Ja, dat eetbuien en depressies samenhangen wist ik wel. Vanaf dat ik voor m'n depressie behandeld ben ging het met m'n eetstoornis al gelijk stukken beter. Niet dat ie gelijk weg was, maar het scheelde enorm.
Alleen de rest van het artikel spreekt dan weer zoveel andere onderzoeken tegen. Dat eetstoornissen een westers probleem zouden zijn, terwijl ik ook weleens gelezen heb dat er wel degelijk bewijs is voor het bestaan van eetstoornissen in andere werelddelen en andere tijden. Dat anorexia veroorzaakt zou worden door bepaalde ziektes van de moeder tijdens de zwangerschap, waardoor een deel van de hersenen dat honger regelt zou beschadigen. Maar ook dat vrouwen een lager zelfbeeld over zouden houden aan reclames met 'realistische' vrouwen dan aan dat van slanke poppetjes. Misschien stond dat laatste zelfs ook wel in dit topic.
Helaas wordt in veel 'onderzoeken' ook te weinig verschil gemaakt tussen de ene of de andere eetstoornis. Het ontstaan van de verschillende eetstoornissen zou natuurlijk door totaal andere factoren beinvloed kunnen worden.
quote:
De energiebalans, die in optimale omstandigheden bewaakt wordt door honger- en verzadigingsgevoel, een geraffineerd samenspel van o.a.hormonen waarvan nog niet bekend is weten hoe ze werken; laat staan dat ze, bij storingen, beïnvloed zouden kunnen worden.
Dat is ook zeker zo ja. Achteraf bleek dus dat, terwijl iedereen zei dat dat niet kon, mijn hongergevoel wel degelijk ontregeld te zijn door m'n depressie. Als ik gewoon normaal gegeten had rolde ik nog over de grond van de maagkrampen die pas overgingen als ik at, ik stierf van de honger en werd zelfs wakker van de honger. En dan hebben we het niet over trek, want ik had dan geen vreetbuien en at geen lekkere of ongezonde dingen, maar desnoods overgebleven gekookte aardappels. Soms wilde ik niet eten, ik heb wel letterlijk met m'n kop tegen de muur zitten slaan van frustratie, maar het was echt niet te harden. Het feit dat, wat je ook eet, je nooit verzadigd bent, dat is een regelrechte kwelling. Zeker wanneer je niet eens weet hoe het komt en iedereen nog volhoudt dat je het verzint ook.
Verder vind ik dit artikeltje wel weer erg overdreven en een beetje -hoe zeg je dat, apologetic- en overdreven verdedigend. Dat afvallen voor de een moeilijker is dan de ander, dat afvallen niet een kwestie is van je zak chips op vrijdagavond laten liggen bij wijze van spreken, dat is logisch. Maar dat je niet langer dan anderhalf jaar vol kunt houden? Volgens mij zijn velen van ons al langer bezig. En als je een keer een rotweek hebt en het lukt niet, dan jojo je echt niet gelijk weer enorm omhoog.
De op een na laatste alinea vind ik echt een hele zwakke redenatie. Sowieso is niet iedereen met een paar kilo overgewicht een obesitaspatient in de dop. Daarnaast denk ik niet dat er veel mensen zijn die vijf kilo te zwaar zijn en denken, ach weet je, ik ga er wel wat aan doen als het vijftig kilo is. Dat is in ieder geval niet wat ik in mijn directe omgeving merk. Die denken over het algemeen niet dat die vijf kilo er spontaan afvalt als je een keer een modifast reep eet. Natuurlijk zijn ze er wel, maar dat houd je toch denk ik.
[ Bericht 23% gewijzigd door Maeghan op 13-04-2006 21:31:40 ]