FPquote:Na twaalf jaar gesteggel is dinsdagmiddag in Amsterdam het startsein gegeven voor de bouw van de Westermoskee in Amsterdam-West. Minister Piet Hein Donner was aanwezig om de officiële aftrap te geven, nadat eerst geestelijken de grond waarop het gebouw komt te staan op ceremoniële wijze hadden ingewijd.
De moskee, van de Turkse sociaal-religieuze beweging Milli Görüs, is bijzonder omdat het zal worden gebouwd in de stijl van de Amsterdamse school. Het ontwerp is van het Frans-joodse architectenpaar Marc en Nada Breitman. De 'mooiste moskee van Nederland', zo bestempelde Donner het toekomstige gebouw. "Het is een symbolische vermenging van culturen, van Turkse Nederlanders in een jasje van de Amsterdamse School, de Westermoskee kan er niet zijn zonder tussenkomst van (woningcorporatie) het Oosten, de naam is een knipoog naar de Westerkerk, ooit de grootste protestantse kerk in Amsterdam."
In 1994 had de toenmalige stadsdeelvoorzitter Freek Salm nog gewaarschuwd voor een 'Turks bolwerk van fundamentalisten', maar twaalf jaar later lijken de betrokkenen eenstemmig enthousiast. Behalve een gebedshuis zal het terrein worden bebouwd met woningen, kantoor- en bedrijfsruimte, maatschappelijke voorzieningen en een parkeergarage. De laatste discussies gingen over de hoogte van de minaret bij het gebouw, met 43 meter overigens een stuk lager dan de 80 meter hoge kerktoren van de Westerkerk. "Ooit waren kerktorens het symbool voor rijkdom van de stad. Ze wezen de weg door het landschap. Ze markeren nu nog een rijk verleden, de godsdienst is te gemakkelijk uit de stad verdwenen. De 43 meter hoge minaret is dan ook een verrijking van het stadsdeel", zo verklaarde Donner in zijn toespraak. Een aantal omwonenden en Kamerlid Geert Wilders hadden zich tevergeefs uitgesproken tegen de hoogte.
Ik vind het wel een mooi gebouw, maar idd pas niet echt bij de buurt.quote:Op woensdag 1 maart 2006 00:36 schreef Tikorev het volgende:
Wat een afschuwelijk gebouw. Meteen de hele buurt geruïneerd....![]()
Ik vind hem op die maquette anders wel redelijk in de omgeving 'blenden'. Beter als die lillike witte IKEAdozen met gifgroene randen die je overal ziet.quote:Op woensdag 1 maart 2006 00:36 schreef Tikorev het volgende:
Wat een afschuwelijk gebouw. Meteen de hele buurt geruïneerd....![]()
De moskee krijgt dus kenmerken van de Amsterdamse School. Qua decoraties en materiaalgebruik past het gebouw daardoor goed in de omgeving, dus daar kan het niet aan liggen. Het zijn vooral de vorm en de grootte waardoor het gebouw toch wat meer op zich zelf staat.quote:Op woensdag 1 maart 2006 00:42 schreef nietzman het volgende:
[..]
Ik vind hem op die maquette anders wel redelijk in de omgeving 'blenden'. Beter als die lillike witte IKEAdozen met gifgroene randen die je overal ziet.
quote:
Waarschijnlijk gewoon een typefoutjequote:Op woensdag 1 maart 2006 01:03 schreef Steijn het volgende:
[..]
Ik vroeg me al af wat hij nou bedoelde, miranet. Ben blij dat je het even duidelijk uitlegt, knap gezien trouwens.
![]()
Ik hoop wel dat de daken kopergroen blijven.quote:Op woensdag 1 maart 2006 01:06 schreef ThE_ED het volgende:
Je ziet zo vaak gebouwen die een andere kleur hebben gekregen dan op de artist impression, welke kleur hij echt wordt moet je voor op de bouwtekening kijken.
Klopt, typo.quote:Op woensdag 1 maart 2006 01:05 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Waarschijnlijk gewoon een typefoutje
Jaquote:Op woensdag 1 maart 2006 01:05 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Waarschijnlijk gewoon een typefoutje
Veel te protserig.... euh... dominant...quote:Op woensdag 1 maart 2006 00:40 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik vind het wel een mooi gebouw, maar idd pas niet echt bij de buurt.
Over smaak valt te twisten, daarom vrat de boer paardenvijgen. Het zou veel beter passen in een Turks of Marokkaans landschap.quote:Op woensdag 1 maart 2006 02:45 schreef sp3c het volgende:
kijk dat vind ik nou geweldig
ik zeg het al jaren, als je per se gebedshuizen wil bouwen, zorg dan dat ze (net als de al bestaande kerken) in het landschap passen en dit vind ik gewoon mooi
quote:maar wat ik me afvraag, gaan ze nu ook met zo'n ventje in de toren zingen iedere ochtend of niet? Dat lijkt me wel vervelend, ik vind kerkklokken al zwaar irritant dan gaat er nog zo'n manneke in een taal die ik niet begrijp tegenin zitten ouwehoeren zeker!
Het is trouwens wel een super mooi dingquote:Op woensdag 1 maart 2006 01:42 schreef Super7fighter het volgende:
Moge nog vele moskeeen in Nederland gebouwd afgebroken worden.![]()
Mooi, daar gaan jij en ik dus trouwen.quote:Op woensdag 1 maart 2006 06:20 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Veel te protserig.... euh... dominant...
Normaal bouwen ze er een stuk over 4/5 naast, en zo een opgestoken vinger is tock symboliekquote:en dan die uitgemergelde minaret......... net een opgestoken middelvinger.
En nu maar hopen dat heel vaak de jankdecibels daar over de buurt mogen klnken.![]()
Die van kerken zijn vaak nog hoger.quote:Op woensdag 1 maart 2006 12:05 schreef numero_uno het volgende:
Past zeker mooi in de buurt maar een 42 meter hoge paal voor mijn neus dat gaat mijn tolerantiegrens ook wel voorbij als ik in die buurt zou wonen
Voor de toiletten bedoel je?quote:Op woensdag 1 maart 2006 12:38 schreef Panzerknacker het volgende:
Ik hoorde een gerucht dat er een aparte ingang zou komen voor mannen en vrouwen, klopt dat?
en hier kan ik mij invinden.quote:Op woensdag 1 maart 2006 00:40 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik vind het wel een mooi gebouw, maar idd pas niet echt bij de buurt.
dat zou dan wel weer jammer zijn.quote:Op woensdag 1 maart 2006 12:38 schreef Panzerknacker het volgende:
Ik hoorde een gerucht dat er een aparte ingang zou komen voor mannen en vrouwen, klopt dat?
de meeste gebouwen doen juist ook moeite om op te vallen.... er is hier wel degelijk moeite gedaan een architectuur te vinden die past bij de andere gebouwen, bouwstijlen in amsterdam, niet een opzichtig 'arabische' bouwstijl, maar een nette mix ...quote:Op woensdag 1 maart 2006 14:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
en hier kan ik mij invinden.
het zou al beter passen als ze de daken ook rood zouden maken.
en de minaret doet ook niet veel goed om erin te blenden.
Wat een gave heb jij toch,quote:Op woensdag 1 maart 2006 15:29 schreef RM-rf het volgende:
de meeste gebouwen doen juist ook moeite om op te vallen.... er is hier wel degelijk moeite gedaan een architectuur te vinden die past bij de andere gebouwen, bouwstijlen in amsterdam, niet een opzichtig 'arabische' bouwstijl, maar een nette mix ...
het is onmogelijk en waarschijnlijk onzinnig om te verwachten dat je helemaal niet meer zou mogen zien dat het een moskee betreft .... het is juist de truc om duidelijke te maken dat het enerzijds een islamitisch gebedshuis is, maar daarbij ook een 'nederlands' gebouw, en dat lukt best, zie de vergelijkingen met kerken in amsterdam, of gebouwen als Het Schip (amsterdamse school)..
In die zin een toonbeeld van integratie, je aanpassen aan de omgeving waartoe je behoort, maar daarbij ook niet je eigenheid opgeven (anders moet je dat 'assimilatie')
Moge er vele moskeeen gebouwd worden in het tolerante Nederland.quote:Op woensdag 1 maart 2006 08:21 schreef Gebleekte het volgende:
[..]
Het is trouwens wel een super mooi ding
Althans, als ze deze dan echt gaan maken, ook in dezelfde kleuren enzo:
[afbeelding]
Zou me niks verbazen als tie achteraf net zo lelijk als de rest zou worden.![]()
dat is een kat die ritueel verkracht wordt. althans zo klinkt hetquote:Op woensdag 1 maart 2006 20:29 schreef NorthernStar het volgende:
Zolang ze maar niet gaan oproepen tot gebed of wat het is dat er vanuit toren wordt geroepen.
De huizen daaromheen kosten geen ruk man, ouwe troepquote:Op woensdag 1 maart 2006 11:18 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Wat een ramp voor de waarde van de huizen van de omwonenden.
En dat vindt jij werkelijk erg?quote:Op woensdag 1 maart 2006 22:38 schreef Dr.Nikita het volgende:
Weer een moslimhangplek erbij.
quote:Op woensdag 1 maart 2006 22:45 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Ach, zolang ze daar binnen hangen kunnen ze geen rottigheid buiten uithalen.![]()
quote:Op woensdag 1 maart 2006 22:46 schreef Triggershot het volgende:
[..]
![]()
MG is meest sociale Nederlande moslim beweging die opkomt voor vrouwen.![]()
vergeefs moeite trigger.quote:Op woensdag 1 maart 2006 22:51 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
oh sollie..... dus mogen de vrouwen zonder blinde geleidehond af en toe op straat...
hik...
Met MG moet het in principe wel lukkenquote:Op donderdag 2 maart 2006 19:19 schreef rayhe het volgende:
Wat een mooi gebouw, krijgen daar de ontspoorde jongeren dan eindelijk de ''kans'' op opvoeding die ze nu niet krijgen of weer niet?
Zoiets van ''goh, leuk dat jullie er allemaal zijn in onze nieuwe moskee waar we kunnen bidden en sociaal kunnen zijn en oh ja, jongeren daar achterin met die petjes, laten we dankbaar zijn dat we in nederland zijn en daar ook zo mee omgaan, ik weet dat jullie een geloof hebben maar ga daar normaal mee om''
Zou jammer zijn als dit niet gebeurde, gemiste kans noemde ze het volgens mij....
Is nu al geval in grote stede.quote:Op donderdag 2 maart 2006 19:53 schreef rayhe het volgende:
blij dat MG een hoop problemen gaat oplossen (blijkbaar)
nope. verbouwing is begonnenquote:Op vrijdag 3 maart 2006 00:09 schreef du_ke het volgende:
Is het gebouw al klaar dan?
MG kennende?quote:Op vrijdag 3 maart 2006 00:12 schreef Tuana het volgende:
Misschien dat er een afgestudeerde Nederlandse imam aan de slag kan... wie weet
Wablief?quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |