In twee vandaag zag ik een snelle poll voorbijflitsen waaruit te zien was dat Rutte maar net boven van Aartsen stond qua populariteit bij VVD'ers. Fat chance, dus.quote:Op woensdag 8 maart 2006 20:46 schreef rubbereend het volgende:
als Rutte ook niet wil kan het leuk wordendan gaat iedere gek zich aanmelden de komende weken!
Ik ben ook geen fan van Hirsi Ali, maar met zulke uitspraken veroorzaak je wel steeds meer een twee splitsing in de partij (als die er nog niet was). Dit lijkt me niet echt goed voor de partij en voor de regering.quote:Op woensdag 8 maart 2006 20:57 schreef Kozzmic het volgende:
Hmmz, Frank de Grave en de voorzitter van de JOVD waren net openlijk aan het zagen aan de stoelpoten van Hirsi Ali, die volgens hun verantwoordelijk zou zijn voor het weglopen van veel achterban.
Het lijkt erop dat de interne strijd nu pas echt goed gaat losbarsten!
quote:Mark Rutte gedoodverfde VVD-leider
ANP
DEN HAAG - Mark Rutte wordt waarschijnlijk de nieuwe leider en lijsttrekker van de VVD. De 39-jarige staatssecretaris van Onderwijs volgt dan Jozias van Aartsen op, die woensdag aftrad na de zware nederlaag bij de gemeenteraadsverkiezingen. Rutte heeft woensdag gezegd zich beschikbaar te willen stellen. Formeel geeft hij donderdag defintief uitsluitsel.
Andere serieuze kandidaten voor het VVD-lijsttrekkerschap lijken er niet te zijn. Defensieminister Kamp, die ook veel werd genoemd, liet woensdag weten niet in de markt te zijn. Hij wil zijn karwei op zijn departement afmaken.
De VVD-leden kiezen begin juli een nieuwe lijsttrekker voor de Tweede Kamerverkiezingen van mei volgend jaar. Bekeken wordt nog of die lijsttrekkersverkiezing vervroegd kan worden.
Onduidelijk is wie de VVD-fractie gaat leiden tot de nieuwe lijsttrekker officieel bekend is. Rutte liet woensdag doorschemeren dat dat wat hem betreft een ‘tussenpaus’ wordt. Pas als hij als lijsttrekker is aangewezen, zou hij naar de Tweede Kamer willen vertrekken.
Na het aftreden van Van Aartsen nam vicefractievoorzitter Bibi de Vries woensdag het fractieleiderschap op zich. Mogelijk blijft zij enkele maanden ‘op de winkel passen’. De Vries wordt door ingewijden ook genoemd als nieuwe staatssecretaris van Onderwijs, wanneer Rutte die functie neerlegt.
Het aftreden van Van Aartsen kwam woensdag voor vrijwel iedereen totaal onverwacht. Dinsdagavond, na het bekend worden van de verkiezingsuitslag, zei Van Aartsen nog dat het resultaat hem wel meeviel.
Woensdag maakte hij bekend dat hij voor de uitslag een ondergrens had gehanteerd. Bij een verlies van meer dan 100 zetels zou hij opstappen. Het werden er 128. Als een van de zeer weinigen was Rutte, campagneleider bij de raadsverkiezingen, op de hoogte van die ondergrens.
Van Aartsen zei woensdag de volledige verantwoordelijkheid voor de desastreus verlopen raadsverkiezingen op zich te nemen. ‘De kiezer geeft en de kiezer neemt, soeverein als de zee.’ Van Aartsen, maar ook andere VVD-prominenten als minister Hoogervorst van Volksgezondheid, onderstreepten dat de verkiezingsnederlaag niet te wijten was aan de door Rutte geleide campagne. Zonder die campagne zou het resultaat waarschijnlijk nog slechter geweest zijn, stelden ze.
Niet alleen Van Aartsen gooide woensdag de handdoek in de ring, ook zijn goede vriend Wiegel houdt het voor gezien. De vroegere partijleider maakte bekend dat hij niet zal terugkeren in de politiek. Van Aartsen was van plan geweest Wiegel te vragen als premierkandidaat als hijzelf lijsttrekker zou worden. Ook over Wiegel als lijsttrekker werd wel gespeculeerd.
Bron: De Volkskrant
Geweldig dat ze dat nu al weten he ?quote:
En dan Dales eroverheen, dat polarisatie 'soms wel goed is'. Hoe bedoelt u 'één partijlijn'?quote:Op woensdag 8 maart 2006 20:57 schreef Kozzmic het volgende:
Hmmz, Frank de Grave en de voorzitter van de JOVD waren net openlijk aan het zagen aan de stoelpoten van Hirsi Ali, die volgens hun verantwoordelijk zou zijn voor het weglopen van veel achterban.
Het lijkt erop dat de interne strijd nu pas echt goed gaat losbarsten!
Het zou wel mooi zijnquote:Op woensdag 8 maart 2006 21:19 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
Geweldig dat ze dat nu al weten he ?![]()
Na Rutte zou er toch geen Staatssecretaris van Onderwijs komen? (als het aan Rutte ligt wel te verstaan)quote:
Hij zal iig meer stemmen trekken dan Van Aartsen...en nu kunnen ze iemand anders op de campagne zettenquote:Op woensdag 8 maart 2006 21:21 schreef kevin85 het volgende:
[..]
Het zou wel mooi zijn
God..
Ik heb wel heel veel vertrouwen in Rutte![]()
Hoe moet hij dat ooit waarmaken..![]()
Veel minder kan niet... het lijkt me sterk dat hij de verkiezingen voor de VVD zal gaan winnen.... daarvoor ontbreekt het gewoon aan voldoende charisma in deze tijden waar de verpakking belangrijker is dan de inhoud, en waar je met een vlotte babbel verder komt dan met goed onderbouwde partijpunten.quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:25 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Hij zal iig meer stemmen trekken dan Van Aartsen...en nu kunnen ze iemand anders op de campagne zetten![]()
Maar ik zie nu wel kansen op zetelbehoud en zelfs een lichte zetelwinst. Eigenlijk krijg ik vandaag steeds meer vertrouwen in de verkiezingen van mei 2007quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:44 schreef 14.gif het volgende:
[..]
Veel minder kan niet... het lijkt me sterk dat hij de verkiezingen voor de VVD zal gaan winnen.... daarvoor ontbreekt het gewoon aan voldoende charisma in deze tijden waar de verpakking belangrijker is dan de inhoud, en waar je met een vlotte babbel verder komt dan met goed onderbouwde partijpunten.
Is dat werkelijk zo of iets wat iedereen elkaar aanpraat?quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:44 schreef 14.gif het volgende:
waar je met een vlotte babbel verder komt dan met goed onderbouwde partijpunten.
Wat denk jij?quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:47 schreef Steijn het volgende:
[..]
Is dat werkelijk zo of iets wat iedereen elkaar aanpraat?
Ik denk dat je met een vlotte babbel en een leuk koppie idd ver kan komen en dat je daar zeker veel kiezers mee kan trekken. Maar dat is zeker niet iets van de laatste tijd. Maar aangezien ik toch nog wel een redelijk vertrouwen heb in de mensheid, denk ik dat de meeste mensen nog steeds wel naar de partijpunten kijken en naar de onderbouwing.quote:
Het is een combinatie van. Ja, je moet een vlotte babbel hebben, maar je moet ook verstand hebben van zaken, en weten wat je wel en niet moet vertellen om een duidelijk en overtuigend verhaal te brengen. Als een journalist zich ook maar een beetje inleest kan-ie de gemiddelde haagse blufkees zo voor paal laten staan. Want wat weet een tweede-kamer lid nou van de laatste wijzigingen op het gebied van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, of de negatieve inkomenseffecten van de Wfsw voor parttimers, of noem maar wat dwarsstraten. Onze huidige wetgeving is heidens complex, en vaak met reden.quote:
Van Aarstenquote:Op woensdag 8 maart 2006 22:06 schreef base3ball het volgende:
Denk dat het wel gunstig is als Rutte lijsttrekker zou worden. En dan denk ik met name op de langere termijn. Denk dat mensen zich eerder kunnen identificeren met Rutte dan met Van Aarsten.
Hoewel ik Van Aarsten inhoudelijk zeker niet slecht vind. Maar hij komt voor veel mensen nogal elitair over en dat benadrukt dan het beeld wat veel mensen (die al niet echt pro vvd zijn) al hebben van de VVD.
Ook lijkt mij dat Rutte zich beter staande houdt dan Van Aartsen tegenpver met name Wouter Gladjanus. Ook tegenover Kamp had ik niet negatief gestaan, maar die wil helaas niet.
Beide hebben aangetoond dat ze wat beter onder woorden kunnen brengen wat ze willen dan Van Aarsten. Van Aartsen had nogal veel woorden nodig om te zeggen wat ie wilde. En dat is ook niet echt iets waar je verkiezingen mee wint.
dat is werkelijk zo, daarom won Balkenende ook verkiezingen, met zn leuke koppie en zn vlotte babbelquote:Op woensdag 8 maart 2006 21:47 schreef Steijn het volgende:
[..]
Is dat werkelijk zo of iets wat iedereen elkaar aanpraat?
quote:
Als hij een stropdas koopt? Om Bos mee op te knopen zekerquote:Op woensdag 8 maart 2006 22:25 schreef Jane het volgende:
Rutte zegt nu ook dat de uitslag hem wel meeviel. Net als Van Aartsen gisteravond nog...
Volgens Van Baalen mag Rutte het alleen worden als hij een stropdas koopt.
Rutte mag er een van mij lenenquote:Op woensdag 8 maart 2006 22:25 schreef Jane het volgende:
Rutte zegt nu ook dat de uitslag hem wel meeviel. Net als Van Aartsen gisteravond nog...
Volgens Van Baalen mag Rutte het alleen worden als hij een stropdas koopt.
quote:Op woensdag 8 maart 2006 06:38 schreef VikingGold het volgende:
En terecht, door nu op te stappen kan hij zich een debacle besparen bij de landelijke verkiezingen. Ik vind hem charismatisch toch overeenkomen met Melkert. Ook hoe hij gister de toespraak hield, hij heeft het gewoon niet.
Stijve kak ben ik ook niet echt voor. Maar (zoals ik ook al in een ander topic zei) een stropdas vind ik toch wel iets van professionaliteit uitstralen. En daarnaast krijg ik bij stropdaslozen altijd van die Bos, Marijnissen en Rosenmöller beelden. Het is een beetje een uitstraling van "wij zijn ook maar gewone mensen van de straat". Niet verkeerd opzich, maar ik hoef niet door de man op straat vertegenwoordigd te worden in Den Haag, ik wil vertegenwoordigd door iemand met verstand van zaken, en een professionele uitstraling vind ik daar ook bij horen. Daarnaast vind ik het ook niet echt bij de VVD passen, in pak zonder stropdas (alla Bos).quote:Op woensdag 8 maart 2006 22:47 schreef Jane het volgende:
Nou ja, ik heb vanavond al een lading VVDers voorbij horen komen en ze lijken het toch niet allemaal zo met elkaar eens te zijn. De ene groep wil liever van dat stijve, kakkerige stropdas + sigaar imago af en de andere groep (onder wie kennelijk van Baalen) wil dat juist niet. Moeilijk.
Kijk Pastors vind ik dan weer een geweldige uitstraling hebben, niet echt ellite, maar toch smaak. Een keurige heerquote:Op woensdag 8 maart 2006 22:50 schreef SCH het volgende:
En Wiegel die weer zegt dat de uitslag hem zo tegenvaltOnvoorstelbaar.
Mark Rutte is een schatje, best sneu dat hij deze kutklus moet klaren.
Een soort Wouter Bos in pocketformaat, heeft het allemaal net niet.
Gunstig voor links dus, zeker als Pastors er nog bij komt straks.
Ik vind het alleen jammer dat hij zoveel slachtofferschap en verbitterdheid uitstraalt. Geen positivisme.quote:Op woensdag 8 maart 2006 22:58 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Kijk pastors vind ik dan weer een geweldige uitstraling hebben, niet echt ellite, maar toch smaak. Een keurige heer
Ik ben bijna 40, heb nog nooit een stropdas gedragen en het boeit me geen ene fuk hoe mensen er bij lopen. Herken ook niks van dat verhaal over professionaliteit door kleding. Bos loopt er toch uitermate netjes bij altijd?quote:Maarja uiteindelijk gaat het om de inhoud, en maakt zo'n stropdas weinig uit, alleen vind ik het zo Bos naäperij. De VVD moet zich juist onderscheiden van de PvdA (maar niet met anti-campagnes), en niet naar de PvdA toe trekken.
de inhoud heeft zeker nog wel invloed. balkenende 'won' de laatste verkiezingen bij de 2e kamer. Nou kan je veel van die manz eggen, maar niet dat hij het van zijn presentatie moet hebben. Niet dat ik inhoudelijk met hem eens ben, maar blijkbaar luisteren mensen er nog wel naar. Het is denk ik en en. Niet of of.quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:52 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ik denk dat je met een vlotte babbel en een leuk koppie idd ver kan komen en dat je daar zeker veel kiezers mee kan trekken. Maar dat is zeker niet iets van de laatste tijd. Maar aangezien ik toch nog wel een redelijk vertrouwen heb in de mensheid, denk ik dat de meeste mensen nog steeds wel naar de partijpunten kijken en naar de onderbouwing.
Bos loopt er idd vrij netjes bij, maar het is niet mijn voorstelling van een politicus. Ik ben denk ik ook een van de weinige mensen die wel vind dat er een verschil mag zijn tussen politici en de mensen van de straat, of zoals je wilt, van mij mag er best een redelijk gat zijn tussen politiek en burgers.quote:Op woensdag 8 maart 2006 23:00 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik vind het alleen jammer dat hij zoveel slachtofferschap en verbitterdheid uitstraalt. Geen positivisme.
[..]
Ik ben bijna 40, heb nog nooit een stropdas gedragen en het boeit me geen ene fuk hoe mensen er bij lopen. Herken ook niks van dat verhaal over professionaliteit door kleding. Bos loopt er toch uitermate netjes bij altijd?
Een stropdas is toch een soort kuisheidsgordel voor de adamsappel.
Balkenende moest het idd niet hebben van de mensen die alleen maar op de uitstraling en de leuke one-line'rs stemmen. En daarom vind ik het ook zo goed dat het CDA behaald hebben wat ze behaald hebben in 2003 en 2002.quote:Op woensdag 8 maart 2006 23:01 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
de inhoud heeft zeker nog wel invloed. balkenende 'won' de laatste verkiezingen bij de 2e kamer. Nou kan je veel van die manz eggen, maar niet dat hij het van zijn presentatie moet hebben. Niet dat ik inhoudelijk met hem eens ben, maar blijkbaar luisteren mensen er nog wel naar. Het is denk ik en en. Niet of of.![]()
Over dat laatste zijn we het redelijk eens, al vullen we dat misschien anders in. Ik heb ooit eens een essay geschreven met als titel "leve de kloof"quote:Op woensdag 8 maart 2006 23:04 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Bos loopt er idd vrij netjes bij, maar het is niet mijn voorstelling van een politicus. Ik ben denk ik ook een van de weinige mensen die wel vind dat er een verschil mag zijn tussen politici en de mensen van de straat, of zoals je wilt, van mij mag er best een redelijk gat zijn tussen politiek en burgers.
Klinkt interessantquote:Op woensdag 8 maart 2006 23:06 schreef SCH het volgende:
[..]
Over dat laatste zijn we het redelijk eens, al vullen we dat misschien anders in. Ik heb ooit eens een essay geschreven met als titel "leve de kloof"
Het chique bekakte van van Aartsen en Wiegel doen het misschien goed bij de achterban, maar de achterban is juist datgene dat toch wel VVD stemt mits er geen grote politieke fouten gemaakt worden. Ik denk dat de VVD er goed aan doet van dat bekakte, chique imago af te komen. En het open boordje en de frisse uitstraling van een jong iemand kan daar goed bij helpen denk ik.quote:Op woensdag 8 maart 2006 22:58 schreef MrBadGuy het volgende:
Maarja uiteindelijk gaat het om de inhoud, en maakt zo'n stropdas weinig uit, alleen vind ik het zo Bos naäperij.
Ik ben daar ook echt van overtuigd. Dat gelul dat de politiek zo dicht bij de burgerij moet staan; dat wil de burger niet. De burger denkt dan namelijk dat hij ook alles voor elkaar krijgt en raakt nog gefrustreerder als blijkt dat het zo niet werk.tquote:
Aan dat kak en ellite mogen ze idd wel wat doen, daar voel ik verder helemaal niks voor. Maar om nou persé 180 graden te draaien en een Bos-look aan te meten? Daar zie ik ook weinig in.quote:Op woensdag 8 maart 2006 23:09 schreef Steijn het volgende:
[..]
Het chique bekakte van van Aartsen en Wiegel doen het misschien goed bij de achterban, maar de achterban is juist datgene dat toch wel VVD stemt mits er geen grote politieke fouten gemaakt worden. Ik denk dat de VVD er goed aan doet van dat bekakte, chique imago af te komen. En het open boordje en de frisse uitstraling van een jong iemand kan daar goed bij helpen denk ik.
Ik heb op mijn werk afgelopen weekend eens een vragenrondje gehouden van wat men nou van de VVD vond, iedereen vind het een partij voor de rijken enzo, terwijl het liberalisme juist voor veel meer mensen gunstig uit kan pakken. Ook voor de gewone man, en die stemt nu nog PvdA of LPF.
Dat vind ik nog wel meevallen, maar het is meer z'n ordinaire Rotterdamse accent. Past niet helemaal bij z'n voor de rest toch best gedistingueerde hoofd en pak.quote:Op woensdag 8 maart 2006 23:00 schreef SCH het volgende:
Ik vind het alleen jammer dat hij zoveel slachtofferschap en verbitterdheid uitstraalt. Geen positivisme.
Dat ben ik met je eens, echter zolang de VVD de grootste subsidieregeling van het land (op wellicht de landbouwsubsidies na) niet durft aan te pakken of zelfs maar te bespreken, is de partij niet echt liberaal te noemen.quote:Op woensdag 8 maart 2006 23:09 schreef Steijn het volgende:
[..]
Ik heb op mijn werk afgelopen weekend eens een vragenrondje gehouden van wat men nou van de VVD vond, iedereen vind het een partij voor de rijken enzo, terwijl het liberalisme juist voor veel meer mensen gunstig uit kan pakken. Ook voor de gewone man, en die stemt nu nog PvdA of LPF.
Welke subsidie bedoel je hier?quote:Op woensdag 8 maart 2006 23:22 schreef Halinalle het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens, echter zolang de VVD de grootste subsidieregeling van het land (op wellicht de landbouwsubsidies na) niet durft aan te pakken of zelfs maar te bespreken, is de partij niet echt liberaal te noemen.
Pastors? Die heeft toch helemaal geen Rotterdams accent. Hij komt uit een klein Gelders dorpje.quote:Op woensdag 8 maart 2006 23:17 schreef speknek het volgende:
[..]
Dat vind ik nog wel meevallen, maar het is meer z'n ordinaire Rotterdamse accent. Past niet helemaal bij z'n voor de rest toch best gedistingueerde hoofd en pak.
Die had v. Aartsen ook niet en als hij ze wel had wist hij ze iig goed te verbergen. Het enige wat hij kon roepen was dat werk de oplossing voor alle problemen zou zijn. Zonder er bij te vermelden hoe hij dan alle lastig bemiddelbare mensen aan een baan dacht te helpen. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat hij voor al die mensen een pasklare oplossing had moeten bieden, maar hij had toch wel iets concreter kunnen zijn.quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:44 schreef 14.gif het volgende:
[..]
Veel minder kan niet... het lijkt me sterk dat hij de verkiezingen voor de VVD zal gaan winnen.... daarvoor ontbreekt het gewoon aan voldoende charisma in deze tijden waar de verpakking belangrijker is dan de inhoud, en waar je met een vlotte babbel verder komt dan met goed onderbouwde partijpunten.
Een aftrekpost is hetzelfde als een subsidie?quote:Op woensdag 8 maart 2006 23:30 schreef Halinalle het volgende:
[..]
De Subsidie Die Niet Genoemd Mag Worden. (Hint: het heeft met hypotheken te maken.)
Dat beweer of bedoel ik ook niet, hoorquote:Op woensdag 8 maart 2006 23:35 schreef Loohcs het volgende:
[..]
Die had v. Aartsen ook niet en als hij ze wel had wist hij ze iig goed te verbergen.
Voor het gepeupel is het allemaal een natte pot. Ignorance is bliss, enzo.quote:Op woensdag 8 maart 2006 23:44 schreef 14.gif het volgende:
Een aftrekpost is hetzelfde als een subsidie?
Technisch gezien niet maar het effect is wel hetzelfde, vandaar dat het nogal eens als synoniem gebruikt wordt.quote:Op woensdag 8 maart 2006 23:44 schreef 14.gif het volgende:
Een aftrekpost is hetzelfde als een subsidie?
Jeetje, Balkenende loopt gewoon ieder debat uit de weg, omdat hij van alle 150 kamerleden verliest en al helemaal van Bos en Marijnissen. Verder dan wat plichtmatig herhalen van "moeilijke ingreep, veiligheid en normen en waarden" komt hij niet, hij geeft ook nooit antwoord op een vraag.quote:Op woensdag 8 maart 2006 23:05 schreef MrBadGuy het volgende:
Balkenende moest het idd niet hebben van de mensen die alleen maar op de uitstraling en de leuke one-line'rs stemmen. En daarom vind ik het ook zo goed dat het CDA behaald hebben wat ze behaald hebben in 2003 en 2002.
Balkenende is een politicus die eigenlijk wel inhoudelijk goed kan ingaan op punten, maar die kerel praat voor veel mensen op een te hoog niveau, zodat ze gauw bij hem de draad kwijt raken.quote:Op donderdag 9 maart 2006 00:06 schreef speknek het volgende:
Volgens mij heeft het CDA inhoudelijk vrijwel niets te melden, nooit gehad ook, meer een soort veilige keuze in het midden. Het is ook de enige partij waarbij ik me totaal niet voor kan stellen dat iemand er ideologisch voor gaat, denk dan ook dat de zetelverdeling in de recente peilingen veel meer hun natuurlijke hoeveelheid is.
Te hoog niveau? Welke uitspraken over quantummechanica heb ik gemist? Balkenende lult vooral heel erg slap, en na vijf minuten retoriek aangehoord te hebben kom je erachter dat hij de vraag helemaal niet beantwoord heeft. Inderdaad, Bos is niet veel beter, maar toch.quote:Op donderdag 9 maart 2006 00:17 schreef Martijn_fijn het volgende:
Balkenende is een politicus die eigenlijk wel inhoudelijk goed kan ingaan op punten, maar die kerel praat voor veel mensen op een te hoog niveau, zodat ze gauw bij hem de draad kwijt raken.
Ik vind een hoop kritiek op balkenende *zo* goedkoop, unfair en onder de gordel; vooral omdat die kritiek vooral de bevooroordeeldheid van de kritiekhebber laat zien.quote:Op donderdag 9 maart 2006 00:17 schreef Martijn_fijn het volgende:
Balkenende is een politicus die eigenlijk wel inhoudelijk goed kan ingaan op punten, maar die kerel praat voor veel mensen op een te hoog niveau, zodat ze gauw bij hem de draad kwijt raken.
Dit neemt niet weg dat deze subsidie (of aftrek voor diegenen die het anders niet begrijpen) op gespannen voet staat met de liberale principes.quote:Op woensdag 8 maart 2006 23:49 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Voor het gepeupel is het allemaal een natte pot. Ignorance is bliss, enzo.
Balkenende verliest een debat tegen Bos of Marijnissen helemaal niet. Hij is alleen niet zo'n gladjakker en hij heeft wat minder goedkope praatjes dan Bos en Marijnissen. Tja, bij het campingvolk win je dan niet, dat klopt.quote:Op woensdag 8 maart 2006 23:51 schreef Perico het volgende:
[..]
Jeetje, Balkenende loopt gewoon ieder debat uit de weg, omdat hij van alle 150 kamerleden verliest en al helemaal van Bos en Marijnissen. Verder dan wat plichtmatig herhalen van "moeilijke ingreep, veiligheid en normen en waarden" komt hij niet, hij geeft ook nooit antwoord op een vraag.
On-topic: Rutte zie ik ook niet de 30 zetels halen. Maar alles beter dan van Baalen.
De overwinning van het CDA in 2002 kun je inderdaad zien als een samenloop van omstandigheden. Veel kiezers wilden niet op PvdA en VVD stemmen, maar ook niet op Fortuyn. Het CDA leek een veilig alternatief. De toekomst van die partij ziet er denk ik sowieso niet goed uit. Ze hebben een sterk verouderd electoraat en jonge keizers trekken ze maar in beperkte mate aan. In de toekomst (ongeveer vanaf het moment dat de vooroorlogse generaties uitgestorven zijn) denk ik dan ook dat de PvdA en de VVD de grootste partijen zullen worden en het CDA zal terugvallen tot een partij van een zetel of 15 a 20.quote:Op donderdag 9 maart 2006 00:06 schreef speknek het volgende:
CDA behaalde vooral het goede resultaat omdat ze als enige van de drie grote partijen niet door Pim Fortuyn door de mangel gehaald zijn.
quote:Reconstructie
Flamboyante speler met veel tegendoelpunten
Van onze verslaggevers Marc Peeperkorn, Philippe Remarque
DEN HAAG - VVD-fractievoorzitter Van Aartsen had zich ten doel gesteld dat zijn partij minimaal 14procent van de stemmen moest behalen. Het werden er 13,8. Dus kondigde hij woensdag zijn vertrek aan. ‘Ik heb de ondergrens niet gehaald.’
Het einde van Jozias van Aartsens politieke loopbaan voltrekt zich dinsdagnacht in hotel Schiller aan het Amsterdamse Rembrandtplein.
Tegen twaalf uur keert Van Aartsen terug van het fractievoorzittersdebat. Hij vraagt zijn assistenten de einduitslag van de verloren gemeenteraadsverkiezingen van die dag te brengen en trekt zich terug op zijn hotelkamer. Met zoon Pieter en vrouw Henriëtte, die altijd zijn belangrijkste adviseur is geweest.
Een uur later betreedt campagneleider Mark Rutte de kamer en krijgt het nieuws te horen: Van Aartsen wil niet meer. Wat heeft hem ertoe gebracht op te geven? Zelf is hij er de volgende ochtend voor de parlementaire pers en in de VVD-fractie laconiek over: ‘Ik heb voor mezelf een ondergrens gesteld en die heb ik niet gehaald.’ De VVD moest van Van Aartsen minimaal 14 procent van de stemmen halen, het werden er 13,8.
Opstappen wegens 0,2 procent, terwijl niemand behalve hij en Rutte de zelf opgelegde ondergrens kent? De VVD het minst heeft verloren van de drie coalitiepartijen en de fractie hem nog steeds steunt? Dat kan niet het hele verhaal zijn.
Is het ook niet, zeggen VVD’ ers die Van Aartsen goed kennen. De echte reden voor zijn vertrek is dat te veel mensen in de eigen partij aan hem twijfelen. Kan hij wel kiezers trekken met zijn patriciërs-uitstraling, zijn zwierige maar slordige optreden en zijn soms bestudeerd overkomende jovialiteit?
Die vraag hing vanaf het begin van Van Aartsens fractievoorzitterschap boven zijn hoofd, en ging niet meer weg tot hij in Schiller capituleerde.
Van Aartsen, zoon van een ARP-minister, was een zondagskind in de politiek. Met gemak klom hij op tot topambtenaar op Binnenlandse Zaken, waarna hij in het eerste paarse kabinet minister van Landbouw werd, onconventioneel maar succesvol. Hij werd beloond met het ministerschap van Buitenlandse Zaken, maar maakte enkele grote fouten. Verrassend was zijn comeback als welbespraakt Kamerlid. Tegen de zin van politiek leider Gerrit Zalm koos de VVD-fractie hem tot voorzitter.
Van Aartsen leidde de VVD naar een nieuw patriottisme, een sterkere staat en bestuurlijke veranderingen. Hij formuleerde politieke vergezichten en liet zijn fractieleden meer vrijheid dan zijn voorgangers hadden geboden. Zijn gebrek aan management was voor sommigen een verademing, maar leverde pijnlijke situaties op.
Van Aartsen pleit altijd voor durf in de politiek, ook als dat soms een zeperd oplevert. Zijn politiek assistent vergeleek hem met Ajax: gewaagd spel, maar wel met meer tegendoelpunten.
Daar ontbrak het niet aan. Toen Van Aartsen eind 2004 plompverloren zei dat hij politiek leider en lijsttrekker van de VVD wilde worden, morde het partijcongres en maakte hem slechts ‘aanvoerder’. Steeds bleven de VVD’ers denken aan andere kopstukken als leider. Vorige maand klonk uit een grote groep partijafdelingen de roep om Wiegel, met als argument dat Van Aartsen geen stemmentrekker was.
Van Aartsen had dit zelf al ingezien en Wiegel gevraagd hem te helpen als kandidaat-premier. Prominente VVD’ers zagen er een zwaktebod in. Bovendien bleek Wiegel onbeheersbaar.
Een zware klap kwam twee dagen voor de verkiezingen toen een van Van Aartsens concurrenten voor het lijsttrekkerschap, minister Kamp van Defensie, openlijk speculeerde over de val van de fractieleider. Van Aartsen was ziedend over deze ‘couppoging’. Toen de raadsverkiezingen een gevoelig zetelverlies opleverden, begreep Van Aartsen dat de discussie rond zijn persoon niet meer zou verstommen. Dat wilde hij zichzelf en zijn familie niet aandoen.
Bij zijn laatste persconferentie als fractievoorzitter was Van Aartsens vrolijkheid weg. Hij zag asgrauw en in zijn stem klonk een snik. Maar met een poëtische zin over de kiezer die soeverein als de zee is, liet hij nog een keer de on-Haagse kant zien van een flamboyant en opmerkelijk politicus.
Bron: De Volkskrant
Inderdaad Balkenende is met Donner by far de meest intelligente bewoner van de Haagse politiek, alleen beschikt Balkenende niet over smeuige borrelpraat en is hij verre van vlot. Waarschijnlijk valt ook zijn kontje tegen, maar dat moet je maar aan de dames vragen.quote:Op donderdag 9 maart 2006 06:03 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Balkenende verliest een debat tegen Bos of Marijnissen helemaal niet. Hij is alleen niet zo'n gladjakker en hij heeft wat minder goedkope praatjes dan Bos en Marijnissen. Tja, bij het campingvolk win je dan niet, dat klopt.
Nicolai ?quote:Op woensdag 8 maart 2006 18:37 schreef kevin85 het volgende:
[..]
Dat zijn nu niet inene namen die ik voor ogen had..![]()
Ik vind die Nicolaï ook een goede.
Volgens mij zullen niet veel mensen twijfelen aan de integriteit van balkenendequote:Op donderdag 9 maart 2006 00:35 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Ik vind een hoop kritiek op balkenende *zo* goedkoop, unfair en onder de gordel; vooral omdat die kritiek vooral de bevooroordeeldheid van de kritiekhebber laat zien.
Tegen die lui zou ik willen zeggen: fuck off, z'n mediapresentatie mag beroerd zijn, en hij mag eruitzien als harry potter, maar ik ben ervan overtuigd dat hij binnen zijn rol oprecht is, en dat hij binnen zijn functie datgene wil doen wat volgens hem 't beste is voor dit land. En dat ook zo goed mogelijk probeert te doen.
En vergelijk dat dan maar eens met met iemand als Bush.
Kijk, dat mensen 't niet eens zijn met zijn invulling van nederland zoals balkenende dat ziet, da's een ander verhaal. Maar daar hoor ik de meeste criticasters niet over.
(Voor de mensen die me nu in de rechterhoek proberen te duwen: nope, heb een aantal keren SP gestemp.)
Nederland = 90% campingvolkquote:Op donderdag 9 maart 2006 06:03 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Balkenende verliest een debat tegen Bos of Marijnissen helemaal niet. Hij is alleen niet zo'n gladjakker en hij heeft wat minder goedkope praatjes dan Bos en Marijnissen. Tja, bij het campingvolk win je dan niet, dat klopt.
Als de VVD heel erg rechts zou worden, zouden ze ook daar weer stemmen op verliezen denk ik. Tricky dus..quote:Op donderdag 9 maart 2006 13:30 schreef rubbereend het volgende:
Rutte moet alleen wel op de rechter vleugel gaan letten, hij schuift wat meer op richting het midden met de VVD maar met Wilders en Pastors heeft hij straks ineens concurentie rechts van hem
inderdaad, maar jarenlang had VVD geen concurentie aan de rechterkant en tegenwoordig wel.quote:Op donderdag 9 maart 2006 14:19 schreef Maerycke het volgende:
[..]
Als de VVD heel erg rechts zou worden, zouden ze ook daar weer stemmen op verliezen denk ik. Tricky dus..
Jaquote:Op donderdag 9 maart 2006 14:56 schreef 14.gif het volgende:
[..]
Jij bent slimmer dan 90% van Nederland?![]()
Integere politici zijn ondergewaardeerd, IMO.quote:Op donderdag 9 maart 2006 13:33 schreef 14.gif het volgende:
Volgens mij zullen niet veel mensen twijfelen aan de integriteit van balkenende![]()
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |