En als je het weet kun je de rest van je leven bang zijn voor dat moment.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 00:26 schreef PsyCha het volgende:
ik ben niet bang voor de dood, alleen de manier waarop het zal gebeuren. Dat is het enige wat ik wil weten.
Het leed van je naasten zal je nooit ervaren als je sterft, je bent er immers niet meer. Er is niets over om te ervaren.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 00:25 schreef Zzyzx het volgende:
Het is dan ook niet dat sterven an sich wat mij angst inboezemd. Het gaat mij eerder om het leed dat mijn naasten zullen lijden als resultaat van mijn dood. Mijn loyaliteit aan hen geeft mij een sterke wil om te leven.
Nouja, ik wil het niet weten, maar dat is idd nog wel hetgeen ik enigzins bang voor ben.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 00:26 schreef PsyCha het volgende:
ik ben niet bang voor de dood, alleen de manier waarop het zal gebeuren. Dat is het enige wat ik wil weten.
Ik zie op tegen het eindigen van mijn enige bestaan. Aangezien ik ervan overtuigd ben dat er niets is na de doodquote:Op dinsdag 16 mei 2006 00:31 schreef NanKing het volgende:
[..]
Waarom en waar ben je precies bang voor?
Dat lijkt me inderdaag beangstigend dan idd.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 00:34 schreef Laton het volgende:
[..]
Ik zie op tegen het eindigen van mijn enige bestaan. Aangezien ik ervan overtuigd ben dat er niets is na de dood![]()
Je minacht altruisme. Het is zo dat ik bang ben voor het leed dat anderen zullen ervaren. Ik meen te ontdekken dat je aanneemt dat iemand geen emotie of medeleven kan hebben voor het lot van een ander in het licht van de dood. Maar ik leef niet enkel voor mijzelf dus vrees ik voor mijn leven opdat het leed juist het hardste terecht komt bij degenen die ik het leed het minst toe zou wensen. Of dit alles eigenbelang is is dan niet interessant. Het geeft enkel aan dat dan werkelijk alle partijen voordeel hebben bij mijn keuzes en handelingen, want het sociale aspect gaat niet verloren bij vermeend egoisme.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 00:31 schreef in-limboy het volgende:
[..]
Het leed van je naasten zal je nooit ervaren als je sterft, je bent er immers niet meer. Er is niets over om te ervaren.
Tenminste, als je ervanuit gaat dat er geen afterlife is.
En het wordt helemaal leuk als je gaat bedenken dat de enige reden van jouw loyaliteit is dat jij je daar goed door voelt. Jij bent loyaal naar je naasten omdat je van ze houdt, omdat dat je goed laat voelen. Dat je loyaal bent is dus uit eigenbelang.
Ja, daar ben ik zeker doodsbang voor.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 01:10 schreef Robocock het volgende:
Nee, absoluut niet. Echter wel angstig om vrienden / vader /moeder/broer of zus te verliezen.
Dat zou niet stoer zijn.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 01:30 schreef Salvad0R het volgende:
nueh, ook niet van anderen.
Als er een god is vervloek ik hem bij aankomstquote:Op dinsdag 16 mei 2006 01:39 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik ben heel bang voor de dood ja. Misschien niet bizar reëel op je 19e maar tochIk heb nog een heel leven voor me (tenminste, dat hoop ik dus) en ik zou mijn dood het liefst zo lang mogelijk willen uitstellen. Ik ben nog lang niet klaar met leven
Bovendien vind ik dat er veel te veel religieuze suggesties bestaan van een hiernamaals om klakkeloos aan te nemen dat er geen hiernamaals zal zijn en ik heb zo de indruk dat als ik mij moet verantwoorden voor een God, welke God dan ook, ik het er niet zo goed vanaf zal brengen. Ook hoop ik dat ik pijnloos en snel zal sterven. Helaas is dat bij sterven door ouderdom vaak niet geschonken.
Als ik moet lijden voor mijn vrije wil, dan is mijn wil niet vrij geweest en dan is de hoogste rechter niet rechtvaardig. Het enige rechtvaardige is dan eindigen in gelijkheid zodat de vrije keuzes niet van invloed zijn op het eindoordeel. Aangezien God een mens naast hem op zijn troon heeft gezet als oordeel, zul je als gelijke van Jezus regeren ongeacht wat. Dit impliceert volgens mij dan toch echt democratie in de hemel en dan klinkt dat oordeel opeens zo erg niet meer. Het is dit of God is een leugenaar of hij bestaat niet.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 01:43 schreef Laton het volgende:
[..]
Als er een god is vervloek ik hem bij aankomsthij kan de tering krijgen met zijn oordeel
Hij bestaat nietquote:Op dinsdag 16 mei 2006 01:54 schreef Zzyzx het volgende:
[..]
Als ik moet lijden voor mijn vrije wil, dan is mijn wil niet vrij geweest en dan is de hoogste rechter niet rechtvaardig. Het enige rechtvaardige is dan eindigen in gelijkheid zodat de vrije keuzes niet van invloed zijn op het eindoordeel. Aangezien God een mens naast hem op zijn troon heeft gezet als oordeel, zul je als gelijke van Jezus regeren ongeacht wat. Dit impliceert volgens mij dan toch echt democratie in de hemel en dan klinkt dat oordeel opeens zo erg niet meer. Het is dit of God is een leugenaar of hij bestaat niet.
Tsja. Ik zou ook de neiging hebben om God uit te schelden voor alles wat slecht is (ik geloof dan ook niet in het concept van een goede God als deze zijn schepselen bij zijn troon laat opdagen zodat hij een oordeel over hen kan vellen), maar als die God machtiger is dan ik, beland ik alsnog in het hellevuur.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 01:43 schreef Laton het volgende:
[..]
Als er een god is vervloek ik hem bij aankomsthij kan de tering krijgen met zijn oordeel
Wat heeft dat nou met wel of niet stoer te makenquote:
Schopenhauer? Is dat een schrijver? Info, Input?quote:Op dinsdag 16 mei 2006 03:10 schreef Dr_Jack het volgende:
Ik ben ook niet bang voor de dood an sich. Waarom? Om maar enkele wijze woorden van Schopenhauer te gebruiken: Je bent na de dood, wat je voor je geboorte was.
Zo erg kan dat dus niet zijn.
Een filosoofquote:Op dinsdag 16 mei 2006 03:15 schreef Morwen het volgende:
[..]
Schopenhauer? Is dat een schrijver? Info, Input?![]()
Thanxquote:Op dinsdag 16 mei 2006 03:17 schreef NanKing het volgende:
[..]
Een filosoof![]()
http://en.wikipedia.org/wiki/Schopenhauer
brr dat lijkt me pas eng. EEUWIGHEID heb je enig idee hoe lang dat duurtquote:Op dinsdag 16 mei 2006 03:29 schreef pmb_rug het volgende:
de dood is slechts het begin van de eeuwigheid.
HEEL erg langquote:Op dinsdag 16 mei 2006 03:30 schreef NanKing het volgende:
[..]
brr dat lijkt me pas eng. EEUWIGHEID heb je enig idee hoe lang dat duurt![]()
.
Misschien ja, ik heb een andere visiequote:Op dinsdag 16 mei 2006 03:35 schreef Bluezz het volgende:
BNN: Over mijn Lijk #2: Hopelijk nog veel delen te gaan!
Mss handig om dit eens te lezen... en te volgen mss.
*momenteel niet bereikbaar, spreek een boodschap in na de piep.......*piepquote:Op dinsdag 16 mei 2006 03:41 schreef cerror het volgende:
Ik behoor al dood te zijn, nou satan?
Interessante zin.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 03:38 schreef Morwen het volgende:
[..]
HEEL erg langZo denk ik dus niet, ik denk dat de dood puur lichamelijk is. Zodra je lichaam dood gaat ben je af van alle zogenaamde kwalen. Je geest blijft hetzelfde, er verandert niks. Alleen je lichaam is dood, je geest niet. Men denkt nog aan je immers
![]()
Lijkt me niet zo moeilijk, zolang men aan je denkt besta je toch. Als ik een zus in Canada heb wonen die ik nooit zie............is die dan dood? Zij zit in mijn lijf, leden en gedachten. Voor hetzelfde geld is ze dood, zij zit bij mij. Mijn zus is toevallig dood qua lijf maar zo VOEL ik het niet. Zij is bij mij zolang k aan haar denk en wat te zeggen over het verleden.............Is het niet zo dat juist herinneringen overgaan van generatie op generatiequote:Op dinsdag 16 mei 2006 03:47 schreef NanKing het volgende:
[..]
Interessante zin.
Leg die eens beter uit, alsin borduur er eens op voort.
Ok, je zus is dan voor jou nog 'levend' maar in het eggie is ze er niet meer. Zij is overleden.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 03:59 schreef Morwen het volgende:
[..]
Lijkt me niet zo moeilijk, zolang men aan je denkt besta je toch. Als ik een zus in Canada heb wonen die ik nooit zie............is die dan dood? Zij zit in mijn lijf, leden en gedachten. Voor hetzelfde geld is ze dood, zij zit bij mij. Mijn zus is toevallig dood qua lijf maar zo VOEL ik het niet. Zij is bij mij zolang k aan haar denk en wat te zeggen over het verleden.............Is het niet zo dat juist herinneringen overgaan van generatie op generatie![]()
Anyway, de dood, daar lach ik om![]()
De dood laat zich niet controleren net als het levenquote:Op dinsdag 16 mei 2006 04:11 schreef zZaZz het volgende:
[..]
Ok, je zus is dan voor jou nog 'levend' maar in het eggie is ze er niet meer. Zij is overleden.
Als ik sterf dan ben ik er misschien nog wel voor mijn omgeving, maar ik merk het niet want ik ben dood.
Dan kan mijn geest nog een halve generatie voortleven (wat maar een paar jaar is eigenlijk) of ik zou even snel geschiedenis moeten schrijven om het wat langer te maken.
Ik bekijk de dood net zoals ik het leven bekijk. Vrij egoistisch. Ik doe alles wat ik doe om het zo draaglijk mogelijk te maken voor mijzelf. Daar hoort aardig doen tegen anderen (het hele sociale aspect dus) ook bij.
Ik hoop dat ik mijn dood ook zo aan kan pakken. En hoewel ik er enigzins naar uitkijk, ben ik er tegelijkertijd verschikkelijk bang voor.
allemaal waarquote:Op dinsdag 16 mei 2006 04:23 schreef Morwen het volgende:
[..]
De dood laat zich niet controleren net als het levenWees niet bang, angst verlamd en laat je niet zijn wie je werkelijk bent
![]()
Dat dacht ik dus ook altijd, ik leef mijn leven helemaal prefect..........en nog gaan er dingen fout. Het was een behoorlijke les voor mij, een harde les............![]()
De dood is niks meer of minder dan wat je al beleefd hebt. Het is een stukje van jezelf en idd waar je vandaan kwam dat is waar je naar terug gaat imo![]()
Ik ook. Dat is zo'n diepe existentiële angst. Ik leef niet voor anderen, ik leef voor mezelf en het zou een onherstelbaar verlies zijn als ik stop te bestaan. Dat bedoel ik niet patserig: het gaat om de letterlijke onherstelbaarheid van de dood. De angst voor de dood is niet zomaar een angst, het is niet alsof je bang bent voor spinnen of hoogtes, het is angst voor het Niets. Nadenken over je eigen dood maakt je oneindig nietig, je bestaan is dan maar een blipje op de flatline van de geschiedenis.quote:
Maar 'je bestaan' is wel de hoofdfilm in je eigen leven; sommige dingen zijn het reduceren niet waard.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 10:21 schreef zodiakk het volgende:
[..]
je bestaan is dan maar een blipje op de flatline van de geschiedenis.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |