Dat lijkt mij niet.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 23:05 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Je merkt niet dat er niets meer zal zijn, omdat er juist niets meer is. Daar is niets engs aan, denk ik zo. Ik geloof totaal niet in een ziel die verdergaat, je hersenen zijn in principe je ziel.
Yep, afgelopen en alles was (is) zinloos.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 23:05 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Je merkt niet dat er niets meer zal zijn, omdat er juist niets meer is. Daar is niets engs aan, denk ik zo. Ik geloof totaal niet in een ziel die verdergaat, je hersenen zijn in principe je ziel.
Precies, je merkt niet meer, nooit meer. Aan elke gedachte die je hebt lig jijzelf ten grondslag. Wat betekent het om geen 'ik' meer te hebben?quote:Op dinsdag 30 mei 2006 23:05 schreef NiteSpeed het volgende:
Je merkt niet dat er niets meer zal zijn, omdat er juist niets meer is.
alleen het moment van de dood is dus beangstigend. daarna ben je weg en maakt het dus niet meer uit.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 23:12 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Precies, je merkt niet meer, nooit meer. Aan elke gedachte die je hebt lig jijzelf ten grondslag. Wat betekent het om geen 'ik' meer te hebben?
Vind je die laatste vraag werkelijk niet beangstigend? Ik kan me niets vreselijkers bedenken dan mezelf te verliezen. En voor dat laatste hoeft de dood niet eens vereist te zijn.
Ik doel niet op een bepaalde angst, op angst voor iets wat je meemaakt. Het gaat om angst voor het nooit meer mee zullen maken.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 23:14 schreef Laton het volgende:
alleen het moment van de dood is dus beangstigend. daarna ben je weg en maakt het dus niet meer uit.
Ja daarom ben ik er ook niet zo happig, dat eindigen van het bestaan.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 23:15 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik doel niet op een bepaalde angst, op angst voor iets wat je meemaakt. Het gaat om angst voor het nooit meer mee zullen maken.
ga nou maar eerst eens naar de hoeren.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 23:16 schreef FuifDuif het volgende:
Ik vind het helemaal niet zo erg om ooit verlost te geraken van mijn lijden. Als ik daarvoor ook mijn 'ik' moet opgeven, dan zij het zo.
Misschien moet je je 'ik' daar juist voor vinden.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 23:16 schreef FuifDuif het volgende:
Ik vind het helemaal niet zo erg om ooit verlost te geraken van mijn lijden. Als ik daarvoor ook mijn 'ik' moet opgeven, dan zij het zo.
Ja joh, jaag hem fijn de vervallenheid in.quote:
fuifje snapt em welquote:Op dinsdag 30 mei 2006 23:19 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ja joh, jaag hem fijn de vervallenheid in.
Hoe doet een mens dat?quote:Op dinsdag 30 mei 2006 23:18 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Misschien moet je je 'ik' daar juist voor vinden.
Ok dat staat geschreven, wat is je eigen mening? wat vind je er zelf van? heb je een eigen beeld van leven en dood? of laat jij je volledig leiden door het boek?quote:Op dinsdag 16 mei 2006 12:12 schreef Triggershot het volgende:
Islamitische omschrijving van het sterven(proces)
[..]
Steven Seagalquote:Op woensdag 17 mei 2006 23:39 schreef Bog het volgende:
the anticipation of death is far more worse then death itself
-Steven Seagal
Hij heeft wel gelijk! mensen die van je houden blijven levend achter met pijn en verdriet! zelf zal je er niet veel van merken...quote:Op woensdag 17 mei 2006 23:38 schreef Marble het volgende:
Nee, waarom? Je merkt er zelf niks van, hebt het niet eens door.
Dit:
[..]
vind ik trouwens een van de meest narcisistische opmerkingen die ik ooit heb gelezen, echt walgelijk. Newsflash: the world does NOT revolve around you.
Tijd om van het dak van een flat te racen met je stoel.quote:Op woensdag 31 mei 2006 00:27 schreef mForce het volgende:
Enigste waar ik bang voor ben is dat ik in een rolstoel beland of zonder armen of benen verder moet leven![]()
Grappig dat je over flats begintquote:Op woensdag 31 mei 2006 01:31 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Tijd om van het dak van een flat te racen met je stoel.
Nee.quote:Op donderdag 18 mei 2006 11:58 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Nee, dat is waarMaar doet het je dan niets om te beseffen dat je er ooit niet meer zal zijn?
Ik zie geen reden om daar bang voor te zijn. Jij wel?quote:
Misschien ben je een beperkt denker.quote:Op woensdag 31 mei 2006 11:13 schreef Fir3fly het volgende:
Ik zie geen reden om daar bang voor te zijn. Jij wel?
Hehe, ik heb er juist wel over nagedacht. Daarom ben ik er niet bang voorquote:Op woensdag 31 mei 2006 11:29 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Misschien ben je een beperkt denker.![]()
Daar sluit ik me bij aanquote:Op woensdag 31 mei 2006 11:30 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Hehe, ik heb er juist wel over nagedacht. Daarom ben ik er niet bang voor
Wat moet ik er anders van denken? Het lijkt me vreselijk om er niet meer te zijn?quote:Op woensdag 31 mei 2006 11:37 schreef Claudia_x het volgende:
Ik geloof er weinig van, dat je de uiterste onmogelijkheid van je bestaan onder ogen bent gekomen en geconcludeerd hebt dat zij je niet veel doet.
Ja dus.quote:Op woensdag 31 mei 2006 11:13 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik zie geen reden om daar bang voor te zijn. Jij wel?
Je hebt het over een persoonlijke mening en visie! dat jij bang bent voor de dood (als dat zo is) betekend niet dat iedereen dat is!quote:Op woensdag 31 mei 2006 11:37 schreef Claudia_x het volgende:
Ik geloof er weinig van, dat je de uiterste onmogelijkheid van je bestaan onder ogen bent gekomen en geconcludeerd hebt dat zij je niet veel doet.
quote:Wat moet ik er anders van denken? Het lijkt me vreselijk om er niet meer te zijn?Dat kun je niet vreselijk vinden, want je bent er niet.
Ja.quote:Op woensdag 31 mei 2006 12:37 schreef mForce het volgende:
Is het zo moeilijk te accepteren dat sommige mensen een andere visie hebben??
ik kan me voorstellen dat je de dood vreest als je wordt gedefinieerd door de doelen die je hebt bereikt. je zal morgen maar sterven, dat is mooi zuur.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 00:19 schreef Zzyzx het volgende:
Voor mijzelf is het zo dat ik de dood wel vrees, maar ik er uiteindelijk vrede mee zal hebben. Voorlopig heb ik doelen te verwezenlijken
meen je dit nu echt?quote:Op woensdag 31 mei 2006 12:43 schreef Claudia_x het volgende:
Laat het pijn doen, laat het zo lang mogelijk pijn doen, want zolang ben ík er nog.
Uiteindelijk overwint natuurlijk het niet meer willen lijden. Ik heb geen hoge pijngrens, ik zal snel toegeven. Maar het blijft een vlucht.quote:Op woensdag 31 mei 2006 12:48 schreef milagro het volgende:
meen je dit nu echt?
als je weet dat het sowieso einde oefening is?
Hoewel je gelijk hebt, maak je het jezelf lastig. Al die mensen die zo mystisch bezig zijn, religie en aanverwanten, die hebben het een stuk makkelijker. Die blokkeren gewoon die gedachten en klaar. Uiteindelijk zijn we slechts een projectie op een stel atomen die bij elkaar worden gehouden. De enige echte levensbeschouwelijke vraag is wat we ermee doen.quote:Op woensdag 31 mei 2006 12:59 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Uiteindelijk overwint natuurlijk het niet meer willen lijden. Ik heb geen hoge pijngrens, ik zal snel toegeven. Maar het blijft een vlucht.
Ik wilde ermee aangeven dat je ook op een ander niveau angst kunt hebben, een angst die - ik heb het vaker gezegd - zo onbepaald is dat hij ondraaglijk wordt. Liever pijn dan de dood, liever iets dan niets. Maar dat zijn intellectuele overwegingen.
Jep, en dat doe ik graag.quote:Op woensdag 31 mei 2006 13:05 schreef Zyggie het volgende:
Hoewel je gelijk hebt, maak je het jezelf lastig.
Ik krijg het niet voor elkaar zo over mezelf te denken.quote:Uiteindelijk zijn we slechts een projectie op een stel atomen die bij elkaar worden gehouden.
De uitspraak gaat inderdaad ver en is te reductionistisch.quote:Op woensdag 31 mei 2006 13:30 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik krijg het niet voor elkaar zo over mezelf te denken.
Ik snap dit niet. Waarom bang voor de pijn? De enige reden voor angst is de angst voor het onbekende, de angst voor het verliezen van controle. Dát is wat beangstigend is aan de dood, en het is dat wat al die types die stoer brullen dat ze niet bang zich naar mijn idee niet realiseren.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 08:51 schreef Alicey het volgende:
Ik ben niet bang voor de dood. Wel wat er eventueel aan vooraf gaat. Soms is sterven iets dat maanden duurt..
Hoewel ik het nog geen tijd vind om te sterven, zou ik vrede er mee kunnen hebben.
Ik ben niet bang voor lichamelijke pijn, maar het lijkt mij bijvoorbeeld niets om de laatste maanden of jaren van mijn leven te leven op een manier dat ik zelfs niet eens iemand kan vragen om er een einde aan te maken.quote:Op donderdag 1 juni 2006 14:12 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ik snap dit niet. Waarom bang voor de pijn?
Natuurlijk is er een angst om dood te gaan, dat is biologisch ingebouwd. Gelukkig maar, anders zou onze soort nooit zo ver gekomen zijn. Maar ik ben echt niet bewust bang voor de dood. Op dit moment niet. Onbewust wel. Maar daar merk ik dus niks van.quote:Op donderdag 1 juni 2006 14:12 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ik snap dit niet. Waarom bang voor de pijn? De enige reden voor angst is de angst voor het onbekende, de angst voor het verliezen van controle. Dát is wat beangstigend is aan de dood, en het is dat wat al die types die stoer brullen dat ze niet bang zich naar mijn idee niet realiseren.
Dat lijkt mij ook niks; maar het realiseren dat je er niet meer zult zijn is het fundamenteelste en beangstigendste inzicht wat je kan krijgen.quote:Op donderdag 1 juni 2006 14:15 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik ben niet bang voor lichamelijke pijn, maar het lijkt mij bijvoorbeeld niets om de laatste maanden of jaren van mijn leven te leven op een manier dat ik zelfs niet eens iemand kan vragen om er een einde aan te maken.
In het begin misschien, maar als je er over nadenkt valt het wel mee.quote:Op donderdag 1 juni 2006 14:23 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
maar het realiseren dat je er niet meer zult zijn is het fundamenteelste en beangstigendste inzicht wat je kan krijgen.
Daar heb je helemaal gelijk in, het is onze bouw die maakt dat we bang zijn.quote:Op donderdag 1 juni 2006 14:17 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Natuurlijk is er een angst om dood te gaan, dat is biologisch ingebouwd. Gelukkig maar, anders zou onze soort nooit zo ver gekomen zijn.
Dat komt omdat je er niet over nadenkt, niet op het diepere niveau althans. De ervaring zeg maar.quote:Maar ik ben echt niet bewust bang voor de dood.
Ontkenning. Heel nuttig, zonder dat zou niemand functioneren.quote:Op dit moment niet. Onbewust wel. Maar daar merk ik dus niks van.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |