FPquote:Na twaalf jaar gesteggel is dinsdagmiddag in Amsterdam het startsein gegeven voor de bouw van de Westermoskee in Amsterdam-West. Minister Piet Hein Donner was aanwezig om de officiële aftrap te geven, nadat eerst geestelijken de grond waarop het gebouw komt te staan op ceremoniële wijze hadden ingewijd.
De moskee, van de Turkse sociaal-religieuze beweging Milli Görüs, is bijzonder omdat het zal worden gebouwd in de stijl van de Amsterdamse school. Het ontwerp is van het Frans-joodse architectenpaar Marc en Nada Breitman. De 'mooiste moskee van Nederland', zo bestempelde Donner het toekomstige gebouw. "Het is een symbolische vermenging van culturen, van Turkse Nederlanders in een jasje van de Amsterdamse School, de Westermoskee kan er niet zijn zonder tussenkomst van (woningcorporatie) het Oosten, de naam is een knipoog naar de Westerkerk, ooit de grootste protestantse kerk in Amsterdam."
In 1994 had de toenmalige stadsdeelvoorzitter Freek Salm nog gewaarschuwd voor een 'Turks bolwerk van fundamentalisten', maar twaalf jaar later lijken de betrokkenen eenstemmig enthousiast. Behalve een gebedshuis zal het terrein worden bebouwd met woningen, kantoor- en bedrijfsruimte, maatschappelijke voorzieningen en een parkeergarage. De laatste discussies gingen over de hoogte van de minaret bij het gebouw, met 43 meter overigens een stuk lager dan de 80 meter hoge kerktoren van de Westerkerk. "Ooit waren kerktorens het symbool voor rijkdom van de stad. Ze wezen de weg door het landschap. Ze markeren nu nog een rijk verleden, de godsdienst is te gemakkelijk uit de stad verdwenen. De 43 meter hoge minaret is dan ook een verrijking van het stadsdeel", zo verklaarde Donner in zijn toespraak. Een aantal omwonenden en Kamerlid Geert Wilders hadden zich tevergeefs uitgesproken tegen de hoogte.
Ik vind het wel een mooi gebouw, maar idd pas niet echt bij de buurt.quote:Op woensdag 1 maart 2006 00:36 schreef Tikorev het volgende:
Wat een afschuwelijk gebouw. Meteen de hele buurt geruïneerd....![]()
Ik vind hem op die maquette anders wel redelijk in de omgeving 'blenden'. Beter als die lillike witte IKEAdozen met gifgroene randen die je overal ziet.quote:Op woensdag 1 maart 2006 00:36 schreef Tikorev het volgende:
Wat een afschuwelijk gebouw. Meteen de hele buurt geruïneerd....![]()
De moskee krijgt dus kenmerken van de Amsterdamse School. Qua decoraties en materiaalgebruik past het gebouw daardoor goed in de omgeving, dus daar kan het niet aan liggen. Het zijn vooral de vorm en de grootte waardoor het gebouw toch wat meer op zich zelf staat.quote:Op woensdag 1 maart 2006 00:42 schreef nietzman het volgende:
[..]
Ik vind hem op die maquette anders wel redelijk in de omgeving 'blenden'. Beter als die lillike witte IKEAdozen met gifgroene randen die je overal ziet.
quote:
Waarschijnlijk gewoon een typefoutjequote:Op woensdag 1 maart 2006 01:03 schreef Steijn het volgende:
[..]
Ik vroeg me al af wat hij nou bedoelde, miranet. Ben blij dat je het even duidelijk uitlegt, knap gezien trouwens.
![]()
Ik hoop wel dat de daken kopergroen blijven.quote:Op woensdag 1 maart 2006 01:06 schreef ThE_ED het volgende:
Je ziet zo vaak gebouwen die een andere kleur hebben gekregen dan op de artist impression, welke kleur hij echt wordt moet je voor op de bouwtekening kijken.
Klopt, typo.quote:Op woensdag 1 maart 2006 01:05 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Waarschijnlijk gewoon een typefoutje
Jaquote:Op woensdag 1 maart 2006 01:05 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Waarschijnlijk gewoon een typefoutje
Veel te protserig.... euh... dominant...quote:Op woensdag 1 maart 2006 00:40 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik vind het wel een mooi gebouw, maar idd pas niet echt bij de buurt.
Over smaak valt te twisten, daarom vrat de boer paardenvijgen. Het zou veel beter passen in een Turks of Marokkaans landschap.quote:Op woensdag 1 maart 2006 02:45 schreef sp3c het volgende:
kijk dat vind ik nou geweldig
ik zeg het al jaren, als je per se gebedshuizen wil bouwen, zorg dan dat ze (net als de al bestaande kerken) in het landschap passen en dit vind ik gewoon mooi
quote:maar wat ik me afvraag, gaan ze nu ook met zo'n ventje in de toren zingen iedere ochtend of niet? Dat lijkt me wel vervelend, ik vind kerkklokken al zwaar irritant dan gaat er nog zo'n manneke in een taal die ik niet begrijp tegenin zitten ouwehoeren zeker!
Het is trouwens wel een super mooi dingquote:Op woensdag 1 maart 2006 01:42 schreef Super7fighter het volgende:
Moge nog vele moskeeen in Nederland gebouwd afgebroken worden.![]()
Mooi, daar gaan jij en ik dus trouwen.quote:Op woensdag 1 maart 2006 06:20 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Veel te protserig.... euh... dominant...
Normaal bouwen ze er een stuk over 4/5 naast, en zo een opgestoken vinger is tock symboliekquote:en dan die uitgemergelde minaret......... net een opgestoken middelvinger.
En nu maar hopen dat heel vaak de jankdecibels daar over de buurt mogen klnken.![]()
Die van kerken zijn vaak nog hoger.quote:Op woensdag 1 maart 2006 12:05 schreef numero_uno het volgende:
Past zeker mooi in de buurt maar een 42 meter hoge paal voor mijn neus dat gaat mijn tolerantiegrens ook wel voorbij als ik in die buurt zou wonen
Voor de toiletten bedoel je?quote:Op woensdag 1 maart 2006 12:38 schreef Panzerknacker het volgende:
Ik hoorde een gerucht dat er een aparte ingang zou komen voor mannen en vrouwen, klopt dat?
en hier kan ik mij invinden.quote:Op woensdag 1 maart 2006 00:40 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik vind het wel een mooi gebouw, maar idd pas niet echt bij de buurt.
dat zou dan wel weer jammer zijn.quote:Op woensdag 1 maart 2006 12:38 schreef Panzerknacker het volgende:
Ik hoorde een gerucht dat er een aparte ingang zou komen voor mannen en vrouwen, klopt dat?
de meeste gebouwen doen juist ook moeite om op te vallen.... er is hier wel degelijk moeite gedaan een architectuur te vinden die past bij de andere gebouwen, bouwstijlen in amsterdam, niet een opzichtig 'arabische' bouwstijl, maar een nette mix ...quote:Op woensdag 1 maart 2006 14:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
en hier kan ik mij invinden.
het zou al beter passen als ze de daken ook rood zouden maken.
en de minaret doet ook niet veel goed om erin te blenden.
Wat een gave heb jij toch,quote:Op woensdag 1 maart 2006 15:29 schreef RM-rf het volgende:
de meeste gebouwen doen juist ook moeite om op te vallen.... er is hier wel degelijk moeite gedaan een architectuur te vinden die past bij de andere gebouwen, bouwstijlen in amsterdam, niet een opzichtig 'arabische' bouwstijl, maar een nette mix ...
het is onmogelijk en waarschijnlijk onzinnig om te verwachten dat je helemaal niet meer zou mogen zien dat het een moskee betreft .... het is juist de truc om duidelijke te maken dat het enerzijds een islamitisch gebedshuis is, maar daarbij ook een 'nederlands' gebouw, en dat lukt best, zie de vergelijkingen met kerken in amsterdam, of gebouwen als Het Schip (amsterdamse school)..
In die zin een toonbeeld van integratie, je aanpassen aan de omgeving waartoe je behoort, maar daarbij ook niet je eigenheid opgeven (anders moet je dat 'assimilatie')
Moge er vele moskeeen gebouwd worden in het tolerante Nederland.quote:Op woensdag 1 maart 2006 08:21 schreef Gebleekte het volgende:
[..]
Het is trouwens wel een super mooi ding
Althans, als ze deze dan echt gaan maken, ook in dezelfde kleuren enzo:
[afbeelding]
Zou me niks verbazen als tie achteraf net zo lelijk als de rest zou worden.![]()
dat is een kat die ritueel verkracht wordt. althans zo klinkt hetquote:Op woensdag 1 maart 2006 20:29 schreef NorthernStar het volgende:
Zolang ze maar niet gaan oproepen tot gebed of wat het is dat er vanuit toren wordt geroepen.
De huizen daaromheen kosten geen ruk man, ouwe troepquote:Op woensdag 1 maart 2006 11:18 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Wat een ramp voor de waarde van de huizen van de omwonenden.
En dat vindt jij werkelijk erg?quote:Op woensdag 1 maart 2006 22:38 schreef Dr.Nikita het volgende:
Weer een moslimhangplek erbij.
quote:Op woensdag 1 maart 2006 22:45 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Ach, zolang ze daar binnen hangen kunnen ze geen rottigheid buiten uithalen.![]()
quote:Op woensdag 1 maart 2006 22:46 schreef Triggershot het volgende:
[..]
![]()
MG is meest sociale Nederlande moslim beweging die opkomt voor vrouwen.![]()
vergeefs moeite trigger.quote:Op woensdag 1 maart 2006 22:51 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
oh sollie..... dus mogen de vrouwen zonder blinde geleidehond af en toe op straat...
hik...
Met MG moet het in principe wel lukkenquote:Op donderdag 2 maart 2006 19:19 schreef rayhe het volgende:
Wat een mooi gebouw, krijgen daar de ontspoorde jongeren dan eindelijk de ''kans'' op opvoeding die ze nu niet krijgen of weer niet?
Zoiets van ''goh, leuk dat jullie er allemaal zijn in onze nieuwe moskee waar we kunnen bidden en sociaal kunnen zijn en oh ja, jongeren daar achterin met die petjes, laten we dankbaar zijn dat we in nederland zijn en daar ook zo mee omgaan, ik weet dat jullie een geloof hebben maar ga daar normaal mee om''
Zou jammer zijn als dit niet gebeurde, gemiste kans noemde ze het volgens mij....
Is nu al geval in grote stede.quote:Op donderdag 2 maart 2006 19:53 schreef rayhe het volgende:
blij dat MG een hoop problemen gaat oplossen (blijkbaar)
nope. verbouwing is begonnenquote:Op vrijdag 3 maart 2006 00:09 schreef du_ke het volgende:
Is het gebouw al klaar dan?
MG kennende?quote:Op vrijdag 3 maart 2006 00:12 schreef Tuana het volgende:
Misschien dat er een afgestudeerde Nederlandse imam aan de slag kan... wie weet
Wablief?quote:
Nou snap ik jouquote:Op vrijdag 3 maart 2006 00:22 schreef Tuana het volgende:
Ah soIk snap hem.
Het punt is, als er een verplichting komt dat Imams die dit beroep in NL willen uitvoeren, ook de taal moeten beheersen is een imam uit (in dit geval) Turkije halen vrij lastig. In Nederland zullen over een poosje wel x aantal afgestudeerde imams zijn, die de Nederlandse samenleving en de taal waarschijnlijk beter snappen/beheersen. Kortom, vandaar mijn punt NL imam
weet ik wel, alleen ik vraag me af of er punten zullen behandeld worden die niet samen gaan met NLs strafrecht etc, vandaar dat velen vooroordelen zullen hebben, lijkt me.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 00:34 schreef Tuana het volgende:
Er zijn nu opleidingen tot imam, in Amsterdam en Leiden begint in 2006 ermee
Juist niet toch?quote:Op woensdag 1 maart 2006 12:38 schreef Panzerknacker het volgende:
Off the Top of My Head…quote:Op vrijdag 3 maart 2006 00:37 schreef Tuana het volgende:
Wat bedoel je daar precies mee, kan je een voorbeeld geven?
Ik dacht ook juist niet.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 00:36 schreef Kozzmic het volgende:
Juist niet toch?
Jij niet dan?quote:Op vrijdag 3 maart 2006 00:42 schreef Tuana het volgende:
Als ik je goed begrijp denk je dus dat bepaalde onderwerpen voor controversie zullen zorgen?
quote:De moskee wordt gezien als symbool van de westerse islam. Het gebouw wordt met Hollandse bakstenen gebouwd. Anders dan gebruikelijk is, krijgt het gebouw één ingang voor mannen en vrouwen.
http://www.nos.nl/nos/artikelen/2006/03/art0000F00607C7.html
Vijf uur is een beetje jammer ja, maar dat gejank duurt dan weer maar hooguit twee minuten. Stuk beter dan die kerkklokken die ruim een kwartier bezig zijn.quote:Op woensdag 1 maart 2006 11:56 schreef longinus het volgende:
Ik mis de tientallen spearkers erop, niks is leuker als om 5 uur gewekt te worden met "allauwhakkebar"
Het gebouw past prima in de buurt.
Toch is klokkengebimmel minder irritant dan het geluid van een kater die zonder verdoving gecastreerd wordt.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 00:47 schreef speknek het volgende:
[..]
Vijf uur is een beetje jammer ja, maar dat gejank duurt dan weer maar hooguit twee minuten. Stuk beter dan die kerkklokken die ruim een kwartier bezig zijn.
Geen idee, hier irriteer ik me er elke zondag aan (maar Utrecht is ook wel heel extreem, daar hoor je het ruim driekwartier); in Istanbul had ik er vrij weinig last van. Maar misschien is het op vakantie wel wat charmanter dan wanneer je er woont.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 08:13 schreef Dr.Nikita het volgende:
Toch is klokkengebimmel minder irritant dan het geluid van een kater die zonder verdoving gecastreerd wordt.
Ja, het is wat charmanter als je het op vakantie hoort dan wanneer je er echt woont. Ik ben ook niet echt blij met een minaret die vlak bij mijn Istanbulse huis wordt gebouwd. Maar aan de andere kant; echt veel last heb je er ook niet van, minder dan van de bars die aan de andere kant ieder weekeinde de installatie op vol zetten en het feestje op het dak voortzetten.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 08:35 schreef speknek het volgende:
[..]
Geen idee, hier irriteer ik me er elke zondag aan (maar Utrecht is ook wel heel extreem, daar hoor je het ruim driekwartier); in Istanbul had ik er vrij weinig last van. Maar misschien is het op vakantie wel wat charmanter dan wanneer je er woont.
Daar hebben meer bouwprojecten last van. Blijft toch altijd afwachten wat er aan het einde van de bouwperiode van de impressies overblijft.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 10:52 schreef speknek het volgende:
Krijgt hij nou van die neo-Renaissanistische witte strepen of niet? De tekening en het 3D model spreken elkaar nogal tegen..
Tja worden die op de Vrijgemaakt Gereformeerde theologie opleidingen niet ook behandeld?quote:Op vrijdag 3 maart 2006 00:35 schreef Triggershot het volgende:
[..]
weet ik wel, alleen ik vraag me af of er punten zullen behandeld worden die niet samen gaan met NLs strafrecht etc, vandaar dat velen vooroordelen zullen hebben, lijkt me.
Je gaat wel erg van slechte uit he.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 14:00 schreef bozewolf het volgende:
Geweldig, nog een haathuis erbij.
ik zou van de maqette uitgaanquote:Op vrijdag 3 maart 2006 10:55 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
[..]
Daar hebben meer bouwprojecten last van. Blijft toch altijd afwachten wat er aan het einde van de bouwperiode van de impressies overblijft.
quote:Op woensdag 1 maart 2006 20:14 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Moge er vele moskeeen gebouwd worden in het tolerante Nederland.![]()
![]()
De kerken kunnen het best geconverteerd worden tot moskeeen. Dat is een goede tussenoplossing. Maar op den duur moeten er wel nieuwe moskeeen komen
. In Rotterdam puilen de moskeeen soms uit. Het is dan ook niet ongewoon om te zien dat op een dag als Eid de mensen buiten in de kou op een stenen ondergrond buiten de moskee moeten bidden, omdat het binnen erg vol is. Nee, de tijden van de garages en kraakpanden als moskee zijn voorbij, nieuwe moskeeen als deze zijn meer dan welkom, opdat de moslims hun geloof in alle vrijheid kunnen beleven en er meer erkenning is voor de moslims als onderdeel van de Nederlandse samenleving.
![]()
Ijdele hoop.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 12:07 schreef raptorix het volgende:
Mooi gebouw, hoop dat deze vernieuwing ook een aanzet is tot de vernieuwing van het islam denken in nederland, zowel bij moslims als niet-moslims. Geloof is namelijk geen statisch iets.
Sja, dan hadden we maar met zijn allen wel de rotbaantjes moeten vervullen in de jaren zestig en zeventig. De Marokkanen en Turken zijn hierheen gehaald, omdat we voor die baantjes te beroerd waren, of simpelweg niet harder konden werken om na-oorlogs Nederland erbovenop te helpen (en we dus sowieso extra mensen nodg hadden).quote:mooi of niet mooi, die troep hoort niet in het westen thuis
En Spanje hoort zeker niet bij het westen, daar hoort het zeker wel thuis hoor. Maar goed, ik begrijp wat je bedoeld.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 16:22 schreef retep1 het volgende:
mooi of niet mooi, die troep hoort niet in het westen thuis
Dat zijn inderdaad geen westerse godsdiensten. Maar die lopen ook weer geen 5 eeuwen achter.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 17:04 schreef Andromache het volgende:
[..]
Sja, dan hadden we maar met zijn allen wel de rotbaantjes moeten vervullen in de jaren zestig en zeventig. De Marokkanen en Turken zijn hierheen gehaald, omdat we voor die baantjes te beroerd waren, of simpelweg niet harder konden werken om na-oorlogs Nederland erbovenop te helpen (en we dus sowieso extra mensen nodg hadden).
Of wil jij zeggen dat jij wel trek hebt in twee banen naast elkaar? Ik wacht eigenlijk ook nog even op een veroordeling jouwerzijds van het jodendom, het hindoeisme, boeddhisme etc. etc. Want ja, dat zijn immers ook geen westerse godsdiensten!
Djeez, hoe ongenuanceerd kun je zijn.![]()
leg uit.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 16:22 schreef retep1 het volgende:
mooi of niet mooi, die troep hoort niet in het westen thuis
of leg jij het eens uit?quote:Op zaterdag 4 maart 2006 17:09 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
[..]
En Spanje hoort zeker niet bij het westen, daar hoort het zeker wel thuis hoor. Maar goed, ik begrijp wat je bedoeld.
Eh, zullen we voor de duidelijkheid even stellen dat het Jodendom het Christendom als afsplitsing heeft en dat vervolgens de Islam weer een afsplitsing is van dezelfde stam die sterk beïnvloed is door het Christendom. Je kunt de Islam nauwelijks begrijpen als je niet ook overweegt welke discussies er binnen het Christendom woedden ten tijde van het ontstaan van de Islam.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 17:04 schreef Andromache het volgende:
... Ik wacht eigenlijk ook nog even op een veroordeling jouwerzijds van het jodendom,... ook geen westerse godsdiensten!
Niemand die iets zegt over Kerken of Synagoge´squote:Op woensdag 1 maart 2006 21:36 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
dat is een kat die ritueel verkracht wordt. althans zo klinkt het![]()
hoeveel jihad strijders kunnen er in die moskee![]()
![]()
Inderdaad, dat heel Europa uiteindelijk is gekerstend neemt niet weg, dat het een import religie is net als de Islam.quote:Op zondag 5 maart 2006 13:08 schreef HiZ het volgende:
Jodendom, Christendom en Islam horen hier in Europa allemaal evenveel of even weinig thuis.
Ze staan ook in de VS hoor.quote:Op maandag 6 maart 2006 02:31 schreef StefanP het volgende:
Het interesseert me niet hoe dat ding er uit ziet (hoewel dit waarschijnlijk wel beter is dan zo'n smerig lelijk gebouw dat je elders ziet), het hoort er gewoon niet thuis. Punt. Die moskee had nooit gebouwd mogen worden, net zoals de rest. Dat geloof hoort niet in de EU thuis, laat staan in NL. De tolerantie die wij hen geven is heus niet wederzijds hoor.
Dit is in De Baarsjes inderdaadquote:Op maandag 6 maart 2006 13:11 schreef bacon_264 het volgende:
Ik vind de moskee erg goed in de omgeving passen, bovendien zijn er niet eens zoveel uitgesproken moskeeën in Nederland. Meestal blijft het bij gehuurde kantoren e.d. Is dit de moskee die nu in de Baarsjes komt te staan of ligt de Baarsjes heel ergens anders?
Nouja de meeste hebben wel een karakteristieke koepel en een minaret. Maar het klopt wel dat er wat variatie in moskeebouw zit. Zeker bij Turkije inderdaad, zie je nog heel veel Byzantijnse invloeden, met al die ronde koepels en ramen.quote:Op maandag 6 maart 2006 13:11 schreef bacon_264 het volgende:
Die dunne minaret komt denk ik vooral door de Turkse achtergrond. Ik ben zelf 1 keer in Turkije geweest en ik had het idee dat ieder land zo een beetje zijn eigen typische moskeeënbouw heeft. Maar dat kan ik verkeerd hebben, weet Triggershot dit misschien?
Die bovenste twee heb ik gezien ja, en tevens een Syrische moskee die Marokko "cadeau" is gedaan. Heel appart.quote:Op maandag 6 maart 2006 13:31 schreef speknek het volgende:
[..]
Nouja de meeste hebben wel een karakteristieke koepel en een minaret. Maar het klopt wel dat er wat variatie in moskeebouw zit. Zeker bij Turkije inderdaad, zie je nog heel veel Byzantijnse invloeden, met al die ronde koepels en ramen.
Vergelijk bijvoorbeeld zowel de Westermoskee als de Suleyman (blauwe) moskee (de eerste is denk ik geinspireerd op de bouwstijl van de tweede)
[afbeelding]
met een Oost-Orthodoxe kerk
[afbeelding]
In de Arabische wereld zouden ze de koepel wat puntiger uit laten lopen, en de minaret inderdaad wat prominenter maken. Ook is de koepel dan gevestigd op een veel 'simpelere' onderkant, meestal vierkant of langwerper.
[afbeelding]
(de voorheen imam ali moskee)
Nouja en in Afrika lijkt het er helemaal niet meer op:
[afbeelding].
Dan hoop ik daar eens te mogen kijken als dat toegestaan is van hen. Enig idee ook hoeveel mensen erin gaan? En of die vrouwen en mannen ook in 1 ruimte verblijven, dat is niet gebruikelijk volgens mij.quote:
Misschien wel jaquote:Op maandag 6 maart 2006 13:46 schreef bacon_264 het volgende:
[..]
Erg grappig om te zien, misschien wordt het inderdaad dan weleens tijd dat Nederland zijn eigen design moskeeën krijgt
quote:Westermoskee in Duitse handen
Hilversum, 4 februari 2007
De Westermoskee in Amsterdam komt in handen van het Duitse hoofdkantoor van de Turks-islamitische organisatie Milli Görüs. Dat staat in een geheim contract, dat in het bezit is gekomen van het televisieprogramma Reporter. Het bestuur van het Amsterdamse stadsdeel De Baarsjes en de bij de bouw betrokken woningbouwvereniging Het Oosten hadden met de Turkse gemeenschap afgesproken dat de Westermoskee “onafhankelijk” zou blijven van Milli Görüs in Keulen. Het Europese hoofdkantoor staat te boek als een conservatieve organisatie. Onder zware druk van dit hoofdkantoor moest de Nederlandse afdeling van Milli Görös in 2005 een contract ondertekenen waarin op korte termijn de aandelen van de Westermoskee aan Duitsland worden overgedragen.
Vorig jaar zomer ondertekenden vertegenwoordigers van de Turkse gemeenschap in Amsterdam een convenant, waarin ze beloofden dat ze hun aandelen in de nieuw te bouwen moskee niet zouden overgedragen aan Milli Görüs in Duitsland. Dat gebeurde op uitdrukkelijk verzoek van het stadsdeel en de woningbouwvereniging die bang waren dat het Europese hoofdkantoor zich te veel zou bemoeien met de gang van zaken in de moskee. De Nederlandse afdeling van de Turks-islamitische organisatie geldt als vooruitstrevend en op integratie gericht. Het hoofdkantoor in Keulen vaart een meer behoudende, nationalistische koers.
In de overeenkomst met het stadsdeel en Het Oosten “garandeert” de Turkse gemeenschap dat de Westermoskee “financieel, juridisch en mentaal” onafhankelijk zal blijven ten opzichte van Milli Görüs Duitsland, en dat de aandelen van de moskee “niet vervreemd” zullen worden.
Het documentaireprogramma Reporter van de KRO meldt in de uitzending van vanavond (Nederland 3, 22.15 uur) dat het herenakkoord uit 2006 geen enkele waarde heeft, omdat de aandelenoverdracht aan Duitsland al een jaar eerder is beklonken in een geheim contract.
Het contract met het Duitse hoofdkantoor is ondertekend door Üzeyir Kabaktepe, een Turkse Nederlander die tot oktober vorig jaar directeur was van beleggingsmaatschappij Manderen BV. Dit bedrijf coördineert de bouw van de Westermoskee en beheert ook de aandelen van het miljoenenproject. Kabaktepe zegt in Reporter dat hij in november 2005 in Keulen werd ontboden, waar hij door het hoofdbestuur “geestelijk onder druk” werd gezet om het contract te ondertekenen. “Tegen al m’n geweten in, maar ik stond met mijn rug tegen de muur.”
Al eerder waren er aanwijzingen dat het Europese hoofdkantoor van Milli Görüs de greep op de Nederlandse afdeling van organisatie wilde verstevigen. In het voorjaar van 2006 werd het voltallige bestuur van Milli Görüs Noord Nederland door Keulen aan de kant geschoven en vervangen door bestuurders die de goedkeuring van het hoofdkantoor hadden. De directeur van Milli Görüs Noord Nederland, Haci Karacaer, diende zijn ontslag in na de coup.
Voor het stadsdeelbestuur en de woningbouwvereniging, die al jaren nauw betrokken zijn bij het bouwproject, was de Duitse machtsoverame aanleiding om de toekomstige gebruikers van het gebedshuis een convenant voor te leggen, waarin de onafhankelijke positie van de moskee wordt benadrukt. Nu wordt duidelijk dat het ondertekenen van het convenant met het lokaal bestuur een schijnvertoning was.
De voorzitter van het Amsterdamse stadsdeel De Baarsjes, Arko Verburg - hij was een van de mede-ondertekenaars van het herenakkoord uit de zomer van 2006 - zegt in de uitzending van Reporter dat hij het contract met het Duitse hoofdkantoor niet eerder onder ogen heeft gehad.
Dit is natuurlijk niet geheel tegen de verwachting in natuurlijk. Tegen ongelovigen mag nu eenmaal straffeloos gelogen worden.quote:
En de VS behoren toe aan de indianen en australie aan de aboriginals.quote:Op maandag 6 maart 2006 02:31 schreef StefanP het volgende:
Het interesseert me niet hoe dat ding er uit ziet (hoewel dit waarschijnlijk wel beter is dan zo'n smerig lelijk gebouw dat je elders ziet), het hoort er gewoon niet thuis. Punt. Die moskee had nooit gebouwd mogen worden, net zoals de rest. Dat geloof hoort niet in de EU thuis, laat staan in NL. De tolerantie die wij hen geven is heus niet wederzijds hoor.
Zo'n beetje iedere reportage, ieder verhaaltje wat weer naar buiten komt alles wijst in de richting van een islam-invasie waarmee men Europa wil onderwerpen. En nog steeds zijn er mensen die het ontkennen en nog steeds wordt er geen enkele actie tegen ondernomen. Tot het te laat is natuurlijk.quote:Op maandag 5 februari 2007 12:05 schreef Suko het volgende:
En als we het hebben over tolerantie: moslims verwijten 'ons' te discrimineren maar feit is wel dat kerken in Islamistische landen onopvallend aanwezig 'mogen' zijn: zoals Onsy Alber, pastor van de Arabische Evangelische kerk in Dubai vertelde, en vervolgens niet meer op vragen inging, zoals waarom er geen klokken in de kerk hingen en waarom zo afgelegen en nauwelijks als kerk te herkennen...het interview stopte abrupt.
Overigens werd in Reporter gemeld dat Nederlandse kerken nu niet meer hun gebouwen verkopen aan organisaties die daar mogelijk een moskee willen bouwen.
Onderwerpen is natuurlijk bullshit, want dat lukt namelijk geen enkele religie. Meer invloed krijgen okay, maar onderwerpen moet ik toch wel even om lachen.quote:Op maandag 5 februari 2007 15:04 schreef DenniZZ het volgende:
[..]
Zo'n beetje iedere reportage, ieder verhaaltje wat weer naar buiten komt alles wijst in de richting van een islam-invasie waarmee men Europa wil onderwerpen. En nog steeds zijn er mensen die het ontkennen en nog steeds wordt er geen enkele actie tegen ondernomen. Tot het te laat is natuurlijk.
Ik heb een groot deel van het programma zojuist in de herhaling gezien en ik word er niet vrolijk van, echt niet. Het bevestigt alleen datgene waar ik al jaren bang voor ben: de islamisering van Nederland. Met het uitzenden van dit programma is maar weer gebleken dat deze trend al véél verder is dan onze regering (wil) we(e)t(en) en er wordt gewoon NIETS aan gedaan. De miljoenen van de radicale sjeiks doen al het werk en Nederland staat erbij, kijkt ernaar en durft er niets aan te doen.quote:Op maandag 5 februari 2007 11:35 schreef Suko het volgende:
Ik heb Reporter ook gezien en was toch weer tamelijk geschokt. Ook de financiering van moskeën vanuit Islamitiesche landen, met name Dubai, is zeer verontrustend, met name het gemak waarmee de knip wordt opengetrokken (geld zat) want men is stellig van mening dat Europa geislamiseerd moet worden, de roep daartoe (ook om moslim te worden) is groot. Een Sjeik zei dat de samenwerking met de Nederlandse overheid heel goed is en ook met De Rotterdamse Burgemeester is men goede vrienden.Een Nederlands deskundige opperde dat het o.a. gewoon 'huilmoskeën' zijn zijn, men wil uit eigen land een stuk in het westen planten, niks geen integratie met andere woorden. Meer info op:
http://reporter.kro.nl/uitzendingen/2007/0402_moskeeen/intro.aspx
En wij keken er naar en onze nazaten zullen ons verwijten (als dat nog mogelijk is) waarom er niets is ondernomen terwijl we het met z'n allen wél wisten...Europa, slaap lekker.![]()
Juist!quote:Op maandag 5 februari 2007 15:04 schreef DenniZZ het volgende:
[..]
Zo'n beetje iedere reportage, ieder verhaaltje wat weer naar buiten komt alles wijst in de richting van een islam-invasie waarmee men Europa wil onderwerpen. En nog steeds zijn er mensen die het ontkennen en nog steeds wordt er geen enkele actie tegen ondernomen. Tot het te laat is natuurlijk.
Ow jah? Ze zullen hier geen geweldadige revolutie starten natuurlijk. Ze gebruiken gewoon onze democratie tegen ons. Straks krijgen we niet-westerse ministers in dit land (Abhoutaleb? Albayrak?) en langzamerhand krijgt men steeds meer te vertellen hier. Samen met het nog altijd explosief groeiende aantal moslims in Nederland kan dat maar 1 kant op gaan.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 10:29 schreef Hathor het volgende:
[..]
Onderwerpen is natuurlijk bullshit, want dat lukt namelijk geen enkele religie. Meer invloed krijgen okay, maar onderwerpen moet ik toch wel even om lachen.
Ware woorden, mijn vriend!quote:Op dinsdag 6 februari 2007 14:39 schreef DenniZZ het volgende:
[..]
Ow jah? Ze zullen hier geen geweldadige revolutie starten natuurlijk. Ze gebruiken gewoon onze democratie tegen ons. Straks krijgen we niet-westerse ministers in dit land (Abhoutaleb? Albayrak?) en langzamerhand krijgt men steeds meer te vertellen hier. Samen met het nog altijd explosief groeiende aantal moslims in Nederland kan dat maar 1 kant op gaan.
Die zullen dan toch met een meerderheid verkozen moeten worden, en 1 miljoen moslims in Nederland kun je toch moeijk een meerderheid noemen. Misschien dat het er over 10 jaar 2 miljoen zijn, en dan is het nog verre van een meerderheid. Dat ze meer te vertellen krijgen is alleen maar logisch, ze wonen hier tenslotte en zijn dat ook van plan in de toekomst te blijven doen, maar Nederland zal nooit een islamitische staat worden, daar maak ik me echt niet druk over.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 14:39 schreef DenniZZ het volgende:
[..]
Ow jah? Ze zullen hier geen geweldadige revolutie starten natuurlijk. Ze gebruiken gewoon onze democratie tegen ons. Straks krijgen we niet-westerse ministers in dit land (Abhoutaleb? Albayrak?) en langzamerhand krijgt men steeds meer te vertellen hier. Samen met het nog altijd explosief groeiende aantal moslims in Nederland kan dat maar 1 kant op gaan.
De islam kent zoveel stromingen dat het altijd wel een ongeorganiseerde zooitje blijft. Kijk maar eens in de islamitische landen hoe men elkaar afslacht. Hoop dat het niet besmettelijk is anders gaan ze elkaar hier ook afslachten met dat geradicaliseer. M.I. brengt het islamitisch geloof een lichtgeraakt aggressief volk voort waar tolerantie t.o.v. andere religies/ongelovigen practisch nihil is want HUN geloofswetten staan boven de heersende landswetten. Dat blijft nog wel een -tig jaar zo.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 15:25 schreef Hathor het volgende:
[..]
Die zullen dan toch met een meerderheid verkozen moeten worden, en 1 miljoen moslims in Nederland kun je toch moeijk een meerderheid noemen. Misschien dat het er over 10 jaar 2 miljoen zijn, en dan is het nog verre van een meerderheid. Dat ze meer te vertellen krijgen is alleen maar logisch, ze wonen hier tenslotte en zijn dat ook van plan in de toekomst te blijven doen, maar Nederland zal nooit een islamitische staat worden, daar maak ik me echt niet druk over.
Dus jij vindt dat als dit betaald wordt door een of andere moslimorganisatie uit Saudie Arabië de overheid zich er vooral niet mee moet bemoeien?quote:Op dinsdag 6 februari 2007 18:11 schreef HiZ het volgende:
Wie betaalt deze moskee eigenljk? Waarom bemoeit de overheid zich überhaupt met deze bouw?
P.S. Wilders is zelf een gevaar voor de rechtsorde in Nederland met z'n radicale praat.
Zou de PVV dit jaar de SP in gaan halen qua aantal kamervragen?quote:Op dinsdag 6 februari 2007 17:11 schreef DenniZZ het volgende:
Vragen van de leden Fritsma en Wilders (beiden PVV) over het bericht* dat uit een geheim contract is gebleken dat de Westermoskee te Amsterdam toch in handen komt van de militante Duitse tak van Mili Gorus.
rits vragen
In dit geval hebben ze natuurlijk gewoon gelijk. Met list en bedrog je zin doordrijven is gewoon niet toelaatbaar. Klaar.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 18:11 schreef HiZ het volgende:
Wie betaalt deze moskee eigenljk? Waarom bemoeit de overheid zich überhaupt met deze bouw?
P.S. Wilders is zelf een gevaar voor de rechtsorde in Nederland met z'n radicale praat.
Dat Wilders een vreemde is weet, een iedereen boven de 14 die een keer normaal heeft nagedacht.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 18:11 schreef HiZ het volgende:
waarom is het zo ondenkbaar, dat het van de gelovigen komt dan? de MG gemeenschap in amsterdam is redelijk groot, dus waarom zouden ze dat niet bijelkaar kunnen schrapen? ze zijn er al jaren mee bezigquote:Op dinsdag 6 februari 2007 18:59 schreef Thorical het volgende:
[..]
Dat Wilders een vreemde is weet, een iedereen boven de 14 die een keer normaal heeft nagedacht.
Maar waar het geld van Milli Gurus en zelfs van Milli Gurus Duitsland vandaan komt?
En kom nou een keer niet aan met de gelovigen. Er zijn gewoon mensen die er meer agenda's op na houden.
Ik heb liever dat ze er een moskee mee bouwen dan dat ze het geld geven aan vage organisaties die er terrorisme me financieren.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 18:44 schreef DenniZZ het volgende:
[..]
Dus jij vindt dat als dit betaald wordt door een of andere moslimorganisatie uit Saudie Arabië de overheid zich er vooral niet mee moet bemoeien?
heb je die docu gezien van de bbc, over die moskeeen die gefinancieerd worden door SA? pure terroristen kweek als je het mij vraagtquote:Op dinsdag 6 februari 2007 19:46 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik heb liever dat ze er een moskee mee bouwen dan dat ze het geld geven aan vage organisaties die er terrorisme me financieren.
Milli Görüs is geen frisse organisatie, maar ze hebben niks te maken met terrorisme. Dus als zij het geld opslorpen van een of andere arabier en dat omzetten in bakstenen.. Mijn zegen hebben ze.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 19:53 schreef Slayage het volgende:
[..]
heb je die docu gezien van de bbc, over die moskeeen die gefinancieerd worden door SA? pure terroristen kweek als je het mij vraagt
Ongetwijfeld wel qua aantal nuttige kamervragenquote:Op dinsdag 6 februari 2007 18:45 schreef du_ke het volgende:
[..]
Zou de PVV dit jaar de SP in gaan halen qua aantal kamervragen?
en voordat ze fatsoenlijke wapens kunnen maken ze lopen op dat gebied ook nog minstens 50 jaar achter op het westenquote:Op dinsdag 6 februari 2007 16:03 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
De islam kent zoveel stromingen dat het altijd wel een ongeorganiseerde zooitje blijft. Kijk maar eens in de islamitische landen hoe men elkaar afslacht. Hoop dat het niet besmettelijk is anders gaan ze elkaar hier ook afslachten met dat geradicaliseer. M.I. brengt het islamitisch geloof een lichtgeraakt aggressief volk voort waar tolerantie t.o.v. andere religies/ongelovigen practisch nihil is want HUN geloofswetten staan boven de heersende landswetten. Dat blijft nog wel een -tig jaar zo.
De moslims zullen zich eerst moeten organiseren willen ze een vuist kunnen maken in de westerse politiek en dan nog zullen ze een verlichting moeten doorlopen anders krijg je gehaaid geweldadige botsende culturen
Zou het echt? Ze kotsen een spervuur aan vragen uit over scheet in het land.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 21:23 schreef DenniZZ het volgende:
[..]
Ongetwijfeld wel qua aantal nuttige kamervragen
Voor degenen met de white=powerkettingkjes onder ons wel, ja.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 21:23 schreef DenniZZ het volgende:
[..]
Ongetwijfeld wel qua aantal nuttige kamervragen
wtf die wijkkan er toch ook komen zonder moskeequote:Op donderdag 8 februari 2007 18:22 schreef Suko het volgende:
Woningcorporatie wil bouw Westermoskee veilig stellen
AMSTERDAM - Woningcorporatie Het Oosten wil via de rechter de bouw van de omstreden Westermoskee in het Amsterdamse stadsdeel De Baarsjes veilig stellen. De instelling heeft daartoe bij de rechtbank in Amsterdam een kort geding aangespannen tegen Manderen BV, de beleggingsmaatschappij van de Turkse organisatie Milli Görüs. De zaak dient maandag. Dat heeft Het Oosten donderdag bekendgemaakt.
De woningcorporatie heeft de indruk dat Milli Görüs probeert de verlening van de bouwvergunning voor haar eigen gebedshuis te vertragen dan wel te voorkomen. Dat brengt het hele project in gevaar. Naast de moskee voorziet het project ook in de bouw van woningen, bedrijfsruimten en een parkeergarage. Het Oosten heeft daar al „enkele miljoenen” in geïnvesteerd. Dat geld moet als weggegooid worden beschouwd, als het project niet doorgaat, zei een woordvoerder van de woningcorporatie donderdag.
Afgelopen weekeinde onthulde KRO Reporter het bestaan van een geheim contract, waaruit blijkt dat het gebedshuis in handen komt van het Duitse hoofdkantoor van Milli Görüs in Keulen. Dat staat als uiterst conservatief bekend. De betrokken partijen, waaronder stadsdeel en woningcorporatie, hadden vorige zomer nog met de moskeevereniging Aya Sofya afgesproken dat de Westermoskee een geheel eigen van Keulen onafhankelijke koers zou varen.
Volgens de woordvoerder van Het Oosten moet de rechtszaak los worden gezien van deze kwestie, dat overigens vrijdag onderwerp is van een gesprek tussen betrokken partijen. telegraaf.nl
Zoals ik het lees en een beetje volg is het uiteindelijk verworden tot een centenkwestie, wat eenmaal aan geld reeds is gespendeerd moet er optimaal uitkomen. Citaat: "Het Oosten heeft daar al „enkele miljoenen” in geïnvesteerd. Dat geld moet als weggegooid worden beschouwd, als het project niet doorgaat, zei een woordvoerder van de woningcorporatie donderdag."quote:Op donderdag 8 februari 2007 18:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
wtf die wijkkan er toch ook komen zonder moskee![]()
Wat zijn de namen van degenen die bij "het oosten" aan de touwtjes trekken? Dan schrijven we die op voor als Wilders straks premier is.quote:Op donderdag 8 februari 2007 18:22 schreef Suko het volgende:
Woningcorporatie wil bouw Westermoskee veilig stellen
.....
telegraaf.nl
Krijgen ze een symbool opgespeld en een eigen woonwijk?quote:Op donderdag 8 februari 2007 22:15 schreef Finder_elf_towns het volgende:
[..]
Wat zijn de namen van degenen die bij "het oosten" aan de touwtjes trekken? Dan schrijven we die op voor als Wilders straks premier is.
Nee, een enkeltje naar de blanke top der duinen.quote:Op donderdag 8 februari 2007 22:18 schreef MrJones het volgende:
[..]
Krijgen ze een symbool opgespeld en een eigen woonwijk?
Wilders premierquote:Op donderdag 8 februari 2007 22:15 schreef Finder_elf_towns het volgende:
[..]
Wat zijn de namen van degenen die bij "het oosten" aan de touwtjes trekken? Dan schrijven we die op voor als Wilders straks premier is.
Hij wil gewoon in de reflectie van de camera kijken of zijn haar nog wel goed zit, mag dat niet ?quote:Op donderdag 8 februari 2007 22:36 schreef Againzender het volgende:
[..]
Wilders premierHij liep vandaag weer als eerste naar buiiten bij de pauze in de kamer, want dan ben je in beeld
Wat een katholieke uitdrukking.quote:Op maandag 12 februari 2007 13:37 schreef Suko het volgende:
'Witte rook' uit de Westermoskee
Enige kwantificering over waarom de moskee zo belangrijk is, kon ik niet vinden. Weer lege retoriek van GL blijkbaar. Zijn er nu moslims die radeloos over straat dolen omdat alle moskeeen vol zitten? Ruikt een beetje naar mooi weer spelen van 'kijk ons een mooi voorover bukken voor de islamitische medemensch'. Nederland heeft al een mooi groot oosters bouwwerk. Staat in Kaatsheuvel, en wordt dagelijks ook goed bezocht, en daar wordt zeker geen haat gepredikt jegens andere mensen.quote:Op maandag 12 februari 2007 21:11 schreef Suko het volgende:
Er is inmiddels een akkoord over de Westmoskee (AT5 noemt het een poldermoskee) maar die is voorlopig geheim, kort geding gaat dus niet door en die voorman mag gewoon blijven. AT5 meldde verder dat Het Oosten flink veel water bij de wijn heeft gedaan maar wát, hóe en waarom is dus niet bekend gemaakt.
Hier is te lezen hoe vóór GroenLinks is, citaat: "Fractievoorzitter Coos Hoebe: 'Het slagen van het project Westermoskee is van belang voor heel Amsterdam. Dit project moet gewoon doorgaan. Daarom wil GroenLinks aan burgemeester Cohen vragen om de regie van het project van het stadsdeel over te nemen en zich in te zetten om een Westermoskee te realiseren die past in het Amsterdamse integratiebeleid."
"De Westermoskee is een Amsterdams belang. Door de bekendmaking van de overeenkomst met de Duitse organisatie Milli Görüş heeft het project bovendien zelfs internationale aspecten gekregen."
Ik geef je groot gelijk. Je doet alleen maar geheimzinnig als je weet dat de publieke opinie tegen je zal zijn, anders ben je als politiek figuur zeer snel publiek met dit soort dingen. Er trieste gang van zaken. En meneeer pappen-en-nathouden Cohen himself doet er blijkbaar alles aan om de moslims rustig te houden. Ik vraag me af of het anders zou zijn als de rest van nederland ook zo militant zou zijn als de moslims...quote:Ik ga hier echt over m'n nek. Amsterdam zal nooit meer hetzelfde zijn, dat was al een tijdje aan het veranderen maar dit is voor mij the bloody limit. Lees ook de telegraaf. Die geheimzinnigheid staat me ook niks aan, bang voor reacties vanuit de bevolking soms??
ongelofelijk zeg hoe wil je integreren als je een fundamentalistisch religieus bolwerk plaats. deze club is naar turkse begrippen niet alleen islamitisch maar ook nationalistisch.quote:Op maandag 12 februari 2007 21:11 schreef Suko het volgende:
Het slagen van het project Westermoskee is van belang voor heel Amsterdam. Dit project moet gewoon doorgaan. Daarom wil GroenLinks aan burgemeester Cohen vragen om de regie van het project van het stadsdeel over te nemen en zich in te zetten om een Westermoskee te realiseren die past in het Amsterdamse integratiebeleid."
"De Westermoskee is een Amsterdams belang. Door de bekendmaking van de overeenkomst met de Duitse organisatie Milli Görüş heeft het project bovendien zelfs internationale aspecten gekregen."
quote:Op maandag 12 februari 2007 21:11 schreef Suko het volgende:
Er is inmiddels een akkoord over de Westmoskee (AT5 noemt het een poldermoskee) maar die is voorlopig geheim, kort geding gaat dus niet door en die voorman mag gewoon blijven. AT5 meldde verder dat Het Oosten flink veel water bij de wijn heeft gedaan maar wát, hóe en waarom is dus niet bekend gemaakt.
Hier is te lezen hoe vóór GroenLinks is, citaat: "Fractievoorzitter Coos Hoebe: 'Het slagen van het project Westermoskee is van belang voor heel Amsterdam. Dit project moet gewoon doorgaan. Daarom wil GroenLinks aan burgemeester Cohen vragen om de regie van het project van het stadsdeel over te nemen en zich in te zetten om een Westermoskee te realiseren die past in het Amsterdamse integratiebeleid."
Ik ga hier echt over m'n nek. Amsterdam zal nooit meer hetzelfde zijn, dat was al een tijdje aan het veranderen maar dit is voor mij the bloody limit. Lees ook de telegraaf. Die geheimzinnigheid staat me ook niks aan, bang voor reacties vanuit de bevolking soms??
Ze hebben toch gelijk? Door deze inmenging heeft het inderdaad een internationaal karakter gekregen. Wat is hier naief aan?quote:Op woensdag 14 februari 2007 11:08 schreef mr.vulcano het volgende:
[..]
![]()
Naïever dan GroenLinks bestaat gewoon niet.
Ten eerste betreft het geen vrijwillige bekendmaking van de overeenkomst. Ten tweede is hierdoor niet bekend welke gevolgen dat voor de moskee heeft en welke richting de moskee op wil. Ten derde staat die organisatie in enkele landen niet als een organisatie bekend die een positieve bijdrage levert aan een gezamenlijke samenleving (in Duitsland is Milli Görüş bijvoorbeeld verboden), dus ik zie het positieve niet van de internationale aspecten.quote:Op woensdag 14 februari 2007 11:21 schreef freud het volgende:
[..]
Ze hebben toch gelijk? Door deze inmenging heeft het inderdaad een internationaal karakter gekregen. Wat is hier naief aan?
Mooi zoquote:Op maandag 5 maart 2007 07:23 schreef Suko het volgende:
Turken beschuldigen Milli Görüs van verduistering
(Novum) - Voormalige sympathisanten van de Turks islamitische vereniging Milli Görüs hebben bezwaar aangetekend tegen de bouw van de Amsterdamse Westermoskee. Zij beschuldigen het bestuur van zwartgeldpraktijken en verduistering, schrijft de Volkskrant maandag. De moskee, waarvan de bouw vorig jaar begon in stadsdeel De Baarsjes, moet in de plaats komen van een oude garage. Deze deed jaren dienst als gebedsruimte maar ook als 'illegaal wisselkantoor en ruimte voor duistere bedrijfjes', zo staat in de klacht die is ingediend bij het stadsdeel.
De 'duistere bedrijfjes' zouden zogenoemde groene fondsen in Turkije zijn waarbij de kleur staat voor de islamitische vlag. Tijdens de gebedsdiensten gaven mensen voor in totaal vele miljoenen euro's in contanten. In ruil daarvoor kregen ze deelnemersbewijzen in beleggingsfondsen die zouden moeten leiden tot veertig procent rendement. De belofte kwam echter nooit uit en vele honderden Turkse families zijn naar de 'rand van de afgrond gedreven', zegt El Uzel, voorzitter van de Turkse stichting Turkeli. trouw.nl Artikel in de Volkskrant. < "Voorzitter Öner Hamurcu van Milli Görüs Nederland laat weten op geen enkele vraag te reageren."
Dan neem ik aan dat jij het er mee eens bent dat dat tuig dus geen moskee mag krijgen.quote:Op maandag 5 maart 2007 09:55 schreef HiZ het volgende:
Hmm... die zogenaamde 'groene' fondsen zijn wel kwalijk inderdaad. In de praktijk bleken die meestal weinig meer dan pyramide plannen waarmee goedgelovigen geld uit de zak werd geklopt.
Krijg je er van als je je in Duitse handen laat komenquote:Op maandag 5 maart 2007 07:23 schreef Suko het volgende:
Turken beschuldigen Milli Görüs van verduistering
(Novum) - Voormalige sympathisanten van de Turks islamitische vereniging Milli Görüs hebben bezwaar aangetekend tegen de bouw van de Amsterdamse Westermoskee. Zij beschuldigen het bestuur van zwartgeldpraktijken en verduistering, schrijft de Volkskrant maandag. De moskee, waarvan de bouw vorig jaar begon in stadsdeel De Baarsjes, moet in de plaats komen van een oude garage. Deze deed jaren dienst als gebedsruimte maar ook als 'illegaal wisselkantoor en ruimte voor duistere bedrijfjes', zo staat in de klacht die is ingediend bij het stadsdeel.
De 'duistere bedrijfjes' zouden zogenoemde groene fondsen in Turkije zijn waarbij de kleur staat voor de islamitische vlag. Tijdens de gebedsdiensten gaven mensen voor in totaal vele miljoenen euro's in contanten. In ruil daarvoor kregen ze deelnemersbewijzen in beleggingsfondsen die zouden moeten leiden tot veertig procent rendement. De belofte kwam echter nooit uit en vele honderden Turkse families zijn naar de 'rand van de afgrond gedreven', zegt El Uzel, voorzitter van de Turkse stichting Turkeli. trouw.nl Artikel in de Volkskrant. < "Voorzitter Öner Hamurcu van Milli Görüs Nederland laat weten op geen enkele vraag te reageren."
Als bewezen is dat ze oplichters zijn begrijp ik sowieso niet dat mensen willen bidden in een gebouw dat met besmet geld is gebouwd. Maar voor de rest interesseert het me geen donder wie waar een moskee bouwt. Het enige wat ik wel hoop is dat ze ooit eens ophouden met die spuuglelijke Nederlands-Mediterrane mengstijl in polyester en muliplex die je nu vaak ziet. Daarnaast verwacht ik van de Nederlandse overheid dat ze optreedt tegen groeperingen die zich bezighouden met illegale activiteiten onder het mom van een kerkgenootschap.quote:Op maandag 5 maart 2007 10:02 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
Dan neem ik aan dat jij het er mee eens bent dat dat tuig dus geen moskee mag krijgen.![]()
Dat hoop ik idd ookquote:Op maandag 5 maart 2007 10:11 schreef HiZ het volgende:
[..]
Als bewezen is dat ze oplichters zijn begrijp ik sowieso niet dat mensen willen bidden in een gebouw dat met besmet geld is gebouwd. Maar voor de rest interesseert het me geen donder wie waar een moskee bouwt. Het enige wat ik wel hoop is dat ze ooit eens ophouden met die spuuglelijke Nederlands-Mediterrane mengstijl in polyester en muliplex die je nu vaak ziet. Daarnaast verwacht ik van de Nederlandse overheid dat ze optreedt tegen groeperingen die zich bezighouden met illegale activiteiten onder het mom van een kerkgenootschap.
Bronquote:'Milli Görüs centrum Turkse zwartgeldzwendel'
Jarenlang zou de moskee van de Turks-islamitische organisatie Milli Görüs in het Amsterdamse stadsdeel De Baarsjes zijn gebruikt als illegaal wisselkantoor en als verkooppunt van frauduleuze islamitische beleggingsfondsen. Turkse Nederlanders zouden miljoenen zijn kwijtgeraakt.
Oud-aanhangers van Milli Görüs hebben vorige week bezwaar aangetekend tegen de bouwvergunning voor de Westermoskee die Milli Görüs wil bouwen op de plaats van de oude moskee, schrijft de Volkskrant maandag.
Islamitische fondsen
Volgens de tegenstanders van de Westermoskee deed de oude moskee dienst als wisselkantoor en werd de ruimte gebruikt door 'duistere bedrijfjes' waar Turkse Nederlanders konden beleggen in 'islamitische fondsen' met rendementen van 40 procent.
Grote delen van het ingelegde geld is verdwenen. 'Hierdoor zijn honderden Turkse families naar de rand van de afgrond gedreven,' zegt El Uzel, voorzitter van de Turkse stichting Turkeli, in de krant.
Imam
De imam zou moskeegangers hebben aangespoord om geld in te leggen in de fondsen, die voor de invoering van de euro om Duitse marken zouden hebben gevraagd die in de moskee konden worden gekocht. Na de invoering van de euro moesten Turkse beleggers dollars kopen om in te kunnen stappen. Turkse families zouden bij reguliere banken geld hebben geleend om te kunnen beleggen in de Milli Görüs-fondsen.
Voor een groep oud-aanhangers van Milli Görüs zijn de praktijken reden om bezwaar te maken tegen de bouw van de Westermoskee, de nieuwe Turkse moskee die het bewijs moest worden van de integratie van Turkse gastarbeiders in Nederland. Inmiddels is de liberale leiding van Milli Görüs in Nederland en de nieuw te bouwen Westermoskee door het Duitse hoofdkantoor afgezet. Daardoor is de bouw van de moskee onzeker geworden.
'Ik heb al die jaren nooit goed zicht gekregen op de financiële handel en wandel van Milli Görüs, al viel het me wel op dat hun hoofdkantoor in Osdorp veel weg had van een beleggingskantoor. Maar mij ging het altijd om integratie, en de belangrijke rol die hun gemeenschap en hun moskee in ons stadsdeel daarbij zouden kunnen spelen,' reageert Henk van Waveren, tot vorig jaar april PvdA-stadsdeelvoorzitter in De Baarsjes, in de krant.
Ben je wel helemaal lekker?quote:Op maandag 5 maart 2007 21:40 schreef hace_x het volgende:
Ik wacht op ingrijpen van GL zodat dit prachtige architectonische hoogstandje alsnog volledig door de overheid gefinanciert kan worden. Plus een saneringsregeling voor onze gedupeerde medelanders anders blijft het terrein ook de komende twaalf jaar braak liggen.
Om je vervolgens over 5 jaar af te vragen hoe het toch komt dat de publieke opinie zicht zo tegen moslims heeft gekeerd en je afvragen hoe het toch komt dat Wilders opeens 15 zetels heeft gehaald.quote:Op maandag 5 maart 2007 22:27 schreef BansheeBoy het volgende:
Die Mokee komt er toch wel, dan is alles best zo.²
Ik neem aan dat die opmerking van hace_x gruwelijk sarcastisch was... Dat ze zich af laten zetten, ok, eigen schuld dikke bult. Wat kwalijker is, is dat zo'n imam zich daarvoor leent, maar goed, selectief moreel gedrag is ze ook niet vreemd natuurlijk. Als ze netjes kunnen aantonen waar het geld vandaan komt, en kunnen laten zien dat ze normaal hun religie kunnen beoefenen, dan lijkt me zo'n moskee geen probleem. Helaas zijn deze problemen vaak een verlengde van wat er vaak op kleinere schaal afspeelt bij de bezoekers: duistere praktijken en vage verhalen over waar het geld vandaan komt.quote:Op maandag 5 maart 2007 21:52 schreef Mr_Memory het volgende:
Ben je wel helemaal lekker?![]()
Wil je hier echt de Nederlandse belastingbetaler voor op laten draaien?
Sorry hoor, ik vind het erg voor de gedupeerde, maar ik wens er geen cent aan te betalen.
Dan maar 12 jaar braak!
Ach ja en je als land over 10 jaar maar afvragen waarom het niet zo lukt met de integratie.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 08:59 schreef Suko het volgende:
Overigens heb ik via AT5 gehoord dat de inmiddels gegeven bouwvergunning gewoon van kracht blijft aangezien met niet kijkt hoe de financiering is geregeld.
Goed verwoord!quote:Op dinsdag 6 maart 2007 09:08 schreef FJD het volgende:
[..]
Ach ja en je als land over 10 jaar maar afvragen waarom het niet zo lukt met de integratie.
De grond was eigendom van Milli Gorus en de moskee is een samenwerkingsverband tussen de gemeente en Milli Gorus. De Duitse tak van Milli Gorus is in Duitsland verboden en in eerste instantie riep de Nederlandse tak dat ze daar niets mee te maken hadden. Vervolgens bleek dat een grove leugen en is de leiding enige jaren geleden nog over genomen door de Duitse tak, reden voor de toenmalige voorzitter om te vertrekken. Vervolgens wil het stadsdeel de bouw stil afblazen omdat Milli Gurus zich niet heeft gehouden aan de clausule waarin staat dat er geen banden zijn met de Duitse tak en dan beweren ze doodleuk dat ze een dergelijke clausule nooit getekend hebben en dat ze die opeens niet meer accepteren. Vervolgens dit hele gedoe rondom grootschalige fraude in/om Milli Gorus en wat doet Nederland? We laten de bouw van deze moskee gewoon doorgaan. Ik dacht dat ongelijkheid juist de/een voedingsbodem is voor racisme maar in dit geval wordt gedacht dat het de voedingsbodem voor integratie is.
sarcasme zegt jouw nietsquote:Op maandag 5 maart 2007 21:52 schreef Mr_Memory het volgende:
[..]
Ben je wel helemaal lekker?![]()
Wil je hier echt de Nederlandse belastingbetaler voor op laten draaien?
Sorry hoor, ik vind het erg voor de gedupeerde, maar ik wens er geen cent aan te betalen.
Dan maar 12 jaar braak!
dizzcriminatieeequote:Op maandag 5 maart 2007 22:34 schreef FJD het volgende:
[..]
Om je vervolgens over 5 jaar af te vragen hoe het toch komt dat de publieke opinie zicht zo tegen moslims heeft gekeerd en je afvragen hoe het toch komt dat Wilders opeens 15 zetels heeft gehaald.
nee daar hebben ze gelijk in een bouwvergunning mag alleen geweigerd worden om bouwtechnische redenen niet op financiele.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 09:08 schreef FJD het volgende:
[..]
Ach ja en je als land over 10 jaar maar afvragen waarom het niet zo lukt met de integratie.
De grond was eigendom van Milli Gorus en de moskee is een samenwerkingsverband tussen de gemeente en Milli Gorus. De Duitse tak van Milli Gorus is in Duitsland verboden en in eerste instantie riep de Nederlandse tak dat ze daar niets mee te maken hadden. Vervolgens bleek dat een grove leugen en is de leiding enige jaren geleden nog over genomen door de Duitse tak, reden voor de toenmalige voorzitter om te vertrekken. Vervolgens wil het stadsdeel de bouw stil afblazen omdat Milli Gurus zich niet heeft gehouden aan de clausule waarin staat dat er geen banden zijn met de Duitse tak en dan beweren ze doodleuk dat ze een dergelijke clausule nooit getekend hebben en dat ze die opeens niet meer accepteren. Vervolgens dit hele gedoe rondom grootschalige fraude in/om Milli Gorus en wat doet Nederland? We laten de bouw van deze moskee gewoon doorgaan. Ik dacht dat ongelijkheid juist de/een voedingsbodem is voor racisme maar in dit geval wordt gedacht dat het de voedingsbodem voor integratie is.
Juridisch zal dit gedeelte wel kloppen maar het is ergens in het proces fout gegaan als een dergelijke organisatie deze moskee mag bouwen. Sowieso zou het stadsdeel dwars moeten gaan liggen omdat Milli Gurus zich toch niet hiel aan de clausule dat alle banden met de Duitse organisatie verbroken moesten zijn.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 14:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
nee daar hebben ze gelijk in een bouwvergunning mag alleen geweigerd worden om bouwtechnische redenen niet op financiele.
verder ben ik het met je eens
klopt maar dat zullen ze dan anders aan moeten pakken.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 14:10 schreef FJD het volgende:
[..]
Juridisch zal dit gedeelte wel kloppen maar het is ergens in het proces fout gegaan als een dergelijke organisatie deze moskee mag bouwen. Sowieso zou het stadsdeel dwars moeten gaan liggen omdat Milli Gurus zich toch niet hiel aan de clausule dat alle banden met de Duitse organisatie verbroken moesten zijn.
Daarnaast kan het juridisch wel kloppen maar blijft het overheersende gevoel dat moslims eerst de boel belazeren, alles flikken wat God (of Allah) verboden heeft en vervolgens alsnog hun moskee krijgen. Dan kan het juridisch nog zo waterdicht zijn, de beeldvorming zal er voor zorgen dat er van integratie geen sprake zal zijn.
Cynisme, mijn beste, cynisme.quote:
quote:Op dinsdag 6 maart 2007 20:21 schreef hace_x het volgende:
[..]
Cynisme, mijn beste, cynisme.
Al zou ik niet vreemd opkijken als een of andere naieve politicus daadwerkelijk met een red-de-westermoskee-subsidie over de brug komt.
Het volk verdient de politici waar ze op stemmen, zullen we maar zeggen. En nee, ik heb ook geen idee waar ik morgen op moet stemmen bij de provinciale verkiezingen.
quote:Het staddeel bestuur van De Baarsjes wil zeker weten, dat de financiering van de moskee 'halal' is. "Daarvoor doen wij zo'n BIBOB-onderzoek", aldus stadsdeel-voorzitter Arco Verburg. Bij een BIBOB-onderzoek wordt gekeken naar dubieuze geldstromen. Wel heeft de Baarsjes een bouwvergunning verleend, deze kan naar aanleiding van dit onderzoek weer worden ingetrokken. AT5
Ik vrees het ook, wij zijn thans beland in een knuffel-democratie, dewelke ernstig wordt misbruikt door lieden die dat donders goed weten. Bovendien heeft burrie Cohen z'n naam waar te maken als zijnde de op één na beste Burgervader van de wereld, en dan moet zo'n giga-moskee er natuurlijk komen, staat 'mooi' op z'n CV.quote:Op zaterdag 17 maart 2007 08:44 schreef FJD het volgende:
Wedden dat ie er toch komt? In het kader van integratie en gelijkheid
Vast wel. De locale politici van PvdA en GroenLinks doen graag zaken (lees subsidie's geven aan) met criminele allochtonen.quote:Op zaterdag 17 maart 2007 08:44 schreef FJD het volgende:
Wedden dat ie er toch komt? In het kader van integratie en gelijkheid
"Het is niet onze schuld!! Iemand anders deed het!!quote:Op maandag 19 maart 2007 14:55 schreef retteketet het volgende:
Schandalig!
Hoewel, iemand die labiel en misvormd genoeg is om te klagen over de bouw van een moskee (:')) zal ook zijn hand niet omdraaien voor het doen van aangifte voor een bedreiging die niet werkelijk gebeurd is.
Ja! Het vrije woord is vermoord!quote:Op maandag 19 maart 2007 14:05 schreef sanni het volgende:
Schandalig dat dit weer gebeurd in Nederland![]()
Ja, haha. Hier in Helmond staat ook zo'n moskee. Onze kids dachten vroeger dat dat het huisje van Aladdin was.quote:Op maandag 19 maart 2007 14:59 schreef freud het volgende:
Ach, wie wil er geen fata morgana attractie in zijn achtertuin..
Het moet toch niet gekker worre in Europa. Verbieden die handel, net als in Duitsland.quote:Op maandag 19 maart 2007 15:16 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja, haha. Hier in Helmond staat ook zo'n moskee. Onze kids dachten vroeger dat dat het huisje van Aladdin was.
Wat is precies in Duitsland verboden?quote:Op maandag 19 maart 2007 15:18 schreef Trizzle het volgende:
[..]
Het moet toch niet gekker worre in Europa. Verbieden die handel, net als in Duitsland.
* retteketet probeert tevergeefs in Gia's postgeschiedenis een post te ontdekken waarin het woord kids niet gebruikt wordtquote:Op maandag 19 maart 2007 15:16 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja, haha. Hier in Helmond staat ook zo'n moskee. Onze kids dachten vroeger dat dat het huisje van Aladdin was.
Ik zeg alleen maar dat die man waarschijnlijk zwaar debiel is, wat betekent dat zijn verklaringen niet veel waarde hebben.quote:Op maandag 19 maart 2007 14:58 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
"Het is niet onze schuld!! Iemand anders deed het!!"
Milli Gorus naturlichquote:Op maandag 19 maart 2007 15:21 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Wat is precies in Duitsland verboden?
Niet echt snugger opgevoed dan die kidsquote:Op maandag 19 maart 2007 15:16 schreef Gia het volgende:
[..]
islam is vrede en als je het er niet mee eens bent dan moet je doodquote:Op vrijdag 16 maart 2007 18:27 schreef RZero het volgende:
Maar jonges toch, Islam is vrede!
Kopje thee?![]()
Maar dát is een goeie!quote:Op maandag 19 maart 2007 16:08 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
islam is vrede en als je het er niet mee eens bent dan moet je dood![]()
tuurlijkquote:Op maandag 19 maart 2007 15:35 schreef retteketet het volgende:
[..]
Ik zeg alleen maar dat die man waarschijnlijk zwaar debiel is, wat betekent dat zijn verklaringen niet veel waarde hebben.
Morocco van Lipton!quote:Op woensdag 21 maart 2007 12:55 schreef Suko het volgende:
Mmm, wat zal het worden, Pickwick-thee natuurlijk, maar welke smaak, choices choices...![]()
quote:Op woensdag 21 maart 2007 13:09 schreef freud het volgende:
![]()
Er is dus gewoon een officiële 'pappen en nat houden' functie in Amsterdam?! Ik dacht dat dat alleen maar een credo van Cohen was?!
Jaaah Go Nederland!!!quote:Op zaterdag 24 maart 2007 11:13 schreef Suko het volgende:
Moskeeën in ban van radicale moslimgroep
ROTTERDAM - De twee grootste moskee-eigenaren van ons land staan onder invloed van de Moslim Broederschapbeweging waaruit diverse terreurorganisaties zijn voortgekomen.
Het gaat om de Essalammoskee, waaraan de laatste hand wordt gelegd in Rotterdam, en de veelbesproken Westermoskee die volgens plan in Amsterdam moet komen. Beide moskeeën verrijzen onder het toeziend oog van kopstukken van de fundamentalistische Moslim Broederschap in Europa. Dit blijkt uit onderzoek van De Telegraaf. De beweging ijvert voor islamitische wereldoverheersing en is een bron van terrorisme.
Zo zijn de Palestijnse Hamas, de Egyptische islamitische jihad én Al-Qaeda ontsproten aan de Broederschap.
In het bestuur van de Rotterdamse Essalammoskee bevindt zich een kopstuk van de Europe Trust, de financiële instelling van moslimbroeders. De sponsor van het gebedshuis, een sjeik uit Doebai, steunt ook een Broederschapideoloog, die zelfmoordaanslagen legitimeert.
De Westermoskee komt als onderdeel van de Turkse organisatie Milli Görüs in de greep van de topman van de Duitse Moslim Broederschap-afdeling. Deze krijgt het beheer over de moskee. Hij is zit ook in de top van Europe Trust. telegraaf.nl
Lang leve het integratiebeleid (=knuffelpolitiek).
![]()
Laat hem dat eens een keer niet doen, want dan komt er een publiek debat dat weer gedomineerd gaat worden over de Tweede wereldoorlog en het facisme.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 13:52 schreef FJD het volgende:
Kom er maar in meneer WildersDat worden kamervragen.
Ja, als je even de moeite neemt dit topic door te lezen...quote:Op zaterdag 24 maart 2007 17:47 schreef Chatslet het volgende:
Was dit niet die moskee met al die fraude zaken met geld dat naar een of andere turkse organisatie in duitsland ging?
Ik weet het nu toch door 1 vraag te stellen? Efficient met tijdquote:Op zaterdag 24 maart 2007 20:02 schreef Suko het volgende:
[..]
Ja, als je even de moeite neemt dit topic door te lezen...![]()
Ja want het christelijk geloof heeft ook maar 1 stromingquote:Op zaterdag 24 maart 2007 23:19 schreef Chatslet het volgende:
Zijn er dan zoveel verschillende stromingen die niet samen gaan in 1 moskee?
Toch is in de grote steden de kerkdichthied naar verhouding een stuk minder dan de moskeedichtheid. Als je het aantal moslims tegen over het aantal christenen zet dan kun je niet anders concluderen dat moksee's vrij leeg zijn omdat er erg veel tegen over erg weinig mensen zijn.quote:Op zondag 25 maart 2007 10:30 schreef FJD het volgende:
[..]
Ja want het christelijk geloof heeft ook maar 1 stroming![]()
Of dat moslims veel vaster naar de kerk gaan. Verder kun je beter eerst gaan rekenen voor je met dit soort uitspraken komt want van je suggesties worden we niet veel wijzer.quote:Op zondag 25 maart 2007 13:45 schreef Chatslet het volgende:
Toch is in de grote steden de kerkdichthied naar verhouding een stuk minder dan de moskeedichtheid. Als je het aantal moslims tegen over het aantal christenen zet dan kun je niet anders concluderen dat moksee's vrij leeg zijn omdat er erg veel tegen over erg weinig mensen zijn.
idd en dat maakt het verhaal ook zo ergquote:Op zondag 25 maart 2007 13:54 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Goed, dus na het feit dat het geld van die moskee bij elkaar gestolen is, de afspraken vanaf dag 1 geschonden zijn, de gehele intentie gelogen was blijkt ook nog een terroristische organisatie erachter te zitten?
Kom op Cohen, kom maar alvast met een oplegger Pickwick en kom dit goed praten.
Ik durf er flink wat op te verwedden dat ondanks al dit, die moskee er toch gewoon komt.
Only in Holland.
Cohen en stadsdeel de Baarsjes (= Groen Links) zijn tevreden met deze uitspraak en geloven MG op hun woord.quote:Op maandag 26 maart 2007 22:26 schreef Suko het volgende:
Milli Gorus: geen radicale banden
26-3-2007 Volgens Milli Görüs Noord-Nederland heeft de organisatie absoluut geen contacten met de fundamentalistische organisatie Moslim Broederschap. De organisatie reageert hiermee op een onderzoek van de Telegraaf van afgelopen zaterdag. Volgens de krant komt de nog te bouwen Westermoskee als onderdeel van de Turkse organisatie Milli Görüs onder het beheer van de Duitse afdeling van Moslim Broederschap. Het bestuur van Milli Görüs ontkent in een persbericht alle aantijgingen. Volgens de organisatie is het beleid juist gericht op participatie in de Nederlandse samenleving. AT5
Zou ik ook zeggen hoor, alles glashard ontkennen. Net zoals dat veel mensen hun geld zijn kwijtgraakt, allemaal niks van waar.![]()
ik vrees dat je gelijk krijgt maar hoop van niet!quote:Op zondag 25 maart 2007 13:54 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Goed, dus na het feit dat het geld van die moskee bij elkaar gestolen is, de afspraken vanaf dag 1 geschonden zijn, de gehele intentie gelogen was blijkt ook nog een terroristische organisatie erachter te zitten?
Kom op Cohen, kom maar alvast met een oplegger Pickwick en kom dit goed praten.
Ik durf er flink wat op te verwedden dat ondanks al dit, die moskee er toch gewoon komt.
Only in Holland.
Hij zal vast bedoelen dat het broederschap niet gevaarlijk is als je een moslim bent. In andere alle gevallen is dit definitief het signaal dat Cohen rijp is voor het TBS.quote:Op donderdag 12 april 2007 22:19 schreef Suko het volgende:
Cohen: Moslim Broederschap niet gevaarlijk
Volgens de Amsterdamse burgemeester Job Cohen (PvdA) en de collegepartijen PvdA en GroenLinks is de radicaal-islamitische Moslim Broederschap geen gevaarlijke organisatie.
In de Amsterdamse gemeenteraad spraken CDA en VVD donderdag hun zorg uit over de invloed die de fundamentalistische Moslim Broederschap uitoefent op de geplande Westermoskee. Een topman van de financiële tak van de beweging zit in het bestuur van de radicale Duitse afdeling van Milli Görüs, dat de Westermoskee gaat beheren.
'Ongevaarlijk'
Maar Cohen verklaarde dat hij al lang op de hoogte was van de banden tussen Milli Görüs en de Moslim Broederschap, een beweging die terreur in Israël steunt en waaruit verschillende terroristische organisaties als Hamas, Al-Gama'a al-Islamiyya en ook de Hofstadgroep zijn voortgekomen.
PvdA en GroenLinks begrepen niet waar het CDA en de VVD zich zorgen over maakten. Volgens hen is niet gezegd dat de Moslim Broederschap gevaarlijk is. CDA en VVD riepen de burgemeester bovendien op te stoppen met bemiddelen tussen Milli Görüs en de bouwer van de Westermoskee, woningcorporatie Het Oosten.
Volgens de oppositiepartijen is het niet verantwoord te bemiddelen zolang er allerlei onderzoeken lopen naar Milli Görüs. Maar Cohen wilde daar niets van weten. De banden met de Moslim Broederschap waren hem al bekend, en veranderen niets aan zijn optreden in het conflict. CDA en VVD beraden zich op verdere stappen. elsevier.nl
Ik weet het niet hoor, heeft Cohen een verborgen agenda of zo? Wat een schandelijk vertoning.
Cohen is bij uitstek de grootste rat die er in Nederland rondloopt. Een lafaard en een verrader die de grootste criminelen nog met een kopje thee verwelkomt. Nimmer zag ik zo'n hielenlikker. En die man is nog burgemeester ookquote:Op donderdag 12 april 2007 22:19 schreef Suko het volgende:
Volgens de Amsterdamse burgemeester Job Cohen (PvdA) en de collegepartijen PvdA en GroenLinks is de radicaal-islamitische Moslim Broederschap geen gevaarlijke organisatie.
In de Amsterdamse gemeenteraad spraken CDA en VVD donderdag hun zorg uit over de invloed die de fundamentalistische Moslim Broederschap uitoefent op de geplande Westermoskee. Een topman van de financiële tak van de beweging zit in het bestuur van de radicale Duitse afdeling van Milli Görüs, dat de Westermoskee gaat beheren.
'Ongevaarlijk'
Maar Cohen verklaarde dat hij al lang op de hoogte was van de banden tussen Milli Görüs en de Moslim Broederschap, een beweging die terreur in Israël steunt en waaruit verschillende terroristische organisaties als Hamas, Al-Gama'a al-Islamiyya en ook de Hofstadgroep zijn voortgekomen.
PvdA en GroenLinks begrepen niet waar het CDA en de VVD zich zorgen over maakten. Volgens hen is niet gezegd dat de Moslim Broederschap gevaarlijk is. CDA en VVD riepen de burgemeester bovendien op te stoppen met bemiddelen tussen Milli Görüs en de bouwer van de Westermoskee, woningcorporatie Het Oosten.
Volgens de oppositiepartijen is het niet verantwoord te bemiddelen zolang er allerlei onderzoeken lopen naar Milli Görüs. Maar Cohen wilde daar niets van weten. De banden met de Moslim Broederschap waren hem al bekend, en veranderen niets aan zijn optreden in het conflict. CDA en VVD beraden zich op verdere stappen. elsevier.nl
Ik weet het niet hoor, heeft Cohen een verborgen agenda of zo? Wat een schandelijk vertoning.
Spijt me zeer StefanP, maar hoe haal jij het als emigrant het in je hoofd om iemand een verrader te noemen. Je zal best wel je redenen ervoor hebben. Maar ik kan er met mijn kop niet bij.quote:Op vrijdag 13 april 2007 03:29 schreef StefanP het volgende:
[..]
Cohen is bij uitstek de grootste rat die er in Nederland rondloopt. Een lafaard en een verrader die de grootste criminelen nog met een kopje thee verwelkomt. Nimmer zag ik zo'n hielenlikker. En die man is nog burgemeester ook
WTF?quote:Op donderdag 12 april 2007 23:00 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Cohen is op zijn achterhoofd gevallen. Het bestaat niet, dat je bij volle bewustzijn deze uitspraak kan doen.quote:'Islam is de oplossing’ wordt de slagzin van de Moslimbroederschap. Het doel van de organisatie is de terugkeer naar het Groot-Islamitische Rijk. Het westen wordt als de vijand beschouwd, omdat het de Arabische wereld bezet en met haar cultuur een bedreiging vormt voor de Arabische cultuur. Om haar doel te bereiken meent de organisatie dat educatie en informatie de belangrijkste middelen zijn. Daarnaast moet liefdadigheidswerk worden verricht ten behoeve van de gemeenschap. Als de Moslimbroederschap eenmaal de massa achter zich heeft gekregen is het tijd voor de volgende stap: de Jihad tegen het westen kan beginnen.
Dit is mij ook een raadsel. Ik weet dat Cohen van de Pickwick is, maar gewoon keihard zeggen dat de moslimbroederschap een ongevaarlijke organisatie isquote:Op vrijdag 13 april 2007 08:09 schreef damian5700 het volgende:
Cohen is op zijn achterhoofd gevallen. Het bestaat niet, dat je bij volle bewustzijn deze uitspraak kan doen.
Uit zijn ambt ontzetten die bange haas!
quote:Opgericht in 1928, door Hassan al-Banna.
· In zijn ouderlijk huis komen hij en zijn vrienden regelmatig in de nachtelijke uurtjes bijeen. Ze spreken over het Midden-Oosten, de val van het Ottomaanse Rijk en de islam. De groep meent dat er ‘iets moet worden gedaan’.
· Al-Banna is de meest charismatische en tevens de meest extremistische persoonlijkheid van de groep. Hij besluit tot de oprichting van de broederschap en wijst zichzelf aan als leider, directeur-generaal.
· ‘Islam is de oplossing’ wordt de slagzin van de Moslimbroederschap.
· Het doel van de organisatie is de terugkeer naar het Groot-Islamitische Rijk. Het westen wordt als de vijand beschouwd, omdat het de Arabische wereld bezet en met haar cultuur een bedreiging vormt voor de Arabische cultuur.
· Om haar doel te bereiken meent de organisatie dat educatie en informatie de belangrijkste middelen zijn. Daarnaast moet liefdadigheidswerk worden verricht ten behoeve van de gemeenschap.
· Als de Moslimbroederschap eenmaal de massa achter zich heeft gekregen is het tijd voor de volgende stap: de Jihad tegen het westen kan beginnen.
· Om zijn boodschap over te brengen huurt Al-Banna een koffiehuis af waar hij speeches geeft. Hij heeft succes. Binnen zes jaar zijn er vijftig afdelingen in het land en honderdduizenden leden. De organisatie bouwt moskeeën, richt sportclubs op en doet aan liefdadigheidswerk voor de armen.
· Arabieren die in deze tijd naar Egypte komen worden aangestoken door het idee en dit heeft de oprichting van de Moslimbroederschap in andere landen tot gevolg. De organisatie vindt haar weg naar Syrië, Jordanië, Soedan en Palestina.
· Anwar al-Sadat, de latere president van Egypte, is een groot bewonderaar van Al-Banna.
· Sadat, die op dat moment officier is in het Egyptische leger, wil Al-Banna uitnodigen om te spreken voor zijn soldaten. De Egyptische geheime dienst verbiedt de komst van de jonge oprichter van de Moslimbroederschap.
· Sadat woont zijn bijeenkomsten in het geheim bij. Hij gelooft in de oprechtheid van de man.
· Intussen is binnen de organisatie een geheime vleugel ontstaan. In de kelders van moskeeën komen cellen bijeen, die in het geheim wapens kopen, soldaten opleiden en moordcommando’s vormen.
· De organisatie is geïnfiltreerd in het leger. Op die manier kan de geheime afdeling zich bewapenen.
· De leden van de clandestiene cellen leggen een eed af met in de ene hand de Koran en in de andere een pistool.
· Hun slagzin is: ‘Allah is ons doel, Mohammed onze leider, de Koran is onze wet, de Jihad is ons pad, dood in de naam van Allah ons bevel.’
· De leden worden opgeleid om te doden en om deel te nemen in zelfmoordcommando’s.
· Tijdens de oorlog wekken de Engelse soldaten die naar Egypte worden gestuurd weerzin op bij Al-Banna. In 1942 besluit hij dat het tijd wordt de Moslimbroederschap naar een hoger niveau te tillen: hij krijgt goedkeuring om de organisatie mee te laten doen aan de verkiezingen.
· De verkiezingen van 1945 brengen de partij geen overwinning. Dit het teken dat de organisatie over moet gaan op gewapende strijd.
· Demonstraties, terreuracties en bedreigingen zorgen ervoor dat de broederschap buiten de wet wordt geplaatst.
· Leden worden naar Palestina gestuurd om daar te helpen bij het opzetten van organisaties.
· In 1949 wordt Al-Banna vermoord.
· Twee jaar later wordt de broederschap weer gelimiteerd toegestaan.
· Als koning Farouk zijn macht verliest lijkt dat goed nieuws voor de organisatie, maar zijn opvolgers verbieden de broederschap opnieuw.
· In 1954 pleegt één van de leden een aanslag op president Nasser. De aanslag mislukt.
· Nasser belooft terug te slaan. Dit betekent het begin van extremisme in ondergrondse kringen. Geweld en terreur zijn nu de middelen.
· Een prominente figuur binnen de organisatie wordt nu Said Qutb (of Qoetb of Koetb). Volgens sommigen is hij een belangrijk inspirator voor Osama bin Laden. Hij wordt in 1966 geëxecuteerd.
· Als Sadat aan de macht komt geeft hij de organisatie weer meer vrijheden. Het lijkt even of de groep het geweld achter zich laat, maar dat is een vergissing.
· Vooral in de steden, onder studenten en armen, groeit de populariteit van de organisatie. Ook worden nieuwe terroristische organisaties opgericht, uit ontevredenheid over de broederschap.
· Dit heeft een nieuwe stroom van geweld tot gevolg, dit keer niet alleen ingegeven door de broederschap, maar ook door andere fundamentalistische organisaties.
Wat een bullshit.quote:Op vrijdag 13 april 2007 03:59 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
[..]
Spijt me zeer StefanP, maar hoe haal jij het als emigrant het in je hoofd om iemand een verrader te noemen. Je zal best wel je redenen ervoor hebben. Maar ik kan er met mijn kop niet bij.
denk het ook Niet gevaarlijkquote:Op donderdag 12 april 2007 22:39 schreef FJD het volgende:
*zucht* waarom zouden mensen toch zo hekel krijgen aan allochtonen? Cohen denkt de multiculturele samenleving te bevorderen maar door dit soort oogkleppen gedrag verziekt hij het juist
emigranten zijn natuurlijk niet per definitie landverraders, maar het toont wel dat ze hun land niet echt de moeite waard vonden om te bliijven hangen en dus maar hun heil ergens anders zijn gaan zoekenquote:Op vrijdag 13 april 2007 05:16 schreef niet_links het volgende:
@DOG
Je kan beter je land verlaten dan het zo te verkopen als cohen doet. Maar goed jij vind dus alle emigranten verraders ?
ik dacht dat hij ook op een of andere hit list stond evenals de "verrader" aboe talebquote:Op vrijdag 13 april 2007 08:54 schreef Oud_student het volgende:
Ik denk dat Cohen dit jaar door Al Qaeda als beste burgermeester benoemd gaat worden.
Proficiat al vast![]()
![]()
![]()
![]()
De groep zelf is ook niet gevaarlijk. Net als Stalin. Hij was niet gevaarlijk als persoon want hij heeft zelf niet zoveel mensen vermoord. OK, hij is wel aanleiding voor een paar miljoen ander moorden, maar dat is iets anders volgens Cohen.quote:Op vrijdag 13 april 2007 10:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
denk het ook Niet gevaarlijk![]()
En vervolgens komen er zo`n 30 terreur groepen uit voort![]()
en terecht lijkt mijquote:Op vrijdag 13 april 2007 14:02 schreef FJD het volgende:
Wilders gaat vragen stellen in het vragenuurtje.
quote:Op vrijdag 13 april 2007 14:02 schreef FJD het volgende:
Wilders gaat vragen stellen in het vragenuurtje.
Oh please. 1 van hun hoofdtaken is Jihad tegen het Westen. Het is notabene gesticht door Said Qutbquote:Op vrijdag 13 april 2007 15:09 schreef retteketet het volgende:
De Ikhwan zijn niet per definitie gewelddadig, en het is zelfs zo dat de meeste leden van organisaties die gelieerd zijn aan de Moslimbroederschap vreedzame artsen, advocaten en andere hoogopgeleiden zijn.
Laten we het zo zeggen; je verbiedt het orthodoxe jodendom niet vanwege groepen als Kahane Chai, en je verbiedt linkse partijen niet vanwege gewelddadige bewegingen als ETA. Je verbiedt dus ook niet de moslimbroederschap omdat deze gewelddadige afsplitsingen kent.
Flikker toch op. Als jij hun goed gaat praten weet ik gelijk in welke hoek jij past: die van de vijand.quote:Enkele van Qutb's belangrijkste ideeën waren:
Het concept van takfir: politieke leiders en anderen mogen worden geliquideerd als ze geen echte moslims zijn. Indien een leider de Islamitische wetgeving (sjaria) niet invoerde was het volgens hem geen goede moslim en daarom een kaffir en mocht daarom ter dood worden gebracht. Dit was gebaseerd op een uitspraak van Ibn Taymiya (1268-1328) in reactie op de Mongoolse aanvallen op de gebieden van de islam die de moslims onder een niet-moslim regering zouden brengen. Het liquideren van deze heidenen zou in zijn ogen daarom gelegitimeerd zijn.
Het gebruik van het concept jahiliyya. Volgens hem was de wereld, inclusief de Arabische, ver afgedwaald van de islam en weer teruggekeerd naar de "wereld van onwetendheid" van voor Mohammed; de jahiliyya. Dit werd volgens hem vooral veroorzaakt door de besmetting van de islam door de westerse corrupte liberale samenleving.
In zijn boek Ma'alim fi'l Tariq roept hij onder andere op tot een Jihad, die door hem wordt gezien als een gewapende strijd, waaraan een "ideologische rijping van het individu" vooraf gaat. Navolgers vermoordden de Egyptische president Sadat in 1982 uit naam van deze jahiliyya. Onder deze navolgers waren onder andere Ayman al-Zawahiri en Muhammed al-Islambuli; naaste medewerkers van Osama bin Laden.
en terecht lijkt mijquote:
Ik had ook niet verwacht dat jij of een andere allochtoon een emigrant een verader zou vinden anders vond je namelijk een van je ouders of overgrootouders een verrader.quote:Op vrijdag 13 april 2007 11:31 schreef Slayage het volgende:
[..]
emigranten zijn natuurlijk niet per definitie landverraders, maar het toont wel dat ze hun land niet echt de moeite waard vonden om te bliijven hangen en dus maar hun heil ergens anders zijn gaan zoeken
die verrader discussies, van welke kant dan ook, vind ik trouwens het goedkoopste wat er bestaat, maarja het zij zo
Quteb was een geleerde die deel uitmaakte van de Broederschap, ja. Dat betekent niet dat hij representatief is voor alle moslimbroeders. De Moslimbroeders zijn verder ook geen centraal geleide organisatie, die eens in de zoveel tijd vergaderingen belegt om gemeenschappelijke standpunten te formuleren. Dat kan namelijk niet, aangezien de Broederschap in veel landen verboden is.quote:Op vrijdag 13 april 2007 16:51 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Oh please. 1 van hun hoofdtaken is Jihad tegen het Westen. Het is notabene gesticht door Said Qutb
[..]
Flikker toch op. Als jij hun goed gaat praten weet ik gelijk in welke hoek jij past: die van de vijand.
Hij was DE oprichter ervan man! En veruit de meest invloedrijke persoon in die hele organisatie ooit!quote:Op vrijdag 13 april 2007 21:54 schreef retteketet het volgende:
[..]
Quteb was een geleerde die deel uitmaakte van de Broederschap, ja. Dat betekent niet dat hij representatief is voor alle moslimbroeders.
En waarom is dat denk je? Omdat het zo'n gezellige knikkerclub is?quote:De Moslimbroeders zijn verder ook geen centraal geleide organisatie, die eens in de zoveel tijd vergaderingen belegt om gemeenschappelijke standpunten te formuleren. Dat kan namelijk niet, aangezien de Broederschap in veel landen verboden is.
Wat praat jij onzin, http://nl.wikipedia.org/wiki/Hassan_al-Banna is de oprichter ervan. Get your facts straight.quote:Op vrijdag 13 april 2007 22:26 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Hij was DE oprichter ervan man! En veruit de meest invloedrijke persoon in die hele organisatie ooit!
[..]
En waarom is dat denk je? Omdat het zo'n gezellige knikkerclub is?
Neh, dat is Hassan al-Bana dus.quote:Op vrijdag 13 april 2007 22:26 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Hij was DE oprichter ervan man! En veruit de meest invloedrijke persoon in die hele organisatie ooit!
[..]
Omdat de landen waarin de Broederschap verboden is worden geregeerd door brute, seculiere dictators. De oppositie bestaat vaak voornamelijk uit fundamentalisten, vandaar dat belangrijke fundamentalistische bewegingen worden verboden.quote:En waarom is dat denk je? Omdat het zo'n gezellige knikkerclub is?
quote:Cohen: Westermoskee geen must
MARCEL WIEGMAN
AMSTERDAM _ Van burgemeester Job Cohen hoeft de Westermoskee in De Baarsjes er niet 'coûte que coûte' te komen. Hij zei dat in een overleg met de gemeenteraad over de problemen die rond de bouw zijn ontstaan.
De raadsfracties van de oppositiepartijen VVD en CDA drongen er bij Cohen op aan onmiddellijk te stoppen met zijn bemiddeling tussen woningbouwcorporatie Het Oosten en Manderen BV, de beleggingsmaatschappij van de Turkse moskeevereniging Milli Görüs. Volgens de partijen hangt rond de nieuw te bouwen moskee een verdachte sfeer.
Zo lopen er een onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) naar gerommel met 'groene fondsen' en een zogenoemd Bibob-onderzoek van de gemeente naar de integriteit van de organisatie achter de moskee. Ook doken onlangs verhalen op over onoorbare banden tussen Milli Görüs en de Arabische Moslim Broederschap. Cohen zou in dit stadium terughoudendheid moeten betrachten, vinden VVD en CDA.
Cohen is dat niet van plan, zei hij gisteren. ''Over de Westermoskee wordt nu al veertien jaar gesproken en intussen ligt het Riva-terrein nog steeds braak.'' Dat mag,vindt Cohen, niet zo blijven, of de moskee er nu komt of niet. ''Ik zou niet weten waarom ik daar als burgervader geen rol in zou mogen spelen.''
Cohen erkende 'jaren geleden' gehoord te hebben van banden tussen Milli Görüs en de Moslim Broederschap, maar navraag leerde hem dat er 'nu geen signalen zijn die nopen tot handelen'.
Ook van het onderzoek door de AFM is hij vooralsnog niet erg onder de indruk. Het zou daarbij gaan om een zaak die speelde tussen 1994 en 2000. ''Voor die zaak zijn inmiddels diverse mensen veroordeeld. Voor de rest is de rol van Milli Görüs niet duidelijk. We moeten afwachten.''
de moskee, als in gebouw waar god(en) vereerd werden.quote:Op zaterdag 14 april 2007 01:48 schreef DrDentz het volgende:
Wat was er eerder; de moskee of de moslim?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |