abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39545224
vervolg van borstvoeding deel 14
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 16:38 schreef CrazyMoon het volgende:
ow, en over de lactatiedeskundige. Nee, ik heb daar nog geen contact mee gehad omdat ik dus nog heel erg twijfel over borstvoeding geven. Mijn kraamverzorgster vertelde me dat die deskundigen graag willen dat je er voor 100% achter staat, en ja.. dat sta ik dus niet
Misschien is het toch wel de moeite waard. Natuurlijk ziet een lactatiekundige liever dat je doorgaat dan stopt, maar in principe zijn ze er om advies te geven over de huidige situatie. Dus ook over hoe te stoppen bijvoorbeeld.

Als je ook maar een beetje door wil gaan met BV dan zou ik zeker eens contact zoeken want ik denk dat het voor je eigen gevoel en zelfvertrouwen in ieder geval eerlijk is om alle kansen te benutten en ik vermoed zo dat een paar simpele adviezen van een lactatiekundige in ieder geval er voor kunnen zorgen dat het voeden lekker gaat zodat je zelf de keuze kan maken of je door wilt gaan of niet.

pi_39545249
CM, juist bij een lactatiekundige (zonder de des ) kan je je twijfels kwijt! Natuurlijk is 100% erachter staan fijn, maar een lactatiekundige wordt vaak ingeschakeld als er problemen zijn. Dat je dan laten we zeggen op 50% zit soms kan heel erg logisch zijn, daar raakt een LK echt niet van van de rel hoor

Het zou een goed idee zijn eigenlijk. Zij kan met je meekijken, want er spelen een aantal zaken. Je kan de praktische kant met haar bespreken, maar ook al je twijfels kan je er kwijt. Zij zal je goed informeren zodat jij een basis hebt om een keuze te maken.
Variety is the spice of life
pi_39545335
Vampje! In het vorige topic had ik voor iemand anders een de rekensom gemaakt die je kan hanteren voor de hoeveelheid.

Hier: borstvoeding deel 14
  woensdag 5 juli 2006 @ 16:56:33 #4
62233 Jelief
ikke lief!
pi_39545371
Ik gooi mijn laatste post ook even hier neer. Ik had niet eens in de gaten dat ik hem dichtgooide...

Dat is onzin Crazymoon! Zo'n lactatiekundige is natuurlijk voor bv maar zal jou niet raar aankijkne omdat je ook kv geeft, wel zal ze met jou zoeken naar de beste oplossing voor jou en Sarah. Zou wat wezen zeg als je haar hulp alleen kan inschakelen als je lyrisch bent over bv. Gewoon bellen hoor! En als je dat niet wilt kun je ook nog iemand van een van de bvorganisaties bellen. Nummers vind je hier, rechtsbovenaan de pagina.

Over invriezen: In ijsblokjesbakjes schijnt handig te zijn maar dan moet je er wel een hebben met een deksel en die heb ik nog nergens gevonden. Ijsblokzakjes heb ik wel eens geprobeerd maar ik vind het erg lastig om ze er dan uit te krijgen. Ik heb bij de Xenos kleine bakjes gekocht vna 50 en 100 ml, dat werkt best goed al moet je dan wel weer wachten tot het ontdooit is voor je het in een fles kunt doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jelief op 05-07-2006 16:57:17 (-des ;)) ]
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  woensdag 5 juli 2006 @ 16:57:03 #5
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_39545385
Idd, wat Nebelung zegt CM, ze is er toch juist voor om je te helpen? Degene die ik gesproken heb lijkt me heel prettig om te hebben als je er even niet uitkomt. Ik weet niet waar je woont, zij werkt iig in noordoostbrabant.
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_39545798
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 16:55 schreef nebelung het volgende:
Vampje! In het vorige topic had ik voor iemand anders een de rekensom gemaakt die je kan hanteren voor de hoeveelheid.

Hier: borstvoeding deel 14
Tnx!!
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
pi_39546707
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 16:23 schreef vamperotica het volgende:
Ow ja.... Nog een vraagje...
Ik heb net, na een voeding, 80 ml/cc (???) afgekolfd, maar met 120 is t flesje mooi vol... Als ik straks nog wat meer probeer, kan ik dat dan gewoon bij de al afgekolfde melk doen?
Die zag ik over het hoofd. Je moet wel zorgen dat als je straks nog meer kolft, dat de nieuwe melk (zeg maar) op precies dezelfde temperatuur is als de melk die al in de koelkast stond.

Als de melk op gelijke temperatuur is mag je het pas bij elkaar doen. Voorkomt schifting.
pi_39547385
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 16:49 schreef vamperotica het volgende:
[..]
Uhm... zo ver was ik nog niet met voor uit denken!!!
ff kijken of ik een bakje kan vinden....
Tips anyone??
vamp ik doe het in van die zakjes die ik bij de borstvoedingswinkel bestel, merk Lansinoh. ben ik heel tevreden over. ze hebben er trouwens ook leuke bv-shirts (daar mag ik er van mezelf altijd 1 van bestellen als ik weer een voorraad zakjes bestel. ).
pi_39547838
Iedereen zegt het al en dat geldt ook voor vrijwilligers van de VBN, die moeten in hun adviezen/voorlichting ook neutraal blijven en de keus voor stoppen/doorgaan aan de moeder overlaten.
Er zijn ook lactatiekundigen die kunstvoeding (even als onderscheid nu kv ipv fv omdat je ook kolft) sowieso wel eens aanraden, ze zien het echt niet als groot giftig gevaar ofzo over het algemeen.
pi_39548072
ok, ik zal morgen eens bellen met een lactatiekundige. Eens kijken wat die zegt, want ik weet het zelf gewoon niet meer. Wil natuurlijk het beste voor Sarah, maar ik wil er zelf niet aan onder door gaan. Vooral met deze warmte wil Sarah de hele tijd aan de borst, maar dan heb ik haar aan de borst en valt ze weer in slaap. Heb haar net maar weer een flesje kunstvoeding gegeven, want ik hield het even niet meer vol.
En ons derde wonder Lucas!!
Onze zoon Kevin!
Sarah is al zo oud!!!
  woensdag 5 juli 2006 @ 18:57:47 #11
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_39548760
Over de ijsblokbakjes.. Ik deed een boterhamzakje om het ijsblokbakje ding bij het invriezen. Zodra ze bevroren waren deed ik de blokjes in een boterhamzakje met een sticker met de datum erop.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  woensdag 5 juli 2006 @ 18:58:27 #12
3011 E.T.
pi_39548781
CM, ik hoop dat de lactatiekundige je kan helpen (en als ik 't zo lees, denk ik van wel eigenlijk).
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  woensdag 5 juli 2006 @ 19:20:50 #13
103793 kozakken
Living the life
pi_39549438
Kom me hier alvast heel voorzichtig melden. Ben me mentaal aan het voorbereiden op het geven van borstvoeding. Tenminste.... dat hoop ik.
Deze week maar eens bellen met de lactatiedeskundige.
Jonne heeft 6 dgn borstvoeding gehad en toen zijn we overgegaan op de fles. 't was een waar drama met een kindje dat maar bleef afvallen en wij maar blijven proberen. Borstvoeding, nog meer voeding, nog meer houdingen, anders aanleggen, kolven, bijvoeden met een cupje... Echt.. geen succes en een heleboel stress.
De achtergrond is wel ietsje anders dan 'gewoon'. Ik heb nl. een aantal jaar terug een borstverkleining gehad. Dus ik wist dat het risico er inzat dat ik geen bv kon geven. Eerst leek het wel te lukken, maar Jonne kreeg gewoonweg echt niet voldoende.
Ben op zich wel trots dat hij toch 6 dagen heeft mogen drinken bij me. Maar de opluchting toen ik overging op kv en een tevreden kindje kreeg was ook bijna onbeschrijvelijk.
Ben daarom erg in dubio. Wil het graag proberen, maar vermoed dat het op eenzelfde drama gaat uitlopen. Dat maakt meteen dat ik heel ambivalent tegenover het hele gebeuren sta en dus ook moeite heb om me helemaal 'over te geven'
Toch een langer verhaal geworden dan ik had gedacht.
  woensdag 5 juli 2006 @ 19:42:19 #14
3011 E.T.
pi_39549862
goed dat je dan nu al van te voren je licht opsteekt bij een lactiatiekundige!

Die kan je allicht tips geven over hoe e.e.a. aan te pakken Succes!

Ik heb vandaag ook mijn bv-boek alvast weer terug gevraagd. Weer voorzichtig in bladeren
  woensdag 5 juli 2006 @ 20:56:16 #15
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_39552025
E.T. ik zie mezelf al bij jou kramen; allebei aan het voeden en druk aan het kleppen. Alleen dit keer moeten we nog 2 monstertjes in de gaten houden.
Als je niet lacht, ben je dood.
  woensdag 5 juli 2006 @ 21:50:08 #16
3011 E.T.
pi_39554209
vorige keer lagen ze nog zo lekker rustig naast elkaar op een kleedje..
pi_39568989
Ik zat me gisteren bij het KDV een beetje te ergeren. Merlijn sliep ook daar beter, net als hij sindskort ook thuis doet. Hij krijgt alleen op het KDV flesvoeding naast de borstvoeding. Meerendeel gelukkig nog borstvoeding. Nou zeiden ze dat dat komt omdat zijn maagje voller is. O ja, ik zou bijna zeggen dat dus borstvoeding vult niet genoeg. Toch knap dat hij thuis nu ook zo goed slaapt overdag op alleen borstvoeding. Ik heb maar niks gezegd
  donderdag 6 juli 2006 @ 12:35:08 #18
62233 Jelief
ikke lief!
pi_39569587
Daar zouden ze in de opleiding wat aan moeten doen, en niet alleen van kdv leidsters,de wijkverpleegkundigen mogen ook wel een opfriscursus krijgen.Hoeveel onwetendheid ik wel niet ben tegengekomen op mijn werk:N erg jammer. Wel weer leuk dat een collega bij mij advies kwam vragen over een kindje met bv
  Jubileum moderator donderdag 6 juli 2006 @ 20:32:19 #19
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_39583234
quote:
Op donderdag 6 juli 2006 12:17 schreef Randa_v het volgende:
Ik zat me gisteren bij het KDV een beetje te ergeren. Merlijn sliep ook daar beter, net als hij sindskort ook thuis doet. Hij krijgt alleen op het KDV flesvoeding naast de borstvoeding. Meerendeel gelukkig nog borstvoeding. Nou zeiden ze dat dat komt omdat zijn maagje voller is. O ja, ik zou bijna zeggen dat dus borstvoeding vult niet genoeg. Toch knap dat hij thuis nu ook zo goed slaapt overdag op alleen borstvoeding. Ik heb maar niks gezegd
En dat is zonder jouw instemming?? Dan zou ik zeker mijn mond niet houden, sorry.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_39583536
Nee hoor. Ik kolf te weinig om de voedingen bijelkaar te krijgen dus ze krijgen van mij BV aangereikt en ook de KV. De BV krijgt Merlijn meer als snoepje tussendoor, althans het restje en de rest wordt bij voedingen verdeeld. Ik krijg met kolven op mijn werk net 250 tot 280 cc bijelkaar. Merlijn zit al bijna aan 340 tot 360 cc wat hij aan voeding krijgt op het KDV.

Het is alleen dat de opmerking die ze maken mij even verkeerd schoot. Het is ook echt een rotopmerking eigenlijk omdat ze daarmee eigenlijk zeggen dat mijn borstvoeding niet goed genoeg is. Hij slaapt er thuis goed op, dus aan de BV of KV kan het echt niet liggen. Thuis krijgt hij alleen kunstvoeding met bijvoorbeeld pap maken zodat de voedingen ook niet over datum raken, zo zonde van het geld anders. Verder krijgt hij nog gewoon borstvoeding.
  Jubileum moderator donderdag 6 juli 2006 @ 20:40:57 #21
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_39583567
Ow sorry dan begreep ik het verkeerd, maar idd het is wel een rotopmerking zeg!
Eva ♥ en Iris ♥
  donderdag 6 juli 2006 @ 20:51:44 #22
24188 Belana
kloon van belana
pi_39583922
wat een K opmerking zeg!
stormy waters...
sailin'
  donderdag 6 juli 2006 @ 21:28:20 #23
1762 YPPY
Yppiaans
pi_39585300
Even een vraagje van iemand die aan het voorbereiden is. Wat voor kolf gebruiken jullie en hoe bevalt die? Volgens m'n schoonzusje en haar schoonzusje is die van Avent luidruchtig en ongemakkelijk, maar ik wil eigenlijk wel meer ervaringen horen.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  donderdag 6 juli 2006 @ 21:39:08 #24
3011 E.T.
pi_39585716
Ik heb de Avent Isis 9 maanden lang gebruikt
zowieso is kolven iets dat je moet leren. De Avent is bij mijn weten juist niet luidruchtig, het is een handkolf. De elektrische kolven zijn een stuk luidruchtiger aangezien je het motortje dan hoort.
Hij is mij prima bevallen iig
Qua tijd die ik kwijt was met kolven op m'n werk.. ik heb een paar weken een dubbele kolf gehuurd, maar de totale tijd die ik van m'n buro weg was, was gelijk. Aangezien de dubbele (elektrische) ook geen hogere opbrengst gaf heb ik die weer redelijk snel teruggestuurd.

Ik ben trouwens benieuwd of iemand al ervaring heeft met de nieuwste kolf van Avent; de Isis IQ die ook elektrisch kan. Die staat nl. op mijn lijstje 'nader te onderzoeken'. Wellicht dat ik die wil voor de komende keer.
pi_39585833
Ik heb een Medela handkolf (met de mini electric adapter), maar dat vind ik een rotding. Ik kolf alles met de Avent Isis handkolf.

Bij de keuze van je kolf ligt het er heel erg aan hoeveel je kolven gaat (incidenteel of full-time, of op je werk).

Kolfkiezer
  donderdag 6 juli 2006 @ 21:42:09 #26
24188 Belana
kloon van belana
pi_39585841
Ik heb een medela mini electric plus, een dubbele is dat. Vorige keer had ik een enekel daarvan en dat beviel mij goed, maar die was oud en stuk, dus nu een nieuwe gekocht.
stormy waters...
sailin'
pi_39585923
Over de Isis Q hoor ik goede verhalen ET! Geen eigen ervaring verder.

Ook over de Medela Pump in style Advanced voor echt full-time kolvende moeders hoor ik veel goeds.
pi_39585997
Ik heb de Avent Isis handkolf en ben 2 keer 20 minuten kwijt met kolven en schoonmaken tijdens werkdagen. Heb in het begin de medela te leen gehad, maar dat was voor mij niet goed voor de productie. Het trekken van een electrische vind ik niet prettig. De handkolf vind ik fijner omdat ik het tempo beter zelf kan bepalen. Erg veel knijp ik niet tijdens het kolven, meestal knijp ik en als het toeschiet kan ik het even vasthouden. Het fijne is natuurlijk ook van een handkolf, minder lawaai en geen stopcontact nodig.
pi_39586053
Met de handkolf ik de week 2 tot en met 4, 5 voedingen per dag gekolfd omdat het live niet ging.
  donderdag 6 juli 2006 @ 21:52:43 #30
1762 YPPY
Yppiaans
pi_39586238
Die van Medela heb ik nog ook liggen, denk ik. Of een deel ervan. Ik moet er wat dingen bij kopen ivm hygiene, maar het meeste heb ik.

Als het goed gaat, hoop ik op m'n werk ook te gaan kolven, maar dat is maar drie dagen per week. En eerst maar zien of ik die drie maanden haal.

Handige link nebelung, alleen weet ik nog niet of ik handmatig of elektisch ga. Dat lijkt me ook iets dat je moet proberen wat het beste gaat.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
  donderdag 6 juli 2006 @ 21:54:16 #31
3011 E.T.
pi_39586298
quote:
Op donderdag 6 juli 2006 21:44 schreef nebelung het volgende:
Over de Isis Q hoor ik goede verhalen ET! Geen eigen ervaring verder.

Ook over de Medela Pump in style Advanced voor echt full-time kolvende moeders hoor ik veel goeds.
Pump in Style hoor ik al jaren goede verhalen over idd Een goede voor de veelkolvers
pi_39586420
ik heb een dubbele mini electric van medela en ben daar nog steeds heel tevreden mee.
  Jubileum moderator donderdag 6 juli 2006 @ 22:11:41 #33
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_39587002
Ik heb een Ameda, electrische pomp en ben daar altijd zeer tevreden mee geweest.
Eva ♥ en Iris ♥
  donderdag 6 juli 2006 @ 22:23:37 #34
3011 E.T.
pi_39587466
quote:
Op donderdag 6 juli 2006 22:11 schreef Lois het volgende:
Ik heb een Ameda, electrische pomp en ben daar altijd zeer tevreden mee geweest.
Dat was degene die ik een paar weken had gehuurd
  vrijdag 7 juli 2006 @ 10:32:30 #35
62233 Jelief
ikke lief!
pi_39598282
Avent Isis hier en die bevalt prima! Ik heb in het begin ook nog de Medelamini-electric gebruikt maar die vond ik niet prettig (het zuigen voelde niet prettig aan) en te luidruchtig soms zat ik met het dekbed over de kolf heen te kolven.
Ik heb de Isis een tijd gebruikt zonder het siliconenschild omdat mijn toeschietreflex zo hard was dat het er langs liep. Nu werkt het wel met schild.
pi_39598403
volgens mij is 't ook maar net waar je aan went. ik vond dat zuigen van de electrische eerst ook vervelend en pijnlijk, maar nu heb ik daar helemaal geen last meer van. en toen ik vorig jaar toch maar eens een handkolf had aangeschaft ivm vakantie (ook zo'n avent isis) kreeg ik daarmee zo goed als niks eruit. ik was blijkbaar inmiddels echt helemaal geconditioneerd op dat motortje. (hoewel ik 't ook een rotlawaai vind hoor, ik gooi er vaak ook iets overheen om het geluid wat te dempen). maar ik ben meestal wel lekker snel klaar. 10 minuten in totaal.
pi_39605821
Ik baal als een stekker. Tinka is wéér niet genoeg gegroeid. Vorige keer 220 gram in 3 weken, nu 135 gram in 2 weken. Terwijl ik het idee had dat het hartstikke goed ging. Ze drinkt beter door en drinkt tegenwoordig ook wel vaak 2 borsten. Ze is tussen de voedingen door heel tevreden en vrolijk en slaapt steeds langer door (vannacht 8 uur, mijn tieten klapten zowat!!!). Ik voed op verzoek en soms maak ik haar tussentijds wel eens wakker omdat ik het anders te lang vind duren dat ze weer drinkt. Hoe kan dat nou? Ik snap er niets van... Ze wil dus kennelijk gewoon niet meer. Flesje kv ernaast geven is ook geen optie; want wanneer dan? Ik heb altijd voldoende melk... Ik weet het ff niet meer hoor...
Shit.. en ik ging nog heen met de opmerking: "Even zorgen dat ik een goed weekend heb, want ik weet zeker dat ze nu wel voldoende gegroeid is..."
pi_39607088
Hè balen Mammietje, denk je er heen te gaan voor de leuk, krijg je dit *knuffel*
Tips heb ik helaas niet, maar zou het niet ook een beetje aan het warme weer kunnen liggen?
pi_39607840
Als ze uit zichzelf niet vaak genoeg komt voor een voeding om echt goed te groeien kun je haar misschien op een 3- of 4-uursschema zetten (en wil ze eerder dan gewoon doen natuurlijk)? Ook 's nachts dus. Hoe vaak drinkt ze nu ongeveer?
Heb je al contact gehad met een VBN- of LLL-vrijwilligster? Of op het bv-forum je verhaal verteld (lopen ook vrijwilligers rond en soms lactatiekundigen)?
Als je denkt dat ze echt genoeg binnenkrijgt en toch niet genoeg groeit zou je een lactatiekundige kunnen bellen, die kan dan verder kijken wat verstandig is om te doen. Misschien lijkt het haar dan goed om een paar dagen alles te kolven zodat je de cc's weet maar dat is niet gebruikelijk.
Lastig zo, sterkte ermee!
  vrijdag 7 juli 2006 @ 15:28:19 #40
1762 YPPY
Yppiaans
pi_39608019
Bedankt voor jullie kolfervaringen, nu weet ik het nog niet, maar ik kan wat georganiseerder twijfelen.
*OUD heilige*
pi_39609899
Niet fijn mammietje!

Wel een aantal positieve puntjes: ze is verder vrolijk, wakker en alert. En ze groeit wél, al is het dan net niet voldoende.

Loop de volgende puntjes eens na: Hoe zijn de plasluiers? Hoe zijn jij en je man qua bouw? Hoeveel voedingen kom je op, op een dag? Drinkt ze dan echt efficient? Wat weegt ze nu eigenlijk, heb je haar al op de nieuwste WHO-curves gezet?

De metingen op het CB zijn momentopnames gelukkig. Volgende week kan het weer anders zijn. Ga vooral op je gevoel af. Leg desnoods veel vaker aan dan je doet, zeker nu met warmte, ze zweet er ook een hoop uit nu.. (Ik weet dat dat lastig is met nog een knulletje in huis, hoor!) Of voedt haar 's nachts wel, sommige babies halen 's nachts in en groeien juist daarop.

Ik zou echt even een vrijwilligster bellen om allerlei dingen na te lopen. Die dames lepelen zo een hoop dingen op waar je echt wat aan hebt en ze zijn ervoor!
pi_39617740
Bedankt voor de reacties (en de knuffel!)
Haar plasluiers zijn prima. Ik voed om 7.30, om 10.00 ff, om 12.00, om 14.30, om 17.00 en dan om 19.00 óf 20.30 (omdat ze om 19.00 niet wil) daarna de nacht in en dan wisselt het nogal, meestal komt ze om 3.00 (of ik maak haar dan wakker) en om 5.30 vaak. 'sNachts en om 10.00 en 14.30 voedt ik wat korter omdat we in slaap vallen of ze de rust niet kan vinden met Randy om zich heen. De overige tijden neem ik alle tijd voor haar. Ze weegt nu 4705 gram met 2,5 maand. Ze heeft wel een groeispurt in de lengte gemaakt, al minstens 7 cm. vanaf geboorte.
De metingen zijn idd. momentopnames maar ze groeit al vanaf geboorte iedere keer nét ff te weinig. En iedere keer zeggen ze weer 'ff aankijken' en over 2 weken weer wegen, deze keer zei ze volgende week.
Op een schema voeden heb ik dus ook over nagedacht, maar als je dus alles op een rijtje zet, krijgt ze dus al vaker dan om de 3 uur. Alleen snachts zou ik dat kunnen doen en nou zegt die muts van het CB dat ze gewoon door mag slapen! Nah.. mooi niet dus!
Ik ben kennelijk slecht in afkortingen... wat is VBN en LLL en zit ik hier niet op het BVforum dan? En wat is een WHO-curve? *voelt zich muts*
  vrijdag 7 juli 2006 @ 21:56:08 #43
3011 E.T.
pi_39618933
VBN is de afkorting voor 'Vereniging Borstvoeding Natuurlijk' en LLL voor La Leche League. Dat zijn twee grote borstvoedingsorganisaties in Nederland (LLL is internationaal). Zij hebben vrijwilligers die je altijd kunt bellen voor advies of peptalk of watdanook.
Dit is het borstvoedingstopic op fok, het borstvoedingsforum (www.borstvoedingsforum.nl) is een heel apart iets. Daar lopen ook lactatiekundigen rond en nog heel veel meer ervaringsdeskundigen. Vandaar dat daar meer kennis rondloopt dan hier

succes!
pi_39621046
Mammietje, ik denk dat ik als ik in jouw schoenen zou staan met niet veel zorgen zou maken zolang ze actief drinkt, allert is, goed slaapt maar ook goed wakker is en niet afvalt of helemaal stilstaat in groei.
Maar goed, ik ben geen lactatiekundige! Een consult bij een lactatiekundige kan denk ik veel twijfels wegnemen, al was het alleen maar omdat die alle ervaring hebben met BV en de bijbehorende groeicurves. In tegenstelling tot de meeste consultatiebureau's!
Succes!
pi_39621873
'een statisticus waadde door een rivier van gemiddeld anderhalve meter diep. Hij verdronk'

Ik kom even als leek hier lurken, maar wordt er niet erg veel aan die gemiddelden en curves opgehangen? Zoals hierboven al staat; voor een gemiddelde moet je uitschieters naar boven en naar beneden hebben...Als een kindje het goed doet, tevreden er uit ziet, waarom wordt er dan zoveel waarde gehecht aan die curves?
Just wondering...
Eva
pi_39624217
Linda, Met name de CB's (of eigenlijk juist die CB's, want die volgen je kind de eerste jaren) doen dat. Je kind wordt (letterlijk) langs de meetlat gehouden.

Als ouder kun je je daar aan vasthouden: mijn kind doet het goed of mijn kind gaat wat minder (moet daar iets mee). Of je legt het naast je neer en zegt: ok mijn kind groeit wat minder snel dan een ander en zolang dit en dit nog goed is doe ik er niets mee. Het CB adviseert je daarin. Dat advies mag je naast je neerleggen.

Bovenstaande geldt natuurlijk voor alle kindjes. Maar voor borstgevoede kindjes ligt het soms wat lastig omdat de CB's de curves hanteren waarin borstgevoede kindjes eigenlijk niet in passen. Het zijn de gemiddelden van flesgevoede babies. Borstgevoede kinderen groeien anders dan flesgevoede kindjes. Borstgevoede babies groeien gemiddeld de eerste 4 maanden harder en rond die 4 maanden vlakt de curve af. Flesgevoede kindjes groeien gemiddeld na die 4 maanden harder. Kortom, daar heb je dan al wat verschillen.

Met borstvoeding weet je niet wat er je kind ingaat en het moet ook allemaal uit jouw lijf komen, dat kan heel eng zijn voor moeders, zeker als je net begint. Dan wil je echt wel weten of je kind gegroeid is, snap je?

Wat Mammietjes Tinka betreft: borstgevoede kindjes 'moeten' zo'n minimaal 90 gram per week groeien. Daar zit Tinka net iets onder steeds. Ze groeit dus wel en ze is alert, tevreden en heeft goede plasluiers (die zijn erg belangrijk). Het gemiddelde CB weet weinig af van borstvoeding, hanteren bovengenoemde curves, zeggen dat ze te weinig groeit en laten vervolgens Mammietje weer gaan zonder goede tips (ik heb mij heus heel boos gemaakt vanmiddag daarover )

Nu heeft de WHO (Wereld Gezondheids Organisatie) onlangs nieuwe curves uitgebracht waarin borstgevoede babies wel passen. Als Tinka naast die curve zou worden gelegd zit ze daar wellicht goed in, wellicht onderaan de curve, maar toch.. vandaar ik vroeg naar gewicht.

Ik heb dus even gekeken naar die curve en Tinka zit vrijwel midden in de curve. Qua gewicht zit ze prima en dat is mooi om te weten. Dan kan je je verder richten op het feit dat ze iets te weinig per week groeit. Daar kan je dan wat aan doen, zoals kijken of Tinka wel efficient drinkt bijvoorbeeld.

De CB's zullen je daar niet mee helpen, maar een lactatiekundige wel. En alvorens je een echte professional belt zou je ook je licht op kunnen steken bij een vrijwilligster van 1 van de borstvoedingsorganisaties.

VBN: 0343-576626 http://www.vbn.borstvoeding.nl
LLL: 0111-413189 http://www.lll.borstvoeding.nl/
http://www.borstvoedingsforum.nl/
http://www.nvl.borstvoeding.nl/bereiken/index.html (Nederlandse Vereniging voor lactatiekundigen)
WHO curves http://www.who.int/childg(...)irls_z/en/index.html
pi_39627589
Nebelung

Succes weer Mammietje
pi_39628348
Duidelijke uitleg. Maar raar ook, foute curves hanteren....

k heb al van mijn moeder begrepen dat je van een CB vaak niet veel wijzer wordt, en dat dr voornamelijk veel naar elkaars kinderen wordt gekeken

Op dit moment denk ik dat ik als moeder toch nog altijd beter kan beoordelen of mijn kind een beetje gedijdt, dan dat een CB dat kan in een kwartiertje (of wat is het...) maar misschien schiet ik straks ook helemaal in de stress...
Eva
  zaterdag 8 juli 2006 @ 11:15:02 #49
62233 Jelief
ikke lief!
pi_39628392
Nebelung blijf je hier voorlopig nog ff hangen, mocht ik nou ineens problemen met mijn bv krijgen dan weet ik je te vinden!
En een potje zelfBVvertrouwen erbij voor Mammietje
pi_39629246
Nebelung, wat een fijn antwoord en wat fijn dat Tinka dus eigenlijk helemaal niet zo dramatisch onder een curve bungelt.
Consultatiebureau's..... grrrrr.....zucht
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')