abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 26 mei 2006 @ 19:33:58 #1
111773 Monocultuur
3,68 Kills per Minute
pi_38242298
Het valt mij op hoeveel sites er wel niet bestaan waarin beweerd wordt dat 9-11 een complot is, dat volkert van de G voor de CIA werkt, Osama Bin Laden familie van Bush is, en Mohammed B voor de AIVD werkt...

Blijkbaar zijn er vele mensen die erin geloven. Moeten die niet gewoon worden opgepakt en behandeld worden door een psychiater?
Communism will be conquered with the help of God ...and a few marines.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 19:46:51 #2
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_38242792
Sommige kunnen idd best wel wat professionele hulp gebruiken ja... Maarja die zullen dan vast bang zijn dat ze een mind controll chip geimplanteerd krijgen ofzo
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  vrijdag 26 mei 2006 @ 19:53:15 #3
111773 Monocultuur
3,68 Kills per Minute
pi_38243029
het schijnt dat er in google meer dan 600.000 pagina's aan besteed worden en inmiddels meer dan 3000 boeken over geschreven zijn. Ik begin inmiddels te denken dat de halve mensheid compleet gek is geworden...
pi_38245978
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 19:53 schreef Monocultuur het volgende:
het schijnt dat er in google meer dan 600.000 pagina's aan besteed worden en inmiddels meer dan 3000 boeken over geschreven zijn. Ik begin inmiddels te denken dat de halve mensheid compleet gek is geworden...
Kijk maar uit
Zodra meer als de halve mensheid gek is, dan is dat weer... normaal
pi_38246068
Mensen die (staats)geheimen verklappen worden al snel als gek bestempeld, eigenlijk zijn het helden.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 22:06:18 #6
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_38248130
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 21:15 schreef longinus het volgende:
Mensen die (staats)geheimen verklappen worden al snel als gek bestempeld, eigenlijk zijn het helden.
Ligt eraan welke geheimen.

Veel mensen die 9-11 conspiracy aanhangen lopen al vast om het natuurkundig te onderbouwen. Een object wat valt alleen onder invloed van zwaartekracht, verder nergens arbeid toegevoegd, maar wat een snelheid zou hebben die groter is dan de zwaartekracht kan veroorzaken. En daar zou bush ofoz achter zitten

Neigt naar manisch depressief zijn.
Of was ik niet napoleon?
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_38248177
he mono,
Laat me nou eens met rust.
Ik ben echt niet gek hoor.
Vergeef mij de spelfouten, maar ik fok op een mobieltje
pi_38248231
Welnee, complottheorieën zijn gewoon leuk, vermakelijk en interessant.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  vrijdag 26 mei 2006 @ 22:11:09 #9
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_38248321
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 22:08 schreef shmoopy het volgende:
Welnee, complottheorieën zijn gewoon leuk, vermakelijk en interessant.
Je kunt ook overdrijven.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_38248432
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 22:11 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Je kunt ook overdrijven.
Als je het overdrijft ben je paranoide.

Maar serieus, ik vind het altijd zeer vermakelijk om te lezen, want stel je voor dat...
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  vrijdag 26 mei 2006 @ 22:15:23 #11
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_38248460
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 22:14 schreef shmoopy het volgende:

[..]

Als je het overdrijft ben je paranoide.

Maar serieus, ik vind het altijd zeer vermakelijk om te lezen, want stel je voor dat...
dat de aarde plat is...
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  vrijdag 26 mei 2006 @ 22:32:28 #12
111773 Monocultuur
3,68 Kills per Minute
pi_38249171
ik vind het irritant die paranoide gastjes proberen je een mening op te dringen, en zijn totaal niet voor juiste beredenatie vatbaar, en nemen ook nog eens een hoop naievelingen mee als volgeling.
pi_38249212
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 22:32 schreef Monocultuur het volgende:
ik vind het irritant die paranoide gastjes proberen je een mening op te dringen, en zijn totaal niet voor juiste beredenatie vatbaar, en nemen ook nog eens een hoop naievelingen mee als volgeling.
Dat denken ze waarschijnlijk ook over jou .
ijs_beer fan!
  vrijdag 26 mei 2006 @ 22:35:01 #14
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_38249295
quote:
Kan ik mij idd ook erg aan storen, hetzelfde gevoel bekruipt mij dan, verlies van vertrouwen in de mensheid. Het ergste is nog dat mensen in je omgeving dat soort paranoide trieste theorieen gaan aanhangen, het liefste wil ik dat soort mensen dan niet meer zien, maar soms zijn het wel je vrienden.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
pi_38249600
quote:
Er is niets zo mooi als de waarheid!
  vrijdag 26 mei 2006 @ 22:50:55 #16
111773 Monocultuur
3,68 Kills per Minute
pi_38250195
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 22:33 schreef NanKing het volgende:

[..]

Toch zit er een verschil tussen mijn "soort" mensen en de mensen die complot theorien aanhangen. die beredeneren namelijk niets, maar verzamelen wel feitjes waar ze vreemde verklaringen aanhangen.

voorbeeld:
Als het regent komt dat volgens hun omdat er een vliegtuig over is komen vliegen, ipv dat het gewoon uit de wolken komt vallen.

snappie. dat bedoel ik dus...
pi_38250370
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 22:50 schreef Monocultuur het volgende:

[..]

Toch zit er een verschil tussen mijn "soort" mensen en de mensen die complot theorien aanhangen. die beredeneren namelijk niets, maar verzamelen wel feitjes waar ze vreemde verklaringen aanhangen.

Als het regent komt dat volgens hun omdat er een vliegtuig over is komen vliegen, ipv dat het gewoon uit de wolken komt vallen.

snappie. dat bedoel ik dus...
Ik snap wel wat je bedoelt . Wat mij opvalt een mensen die de meest vage complotten is dat zij juist denken wat de waarheid is, en dat de rest van de mensheid naief en dom is.

Voor sommige dingen valt wel wat te zeggen (bijv. JFK murder) maar dingen als, de reis naar de maan is opgezet, elvis leeft nog, tupac leeft nog etc. Gaat mij iets te ver.
ijs_beer fan!
pi_38253208
quote:
Misschien is het wel een lucratieve bezigheid. Je schrijft een boek, maakt een website waar je dit boek en eventueel enkele andere dingen op promoot en dan begin je allerlei rare dingen op forums te verspreiden
  vrijdag 26 mei 2006 @ 23:52:53 #19
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_38253417
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 23:49 schreef LSDsmurf het volgende:

[..]

Misschien is het wel een lucratieve bezigheid. Je schrijft een boek, maakt een website waar je dit boek en eventueel enkele andere dingen op promoot en dan begin je allerlei rare dingen op forums te verspreiden
Ja, dat schijnt het idd echt werkelijk te zijn. Je hebt een loyale, onkritische doelgroep, oftewel kassa.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 23:55:52 #20
132191 -jos-
Money=Power
pi_38253578
quote:
Of jij bent gek

Vraag willekeurige Amerikanen en je zult zien dat meer dan bijna de helft gelooft dat 9/11 een conspiracy was
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 23:58:32 #21
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_38253716
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 23:55 schreef -jos- het volgende:

[..]

Of jij bent gek

Vraag willekeurige Amerikanen en je zult zien dat meer dan de helft gelooft dat 9/11 een conspiracy was
De maatstaf is dus hoeveel mensen erin geloven?
Kan je ook wat leuke onderzoeken uitvoeren in de Arabische wereld, kom je tot wonderlijke conclusies.
  zaterdag 27 mei 2006 @ 00:05:10 #22
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_38253989
Een probleem met paranoide mensen is dat ze ook een psychiater wantrouwen, en menen dat de medicijnen die die beste man of vrouw voorschrijft een gif is, en het daarom niet slikken.

Ze zijn echter niet gevaarlijk, dus op welke grond wil je legitimeren dat je hun integriteit aantast?
  zaterdag 27 mei 2006 @ 00:05:59 #23
132191 -jos-
Money=Power
pi_38254030
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 23:58 schreef Pracissor het volgende:

[..]

De maatstaf is dus hoeveel mensen erin geloven?
Kan je ook wat leuke onderzoeken uitvoeren in de Arabische wereld, kom je tot wonderlijke conclusies.
Dat zeg ik niet, ik probeer dus te zeggen dat het helemaal niet zo gek is als je erin gelooft
Ook is de Arabische wereld niet zo gek, wat jij beweert, maar vanuit ónze, beperkte kijk wel.
Wie zegt dat wij niet gek zijn? Later wordt er misschien net zo naar de Westerse bevolking aangekeken als wij nu tegen Hitler Duitsland aankeken.

Het ligt er dus maar net aan vanuit welke hoek je het bekijkt
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_38254236
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 19:33 schreef Monocultuur het volgende:
Het valt mij op hoeveel sites er wel niet bestaan waarin beweerd wordt dat 9-11 een complot is, dat volkert van de G voor de CIA werkt, Osama Bin Laden familie van Bush is, en Mohammed B voor de AIVD werkt...

Blijkbaar zijn er vele mensen die erin geloven. Moeten die niet gewoon worden opgepakt en behandeld worden door een psychiater?
Mhmm, ik kan wel n psychiatertje gebruiken denk ik, echter sommige complotten werden waarheid, dus nu zijn het inneens geen complotten meer zeker?

MKULTRA was uncovered by Presidential and Congressional research committees in 1975, and discontinued at that time.

ECHELON is a communications interception network operated by the United States, the United Kingdom, Canada, Australia and New Zealand.
It is designed to capture telephone calls, fax and e-mail messages. New Zealand has openly admitted the existence of Echelon, and the European Union commissioned a report on the system.

Operation Northwoods, a CIA plot to commit acts of apparent terrorism and blame them on Cuba to encourage support for a war, was long considered to be nothing but a conspiracy theory ? until the project's documents were declassified and published.

Declassified papers as well as legal inquiries have shown that the CIA was involved in many coup d'?etat, including the overthrow of Jacobo Arbenz Guzman and Salvador Allende as well as into terrorist action, for instance in Italy.

The Mafia was essentially completely unknown to outsiders until Joe Valachi revealed them in 1963.

The Tuskegee Study of Untreated Syphilis in the Negro Male. For a period of 50 years, the US Government used some members of the black population of a town in Alabama to observe the effects of untreated syphilis. The participants were not asked to participate and were not
told they were being untreated for their syphilis.

En zo kan ik nog wel ff doorgaan.

Wees blij dat de psychiater nog niet alle mensen die wel verder kijken dan hun NOS lang is heeft op kunnen sluiten.
We must guard against the aquisition of unwarranted influence, whether sought or unsought, by the military-industrial complex.
We must never let the weight of this combination endanger our liberties or democratic processes.
Eisenhower1961.
pi_38254299
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 22:33 schreef NanKing het volgende:

[..]

idem bedoel ts zou eventueel toch een wat openere blik mogen hebben inzake bepaalde dingen, maar hij weigert dit pertinent..valt niet mee te onderhandelen gewoon
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_38255756
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 22:06 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Ligt eraan welke geheimen.

Veel mensen die 9-11 conspiracy aanhangen lopen al vast om het natuurkundig te onderbouwen. Een object wat valt alleen onder invloed van zwaartekracht, verder nergens arbeid toegevoegd, maar wat een snelheid zou hebben die groter is dan de zwaartekracht kan veroorzaken. En daar zou bush ofoz achter zitten

Neigt naar manisch depressief zijn.
Of was ik niet napoleon?
Wat heeft het zoeken naar feiten met stemmingsstoornissen te maken?

http://www.syntyche.nl/md.html
Met intelligentie heeft het niets te maken. Integendeel, onder het gilde van de manisch-depressieven (zie lijst) zitten grote aantallen kunstenaars, schrijvers, filosofen, politici, acteurs en zakenmensen.

Het is bijna natuurkunde.

Ben ik het nou wel of niet?
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=1245
Een milde manische of zg. hypomane episode, is een periode met verhoogde, prikkelbare stemming gedurende tenminste vier dagen, plus minstens drie van de volgende symptomen:
1. Opgeblazen gevoel van eigenwaarde of grootheidsideeën
2. Afgenomen behoefte aan slaap
3. Spraakzamer
4. Gedachtenvlucht
5. Verhoogde afleidbaarheid
6. Toename van doelgerichte activiteit
7. Overmatig bezighouden met aangename activiteiten waarbij een grote kans op pijnlijke gevolgen.

Vooral die 7 ja, veel complotten zijn pijnlijk. Oh.. en die 4.. ja je mocht 's dagromen...
Dan ook nog 3 uitvoeren met 6 als doel ..het getver.. ik ga gauw slapen..
We must guard against the aquisition of unwarranted influence, whether sought or unsought, by the military-industrial complex.
We must never let the weight of this combination endanger our liberties or democratic processes.
Eisenhower1961.
pi_38257408
Over 9-11 dat was geen vliegtuig in het Pentagon....:)
"I am an AVATAR from the planet ACTURUS" "Bill Hicks"
  zaterdag 27 mei 2006 @ 02:33:49 #28
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_38257536
Schrijnend voorbeeld:
United 93
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_38258666
quote:
1984
Die 2 kratten bier waren oke, maar van die borrelnootjes moest ik kotsen.
  † In Memoriam † zaterdag 27 mei 2006 @ 04:17:00 #30
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_38258702
Afweermechanismen in de psychologie zijn 'technieken' of 'trucjes' die de geest gebruikt om bepaalde dingen niet waar te nemen, volgens de psychoanalyse in de diepste grond uiteindelijk om dingen die te veel angst oproepen niet te hoeven voelen of onder ogen te zien. Bekende afweermechanismen zijn:

• Veel mensen hier willen gewoon dat er een conspiracy is dus die verzinnen wel nieuwe onzin.

• Die conspiracyidioten blijven er toch hardnekkig in geloven wat je ze ook voorlegt.

• hebben ze nou echt niet door wat voor een belediging dat is voor de nabestaanden?

• zolang we de VS immers kunnen bashen is alles een complot...

• Zoals de conspiristen van hologrammen naar raketten naar marsmannetjes hobbelen om aan te tonen dat Bush er achter moet zitten.

• Komt allemaal door de reptielen van het Vaticaan.

• Ik kan er ook niet goed bij waarom er een groep mensen is die daadwerkelijk gelooft dat de Amerikaanse regering haar eigen burgers opblaast.

• Het is niet voor niets dat zoveel serieuze media lacherig doen over de complottheorieen.

• Ik heb overigens iedere gestoorde complot theorie doorgenomen en ook zo'n beetje alle geflipte websites die er aan gewijd zijn.

Reactievorming, rationalisatie, ontkenning van de realiteit, generalisatie, rediculisatie, verplaatsing, etc. En dit is maar een kleine handgreep uit één 9/11 topic. In feite allemaal excusses die men zichzelf voorhoudt om er niet serieus naar te hoeven kijken en zijn/haar eigen geloof niet ter discussie te hoeven stellen, laat staan te moeten aanpassen. Defensiemechanismen om het (vaak onbewuste) gevoel van 'gevaar' dat van de conspiracytheorie uitgaat te bezweren.

De openingspost zou er ook zo bij kunnen:

Moeten die niet gewoon worden opgepakt en behandeld worden door een psychiater?

Deze uitingen zeggen weinig over de theorie in kwestie, deste meer over de poster ervan.
  •   zaterdag 27 mei 2006 @ 04:19:09 #31
    65151 ArtyShock
    Lurker extraordinaire
    pi_38258713
    quote:

Wat is je argument? 150.000 Lemmings can't all be wrong?
    Ik een taalpurist? En wat dan nog? Of accepteer je geen kritiek omdat ik geen Neerlandici ben?
      zaterdag 27 mei 2006 @ 04:34:48 #32
    93076 BaajGuardian
    De echte BG, die tof is.
    pi_38258808
    complottheoristen zijn gekken?

nou dan moet die psychiater eens snel bij de bush admninistration binnenlopen want daar riepen ze het op het nieuws dat er een complot was opgezet door een paar zandtoeristen (waarvan de helft nog leeft)
    Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
      zaterdag 27 mei 2006 @ 05:13:47 #33
    133228 Clourhide
    el desaparecido
    pi_38258941
    Ik denk dat je het niet zo zwart-wit moet zien, TS.

Aan de ene kant zijn er de échte types die aan paranoïde schizofrenie lijden (die moeten meestal naar een psychiater).

Maar dan zijn er de types die gewoon aan "paranoia" lijden of een "paranoïde persoonlijkheid" hebben. Die kunnen gewoon functioneren in de alledaagse samenleving en kunnen soms zelfs zeer interessante, goed onderbouwde theorieën leveren, omdat hun rationele vermogen nog volkomen intact is - soms hebben ze dan ook wel eens gelijk!

Er is ook geen enkele garantie dat er in onze regeringen zélf geen mensen met een "paranoïde persoonlijkheid" zitten (of voor mijn part met een neurotische, manische, narcistische, psychotische etc. etc. persoonlijkheid, want daar besteed je natuurlijk even geen aandacht aan...).

Meer nog: ik vind het meer dan waarschijnlijk dat mensen met een psychopatische/antisociale/narcistische aanleg het meestal heel hoog schoppen in de regering van zowat elk land op deze aardbol.
    Dan kan je wel kritiek hebben op mensen die volgens jou te "achterdochtig" zijn, maar ik vind dat die mensen een gezond tegenwicht vormen tegen het radicale individualisme en egoïsme van onze machthebbers.
    ---verdwijnt---
    pi_38259133
    Die mensen hebben toch geen psychische problemen omdat ze slecht geinformeerd zijn?
    Complottheorieen doen het gewoon goed op het internet;ik herinner me nog wel de interviews met die automobilisten waar die Boeing overheen vloog vlak voor die het pentagon in dook maar die filmpjes laten ze niet zien op het net.
    Wantrouwen tegenover politici is geen slechte zaak maar vaak zitten er ook weer andere partijen achter die die propaganda sponsoren.
    Zo werkt politiek,dat is een vies spelletje,een soort eeuwige koude oorlog om de macht.
    Democratie en vrije meningsuiting hebben ook hun nadelen. Vraag dat maar aan Fidel Castro.
    pi_38259142
    quote:
    Op zaterdag 27 mei 2006 05:13 schreef Clourhide het volgende:
    Ik denk dat je het niet zo zwart-wit moet zien, TS.

Aan de ene kant zijn er de échte types die aan paranoïde schizofrenie lijden (die moeten meestal naar een psychiater).

Maar dan zijn er de types die gewoon aan "paranoia" lijden of een "paranoïde persoonlijkheid" hebben. Die kunnen gewoon functioneren in de alledaagse samenleving en kunnen soms zelfs zeer interessante, goed onderbouwde theorieën leveren, omdat hun rationele vermogen nog volkomen intact is - soms hebben ze dan ook wel eens gelijk!

Er is ook geen enkele garantie dat er in onze regeringen zélf geen mensen met een "paranoïde persoonlijkheid" zitten (of voor mijn part met een neurotische, manische, narcistische, psychotische etc. etc. persoonlijkheid, want daar besteed je natuurlijk even geen aandacht aan...).

Meer nog: ik vind het meer dan waarschijnlijk dat mensen met een psychopatische/antisociale/narcistische aanleg het meestal heel hoog schoppen in de regering van zowat elk land op deze aardbol.
    Dan kan je wel kritiek hebben op mensen die volgens jou te "achterdochtig" zijn, maar ik vind dat die mensen een gezond tegenwicht vormen tegen het radicale individualisme en egoïsme van onze machthebbers.
    G G G G G G Unit
    pi_38259143
    quote:

Los van het feit dat er veel mensen paranoide zijn he, denk jij dat alles echt zo in elkaar steekt als CNN je doet geloven?
    Jusqu'ici tout va bien...
      zaterdag 27 mei 2006 @ 10:36:38 #37
    58043 cyber_rebel
    Einddoel van de evolutie
    pi_38260613
    quote:
    [b]Op vrijdag 26 mei 2006 19:33 Blijkbaar zijn er vele mensen die erin geloven. Moeten die niet gewoon worden opgepakt en behandeld worden door een psychiater?
    Ik denk dat er maar weinig complotisten zijn die echt gek zijn. Al zullen sommige psychiatrische mensen zich wel aangetrokken voelen naar dat soort theorieen.

Volgens hangen mensen dergelijke ideeen aan vanwege:

1 angst, stel dat de theorie waar is en jij als naief mak lammetje de complotici de macht laat overnemen tot het te laat is.

2 Superioriteitsgevoel: Als je een complottheorie aanhangt kun je je als een verzetter gedragen die vanuit een underdog positie probeert de macht van de complitici te breken. Bovendien geeft het je een gevoel slimmer, wijzer en beter geinformeerd te zijn dan de domme volgzame massa. Het idee dat er niks aan de hand is past hier niet in.

3: Het puzzelen: Complottheorieen roepen meestal meer vragen op dan ze beantwoorden. Dus ze kunnen worden beschouwd als een soort grote mysterieuze puzzel om op te lossen. Wat het veel interessanter maakt dan een saaie bekende werkelijkheid.

4: Complottheorien vullen vaak extreme ideologien zoals extreem links en rechts goed aan.

5: Er zijn uiteraard ook daadwerkelijk complotten geweest en er zullen ook altijd corrupte politici zijn, dus het geloof in complotten is niet altijd onrealistisch. Alleen zijn sommige complottheorieen wel heel vergezocht.
      zaterdag 27 mei 2006 @ 10:44:37 #38
    70076 Alicey
    Miss Speedy
    pi_38260808
    quote:
    Op zaterdag 27 mei 2006 10:36 schreef cyber_rebel het volgende:

[..]

Ik denk dat er maar weinig complotisten zijn die echt gek zijn. Al zullen sommige psychiatrische mensen zich wel aangetrokken voelen naar dat soort theorieen.
    Ik denk wel dat er een steekje los zit bij de meesten. Maar dat zegt op zich ook weinig, want op basis van psychologische profielen zit er al snel een steekje bij iemand los.
    quote:
    1 angst, stel dat de theorie waar is en jij als naief mak lammetje de complotici de macht laat overnemen tot het te laat is.
    Ik denk dat dat een grote rol speelt. Angst voor de machthebbers (Wat imo ook best terecht kan zijn). Op zich is er ook maar een vage scheidslijn tussen gezonde achterdocht en paranoia.
      zaterdag 27 mei 2006 @ 11:00:50 #39
    58043 cyber_rebel
    Einddoel van de evolutie
    pi_38261105
    quote:
    Op zaterdag 27 mei 2006 10:44 schreef Alicey het volgende:
    Maar dat zegt op zich ook weinig, want op basis van psychologische profielen zit er al snel een steekje bij iemand los.
    Dat is waar. Normaal zijn is eigenlijk niet eens zo normaal
      zaterdag 27 mei 2006 @ 12:39:50 #40
    111773 Monocultuur
    3,68 Kills per Minute
    pi_38264002
    quote:
    Op zaterdag 27 mei 2006 00:05 schreef Alicey het volgende:
    Een probleem met paranoide mensen is dat ze ook een psychiater wantrouwen, en menen dat de medicijnen die die beste man of vrouw voorschrijft een gif is, en het daarom niet slikken.

Ze zijn echter niet gevaarlijk, dus op welke grond wil je legitimeren dat je hun integriteit aantast?
    ze zijn niet gevaarlijk?

ik meen dat de Una Bomber ook paranoide was.

Paranoide mensen zijn extreem gevaarlijk. Die hebben contact met de werkelijkheid verloren en steken/schieten/bombarderen alles wat in hun ogen dood moet om de mensheid te redden.
      zaterdag 27 mei 2006 @ 12:43:29 #41
    111773 Monocultuur
    3,68 Kills per Minute
    pi_38264103
    quote:
    Op zaterdag 27 mei 2006 00:13 schreef zhe-devilll het volgende:

[..]

idem bedoel ts zou eventueel toch een wat openere blik mogen hebben inzake bepaalde dingen, maar hij weigert dit pertinent..valt niet mee te onderhandelen gewoon
    Dat is niet waar. Ik ben ontzettend kritisch. Ook naar het echte verhaal toe, maar ook naar de complottheoristen toe. Ik moet telkens concluderen dat zij een dusdanig achterdochtige psyche hebben dat ik hun niet meer kan vertrouwen.

bijvoorbeeld:
    Er is een planeet ontdekt, 2 weken later komt dit op t.v.
    Een normaal mens denkt dan: ach ze moesten natuurlijk even verifieren dat het om een planeet ging, daarom duurde het 2 weken.
    Een complot mens denk dan: Wat hebben ze te verbergen dat het zo lang moest duren? Wat mochten wij niet weten?

Ziet u het verschil?

Daarom vertrouw ik die mensen niet. Als ik een keer 2 cola bij de supermarkt haal is het gelijk: Waarom nu opeens 2 cola, met wie werk jij samen? ben je lid van een organisatie?
      zaterdag 27 mei 2006 @ 13:00:01 #42
    70076 Alicey
    Miss Speedy
    pi_38264615
    quote:
    Op zaterdag 27 mei 2006 12:39 schreef Monocultuur het volgende:

[..]

ze zijn niet gevaarlijk?

ik meen dat de Una Bomber ook paranoide was.
    Ja, en Volkert van der Graaff was een veganist. Veganisten zijn levensgevaarlijk!
    quote:
    Paranoide mensen zijn extreem gevaarlijk. Die hebben contact met de werkelijkheid verloren en steken/schieten/bombarderen alles wat in hun ogen dood moet om de mensheid te redden.
    Dat verschilt per persoon. De meeste aanhangers van complotten zie ik niet gewelddadig zijn. Wanneer er sprake is van psychoses heb ik het wel zien gebeuren, maar met die mensen is meer aan de hand dan dat ze alleen paranoide zijn.
      zaterdag 27 mei 2006 @ 13:33:11 #43
    74484 flyguy
    Full of Dutch Courage
    pi_38265523
    waar mensen denken rook te zien kan vuur zijn...

dus ergens zullen ze wel gelijk hebben, maar aan de andere kant ook weer niet.

of zo
    The more debt, the better
      zaterdag 27 mei 2006 @ 13:53:02 #44
    111773 Monocultuur
    3,68 Kills per Minute
    pi_38266135
    quote:
    Op zaterdag 27 mei 2006 13:00 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ja, en Volkert van der Graaff was een veganist. Veganisten zijn levensgevaarlijk!
    [..]
    Volkert van der G werkte toch voor de CIA...

Maar je hebt gelijk, niet iedere paranoide persoon is levensgevaarlijk, echter het gevaar neemt wel toe, ten op zichte van een normaal persoon.

Mijn voorbeeld van de Una Bomber is om te laten zien wat er gebeurd als die menselijk tikkende tijdbommen afgaan.
      zaterdag 27 mei 2006 @ 13:55:10 #45
    111773 Monocultuur
    3,68 Kills per Minute
    pi_38266209
    Het mooie van die complot mensen vind ik ook, dat ze absoluut niet geloven wat de pers schrijft, maar als een of andere lul een verhaal verzint en op internet plaatst, dan wordt dat direct als waarheid omhelst.

Dat is dus niet echt kritisch denken in m'n ogen... Straks zegt iemand dat ik voor de cia werk, en gelooft gelijk iedereen dat en wordt ik neergeschoten, puur omdat die lui alles maar aannemen van fantasten.
      zaterdag 27 mei 2006 @ 13:56:22 #46
    143274 -skippybal-
    Stuiterdestuiter
    pi_38266241
    Complot-theorieën zijn wel eens echte complotten geweest.
    Het is niet zo dat er geen complotten gebeuren, wat sommige mensen volgens mij wel denken
    LastFM
    03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
      zaterdag 27 mei 2006 @ 14:17:18 #47
    70076 Alicey
    Miss Speedy
    pi_38266974
    quote:
    Op zaterdag 27 mei 2006 13:53 schreef Monocultuur het volgende:

Maar je hebt gelijk, niet iedere paranoide persoon is levensgevaarlijk, echter het gevaar neemt wel toe, ten op zichte van een normaal persoon.
    Desondanks echter geen reden om iemand op te sluiten of verplicht op te nemen in een inrichting. Iedereen is potentieel gevaarlijk, dan zou je iedereen moeten opsluiten..
    quote:
    Mijn voorbeeld van de Una Bomber is om te laten zien wat er gebeurd als die menselijk tikkende tijdbommen afgaan.
    Mkay
    pi_38267038
    quote:
    Op vrijdag 26 mei 2006 22:15 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

dat de aarde plat is...
    Niet waar, de aarde is hol en wij leven binnenin.
    Ja, die met de ballen in de bek.
    pi_38267421
    quote:
    Op zaterdag 27 mei 2006 13:00 schreef Alicey het volgende:
    Dat verschilt per persoon. De meeste aanhangers van complotten zie ik niet gewelddadig zijn. Wanneer er sprake is van psychoses heb ik het wel zien gebeuren, maar met die mensen is meer aan de hand dan dat ze alleen paranoide zijn.
    Natuurlijk genoeg voorbeelden in de geschiedenis van paranoide geesten die aardig wat schade hebben aangericht. De meeste dictators -Stalin, Hitler, etc.- waren extreem paranoide en lieten vanuit dat wereldbeeld gaarne mensen met bosjes tegelijk opruimen.

Dan heb heb je nog de paranoide geesten in bepaalde invloedrijke functies, die bijvoorbeeld als therapeut onder de noemer van hun heilige geloof in niet-bestaande Satanische sekten in de jaren 80 en 90 hun patiënten van alles wijsmaakten. Zodoende belandden bijvoorbeeld in de VS al aardig wat mensen onschuldig in de gevangenis omdat ze onterecht werden beschuldigd van satanisch misbruik van kinderen. Dit ligt weer in het verlengde van de paranoide heksenjachten van een paar eeuwen eerder.

Dan heb je nog de 'leuke' paranoide politieke- en religieuze groepjes in de meer extreme hoek die vanuit hun paranoide wereldbeeld geen probleem hebben met het plegen van geweld naar mensen die ze als zondebok hebben gekozen.

En dan heb je nog individuen die vanuit hun paranoia bereid zijn geweld te plegen: types als de Unabomber bijvoorbeeld.

Al met al een flinke verzameling voorbeelden van gevaarlijke paranoia, zou ik zeggen.

De lieden die zich hier en elders op internet obsessief bezighouden met allerlei complottheorieen over maanlandingen, Elvis en 9-11 zijn gewoonlijk niet gevaarlijk voor anderen. Meestal meer voor zichzelf omdat een flink deel geen relativeringsvermogen heeft en daardoor steeds meer gaat doordraaien. Tot aan een psychose aan toe soms.
      zaterdag 27 mei 2006 @ 14:29:49 #50
    111773 Monocultuur
    3,68 Kills per Minute
    pi_38267487
    quote:
    Op zaterdag 27 mei 2006 14:17 schreef Alicey het volgende:

[..]

Desondanks echter geen reden om iemand op te sluiten of verplicht op te nemen in een inrichting. Iedereen is potentieel gevaarlijk, dan zou je iedereen moeten opsluiten..
    Soms vind ik het niet eens zo'n gek idee om maar eens flink wat mensen op te sluiten.

Als de wereld er beter van wordt, waarom niet. Maar goed dat is waarschijnlijk een ander topic.
      zaterdag 27 mei 2006 @ 14:31:24 #51
    120804 Yildiz
    Freedom or loyalty?
    pi_38267550
    Nouja, sinds er ook daadwerkelijk complottheoriën zijn die ook waar bleken te zijn, vind ik niet dat je alle complot-theoriën op een hoop kan gooien.

Een complot zoals 'scooter' Libby werd van te voren ook als onzin af gedaan.
    Dat Bush zou liegen dat Saddam uranium in Nigeria kocht werd ook als complot afgedaan.

Nu weten we wel beter, maar toch.
    Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
      zaterdag 27 mei 2006 @ 14:31:41 #52
    52164 pfaf
    pfief, pfaf, pfoef!
    pi_38267556
    Het leukste vind ik altijd dat het bijna altijd over "ze" gaat, maar dat niemand weet wie "ze" zijn.
    pi_38267598
    quote:
    Op vrijdag 26 mei 2006 23:52 schreef Pracissor het volgende:
    Ja, dat schijnt het idd echt werkelijk te zijn. Je hebt een loyale, onkritische doelgroep, oftewel kassa.
    Je kunt er hele lucratieve geloven op baseren. Zie scientology met zijn paranoia over psychiaters die alle complotten op deze Aarde -9-11 included- en daarbuiten regelen. Wel even daarbij uitkijken natuurlijk dat je niet in je eigen onzin gaat geloven
      zaterdag 27 mei 2006 @ 14:33:54 #54
    120804 Yildiz
    Freedom or loyalty?
    pi_38267627
    quote:
    Op zaterdag 27 mei 2006 14:31 schreef pfaf het volgende:
    Het leukste vind ik altijd dat het bijna altijd over "ze" gaat, maar dat niemand weet wie "ze" zijn.
    ''ze' is vaak gewoon 'wij'. Maar dat wordt lastig, zelf schuld bekennen doet men niet.
    Daar is dit echt het beste voorbeeld van de week van: Nederland in zwartboek Amnesty
      zaterdag 27 mei 2006 @ 14:34:16 #55
    52164 pfaf
    pfief, pfaf, pfoef!
    pi_38267639
    quote:
    Op zaterdag 27 mei 2006 14:33 schreef watchers het volgende:

[..]

Je kunt er hele lucratieve geloven op baseren. Zie scientology met zijn paranoia over psychiaters die alle complotten op deze Aarde -9-11 included- en daarbuiten regelen. Wel even daarbij uitkijken natuurlijk dat je niet in je eigen onzin gaat geloven
    De stichter van die "kerk" schijnt inderdaad ook toegegeven te hebben dat het gewoon een lucratieve bezigheid is.
    Ik kan er naast zitten, maar het schijnt zoiets te zijn geweest.
      zaterdag 27 mei 2006 @ 14:35:51 #56
    52164 pfaf
    pfief, pfaf, pfoef!
    pi_38267719
    quote:
    Op zaterdag 27 mei 2006 14:33 schreef Yildiz het volgende:

[..]

''ze' is vaak gewoon 'wij'. Maar dat wordt lastig, zelf schuld bekennen doet men niet.
    "We" zijn natuurlijk verlicht, terwijl "ze" nog met gesloten ogen leven.
    pi_38267895
    quote:
    Op vrijdag 26 mei 2006 22:54 schreef NanKing het volgende:
    Ik snap wel wat je bedoelt . Wat mij opvalt een mensen die de meest vage complotten is dat zij juist denken wat de waarheid is, en dat de rest van de mensheid naief en dom is.

Voor sommige dingen valt wel wat te zeggen (bijv. JFK murder) maar dingen als, de reis naar de maan is opgezet, elvis leeft nog, tupac leeft nog etc. Gaat mij iets te ver.
    Het leuke van complotaanhangers vind ik altijd wel dat ze anderen -de schapen zijn dat dan- ernstig waarschuwen dat ze niet kritiekloos moeten geloven wat ze in de media zien en horen. Op zich een goed idee. Maar vervolgens geloven ze zelf kritiekloos wat ze in de complotmedia zien en horen, en presenteren dat als de Waarheid
      zaterdag 27 mei 2006 @ 14:41:18 #58
    120804 Yildiz
    Freedom or loyalty?
    pi_38267970
    quote:
    Op zaterdag 27 mei 2006 14:35 schreef pfaf het volgende:

[..]

"We" zijn natuurlijk verlicht, terwijl "ze" nog met gesloten ogen leven.
    Al wil ik wel even van de gelegenheid gebruik maken dat ik er soms wat moe van wordt dat men ontkent een oorlog te voeren voor eigen gewin. Een oorlog als die in Irak heeft vele bedrijven miljoenen, zo niet, miljarden opgeleverd, beste voorbeeld hier: halliburton. Onderschat daarbij niet de kracht van lobby's, en je hebt ineens een reden om te verzinnen dat Saddam uranium uit Nigeria haalde.

Daar is niks complot-theorie-achtigs aan. Dat is gewoon al een decennia-oude gewoonte.
    Je vecht niet voor vrede, je vecht voor je eigen economie.
      zaterdag 27 mei 2006 @ 14:41:23 #59
    52164 pfaf
    pfief, pfaf, pfoef!
    pi_38267974
    En het belangrijkste bezwaar is natuurlijk, dat die sites altijd zo lelijk zijn; zwart, sterretjes op de achtergrond en dan felle, flets gekleurde grote lettertypes, onleesbare kaders etc.
      zaterdag 27 mei 2006 @ 14:42:46 #60
    52164 pfaf
    pfief, pfaf, pfoef!
    pi_38268060
    quote:
    Op zaterdag 27 mei 2006 14:41 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Al wil ik wel even van de gelegenheid gebruik maken dat ik er soms wat moe van wordt dat men ontkent een oorlog te voeren voor eigen gewin. Een oorlog als die in Irak heeft vele bedrijven miljoenen, zo niet, miljarden opgeleverd, beste voorbeeld hier: halliburton. Onderschat daarbij niet de kracht van lobby's, en je hebt ineens een reden om te verzinnen dat Saddam uranium uit Nigeria haalde.

Daar is niks complot-theorie-achtigs aan. Dat is gewoon al een decennia-oude gewoonte.
    Je vecht niet voor vrede, je vecht voor je eigen economie.
    Tuurlijk, en het is ook niet verkeerd dat er kritisch gekeken wordt naar wat er over de Wereld gebeurd, maar dat doorslaan altijd...
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')