abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 4 juli 2006 @ 21:02:35 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_39518680
Hier alweer deel 26 in een (blijkbaar) succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

Wie heeft er mooie treinpics?
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 2.
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 3
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 4
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 5
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 6
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 7.
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+1
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+2
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 11
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje dozijn
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 13
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 14
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 15
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 16
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 17
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 18
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 19
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 20
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 21
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 22
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 23
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 24
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 25

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is hier niet veel intresse in, dus daar wordt niet op in gegaan. Mensen die er toch interesse in hebben kunnen op de site van Rolandrail terecht.
Wat 'verdwenen' mat. soorten van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op in gegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de 'experts' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag maar raak.

Dat 'de NS' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. 'De NS' is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en vanaf 10 december Veolia, en voor het grensoverschrijdend verkeer nog de NMBS (Maastricht-Luik en Roosendaa-Antwerpen), DB Regionalbahn (Leer-Nieuweschans (in opdracht van Arriva), Enschede-Munster en Heerlen-Aken), Prignitzer Eisenbahn Gesellschaft (Enschede-Dortmund) en de alweer gestopte proef van Syntus met enkele ritten Arnhem-Emmerich in het weekend.

NoordNed reed in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans/Leer. Verder verzorgde NoordNed het vervoer op Groningen-Leeuwarden in opdracht van NS. Met de dienstregeling 2006 is de concessie Groningen/Friesland overgegaan naar Arriva. Er zullen oa. nieuwe treinen komen: Stadler GTW’s. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden en een extra stoptrein Zwolle-Groningen.

Syntus is actief in Twente in de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel.

Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Marienberg in de spitsuren ter versterking.

De NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, Enschede-Munster en Nieuweschans-Leer.
PEG deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.


Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?

Arriva
Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS)Dit bedrijf huurt haar mat vooral van het Ierse bedrijf NS Financial services. Er wordt gereden met DM90(Buffel) op Groningen-Leeuwarden en met Wadlopers (overige lijnen, alsmede Groningen-Leeuwarden).

Links de Wadloper (DH2), dit is het enige groene stel van Arriva. Naast de (gele) tweedelige wadlopers, zijn er ook nog de één delige (DH1), waarvan sommige voorzien van extra ruimte voor fietsvervoer (de Wadfietser). Hiervoor werd in de zomer een deel van de stoelen verwijderd. Dit gebeurt echter sinds enkele jaren al niet meer. Voor de DM90-foto's: zie NS.

De Stadler GTW die voor Arriva zal gaan rijden.

Syntus
Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint's.



Twee Syntus Buffels, met daaronder een Lint van buiten en van binnen.

Connexxion
Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar één lijntje: Almelo-Marienberg. Rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Marienberg.
Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus. In januari 2007 worden er op Almelo-Mariënberg nieuwe linten ingezet. Vanaf 10 december 2006 gaat Connexxion ook een treindienst onderhouden op de valleilijn, welke ligt tussen Ede/Wageningen en Amersfoort. Vanaf september 2007 wordt op deze lijn nieuw materieel ingezet.

Interieur en exterieur.

Veolia
Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Vanaf 10 december zal dit Franse bedrijf de treindienst gaan onderhouden tussen Nijmegen en Roermond en tussen Maastricht en Kerkrade. Hiervoor zal in eerste instantie materieel gehuurd moeten worden, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met het huidige materieel gereden zal gaan worden, namelijk de DM'90 en Mat'64. Veolia is op dit moment in Nederland actief met haar dochterondernemingen BBA (busvervoer in oa. Noord-Brabant en op de Veluwe, alsmede enkele vaarverbindingen), Limex en SBM in Maastricht.

RandstadRail
Het metronet van Rotterdam, het tramnet van Den Haag en de Zoetermeerstadslijn worden op elkaar aangesloten met light-rail voertuigen. Hiervoor worden de treintrajecten Hofpleinlijn en de Zoetermeerstadslijn van trein naar light-rail omgebouwd en worden enkele tramlijnen in Den Haag opgewaardeerd tot light-rail traject. RandstadRail is een samenwerkingsverband van het Haagse OV-bedrijf HTM en het Rotterdamse RET.
Sinds 3 juni rijden er op de Hofpleinlijn en de Zoetermeerstadslijn geen treinen meer. Op 4 september met de ombouw naar RandstadRail gereed zijn. De Zoetermeerstadslijn is dan uitgebreid met een tak naar de nieuwbouwwijk Oosterheem.
De eerste jaren zal de metro van Den Haag Centraal naar Rotterdam nog zijn eindpunt hebben op station Hofplein. Momenteel wordt gewerkt aan een boortunnel tussen (ongeveer) station Kleiweg en het Rotterdamse Centraal Station, waar RandstadRail aan zal sluiten op het Rotterdamse metronet. De treinen van RandstadRail rijden dan van Den Haag Centraal door naar metrostation Slinge in Rotterdam Zuid.
Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl
Op RandstadRail gaat het volgende materieel rijden:



NS Reizigers
diesel
Bij NSR is de verscheidenheid weer wat groter.
Ook NSR exploiteert nog drie diesellijnen (Enschede-Zwolle, Zwolle-Kampen en Nijmegen-Roermond), en maakt daarvoor uitsluitend gebruikt van de tweedelige DM’90/Buffels. Wat moderner dan de wadlopers van NoordNed en Connexxion, en wat stiller dan de nieuwere Lints van Syntus.

Wat betreft aanbestedingen heeft NS-Regio de aanbesteding gewonnen voor het traject Apeldoorn-Zutphen, waar met DM'90 op gereden wordt.


Een Buffel van binnen en van buiten. Op de buitenfoto staat twee stellen gekoppeld.

electrisch
En omdat een groot deel van Nederland nu eenmaal geëlektrificeerd is, wordt ook veelvuldig gebruik gemaakt van elektrische treinstellen en locs omdat die over het algemeen wat goedkoper in het gebruik zijn.

De getrokken treinen worden aangedreven door een loc uit de 1700 of 1800 serie. Deze zijn vrijwel identiek, alleen is de 1700 ietsje nieuwer, en heeft wat meer mogelijkheden wat betreft multitractie (samenwerken met een andere 1700) en Dubbeldeksmaterieel (alleen DD-AR, DDM-1 wordt met 1800'en gereden).
Getrokken treinen zijn vooral te vinden op de langere intercity trajecten als Venlo-Den Haag (met ICK), Maastricht/Heerlen-Haarlem, en wat kortere (spits)routes daarbinnen als bijvoorbeeld Eindhoven-Utrecht.
De inzet in de treinserie 800/900 Haarlem-Amsterdam-Utrecht-Eindhoven-Heerlen/Maastricht zal vanaf december 2006 ten einde komen als hier IRM op ingezet gaat worden. Hiermee zal van/naar Alkmaar worden gereden. Ook wordt er niet meer alternerend naar Maastricht of Heerlen gereden, maar zal voortaal gesplitst worden in Sittard waardoor de IC’s elke halfuur naar deze plaatsen gaat rijden.

Achter de locs uiteraard de nodige voorzieningen voor het vervoer van reizigers, iets dat wat gemakkelijker gaat door het aanbrengen van deuren, waarin ter meerdere glorie van de reiziger nog banken staan ook.
Momenteel zijn er (ruwweg) drie series rijtuigen: ICR, ICRm en ICK. Afkortingen komen wel meer terug in dit topic dus een kleine uitleg: ICR = InterCityRijtuig (niet meer in dienst), ICRm = gemoderniseerde ICR (met oa airco en nieuwe bankjes) en de ICK zijn eigenlijk 2e hands Duitse rijtuigen voor de korte termijn (vandaar de 'K') die zijn gekocht (voor een miljoen per stuk) om wat extra zitplaatsen te verzorgen, wat destijds hard nodig was. Na een halfjaar rust, zijn recentelijk weer meer rituigen ICK in dienst gekomen, om via schuifacties met IRM een DD-AR de wegvallende stellen plan V op te kunnen vangen, die wegens verstreken onderhoudstermijnen aan de kant gingen. Ook een hoge defectenstand in IRM (gesmolten stuifsneeuw in electr. circuit) en ICM (nieuwe compressoren zijn storingsgevoelig) Met de ingang van dienstregeling 2007 zijn er zoveel extra treinen dat alle ICK weer in dienst zal komen. Niet in de laatste plaats omdat er 60 rijtuigen ICRm aan HSA worden verhuurd voor inzet op de HSL-Zuid.
ICR en ICRm werd door elkaar gebruikt tijdens de rivisie - die nu vrijwel afgerond is- op de trajecten Maastricht/Heerlen-Haarlem, waar ICK eigenlijk alleen maar tussen Eindhoven/Venlo-Den Haag rijdt.
Hoe eea er van binnen en van buiten uitziet, zie de foto'jes.

Een 1700 loc met een sliert ICR en ICRm-rijtuigen en een ICRm tweede klas interieur.


Een ICR 1e klas interieur voor en na de verbouwing tot ICRm.


Het ICK van buiten, en een coupé en het gangpad van binnen.

Nu is zo'n loc aan één kant wat lastig als men op het eindpunt om moet draaien. Daarom worden sommige ICR-bakken (weer zo'n treinterm, is gewoon 'treindeel' of 'rijtuig') voorzien van een zgn. stuurstand type: BDs); een cabine vanwaaruit de loc bediend kan lopen die de trein dan niet trekt maar duwt. Zo kan op het eindpunt bijvoorbeeld in geval van vertraging sneller gekeerd worden. Deze stuurstanden worden vooralsnog alleen ingezet op Haarlem-Limburg.


Andere getrokken/geduwde treinen van NSR zijn de 'oude dubbeldekkers': DDM-1 en DD-AR. DDM-1 zijn lange DD-stammen met een 1800-loc, van binnen harde rode banken. De stuurstanden zijn voorzien van de afbeelding van een bedreigde diersoort. DDM-1 bakken zijn ook af en toe te vinden tussen Maastricht/Heerlen en Haarlem, waar 12 bakken ICR blijkbaar te weinig zitplaatsen leveren. Dan lopen er één of twee DDM-1's in mee. Bij instroom van de stuurstand (BDs) in deze treinseries, zullen de dubbeldeks bakken gewoon in dienst blijven.
De huidige verwachting is dat alle DDM-rijtuigen worden gemoderniseerd zodat ze IC-waardig worden qua comfort.

DD-AR is wat korter (stammen van 4) en heeft groene en blauwe bankjes (2e respectievelijk 1e klas). Om loc's vrij te maken voor andere werkzaamheden is bij sommige DD-ARstammen (een stam is een min of meer vaste combinatie van loc+rijtijgen) de (1700)loc vervangen door een half-dubbeldeks motorwagen waarbij je boven kan zitten en de benedenverdieping vol staat met de motoren.

Een maal geduwd mat, en een (smerige) motorwagen.

De Panda

2e en 1e klas interieur: de zelfde banken als in SGM3.


...en van binnen. De groene bankjes is de 2e klas, de blauwe 1e klas.

Buiten het getrokken mat, wordt er ook gebruikt gemaakt van treinstellen. Achtereenvolgens ICM, DD-IRM, plan V, plan T, SGM en tot december 2005 SM'90. Dit laatste type is buitendienst gesteld vanwege de grote storingsgevoeligheid en de hoge kosten die er aan die type, mede door de kleine serie, verbonden waren.

De treinstellen voor de lange afstand, is natuurlijk het ICM (ook: Koploper). Vooral te vinden in het noorden en oosten van het land. Door de doorloopkop (die om dubieuze redenen overigens buiten dienst gesteld is sedert enige maanden, en bij revisie dicht gelast zal worden) en snelle koppeling is het mogelijk om onderweg te combineren met een ander treindeel, als versterking of vanuit een andere plaats. Voor het ontkoppelen geldt hetzelfde.
De treinen combineren en splitsen op de volgende routes:
Amsterdam/Schiphol-Amerfoort (koppelen)-Enschede
Den Haag/Rotterdam-Utrecht(kop.)-Zwolle(ontkopp.)-Groningen/Leeuwarden.
Elk halfuur wisselen de bestemmingen zodat bijvoorbeeld vanuit Enschede eens per uur naar Amsterdam/Schiphol kan worden gereist, en een halfuur later naar Den Haag/Rotterdam. De treinseries (qua dienstregeling dus) zijn zo ontworpen dat altijd in Amersfoort een cross-platform overstap is op de andere trein.
Verder wordt het ICM ingezet als (luxe!) stoptrein op Zwolle-Groningen en Deventer-Almelo, als IC op Eindhoven-Utrecht. Met ingang van de dienstregeling 2007 komt er een eind aan de inzet van ICM op de stoptrein Zwolle-Groningen. Mat'64 zal deze dienst overnemen.
Foto's:

Een close-upje van de doorloopkop, en een frontshot met (uiteraard) gesloten kopdeuren.

De Koploper rijdt in twee varianten rond: drie en vier bakken. Het verschil is (behalve ruim 26 meter lengte) een extra setje motoren. De langste reizigerstreinen van het land bestaan uit 5 ICM3'tjes (403 meter!) en bieden aldus aan 935 personen een zitplaats. Verder rijden er nog een paar speciale koplopers rond. De eerste is ontworpen door de Italiaanse kunstenaar Mendini en maakt reclame voor het eveneens door Mendini ontworpen Groninger museum. De 4444 is een vier baks ICM, maar heeft, itt een gewone ICM4, 2 bakken (de helft dus) aan 1e klas plaatsen, waar dat normaal slecht 1 bak (een kwart) is.

Mendini-interieur, balkon en 1e klas.

Mendini van buiten (witte deuren), en de 4444 in de sigarettenrook.

Tijdens de boekenweek was er nog een kinderboeken stel, en door de sponsering van het NOC NSF door de NS, rijden er ook drie Olympische ICM’s en twee IRM’s rond.(4201,4240,4241,9525,9520) Vanwege de Olympische spelen in Turijn was er een Olympische Thalys. Deze heeft de wintersporters teruggebracht naar Nederland. Na deze rit is de Thalys echter meteen weer van haar bestickering ontdaan.

Het nieuwste spul van NSR is de DD-IRM; dubbeldeks interregio mat. Wordt gebruikt op allerhande IC en sneltreintrajecten, en soms als stoptrein. Nadat er oorspronkelijk alleen drietjes en viertjes waren (u raad het al, 3 respectievelijk 4 bakken lengte), werden deze in het kader van de zitplaatskansverhoging omgebouwd tot viertjes (de drietjes) en zesjes (de viertjes). Ook zijn er helemaal nieuwe viertjes en zesjes besteld. Waar de 'standaard' treinen met 12 bakken (de max lengte bij getrokken mat.) ICR nog niet genoeg zijn, wordt 2*IRM6 ingezet, met een capaciteit van bijna 1150 personen. De NS heeft echter momenteel zodanig veel IRM in dienst dat de treinen in vele series rijden, waar ze oorspronkelijk niet bedoeld waren om op ingezet te worden, bijvoorbeel op Venlo-Haarlem. Op Heerlen/Maastricht-Haarlem rijden al twee setjes van twee zesjes gekoppeld om alle reizigers van de perrons in de trein te kunnen krijgen. Met de dienstregeling 2007 moet deze versnippering voorbij zijn.
En natuurlijk weer de foto's...

1e en 2e klas interieur, beide van de nieuwe stellen, danwel de nieuwe tussendelen van de verlengde stellen. Nu staan op één verdieping de stoelen ook achter elkaar (coach) omdat 'men' dit fijner zou vinden bij drukte.

verlengd IRM (VIRM6) van de buitenkant.

Een wat minder bekend treinstel was de SM'90, ofwel Railhopper. Qua technologie voorloper van de al besproken IRM en qua inrichting en uiterlijk voorloper van de DM’90. Is een experimenteel treinstel bedoeld om de (hierna volgende) stellen mat'64 te vervangen als stoptrein, alleen door de vele problemen (drie verschillende computersystemen, en er zit meer elektronica in een SM'90 dan in een TGV) zijn er nooit meer dan negen gekocht. Het gebeurde regelmatig dat alle negen treinstellen in Zwolle aan de kant stonden. Door alle technische problemen mocht er een tijd lang alleen maar met twee stellen worden gereden zodat het evt. defecte stel gesleept kon worden door het tweede stel. Door de zeer brede body van de trein, waren in den beginne enkele stellen in de tweede klas voorzien van 2+3 opstelling en mocht niet overal gereden worden vanwege de grotere breedte van de trein. De opstelling in de trein werd echter na een tijdje veranderd in een normale 2+2 opstelling. Als de treinen werkten, was het echter één van de fijnste treinen van het land.
Per december 2005 staan deze high-tech stellen echter terzijde in Onnen en zijn ze vervangen door mat'64.
Wederom fotootjes.

1e klas interieur (zo ruim dat je niet met je poten op de bank tegenover je kunt zitten), en de rolstoellift.

En van de buitenkant ziet het ding er zo uit.

Het mat dat door de Railhopper/SM’90 vervangen had moeten worden, is het mat'64, onder te verdelen in de tweedelige plan V en de vierdelige plan T. Recentelijk wordt aardig wat mat'64 aan de kant gezet dan wel gesloopt, omdat men anders geen diensten genoeg heeft voor de de nieuwe IRM-instroom, en omdat het spul na ruim 40 jaar technisch op is. Plan V rijdt rond in vele kleuren (qua interieur) en deelseries, dit komt door de grootte van de series (er zijn er bijna 250 gebouwd) en de dus niet gelijktijdige revisie. De oudste zijn 10 jaar ouder dan de nieuwste.
Plan T is wel één serie, en die zien er alle 30 ruwweg hetzelfde uit van buiten en binnen.
De belangrijkste overeenkomst is dat beiden gehaat worden voor hun krottigheid en harde bankjes. Bij drukte zit je met je knieën in je nek en in de nek van de persoon tegenover je. Plan V's zijn overigens wat nieuwer dan de T's, en zijn de laatste stellen die in Nederland (Werkspoor) gebouwd zijn, al zijn de nieuwere series al in het buitenland in elkaar gezet. Vanaf 2008 zal mat'64 geleidelijk aan vervangen worden door een nieuw type sprinter.

Een T en een V.

Ook een V'tje, maar in een ander kleurtje komt het toch sympatieker over.

Tenslotte rijdt in de randstad nog wat SGM (stadsgewestelijk materieel) rond. Te zien in drie smaken: de tweebaks Citypendel en de driebaks Sprinter. Van de laatste zijn inmiddels ook weer gereviseerde exemplaren te zien: de SGMm (Vlaflip).
De Citypendels waren eigenlijk alleen te vinden op de Zoetermeer Stadlijn: een inefficiënte spoorlus in de vorm van een krakeling met meer dan 10 haltes in Zoetermeer, bekend als aggressielijn. Ook waren de citypendels te vinden op de Hofpleinlijn. Nu aan deze inzet een einde is gekomen, worden de 2 delige stellen als versterking van sommige treinen in de randstad ingezet.
De Sprinters (drietjes) zijn in de zgn 'ruime randstad' te zien, op Utrecht-Rotterdam, Utrecht-Rhenen, Rotterdam-Hoek van Holland, en in de hoek Haarlem-Uitgeest-Amsterdam en nog zo wat trajecten in die hoek.
Door de vele deuren en het snelle optrekken (helaas max 125 km/uur), zijn ze uitermate geschikt voor drukke trajecten met veel stops. De ombouw van de Sprinters is bijna voltooid en met de nieuwe sprinters heeft NS Commercie het product 'Sprinter' ingevoerd, ipv gewone stoptrein. De indeling van binnen is wat opener, alleen het verschil tussen 1e en 2e klas is compleet verwenen.

SGM2 (citypendel) en SGM3 (sprinter)

SGMm van binnen en buiten.

NS Internationaal
NSI houdt zich (naast verlies lijden) vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur)
Amsterdam-Keulen (5x per dag)
Schiphol-Berlijn (4x per dag)
Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn, al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van de 5 ritten geschrapt. M.i.v. december 2006 zal deze serie 140 gekoppeld worden aan het binnenlandse IC-net, net alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los komt te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig qua prijs met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


ICE, buitenkant en 1e klas int (met dvd/cd)


meerspannings BNL-loc (NMBS), en 2e klas interieur (idd ICRm van NS).
De loc kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.

Overig internationaal
Hier alleen maar wat foto's.
Op Enschede-Munster/Dortmund rijden Bauheihe 643 en 624. De eerste komt ook in Heerlen vanuit Aachen, de laatste in Nieuweschans vanuit Leer. In Enschede zijn deze oudjes met het verlenen van de concessie aan de PEG verdwenen.


Op Roosendaal-Antwerpen:



Maastricht-Luik:
De AM86 doet dienst op Maastricht-Luik

(foto: treinfoto.be)


Venlo-Hamm:


Overig binnenland
Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (oorspronkelijk afkomstig uit Hannover), evenals op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Nico Spilt)


A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 4 juli 2006 @ 21:07:05 #3
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_39518858
De OP heb ik zoals in het vorige topic al aangegeven iets aangepast en gemoderniseerd. Met het ingaan van de nieuwe dienstregeling zal er zeker het een en ander gewijzigd moeten worden nog om de OP kloppend te krijgen
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 4 juli 2006 @ 21:09:59 #4
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39518951
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 21:07 schreef Peterselieman het volgende:
De OP heb ik zoals in het vorige topic al aangegeven iets aangepast en gemoderniseerd. Met het ingaan van de nieuwe dienstregeling zal er zeker het een en ander gewijzigd moeten worden nog om de OP kloppend te krijgen
Och dat zien we dan wel weer!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_39518998
ja,. boeiend!
  dinsdag 4 juli 2006 @ 21:14:45 #6
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_39519093
Dan blaf ik er ook maar even een schandalige TVP in
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 4 juli 2006 @ 21:17:30 #7
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_39519185
Dan maak ik er ook een Trein Volgende Post van.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 4 juli 2006 @ 21:18:09 #8
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_39519203
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 21:17 schreef Peterselieman het volgende:
Dan maak ik er ook een Trein Volgende Post van.
Post die een trein volgt? een mP-tje in opzending of zo?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 4 juli 2006 @ 21:20:29 #9
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_39519269
Zoiets

Die zie je namelijk niet zo vaak meer

Al zie ik dan liever een wadsloper die achter een loc weggesleept wordt
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 4 juli 2006 @ 21:22:12 #10
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_39519314
Of tussen 2 1200-bigboys gesandwicht wordt
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 4 juli 2006 @ 21:44:05 #11
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39519954
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 21:22 schreef Dr_Flash het volgende:
Of tussen 2 1200-bigboys gesandwicht wordt
Lakschade aan de 1200! Heiligschennis!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_39520582
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 21:20 schreef Peterselieman het volgende:
Zoiets

Die zie je namelijk niet zo vaak meer
Vrijdag en maandag maken ze een rondje door NL

check somda
pi_39520956
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 21:18 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Post die een trein volgt? een mP-tje in opzending of zo?
wat is een mPtje? en opzending?
dag
pi_39521078
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 22:13 schreef petre86 het volgende:

[..]

wat is een mPtje? en opzending?
http://www.homepages.hetnet.nl/~marctiny/fotoalbum.html
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 4 juli 2006 @ 22:22:25 #15
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_39521261
Vroeger werden de mP's gebruikt voor het vervoer van de post. tegenwoordig gaat dat allemaal per vrachtwagen. Wel jammer overigens.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 4 juli 2006 @ 22:24:06 #16
22754 Steve-O
Sarcasm-O
pi_39521317
[offtopic]
Oja flash ga je morgen ff mailen vergeete het steeds man
[/offtopic]

Oja Mat 64' met dit weer !
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
pi_39521329
quote:
dat zijn die meettreinen nu dus, die in amersfoort en zwolle staan?
dag
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 4 juli 2006 @ 22:29:40 #18
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_39521526
Hier nog wat meer informatie over de Motorposten

http://members.lycos.nl/timgoorman/mp.htm
http://www.nicospilt.com/Posttreinen.htm
http://nl.wikipedia.org/wiki/Motorpost

Er zijn in totaal 5 mP's omgebouwd tot meettreinen. Het antwoord op je vraag is dus ja.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_39522053
en hoeveel van die trein(tjes) waren er in totaal?
dag
  dinsdag 4 juli 2006 @ 22:44:54 #20
86072 thatsme
and That's you!
pi_39522137

tvp voor de foto's
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 4 juli 2006 @ 22:48:55 #21
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_39522303
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 22:42 schreef petre86 het volgende:
en hoeveel van die trein(tjes) waren er in totaal?
Volgens wikipedia waren het er 35. Meestal reden deze treinen door Nederland met wagons erachter met post erin. Lang leve de goeie oude tijd
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_39523322
Utrecht Centraal, het drukste station van Nederland met 250.000 passagiers per dag, beleefde gisteren de primeur van het eerste werkende W8-scherm. Het betreft hier een immens digitaal tv-scherm dat is opgebouwd uit meerdere kleinere digitale schermen. Binnen drie jaar hoopt Viacom Outdoor een landelijk W8-netwerk op de 10 grootste NS stations in Nederland te hebben.

Kan iemand mij vertellen wat de 10 grootste staions van NL zijn?

Ik gok zelf op A'dam CS, R'dam CS, Den Haag CS/HS, Utrecht CS, Schiphol, Leiden CS en welke 3 nog meer? (denk amersfoort, sloterdijk en den bosch ofzo?)

Graag nog even antwoord hierop, erg benieuwd nameljk!
pi_39523626
er zijn verschillende soorten groot Meeste sporen, meeste reizigers per dag, meeste treinen per dag, grootste oppervlakte, bla bla bla

En je onderschat Zwolle en Amersfoort Hoe kom je zo randstadgericht?
  dinsdag 4 juli 2006 @ 23:26:37 #24
86072 thatsme
and That's you!
pi_39524155
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 23:10 schreef PabloLopez het volgende:
Utrecht Centraal, het drukste station van Nederland met 250.000 passagiers per dag, beleefde gisteren de primeur van het eerste werkende W8-scherm. Het betreft hier een immens digitaal tv-scherm dat is opgebouwd uit meerdere kleinere digitale schermen. Binnen drie jaar hoopt Viacom Outdoor een landelijk W8-netwerk op de 10 grootste NS stations in Nederland te hebben.
Ik had het er met een vriendin uit utrecht nog over... we liepen over het station en konden ons geen van beide het scherm herrinneren. Echter elke keer als ik keek was het alleen maar reclame.
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
pi_39524494


Alles is relatief in de mP....
pi_39524579
wat is het doel dan van die schermen?
pi_39524730
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 23:29 schreef SNArky het volgende:
[afbeelding]

Alles is relatief in de mP....
Let op: vrij reine trein
pi_39527767
Vandaag dus Almelo - Valkenburg Heenweg via Nijmegen en Roermond, was er een seinstoring tussen Venlo en eens of ander gehucht, bussen in gezet al met al meer dan een uur vertraging. Terug via Utrecht wat een mooie trein rijd er van Maastricht naar Utrecht heerlijke airco(zeker na die trein tussen Nijmegen en Roermond was dat lekker) en heeel erg stil
  woensdag 5 juli 2006 @ 08:02:53 #29
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39530582
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 23:32 schreef Carport het volgende:

[..]

Let op: vrij reine trein
Die is leuk hè! De machinist van die trein had een stapel "Let op: rookvrije trein!"-sticker meegenomen uit werkplaats Eindhoven en heeft die voor verschillende doelen verknipt. Omdat hij zelf rookt, zit op de cabinedeuren een sticker "Let op: rook".
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 5 juli 2006 @ 14:37:12 #30
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_39540891
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 22:24 schreef Steve-O het volgende:
[offtopic]
Oja flash ga je morgen ff mailen vergeete het steeds man
[/offtopic]
Niet vergeten he
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 5 juli 2006 @ 14:58:12 #31
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_39541525
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 23:10 schreef PabloLopez het volgende:
Kan iemand mij vertellen wat de 10 grootste staions van NL zijn?

Ik gok zelf op A'dam CS, R'dam CS, Den Haag CS/HS, Utrecht CS, Schiphol, Leiden CS en welke 3 nog meer? (denk amersfoort, sloterdijk en den bosch ofzo?)

Graag nog even antwoord hierop, erg benieuwd nameljk!
Top-10 naar aantal in/uitstappers op een gemiddelde werkdag in 2005:

1 Amsterdam Centraal
2 Utrecht Centraal
3 Rotterdam Centraal
4 Den Haag Centraal
5 Leiden Centraal
6 Schiphol
7 Eindhoven
8 Hertogenbosch 's
9 Arnhem
10 Amsterdam Sloterdijk
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  woensdag 5 juli 2006 @ 15:14:35 #32
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_39542059
En Zwolle dan?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 5 juli 2006 @ 15:18:31 #33
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_39542178
Zwolle 15e, Amersfoort (werd hierboven ook genoemd zie ik nu) 14e. Haarlem, Nijmegen en Hollands Spoor zitten er nog tussen.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_39544305
Morgen begint het 9 dagen geen trein verkeer tussen Arnhem - Zutphen. We zetten daarom maar fantastische bussen in. Traject van 10km wordt voorzien van beton bielzen en nieuwe rails, werd is hoogtijd!
pi_39547544
Amersfoort staat zeker zo laag vanwege de getelde in/uitstappers en niet de getelde overstappers
pi_39547669
Wat een k*tzooi daarnet in Sneek...

Buschauffeur van de Q-Liner Drachten - Sneek - Bolsward kreeg 'pech' toen ie net over de spoorwegovergang reed... Vervolgens bleef de bus minstens een uur staan. Treinverkeer natuurlijk ontregeld. Geen treinen meer van en naar Sneek uit/naar de richting Leeuwarden...

Natuurlijk geen bussen inzetten... Geen extra trein laten rijden. Treinen gewoon lekker laten staan in Leeuwarden... Was om 3 uur in Sneek om de trein van 15.18 te halen, toen die bus er al stond :S

Uiteindelijk ging de eerste trein naar Leeuwarden pas om 17.18
pi_39548166
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 18:21 schreef Zug-Chef het volgende:
Wat een k*tzooi daarnet in Sneek...

Buschauffeur van de Q-Liner Drachten - Sneek - Bolsward kreeg 'pech' toen ie net over de spoorwegovergang reed... Vervolgens bleef de bus minstens een uur staan. Treinverkeer natuurlijk ontregeld. Geen treinen meer van en naar Sneek uit/naar de richting Leeuwarden...

Natuurlijk geen bussen inzetten... Geen extra trein laten rijden. Treinen gewoon lekker laten staan in Leeuwarden... Was om 3 uur in Sneek om de trein van 15.18 te halen, toen die bus er al stond :S

Uiteindelijk ging de eerste trein naar Leeuwarden pas om 17.18
Bwehehehehe, ik moest vandaag naar Heeg, zou met de trein naar Sneek en van daar met de bus.... Maar ik ben nu nog blijer dat mn ouders me even hebben gehaald en gebracht
pi_39548213
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 18:38 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Bwehehehehe, ik moest vandaag naar Heeg, zou met de trein naar Sneek en van daar met de bus.... Maar ik ben nu nog blijer dat mn ouders me even hebben gehaald en gebracht
Kom jij daar ook vandaan... de ouders van mn vriendin komen ook uit Heeg, wonen nu in Gaastmeer...

Kwam er vandaar nog langs trouwens... Heeg... leuk geinig doarpke
pi_39548243
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 18:40 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Kom jij daar ook vandaan... de ouders van mn vriendin komen ook uit Heeg, wonen nu in Gaastmeer...

Kwam er vandaar nog langs trouwens... Heeg... leuk geinig doarpke
Ik had er een sollicitatiegesprek, met een beetje geluk over een tijde dus elke dag in de Sneek-trein
pi_39549625
OW, voor degene die het niet weten: op die digitale borden die nu in Utrecht C staat, komt een blok met infotainment, nieuws, en reclame. Totaal 7 minuten, exact de gemiddelde wachttijd op utrecht...

Jammer dat je dan gemiddeld altijd je trein mist als je het hele blok wilt zien
pi_39549672
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 18:40 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Heeg... leuk geinig doarpke
Leuk tof meertje!
pi_39550065
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 18:41 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Ik had er een sollicitatiegesprek, met een beetje geluk over een tijde dus elke dag in de Sneek-trein
ik kom er niet meer

lekker in heerenveen de studie afmaken.. of in leeuwarden xD
pi_39550897
Ik was erg benieuwd voor trein dit is en waar hij voor gebruikt word:
stond op station zwolle gerangeerd




pi_39551051
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 20:19 schreef ILCILA het volgende:
Ik was erg benieuwd voor trein dit is en waar hij voor gebruikt word:
stond op station zwolle gerangeerd

[afbeelding]


[afbeelding]
Das de Nederlands/Zwitserse langeafstandstrein in de jaren 50-60 enzo... Ook wel TEE genoemd.

Wat hij in Zwolle doet. Een aantal hippies van een stichting heeft m naar NL gehaald om helemaal op te knappen en zo af en toe meer rond te rijden

pi_39551520
Ik dacht al, wat een rare treinkop die had ik nog nooit gezien, even met mob fototje van gemaakt op grote afstand (lagen 9 sporen tussen heb ze geteld )
Maar is wel leuke trein opzich, op de plaatjes van Zug Chef ziet hij er eigenlijk toch wel stuk gevaarlijker uit
  woensdag 5 juli 2006 @ 21:00:09 #47
148385 Wadloper
Noorderling
pi_39552207
Aanstaand weekend werkzaamheden Groningen-Nieuweschans, zal kijken (mits het goed weer is) of ik foto's kan maken.
pi_39552395
gehele week vanaf 21.00 werkzaamheden zwolle, marienberg (traject zwolle-emmen) geen treinverkeer mogelijk... kwam vandaag al langs het materiaal maar vergeten foto's te maken...
pi_39554157
Ik denk dat ik het al eens gezien heb, maar is er een spoorkaart beschikbaar waarop de lijnen gescheiden op staan weergegeven als spoor met- en spoor zonder bovenleiding?
pi_39555936
geen idee of er een kaart ervan is, maar in elk geval alle arriva/.noordned lijnen.
pi_39556172
Maar als je een kaartje wilt, dat kan natuurlijk ook! (pdf)
  donderdag 6 juli 2006 @ 13:09:02 #52
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39570650
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 22:38 schreef the_disheaver het volgende:
Maar als je een kaartje wilt, dat kan natuurlijk ook! (pdf)
Kijk, dàt zijn nou de interessante kaartjes!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_39573290
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 22:38 schreef the_disheaver het volgende:
Maar als je een kaartje wilt, dat kan natuurlijk ook! (pdf)
Thank you!

En er is vast niet ergens een lijst met al het actieve materieel? Dus welke treinstelnummers daadwerkelijk diensten rijden?
Of anders een lijst hoeveel actieve treinstellen er per soort zijn? ICM3, ICM4, (V-)IRM, Plan V/T, etc?
pi_39573940
quote:
Op donderdag 6 juli 2006 14:26 schreef Fluffy_Augurk het volgende:

[..]

Thank you!

En er is vast niet ergens een lijst met al het actieve materieel? Dus welke treinstelnummers daadwerkelijk diensten rijden?
Of anders een lijst hoeveel actieve treinstellen er per soort zijn? ICM3, ICM4, (V-)IRM, Plan V/T, etc?
op de website van prorail niet lijkt me :-)
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 6 juli 2006 @ 15:43:58 #55
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_39575473
quote:
Op donderdag 6 juli 2006 14:26 schreef Fluffy_Augurk het volgende:

[..]

Thank you!

En er is vast niet ergens een lijst met al het actieve materieel? Dus welke treinstelnummers daadwerkelijk diensten rijden?
Of anders een lijst hoeveel actieve treinstellen er per soort zijn? ICM3, ICM4, (V-)IRM, Plan V/T, etc?
Zoiets bedoel je?

http://www.hov-rn.nl/pdf/matnederland.pdf

Niet geheel up to date, maar het komt aardig in de buurt.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_39579140
quote:
Op donderdag 6 juli 2006 15:43 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Zoiets bedoel je?

http://www.hov-rn.nl/pdf/matnederland.pdf

Niet geheel up to date, maar het komt aardig in de buurt.
Helemaal geweldig!
Ik kom nog niet helemaal uit de nummers bij de ddm, irm, icr en ick, het lijkt erop dat dit per bak/wagon is gespecificeerd en niet per stel? Maar ik zal zelf kijken of ik me daarin kan verdiepen anders!
Super jongens, bedankt!
  donderdag 6 juli 2006 @ 18:12:47 #57
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39579672
quote:
Op donderdag 6 juli 2006 17:52 schreef Fluffy_Augurk het volgende:

[..]

Helemaal geweldig!
Ik kom nog niet helemaal uit de nummers bij de ddm, irm, icr en ick, het lijkt erop dat dit per bak/wagon is gespecificeerd en niet per stel? Maar ik zal zelf kijken of ik me daarin kan verdiepen anders!
Super jongens, bedankt!
DDM1/2/3, IRM, ICRm en ICK zijn inderdaad per bak genummerd. DDM wordt per treinstam bedreven, waarbij DDM2/3 "DD-AR" heet, dat zijn de stammen met vier rijtuigen en een loc of drie rijtuigen en motorwagen. DDM1 staat in de tabel met volledige rijtuignummers omdat dit materieel in iets lossere stammen ingezet wordt (of zelfs in getrokken treinen). DDM2/3 en IRM hebben verkorte rijtuignummers. Dit zijn de volgnummers uit het officiële UIC-nummer (50 84 etc) die er voor NSR toe doen.

ICK en ICRm zijn gewoon losse rijtuigen die daarom een lang nummer hebben. Om het onderhoud te versimpelen hebben ze inmiddels ook een stamnummer, maar verder heeft dat ook weinig inhoud.

Is het zo een beetje duidelijk? Zo niet moet je 't maar zeggen!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 6 juli 2006 @ 22:04:35 #58
7859 456
Onze excuses voor het ongemak
pi_39586738
Waar gebruikt de NS haar DH1 nog voor?
Dans Paris à vélo on dépasse les autos
  donderdag 6 juli 2006 @ 22:20:10 #59
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39587335
quote:
Op donderdag 6 juli 2006 22:04 schreef 456 het volgende:
Waar gebruikt de NS haar DH1 nog voor?
Om te verhuren aan sukkels die niets beters kunnen vinden!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_39602768
Hmm.. ik hoor hier net ineens een stoomtrein langsrijden (Geldrop), iemand enig idee wat ik heb gemist?

* Bigs moet eigenlijk deze zomer nog eens een keertje bij de VSM gaan kijken
  † In Memoriam † vrijdag 7 juli 2006 @ 13:12:34 #61
25682 2cv
Niet subtiel
pi_39603290
Afgelopen dinsdag lag het treinverkeer behoorlijk in de war door de warmte (rails zetten uit en 'kreukelen' daardoor). Is dat nu nog zo ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_39603506
ik moest gister lachen om een reclame ( paginagroot in de metro) van prorail.
"wij zijn verantwoordelijk voor het spoor en werken er aan om dit te verbeteren.
normaal merkt u daar niets van. dan rijden de treinen normaal. maar soms ...werkzaamheden.....
bij dat "normaal merkt u er niets van" schoot ik in de lach
dag
  vrijdag 7 juli 2006 @ 13:53:59 #63
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39604572
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 13:18 schreef petre86 het volgende:
ik moest gister lachen om een reclame ( paginagroot in de metro) van prorail.
"wij zijn verantwoordelijk voor het spoor en werken er aan om dit te verbeteren.
normaal merkt u daar niets van. dan rijden de treinen normaal. maar soms ...werkzaamheden.....
bij dat "normaal merkt u er niets van" schoot ik in de lach
Was dat die met die videotrein? Wel grappig: dat ding is niet eens van ProRail...

2cv: voor zover ik weet zetten de sporen niet meer uit op dit moment, het is een stuk koeler.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  † In Memoriam † vrijdag 7 juli 2006 @ 13:55:31 #64
25682 2cv
Niet subtiel
pi_39604621
Dank !

Ik weet ook niets van het nederlandse weer van voor 3 juli j.l. omdat ik daarvoor 2 weken in Turkije zat, maar dat is weer een ander verhaal
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  vrijdag 7 juli 2006 @ 14:01:04 #65
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39604815
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 13:55 schreef 2cv het volgende:
Dank !

Ik weet ook niets van het nederlandse weer van voor 3 juli j.l. omdat ik daarvoor 2 weken in Turkije zat, maar dat is weer een ander verhaal
We hadden hier een flinke hittegolf, naar Nederlandse maatstaven dan.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_39614165
ik vond dit dingetje wel leuk om langs te zien komen



weet niet of hij al een x voorbij is gekomen in dit topic
kaasz
  vrijdag 7 juli 2006 @ 20:03:14 #67
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39615962
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 18:51 schreef Pringlemaster het volgende:
ik vond dit dingetje wel leuk om langs te zien komen

[afbeelding]

weet niet of hij al een x voorbij is gekomen in dit topic
Wauw, wanneer kwam die door Rotterdam?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_39617367
Dit heb je gemist Bigs, en de anderen ook


52 3879 + Dinertrein + 23 071
Ede
07-07-2006


52 3879 + Dinertrein + 23 071
Ede-Wageningen
07-07-2006


Dinertrein + 23 071
Arnhem
07-07-2006


52 3879
Arnhem
07-07-2006


65 018
Roermond
07-07-2006


65 018
Roermond
07-07-2006


65 018
Roermond
07-07-2006


65 018
Roermond
07-07-2006


52 3879 + 23071 + Dinertrein
Roermond
07-07-2006

.
.
.
.
.
Ter gelegenheid van het Stoom Festival bij de ZLSM (oude Miljoenenlijntje) dit weekend, reden de 23 071 en de 52 3879 van de VSM met een Dinertrein richting Kerkrade.

Tevens reed de 65 018 van de SSN met een materiaalwagen richting Kerkrade
pi_39617572
Koel

Jammer dat je die 23er niet duidelijk op de foto hebt. Dat vind ik echt een mooie lok. Wel mooie foto's verder
pi_39617672
Naja heb ik wel, ik heb alleen de wat mij betreft beste foto's hierboven gepost, uit een serie van een stuk of 40-50 foto's


23 071
Arnhem
07-07-2006
  vrijdag 7 juli 2006 @ 22:07:41 #71
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_39619273
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 18:51 schreef Pringlemaster het volgende:
ik vond dit dingetje wel leuk om langs te zien komen

[afbeelding]

weet niet of hij al een x voorbij is gekomen in dit topic
Vet
Dat ding kan gewoon 230 (en moet dus getest zijn op 253)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_39620196
^stinktreinen. Bovendien te veel lawaai
pi_39637646
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 18:51 schreef Pringlemaster het volgende:
ik vond dit dingetje wel leuk om langs te zien komen

[afbeelding]

weet niet of hij al een x voorbij is gekomen in dit topic
Zijn deze nou voor de betuwereoute besteld

Want hij ligt er mooi bij, jammer dat het nog steeds niet in gebruik is. Wanneer gaat dat nous is gebeuren .
  zaterdag 8 juli 2006 @ 18:42:27 #74
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39638309
quote:
Op zaterdag 8 juli 2006 18:08 schreef Brembo het volgende:

[..]

Zijn deze nou voor de betuwereoute besteld

Want hij ligt er mooi bij, jammer dat het nog steeds niet in gebruik is. Wanneer gaat dat nous is gebeuren .
Voor de Betuweroute is de serie 189 besteld, helaas, die lijkt hier niet op. Nou ja, de overeenkomst is dat ie rood is en wielen heeft. Betuweroute zijn ze testen aan het doen nu, zou volgend jaar in dienst moeten volgens mij, net als de HSL.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 8 juli 2006 @ 18:44:40 #75
139407 jorienvdherik
Feyenoord KNVB Beker 07-08
pi_39638356
ik wou nog reizen komende week naar schiphol enzo.. maar me ov jaarkaart ben ik kwijt moet ik alles opnieuw invullen en 32 euro betalen
kan dus pas half augustus weer,
  zaterdag 8 juli 2006 @ 19:51:37 #76
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_39639837
quote:
Op zaterdag 8 juli 2006 18:42 schreef Duvel het volgende:

[..]

Voor de Betuweroute is de serie 189 besteld, helaas, die lijkt hier niet op. Nou ja, de overeenkomst is dat ie rood is en wielen heeft. Betuweroute zijn ze testen aan het doen nu, zou volgend jaar in dienst moeten volgens mij, net als de HSL.
jammer, die Taurus schijnen teringvette dingen te zijn
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 8 juli 2006 @ 20:14:28 #77
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39640333
quote:
Op zaterdag 8 juli 2006 19:51 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

jammer, die Taurus schijnen teringvette dingen te zijn
Ze zijn in elk geval mooier dan die Duitse doos. Alleen kan die Taurus volgens mij geen 1500V aan, en de BR189 wel.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 8 juli 2006 @ 20:16:58 #78
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_39640398
Wat me de afgelopen 2 dagen opviel:
Er wordt in Zuidelijk Europa flink aan nieuwe HSL's getimmerd.
Onder meer veel bouwprojecten gezien tussen Narbonne (F.) en Barcelona, en tussen Barcelona en Zaragoza.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_39645217
Leefde tot voor kort in de veronderstelling dat zwolle geen actuele vertrektijden-bord had. blijkt het er toch te zijn, in de stationshal...

Volgens mij erg onlogisch, omdat zwolle voornamelijk een overstapstation is, en je dan niet door de hal hoeft te gaan. Een bord bij de ronde trap lijkt me een stuk praktischer.
pi_39645230
quote:
Op zaterdag 8 juli 2006 20:16 schreef JDude het volgende:
Wat me de afgelopen 2 dagen opviel:
Er wordt in Zuidelijk Europa flink aan nieuwe HSL's getimmerd.
Onder meer veel bouwprojecten gezien tussen Narbonne (F.) en Barcelona, en tussen Barcelona en Zaragoza.
is er ergens trouwens een overzicht van het netwerk van hogesnelheidslijnen die geplanned staan in de EU?
dag
  zondag 9 juli 2006 @ 09:21:27 #81
138687 Hr-Flip
flipperderflap
pi_39652930
quote:
Op zaterdag 8 juli 2006 20:14 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ze zijn in elk geval mooier dan die Duitse doos. Alleen kan die Taurus volgens mij geen 1500V aan, en de BR189 wel.
De Taurus is ook een Duitse Doos.
pi_39653045
Zeg weet iemand hier wat er aan de hand is met de ACTS Container Shuttle van/naar Leeuwarden. Volgens mij is de hele dienstregeling omgegooid en klopt er niks meer van. Vaak zie ik de trein zo rond 12 uur 's middags nog staan...
  zondag 9 juli 2006 @ 10:29:54 #83
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39653425
quote:
Op zondag 9 juli 2006 09:21 schreef Hr-Flip het volgende:

[..]

De Taurus is ook een Duitse Doos.
[afbeelding]
OK Maar oorspronkelijk is het een Oostenrijkse loc dacht ik.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 9 juli 2006 @ 11:46:59 #84
71721 Alexxxxx
Friespeuk
pi_39654617
quote:
Op zondag 9 juli 2006 09:42 schreef Zug-Chef het volgende:
Zeg weet iemand hier wat er aan de hand is met de ACTS Container Shuttle van/naar Leeuwarden. Volgens mij is de hele dienstregeling omgegooid en klopt er niks meer van. Vaak zie ik de trein zo rond 12 uur 's middags nog staan...
ze rijden wat vaker tegenwoordig. om een uur of 10 's ochtnds komt er vaak nog eentje aan, maar niet elke dag.

(ik werk direct naast de contaier terminal in de ochtenden, toen ik daar op de steiger stonbd te schilderen had ik een perfect uitzicht over een stukje terrein daarzo)
  zondag 9 juli 2006 @ 12:03:28 #85
71721 Alexxxxx
Friespeuk
pi_39654898






Merk en type: ICM-3 (koploper)
Eigenaar: NS
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Leeuwarden CS
Datum: 8 juli 2006
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Bijzonderheden: treinnumer 4023; Mendini trein
  zondag 9 juli 2006 @ 12:07:47 #86
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39654972
quote:
Op zondag 9 juli 2006 12:03 schreef Alexxxxx het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Merk en type: ICM-3 (koploper)
Eigenaar: NS
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Leeuwarden CS
Datum: 8 juli 2006
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Bijzonderheden: treinnumer 4023; Mendini trein
De tofste Koploper aller tijden!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 9 juli 2006 @ 12:10:04 #87
71721 Alexxxxx
Friespeuk
pi_39655031
quote:
Op zondag 9 juli 2006 12:07 schreef Duvel het volgende:

[..]

De tofste Koploper aller tijden!
In den beginne was hij van buiten toch veel heftiger beschilderd? Mn geheugen laat me even in de steek...

Maar ik was aangenaam verrast toen bleek dat deze trein mij gister naar Heerenveen ging vervoeren, vanwaar mijn reis verder ging per auto
  zondag 9 juli 2006 @ 12:25:14 #88
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39655389
quote:
Op zondag 9 juli 2006 12:10 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

In den beginne was hij van buiten toch veel heftiger beschilderd? Mn geheugen laat me even in de steek...
Ik dacht dat ie altijd al zo was: witte deuren en op de kop "Er gaat niets boven Groningen".
quote:
Maar ik was aangenaam verrast toen bleek dat deze trein mij gister naar Heerenveen ging vervoeren, vanwaar mijn reis verder ging per auto
Als ik deze in een sleep ICM zie zitten ben ik altijd wel bereid om een sprintje te trekken. Helaas reis ik zeer sporadisch 1e klas, zodat ik dat deel niet zo goed ken.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 9 juli 2006 @ 12:34:11 #89
148385 Wadloper
Noorderling
pi_39655624
Ik denk dat ik helemaal gek zou worden met al die kleuren hehe

Maar het zijn wel mooie foto's!
  zondag 9 juli 2006 @ 13:49:30 #90
86072 thatsme
and That's you!
pi_39657392
alleen jammer dat de eerste klas van die viese plakkerige plastic banken heeft gekregen
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
  zondag 9 juli 2006 @ 15:28:59 #91
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39660141
quote:
Op zondag 9 juli 2006 13:49 schreef thatsme het volgende:
alleen jammer dat de eerste klas van die viese plakkerige plastic banken heeft gekregen
Dat velours (of wat er ook zat) zal wel lastig te krijgen zijn geweest in die Mendini-kleuren ja.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_39660146
quote:
Op zondag 9 juli 2006 12:03 schreef Alexxxxx het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Merk en type: ICM-3 (koploper)
Eigenaar: NS
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Leeuwarden CS
Datum: 8 juli 2006
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Bijzonderheden: treinnumer 4023; Mendini trein
die zag ik gister ook. Maar dan in Groningen. uur of 22h.

Jammer dat die deuren zo lelijk wit zijn... voor de rest toffe trein idd!
pi_39670223
Morgen rijden de 52 3879 samen met de 23 071 en een dinertrein van de VSM uit Kerkrade over de Maaslijn en via Arnhem - Utrecht terug naar Apeldoorn.

Tevens rijdt de 766 Hondekop een rit door Nederland

En het wordt mooi weer... dus spotdagje
  zondag 9 juli 2006 @ 21:23:24 #94
139407 jorienvdherik
Feyenoord KNVB Beker 07-08
pi_39670241
vandaag naar arcen met de auto.. jezus wat veel betuwelijn spoor zeg.. naast de snelweg
  zondag 9 juli 2006 @ 21:25:40 #95
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39670300
quote:
Op zondag 9 juli 2006 21:22 schreef Zug-Chef het volgende:
Morgen rijden de 52 3879 samen met de 23 071 en een dinertrein van de VSM uit Kerkrade over de Maaslijn en via Arnhem - Utrecht terug naar Apeldoorn.

Tevens rijdt de 766 Hondekop een rit door Nederland

En het wordt mooi weer... dus spotdagje
Ik moet morgen weer gewoon werken... Komt de 766 ook nog door Utrecht?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_39670386
quote:
Op zondag 9 juli 2006 21:25 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ik moet morgen weer gewoon werken... Komt de 766 ook nog door Utrecht?
Ja om 11.53 en 's avonds ook nog om 22.53 tot 23.09
pi_39675102
quote:
Op zondag 9 juli 2006 10:29 schreef Duvel het volgende:

[..]

OK Maar oorspronkelijk is het een Oostenrijkse loc dacht ik.
nee hoor Made in Germany

ware woorden zijn niet mooi en mooie woorden zijn niet waar
pi_39677845
quote:
Op zondag 9 juli 2006 12:10 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

In den beginne was hij van buiten toch veel heftiger beschilderd? Mn geheugen laat me even in de steek...
de Mendini? deze heeft toch altijd witte deuren gehad omdat de NS in '99 besloot reclame buiten de trein alleen voor zichzelf te maken, dus vandaar interieure reclame... (om dan later wel zelf met het idee te komen voor een kinderboekentrein )

hoe zit het verder met het contract, dat liep oktober 2005 toch af?
pi_39678537
ik ga denk ik morgen en dinsdag door NL treinen en trammen en bussen ( ov is geldig he )
begin morgen iig in zwolle of deventer, wil Enschede nog een keer aanstippen maar verder ligt alles nog open.. iemand nog tips? mooie stukken?
dag
  maandag 10 juli 2006 @ 00:46:27 #100
139407 jorienvdherik
Feyenoord KNVB Beker 07-08
pi_39678614
quote:
Op maandag 10 juli 2006 00:43 schreef petre86 het volgende:
ik ga denk ik morgen en dinsdag door NL treinen en trammen en bussen ( ov is geldig he )
begin morgen iig in zwolle of deventer, wil Enschede nog een keer aanstippen maar verder ligt alles nog open.. iemand nog tips? mooie stukken?
schiphol

leuk station
pi_39678727
quote:
Op maandag 10 juli 2006 00:46 schreef jorienvdherik het volgende:

[..]

schiphol

leuk station
daar ben ik de afgelopen weken al een paar keer doorheen gereden.. is dat zo boeiend? ( kan wel eens op schiphol gaan rondlopen ... )
dag
pi_39679855
quote:
Op maandag 10 juli 2006 00:46 schreef jorienvdherik het volgende:

[..]

schiphol

leuk station
Station Schiphol vind ik nou niet echt spannend. En als je 1 keer vertraging hebt gehad met je vliegtuig heb je de rest van schiphol ook wel gezien
  maandag 10 juli 2006 @ 06:21:05 #103
148385 Wadloper
Noorderling
pi_39681522
quote:
Op maandag 10 juli 2006 00:43 schreef petre86 het volgende:
ik ga denk ik morgen en dinsdag door NL treinen en trammen en bussen ( ov is geldig he )
begin morgen iig in zwolle of deventer, wil Enschede nog een keer aanstippen maar verder ligt alles nog open.. iemand nog tips? mooie stukken?
Groningen moet je ook zeker even gezien hebben, heeft een mooi station én wadlopers
  maandag 10 juli 2006 @ 08:08:17 #104
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39681840
quote:
Op zondag 9 juli 2006 23:11 schreef verzameldirk het volgende:

[..]

nee hoor Made in Germany

Voor de Oostenrijkers, oorspronkelijk. 't Is toch een Siemens loc?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 10 juli 2006 @ 08:09:06 #105
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39681847
quote:
Op zondag 9 juli 2006 21:27 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Ja om 11.53 en 's avonds ook nog om 22.53 tot 23.09
Ah mooi! Weet je toevallig van waar naar waar, zodat ik een beetje kan uitvogelen over welk spoor ze 'm sturen?

Edit: ik heb 'm gevonden op Somda!

Edit 2: en zojuist gefotografeerd. Beelden volgen vanavond.

[ Bericht 10% gewijzigd door Duvel op 10-07-2006 12:03:51 ]
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_39692029
quote:
Op maandag 10 juli 2006 08:08 schreef Duvel het volgende:

[..]

Voor de Oostenrijkers, oorspronkelijk. 't Is toch een Siemens loc?
de "Taurus" is inderdaad van Siemens

mooie foto's zien van de Taurus op de HSL aan het testen ga naar

http://www.open.ou.nl/hon/HSLAFL38.htm




[ Bericht 3% gewijzigd door verzameldirk op 10-07-2006 15:46:39 ]
ware woorden zijn niet mooi en mooie woorden zijn niet waar
  maandag 10 juli 2006 @ 15:41:56 #107
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39692350
quote:
Op maandag 10 juli 2006 15:31 schreef verzameldirk het volgende:

[..]

mooie foto's zien van de Taurus op de Betuwelijn aan het testen ga naar
Bedankt! 't Is alleen wel op de HSL Zuid!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_39692519
quote:
Op maandag 10 juli 2006 15:41 schreef Duvel het volgende:

[..]

Bedankt! 't Is alleen wel op de HSL Zuid!
Ja stom van mij, te veel de kop bij de betuwelijn
ware woorden zijn niet mooi en mooie woorden zijn niet waar
  maandag 10 juli 2006 @ 18:30:11 #109
148385 Wadloper
Noorderling
pi_39697246
Vandaag (eindelijk) de 3229 gefotograveerd
En ook is mijn spotterskladblokje volgegaan vandaag, morgen weer een nieuwe

Hierna wil ik alle ICM's fotograveren die mogelijk zijn (de nummers dan, heb de 4060 en de 4084 al )
  maandag 10 juli 2006 @ 18:32:21 #110
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39697301
quote:
Op maandag 10 juli 2006 18:30 schreef Wadloper het volgende:
Vandaag (eindelijk) de 3229 gefotogravfeerd
En ook is mijn spotterskladblokje volgegaan vandaag, morgen weer een nieuwe

Hierna wil ik alle ICM's fotogravferen die mogelijk zijn (de nummers dan, heb de 4060 en de 4084 al )
Ben je nog in Utrecht geweest? Ik zag mensen in boekjes schrijven vandaag...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 10 juli 2006 @ 18:44:41 #111
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_39697600
Nummertjes fotograferen


Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 10 juli 2006 @ 19:24:35 #112
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39698723
quote:
Op maandag 10 juli 2006 18:44 schreef Dr_Flash het volgende:
Nummertjes fotograferen


[afbeelding]




[ Bericht 3% gewijzigd door Duvel op 11-07-2006 10:55:21 ]
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 10 juli 2006 @ 20:30:42 #113
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39701052
Vandaag museumdag in Utrecht, met als eerste de Mat '54 Hondekop IV nr. 766, onderweg als bruiloftstrein:

Hondekop 766 op spoor 7 te Utrecht Centraal:


Ingezoomd op de kop:


In de middag kwam museum-mP 3031 nog even door Utrecht. Helaas koos ie een ander spoor dat ik graag had gezien, zodat dit de beste foto was.

mP 3031 nadert Utrecht Centraal:


Toen ik weer vrolijk achter mijn bureau zat, hoorde ik een stoomfluit en zag ik emplacement Utrecht Noordzijde in rook gehuld: blijkbaar kwam er nog meer museaals voorbij.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 10 juli 2006 @ 21:08:23 #114
148385 Wadloper
Noorderling
pi_39702318
quote:
Op maandag 10 juli 2006 18:32 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ben je nog in Utrecht geweest? Ik zag mensen in boekjes schrijven vandaag...
Nee, ik was tot half 4 op school vandaag
Ben alleen op Groningen geweest

(Die spelfouten, ik deed altijd eerst fotograferen, dat was volgens een paar niet goed, nu moet het wel met een f? :S )
pi_39702486
quote:
Op maandag 10 juli 2006 20:30 schreef Duvel het volgende:
Vandaag museumdag in Utrecht, met als eerste de Mat '54 Hondekop IV nr. 766, onderweg als bruiloftstrein:
knip
Mooie foto's man!

Ik heb de 766 3maal in de buurt van Ede-Wageningen gepakt en daarna nog in Haarlem en Beverwijk. Die stoomtrein heb ik ook nog gezien, in de late middag tussen Den Dolder en Soestduinen... Helaas de mP 3031 gemist.. Fototjes volgen ook nog
  maandag 10 juli 2006 @ 21:51:47 #116
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39704039
quote:
Op maandag 10 juli 2006 21:08 schreef Wadloper het volgende:

[..]

(Die spelfouten, ik deed altijd eerst fotograferen, dat was volgens een paar niet goed, nu moet het wel met een f? :S )
Sorry, het is echt "fotograferen". Graveren doe je in metaal of glas.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 10 juli 2006 @ 21:52:36 #117
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39704080
quote:
Op maandag 10 juli 2006 21:13 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Mooie foto's man!
Bedankt!
quote:
Ik heb de 766 3maal in de buurt van Ede-Wageningen gepakt en daarna nog in Haarlem en Beverwijk. Die stoomtrein heb ik ook nog gezien, in de late middag tussen Den Dolder en Soestduinen... Helaas de mP 3031 gemist.. Fototjes volgen ook nog
Gaaf! Ik ben erg benieuwd naar je foto's! Ergens buiten zo'n trein op de foto zetten is toch alijd mooier dan langs een saai perron!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 10 juli 2006 @ 22:25:38 #118
148385 Wadloper
Noorderling
pi_39705438
quote:
Op maandag 10 juli 2006 21:51 schreef Duvel het volgende:

[..]

Sorry, het is echt "fotograferen". Graveren doe je in metaal of glas.
Dank je
  maandag 10 juli 2006 @ 22:27:30 #119
139407 jorienvdherik
Feyenoord KNVB Beker 07-08
pi_39705511
mooie fotos weer

baal er van dat ik me ov kwijt ben, kan nu niet echt leuke fotos maken
anders is het een dure grap
pi_39708160
ik heb allen die alpenexpress in zwolle gekiekt.
heb vandaag een tochtje gemaakt van Wijhe - deventer - enschede - hengelo - zutphen -bus- arnhem - nijmegen - utrecht - zwolle - wijhe
dag
  maandag 10 juli 2006 @ 23:32:37 #121
139407 jorienvdherik
Feyenoord KNVB Beker 07-08
pi_39708188
leuk

ben je morgen nog wat van plan ?
  † In Memoriam † maandag 10 juli 2006 @ 23:33:37 #122
25682 2cv
Niet subtiel
pi_39708230
Nou vind ik treinreizen best leuk, maar treinreizen om het treinreizen ?

Maargoed, dat moet ieder voor zich weten
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_39708572
quote:
Op maandag 10 juli 2006 23:32 schreef jorienvdherik het volgende:
leuk

ben je morgen nog wat van plan ?
dordrecht moet ik kennelijk nog heen .. en ik denk dat ik daarna gewoon weer richting zwolle ga vanuit roosendaal oid..
dag
  maandag 10 juli 2006 @ 23:45:38 #124
139407 jorienvdherik
Feyenoord KNVB Beker 07-08
pi_39708589
hoezo dord dan ?
pi_39708806
quote:
Op maandag 10 juli 2006 23:45 schreef jorienvdherik het volgende:
hoezo dord dan ?
schijnt mooi binnen te rijden zijn
dag
  maandag 10 juli 2006 @ 23:52:18 #126
139407 jorienvdherik
Feyenoord KNVB Beker 07-08
pi_39708834
quote:
Op maandag 10 juli 2006 23:51 schreef petre86 het volgende:

[..]

schijnt mooi binnen te rijden zijn
nou valt tegen hoor

en onder het spoor door savonds in het donker is kut
pi_39708895
quote:
Op maandag 10 juli 2006 23:52 schreef jorienvdherik het volgende:

[..]

nou valt tegen hoor

en onder het spoor door savonds in het donker is kut
wat is er dan wel mooi om langs / binnen te rijden?
dag
pi_39709181
quote:
Op maandag 10 juli 2006 23:53 schreef petre86 het volgende:

[..]

wat is er dan wel mooi om langs / binnen te rijden?
Arnhem van uit Nijmegen of vice versa, spoorbruggen .

Maar goed, die lui die aan het spoor werken tussen Zutphen - Arnhem is echt mooi om te zien , hop oude houten bielzen met rails op een leeg karretje, beton wordt er neer gelegd , rails er op leggen vast zetten etc .
pi_39709286
quote:
leuk station
*Proest*

Schiphol is helemaal verneukt toen ze dit station een aantal jaar geleden renoveerden. Ze hadden vroeger in het dak een soort van klok en mozaïekjes in de pilaren.
  dinsdag 11 juli 2006 @ 00:08:08 #130
139407 jorienvdherik
Feyenoord KNVB Beker 07-08
pi_39709366
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 00:05 schreef jaha het volgende:

[..]

*Proest*

Schiphol is helemaal verneukt toen ze dit station een aantal jaar geleden renoveerden. Ze hadden vroeger in het dak een soort van klok en mozaïekjes in de pilaren.
althans daar rondlopen is wel tof hoor

vorig jaar oktober/november met een fifa toernooi vanaf de amsterdam rai met een simpele trein naar schiphol en toen vanaf daar met de internationale trein snel naar rotterdam en alleen stoppen in den haag
  † In Memoriam † dinsdag 11 juli 2006 @ 00:38:15 #131
25682 2cv
Niet subtiel
pi_39710184
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 00:05 schreef jaha het volgende:

[..]

*Proest*

Schiphol is helemaal verneukt toen ze dit station een aantal jaar geleden renoveerden. Ze hadden vroeger in het dak een soort van klok en mozaïekjes in de pilaren.
Foto ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_39712068
quote:
Op maandag 10 juli 2006 23:53 schreef petre86 het volgende:

[..]

wat is er dan wel mooi om langs / binnen te rijden?
maastricht - heerlem!

Ik heb mijn treinlogkaartje maar uitgebreid. Zonder planning

gn - zl - aml - amf - ut - mt - hrl - rm - nm - ut - gn
pi_39712159
Ow, die hotspots zijn best handig op het station! Met kaartje (te halen bij kiosk voor een bepaald bedrag) kun je op het station internetten via wifi. Maar zonder kaartje kun je op plannerplus, en 9292ov komen.
pi_39715326
Hondekop Mat 54: 766 als trouwtrein door Nederland


Mat '54 (Hondekop) 766
bij Ede-Wageningen
10-07-2006


Mat '54 (Hondekop) 766
bij Ede-Wageningen
10-07-2006


Mat '54 (Hondekop) 766
bij Ede-Wageningen
10-07-2006


Mat '54 (Hondekop) 766
Haarlem
10-07-2006


Mat '54 (Hondekop) 766
Haarlem
10-07-2006


Mat '54 (Hondekop) 766
Haarlem
10-07-2006


Mat '54 (Hondekop) 766
Haarlem
10-07-2006


Mat '54 (Hondekop) 766
Beverwijk
10-07-2006
  dinsdag 11 juli 2006 @ 10:13:55 #135
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39715445
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 10:08 schreef Zug-Chef het volgende:
Hondekop Mat 54: 766 als trouwtrein door Nederland
Mooie foto's, zeker die in Ede!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_39715450
En de rest van het moois van gisteren (...)


Plan T: 524
bij Ede-Wageningen
10-07-2006


Plan T: 524
bij Ede-Wageningen
10-07-2006


ICE3: 4609
bij Ede-Wageningen
10-07-2006


(V)IRM 9473 + 9443
bij Ede-Wageningen
10-07-2006


Railion 1613 met trein 47751
bij Ede-Wageningen
10-07-2006


SGM 2029
Haarlem
10-07-2006


SGMm 2944 + 2953
Beverwijk
10-07-2006


23 071 + 52 3879 (VSM)
bij Soestduinen
10-07-2006
pi_39715490
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 10:13 schreef Duvel het volgende:

[..]

Mooie foto's, zeker die in Ede!
jah ik vind die stationsfoto's van mij wat minder... Vooral eentje had veel mooier kunnen zijn als ie er helemaal op stond...
  dinsdag 11 juli 2006 @ 10:17:26 #138
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39715518
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 10:15 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

jah ik vind die stationsfoto's van mij wat minder... Vooral eentje had veel mooier kunnen zijn als ie er helemaal op stond...
Daar mist inderdaad net een stukje... De zonnestand gooit bij die in Beverwijk een beetje roet in het eten. Maar ja, die draai je ook niet zo 1-2-3.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 11 juli 2006 @ 14:11:58 #139
71721 Alexxxxx
Friespeuk
pi_39722351
Wie is er getrouwd dan?
pi_39722674
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 14:11 schreef Alexxxxx het volgende:
Wie is er getrouwd dan?


  dinsdag 11 juli 2006 @ 14:29:05 #141
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39722925
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 14:22 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

[afbeelding]

Oh ja, die had ik ook nog op de foto gezet! Die trein was half leeg trouwens.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 11 juli 2006 @ 14:34:07 #142
71721 Alexxxxx
Friespeuk
pi_39723099
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 14:22 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

[afbeelding]

En Joyce en David zijn de dochter en schoonzoon van de directeur van * insert bedrijf dat iets met treinen van doen heeft*, of kan ik ook een hondenkop huren en een stukje gaan rijden voor mn trouwerij, als ik maar genoeg betaal?
pi_39723181
In Haarlem was ie wel vol... Nouja vol... miscshien inderdaad wel half leeg / half vol. Zoveel vrienden had het paar blijkbaar ook weer niet
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 14:34 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

En Joyce en David zijn de dochter en schoonzoon van de directeur van * insert bedrijf dat iets met treinen van doen heeft*, of kan ik ook een hondenkop huren en een stukje gaan rijden voor mn trouwerij, als ik maar genoeg betaal?
Volgens mij kan je dat ding gewoon huren, als je inderdaad maar genoeg betaald... Las ik net op de site
  dinsdag 11 juli 2006 @ 17:09:26 #144
148385 Wadloper
Noorderling
pi_39726236

Koploper 4249 op spoor 2b

Wadloper 3118 (en daarachter de 3106) werden schoongemaakt op een opstelspoor


Wadloper 3229 en 3217 worden gerangeerd naar spoor 2a
pi_39726383
Die laatste foto begint er op te lijken Nu nog iets eerder op het knopje drukken
pi_39726591
quote:
Op maandag 10 juli 2006 18:30 schreef Wadloper het volgende:
Vandaag (eindelijk) de 3229 gefotograveerd
En ook is mijn spotterskladblokje volgegaan vandaag, morgen weer een nieuwe

Hierna wil ik alle ICM's fotograveren die mogelijk zijn (de nummers dan, heb de 4060 en de 4084 al )
Was de 3229 al weer gerepareerd

Heb je ook de Fleischmann Piccolo Wadloper in je bezit "Wadloper"

ik wil niet teveel ouwehoeren maar FOTOGRAFEREN schrijf je zo
ware woorden zijn niet mooi en mooie woorden zijn niet waar
  dinsdag 11 juli 2006 @ 18:14:54 #147
148385 Wadloper
Noorderling
pi_39728147
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 17:23 schreef verzameldirk het volgende:

[..]

Was de 3229 al weer gerepareerd

Heb je ook de Fleischmann Piccolo Wadloper in je bezit "Wadloper"

ik wil niet teveel ouwehoeren maar FOTOGRAFEREN schrijf je zo
Was de 3229 kapot dan?
Maar zo ja, denk het wel, hij werd gister naar spoor 2a gebracht

Nee, heb de modeltrein Wadloper (nog) niet in mijn bezit
Twijfel nog steeds of ik hem zou gaan kopen of niet
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 17:15 schreef Zug-Chef het volgende:
Die laatste foto begint er op te lijken Nu nog iets eerder op het knopje drukken
Deze had ik de zaterdag ervoor gemaakt

3219 vertrekt naar Delfzijl


Eveneens de 3219, maar dan iets verder weg vanaf Groningen al
  dinsdag 11 juli 2006 @ 18:15:59 #148
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39728180
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 17:23 schreef verzameldirk het volgende:

[..]

ik wil niet teveel ouwehoeren maar FOTOGRAFEREN schrijf je zo
Joh spuit 11, hou 't topic even bij!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 11 juli 2006 @ 18:16:57 #149
139407 jorienvdherik
Feyenoord KNVB Beker 07-08
pi_39728224
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 18:14 schreef Wadloper het volgende:

[..]

Was de 3229 kapot dan?
Maar zo ja, denk het wel, hij werd gister naar spoor 2a gebracht

Nee, heb de modeltrein Wadloper (nog) niet in mijn bezit
Twijfel nog steeds of ik hem zou gaan kopen of niet
[..]

Deze had ik de zaterdag ervoor gemaakt
[[url=http://img42.imagevenue.com/loc571/th_20611_IMG_7895_571lo.jpg]afbeelding][/URL]
3219 vertrekt naar Delfzijl

[[url=http://img141.imagevenue.com/loc361/th_20619_IMG_7896_361lo.jpg]afbeelding][/URL]
Eveneens de 3219, maar dan iets verder weg vanaf Groningen al
leuke foto's na 16 augustus nog wat reisjes plannen.. Arnhem ofzo
  dinsdag 11 juli 2006 @ 18:52:10 #150
148385 Wadloper
Noorderling
pi_39729215
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 18:16 schreef jorienvdherik het volgende:

[..]

leuke foto's na 16 augustus nog wat reisjes plannen.. Arnhem ofzo
Dank je

Ik ga ook nog een keertje paar reisjes plannen, Groningen ben ik nu wel bekend bij
pi_39729985
Och jeetje, de OV Studentenkaart
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')