Je vergeet dattie Belg isquote:Op zondag 9 april 2006 17:56 schreef Ringo het volgende:
Ons is een groot schrijver ontvallen.
En bovendien een monument van tegendraadsheid. Een contradictio in polderis: katholiek, homoseksueel, eloquent, boertig, platvloers, chic, kosmopoliet en provinciaal.
Reve is voor mij de personificatie van het revolterende Holland, die elke traditie op de hak nam door haar hofnar-achtig te bewieroken.
Leven is theater, wist Reve, en daarover schrijven, in een sublieme stijl die hem paste als een oude jas.
Zij die Reve niet waarderen, begrijpen de literatuur niet.
Reve, je bent een held in het diepst van mijn gedachten.![]()
![]()
dattiequote:
haha, dit is pretentieus geschreven, ik krijg er irritatiegevoelens van.quote:Op zondag 9 april 2006 17:56 schreef Ringo het volgende:
Ons is een groot schrijver ontvallen.
En bovendien een monument van tegendraadsheid. Een contradictio in polderis: katholiek, homoseksueel, eloquent, boertig, platvloers, chic, kosmopoliet en provinciaal.
Reve is voor mij de personificatie van het revolterende Holland, die elke traditie op de hak nam door haar hofnar-achtig te bewieroken.
Leven is theater, wist Reve, en daarover schrijven, in een sublieme stijl die hem paste als een oude jas.
Zij die Reve niet waarderen, begrijpen de literatuur niet.
Reve, je bent een held in het diepst van mijn gedachten.![]()
![]()
Tuurlijk niet. Alles moet in Jip- en Janneketaal zodat de gewone man het kan begrijpen zonder dat daar uiteraard enige moeite aan vooraf moet gaan. Al het andere is elitair en daar dient dús tegen geageerd te worden, snap dat danquote:Op zondag 9 april 2006 19:04 schreef Isabeau het volgende:
Mooie woorden gebruiken mag niet meer in Nederland, blijkbaar.
Ik weiger.quote:
Ik snap het verschil niet tussen "Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg" en jullie "Doe intellectueel, of sterf".quote:Op zondag 9 april 2006 19:04 schreef Isabeau het volgende:
Mooie woorden gebruiken mag niet meer in Nederland, blijkbaar.
"Doe maar gewoon, dan blah blah"
Terug naar Bordewijk.
Ik snap deze hele draad niet zo.quote:Op zondag 9 april 2006 19:15 schreef MrBean het volgende:
Ik snap het verschil niet tussen "Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg" en jullie "Doe intellectueel, of sterf".
Ik wel.quote:Op zondag 9 april 2006 19:27 schreef tong80 het volgende:
Mediocriteit. Zo'n woord zou Gerard nooit gebruiken
Anders schrijf jij Carlo Boszhard eens een mooie brief. Zonder spel- of stijlfouten graag.quote:Op zondag 9 april 2006 19:32 schreef Tafkahs het volgende:
heel rtl4 minnend Nederland vindt het zooooo erg dat er Nederlandse schrijver, woonachtig in Belgie waar hij een aantal dubieuze beschuldigingen van pedofilie opliep, is heengegaan. Zelfs z'n partner woonde niet meer bij 'm in.
Ja, we kennen 'm dan niet, maar we weten dat hij de avonden heeft geschreven en dat iedereen dat wel moet kennen. Ja toch?
Waarom? Dat alles samen maakt toch de mens Reve ?quote:Op zondag 9 april 2006 19:33 schreef Isabeau het volgende:
Hier alleen over de schrijver Gerard Reve en over zijn andere eigenschappen ga je maar ergens anders praten.
Met het grote risico dat Dhr. Boszhard er niets van begrijpt!quote:Op zondag 9 april 2006 19:34 schreef Ringo het volgende:
[..]
Anders schrijf jij Carlo Boszhard eens een mooie brief. Zonder spel- of stijlfouten graag.![]()
Dat topic is geslotenquote:Op zondag 9 april 2006 19:33 schreef Isabeau het volgende:Nee, meestal gaat je partner niet bij je wonen als je wegens dementie in een verpleeghuis terecht komt.
Hier alleen over de schrijver Gerard Reve en over zijn andere eigenschappen ga je maar ergens anders praten.
Al had Reve de godganse Kelly Family tot bloedens toe geneukt; ik had het hem vergeven als-ie er een mooi boek van had gemaakt.quote:Op zondag 9 april 2006 19:34 schreef _The_General_ het volgende:
Waarom? Dat alles samen maakt toch de mens Reve ?
In ieder geval mag gezegd worden dat Reve zelf ook wars was van hoogdravend pseudo-intellectueel taalgebruik. Of hij dreef er enigzins de spot mee, zoals in "de Avonden"quote:Op zondag 9 april 2006 19:15 schreef MrBean het volgende:
Ik snap het verschil niet tussen "Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg" en jullie "Doe intellectueel, of sterf".
En zo wordt fascisme geboren.quote:Op zondag 9 april 2006 19:36 schreef Ringo het volgende:
[..]
Al had Reve de godganse Kelly Family tot bloedens toe geneukt; ik had het hem vergeven als-ie er een mooi boek van had gemaakt.
Sommige schrijvers ontlenen een goddelijke status aan de keuze van hun woorden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |