abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39041958
Volvo Ocean Race


De editie 2005-2006 is alweer afgelopen. 32.000 zeemijl zijn door de meeste boten gevaren. Brunel heeft een paar maanden op de kade gelegen, om niet meer elke leg laatste te eindigen (wat gelukt is, echter meestal met een 5de of 6de plaats). Ook movistar heeft helaas de race niet geheel af kunnen leggen. Na vele problemen met de kiel, moest de bemanning de boot met nog 2 korte legs te gaan achterlaten in de oceaan.
AAB1 was gewoon niet te kloppen, zeker bij harde wind, maar ook bij zachte omstandigheden was de crew ijzersterk. Vooral de eerste helft van de race deed AAB2 het onverwacht goed, en een plaats op het podium leek haalbaar. Echter ging het vanaf New York minder, met als dieptepunt het verlies van Hans Horrevoets. De talentenboot eindigde in het eindklassement op een 4de plaats.

Ericsson en brasil vielen tegen, vooral de eerste helft van de race. Brasil kwam nog aardig terug. PotC was niet erg zichtbaar, maar eindigde wel uitstekend als 2de.

2008-2009
Over 2.5 jaar is het alweer zover. De frequentie van de Volvo Ocean Race is van eens in de 4 jaar, verlaagd naar eens in de 3 jaar. De globale route is bekend, Rotterdam zal het eindpunt zijn van een grote leg over de Atlantisch Oceaan. Dit keer zal Australië niet aangedaan worden, maar Azie wel, wat gunstig is voor Aziatische sponsors. Dus een grote kans dat er een grotere vloot zal starten tijdens de volgende editie. De boot zal ongeveer hetzelfde zijn, dus Brunel zou zomaar nog een keertje kunnen meedoen.

Vorige Topics
Leg 9
[Zeilen] VolvoOceanRace(#19) - Dat was het dan!
Leg 8
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#18) - Op naar Rotterdam!
Inport Portsmouth
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#17) - Inport Portsmouth
Leg 7
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#15) Leg 7 to Portsmouth
Leg 6
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#16)
In Port Baltimore
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#14) inport Baltimore
Leg 5
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#13) Leg 5 Baltimore
Leg 4 - Inport Rio
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#12) Leg 4 naar Rio!
Leg 3 - 4
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#11) Tussenstop Wellington
In Port Race Melbourne
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#10) - Melbourne's inport race
Leg 2
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#9) - Leg 2 - the finish!
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#7) - Leg 2 to Melbourne
In Port Race Cape Town
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#6) - In Port Cape Town & Leg 2
Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#5) - Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#4) - Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#3) - Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#2) - Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race 2005/2006

Gerelateerde topics
[Poll] [Zeilen] Winnaar van de In Port race?
[Zeilen] - Poll - Wie wint de Volvo Oceane Race?

Nederland
De vloot van 7 boten heeft ook Nederland aangedaan. Vorige week waren de 6 boten, Movistar ligt nog ergens op de bodem van een oceaan) in Rotterdam. Maar over 3 jaar is het weer zover! Rotterdam zal in de finish zijn van een lange leg vanaf zuid-amerika. Maar dat is pas in 2008.

Belangrijkste Zeetermen
nm = Zeemijl = 1.852 KM
kts = Knoop = zeemijl/h =1.852 km/h = 0.5 m/s
zie verder onder 'links' > 'Zeil-termen en info'
nl-tijd = GMT + 2h

Links
Volvooceanrace.com - De officiële website van de VOR met laatste nieuws en standen (en video's, en foto's)
Virtual Spectator - Programma waar de route perfect te volgen is, Elke 6 uur een update, met de route, snelheid maar ook windsnelheden en richtingen. (vaak gebruikte afkorting: VS) (alleen voor windows )
Nossport.nl - Thema pagina van de NOS over de VOR. Wordt niet erg vaak vernieuwd. De reportage in Studio Sport die iedere zondag rond 15h00 wordt uitgezonden zijn hier de daaropvolgende maandag terug te kijken.
Weersgegevens voor de VOR leg - Website met uitgebreide weergegevens voor de komende leg

Stop-overs
Rotterdam
Melbourne
Portsmouth

De boten

s: schipper, n: navigator, o: bootontwerper
ABN AMRO ONE - de boot met de ervaring, doel is (uiteraard) winnen.
Bijnaam schip: "Black Betty"
Scheepslied: Black Betty van RamJam
s: Mike Sanderson n: Stan Honey (overige crew)
o: Kouyoumdjian

ABN AMRO TWO - kortweg: AAB2 - de boot met de 'jonkies', naast winnen is ook ervaring opdoen een belangrijk doel.
Bijnaam schip: "Streetfighter"
Scheepslied: Seven Nation Army van The WHITE stripes
s: Sebastien Josse n: Simon Fisher (overige crew)
o: Kouyoumdjian

Brasil 1
s: Torben Grael n: Marcel van Triest (overige crew)
o: Farr

Ericsson Racing Team - kortweg: Ericsson
s: John Kostecki (voorheen: Neal McDonald) n: Steve Hayles (overige crew)
o: Farr

Movistar
s: Bouwe Bekking n: Andrew Cape (overige crew)
o: Farr

Pirates of the Caribbean - kortweg: PotC
Bijnaam schip: "Black Pearl"
s: Paul Cayard n: Jules Salter (overige crew)
o: Farr

Brunel Teamwork - Kortweg Brunel
s: Grant Wharington n: Matthew Humphries (overige crew)
o: Don Jones


Zeil-termen en info
Vaartips.nl - Nederlandse zeil-termen met uitleg
Team ABN AMRO - Engelse zeil-termen met (Engelse) uitleg
Report true wind - Wiskundige uitleg over het fenomeen harder kunnen zeilen dan de wind waait (schijnbare wind)

Navigatie
De calc op airways.com is helaas verdwenen, maar gelukkig zijn er meer:
Simpel form zonder java | Windows programma met uitgebreidere mogelijkheden - Calculator om o.a. de afstand tussen 2 coordinaten te berekenen. Handig om de afstand tot een Scoring Gate te berekenen of de afstand tussen de boten.
GoogleMap - Om de positie op aarde te vinden via satalietfoto's. Gebruik de coordinaten als zoekquery. De coordinaten (zijn hier te vinden) scheiden door een komma (vb: 01 45.40S, 31 39.45W) Uitzoemen om beeld te krijgen)
VOR in Googlemap - De huidige stand van de boten in google map geplaatst inclusief koers en scoringgates.


Samenvatting:

Leg 1
Meest opvallende was het uitvallen van Movistar en PotC direct na starten na een hevig weer voor portugal. Ook Sunergy (nu ING Brunel) had in het begin van de race problemen, maar is na een korte stop door gevaren, en finished enkele dagen later dan de rest.
De verwachte problemen met de Doldrums waren er nauwelijks, geen plotselinge windvlagen en stiltes. Sunergy die een tijd stil lag en later door de doldrums kwam had er vele malen meer last van.
Na de scoring gate waar AAB1 als eerste aankwam (en AAB2 net de 2de plaats verloor en terug viel naar de 4de plaats) kozen alle boten voor een omweg om van de drukgebied rond de zuidpool te benutten. Hierdoor werd op 2 keer toe het 24uurs record gebroken (zowel door AAB1 als 2). Afgezien dat de verschillen onderling niet erg groot waren was er nauwelijks positieveranderingen. Ericsson had in het laatste deel last van een free willy (de kantelende kiel die onbeheersbaar werd) en moest noodgedwongen vaart minderen. AAB1 verloor een uur tijd nadat ze een haai geraakt hadden (die het neit overleeft heeft...). Sunergy ver erachter kwam tenslotte nog dicht bij het 24 uursrecord. In cape town werd AAB1 eerste, AAB2 tweede en brasil derde.

In Port Race 1 Cape Town
1. ABN AMRO ONE
2. movistar
3. ABN AMRO TWO

Leg 2
In het eerste deel van de leg waren er opnieuw 2 boten met problemen. Dit maal Ericson (opnieuw de kiel) en Brasil. Brasil is na een paar dagen door gegaan, eric zal met een boot naar melbourne verscheept worden.
Sunergy komt niet goed mee met de 4 koplopers, waar AAB1 opnieuw ver vooraan ligt. Het verschil wordt na de scoring gate (waar AAB1 als eerste aankwam, en AAB2 als tweede) kleiner.
Aan deze leg zijn 2 zogenaamde ice gates toegevoegd. Dit zijn virtuele lijnen (van 500nm) die geraakt moet worden door elke boot. Hierdoor wordt voorkomen dat de vloot te ver naar het zuiden af zal varen waar naast een betere wind ook ijsbergen ronddrijven.

Net voor de laatste scoring gate verloor AAB1 de gehele voorsprong door een hoge drukgebied. Gezamelijk (movistar, en beide AAB´s) gingen ze opweg naar de Scoring Gate waar AAB1 als eerste aankwam, vervolgens AAB2. Richting de finish in Melbourne liep AAB1 opnieuw weer uit, maar doordat ze opnieuw net voor de finish gebrek aan wind kregen slonk de voorstand op AAB2 en Movistar. Tegelijk kreeg Brasil grote problemen doordat de mast in 3´en brak. Geen gewonden, ze zaten in relatief rustig weer. Via noodtuig is Australie nog gehaald, daar staakten ze de strijd. Per vrachtwagen is Brasil (Queen of the Desert) naar Melbourne gebracht. Net op tijd voor de InPort Melbourne.

Deze leg opnieuw 2 uitvallers: Eric en Bra1. Problemen bij Brunel (zeilen), PotC en movistar (beide kiel).
Een nieuw 24h record voor AAB2

In het klassement staat AAB1 met 29pt eerste, vervolgens AAB2 (24pt) en Movistar (16) en Brasil (14)

Leg 3
Leg 3 was de korte etappe tussen Melbourne en Wellington. Tot aan NieuwZeeland was het het oude verhaal. ABN1 als een raket er vandoor en met forse voorsprong richting Wellington. Daar parkeerden ze echter in een gebied met te weinig wind. Movistar profiteerde en won met een verschil van 9 seconden de etappe (!). In Wellington mocht geen hulp bij de boten. Movistar had dit toch nodig en kreeg twee uur tijdstraf. Ericsson had een slimme truc. Zij finishden te 3e etappe niet, namen hulp en voeren vlak voor de start van de 4e etappe nog over de finish van de 3e. Zij kregen dus geen tijdstraf.

Leg 4
De 4e etappe stond in het teken van de snelle oversteek tussen Australie en Kaap Hoorn. Het eerste deel was slim zeilen. ABN1 gaf een voorsprong op om zich zuidelijker beter te kunnen positioneren. Met succes, enkele dagen later lagen ze weer fors aan kop tot en met Kaap Hoorn en Rio. Bij Kaap Hoorn had Movistar een momentje. De stroomlijn-platen van de kiel braken af en door een gat van een kleine halve meter stroomde water snel de kajuit in. De bemanning stond op het punt om op vlotten het schip te verlaten, toen men op het laatste moment het water alsnog onder controle kreeg. Uitgeweken naar Ushuaia werd de boot opgelapt. Enkele zeilers durfden niet meer aan boord. 5 dagen na de overige boten bereikte een aangeslagen movistar alsnog Rio.
In Rio was ook Brasil1 knap ontevreden. Vlak voor de finish gaven zij een 2e plaats alsnog uit handen aan PotC en ABN2 en werden 4e. Geen fijne thuiskomst voor de Brazilianen.
Drama was er tot slot ook voor Ericsson. De boot bleek de tempo's van de andere schepen niet bij te kunnen houden. McDonald werd geslachtofferd (blijft als watch captain verbonden) en vervangen door John Kostecki, ide als tacticus tijdens de InPorts al aan het team verbonden was. Naar verwachting verandert er in Baltimore nog meer bij het team.

Leg 5
Na een slechte start in Rio van AAB1 was er weinig wind en werd er constant van plaats verwisseld door de 6 deelnemers, Brunel heeft zich ook uit deze leg getrokken. In de doldrums met grotendeels weinig wind was het zoeken naar een koers met wat meer wind, en daarom werd vaak, erg vaak van koers veranderd. Wat weer resulteerde in 'blaastest' geroep vanaf de wal.

De movistar had als enige het vertrouwen om nagenoeg rechtdoor te zeilen. Dit leverde ze ook de eerste plaats in, alleen AAB1 was een inhaalrace begonnen. Bij de scoring gate pakte Movistar net de volle 3,5 punt, vervolgd door AAB1 die enkele mijlen na het scoring gate de eerste plaats van Movi overnam. Dit veranderde ook niet. Wel was AAB2 opmerkelijk langzaam, en voer het grootste deel van de leg achterin. Ook in baltimore.

Het lijkt voorspelbaar te zijn, maar net voor de finish was er weer eens geen wind. Het voordeel van AAB1 was dat er totaal geen wind lag, dus de snellere boot van movi bij lage windsnelheden lag ook stil. Het duurde uren, de heli die voor het eerst live streaming beelden van de finish uitzond moest noodgedwongen ook maar een tank-stop gaan maken. Door opkomend vloed, en geen wind was AAB1 enkele meters voor de finish zelf gedwongen om de anker uit te gooien om te voorkomen dat ze achteruit gingen... AAB1 eerste, en door de laatste plaats van AAB2 en de tweede plaats van Movi heeft movi AAB2 van de tweede plaats gestoten in het klassement.

Leg 6

Het enige opvallende was dat Brunel weer meedeed. Tijdens deze korte leg, slechts 400 nm waarvan een groot deel over binnenwateren, gebeurde daarom ook weinig opzienbaarends. Brunel kon goed meekomen, en AAB1 had opnieuw op de oceaan een mooie snelheid, en haalde de achterstand die in de baai tot stand was gekomen weer in.

De start in Baltimore was wel opvallend. Veel boten, en volgens de meeste schepen lag er in de publiekswater toch echt meer wind dan het water wat vrij was gemaakt voor de VOR-boten.

Leg 7

Een bizar, extreem en tragische leg.

Het begon redelijk rustig. Tegenwind, net als de golfslag. Maar weinig wind, waardoor het veel energie kostte om weinig vooruit te komen. In het begin kon Brunel goed meekomen, ze waren zelfs een tijdje eerste. Maar eenmaal meer in de echte oceaan begon de snelheid omhooog te komen, en brunel kon niet meekomen. Net als AAB. De koploper, AAB1 had Brasil, PotC en Eric redelijk dicht achter zich.

Het leek een redelijk simpele leg, welliswaar vermoeiend, maar wel een rustige leg in verhouding met de legs rond de zuidelijke oceanen die de meeste schepen 'back to home' naar europa zouden brengen. Het werd slechter weer, en op de nacht van 17 op 18 mei werd Hans Horrevoets, die niet bevestigd was aan de lifeline (de procedure om de bemanning aan te lijnen was net op gang, en hans zou kort daarna het harnas aangetrokken hebben) door een golf van boord geslagen. Door snel en proffesioneel optreden van de crew van AAB2 werd na 40 minuten hans gevonden, bewusteloos binnen gehaald maar medisch handelen had spijtig genoeg geen baat meer.

Met het lichaaam van Hans in een bodybag zeilden ze zo snel mogelijk naar Portsmouth. Totdat de noodoproep van Movistar kwam. Opnieuw had de Movistar problemen met de kiel, door de overgangplaat tussenkiel en romp stroomde opnieuw water. Toen het alleen erger werd, en er een storm met 50 kts wind verwacht, werd besloten het schip te verlaten, en via een reddingsvlot de bemanning met voeding en veiligheidsuitrusting naar uitgerekend AAB2 te verplaatsen, die al een tijdje achter de Movistar voer. Movistar werd aan de golven over gelaten, en met 19 man aanboord van de AAB2 zeilden ze in storm naar Portsmouth. Halverwege net bij de scoring gate The Lizard werd de bemanning van Movistar afgezet op een engelse marineschip, en enkele uren later werd dat zelfde gedaan met het lichaam van Hans Horrevoets naar een Nederlands marineschip.

AAB2 is na een bizarre leg in Portsmouth aangekomen, en besloten werd wel door te gaan met de rest van de race (2 inport, en 2 (korte) legs). Over de staat van de Movistar is niets meer bekend. Er komt geen signalen meer van binnen, en met een storm van windkracht 10+ verwacht Bouwe bekking niet meer dat de movistar nog drijft.

Owja, met de eerste plaats van AAB1 is Team ABN AMRO ONE kampioen geworden van de Volvo Ocean Race 2005/2006...

Inport Portsmout
De uitslag was niet verrassend. Deze lag volkomen in lijn met de huidige klassement. AAB1 eerste, vervolgens Pirates, Brasil en AAB2. Vervolgens Ericcson en Brunel laatste. Movistar deed niet mee, ze zijn nog op zoek naar hun boot...

Redelijk harde wind, 20 tot 30 bij de finish. Maar ook veel regen. De Spi kon de wind niet aan, ze hadden uiteindelijk 2 kleine spinakers, en AAB1 kon nog maar net overeind blijven (maar toch konden ze met 35 knopen de finish bestormen).

Leg 8
De leg van Portsmouth naar Rotterdam is nog gewoon bezig. En dat terwijl de verwachte aankomst op 7 juni lag. Misschien een dagje eerder of later. Maar door absoluut nauwelijks wind, wordt een aankomst van alle boten voor zaterdag 23.59 gehoopt, 4 dagen later dan gepland... De vertraging heeft zo zijn gevolgen... De inport is een dag verplaatst, naar de zondag om 11h. Ook dat wordt krap. De bemaning zijn op rantsoen, er is niet voldoende eten meegenomen voor zoveel dagen, en dat terwijl het wel vooraf bekend was dat er weinig wind zou staan...En om brandstof te besparen is er ook geen koffie meer te zetten (tenminste, met warm water)

De stand, een beetje ondergesneeuwd:

Eric, Bra en AAB1 staan voorin. Dopperen maximaal een mijl uitelkaar. Vervolgens is er opeens een groot gat van rond 100 nm met AAB1, PotC en Brunel. De movistar is overigens nog steeds niet gevonden.

Het ging niet snel, maar zaterdagmiddag kwamen ze dan toch in Rotterdam aan. Brasil eerste, enkele minuten later AAB1 en Eric. en vervolgens PotC, AAB2 en Brunel.

Leg 9
Niet gevolgd, en kan weinig samenvatting ervan geven :-). Wel was er al wat meer wind, en de uitslag:
1: potc, 2 AAB2, 3 Brasil, 4 Brunel, 5 Eric, 6 AAB1

Eindstand:
1 AAB1 96.0
2 PotC 73.0
3 Bra1 67.0
4 AAB2 58.5
5 Eric 55.0
6 Movi 48.0
7 Brun 15.5

De OP is hier te vinden
pi_39042002






































pi_39042091
mooie foto's
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_39042132
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 17:32 schreef komrad het volgende:
mooie foto's
mooie verkapte tvp
pi_39042184
Owja: voor degene die mijn ftp gebruiken: ik heb nog een map met foto's. Als je klaar bent met de ene, mail me ff (plus van welke inlognaam je gebruikt maakt) krijg je een nieuwe map ter beschikking

En voor degene die mijn ftp gegevens willen voor paar gb aan foto's:mail me
  dinsdag 20 juni 2006 @ 17:54:22 #6
8164 azaroth
Ajax wordt weer kampioen!
pi_39042767
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 17:35 schreef the_disheaver het volgende:
Owja: voor degene die mijn ftp gebruiken: ik heb nog een map met foto's. Als je klaar bent met de ene, mail me ff (plus van welke inlognaam je gebruikt maakt) krijg je een nieuwe map ter beschikking

En voor degene die mijn ftp gegevens willen voor paar gb aan foto's:mail me
mail sent
'
Geluk dient gewoonlijk de man, die weet wat hij aan het toeval moet overlaten.
'
'
pi_39043909
Leuk, nog een topic!
  dinsdag 20 juni 2006 @ 18:57:35 #8
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_39044714
Haha, The_disheaver, wat heb je toch met de Brunel? Wel weer een mooie OP...

Deel 20!

[ Bericht 41% gewijzigd door Sandworm op 20-06-2006 19:04:57 ]
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
pi_39046921
You've got mail!

Ik denk dat de Movistar een zeemansgraf heeft gekregen. Of één of andere stiekeme walvis is ermee van door gegaan
  dinsdag 20 juni 2006 @ 19:59:34 #10
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_39047032
mooie foto's T_D
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
  dinsdag 20 juni 2006 @ 20:04:46 #11
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_39047252
T_D hij loopt hoor
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
  dinsdag 20 juni 2006 @ 20:09:18 #12
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_39047414
Ik ben nog steeds Media user volgens mij checken ze het nu niet meer
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_39052406
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 17:35 schreef the_disheaver het volgende:
Owja: voor degene die mijn ftp gebruiken: ik heb nog een map met foto's. Als je klaar bent met de ene, mail me ff (plus van welke inlognaam je gebruikt maakt) krijg je een nieuwe map ter beschikking

En voor degene die mijn ftp gegevens willen voor paar gb aan foto's:mail me
kan ik ook een dvd aanvragen
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_39053208
Waar kan ik me precies registreren als pers mannetje?
  dinsdag 20 juni 2006 @ 22:16:57 #15
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_39053375
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 22:13 schreef SyClooS het volgende:
Waar kan ik me precies registreren als pers mannetje?
http://team.abnamro.com

dan onder press gewoon ff wat dingen invullen en een geldig mailadres
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_39053451
Ooh, ik keek op de site van VOR zelf
  dinsdag 20 juni 2006 @ 22:22:25 #17
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_39053611
Bij ABN zitten ze al in de toekomst

Last updated : 5/31/2007 10:27:00 AM
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_39055050
Hahaha :p zag het ook inderdaad
pi_39057311
Je krijgt morgen mail the_disheaver
pi_39058720
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 23:34 schreef hermandeperman het volgende:
Je krijgt morgen mail the_disheaver
Dan pas?
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 21 juni 2006 @ 01:43:09 #21
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_39061168
de Assa Abloy
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_39068057
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 00:04 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Dan pas?
Sent
pi_39068909
ook van mij een mail onderweg naar T-D
pi_39069284
Kan iemand er niet gewoon een mooi dvd'tje van maken? Heb ik wel wat voor over...
pi_39082715
In Alicante zal het over 2,5 jaar weer beginnen. Een of andere haven in spanje.

alicante to start next race
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')