abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37089743
Waarom evolutie #3
Waarom Evolutie #4
Waarom Evolutie #5
Waarom Evolutie #6
Waarom Evolutie #7

Vis met pootjes is 'missing link' (deel 2)
Vis met pootjes is 'missing link'

Er mag altijd verwezen worden naar de Fok Evolutie Wiki

Nieuwe topic, hou het inhoudelijk, gelieve voor alle creationisten niet hier over het heilige geschrift discussieren, maar een ander topic openen..

Game on!

[ Bericht 19% gewijzigd door #ANONIEM op 19-04-2006 11:03:05 ]
pi_37089795
quote:
Op woensdag 19 april 2006 10:19 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Is er wel een wetenschappelijke visie over iets dat beweging in stand houd?
Het behoud van energie De huidige inzichten laten wel zien dat het universum niet altijd zo blijft zoals het nu blijft; sterren zetten massa om in straling, de uitdijing zorgt ervoor dat op een gegeven moment materie steeds moeilijker zal kunnen samenklonteren tot nieuwe sterren, en het toekomstbeeld van het universum wordt daarmee nogal kil.
pi_37089855
quote:
Op woensdag 19 april 2006 11:04 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Het behoud van energie De huidige inzichten laten wel zien dat het universum niet altijd zo blijft zoals het nu blijft; sterren zetten massa om in straling, de uitdijing zorgt ervoor dat op een gegeven moment materie steeds moeilijker zal kunnen samenklonteren tot nieuwe sterren, en het toekomstbeeld van het universum wordt daarmee nogal kil.
Hetgene wat ook mogelijk evolutie beinvloedt of zelfs leven op aarde zou kunnen laten stoppen, bedoel ooit moet die straling ook aarde bereiken toch, wat geen positief effect zal creeren?
pi_37089893
quote:
Op woensdag 19 april 2006 11:07 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Hetgene wat ook mogelijk evolutie beinvloedt of zelfs leven op aarde zou kunnen laten stoppen, bedoel ooit moet die straling ook aarde bereiken toch, wat geen positief effect zal creeren?
de zon is ook een ster en de straling ervaren wij elke dag weer
gelukkig hebben we een atmosfeer die enige bescherming biedt.
pi_37089950
quote:
Op woensdag 19 april 2006 11:08 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

de zon is ook een ster en de straling ervaren wij elke dag weer
gelukkig hebben we een atmosfeer die enige bescherming biedt.
Van Haus zijn reactie begreep ik dat de straling zou stijgen?
pi_37090015
quote:
Op woensdag 19 april 2006 11:07 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Nou ja, de straling van de Zon zal na een paar miljard jaar dodelijk worden; de zon zal uitdijen en leven zal niet meer mogelijk zijn. Als er hier "in de buurt" een supernova zou plaatsvinden, dan kan dat al het leven op aarde wegvagen inderdaad. De straling van andere sterren is hier allang gekomen, getuige het feit dat jij 's nachts een sterrenhemel ziet, maar die straling is niet dodelijk ofzo. Maar dit heeft niet meer zoveel met evolutie te maken, maar meer met sterrenkunde
pi_37090068
quote:
Op woensdag 19 april 2006 11:13 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Maar dit heeft niet meer zoveel met evolutie te maken, maar meer met sterrenkunde
Niet helemaal, ik vraag me af wanneer die stralen steeds vaker en sterker richting de aarde komen het evolutie-proces/waarneming zou veranderen voor komende generaties?
pi_37090285
quote:
Op woensdag 19 april 2006 11:16 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Niet helemaal, ik vraag me af wanneer die stralen steeds vaker en sterker richting de aarde komen het evolutie-proces/waarneming zou veranderen voor komende generaties?
als de straling erger wordt verandert de woonomgeving. de vraag is dan in hoeverre de mensheid dit kan overleven. als dat niet het geval is zal er misschien een andere groep wel overleven. bv. zeedieren, of dieren in grotten, die minder onder invloed van die straling staan. mensen kunnen natuurlijk ook binnen blijven. hoe dan ook, het ligt maar net aan de precieze invloed van die straling.

uiteindelijk kunnen we ons heel erg gaan focussen op deze mogelijke verandering, maar wat de uiteindelijke gevolgend daarvan zijn dat weten we nog niet.
pi_37090590
quote:
Op woensdag 19 april 2006 11:26 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

als de straling erger wordt verandert de woonomgeving. de vraag is dan in hoeverre de mensheid dit kan overleven. als dat niet het geval is zal er misschien een andere groep wel overleven. bv. zeedieren, of dieren in grotten, die minder onder invloed van die straling staan. mensen kunnen natuurlijk ook binnen blijven. hoe dan ook, het ligt maar net aan de precieze invloed van die straling.

uiteindelijk kunnen we ons heel erg gaan focussen op deze mogelijke verandering, maar wat de uiteindelijke gevolgend daarvan zijn dat weten we nog niet.
Wat ik nu ga vragen is echt niet retorisch bedoeld ofzo, maar de mens zou misschien toch wel door manier van onderzoek evolutieproces versnellen om zich aan te passen dan?
pi_37090787
quote:
Op woensdag 19 april 2006 11:16 schreef Triggershot het volgende:

[..]

We weten in ieder geval het effect van straling op menselijk DNA, en deze mutaties zullen denk ik genetisch worden doorgegeven. Wat de evolutionaire gevolgen zijn van een veranderende omgeving door bv straling, daar zal vast wel onderzoek naar zijn geweest, maar ikzelf zou die gevolgen zo 123 niet precies kunnen formuleren.
pi_37090808
quote:
Op woensdag 19 april 2006 11:38 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Wat ik nu ga vragen is echt niet retorisch bedoeld ofzo, maar de mens zou misschien toch wel door manier van onderzoek evolutieproces versnellen om zich aan te passen dan?
het is niet retorisch, maar wel speculatief
pi_37090861
quote:
Op woensdag 19 april 2006 11:45 schreef Haushofer het volgende:

[..]

We weten in ieder geval het effect van straling op menselijk DNA, en deze mutaties zullen denk ik genetisch worden doorgegeven. Wat de evolutionaire gevolgen zijn van een veranderende omgeving door bv straling, daar zal vast wel onderzoek naar zijn geweest, maar ikzelf zou die gevolgen zo 123 niet precies kunnen formuleren.
Mogelijk achterwaarts evolutie?
pi_37090868
quote:
Op woensdag 19 april 2006 11:45 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

het is niet retorisch, maar wel speculatief
Wat denk je er zelf over?
pi_37090896
quote:
Op woensdag 19 april 2006 11:47 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Mogelijk achterwaarts evolutie?
als je uitgaat van een doel kun je hierover spreken. evolutie is aanpassing aan de omgeving. niet een naar een doel toewerkend proces.
pi_37090918
quote:
Op woensdag 19 april 2006 11:47 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Wat denk je er zelf over?
ik denk er zelf over dat we op sommige zaken misschien best een oplossing weten te vinden om zo de soort langer in stand te houden, in andere gevallen niet
pi_37090948
quote:
Op woensdag 19 april 2006 11:48 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

als je uitgaat van een doel kun je hierover spreken. evolutie is aanpassing aan de omgeving. niet een naar een doel toewerkend proces.
Nee bedoelde niet met een doel, maar dat stralingen zo beinvloeden dat alles terug wordt gedraaid? Op 4 poten lopen bijv?
pi_37091022
quote:
Op woensdag 19 april 2006 11:50 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Nee bedoelde niet met een doel, maar dat stralingen zo beinvloeden dat alles terug wordt gedraaid? Op 4 poten lopen bijv?
dat is weer speculeren. straling beschadigd het DNA. Of op 4 poten lopen een gevolg kan zijn van beschadigd DNA weet ik niet. Ik denk eerder dat je dan moet denken aan een beschadigde motoriek.
pi_37091084
quote:
Op woensdag 19 april 2006 11:49 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

ik denk er zelf over dat we op sommige zaken misschien best een oplossing weten te vinden om zo de soort langer in stand te houden, in andere gevallen niet
Al betekent het wel zoals jij hier boven beschreef dat we een oplossing moeten vinden door binnen te blijven?
pi_37091094
quote:
Op woensdag 19 april 2006 11:52 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

dat is weer speculeren. straling beschadigd het DNA. Of op 4 poten lopen een gevolg kan zijn van beschadigd DNA weet ik niet. Ik denk eerder dat je dan moet denken aan een beschadigde motoriek.
Handicap?
pi_37091096
quote:
Op woensdag 19 april 2006 11:54 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Al betekent het wel zoals jij hier boven beschreef dat we een oplossing moeten vinden door binnen te blijven?
ja, maar waar wil je naartoe met dit verhaal ?
pi_37091162
quote:
Op woensdag 19 april 2006 11:55 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

ja, maar waar wil je naartoe met dit verhaal ?
Een komeet die langs de aarde vliegt zie je vaak op het nieuws, vraag me af wat voor soort gevolgen zulke dingen kunnen hebben voor komende generaties.
pi_37091193
quote:
Op woensdag 19 april 2006 11:57 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Een komeet die langs de aarde vliegt zie je vaak op het nieuws, vraag me af wat voor soort gevolgen zulke dingen kunnen hebben voor komende generaties.
Als deze gewoon langsvliegt weinig tot niks. Maar ik snap ook niet waar je heen wilt
pi_37091237
quote:
Op woensdag 19 april 2006 11:55 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Handicap?
lijkt me wel ja. maar goed als dat een voordeel is om te overleven in een bepaalde omgeving
pi_37091248
quote:
Op woensdag 19 april 2006 11:58 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Als deze gewoon langsvliegt weinig tot niks. Maar ik snap ook niet waar je heen wilt
Evolutie heeft mogelijk geen doel snap ik, maar wat de formule van evolutie vormt tot zo een succes en wat evolutie kan beinvloedden, gevaar van binnen als buiten
pi_37091319
quote:
Op woensdag 19 april 2006 12:00 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Evolutie heeft mogelijk geen doel snap ik, maar wat de formule van evolutie vormt tot zo een succes en wat evolutie kan beinvloedden, gevaar van binnen als buiten
wat bedoel je ?
pi_37091688
quote:
Op woensdag 19 april 2006 12:02 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

wat bedoel je ?
Gewoon zoals het er staat
pi_37091703
quote:
Op woensdag 19 april 2006 12:00 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

lijkt me wel ja. maar goed als dat een voordeel is om te overleven in een bepaalde omgeving
Wie weet
pi_37091889
quote:
Op woensdag 19 april 2006 12:15 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Gewoon zoals het er staat
je bedoelt dat je de formule van evolutie niet snapt ? de formule is toeval. mutatie en selectie.
pi_37091917
quote:
Op woensdag 19 april 2006 12:22 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

je bedoelt dat je de formule van evolutie niet snapt ? de formule is toeval. mutatie en selectie.
Ja dat snap ik, maar hoe komt het tot zo een succes, ook weer toeval?
pi_37091961
naar school
pi_37091969
quote:
Op woensdag 19 april 2006 12:23 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ja dat snap ik, maar hoe komt het tot zo een succes, ook weer toeval?
of het een succes is is natuurlijk subjectief. dat de mens onderdeel van de evolutie is, is toeval. dat volgt uit de evolutie-theorie.
  woensdag 19 april 2006 @ 13:02:07 #32
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_37092810
quote:
Op woensdag 19 april 2006 11:54 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Radioactieve straling is overal, ook in jouw huiskamer. Overal waar je gaat, wordt je continue gebombardeerd door straling.
'Nuff said
  woensdag 19 april 2006 @ 13:05:00 #33
27698 Doffy
pi_37092861
quote:
Op woensdag 19 april 2006 12:24 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

of het een succes is is natuurlijk subjectief. dat de mens onderdeel van de evolutie is, is toeval. dat volgt uit de evolutie-theorie.
Nee, dat volgt niet, want het is geen toeval, het is selectie. Dat is iets anders dan toeval, hoewel je nooit met zekerheid kunt voorspellen waar die selectie toe zal leiden.

De begrippen 'succes' en 'positief' ed zijn betekenisloze begrippen, waarvan je hooguit 'after-the-fact' kunt spreken. Je kunt zeggen: 'wij mensen zijn een succes, want wij bestaan nog (!) als soort'. Die opmerking kun je maken tot de dag waarop een meteoriet al het hogere leven op aarde wegvaagt, en daarna niet meer. Het is dus geen term waarmee je concrete uitspraken kunt doen.
'Nuff said
pi_37095447
quote:
Op woensdag 19 april 2006 12:24 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

Nou ik noem het leven toch wel een succes, jij ook wel neem ik aan?
  woensdag 19 april 2006 @ 14:47:50 #35
27698 Doffy
pi_37095542
quote:
Op woensdag 19 april 2006 14:43 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Successen meet je ten opzichte van iets. Ten opzichte waarvan is het leven een succes? En waarom?
'Nuff said
pi_37095957
quote:
Op woensdag 19 april 2006 14:47 schreef Doffy het volgende:

[..]

Successen meet je ten opzichte van iets. Ten opzichte waarvan is het leven een succes?
Ten opzichte van dieren?
quote:
En waarom?
Feit dat jij wel intelligent bent en een gemiddelde dier niet eens een kwart van je wijsheid kan hebben.

Zie de dier als een ms-dos
En de mens als een OS waar allemaal software op geinstalleerd kan worden
pi_37096011
quote:
Op woensdag 19 april 2006 14:43 schreef Triggershot het volgende:

[..]

ik noem het geen succes. ik noem het een resultaat. wat ik er verder van vind dat ik leef of anderen leven is onderhevig aan successen binnen de context van dat leven.

verder is succes relatief. als ik de pc van m'n ouders virus en pop-up vrijmaak noemen ze dat een succes. eigenlijk is het een groter succes dat ze de pc zo vol met troep hebben weten te krijgen
  woensdag 19 april 2006 @ 15:06:10 #38
27698 Doffy
pi_37096020
quote:
Op woensdag 19 april 2006 15:03 schreef Triggershot het volgende:
Ten opzichte van dieren?
Waarom? Wij zijn misschien goed in bepaalde dingen, maar beroerd in anderen. Het is maar net waar je het accent op legt - en dat is subjectief, dus kan je niet zeggen: "wij zijn succesvoller dan anderen". Hooguit kan je zeggen: 'ik vínd ons succesvoller'.
quote:
Feit dat jij wel intelligent bent en een gemiddelde dier niet eens een kwart van je wijsheid kan hebben.

Zie de dier als een ms-dos
En de mens als een OS waar allemaal software op geinstalleerd kan worden
Ja, en? "Wijsheid" (waarvan ik in de mens ook niet veel zie, overigens) is niet zaligmakend - dat vinden alleen wij. En waarom, omdat dat het enige is dat ons onderscheid van andere dieren.
'Nuff said
  woensdag 19 april 2006 @ 15:08:42 #39
8369 speknek
Another day another slay
pi_37096088
quote:
Op woensdag 19 april 2006 15:03 schreef Triggershot het volgende:
Ten opzichte van dieren?
Er zijn bacterieen die temperatuurschommelingen tot een paar duizend graden overleven. Ik vind onze intelligentie geen succes als we instant dood zijn in het vaccuum van de ruimte, en zo'n microbe rustig door blijft leven.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_37096112
quote:
Op woensdag 19 april 2006 15:06 schreef Doffy het volgende:

[..]

Waarom? Wij zijn misschien goed in bepaalde dingen, maar beroerd in anderen. Het is maar net waar je het accent op legt - en dat is subjectief, dus kan je niet zeggen: "wij zijn succesvoller dan anderen". Hooguit kan je zeggen: 'ik vínd ons succesvoller'.
Wat de mens niet kan, kan wel nagemaakt worden denk aan een vliegtuig, denk aan het gebruiken van dierlijk weefsel voor menselijk geneeskunde, ik geloof dat er op den duur wel een medicijn voor alle ziekten/tekortkomingen zullen zijn, de mens gebruikt de dier tegenwoordig als instrument, andersom zie ik het niet gebeuren.. Jij wel?
quote:
Ja, en? "Wijsheid" (waarvan ik in de mens ook niet veel zie, overigens) is niet zaligmakend - dat vinden alleen wij. En waarom, omdat dat het enige is dat ons onderscheid van andere dieren.
Ja, maar dat is toch prachtig? Kennis, filosofie, wetenschap etc etc is toch wel een belangrijke onderdeel die ons leven vandaag mogelijk maakt.
pi_37096157
quote:
Op woensdag 19 april 2006 15:05 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

ik noem het geen succes. ik noem het een resultaat. wat ik er verder van vind dat ik leef of anderen leven is onderhevig aan successen binnen de context van dat leven.

verder is succes relatief. als ik de pc van m'n ouders virus en pop-up vrijmaak noemen ze dat een succes. eigenlijk is het een groter succes dat ze de pc zo vol met troep hebben weten te krijgen
Goed misschien evolueren onze lichamen naar iets dat geen ziekte of virussen kent, zou je dat geen succes noemen? Dat enige doodsoorzaak moord of ouderdom is maar geen ziekte?
pi_37096172
quote:
Op woensdag 19 april 2006 15:08 schreef speknek het volgende:

[..]

Er zijn bacterieen die temperatuurschommelingen tot een paar duizend graden overleven. Ik vind onze intelligentie geen succes als we instant dood zijn in het vaccuum van de ruimte, en zo'n microbe rustig door blijft leven.
En natuurlijk hebben hun ook hun zwaktepunten, right?
pi_37096203
quote:
Op woensdag 19 april 2006 15:09 schreef Triggershot het volgende:

de mens gebruikt de dier tegenwoordig als instrument, andersom zie ik het niet gebeuren.. Jij wel?
dat boeit niet. als de mens uitsterft hoeven de overlevenden de mens ook niet als instrument te gebruiken. succes binnen de context van je bestaan zegt heel weinig over evolutie. je wilt daar maar steeds op focussen.
quote:
Ja, maar dat is toch prachtig? Kennis, filosofie, wetenschap etc etc is toch wel een belangrijke onderdeel die ons leven vandaag mogelijk maakt.
het is inderdaad prachtig, maar zegt niets over evolutie.
pi_37096226
quote:
Op woensdag 19 april 2006 15:11 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Goed misschien evolueren onze lichamen naar iets dat geen ziekte of virussen kent, zou je dat geen succes noemen? Dat enige doodsoorzaak moord of ouderdom is maar geen ziekte?
misschien, misschien, misschien krijgen we wel vleugels. als we zouden willen vliegen zonder vliegtuigen is dat zeker een succes te noemen. of we daarmee uiteindelijk overleven is nog maar de vraag.
pi_37096252
quote:
Op woensdag 19 april 2006 15:12 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

dat boeit niet. als de mens uitsterft hoeven de overlevenden de mens ook niet als instrument te gebruiken. succes binnen de context van je bestaan zegt heel weinig over evolutie. je wilt daar maar steeds op focussen.
Nee ik heb het nou echt over het vergelijken van menselijke prestaties tegenover die van dieren.
quote:
het is inderdaad prachtig, maar zegt niets over evolutie.
evolutie heeft het mogelijk gemaakt
  woensdag 19 april 2006 @ 15:15:13 #46
8369 speknek
Another day another slay
pi_37096277
quote:
Op woensdag 19 april 2006 15:11 schreef Triggershot het volgende:
En natuurlijk hebben hun ook hun zwaktepunten, right?
Ja, maar in het licht van natuurlijke selectie is de een niet beter dan de ander. Hooguit tijdelijk succesvoller. Je kunt wel zeggen dat de afgelopen 10.000 jaar wij erg succesvol zijn gebleken, maar in het licht van de evolutie is dat een schijntje. Daarbij, als onze atmosfeer het ineens laat afweten, zijn microben toch de enige overlevenden, dan zijn we ineens niet succesvol meer.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_37096281
quote:
Op woensdag 19 april 2006 15:13 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

misschien, misschien, misschien krijgen we wel vleugels. als we zouden willen vliegen zonder vliegtuigen is dat zeker een succes te noemen.
Dat bedoel ik dus.
quote:
of we daarmee uiteindelijk overleven is nog maar de vraag.
Ja maar goed, de mens is redelijk afgezwakt, of we het zullen overleven als het zo doorgaat is ook de vraag.
  woensdag 19 april 2006 @ 15:17:10 #48
8369 speknek
Another day another slay
pi_37096335
quote:
Op woensdag 19 april 2006 15:14 schreef Triggershot het volgende:
evolutie heeft het mogelijk gemaakt
Evolutie is niet meer dan een fysisch proces. Net zoals de zwaartekracht, die heeft het namelijk ook mogelijk gemaakt dat leven ontstaat.
pi_37096416
quote:
Op woensdag 19 april 2006 15:15 schreef speknek het volgende:

[..]

Ja, maar in het licht van natuurlijke selectie is de een niet beter dan de ander. Hooguit tijdelijk succesvoller. Je kunt wel zeggen dat de afgelopen 10.000 jaar wij erg succesvol zijn gebleken
Ja, maar goed.. bestaat grote kans dat de mens tot "perfectie" gaat toch?
quote:
, maar in het licht van de evolutie is dat een schijntje.

Daar ben ik het met je eens.
quote:
Daarbij, als onze atmosfeer het ineens laat afweten, zijn microben toch de enige overlevenden, dan zijn we ineens niet succesvol meer.
Ja oke, maar er zijn toch ook genoeg dingen die kunnen gebeuren die bacterien het leven zal onmogelijk maken terwijl de mens voort blijft leven?
pi_37096423
quote:
Op woensdag 19 april 2006 15:17 schreef speknek het volgende:

[..]

Evolutie is niet meer dan een fysisch proces. Net zoals de zwaartekracht, die heeft het namelijk ook mogelijk gemaakt dat leven ontstaat.
Ik bedoelde mogelijk gemaakt, door dat het voor ontstaan van leven zorgde
  woensdag 19 april 2006 @ 15:21:09 #51
27698 Doffy
pi_37096454
quote:
Op woensdag 19 april 2006 15:09 schreef Triggershot het volgende:
Wat de mens niet kan, kan wel nagemaakt worden denk aan een vliegtuig, denk aan het gebruiken van dierlijk weefsel voor menselijk geneeskunde, ik geloof dat er op den duur wel een medicijn voor alle ziekten/tekortkomingen zullen zijn, de mens gebruikt de dier tegenwoordig als instrument, andersom zie ik het niet gebeuren.. Jij wel?
Het is maar net wat je wilt geloven en wat je wilt zien - maar dat is nog geen argument om de mensheid dús een "succes" te noemen.
quote:
Zeker, prachtig, maar nogmaals, dat is geen maatstaf voor 'succes'. Want onze filosofie is misschien mooi, maar de strepen van een tijger zijn dat ook. En beide zijn geen objectief succes te noemen.
'Nuff said
pi_37096480
quote:
Op woensdag 19 april 2006 15:15 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Dat bedoel ik dus.
dat "succes "wat wij willen heeft niks met evolutie te maken. hoogstens evolutie binnen de context van ons bestaan.
quote:
[..]

Ja maar goed, de mens is redelijk afgezwakt, of we het zullen overleven als het zo doorgaat is ook de vraag.
dat is altijd de vraag. geniet er van zolang het duurt
  woensdag 19 april 2006 @ 15:22:24 #53
27698 Doffy
pi_37096499
quote:
Op woensdag 19 april 2006 15:19 schreef Triggershot het volgende:
Helemaal niet. Wat is 'perfectie' dan?
'Nuff said
  woensdag 19 april 2006 @ 15:23:15 #54
27698 Doffy
pi_37096530
quote:
Ja oke, maar er zijn toch ook genoeg dingen die kunnen gebeuren die bacterien het leven zal onmogelijk maken terwijl de mens voort blijft leven?
Lijkt me bijzonder onwaarschijnlijk. Wij kunnen niet leven zonder bacteriën. Daarbij zijn bacteriën evolutionair veel flexibeler dan wij, dus áls het misgaat, zullen zij er minder moeite mee hebben om zich aan te passen dan wij.
'Nuff said
pi_37096565
quote:
Op woensdag 19 april 2006 15:21 schreef Doffy het volgende:

[..]

Het is maar net wat je wilt geloven en wat je wilt zien - maar dat is nog geen argument om de mensheid dús een "succes" te noemen.
Is er dan wel een argument om de mens "niet" als succes te zien?
quote:
Zeker, prachtig, maar nogmaals, dat is geen maatstaf voor 'succes'. Want onze filosofie is misschien mooi, maar de strepen van een tijger zijn dat ook. En beide zijn geen objectief succes te noemen.
En wat heeft strepen van een tijger aan toegevoegde waarde vergelijkbaar aan wetenschap?
pi_37096600
quote:
Op woensdag 19 april 2006 15:23 schreef Doffy het volgende:

[..]

Lijkt me bijzonder onwaarschijnlijk. Wij kunnen niet leven zonder bacteriën. Daarbij zijn bacteriën evolutionair veel flexibeler dan wij, dus áls het misgaat, zullen zij er minder moeite mee hebben om zich aan te passen dan wij.
Er is geen enkel voorbeeld te noemen dat bacterien zelf zou beinvloedden maarmensen niet?
pi_37096648
quote:
Op woensdag 19 april 2006 15:22 schreef Doffy het volgende:

[..]

Helemaal niet. Wat is 'perfectie' dan?
Een virusscanner voor ziektes, geen afwijkingen/handicap mogelijk, automatische top conditie, ik noem maar wat half science fiction..
  woensdag 19 april 2006 @ 15:27:18 #58
8369 speknek
Another day another slay
pi_37096672
quote:
Om eerlijk te zijn lijkt me dat volkomen onmogelijk. In de eerste plaats al omdat perfectie een beetje lastig is te definieren, in de andere plaats omdat er keuzes lijken te zijn die elkaar uitsluiten. Om een voorbeeld te noemen: doordat we rechtop zijn gaan lopen kunnen we onze handen beter gebruiken, maar onze rug is daardoor weer heel slap geworden. En het lijkt erop dat we zo intelligent worden omdat we extreem lang jong blijven (wij blijven een kwart van ons leven kind, dat is bijna ongehoord in het dierenrijk), maar daardoor zijn we wel heel lang afhankelijk en compleet weerloos.
quote:
Ik kan me eigenlijk vrij weinig voorstellen (al was het maar omdat we afhankelijk zijn van bacterien, in onze maag bijvoorbeeld, om te overleven). Noem eens iets?
pi_37096675
quote:
Op woensdag 19 april 2006 15:21 schreef het_fokschaap het volgende:

dat is altijd de vraag. geniet er van zolang het duurt
i will
  woensdag 19 april 2006 @ 15:27:48 #60
27698 Doffy
pi_37096688
quote:
Op woensdag 19 april 2006 15:24 schreef Triggershot het volgende:
Is er dan wel een argument om de mens "niet" als succes te zien?
Speknek noemde er al eentje, bij voorbeeld. Wij kunnen niet zo goed zien als een arend, niet zo hard lopen als een cheetah, niet zo goed graven als een mol, niet zo lang onder water blijven als een walvis - allemaal vormen van "succes", maar toch is het één niet 'beter' dan het ander - hooguit beter geschikt voor een bepaalde omgeving.
quote:
En wat heeft strepen van een tijger aan toegevoegde waarde vergelijkbaar aan wetenschap?
Dat een tijger daardoor beter overleeft in de natuur, net als wij dankzij wetenschap. Wat ons nog lang niet almachtig maakt, evenmin als de tijger.
'Nuff said
pi_37096726
quote:
Op woensdag 19 april 2006 15:26 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Een virusscanner voor ziektes, geen afwijkingen/handicap mogelijk, automatische top conditie, ik noem maar wat half science fiction..
dat is evolutionair niet zo interessant. hoogstens weer binnen de context van ons bestaan. maar dan zal het moeten gaan via gen-therapie, dus door menselijk ingrijpen. maar ook daarmee garanderen we ons overleven niet.
  woensdag 19 april 2006 @ 15:29:41 #62
27698 Doffy
pi_37096734
quote:
Op woensdag 19 april 2006 15:25 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Er is geen enkel voorbeeld te noemen dat bacterien zelf zou beinvloedden maarmensen niet?
"Beïnvloeden" is iets anders, natuurlijk. Schoonmaakmiddelen bijvoorbeeld maken bacteriën dood, maar ons niet. Maar dat is iets anders: als er op aarde een enorme ramp gebeurt, sterven wij snel uit omdat we ons traag voortplanten en veel voedsel nodig hebben - daarvoor zijn we afhankelijk van de rest van de natuur. Bacteriën planten zich *veel* sneller voort, muteren dus sneller, kunnen makkelijker overschakelen op andere voedselbronnen, etc.
'Nuff said
  woensdag 19 april 2006 @ 15:30:39 #63
27698 Doffy
pi_37096759
quote:
Op woensdag 19 april 2006 15:26 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Noem jij dat perfectie? Nou ja, het is technologische vooruitgang ja. Maar dat maakt ons niet onoverwinnelijk - lees 'the War of the Worlds' voor een interessant voorbeeld
'Nuff said
pi_37096771
quote:
Op woensdag 19 april 2006 15:27 schreef Doffy het volgende:

[..]

Speknek noemde er al eentje, bij voorbeeld. Wij kunnen niet zo goed zien als een arend, niet zo hard lopen als een cheetah, niet zo goed graven als een mol, niet zo lang onder water blijven als een walvis - allemaal vormen van "succes", maar toch is het één niet 'beter' dan het ander - hooguit beter geschikt voor een bepaalde omgeving.
Ja dat snap ik, maar wij hebben de mogelijkheid om een graafmachine te maken, reizen met een vliegtuig, een verrekijker, en zuurstoftank, genoeg dingen om die tekortkomingen voorlopig te bevredigen toch?
quote:
Dat een tijger daardoor beter overleeft in de natuur, net als wij dankzij wetenschap. Wat ons nog lang niet almachtig maakt, evenmin als de tijger.
Zou de tijger door hebben waarvoor zijn streepjes dienen en die functie blijft daarbij, wetenschap niet.. Dus vind het eigenlijk geen goeie vergelijking
  woensdag 19 april 2006 @ 15:32:19 #65
27698 Doffy
pi_37096799
quote:
Op woensdag 19 april 2006 15:31 schreef Triggershot het volgende:
Ja dat snap ik, maar wij hebben de mogelijkheid om een graafmachine te maken, reizen met een vliegtuig, een verrekijker, en zuurstoftank, genoeg dingen om die tekortkomingen voorlopig te bevredigen toch?
[..]

Zou de tijger door hebben waarvoor zijn streepjes dienen en die functie blijft daarbij, wetenschap niet.. Dus vind het eigenlijk geen goeie vergelijking
Het zal wel, maar WAAROM noem jij onze mentale flexibiteit 'succesvol'? Het is een succes in het licht van natuurlijke selectie, ja, maar daarom is het nog niet HET succes.
'Nuff said
pi_37103456
quote:
Op woensdag 19 april 2006 15:29 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

dat is evolutionair niet zo interessant. hoogstens weer binnen de context van ons bestaan. maar dan zal het moeten gaan via gen-therapie, dus door menselijk ingrijpen. maar ook daarmee garanderen we ons overleven niet.
Is er dan wel uberhaupt iets dat (in)direct ons bestaan aan het bedreigen is?
pi_37103504
quote:
Op woensdag 19 april 2006 15:30 schreef Doffy het volgende:

[..]

Noem jij dat perfectie? Nou ja, het is technologische vooruitgang ja.
Nee, ik bedoelde onze lichaam die zo een systeem ontwikkeld
quote:
Maar dat maakt ons niet onoverwinnelijk - lees 'the War of the Worlds' voor een interessant voorbeeld
sci-fi verhaal?
pi_37103560
quote:
Op woensdag 19 april 2006 18:57 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Nee, ik bedoelde onze lichaam die zo een systeem ontwikkeld
[..]

sci-fi verhaal?
ken je war of the worlds niet? een klassieker. Het radiospel in de jaren 50 was zo levensecht, dat mensen in paniek de straat op vluchtten
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_37103574
quote:
Op woensdag 19 april 2006 15:32 schreef Doffy het volgende:

[..]

Het zal wel, maar WAAROM noem jij onze mentale flexibiteit 'succesvol'? Het is een succes in het licht van natuurlijke selectie, ja, maar daarom is het nog niet HET succes.
Ik zie in dat het niet kan gaan om "het succes" inderdaad, op dat punt ben ik het wel met je eens. maar van bacterie tot weldenkend mens vind ik toch wel een te prijzen succes
pi_37103605
quote:
Op woensdag 19 april 2006 18:59 schreef Bensel het volgende:

[..]

ken je war of the worlds niet? een klassieker. Het radiospel in de jaren 50 was zo levensecht, dat mensen in paniek de straat op vluchtten
De film ken ik wel ja, maar het radiospel niet
  woensdag 19 april 2006 @ 19:08:00 #71
27698 Doffy
pi_37103868
quote:
Op woensdag 19 april 2006 18:59 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik zie in dat het niet kan gaan om "het succes" inderdaad, op dat punt ben ik het wel met je eens. maar van bacterie tot weldenkend mens vind ik toch wel een te prijzen succes
Dat mag je vinden, maar er is geen objectieve maatstaf voor 'succes'. Als morgen een meteoriet inslaat en al het meercellig leven op aarde uitroeit, is het dan nog steeds een succes?
'Nuff said
  woensdag 19 april 2006 @ 19:08:48 #72
27698 Doffy
pi_37103896
quote:
Op woensdag 19 april 2006 19:00 schreef Triggershot het volgende:

[..]

De film ken ik wel ja, maar het radiospel niet
In die film/dat verhaal wordt de mensheid kansloos uitgeroeid, maar slechts gered door bacteriën. Waarmee Wells maar wilde zeggen dat wij onszelf niet teveel op de borst moeten kloppen, omdat we afhankelijker zijn dan we graag toe willen geven.
'Nuff said
pi_37104658
quote:
Op woensdag 19 april 2006 19:08 schreef Doffy het volgende:

[..]

In die film/dat verhaal wordt de mensheid kansloos uitgeroeid, maar slechts gered door bacteriën. Waarmee Wells maar wilde zeggen dat wij onszelf niet teveel op de borst moeten kloppen, omdat we afhankelijker zijn dan we graag toe willen geven.
inprincipe kan 1 ''slechte'' mutatie van een virus de mensheid uitroeien.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_37104719
quote:

[..]

Dat mag je vinden, maar er is geen objectieve maatstaf voor 'succes'. Als morgen een meteoriet inslaat en al het meercellig leven op aarde uitroeit, is het dan nog steeds een succes?
Tot zover het is gekomen wel ja.
pi_37104766
quote:

[..]

Ach tot zover hebben we het prima overleeft, ik geloof dat een volgende stadium niet zoveel waarde meer zal hechten aan bacterien
pi_37104961
quote:
Op woensdag 19 april 2006 18:56 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Is er dan wel uberhaupt iets dat (in)direct ons bestaan aan het bedreigen is?
het gaat er toch niet persé om dat het ons nu aan het bedreigen is. wat niet is kan nog komen.
  woensdag 19 april 2006 @ 19:43:43 #77
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_37105042
quote:
Op woensdag 19 april 2006 19:36 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ach tot zover hebben we het prima overleeft, ik geloof dat een volgende stadium niet zoveel waarde meer zal hechten aan bacterien
Wie gaat jouw voedsel verteren, om maar een dwarsstraat te noemen?
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_37109019
quote:
Op woensdag 19 april 2006 19:43 schreef Frezer het volgende:

[..]

Wie gaat jouw voedsel verteren, om maar een dwarsstraat te noemen?
Een automatisch systeem
pi_37109048
quote:
Op woensdag 19 april 2006 19:41 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

het gaat er toch niet persé om dat het ons nu aan het bedreigen is. wat niet is kan nog komen.
laatste 150.000 jaar gaat het goed, op wat natuurrampe na.
pi_37109649
quote:
Op woensdag 19 april 2006 21:33 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Een automatisch systeem
dat systeem moet ergens uit bestaan, bacterien misschien?
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_37109787
quote:
Op woensdag 19 april 2006 21:48 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

dat systeem moet ergens uit bestaan, bacterien misschien?
Nee, bedoel iets dat bacterien zou vervangen
  woensdag 19 april 2006 @ 21:54:40 #82
27698 Doffy
pi_37109859
quote:
Op woensdag 19 april 2006 21:34 schreef Triggershot het volgende:

[..]

De dino's hebben het ook miljoenen jaren uitgehouden, en waren heer en meester van de planeet. Toch was er niet meer dan één meteoriet nodig om ze allemaal tot op het laatste exemplaar uit te roeien. Wij zijn niet veel minder kwetsbaar.
'Nuff said
pi_37109911
quote:
Op woensdag 19 april 2006 21:54 schreef Doffy het volgende:

[..]

De dino's hebben het ook miljoenen jaren uitgehouden, en waren heer en meester van de planeet. Toch was er niet meer dan één meteoriet nodig om ze allemaal tot op het laatste exemplaar uit te roeien. Wij zijn niet veel minder kwetsbaar.
Wij kunnen niet een mogelijke inslag van een komeet voorzien en ons er voor voorbereiden?
  woensdag 19 april 2006 @ 21:59:14 #84
27698 Doffy
pi_37110044
quote:
Op woensdag 19 april 2006 21:55 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Wij kunnen niet een mogelijke inslag van een komeet voorzien en ons er voor voorbereiden?
Als er een grote meteoriet inslaat, zijn we allemaal ten dode opgeschreven. Er is niets wat we dáár aan zouden kunnen voorbereiden.

We zijn simpelweg niet groter dan de natuur die ons heeft voorgebracht.
'Nuff said
pi_37110071
quote:
Op woensdag 19 april 2006 21:59 schreef Doffy het volgende:

[..]

Als er een grote meteoriet inslaat, zijn we allemaal ten dode opgeschreven. Er is niets wat we dáár aan zouden kunnen voorbereiden.

We zijn simpelweg niet groter dan de natuur die ons heeft voorgebracht.
interesting
pi_37115137
quote:
Op woensdag 19 april 2006 21:34 schreef Triggershot het volgende:

[..]

maar op evolutionair niveau is dat natuurlijk maar kort.
pi_37120906
quote:
Op donderdag 20 april 2006 00:22 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

maar op evolutionair niveau is dat natuurlijk maar kort.
Hebben al die andere (menselijke) soorten het wel langer uitgehouden dan?
pi_37121257
quote:
Op donderdag 20 april 2006 10:52 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Hebben al die andere (menselijke) soorten het wel langer uitgehouden dan?
ah...je bedoelt dat als die eerder naar mensen zijn ontwikkeld dat we nu ook weer een dergelijke ontwikkeling zouden moeten zien. ik zou niet weten hoe lang de verschillende voorlopers hebben rondgelopen. hoe dan ook gaan we dan weer vergelijken en dat is evolutionair niet van belang.
pi_37121335
quote:
Op donderdag 20 april 2006 11:03 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

ah...je bedoelt dat als die eerder naar mensen zijn ontwikkeld dat we nu ook weer een dergelijke ontwikkeling zouden moeten zien. ik zou niet weten hoe lang de verschillende voorlopers hebben rondgelopen. hoe dan ook gaan we dan weer vergelijken en dat is evolutionair niet van belang.
Hoezo is dat niet van evolutionair belang? Je meet ons bestaan, succes en levensduur met ons voorloper, ik geloof niet dat het onbelangrijk is, maar erg leerzaam
pi_37121386
quote:
Op donderdag 20 april 2006 11:05 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Hoezo is dat niet van evolutionair belang? Je meet ons bestaan, succes en levensduur met ons voorloper, ik geloof niet dat het onbelangrijk is, maar erg leerzaam
het is zeker een mooi feitje als je dat kunt oplepelen, maar evolutionair is het niet van belang hoe lang een bepaalde soort overleeft.
  donderdag 20 april 2006 @ 11:09:55 #91
27698 Doffy
pi_37121457
quote:
Op donderdag 20 april 2006 11:05 schreef Triggershot het volgende:
Je meet ons bestaan, succes en levensduur met ons voorloper,
Nee, jíj doet dat. Waarom zou een soort die het langer uithoudt beter zijn dan een andere? Is daar een bepaalde wetmatigheid uit te halen?
'Nuff said
pi_37121459
quote:
Op donderdag 20 april 2006 11:07 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

het is zeker een mooi feitje als je dat kunt oplepelen, maar evolutionair is het niet van belang hoe lang een bepaalde soort overleeft.
Wel als je er lering uit wilt trekken voor de mens, niet?
pi_37121476
quote:
Op donderdag 20 april 2006 11:09 schreef Doffy het volgende:

[..]

Nee, jíj doet dat. Waarom zou een soort die het langer uithoudt beter zijn dan een andere? Is daar een bepaalde wetmatigheid uit te halen?
Kan ik pas antwoorden als ik een resultaat heb
pi_37121698
quote:
Op donderdag 20 april 2006 11:09 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Wel als je er lering uit wilt trekken voor de mens, niet?
dan moet je je vooral gaan richten op de evt. redenen van uitsterving, dat heeft niets met de duur van hun bestaan te maken.
  donderdag 20 april 2006 @ 11:19:56 #95
27698 Doffy
pi_37121770
quote:
Op donderdag 20 april 2006 11:10 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Kan ik pas antwoorden als ik een resultaat heb
De dino's hebben het tientallen miljoenen jaren volgehouden. Er zijn bepaalde soorten bacteriën die vermoedelijk al miljarden jaren rondzwerven. Dus wij stellen niet veel voor, als dat je maatstaf is.
'Nuff said
pi_37121786
quote:
Op donderdag 20 april 2006 11:17 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

dan moet je je vooral gaan richten op de evt. redenen van uitsterving, dat heeft niets met de duur van hun bestaan te maken.
Niet alleen hun levensduur inderdaad, maar een overzicht van hoe ver je kunt komen
pi_37121805
quote:
Op donderdag 20 april 2006 11:19 schreef Doffy het volgende:

[..]

De dino's hebben het tientallen miljoenen jaren volgehouden. Er zijn bepaalde soorten bacteriën die vermoedelijk al miljarden jaren rondzwerven. Dus wij stellen niet veel voor, als dat je maatstaf is.
Nee bedoelde met eerdere menselijke soorten zoals Neanderthalers
pi_37121809
quote:
Op donderdag 20 april 2006 11:20 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Niet alleen hun levensduur inderdaad, maar een overzicht van hoe ver je kunt komen
kijk dan maar naar de dino's en de bacteriën
pi_37121826
quote:
Op donderdag 20 april 2006 11:21 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

kijk dan maar naar de dino's en de bacteriën
Waarom Evolutie #8
pi_37121838
quote:
Op donderdag 20 april 2006 11:21 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Nee bedoelde met eerdere menselijke soorten zoals Neanderthalers
dat boeit niet. je focust op details die niet belangrijk zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')