Speak for yourself, I plan to live forever!quote:Op dinsdag 16 mei 2006 00:19 schreef Zzyzx het volgende:
Wij zullen allemaal sterven.
Zo goed werken die creme-pjes nou ook weer niet.quote:Op donderdag 18 mei 2006 00:04 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
[..]
Speak for yourself, I plan to live forever!![]()
Nee, maar de medische wetenschap over 50 jaar wel!quote:Op donderdag 18 mei 2006 00:05 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Zo goed werken die creme-pjes nou ook weer niet.
Sinds wanneer geeft de Engel des Doods je een keuzequote:Op donderdag 18 mei 2006 00:02 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Ik denk dat veel mensen het niet erg vinden om dood te gaan, maar dat mede vanwege hun nabestaanden niet doen.
0900-magereheynquote:Op donderdag 18 mei 2006 00:09 schreef merleyn het volgende:
[..]
Sinds wanneer geeft de Engel des Doods je een keuze? Dan hoeft ie voorlopig nog niet bij mij aan te kloppen.
Dan ben je toch gelovig want je geloofd ergens in.quote:Op donderdag 18 mei 2006 00:14 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
Ik geloof zeker wel dat er meer na de dood is, ondanks dat ik niet gelovig ben.
Dat verwacht ik ookquote:Op donderdag 18 mei 2006 00:12 schreef NanKing het volgende:
[..]
0900-magereheyn
Maar ik denk dat hij bedoelt met zelfmoord.
mee eensquote:Op donderdag 18 mei 2006 00:15 schreef NanKing het volgende:
[..]
Dan ben je toch gelovig want je geloofd ergens in.
Je hoeft niet per sé in een georganiseerde religie geloven om gelovig te zijn.
Het kan ook zijn dat iemand net op tijd tot inkeer komtquote:Op donderdag 18 mei 2006 00:16 schreef merleyn het volgende:
[..]
Dat verwacht ik ook![]()
Maar als iemand écht zelfmoord wil plegen, denk je dan dat ie zich laat tegenhouden door het idee dat zn ouders/broertjes/zusjes, neefjes/nichtjes, vriendjes en vriendinnetjes het zo naar zouden vinden....denk et niet.![]()
Ja oke das waar. Ik geloof wel ergens in, waar precies in dat weet ik niet, maar in ieder geval niet in een god zoals het in de bijbel staat. Ik hang dus zeker geen specifiek geloof aan.quote:Op donderdag 18 mei 2006 00:15 schreef NanKing het volgende:
[..]
Dan ben je toch gelovig want je geloofd ergens in.
Je hoeft niet per sé in een georganiseerde religie geloven om gelovig te zijn.
Ze schrijven niet voor niets regelmatig afscheidsbrieven met daarin hun spijtbetuigingen voor het leed wat ze hebben aangedaan.quote:Op donderdag 18 mei 2006 00:16 schreef merleyn het volgende:
[..]
Dat verwacht ik ook![]()
Maar als iemand écht zelfmoord wil plegen, denk je dan dat ie zich laat tegenhouden door het idee dat zn ouders/broertjes/zusjes, neefjes/nichtjes, vriendjes en vriendinnetjes het zo naar zouden vinden....denk et niet.![]()
Het "Ietsisme" is hot now a daysquote:Op donderdag 18 mei 2006 00:18 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
[..]
Ja oke das waar. Ik geloof wel ergens in, waar precies in dat weet ik niet, maar in ieder geval niet in een god zoals het in de bijbel staat. Ik hang dus zeker geen specifiek geloof aan.
hmmmm, ik ben niet overtuigdquote:Op donderdag 18 mei 2006 00:17 schreef NanKing het volgende:
[..]
Het kan ook zijn dat iemand net op tijd tot inkeer komt.
Ik heb het nog niet gelezen (ga ik nu even doen) maar heet dit niet gewoon elcletisme?quote:Op donderdag 18 mei 2006 00:23 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
Qua leven na de dood vind ik dit een hele interessante site, deze man hangt geen specifiek geloof aan, maar hij probeert alle bestaande visies over het leven na de dood en alle type godsdiensten samen te voegen tot 1 geheel. Zeg maar een soort allesomvattende theorie over the afterlife.
http://www.afterlife-knowledge.com/start.html
Wanneer iemand (weloverwogen, met brief en al) zelfmoord pleegt is dit een puur egoistische actie. Ik vraag me af of diegene dan nog echt bezig is met de gevoelens van een ander. Als hij/zij het toch zo erg vind voor de ander, waarom dan doorzettenr? Omdat de wereld tegen hem/haar is, de situatie uitzichtsloos? Ik hen weinig begrip/sympathie voor deze mensen. Ik kan me voorstellen dat je in de put zit, maar zelfmoord gaat me veeeeeel te ver!!quote:Op donderdag 18 mei 2006 00:19 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Ze schrijven niet voor niets regelmatig afscheidsbrieven met daarin hun spijtbetuigingen voor het leed wat ze hebben aangedaan.
Nou gelukkig dan dat het goed gekomen is!quote:Op donderdag 18 mei 2006 00:23 schreef NanKing het volgende:
[..]
Ik wel ik heb het van heel dichtbij mee gemaakt.
Ik denk niet dat je die site zo moet zien, ga die site maar ff checken, zijn visie over het hiernamaals vind ik echt heel interessant om te lezen. Iedereen creeert zijn eigen hiernamaals, afhankelijk van waar je tijdens het leven in geloofde. Hoe vrijer je opvattingen over het leven na de dood en het leven in z'n algemeen, hoe plezieriger het hiernamaals voor je wordt. Hoe strenger je geloof, hoe beperkter het hiernamaals voor je wordt. Hij noemt het focus-levels.quote:Op donderdag 18 mei 2006 00:25 schreef NanKing het volgende:
[..]
Ik heb het nog niet gelezen (ga ik nu even doen) maar heet dit niet gewoon elcletisme?
Van alle geloven je eigen maken.
Het is duidelijk dat jij geen inzicht hebt in de denkpatronen van iemand die suicidaal is. Als ik jou was - als je er behoefte aan hebt om je erin te verdiepen - zou ik het boek 'Als leven pijn doet' lezen van Rene Diekstra. Daarin staat uitgebreid beschreven hoe mensen met zelfmoord denken en waarom het zo moeilijk is voor hun om uit die depressieve spiraal te stappen.quote:Op donderdag 18 mei 2006 00:27 schreef merleyn het volgende:
[..]
Wanneer iemand (weloverwogen, met brief en al) zelfmoord pleegt is dit een puur egoistische actie. Ik vraag me af of diegene dan nog echt bezig is met de gevoelens van een ander. Als hij/zij het toch zo erg vind voor de ander, waarom dan doorzettenr? Omdat de wereld tegen hem/haar is, de situatie uitzichtsloos? Ik hen weinig begrip/sympathie voor deze mensen. Ik kan me voorstellen dat je in de put zit, maar zelfmoord gaat me veeeeeel te ver!!
jouw redenatie stelt dat het ten allertijde egoistisch is om voor jezelf te kiezen, ik denk niet dat het zo zwart wit is.quote:Op donderdag 18 mei 2006 00:27 schreef merleyn het volgende:
[..]
Wanneer iemand (weloverwogen, met brief en al) zelfmoord pleegt is dit een puur egoistische actie. Ik vraag me af of diegene dan nog echt bezig is met de gevoelens van een ander. Als hij/zij het toch zo erg vind voor de ander, waarom dan doorzettenr? Omdat de wereld tegen hem/haar is, de situatie uitzichtsloos? Ik hen weinig begrip/sympathie voor deze mensen. Ik kan me voorstellen dat je in de put zit, maar zelfmoord gaat me veeeeeel te ver!!
Dat is zeker interessant!quote:Op donderdag 18 mei 2006 00:30 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je die site zo moet zien, ga die site maar ff checken, zijn visie over het hiernamaals vind ik echt heel interessant om te lezen. Iedereen creeert zijn eigen hiernamaals, afhankelijk van waar je tijdens het leven in geloofde. Hoe vrijer je opvattingen over het leven na de dood en het leven in z'n algemeen, hoe plezieriger het hiernamaals voor je wordt. Hoe strenger je geloof, hoe beperkter het hiernamaals voor je wordt. Hij noemt het focus-levels.
ik zal me er eens in gaan verdiepenquote:Op donderdag 18 mei 2006 00:31 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Het is duidelijk dat jij geen inzicht hebt in de denkpatronen van iemand die suicidaal is. Als ik jou was - als je er behoefte aan hebt om je erin te verdiepen - zou ik het boek 'Als leven pijn doet' lezen van Rene Diekstra. Daarin staat uitgebreid beschreven hoe mensen met zelfmoord denken en waarom het zo moeilijk is voor hun om uit die depressieve spiraal te stappen.
Zie het dus liever als geestelijk onvermogen dan als egoïstische daad.
Nee, niet gezien. Ik heb net ff op http://imdb.com/ gekeken en het klinkt als een erg interessante film.quote:Op donderdag 18 mei 2006 00:33 schreef NanKing het volgende:
[..]
Dat is zeker interessant!
Heb je de film what dreams may come weleens gezien? Die gaat ook van zo'n principe uit.
Dat je het niet begrijpt, betekent niet dat het nergens op slaat. Wees dan correcter en zeg dat het voor jou nergens op slaat.quote:Op woensdag 17 mei 2006 21:26 schreef Zzyzx het volgende:
[..]
Zoveel wilde aannames, je stuk slaat helemaal nergens op.
Nee, dat is waarquote:Op woensdag 17 mei 2006 22:18 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Omdat ik er zelf niet bij ben om dat mee te maken.
Laten we het hopen.quote:Op donderdag 18 mei 2006 00:06 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
[..]
Nee, maar de medische wetenschap over 50 jaar wel!![]()
nogmaals: "the anticipation of death is far worse then death itself"quote:Op donderdag 18 mei 2006 08:05 schreef Ivo1986 het volgende:
voor het sterfbed ben ik banger..
quote:Op dinsdag 16 mei 2006 00:26 schreef PsyCha het volgende:
ik ben niet bang voor de dood, alleen de manier waarop het zal gebeuren. Dat is het enige wat ik wil weten.
Nee hoor, niet als we op de maan en op mars en op ander planeten gaan wonen.quote:Op donderdag 18 mei 2006 11:59 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
En laten we ook hopen dat tegen die tijd iedereen onvruchtbaar is gemaakt, anders wordt het een beetje vol hier...
Dan niet neequote:Op donderdag 18 mei 2006 17:24 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
[..]
Nee hoor, niet als we op de maan en op mars en op ander planeten gaan wonen.![]()
De vraag is of je bewustzijn nog wel zult ervaren. En als je dat wel doet, maar je voelt je verteerd door de vlammen en weet dat dat eeuwig zal duren, dan is dat toch ook niet fijn?quote:Op vrijdag 19 mei 2006 12:55 schreef RickySway het volgende:
Wat is er eng aan het moment waarop je bewustzijn niet langer via het lichaam ervaart?
Er is niets vreselijker dan de nietigheid van je eigen bestaan te contempleren, om voorbij de grenzen van je 'zijn' te denken. De angst voor je eigen einde is volstrekt onbepaald en daarin verschilt hij fundamenteel van vrees voor spinnen of verlies van een geliefde. Maar ik troost me aan Heideggers gedachte dat je juist in de momenten waarop je je dood onder ogen komt, je zelf vindt. In mijn doodsangst vind ik mijn vrijheid. Die gedachte geeft een mens moed.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 10:21 schreef zodiakk het volgende:
[..]
Ik ook. Dat is zo'n diepe existentiële angst. Ik leef niet voor anderen, ik leef voor mezelf en het zou een onherstelbaar verlies zijn als ik stop te bestaan. Dat bedoel ik niet patserig: het gaat om de letterlijke onherstelbaarheid van de dood. De angst voor de dood is niet zomaar een angst, het is niet alsof je bang bent voor spinnen of hoogtes, het is angst voor het Niets. Nadenken over je eigen dood maakt je oneindig nietig, je bestaan is dan maar een blipje op de flatline van de geschiedenis.
"Ik ben geil."quote:Op dinsdag 30 mei 2006 22:52 schreef Claudia_x het volgende:
God, laat me niet in mijn slaap sterven. Ik wil mijn einde graag bewust meemaken en wat memorabele laatste woorden uitstamelen.
Maar het zouden mogelijkerwijs je laatste woorden kunnen zijn? En zou je die laatste woorden dan ook eventueel kunnen uitspreken op het moment dat je op mij geklommen bent met je naakte lichaam?quote:Op dinsdag 30 mei 2006 22:59 schreef Claudia_x het volgende:
Ik weet het nog niet, ik laat het van het moment afhangen, net als Chris Zegers met Bono.
Dat zou eventueel kunnen, maar erg memorabel zouden die woorden niet zijn.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 23:00 schreef FuifDuif het volgende:
Maar het zouden mogelijkerwijs je laatste woorden kunnen zijn? En zou je die laatste woorden dan ook eventueel kunnen uitspreken op het moment dat je op mij geklommen bent met je naakte lichaam?
Maar de wereld stopt en er zal niets meer zijn, juist díe gedachte is zo beangstigend.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 23:03 schreef NiteSpeed het volgende:
Doodgaan zelf lijkt me eigenlijk niet erg, omdat je alles erna toch niet meer zal merken. Het lijkt me alleen zonde dat je het einde van je eigen leven meemaakt, en heel helder inziet dat de wereld ook zonder jou gewoon verder draait en dat heel de aardkloot een nutteloze boel is.
Je merkt niet dat er niets meer zal zijn, omdat er juist niets meer is. Daar is niets engs aan, denk ik zo. Ik geloof totaal niet in een ziel die verdergaat, je hersenen zijn in principe je ziel.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 23:04 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Maar de wereld stopt en er zal niets meer zijn, juist díe gedachte is zo beangstigend.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |