten sinds gisteravond echt vol aan het worden en die melk die ik nu over zijn wang zag stromen geeft de zekerheid dat er genoeg uit komt, maar ik zal blij zijn als het gewicht weer omhoog zie gaan.
stormy waters...
sailin'
pi_39902996
Jammer dat hij is afgevallen Belana (hoeveel dan eigenlijk?) maar het komt vast wel goed, succes
  maandag 17 juli 2006 @ 12:38:57 #153
24188 Belana
kloon van belana
pi_39903058
het is een beetje schatten vanwege nu met kleertjes aan, maar toch wel zeker 4 ons... wat meer zelfs geloof ik en dat is die 10% grens he...
stormy waters...
sailin'
pi_39903143
Dat was 1 van de dingen die ik helemaal niet wist in de kraamtijd, dat ze eerst afvallen. Man, wat een stress, tot een verpleegkundige zag dat ik het daar erg moeilijk mee had. Hadden ze verkeerd ingeschat, ik gaf de indruk nogal op de hoogte te zijn schijnbaar. Toen ze me vertelde dat babies dat 'gewoon' doen, werd ik wat geruster.

Maar toch geeft dat wat onrust he Belana. Maar het komt vast goed, het gaat zo goed. Over een paar daagjes gaat hij vast ook regelen en dan zul je zien!
pi_39903162
Jammer, maar gelukkig begon hij al zwaarder, dat scheelt dacht ik ook.
  maandag 17 juli 2006 @ 12:45:27 #156
56471 pinquit
oh my lama!
pi_39903273
ja inderdaad poem, max zat ook tegen het randje, maar toen zei de kraam ook; ach hij was lekker zwaar bij de geboorte dus dan hoef je je niet zoveel zorgen te maken.

maar was liam dan ook zoveel afgevallen?
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  maandag 17 juli 2006 @ 13:13:54 #157
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_39904204
Dat is natuurlijk niet leuk Belana, maar ws moest je gewoon nog stuwing krijgen. En hopelijk is het daarmee nu beter. Als ik het zo lees zou ik zeggen van wel. En dan kan het ook hard gaan hoor.
  maandag 17 juli 2006 @ 14:34:27 #158
45621 Suzanna
Mama van...
pi_39906932
Nebelung, dat deed ik ook standaard (ik geef nu geen bv meer, bij mij is het afgelopen zodra ik zwanger ben helaas ) maar als je dan ergens anders voedt moet je eigenlijk een bank hebben en da's best lastig vond ik altijd.

Belana, maak je maar geen zorgen dan inderdaad!! het klinkt goed, dat je borsten voller aanvoelen enzo..dan lijkt de stuwing er toch wel aan te komen! Hopelijk heb je er natuurlijk geen last van, maar het is wel even nodig volgens mij voor de hoeveelheid melk. Misschien een geruststelling als je weet hoeveel er ongeveer uitkomt, door bijv. te kolven?
pi_39907233
Dan kun je er nog minimaal 30cc bij optellen normaalgesproken omdat een baby er meer uit krijgt.
Stuwing hoeft overigens niet perse, als je heel vaak aanlegt heb je er vaak het minste last van.
  maandag 17 juli 2006 @ 23:38:33 #160
24188 Belana
kloon van belana
pi_39924940
de voeding is goed op gang iig, lekkere volle borsten (nog geen echte stuwing, maar komt misschien wel) Ezra kan mijn linkertepel slechter pakker, zeker als die borest zo gespannen staat, dus net even gekolfd om de spanning eraf te halen en de tepel wat vorm te geven... ik kolfde zo 50 ml dit keer en daarna heeft Ezra nog gedronken en was snel ontevreden omdat er niks meer uit kwam denk ik. al met al een zware dag geweest, maar nu weer iets meer vertrouwen erin.
stormy waters...
sailin'
  maandag 17 juli 2006 @ 23:39:26 #161
24188 Belana
kloon van belana
pi_39924973
ow, die gekolfde melk he, hoe lang is die houdbaar in de koelkast? was dat 24 uur?
en kan ik het eventueel in een aventflesje geven al? indien nodig zeg maar en bovendien zonde om weg te gooien...
stormy waters...
sailin'
pi_39925194

Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden

Moedermelk melk mag maximaal 5 dagen in de koelkast (4 tot 7 graden) worden bewaard.
- Niet in de deur, liefst achterin en onderin de koelkast vanwege de temperatuurschommelingen als de deur wordt geopend.
- De melk direct na kolven in de koelkast zetten
- Geen vers gekolfde melk bij reeds gekoelde melk gieten. Eerst laten afkoelen zodat het dezelfde temperatuur heeft

en http://www.borstvoedingsforum.nl/faq.php?mode=bvfaq#4 (wat je moet weten over kolven)

De eerste weken is het verstandig om de baby nog geen speen of fles te geven ivm. zuigverwarring. Na een paar weken heeft je baby geleerd om goed aan de borst te drinken en kan er een 2e techniek bij leren. Het leeg zuigen van een fles is namelijk een hele andere techniek dan het leeg melken van een borst. Na 4 tot 6 weken is dus een goed moment om te beginnen met het oefenen met een flesje afgekolfde moedermelk. Is je baby (veel) ouder dan dat, wordt de kans groter dat de baby de fles niet meer snapt of weigert.
pi_39925205
ja, ik durf tegenwoordig niet langer dan 24 uur in de koelkast te bewaren (had voorheen wel eens langere tijden zien staan dus deed 't toen wel soms). maar als je twijfelt of het binnen 24 uur genuttigd zal worden kun je 't beter invriezen. waarom zou je 't niet in een aventflesje kunnen geven? heb ik wel gedaan. een andere methode zou 'vingervoeden' kunnen zijn, met een spuitje telkens wat naast je vinger de mond in spuiten elke keer als hij zuigt. maar hier nooit last gehad van tepel/speenverwarring. ik weet niet of dat in jullie geval nu een risico is?

super dat 't zo goed op gang is belana. en die stuwing, al sla je 'm over (had je de vorige keer toch ook niet echt gehad of was jij dat niet?), wees blij want 't is vooral erg pijnlijk!
  maandag 17 juli 2006 @ 23:45:53 #164
62233 Jelief
ikke lief!
pi_39925250
In de koelkast kan het 5 dagen Belana. Als het uit de vriezer komt is het 24 uur houdbaar nadat het ontdooit is (ik houdt altijd anderhalve dag aan).
Als je wilt invriezen, binnen 24 uur na het kolven in de vriezer en zo snel mogelijk koelen. Bij normale temperaturen (nu niet dus) kun je afgekolfde melk zo'n 10 uur buiten de koelkast bewaren.
Ik zoek nog fe een linkje...

spuit elf dus...
pi_39925260
Een cupje/bekertje (bijv zo'n Difrax-oefenbekertje) werkt ook wel goed bij pasgeboren baby's, wel zelf laten drinken (met de tong oplikken als een jong poesje).
pi_39925291
ah het mag dus wel langer zie ik in de link van nebelung.
pi_39925305
Ik had een handig schema gevonden over het bewaren van BV (wel in het Engels): http://www.kellymom.com/store/freehandouts/milkstorage01.pdf
pi_39925313
Of je geeft het hem in een cupje nu of morgen.

Oh Poemojn zegt het ook al.

Of invriezen. Maar dat zegt Bix ook al. Jeetje wat gaat het snel hier
pi_39925355
We zitten allemaal op Sjak te F5'en ook zeker?
pi_39925387
uhuh
pi_39925421
inderdaad.
  maandag 17 juli 2006 @ 23:54:29 #172
62233 Jelief
ikke lief!
pi_39925610
dito
  dinsdag 18 juli 2006 @ 07:31:57 #173
24188 Belana
kloon van belana
pi_39930383
ik ha het ook nog allemal gelezen, maar de wireless internet verbinding valt vaak weg hier en ik had geen puf meer, maar wel bedankt allemaal
Uiteindelijk heeft ie het vanacht nog gehad in een flesje. Hij kwam om half 1 voor een voeding, dat was normaal... ik heb echter tot over 3 uur gezeten
maarja, tussendoor waren die tieten best leeg, dus ik dacht, dan maar ff die 50 ml en dat ging er goed in. daarna heeft ie dus evengoed nog een uur aan de tiet gelegen. en tja, ik had dus pech
Nu slaapt hij de slaap der onschuldigen en wij zitten met wallen tot op onze ballen
Net werd ik wakker en de melk stroomt uit mijn borsten echt heel erg Dat heb ik nooit zo erg meegemaakt.

Iemand vroeg nog hoe het zat met Liam, nou, die was ruim een pond afgevallen en moest ik toen bijvoeden met kv en dat was een enorme slag voor me toen.

Maar het gaat gewoon lukken dit keer
heel fijn om hier mijn ei kwijt te kunnen en mijn vragen. thanks all
stormy waters...
sailin'
  dinsdag 18 juli 2006 @ 09:23:03 #174
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_39931412
Belana, mooi zo. Of laat ik het zo zeggen, het klinkt in ieder geval zeer hoopvol.
Ik slaap tegenwoordig met dit weer zo goed als naakt, maar moet onder mijn borsten ook een goed obserberende handdoek hebben. Soms word je 's ochtends wakker met een goed natte plek eronder. Maar dat liever dan dat gebroei in mijn bh 's nachts.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 09:46:21 #175
108648 cattie
lieve moeder
pi_39931759
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 09:23 schreef dutchie het volgende:
(..) Soms word je 's ochtends wakker met een goed natte plek eronder.
Ik ook. En de melk begint uit mijn borsten te lopen zo snel Ive gaat huilen!
pi_39931888
En vergeet die handdoek niet als je op je nieuwe bank ligt

Fijn dat het goed gaat Belana, slaapze straks
  dinsdag 18 juli 2006 @ 12:14:33 #177
24188 Belana
kloon van belana
pi_39935549
mijn vk die bij de bevalling was was er net, eigenlijk zou er morgen pas weer iemand komen maar dan had ze geen dienst en ze wilde graag zelf nog ff komen, lief he. met haar ook ff overlegd en ik ga wel ff kolven en dat bijvoeden. het aanleggen gaat goed, maar Ezra zuigt vaak niet goed genoeg door. de ene keer wel en de andere keer niet, dus om hem ff kracht te geven en zeker te weten dat ie genoeg binnen krijgt ff extra kolven. zijn plasluiers zijn nog te weinig, niet zwaar genoeg, dus het is wel ff goed dan. ik kolf 2 borsten 120 cc af, dus dat gaat wel goed.
stormy waters...
sailin'
  dinsdag 18 juli 2006 @ 13:04:56 #178
62233 Jelief
ikke lief!
pi_39937040
Jeumig 120 cc! gij Melkmoeder!
  dinsdag 18 juli 2006 @ 18:05:04 #179
24188 Belana
kloon van belana
pi_39946509
nou, ik maak me inmiddels natuurlijk zorgen... aan de borst hapt ie goed, zuigt 1 of 2 keer en dan vind meneer het wel best. ik gooi het echt op de warmte en nu toch echt een beetje tekorten dus ik kolf, kolf en kolf want mijn jochie zal bijtrekken. het maakt wel weer onzeker.
mijn kraam is er morgen niet, dan is er een collega van haar, maar mijn eigen kraam heeft wel via het kraamboek aan haar collega gevraagd om de lactatiekundige te bellen voor advies. Ik hoop dat daar nog wat zinnigs uit komt en anders dat als Ezra na een aantal keren "bijvoeden" wat sterker wordt en het weer zelf doet. sjonge, je wordt wel op de proef gesteld hiermee zeg.
Maar idd jelief, ik heb zoveel en het is toch zonde om daar niks mee te doen
ik kolf gemiddeld nu 100 cc uit 2 borsten denk ik. soms meer soms minder natuurlijk. hij drinkt er nu zo'n 60 per keer weg uit een flesje. zo'n cupje heb ik geen geduld voor en dan gaat de helft ernaast. de kraam heeft een speciaal cupje achter gelaten, misschien dat als ie weer wat op kracht is... nu wil ik er eerst ff regelmatig wat in zien gaan, snappen jullie dat?
stormy waters...
sailin'
pi_39947430
Natuurlijk snappen we dat!

Als hij en de fles kan drinken en ook nog goed aan de borst zuigt, dan zal het wel loslopen met de zuigverwarring. Fijn dat er kontakt opgenomen gaat worden met de lactatiekundige. Altijd fijn als er een kundig iemand meekijkt.

Warmte ontregeld zo veel!

En fijn zeg dat je zoveel kolven kunt!

Succes
pi_39947568
(ik gebruik wel vaak het woord 'fijn' en dat terwijl je je zorgen maakt . Komt een beetje raar over, maar wat ik bedoel is je een hart onder de riem te geven!)
  dinsdag 18 juli 2006 @ 18:54:22 #182
24188 Belana
kloon van belana
pi_39947591
ik loop dus alleen de hele dag te janken, echt vreselijk...
waarom het nou geen rust geeft dat ie uit een flesje drinkt...
ik denk dat ik pas rust heb als ik weet dat ie aankomt en als ie weer goed aan de borst drinkt.

nebelung, je woorden doen me goed hoor
stormy waters...
sailin'
pi_39948893
Ja maar lieverd, het zijn ook kraamtranen he!
  dinsdag 18 juli 2006 @ 21:20:35 #184
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_39951684
Ach Belana, niet onzeker worden hoor.
En die tranen, mens je bent pas bevallen, mag je even je emoties kwijt?
Heeft de kraam geen weegschaal laten staan dan? Die van ons had er eentje gewoon laten staan en nam het mee aan het eind van de periode. Anders weeg je hem toch tussendoor zelf even?
Ik heb zelf het idee dat het nu wel beter met hem gaat, maar misschien zit ik er wel helemaal naast. Meer omdat hij toch best wat binnenkrijgt.
Niet twijfelen aan jezelf. Moet je kijken wat je er zo uit kolft, super toch?
Het is het weer, het wennen aan elkaar, en nog zoveel meer. Maar je hebt echt voeding, dus het gaat gewoon goed komen.

het mannetje heeft mijn telefoon mee, maar ik zou er bijna inkruipen om je te steunen
  dinsdag 18 juli 2006 @ 21:54:16 #185
8622 Kbot2000
Phreak on a leash
pi_39953168
vanavond nog even met de vk gebeld en die vond het helemaal goed zoals we het gaan doen nu ff. ze heeft geprobeerd me gerust te stellen. ze zei als ie zo lekker zijn voeding binnen krijgt dat ie dan met 2/3 dagen zijn energie weer terug heeft en alles goed komt.
gewoon net ff tekort gekomen toch in het begin en met dit weer keldert de energie dan snel.
ik probeer weer ff de moed erin te houden en ga zo weer ff kolven. beetje voorraad kan geen kwaad. veel stimuleren ook niet denk ik. ben heel blij dat het bij mij snel toeschiet.
Maar just in case, hoe regel je zo'n neusspray?

edit: it was I belana, voor het eerst weer eens beneden achter de pc
life is all about priorities
pi_39953275
Receptje van de huisarts, Belana.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 23:14:56 #187
8622 Kbot2000
Phreak on a leash
pi_39956318
Een papa in het borstvoedingstopic!!!!

Ik heb net Ezra 50cc gekolfde melk gegeven, waarna meneer te kennen gaf dat dat nu net ff niet genoeg was. Hij hangt nu aan de tiet en goed ook..

What a way to end the day..

[ Bericht 2% gewijzigd door Kbot2000 op 18-07-2006 23:26:18 (type-O) ]
pi_39956828
Ouch Belana, het gaat jullie helemaal lukken hoor, koppie op he Dat warme weer is voor iedereen een aanslag, en al helemaal voor zijn klein mopje. Zo te lezen lag hij alweer lekker te lurken bij je. Ik ga wel duimen dat zich dat snel allemaal oplost, dan kun je tenminste genieten van het geven van bv.

Ik hou er over 1 maandje mee op en daar heb ik het best moeilijk mee eigenlijk. Maar het is het beste voor mijzelf en Chantel drinkt alleen nog maar als een lekkere beker melk, echt voedingen zijn het niet meer. Ze heeft al eens 1 dag geweigerd, dus tijd om er dan mee te stoppen. En dan heb ik toch mooi wel 15 maanden bv gegeven
  dinsdag 18 juli 2006 @ 23:36:46 #189
24188 Belana
kloon van belana
pi_39957228
wow, 15 maanden lewis, wat goed!!

Ik ga iig opgelucht de nacht in nu. het was dus wat mijn intuitie zei... te wein ig kracht en n u na een paar voedingen op kracht al gekomen. Straks zetten we wel de wekker en krijgt ie eerst een flesje, gewoon ff volhouden nog, maar ik heb weer wat vertrouwen.
stormy waters...
sailin'
pi_39957593
Wat leuk Kbot

Succes vannacht Belana!

Weet je al hoe je het wilt doen Lewis? Plotseling of deels op verzoek (door niet automatisch aan te bieden op vaste momenten of tijdsgrenzen te stellen bijv)?
Ik heb toevallig net een stukje op het bv-forum getikt (hier te lezen), maar ga nu eens slapen.
  woensdag 19 juli 2006 @ 10:01:57 #191
74310 nanalune
pi_39966310
Belana, succes en sterkte! Ik vind dat je het hartstikke goed doet ! ik kan me voorstellen dat het veel energie en emoties kost , maar je klinkt hartstikke vastberaden!

Hier gaat de bv goed, hij lijkt alleen nu al een week een ' regelweek' te hebben , ik denk combinatie hitte en .. naja regelen dus , met als gevolg 2 overvolle ' uiers' ( zo voelt dat dan wel een beetje jah en meneer neemt niet meer de tijd om te ademen , z'o verschrikkelijk gulzig.. ik hoor de lucht in zijn darmpjes komen, waarna hij begint te krampen..- zucht- Hij groeit in ieder geval zijn rompertjes uit en plast en poept zowat aan 1 stuk door... Eigenlijk moet ik me dus gelukkig prijzen , maar door dat ' geregel' van hem wordt zelfs een wasje draaien een behoorlijk geplan en gedoe..
pi_39966530
Fijn dat je weer wat geruster bent Belana.

15 maanden Lewis, knap hoor.

Lastig he die regeldagen nanalune. Helemaal als je af en toe toch echt even iets moet doen en je dat amper voor elkaar kunt krijgen.

Weet iemand tot hoevee kilo die 115/150 ml per kilo BV per dag geldt? Ik zat nl. even te rekenen voor over een tijdje als Finn naar het kdv gaat, maar ik kwam er niet helemaal uit. Ik wil nl. minstens tot 6 maanden doorgaan en misschien nog wel langer, maar de hoeveelheid die je dan moet gaan kolven loopt wel heel erg hard op als ze zo zwaar worden, dus ik neem aan dat het ergens ophoudt met die formule, maar wanneer? Bij 6 maanden als ze bijvoeding gaan krijgen?
  woensdag 19 juli 2006 @ 10:30:20 #193
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_39967044
bij 6 maanden moeten ze bij fv 1000 cc binnen krijgen, ik weet niet hoe dit met bv zit..
Engaging Infinite Improbability Drive..
  woensdag 19 juli 2006 @ 10:35:13 #194
62233 Jelief
ikke lief!
pi_39967185
Tameavolgens mij gewoon tot een jaar hoor. Bij voeding is BIJvoeding en wordt dus niet meegeteld voor de voedingsstoffeninname. Ennuh tegen die tijd drinkt Finn bij jou ookgewoon meer dus zal je kolf-produktie ook omhoog gaan. En als het niet precies bij elkaar gekolfd krijgt dan wat minder meegeven, hij haalt dat bij jou dan wel weer in.
  woensdag 19 juli 2006 @ 10:40:49 #195
24188 Belana
kloon van belana
pi_39967333
Ezra kwam vanacht uit zichzelf om half 3 en om 5 uur, dat was al goed nieuws. vanmorgen heeft ie na een flesje ook weer aan de borst gedronken
stormy waters...
sailin'
pi_39967383
ik wou net zeggen, je geeft thuis ook nog een aantal voedingen natuurlijk tamea, je hoeft niet alles te kolven. eerst zul je (schat ik) 3 voedingen mee moeten geven, daarna nog 2, en bij anna geef ik al 'eeuwen' nog maar 1 (klein) flesje mee. (maar die is dus al 17 maanden).

hoe lang die regel officieel precies geldt weet ik niet. ik heb altijd meer gekeken naar hoeveel ze wil/drinkt, dan naar hoeveel ze officieel zou moeten hebben.
pi_39967416
goedzo belana (en ezra)!!

succes met afbouwen lewis, superknap gedaan hoor!
pi_39968919
Ik voed haar nu nog 3 keer per dag, en ga aangezien ik nu alleen thuis zit langzaam die middag voeding eraf halen. Daarna denk ik de avond voeding vervangen door een fles melk. En dan de ochtend voeding ineens ergens stoppen. En ik zie dan wel wat er gaat gebeuren.

Het is heel dubbel, aan de ene kant wil ik het eigenlijk helemaal niet stoppen, want Chantel komt ook s'middags alweer regelmatig uit zichzelf en de ochtend en avondvoedingen zijn ook nog zo vertrouwd. Ik had 1 jaar voor mij en die heb ik gehaald. Maar nu ik zover ben gekomen, had ik stiekem alles verschoven naar 2 jaar. Alleen door omstandigheden zit ik dus thuis overstressed. Ik heb de laatste maanden behoorlijk veel problemen gehad met mijn gezondheid, en het zou gewoon handiger zijn als ik het ga stoppen. Misschien dat ik dan wat meer energie ga krijgen en als ik eventueel medicijnen zou moeten slikken, dat ik dan ook niet gelimiteerd ben.

Dus de datum staat voor mijzelf vast, maar als ik het te moeilijk vindt dan laat ik me ook vrij om nog door te gaan. En ja wat me het meeste steekt is dat Chantel toch wel weer erg geniet van de voeding op het moment, dat zou ik haar dan afnemen. Ach de ene dag is het ik ga stoppen en de andere dag wil ik niet
pi_39969781
jee lewis dat klinkt heavy. sterkte ermee. en dat twijfelen over wel/niet afbouwen komt me erg bekend voor.
pi_39969902
Ow Bah... Zelfs nu bij nr 4 ben ik af en toe zo onzeker!!

Miniminimonster groeit als kool, is over het algemeen heerlijk tevreden....
Maar....
Regelmatig zet ie t op een brullen en " hapt" ie naar alles wat maar in de buurt van zn mondje komt....In de box liggen wil ie dan niet..In zn wandelwagen ook niet... Vasthouden is pas na een tijdje goed....
Vriendlief roept dan meteen...Hij heeft honger! Ook al heeft ie net gegeten...
En soms ben ik ook wel geneigd om hem te geloven... Maar als t een half uurtje tot een uurtje nadat ie gegeten heeft is, dan heb ik toch mn twijfels! Hij begint wel heel fanatiek te drinken als ik m aanleg...Maar ik geloof dat als ik dit zo blijf doen ik m om t uur haast wel aan kan leggen...Nou is dat volgens mij met dit weer sowieso wel goed voor m, maar aan de andere kant vraag ik me af of ie wel echt honger heeft....
pi_39970198
Is het niet gewoon zuigbehoefte?
  woensdag 19 juli 2006 @ 12:34:13 #202
56471 pinquit
oh my lama!
pi_39970869
inderdaad, wat tamea zegt!
pi_39970975
Als er iets in zn mond komt wat geen tiet is, wordt ie boos en spuugt ie t uit
pi_39971495
Mmm, dat is geen zuigbehoefte dan.
Is het in clusters van een paar dagen? Dan zijn het misschien regeldagen geweest.
Maar als dat het niet is Clusteren misschien?
pi_39971638
Tis een weekje geleden begonnen... Toen deed ie t vooral 's avonds...
Maar t "begint" steeds vroeger...
Ook als ie bij me ligt en vast in slaap is pikt ie t trouwens meestal niet om even "weggelegd" te worden....
pi_39972042
quote:
Op woensdag 19 juli 2006 12:37 schreef vamperotica het volgende:
Als er iets in zn mond komt wat geen tiet is, wordt ie boos en spuugt ie t uit
Dan kan het nog wel zuigbehoefte zijn natuurlijk. D'r gaat toch zekers ook niets boven een tepel om op te zuigen (mijn dochter is altijd hoogst beledigd geweest als er iets anders in haar mondje ging dan een borst, die heeft dus nooit een speentje gehad en een pink nam ze alleen in uiterste nood).

Als het een week geleden begonnen is (toen was hij drie weken toch?) kan het nog steeds regelen zijn! Daarnaast: deze warmte ontregeld zo veel, niets is meer normaal, helaas.

Lewis, 15 maanden joh en lastige keuze, afbouwen of niet. Kan eventuele medicatie die je slikken wil niet samen met bv? Soms kan dat wel.
pi_39975064
Natuurlijk is mammies tiet het fijnst!!
Maar heel soms vind mammie dat best even niet zo handig...
Als t andere minimannetje ervan profiteert dat mammie even niet zo handig uit de weg kan bijvoorbeeld!!
En stiekum word ik er ook wel een beetje onzeker van.. Heeft ie echt nog honger, wil ie alleen aandacht??

op de een of andere manier wil ie ook alleen maar door mammie vast gehouden worden lijkt soms wel.... En dat vreet stiekum best een beetje veel energie.. Zeker als er nog drie andere mormels rondlopen ( 9,8 en 3) .
Ik voel me nu ook even een uitgeputte melkkoe en knuffelbeer
pi_39975147
En stikheet ook nog!

Begrijp ik hoor!
  woensdag 19 juli 2006 @ 14:46:55 #209
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_39975496
Kendahl dronk meteen na de geboorte, maar daarna wilde hij niet meer. Hij pakte mijn tepel niet. Die is ook niet zo gek groot... Dus gavn ze hem in het ziekenhuis bijvoeding en daarna wilde hij al helemaal niet meer aan de borst. Thuis lukte het nog één keertje en daarna niet meer. Toen kwam de kraamhulp met de oplossing: tepelhoedje. Toen dronk hij iig weer uit de borst, de gezonde nodige voeding.
En nog fijner: sinds zaterdag is hij sterk genoeg gegroeid om weer mijn tepels te pakken, die hij nu aan gort zuigt...
Maar ik heb het er zeker voor over
Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
  woensdag 19 juli 2006 @ 14:59:44 #210
45621 Suzanna
Mama van...
pi_39975951
Vampje Ik voel met je mee!! Lijkt me erg lastig, vermoeiend, heet... Ik vraag me eerlijk gezegd ook af of het mij straks gaat lukken (met alle opstartproblemen die ik had bij Noa en Emma) om borstvoeding te geven na de kraamtijd .. ik heb bewondering voor je!! Lijkt me energievretend idd...

PV'tje, pas op met dat 'aan gort zuigen' hoor!! Je kunt waarschijnlijk (vergeef me als ik voortvarend ben) wel wat hulp gebruiken bij het aanleggen, en het is zeker geen overbodige luxe als je daarvoor een lactatiekundige zou inschakelen! Als je namelijk echt kloven etc. krijgt wordt het zó vervelend om live te voeden... bij mij heeft dat uiteindelijk geleid tot twee weken fulltime kolven en daarna nog een hele tijd naast het live-voeden, vanwege de pijn. Uiteindelijk hadden we een goede houding en toen ging het beter.
Succes! Enne... goed zeg, dat het toch gelukt is!
  woensdag 19 juli 2006 @ 20:44:58 #211
94046 PM-girl
pi_39987048
Vraag aan pv en anderen, overlegt het zkh over bijvoeden? Ik ben erg bang dat ze dat gaan doen als ik in het zkh kom zonder ons medeweten of toestemming. Terwijl de lactatiekundige en ook de wijk aangeven dat een kindje best met minder voeding afkan de eerste 36 uur.
*
  woensdag 19 juli 2006 @ 20:51:26 #212
132587 Tiberius
Dive! Dive! Dive!
pi_39987237
Dat horen ze wel te doen.

Je kan alvast nagaan bij het zks waar je zou komen of ze een bv-protocol hebben en of daar iets over bijvoeden instaat. Heel belangrijk is ook je partner in te seinen, dat is jouw stem als het jezelf niet mocht lukken (ook voor aanleggen binnen een uur in geval van een ks of ander gedoe waardoor je niet gelijk bij je qui vive bent). Mijn man had het al helemaal geregeld toen ik uit de ok kwam, de schat

Ik had ook nog een briefje in het wieg-ding geplakt waarop stond dat over bijvoeden altijd eerst overleg gepleegd moet worden met de ouders.

(edit: it is I, nebelung, ingelogd elders)
Between what you know and what you wish, lies the secret of...
  woensdag 19 juli 2006 @ 20:54:16 #213
94046 PM-girl
pi_39987324
OK, goede tips! Ik verwacht dat het aanleggen bij mij ook wat problemen gaat opleveren en ik wil dus niet dat ze zomaar gaan bijvoeden. Ik weet nog niet of ik in het zkh ga bevallen maar het zou zomaar kunnen.
*
pi_39987387
Bij Merlijn hebben ze hem dus ook bijgevoed. Werd me tussen neus en lippen door verteld. Dat ziekenhuis staat achteraf zeer bekend om de slechte omgang mbt BV. Verder weet ik niet wat Merlijn gekregen heeft en hoeveel. Stond nergens in de papieren vermeld. Achteraf ben ik er best boos door geweest omdat dit ws het begin van toch een tepel-speenverwarring is geweest.

Bij een volgende hoop ik het meer op de manier van Tiberius in eigen hand te kunnen houden.
pi_39990375
Hier in het ziekenhuis doen ze het ook zonder overleg en ik baal daar best wel van. Ik wil thuis bevallen, maar als ik toch naar het ZH moet dan gaat er een briefje op de wieg en sowieso wil ik de baby eigenlijk niet uit mijn blikveld hebben. Mijn vriend is inmiddels ook geïnstrueerd dat er NIETS met de baby gebeurd op het gebied van voeding zonder onze toestemming.
Ik heb te veel kindjes met veel pijn en moeite weer aan de borst moeten helpen om nog een beetje vertrouwen in dit ziekenhuis te hebben.
  donderdag 20 juli 2006 @ 07:28:37 #216
1762 YPPY
Yppiaans
pi_40000856
Ik heb m'n man geinstrueerd dat ik alleen onder levensbedreigende omstandigheden bijvoeding wil. Anders dus echt niet. Ik hoop dat hij het in de gaten kan houden en denk ik voor de zekerheid misschien maar een alvast geschreven briefje in de kraamtas ga stoppen.
*OUD heilige*
  donderdag 20 juli 2006 @ 09:39:24 #217
62233 Jelief
ikke lief!
pi_40002458
jaaah! een doorbraak! Emma drinkt goeduit een fles, en nog wel bij mij op schoot (met blote borst binnen mondbereik)
Ze vergat zondag los te laten toen ze haar hoofd omdraaide nu heb ik dus een kras aan de rand van mijn tepel die steeds weer open gaat.Om het een beetje rust te gunnen kolf ik die borst af ende andere mag ze drinken, dat was vanmorgen net genoeg, ze was el tevreden maar ging niet weer slapen. Toen heb ikmaar de afgekolfde melk aangeboden. 50 cc was zo op .Toen nog maar wat gehaald.
Dit geeft wel een gevoel van bevrijding, nu is ze wat minder afhankelijk van mij.
pi_40002594
goedzo emma! en jelief!
pi_40002645
Fijn dat Emma uit de fles drinkt, hier drinkt Merlijn alleen bij ons nog niet goed uit de fles. Magneet raakt dan nog net niet paniek als ik weg ben en meneer honger blijkt te hebben, Merlijn pikt een fles niet van hem. Gelukkig zijn er nu alternatieven naast BV en kan Magneet pap geven als er weer honger is en geen borst aanwezig.
  donderdag 20 juli 2006 @ 09:55:56 #220
62233 Jelief
ikke lief!
pi_40002849
Dat is bij ons een beetje het 'probleem' Emma eet wel van alles maar niet genoeg om echt een volle buik te hebben laat staan om 's avonds te gaan slapen. Als ze nu goed blijft drinken uit de fles betekent dat dat ik ook een keer 's avonds weg kan (bioscoopje ofzo) of nog luxer dat Emma uit logeren kan. ( en nee ik wil niet van haar af ofzo maar even zonder is ook rustig)
  donderdag 20 juli 2006 @ 11:42:34 #221
108648 cattie
lieve moeder
pi_40005805
Gisteren was de dame van het consultatie bureau hier. Ze heeft Ive gewogen en hij is in 1 week 460 gram aangekomen! Hij zit nu 300 gram boven zijn geboortegewicht. En dat helemaal op mijn melk.
Maar onder het motto: het is ook nooit goed, vond ze het wel erg veel en ze vindt dat ik, hoewel ik op vraag voed, ten minste 2 uur tussen de voedingen moet laten zitten. Wat vinden jullie hiervan? Ik vind het een beetje raar en nu met dit warme weer vind ik eigenlijk dat hij net zoveel en vaak moet kunnen drinken als hij wil.
pi_40005955
cattie, goed zeg! en gewoon doen wat je zelf het best vindt voelen hoor. met dit weer is 't niet gauw teveel.
pi_40005982
Wat een onzin! Niks te veel, helemaal mooi en keurig! Borstgevoede kinderen groeien nou eenmaal anders (en in het begin vaak veel harder) dan flesgevoede kinderen.

En als je op verzoek voedt, hoef je helemaal niet op de klok te kijken. Je weet immers nooit wat een kind werkelijk naar binnen krijgt, dus op de klok kijken is al tamelijk onzinnig. Het kan zijn dat hij 3 slokken binnen krijgt of dat hij een hele voeding wegklokt. Bovendien is moedermelk zeer licht verteerbaar. En natuurlijk mag je hem zo vaak aanleggen als je wil, zeker nu!

Ik vind het fantastisch en allemaal op jouw melk! Super!

Jelief, wat heerlijk zeg! Ik zit met een echte flesweigeraarster, maar gelukkig wil ze wel uit een bekertje wat oplikken.
pi_40006426
Wat goed Cattie
Myrthe groeide ook zo hard, vond het cb met enige regelmaat ook niet zo leuk, maar de huisarts vond dat 't best mocht, zeker van borstvoeding.. gaat er toch wel weer af

/edit
bovendien schijnt het zo te zijn dat je met bv wel bestaande vetcellen opvult, maar geen nieuwe bijmaakt. Bij fv worden wel nieuwe vetcellen aangemaakt. Een te zware fv-baby heeft dus een veel grotere kans later overgewicht te hebben dan een te zware bv-baby.
Stap je na een tijdje over op fv dan vergroot je dat risico weer, doordat dat op een andere manier verteerd moet worden dan die waaraan het systeem van je baby gewend is geraakt (kan ik evt wel nazoeken voor je).

[ Bericht 18% gewijzigd door poemojn op 20-07-2006 13:03:58 ]
pi_40006439
Niet op de klok kijken cattie en gewoon lekker aanleggen.
Ik keek eik alleen op de klok om te weten of er niet te lang tussen twee voedingen zat, maar nu Finn wat groter is en ik weet dat ie er overdag max 3 uur tussen laat zitten met dit weer (anders 4) doe ik zelfs dat eik niet meer.
  donderdag 20 juli 2006 @ 12:38:22 #226
3011 E.T.
pi_40007566
Cattie, wat is ie goed gegroeid!

Verder kan ik me alleen maar bij de adviezen boven me aansluiten..
  donderdag 20 juli 2006 @ 14:16:48 #227
108648 cattie
lieve moeder
pi_40010976
Dank jullie wel voor de adviezen, het steunt mij enorm om gewoon lekker door te gaan met voeden op verzoek!
  donderdag 20 juli 2006 @ 15:27:25 #228
24188 Belana
kloon van belana
pi_40013926
hier ook een goed gegroeid kindje
Ezra is in 3 dagen ruim 200 gram gegroeid en het gaat dus de goeie kant op. ik ben zo enorm opgelucht!
nu heb ik alleen koorts sinds gisteravond, ws ga ik richting een borstontsteking... zucht...
dus warme compressen voo de voeding en koude erna doen we nu... ik hoop dat het helpt, want koortsig een kind voeden is erg vermoeiend en Ezra pakt nog steeds de ene keer zo door en de andere keer hapt ie, zuigt ie en vind het welletjes. gelukkig gaat het kolven nog steeds goed.
zo maar eerst weer aanleggen aan de borst met vlekken...
stormy waters...
sailin'
pi_40014053
kinnetje richting vlek he Belana, sterkte
pi_40014139
Belana, wel een goed gevoel dat hij gegroeid is. Balen van die aankomende ontsteking. Hopelijk is ie snel weer weg en krijgt Ezra snel de slag te pakken!
  donderdag 20 juli 2006 @ 16:36:50 #231
24188 Belana
kloon van belana
pi_40016724
cattie, wat fijn trouwens dat Ive zo goed gegroeid is ook wat geeft dat een goed gevoel he
stormy waters...
sailin'
  donderdag 20 juli 2006 @ 17:25:03 #232
144006 chacama
Ondernemend!
pi_40018426
Belana wat vervelend. Ik hoop dat het niet doorzet en je gewoon lekker door kan gaan met BV...

donderdag 20 juli 2006 @ 17:51:54 #233
62233 Jelief
ikke lief!
pi_40019154
Even voor de volledigheid chacama, een bo is geen reden om te stoppen met borstvoeding, het wordt erniet prettiger op maar stoppen hoeft niet.

Vervelend Belana, heb je ook al kwark in huis en koolbladeren?
  donderdag 20 juli 2006 @ 18:11:15 #234
8622 Kbot2000
Phreak on a leash
pi_40019636
nee jelief, wat zou ik daarmee moeten doen? en wat voor koolbladeren dan?
  donderdag 20 juli 2006 @ 18:13:55 #235
24188 Belana
kloon van belana
pi_40019714
Overigens heeft Ezra daarstraks die hele borst leeg gedronken, hij heeft er een half uur goed aangelegen (hij gaf zelfs mondjes terug na die ene borst en wilde de 2e echt niet meer dus, die heb ik toen maar gekolfd, dat lijkt me de goede manier?) daarna een flinke tijd een koud compres er op gedaan. Nu zit ik ff beneden en heb de boel juist maar weer warm ingepakt... wat een toestand. Ik hoop echt dat het snel weg trekt, want die koorts is zo vermoeiend. net was het na een paracetamolletje wel wat gezakt, maar nog steeds 38.2.
stormy waters...
sailin'
pi_40019731
Witte kool, onderandere goed voor de stuwing Is Magneet ook moeten gaan halen van de kraamhulp. Kwark voor de ontsteking schijnbaar, nooit geprobeerd.
pi_40019937
Kwark in een hydrofiel washandje doen of een zakdoek, dat op de zere plek leggen. Beetje viezig, na een tijdje haal je er een soort plak af. Helpt echt goed.

Ezra kan je er het beste afhelpen, zoveel mogelijk aanleggen, kinnetje naar de zere plek. Kolven is ook goed en verder warmte, warmte, warmte.
  donderdag 20 juli 2006 @ 18:39:58 #238
24188 Belana
kloon van belana
pi_40020362
ik heb nu mijn draagdoek om mijn borsten gebonden, erg warm met dit weer, maarja, ik wil er echt snel vanaf, ben zo wazig van die koorts.
bedankt voor de tips, ga ik zeker doen.
stormy waters...
sailin'
pi_40021868
Belaan, ik heb nog even nagezocht. Koude wordt niet meer aangeraden, door kou krimpen de melkkanalen wat de doorstroom belemmert, ergo niet bevorderlijk voor de verstopping.

En doe de doek niet te strak anders ga je stuwen wellicht, en dat is zeker niet bevorderlijk.

Als de koorts 24 uur aanhoudt kan je om antibiotica vragen.

Sterkte
  † In Memoriam † donderdag 20 juli 2006 @ 19:43:13 #240
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_40021948
Wat je ook kunt doen is met de borst waar de ontsteking in zit in een bakje met warm water gaan hangen en proberen daarna zoveel mogelijk melk te kolven. Bied zo vaak mogelijk de borst aan waar de ontsteking zit en probeer stuwing te vermijden. Als je een beha hebt met knellende randen, hupsakee, uit dat ding!
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
  donderdag 20 juli 2006 @ 20:56:01 #241
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_40023903
Hmm nebelung bij mij werd juist een doek heel strak gespannen om de stuwing tegen te gaan gewoon even uit nieuwschierigheid hoe dat dan precies zit wil ik dta wel eens weten waarom niet?
Engaging Infinite Improbability Drive..
  donderdag 20 juli 2006 @ 21:13:13 #242
24188 Belana
kloon van belana
pi_40024464
de koorts is gezakt naar 37.5 hetgeen voor mij verhoging is. gaat goed dus, hopen dat het zo blijft.
net ff lekker warm gedouched. ik kolf sowieso na op het moment idd. de doek zit niet straks, maar gewoon er kruislings omheen zodat ze lekker warm blijven, ik ga namelijk nog even in de tuin zitten
bedankt voor alle tips weer
stormy waters...
sailin'
  donderdag 20 juli 2006 @ 22:11:01 #243
45621 Suzanna
Mama van...
pi_40026338
Arme Belana, wat vervelend zeg ... Heel veel beterschap en inbinden lijkt me niet echt een oplossing, ik heb van de kraamzorg nooit zoiets gehoord (ook niet om de stuwing tegen te gaan) en lijkt me niet prettig ook?
Sterkte!!
  donderdag 20 juli 2006 @ 22:16:08 #244
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_40026544
Inbinden wordt (weer) gedaan om stuwing tegen te gaan idd.
Maar dat wil je helemaal niet met een bo . Warm houden helpt idd.
Sterkte Belana! Totdat ik zelf een borstonsteking kreeg kon ik me niet voorstellen dat tieten zo verschrikkelijk zeer konden doen...
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
pi_40026771
Wel fijn dat t wat beter gaat Belana!
Evenstar, inbinden werd idd wel gedaan om de melkproductie te stoppen, maar aangezien de kans op vervelende bijwerkingen (stuwing, ontsteking, pijnlijke borsten) daardoor ook groter werd wordt dat nu juist afgeraden. Nu wordt aangeraden gewoonlijk om de ergste druk er steeds af te kolven, dan gaat langzamerhand je productie ook achteruit en is de kans op ontstekingen veel kleiner.
  donderdag 20 juli 2006 @ 23:26:50 #246
24188 Belana
kloon van belana
pi_40029445
Ik bind ze niet in hoor! Ik doe allen om ze warm te houden er losjes wat omheen. ik doet dat over mijn tshirt heen zodat er geen koude lucht bij kan komen. niks straks ofzo.
stormy waters...
sailin'
pi_40030301
aiai, hopelijk is de ontsteking snel weg belana, sterkte ermee!
pi_40038128
Ik heb gisteren bv-avond gehad. Het was een heel verhaal en veel dingen had ik toch eigenlijk bij de eerste zwangerschap ook moeten weten dan was het misschien toch anders gelopen.
Het sterkt mij steeds meer in het idee dat dit soort informatie toch eigenlijk gewoon standaard via de verloskundige verteld moet worden.
pi_40038249
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 22:16 schreef Leah het volgende:
Inbinden wordt (weer) gedaan om stuwing tegen te gaan idd.
Maar dat wil je helemaal niet met een bo . Warm houden helpt idd.
Sterkte Belana! Totdat ik zelf een borstonsteking kreeg kon ik me niet voorstellen dat tieten zo verschrikkelijk zeer konden doen...
Ik wist ook niet dat tepels bij él-ke beweging gebruikt werden totdat ik er spruw aan had. Of dat er nog huisartsen zijn die geen ruk afweten van bv en ronduit beweren dat spruw niet bestaat (nee, ik kauw voor de lol elke voeding door een zakdoek heen, aandacht!)
Kortom: tvp om mezelf alvast/alweer te motiveren voor het grote feest van toeschietreflexen midden in de supermarkt enzo
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_40038994
Dat heb ik nooit gehad gelukkig ik ben erg goed gespierd zeker

Snoopy, er zijn wel verloskundigen die zelf ook zo'n info-avond doen tegenwoordig, en allerlei bv-gercertificeerde organisaties doen dat ook op eigen initiatief en er wordt nu dus wel nagedacht over hoe dat het beste gecentraliseerd kan worden.. maar zo ver is 't allemaal nog niet jammer genoeg.
  vrijdag 21 juli 2006 @ 09:23:17 #251
103793 kozakken
Living the life
pi_40039173
Zit hier nog steeds erg in dubio mbt bv geven. Het was gewoonweg zo'n drama bij Jonne en daarnaast is de borstoperatie gewoonweg een complicerende factor.
Met de lactatiedeskundige gesproken die me een aantal hele wijze vragen stelde. Vnl. mbt motivatie en hoe belangrijk ik het vind dat het lukt.
tja... daar ben ik dus nog steeds niet over uit.
Ze nam rustig de tijd en heeft me nog wat extra info toegestuurd over bv na een borstverkleining. Maar dat ik nu echt het gevoel heb dat ik daardoor meer gemotiveerd ben..
Waarschijnlijk zou het meest haalbare scenario in de richting van borstvoeding en bijvoeden zijn. Ik weet het gewoonweg echt niet meer.
Heb een beetje het gevoel dat ik het misschien gewoon op z'n beloop moet laten en dan gewoon maar moet 'zien' hoe het gaat. Beginnen met bv en dan vanaf dat moment m'n stappen bepalen.
Wat ik een hele goede tip vond van de lactatiedeskundige was trouwens het bepalen van mijn grenzen vooraf. Tot hoever ben ik bereid te gaan om het te laten slagen (voor zover het mogelijk is, want dat is echt een serieuze vraag door mijn operatie). Wat wil ik wel en waar leg ik de grens.
pi_40039226
Kozakken, ik denk dat het idd de beste optie is om gewoon te beginnen met bv en dan kijken hoe het gaat. Zo te lezen wil je het wel graag proberen toch? Dan kan je altijd nog besluiten om een combi te doen of helemaal op flesvoeding over te stappen.

Gisteren op de bv-avond vond ik het ook fijn om te horen dat het echt persoonlijk is hoever je wil/kan gaan. Het stond toch wel voorop dat zowel moeder als kind zich er prettig bij moeten voelen. En alleen jij weet wat wel of niet prettig is. Dat kan niemand anders voor jou bepalen denk ik.
pi_40039504
Hallo dames, ik lees al tijden mee .. begin behoorlijk te rammelen, dus ook daar ben ik aktief gaan schrijven.
Aangezien ik werk op een consultatieburo, ben ik erg geinteresseerd in de ervaringen etc. die hier staan.
Ik ben zo vrij ook eens wat te typen

Ik merk op het werk dat erg vaak enorme verschillen zitten tussen de "hulpverleners" en hun ideeën over bv.
Vergeet nooit: het gaat om wat JIJ wil!
laat je niet overhalen door iemand die 100% voor de bv staat!
(Snoopy, klinkt als fijne voorlichtingsavond! )

Bv is perfect, mits het allemaal ook 'leuk' loopt !
Problemen? Kunstvoeding is een perfect alternatief !

Het is trouwens schrikbarend hoe slecht sommige huisartsen op de hoogte zijn spruw-behandeling.
Vaak wordt kindje wel behandeld, maar moeder niet!
Zelf in de gaten houden dus.

Ondanks dat ik vanuit organisatie BV als éérste voedingsoptie moet aanbevelen,
(en ik daar heel reeel in blijf gelukkig) weet ik echt niet hoe ik dat bij mijn kindje zou doen hoor!
pi_40039838
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 09:45 schreef marit1978 het volgende:
(en ik daar heel reeel in blijf gelukkig) weet ik echt niet hoe ik dat bij mijn kindje zou doen hoor!
welkom hier marit. wat bedoel je precies met dat laatste?

kozakken, je insteek lijkt me heel redelijk. ik vind 't al heel dapper dat je toch weer een serieuze poging wil wagen, na de vorige ervaring. ik hoop van harte dat het dit keer beter gaat. bij mij ging 't de tweede keer ook stukken beter. wie weet! succes.

snoopy, ben 't met je eens, dat zou eigenlijk standaard informatie van de verloskundige moeten zijn.
pi_40039970
ik bedoel dat ik daar niet in doordraaf, zoals anderen weleens doen

ik adviseer uiteraard bij bv gevende ouders,
maar bv is niet heilig
pi_40040019
Het klinkt gewoon alsof je er goed over hebt nagedacht en je goed hebt voorbereid Kozakken. Ik hoop voor je dat het meevalt maar ik vind het erg goed dat je het iig wilt gaan proberen! En goede tip idd om vooraf je grenzen te bepalen, dat voorkomt hopelijk een beetje dat je die steeds gaat oprekken en dan later met een soort faalgevoel erop terugkijkt (omdat je je steeds hoger gelegde doel toch niet kon halen). Succes en fijn dat je goede hulp hebt gevonden in die lactatiekundige.

Snoopy, er wordt wel aan gewerkt om die info-avonden te centraliseren dacht ik (nu geven in sommige plaatsen en de verloskundigen en de bv-organisaties en de thuiszorg en de kraamzorgorganisaties allemaal aparte informatie-avonden) maar zo ver is 't allemaal nog niet.. Misschien tegen de tijd dat we kleinkinderen krijgen wel

O en Lewis, ik had nog niet gereageerd. jammer dat je om medicijnen moet afbouwen (je huisarts/apotheker kan evt bellen met http://www.rivm.nl/preven(...)formatie_Service.jsp voor info daarover, in engeland is vast ook wel zoiets). Hoeveel extra energie afbouwen je gaat opleveren weet ik niet, 'ze' zeggen dat dat na een jaar voeden niet zo veel is gewoonlijk omdat je lichaam helemaal gewend is aan melk aanmaken en daar nauwelijks extra energie voor nodig heeft. Maar dat merk je pas in de praktijk natuurlijk.
En misschien helpt het als je Chantel veel andere knuffel-en-aandachtmomenten biedt als vervanging voor het voeden.
Had ik eigenlijk al gezegd dat de LLL ook info heeft over het 'spenen' van een dreumes/peuter?
Moeilijke keus voor je, succes!

[ Bericht 29% gewijzigd door poemojn op 21-07-2006 10:14:18 ]
pi_40040163
O en Marit, welkom hier.
Kunstvoeding is idd het best verkrijgbare alternatief voor moedermelk, maar ik zou het geen perfect alternatief willen noemen. Daarvoor moeten ze er nog te veel aan sleutelen voorlopig. (maar er wordt geexperimenteerd met genetisch gemanipuleerde geiten las ik een jaar geleden ergens, om zo menselijke melk uit die geiten te krijgen.....)
  † In Memoriam † vrijdag 21 juli 2006 @ 10:33:26 #258
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_40040577
quote:

Het lijkt me lastig om iets aan te moeten bevelen als je zelf niet weet of je er wel achterstaat. Krijg je vanuit je organisatie wel goede voorlichting over borstvoeding en hoe je een moeder daarin het beste kunt begeleiden ?
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
  vrijdag 21 juli 2006 @ 10:45:52 #259
45621 Suzanna
Mama van...
pi_40040923
Dat klinkt in mijn oren behoorlijk éng, Poemojn... maar goed, ik ben 'allergisch' voor de term 'genetisch gemanipuleerd' ...
pi_40041699
Ik vind het ook niet prettig klinken, maar het schijnt dat veel dingen die je binnenkrijgt (maïs) al genetisch gemanipuleerd zijn. Maar om het zo jong al te geven.. kweetnie.
  vrijdag 21 juli 2006 @ 11:32:20 #261
24188 Belana
kloon van belana
pi_40042238
hier gaat het beter ik heb geen koorts meer en de roze vlekken zijn al bijna weg. wat een opluchting zeg, kan ik eindelijk gaan herstellen. Ik heb nog steeds een beetje een lui drinkertje soms, maar het volgende moment drinkt ie fanatiek beide borsten leeg. zal ook de warmte zijn denk ik. en gezien hoe veel hij aankomt, komt ie niet te kort
Ik ben iig blij dat ik nog steeds doorgezet heb en dat het lukt nu.

kozakken, ik kan me je twijfel voorstellen. zeker door hoe het bij Jonne is gegaan. Ik was ook wel bang door hoe het bij Liam is gegaan, maar werd er juist vastberaden door. Ik zou zeggen probeer het, maar staar je er niet op blind. Ik weet inmiddels zelf hoe zwaar het kan zijn. Ik moet wel zeggen dat ik het een beloning vind dat het nu zo goed gaat. succes met het maken van je keuze. laat je niet leiden door anderen, maar door jezelf
stormy waters...
sailin'
pi_40042773
Ik voel me gelukkig ook steeds zekerder worden....
Mormeltje groeit zienderogen ( veeeeel te snel zelfs, naar mijn mening)

De ene keer zuipt ie zich achterover , de andere keer is het drie slokjes en dan slapen.

En ik heb besloten om maar gewoon niet meer te denken aan jaaaaren geleden... Toen de oudste twee na een paar maanden niet genoeg leken te krijgen.. Ze bleven hongerig en ik kreeg er geen druppel meer uit, maar volgens de dames van t cb KON dat niet... En ik werd naar huis gestuurd...

En daarom werd ik nu natuurlijk weer erg onzeker door elke keer ... Hij heeft honger bij elk huiltje.

( Tenminste... Dat denk ik... Maar denken gaat niet zo lekekr meer met dit weer)
pi_40043317
nou, ik sta zeker wel achter borstvoeding als eerste keus
en er zijn gelukkig goede scholingen geweest ja, dus ook qua ondersteuning / advisering denk ik dat ik genoeg op de hoogte ben.

Máár; ik blijf het niet tot het uiterste aan ouders opdringen als het duidelijk is dat flesvoeding een betere optie is !
(wel bespreek ik kolf-mogelijkheid etc.)

Toevallig speelt er nu een probleem waarbij moeder zo gefixeerd is op het geven van 6maanden borstvoeding dat ze zichzelf totaal wegcijfert (en tevens haar depressie wegcijfert) omdat het kind het MOET hebben.
Kind is inmiddels bijna 5 maanden oud.
Belang van moeder vind ik dan toch belangrijker hoor!
Kind heeft alle meerwaardes van bv meegekregen, dus dan heb ik in dit geval (gelukkig moeder nu ook) dat het tijd wordt om ook voor zichzelf te gaan zorgen.

En wat mezelf betreft;
zal ik bv zeker proberen .. als het lukt, perfect!
gaat het ten koste van mezelf? no way
Ga ik weer werken, zal kolven zeker optie 1 zijn
maar; is dit niet haalbaar gezien spreekuur-planning etc. ? Dan afbouwen.
(zeg ik nu he! wie weet hoe ik opeens redeneer als ik met voeding verantwoordelijk ben voor groei/gezondheid/tevredenheid van zo'n klein mensje)
pi_40043637
marit, het is gewoon niet altijd zo simpel te bepalen op welk moment het ten koste gaat van jezelf. soms wordt stress ook ten onrechte aan BV toegeschreven, en blijkt na de overstap dat flesvoeding niet de verlichting geeft die gehoopt was. borstvoeding kost niet alleen energie, je krijgt er ook verplichte rustmomenten voor terug plus die befaamde 'verliefdheids'hormonen waar 't al wel eens over gegaan is. natuurlijk ben ik het met je eens dat je het mensen niet koste wat 't kost moet opdringen, maar het bepalen waar de grens ligt is gewoon niet zo simpel als het lijkt, en de beslissing moet m.i. voornamelijk bij de moeder liggen. die dan hopelijk wel zo goed mogelijk geinformeerd is over mogelijke problemen en oplossingen en alternatieven etc.

spreekuur-planning kun je toch ook aanpassen op die paar keer dat je moet kolven? je hebt er in principe recht op.

vamperotica, oe dat komt me zo bekend voor, ik interpreteerde ook elk huiltje als honger/dorst. misschien is af en toe wegen een geruststellend middel voor jou? heeft bij mij wel goed gewerkt.
  vrijdag 21 juli 2006 @ 12:22:15 #265
103793 kozakken
Living the life
pi_40043991
Vandaag ook nog even met vk gesproken over het hele bv verhaal.
Afgesproken dat ik 'gewoon' ga beginnen met bv en evt. bijvoeden met kv. Dit om de onzekerheid rondom het 'genoeg krijgen' weg te nemen. (ervanuit gaande dat emotionele rust ook kan zorgen voor rust rondom voeden en bv)
Het gaf me een fijn gevoel dat ik serieus werd genomen en dat er gewoon werd meegedacht over oplossingen zonder meteen alleen maar te blijven hameren op bv alleen.
-nu maar zien hoe de praktijk gaat werken-
pi_40044312
Kozakken, een combinatie van bv en kv is zeer wel mogelijk. Ik ken diverse vrouwen die dat doen. Je hebt een fijne lactatiekundige getroffen zo te lezen. Dat gaat heus goed komen, denk ik. Je doet er nu al van alles aan, dat vind ik geweldig hoor

Vampje, 'hij drinkt zich achterover' die ga ik onthouden, prachtig

Belaan, fijn dat het weer de goede kant opgaat!
pi_40044572
Oh ja vampje, ik herken dat wel over dat wel of niet honger hebben.

Ken je de hongersignalen? Bewegen met het lijfje, hapbewegingen, kreunen, smakgeluidjes, zoeken naar de handjes, sabbelen op handjes en als allerlaatste signaal huilen. Ergens hierboven staat ook een link met een filmpje met een baby die hongersignalen geeft.
  vrijdag 21 juli 2006 @ 12:59:34 #268
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_40045080
goed zo Belana, fijn dat het goed gaat
pi_40045391
quote:

laat je niet overhalen door iemand die 100% voor de bv staat!
(Snoopy, klinkt als fijne voorlichtingsavond! )
Voorlichters op zulk soort avonden staan vaak wel 100% achter bv hoor, maar er wordt nimmer de realiteit uit het oog verloren. Ik vind die zin (laat je niet overhalen door iemand die 100% voor de bv staat!) dan ook raar. Ik buig hem liever om naar 'laat je voorlichten door iemand die 100% voor de bv staat!' En doe je voordeel met betrouwbare, goede informatie waarmee je zelf aan de slag kunt. En dan liever door iemand die weet wat ze zegt en doet, dan iemand die ambivalente informatie geeft.
quote:
Bv is perfect, mits het allemaal ook 'leuk' loopt !
En om het leuk te laten lopen is een goede voorlichting, hulp en steun onontbeerlijk.
quote:
Problemen? Kunstvoeding is een perfect alternatief !
Problemen? Stuur een vrouw eens door naar de lactatiekundige. Weet de borstvoedingsorganisaties te vinden. Denk daarna pas eens aan kunstvoeding.

Van mij hoeft niemand vreselijk ver te gaan of ten koste van haarzelf, of zelfs perse bv geven, maar er ligt een vreselijk onontgonnen gebied, met name voor de CB's.

In Nederland is borstvoeding (hoegeheten) de norm, maar je wordt vaak geflest met de begeiding.
pi_40046279
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 13:12 schreef nebelung het volgende:

[..]

Voorlichters op zulk soort avonden staan vaak wel 100% achter bv hoor, maar er wordt nimmer de realiteit uit het oog verloren. [..]

En om het leuk te laten lopen is een goede voorlichting, hulp en steun onontbeerlijk.
[..]
Inderdaad, gelukkig maar!
Dit is dan ook voorlichting door echte deskundigen
Dit is op een cb weleens anders, het woordje NIMMER is dan helaas niet van toepassing.
Realiteit wordt dan soms wel uit het oog verloren.
quote:
Problemen? Stuur een vrouw eens door naar de lactatiekundige. Weet de borstvoedingsorganisaties te vinden. Denk daarna pas eens aan kunstvoeding.
Ik verwijs ouders inderdaad naar een lactatiekundige als blijkt dat mijn kunde niet toereikend is.
Kunst van helpen is je eigen grenzen kennen
quote:
Van mij hoeft niemand vreselijk ver te gaan of ten koste van haarzelf, of zelfs perse bv geven, maar er ligt een vreselijk onontgonnen gebied, met name voor de CB's.
Helaas wel ja,
hetgeen ten koste gaat van de nieuwer-opgeleiden waarvoor het een meer bekend gebied is.
In iedergeval op het gebied van 'doorverwijzen' naar mensen die goed kunnen begeleiden.
quote:
In Nederland is borstvoeding (hoegeheten) de norm, maar je wordt vaak geflest met de begeiding.
Ja, je bent als ouder mooi de klos als je hulp nodig hebt en deze krijg je niet of te laat.
pi_40047203
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 12:39 schreef nebelung het volgende:
Oh ja vampje, ik herken dat wel over dat wel of niet honger hebben.

Ken je de hongersignalen? Bewegen met het lijfje, hapbewegingen, kreunen, smakgeluidjes, zoeken naar de handjes, sabbelen op handjes en als allerlaatste signaal huilen. Ergens hierboven staat ook een link met een filmpje met een baby die hongersignalen geeft.
*Linkje zoeken gaat
pi_40048707
En gevonden... Dat is wat ie ALTIJD doet... ook als de melk zn neusgaten uitloopt omdat ie helemaal vol zit....
pi_40048752
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 12:12 schreef bixister het volgende:
marit, het is gewoon niet altijd zo simpel te bepalen op welk moment het ten koste gaat van jezelf. soms wordt stress ook ten onrechte aan BV toegeschreven, en blijkt na de overstap dat flesvoeding niet de verlichting geeft die gehoopt was. borstvoeding kost niet alleen energie, je krijgt er ook verplichte rustmomenten voor terug plus die befaamde 'verliefdheids'hormonen waar 't al wel eens over gegaan is. natuurlijk ben ik het met je eens dat je het mensen niet koste wat 't kost moet opdringen, maar het bepalen waar de grens ligt is gewoon niet zo simpel als het lijkt, en de beslissing moet m.i. voornamelijk bij de moeder liggen. die dan hopelijk wel zo goed mogelijk geinformeerd is over mogelijke problemen en oplossingen en alternatieven etc.

spreekuur-planning kun je toch ook aanpassen op die paar keer dat je moet kolven? je hebt er in principe recht op.

vamperotica, oe dat komt me zo bekend voor, ik interpreteerde ook elk huiltje als honger/dorst. misschien is af en toe wegen een geruststellend middel voor jou? heeft bij mij wel goed gewerkt.
het gaat mij meer omhet idee...huilen....honger?

Groeien doet ie goed.... Plasluiers in overvloed...
  vrijdag 21 juli 2006 @ 22:59:47 #274
24188 Belana
kloon van belana
pi_40060614
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 12:22 schreef kozakken het volgende:
Vandaag ook nog even met vk gesproken over het hele bv verhaal.
Afgesproken dat ik 'gewoon' ga beginnen met bv en evt. bijvoeden met kv. Dit om de onzekerheid rondom het 'genoeg krijgen' weg te nemen. (ervanuit gaande dat emotionele rust ook kan zorgen voor rust rondom voeden en bv)
Het gaf me een fijn gevoel dat ik serieus werd genomen en dat er gewoon werd meegedacht over oplossingen zonder meteen alleen maar te blijven hameren op bv alleen.
-nu maar zien hoe de praktijk gaat werken-
dat klinkt idd heel fijn kozakken, want als je het mij vraagt heeft het dan ook nog de meeste kans van slagen ik ga voor je duimen dat het je lukt op een manier waar je je prettig bij voelt

Ik heb dus inmiddels de ervaring dat het best lastig is en een hoop geduld en doorzettingsvermogen vergt. Bij anderen zal het met gemak gaan misschien, maar de prille verhalen die ik hier gelezen heb zijn toch meestal wat moeizaam. Wel heel fijn als het lukt dan, dat wel. Ezra eet inmiddels goed, pakt beide tepels goed, drinkt lekker door
de "laatste" voeding (of 1e nachtvoeding, net hoe je het ziet) om 1 uur geven we hem een flesje, omdat ik dan ook even rust heb. Bovendien ben ik steeds een uur bezig met hem en om 1 uur is dat toch lastig. meestal ga ik een uur of half 12 slapen namelijk. zo bevalt het ons goed en hem ook wel zo lijkt het

vamperotica, ik vind "de tekenen" ook nog wel eens dubbel hoor. Net een uur lang goed gedronken en dan toch niet willen slapen. Ik noem mezelf al wel eens de "inslaapval fabriek" maarja, daar heb ik ook niet altijd zin in. Hoewel het door velen wordt afgeraden geef ik soms ff een speentje voor het in slaap vallen. tot op heden geen verwarring gezien hier.
stormy waters...
sailin'
  zaterdag 22 juli 2006 @ 12:48:25 #275
593 sjak
Juffie Bloem
pi_40071878
Ja, die speen hebben wij ook al gevonden. Jetske valt dan binnen een paar minuten in slaap, het haalt net de onrust wat weg.
Ik ga goed met de BV. Het doet wel zeer maar er komt volgens mij wel genoeg uit. We proberen op het moment wel wat gekolfde melk bij te geven af en toe (als ze niet wil slapen na de voeding) omdat ze te weinig plast. Ik wil ook de laatste voeding binnenkort aan Schanulleke overlaten maar ik wil eerst een aantal dagen wat regelmaat erin hebben qua eten en slapen.

Ik ga een dezer dagen dit topic eens heel goed ddorlezen, ik zie veel goede adviezen en ik merk dat het me erg fijn lijkt om BV te kunnen blijven geven. Ik vind het nu al een heerlijk moment tusssen mij en Jetske. Wat intiem zeg!
Lekker douchen!
pi_40072329
quote:
Op zaterdag 22 juli 2006 12:48 schreef sjak het volgende:

Ik vind het nu al een heerlijk moment tusssen mij en Jetske. Wat intiem zeg!

Voeden mag overigens geen pijn doen. Wat doet er precies zeer?
  zaterdag 22 juli 2006 @ 14:31:31 #277
24188 Belana
kloon van belana
pi_40074795
haai sjak

Hier is het eerste aanzuigen nog pijnlijk, daarna verdwijnt dat. het is gevoelig, maar dat is alles. Is dat bij jou ook zo sjak? of doet het echt de hele voeding zeer? want dat mag dan weer niet dus, dat drinkt Jetske misschien verkeerd.

Ezra is vandaag weer gewogen en zat nu op ongeveer 4000 gram, was dus weer 60 gram gebgroeid in 2 dagen en gaat goed
stormy waters...
sailin'
  zaterdag 22 juli 2006 @ 15:50:44 #278
24188 Belana
kloon van belana
pi_40077116
Vind dit zo'n mooie foto... hier wordt Ezra voor het eerst aangelegd Dat reflex, goed he!

stormy waters...
sailin'
pi_40080880
quote:
Op zaterdag 22 juli 2006 15:50 schreef Belana het volgende:
Vind dit zo'n mooie foto... hier wordt Ezra voor het eerst aangelegd Dat reflex, goed he!

[afbeelding]
pi_40080947
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 22:59 schreef Belana het volgende:

[..]

dat klinkt idd heel fijn kozakken, want als je het mij vraagt heeft het dan ook nog de meeste kans van slagen ik ga voor je duimen dat het je lukt op een manier waar je je prettig bij voelt

Ik heb dus inmiddels de ervaring dat het best lastig is en een hoop geduld en doorzettingsvermogen vergt. Bij anderen zal het met gemak gaan misschien, maar de prille verhalen die ik hier gelezen heb zijn toch meestal wat moeizaam. Wel heel fijn als het lukt dan, dat wel. Ezra eet inmiddels goed, pakt beide tepels goed, drinkt lekker door
de "laatste" voeding (of 1e nachtvoeding, net hoe je het ziet) om 1 uur geven we hem een flesje, omdat ik dan ook even rust heb. Bovendien ben ik steeds een uur bezig met hem en om 1 uur is dat toch lastig. meestal ga ik een uur of half 12 slapen namelijk. zo bevalt het ons goed en hem ook wel zo lijkt het

vamperotica, ik vind "de tekenen" ook nog wel eens dubbel hoor. Net een uur lang goed gedronken en dan toch niet willen slapen. Ik noem mezelf al wel eens de "inslaapval fabriek" maarja, daar heb ik ook niet altijd zin in. Hoewel het door velen wordt afgeraden geef ik soms ff een speentje voor het in slaap vallen. tot op heden geen verwarring gezien hier.
Inderdaad... Soms lijkt ie zo ontzettend hongerig Maar is na 3 seconden tiet sabbelen heerlijk in dromenland...
Maar ow wee als ik m dan lekker in zn bedje wil leggen!!

Speentje heeft ie hier ook al een tijdje idd...
  zaterdag 22 juli 2006 @ 18:58:06 #281
593 sjak
Juffie Bloem
pi_40082676
Wat een mooie foto Belana
Ik vind dat ook zo mooi, het lijkt wel of ze me begrijpt als ik zeg dat ze verder open moet doen, zo lief.
Het aanleggen doet pijn, dat trekt gelukkig snel weer weg. In het ziekenhuis hebben ze me verkeerd aangelegd en het me niet goed uitgelegd, dus ik heb in de eerste twee dagen wat kloofjes opgelopen. Die lijken nu wat te genezen. Ik moet soms wel een paar keer aanleggen voor het goed gaat, maar het gaat gelukkig steeds beter

Vandaag heb ik voor het eerst een vrij strak schema aangehouden, qua voeden, slapen en wakker zijn. Het lijkt eigenlijk best fijn te werken. Voor ons in ieder geval... wij hebben het gevoel dat we meer rustmomenten hebben gedurende de dag. We hebben zelf net uitgebreid de tijd gehad om Jetske lekker te masseren. Dat alles maakte het een fijn voedingsdagje.
Lekker douchen!
pi_40082752
quote:

[afbeelding]
Een hele mooie foto Belana
Vooral ook wetende dat dat het moment was waar je zo naar toe geleefd heb.
Toen ik las dat hij idd gelijk op je buik gelegd werd kreeg ik vochtige oogjes.
ohja bv topic, daar hoor ik niet
  zaterdag 22 juli 2006 @ 19:12:13 #283
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_40083039
Ik heb niet alles bijgelezen heb als sinds 30 juni geen internet meer
Maar ik heb wel meegekregen dat het bij Belana goed gaat! Wat fijn zeg!

Hier loopt de bv als een trein
Ik ben donderdag voor het eerst met Iris naar het cb geweest. Ze woog toen maar liefst 4280 gram (3130 bij de geboorte, nog geen 4 weken daarvoor). Het aanleggen gaat soms wat rommelig. Ze is een beetje een ongeduldige trien , maar als ze eenmaal beet heeft, gaat het prima.
Het gebeurt zelfs zo nu en dan dat ze een nachtje doorslaapt. (in de kraamweek zelfs al) Ze slaapt dan van ongeveer 12 uur tot 7 uur. En anders komt ze maar 1 keertje
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
pi_40083048
Belana wat een mooie foto

Fijn dat het zo goed gaat LadyS!
  zaterdag 22 juli 2006 @ 19:22:06 #285
1762 YPPY
Yppiaans
pi_40083281
Wat klinkt dat goed sjak en LadyS. En Belana zo'n mooie foto.

Ik ben er eindelijk uit, maandag ga ik hier bij de thuiszorg een avent isis kopen. Het lijkt me toch wel handig als ik die voor de bevalling in huis heb. En dan kan ik nu het nog rustig is, vast proberen hoe alles in en uit elkaar moet. Gelukkig krijg ik wel korting met m'n pasje, scheelt weer. Van m'n schoonzusje (die hem weer van iemand anders heeft) heb ik de medela mini electric gehad, daar hoeft alleen nog basisset bij, maar dat durf ik toch niet na alles wat ik heb gelezen over melk in de motor.
*OUD heilige*
  zaterdag 22 juli 2006 @ 19:22:28 #286
56471 pinquit
oh my lama!
pi_40083289
die foto van ezra!! geweldig !!!
inderdaad zeg, dat dat toch helemaal vanzelf gaat, dat happen prachtig
pi_40083991
Prachtig, Belana

Owlet, jij mag bijna en YPPY ook effe wachte... effe wachte nog

En LadyS en Sjak gaan ook al zo goed! Super!
  zaterdag 22 juli 2006 @ 21:28:17 #288
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_40086721
quote:

[afbeelding]
Ik ben jaloers.... Kendahl doet het dan weer wel met tepelhoedje, dan weer zonder en vaak valt hij tijdens het voeden in slaap.
Of hij wordt niet wakker wanneer het echt tijd is om te eten, omdat er anders teveel tijd tussen zit.
Maar ik voel me af en toe echt te kort doen, dat mijn tepel niet volstaat om hem goed te voeden. En het is echt zeer slepend dat voeden...

Met het aan gort zuigen valt het trouwens wel mee. Alleen ligt hij af en toe niet goed, dan doet het pijn.
En anders werkt het zalfje wel: Bepanthen.

Oh, ik hoor hem... volgens mij is het weer zover...
Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
pi_40088511
PV, heb je al contact gehad met een lactatiekundige? Een tepelhoedje is geen langdurige oplossing en waarschijnlijk kan een LC je een par adviezen geven waarmee je kan werken aan voeden zonder hoedje.
  zondag 23 juli 2006 @ 08:23:26 #290
24188 Belana
kloon van belana
pi_40096574
PV, erg herkenbaar van met Liam. Ze moeten zoveel kracht zetten met zo'n tepelhoedje dat ze snel moe zijn, het kost meer energie dan het opbrengt. Dat je het als slepend ervaart kan ik me dus voorstellen. praat erover met een deskundige en ga bedenken wat je wilt. het kan met goeie begeleiding denk ik best nog lukken namelijk. Ik heb ook hele vlakke tepels en dit keer lukt het wel. zowel jij als de baby moeten het leren.
Ik moet zeggen dat ik het ondanks dat het hier nu "gewoon" lukt ook nog steeds als slepend ervaar. De ene keer pakt Ezra zo en drinkt lekker door en de volgende keer lukt het apsoluut niet. Heel frustrerend. een aanslag op mijn geduld en emoties. gisteravond zat ik nog weer in tranen... ik kan er soms echt niet meer tegen dat ge-emmer. als ie eenmaal goed ligt en goed drinkt vind ik het prima, maar soms duurt dat zo lang!! Vanacht hebben we gelukkig wel lekker geslapen, van half 12 tot half 4 en daarna tot half 7. Maar dan ben ik dus net tussen kwart voor 7 en 8 uur bezig... en dan heeft ie maar 1 borst goed gedronken, die andere lukt dan weer helemaal niet, dus maar gekolfd en hem dat gegeven. ben blij dat het kolven zo goed gaat.
Maar ik vind het moeilijk hoor zo, slopend en vermoeiend. er wordt vaak gezegd, bv is makkelijk, heb je altijd bij je enzo... ja, dat is waar, maar als je kindje niet zo makkelijk drinkt is het knap lastig.
Ik heb nog steeds oms de dag een bv dip hoor.
stormy waters...
sailin'
  zondag 23 juli 2006 @ 08:31:24 #291
24188 Belana
kloon van belana
pi_40096604
Nog eens een vraagje...
Ik voed nu altijd op bed, met 10.000 kussens om me heen, maar ik wil graag beneden ook kunnen voeden, zal ook wel moeten als ik straks alleen ben met hem en Liam. Maar hoe doe je dat? zonder al die kussens enzo?
stormy waters...
sailin'
pi_40096876
Gewoon pierballen kweken Belana
Heb je een voedingskussen? Ik zou het gewoon eens gaan proberen met zittend op de bank voeden. Desnoods met een heleboel kussens om je heen. Je komt vanzelf bij een een houding die je prettig vindt.
En voor je het weet ben je zo geoefend dat je zonder kussens lekker in de tuin kan voeden
  zondag 23 juli 2006 @ 11:20:07 #293
24188 Belana
kloon van belana
pi_40098396
voorlopig doe ik het wel boven op bed dan nog. Ik raak beneden, waar het niet lukt, aardig gefrustreerd. boven ook wel af en toe, maar daar lukt het toch sneller. Ik heb zo weinig geduld... en het is wel normaal he dat het sosm een kwartier duurt voordat het aanleggen lukt? ik word daar dus soms zo moedeloos van en dan heb ik er zo genoeg van...
stormy waters...
sailin'
  zondag 23 juli 2006 @ 11:27:18 #294
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_40098528
Wat naar dat het niet zo makkelijk gaat, belana. Hier heb ik ongeduldige trien die te graag wil en dan in haar frustratie vergeet dat die tepel al lang en breed tot haar beschikking staat, zeg maar.

Iris drinkt eigenlijk nog wel steeds maar 1 borst eigenlijk. Af en toe wil ze na een uurtje nog wel even een 2e. Maar het is eigenlijk nooit zo dat ze 1 borst leeg drinkt en dan nog een toetje uit de andere wil. Maar ze gedijt er goed op, met ruim een kilo aankomen in nog geen 4 weken
Het aanleggen is hier soms ook nog wel eens gevoelig, dat wordt dan even wat heftiger (tsr?) en dan zakt het af en heb ik nergens last van
  zondag 23 juli 2006 @ 11:29:22 #295
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_40098566
Ik voed trouwens in zo een beetje alle houdingen. Liggend in bed vind ik erg fijn. Heb ik met Amber nooit gedaan, omdat ik niet op mijn zij kon liggen ivm met de ks. Als ik beneden ben dan voed ik gewoon op de bank, al dan niet met een bv-kussen om me heen. (ideale dingen trouwens )
  zondag 23 juli 2006 @ 12:34:14 #296
24188 Belana
kloon van belana
pi_40100235
ik snap dus echt niet hoe iemand een kind liggend kan aanleggen Ik heb het al vele malen geprobeerd, maar ik zie echt niet wat ik doe.
het enige wat hier echt werkt is de rugby, en soms de madonna. het lijkt nogal nauw te steken hoe Ezra ligt, als het hem ook maar een mm niet bevalt blijft ie brullen.
Ezra is dus ook zo ongeduldig LadyS en daar raak ik dan helemaal van van de rel. Ik weet het, ik moet rustig blijven, maar met al die hormonen door mijn lijf zit ik nog steeds eerder te janken dan te lachen...
Die bv-kussens... ik vind het dus ondingen, of het zakt te veel in, of het is te dik.
Ik ben er nog lang niet voor mijn gevoel, de rust moet er echt nog inkomen, voor ons allebei.
stormy waters...
sailin'
  zondag 23 juli 2006 @ 12:39:07 #297
640 snoopy
peanuts
pi_40100420
Pffff, ik herken dat wel van de vorige keer Belana. Maar blijkbaar is het een kwestie van oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Ik hoorde soortgelijk verhaal op de bv-avond. Maar na een maand bleek die vrouw haar kind bij wijze van spreken haar kind ondersteboven te kunnen voeden
De warmte zal ook niet meewerken bij jou? En hoe zit het met Liam? Eist hij veel aandacht op als je wil gaan voeden? Dat lijkt me nl. wel lastig straks.
  zondag 23 juli 2006 @ 12:48:14 #298
24188 Belana
kloon van belana
pi_40100694
Nu is Nick gelukkig nog thuis en kan ik rustig voeden als ik wil, maar ik zie daar idd wel tegenop. je bent toch iedere 3/4 uur ermee bezig. gelukkig blijft Nick nog even thuis, neemt echt zijn vakantie nu zeg maar. tegen de tijd dat hij weer gaat werken zijn we 2 weken verder, Ezra is dan ruim 3 weken en hopenlijk gaat het dan allemaal soepeler.
Het is echt zo'n test van mijn geduld en doorzettingsvermogen dit. regelmatig wil ik de handdoek in de ring gooien hoor, dan zit ik er helemaal doorheen, gemiddeld 2 keer per dag denk ik...
Maar dan ligt ie ineens weer goed te drinken en dan denk ik, tja, hij kan het wel, als ik maar ff geduld op breng... dus dan gaan we weer door.
ik kan dan wel een beeeetje pissig worden over opmerkingen als : bv is natuuuuuurlijk....
alsof het vanzelf gaat weet je wel. das dus niet waar. het vergt echt veel van je. mijn karakter werkt dan niet mee natuurlijk
nou ja, we gaan gewoon weer verder.
stormy waters...
sailin'
pi_40101925
Hier lopen de nachten even kloten. Merlijn kwam met die hitte vaak, om de twee uur af en toen en dronk dan ook echt even goed. Gelukkig was het vannacht maar twee keer. Om 0.15 de laatste voeding om 3.00 en rond 5.00 kwam hij nog een keer, daarna kwam hij pas rond 7.30 weer. Dus dat viel mee. Maar sinds een paar dagen heb ik ook pijn achter mijn tepel van mij rechterborst. Voel me daar nu wel klote onder, want Merlijn aanleggen is nu niet zo makkelijk meer en doet regelmatig even goed pijn tot hij goed ligt. Heb verder geen harde of rode plekjes op mijn borst en hoop dat de pijn wegtrekt. Wel merk ik een wit puntje op dat bovenop mijn tepel zit. Ik hoop niet dat het spruw is, maar gewoon een verstopt melkkannaaltje. Aan Merlijn is nog niets te merken. Bah wacht nog even af, maar zie het somber in omdat er verder niets te zien is.
pi_40102285
Randa, zoek op het bv-forum evenop 'melkblaar'. Je verhaal doet me daar aan denken.
pi_40102286
Wat vervelend Randa Bij inwendige spruw wordt diflucan wel aangeraden dacht ik (oraal in te nemen) maar waarschijnlijk wil je huisarts meer bewijs zien voor hij het voorschrijft. Sterkte, 't valt mee hopelijk

Fijn dat get goed gaat Belana, al duurt het aanleggen wat langer dan fijn is. Succes ermee, en over twee weken gaat het aanleggen vast al beter!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')