Rust zacht, grote man.quote:Schrijver Gerard Reve overleden
Uitgegeven: 9 april 2006 09:48
Laatst gewijzigd: 9 april 2006 10:33
ZULTE - Schrijver Gerard Reve is zaterdag 8 april op 82-jarige leeftijd overleden. Dat heeft zijn vriend Joop Schafthuizen zondag bekendgemaakt. Hij is gestorven aan de gevolgen van dementie.
Reve leed al enkele jaren aan de ziekte en verbleef om die reden bijna twee jaar in een verpleeghuis in het Belgische Zulte. De laatste twee weken verslechterde zijn toestand snel. Hij at en dronk bijna niet meer en raakte vorige week enige tijd in een coma.
Wanneer de schrijver wordt begraven is nog niet duidelijk. Wel maakte zijn levensgezel al eerder duidelijk dat dat in zijn woonplaats Machelen aan de Leie zou zijn, enkele kilometers onder Gent.
bron nu.nl
Ow, er zijn twee mensen overleden?quote:Op zondag 9 april 2006 10:46 schreef _The_General_ het volgende:
Het andere topic gaat meer over de pedofiel Reve lees ik..
Dan kan het hier over de schrijver gaan!
Mag je alleen verdrietig zijn als iemand jong overlijdt dan? 82 is niet slecht, voor altijd bij ons zijn ware beter.quote:Op zondag 9 april 2006 10:48 schreef Automatic_Rock het volgende:
tja...
Maar 82 is zo slecht nog niet, toch??
Ik denk dat hier sowieso anders over Gerard Reve zal worden geschreven dan in een NWS topic.quote:Op zondag 9 april 2006 10:46 schreef _The_General_ het volgende:
Het andere topic gaat meer over de pedofiel Reve lees ik..
Dan kan het hier over de schrijver gaan!
Als jij nou eens in het nieuwsbericht een link naar dit topic wil posten??quote:Op zondag 9 april 2006 10:57 schreef --Christiaan-- het volgende:
Zie ook Schrijver Gerard Reve (82) overleden
He ja, FP-volk iin TTK, daar zit iedereen op te wachten.quote:Op zondag 9 april 2006 11:01 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Als jij nou eens in het nieuwsbericht een link naar dit topic wil posten??
Ik kom ook iedere dag op de FP hoor...quote:Op zondag 9 april 2006 11:02 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
He ja, FP-volk iin TTK, daar zit iedereen op te wachten.
Ik zal een link erin zetten van "Discussiëren over de dood van Reve kan in dit topic op het forum."quote:Op zondag 9 april 2006 11:01 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Als jij nou eens in het nieuwsbericht een link naar dit topic wil posten??
Dit is tenslotte TTK- het forum voor de schrijvers (en andere kunstenaars)
Boeken van Reve zijn geen pilletje om interessanter te lijken voor de rest, I.R.Baboon. Een weldenkend mens (zoals ik) prikt met gemak door zo'n elitaire ballon.quote:Op zondag 9 april 2006 11:02 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
He ja, FP-volk iin TTK, daar zit iedereen op te wachten.
Maar zijn geest, hoe dement die ook mag zijn, leeft toch nog steeds voort in zijn boeken?quote:Op zondag 9 april 2006 10:51 schreef Gellius het volgende:
[..]
Mag je alleen verdrietig zijn als iemand jong overlijdt dan? 82 is niet slecht, voor altijd bij ons zijn ware beter.
En je punt is?quote:Op zondag 9 april 2006 11:17 schreef MrBean het volgende:
[..]
Boeken van Reve zijn geen pilletje om interessanter te lijken voor de rest, I.R.Baboon. Een weldenkend mens (zoals ik) prikt met gemak door zo'n elitaire ballon.
Gelukkig wel, DaMart. Ik voel me alweer iets beter.quote:Op zondag 9 april 2006 11:17 schreef DaMart het volgende:
[..]
Maar zijn geest, hoe dement die ook mag zijn, leeft toch nog steeds voort in zijn boeken?
Nu alleen Mulisch nog, las ikquote:Op zondag 9 april 2006 11:53 schreef Claudia_x het volgende:
Nu is alleen Mulisch er nog.
En die heeft toegezegd nimmer te zullen sterven.quote:Op zondag 9 april 2006 11:53 schreef Claudia_x het volgende:
Gedreigd, bedoel je.quote:Op zondag 9 april 2006 12:04 schreef Gellius het volgende:
En die heeft toegezegd nimmer te zullen sterven..
Ik denk dat je daar het hoofdpunt wel te pakken hebt, ja.quote:Op zondag 9 april 2006 12:44 schreef Seborik het volgende:
Het is beter zo voor de man zelf, en ook z'n vriend, want die ging onderdoor aan de verzorging.
Ja, jammer genoeg wel. Ik had het liever andersom gezien.quote:Op zondag 9 april 2006 11:53 schreef Claudia_x het volgende:
Lijkt me ook, ik zag een interview op tv een paar jaar geleden en toen was al hij zwaar aan het dementeren. Was een beetje een ongemakkelijke vertoning, omdat alle aanwezigen in de gaten hadden hoe hun held was afgetakeld.quote:Op zondag 9 april 2006 12:44 schreef Seborik het volgende:
Het is beter zo voor de man zelf
Wolkers is heel open en duidelijk in zijn boeken, zeker als het op seks aan komt.quote:Op zondag 9 april 2006 15:10 schreef Tafkahs het volgende:
wat was er zo geweldig aan Reve eigenlijk? Van Mullisch begrijp ik dat ook niet trouwens, net als van Wolkers uit die tijd.
Okee, de man Wolkers is okee, maar een Roos van Vlees is nu niet meer te pruimen. Destijds zullen er heel wat mannetjes en vrouwtjes om gegniffeld hebben.quote:Op zondag 9 april 2006 16:19 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Wolkers is heel open en duidelijk in zijn boeken, zeker als het op seks aan komt.
Aan Mulisch is niks geweldigs en al helemaal niks boeiends. Het is een misselijk kwalletje dat zichzelf op een voetstuk plaatst, zichzelf erg belangrijk vindt, zichzelf allerlei rollen toedicht, zichzelf graag ziet als de ohzo belezen schrijver die met alles speelt en eigenlijk God is. Met zijn (gewenst) semi-wetenschappelijk gejank en geveinsde erudietheid heeft hij al veel te veel bekomen gekost.
Jaren veertig.quote:Op zondag 9 april 2006 17:08 schreef Tafkahs het volgende:
Wat is er zo bijzonder aan Reve ? Ik snap het niet. Het is alsof we dankzij die mensen de jaren 50 stijl moeten blijven herdenken ofzo.
Dus jij snapt het ook nietquote:Op zondag 9 april 2006 17:11 schreef FritsVanEgters het volgende:
[..]
Jaren veertig.En Reve is niet gedateerd, eerder tijdloos. Als je niet snapt/leest wat er bijzonder aan hem is of zijn boeken, kan ik je niet helpen.
Je vergeet dattie Belg isquote:Op zondag 9 april 2006 17:56 schreef Ringo het volgende:
Ons is een groot schrijver ontvallen.
En bovendien een monument van tegendraadsheid. Een contradictio in polderis: katholiek, homoseksueel, eloquent, boertig, platvloers, chic, kosmopoliet en provinciaal.
Reve is voor mij de personificatie van het revolterende Holland, die elke traditie op de hak nam door haar hofnar-achtig te bewieroken.
Leven is theater, wist Reve, en daarover schrijven, in een sublieme stijl die hem paste als een oude jas.
Zij die Reve niet waarderen, begrijpen de literatuur niet.
Reve, je bent een held in het diepst van mijn gedachten.![]()
![]()
dattiequote:
haha, dit is pretentieus geschreven, ik krijg er irritatiegevoelens van.quote:Op zondag 9 april 2006 17:56 schreef Ringo het volgende:
Ons is een groot schrijver ontvallen.
En bovendien een monument van tegendraadsheid. Een contradictio in polderis: katholiek, homoseksueel, eloquent, boertig, platvloers, chic, kosmopoliet en provinciaal.
Reve is voor mij de personificatie van het revolterende Holland, die elke traditie op de hak nam door haar hofnar-achtig te bewieroken.
Leven is theater, wist Reve, en daarover schrijven, in een sublieme stijl die hem paste als een oude jas.
Zij die Reve niet waarderen, begrijpen de literatuur niet.
Reve, je bent een held in het diepst van mijn gedachten.![]()
![]()
Tuurlijk niet. Alles moet in Jip- en Janneketaal zodat de gewone man het kan begrijpen zonder dat daar uiteraard enige moeite aan vooraf moet gaan. Al het andere is elitair en daar dient dús tegen geageerd te worden, snap dat danquote:Op zondag 9 april 2006 19:04 schreef Isabeau het volgende:
Mooie woorden gebruiken mag niet meer in Nederland, blijkbaar.
Ik weiger.quote:
Ik snap het verschil niet tussen "Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg" en jullie "Doe intellectueel, of sterf".quote:Op zondag 9 april 2006 19:04 schreef Isabeau het volgende:
"Doe maar gewoon, dan blah blah"
Terug naar Bordewijk.
Ik snap deze hele draad niet zo.quote:Op zondag 9 april 2006 19:15 schreef MrBean het volgende:
Ik snap het verschil niet tussen "Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg" en jullie "Doe intellectueel, of sterf".
Ik wel.quote:Op zondag 9 april 2006 19:27 schreef tong80 het volgende:
Mediocriteit. Zo'n woord zou Gerard nooit gebruiken
Anders schrijf jij Carlo Boszhard eens een mooie brief. Zonder spel- of stijlfouten graag.quote:Op zondag 9 april 2006 19:32 schreef Tafkahs het volgende:
heel rtl4 minnend Nederland vindt het zooooo erg dat er Nederlandse schrijver, woonachtig in Belgie waar hij een aantal dubieuze beschuldigingen van pedofilie opliep, is heengegaan. Zelfs z'n partner woonde niet meer bij 'm in.
Ja, we kennen 'm dan niet, maar we weten dat hij de avonden heeft geschreven en dat iedereen dat wel moet kennen. Ja toch?
Waarom? Dat alles samen maakt toch de mens Reve ?quote:Op zondag 9 april 2006 19:33 schreef Isabeau het volgende:
Hier alleen over de schrijver Gerard Reve en over zijn andere eigenschappen ga je maar ergens anders praten.
Met het grote risico dat Dhr. Boszhard er niets van begrijpt!quote:Op zondag 9 april 2006 19:34 schreef Ringo het volgende:
[..]
Anders schrijf jij Carlo Boszhard eens een mooie brief. Zonder spel- of stijlfouten graag.![]()
Dat topic is geslotenquote:Op zondag 9 april 2006 19:33 schreef Isabeau het volgende:Nee, meestal gaat je partner niet bij je wonen als je wegens dementie in een verpleeghuis terecht komt.
Hier alleen over de schrijver Gerard Reve en over zijn andere eigenschappen ga je maar ergens anders praten.
Al had Reve de godganse Kelly Family tot bloedens toe geneukt; ik had het hem vergeven als-ie er een mooi boek van had gemaakt.quote:Op zondag 9 april 2006 19:34 schreef _The_General_ het volgende:
Waarom? Dat alles samen maakt toch de mens Reve ?
In ieder geval mag gezegd worden dat Reve zelf ook wars was van hoogdravend pseudo-intellectueel taalgebruik. Of hij dreef er enigzins de spot mee, zoals in "de Avonden"quote:Op zondag 9 april 2006 19:15 schreef MrBean het volgende:
Ik snap het verschil niet tussen "Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg" en jullie "Doe intellectueel, of sterf".
En zo wordt fascisme geboren.quote:Op zondag 9 april 2006 19:36 schreef Ringo het volgende:
[..]
Al had Reve de godganse Kelly Family tot bloedens toe geneukt; ik had het hem vergeven als-ie er een mooi boek van had gemaakt.
Sommige schrijvers ontlenen een goddelijke status aan de keuze van hun woorden.
Komop Isabeau, niet te flauw. Reve zélf was immers ook geen heilige, en nam zich beslist geen blad voor de mond.quote:Op zondag 9 april 2006 19:39 schreef Isabeau het volgende:
Een beetje respect voor iemand die nog niet eens onder de grond ligt graag.
En hoe je het ook wend of keert, of je van hem hield of een hekel aan hem had, toch één van de grootste schrijvers van ons land. Discussies over zijn discutabel verleden zijn reeds lang geleden gevoerd en dan diep je zo'n topic maar op als je daar per se de dag na zijn overlijden over wilt schrijven.
Gelukkig vind je dat zelf geen gechargeerde vergelijking.quote:
Nee hoor. Fascisme wordt geboren wanneer mensen ophouden met lezen en hun boeken wegmieteren.quote:
Nou ja, daar verschillen we dan van mening over. Maar dat zul je denk ik breder moeten trekken naar een fenomeen als 'het boekenbal' . Daar worden mannetjes gemaakt, zo ook deze bovengrondse.quote:Op zondag 9 april 2006 19:39 schreef Isabeau het volgende:
Een beetje respect voor iemand die nog niet eens onder de grond ligt graag.
En hoe je het ook wend of keert, of je van hem hield of een hekel aan hem had, toch één van de grootste schrijvers van ons land. Discussies over zijn discutabel verleden zijn reeds lang geleden gevoerd en dan diep je zo'n topic maar op als je daar per se de dag na zijn overlijden over wilt schrijven.
Dag pielemuis.quote:
Reve was hoogdravend taalgebruik, dat was zijn ultieme stijlvorm. Weliswaar zo uitgebalanceerd dat het niet eens meer opviel, maar toch. Je kan hem niet betichten van een boerenkool-vocabulaire.quote:Op zondag 9 april 2006 19:39 schreef LXIV het volgende:
In ieder geval mag gezegd worden dat Reve zelf ook wars was van hoogdravend pseudo-intellectueel taalgebruik. Of hij dreef er enigzins de spot mee, zoals in "de Avonden"
Echte kunst is nooit democratisch.quote:Op zondag 9 april 2006 19:39 schreef MrBean het volgende:
En zo wordt fascisme geboren.
Voor mij leek het juist altijd alsof hij dat 'juist met een zekere ironie deed.quote:Op zondag 9 april 2006 19:44 schreef Ringo het volgende:
[..]
Reve was hoogdravend taalgebruik, dat was zijn ultieme stijlvorm. Weliswaar zo uitgebalanceerd dat het niet eens meer opviel, maar toch. Je kan hem niet betichten van een boerenkool-vocabulaire.
quote:Op zondag 9 april 2006 19:45 schreef Ringo het volgende:
Echte kunst is nooit democratisch.
Je hebt in elk geval voor jaaaaaaren aan cliches om stuk te schrijvenquote:Op zondag 9 april 2006 19:50 schreef Metus het volgende:
"Wat je ook nog kan doen, als uiterste middel, is katholiek worden. Je wordt slanker en jonger, en slaapt een stuk beter. Het gelijkt een beetje op het communisme, maar het is esthetischer, en laat iedereen met rust. En er is prachtige muziek bij gemaakt."
.
Vanavond op Nederland 3, om 21:35, een "live-uitzending rondom Gerard Reve".
Lees je even in m.b.t. Hitler. Verbranden van boeken is niet echt 'democratiseren'. Evenmin als bepaalde kunst als 'ontaard' bestempelen.quote:Op zondag 9 april 2006 19:48 schreef LXIV het volgende:
Waarbij het streven van Links is om de kunst juist wél te democratiseren.
(En van Hitler ook)
Ok. Democratiseren is niet het juiste woord.quote:Op zondag 9 april 2006 19:53 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Lees je even in m.b.t. Hitler. Verbranden van boeken is niet echt 'democratiseren'. Evenmin als bepaalde kunst als 'ontaard' bestempelen.
Reve was altijd ironisch, leek het. En als-ie het niet was, dan deed-ie alsof.quote:Op zondag 9 april 2006 19:47 schreef LXIV het volgende:
Voor mij leek het juist altijd alsof hij dat 'juist met een zekere ironie deed.
Wanneer hij serieus was schreef hij juist altijd heel leesbaar, vind ik.
Brandhout.quote:Op zondag 9 april 2006 19:51 schreef Tafkahs het volgende:
Je hebt in elk geval voor jaaaaaaren aan cliches om stuk te schrijven
Dan waren we het van het begin af aan toch eens.quote:Op zondag 9 april 2006 19:56 schreef Ringo het volgende:
Reve was altijd ironisch, leek het. En als-ie het niet was, dan deed-ie alsof.
Maar inderdaad, leesbaar schrijven/vertellen kon-ie. Meer sublieme eenvoud dan hoogdravendheid, misschien. En hoe banaler het onderwerp, hoe mooier de woorden. Of hoe mooier de woorden, hoe banaler de strekking. Revismen. Juweeltjes uit aardappelland.![]()
Nog één zo'n post en ik kom terug in dit topic.quote:Op zondag 9 april 2006 20:20 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ja, het is wel vrij tragisch dat één of ander dertien-in-een-dozijn soapsterretje veel meer reacties krijgt in haar condoleancetopic dan de volksschrijver van Nederland.
quote:Op zondag 9 april 2006 20:20 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ja, het is wel vrij tragisch dat één of ander dertien-in-een-dozijn soapsterretje veel meer reacties krijgt in haar condoleancetopic dan de volksschrijver van Nederland.
Het is de macht van de massa in dit overvolle poldermoeras. Elite gedijt hier slechts in stilte.quote:Op zondag 9 april 2006 20:20 schreef I.R.Baboon het volgende:
En op TTK natuurlijk!quote:Op zondag 9 april 2006 20:27 schreef Ringo het volgende:
[..]
Het is de macht van de massa in dit overvolle poldermoeras. Elite gedijt hier slechts in stilte.
Saaiheid en bekrompenheid is geen Nederlandse grondhouding, maar is eigen voor de mensheid. Noem eens een land waar het zoveel beter is dan?quote:Op zondag 9 april 2006 20:30 schreef zodiakk het volgende:
Die verongelijkte grondhouding die zo kenmerkend is voor Nederlandse middelmatigheid wordt hier door sommige users in optima forma tentoongesteld. Laten we dat groots vieren, want zonder Reve hadden we saaiheid en bekrompenheid nooit zo goed kunnen herkennen.
Dan moet je nu je tv even inschakelen op Ned 1 en om 21.25 op Ned 3.quote:Op zondag 9 april 2006 20:36 schreef Replacement_driver het volgende:
Naast het schrijven kon hij ook geweldig vertellen, ik heb niet zóveel audio-opnames van hem gehoord, maar van wat ik ken, man, o man, o man, wat hield ik er van om naar die vent te luisteren. Hij sprak echt geweldig.
Ja, Bordewijk is ge-wel-dig. Ik heb laatst weer een bundel aangeschaft en daar staan prachtige zinnen in, die vaak kort zijn maar toch veel oproepen. Of gewoon uitblinken in schoonheid.quote:Op zondag 9 april 2006 19:04 schreef Isabeau het volgende:
"Doe maar gewoon, dan blah blah"
Terug naar Bordewijk.
quote:Op zondag 9 april 2006 20:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
Saaiheid en bekrompenheid is geen Nederlandse grondhouding, maar is eigen voor de mensheid. Noem eens een land waar het zoveel beter is dan?
Ik heb de toegevoegde waarde van de televisie nooit mogen ontdekken en heb er uit dien hoofde ook geen. Je zou kunnen zeggen dat ik televisie hekel, dat is soms best jammer, zoals ook op dit moment.quote:Op zondag 9 april 2006 20:38 schreef Penny_Lane het volgende:
[..]
Dan moet je nu je tv even inschakelen op Ned 1 en om 21.25 op Ned 3.
Hulde.quote:Op zondag 9 april 2006 20:44 schreef Replacement_driver het volgende:
[..]
Ik heb de toegevoegde waarde van de televisie nooit mogen ontdekken en heb er uit dien hoofde ook geen. Je zou kunnen zeggen dat ik televisie hekel, dat is soms best jammer, zoals ook op dit moment.
Misschien gaat de vergelijking niet helemaal op, maar het is gewoon een prachtig en sterk gedicht. Het enige gedicht dat ik uit mijn hoofd ken.quote:Op zondag 9 april 2006 20:20 schreef I.R.Baboon het volgende:
Temeer daar Reve zelf reeds spoedig de waarde inzag van dit instrument ter bespeling van de ongeletterde massa.quote:Op zondag 9 april 2006 20:44 schreef Replacement_driver het volgende:
Ik heb de toegevoegde waarde van de televisie nooit mogen ontdekken en heb er uit dien hoofde ook geen. Je zou kunnen zeggen dat ik televisie hekel, dat is soms best jammer, zoals ook op dit moment.
Dat niet, maar ik denk er wel over homoseksueel te worden.quote:Op zondag 9 april 2006 21:02 schreef LXIV het volgende:
Gaan jullie je nu ook allemaal bekeren tot het Katholicisme?![]()
quote:Op zondag 9 april 2006 21:03 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dat niet, maar ik denk er wel over homoseksueel te worden.
quote:Op zondag 9 april 2006 21:03 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dat niet, maar ik denk er wel over homoseksueel te worden.
quote:Op zondag 9 april 2006 19:34 schreef Ringo het volgende:
[..]
Anders schrijf jij Carlo Boszhard eens een mooie brief. Zonder spel- of stijlfouten graag.![]()
'Dit gedicht komt uit mijn prachtboek Nader tot U, ingebonden, 8,50.'quote:Op zondag 9 april 2006 20:57 schreef Ringo het volgende:
[..]
Temeer daar Reve zelf reeds spoedig de waarde inzag van dit instrument ter bespeling van de ongeletterde massa.
Bedankt, ik kijk.quote:Op zondag 9 april 2006 19:50 schreef Metus het volgende:
"Wat je ook nog kan doen, als uiterste middel, is katholiek worden. Je wordt slanker en jonger, en slaapt een stuk beter. Het gelijkt een beetje op het communisme, maar het is esthetischer, en laat iedereen met rust. En er is prachtige muziek bij gemaakt."
.
Vanavond op Nederland 3, om 21:35, een "live-uitzending rondom Gerard Reve".
[Daarnaast: Bram Peper en Mullis in Netwerk, om 23:55 op N1 een gesprek tussen Reve en Bodar en om middernacht op N3 Reve in de Allerheiligste Hartkerk.]
Dat red ik niet - bovendien pakt de kleurspoeling niet.quote:Op zondag 9 april 2006 21:52 schreef Seborik het volgende:
[..]
Alleen wanneer er binnen nu en een half uur een mooie blonde jongen aan de deur staat.
Nou ja, voor jou zet ik wel een cowboyhoed op.quote:Op zondag 9 april 2006 21:53 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat red ik niet - bovendien pakt de kleurspoeling niet.
quote:Op zondag 9 april 2006 21:54 schreef Seborik het volgende:
[..]
Nou ja, voor jou zet ik wel een cowboyhoed op.
Wanneer Reve zelf geen nicht geweest was, zou hij een ontzettende hekel aan homosexuelen gehad hebben. Daar ben ik van overtuigd.quote:
quote:Op maandag 10 april 2006 08:53 schreef FuifDuif het volgende:
Gisteravond de special van Woestijnruiters en Andere Tijden gezien rondom Gerard Reve en zijn overlijden. Bijzonder mens was hij. Ik vond het wel grappig om Mulisch in het programma te zien.
Waarom moet jij altijd zo nodig op mij reageren in elk topic? Ga een ander stalken ofzoquote:
Het gaat er niet om of het zinvol is of niet (in mijn ogen isquote:Op maandag 10 april 2006 10:47 schreef Isabeau het volgende:
Ik vond MrBean's reactie zinvoller dan jouw
quote:Op maandag 10 april 2006 11:14 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Het gaat er niet om of het zinvol is of niet (in mijn ogen isenorm zinvol), maar dat hij eens moet ophouden in elk topic hoe dan ook op mij te reageren.
quote:Op maandag 10 april 2006 11:17 schreef Ringo het volgende:
Gaat dit nog over onze Grote Volksschrijver?
Dat is toeval.quote:Op maandag 10 april 2006 10:37 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Waarom moet jij altijd zo nodig op mij reageren in elk topic? Ga een ander stalken ofzo
Heb je de ruzie destijds meegekregen tussen Ischa Meijer en Jeroen Pauw?quote:
Overschat... hm. Er zit alleen zo'n gat tussen zijn oude en zijn vroege werk. Dat laatste is nauwelijks te overschatten, lijkt me. En de seksromans uit de jaren zestig.. kan me herinneren die toch met veel plezier te hebben gelezen.quote:Op maandag 10 april 2006 12:04 schreef Pietverdriet het volgende:
Reve als Media persoonlijkheid was zeker amusant, zijn literaire werk vind ik tomeloos overschat.
Om met de Grote Volksschrijver te spreken: "hoe eerder dood hoe beter" of "blijf nog even stilstaan zodat ik met één dreun je kop kan inslaan".quote:Op maandag 10 april 2006 12:00 schreef IdlersDream het volgende:
ja oppleuren! misselijkmakende knoeiers
De Avonden vond ik oeveloos gekeutel, niet doorheen te komen slaapverwekkende bagger.quote:Op maandag 10 april 2006 12:07 schreef Ringo het volgende:
[..]
Overschat... hm. Er zit alleen zo'n gat tussen zijn oude en zijn vroege werk. Dat laatste is nauwelijks te overschatten, lijkt me. En de seksromans uit de jaren zestig.. kan me herinneren die toch met veel plezier te hebben gelezen.
Een vriend van mij heeft eens gezegd: normaal gruwel ik bij de gedachte aan homoseks alleen, maar als Reve erover schrijft kan ik het eigenlijk wel waarderen.
Dat zegt volgens mij genoeg.
Waar ging dat over, en is het misschien ergens terug te vinden?quote:Op maandag 10 april 2006 12:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heb je de ruzie destijds meegekregen tussen Ischa Meijer en Jeroen Pauw?
Waarom? Omdat het werk bet zo saai en spruitjeslucht is als dat wat hij beschrijft?quote:Op maandag 10 april 2006 12:11 schreef SCH het volgende:
De Avonden is onovertroffen briljant en belangrijk.
Omdat De Avonden qua vorm en stijl briljant is en het boek Nederland na de oorlog helemaal neerzet en omdat het boek over het leven gaat. De film is trouwens ook erg goed.quote:Op maandag 10 april 2006 12:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom? Omdat het werk bet zo saai en spruitjeslucht is als dat wat hij beschrijft?
De vorm de inhoud is?
Geen idee of het terug te vinden is, kan me herinneren dat Ischa daar over vertelde in interviews, en een keer in de kroeg.quote:Op maandag 10 april 2006 12:13 schreef Seborik het volgende:
[..]
Waar ging dat over, en is het misschien ergens terug te vinden?
Saai dus.quote:Op maandag 10 april 2006 12:15 schreef SCH het volgende:
[..]
Omdat De Avonden qua vorm en stijl briljant is en het boek Nederland na de oorlog helemaal neerzet
Heb het boek gelezen, de film gezien en het TShirt gekocht,quote:en omdat het boek over het leven gaat. De film is trouwens ook erg goed.
Nog een keerquote:Op maandag 10 april 2006 12:35 schreef Ringo het volgende:
Het boek ráákt me, op een manier zoals literatuur (of welke andere kunstvorm) me maar zelden raakt. Verre van saai dus.
Maar goed, dit riedeltje heb ik al eens eerder afgestoken.
Tuurlijk joh, wat jij wil.quote:Op maandag 10 april 2006 12:35 schreef Ringo het volgende:
Nou ja, als iemand De Avonden saai vindt, dan heb ik daar weinig tegen in te brengen. Dat is net zo'n opmerking als beweren dat Mondriaan in zijn abstracte periode nooit meer dan een paar lijnen heeft neergezet.
Dat recht reserveer je jezelf wel voor, maar iemand anders met een andere mening over zaken dus niet...quote:Ik zie dat anders.
Volgens mij lees je hem niet goed, hij zegt juist dat ie het helemaal onderschrijft dat De Avonden saai is.quote:Op maandag 10 april 2006 12:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tuurlijk joh, wat jij wil.
Je bent dus van de opvatting dat als iemand anders denkt dan jij, dat een Nekulturni is
[..]
Dat recht reserveer je jezelf wel voor, maar iemand anders met een andere mening over zaken dus niet...
En waarom vind je dat belangrijk om hier te melden? Denk je hiermee een nuttige inhoudelijk bijdrage geleverd te hebben, eentje waar mensen op zaten te wachten?quote:Op maandag 10 april 2006 12:31 schreef dolle_hond het volgende:
ik zal m niet missen.
quote:Op zondag 9 april 2006 20:30 schreef zodiakk het volgende:
Die verongelijkte grondhouding die zo kenmerkend is voor Nederlandse middelmatigheid wordt hier door sommige users in optima forma tentoongesteld. Laten we dat groots vieren, want zonder Reve hadden we saaiheid en bekrompenheid nooit zo goed kunnen herkennen.
etc.quote:'Duizenden jaren zijn voor u als de dag van gisteren', ging hij voort, 'en als een wake in de nacht. Zie de dagen van mijn ouders. De ouderdom nadert, ziekten nemen bezit van hen, en er is geen hoop. De dood nadert, en het graf gaapt. Een graf is het eigenlijk niet, want ze komen in een urn: daar betalen we elke week voor.' Hij schudde het hoofd.
'Zie hen,' fluisterde hij. 'Er is voor hen geen hoop. Ze leven in eenzaamheid. Waar ze om zich heen tasten, is leegte. Hun lichamen zijn een prooi van het verval. Haar heeft hij nog wel op zijn kop, een flinke bos. Nee, kaal is hij niet. Maar dat komt nog wel.'
Hij had de huisdeur bereikt. 'Vrede', dacht hij, 'het is voorbij. Het is vrede. Een verheven blijmoedigheid stijgt op.' Met voorovergebogen hoofd ging hij naar binnen, klom zacht de trap op en liep langzaam door de gang.
Dat komt omdat Reve zo'n verdrietige man is. Daarom klikken er meestal zwartkijkers op die poll. Die zien het pessimistisch in voor de NL literatuur.quote:Op maandag 10 april 2006 12:21 schreef Seborik het volgende:
[..]
Wat een krappe meerderheid voor eens.
En de brievenboeken zijn voor mij het beste.
Verkeerde been vanochtend, Piet?quote:Op maandag 10 april 2006 12:53 schreef Pietverdriet het volgende:
Tuurlijk joh, wat jij wil.
Je bent dus van de opvatting dat als iemand anders denkt dan jij, dat een Nekulturni is
Vermoeiende discussie. Zaken die me na aan het hart liggen, verdedig ik met verve. Doe jij ook. De pot, de ketel, zwart zien enzo.quote:Dat recht reserveer je jezelf wel voor, maar iemand anders met een andere mening over zaken dus niet...
one of those days,quote:
Je mag ook best pessimistisch zijn over het gelezen worden van Nederlandse literatuur.quote:Op maandag 10 april 2006 13:29 schreef MrBean het volgende:
[..]
Dat komt omdat Reve zo'n verdrietige man is. Daarom klikken er meestal zwartkijkers op die poll. Die zien het pessimistisch in voor de NL literatuur.
Ja, dat bedoel ik. Daarom is het zo'n krappe meerderheid.quote:Op maandag 10 april 2006 13:34 schreef Seborik het volgende:
[..]
Je mag ook best pessimistisch zijn over het gelezen worden van Nederlandse literatuur.
Wel luisteren naar de uitzending, want er is vast een gek mens dat dat gaat zeggen.quote:Op maandag 10 april 2006 13:36 schreef MrBean het volgende:
[..]
Ja, dat bedoel ik. Daarom is het zo'n krappe meerderheid.
Werden best slimme dingen gezegd eik.quote:Op maandag 10 april 2006 13:38 schreef Seborik het volgende:
[..]
Wel luisteren naar de uitzending, want er is vast een gek mens dat dat gaat zeggen.
Trek je met een onderwerp als dit ook andere luisteraars aan, of maakt dat niet echt wat uit?quote:
Geen flauw idee, er zullen altijd mensen zijn die een bepaald onderwerp al dan niet aanstaat. We trekken wel andere bellers aan.quote:Op maandag 10 april 2006 17:09 schreef Seborik het volgende:
[..]
Trek je met een onderwerp als dit ook andere luisteraars aan, of maakt dat niet echt wat uit?
Nou, dat ben ik niet met je eens, zeker die vergelijking niet. Ik vind Reve's schrijfstijl pretentieus en opgeblazen. Als je dan ook nog eens een verhaal schrijft waarin geen donder gebeurt haak ik gewoon af.quote:Op maandag 10 april 2006 13:31 schreef Ringo het volgende:
[..]
Verkeerde been vanochtend, Piet?
Ik zeg alleen dat het predikaat saaiheid in relatie tot De Avonden mij weinig tot niets zegt, omdat juist die saaiheid zo briljant wordt uitgetekend. In zoverre dus vergelijkbaar met iemand die beweert dat een abstracte Mondriaan niet meer is dan een paar lijnen op canvas: helemaal waar, maar ik denk dat de essentie van het werk zo iemand ontgaat.
Welke Nederlandse schrijvers vindt jij dan goed of bijzonder?quote:Op maandag 10 april 2006 17:17 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Nou, dat ben ik niet met je eens, zeker die vergelijking niet. Ik vind Reve's schrijfstijl pretentieus en opgeblazen. Als je dan ook nog eens een verhaal schrijft waarin geen donder gebeurt haak ik gewoon af.
Maar goed, ik vind dan zowel Mulisch als Reve belachelijk overgewaardeerd en vind/vond ze beide voornamelijk erg goed in rondwentelen in hun eigen opgeblazen ego.
"vindt jij"quote:Op maandag 10 april 2006 17:22 schreef SCH het volgende:
[..]
Welke Nederlandse schrijvers vindt jij dan goed of bijzonder?
Ja, daarom lees ik ook helemaal nietsquote:Op maandag 10 april 2006 17:41 schreef Gellius het volgende:
Tsjongejonge, wat een cliché. Een intelligent mens groeit op een gegeven moment over zoiets heen, hoor.
Als het sleets is niet neequote:Op maandag 10 april 2006 17:44 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Ja, daarom lees ik ook helemaal niets.
Een beetje sarcasme is niet besteed aan je he?.
ik vind 't hart ook wel een van de gekste. letterlijk, maar daardoor erg mooi en fragiel.quote:Op maandag 10 april 2006 17:50 schreef SCH het volgende:
Hermans is ook een hele interessante schrijver. Ik heb met de zogenaamde grote 3 wel iets, van alledrie zijn er boeken die me kunnen bekoren. Op het moment dat ik die boeken lees kan de persoonlijkheid van de schrijver me eigenlijk niet zoveel schelen.
Smaak is zo persoonlijk. Met Brusselmans heb ik dan weer helemaal niets. . En ik begrijp die hype rond Grunberg niet, heb ik ook weinig mee, net als met Giphart.
Mijn favoriete Nederlandse schrijvers zijn Maarten 't Hart en Renate Dorrestein, al vind ik die laatste nogal wisselvallig. 't Hart verslind ik echt.
En nu?quote:Op donderdag 11 oktober 2007 23:55 schreef DaMart het volgende:
Het plaatje werkt niet, Ollie.
Ik heb nog een boekje liggen met oude interviews met zowel Wolkers als Reve.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 16:12 schreef Frollo het volgende:
Had Reve überhaupt wel iets met Wolkers of negeerden ze elkaar volledig? Ik kan me in elk geval geen interactie tussen die twee voor de geest halen.
Aha.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 16:14 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Ik heb nog een boekje liggen met oude interviews met zowel Wolkers als Reve.
Reve had een hekel aan zowel Mulisch ('Mullis is Vullis') als aan Wolkers ('weet u, het is niks en het wordt niks'). De enige die hij nog enigszins kon uitstaan was Hermans.
Wacht dan tenminste tot 22 december.quote:Op donderdag 6 november 2008 08:47 schreef FritsVanEgters het volgende:
Ik ben net weer in De Avonden begonnen.
Weet je wel tegen wie je het hebt?quote:Op donderdag 6 november 2008 09:09 schreef Frollo het volgende:
[..]
Wacht dan tenminste tot 22 december.
Dat je fan van het boek bent vermoedde ik al een beetje, ja.quote:Op donderdag 6 november 2008 09:13 schreef FritsVanEgters het volgende:
[..]
Weet je wel tegen wie je het hebt?
quote:Op donderdag 6 november 2008 08:47 schreef FritsVanEgters het volgende:
Ik raad aan het weg te leggen, wil je deze winter overleven.quote:Op donderdag 6 november 2008 08:47 schreef FritsVanEgters het volgende:
Of het helpt je er juist doorheen.quote:Op vrijdag 7 november 2008 00:02 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Ik raad aan het weg te leggen, wil je deze winter overleven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |