En als je het weet kun je de rest van je leven bang zijn voor dat moment.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 00:26 schreef PsyCha het volgende:
ik ben niet bang voor de dood, alleen de manier waarop het zal gebeuren. Dat is het enige wat ik wil weten.
Het leed van je naasten zal je nooit ervaren als je sterft, je bent er immers niet meer. Er is niets over om te ervaren.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 00:25 schreef Zzyzx het volgende:
Het is dan ook niet dat sterven an sich wat mij angst inboezemd. Het gaat mij eerder om het leed dat mijn naasten zullen lijden als resultaat van mijn dood. Mijn loyaliteit aan hen geeft mij een sterke wil om te leven.
Nouja, ik wil het niet weten, maar dat is idd nog wel hetgeen ik enigzins bang voor ben.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 00:26 schreef PsyCha het volgende:
ik ben niet bang voor de dood, alleen de manier waarop het zal gebeuren. Dat is het enige wat ik wil weten.
Ik zie op tegen het eindigen van mijn enige bestaan. Aangezien ik ervan overtuigd ben dat er niets is na de doodquote:Op dinsdag 16 mei 2006 00:31 schreef NanKing het volgende:
[..]
Waarom en waar ben je precies bang voor?
Dat lijkt me inderdaag beangstigend dan idd.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 00:34 schreef Laton het volgende:
[..]
Ik zie op tegen het eindigen van mijn enige bestaan. Aangezien ik ervan overtuigd ben dat er niets is na de dood![]()
Je minacht altruisme. Het is zo dat ik bang ben voor het leed dat anderen zullen ervaren. Ik meen te ontdekken dat je aanneemt dat iemand geen emotie of medeleven kan hebben voor het lot van een ander in het licht van de dood. Maar ik leef niet enkel voor mijzelf dus vrees ik voor mijn leven opdat het leed juist het hardste terecht komt bij degenen die ik het leed het minst toe zou wensen. Of dit alles eigenbelang is is dan niet interessant. Het geeft enkel aan dat dan werkelijk alle partijen voordeel hebben bij mijn keuzes en handelingen, want het sociale aspect gaat niet verloren bij vermeend egoisme.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 00:31 schreef in-limboy het volgende:
[..]
Het leed van je naasten zal je nooit ervaren als je sterft, je bent er immers niet meer. Er is niets over om te ervaren.
Tenminste, als je ervanuit gaat dat er geen afterlife is.
En het wordt helemaal leuk als je gaat bedenken dat de enige reden van jouw loyaliteit is dat jij je daar goed door voelt. Jij bent loyaal naar je naasten omdat je van ze houdt, omdat dat je goed laat voelen. Dat je loyaal bent is dus uit eigenbelang.
Ja, daar ben ik zeker doodsbang voor.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 01:10 schreef Robocock het volgende:
Nee, absoluut niet. Echter wel angstig om vrienden / vader /moeder/broer of zus te verliezen.
Dat zou niet stoer zijn.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 01:30 schreef Salvad0R het volgende:
nueh, ook niet van anderen.
Als er een god is vervloek ik hem bij aankomstquote:Op dinsdag 16 mei 2006 01:39 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik ben heel bang voor de dood ja. Misschien niet bizar reëel op je 19e maar tochIk heb nog een heel leven voor me (tenminste, dat hoop ik dus) en ik zou mijn dood het liefst zo lang mogelijk willen uitstellen. Ik ben nog lang niet klaar met leven
Bovendien vind ik dat er veel te veel religieuze suggesties bestaan van een hiernamaals om klakkeloos aan te nemen dat er geen hiernamaals zal zijn en ik heb zo de indruk dat als ik mij moet verantwoorden voor een God, welke God dan ook, ik het er niet zo goed vanaf zal brengen. Ook hoop ik dat ik pijnloos en snel zal sterven. Helaas is dat bij sterven door ouderdom vaak niet geschonken.
Als ik moet lijden voor mijn vrije wil, dan is mijn wil niet vrij geweest en dan is de hoogste rechter niet rechtvaardig. Het enige rechtvaardige is dan eindigen in gelijkheid zodat de vrije keuzes niet van invloed zijn op het eindoordeel. Aangezien God een mens naast hem op zijn troon heeft gezet als oordeel, zul je als gelijke van Jezus regeren ongeacht wat. Dit impliceert volgens mij dan toch echt democratie in de hemel en dan klinkt dat oordeel opeens zo erg niet meer. Het is dit of God is een leugenaar of hij bestaat niet.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 01:43 schreef Laton het volgende:
[..]
Als er een god is vervloek ik hem bij aankomsthij kan de tering krijgen met zijn oordeel
Hij bestaat nietquote:Op dinsdag 16 mei 2006 01:54 schreef Zzyzx het volgende:
[..]
Als ik moet lijden voor mijn vrije wil, dan is mijn wil niet vrij geweest en dan is de hoogste rechter niet rechtvaardig. Het enige rechtvaardige is dan eindigen in gelijkheid zodat de vrije keuzes niet van invloed zijn op het eindoordeel. Aangezien God een mens naast hem op zijn troon heeft gezet als oordeel, zul je als gelijke van Jezus regeren ongeacht wat. Dit impliceert volgens mij dan toch echt democratie in de hemel en dan klinkt dat oordeel opeens zo erg niet meer. Het is dit of God is een leugenaar of hij bestaat niet.
Tsja. Ik zou ook de neiging hebben om God uit te schelden voor alles wat slecht is (ik geloof dan ook niet in het concept van een goede God als deze zijn schepselen bij zijn troon laat opdagen zodat hij een oordeel over hen kan vellen), maar als die God machtiger is dan ik, beland ik alsnog in het hellevuur.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 01:43 schreef Laton het volgende:
[..]
Als er een god is vervloek ik hem bij aankomsthij kan de tering krijgen met zijn oordeel
Wat heeft dat nou met wel of niet stoer te makenquote:
Schopenhauer? Is dat een schrijver? Info, Input?quote:Op dinsdag 16 mei 2006 03:10 schreef Dr_Jack het volgende:
Ik ben ook niet bang voor de dood an sich. Waarom? Om maar enkele wijze woorden van Schopenhauer te gebruiken: Je bent na de dood, wat je voor je geboorte was.
Zo erg kan dat dus niet zijn.
Een filosoofquote:Op dinsdag 16 mei 2006 03:15 schreef Morwen het volgende:
[..]
Schopenhauer? Is dat een schrijver? Info, Input?![]()
Thanxquote:Op dinsdag 16 mei 2006 03:17 schreef NanKing het volgende:
[..]
Een filosoof![]()
http://en.wikipedia.org/wiki/Schopenhauer
brr dat lijkt me pas eng. EEUWIGHEID heb je enig idee hoe lang dat duurtquote:Op dinsdag 16 mei 2006 03:29 schreef pmb_rug het volgende:
de dood is slechts het begin van de eeuwigheid.
HEEL erg langquote:Op dinsdag 16 mei 2006 03:30 schreef NanKing het volgende:
[..]
brr dat lijkt me pas eng. EEUWIGHEID heb je enig idee hoe lang dat duurt![]()
.
Misschien ja, ik heb een andere visiequote:Op dinsdag 16 mei 2006 03:35 schreef Bluezz het volgende:
BNN: Over mijn Lijk #2: Hopelijk nog veel delen te gaan!
Mss handig om dit eens te lezen... en te volgen mss.
*momenteel niet bereikbaar, spreek een boodschap in na de piep.......*piepquote:Op dinsdag 16 mei 2006 03:41 schreef cerror het volgende:
Ik behoor al dood te zijn, nou satan?
Interessante zin.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 03:38 schreef Morwen het volgende:
[..]
HEEL erg langZo denk ik dus niet, ik denk dat de dood puur lichamelijk is. Zodra je lichaam dood gaat ben je af van alle zogenaamde kwalen. Je geest blijft hetzelfde, er verandert niks. Alleen je lichaam is dood, je geest niet. Men denkt nog aan je immers
![]()
Lijkt me niet zo moeilijk, zolang men aan je denkt besta je toch. Als ik een zus in Canada heb wonen die ik nooit zie............is die dan dood? Zij zit in mijn lijf, leden en gedachten. Voor hetzelfde geld is ze dood, zij zit bij mij. Mijn zus is toevallig dood qua lijf maar zo VOEL ik het niet. Zij is bij mij zolang k aan haar denk en wat te zeggen over het verleden.............Is het niet zo dat juist herinneringen overgaan van generatie op generatiequote:Op dinsdag 16 mei 2006 03:47 schreef NanKing het volgende:
[..]
Interessante zin.
Leg die eens beter uit, alsin borduur er eens op voort.
Ok, je zus is dan voor jou nog 'levend' maar in het eggie is ze er niet meer. Zij is overleden.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 03:59 schreef Morwen het volgende:
[..]
Lijkt me niet zo moeilijk, zolang men aan je denkt besta je toch. Als ik een zus in Canada heb wonen die ik nooit zie............is die dan dood? Zij zit in mijn lijf, leden en gedachten. Voor hetzelfde geld is ze dood, zij zit bij mij. Mijn zus is toevallig dood qua lijf maar zo VOEL ik het niet. Zij is bij mij zolang k aan haar denk en wat te zeggen over het verleden.............Is het niet zo dat juist herinneringen overgaan van generatie op generatie![]()
Anyway, de dood, daar lach ik om![]()
De dood laat zich niet controleren net als het levenquote:Op dinsdag 16 mei 2006 04:11 schreef zZaZz het volgende:
[..]
Ok, je zus is dan voor jou nog 'levend' maar in het eggie is ze er niet meer. Zij is overleden.
Als ik sterf dan ben ik er misschien nog wel voor mijn omgeving, maar ik merk het niet want ik ben dood.
Dan kan mijn geest nog een halve generatie voortleven (wat maar een paar jaar is eigenlijk) of ik zou even snel geschiedenis moeten schrijven om het wat langer te maken.
Ik bekijk de dood net zoals ik het leven bekijk. Vrij egoistisch. Ik doe alles wat ik doe om het zo draaglijk mogelijk te maken voor mijzelf. Daar hoort aardig doen tegen anderen (het hele sociale aspect dus) ook bij.
Ik hoop dat ik mijn dood ook zo aan kan pakken. En hoewel ik er enigzins naar uitkijk, ben ik er tegelijkertijd verschikkelijk bang voor.
allemaal waarquote:Op dinsdag 16 mei 2006 04:23 schreef Morwen het volgende:
[..]
De dood laat zich niet controleren net als het levenWees niet bang, angst verlamd en laat je niet zijn wie je werkelijk bent
![]()
Dat dacht ik dus ook altijd, ik leef mijn leven helemaal prefect..........en nog gaan er dingen fout. Het was een behoorlijke les voor mij, een harde les............![]()
De dood is niks meer of minder dan wat je al beleefd hebt. Het is een stukje van jezelf en idd waar je vandaan kwam dat is waar je naar terug gaat imo![]()
Ik ook. Dat is zo'n diepe existentiële angst. Ik leef niet voor anderen, ik leef voor mezelf en het zou een onherstelbaar verlies zijn als ik stop te bestaan. Dat bedoel ik niet patserig: het gaat om de letterlijke onherstelbaarheid van de dood. De angst voor de dood is niet zomaar een angst, het is niet alsof je bang bent voor spinnen of hoogtes, het is angst voor het Niets. Nadenken over je eigen dood maakt je oneindig nietig, je bestaan is dan maar een blipje op de flatline van de geschiedenis.quote:
Maar 'je bestaan' is wel de hoofdfilm in je eigen leven; sommige dingen zijn het reduceren niet waard.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 10:21 schreef zodiakk het volgende:
[..]
je bestaan is dan maar een blipje op de flatline van de geschiedenis.
Als je er zo overtuigd van bent dan heb je ook niks te vrezen, toch?quote:Op dinsdag 16 mei 2006 00:34 schreef Laton het volgende:
[..]
Ik zie op tegen het eindigen van mijn enige bestaan. Aangezien ik ervan overtuigd ben dat er niets is na de dood![]()
aan het zonden ?quote:Op dinsdag 16 mei 2006 10:43 schreef Triggershot het volgende:
Ik ben bang voor de dood als ik aan het zonden was
zoiets als God dusquote:Op dinsdag 16 mei 2006 10:48 schreef Nee het volgende:
Ik ben van mening dat 'dood' niet bestaat.
Volgens mij heeft tot nu toe niemand de dood écht kunnen ervaren, dus hoe kan de dood dan bestaan als niemand het heeft mee gemaakt?
quote:Op dinsdag 16 mei 2006 00:26 schreef PsyCha het volgende:
ik ben niet bang voor de dood, alleen de manier waarop het zal gebeuren.....
De dood is een van de weinige zekerheden die er zijn.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 10:48 schreef Nee het volgende:
Ik ben van mening dat 'dood' niet bestaat.
Volgens mij heeft tot nu toe niemand de dood écht kunnen ervaren, dus hoe kan de dood dan bestaan als niemand het heeft mee gemaakt?
er zijn maar 2 zekerheden idd, je gaat dood en de rest is niet zeker.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 11:00 schreef Megumi het volgende:
[..]
De dood is een van de weinige zekerheden die er zijn.
je vergeet belastingquote:Op dinsdag 16 mei 2006 11:02 schreef milagro het volgende:
[..]
er zijn maar 2 zekerheden idd, je gaat dood en de rest is niet zeker.
Belasting is goed voor de mens. Dan weet je in ieder geval zeker dat men bijdraagt aan het collectief.quote:
Wellicht dat je die kans krijgt aan gene zijde?quote:Op dinsdag 16 mei 2006 11:28 schreef Isegrim het volgende:
Ik ben niet echt bang voor de dood. Ik wíl nog niet dood, maar voor de dood op zich ben ik niet bang. Ben eerder nieuwsgierig naar de ervaring. Alleen jammer dat je het nooit kunt navertellen.
Het zou kunnen, maar ik gok er niet op.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 11:29 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Wellicht dat je die kans krijgt aan gene zijde?
quote:Waarom dan, wanneer de ziel van (de stervende) zijn keel bereikt. En gij ziet toe op dat ogenblik zijn Wij dichter bij hem dan gij, maar gij ziet dit niet. (Al-Waqi ‘a (56): 83-85)
Als jemand sterft, komt de Engel des Doods om zijn ziel te nemen, ongeacht wie hij is. De stervende persoon ziet hem, hoort hem en spreekt met hem, maar niet met zijn ogen, ‘zijn oren of zijn tong. Hoe gaat dat dan? Dat weet ik niet precies. Alles wat ik weet is, dat als hij naar een andere wereld overgaat hij op een manier ziet, hoort en spreekt, die wij levenden niet kunnen waarnemen. Hiervan zijn vele gevallen overgeleverd:
lbn Abi’d-Doenya vertelde, dat op de dag dat ‘Oemar ibn ‘Abdoe’l-Aziz stierf, hij tegen degenen bij hem zei: "Zit bij mij." Toen zij bij hem zaten, zei hij: "Ik ben degene, die U bevolen hebt, en die U niet gehoorzaamd heeft. U verbood mij iets en ik kwam daartegen in opstand." Hij zei dit drie maal. Toen zei hij: "Maar er is geen god dan Allah." Toen hief hij zijn hoofd op en staarde. Zij zeiden: "U kijkt heel indringend Amier al-Moe’minien." Hij antwoordde: "Ik zie een verschijning die geen mens of djin is." Daarna stierf hij.
Fadala ibn Dinar zei: "Ik was tijdens het stervensuur van Mohammed ibn Wasi’ bij hem. Hij begon te praten en zei: "Welkom bij de engelen van mijn Heer! Er is geen kracht of macht behalve van Allah!" Ik rook de zoetste geur die ik ooit heb geroken." Toen werden zijn ogen glazig en hij stierf.
Waarom ga ik zo ver in het verleden, naar de tijd van de eerste moslims terug? Ik was zelf aanwezig toen iemand in onze eigen tijd stierf. Ik was bij mijn grootmoeder toen zij stierf. Het was de tijd van het ochtendgebed. Zij had pijn en snakte naar lucht, kreunde van de intense pijn, maar ondanks dat, herhaalde zij met grote vreugde: Al-lah! De dood is zoet!" en sprak elke paar minuten de shahada uit. Toen was alles voorbij. Dit is waar onze taak, de taak van degenen, die nog in leven zijn, begint.
Nadat de ziel genomen is, en als het een zuivere ziel is, dan wordt hij begroet door zijn familie die in het Hiernamaals is en die de Tuinen bewonen, zij komen de ziel juichend en met grote vreugde begroeten. Zij vragen de ziel over de toestand van degenen, die nog in deze wereld leven.
Daarna dragen de engelen de ziel van de ene hemel naar de volgende, tot hij in de aanwezigheid van Allah (Alle eer is aan Hem en moge Hij geprezen zijn!) komt. Dan keert de ziel zich om en ziet dat het lichaam gewassen en gekleed wordt en dat het begraven wordt. De ziel zegt: Neem mij voorwaarts! Neem mij voorwaarts! of Waar nemen jullie mij naar toe? ’ Maar de mensen kunnen het niet horen.
Als het lichaam in het graf is gezet, plaatst de ziel zich tussen het lichaam en het lijkkleed, op deze manier kan de ondervraging plaatsvinden.
Daarna hoort de ziel de voetstappen van de laatste mensen verdwijnen, die bij de begrafenis waren en de aarde is over hem uitgespreid. De aarde weerhoudt de engelen echter niet om hem te benaderen. Zelfs als er een steen voor hem was uitgehold en hij daarin was geplaatst en de opening met lood verzegeld was, zou dat de engelen nog niet weerhouden om hem te benaderen. De hardste stoffen kunnen de doorgang van de zielen niet tegenhouden. Zij houden zelfs de djins niet tegen. Allah - moge Hij verheerlijkt zijn! - heeft de aarde en de stenen net zo voor de engelen gemaakt, als Hij lucht voor de vogels heeft gemaakt.
Het graf dijt uit en strekt zich voor de ziel, en ook voor het lichaam uit. Het lichaam is in een graf van de kleinste afmeting en toch dijt het uit, vanwege de ziel, zover als het oog reikt.
Voor details en voor de bevestiging van wat ik heb gezegd citeer ik hier
een aantal betrouwbare hadiths van de Boodschapper van Allah (moge Allah hem zegenen en hem vrede geven). Hij zei:
"Als een gelovige op het punt staat om deze wereld te verlaten en over te gaan naar de Volgende wereld, dan dalen engelen uit de hemelen af met gezichten die stralen als de zon en zitten om hem heen in een menigte zover het oog reikt. Dan komt de Engel des Doods en zit bij zijn hoofd en zegt: "Goede ziel, kom naar buiten naar de vergeving en het genoegen van Allah! En de ziel verschijnt, zoals een druppel water uit een waterzak stroomt en de Engel pakt het vast. Als hij het gepakt heeft, ‘laten de andere engelen het geen moment in zijn hand. Zij nemen het en plaatsen het in een geparfumeerd kleed en de geuren daarvan lijken op de zoetste geur van muskus, die op aarde gevonden kan worden.
Dan dragen zij hem naar boven entelkens als zij langs een groep engelen komen, vragen die: "Wie is deze goede ziel?" en de engelen met de ziel antwoorden: ‘Die en die, de zoon van die en die," en zij gebruiken de mooiste namen waarmee de mensen hem in deze wereld hebben genoemd. Zij brengen hem naar de laagste hemel en vragen of er een poort voor hem geopend kan worden. Die wordt voor hem geopend, en de engelen van elke hemel, die dicht bij Allah staan, begeleiden hem naar de volgende hemel tot hij de hemel bereikt, waar Allah, de Grote, is. Allah, de Almachtige en Majesteitelijke zegt:
"Schrijf het boek van Mijn slaaf in ‘Illiyum in en breng hem terug naar de aarde. Ik heb hen daaruit geschapen en Ik breng hen daar weer naar toe en Ik breng hen daar weer uit voort."
Zijn ziel wordt dan weer naar zijn lichaam toegebracht en twee engelen komen naar hem toe. Zij laten hem zitten en zeggen tegen hem: "Wie is jouw Heer?"
Hij antwoordt: "Mijn Heer is Allah." Zij vragen hem: "Wat is jouw godsdienst?" Hij antwoordt: "Mijn godsdienst is islam." Zij vragen hem: "Wie is deze man, die onder u was gestuurd?’ Hij antwoordt: "De Boodschapper van Allah." Zij vragen hem: "Hoe ben je deze dingen te weten gekomen?" Hij antwoordt: "Ik las het Boek van Allah, geloofde erin en verklaarde dat het waar was."
Dan verklaart een Stem uit de hoogte: "Mijn slaaf heeft de waarheid gesproken, spreidt daarom de tapijten uit de Tuin voor hem uit en open de poort van de Tuin voor hem!" Dan komt er wat van de geur en het parfum van de Tuin bij hem, zijn graf breidt zich uit, zover het oog reikt, een man met prachtige kleding en een zoete geur komt naar hem toe en zegt:’ Verheug je in dat wat je pleziert, want dit is de dag die je beloofd is." Hij vraagt: ‘Wie ben je? Je hebt een uiterlijk, dat veel goeds voorspelt." Hij antwoordt: "Ik ben je goede daden." Dan zegt hij: "0 Heer, laat het Laatste Uur spoedig slaan, zodat ik bij mijn familie en mijn bezittingen kan zijn!"
Als een ongelovige op het punt staat om deze wereld te verlaten en naar een Volgende Wereld overgaat, komen engelen met zwarte gezichten en ruig haar en kleding uit de hemel naar beneden en zitten in grote menigte om hem heen, zover het oog reikt. Dan komt de Engel des Doods en gaat bij zijn hoofd zitten en zegt: "Slechte ziel, kom naar buiten voor de wraak en de woede van Allah!’ De ziel verdeelt zich over het hele lichaam en wordt uit het lichaam getrokken zoals een pin uit natte wol wordt getrokken. Dan neemt de engel hem over. Als hij hem te pakken heeft, laten de andere engelen het geen moment in zijn handen. Zij nemen hem en wikkelen hem in een ruigbehaard kleed waar een stank vanaf komt, zoals de ergste stank van een Iichaam in de wereld.
Dan nemen zij hem naar boven en telkens als zij voorbij een groep engelen komen, vragen dezen: ‘Wie is deze slechteziel?" en de engelen met de ziel antwoorden: "die en die, de zoon van die en die," en zij gebruiken de ergste benamingen die de mensen hem op deze wereld hebben gegeven. Dan brengen zij hem naar de laagste hemel en vragen of de poort voor hem geopend kan worden. Deze gaat niet open.
De Boodschapper van Allah (moge Allah hem zegenen en hem vrede geven), reciteerde toen:
". ..de poorten van de hemel zullen niet worden geopend. noch zullen zij in het paradijs komen. tot een kameel door het oog van de naald gaat." (Al-A ‘raf (7):40)
Dan zegt Allah, de Almachtige en Majesteitelijke: "Schrijf zijn boek in Sijdjin in, in de diepste aarde." Daarna wordt de ziel naar beneden gegooid." Daarna reciteerde de Profeet(vzmh):
"En wie iets met Allah vereenzelvicht, het is alsof hij van een hoogte valt en de vogels hem wegrukken of de wind hem wegblaast naar een afgelegen plaats." (Al-Had] (22):31)
Dan keert zijn ziel naar zijn Iichaam terug en twee engelen komen naar hem toe en zeggen tegen hem: "Wie is uw Heer?" Hij antwoordt: "Helaas, helaas, ik weet het niet!" Dan klinkt een Stem uit de hoogte en zegt: "Mijn slaaf heeft gelogen, spreidt dus de tapijten van het Vuur voor hem uit en open de poort van het Vuur voor hem! Daarna komt er een hete wind naar hem toe, zijn graf wordt zo nauw voor hem, dat zijn ribben samengeperst worden en een man met een afschuwelijk uiterlijk en kleding en een vieze lucht komt naar hem toe en zegt: Wees bedroeft over de rekening, die je in schande hebt gebracht, want dit is de dag die je beloofd werd." Hij vraagt: Wie ben jij?"
Je hebt een uiterlijk, dat kwaad voorspelt." Hij antwoordt: ‘Ik ben je slechte daden." Dan zegt hij: "0 Heer, laat het Laatste Uur niet komen!"
Allah, de Verhevene zegt in Zijn Almachtige Boek over de woorden die de twee engelen bij de ondervraging van de dode persoon in het graf gebruiken:
"Allah verstrekt degenen, die geloven in het tegenwoordige leven en het Hiernamaals met het bevestigende woord en Allah laat de onrechtvaardigen dwalen. En Allah doet wat Hij wil. (Ibrahiem (14):2 7).
Naar betrouwbaarheid van welke bronnen verwijs je?quote:Op dinsdag 16 mei 2006 12:19 schreef Neuroscience het volgende:
Best een mooi stukje tekst, maar er zitten zinssneden in over de betrouwbaarheid van bronnen die je doen denken dat de schrijver denkt bezig te zijn met het schrijven van een wetenschappelijk discours![]()
Dit bijvoorbeeldquote:Voor details en voor de bevestiging van wat ik heb gezegd citeer ik hier
een aantal betrouwbare hadiths van de Boodschapper van Allah (moge Allah hem zegenen en hem vrede geven). Hij zei:
Ja, die stukje gaat over islamtische wetenschappen over leven na de dood he, dus alles wat hij neerzet is "feitelijk" voor de moslimquote:
nee hoor, want ik wil alleen weten hoe. Dus niet wanneer.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 00:28 schreef NanKing het volgende:
[..]
En als je het weet kun je de rest van je leven bang zijn voor dat moment.
Ik ben niet bang voor de dood hooguit voor de eventuele lijdensweg.
Ik wil eigenlijk niet in één klap dood zijn. Ik zou het graag bewust meemaken. Liever niet te veel lijden natuurlijk, maar ik zoun er toch graag 'bij zijn'...quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:30 schreef Metro2005 het volgende:
Ik ben niet bang voor de dood. Ik geloof ook niet dat de dood een eindstation is. Eerder het einde van dit leven en het begin van een nieuw leven.
Ben alleen soms bang voor de manier waarop ik doodga. Liever in 1 klap dan langzaam en pijnlijk.
Op welk punt had ik precies overtuigd moeten raken?quote:Op woensdag 17 mei 2006 13:17 schreef Choices het volgende:
Men is bang voor de dood, danwel niet voor zijn eigen, dan wel zijn naasten, en ten aller tijde is hij bang voor de geestelijke dood.
Elke negativiteit die men ervaart, is terug te leiden naar een angst voor een fysieke danwel mentale dood. Immers, als de dood geen rol speelt in je leven dan;
Zou stres nooit heersen,
zou negativiteit niet bestaan,
dan zou je leven enkel een groot grapje zijn, want het is toch allemaal goed.
Zij die beweren niet angstig te zijn voor de fysieke/mentale dood, vraag ik nogmaals een keer te kijken. En wanneer je zeker bent dat je dit niet bent, .. een discussie met mij aan te gaan.
Om over de angst voor de dood heen te stappen, kan je niet anders door door alle angsten van jezelf heen gaan. De angst voor de dood is een niet opzichzelf staande angst, het is een angst dat de basis vormt voor alle andere angsten! Nu is dit een ook een filosofie forum, dus graag, geef mij jullie argumenten als je nog steeds ervan overtuigd bent de dood niet te vrezen.
Nee ik vroeg om er op in te gaan. Zodat ik het dan beter kan uiteenzetten.quote:Op woensdag 17 mei 2006 13:34 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Op welk punt had ik precies overtuigd moeten raken?
Zoveel wilde aannames, je stuk slaat helemaal nergens op.quote:Op woensdag 17 mei 2006 13:57 schreef Choices het volgende:
[..]
Nee ik vroeg om er op in te gaan. Zodat ik het dan beter kan uiteenzetten.
Elk lijden dat een mens kent, komt vanuit het feit dat we angstig zijn voor de dood. Want waarom is ongemakkelijkheid ongemakkelijk, als wij de dood zelfs al niet meer vrezen. Wanneer acceptatie van de dood volkomen vanbinnen regeerd, dan is lijden geen noodzaak meer. Schrikken zal dan nooit meer nodig zijn. Wanneer je aangereden word, zal je niet verstijven, wanneer je hoort dat je kanker hebt zal het je niet boeien, wanneer er 5 messen door je heen steken zal het je niet meer interesseren. De dood is geaccepteerd.
Discussies, ruzies, zullen niet niet meer deel uit maken van je bestaan.
En bij de mentale visie van dood, hoort alles dat negatief is. En alles dat negatief is, is terug te brengen op de dood.
Onszelf behouden, voedsel willen eten wanneer we honger hebben, drinken wanneer we dorst hebben. De emotionele gebondenheid die er aan die acties vast zitten zijn allemaal gebaseerd uit de angst voor de dood. Ons gevoel voor identiteit mag niet worden aangetast, onze vrijheid mag niet worden aangetast, ons lichaam mag niet worden aangetast. Omdat wij bang zijn dat het kapot gaat, kapot gaat is de mentale visie van dood.
Sta lang genoeg op een zeer hete steen, en je zult ervan overtuigd zijn dat je doodgaat. Ookal is de marteling enkel licht, zolang hij aanhoud veroorzaakt het een onstabiliteit in jezelf die voor de ervaring hetzelfde is als een mentale dood. Een ineenstorting van je innerlijke stabiliteit.
Edit: De reden waarom wij denken niet bang te zijn voor de dood is omdat we in onze comfort-zone verblijven. Mensen maken zich graag moediger dan dat ze zijn.
Natuurlijk weet je wat dood gaan is, misschien dan niet uit eigen ervaring, maar je ziet het wel om je heen gebeuren en je weet dat het uiteindelijk iedereen zal overkomen.quote:Op woensdag 17 mei 2006 22:06 schreef Rhaegar het volgende:
Het is onmogelijk bang te zijn voor de dood, aangezien je niet weet wat dood gaan is. Hoe kun je nou bang zijn voor iets wat je niet kent?
Je bent bang voor een concept. Iets wat je zelf hebt bedacht.![]()
Omdat ik er zelf niet bij ben om dat mee te maken.quote:Op woensdag 17 mei 2006 22:17 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Hoe kan je er nou niet bang voor zijn om jezelf als zo'n stil, bewegingsloos, levenloos, rottend lichaam voor te stellen en te weten dat dit ooit waarheid zal zijn?
ik ben heel erg bang voor de dood! juist omdat ik niet weet wat het is!quote:Op woensdag 17 mei 2006 22:06 schreef Rhaegar het volgende:
Het is onmogelijk bang te zijn voor de dood, aangezien je niet weet wat dood gaan is. Hoe kun je nou bang zijn voor iets wat je niet kent?
Je bent bang voor een concept. Iets wat je zelf hebt bedacht.![]()
vind ik trouwens een van de meest narcisistische opmerkingen die ik ooit heb gelezen, echt walgelijk. Newsflash: the world does NOT revolve around you.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 00:25 schreef Zzyzx het volgende:
Het is dan ook niet dat sterven an sich wat mij angst inboezemd. Het gaat mij eerder om het leed dat mijn naasten zullen lijden als resultaat van mijn dood. Mijn loyaliteit aan hen geeft mij een sterke wil om te leven.
wijze woorden van een nog wijzere manquote:Op woensdag 17 mei 2006 23:39 schreef Bog het volgende:
the anticipation of death is far more worse then death itself
-Steven Seagal
Maar er zit wel wat in. Het is toch zo dat je naasten zullen rouwen om jouw sterven. Neem ik aan dan. Hij/zij zegt niet dat de hele wereld zal rouwen om zijn/haar sterven, maar de naasten. Sterven is voor je naasten erger dan voor jezelf.quote:Op woensdag 17 mei 2006 23:38 schreef Marble het volgende:
Nee, waarom? Je merkt er zelf niks van, hebt het niet eens door.
Dit:
[..]
vind ik trouwens een van de meest narcisistische opmerkingen die ik ooit heb gelezen, echt walgelijk. Newsflash: the world does NOT revolve around you.
Dying is easy, it's living that scares me to deathquote:Op woensdag 17 mei 2006 23:50 schreef WeirdMicky het volgende:
Ik ben wel bang voor het leven, telt dat ook?
Ik vind dit ook een overdreven reactie. De wereld draait immers wel om jezelf. De complete mens is egoïstisch ingesteld en dan ga je je daar op deze manier tegen afzetten?quote:Op woensdag 17 mei 2006 23:38 schreef Marble het volgende:
vind ik trouwens een van de meest narcisistische opmerkingen die ik ooit heb gelezen, echt walgelijk. Newsflash: the world does NOT revolve around you.
Zeg dan dat je het zelf kut vindt om dood te gaan, niet dat je het kut vindt omdat je nabestaanden dan zo diep en diep bedroefd zullen zijn. Net of hun hele wereld om jou draait en ze die klap nooit meer te boven zullen komen. Dan ben je toch wel erg zelfingenomen als je zo over de dingen denkt.quote:Op woensdag 17 mei 2006 23:54 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Ik vind dit ook een overdreven reactie. De wereld draait immers wel om jezelf. De complete mens is egoïstisch ingesteld en dan ga je je daar op deze manier tegen afzetten?
Ik ben het deels met je eens maar je reactie is enigszins overtrokken, misschien zijn er idd wel zoveel nabestaande die ontzettend veel aan hem hangen.quote:Op donderdag 18 mei 2006 00:00 schreef Marble het volgende:
[..]
Zeg dan dat je het zelf kut vindt om dood te gaan, niet dat je het kut vindt omdat je nabestaanden dan zo diep en diep bedroefd zullen zijn. Net of hun hele wereld om jou draait en ze die klap nooit meer te boven zullen komen. Dan ben je toch wel erg zelfingenomen als je zo over de dingen denkt.
Zou dat bij jou niet het geval zijn? En is het onmogelijk om voor te stellen dat mensen zo denken? Ik denk dat veel mensen het niet erg vinden om dood te gaan, maar dat mede vanwege hun nabestaanden niet doen.quote:Op donderdag 18 mei 2006 00:00 schreef Marble het volgende:
[..]
Zeg dan dat je het zelf kut vindt om dood te gaan, niet dat je het kut vindt omdat je nabestaanden dan zo diep en diep bedroefd zullen zijn. Net of hun hele wereld om jou draait en ze die klap nooit meer te boven zullen komen. Dan ben je toch wel erg zelfingenomen als je zo over de dingen denkt.
Speak for yourself, I plan to live forever!quote:Op dinsdag 16 mei 2006 00:19 schreef Zzyzx het volgende:
Wij zullen allemaal sterven.
Zo goed werken die creme-pjes nou ook weer niet.quote:Op donderdag 18 mei 2006 00:04 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
[..]
Speak for yourself, I plan to live forever!![]()
Nee, maar de medische wetenschap over 50 jaar wel!quote:Op donderdag 18 mei 2006 00:05 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Zo goed werken die creme-pjes nou ook weer niet.
Sinds wanneer geeft de Engel des Doods je een keuzequote:Op donderdag 18 mei 2006 00:02 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Ik denk dat veel mensen het niet erg vinden om dood te gaan, maar dat mede vanwege hun nabestaanden niet doen.
0900-magereheynquote:Op donderdag 18 mei 2006 00:09 schreef merleyn het volgende:
[..]
Sinds wanneer geeft de Engel des Doods je een keuze? Dan hoeft ie voorlopig nog niet bij mij aan te kloppen.
Dan ben je toch gelovig want je geloofd ergens in.quote:Op donderdag 18 mei 2006 00:14 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
Ik geloof zeker wel dat er meer na de dood is, ondanks dat ik niet gelovig ben.
Dat verwacht ik ookquote:Op donderdag 18 mei 2006 00:12 schreef NanKing het volgende:
[..]
0900-magereheyn
Maar ik denk dat hij bedoelt met zelfmoord.
mee eensquote:Op donderdag 18 mei 2006 00:15 schreef NanKing het volgende:
[..]
Dan ben je toch gelovig want je geloofd ergens in.
Je hoeft niet per sé in een georganiseerde religie geloven om gelovig te zijn.
Het kan ook zijn dat iemand net op tijd tot inkeer komtquote:Op donderdag 18 mei 2006 00:16 schreef merleyn het volgende:
[..]
Dat verwacht ik ook![]()
Maar als iemand écht zelfmoord wil plegen, denk je dan dat ie zich laat tegenhouden door het idee dat zn ouders/broertjes/zusjes, neefjes/nichtjes, vriendjes en vriendinnetjes het zo naar zouden vinden....denk et niet.![]()
Ja oke das waar. Ik geloof wel ergens in, waar precies in dat weet ik niet, maar in ieder geval niet in een god zoals het in de bijbel staat. Ik hang dus zeker geen specifiek geloof aan.quote:Op donderdag 18 mei 2006 00:15 schreef NanKing het volgende:
[..]
Dan ben je toch gelovig want je geloofd ergens in.
Je hoeft niet per sé in een georganiseerde religie geloven om gelovig te zijn.
Ze schrijven niet voor niets regelmatig afscheidsbrieven met daarin hun spijtbetuigingen voor het leed wat ze hebben aangedaan.quote:Op donderdag 18 mei 2006 00:16 schreef merleyn het volgende:
[..]
Dat verwacht ik ook![]()
Maar als iemand écht zelfmoord wil plegen, denk je dan dat ie zich laat tegenhouden door het idee dat zn ouders/broertjes/zusjes, neefjes/nichtjes, vriendjes en vriendinnetjes het zo naar zouden vinden....denk et niet.![]()
Het "Ietsisme" is hot now a daysquote:Op donderdag 18 mei 2006 00:18 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
[..]
Ja oke das waar. Ik geloof wel ergens in, waar precies in dat weet ik niet, maar in ieder geval niet in een god zoals het in de bijbel staat. Ik hang dus zeker geen specifiek geloof aan.
hmmmm, ik ben niet overtuigdquote:Op donderdag 18 mei 2006 00:17 schreef NanKing het volgende:
[..]
Het kan ook zijn dat iemand net op tijd tot inkeer komt.
Ik heb het nog niet gelezen (ga ik nu even doen) maar heet dit niet gewoon elcletisme?quote:Op donderdag 18 mei 2006 00:23 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
Qua leven na de dood vind ik dit een hele interessante site, deze man hangt geen specifiek geloof aan, maar hij probeert alle bestaande visies over het leven na de dood en alle type godsdiensten samen te voegen tot 1 geheel. Zeg maar een soort allesomvattende theorie over the afterlife.
http://www.afterlife-knowledge.com/start.html
Wanneer iemand (weloverwogen, met brief en al) zelfmoord pleegt is dit een puur egoistische actie. Ik vraag me af of diegene dan nog echt bezig is met de gevoelens van een ander. Als hij/zij het toch zo erg vind voor de ander, waarom dan doorzettenr? Omdat de wereld tegen hem/haar is, de situatie uitzichtsloos? Ik hen weinig begrip/sympathie voor deze mensen. Ik kan me voorstellen dat je in de put zit, maar zelfmoord gaat me veeeeeel te ver!!quote:Op donderdag 18 mei 2006 00:19 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Ze schrijven niet voor niets regelmatig afscheidsbrieven met daarin hun spijtbetuigingen voor het leed wat ze hebben aangedaan.
Nou gelukkig dan dat het goed gekomen is!quote:Op donderdag 18 mei 2006 00:23 schreef NanKing het volgende:
[..]
Ik wel ik heb het van heel dichtbij mee gemaakt.
Ik denk niet dat je die site zo moet zien, ga die site maar ff checken, zijn visie over het hiernamaals vind ik echt heel interessant om te lezen. Iedereen creeert zijn eigen hiernamaals, afhankelijk van waar je tijdens het leven in geloofde. Hoe vrijer je opvattingen over het leven na de dood en het leven in z'n algemeen, hoe plezieriger het hiernamaals voor je wordt. Hoe strenger je geloof, hoe beperkter het hiernamaals voor je wordt. Hij noemt het focus-levels.quote:Op donderdag 18 mei 2006 00:25 schreef NanKing het volgende:
[..]
Ik heb het nog niet gelezen (ga ik nu even doen) maar heet dit niet gewoon elcletisme?
Van alle geloven je eigen maken.
Het is duidelijk dat jij geen inzicht hebt in de denkpatronen van iemand die suicidaal is. Als ik jou was - als je er behoefte aan hebt om je erin te verdiepen - zou ik het boek 'Als leven pijn doet' lezen van Rene Diekstra. Daarin staat uitgebreid beschreven hoe mensen met zelfmoord denken en waarom het zo moeilijk is voor hun om uit die depressieve spiraal te stappen.quote:Op donderdag 18 mei 2006 00:27 schreef merleyn het volgende:
[..]
Wanneer iemand (weloverwogen, met brief en al) zelfmoord pleegt is dit een puur egoistische actie. Ik vraag me af of diegene dan nog echt bezig is met de gevoelens van een ander. Als hij/zij het toch zo erg vind voor de ander, waarom dan doorzettenr? Omdat de wereld tegen hem/haar is, de situatie uitzichtsloos? Ik hen weinig begrip/sympathie voor deze mensen. Ik kan me voorstellen dat je in de put zit, maar zelfmoord gaat me veeeeeel te ver!!
jouw redenatie stelt dat het ten allertijde egoistisch is om voor jezelf te kiezen, ik denk niet dat het zo zwart wit is.quote:Op donderdag 18 mei 2006 00:27 schreef merleyn het volgende:
[..]
Wanneer iemand (weloverwogen, met brief en al) zelfmoord pleegt is dit een puur egoistische actie. Ik vraag me af of diegene dan nog echt bezig is met de gevoelens van een ander. Als hij/zij het toch zo erg vind voor de ander, waarom dan doorzettenr? Omdat de wereld tegen hem/haar is, de situatie uitzichtsloos? Ik hen weinig begrip/sympathie voor deze mensen. Ik kan me voorstellen dat je in de put zit, maar zelfmoord gaat me veeeeeel te ver!!
Dat is zeker interessant!quote:Op donderdag 18 mei 2006 00:30 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je die site zo moet zien, ga die site maar ff checken, zijn visie over het hiernamaals vind ik echt heel interessant om te lezen. Iedereen creeert zijn eigen hiernamaals, afhankelijk van waar je tijdens het leven in geloofde. Hoe vrijer je opvattingen over het leven na de dood en het leven in z'n algemeen, hoe plezieriger het hiernamaals voor je wordt. Hoe strenger je geloof, hoe beperkter het hiernamaals voor je wordt. Hij noemt het focus-levels.
ik zal me er eens in gaan verdiepenquote:Op donderdag 18 mei 2006 00:31 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Het is duidelijk dat jij geen inzicht hebt in de denkpatronen van iemand die suicidaal is. Als ik jou was - als je er behoefte aan hebt om je erin te verdiepen - zou ik het boek 'Als leven pijn doet' lezen van Rene Diekstra. Daarin staat uitgebreid beschreven hoe mensen met zelfmoord denken en waarom het zo moeilijk is voor hun om uit die depressieve spiraal te stappen.
Zie het dus liever als geestelijk onvermogen dan als egoïstische daad.
Nee, niet gezien. Ik heb net ff op http://imdb.com/ gekeken en het klinkt als een erg interessante film.quote:Op donderdag 18 mei 2006 00:33 schreef NanKing het volgende:
[..]
Dat is zeker interessant!
Heb je de film what dreams may come weleens gezien? Die gaat ook van zo'n principe uit.
Dat je het niet begrijpt, betekent niet dat het nergens op slaat. Wees dan correcter en zeg dat het voor jou nergens op slaat.quote:Op woensdag 17 mei 2006 21:26 schreef Zzyzx het volgende:
[..]
Zoveel wilde aannames, je stuk slaat helemaal nergens op.
Nee, dat is waarquote:Op woensdag 17 mei 2006 22:18 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Omdat ik er zelf niet bij ben om dat mee te maken.
Laten we het hopen.quote:Op donderdag 18 mei 2006 00:06 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
[..]
Nee, maar de medische wetenschap over 50 jaar wel!![]()
nogmaals: "the anticipation of death is far worse then death itself"quote:Op donderdag 18 mei 2006 08:05 schreef Ivo1986 het volgende:
voor het sterfbed ben ik banger..
quote:Op dinsdag 16 mei 2006 00:26 schreef PsyCha het volgende:
Nee hoor, niet als we op de maan en op mars en op ander planeten gaan wonen.quote:Op donderdag 18 mei 2006 11:59 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
En laten we ook hopen dat tegen die tijd iedereen onvruchtbaar is gemaakt, anders wordt het een beetje vol hier...
Dan niet neequote:Op donderdag 18 mei 2006 17:24 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
[..]
Nee hoor, niet als we op de maan en op mars en op ander planeten gaan wonen.![]()
De vraag is of je bewustzijn nog wel zult ervaren. En als je dat wel doet, maar je voelt je verteerd door de vlammen en weet dat dat eeuwig zal duren, dan is dat toch ook niet fijn?quote:Op vrijdag 19 mei 2006 12:55 schreef RickySway het volgende:
Wat is er eng aan het moment waarop je bewustzijn niet langer via het lichaam ervaart?
Er is niets vreselijker dan de nietigheid van je eigen bestaan te contempleren, om voorbij de grenzen van je 'zijn' te denken. De angst voor je eigen einde is volstrekt onbepaald en daarin verschilt hij fundamenteel van vrees voor spinnen of verlies van een geliefde. Maar ik troost me aan Heideggers gedachte dat je juist in de momenten waarop je je dood onder ogen komt, je zelf vindt. In mijn doodsangst vind ik mijn vrijheid. Die gedachte geeft een mens moed.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 10:21 schreef zodiakk het volgende:
[..]
Ik ook. Dat is zo'n diepe existentiële angst. Ik leef niet voor anderen, ik leef voor mezelf en het zou een onherstelbaar verlies zijn als ik stop te bestaan. Dat bedoel ik niet patserig: het gaat om de letterlijke onherstelbaarheid van de dood. De angst voor de dood is niet zomaar een angst, het is niet alsof je bang bent voor spinnen of hoogtes, het is angst voor het Niets. Nadenken over je eigen dood maakt je oneindig nietig, je bestaan is dan maar een blipje op de flatline van de geschiedenis.
"Ik ben geil."quote:Op dinsdag 30 mei 2006 22:52 schreef Claudia_x het volgende:
God, laat me niet in mijn slaap sterven. Ik wil mijn einde graag bewust meemaken en wat memorabele laatste woorden uitstamelen.
Maar het zouden mogelijkerwijs je laatste woorden kunnen zijn? En zou je die laatste woorden dan ook eventueel kunnen uitspreken op het moment dat je op mij geklommen bent met je naakte lichaam?quote:Op dinsdag 30 mei 2006 22:59 schreef Claudia_x het volgende:
Ik weet het nog niet, ik laat het van het moment afhangen, net als Chris Zegers met Bono.
Dat zou eventueel kunnen, maar erg memorabel zouden die woorden niet zijn.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 23:00 schreef FuifDuif het volgende:
Maar het zouden mogelijkerwijs je laatste woorden kunnen zijn? En zou je die laatste woorden dan ook eventueel kunnen uitspreken op het moment dat je op mij geklommen bent met je naakte lichaam?
Maar de wereld stopt en er zal niets meer zijn, juist díe gedachte is zo beangstigend.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 23:03 schreef NiteSpeed het volgende:
Doodgaan zelf lijkt me eigenlijk niet erg, omdat je alles erna toch niet meer zal merken. Het lijkt me alleen zonde dat je het einde van je eigen leven meemaakt, en heel helder inziet dat de wereld ook zonder jou gewoon verder draait en dat heel de aardkloot een nutteloze boel is.
Je merkt niet dat er niets meer zal zijn, omdat er juist niets meer is. Daar is niets engs aan, denk ik zo. Ik geloof totaal niet in een ziel die verdergaat, je hersenen zijn in principe je ziel.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 23:04 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Maar de wereld stopt en er zal niets meer zijn, juist díe gedachte is zo beangstigend.
Dat lijkt mij niet.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 23:05 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Je merkt niet dat er niets meer zal zijn, omdat er juist niets meer is. Daar is niets engs aan, denk ik zo. Ik geloof totaal niet in een ziel die verdergaat, je hersenen zijn in principe je ziel.
Yep, afgelopen en alles was (is) zinloos.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 23:05 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Je merkt niet dat er niets meer zal zijn, omdat er juist niets meer is. Daar is niets engs aan, denk ik zo. Ik geloof totaal niet in een ziel die verdergaat, je hersenen zijn in principe je ziel.
Precies, je merkt niet meer, nooit meer. Aan elke gedachte die je hebt lig jijzelf ten grondslag. Wat betekent het om geen 'ik' meer te hebben?quote:Op dinsdag 30 mei 2006 23:05 schreef NiteSpeed het volgende:
Je merkt niet dat er niets meer zal zijn, omdat er juist niets meer is.
alleen het moment van de dood is dus beangstigend. daarna ben je weg en maakt het dus niet meer uit.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 23:12 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Precies, je merkt niet meer, nooit meer. Aan elke gedachte die je hebt lig jijzelf ten grondslag. Wat betekent het om geen 'ik' meer te hebben?
Vind je die laatste vraag werkelijk niet beangstigend? Ik kan me niets vreselijkers bedenken dan mezelf te verliezen. En voor dat laatste hoeft de dood niet eens vereist te zijn.
Ik doel niet op een bepaalde angst, op angst voor iets wat je meemaakt. Het gaat om angst voor het nooit meer mee zullen maken.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 23:14 schreef Laton het volgende:
alleen het moment van de dood is dus beangstigend. daarna ben je weg en maakt het dus niet meer uit.
Ja daarom ben ik er ook niet zo happig, dat eindigen van het bestaan.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 23:15 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik doel niet op een bepaalde angst, op angst voor iets wat je meemaakt. Het gaat om angst voor het nooit meer mee zullen maken.
ga nou maar eerst eens naar de hoeren.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 23:16 schreef FuifDuif het volgende:
Ik vind het helemaal niet zo erg om ooit verlost te geraken van mijn lijden. Als ik daarvoor ook mijn 'ik' moet opgeven, dan zij het zo.
Misschien moet je je 'ik' daar juist voor vinden.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 23:16 schreef FuifDuif het volgende:
Ik vind het helemaal niet zo erg om ooit verlost te geraken van mijn lijden. Als ik daarvoor ook mijn 'ik' moet opgeven, dan zij het zo.
Ja joh, jaag hem fijn de vervallenheid in.quote:
fuifje snapt em welquote:Op dinsdag 30 mei 2006 23:19 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ja joh, jaag hem fijn de vervallenheid in.
Hoe doet een mens dat?quote:Op dinsdag 30 mei 2006 23:18 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Misschien moet je je 'ik' daar juist voor vinden.
Ok dat staat geschreven, wat is je eigen mening? wat vind je er zelf van? heb je een eigen beeld van leven en dood? of laat jij je volledig leiden door het boek?quote:Op dinsdag 16 mei 2006 12:12 schreef Triggershot het volgende:
Islamitische omschrijving van het sterven(proces)
[..]
Steven Seagalquote:Op woensdag 17 mei 2006 23:39 schreef Bog het volgende:
the anticipation of death is far more worse then death itself
-Steven Seagal
Hij heeft wel gelijk! mensen die van je houden blijven levend achter met pijn en verdriet! zelf zal je er niet veel van merken...quote:Op woensdag 17 mei 2006 23:38 schreef Marble het volgende:
Nee, waarom? Je merkt er zelf niks van, hebt het niet eens door.
Dit:
[..]
Tijd om van het dak van een flat te racen met je stoel.quote:Op woensdag 31 mei 2006 00:27 schreef mForce het volgende:
Enigste waar ik bang voor ben is dat ik in een rolstoel beland of zonder armen of benen verder moet leven![]()
Grappig dat je over flats begintquote:Op woensdag 31 mei 2006 01:31 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Tijd om van het dak van een flat te racen met je stoel.
Nee.quote:Op donderdag 18 mei 2006 11:58 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Nee, dat is waarMaar doet het je dan niets om te beseffen dat je er ooit niet meer zal zijn?
Ik zie geen reden om daar bang voor te zijn. Jij wel?quote:
Misschien ben je een beperkt denker.quote:Op woensdag 31 mei 2006 11:13 schreef Fir3fly het volgende:
Ik zie geen reden om daar bang voor te zijn. Jij wel?
Hehe, ik heb er juist wel over nagedacht. Daarom ben ik er niet bang voorquote:Op woensdag 31 mei 2006 11:29 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Misschien ben je een beperkt denker.![]()
Daar sluit ik me bij aanquote:Op woensdag 31 mei 2006 11:30 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Hehe, ik heb er juist wel over nagedacht. Daarom ben ik er niet bang voor
Wat moet ik er anders van denken? Het lijkt me vreselijk om er niet meer te zijn?quote:Op woensdag 31 mei 2006 11:37 schreef Claudia_x het volgende:
Ik geloof er weinig van, dat je de uiterste onmogelijkheid van je bestaan onder ogen bent gekomen en geconcludeerd hebt dat zij je niet veel doet.
Ja dus.quote:Op woensdag 31 mei 2006 11:13 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik zie geen reden om daar bang voor te zijn. Jij wel?
Je hebt het over een persoonlijke mening en visie! dat jij bang bent voor de dood (als dat zo is) betekend niet dat iedereen dat is!quote:Op woensdag 31 mei 2006 11:37 schreef Claudia_x het volgende:
Ik geloof er weinig van, dat je de uiterste onmogelijkheid van je bestaan onder ogen bent gekomen en geconcludeerd hebt dat zij je niet veel doet.
quote:Wat moet ik er anders van denken? Het lijkt me vreselijk om er niet meer te zijn?Dat kun je niet vreselijk vinden, want je bent er niet.
Ja.quote:Op woensdag 31 mei 2006 12:37 schreef mForce het volgende:
Is het zo moeilijk te accepteren dat sommige mensen een andere visie hebben??
ik kan me voorstellen dat je de dood vreest als je wordt gedefinieerd door de doelen die je hebt bereikt. je zal morgen maar sterven, dat is mooi zuur.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 00:19 schreef Zzyzx het volgende:
Voor mijzelf is het zo dat ik de dood wel vrees, maar ik er uiteindelijk vrede mee zal hebben. Voorlopig heb ik doelen te verwezenlijken
meen je dit nu echt?quote:Op woensdag 31 mei 2006 12:43 schreef Claudia_x het volgende:
Laat het pijn doen, laat het zo lang mogelijk pijn doen, want zolang ben ík er nog.
Uiteindelijk overwint natuurlijk het niet meer willen lijden. Ik heb geen hoge pijngrens, ik zal snel toegeven. Maar het blijft een vlucht.quote:Op woensdag 31 mei 2006 12:48 schreef milagro het volgende:
meen je dit nu echt?
als je weet dat het sowieso einde oefening is?
Hoewel je gelijk hebt, maak je het jezelf lastig. Al die mensen die zo mystisch bezig zijn, religie en aanverwanten, die hebben het een stuk makkelijker. Die blokkeren gewoon die gedachten en klaar. Uiteindelijk zijn we slechts een projectie op een stel atomen die bij elkaar worden gehouden. De enige echte levensbeschouwelijke vraag is wat we ermee doen.quote:Op woensdag 31 mei 2006 12:59 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Uiteindelijk overwint natuurlijk het niet meer willen lijden. Ik heb geen hoge pijngrens, ik zal snel toegeven. Maar het blijft een vlucht.
Ik wilde ermee aangeven dat je ook op een ander niveau angst kunt hebben, een angst die - ik heb het vaker gezegd - zo onbepaald is dat hij ondraaglijk wordt. Liever pijn dan de dood, liever iets dan niets. Maar dat zijn intellectuele overwegingen.
Jep, en dat doe ik graag.quote:Op woensdag 31 mei 2006 13:05 schreef Zyggie het volgende:
Hoewel je gelijk hebt, maak je het jezelf lastig.
Ik krijg het niet voor elkaar zo over mezelf te denken.quote:Uiteindelijk zijn we slechts een projectie op een stel atomen die bij elkaar worden gehouden.
De uitspraak gaat inderdaad ver en is te reductionistisch.quote:Op woensdag 31 mei 2006 13:30 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik krijg het niet voor elkaar zo over mezelf te denken.
Ik snap dit niet. Waarom bang voor de pijn? De enige reden voor angst is de angst voor het onbekende, de angst voor het verliezen van controle. Dát is wat beangstigend is aan de dood, en het is dat wat al die types die stoer brullen dat ze niet bang zich naar mijn idee niet realiseren.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 08:51 schreef Alicey het volgende:
Ik ben niet bang voor de dood. Wel wat er eventueel aan vooraf gaat. Soms is sterven iets dat maanden duurt..
Hoewel ik het nog geen tijd vind om te sterven, zou ik vrede er mee kunnen hebben.
Ik ben niet bang voor lichamelijke pijn, maar het lijkt mij bijvoorbeeld niets om de laatste maanden of jaren van mijn leven te leven op een manier dat ik zelfs niet eens iemand kan vragen om er een einde aan te maken.quote:Op donderdag 1 juni 2006 14:12 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ik snap dit niet. Waarom bang voor de pijn?
Natuurlijk is er een angst om dood te gaan, dat is biologisch ingebouwd. Gelukkig maar, anders zou onze soort nooit zo ver gekomen zijn. Maar ik ben echt niet bewust bang voor de dood. Op dit moment niet. Onbewust wel. Maar daar merk ik dus niks van.quote:Op donderdag 1 juni 2006 14:12 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ik snap dit niet. Waarom bang voor de pijn? De enige reden voor angst is de angst voor het onbekende, de angst voor het verliezen van controle. Dát is wat beangstigend is aan de dood, en het is dat wat al die types die stoer brullen dat ze niet bang zich naar mijn idee niet realiseren.
Dat lijkt mij ook niks; maar het realiseren dat je er niet meer zult zijn is het fundamenteelste en beangstigendste inzicht wat je kan krijgen.quote:Op donderdag 1 juni 2006 14:15 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik ben niet bang voor lichamelijke pijn, maar het lijkt mij bijvoorbeeld niets om de laatste maanden of jaren van mijn leven te leven op een manier dat ik zelfs niet eens iemand kan vragen om er een einde aan te maken.
In het begin misschien, maar als je er over nadenkt valt het wel mee.quote:Op donderdag 1 juni 2006 14:23 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
maar het realiseren dat je er niet meer zult zijn is het fundamenteelste en beangstigendste inzicht wat je kan krijgen.
Daar heb je helemaal gelijk in, het is onze bouw die maakt dat we bang zijn.quote:Op donderdag 1 juni 2006 14:17 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Natuurlijk is er een angst om dood te gaan, dat is biologisch ingebouwd. Gelukkig maar, anders zou onze soort nooit zo ver gekomen zijn.
Dat komt omdat je er niet over nadenkt, niet op het diepere niveau althans. De ervaring zeg maar.quote:Maar ik ben echt niet bewust bang voor de dood.
Ontkenning. Heel nuttig, zonder dat zou niemand functioneren.quote:Op dit moment niet. Onbewust wel. Maar daar merk ik dus niks van.
Het niet zijn is het probleem niet, het realiseren is het probleem.quote:Op donderdag 1 juni 2006 14:23 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
In het begin misschien, maar als je er over nadenkt valt het wel mee.
Ik ontken niets. Ik zeg juist dat op dit moment ik geen angst ken voor de dood op zich. In een levensbedreigende situatie zal ik er alles aan doen om in leven te blijven, dat weet ik wel zeker. En ik weet ook zeker dat ik dan ongelovelijk veel angst zal hebben om dood te gaan.quote:Op donderdag 1 juni 2006 14:24 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ontkenning. Heel nuttig, zonder dat zou niemand functioneren.
Maar zie je niet dat je nu juist niet bang bent omdat je niet gelooft dat je dood kan gaan; rationeel gezien misschien wel, maar je gelooft het niet echt. Op het moment dat je in een levensbedreigende situatie komt geloof je het wél.quote:Op donderdag 1 juni 2006 14:26 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik ontken niets. Ik zeg juist dat op dit moment ik geen angst ken voor de dood op zich. In een levensbedreigende situatie zal ik er alles aan doen om in leven te blijven, dat weet ik wel zeker. En ik weet ook zeker dat ik dan ongelovelijk veel angst zal hebben om dood te gaan.
Ik weet niet of dat zo is. Het kan ook zijn dat ik het niet zo ervaar omdat het (hopelijk) nog erg ver weg is..quote:Op donderdag 1 juni 2006 14:23 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dat lijkt mij ook niks; maar het realiseren dat je er niet meer zult zijn is het fundamenteelste en beangstigendste inzicht wat je kan krijgen.
Nee, ik geloof niet dat de kans dat ik nu dood ga erg groot is. Dus voel ik wat dat betreft geen angst. Wat is nou je punt?quote:Op donderdag 1 juni 2006 14:29 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Maar zie je niet dat je nu juist niet bang bent omdat je niet gelooft dat je dood kan gaan; rationeel gezien misschien wel, maar je gelooft het niet echt. Op het moment dat je in een levensbedreigende situatie komt geloof je het wél.
Voor degenen die direct er aan stierven wel.quote:Op donderdag 1 juni 2006 14:31 schreef Diederik_Duck het volgende:
Overigens is de beste manier om aan je einde te komen, een atoombom op je hoofd. Dat gaat zo snel, zo onverwacht en zo vernietigend dat je je niets zult realiseren. Eigenlijk was de atoombom op Hiroshima dus heel humaan.
Wat ik bedoel is dat al die mensen die niet bang zijn, het in wezen wel zijn, maar het niet in letterlijke zin zijn omdat ze het zich niet kunnen voorstellen.quote:Op donderdag 1 juni 2006 14:31 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nee, ik geloof niet dat de kans dat ik nu dood ga erg groot is. Dus voel ik wat dat betreft geen angst. Wat is nou je punt?
Ik kan het me wel voorstellen, ik heb weleens doodsangsten uitgestaan. Wat een vooroordelen weerquote:Op donderdag 1 juni 2006 14:33 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Wat ik bedoel is dat al die mensen die niet bang zijn, het in wezen wel zijn, maar het niet in letterlijke zin zijn omdat ze het zich niet kunnen voorstellen.
Maar dan ben je dus wél bang.quote:Op donderdag 1 juni 2006 14:35 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik kan het me wel voorstellen, ik heb weleens doodsangsten uitgestaan. Wat een vooroordelen weer![]()
Ja, op dat moment wel geweest ja. Maar nú niet, en daar gaat het om. Ik denk ook dat als ik ooit erg ziek ben en mijn einde voel naderen, ik er ook absoluut niet bang van zal worden.quote:
Waar was je op dat moment wel bang voor dan?quote:Op donderdag 1 juni 2006 14:38 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ja, op dat moment wel geweest ja. Maar nú niet, en daar gaat het om. Ik denk ook dat als ik ooit erg ziek ben en mijn einde voel naderen, ik er ook absoluut niet bang van zal worden.
We redeneren op verschillende niveaus. Ik geloof je zo dat je nu niet bang bent, echter zijn er van die stoere types die roepen ik ben niet bang, waarmee ze bedoelen dat ze nooit bang zullen zijn. Wat ik betwist. Het is niet voor niets dat échte helden in de literatuur de mensen zijn die zich zonder angst opofferen, de dood lachend in het gezicht kijken. Dat is omdat de meeste mensen diep in hun hart weten dat zij dat niet zullen kunnen.quote:Op donderdag 1 juni 2006 14:38 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ja, op dat moment wel geweest ja. Maar nú niet, en daar gaat het om. Ik denk ook dat als ik ooit erg ziek ben en mijn einde voel naderen, ik er ook absoluut niet bang van zal worden.
Hoe het daadwerkelijk zal zijn kunnen we hoe dan ook alleen naar gissen, omdat het behoorlijk het voorstellingsvermogen te boven gaat. Ik zie vooralsnog echter geen reden waarom ik bang zou moeten zijn voor de dood of bang zou zijn als het moment daar is.quote:Op donderdag 1 juni 2006 14:42 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
We redeneren op verschillende niveaus. Ik geloof je zo dat je nu niet bang bent, echter zijn er van die stoere types die roepen ik ben niet bang, waarmee ze bedoelen dat ze nooit bang zullen zijn. Wat ik betwist. Het is niet voor niets dat échte helden in de literatuur de mensen zijn die zich zonder angst opofferen, de dood lachend in het gezicht kijken. Dat is omdat de meeste mensen diep in hun hart weten dat zij dat niet zullen kunnen.
Ajuquote:Op donderdag 1 juni 2006 14:52 schreef FuifDuif het volgende:
Het lijkt mij hoe dan ook een ware verlossing te zijn.
Waarom zou jouw leven 'afgerond' worden? Neem een 9-11, was het leven van al die doden op dat moment afgerond? De desperate telefoontjes laten zien dat deze mensen hun leven als allesbehalve 'af' beschouwden. Waarom zou jou wel het genoegen gegund worden?quote:Op zaterdag 3 juni 2006 12:03 schreef Dromenvanger het volgende:
Ik ben niet bang om dood te gaan.
Ik weet ook dat ik niet dood ga voordat ik hier klaar ben helemaal. Heb dus sterk het idee dat ik zolang blijf leven totdat ik al mijn zaken op orde heb hier. Ik ben dus niet bang om vroegtijdig te sterven aan ziektes. Ik geloof dus in een leven dat afgerond gaat worden hier voor mij.
Wat daarna gebeurt weet ik niet. Ik ga vaak uit van een eeuwig leven. Voor mij klinkt het eeuwige leven gewoon logisch. Omdat ik denk dat ik zelf het eeuwige leven in leven kan roepen ook.
De bewijsvoering die daarvoor aangedragen zou worden, zou uiteraard nooit worden geaccepteerd door de rest van de wereld. Dat komt door het overmatige materialistische denken dat het spirituele denken (het hogere denken) in de weg zit. Bovendien wordt er ook te veel waarde gehecht aan dit tijdelijke aardse leven, waardoor we overdreven gaat lopen huilen over iets als 9-11.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 14:58 schreef Zzyzx het volgende:
[..]
Waarom zou jouw leven 'afgerond' worden? Neem een 9-11, was het leven van al die doden op dat moment afgerond? De desperate telefoontjes laten zien dat deze mensen hun leven als allesbehalve 'af' beschouwden. Waarom zou jou wel het genoegen gegund worden?
Waarom ga je uit van een eeuwig leven? Het klinkt namelijk niet logisch. Wij hebben een begin, dan is het logisch dat wij ook een eind hebben. En als je het eeuwige leven in leven kan roepen dan stel ik voor dat je je geheimen deelt met de rest van de wereld.
Ik krijg altijd de neiging bij dit soort reacties om je op te zoeken en neer te steken.. gewoon puur om je verhaal te ontkrachten..en de uitdrukking op je gezicht natuurlijkquote:Op zaterdag 3 juni 2006 12:03 schreef Dromenvanger het volgende:
verhaal
quote:Op zaterdag 3 juni 2006 15:03 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
het spirituele denken (het hogere denken)
Ik "quote:Op zaterdag 3 juni 2006 15:37 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dit is een reactie die te voorspellen is, zoals ik al zei.
Dat valt simpelweg niet in woorden uit te drukken. Zoiets moet je ervaren. En dat bedoelde ik dus met dat dergelijke zaken niet worden geaccepteerd door de rationele mensen. Is niet erg, maar laten we in ieder geval niet doen alsof de rationelen meer verstand van zaken hebben dan de spirituelen.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 16:02 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik "" gewoon op je belachelijke stelling dat 'spiritueel denken' (wat bedoel je daar eigenlijk mee
) 'hoger' is dan 'materialistisch' denken.
Zeker wel, het spirituele is in hoge mate ondergeschikt daar het gebaseerd is op nonsens.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 16:16 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dat valt simpelweg niet in woorden uit te drukken. Zoiets moet je ervaren. En dat bedoelde ik dus met dat dergelijke zaken niet worden geaccepteerd door de rationele mensen. Is niet erg, maar laten we in ieder geval niet doen alsof de rationelen meer verstand van zaken hebben dan de spirituelen.
Dat is slechts jouw mening en steunt niet op een universele waarheidquote:Op zaterdag 3 juni 2006 16:58 schreef Laton het volgende:
[..]
Zeker wel, het spirituele is in hoge mate ondergeschikt daar het gebaseerd is op nonsens.
hetzelfde geld voor jouw beweringen over die zogenaamde spiritualiteit.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 17:03 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dat is slechts jouw mening en steunt niet op een universele waarheid.
Bestaat niet.quote:
Niet wanneer je door een innerlijke openbaring het absolute tot je hebt genomen. Dan is het verworden tot een zeker weten, ook al beweert de buitenwereld (die het niet ziet) anders.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 17:04 schreef Laton het volgende:
[..]
hetzelfde geld voor jouw beweringen over die zogenaamde spiritualiteit.![]()
Maakt niet uit wat ik roep, onderbouwing is in dit topic toch ver te zoeken.quote:
primaquote:Op zaterdag 3 juni 2006 17:05 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Niet wanneer je door een innerlijke openbaring het absolute tot je hebt genomen. Dan is het verworden tot een zeker weten, ook al beweert de buitenwereld (die het niet ziet) anders.
Ik ben ook niet uit op het onderbouwen daarvan, want dat kan ik niet. Ten eerste niet omdat ik zelf niet zo'n ervaring heb gehad en ten tweede niet omdat ik betwijfel of het uberhaupt mogelijk is om het uit te leggen in de vorm van logische constructies en met behulp van onze (beperkte) grammatica.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 17:06 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Maakt niet uit wat ik roep, onderbouwing is in dit topic toch ver te zoeken.
We zullen wel zienquote:Op zaterdag 3 juni 2006 17:06 schreef Laton het volgende:
[..]
primanet zoals ik zeker weet dat wat jij zegt gelul is.
net zo'n hoge waarheid dus.
Waarom ga je dan wel kritiek geven op wat mensen zeggen? Als jij andere mensen bepaalde dingen niet duidelijk kan maken, hoef je ze er ook niet mee lastig te vallen.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 17:07 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ik ben ook niet uit op het onderbouwen daarvan, want dat kan ik niet. Ten eerste niet omdat ik zelf niet zo'n ervaring heb gehad en ten tweede niet omdat ik betwijfel of het uberhaupt mogelijk is om het uit te leggen in de vorm van logische constructies en met behulp van onze (beperkte) grammatica.
Dan lees je het toch gewoon niet? Tjonge jonge, huilie.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 17:09 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Waarom ga je dan wel kritiek geven op wat mensen zeggen? Als jij andere mensen bepaalde dingen niet duidelijk kan maken, hoef je ze er ook niet mee lastig te vallen.
Nee, jij bent een huilie. Omdat mensen kritisch tegenover jouw wereldbeeld staan, ga jij ze meteen aanvallen met stellingen die je niet eens kunt onderbouwen. Dat vind ik belachelijk.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 17:11 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dan lees je het toch gewoon niet? Tjonge jonge, huilie.
je lult weer uit je nek, met genoeg onderzoek zou het juist weer te begrijpen en te bewijzen zijn. voor die tijd zijn al die kulverhaaltjes wat mij betreft prima zolang ze zich maar lekker stilhouden in iemand zijn hoofd die mij daar niet mee lastigvalt.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 17:10 schreef FuifDuif het volgende:
Laat ik het concreet stellen:
Ik geloof niet, omdat ik niet weet waarin ik zou moeten geloven. Maar dat betekent niet dat ik het niet voor mogelijk hou, dat sommige mensen bewust zijn geworden van een hogere werkelijkheid door een bepaalde geestelijke verschuiving en daardoor meer kennis hebben over het fundamentele dan de meest briljante materialistische wetenschapper. Maar dat zal die wetenschapper nooit kunnen begrijpen.
Mijn wereldbeeld is er eentje van geen vastigheid, dus ik voel me niet snel aangevallen wanneer mensen mijn werelbeeld pogen te bekritiseren. Die valt weinig te bekritiseren omdat ik, zoals ik zei, alle opties openhou. Bekrompen materialistisch denken is daarentegen eenvoudiger te bekritiseren, omdat het uitgaat van een soort misplaatst superieuriteitsgevoel dat de mens wel even alles zal doorgronden en dat daarvoor de ratio voldoende is.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 17:12 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nee, jij bent een huilie. Omdat mensen kritisch tegenover jouw wereldbeeld staan, ga jij ze meteen aanvallen met stellingen die je niet eens kunt onderbouwen. Dat vind ik belachelijk.
Nogal een pretentieuze gedachte dat genoeg onderzoek dat wel weer even in kaart zal brengen op den duur. Maar zoals ik al zei: we zullen zienquote:Op zaterdag 3 juni 2006 17:13 schreef Laton het volgende:
[..]
je lult weer uit je nek, met genoeg onderzoek zou het juist weer te begrijpen en te bewijzen zijn. voor die tijd zijn al die kulverhaaltjes wat mij betreft prima zolang ze zich maar lekker stilhouden in iemand zijn hoofd die mij daar niet mee lastigvalt.
Jammer voor je dan dat je kritiek kant nog wal raakt.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 17:17 schreef FuifDuif het volgende:
Bekrompen materialistisch denken is daarentegen eenvoudiger te bekritiseren, omdat het uitgaat van een soort misplaatst superieuriteitsgevoel dat de mens wel even alles zal doorgronden en dat daarvoor de ratio voldoende is.
Betekenis/zingeving geschiedt dmv het spirituele denken. Het rationele denken is maar een tool, een hulpje. In die zin heeft Fuifduif volkomen gelijk.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 16:02 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik "" gewoon op je belachelijke stelling dat 'spiritueel denken' (wat bedoel je daar eigenlijk mee
) 'hoger' is dan 'materialistisch' denken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |