Mja, daar zat ik er misschien net even naast, daar heb ik ook sorry over gezegd.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 23:29 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Zoals er geen bewijs is dat Achmadinejad's uitlatingen over de vernietiging van de staat Israel etc. verkeerd vertaald zijn?
Niets. In dit geval vond ik het ook al een vreemd bericht, en naar nu blijkt is het onwaar. Jammer dat veel mensen er al over zijn gevallen, terwijl er over de antisemitische preek in ons eigen land, waar wel zekerheid over bestaat, veel minder beroering ontstond.quote:Op zondag 21 mei 2006 00:25 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Mja, daar zat ik er misschien net even naast, daar heb ik ook sorry over gezegd.
Maar wat is er mis met een beetje kritisch naar het nieuws kijken, en niet alles in 1 keer voor waar aannemen?
Kruisje.quote:Op zondag 21 mei 2006 00:26 schreef Drugshond het volgende:
Mijn topic valt niet meer te reanimeren.
[afbeelding]
Het hield de FP niet eens..quote:Op zondag 21 mei 2006 00:27 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Niets. In dit geval vond ik het ook al een vreemd bericht, en naar nu blijkt is het onwaar. Jammer dat veel mensen er al over zijn gevallen, terwijl er over de antisemitische preek in ons eigen land, waar wel zekerheid over bestaat, veel minder beroering ontstond.
Dat is zo-ie-zo het probleem met NWS-berichten in het algemeen. Wat moet je als maatstaf gaan gebruiken. En rondzingen van een vaag nieuws door betere nieuwssites komt veelvuldig voor.quote:Op zondag 21 mei 2006 00:27 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Niets. In dit geval vond ik het ook al een vreemd bericht, en naar nu blijkt is het onwaar. Jammer dat veel mensen er al over zijn gevallen, terwijl er over de antisemitische preek in ons eigen land, waar wel zekerheid over bestaat, veel minder beroering ontstond.
O, het ging niet over de toezichthouders, hoor, maar over de debattisten zelf.quote:Op zondag 21 mei 2006 00:33 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Dat is zo-ie-zo het probleem met NWS-berichten in het algemeen. Wat moet je als maatstaf gaan gebruiken. En rondzingen van een vaag nieuws door betere nieuwssites komt veelvuldig voor.
Nieuws is altijd suggestief.
Qua discussie(forum) kun je uit minder valide berichten toch een aardige discussie op gang zetten.
We zijn niet de PRAVDA of iets dergelijks. Maar ergens moeten we wel een grens stellen.
Dat is aan de ene kant een heel vreemde waarneming, echter denk ik dat het heel eenvoudig te verklaren is.quote:Op zondag 21 mei 2006 00:27 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Net zo min als rijsttafel.quote:Op zondag 21 mei 2006 00:41 schreef gelly het volgende:
pindasaus is toch helemaal niet authentiek Indonesisch ?
Nou ik las laatst toch een goed doortimmerd verhaal over die vertalingen.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 23:29 schreef Johan_de_With het volgende:
Zoals er geen bewijs is dat Achmadinejad's uitlatingen over de vernietiging van de staat Israel etc. verkeerd vertaald zijn?
Net een reclame van Beckers voor saté in authentiek Indonesische pindasaus. Je vraagt je dan wat af he..quote:
http://kokkieblanda.nl/Content/pid=746.htmlquote:Op zondag 21 mei 2006 00:58 schreef gelly het volgende:
[..]
Net een reclame van Beckers voor saté in authentiek Indonesische pindasaus. Je vraagt je dan wat af he..
Staan er ook plaatjes in?quote:Op zondag 21 mei 2006 01:00 schreef gelly het volgende:
overigens heb ik best een aardig boek in die bieb opgesnort, al is het al 20 jaar oud.. Gödel, Escher, Bach : een eeuwige gouden band.
Anti-elitist tot in de kist.quote:Op zondag 21 mei 2006 01:04 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Staan er ook plaatjes in?
(ah joh .. het is toch al laat enzo)![]()
Dus, niets? Geen feedback?quote:Op zondag 21 mei 2006 00:38 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Aha, gerookt vlees. (altijd goed)quote:Op zondag 21 mei 2006 01:06 schreef Johan_de_With het volgende:
Anti-elitist tot in de kist.
Nee, als mensen met een dergelijke powerpoint presentatie komen haak ik af.quote:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pindasausquote:Satésaus (ook wel: pindasaus) is oorspronkelijk een oosterse saus. Het wordt gemaakt van het hoofdingrediënt pindakaas, ketjap geeft pindasaus zijn zoutige en pittige smaak. De saus was oorspronkelijk bedoeld als saus over saté. In Nederland is pindasaus inmiddels een typisch Nederlands gerecht geworden, het wordt veelal gegeten bij vlees (bijvoorbeeld barbecue en gourmet) met patates frites en frikandellen. Pindasaus wordt ook wel gegeten met stokbrood, brood, komkommer of aardappellen, dit is echter wat minder algemeen.
Er bestaan verschillende recepten voor het maken van satésauzen, dit betekent ook dat al deze satésauzen anders smaken. Een recept dat vaak thuis wordt gemaakt bevat onder andere: pindakaas, melk, ketjap en kruiden (zoals gember en andere kruiden om het pittiger te maken). Sommige pindasauzen bevatten ook gebakken uien, sesamzaad of olijfolie.
Dus, dat deed ik daar, en toen ging er iets niet goed? Of snap ik er nu geen bal van?quote:Op zondag 21 mei 2006 01:12 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Nee, als mensen met een dergelijke powerpoint presentatie komen haak ik af.
Het is meer het verkopen van hun eigen inzetbaarheid dan de waarheid verkondigen.
Mensen zijn (lees : denken) niet zwart-wit, en laten zich niet altijd in hokjes duwen.
Hoe zou de wereld eruit hebben gezien zonder PowerPoint (kun je je soms afvragen).
Spanjaarden en Portugezen hebben in de 16de eeuw de pinda en de rawit (lombok) ingevoerd in z.o-azie. Het zijn oorspronkelijk zuidamerikaanse planten.quote:Op zondag 21 mei 2006 01:13 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pindasaus
Als ik het eerder had geweten had ik het aan mijn opa kunnen vragen die is in Indonesië geboren althans toen het nog Nederlands-Indië heette.
Wagner, uiteraard, fervent antisemiet (de reden dat Nietzsche met hem brak).quote:Op zondag 21 mei 2006 00:05 schreef MrX1982 het volgende:
Daar hij een liefhebber van klassieke muziek was en dan met name Wagner.
Over "argumenten" gesproken. Je hebt een hoop stempels in je hand, maar kun je ook op een beschaafde manier debatteren?quote:Op zaterdag 20 mei 2006 23:32 schreef Finder_elf_towns het volgende:
[..]
Een nogal mager stukje tekst en de conclusie is geheel uit de lucht gegrepen. Ik ben blij dat de "islamofobie is fout"-bende zich moet bedienen met "argumenten" als "it's unamerican", "Many Western conservatives focus exclusively on the rhetoric and teachings of radical Muslims." en last but not least een logica van lik-me-vestje gecombineerd met een behoorlijke gedesillusioneerde indruk.
De hele column is een capitulatie voor islamkritische elementen die enorme vlucht nemen sinds überpotentieel Ahmehoela ©Godslasteraar president is.
Ik herken me voor geen meter in die rare dominee. Maar als niemand het voor hem opneemt (op fok!), zelfs niet een beetje, een beetje relativeren of vergoeilijken, dan is er weinig discussie. Die dominee veroordelen lijkt mij een beetje een open deur intrappen. Ik voel geen noodzaak.quote:Op zondag 21 mei 2006 00:38 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Dat is aan de ene kant een heel vreemde waarneming, echter denk ik dat het heel eenvoudig te verklaren is.
Er wordt vaak gezegd dat Nederland goed is in klagen over een ander, maar niet op zichzelf.
Balk, splinter, oog. Die.
Ik maak even deels gebruik van deze:
[afbeelding]
Toelichting, zie de persoon zelve linksboven, en de 'foute persoon' linksonder.
Daarnaast, gaat het om herkenning, een voorbeeld welke ik al eerder gaf.
De Nederlander woont in Nederland, heeft een hypotheek bij een Nederlandse bank, kijkt Nederlandse TV en heeft interesses als auto's, voetbal, tijdschriften daarover, et cetera.
Iemand ergens anders woont dus niet in Nederland, heeft niet die hypotheek, kijkt niet naar onze TV en heeft een hele andere interesse.
Daarmee is het 'veilig' om te zeggen dat het fout is, zonder zichzelf fout te noemen.
Immers, als de 'foute persoon' ook van diezelfde voetbal houdt, zou dat wel eens (ja, dat is een drogreden) kunnen betekenen dat voetbal niet zo goed is. Zie het met lezen van de Koran bijvoorbeeld. In vergelijking met lezen van de Bijbel. Beiden maakt niks uit. Maar de Bijbel leest men zelf, en de Koran 'de andere, foute' mens. Heel veilig om te zeggen dat de Koran fout is dus.
Dit reflecterend naar dit topic [ Antisemitische predikant neemt het op voor Hitler ), is het voor velen lastig om er een mening over te vormen. Deze persoon woont namelijk in Nederland, en heeft waarschijnlijk bijna hetzelfde leven als elke andere Nederlander. Daarmee is het een stuk dunner ijs, om hierover een mening te vormen, voor de persoon zelf.
Persoonlijk hou ik mezelf er ook een beetje buiten... Mede eigenlijk om de reacties die er al staan.
quote:Uitzending : zondag 21 mei, ca. 12.05-13.05 uur, Nederland 3. Herhaling zondagnacht in de 'carrousel' op Nederland 3 en maandagmiddag 13.20 op Nederland 1
// Zo in Buitenhof
> Toekomst van Europa
Uit een grootscheepse internetpeiling blijkt dat de Nederlandse bevolking niets voelt voor verdere uitbreiding van de Europese Unie. In hoeverre zal het kabinet gehoor geven aan deze stem van het volk en op welke manier kan Europa dan wel worden gemoderniseerd. Een debat hierover tussen Ben Bot, minister van Buitenlandse Zaken, Arjo Klamer, econoom en Anthony Burgmans, de hoogste Nederlandse baas bij Unilever.
> Nederland in de war?
Regels zijn regels, zei Rita Verdonk deze week in de Tweede Kamer. Geldt dat in alle gevallen en gaan we tegenwoordig anders om met regels dan vroeger? Een gesprek hierover met hoogleraar rechtstheorie Dorien Pessers.
p.s. de genoemde onderwerpen zijn onder voorbehoud, en kunnen door ontwikkelingen in de actualiteit nog veranderen.
Presentatie:
Paul Witteman
Columnist:
Désanne van Brederode
Wat doe jij in POL?quote:Op zondag 21 mei 2006 12:20 schreef gelly het volgende:
Waar kijk je naar ?
Helaas is het bericht behoorlijk vaag. Aan wie heeft hij bijvoorbeeld zijn excuses aangeboden? Voor de rest heb je wel gelijk.quote:Op zondag 21 mei 2006 10:53 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik herken me voor geen meter in die rare dominee. Maar als niemand het voor hem opneemt (op fok!), zelfs niet een beetje, een beetje relativeren of vergoeilijken, dan is er weinig discussie. Die dominee veroordelen lijkt mij een beetje een open deur intrappen. Ik voel geen noodzaak.
Wat mij zou kunnen intrigeren is hóe iemand tot uitspraken komt als hij, en waarom zijn gemeenteleden hem blijven steunen ed. Maar dan zou iemand die zich daar enigzins (of geheel) in kan verplaatsen dat moeten toelichten & verdedigen.
Lol, ik kijk meestal geen tv op dit tijdstip 's zondagsquote:Op zondag 21 mei 2006 12:22 schreef pberends het volgende:
[..]
Wat doe jij in POL?
Buitenhof natuurlijk.
Het grappige is natuurlijk wel dat 'we' van moslims wel verwachten dat ze het openlijk afkeuren als een imam dergelijke uitspraken doet, terwijl we van onszelf vinden 'dat iedereen het wel zal afkeuren' en het dus niet nodig is je openlijke afkeur uit te spreken.quote:Op zondag 21 mei 2006 12:25 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Helaas is het bericht behoorlijk vaag. Aan wie heeft hij bijvoorbeeld zijn excuses aangeboden? Voor de rest heb je wel gelijk.
Slechtste woord. Aller tijden.quote:Op zondag 21 mei 2006 12:53 schreef Monidique het volgende:
De euforiemens presenteert zich!
Overmorgen examen.quote:Op zondag 21 mei 2006 12:54 schreef MrX1982 het volgende:
Ik moet zo naar de stad.
Zoveel oorzaken, zo weinig tijd...quote:Op zondag 21 mei 2006 13:02 schreef Monidique het volgende:
Waar om... ?
Ik zal voor je duimenquote:Op zondag 21 mei 2006 13:03 schreef Monidique het volgende:
Overmorgen examen.
Ja.quote:Op zondag 21 mei 2006 13:07 schreef MrX1982 het volgende:
Zou het ooit rustig worden in Irak?
Op wie doelt u nu?quote:Op zondag 21 mei 2006 13:07 schreef zakjapannertje het volgende:
goed dat die vrouw ons rechtsbewustzijn weer heeft wakker gemaakt
Positief.quote:Op zondag 21 mei 2006 13:09 schreef Monidique het volgende:
Ja.
die rechtstheoreticus geinterviewd door Witteman op het eind van Buitenhof, over dat zoiets als 'regel zijn regels' ook op een kwaadaardige manier kan uitpakken voor mensenquote:
Ik had dit artikel in de volkskrant erover gelezen:quote:Op zondag 21 mei 2006 12:25 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Helaas is het bericht behoorlijk vaag. Aan wie heeft hij bijvoorbeeld zijn excuses aangeboden? Voor de rest heb je wel gelijk.
Roept meer vragen op dan het beantwoordt.quote:vrijdag 19 mei 2006 uur.
Dominee omstreden na preek over joden
Van onze verslaggever Menno van Dongen
AMSTERDAM - Een dominee uit Wassenaar is in opspraak geraakt vanwege een antisemitische preek. Het Centrum Documentatie en Informatie over Israël (CIDI) vindt dat hij op non-actief moet worden gesteld.
De preek is uitgesproken door predikant Kees Mos, in de Messiaskerk – volgens de website een ‘moderne protestantse gemeente’. In zijn voordracht stelt Mos dat ‘de jood in ons een verrader’ en ‘een silent killer’ is. Ook beweert hij ‘dat het heil door de jood voor geld verkwanseld wordt.’
Hij haalt zelfs Adolf Hitler erbij. ‘Hitler wilde de jood in ons midden definitief uitdrijven. Dat klinkt misschien heel vreemd, maar hij staat daarmee op bijbelse bodem. Want de jood in ons leeft aan zijn goddelijke roeping voorbij en hij doet zijn schepper lelijk tekort. We hebben Hitler in de afgelopen decennia als monster afgeschilderd. Maar monsters bestaan niet.’
Het CIDI kreeg de preek, die dateert van maart 2005, van een verontrust gemeentelid.
Vorige maand oordeelde een commissie, die was ingesteld door het lokale kerkbestuur, dat de preek ‘zo niet gehouden had mogen worden’. Maar Mos mag blijven, omdat hij voldoende steun zou hebben binnen de gemeenschap.
‘Dit houdt de gemoederen hier flink bezig’, zegt de andere predikant van de Messiaskerk, Bert Schüssler. Hij is teleurgesteld in de kerkenraad. ‘Die preek was verwerpelijk. Ik schaam me ervoor dat we dit als kerk niet zelf konden oplossen, maar dat de joodse gemeenschap dit aan de orde moest stellen.’
De kerkenraad erkent dat de woorden van Mos ‘tegen het antisemitisme aanschurken’. Maar volgens secretaris Nico Visscher is het moeilijk een afgewogen oordeel te geven. ‘Je moet dit in de context van de hele preek zien. We kunnen niet beoordelen of dit theologisch verdedigbaar is. Dat laten we uitzoeken door theologen.’
Gisteravond heeft de kerkenraad weer vergaderd over de positie van Mos. Het is nog onbekend wat dat overleg heeft opgeleverd.
Je kunt iig wel een heerlijke vergelijking maken met 60 jaar geleden natuurlijk. Joden werden ook door ijverige regelneukende ambtenaren afgevoerd onder het mom 'regels zijn regels'. Zo kun je tenminste als ambtenaar je geweten rein houden.quote:Op zondag 21 mei 2006 13:12 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
die rechtstheoreticus geinterviewd door Witteman op het eind van Buitenhof, over dat zoiets als 'regel zijn regels' ook op een kwaadaardige manier kan uitpakken voor mensen
Nog steeds twee. Moet ik wel voor leren, maar het hoeft maar een dag in mijn hoofd te zitten.quote:
Ja.quote:Op zondag 21 mei 2006 13:15 schreef MrX1982 het volgende:
Is dat een toelatingsexamen voor de universiteit M?
Latijns, he?quote:Op zondag 21 mei 2006 13:16 schreef Monidique het volgende:
[..]
Nog steeds twee. Moet ik wel voor leren, maar het hoeft maar een dag in mijn hoofd te zitten.
of het voorbeeld van vandaag de dag over die gepensioneerde veteraan die bevangen door de emoties na een herdenking vergeten was een treinkaartje te kopen, waar de conducteur geen boodschap aan had en hem toch een boete gaf, geen schone staat van dienstquote:Op zondag 21 mei 2006 13:15 schreef gelly het volgende:
[..]
Je kunt iig wel een heerlijke vergelijking maken met 60 jaar geleden natuurlijk. Joden werden ook door ijverige regelneukende ambtenaren afgevoerd onder het mom 'regels zijn regels'. Zo kun je tenminste als ambtenaar je geweten rein houden.
Nah. Enerzijds vind ik 'afkeur uitspreken' verlangen (eisen) van moslims (door niet-moslims, zeg maar even voor het gemak) een rare houding. Anderzijds vind ik de verwachting niet altijd en niet geheel onterecht.quote:Op zondag 21 mei 2006 12:30 schreef gelly het volgende:
[..]
Het grappige is natuurlijk wel dat 'we' van moslims wel verwachten dat ze het openlijk afkeuren als een imam dergelijke uitspraken doet, terwijl we van onszelf vinden 'dat iedereen het wel zal afkeuren' en het dus niet nodig is je openlijke afkeur uit te spreken.
Ik ben een optimist en geloof dat de liberale democratie zo aantrekkelijk is dat het wereldwijd zal worden ingevoerd en dat oorlog uiteindelijk, zij het wellicht over decennia, zo vermoeiend wordt en uitgestreden, dat het stopt.quote:
Nee. Inderdaad. Het is geen nieuws meer. Er zijn tientallen aanvallen per dag, er vallen tientallen of honderden doden. Etnische zuiveringen, burgeroorlog. Elkander bestrijdende milities. Maar zo is het nu in Irak en, ja, dat is niet echt nieuws. Nu hebben, de Nederlandse media in ieder geval, ze sowieso al vrij weinig aandacht , zeker geïnformeerde, gehad voor het hele conflict.quote:Je hoort eigenlijk niet meer zoveel over Irak. Zou het geen niuews meer zijn.
Persoonlijk vond ik ''bekeken moet worden of het theologisch verantwoord is'' wel echt een giller. Te triest voor woorden maar daardoor hilarisch. Sowieso werken streng-gereformeerden altijd erg op mijn lachspieren (NOFI). Ik vind ook weinig boeken zó enorm grappig als Maarten 't Hart over streng gelovigen.quote:Op zondag 21 mei 2006 13:18 schreef Johan_de_With het volgende:
Wat dat betreft vind ik het jammer dat ''bekeken moet worden of het theologisch verantwoord is'' en ''het vooral in de context beschouwd moet worden.'' Frappant natuurlijk, dat ''monsters niet bestaan'' maar ''de jood'' tot een vergaarbak van al het aardse vuil wordt gemaakt. Om van dat ''verwijderen'' - een echt Hitlerwoord - op Bijbelse gronden nog maar te zwijgen! Hier past een ruiterlijke verwerping.
Dan mogen ze in grote delen van Afrika wel snel beginnen met het invoeren van de liberale democratie anders zal je altijd last houden van oorlogen.quote:Op zondag 21 mei 2006 13:20 schreef Monidique het volgende:
Ik ben een optimist en geloof dat de liberale democratie zo aantrekkelijk is dat het wereldwijd zal worden ingevoerd en dat oorlog uiteindelijk, zij het wellicht over decennia, zo vermoeiend wordt en uitgestreden, dat het stopt.
Hier lijkt alles te draaien om het lijsttrekkerschap van de VVD en daarna komt de komkommertijd er weer aan. Voor Irak lijkt weinig plaats meer te zijn als nieuwswaarde.quote:Nee. Inderdaad. Het is geen nieuws meer. Er zijn tientallen aanvallen per dag, er vallen tientallen of honderden doden. Etnische zuiveringen, burgeroorlog. Elkander bestrijdende milities. Maar zo is het nu in Irak en, ja, dat is niet echt nieuws. Nu hebben, de Nederlandse media in ieder geval, ze sowieso al vrij weinig aandacht , zeker geïnformeerde, gehad voor het hele conflict.
Ja, absurd. Helaas is dat de tendens in Nederland, emotie moet kennelijk op een tweede plaats komen tegenwoordig.quote:Op zondag 21 mei 2006 13:19 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
of het voorbeeld van vandaag de dag over die gepensioneerde veteraan die bevangen door de emoties na een herdenking vergeten was een treinkaartje te kopen, waar de conducteur geen boodschap aan had en hem toch een boete gaf, geen schone staat van dienst
http://today.reuters.com/(...)px?storyId=L20241550quote:Op zondag 21 mei 2006 13:11 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Je hoort eigenlijk niet meer zoveel over Irak. Zou het geen niuews meer zijn.
Is het niet juist de tendens van de afgelopen jaren dat emotionele overdrijving alom terrein wint?quote:Op zondag 21 mei 2006 13:25 schreef gelly het volgende:
[..]
Ja, absurd. Helaas is dat de tendens in Nederland, emotie moet kennelijk op een tweede plaats komen tegenwoordig.
Laatst stond ik onder de douche -is het niet vermoeiend mensen te zien die maar geen zin willen beginnen met 'Ik' en daarom allerlei vreemde constructies creëren?- en dat is erg verfrissend, maar daar wilde ik het niet over hebben. Ik dacht namelijk dat Europa misschien wel ideeën en filosofiën geëxporteerd heeft, maar dat de onderliggende kenmerken van allerlei culturen gelijk blijft. Afrika was erg, laten we zeggen, tribaal en dat is het nog steeds, ongeacht de naties en democratiën. De grootste horror vindt men in Afrika, heb ik wel eens het idee, en dat is volgens mij dus een resultaat van een tribale samenleving. Of het hangt in ieder geval samen. Zo is China ook nog steeds een hiërarchisch ingesteld land. Et cetera. Amerika en Australië tellen dan uiteraard niet mee.quote:Op zondag 21 mei 2006 13:25 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Dan mogen ze in grote delen van Afrika wel snel beginnen met het invoeren van de liberale democratie anders zal je altijd last houden van oorlogen.
Alles voor het systeem! Als het systeem verliest, hebben 'ze' gewonnen! Demonstraties zijn slecht voor de 'economie' en dienen genegeerd te worden!quote:Op zondag 21 mei 2006 13:25 schreef gelly het volgende:
[..]
Ja, absurd. Helaas is dat de tendens in Nederland, emotie moet kennelijk op een tweede plaats komen tegenwoordig.
Op het gebied van regelhandhaving juist niet, wel wordt er vaker op emotionele wijze politiek bedreven inderdaad, of beter, op basis van incidenten. De laatste jaren dacht men juist op basis van overdreven regelneukerij dit land beter te maken. Ik ben juist van mening dat wetten handig zijn als gereedschap, maar dat het naleven van regels geen doel op zich dient te zijn. Een mooi voorbeeld is natuurlijk het controleren op het ID bewijs. Ingevoerd om terrorisme beter te kunnen bestrijden (wat natuurlijk imho flauwekul is) maar mensen worden te pas en te onpas bekeurd voor het niet dragen ervan.quote:Op zondag 21 mei 2006 13:28 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Is het niet juist de tendens van de afgelopen jaren dat emotionele overdrijving alom terrein wint?
Het zou me niet verbazen als Maartje 't Hart ook zoiets vindt.quote:Op zondag 21 mei 2006 13:27 schreef Johan_de_With het volgende:
Maarten 't Hart vind ik een enorme zeur. Zelden een schraperiger persoonlijkheid gezien.
Maar is dit niet eerder een rationeel standpunt, dat je nu inneemt?quote:Op zondag 21 mei 2006 13:34 schreef gelly het volgende:
. De laatste jaren dacht men juist op basis van overdreven regelneukerij dit land beter te maken. Ik ben juist van mening dat wetten handig zijn als gereedschap, maar dat het naleven van regels geen doel op zich dient te zijn. Een mooi voorbeeld is natuurlijk het controleren op het ID bewijs. Ingevoerd om terrorisme beter te kunnen bestrijden (wat natuurlijk imho flauwekul is) maar mensen worden te pas en te onpas bekeurd voor het niet dragen ervan.
Wat heb je dan allemaal nog meer nodig, dat je er niet aan ontkomt?quote:Op zondag 21 mei 2006 13:30 schreef MrX1982 het volgende:
Misschien ga ik zo ook nog even naar Donner.
Een bastion van kennis in een wereld van oppervlakkigheid, kledingzaken en Rotterdamse aso's.
Ja koopzondag is een ware kwelling.
Yildiz' antwoord:quote:De islam heeft altijd europa willen binnen vallen en bezetten.
Nou, nou, dat Yildiz geen kaas van geschiedenis gegeten heeft was mij al bekend door zijn eerdere uitlatingen. Maar dit grenst toch echt aan totale onwetendheid. Zelfs Monidique heeft meer realiteitszin.quote:Leugens.
De islam heeft als idee er alles mee te maken. Alleen al om het idee dat zoveel mogelijk mensen moslim moeten worden.quote:Op zondag 21 mei 2006 13:54 schreef Monidique het volgende:
Het is al waar om het feit dat de Islam als idee niets kan doen.
Omdat 'ie zich altijd verre heeft gehouden van het incestueuze kringetje, natuurlijk.quote:Op zondag 21 mei 2006 13:51 schreef Monidique het volgende:
Vind je? Waarom?
Je kunt pas een rationeel standpunt innemen als je in staat ben emotionele afwegingen te maken toch ?quote:Op zondag 21 mei 2006 13:43 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Maar is dit niet eerder een rationeel standpunt, dat je nu inneemt?
Dat vonden christelijken ook door de eeuwen heen, maar dan moest iedereen christelijk wordenquote:Op zondag 21 mei 2006 13:58 schreef Finder_elf_towns het volgende:
[..]
De islam heeft als idee er alles mee te maken. Alleen al om het idee dat zoveel mogelijk mensen moslim moeten worden.
Maar natuurlijk niet met een christelijke motivatie, waardoor het christendom in deze irrelevant is.quote:Op zondag 21 mei 2006 13:58 schreef Bluesdude het volgende:
Het christendom cq christelijke landen, legers zijn toch de kampioen agressor geweest in het overheersen van islamitische samenlevingen.
Dat ben ik met je eens.quote:Op zondag 21 mei 2006 13:59 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Omdat 'ie zich altijd verre heeft gehouden van het incestueuze kringetje, natuurlijk.
Ten dele heb je gelijk...quote:Op zondag 21 mei 2006 14:00 schreef Monidique het volgende:
Maar natuurlijk niet met een christelijke motivatie, waardoor het christendom in deze irrelevant is.
Dat weet ik zo net nog niet. De overheersing is zeer waarschijnlijk groter dan de regel was in het omgekeerde geval (wat een formulering), maar wat betreft werkelijke territoriale penetratie leggen ze het denk ik af.quote:Op zondag 21 mei 2006 13:58 schreef Bluesdude het volgende:
Het christendom cq christelijke landen, legers zijn toch de kampioen agressor geweest in het overheersen van islamitische samenlevingen.
Dat zal ik dan ook niet zo snel beweren, hoewel mijn kennis, die sowieso al beangstigend beperkt is, van de Ottomanen onvoldoende is om een zinnig antwoord te geven.quote:Op zondag 21 mei 2006 14:01 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ten dele heb je gelijk...
Maar het Ottomaanse Rijk expandeerde ook niet zozeer vanuit religieuse motieven.
Och, wat wil je bereiken, uit het verband rukken?quote:Op zondag 21 mei 2006 13:53 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Stelling:
[..]
Yildiz' antwoord:
[..]
Nou, nou, dat Yildiz geen kaas van geschiedenis gegeten heeft was mij al bekend door zijn eerdere uitlatingen. Maar dit grenst toch echt aan totale onwetendheid. Zelfs Monidique heeft meer realiteitszin.
Een ware revolutionair.quote:Op zondag 21 mei 2006 14:02 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
En hij heeft er natuurlijk voor gezorgd dat het Supermanteken ingevoerd werd.
Het is simplistisch natuurlijk om te stellen dat imperialisme e.d. van een christelijke land direct voortkomt uit dat geloof.quote:Op zondag 21 mei 2006 14:04 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Dat weet ik zo net nog niet. De overheersing is zeer waarschijnlijk groter dan de regel was in het omgekeerde geval (wat een formulering), maar wat betreft werkelijke territoriale penetratie leggen ze het denk ik af.
Daar zou ik nog eens naar moeten kijken - daar vallen bijv. ook India (al was dat geen Islamitisch land in de zuivere betekenis van het woord) en verschillende Afrikaanse landen onder. Maar overheersing hoeft natuurlijk niet alleen tot uiting te komen in bezetting - vanaf de negentiende eeuw beschikte het Westen natuurlijk over bepaalde financiele pressiemiddelen, die overigens ook in Latijns-Amerika werden toegepast.quote:Op zondag 21 mei 2006 14:10 schreef Bluesdude het volgende:
Maar we kunnen wel een lijstje maken van imperialisme e.d. van christelijke landen en die van islamitische landen.. Mij lijkt nog steeds dat christelijke landen het meest succesvol waren.
Qua omvang territorium alswel aantal onderworpenen..
Neocon. Ik pak even mijn stempeltje [BS] erbij.quote:Op zondag 21 mei 2006 13:20 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ik ben een optimist en geloof dat de liberale democratie zo aantrekkelijk is dat het wereldwijd zal worden ingevoerd en dat oorlog uiteindelijk, zij het wellicht over decennia, zo vermoeiend wordt en uitgestreden, dat het stopt.
Hey Yildiz (en natuurlijk de restquote:Op zondag 21 mei 2006 14:04 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Och, wat wil je bereiken, uit het verband rukken?
Verhaal kledingvoorschriften Iran compleet onwaar
Ik kan er ook nog steeds niet bij waarom een normaal persoon zou willen dat een land, duizenden kilometers ver, met mensen die hij nog nooit gezien heeft, platgebombardeerd dient te worden.quote:Op zondag 21 mei 2006 14:07 schreef gelly het volgende:
Oorlog wordt zelden gevoerd uit geloofsovertuiging.
Inderdaad, de waanzin.quote:Op zondag 21 mei 2006 14:20 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ik kan er ook nog steeds niet bij waarom een normaal persoon zou willen dat een land, duizenden kilometers ver, met mensen die hij nog nooit gezien heeft, platgebombardeerd dient te worden.
Dat is tevens wederzijds.
Mwa, je kunt ook autoritair en rijk zijn hoor.quote:Op zondag 21 mei 2006 14:22 schreef gelly het volgende:
Democratie brengt geen welvaart, het is andersom.
Nou ja, jouw defintie van 'normaal' is afgeleid van je eigen belevingswereld. Maar de belevingswereld van lieden in die kringen verschilt daar nou eenmaal lichtjaren vanquote:Op zondag 21 mei 2006 14:20 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ik kan er ook nog steeds niet bij waarom een normaal persoon zou willen dat een land, duizenden kilometers ver, met mensen die hij nog nooit gezien heeft, platgebombardeerd dient te worden.
Dat is tevens wederzijds.
Neocon? Waarom? Ik vind niet dat het gewelddadig dient te worden afgedwongen, maar dat het een menselijke neiging is, die uiteindelijk zal zorgen voor die ontwikkeling. Ellende blijft natuurlijk. Een sociologische evolutietheorie.quote:Op zondag 21 mei 2006 14:19 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Neocon. Ik pak even mijn stempeltje [BS] erbij.
Ik ken geen gevallen waarin een christelijke motivatie gebruikt is om volkeren uit te roeien.quote:Op zondag 21 mei 2006 14:20 schreef gelly het volgende:
Hoe dan ook, het westen (met toendertijd een gedreven christelijke motivatie) heeft de twijfelachtige eer een aantal volkeren bijna compleet van de aardbodem doen te hebben verdwijnen.
Ik weet er nauwelijks iets van, maar ik geloof dat men nogal wild tekeer is gegaan in India.quote:Dat heb ik islamieten nog niet zien doen, die hadden nog enig respect voor de heersende cultuur in bezette landen.
Welvaart voor de gehele bevolking. Als men wil je toch eerst elke dag te eten en een veilig onderdak. Pas dan kun je gaan nadenken over democratie,dan pas kan het je interesseren...quote:Op zondag 21 mei 2006 14:25 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Mwa, je kunt ook autoritair en rijk zijn hoor.
Op welke termijn zou je zoiets verwachten?quote:Op zondag 21 mei 2006 14:27 schreef Monidique het volgende:
[..]
Neocon? Waarom? Ik vind niet dat het gewelddadig dient te worden afgedwongen, maar dat het een menselijke neiging is, die uiteindelijk zal zorgen voor die ontwikkeling. Ellende blijft natuurlijk. Een sociologische evolutietheorie.
Zou het niet zo kunnen zijn dat je inspraak eist in het landsbestuur omdat je honger lijdt en denkt dat het de notabelen niet kan schelen, omdat je niet van hun stand bent?quote:Op zondag 21 mei 2006 14:28 schreef gelly het volgende:
[..]
Welvaart voor de gehele bevolking. Als men wil je toch eerst elke dag te eten en een veilig onderdak. Pas dan kun je gaan nadenken over democratie,dan pas kan het je interesseren...
Men handelde uit een christelijke motivatie, dat was de cultuur destijds. Voor God en vaderland. Inheemse volkeren waren toch halve beesten, heidenen en paganisten. Dan maakte het niet zoveel uit of je ze afslachtte..quote:Op zondag 21 mei 2006 14:28 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ik ken geen gevallen waarin een christelijke motivatie gebruikt is om volkeren uit te roeien.
[..]
Je vat "The end of history" zo'n beetje in één zin samenquote:
Met een revolutie in oktober 2017?quote:Op zondag 21 mei 2006 14:27 schreef Monidique het volgende:
Ik vind niet dat het gewelddadig dient te worden afgedwongen, maar dat het een menselijke neiging is, die uiteindelijk zal zorgen voor die ontwikkeling. Ellende blijft natuurlijk. Een sociologische evolutietheorie.
Je mag het woordje normaal trouwens ook weghalen. Dan blijft de vraag zuiver in de vorm waarom een persoon zou willen dat onbekenden platgebombardeerd dienen te worden.quote:Op zondag 21 mei 2006 14:26 schreef Reya het volgende:
[..]
Nou ja, jouw defintie van 'normaal' is afgeleid van je eigen belevingswereld. Maar de belevingswereld van lieden in die kringen verschilt daar nou eenmaal lichtjaren van![]()
Heel goed artikel btw, heb het boek even genoteerd.quote:Op zondag 21 mei 2006 14:20 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Hey Yildiz (en natuurlijk de rest). Tip: Angst voor vrijheid - Erich Fromm
Ik weet het, maar ik geloof het wel en de werkelijkheid lijkt het toch wel een beetje met mij eens te zijn. Nou ja, of het liberaal is, weet ik niet, maar democratie in ieder geval.quote:Op zondag 21 mei 2006 14:31 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Je vat "The end of history" zo'n beetje in één zin samen. Ik geloof daar niet in, een historisch einddoel voor iedereen.
Ja.quote:Met een revolutie in oktober 2017?
Geen.quote:Op zondag 21 mei 2006 14:29 schreef Reya het volgende:
[..]
Op welke termijn zou je zoiets verwachten?
Sja.. Maar als je kijkt naar onze eigen geschiedenis werd het politieke bewustzijn pas ook erg algemeen toen we tijd hadden ons er druk over te maken. Voor die tijd vonden we het ook allemaal wel best wat de heren in Den Haag allemaal besloten en was politiek een elitaire aangelegenheid.quote:Op zondag 21 mei 2006 14:31 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Zou het niet zo kunnen zijn dat je inspraak eist in het landsbestuur omdat je honger lijdt en denkt dat het de notabelen niet kan schelen, omdat je niet van hun stand bent?
Daarom houd ik niet van dit soort discussies, oorzaak en gevolg zijn nauwelijks vast te stellen.
Ja, dat Mazlow-driehoekje ken ik ook.quote:Op zondag 21 mei 2006 14:28 schreef gelly het volgende:
[..]
Welvaart voor de gehele bevolking. Als men wil je toch eerst elke dag te eten en een veilig onderdak. Pas dan kun je gaan nadenken over democratie,dan pas kan het je interesseren...
Dat lijkt me niet zo'n moeilijke vraag. De personen die zoiets initieren, moeten er een zeker gewin bij hebben. Of ze moeten een diepliggende wreedheid kennen, maar dat laatst lijkt me hier niet het geval.quote:Op zondag 21 mei 2006 14:32 schreef Yildiz het volgende:
Je mag het woordje normaal trouwens ook weghalen. Dan blijft de vraag zuiver in de vorm waarom een persoon zou willen dat onbekenden platgebombardeerd dienen te worden.
Eerder een reden ze te bekeren. Dát is een christelijke motivatie.quote:Op zondag 21 mei 2006 14:31 schreef gelly het volgende:
[..]
Men handelde uit een christelijke motivatie, dat was de cultuur destijds. Voor God en vaderland. Inheemse volkeren waren toch halve beesten, heidenen en paganisten. Dan maakte het niet zoveel uit of je ze afslachtte..
Wie zijn die ''men'' ? - Om het concreet te maken, niet om het te ontkennen.quote:Op zondag 21 mei 2006 14:31 schreef gelly het volgende:
[..]
Men handelde uit een christelijke motivatie, dat was de cultuur destijds. Voor God en vaderland. Inheemse volkeren waren toch halve beesten, heidenen en paganisten. Dan maakte het niet zoveel uit of je ze afslachtte..
Eerlijk gezegd denk ik dat dat wel geldt voor de zogenaamde keyboard warriors.quote:Op zondag 21 mei 2006 14:36 schreef Reya het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet zo'n moeilijke vraag. De personen die zoiets initieren, moeten er een zeker gewin bij hebben. Of ze moeten een diepliggende wreedheid kennen, maar dat laatst lijkt me hier niet het geval.
Je bedoelt mensen op internet die voor dergelijke bombardementen zijn?quote:Op zondag 21 mei 2006 14:39 schreef Monidique het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd denk ik dat dat wel geldt voor de zogenaamde keyboard warriors.
Ontdekkingsreizigers en de eerste kolonisten. De Nieuwe Wereld die jammer genoeg al bezet bleek te zijn...quote:Op zondag 21 mei 2006 14:39 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Wie zijn die ''men'' ? - Om het concreet te maken, niet om het te ontkennen.
Juist.quote:Op zondag 21 mei 2006 14:40 schreef Reya het volgende:
[..]
Je bedoelt mensen op internet die voor dergelijke bombardementen zijn?
Is die werkelijkheid de opkomst van schijndemocratieën in de wereld? Het gaat er natuurlijk niet om of het nou liberale landen zijn, maar of bestuursvormen überhaupt een einddoel hebben. Of dat einddoel nu van Marx of Fukuyama komt, is me om het even.quote:Op zondag 21 mei 2006 14:34 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ik weet het, maar ik geloof het wel en de werkelijkheid lijkt het toch wel een beetje met mij eens te zijn. Nou ja, of het liberaal is, weet ik niet, maar democratie in ieder geval.
Uiteraard. Mijns inziens zal het de gemiddelde burger ook worst zijn wie of wat er aan de macht is, zolang er maar te eten is en zolang men zelf geen slachtoffer wordt van een dergelijk systeem.quote:Op zondag 21 mei 2006 14:36 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Ja, dat Mazlow-driehoekje ken ik ook.
Maar dat "denken" kan toch ook leiden ook een ideaal van dictatuur, aristocratie, theocratie, etc? Niet alle "denkers" worden direct democraten.
Een democratisering. En dat is de werkelijkheid.quote:Op zondag 21 mei 2006 14:43 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Is die werkelijkheid de opkomst van schijndemocratieën in de wereld?
Ik ben niet zo van doelen, meer van zijn, en dus is een einddoel niet belangrijk en doet het er niet toe.quote:Het gaat er natuurlijk niet om of het nou liberale landen zijn, maar of bestuursvormen überhaupt een einddoel hebben. Of dat einddoel nu van Marx of Fukuyama komt, is me om het even.
Ik zou eerder denken dat het daarbij een soort van onachtzaamheid is. Bombardementen ergens ver weg spreken niet bepaald tot de verbeelding, en ik denk dat mensen daardoor onvoldoende inzien wat voor leed het kan veroorzaken.quote:
Deze.quote:Op zondag 21 mei 2006 14:39 schreef Monidique het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd denk ik dat dat wel geldt voor de zogenaamde keyboard warriors.
Dat is een trend die gaande is, in de jaren '30 (geen flauwe Godwin-opmerking) was het een trend naar autoritarisme, in de jaren '80 naar anarchisme, misschien komt er wel een anarcho-libertarische stroming op gang (door de verspreiding van Ayn Rand-samenvattingen op internetquote:Op zondag 21 mei 2006 14:44 schreef Monidique het volgende:
[..]
Een democratisering. En dat is de werkelijkheid.
Ach, we hebben het zelf meegemaakt, een mogendheid die ons op de knieeën dwong door een stad te bombarderen. Dan is het natuurlijk wel verschrikkelijk en laf. Toen Dresden aan de beurt was vond men het een strategisch middel dat aanvaardbaar was. Idem voor Hiroshima. De mens is nou eenmaal hypocriet.quote:Op zondag 21 mei 2006 14:48 schreef Reya het volgende:
[..]
Ik zou eerder denken dat het daarbij een soort van onachtzaamheid is. Bombardementen ergens ver weg spreken niet bepaald tot de verbeelding, en ik denk dat mensen daardoor onvoldoende inzien wat voor leed het kan veroorzaken.
Dat is inderdaad ook wel een vrees.quote:Op zondag 21 mei 2006 14:50 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Dat is een trend die gaande is, in de jaren '30 (geen flauwe Godwin-opmerking) was het een trend naar autoritarisme, in de jaren '80 naar anarchisme, misschien komt er wel een anarcho-libertarische stroming op gang (door de verspreiding van Ayn Rand-samenvattingen op internet). In ieder geval, ik zie geen reden om te geloven dat democratie overal zal overwinnen, in sommige gevallen ben ik daar zelfs blij om.
Ja, grapsok, deze foto van meneer LOTR-keyboardwarrior stond anderhalf jaar geleden al op dit forum (zonder protest uiteraard), net zoals die van andere users gewoon online kwamen. Zeur niet zo.quote:
Het was maar een grapje. Ik wilde er geen olijke zonnebril boven zetten.quote:Op zondag 21 mei 2006 14:53 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Ja, grapsok, deze foto van meneer LOTR-keyboardwarrior stond anderhalf jaar geleden al op dit forum (zonder protest uiteraard), net zoals die van andere users gewoon online kwamen. Zeur niet zo.
Ype of had die foto gemaakt trouwens.
Zelfs in Nederland trouwens, kan democratie problemen geven mbt intolerantie. Ik zou niet in een land willen wonen dat Maurice de Hond-peilingen ten uitvoer brengt hoor.quote:
NEE DAT WAS GEEN GRAPJE!quote:Op zondag 21 mei 2006 14:54 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Het was maar een grapje. Ik wilde er geen olijke zonnebril boven zetten.
Anarcho-libertarisme of autoritarisme?quote:Op zondag 21 mei 2006 14:58 schreef Monidique het volgende:
Ik bedoel, mijn vrees is dat het een trend is.
De vrees dat de democratisering van de wereld, die al enkele decennia bezig is, een trend is. Misschien dat over vijftig jaar een autoritaire visie op de politiek alom aanwezig is. Ik denk het niet, maar vrees het wel.quote:Op zondag 21 mei 2006 15:00 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Anarcho-libertarisme of autoritarisme?
Mwa, ik denk het eerste niet, maar er zijn nou eenmaal golven. En het strand waar de golven terecht komen, hoeft niet per se democratie te zijn....je weet dat golven altijd terug de zee in gaan hè.
Democratie is een staatsvorm waarbij zoveel mogelijk mensen een klein beetje hun zin krijgen. Dat onthoudt men. Daarom zeg ik: sociologische evolutietheorie. Nu zal er gevarieerd worden tussen een autoritaire en een liberale vorm, maar de democratie op zich wil men houden. Daarom denk ik dat de democratie wel blijft bestaan.quote:Op zondag 21 mei 2006 15:03 schreef Autodidact het volgende:
Welke reden heb je om het "niet te denken"?
Typisch Marx-denken (de bestuurlijke evolutie van aristocratie naar, in zijn geval, communisme). Zoals ik al zei, een democratie kan imploderen als er eens een verkeerd figuur wordt verkozen, als directe democratie de overhand neemt, als intolerantie toeneemt, als oorlog uitbreekt etc.quote:Op zondag 21 mei 2006 15:05 schreef Monidique het volgende:
[..]
Democratie is een staatsvorm waarbij zoveel mogelijk mensen een klein beetje hun zin krijgen. Dat onthoudt men. Daarom zeg ik: sociologische evolutietheorie. Nu zal er gevarieerd worden tussen een autoritaire en een liberale vorm, maar de democratie op zich wil men houden. Daarom denk ik dat de democratie wel blijft bestaan.
Is dat zo? Volgens mij is het een staatsvorm waarbij de meerderheid in het geheel hun zin krijgt en een minderheid genegeerd kan worden...SGP'ers, Wildersjes, libertariërs, ze krijgen allen hun zin niet en hun lot is in handen van de meerderheid. Je moet ook maar vertrouwen hebben in het mededogen van die meerderheid....quote:Democratie is een staatsvorm waarbij zoveel mogelijk mensen een klein beetje hun zin krijgen
Hij is mijn Doppelganger.quote:Op zondag 21 mei 2006 15:21 schreef Autodidact het volgende:
Johan, waarom reageer je toch steeds op Meki's topics?.
Johan.quote:Op zondag 21 mei 2006 15:28 schreef Johan_de_With het volgende:
Hij is mijn Doppelganger.
Ik ben op zoek naar angel money.quote:Op zondag 21 mei 2006 15:44 schreef Johan_de_With het volgende:
Wat is er?
Hmm ik heb zojuist Rome total war gekochtquote:Op zondag 21 mei 2006 13:44 schreef Monidique het volgende:
Generaal Maarten, Civilization. Zulks roep ik jou toe, opdat wij allen, de ondefiniëerbaren, gelukzalig en vrij van geest zowel als lichamelijke strijd mogen mee te ervaren in deze geweldige ervaring.
Over een half uur, ofzo?
Mijn moeder is vandaag jarig en moest nog een cadeau kopen.quote:Op zondag 21 mei 2006 13:44 schreef Johan_de_With het volgende:
Wat heb je dan allemaal nog meer nodig, dat je er niet aan ontkomt?
Hoog!quote:Op zondag 21 mei 2006 16:12 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Hmm ik heb zojuist Rome total war gekocht.
http://www.nieuwnieuws.nl(...)t_met_beurs_new.htmlquote:De Europese beursorganisatie Euronext en de effectenbeurs van New York (NYSE) maken deze week bekend dat ze gaan fuseren. Dit weekeinde zijn directies en adviseurs bijeengeweest om een overeenkomst te sluiten, zo heeft het Britse blad Sunday Times zondag gemeld.
Volgens het blad, dat geen bronnen noemt, komt de hoofdzetel van de nieuwe beursinstelling in New York en blijven de twee beurzen afzonderlijk draaien. Euronext, met de effectenbeurzen in Amsterdam, Parijs, Brussel en Lissabon, heeft samen met NYSE een waarde van 20 miljard dollar.
Deutsche Börse, de exploitant van onder meer de beurs in Frankfurt, wil ook fuseren met Euronext. De Duitse beursorganisatie maakte vrijdag de voorwaarden bekend waarop ze met Euronext verder wil gaan. Toen werd ook bekend dat de Amerikaanse schermenbeurs Nasdaq haar belang in de beurs van Londen heeft vergroot tot boven de 25 procent.
quote:Op zondag 21 mei 2006 16:47 schreef Finder_elf_towns het volgende:
[..]
http://www.nieuwnieuws.nl(...)t_met_beurs_new.html
De groot-Zionistische samenzwering tegen de wereldvrede wordt steeds zichtbaarder.
Grappig, dus dat is precies het bedrag dat deze beurzen aan de aandelen onttrekken. Dat kan goedkoper!quote:Euronext, met de effectenbeurzen in Amsterdam, Parijs, Brussel en Lissabon, heeft samen met NYSE een waarde van 20 miljard dollar.
[ bron ]quote:The prison camps at Guantanamo Bay were gripped by a series of uprisings and disturbances last week which suggest a state of near revolt, it emerged yesterday.
Reports from within the controversial detention centre in Cuba claim the base's military commanders believe there were links between a series of suicide attempts, medical emergencies and the violent clashes between 20 inmates and guards on Thursday.
vanavond op Canvasquote:21:05 - 21:50 Wetenschap
Teletekst ondertiteld Breedbeeld
Afl: Gamend leren doden.
OverLeven
Wetenschappelijk programma. Afl.: Gamend leren doden. Hans Van Temsche, de jongeman die vorige week in Antwerpen drie mensen koelbloedig neerschoot, zou op het idee gebracht zijn door een gewelddadig computerspel, Grand Theft Auto.
quote:Baghdad's Lionel Richie Obsession
Grown Iraqi men get misty-eyed by the mere mention of his name. "I love Lionel Richie," they say. Iraqis who do not understand a word of English can sing an entire Lionel Richie song.
[ bron ]quote:Bush briefly spoke to reporters from the White House with his wife, Laura, at his side, to highlight the political development without mentioning the violence that still rages in Iraq.
The president did not speak of the spree of bombing, mortar rounds and a drive-by shooting that killed at least 18 Iraqis and wounded dozens - most of them hit by a suicide bomber who targeted a Baghdad restaurant during Sunday's lunch hour.
maar daar ben je zelf niet interactief mee bezig, het is een ander en niet het virtuele jij die bezig is met schieten enzo, zodat de kans je in een moordenaar te verplaatsen dan veel minder groot zou zijnquote:Op zondag 21 mei 2006 17:09 schreef gelly het volgende:
Ik vind het altijd vreemd dat computer spelletjes dan als oorzaak genoemd worden terwijl, mocht er enig verband zijn, actiefilms en geweld an sich op TV eerder in aanmerking komen. Die zijn al decennia te zien.
Misschien te veel Axis and Allies gespeeld.quote:Op zondag 21 mei 2006 17:14 schreef Autodidact het volgende:
Zou Hitler ook te vaak het gewelddadige spel Risk gespeeld hebben?
Grand Theft Auto is nou ook niet bepaald realistisch te noemen, of welke computergame dan ook. Lijkt me dat je sowieso al niet lekker in je bolletje was als je je laat beïnvloeden door dat soort games. Welk excuus had men vroeger voor moordende idioten ?quote:Op zondag 21 mei 2006 17:15 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
maar daar ben je zelf niet interactief mee bezig, het is een ander en niet het virtuele jij die bezig is met schieten enzo, zodat de kans je in een moordenaar te verplaatsen dan veel minder groot zou zijn
quote:Op zondag 21 mei 2006 17:19 schreef Autodidact het volgende:
"Haha, ik heb Kamtsjatka, Goebbels!"
de bijbelquote:Op zondag 21 mei 2006 17:18 schreef gelly het volgende:
[..]
Grand Theft Auto is nou ook niet bepaald realistisch te noemen, of welke computergame dan ook. Lijkt me dat je sowieso al niet lekker in je bolletje was als je je laat beïnvloeden door dat soort games. Welk excuus had men vroeger voor moordende idioten ?
[ bron ]quote:The current migration of Mexicans and Central Americans to the United States is one of the largest diasporas in modern history, experts say.
Roughly 10 percent of Mexico's population of about 107 million is now living in the United States, estimates show. About 15 percent of Mexico's labor force is working in the United States. One in every 7 Mexican workers migrates to the United States.
Mass migration from Mexico began more than a century ago. It is deeply embedded in the history, culture and economies of both nations. The current wave began with Mexico's economic crisis in 1982, accelerated sharply in the 1990s with the U.S. economic boom, and today has reached record dimensions.
Mexicanen, Marokkanen, wat is eigenlijk het verschil?quote:
[ bron ]quote:Ik stond naast Ayaan toen zij dit gesprek voerde. Nadat zij alles had geprobeerd, gaf Ayaan de telefoon aan mij en deed ik pogingen om Rita Verdonk tot enige meegaandheid te bewegen. Niets hielp. Verdonk bleef strak vasthouden aan de regels.
duh.quote:Op zondag 21 mei 2006 19:35 schreef Johan_de_With het volgende:
jogy is een functionerend autist.
Propaganda. Het gaat om het PDF bestand, niet om de persoon.quote:Op zondag 21 mei 2006 19:35 schreef Johan_de_With het volgende:
jogy is een functionerend autist.
quote:Gazprom probeert VS klem te zetten
De Amerikaanse vice-president Cheney waarschuwt Rusland zijn olie niet te misbruiken voor ‘intimidatie en chantage’. Nu hebben de Russen een tegendreiging bedacht.
Moskou, 20 mei. Het schiet niet erg op met het reusachtige gasveld Sjtokman. De licentiehouder, het Russische staatsgasconcern Gazprom, zou in april na tien jaar één of meer buitenlandse partners kiezen. Deze week volgde opnieuw uitstel. „Deze zomer”, belooft de Russische minister van Energie Christjenko. ‘Technische analyse’ kost meer tijd dan verwacht.
Er lijkt iets anders aan de hand. In de aanloop naar de G8-top in St Petersburg over energieveiligheid maakt het Kremlin Washington duidelijk zich zijn ‘energiewapen’ niet uit handen te laten slaan.
Onlangs waarschuwde de Amerikaanse vice-president Dick Cheney in de Litouwse hoofdstad Vilnius Rusland op ongewoon grimmige toon zijn rijkdom aan olie en gas niet te misbruiken voor ‘intimidatie en chantage’. Deze week kreeg Cheney repliek.
Een Kremlinwoordvoerder citeerde de Russische onderhandelaar Igor Sjoevalov, die een Amerikaanse rol in de exploratie van gasveld Sjtokman laat afhangen van Amerikaanse soepelheid in de vastgelopen besprekingen over toetreding tot de wereldhandelsorganisatie WTO.
Sjoevalov zei dit achter gesloten deuren, het Kremlin wil nu dat de wereld het ook hoort. Zeker nadat Amerikaanse senatoren op bezoek in Moskou stelden dat de Russische WTO-toetreding afhangt van goed gedrag en volgzaamheid inzake Iran.
Het Kremlin heeft Amerika momenteel iets zeer aantrekkelijks te bieden: 49 procent deelname in de exploratie van Sjtokman, een gasveld diep in de Barentszee dat in 1988 werd ontdekt. Met 3,2 biljoen kuub gas en 310 miljoen ton gascondensaat is het een van de grootste velden ter wereld.
Licentiehouder Gazprom zoekt al ruim een decennium naar buitenlandse partners: zelf heeft het noch de financiële armslag, noch de offshore technologie. Het project voorziet in vier boorplatforms en 156 boorgaten, een gaspijp van ruim vijfhonderd kilometer over de ongelijke bodem van de Barentszee naar een fabriek voor LNG, door koeling vloeibaar gemaakt aardgas. De kosten van dit complexe project worden op bijna 16 miljard euro geraamd.
In september kwam Gazprom met een shortlist van potentiële partners. Daarop staan, naast Hydro en Statoil uit Noorwegen en het Franse Total, twee Amerikaanse kandidaten: ConocoPhillips en Chevron. Amerikaanse deelname leek een uitgemaakte zaak. Gazprom wil expanderen op de Noord-Amerikaanse importmarkt voor LNG, die de komende twintig jaar verdubbelt tot 200 miljard kuub. Een LNG-tanker uit Moermansk bereikt in negen dagen de Oostkust; vanuit de Golf doet hij daar ruim een maand over.
Maar nu impliceert het Kremlin dat de Amerikaanse kansen op Sjtokman slinken naarmate de gesprekken over toetreding tot de WTO stagneren. „Als de VS steeds nieuwe eisen stellen aan de Russische toetreding – eisen die ze aan andere landen niet stellen – dan valt niet uit te sluiten dat wij nieuwe eisen stellen aan Amerikaanse bedrijven die wensen deel te nemen aan het Sjtokman-project”, zou WTO-onderhandelaar Sjoevalov hebben gedreigd.
Gazprom en het Kremlin hebben die woorden inmiddels licht afgezwakt: er zou geen directe band zijn tussen Sjtokman en de WTO. „Maar in het algemeen: wanneer u ons discrimineert in de WTO, kunt u niet verwachten dat we uw bedrijven met open armen ontvangen”, aldus het Kremlin. Wie oren heeft, hore.
De Russische openhartigheid is mogelijk een poging de Amerikaanse energielobby voor toetreding te mobiliseren. Ook zette Rusland druk met de dreiging van Aeroflot een vliegtuigorder van drie miljard dollar uit te stellen, waarin zowel Airbus als Boeing zeer zijn geïnteresseerd.
De vraag is wel wat het Russische powerplay oplevert, want elke Amerikaanse concessie lijkt nu op wijken voor economische chantage. En dat zou nogal een vernedering zijn na Cheney’s harde woorden in Vilnius.
Zodra er teveel mensen zijn die denken dat die tweede alinea inderdaad een beschrijving is van 'democratie' (de meerderheid in het geheel hun zin krijgt en een minderheid genegeerd kan worden), wordt de eerste alinea bewaarheid (een democratie kan imploderen).quote:Op zondag 21 mei 2006 15:19 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Typisch Marx-denken (de bestuurlijke evolutie van aristocratie naar, in zijn geval, communisme). Zoals ik al zei, een democratie kan imploderen als er eens een verkeerd figuur wordt verkozen, als directe democratie de overhand neemt, als intolerantie toeneemt, als oorlog uitbreekt etc.
[..]
Is dat zo? Volgens mij is het een staatsvorm waarbij de meerderheid in het geheel hun zin krijgt en een minderheid genegeerd kan worden...SGP'ers, Wildersjes, libertariërs, ze krijgen allen hun zin niet en hun lot is in handen van de meerderheid. Je moet ook maar vertrouwen hebben in het mededogen van die meerderheid....
Het is goed dat ik op die foto zo goed als onherkenbaar ben.quote:
Ik voel aan mijn water dat het StatOil wordt, let maar op.quote:Op zondag 21 mei 2006 19:54 schreef George-Butters het volgende:
De politicisering van energie. Op het hoogste niveau.
[..]
Ik vond 'm nogal herkenbaar. Wel een tijdje terug genomen, denk ik?quote:Op zondag 21 mei 2006 20:09 schreef Finder_elf_towns het volgende:
[..]
Het is goed dat ik op die foto zo goed als onherkenbaar ben.
Enkele jaren terug slechts.quote:Op zondag 21 mei 2006 20:29 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik vond 'm nogal herkenbaar. Wel een tijdje terug genomen, denk ik?
Toen de Beatles nog op nummer één stonden, vermoed ik.quote:Op zondag 21 mei 2006 20:29 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik vond 'm nogal herkenbaar. Wel een tijdje terug genomen, denk ik?
Hehe, was ook een baggercamera.quote:Op zondag 21 mei 2006 20:09 schreef Finder_elf_towns het volgende:
[..]
Het is goed dat ik op die foto zo goed als onherkenbaar ben.
Noord Korea is geen democratie voor zover ik weet, er zijn geen betrouwbare peilingen van wat mensen van hun systeem vinden. Maar toch klopt die tweede alinea wel hoor, wat gebeurt er tegenwoordig met de mening van "minderheden" als SGP'ers, Wildersjes en libertariërs? Helemaal niks, men laat ze maar praten. Stel dat een meerderheid van de mensen vindt dat SGP'ers dood moeten (quote:Op zondag 21 mei 2006 20:05 schreef sigme het volgende:
[..]
Zodra er teveel mensen zijn die denken dat die tweede alinea inderdaad een beschrijving is van 'democratie' (de meerderheid in het geheel hun zin krijgt en een minderheid genegeerd kan worden), wordt de eerste alinea bewaarheid (een democratie kan imploderen).
Of zoals ik laatst iemand zag zeggen: "alles kan in een rechtsstaat, als het maar goedgekeurd is door de meerderheid"..![]()
Op die manier is Noord Korea de ultieme democratie en de perfecte rechtsstaat.
Of had jij die foto nou genomen? Jullie zaten ermee te klooien.quote:Op zondag 21 mei 2006 20:41 schreef George-Butters het volgende:
baggeren!
Ik kan me helaas niks meer herinneren.quote:Op zondag 21 mei 2006 20:50 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Of had jij die foto nou genomen? Jullie zaten ermee te klooien.
Daarom is een democratische rechtsstaat ook niet 'meerderheid beslist' maar 'meerderheid beslist met inachtneming van rechten van minderheden'. Een systeem waarin 51% van de mensen besluit de ander 49% uit te roeien is géén democratie. Ook niet als de verhouding 99% - 1% ligt. Vandaar de toevoeging 'rechtsstaat' aan 'democratie', voor de duidelijkheid. Daarmee wordt niet bedoeld dat de wetten democratisch (51%) zijn goedgekeurd maar dat 'inachtneming rechten minderheden' wordt gehandhaafd.quote:Op zondag 21 mei 2006 20:49 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Noord Korea is geen democratie voor zover ik weet, er zijn geen betrouwbare peilingen van wat mensen van hun systeem vinden. Maar toch klopt die tweede alinea wel hoor, wat gebeurt er tegenwoordig met de mening van "minderheden" als SGP'ers, Wildersjes en libertariërs? Helemaal niks, men laat ze maar praten. Stel dat een meerderheid van de mensen vindt dat SGP'ers dood moeten (![]()
), dan zal het concept "democratie" die wil uitvoeren (TK dient een wet in, en rechters verklaren elke SGP'er schuldig), alleen de ondemocratische aspecten van een bestuur kan deze massale waanzin nog stoppen. Een mooi voorbeeld (in minder radicale mate) is misschien de democratie zoals die in Californië bestaat.
Ik weet dat het een van de laatste taboes is in het Westen, maar democratie is voor mij niet heilig.
Die ga ik eens kijken.quote:Op zondag 21 mei 2006 20:49 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Noord Korea is geen democratie voor zover ik weet, er zijn geen betrouwbare peilingen van wat mensen van hun systeem vinden. Maar toch klopt die tweede alinea wel hoor, wat gebeurt er tegenwoordig met de mening van "minderheden" als SGP'ers, Wildersjes en libertariërs? Helemaal niks, men laat ze maar praten. Stel dat een meerderheid van de mensen vindt dat SGP'ers dood moeten (![]()
), dan zal het concept "democratie" die wil uitvoeren (TK dient een wet in, en rechters verklaren elke SGP'er schuldig), alleen de ondemocratische aspecten van een bestuur kan deze massale waanzin nog stoppen. Een mooi voorbeeld (in minder radicale mate) is misschien de democratie zoals die in Californië bestaat.
Ik weet dat het een van de laatste taboes is in het Westen, maar democratie is voor mij niet heilig. Gaat het voorbij aan het doel, dan houdt het snel op.
Op die voorwaarde wil ik ook wel komen, de volgende keer.quote:Op zondag 21 mei 2006 20:57 schreef George-Butters het volgende:
[..]
Ik kan me helaas niks meer herinneren.
Wil je even uitleggen wat jij dan onder rechtsstaat verstaat?quote:Op zondag 21 mei 2006 21:00 schreef sigme het volgende:
[..]
Daarom is een democratische rechtsstaat ook niet 'meerderheid beslist' maar 'meerderheid beslist met inachtneming van rechten van minderheden'. Een systeem waarin 51% van de mensen besluit de ander 49% uit te roeien is géén democratie. Ook niet als de verhouding 99% - 1% ligt. Vandaar de toevoeging 'rechtsstaat' aan 'democratie', voor de duidelijkheid. Daarmee wordt niet bedoeld dat de wetten democratisch (51%) zijn goedgekeurd maar dat 'inachtneming rechten minderheden' wordt gehandhaafd.
Een 'democratie' die de rechtsstaat uit het oog verliest is mij ook helemaal niet heilig, integendeel.
Mijn camera vergeet niets.quote:Op zondag 21 mei 2006 21:04 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Op die voorwaarde wil ik ook wel komen, de volgende keer.
Je moet alles van je aflaten glijden.quote:Op zondag 21 mei 2006 21:04 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Op die voorwaarde wil ik ook wel komen, de volgende keer.
Even gewiki'd:quote:Op zondag 21 mei 2006 21:05 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Wil je even uitleggen wat jij dan onder rechtsstaat verstaat?
Een rechtsstaat is er dus als rechters de wet opvolgen, geen willekeur plaatsvindt en ze zich bij "hun" trias politica-macht houden.quote:Een rechtsstaat is een staat waarin burgers beschermd worden door wetten. Onafhankelijke rechters kunnen bij een conflict oordelen en worden geacht de wetten te volgen. Een rechter kan bij overtredingen sancties opleggen die wettelijk geregeld zijn. Als de rechters in een staat niet onafhankelijk zijn, mag die staat geen rechtsstaat genoemd worden.
Een staat moet aan een aantal voorwaarden voldoen om een rechtsstaat te kunnen zijn:
* Wetten werken niet met terugwerkende kracht, je kunt niet veroordeeld worden voor iets dat op dat moment nog niet verboden was (zie voor een nuancering van deze stelling het Elektriciteits-arrest, gewezen in een tijd waarin discussie heerste of aftappen van elektriciteit diefstal was; in dit arrest wordt onder meer overwogen dat een handeling die 'evident strafwaardig' is, onder bepaalde voorwaarden ook zonder expliciet wettelijk verbod bestraft mag worden).
* Wetgevende, rechtssprekende en uitvoerende instanties zijn zelf ook gebonden door de wet.
* Mensen mogen niet opgesloten of anderszins gestraft worden als niet bewezen kan worden dat zij een wet hebben overtreden. Ze moeten voor onschuldig gehouden worden tot het tegendeel is bewezen.
Ravelli, de dochter van Rasti.quote:
Hier staat wel een beetje aardig stukje over democratie - rechtsstaat - democratische rechtsstaat:quote:Op zondag 21 mei 2006 21:05 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Wil je even uitleggen wat jij dan onder rechtsstaat verstaat?
In Nederland hebben we de klassieke grondrechten proberen vast te leggen in artikelen 1 t/m 17 van de grondwet.quote:Grondrechten zijn van mensen en niet van de staat. Integendeel. Zij bieden fundamentele bescherming tegen de staat. Zij zijn geen concessies die weer kunnen worden ingetrokken of vruchten van de welwillendheid van hogere machten.
Ook die klassieke grondrechten kunnen democratisch naar de eeuwige jachtvelden worden gestuurd....is ook wel gebeurd.quote:Op zondag 21 mei 2006 21:23 schreef sigme het volgende:
[..]
Hier staat wel een beetje aardig stukje over democratie - rechtsstaat - democratische rechtsstaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rechtsstaat
Waarbij het uiteindelijk essentiele (wat mij betreft) zit in die 'grondrechten'.
Daarover wat gepikt van Klaas de Vries:
[..]
In Nederland hebben we de klassieke grondrechten proberen vast te leggen in artikelen 1 t/m 17 van de grondwet.
Krek. Democratie garandeert dus geen rechtsstaat. Dat zei ik toch ook al?quote:Op zondag 21 mei 2006 21:26 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Ook die klassieke grondrechten kunnen democratisch naar de eeuwige jachtvelden worden gestuurd....is ook wel gebeurd.
http://www.nieuwnieuws.nl(...)sores_door_song.htmlquote:De slechte klasseringen van Nederland bij het Eurovisie Songfestival, zou een oorzaak kunnen zijn van het geringe Europa-gevoel van Nederlanders. "Ik heb de indruk dat een deel van de bevolking tegen uitbreiding van de Europese Unie is, omdat we steeds niet ver komen bij het Songfestival", () zei zondag Jules Maaten, VVD-leider in het Europees Parlement. Bij het Songfestival deden dit keer maar liefst 46 landen mee.
De kans op een hoge positie is daardoor kleiner. Vorige week presenteerde het ministerie van Buitenlandse Zaken een internetonderzoek waaruit bleek dat veel Nederlanders tegen de uitbreiding van de Europese Unie zijn. Het Songfestival staat formeel echter los van de Europese Unie.
Het Songfestival is opgezet door omroepen uit landen, waarvan sommige nooit lid kunnen worden van de Europese Unie, zoals Israël.
De VVD-er Maaten heeft zich donderdag en zaterdag verbaasd over het Songfestival. Het winnende liedje vond hij niet om aan te zien.
De manier van stemmen klopt niet, zegt Maaten. "Maar ik geloof niet in een complot tegen Nederland, hoor. Je ziet dat een klein land als Finland wel kan winnen."
PvdA-Europarlementariër Jan Marinus Wiersma, specialist in EU-uitbreiding, gelooft niet in een verband. "Het Songfestival is toch iets nostalgisch: 90 procent van de Nederlanders wil het immers afschaffen. Dan zou je nog eerder verband moeten zien met het Europees voetbal, de Champions League, maar dat zie ik ook niet echt." Wiersma vermoedt dat Nederlanders vooral tegen de uitbreiding van de EU zijn, uit vrees voor hun eigen baan.
Had je mijn eerdere reactie gelezen? Je kunt én democratie, én een rechtsstaat, én inhumane praktijken hebben. Ook een rechtsstaat is nog geen waarborging voor humaniteit.quote:Op zondag 21 mei 2006 21:34 schreef sigme het volgende:
[..]
Krek. Democratie garandeert dus geen rechtsstaat. Dat zei ik toch ook al?
Ik acht democratie dan ook niet heilig, net als jij. Uiteindelijk wegen voor mij pricipes zwaarder dan de wet. En de rechtsstaat zwaarder dan democratie.
Ja. Ik heb de indruk dat we langs elkaar heen pratenquote:Op zondag 21 mei 2006 22:10 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Had je mijn eerdere reactie gelezen? Je kunt én democratie, én een rechtsstaat, én inhumane praktijken hebben. Ook een rechtsstaat is nog geen waarborging voor humaniteit.
Oké, de rechtsstaat is volgens Wikipedia dus dat wetten consequent worden uitgevoerd....maar wetten kunnen toch inhumaan zijn? Daar biedt een 'rechtsstaat' geen oplossing voor, een rechtsstaat hoeft niet per se humaan te zijn. Je hebt nu het beeld van een rechtsstaat = NL grondwet, maar dat hoeft helemaal niet. Noord-Korea zou ook een rechtsstaat kunnen zijn (denk het niet).quote:Op zondag 21 mei 2006 22:19 schreef sigme het volgende:
[..]
Ja. Ik heb de indruk dat we langs elkaar heen praten.
Zodra het inhumaan wordt is het geen rechtsstaat meer, in mijn optiek. Wanneer wordt het inhumaan? Als je de grondrechten aantast. Wanneer tast je de grondrechten aan? Nou, bijvoorbeeld zodra je denkt dat een meerderheid recht heeft te beschikken over een minderheid.
In het wikipedia stuk dat ik linkte stonden de grondrechten nog wel genoemd als onderdeel van de rechtsstaat. Consequentheid is geen definitie van rechtsstaat, volgens mij staat dat ook niet in die wiki?quote:Op zondag 21 mei 2006 22:27 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Oké, de rechtsstaat is volgens Wikipedia dus dat wetten consequent worden uitgevoerd....maar wetten kunnen toch inhumaan zijn? Daar biedt een 'rechtsstaat' geen oplossing voor, een rechtsstaat hoeft niet per se humaan te zijn.
Een meerderheid beschikt nu ook over een minderheid, dat zie je in gevangenissen.
quote:Op zondag 21 mei 2006 22:39 schreef sigme het volgende:
[..]
In het wikipedia stuk dat ik linkte stonden de grondrechten nog wel genoemd als onderdeel van de rechtsstaat. Consequentheid is geen definitie van rechtsstaat, volgens mij staat dat ook niet in die wiki?
Als ik dit samenvat: consequente (geen willekeur), onafhankelijke (trias politica, bedreigingen) rechters.quote:Een rechtsstaat is een staat waarin burgers beschermd worden door wetten. Onafhankelijke rechters kunnen bij een conflict oordelen en worden geacht de wetten te volgen. Een rechter kan bij overtredingen sancties opleggen die wettelijk geregeld zijn. Als de rechters in een staat niet onafhankelijk zijn, mag die staat geen rechtsstaat genoemd worden.
Volgens mij snap ik niet helemaal wat je wil zeggen. Maar als je die wiki-entry ziet, waar kun je uithalen dat martelen in een rechtsstaat niet mag? Volgens mij gaat dat prima samen namelijk...quote:Op zondag 21 mei 2006 22:39 schreef sigme het volgende:
Uiteindelijk is 'humaniteit' niet geheel definieerbaar. Wat doe je met een inhumaan mens?
Gevangenissen e.d. zijn de grenzen van de rechtsstaat en daarmee dus altijd deels in conflict. Enig idee hoe ons gevangenisstelsel er vóór WO II uit zag? Toch vonden men zichzelf destijds niet 'inhumaan', sterker nog, het cellulaire systeem was bedoeld als 'humaner'.
Zoals ook de guillotine dat was.
Die hebben we al wel eens gehad dacht ik? Ik zou het onderscheid democratie - rechtsstaat onderzoeken deze keer. Maar ik zie wel wat je ervan maakt. Tot morgen!quote:Op zondag 21 mei 2006 22:52 schreef Autodidact het volgende:
Oké, morgen op ik een topic genaamd: "mag martelen in een democratische rechtsstaat?" en kun je evt. later reageren. Welterusten.
Ploing!quote:Op zondag 21 mei 2006 22:58 schreef kLowJow het volgende:
Martelen kan best moreel geoorloofd zijn.
Keldertjes met vreemde apparaten ?quote:Op zondag 21 mei 2006 23:18 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ploing!
Welkom terug, overigens. Waar hang je de laatste tijd uit zeg?
De laatste week ofzo weer hier. Daarvoor ben ik een tijdje met andere dingen druk geweest.quote:Op zondag 21 mei 2006 23:18 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ploing!
Welkom terug, overigens. Waar hang je de laatste tijd uit zeg?
Heb je ervan genoten?quote:Op zondag 21 mei 2006 23:22 schreef kLowJow het volgende:
[..]
De laatste week ofzo weer hier. Daarvoor ben ik een tijdje met andere dingen druk geweest.
quote:104 tt-EEN 104 zo 21 mei 22:25:47
binnenland
BELGEN KWEKEN CANNABIS VOOR NEDERLAND
De Nederlandse drugsmaffia zoekt Belgen
om thuis cannabis te kweken. Vooral
mensen die financiële problemen hebben,
worden benaderd.
Belgen die het drugsgeld aannemen, moe-
ten alleen hun ruimte ter beschikking
stellen. Ideale kweekplaatsen zijn
afgelegen boerderijen of zolders. De
Nederlanders verzorgen zelf de planten.
Volgens commissaris Patrick Boons van
Beveren is de trend al een tijdje aan
een opmars bezig. Maar door een goede
samenwerking met het Nederlandse
gerecht worden steeds meer plantages
ontdekt. De laatste maanden zijn plan-
tages ontmanteld in Kieldrecht, Klein-
Sinaai, Stekene en Waasmunster.
Bedankt voor die mooie bloemenquote:Op zondag 21 mei 2006 23:32 schreef zakjapannertje het volgende:
en weer verdwijnen er banen uit ons dierbaar vaderland
Maak ervan wat je wil.quote:Op zondag 21 mei 2006 23:41 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Gebruik je "Nazi" hier nu als stopwoordje?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hey, ik heb het niet verzonnen.
quote:Op maandag 22 mei 2006 00:03 schreef Autodidact het volgende:Die kinderrijmpjes van jullie ook.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hey, ik heb het niet verzonnen..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |