abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 16 mei 2006 @ 00:19:01 #1
69147 Zzyzx
Wie dit leest is gek.
pi_37865263
De vragen des levens zijn soms de vragen des doods. Wij zullen allemaal sterven. Deze kennis geeft ons enerzijds een pessimistisch uitzicht voor zij die van het sterfelijke leven houden. Anderzijds geeft het ons het inzicht dat je voor je dood moet trachten te doen wat je acht te moeten doen alvorens je sterft. Sommige mensen geloven ook dat de dood niet het einde is.

Voor mijzelf is het zo dat ik de dood wel vrees, maar ik er uiteindelijk vrede mee zal hebben. Voorlopig heb ik doelen te verwezenlijken en zijn er mensen voor een groot deel afhankelijk van mij voor hun welzijn en velen hiervan wil ik het leed van mijn sterven niet toegebracht zien worden. Later zal dit denk ik veranderen als het leven mij minder te bieden heeft door ouderdom en het gebrek aan doelen in het leven. Het uiteindelijke vooruitzicht vrees ik dan ook niet, alleen voortijdige vervulling van mijn noodlot als sterfelijke vrees ik wel.
pi_37865330
Nee, ik ben er niet bang voor. Er is namelijk letterlijk niets om te vrezen. "Het einde van het leven" zal je nooit meemaken, alleen de aanloop erheen.
You're living in a fantasy... world...
  dinsdag 16 mei 2006 @ 00:25:05 #3
69147 Zzyzx
Wie dit leest is gek.
pi_37865498
Het is dan ook niet dat sterven an sich wat mij angst inboezemd. Het gaat mij eerder om het leed dat mijn naasten zullen lijden als resultaat van mijn dood. Mijn loyaliteit aan hen geeft mij een sterke wil om te leven.
pi_37865520
ik zit er niet op te wachten maar hee tenzij het om zelfmoord gaat kan je er barweinig aan doen. je kan natuurlijk in de kerk gaan hangen en net zo hard gaan geloven dat je het zelf gelooft maar het is echt BS...

dus leef zoals je wil leven en geniet ervan
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
  dinsdag 16 mei 2006 @ 00:26:53 #5
32679 PsyCha
Krieltje!
pi_37865571
ik ben niet bang voor de dood, alleen de manier waarop het zal gebeuren. Dat is het enige wat ik wil weten.
pi_37865609
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 00:26 schreef PsyCha het volgende:
ik ben niet bang voor de dood, alleen de manier waarop het zal gebeuren. Dat is het enige wat ik wil weten.
En als je het weet kun je de rest van je leven bang zijn voor dat moment.

Ik ben niet bang voor de dood hooguit voor de eventuele lijdensweg.
ijs_beer fan!
pi_37865678
ja ik ben bang voor de dood
underground forever baby
pi_37865707
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 00:30 schreef Laton het volgende:
Waarom en waar ben je precies bang voor?
ijs_beer fan!
pi_37865712
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 00:25 schreef Zzyzx het volgende:
Het is dan ook niet dat sterven an sich wat mij angst inboezemd. Het gaat mij eerder om het leed dat mijn naasten zullen lijden als resultaat van mijn dood. Mijn loyaliteit aan hen geeft mij een sterke wil om te leven.
Het leed van je naasten zal je nooit ervaren als je sterft, je bent er immers niet meer. Er is niets over om te ervaren.

Tenminste, als je ervanuit gaat dat er geen afterlife is.

En het wordt helemaal leuk als je gaat bedenken dat de enige reden van jouw loyaliteit is dat jij je daar goed door voelt. Jij bent loyaal naar je naasten omdat je van ze houdt, omdat dat je goed laat voelen. Dat je loyaal bent is dus uit eigenbelang.
You're living in a fantasy... world...
  dinsdag 16 mei 2006 @ 00:32:48 #10
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_37865748
quote:
Nouja, ik wil het niet weten, maar dat is idd nog wel hetgeen ik enigzins bang voor ben.
[KNE]-Mod
pi_37865787
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 00:31 schreef NanKing het volgende:

[..]

Waarom en waar ben je precies bang voor?
Ik zie op tegen het eindigen van mijn enige bestaan. Aangezien ik ervan overtuigd ben dat er niets is na de dood
underground forever baby
pi_37865808
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 00:34 schreef Laton het volgende:

[..]

Ik zie op tegen het eindigen van mijn enige bestaan. Aangezien ik ervan overtuigd ben dat er niets is na de dood
Dat lijkt me inderdaag beangstigend dan idd.
ijs_beer fan!
pi_37865882
Ik weet niet of bang het goede woord is, maar het idee dat het ooit stopt en dat je niet weet wanneer beangstigd me wel. Maar aan de andere kant zou ik ook niet willen weten wanneer ik wel zou sterven. Misschien hooguit in een geval van ziekte ofzo, dan is het anders.
Hopelijk sterf ik in mijn slaap als ik een heel oud vrouwtje ben die een mooi, gelukkig en gezond leven heeft gehad. Helaas heb je het niet voor het zeggen.
Back in business.
  dinsdag 16 mei 2006 @ 01:08:50 #14
69147 Zzyzx
Wie dit leest is gek.
pi_37866567
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 00:31 schreef in-limboy het volgende:

[..]

Het leed van je naasten zal je nooit ervaren als je sterft, je bent er immers niet meer. Er is niets over om te ervaren.

Tenminste, als je ervanuit gaat dat er geen afterlife is.

En het wordt helemaal leuk als je gaat bedenken dat de enige reden van jouw loyaliteit is dat jij je daar goed door voelt. Jij bent loyaal naar je naasten omdat je van ze houdt, omdat dat je goed laat voelen. Dat je loyaal bent is dus uit eigenbelang.
Je minacht altruisme. Het is zo dat ik bang ben voor het leed dat anderen zullen ervaren. Ik meen te ontdekken dat je aanneemt dat iemand geen emotie of medeleven kan hebben voor het lot van een ander in het licht van de dood. Maar ik leef niet enkel voor mijzelf dus vrees ik voor mijn leven opdat het leed juist het hardste terecht komt bij degenen die ik het leed het minst toe zou wensen. Of dit alles eigenbelang is is dan niet interessant. Het geeft enkel aan dat dan werkelijk alle partijen voordeel hebben bij mijn keuzes en handelingen, want het sociale aspect gaat niet verloren bij vermeend egoisme.
  dinsdag 16 mei 2006 @ 01:10:02 #15
148655 Robocock
Geile doerak! Ja, jij ja!
pi_37866586
Nee, absoluut niet. Echter wel angstig om vrienden / vader /moeder/broer of zus te verliezen.
Met bloed, zweet en tranen, jeweets
  dinsdag 16 mei 2006 @ 01:10:35 #16
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_37866598
Wel voor die van anderen, niet meer voor die van mezelf .
pi_37866975
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 01:10 schreef Robocock het volgende:
Nee, absoluut niet. Echter wel angstig om vrienden / vader /moeder/broer of zus te verliezen.
Ja, daar ben ik zeker doodsbang voor.
Back in business.
pi_37866994
nueh, ook niet van anderen.
  dinsdag 16 mei 2006 @ 01:31:43 #19
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_37867017
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 01:30 schreef Salvad0R het volgende:
nueh, ook niet van anderen.
Dat zou niet stoer zijn.
  dinsdag 16 mei 2006 @ 01:32:03 #20
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_37867020
Nee.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_37867164
Ik ben heel bang voor de dood ja. Misschien niet bizar reëel op je 19e maar toch Ik heb nog een heel leven voor me (tenminste, dat hoop ik dus) en ik zou mijn dood het liefst zo lang mogelijk willen uitstellen. Ik ben nog lang niet klaar met leven Bovendien vind ik dat er veel te veel religieuze suggesties bestaan van een hiernamaals om klakkeloos aan te nemen dat er geen hiernamaals zal zijn en ik heb zo de indruk dat als ik mij moet verantwoorden voor een God, welke God dan ook, ik het er niet zo goed vanaf zal brengen. Ook hoop ik dat ik pijnloos en snel zal sterven. Helaas is dat bij sterven door ouderdom vaak niet geschonken.
pi_37867241
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 01:39 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik ben heel bang voor de dood ja. Misschien niet bizar reëel op je 19e maar toch Ik heb nog een heel leven voor me (tenminste, dat hoop ik dus) en ik zou mijn dood het liefst zo lang mogelijk willen uitstellen. Ik ben nog lang niet klaar met leven Bovendien vind ik dat er veel te veel religieuze suggesties bestaan van een hiernamaals om klakkeloos aan te nemen dat er geen hiernamaals zal zijn en ik heb zo de indruk dat als ik mij moet verantwoorden voor een God, welke God dan ook, ik het er niet zo goed vanaf zal brengen. Ook hoop ik dat ik pijnloos en snel zal sterven. Helaas is dat bij sterven door ouderdom vaak niet geschonken.
Als er een god is vervloek ik hem bij aankomst hij kan de tering krijgen met zijn oordeel
underground forever baby
  dinsdag 16 mei 2006 @ 01:54:12 #23
69147 Zzyzx
Wie dit leest is gek.
pi_37867413
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 01:43 schreef Laton het volgende:

[..]

Als er een god is vervloek ik hem bij aankomst hij kan de tering krijgen met zijn oordeel
Als ik moet lijden voor mijn vrije wil, dan is mijn wil niet vrij geweest en dan is de hoogste rechter niet rechtvaardig. Het enige rechtvaardige is dan eindigen in gelijkheid zodat de vrije keuzes niet van invloed zijn op het eindoordeel. Aangezien God een mens naast hem op zijn troon heeft gezet als oordeel, zul je als gelijke van Jezus regeren ongeacht wat. Dit impliceert volgens mij dan toch echt democratie in de hemel en dan klinkt dat oordeel opeens zo erg niet meer. Het is dit of God is een leugenaar of hij bestaat niet.
pi_37867438
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 01:54 schreef Zzyzx het volgende:

[..]

Als ik moet lijden voor mijn vrije wil, dan is mijn wil niet vrij geweest en dan is de hoogste rechter niet rechtvaardig. Het enige rechtvaardige is dan eindigen in gelijkheid zodat de vrije keuzes niet van invloed zijn op het eindoordeel. Aangezien God een mens naast hem op zijn troon heeft gezet als oordeel, zul je als gelijke van Jezus regeren ongeacht wat. Dit impliceert volgens mij dan toch echt democratie in de hemel en dan klinkt dat oordeel opeens zo erg niet meer. Het is dit of God is een leugenaar of hij bestaat niet.
Hij bestaat niet
underground forever baby
pi_37867481
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 01:43 schreef Laton het volgende:

[..]

Tsja. Ik zou ook de neiging hebben om God uit te schelden voor alles wat slecht is (ik geloof dan ook niet in het concept van een goede God als deze zijn schepselen bij zijn troon laat opdagen zodat hij een oordeel over hen kan vellen), maar als die God machtiger is dan ik, beland ik alsnog in het hellevuur.

Dus ja.
  dinsdag 16 mei 2006 @ 02:08:42 #26
69147 Zzyzx
Wie dit leest is gek.
pi_37867631
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 01:55 schreef Laton het volgende:

[..]

Hij bestaat niet
Ik mag het hopen want anders is het een leugenaar.
pi_37867714
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 01:31 schreef Slarioux het volgende:

[..]

Dat zou niet stoer zijn.
Wat heeft dat nou met wel of niet stoer te maken .

Ikzelf ben niet bang voor de dood zelf, maar de manier waarop. Of beter gezegd, ik hoop in vrede te kunnen sterven als het ware. Voor de dood van naaste familie en vrienden ben ik wel 'bang', maar dat is omdat ik ze gewoon niet kwijt wil.
pi_37868056
Ik ben ook niet bang voor de dood an sich. Waarom? Om maar enkele wijze woorden van Schopenhauer te gebruiken: Je bent na de dood, wat je voor je geboorte was.

Zo erg kan dat dus niet zijn.
"Nicht wie die Welt ist, ist das Mystische, sondern daß sie ist" Ludwig Wittgenstein.
  dinsdag 16 mei 2006 @ 03:13:58 #29
84524 Morwen
I got life
pi_37868066
Pijn is niet belangrijk, ik heb het meegemaakt. Pijn is pijn, meer niet.

En nee, ik ben niet bang voor de dood
I used to work in a morgue........I am a people person
Only Human
  dinsdag 16 mei 2006 @ 03:15:51 #30
84524 Morwen
I got life
pi_37868075
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 03:10 schreef Dr_Jack het volgende:
Ik ben ook niet bang voor de dood an sich. Waarom? Om maar enkele wijze woorden van Schopenhauer te gebruiken: Je bent na de dood, wat je voor je geboorte was.

Zo erg kan dat dus niet zijn.
Schopenhauer? Is dat een schrijver? Info, Input?
Only Human
pi_37868078
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 03:15 schreef Morwen het volgende:

[..]

Schopenhauer? Is dat een schrijver? Info, Input?
Een filosoof
http://en.wikipedia.org/wiki/Schopenhauer
ijs_beer fan!
  dinsdag 16 mei 2006 @ 03:19:50 #32
84524 Morwen
I got life
pi_37868086
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 03:17 schreef NanKing het volgende:

[..]

Een filosoof
http://en.wikipedia.org/wiki/Schopenhauer
Thanx
Only Human
  dinsdag 16 mei 2006 @ 03:29:52 #33
124377 pmb_rug
salvation received
pi_37868107
de dood is slechts het begin van de eeuwigheid.
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
pi_37868111
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 03:29 schreef pmb_rug het volgende:
de dood is slechts het begin van de eeuwigheid.
brr dat lijkt me pas eng. EEUWIGHEID heb je enig idee hoe lang dat duurt .
ijs_beer fan!
pi_37868113
Ik ben niet bang om dood te gaan. Ik hoop en verwacht bij een levensbedreigende
situatie, ziekte oid, nog zo te denken.
Het leed wat nabestaanden hebben is onvermijdelijk. Het kan misschien een verschil
maken als ze weten dat je overtuigt bent dat je naar een beter plek gaat? Ik geloof daar absoluut in.
Of ik dan in god geloof.? Nee, wel dat er "iets " is. De woorden om dat "iets" te omschrijven
laten zich niet makkelijk op papier vangen merk ik nu.

pi_37868119
BNN: Over mijn Lijk #2: Hopelijk nog veel delen te gaan!
Mss handig om dit eens te lezen... en te volgen mss.
  dinsdag 16 mei 2006 @ 03:38:19 #37
84524 Morwen
I got life
pi_37868122
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 03:30 schreef NanKing het volgende:

[..]

brr dat lijkt me pas eng. EEUWIGHEID heb je enig idee hoe lang dat duurt .
HEEL erg lang Zo denk ik dus niet, ik denk dat de dood puur lichamelijk is. Zodra je lichaam dood gaat ben je af van alle zogenaamde kwalen. Je geest blijft hetzelfde, er verandert niks. Alleen je lichaam is dood, je geest niet. Men denkt nog aan je immers
Only Human
  dinsdag 16 mei 2006 @ 03:41:17 #38
65837 cerror
ik kom af en toe
pi_37868128
Ik behoor al dood te zijn, nou satan?
Hoi, ik ben een lamzak met een passie voor flessen wasverzachter.
Neuk mijn oor en noem me Harry Mulisch
  dinsdag 16 mei 2006 @ 03:43:51 #39
84524 Morwen
I got life
pi_37868132
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 03:35 schreef Bluezz het volgende:
BNN: Over mijn Lijk #2: Hopelijk nog veel delen te gaan!
Mss handig om dit eens te lezen... en te volgen mss.
Misschien ja, ik heb een andere visie Minder geaccepteerd en niet gefilmd en op tv tentoongesteld Voor mij is het allemaal niet zo dramatisch, maar niet geaccepteerd daarom wel
Only Human
  dinsdag 16 mei 2006 @ 03:46:48 #40
84524 Morwen
I got life
pi_37868137
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 03:41 schreef cerror het volgende:
Ik behoor al dood te zijn, nou satan?
*momenteel niet bereikbaar, spreek een boodschap in na de piep.......*piep
Only Human
pi_37868139
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 03:38 schreef Morwen het volgende:

[..]

HEEL erg lang Zo denk ik dus niet, ik denk dat de dood puur lichamelijk is. Zodra je lichaam dood gaat ben je af van alle zogenaamde kwalen. Je geest blijft hetzelfde, er verandert niks. Alleen je lichaam is dood, je geest niet. Men denkt nog aan je immers
Interessante zin.
Leg die eens beter uit, alsin borduur er eens op voort.
ijs_beer fan!
  dinsdag 16 mei 2006 @ 03:52:24 #42
77699 Neurotica
Nunc aut Nunquam
pi_37868146
Ben niet zo zeer bang voor de dood.. maar sterven.. das wat anders..
Vind het trouwens (ook al ben ik bijna 30 en heb ik al tig mensen om mij heen verloren) nog altijd een (soms wat) moedeloze gedachte dat dit leven een eind heeft.
Aan de andere kant.. kan t leven wel bestaan zonder de dood?
.. life the moment
...stamp mijn Bass nog ff aan, wil je?..
  dinsdag 16 mei 2006 @ 03:59:29 #43
84524 Morwen
I got life
pi_37868154
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 03:47 schreef NanKing het volgende:

[..]

Interessante zin.
Leg die eens beter uit, alsin borduur er eens op voort.
Lijkt me niet zo moeilijk, zolang men aan je denkt besta je toch. Als ik een zus in Canada heb wonen die ik nooit zie............is die dan dood? Zij zit in mijn lijf, leden en gedachten. Voor hetzelfde geld is ze dood, zij zit bij mij. Mijn zus is toevallig dood qua lijf maar zo VOEL ik het niet. Zij is bij mij zolang k aan haar denk en wat te zeggen over het verleden.............Is het niet zo dat juist herinneringen overgaan van generatie op generatie

Anyway, de dood, daar lach ik om
Only Human
pi_37868162
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 03:59 schreef Morwen het volgende:

[..]

Lijkt me niet zo moeilijk, zolang men aan je denkt besta je toch. Als ik een zus in Canada heb wonen die ik nooit zie............is die dan dood? Zij zit in mijn lijf, leden en gedachten. Voor hetzelfde geld is ze dood, zij zit bij mij. Mijn zus is toevallig dood qua lijf maar zo VOEL ik het niet. Zij is bij mij zolang k aan haar denk en wat te zeggen over het verleden.............Is het niet zo dat juist herinneringen overgaan van generatie op generatie

Anyway, de dood, daar lach ik om
Ok, je zus is dan voor jou nog 'levend' maar in het eggie is ze er niet meer. Zij is overleden.
Als ik sterf dan ben ik er misschien nog wel voor mijn omgeving, maar ik merk het niet want ik ben dood.
Dan kan mijn geest nog een halve generatie voortleven (wat maar een paar jaar is eigenlijk) of ik zou even snel geschiedenis moeten schrijven om het wat langer te maken.
Ik bekijk de dood net zoals ik het leven bekijk. Vrij egoistisch. Ik doe alles wat ik doe om het zo draaglijk mogelijk te maken voor mijzelf. Daar hoort aardig doen tegen anderen (het hele sociale aspect dus) ook bij.
Ik hoop dat ik mijn dood ook zo aan kan pakken. En hoewel ik er enigzins naar uitkijk, ben ik er tegelijkertijd verschikkelijk bang voor.
  dinsdag 16 mei 2006 @ 04:23:47 #45
84524 Morwen
I got life
pi_37868174
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 04:11 schreef zZaZz het volgende:

[..]

Ok, je zus is dan voor jou nog 'levend' maar in het eggie is ze er niet meer. Zij is overleden.
Als ik sterf dan ben ik er misschien nog wel voor mijn omgeving, maar ik merk het niet want ik ben dood.
Dan kan mijn geest nog een halve generatie voortleven (wat maar een paar jaar is eigenlijk) of ik zou even snel geschiedenis moeten schrijven om het wat langer te maken.
Ik bekijk de dood net zoals ik het leven bekijk. Vrij egoistisch. Ik doe alles wat ik doe om het zo draaglijk mogelijk te maken voor mijzelf. Daar hoort aardig doen tegen anderen (het hele sociale aspect dus) ook bij.
Ik hoop dat ik mijn dood ook zo aan kan pakken. En hoewel ik er enigzins naar uitkijk, ben ik er tegelijkertijd verschikkelijk bang voor.
De dood laat zich niet controleren net als het leven Wees niet bang, angst verlamd en laat je niet zijn wie je werkelijk bent

Dat dacht ik dus ook altijd, ik leef mijn leven helemaal prefect..........en nog gaan er dingen fout. Het was een behoorlijke les voor mij, een harde les............

De dood is niks meer of minder dan wat je al beleefd hebt. Het is een stukje van jezelf en idd waar je vandaan kwam dat is waar je naar terug gaat imo
Only Human
  dinsdag 16 mei 2006 @ 06:05:16 #46
77699 Neurotica
Nunc aut Nunquam
pi_37868219
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 04:23 schreef Morwen het volgende:

[..]

De dood laat zich niet controleren net als het leven Wees niet bang, angst verlamd en laat je niet zijn wie je werkelijk bent

Dat dacht ik dus ook altijd, ik leef mijn leven helemaal prefect..........en nog gaan er dingen fout. Het was een behoorlijke les voor mij, een harde les............

De dood is niks meer of minder dan wat je al beleefd hebt. Het is een stukje van jezelf en idd waar je vandaan kwam dat is waar je naar terug gaat imo
allemaal waar denk dat je ook niet te veel over t leven zel fmoet nadenken. dan wordt je helemaal depri.

leef je leven,doe je ding.. mooi gezegd.. je gaat terug waar je vandaan komt
...stamp mijn Bass nog ff aan, wil je?..
  dinsdag 16 mei 2006 @ 08:51:09 #47
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_37868946
Ik ben niet bang voor de dood. Wel wat er eventueel aan vooraf gaat. Soms is sterven iets dat maanden duurt..

Hoewel ik het nog geen tijd vind om te sterven, zou ik vrede er mee kunnen hebben.
pi_37869585
Ik ben best wel bang voor de dood. Zolang je leeft besta je heel vanzelfsprekend. Ik ga slapen en word weer wakker en ga verder met mijn leven. Etmaal in, etmaal uit. Ooit zal ik voor de laatste keer wakker worden en dan? Waar ga ik dan heen? Op het moment dat ik mijn ogen sluit en mijn laatste levensadem uitblaas, wat gebeurt er dan? Wordt het voor eeuwig zwart? Word ik wederom opgenomen in de Eenheid van het Al? Kom ik terug als een zoon van een Tutsi vrouw om vervolgens een peniskoker te dragen?

Die onzekerheid vind ik zeer beangstigend en frustrerend.
pi_37870675
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 00:30 schreef Laton het volgende:
Ik ook. Dat is zo'n diepe existentiële angst. Ik leef niet voor anderen, ik leef voor mezelf en het zou een onherstelbaar verlies zijn als ik stop te bestaan. Dat bedoel ik niet patserig: het gaat om de letterlijke onherstelbaarheid van de dood. De angst voor de dood is niet zomaar een angst, het is niet alsof je bang bent voor spinnen of hoogtes, het is angst voor het Niets. Nadenken over je eigen dood maakt je oneindig nietig, je bestaan is dan maar een blipje op de flatline van de geschiedenis.
  dinsdag 16 mei 2006 @ 10:27:07 #50
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_37870848
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 10:21 schreef zodiakk het volgende:

[..]

je bestaan is dan maar een blipje op de flatline van de geschiedenis.
Maar 'je bestaan' is wel de hoofdfilm in je eigen leven; sommige dingen zijn het reduceren niet waard.
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_37871295
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 00:34 schreef Laton het volgende:

[..]

Als je er zo overtuigd van bent dan heb je ook niks te vrezen, toch?
pi_37871378
Ik ben bang voor de dood als ik aan het zonden was
pi_37871442
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 10:43 schreef Triggershot het volgende:
Ik ben bang voor de dood als ik aan het zonden was
aan het zonden ?

ik ben niet bang voor de dood, omdat er niets is aan de andere kant
ik ben enkel "bang" het leven eerder dan me lief is te moeten verlaten.

subtiel verschil.
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_37871511
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 10:45 schreef milagro het volgende:

[..]

aan het zonden ?

zondigen
pi_37871543
Ik ben van mening dat 'dood' niet bestaat.
Volgens mij heeft tot nu toe niemand de dood écht kunnen ervaren, dus hoe kan de dood dan bestaan als niemand het heeft mee gemaakt?
pi_37871781
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 10:48 schreef Nee het volgende:
Volgens mij heeft tot nu toe niemand de dood écht kunnen ervaren, dus hoe kan de dood dan bestaan als niemand het heeft mee gemaakt?
zoiets als God dus
pi_37871892
quote:
ik ben niet bang voor de dood, alleen de manier waarop het zal gebeuren.....
Ik zwaai naar dieren.
  dinsdag 16 mei 2006 @ 11:00:00 #58
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_37871934
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 10:48 schreef Nee het volgende:
De dood is een van de weinige zekerheden die er zijn.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_37872020
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 11:00 schreef Megumi het volgende:

[..]

De dood is een van de weinige zekerheden die er zijn.
er zijn maar 2 zekerheden idd, je gaat dood en de rest is niet zeker.
pi_37872151
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 11:02 schreef milagro het volgende:

[..]

er zijn maar 2 zekerheden idd, je gaat dood en de rest is niet zeker.
je vergeet belasting
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_37872544
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 11:06 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

je vergeet belasting
Belasting is goed voor de mens. Dan weet je in ieder geval zeker dat men bijdraagt aan het collectief.
pi_37872881
Ik ben niet echt bang voor de dood. Ik wíl nog niet dood, maar voor de dood op zich ben ik niet bang. Ben eerder nieuwsgierig naar de ervaring. Alleen jammer dat je het nooit kunt navertellen.
pi_37872905
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 11:28 schreef Isegrim het volgende:
Ik ben niet echt bang voor de dood. Ik wíl nog niet dood, maar voor de dood op zich ben ik niet bang. Ben eerder nieuwsgierig naar de ervaring. Alleen jammer dat je het nooit kunt navertellen.
Wellicht dat je die kans krijgt aan gene zijde?
pi_37873612
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 11:29 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Wellicht dat je die kans krijgt aan gene zijde?
Het zou kunnen, maar ik gok er niet op.
pi_37874278
Islamitische omschrijving van het sterven(proces)
quote:
Waarom dan, wanneer de ziel van (de stervende) zijn keel bereikt. En gij ziet toe op dat ogenblik zijn Wij dichter bij hem dan gij, maar gij ziet dit niet. (Al-Waqi ‘a (56): 83-85)

Als jemand sterft, komt de Engel des Doods om zijn ziel te nemen, ongeacht wie hij is. De stervende persoon ziet hem, hoort hem en spreekt met hem, maar niet met zijn ogen, ‘zijn oren of zijn tong. Hoe gaat dat dan? Dat weet ik niet precies. Alles wat ik weet is, dat als hij naar een andere wereld overgaat hij op een manier ziet, hoort en spreekt, die wij levenden niet kunnen waarnemen. Hiervan zijn vele gevallen overgeleverd:

lbn Abi’d-Doenya vertelde, dat op de dag dat ‘Oemar ibn ‘Abdoe’l-Aziz stierf, hij tegen degenen bij hem zei: "Zit bij mij." Toen zij bij hem zaten, zei hij: "Ik ben degene, die U bevolen hebt, en die U niet gehoorzaamd heeft. U verbood mij iets en ik kwam daartegen in opstand." Hij zei dit drie maal. Toen zei hij: "Maar er is geen god dan Allah." Toen hief hij zijn hoofd op en staarde. Zij zeiden: "U kijkt heel indringend Amier al-Moe’minien." Hij antwoordde: "Ik zie een verschijning die geen mens of djin is." Daarna stierf hij.

Fadala ibn Dinar zei: "Ik was tijdens het stervensuur van Mohammed ibn Wasi’ bij hem. Hij begon te praten en zei: "Welkom bij de engelen van mijn Heer! Er is geen kracht of macht behalve van Allah!" Ik rook de zoetste geur die ik ooit heb geroken." Toen werden zijn ogen glazig en hij stierf.

Waarom ga ik zo ver in het verleden, naar de tijd van de eerste moslims terug? Ik was zelf aanwezig toen iemand in onze eigen tijd stierf. Ik was bij mijn grootmoeder toen zij stierf. Het was de tijd van het ochtendgebed. Zij had pijn en snakte naar lucht, kreunde van de intense pijn, maar ondanks dat, herhaalde zij met grote vreugde: Al-lah! De dood is zoet!" en sprak elke paar minuten de shahada uit. Toen was alles voorbij. Dit is waar onze taak, de taak van degenen, die nog in leven zijn, begint.

Nadat de ziel genomen is, en als het een zuivere ziel is, dan wordt hij begroet door zijn familie die in het Hiernamaals is en die de Tuinen bewonen, zij komen de ziel juichend en met grote vreugde begroeten. Zij vragen de ziel over de toestand van degenen, die nog in deze wereld leven.

Daarna dragen de engelen de ziel van de ene hemel naar de volgende, tot hij in de aanwezigheid van Allah (Alle eer is aan Hem en moge Hij geprezen zijn!) komt. Dan keert de ziel zich om en ziet dat het lichaam gewassen en gekleed wordt en dat het begraven wordt. De ziel zegt: Neem mij voorwaarts! Neem mij voorwaarts! of Waar nemen jullie mij naar toe? ’ Maar de mensen kunnen het niet horen.

Als het lichaam in het graf is gezet, plaatst de ziel zich tussen het lichaam en het lijkkleed, op deze manier kan de ondervraging plaatsvinden.

Daarna hoort de ziel de voetstappen van de laatste mensen verdwijnen, die bij de begrafenis waren en de aarde is over hem uitgespreid. De aarde weerhoudt de engelen echter niet om hem te benaderen. Zelfs als er een steen voor hem was uitgehold en hij daarin was geplaatst en de opening met lood verzegeld was, zou dat de engelen nog niet weerhouden om hem te benaderen. De hardste stoffen kunnen de doorgang van de zielen niet tegenhouden. Zij houden zelfs de djins niet tegen. Allah - moge Hij verheerlijkt zijn! - heeft de aarde en de stenen net zo voor de engelen gemaakt, als Hij lucht voor de vogels heeft gemaakt.

Het graf dijt uit en strekt zich voor de ziel, en ook voor het lichaam uit. Het lichaam is in een graf van de kleinste afmeting en toch dijt het uit, vanwege de ziel, zover als het oog reikt.

Voor details en voor de bevestiging van wat ik heb gezegd citeer ik hier

een aantal betrouwbare hadiths van de Boodschapper van Allah (moge Allah hem zegenen en hem vrede geven). Hij zei:

"Als een gelovige op het punt staat om deze wereld te verlaten en over te gaan naar de Volgende wereld, dan dalen engelen uit de hemelen af met gezichten die stralen als de zon en zitten om hem heen in een menigte zover het oog reikt. Dan komt de Engel des Doods en zit bij zijn hoofd en zegt: "Goede ziel, kom naar buiten naar de vergeving en het genoegen van Allah! En de ziel verschijnt, zoals een druppel water uit een waterzak stroomt en de Engel pakt het vast. Als hij het gepakt heeft, ‘laten de andere engelen het geen moment in zijn hand. Zij nemen het en plaatsen het in een geparfumeerd kleed en de geuren daarvan lijken op de zoetste geur van muskus, die op aarde gevonden kan worden.

Dan dragen zij hem naar boven entelkens als zij langs een groep engelen komen, vragen die: "Wie is deze goede ziel?" en de engelen met de ziel antwoorden: ‘Die en die, de zoon van die en die," en zij gebruiken de mooiste namen waarmee de mensen hem in deze wereld hebben genoemd. Zij brengen hem naar de laagste hemel en vragen of er een poort voor hem geopend kan worden. Die wordt voor hem geopend, en de engelen van elke hemel, die dicht bij Allah staan, begeleiden hem naar de volgende hemel tot hij de hemel bereikt, waar Allah, de Grote, is. Allah, de Almachtige en Majesteitelijke zegt:

"Schrijf het boek van Mijn slaaf in ‘Illiyum in en breng hem terug naar de aarde. Ik heb hen daaruit geschapen en Ik breng hen daar weer naar toe en Ik breng hen daar weer uit voort."

Zijn ziel wordt dan weer naar zijn lichaam toegebracht en twee engelen komen naar hem toe. Zij laten hem zitten en zeggen tegen hem: "Wie is jouw Heer?"

Hij antwoordt: "Mijn Heer is Allah." Zij vragen hem: "Wat is jouw godsdienst?" Hij antwoordt: "Mijn godsdienst is islam." Zij vragen hem: "Wie is deze man, die onder u was gestuurd?’ Hij antwoordt: "De Boodschapper van Allah." Zij vragen hem: "Hoe ben je deze dingen te weten gekomen?" Hij antwoordt: "Ik las het Boek van Allah, geloofde erin en verklaarde dat het waar was."

Dan verklaart een Stem uit de hoogte: "Mijn slaaf heeft de waarheid gesproken, spreidt daarom de tapijten uit de Tuin voor hem uit en open de poort van de Tuin voor hem!" Dan komt er wat van de geur en het parfum van de Tuin bij hem, zijn graf breidt zich uit, zover het oog reikt, een man met prachtige kleding en een zoete geur komt naar hem toe en zegt:’ Verheug je in dat wat je pleziert, want dit is de dag die je beloofd is." Hij vraagt: ‘Wie ben je? Je hebt een uiterlijk, dat veel goeds voorspelt." Hij antwoordt: "Ik ben je goede daden." Dan zegt hij: "0 Heer, laat het Laatste Uur spoedig slaan, zodat ik bij mijn familie en mijn bezittingen kan zijn!"

Als een ongelovige op het punt staat om deze wereld te verlaten en naar een Volgende Wereld overgaat, komen engelen met zwarte gezichten en ruig haar en kleding uit de hemel naar beneden en zitten in grote menigte om hem heen, zover het oog reikt. Dan komt de Engel des Doods en gaat bij zijn hoofd zitten en zegt: "Slechte ziel, kom naar buiten voor de wraak en de woede van Allah!’ De ziel verdeelt zich over het hele lichaam en wordt uit het lichaam getrokken zoals een pin uit natte wol wordt getrokken. Dan neemt de engel hem over. Als hij hem te pakken heeft, laten de andere engelen het geen moment in zijn handen. Zij nemen hem en wikkelen hem in een ruigbehaard kleed waar een stank vanaf komt, zoals de ergste stank van een Iichaam in de wereld.

Dan nemen zij hem naar boven en telkens als zij voorbij een groep engelen komen, vragen dezen: ‘Wie is deze slechteziel?" en de engelen met de ziel antwoorden: "die en die, de zoon van die en die," en zij gebruiken de ergste benamingen die de mensen hem op deze wereld hebben gegeven. Dan brengen zij hem naar de laagste hemel en vragen of de poort voor hem geopend kan worden. Deze gaat niet open.

De Boodschapper van Allah (moge Allah hem zegenen en hem vrede geven), reciteerde toen:

". ..de poorten van de hemel zullen niet worden geopend. noch zullen zij in het paradijs komen. tot een kameel door het oog van de naald gaat." (Al-A ‘raf (7):40)

Dan zegt Allah, de Almachtige en Majesteitelijke: "Schrijf zijn boek in Sijdjin in, in de diepste aarde." Daarna wordt de ziel naar beneden gegooid." Daarna reciteerde de Profeet(vzmh):

"En wie iets met Allah vereenzelvicht, het is alsof hij van een hoogte valt en de vogels hem wegrukken of de wind hem wegblaast naar een afgelegen plaats." (Al-Had] (22):31)

Dan keert zijn ziel naar zijn Iichaam terug en twee engelen komen naar hem toe en zeggen tegen hem: "Wie is uw Heer?" Hij antwoordt: "Helaas, helaas, ik weet het niet!" Dan klinkt een Stem uit de hoogte en zegt: "Mijn slaaf heeft gelogen, spreidt dus de tapijten van het Vuur voor hem uit en open de poort van het Vuur voor hem! Daarna komt er een hete wind naar hem toe, zijn graf wordt zo nauw voor hem, dat zijn ribben samengeperst worden en een man met een afschuwelijk uiterlijk en kleding en een vieze lucht komt naar hem toe en zegt: Wees bedroeft over de rekening, die je in schande hebt gebracht, want dit is de dag die je beloofd werd." Hij vraagt: Wie ben jij?"

Je hebt een uiterlijk, dat kwaad voorspelt." Hij antwoordt: ‘Ik ben je slechte daden." Dan zegt hij: "0 Heer, laat het Laatste Uur niet komen!"

Allah, de Verhevene zegt in Zijn Almachtige Boek over de woorden die de twee engelen bij de ondervraging van de dode persoon in het graf gebruiken:

"Allah verstrekt degenen, die geloven in het tegenwoordige leven en het Hiernamaals met het bevestigende woord en Allah laat de onrechtvaardigen dwalen. En Allah doet wat Hij wil. (Ibrahiem (14):2 7).
pi_37874506
Best een mooi stukje tekst, maar er zitten zinssneden in over de betrouwbaarheid van bronnen die je doen denken dat de schrijver denkt bezig te zijn met het schrijven van een wetenschappelijk discours

Veder wil ik ad hoc vermelden dat ik een materialistische levensvisie heb en daarom geloof dat de dood het einde is voor een organisme en dat de ziel als onstoffelijke entiteit niet bestaat
Evolution is from the Devil
Did you know that Ted Bundy's first dog, a collie, was named Lassie, did you know that?
pi_37874876
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 12:19 schreef Neuroscience het volgende:
Best een mooi stukje tekst, maar er zitten zinssneden in over de betrouwbaarheid van bronnen die je doen denken dat de schrijver denkt bezig te zijn met het schrijven van een wetenschappelijk discours
Naar betrouwbaarheid van welke bronnen verwijs je?
pi_37874973
quote:
Voor details en voor de bevestiging van wat ik heb gezegd citeer ik hier

een aantal betrouwbare hadiths van de Boodschapper van Allah (moge Allah hem zegenen en hem vrede geven). Hij zei:
Dit bijvoorbeeld
Did you know that Ted Bundy's first dog, a collie, was named Lassie, did you know that?
pi_37875012
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 12:36 schreef Neuroscience het volgende:

[..]

Dit bijvoorbeeld
Ja, die stukje gaat over islamtische wetenschappen over leven na de dood he, dus alles wat hij neerzet is "feitelijk" voor de moslim
pi_37876928
Epicurus bedacht al 300 v. Chr. "De dood betekent niets voor ons omdat de dood niet meer is dan het weer uitgaan van de atomen waaruit we zijn samengesteld, zowel onze ziel als ons lichaam"

Zijn stelling staat nog steeds overeind.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
  dinsdag 16 mei 2006 @ 13:50:21 #71
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_37877236
Ik persoonlijk ben niet zo bang voor de DOOD maar meer voor die rat die de hele tijd achter hem aan loopt. Overigens schijnt Quoth de raaf ook niet zo'n leuk beest te zijn.

(Sorry, moest even.)

*SQUEAK*
Now I'm walking on the sunnyside of the street
  dinsdag 16 mei 2006 @ 13:58:50 #72
74548 Jo0Lz
Lick the box!
pi_37877523
Om antwoord op de vraag in de OP:

JA Ik ben er bang voor. Was ik nooit, totdat ik een gezin kreeg.
Nu moet ik er niet eens aan denken...
Yes we can! | I didn't fail, it's just postponed success.
  dinsdag 16 mei 2006 @ 14:00:38 #73
32679 PsyCha
Krieltje!
pi_37877578
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 00:28 schreef NanKing het volgende:

[..]

En als je het weet kun je de rest van je leven bang zijn voor dat moment.

Ik ben niet bang voor de dood hooguit voor de eventuele lijdensweg.
nee hoor, want ik wil alleen weten hoe. Dus niet wanneer.
  dinsdag 16 mei 2006 @ 14:01:53 #74
134281 dennispater
Leef je leven
pi_37877622
ik ben niet bang voor mijn dood, maar de dood van mijn naasten.
ik treur niet zo graag maar om je eigen dood kun je niet truren
Als de horizon breed is
En de aarde rond.
Hoe kan het dan dat de aarde bedekt is met de horizon ;)
  woensdag 17 mei 2006 @ 12:30:50 #75
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_37912033
Ik ben niet bang voor de dood. Ik geloof ook niet dat de dood een eindstation is. Eerder het einde van dit leven en het begin van een nieuw leven.
Ben alleen soms bang voor de manier waarop ik doodga. Liever in 1 klap dan langzaam en pijnlijk.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  woensdag 17 mei 2006 @ 13:17:33 #76
73940 Choices
Woordeloze lurker
pi_37913648
Men is bang voor de dood, danwel niet voor zijn eigen, dan wel zijn naasten, en ten aller tijde is hij bang voor de geestelijke dood.

Elke negativiteit die men ervaart, is terug te leiden naar een angst voor een fysieke danwel mentale dood. Immers, als de dood geen rol speelt in je leven dan;
Zou stres nooit heersen,
zou negativiteit niet bestaan,
dan zou je leven enkel een groot grapje zijn, want het is toch allemaal goed.

Zij die beweren niet angstig te zijn voor de fysieke/mentale dood, vraag ik nogmaals een keer te kijken. En wanneer je zeker bent dat je dit niet bent, .. een discussie met mij aan te gaan.

Om over de angst voor de dood heen te stappen, kan je niet anders door door alle angsten van jezelf heen gaan. De angst voor de dood is een niet opzichzelf staande angst, het is een angst dat de basis vormt voor alle andere angsten! Nu is dit een ook een filosofie forum, dus graag, geef mij jullie argumenten als je nog steeds ervan overtuigd bent de dood niet te vrezen.
pi_37914177
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 12:30 schreef Metro2005 het volgende:
Ik ben niet bang voor de dood. Ik geloof ook niet dat de dood een eindstation is. Eerder het einde van dit leven en het begin van een nieuw leven.
Ben alleen soms bang voor de manier waarop ik doodga. Liever in 1 klap dan langzaam en pijnlijk.
Ik wil eigenlijk niet in één klap dood zijn. Ik zou het graag bewust meemaken. Liever niet te veel lijden natuurlijk, maar ik zoun er toch graag 'bij zijn'...
  woensdag 17 mei 2006 @ 13:34:35 #78
147639 StupidByNature
Ompa Til Du Dør!
pi_37914204
Wie wel bang is voor de dood kan beter de straat niet meer op. Alles wat je doet kan je einde betekenen.

Iedereen zal wel enigszins diep van binnen bang zijn, maar enige nuance en wegstoppen van deze angst is zeer goed voor het psychisch gestel! Je psyche is hier trouwens zelf al heel erg goed in. Een voorbeeldje:

Ieder individu schat de kans dat hem iets gebeurt lager in dan de rest van de individuen. Iedereen krijgt kanker, maar jij niet, want jij bent uniek. Denk je...

Dit is een voorbeeld hoe het gemiddelde individu met risicoperceptie om gaat. Je moet een behoorlijke realistische visie hebben wil je dit in kunnen zien. Toch is dit erg nuttig, want als je bij elke stap na zou denken wat er zou KUNNEN gebeuren, ben je zo rijp voor het gesticht.

Ik ben niet bang voor de dood in de zin van: als ik straks onder een auto kom, dan sterf ik. Het zal zo gebeurd zijn, en ik zal er nauwelijks iets van merken. Als het gebeurt kan ik er toch niets aan doen. Kanker of iets dergelijks lijkt mij een stuk minder prettig. Ook de leeftijd speelt bij mij mee. Als ik 80 ben, kan ik terugkijken op een mooi leven waarin is de meeste persoonlijke doelen heb bereikt en het ook makkelijker accepteren.
pi_37914209
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 13:17 schreef Choices het volgende:
Men is bang voor de dood, danwel niet voor zijn eigen, dan wel zijn naasten, en ten aller tijde is hij bang voor de geestelijke dood.

Elke negativiteit die men ervaart, is terug te leiden naar een angst voor een fysieke danwel mentale dood. Immers, als de dood geen rol speelt in je leven dan;
Zou stres nooit heersen,
zou negativiteit niet bestaan,
dan zou je leven enkel een groot grapje zijn, want het is toch allemaal goed.

Zij die beweren niet angstig te zijn voor de fysieke/mentale dood, vraag ik nogmaals een keer te kijken. En wanneer je zeker bent dat je dit niet bent, .. een discussie met mij aan te gaan.

Om over de angst voor de dood heen te stappen, kan je niet anders door door alle angsten van jezelf heen gaan. De angst voor de dood is een niet opzichzelf staande angst, het is een angst dat de basis vormt voor alle andere angsten! Nu is dit een ook een filosofie forum, dus graag, geef mij jullie argumenten als je nog steeds ervan overtuigd bent de dood niet te vrezen.
Op welk punt had ik precies overtuigd moeten raken?
  woensdag 17 mei 2006 @ 13:57:42 #80
73940 Choices
Woordeloze lurker
pi_37915038
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 13:34 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Op welk punt had ik precies overtuigd moeten raken?
Nee ik vroeg om er op in te gaan. Zodat ik het dan beter kan uiteenzetten.
Elk lijden dat een mens kent, komt vanuit het feit dat we angstig zijn voor de dood. Want waarom is ongemakkelijkheid ongemakkelijk, als wij de dood zelfs al niet meer vrezen. Wanneer acceptatie van de dood volkomen vanbinnen regeerd, dan is lijden geen noodzaak meer. Schrikken zal dan nooit meer nodig zijn. Wanneer je aangereden word, zal je niet verstijven, wanneer je hoort dat je kanker hebt zal het je niet boeien, wanneer er 5 messen door je heen steken zal het je niet meer interesseren. De dood is geaccepteerd.

Discussies, ruzies, zullen niet niet meer deel uit maken van je bestaan.

En bij de mentale visie van dood, hoort alles dat negatief is. En alles dat negatief is, is terug te brengen op de dood.

Onszelf behouden, voedsel willen eten wanneer we honger hebben, drinken wanneer we dorst hebben. De emotionele gebondenheid die er aan die acties vast zitten zijn allemaal gebaseerd uit de angst voor de dood. Ons gevoel voor identiteit mag niet worden aangetast, onze vrijheid mag niet worden aangetast, ons lichaam mag niet worden aangetast. Omdat wij bang zijn dat het kapot gaat, kapot gaat is de mentale visie van dood.

Sta lang genoeg op een zeer hete steen, en je zult ervan overtuigd zijn dat je doodgaat. Ookal is de marteling enkel licht, zolang hij aanhoud veroorzaakt het een onstabiliteit in jezelf die voor de ervaring hetzelfde is als een mentale dood. Een ineenstorting van je innerlijke stabiliteit.

Edit: De reden waarom wij denken niet bang te zijn voor de dood is omdat we in onze comfort-zone verblijven. Mensen maken zich graag moediger dan dat ze zijn.

[ Bericht 4% gewijzigd door Choices op 17-05-2006 14:34:05 ]
pi_37916086
Ik ben niet echt bang voor de dood, maar ik hoop wel nog erg lang te leven. Wat me wel eng lijkt is dat wanneer ik enkele ogenblikken voor m'n dood me ervan bewust ben dat ik zal gaan sterven, dat je je bewust bent dat al het bewuste weg gaat zeg maar.
Ik geloof dat er niks is na de dood, ik zie de ziel niet als iets onstoffelijks, maar enkel en alleen als een functie in de hersenen. Het lijkt mij dan ook het meest logisch dat dit weg is als je dood bent.
  woensdag 17 mei 2006 @ 20:56:28 #82
149033 Megs
nieuwsgierig naar andere menin
pi_37929522
dag...

ik wilde alleen wat verschillen weten tussen 2 kerken.. maar hoe en op wat voor toon het nu gaat staat me niet aan. Het is bot, respectloos en aanvallerig.....
rest me niets anders te zeggen dan 'discuseer-ze' .... oja.....
en ik wil nog even kwijt dat het sommigen (waaronder mij) kwetst wanneer er gezegd wordt: God is een leugenaar áls hij bestaat ... en nog meer van dat soort uitspraken, dan denk ik alleen maar:
= vergeef ze God, want zij weten niet wat ze doen=

pmb_rug; dank je wel voor je uitleg, je hebt duidelijk meer kennis dan mij en dát zet mij weer aant nadenken. omdat ik in jouw lijn denk!!
...
pi_37929688
Verkeerd topic, meid!
  woensdag 17 mei 2006 @ 21:26:56 #84
69147 Zzyzx
Wie dit leest is gek.
pi_37930870
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 13:57 schreef Choices het volgende:

[..]

Nee ik vroeg om er op in te gaan. Zodat ik het dan beter kan uiteenzetten.
Elk lijden dat een mens kent, komt vanuit het feit dat we angstig zijn voor de dood. Want waarom is ongemakkelijkheid ongemakkelijk, als wij de dood zelfs al niet meer vrezen. Wanneer acceptatie van de dood volkomen vanbinnen regeerd, dan is lijden geen noodzaak meer. Schrikken zal dan nooit meer nodig zijn. Wanneer je aangereden word, zal je niet verstijven, wanneer je hoort dat je kanker hebt zal het je niet boeien, wanneer er 5 messen door je heen steken zal het je niet meer interesseren. De dood is geaccepteerd.

Discussies, ruzies, zullen niet niet meer deel uit maken van je bestaan.

En bij de mentale visie van dood, hoort alles dat negatief is. En alles dat negatief is, is terug te brengen op de dood.

Onszelf behouden, voedsel willen eten wanneer we honger hebben, drinken wanneer we dorst hebben. De emotionele gebondenheid die er aan die acties vast zitten zijn allemaal gebaseerd uit de angst voor de dood. Ons gevoel voor identiteit mag niet worden aangetast, onze vrijheid mag niet worden aangetast, ons lichaam mag niet worden aangetast. Omdat wij bang zijn dat het kapot gaat, kapot gaat is de mentale visie van dood.

Sta lang genoeg op een zeer hete steen, en je zult ervan overtuigd zijn dat je doodgaat. Ookal is de marteling enkel licht, zolang hij aanhoud veroorzaakt het een onstabiliteit in jezelf die voor de ervaring hetzelfde is als een mentale dood. Een ineenstorting van je innerlijke stabiliteit.

Edit: De reden waarom wij denken niet bang te zijn voor de dood is omdat we in onze comfort-zone verblijven. Mensen maken zich graag moediger dan dat ze zijn.
Zoveel wilde aannames, je stuk slaat helemaal nergens op.
  woensdag 17 mei 2006 @ 21:34:33 #85
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_37931274
Nee, ik ben niet bang voor de dood, maar ik leef er ook niet naar toe. Ik neem aan dat er na de dood niets is. Ik vind het natuurlijk niet leuk voor mijn naaste familieleden en vrienden als ik nu plotseling dood zou gaan, maar andersom zou het net zo zijn. Natuurlijk heb ik wel een soort innerlijke angst voor de dood die wij allemaal hebben, maar die is alleen maar nuttig omdat je dat een drang om te overleven geeft, wat best wel voordelig is voor het voortbestaan van de soort.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_37932794
Het is onmogelijk bang te zijn voor de dood, aangezien je niet weet wat dood gaan is. Hoe kun je nou bang zijn voor iets wat je niet kent?

Je bent bang voor een concept. Iets wat je zelf hebt bedacht.
pi_37933278
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 22:06 schreef Rhaegar het volgende:
Het is onmogelijk bang te zijn voor de dood, aangezien je niet weet wat dood gaan is. Hoe kun je nou bang zijn voor iets wat je niet kent?

Natuurlijk weet je wat dood gaan is, misschien dan niet uit eigen ervaring, maar je ziet het wel om je heen gebeuren en je weet dat het uiteindelijk iedereen zal overkomen.

Hoe kan je er nou niet bang voor zijn om jezelf als zo'n stil, bewegingsloos, levenloos, rottend lichaam voor te stellen en te weten dat dit ooit waarheid zal zijn?
  woensdag 17 mei 2006 @ 22:18:07 #88
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_37933330
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 22:17 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Hoe kan je er nou niet bang voor zijn om jezelf als zo'n stil, bewegingsloos, levenloos, rottend lichaam voor te stellen en te weten dat dit ooit waarheid zal zijn?
Omdat ik er zelf niet bij ben om dat mee te maken.
pi_37937082
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 22:06 schreef Rhaegar het volgende:

ik ben heel erg bang voor de dood! juist omdat ik niet weet wat het is!
Ik geloof niet in God en ben er van overtuigd dat er niets meer is en dat is nou juist waar ik zo bang voor ben....dat "niets".
Ons hoofd is rond, opdat ons denken van richting kan veranderen.
Meta Thronos
Værsgo
  woensdag 17 mei 2006 @ 23:38:30 #90
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_37937194
Nee, waarom? Je merkt er zelf niks van, hebt het niet eens door.

Dit:
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 00:25 schreef Zzyzx het volgende:
vind ik trouwens een van de meest narcisistische opmerkingen die ik ooit heb gelezen, echt walgelijk. Newsflash: the world does NOT revolve around you.
My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
  woensdag 17 mei 2006 @ 23:39:53 #91
125011 Bog
dat wil jij niet weten
pi_37937246
the anticipation of death is far more worse then death itself

-Steven Seagal
pi_37937614
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 23:39 schreef Bog het volgende:

-Steven Seagal
wijze woorden van een nog wijzere man
Meta Thronos
Værsgo
pi_37937633
Ik ben wel bang voor het leven, telt dat ook?
Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
pi_37937657
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 23:38 schreef Marble het volgende:

Dit:
[..]

vind ik trouwens een van de meest narcisistische opmerkingen die ik ooit heb gelezen, echt walgelijk. Newsflash: the world does NOT revolve around you.
Maar er zit wel wat in. Het is toch zo dat je naasten zullen rouwen om jouw sterven. Neem ik aan dan. Hij/zij zegt niet dat de hele wereld zal rouwen om zijn/haar sterven, maar de naasten. Sterven is voor je naasten erger dan voor jezelf.

Je reactie is wel een beetje overtrokken vind ik
pi_37937666
Ik denk van niet, maar dat is makkelijk praten. Er zijn in ieder geval ergere dingen dan dood.
pi_37937726
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 23:50 schreef WeirdMicky het volgende:
Ik ben wel bang voor het leven, telt dat ook?
Dying is easy, it's living that scares me to death
ijs_beer fan!
pi_37937756
quote:
Ik vind dit ook een overdreven reactie. De wereld draait immers wel om jezelf. De complete mens is egoïstisch ingesteld en dan ga je je daar op deze manier tegen afzetten?
  donderdag 18 mei 2006 @ 00:00:07 #98
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_37937956
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 23:54 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Ik vind dit ook een overdreven reactie. De wereld draait immers wel om jezelf. De complete mens is egoïstisch ingesteld en dan ga je je daar op deze manier tegen afzetten?
Zeg dan dat je het zelf kut vindt om dood te gaan, niet dat je het kut vindt omdat je nabestaanden dan zo diep en diep bedroefd zullen zijn. Net of hun hele wereld om jou draait en ze die klap nooit meer te boven zullen komen. Dan ben je toch wel erg zelfingenomen als je zo over de dingen denkt.
My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
pi_37938010
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 00:00 schreef Marble het volgende:

[..]

Zeg dan dat je het zelf kut vindt om dood te gaan, niet dat je het kut vindt omdat je nabestaanden dan zo diep en diep bedroefd zullen zijn. Net of hun hele wereld om jou draait en ze die klap nooit meer te boven zullen komen. Dan ben je toch wel erg zelfingenomen als je zo over de dingen denkt.
Ik ben het deels met je eens maar je reactie is enigszins overtrokken, misschien zijn er idd wel zoveel nabestaande die ontzettend veel aan hem hangen.

Als ik nu dood neer zou vallen zou ik dat ook erg vinden voor de mensen die van mij houden, en daar bedoel ik niet mee dat ze er nooit meer boven op komen.
ijs_beer fan!
pi_37938025
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 00:00 schreef Marble het volgende:

[..]

Zou dat bij jou niet het geval zijn? En is het onmogelijk om voor te stellen dat mensen zo denken? Ik denk dat veel mensen het niet erg vinden om dood te gaan, maar dat mede vanwege hun nabestaanden niet doen.
  donderdag 18 mei 2006 @ 00:04:14 #101
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_37938074
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 00:19 schreef Zzyzx het volgende:
Wij zullen allemaal sterven.
Speak for yourself, I plan to live forever!
"Success is a matter of a few simple disciplines, practiced every day."
"Failure is a few errors in judgment, repeated every day."
pi_37938111
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 00:04 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:

[..]

Speak for yourself, I plan to live forever!
Zo goed werken die creme-pjes nou ook weer niet.
  donderdag 18 mei 2006 @ 00:06:52 #103
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_37938170
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 00:05 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Zo goed werken die creme-pjes nou ook weer niet.
Nee, maar de medische wetenschap over 50 jaar wel!
  donderdag 18 mei 2006 @ 00:08:22 #104
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_37938228
Niet voor de dood, wel voor ziek zijn en er op te moeten wachten.
Verder probeer ik het natuurlijk zo lang mogelijk uit te stellen.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  donderdag 18 mei 2006 @ 00:08:23 #105
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_37938229
ja
maar misschien meer voor de manier waarop.
ik zie het niet zo zitten om een hele lange lijdensweg te moeten ondergaan, of andere pijnen te moeten lijden die zeker tot de dood zullen leiden.
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_37938271
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 00:02 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Ik denk dat veel mensen het niet erg vinden om dood te gaan, maar dat mede vanwege hun nabestaanden niet doen.
Sinds wanneer geeft de Engel des Doods je een keuze ? Dan hoeft ie voorlopig nog niet bij mij aan te kloppen.
Meta Thronos
Værsgo
pi_37938338
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 00:09 schreef merleyn het volgende:

[..]

Sinds wanneer geeft de Engel des Doods je een keuze ? Dan hoeft ie voorlopig nog niet bij mij aan te kloppen.
0900-magereheyn

Maar ik denk dat hij bedoelt met zelfmoord .
ijs_beer fan!
  donderdag 18 mei 2006 @ 00:14:10 #108
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_37938379
Ik geloof zeker wel dat er meer na de dood is, ondanks dat ik niet gelovig ben.
pi_37938418
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 00:14 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
Ik geloof zeker wel dat er meer na de dood is, ondanks dat ik niet gelovig ben.
Dan ben je toch gelovig want je geloofd ergens in.
Je hoeft niet per sé in een georganiseerde religie geloven om gelovig te zijn.
ijs_beer fan!
pi_37938435
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 00:12 schreef NanKing het volgende:

[..]

0900-magereheyn

Maar ik denk dat hij bedoelt met zelfmoord .
Dat verwacht ik ook
Maar als iemand écht zelfmoord wil plegen, denk je dan dat ie zich laat tegenhouden door het idee dat zn ouders/broertjes/zusjes, neefjes/nichtjes, vriendjes en vriendinnetjes het zo naar zouden vinden....denk et niet.
Meta Thronos
Værsgo
pi_37938442
Hmmmmz, gek genoeg ben ik er soms wel bang voor. Hoewel ik gelovig ben vind ik het soms toch best een angstig idee. Met name 'het eeuwige leven' is iets waar ik niet bij kan
"If you see someone without a smile, give them one of yours.”
pi_37938457
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 00:15 schreef NanKing het volgende:

[..]

mee eens
Meta Thronos
Værsgo
pi_37938471
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 00:16 schreef merleyn het volgende:

[..]

Dat verwacht ik ook
Maar als iemand écht zelfmoord wil plegen, denk je dan dat ie zich laat tegenhouden door het idee dat zn ouders/broertjes/zusjes, neefjes/nichtjes, vriendjes en vriendinnetjes het zo naar zouden vinden....denk et niet.
Het kan ook zijn dat iemand net op tijd tot inkeer komt .
ijs_beer fan!
  donderdag 18 mei 2006 @ 00:18:39 #114
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_37938487
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 00:15 schreef NanKing het volgende:

[..]

Ja oke das waar. Ik geloof wel ergens in, waar precies in dat weet ik niet, maar in ieder geval niet in een god zoals het in de bijbel staat. Ik hang dus zeker geen specifiek geloof aan.
pi_37938504
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 00:16 schreef merleyn het volgende:

[..]

Dat verwacht ik ook
Ze schrijven niet voor niets regelmatig afscheidsbrieven met daarin hun spijtbetuigingen voor het leed wat ze hebben aangedaan.
pi_37938508
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 00:18 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:

[..]

Ja oke das waar. Ik geloof wel ergens in, waar precies in dat weet ik niet, maar in ieder geval niet in een god zoals het in de bijbel staat. Ik hang dus zeker geen specifiek geloof aan.
Het "Ietsisme" is hot now a days
ijs_beer fan!
pi_37938562
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 00:17 schreef NanKing het volgende:

[..]

Het kan ook zijn dat iemand net op tijd tot inkeer komt .
hmmmm, ik ben niet overtuigd
Meta Thronos
Værsgo
pi_37938603
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 00:22 schreef merleyn het volgende:

[..]

hmmmm, ik ben niet overtuigd
Ik wel ik heb het van heel dichtbij mee gemaakt .
ijs_beer fan!
  donderdag 18 mei 2006 @ 00:23:55 #119
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_37938615
Qua leven na de dood vind ik dit een hele interessante site, deze man hangt geen specifiek geloof aan, maar hij probeert alle bestaande visies over het leven na de dood en alle type godsdiensten samen te voegen tot 1 geheel. Zeg maar een soort allesomvattende theorie over the afterlife.

http://www.afterlife-knowledge.com/start.html
pi_37938636
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 00:23 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
Qua leven na de dood vind ik dit een hele interessante site, deze man hangt geen specifiek geloof aan, maar hij probeert alle bestaande visies over het leven na de dood en alle type godsdiensten samen te voegen tot 1 geheel. Zeg maar een soort allesomvattende theorie over the afterlife.

http://www.afterlife-knowledge.com/start.html
Ik heb het nog niet gelezen (ga ik nu even doen) maar heet dit niet gewoon elcletisme?
Van alle geloven je eigen maken.
ijs_beer fan!
pi_37938704
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 00:19 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Ze schrijven niet voor niets regelmatig afscheidsbrieven met daarin hun spijtbetuigingen voor het leed wat ze hebben aangedaan.
Wanneer iemand (weloverwogen, met brief en al) zelfmoord pleegt is dit een puur egoistische actie. Ik vraag me af of diegene dan nog echt bezig is met de gevoelens van een ander. Als hij/zij het toch zo erg vind voor de ander, waarom dan doorzettenr? Omdat de wereld tegen hem/haar is, de situatie uitzichtsloos? Ik hen weinig begrip/sympathie voor deze mensen. Ik kan me voorstellen dat je in de put zit, maar zelfmoord gaat me veeeeeel te ver!!
Meta Thronos
Værsgo
pi_37938727
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 00:23 schreef NanKing het volgende:

[..]

Ik wel ik heb het van heel dichtbij mee gemaakt .
Nou gelukkig dan dat het goed gekomen is!
Meta Thronos
Værsgo
  donderdag 18 mei 2006 @ 00:30:34 #123
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_37938747
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 00:25 schreef NanKing het volgende:

[..]

Ik heb het nog niet gelezen (ga ik nu even doen) maar heet dit niet gewoon elcletisme?
Van alle geloven je eigen maken.
Ik denk niet dat je die site zo moet zien, ga die site maar ff checken, zijn visie over het hiernamaals vind ik echt heel interessant om te lezen. Iedereen creeert zijn eigen hiernamaals, afhankelijk van waar je tijdens het leven in geloofde. Hoe vrijer je opvattingen over het leven na de dood en het leven in z'n algemeen, hoe plezieriger het hiernamaals voor je wordt. Hoe strenger je geloof, hoe beperkter het hiernamaals voor je wordt. Hij noemt het focus-levels.
pi_37938768
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 00:27 schreef merleyn het volgende:

[..]

Wanneer iemand (weloverwogen, met brief en al) zelfmoord pleegt is dit een puur egoistische actie. Ik vraag me af of diegene dan nog echt bezig is met de gevoelens van een ander. Als hij/zij het toch zo erg vind voor de ander, waarom dan doorzettenr? Omdat de wereld tegen hem/haar is, de situatie uitzichtsloos? Ik hen weinig begrip/sympathie voor deze mensen. Ik kan me voorstellen dat je in de put zit, maar zelfmoord gaat me veeeeeel te ver!!
Het is duidelijk dat jij geen inzicht hebt in de denkpatronen van iemand die suicidaal is. Als ik jou was - als je er behoefte aan hebt om je erin te verdiepen - zou ik het boek 'Als leven pijn doet' lezen van Rene Diekstra. Daarin staat uitgebreid beschreven hoe mensen met zelfmoord denken en waarom het zo moeilijk is voor hun om uit die depressieve spiraal te stappen.

Zie het dus liever als geestelijk onvermogen dan als egoïstische daad.
pi_37938786
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 00:27 schreef merleyn het volgende:

[..]

jouw redenatie stelt dat het ten allertijde egoistisch is om voor jezelf te kiezen, ik denk niet dat het zo zwart wit is.
Soms kunnen mensen het leven echt niet aan en dat maakt die persoon niet eens een zwak persoon of iemand zonder ruggegraat.
Maar aangezien iedereen in zijn leven banden aan gaat met andere personen is het bijna onvermijdelijk om er iemand anders mee te schaden of iemand pijn te doen met jouw keuze om er uit te stappen. Het minst wat deze mensen kunnen doen is een afscheidsbrief achter laten, waar ze meestal spijt in betuigen en zeggen dat het niet de andere zijn schuld is.
ijs_beer fan!
pi_37938806
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 00:30 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:

[..]

Ik denk niet dat je die site zo moet zien, ga die site maar ff checken, zijn visie over het hiernamaals vind ik echt heel interessant om te lezen. Iedereen creeert zijn eigen hiernamaals, afhankelijk van waar je tijdens het leven in geloofde. Hoe vrijer je opvattingen over het leven na de dood en het leven in z'n algemeen, hoe plezieriger het hiernamaals voor je wordt. Hoe strenger je geloof, hoe beperkter het hiernamaals voor je wordt. Hij noemt het focus-levels.
Dat is zeker interessant!
Heb je de film what dreams may come weleens gezien? Die gaat ook van zo'n principe uit.
ijs_beer fan!
pi_37938897
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 00:31 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Het is duidelijk dat jij geen inzicht hebt in de denkpatronen van iemand die suicidaal is. Als ik jou was - als je er behoefte aan hebt om je erin te verdiepen - zou ik het boek 'Als leven pijn doet' lezen van Rene Diekstra. Daarin staat uitgebreid beschreven hoe mensen met zelfmoord denken en waarom het zo moeilijk is voor hun om uit die depressieve spiraal te stappen.

Zie het dus liever als geestelijk onvermogen dan als egoïstische daad.
ik zal me er eens in gaan verdiepen
Meta Thronos
Værsgo
  donderdag 18 mei 2006 @ 00:37:39 #128
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_37938902
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 00:33 schreef NanKing het volgende:

[..]

Dat is zeker interessant!
Heb je de film what dreams may come weleens gezien? Die gaat ook van zo'n principe uit.
Nee, niet gezien. Ik heb net ff op http://imdb.com/ gekeken en het klinkt als een erg interessante film. Het idee is idd globaal hetzelfde, je komt terecht waar je zelf in gelooft. Dus hoe vrijer je geloof, hoe leuker en vrijer het hiernamaals wordt.
pi_37939152
Neen, maar wel voor de manier waarop. Ik zou trippen als ik levend zou verbranden.
Op vrijdag 12 januari 2007 03:39 schreef Xennia het volgende:
Mayo is de dochter die ik nooit had!
pi_37940902
voor het sterfbed ben ik banger..
  donderdag 18 mei 2006 @ 09:20:11 #131
73940 Choices
Woordeloze lurker
pi_37941856
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 21:26 schreef Zzyzx het volgende:

[..]

Zoveel wilde aannames, je stuk slaat helemaal nergens op.
Dat je het niet begrijpt, betekent niet dat het nergens op slaat. Wees dan correcter en zeg dat het voor jou nergens op slaat.
pi_37945952
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 22:18 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Omdat ik er zelf niet bij ben om dat mee te maken.
Nee, dat is waar Maar doet het je dan niets om te beseffen dat je er ooit niet meer zal zijn?
pi_37945979
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 00:06 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:

[..]

Nee, maar de medische wetenschap over 50 jaar wel!
Laten we het hopen.

En laten we ook hopen dat tegen die tijd iedereen onvruchtbaar is gemaakt, anders wordt het een beetje vol hier...
pi_37949703
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 08:05 schreef Ivo1986 het volgende:
voor het sterfbed ben ik banger..
nogmaals: "the anticipation of death is far worse then death itself"

- Stefan Seagal

Ontoppic: Bang voor de dood? Nee. Zoals al eerder gezegd is het misschien ook niet het goede woord. Ik zou het wel heel vervelend vinden om binnen een afzienbare tijd dood te gaan, maar dat zie ik niet echt gebeuren. Ik denk (hoop) dat als ik 90 ben dat ik dan kan terugkijken op een mooi leven en in vrede kan gaan.

edit: dus dat als ik oud ben dat ik het dan niet meer erg zou vinden om het loodje te leggen
  donderdag 18 mei 2006 @ 17:10:07 #135
40111 TheWilliedockSaints
The Taxman Cometh
pi_37956447
quote:
Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
  donderdag 18 mei 2006 @ 17:24:43 #136
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_37956952
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 11:59 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

En laten we ook hopen dat tegen die tijd iedereen onvruchtbaar is gemaakt, anders wordt het een beetje vol hier...
Nee hoor, niet als we op de maan en op mars en op ander planeten gaan wonen.
pi_37958468
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 17:24 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:

[..]

Nee hoor, niet als we op de maan en op mars en op ander planeten gaan wonen.
Dan niet nee Ok, laten we dan hopen dat die technologie dan ook al zo ver gevorderd is
  vrijdag 19 mei 2006 @ 10:53:06 #138
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_37981843
Ben niet bang voor de dood, het hoort er nou eenmaal bij en ben ergens ook wel blij dat het een keer ophoud...best gerustellend,om nou eeuwig door te gaan zou toch wel een keer gaan vervelen...hoe goed ik het nu ook heb.

Het is niet zo dat ik op de dood zit te wachten, maar ik zou ook verder nooit onsterfelijk willen zijn ofzow.

Zou het trouwens wel behoorlijk irritant vinden als er een lange lijdensweg vooraf aan gaat....dat hoeft dan ook weer niet van mij....dan moet men dan tegen die tijd dan maar wat aan doen, zeg maar.

Lekker onderwerp wel...denk er namelijk nooit over na....hoeft ook niet want ik accepteer het toch wel als het gebeurd.

Zat me eigenlijk net te bedenken dat dit best wel een persoonlijke vraag is. geen idee waarom, maar het voelt wel zo aan...zeg maar.

[ Bericht 14% gewijzigd door Semisane op 19-05-2006 10:58:41 ]
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  vrijdag 19 mei 2006 @ 12:55:15 #139
29347 RickySway
Make your life Sway
pi_37986026
Wat is er eng aan het moment waarop je bewustzijn niet langer via het lichaam ervaart?
¡ Experience Everything !
pi_37986590
quote:
Op vrijdag 19 mei 2006 12:55 schreef RickySway het volgende:
Wat is er eng aan het moment waarop je bewustzijn niet langer via het lichaam ervaart?
De vraag is of je bewustzijn nog wel zult ervaren. En als je dat wel doet, maar je voelt je verteerd door de vlammen en weet dat dat eeuwig zal duren, dan is dat toch ook niet fijn? En als je ziel sterft met je lichaam, leuke gedachte hoor, om te weten dat mijn bewustzijn, mijn ik, op een gegeven moment *poef* weg is, vanished from the earth....

Dood gaan gebeurt doordat je lichaam iets te verduren krijgt wat het niet aan kan, of omdat het doodeenvoudig versleten is door de tand des tijds.. Dat moet wel enorm pijnlijk zijn.

Genoeg om bang voor te zijn
pi_38391432
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 10:21 schreef zodiakk het volgende:

[..]

Ik ook. Dat is zo'n diepe existentiële angst. Ik leef niet voor anderen, ik leef voor mezelf en het zou een onherstelbaar verlies zijn als ik stop te bestaan. Dat bedoel ik niet patserig: het gaat om de letterlijke onherstelbaarheid van de dood. De angst voor de dood is niet zomaar een angst, het is niet alsof je bang bent voor spinnen of hoogtes, het is angst voor het Niets. Nadenken over je eigen dood maakt je oneindig nietig, je bestaan is dan maar een blipje op de flatline van de geschiedenis.
Er is niets vreselijker dan de nietigheid van je eigen bestaan te contempleren, om voorbij de grenzen van je 'zijn' te denken. De angst voor je eigen einde is volstrekt onbepaald en daarin verschilt hij fundamenteel van vrees voor spinnen of verlies van een geliefde. Maar ik troost me aan Heideggers gedachte dat je juist in de momenten waarop je je dood onder ogen komt, je zelf vindt. In mijn doodsangst vind ik mijn vrijheid. Die gedachte geeft een mens moed.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_38391601
God, laat me niet in mijn slaap sterven. Ik wil mijn einde graag bewust meemaken en wat memorabele laatste woorden uitstamelen.
pi_38391776
quote:
Op dinsdag 30 mei 2006 22:52 schreef Claudia_x het volgende:
God, laat me niet in mijn slaap sterven. Ik wil mijn einde graag bewust meemaken en wat memorabele laatste woorden uitstamelen.
"Ik ben geil."

?
pi_38392001
Ik weet het nog niet, ik laat het van het moment afhangen, net als Chris Zegers met Bono.
pi_38392054
quote:
Op dinsdag 30 mei 2006 22:59 schreef Claudia_x het volgende:
Ik weet het nog niet, ik laat het van het moment afhangen, net als Chris Zegers met Bono.
Maar het zouden mogelijkerwijs je laatste woorden kunnen zijn? En zou je die laatste woorden dan ook eventueel kunnen uitspreken op het moment dat je op mij geklommen bent met je naakte lichaam?
pi_38392230
quote:
Op dinsdag 30 mei 2006 23:00 schreef FuifDuif het volgende:

Maar het zouden mogelijkerwijs je laatste woorden kunnen zijn? En zou je die laatste woorden dan ook eventueel kunnen uitspreken op het moment dat je op mij geklommen bent met je naakte lichaam?
Dat zou eventueel kunnen, maar erg memorabel zouden die woorden niet zijn.

Ach, herinnerd worden, wat een nietig verlangen is dat toch.
pi_38392242
Doodgaan zelf lijkt me eigenlijk niet erg, omdat je alles erna toch niet meer zal merken. Het lijkt me alleen zonde dat je het einde van je eigen leven meemaakt, en heel helder inziet dat de wereld ook zonder jou gewoon verder draait en dat heel de aardkloot een nutteloze boel is.
We'll keep on whispering our mantras.
pi_38392295
quote:
Op dinsdag 30 mei 2006 23:03 schreef NiteSpeed het volgende:
Doodgaan zelf lijkt me eigenlijk niet erg, omdat je alles erna toch niet meer zal merken. Het lijkt me alleen zonde dat je het einde van je eigen leven meemaakt, en heel helder inziet dat de wereld ook zonder jou gewoon verder draait en dat heel de aardkloot een nutteloze boel is.
Maar de wereld stopt en er zal niets meer zijn, juist díe gedachte is zo beangstigend.
pi_38392312
Oh ja, en als ik doodga aan een ziekte, dan zie ik het als mijn plicht en heroïsche taak om op een zo bijzonder mogelijke en explosieve manier zelfmoord te plegen. Compleet fail-save, inclusief mooie quotes en zoveel mogelijk gore. Collateral Damage probeer ik natuurlijk te vermijden.
pi_38392355
quote:
Op dinsdag 30 mei 2006 23:04 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Maar de wereld stopt en er zal niets meer zijn, juist díe gedachte is zo beangstigend.
Je merkt niet dat er niets meer zal zijn, omdat er juist niets meer is. Daar is niets engs aan, denk ik zo. Ik geloof totaal niet in een ziel die verdergaat, je hersenen zijn in principe je ziel.
pi_38392376
Dat vind ik nou net zoiets als je geliefde ten huwelijk vragen in een rtl-programma.
pi_38392578
quote:
Op dinsdag 30 mei 2006 23:05 schreef NiteSpeed het volgende:

[..]

Je merkt niet dat er niets meer zal zijn, omdat er juist niets meer is. Daar is niets engs aan, denk ik zo. Ik geloof totaal niet in een ziel die verdergaat, je hersenen zijn in principe je ziel.
Dat lijkt mij niet.
pi_38392651
quote:

[..]

Yep, afgelopen en alles was (is) zinloos.
underground forever baby
  dinsdag 30 mei 2006 @ 23:12:07 #154
116091 Heatseeker
ATTAMOTTAMOTTA
pi_38392742
Nee.
Beter 1 vogel in de hand, dan geen hand.
pi_38392746
quote:

Je merkt niet dat er niets meer zal zijn, omdat er juist niets meer is.
Precies, je merkt niet meer, nooit meer. Aan elke gedachte die je hebt lig jijzelf ten grondslag. Wat betekent het om geen 'ik' meer te hebben?

Vind je die laatste vraag werkelijk niet beangstigend? Ik kan me niets vreselijkers bedenken dan mezelf te verliezen. En voor dat laatste hoeft de dood niet eens vereist te zijn.
pi_38392860
quote:
Op dinsdag 30 mei 2006 23:12 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Precies, je merkt niet meer, nooit meer. Aan elke gedachte die je hebt lig jijzelf ten grondslag. Wat betekent het om geen 'ik' meer te hebben?

Vind je die laatste vraag werkelijk niet beangstigend? Ik kan me niets vreselijkers bedenken dan mezelf te verliezen. En voor dat laatste hoeft de dood niet eens vereist te zijn.
alleen het moment van de dood is dus beangstigend. daarna ben je weg en maakt het dus niet meer uit.
underground forever baby
pi_38392948
quote:
Op dinsdag 30 mei 2006 23:14 schreef Laton het volgende:

alleen het moment van de dood is dus beangstigend. daarna ben je weg en maakt het dus niet meer uit.
Ik doel niet op een bepaalde angst, op angst voor iets wat je meemaakt. Het gaat om angst voor het nooit meer mee zullen maken.
pi_38392977
Ik vind het helemaal niet zo erg om ooit verlost te geraken van mijn lijden. Als ik daarvoor ook mijn 'ik' moet opgeven, dan zij het zo.
pi_38392985
quote:
Op dinsdag 30 mei 2006 23:15 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik doel niet op een bepaalde angst, op angst voor iets wat je meemaakt. Het gaat om angst voor het nooit meer mee zullen maken.
Ja daarom ben ik er ook niet zo happig, dat eindigen van het bestaan.
underground forever baby
pi_38392997
quote:
Op dinsdag 30 mei 2006 23:16 schreef FuifDuif het volgende:
Ik vind het helemaal niet zo erg om ooit verlost te geraken van mijn lijden. Als ik daarvoor ook mijn 'ik' moet opgeven, dan zij het zo.
ga nou maar eerst eens naar de hoeren.
underground forever baby
pi_38393019
quote:
Op dinsdag 30 mei 2006 23:17 schreef Laton het volgende:

[..]

.
pi_38393072
quote:
Op dinsdag 30 mei 2006 23:16 schreef FuifDuif het volgende:
Misschien moet je je 'ik' daar juist voor vinden.
pi_38393107
quote:
Op dinsdag 30 mei 2006 23:17 schreef Laton het volgende:

Ja joh, jaag hem fijn de vervallenheid in.
pi_38393177
Begrepen worden, ook zo'n nietig verlangen.
pi_38393201
quote:
Op dinsdag 30 mei 2006 23:19 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ja joh, jaag hem fijn de vervallenheid in.
fuifje snapt em wel
underground forever baby
pi_38393222
quote:
Op dinsdag 30 mei 2006 23:18 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Misschien moet je je 'ik' daar juist voor vinden.
Hoe doet een mens dat?
pi_38393281
Misschien tegen de tijd dat ik 70 en verbitterd ben dat ik er anders over denk en niet kan wachten tot ik eens een keertje de pijp uit ga.
pi_38395567
Tja als je dood gaat ben je weg, net of je flauw valt en nooit meer bij komt.. Ik geloof niet in een ziel, geesten, reincarnatie, lading maagden, hemel of hel...

Wat is er dan om bang voor te zijn? als je dood bent, ben je dood! geen zorgen meer, geen pijn, geen gevoelens maar helaas ook geen liefde, sex drugs en rock n roll dus ik blijf voorlopig ff

Mensen die van je houden en om je geven zullen er veel meer last van hebben!

Geloof is ideaal om angst voor de dood te onderdrukken met het idee dat als je goed bent, komt het wel goed als je dood bent en mocht er echt een god zijn kan hij het onmogelijk kwalijk nemen aangezien en meerdere geloven zijn en misschien een hoop die je alleen in de rimboe terug vind, ik zeg gewoon; WTF dude! wie moest ik nou geloven?

Enigste waar ik bang voor ben is dat ik in een rolstoel beland of zonder armen of benen verder moet leven

Het leven eindigt waar het begint!

[ Bericht 27% gewijzigd door mForce op 31-05-2006 01:01:48 ]
This is what you are, this is what you get...
pi_38395843
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 12:12 schreef Triggershot het volgende:
Islamitische omschrijving van het sterven(proces)
[..]
Ok dat staat geschreven, wat is je eigen mening? wat vind je er zelf van? heb je een eigen beeld van leven en dood? of laat jij je volledig leiden door het boek?
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 23:39 schreef Bog het volgende:

-Steven Seagal
Steven Seagal
quote:

Dit:
[..]

Hij heeft wel gelijk! mensen die van je houden blijven levend achter met pijn en verdriet! zelf zal je er niet veel van merken...
pi_38396744
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 00:27 schreef mForce het volgende:
Enigste waar ik bang voor ben is dat ik in een rolstoel beland of zonder armen of benen verder moet leven
Tijd om van het dak van een flat te racen met je stoel.
  woensdag 31 mei 2006 @ 01:32:23 #171
117804 Miriampje
Little gurlie
pi_38396754
I am not scared of dying, I just don't want to
pi_38396792
alles om ons heen bestaat
en we achten dat en onszelf zo onwaardig dat we denken dat de dood
ook werkelijk dood is
ik kan dat niet geloven nml
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_38396817
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 01:31 schreef NiteSpeed het volgende:

[..]

Tijd om van het dak van een flat te racen met je stoel.
Grappig dat je over flats begint ik heb hoogtevrees en toch zoek ik het vaak op, het gekste is dat ik steeds de neiging heb er af te springen maar het niet doe omdat het toch wel hard aan komt (denk ik)
  woensdag 31 mei 2006 @ 11:02:59 #174
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_38402146
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 11:58 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Nee, dat is waar Maar doet het je dan niets om te beseffen dat je er ooit niet meer zal zijn?
Nee.
pi_38402513
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 11:02 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Nee.
Nou ja, dat kan ook natuurlijk
  woensdag 31 mei 2006 @ 11:13:31 #176
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_38402535
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 11:12 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Nou ja, dat kan ook natuurlijk
Ik zie geen reden om daar bang voor te zijn. Jij wel?
pi_38403026
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 11:13 schreef Fir3fly het volgende:

Misschien ben je een beperkt denker.
  woensdag 31 mei 2006 @ 11:30:45 #178
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_38403080
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 11:29 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Misschien ben je een beperkt denker.
Hehe, ik heb er juist wel over nagedacht. Daarom ben ik er niet bang voor
pi_38403201
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 11:30 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Hehe, ik heb er juist wel over nagedacht. Daarom ben ik er niet bang voor
Daar sluit ik me bij aan
pi_38403281
Ik geloof er weinig van, dat je de uiterste onmogelijkheid van je bestaan onder ogen bent gekomen en geconcludeerd hebt dat zij je niet veel doet.
  woensdag 31 mei 2006 @ 11:39:00 #181
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_38403338
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 11:37 schreef Claudia_x het volgende:
Ik geloof er weinig van, dat je de uiterste onmogelijkheid van je bestaan onder ogen bent gekomen en geconcludeerd hebt dat zij je niet veel doet.
Wat moet ik er anders van denken? Het lijkt me vreselijk om er niet meer te zijn? Dat kun je niet vreselijk vinden, want je bent er niet.
pi_38403493
Dat kun je vreselijk vinden zolang je het denkt.
pi_38403741
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 11:13 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ja dus.

En ik heb er ook over nagedacht
pi_38405662
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 11:37 schreef Claudia_x het volgende:
Je hebt het over een persoonlijke mening en visie! dat jij bang bent voor de dood (als dat zo is) betekend niet dat iedereen dat is!

Is het zo moeilijk te accepteren dat sommige mensen een andere visie hebben??
quote:
Wat moet ik er anders van denken? Het lijkt me vreselijk om er niet meer te zijn? Dat kun je niet vreselijk vinden, want je bent er niet.
pi_38405710
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 12:37 schreef mForce het volgende:

Is het zo moeilijk te accepteren dat sommige mensen een andere visie hebben??
Ja.
pi_38405768
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 12:39 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ja.
Are you yanking my crank?
pi_38405846
Nee, ben er niet bang voor, echter wil ik geen pijnlijke dood of een dood die te vroeg komt.
pi_38405867
Laat het pijn doen, laat het zo lang mogelijk pijn doen, want zolang ben ík er nog.
  woensdag 31 mei 2006 @ 12:47:15 #189
124377 pmb_rug
salvation received
pi_38406004
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 00:19 schreef Zzyzx het volgende:
Voor mijzelf is het zo dat ik de dood wel vrees, maar ik er uiteindelijk vrede mee zal hebben. Voorlopig heb ik doelen te verwezenlijken
ik kan me voorstellen dat je de dood vreest als je wordt gedefinieerd door de doelen die je hebt bereikt. je zal morgen maar sterven, dat is mooi zuur.

ik zie mijzelf als een humanBEING en niet als een humanDOING. ik BEN...
mijn identiteit ligt in Hem. vandaag, morgen...wanneer ik sterf.
tot die tijd heb ik als rentmeester verantwoordelijkheden in de schepping die ik moet nemen. die taak neem ik in vreugde op me!
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
pi_38406037
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 12:43 schreef Claudia_x het volgende:
Laat het pijn doen, laat het zo lang mogelijk pijn doen, want zolang ben ík er nog.
meen je dit nu echt?

als je weet dat het sowieso einde oefening is?

ik ben ooit eens erg ziek geweest, met veel veel pijn, het was toen niet duidelijk wat ik mankeerde nog, maar ik weet wel dat ik toen dacht "laat me maar slapen en niet meer wakker worden, dit houd ik niet meer vol" , ik was zo ziek en de pijn ondragelijk, niets kon me nog schelen en als doodgaan de enige manier was om het te stoppen, dan maar dood.
pi_38406418
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 12:48 schreef milagro het volgende:

meen je dit nu echt?

als je weet dat het sowieso einde oefening is?
Uiteindelijk overwint natuurlijk het niet meer willen lijden. Ik heb geen hoge pijngrens, ik zal snel toegeven. Maar het blijft een vlucht.

Ik wilde ermee aangeven dat je ook op een ander niveau angst kunt hebben, een angst die - ik heb het vaker gezegd - zo onbepaald is dat hij ondraaglijk wordt. Liever pijn dan de dood, liever iets dan niets. Maar dat zijn intellectuele overwegingen.
  woensdag 31 mei 2006 @ 13:05:00 #192
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_38406574
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 12:59 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Uiteindelijk overwint natuurlijk het niet meer willen lijden. Ik heb geen hoge pijngrens, ik zal snel toegeven. Maar het blijft een vlucht.

Ik wilde ermee aangeven dat je ook op een ander niveau angst kunt hebben, een angst die - ik heb het vaker gezegd - zo onbepaald is dat hij ondraaglijk wordt. Liever pijn dan de dood, liever iets dan niets. Maar dat zijn intellectuele overwegingen.
Hoewel je gelijk hebt, maak je het jezelf lastig. Al die mensen die zo mystisch bezig zijn, religie en aanverwanten, die hebben het een stuk makkelijker. Die blokkeren gewoon die gedachten en klaar. Uiteindelijk zijn we slechts een projectie op een stel atomen die bij elkaar worden gehouden. De enige echte levensbeschouwelijke vraag is wat we ermee doen.
Zyggie.
pi_38407416
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 13:05 schreef Zyggie het volgende:

Hoewel je gelijk hebt, maak je het jezelf lastig.
Jep, en dat doe ik graag.
quote:
Uiteindelijk zijn we slechts een projectie op een stel atomen die bij elkaar worden gehouden.
Ik krijg het niet voor elkaar zo over mezelf te denken.

Je laatste opmerking is zéér waar.
  woensdag 31 mei 2006 @ 14:36:19 #194
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_38409836
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 13:30 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik krijg het niet voor elkaar zo over mezelf te denken.
De uitspraak gaat inderdaad ver en is te reductionistisch.
Zyggie.
pi_38435804
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 08:51 schreef Alicey het volgende:
Ik ben niet bang voor de dood. Wel wat er eventueel aan vooraf gaat. Soms is sterven iets dat maanden duurt..

Hoewel ik het nog geen tijd vind om te sterven, zou ik vrede er mee kunnen hebben.
Ik snap dit niet. Waarom bang voor de pijn? De enige reden voor angst is de angst voor het onbekende, de angst voor het verliezen van controle. Dát is wat beangstigend is aan de dood, en het is dat wat al die types die stoer brullen dat ze niet bang zich naar mijn idee niet realiseren.
  donderdag 1 juni 2006 @ 14:15:49 #196
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_38435929
quote:
Op donderdag 1 juni 2006 14:12 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Ik snap dit niet. Waarom bang voor de pijn?
Ik ben niet bang voor lichamelijke pijn, maar het lijkt mij bijvoorbeeld niets om de laatste maanden of jaren van mijn leven te leven op een manier dat ik zelfs niet eens iemand kan vragen om er een einde aan te maken.
  donderdag 1 juni 2006 @ 14:17:39 #197
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_38435982
quote:
Op donderdag 1 juni 2006 14:12 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Ik snap dit niet. Waarom bang voor de pijn? De enige reden voor angst is de angst voor het onbekende, de angst voor het verliezen van controle. Dát is wat beangstigend is aan de dood, en het is dat wat al die types die stoer brullen dat ze niet bang zich naar mijn idee niet realiseren.
Natuurlijk is er een angst om dood te gaan, dat is biologisch ingebouwd. Gelukkig maar, anders zou onze soort nooit zo ver gekomen zijn. Maar ik ben echt niet bewust bang voor de dood. Op dit moment niet. Onbewust wel. Maar daar merk ik dus niks van.
pi_38436136
quote:
Op donderdag 1 juni 2006 14:15 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ik ben niet bang voor lichamelijke pijn, maar het lijkt mij bijvoorbeeld niets om de laatste maanden of jaren van mijn leven te leven op een manier dat ik zelfs niet eens iemand kan vragen om er een einde aan te maken.
Dat lijkt mij ook niks; maar het realiseren dat je er niet meer zult zijn is het fundamenteelste en beangstigendste inzicht wat je kan krijgen.
  donderdag 1 juni 2006 @ 14:23:50 #199
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_38436162
quote:
Op donderdag 1 juni 2006 14:23 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]
maar het realiseren dat je er niet meer zult zijn is het fundamenteelste en beangstigendste inzicht wat je kan krijgen.
In het begin misschien, maar als je er over nadenkt valt het wel mee.
pi_38436193
quote:
Op donderdag 1 juni 2006 14:17 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Natuurlijk is er een angst om dood te gaan, dat is biologisch ingebouwd. Gelukkig maar, anders zou onze soort nooit zo ver gekomen zijn.
Daar heb je helemaal gelijk in, het is onze bouw die maakt dat we bang zijn.
quote:
Maar ik ben echt niet bewust bang voor de dood.
Dat komt omdat je er niet over nadenkt, niet op het diepere niveau althans. De ervaring zeg maar.
quote:
Op dit moment niet. Onbewust wel. Maar daar merk ik dus niks van.
Ontkenning. Heel nuttig, zonder dat zou niemand functioneren.
pi_38436259
quote:
Op donderdag 1 juni 2006 14:23 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

In het begin misschien, maar als je er over nadenkt valt het wel mee.
Het niet zijn is het probleem niet, het realiseren is het probleem.
  donderdag 1 juni 2006 @ 14:26:59 #202
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_38436274
quote:
Op donderdag 1 juni 2006 14:24 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Ontkenning. Heel nuttig, zonder dat zou niemand functioneren.
Ik ontken niets. Ik zeg juist dat op dit moment ik geen angst ken voor de dood op zich. In een levensbedreigende situatie zal ik er alles aan doen om in leven te blijven, dat weet ik wel zeker. En ik weet ook zeker dat ik dan ongelovelijk veel angst zal hebben om dood te gaan.
pi_38436399
quote:
Op donderdag 1 juni 2006 14:26 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ik ontken niets. Ik zeg juist dat op dit moment ik geen angst ken voor de dood op zich. In een levensbedreigende situatie zal ik er alles aan doen om in leven te blijven, dat weet ik wel zeker. En ik weet ook zeker dat ik dan ongelovelijk veel angst zal hebben om dood te gaan.
Maar zie je niet dat je nu juist niet bang bent omdat je niet gelooft dat je dood kan gaan; rationeel gezien misschien wel, maar je gelooft het niet echt. Op het moment dat je in een levensbedreigende situatie komt geloof je het wél.
  donderdag 1 juni 2006 @ 14:30:35 #204
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_38436430
quote:
Op donderdag 1 juni 2006 14:23 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Dat lijkt mij ook niks; maar het realiseren dat je er niet meer zult zijn is het fundamenteelste en beangstigendste inzicht wat je kan krijgen.
Ik weet niet of dat zo is. Het kan ook zijn dat ik het niet zo ervaar omdat het (hopelijk) nog erg ver weg is..
  donderdag 1 juni 2006 @ 14:31:07 #205
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_38436450
quote:
Op donderdag 1 juni 2006 14:29 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Maar zie je niet dat je nu juist niet bang bent omdat je niet gelooft dat je dood kan gaan; rationeel gezien misschien wel, maar je gelooft het niet echt. Op het moment dat je in een levensbedreigende situatie komt geloof je het wél.
Nee, ik geloof niet dat de kans dat ik nu dood ga erg groot is. Dus voel ik wat dat betreft geen angst. Wat is nou je punt?
pi_38436474
Overigens is de beste manier om aan je einde te komen, een atoombom op je hoofd. Dat gaat zo snel, zo onverwacht en zo vernietigend dat je je niets zult realiseren. Eigenlijk was de atoombom op Hiroshima dus heel humaan.
pi_38436481
is hoogtevrees, en engtevrees niet een vorm van letterlijke doodsangst?

zo ja, dan ben ik dus wel bang voor de dood
  donderdag 1 juni 2006 @ 14:32:37 #208
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_38436509
quote:
Op donderdag 1 juni 2006 14:31 schreef Diederik_Duck het volgende:
Overigens is de beste manier om aan je einde te komen, een atoombom op je hoofd. Dat gaat zo snel, zo onverwacht en zo vernietigend dat je je niets zult realiseren. Eigenlijk was de atoombom op Hiroshima dus heel humaan.
Voor degenen die direct er aan stierven wel.
pi_38436535
quote:
Op donderdag 1 juni 2006 14:31 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Nee, ik geloof niet dat de kans dat ik nu dood ga erg groot is. Dus voel ik wat dat betreft geen angst. Wat is nou je punt?
Wat ik bedoel is dat al die mensen die niet bang zijn, het in wezen wel zijn, maar het niet in letterlijke zin zijn omdat ze het zich niet kunnen voorstellen.
  donderdag 1 juni 2006 @ 14:33:35 #210
53851 BoNi
Politiek correct en tolerant
pi_38436545
Ik ben niet zozeer bewust bang voor mijn eigen dood, wel voor de dood van mensen om wie ik geef en het verdriet dat mijn dood zou achterlaten bij de mensen die om mij geven.
"Hier ligt mijn hart, mijn vreugde, mijn verdriet......"
Schitterend!
  donderdag 1 juni 2006 @ 14:35:39 #211
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_38436615
quote:
Op donderdag 1 juni 2006 14:33 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Wat ik bedoel is dat al die mensen die niet bang zijn, het in wezen wel zijn, maar het niet in letterlijke zin zijn omdat ze het zich niet kunnen voorstellen.
Ik kan het me wel voorstellen, ik heb weleens doodsangsten uitgestaan. Wat een vooroordelen weer
pi_38436663
quote:
Op donderdag 1 juni 2006 14:35 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ik kan het me wel voorstellen, ik heb weleens doodsangsten uitgestaan. Wat een vooroordelen weer
Maar dan ben je dus wél bang.
  donderdag 1 juni 2006 @ 14:38:48 #213
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_38436737
quote:
Op donderdag 1 juni 2006 14:36 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Maar dan ben je dus wél bang.
Ja, op dat moment wel geweest ja. Maar nú niet, en daar gaat het om. Ik denk ook dat als ik ooit erg ziek ben en mijn einde voel naderen, ik er ook absoluut niet bang van zal worden.
  donderdag 1 juni 2006 @ 14:40:33 #214
53851 BoNi
Politiek correct en tolerant
pi_38436801
quote:
Op donderdag 1 juni 2006 14:38 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ja, op dat moment wel geweest ja. Maar nú niet, en daar gaat het om. Ik denk ook dat als ik ooit erg ziek ben en mijn einde voel naderen, ik er ook absoluut niet bang van zal worden.
Waar was je op dat moment wel bang voor dan?
En waarom denk je dat je nu in een identieke situatie niet meer bang zult zijn?
"Hier ligt mijn hart, mijn vreugde, mijn verdriet......"
Schitterend!
pi_38436849
quote:
Op donderdag 1 juni 2006 14:38 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

We redeneren op verschillende niveaus. Ik geloof je zo dat je nu niet bang bent, echter zijn er van die stoere types die roepen ik ben niet bang, waarmee ze bedoelen dat ze nooit bang zullen zijn. Wat ik betwist. Het is niet voor niets dat échte helden in de literatuur de mensen zijn die zich zonder angst opofferen, de dood lachend in het gezicht kijken. Dat is omdat de meeste mensen diep in hun hart weten dat zij dat niet zullen kunnen.
  donderdag 1 juni 2006 @ 14:48:22 #216
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_38437105
quote:
Op donderdag 1 juni 2006 14:42 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

We redeneren op verschillende niveaus. Ik geloof je zo dat je nu niet bang bent, echter zijn er van die stoere types die roepen ik ben niet bang, waarmee ze bedoelen dat ze nooit bang zullen zijn. Wat ik betwist. Het is niet voor niets dat échte helden in de literatuur de mensen zijn die zich zonder angst opofferen, de dood lachend in het gezicht kijken. Dat is omdat de meeste mensen diep in hun hart weten dat zij dat niet zullen kunnen.
Hoe het daadwerkelijk zal zijn kunnen we hoe dan ook alleen naar gissen, omdat het behoorlijk het voorstellingsvermogen te boven gaat. Ik zie vooralsnog echter geen reden waarom ik bang zou moeten zijn voor de dood of bang zou zijn als het moment daar is.
pi_38437306
Het lijkt mij hoe dan ook een ware verlossing te zijn.
pi_38437422
quote:
Op donderdag 1 juni 2006 14:52 schreef FuifDuif het volgende:
Het lijkt mij hoe dan ook een ware verlossing te zijn.
Aju
pi_38442583
Nee, helemaal niet. Waarom zou je bang moeten zijn voor de dood?
  donderdag 1 juni 2006 @ 17:26:26 #220
45379 Phooka
not applicable
pi_38443379
Goeie vraag. Ik maak me er niet op elk moment van de dag druk om, nee. Aan de andere kant zorg ik er wel weer voor dat ik me niet in zwaar levensbedreigende situaties plaats.
Here we are, Cronenberg Morty! A reality where everyone in the world got genetically Cronenberged. We'll fit right in, Cronenberg Morty. It'll be like we never even left Cronenberg World.
  vrijdag 2 juni 2006 @ 14:52:30 #221
150345 Reemster
De broer van Sinterklaas.
pi_38475582
Nee, iedereen leeft om weer dood te gaan
Sinterhenk!
  zaterdag 3 juni 2006 @ 12:03:29 #222
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_38500036
Ik ben niet bang om dood te gaan.

Ik weet ook dat ik niet dood ga voordat ik hier klaar ben helemaal. Heb dus sterk het idee dat ik zolang blijf leven totdat ik al mijn zaken op orde heb hier. Ik ben dus niet bang om vroegtijdig te sterven aan ziektes. Ik geloof dus in een leven dat afgerond gaat worden hier voor mij.

Wat daarna gebeurt weet ik niet. Ik ga vaak uit van een eeuwig leven. Voor mij klinkt het eeuwige leven gewoon logisch. Omdat ik denk dat ik zelf het eeuwige leven in leven kan roepen ook.

En zelfs al ga ik hier dood even, dan ben ik binnen no-time weer geboren elders. De dood is slechts een klein moment, misschien is dood een fractie. Dat de dood zo klein is, dat je de dood kunt negeren als het ware.

Ik ga in principe uit van leven. Ik leef ook niet richting de dood, ik leef richting het leven. Ik negeer de dood van alle kanten, in ieder geval zit de dood niet in mijn denken en voelen. Een beetje heb ik de dood buiten spel gezet.

Ik hou me dus ook zelden bezig met de dood. Hoewel bezig zijn met de dood af en toe ook verhelderend kan werken.

Ik wil dus in de toekomst zeker alles weten over de dood, maar dat komt later naar voren. Bezig zijn met de dood, en zo de dood in kaart gaan brengen helemaal. De dood ontleden en achterhalen wat er gebeurt na dit leven of wat er gebeurde voor dit leven. Het hele karakter van de dood te weten komen. En dat is mogelijk als je ermee bezig gaat zijn. Een beetje bezig zijn ermee, en je brengt zo alles helemaal in kaart
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
  zaterdag 3 juni 2006 @ 14:58:22 #223
69147 Zzyzx
Wie dit leest is gek.
pi_38503879
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 12:03 schreef Dromenvanger het volgende:
Ik ben niet bang om dood te gaan.

Ik weet ook dat ik niet dood ga voordat ik hier klaar ben helemaal. Heb dus sterk het idee dat ik zolang blijf leven totdat ik al mijn zaken op orde heb hier. Ik ben dus niet bang om vroegtijdig te sterven aan ziektes. Ik geloof dus in een leven dat afgerond gaat worden hier voor mij.

Wat daarna gebeurt weet ik niet. Ik ga vaak uit van een eeuwig leven. Voor mij klinkt het eeuwige leven gewoon logisch. Omdat ik denk dat ik zelf het eeuwige leven in leven kan roepen ook.
Waarom zou jouw leven 'afgerond' worden? Neem een 9-11, was het leven van al die doden op dat moment afgerond? De desperate telefoontjes laten zien dat deze mensen hun leven als allesbehalve 'af' beschouwden. Waarom zou jou wel het genoegen gegund worden?

Waarom ga je uit van een eeuwig leven? Het klinkt namelijk niet logisch. Wij hebben een begin, dan is het logisch dat wij ook een eind hebben. En als je het eeuwige leven in leven kan roepen dan stel ik voor dat je je geheimen deelt met de rest van de wereld.
pi_38503976
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 14:58 schreef Zzyzx het volgende:

[..]

Waarom zou jouw leven 'afgerond' worden? Neem een 9-11, was het leven van al die doden op dat moment afgerond? De desperate telefoontjes laten zien dat deze mensen hun leven als allesbehalve 'af' beschouwden. Waarom zou jou wel het genoegen gegund worden?

Waarom ga je uit van een eeuwig leven? Het klinkt namelijk niet logisch. Wij hebben een begin, dan is het logisch dat wij ook een eind hebben. En als je het eeuwige leven in leven kan roepen dan stel ik voor dat je je geheimen deelt met de rest van de wereld.
De bewijsvoering die daarvoor aangedragen zou worden, zou uiteraard nooit worden geaccepteerd door de rest van de wereld. Dat komt door het overmatige materialistische denken dat het spirituele denken (het hogere denken) in de weg zit. Bovendien wordt er ook te veel waarde gehecht aan dit tijdelijke aardse leven, waardoor we overdreven gaat lopen huilen over iets als 9-11.
pi_38503990
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 12:03 schreef Dromenvanger het volgende:
verhaal
Ik krijg altijd de neiging bij dit soort reacties om je op te zoeken en neer te steken.. gewoon puur om je verhaal te ontkrachten..en de uitdrukking op je gezicht natuurlijk
underground forever baby
  zaterdag 3 juni 2006 @ 15:35:04 #226
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_38504626
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 15:03 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

het spirituele denken (het hogere denken)
pi_38504689
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 15:35 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dit is een reactie die te voorspellen is, zoals ik al zei .
  zaterdag 3 juni 2006 @ 16:02:38 #228
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_38505187
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 15:37 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Dit is een reactie die te voorspellen is, zoals ik al zei .
Ik " " gewoon op je belachelijke stelling dat 'spiritueel denken' (wat bedoel je daar eigenlijk mee ) 'hoger' is dan 'materialistisch' denken.
pi_38505512
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 16:02 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ik " " gewoon op je belachelijke stelling dat 'spiritueel denken' (wat bedoel je daar eigenlijk mee ) 'hoger' is dan 'materialistisch' denken.
Dat valt simpelweg niet in woorden uit te drukken. Zoiets moet je ervaren. En dat bedoelde ik dus met dat dergelijke zaken niet worden geaccepteerd door de rationele mensen. Is niet erg, maar laten we in ieder geval niet doen alsof de rationelen meer verstand van zaken hebben dan de spirituelen.
pi_38506722
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 16:16 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Dat valt simpelweg niet in woorden uit te drukken. Zoiets moet je ervaren. En dat bedoelde ik dus met dat dergelijke zaken niet worden geaccepteerd door de rationele mensen. Is niet erg, maar laten we in ieder geval niet doen alsof de rationelen meer verstand van zaken hebben dan de spirituelen.
Zeker wel, het spirituele is in hoge mate ondergeschikt daar het gebaseerd is op nonsens.
underground forever baby
pi_38506847
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 16:58 schreef Laton het volgende:

[..]

Zeker wel, het spirituele is in hoge mate ondergeschikt daar het gebaseerd is op nonsens.
Dat is slechts jouw mening en steunt niet op een universele waarheid . Dat het voor jou (ten aanzien van je rationeel wereldbeeld) eenvoudiger is om het als nonsens uit te leggen doet daar niets aan af.
pi_38506875
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 17:03 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Dat is slechts jouw mening en steunt niet op een universele waarheid .
hetzelfde geld voor jouw beweringen over die zogenaamde spiritualiteit.
underground forever baby
  zaterdag 3 juni 2006 @ 17:04:52 #233
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_38506893
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 17:03 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

universele waarheid
Bestaat niet.
pi_38506901
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 17:04 schreef Laton het volgende:

[..]

hetzelfde geld voor jouw beweringen over die zogenaamde spiritualiteit.
Niet wanneer je door een innerlijke openbaring het absolute tot je hebt genomen. Dan is het verworden tot een zeker weten, ook al beweert de buitenwereld (die het niet ziet) anders.
pi_38506906
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 17:04 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Bestaat niet.
Weet je niet.
  zaterdag 3 juni 2006 @ 17:06:11 #236
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_38506931
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 17:05 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Weet je niet.
Maakt niet uit wat ik roep, onderbouwing is in dit topic toch ver te zoeken.
pi_38506954
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 17:05 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Niet wanneer je door een innerlijke openbaring het absolute tot je hebt genomen. Dan is het verworden tot een zeker weten, ook al beweert de buitenwereld (die het niet ziet) anders.
prima net zoals ik zeker weet dat wat jij zegt gelul is. net zo'n hoge waarheid dus.
underground forever baby
pi_38506969
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 17:06 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Maakt niet uit wat ik roep, onderbouwing is in dit topic toch ver te zoeken.
Ik ben ook niet uit op het onderbouwen daarvan, want dat kan ik niet. Ten eerste niet omdat ik zelf niet zo'n ervaring heb gehad en ten tweede niet omdat ik betwijfel of het uberhaupt mogelijk is om het uit te leggen in de vorm van logische constructies en met behulp van onze (beperkte) grammatica.
pi_38506976
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 17:06 schreef Laton het volgende:

[..]

prima net zoals ik zeker weet dat wat jij zegt gelul is. net zo'n hoge waarheid dus.
We zullen wel zien .
pi_38507010
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 17:07 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

We zullen wel zien .
nee, dat zullen we dus niet.
underground forever baby
  zaterdag 3 juni 2006 @ 17:09:27 #241
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_38507026
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 17:07 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Ik ben ook niet uit op het onderbouwen daarvan, want dat kan ik niet. Ten eerste niet omdat ik zelf niet zo'n ervaring heb gehad en ten tweede niet omdat ik betwijfel of het uberhaupt mogelijk is om het uit te leggen in de vorm van logische constructies en met behulp van onze (beperkte) grammatica.
Waarom ga je dan wel kritiek geven op wat mensen zeggen? Als jij andere mensen bepaalde dingen niet duidelijk kan maken, hoef je ze er ook niet mee lastig te vallen.
pi_38507059
Laat ik het concreet stellen:
Ik geloof niet, omdat ik niet weet waarin ik zou moeten geloven. Maar dat betekent niet dat ik het niet voor mogelijk hou, dat sommige mensen bewust zijn geworden van een hogere werkelijkheid door een bepaalde geestelijke verschuiving en daardoor meer kennis hebben over het fundamentele dan de meest briljante materialistische wetenschapper. Maar dat zal die wetenschapper nooit kunnen begrijpen.
pi_38507073
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 17:09 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Waarom ga je dan wel kritiek geven op wat mensen zeggen? Als jij andere mensen bepaalde dingen niet duidelijk kan maken, hoef je ze er ook niet mee lastig te vallen.
Dan lees je het toch gewoon niet? Tjonge jonge, huilie.
  zaterdag 3 juni 2006 @ 17:12:33 #244
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_38507122
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 17:11 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Dan lees je het toch gewoon niet? Tjonge jonge, huilie.
Nee, jij bent een huilie. Omdat mensen kritisch tegenover jouw wereldbeeld staan, ga jij ze meteen aanvallen met stellingen die je niet eens kunt onderbouwen. Dat vind ik belachelijk.
pi_38507151
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 17:10 schreef FuifDuif het volgende:
Laat ik het concreet stellen:
Ik geloof niet, omdat ik niet weet waarin ik zou moeten geloven. Maar dat betekent niet dat ik het niet voor mogelijk hou, dat sommige mensen bewust zijn geworden van een hogere werkelijkheid door een bepaalde geestelijke verschuiving en daardoor meer kennis hebben over het fundamentele dan de meest briljante materialistische wetenschapper. Maar dat zal die wetenschapper nooit kunnen begrijpen.
je lult weer uit je nek, met genoeg onderzoek zou het juist weer te begrijpen en te bewijzen zijn. voor die tijd zijn al die kulverhaaltjes wat mij betreft prima zolang ze zich maar lekker stilhouden in iemand zijn hoofd die mij daar niet mee lastigvalt.
underground forever baby
pi_38507243
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 17:12 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Nee, jij bent een huilie. Omdat mensen kritisch tegenover jouw wereldbeeld staan, ga jij ze meteen aanvallen met stellingen die je niet eens kunt onderbouwen. Dat vind ik belachelijk.
Mijn wereldbeeld is er eentje van geen vastigheid, dus ik voel me niet snel aangevallen wanneer mensen mijn werelbeeld pogen te bekritiseren. Die valt weinig te bekritiseren omdat ik, zoals ik zei, alle opties openhou. Bekrompen materialistisch denken is daarentegen eenvoudiger te bekritiseren, omdat het uitgaat van een soort misplaatst superieuriteitsgevoel dat de mens wel even alles zal doorgronden en dat daarvoor de ratio voldoende is.
pi_38507263
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 17:13 schreef Laton het volgende:

[..]

je lult weer uit je nek, met genoeg onderzoek zou het juist weer te begrijpen en te bewijzen zijn. voor die tijd zijn al die kulverhaaltjes wat mij betreft prima zolang ze zich maar lekker stilhouden in iemand zijn hoofd die mij daar niet mee lastigvalt.
Nogal een pretentieuze gedachte dat genoeg onderzoek dat wel weer even in kaart zal brengen op den duur. Maar zoals ik al zei: we zullen zien .
  zaterdag 3 juni 2006 @ 17:19:25 #248
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_38507293
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 17:17 schreef FuifDuif het volgende:
Bekrompen materialistisch denken is daarentegen eenvoudiger te bekritiseren, omdat het uitgaat van een soort misplaatst superieuriteitsgevoel dat de mens wel even alles zal doorgronden en dat daarvoor de ratio voldoende is.
Jammer voor je dan dat je kritiek kant nog wal raakt.
pi_38512908
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 16:02 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Betekenis/zingeving geschiedt dmv het spirituele denken. Het rationele denken is maar een tool, een hulpje. In die zin heeft Fuifduif volkomen gelijk.
  zondag 4 juni 2006 @ 01:28:11 #250
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_38519852
Ik ben niet bang voor de dood, vind er juist troost in, te weten dat het hier ooit tot een einde komt. Hopelijk niet té ver in de toekomst; moet er namelijk niet aan denken, 80 of ouder te worden.

Verder is het de bedoeling meer dan enkel herinnering achter te laten. Nageslacht niet per se, maar een onuitwisbare indruk én een vermelding in de Brittanica is toch wel mijn streven.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')