En als je het weet kun je de rest van je leven bang zijn voor dat moment.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 00:26 schreef PsyCha het volgende:
ik ben niet bang voor de dood, alleen de manier waarop het zal gebeuren. Dat is het enige wat ik wil weten.
Het leed van je naasten zal je nooit ervaren als je sterft, je bent er immers niet meer. Er is niets over om te ervaren.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 00:25 schreef Zzyzx het volgende:
Het is dan ook niet dat sterven an sich wat mij angst inboezemd. Het gaat mij eerder om het leed dat mijn naasten zullen lijden als resultaat van mijn dood. Mijn loyaliteit aan hen geeft mij een sterke wil om te leven.
Nouja, ik wil het niet weten, maar dat is idd nog wel hetgeen ik enigzins bang voor ben.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 00:26 schreef PsyCha het volgende:
ik ben niet bang voor de dood, alleen de manier waarop het zal gebeuren. Dat is het enige wat ik wil weten.
Ik zie op tegen het eindigen van mijn enige bestaan. Aangezien ik ervan overtuigd ben dat er niets is na de doodquote:Op dinsdag 16 mei 2006 00:31 schreef NanKing het volgende:
[..]
Waarom en waar ben je precies bang voor?
Dat lijkt me inderdaag beangstigend dan idd.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 00:34 schreef Laton het volgende:
[..]
Ik zie op tegen het eindigen van mijn enige bestaan. Aangezien ik ervan overtuigd ben dat er niets is na de dood![]()
Je minacht altruisme. Het is zo dat ik bang ben voor het leed dat anderen zullen ervaren. Ik meen te ontdekken dat je aanneemt dat iemand geen emotie of medeleven kan hebben voor het lot van een ander in het licht van de dood. Maar ik leef niet enkel voor mijzelf dus vrees ik voor mijn leven opdat het leed juist het hardste terecht komt bij degenen die ik het leed het minst toe zou wensen. Of dit alles eigenbelang is is dan niet interessant. Het geeft enkel aan dat dan werkelijk alle partijen voordeel hebben bij mijn keuzes en handelingen, want het sociale aspect gaat niet verloren bij vermeend egoisme.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 00:31 schreef in-limboy het volgende:
[..]
Het leed van je naasten zal je nooit ervaren als je sterft, je bent er immers niet meer. Er is niets over om te ervaren.
Tenminste, als je ervanuit gaat dat er geen afterlife is.
En het wordt helemaal leuk als je gaat bedenken dat de enige reden van jouw loyaliteit is dat jij je daar goed door voelt. Jij bent loyaal naar je naasten omdat je van ze houdt, omdat dat je goed laat voelen. Dat je loyaal bent is dus uit eigenbelang.
Ja, daar ben ik zeker doodsbang voor.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 01:10 schreef Robocock het volgende:
Nee, absoluut niet. Echter wel angstig om vrienden / vader /moeder/broer of zus te verliezen.
Dat zou niet stoer zijn.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 01:30 schreef Salvad0R het volgende:
nueh, ook niet van anderen.
Als er een god is vervloek ik hem bij aankomstquote:Op dinsdag 16 mei 2006 01:39 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik ben heel bang voor de dood ja. Misschien niet bizar reëel op je 19e maar tochIk heb nog een heel leven voor me (tenminste, dat hoop ik dus) en ik zou mijn dood het liefst zo lang mogelijk willen uitstellen. Ik ben nog lang niet klaar met leven
Bovendien vind ik dat er veel te veel religieuze suggesties bestaan van een hiernamaals om klakkeloos aan te nemen dat er geen hiernamaals zal zijn en ik heb zo de indruk dat als ik mij moet verantwoorden voor een God, welke God dan ook, ik het er niet zo goed vanaf zal brengen. Ook hoop ik dat ik pijnloos en snel zal sterven. Helaas is dat bij sterven door ouderdom vaak niet geschonken.
Als ik moet lijden voor mijn vrije wil, dan is mijn wil niet vrij geweest en dan is de hoogste rechter niet rechtvaardig. Het enige rechtvaardige is dan eindigen in gelijkheid zodat de vrije keuzes niet van invloed zijn op het eindoordeel. Aangezien God een mens naast hem op zijn troon heeft gezet als oordeel, zul je als gelijke van Jezus regeren ongeacht wat. Dit impliceert volgens mij dan toch echt democratie in de hemel en dan klinkt dat oordeel opeens zo erg niet meer. Het is dit of God is een leugenaar of hij bestaat niet.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 01:43 schreef Laton het volgende:
[..]
Als er een god is vervloek ik hem bij aankomsthij kan de tering krijgen met zijn oordeel
Hij bestaat nietquote:Op dinsdag 16 mei 2006 01:54 schreef Zzyzx het volgende:
[..]
Als ik moet lijden voor mijn vrije wil, dan is mijn wil niet vrij geweest en dan is de hoogste rechter niet rechtvaardig. Het enige rechtvaardige is dan eindigen in gelijkheid zodat de vrije keuzes niet van invloed zijn op het eindoordeel. Aangezien God een mens naast hem op zijn troon heeft gezet als oordeel, zul je als gelijke van Jezus regeren ongeacht wat. Dit impliceert volgens mij dan toch echt democratie in de hemel en dan klinkt dat oordeel opeens zo erg niet meer. Het is dit of God is een leugenaar of hij bestaat niet.
Tsja. Ik zou ook de neiging hebben om God uit te schelden voor alles wat slecht is (ik geloof dan ook niet in het concept van een goede God als deze zijn schepselen bij zijn troon laat opdagen zodat hij een oordeel over hen kan vellen), maar als die God machtiger is dan ik, beland ik alsnog in het hellevuur.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 01:43 schreef Laton het volgende:
[..]
Als er een god is vervloek ik hem bij aankomsthij kan de tering krijgen met zijn oordeel
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |