Ik maak het nog bonter... Ik ging gisteren dus een volleybalwedstrijd spelen (we waren precies met 6, dus ik moest sowieso 4 sets spelen), vergeet ik mijn sportbh! En ik had natuurlijk ook nog eens een bh aan, waarin je echt niet kunt gaan volleyballen (mijn mooie hardstikke nieuwe Marlies Dekkers)... Gelukkig kon ik van een teamgenootje een bh lenenquote:Op woensdag 12 april 2006 22:59 schreef Pandorah het volgende:
Oi, dat had je nou niet moeten zeggen, Iksje, want da's een verrekt goeie tip
Cutie: ik meest mezelf meestal op de dikste punten. In ieder geval wel bij de heup en buik meet ik me bij de navel. Bovenbeen en bovenarm meet ik ook op het dikste punt.
Ik ga me vrijdag weer eens meten of ik wat kwijt ben. Bij mijn buik moet haast wel van al die buikspieroefeningen (zo lijkt het te zien). Vanavond had ik weer een snuggere bui: wil ik gaan badmintonnen vergeet ik mijn racket bijna![]()
quote:Op donderdag 13 april 2006 07:40 schreef poohy het volgende:
Zo, net mijn eerste kingsize reep sinds drie weken naar binnengewerktHij was eigenlijk voor mijn vriendje bedoeld, maar ik kon er niet van afblijven
![]()
Het is hier tien uur later, dus de dag is gelukkig bijna voorbijquote:Op donderdag 13 april 2006 07:47 schreef Isabeau het volgende:
[..]Het is nog geen 8 uur 's morgens, poohy!!
Maar idd, morgen weer een dag en zolang je je maar niet schuldig voelt of zo.
Ik heb ook altijd zin in chocolade als ik ongesteld ben/moet worden, onbegrijpelijk erg zelfs. Tijdens een uurtje niets doen op de uni ben ik ooit op zoek gegaan naar een verklaring in de medische literatuur, maar er schijnt hormonaal geen enkel verband te zijn. Het schijnt alleen psychisch te zijn. Whatever, ik heb ècht meer zin in chocolade als ik ongesteld moet worden .
Ik moet een onderzoek doen op deze stage en daar ben ik ongeveer 4 uur per week aan kwijtquote:Op donderdag 13 april 2006 12:06 schreef Rewimo het volgende:
freecell, hoe komt het dan dat je niks te doen hebt op je stage? Lijkt me niks aan
kwakveense, succes!
O, nou veel plezier dan maarquote:Op donderdag 13 april 2006 12:25 schreef freecell het volgende:
Ik moet een onderzoek doen op deze stage en daar ben ik ongeveer 4 uur per week aan kwijt![]()
Het is een 10-maanden stage, of ik nou eerder klaar ben of niet, ik MOET daar tien maanden blijven
FOTO!quote:Op donderdag 13 april 2006 12:23 schreef Isabeau het volgende:
Fijn dat je teen zo voorspoedig geneest, Rewimo
* Isabeau is vissoep aan het makenen de wc is vrijwel klaar.
Wil je een foto van mijn teen?quote:Op donderdag 13 april 2006 12:33 schreef Troel het volgende:
FOTO!
Ja, we willen een foto van je tenen!quote:Op donderdag 13 april 2006 12:37 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Wil je een foto van mijn teen?
Zou ik niet doen
Je moet het zelf maar weten hoorquote:Op donderdag 13 april 2006 12:43 schreef Troel het volgende:
Ja, we willen een foto van je tenen!
Zijn we het ermee eens? Ik vind het wel altijd heel erg leuk als Dennis opmerkt dat je heel goed kan zien dat ik ben afgevallen, maar ik vind het ook leuk als hij zegt dat hij van me houdt. Hoe kan je die twee nou vergelijken hahaquote:Afgelopen weekend naar een voorstelling in Theater Bellevue geweest van Peter Pannekoek. De vraag die hij stelde aan het publiek was:
`Wat hoort een vrouw het liefst, dat tegen haar gezegd wordt`
Nee, het is niet: `schat ik hou van je` maar ......
`schat ben je afgevallen`
De vraag is heeft Peter Panekoek hierin gelijk?
quote:Pressie op dikke mens geeft verkeerd signaal en ondermijnt preventie
In de Volkskrant van zaterdag j.l. en in Debat op 1 van NCRV/EO is dhr.Floris Sanders aan het woord over o.a. overgewicht als gevolg van verwijtbaar gedrag waarbij hij met name obesitaspatiënten hekelt. Hij versimpelt de behandeling van obesitas tot een niet aanvaardbaar en gevaarlijk niveau.
Dat iedere kilo geconsumeerd en niet verbrand is, is géén nieuws voor dikke mensen. Hoe komt hij daar bij? Wij zijn het hier zelfs mee eens. Ons probleem zit daarentegen bij de conclusies die hij trekt, zoals: Eet wat minder, dan is het probleem opgelost. Want zo simpel is het werkelijk niet.Gewicht wordt bepaald door energie-inname en uitgifte. De energiebalans, die in optimale omstandigheden bewaakt wordt door honger- en verzadigingsgevoel, een geraffineerd samenspel van o.a.hormonen waarvan nog niet bekend is weten hoe ze werken; laat staan dat ze, bij storingen, beïnvloed zouden kunnen worden. Het ontwikkelen van overgewicht is sterk afhankelijk van genetische aanleg. Bij gelijk gedrag maar verschillende genen ontwikkelt de een wèl, en de ander géén overgewicht.
Hetzelfde geldt voor afvallen. In gelijke mate vasten levert bij de één groot resultaat op en bij de ander heel weinig. Dat genen een rol spelen blijkt uit onderzoek onder adoptiekinderen die qua gewicht veel meer overeenkomst vertonen met het gewicht van hun natuurlijke dan hun adoptiefouders. Vervolgens is er het jojo-effect, het optreden van een aantal fysieke aanpassende een voortdurende hongersituatie (wat een dieet natuurlijk is). Het basismetabolisme past zich omlaag aan, het energieverbruik van de dunnere mens wordt minder, hormonen gedragen zich anders en in extreme gevallen gaan vetcellen zich delen. Er is steeds minder voedsel nodig terwijl er meer honger optreedt. De kracht hiervan is vergelijkbaar met een oerdrift.
Begeleiders van obesitaspatiënten zoals psychologen, zijn het er over eens dat het eigenlijk onmogelijk is om langer dan anderhalf jaar tegen deze driften te vechten. Geen kwestie van gebrek aan discipline. Gewoon een té grote opgave! Het is bijzonder moeilijk om een obesitaspatiënt zo te begeleiden dat het jojo-effect niet optreedt. Hiervoor is nodig dat gedrag aangeleerd wordt dat de rest van het leven volgehouden kan worden. Bij de een zal dit betekenen dat hij afvalt, maar bij anderen is niet-meer-aankomen al winst.
Deze nodige begeleiding is nu alleen weggelegd voor mensen met een heel dikke beurs. Want de behandelingen die zich hierop toeleggen worden niet uit de ziektekostenverzekering betaald.
Het versimpelen van het probleem overgewicht heeft behalve voor dikke mensen, ook grote invloed op de samenleving. Het bepaalt mede hoe tegen preventie van overgewicht wordt aangekeken. Door net te doen alsof overgewicht makkelijk op te lossen zou zijn, wordt de ernst van deze ziekte zwaar onderschat en daarmee de noodzaak tot preventie ondermijnd. Veel mensen die nu een paar kilo te veel hebben, zoals dhr Sanders, denken, dat een kuur en wat discipline het probleem zal oplossen. Als je dan toch morgen, of overmorgen of – nog beter – volgende maand, na de vakantie, met die kuur kan beginnen, waarom zou je dan nu bezig zijn met preventie? Zo’n vaart loopt het immers niet!
Daarmee werkt deze versimpeling en ontkenning van de problemen bij de behandeling van obesitas averechts en staat daarmee haaks op het beleid van de minister. Alleen door de problemen bij blijvende gewichtsreductie en gewichtshandhaving serieus te nemen, kan er gewerkt worden aan effectieve preventie.
Dat is ook zeker zo ja. Achteraf bleek dus dat, terwijl iedereen zei dat dat niet kon, mijn hongergevoel wel degelijk ontregeld te zijn door m'n depressie. Als ik gewoon normaal gegeten had rolde ik nog over de grond van de maagkrampen die pas overgingen als ik at, ik stierf van de honger en werd zelfs wakker van de honger. En dan hebben we het niet over trek, want ik had dan geen vreetbuien en at geen lekkere of ongezonde dingen, maar desnoods overgebleven gekookte aardappels. Soms wilde ik niet eten, ik heb wel letterlijk met m'n kop tegen de muur zitten slaan van frustratie, maar het was echt niet te harden. Het feit dat, wat je ook eet, je nooit verzadigd bent, dat is een regelrechte kwelling. Zeker wanneer je niet eens weet hoe het komt en iedereen nog volhoudt dat je het verzint ook.quote:De energiebalans, die in optimale omstandigheden bewaakt wordt door honger- en verzadigingsgevoel, een geraffineerd samenspel van o.a.hormonen waarvan nog niet bekend is weten hoe ze werken; laat staan dat ze, bij storingen, beïnvloed zouden kunnen worden.
Met die column is niet zoveel mis, maar de reacties zijn natuurlijk weer de gebruikelijkequote:Op vrijdag 14 april 2006 09:39 schreef Isabeau het volgende:
Column van Seborik op de FP: Dik zijn is een keuze
Sebbo liet mij de column lezen gisteravond en ik had dit al voorspeldquote:Op vrijdag 14 april 2006 09:55 schreef Rewimo het volgende:
Met die column is niet zoveel mis, maar de reacties zijn natuurlijk weer de gebruikelijke![]()
Ah, dat is aangeboren, of daar heb je aanleg voor, of het is ondanks al het sporten en dergelijkequote:
Nee, dat is eenquote:Op vrijdag 14 april 2006 10:48 schreef Troel het volgende:
[..]
Ah, dat is aangeboren, of daar heb je aanleg voor, of het is ondanks al het sporten en dergelijke![]()
Maak dat de kat wijs![]()
Ze geloven me nietquote:
Nee, roken was vroeger alleen weggelegd voor de rijke mensen.quote:Op vrijdag 14 april 2006 10:56 schreef teigan het volgende:
zou er nou vroeger ook zo gehakt zijn op mensen die roken en drugs gebruiken?
Ik wou net zeggen, vroeger was dikzijn volgens mij ook meer iets voor de rijkere mensen.. Net zoals de witte huid, en de zachte handen...quote:Op vrijdag 14 april 2006 10:59 schreef Troel het volgende:
[..]
Nee, roken was vroeger alleen weggelegd voor de rijke mensen.
Dus dat was heel bijzonder en je moest opkijken tegen die mensen.
Yep, helemaal zoals voorspeld gaan de meeste reacties weer over het wellus-nietus dikke schuld eigen bult.quote:Op vrijdag 14 april 2006 09:39 schreef Isabeau het volgende:
Column van Seborik op de FP: Dik zijn is een keuze
Best wel zwak. Lui dik varkenquote:Op vrijdag 14 april 2006 12:10 schreef Rewimo het volgende:
En ik ga maar eens een boterham maken denk ikTwee weken niet eten zie ik niet zo zitten als jullie het niet erg vinden. Zwak hè?
quote:Op vrijdag 14 april 2006 10:28 schreef Sjeen het volgende:
www.4daagse.nl
![]()
Ik mag nieuwe schoenen gaan kopen![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |