abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 28 februari 2006 @ 21:50:24 #1
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35588145
Bron: Elsevier deze week, pagina 52-53. ("Economische XTC")

Vaak wordt het BBP en de economische groei, die een (gemiddelde) welvaarsstijging veroorzaakt, gezien als het ultieme doel voor politiek en maatschappij. Maar maakt geld wel gelukkig?

Echte armoede (onder 15.000 euro per jaar) maakt aantoonbaar ongelukkig. Maar al dat daarboven zit wordt slechts tijdelijk gelukkig van welvaartsstijging. De nieuwe auto went; bovendien heeft de buurman er binnen een half jaar ook één.

De Britse econoom Richard Layard heeft hier een index voor opgesteld. Echtscheiding, gezondheidsklachten en ontslag worden als drie tot viereneenhalf maal zo erg ervaren dan een inkomensdaling van een derde (en dat is fors).

Een inkomensstijging van 50% (!!!) levert minder geluk op dan een betrouwbare overheid, geloof in God en vertrouwen in je medemens.

Wat wel wezenlijk bijdraagt aan de geluksbeleving: vrije tijd. Nederlanders, de "kampioenen vrije tijd", zijn dan alleen iets ongelukkiger dan Mexicanen en IJslanders, ze behoren dus tot de gelukkigsten op de aardbol. Als het BBP wordt gecorrigeerd met vrije tijd, dan doen we het een stuk beter dan de VS, en absurd veel beter dan Spanje.
pi_35588338
Tijd voor zingeving!
Even de knuppel in het seculiere hoenderhok gooien!
  dinsdag 28 februari 2006 @ 21:57:08 #3
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35588409
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 21:55 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Tijd voor zingeving!
Even de knuppel in het seculiere hoenderhok gooien!
pi_35588479
We zullen Hans Teeuwen er maar niet op naslaan .
pi_35588865
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 21:50 schreef Floripas het volgende:

Vaak wordt het BBP en de economische groei, die een (gemiddelde) welvaarsstijging veroorzaakt, gezien als het ultieme doel voor politiek en maatschappij. Maar maakt geld wel gelukkig?

Echte armoede (onder 15.000 euro per jaar) maakt aantoonbaar ongelukkig. Maar al dat daarboven zit wordt slechts tijdelijk gelukkig van welvaartsstijging. De nieuwe auto went; bovendien heeft de buurman er binnen een half jaar ook één.

De Britse econoom Richard Layard heeft hier een index voor opgesteld. Echtscheiding, gezondheidsklachten en ontslag worden als drie tot viereneenhalf maal zo erg ervaren dan een inkomensdaling van een derde (en dat is fors).

Een inkomensstijging van 50% (!!!) levert minder geluk op dan een betrouwbare overheid, geloof in God en vertrouwen in je medemens.

Wat wel wezenlijk bijdraagt aan de geluksbeleving: vrije tijd. Nederlanders, de "kampioenen vrije tijd", zijn dan alleen iets ongelukkiger dan Mexicanen en IJslanders, ze behoren dus tot de gelukkigsten op de aardbol. Als het BBP wordt gecorrigeerd met vrije tijd, dan doen we het een stuk beter dan de VS, en absurd veel beter dan Spanje.
Zit wat in. Ik vind dat je het klimaat ook mee kan nemen. Spanje krijgt dan hiervoor wel bonuspunten.

Wat is beter: 2000 euro en altijd zon of 2600 euro en altijd regen ??
pi_35588958
quote:

Och een betrouwbare overheid met zo'n inkomensstijging verhuis je gewoon
  dinsdag 28 februari 2006 @ 22:12:37 #7
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35589008
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 22:11 schreef PsychoDude_666 het volgende:

[..]

Och een betrouwbare overheid met zo'n inkomensstijging verhuis je gewoon
...om de inkomensstijging teniet te doen omdat je elders werk moet zoeken.
En je je kerk kwijtraakt
En je vrouw bij je weg wil omdat ze heimwee heeft.
pi_35589123
Ik zit nu op Curaçao, 35 graden..
En ik word echt niet gelukkig van alle zon.
Ik zou nu liever met vrienden thuis zitten met -4 dan hier met 35 graden op 't parelwitte strand liggen met pamlbomen. Want dat gaat wel snel vervelen zo in je eentje..
Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
pi_35589135
De uitdrukking (die dus voortdurend verkeerd aangehaald wordt) is dan ook "Geld ALLEEN maakt niet gelukkig".

En DAT is de waarheid als een koe.
Exterminieren! Exterminieren! Halt! Sonst werden wir Sie exterminieren! Sie sind jetzt ein Gefangener der Daleks!
pi_35589221
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 22:15 schreef Pundit_wannabe het volgende:
De uitdrukking (die dus voortdurend verkeerd aangehaald wordt) is dan ook "Geld ALLEEN maakt niet gelukkig".

En DAT is de waarheid als een koe.
Exact.

Verder wil ik nog even opmerken dat alleen zon heel gauw gaat vervelen hoor.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  dinsdag 28 februari 2006 @ 22:21:16 #11
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35589382
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 22:17 schreef heiden6 het volgende:
Een hoger inkomen blijkbaar ook.
pi_35589397
quote:
Ik geloof niet in God, maakt dit mij nu ongelukkiger?
pi_35589425
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 22:17 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Exact.

Je hebt gelijk hoor , maar ik wilde aangeven dat de levenskwaliteit ook van het klimaat afhankelijk kan zijn. Hoewel het enigszins subjectief is er denk ik wel een populair klimaat
  dinsdag 28 februari 2006 @ 22:25:05 #14
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35589527
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 22:21 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Ik geloof niet in God, maakt dit mij nu ongelukkiger?
Blijkbaar.
pi_35589548
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 22:21 schreef Floripas het volgende:

[..]

Een hoger inkomen blijkbaar ook.
Ongetwijfeld, dat zal er ook aan liggen hoeveel waarde je eraan hecht, en hoe tevreden je ermee bent, alsmede je verdere situatie en je kijk op het leven. In ieder geval is meer geld beter dan minder.
pi_35589590
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 22:25 schreef Floripas het volgende:

[..]

Blijkbaar.
Je moet niet vergeten dat het niet gaat om oorzakelijke verbanden maar om gegeneraliseerde samenhang.
  dinsdag 28 februari 2006 @ 22:27:42 #17
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35589646
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 22:25 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Ongetwijfeld, dat zal er ook aan liggen hoeveel waarde je eraan hecht, en hoe tevreden je ermee bent, alsmede je verdere situatie en je kijk op het leven. In ieder geval is meer geld beter dan minder.
Volgens dit artikel maakt het dus boven de 15.000 eigenlijk niet bijster veel uit. Tijdelijk geluk of ongerief, that's it.
pi_35591011
"geluk is met de dommen"
Jaja...
  dinsdag 28 februari 2006 @ 23:01:28 #19
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_35591074
geld maakt niet gelukkig maar het is wel verdomde handig
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  dinsdag 28 februari 2006 @ 23:17:03 #20
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35591711
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 23:17 schreef Floripas het volgende:
Wat een wijsheden...
En ik maar denken dat jij die in pacht had.
  dinsdag 28 februari 2006 @ 23:20:28 #22
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35591744
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 23:19 schreef heiden6 het volgende:

[..]

En ik maar denken dat jij die in pacht had.
Ik citeer hier gewoon de Elsevier, vriend.
Heb je nog iets politiek-economisch te melden?
pi_35592970
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 22:12 schreef Floripas het volgende:

[..]

...om de inkomensstijging teniet te doen omdat je elders werk moet zoeken.
En je je kerk kwijtraakt
En je vrouw bij je weg wil omdat ze heimwee heeft.
touché
  dinsdag 28 februari 2006 @ 23:58:40 #24
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_35593067
Het zal nogal een verschil maken of je iemand bent die materiële zaken als doel op zich ziet, of als middel naar financiële onafhankelijkheid. In dat laatste geval zal het mijns inziens zéker wel bijdragen aan het geluk van iemand. In dat eerste geval krijg je inderdaad situaties zoals die in de OP beschreven worden van de nieuwe auto die de buurman of de goede kennis binnen no-time ook heeft, waarmee de euforie van het nieuwe bezit meteen overschaduwd wordt door de aanschaf van iemand anders.
pi_35593965
Moest het iemand interesseren:
- nog een artikel hierover (Economist)
- stukje van Layard zelf

Behoorlijk interessant wel imo.
  woensdag 1 maart 2006 @ 07:53:46 #26
119078 McCarthy
communistenjager
pi_35596196
ik betaal belasting met een glimlach en als de overheid zegt dat ik gelukkig moet zijn omdat het geld beter besteedt is aan een gesubsidieerde culturele intelectuelen film dan de DVD die ik anders zelf had gekozen stem ik genoegzaam toe.

ik ga spontaan PvdA stemmen bij de komende verkizeingen. Helemaal om. Layard: Mijn nieuwe held.

[ Bericht 0% gewijzigd door McCarthy op 01-03-2006 08:02:39 ]
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  woensdag 1 maart 2006 @ 07:55:28 #27
119078 McCarthy
communistenjager
pi_35596204

te gek voor woorden toch als hier beleid naar gemaakt wordt. De oevrheid gaat wel eventjes voor ons bepalen wanneer we gelukkig moeten zijn.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  woensdag 1 maart 2006 @ 17:36:14 #28
132947 Hoopman
Be your own guest
pi_35613018
MBA

Money Buys All

even democracy

Misschien is het verstandiger om te kijken naar de werking/mechanisme van geld?
  woensdag 1 maart 2006 @ 21:32:45 #29
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35622030
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 07:55 schreef McCarthy het volgende:

te gek voor woorden toch als hier beleid naar gemaakt wordt. De oevrheid gaat wel eventjes voor ons bepalen wanneer we gelukkig moeten zijn.
Schattepopje, het is niet de overheid, maar het zijn economen die het voor jou bepalen.

Deze overheid maakt ons juist ongelukkiger door aan te dringen op harder werken.
pi_35622366
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 21:32 schreef Floripas het volgende:
Deze overheid maakt ons juist ongelukkiger door aan te dringen op harder werken.
En wéér een reden om die overheid dus maar af te schaffen. Ik wil graag zelf bepalen hoe hard ik werk, zolang ik wat ik verdien maar in mn eigen zak mag houden.
pi_35622616
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 21:39 schreef HenriOsewoudt het volgende:
En wéér een reden om die overheid dus maar af te schaffen.
Te verkleinen neem ik aan? Een flinke politiemacht zullen we echt wel nodig hebben.
pi_35622686
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 21:44 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Te verkleinen neem ik aan? Een flinke politiemacht zullen we echt wel nodig hebben.
Die kun je óók privatiseren. Maar ik geef toe dat we dan wel in het exotisch libertarisme terecht komen. Laten we maar 'ns met verkleinen beginnen idd.
  woensdag 1 maart 2006 @ 23:32:02 #33
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35627719
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 21:39 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

En wéér een reden om die overheid dus maar af te schaffen. Ik wil graag zelf bepalen hoe hard ik werk, zolang ik wat ik verdien maar in mn eigen zak mag houden.
Aangenomen dat korter werken gelukkiger maakt,
Overwegende dat we dus allen korter zouden werken als we dat zouden kunnen,
Hebben we dus een probleem als bazen van ons gaan eisen dat we harder werken,
En hebben we dus een overheid nodig.
Truc speciale!
pi_35627728
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 21:45 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Die kun je óók privatiseren. Maar ik geef toe dat we dan wel in het exotisch libertarisme terecht komen. Laten we maar 'ns met verkleinen beginnen idd.
Waar haalt een geprivatiseerde politiemacht zn wettelijke legitimatie vandaan? En waar kunnen ze op concurreren?
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  woensdag 1 maart 2006 @ 23:33:56 #35
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35627797
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 23:32 schreef Argento het volgende:

[..]

Waar haalt een geprivatiseerde politiemacht zn wettelijke legitimatie vandaan? En waar kunnen ze op concurreren?
Securicor cares.
pi_35628203
quote:

[..]

Naja, de overheid haalt z'n wettelijke legitimatie ook nergens vandaan. Het wordt alleen een grotere troep als we deze willen vervangen dan dat het nu voortbrengt, dus we laten ze maar zitten.
pi_35628610
quote:
De wettelijke legitimatie halen ze uit de wet, de vraag stellen is hem beantwoorden. En waar ze op kunnen concurreren?? Wat dacht je van klantvriendelijkheid, toegankelijkheid, efficiëntie en last but not least het aantal gevangen boeven?
pi_35628716
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 23:57 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

De wettelijke legitimatie halen ze uit de wet, de vraag stellen is hem beantwoorden. En waar ze op kunnen concurreren?? Wat dacht je van klantvriendelijkheid, toegankelijkheid, efficiëntie en last but not least het aantal gevangen boeven?
Op welke manier komt die wet dan tot stand en hebben ze jurisdictie over de mensen?
pi_35629282
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 23:59 schreef NightH4wk het volgende:
Op welke manier komt die wet dan tot stand en hebben ze jurisdictie over de mensen?
In het huidige systeem zouden die wetten op dezelfde manier tot stand komen als nu, dus door democratische besluitvorming. De wetshándhaving zou er echter met sprongen op vooruit gaan als die geprivatiseerd zou worden. Onze politie is een typisch voorbeeld van een bureaucratisch, inefficiënt, incompetent en peperduur monster.

In een echt anarcho-kapitalistische wereld zou ook het rechtssysteem geprivatiseerd kunnen worden maar ik geef toe dat dat nogal veel van het voorstellingsvermogen vraagt. Lees bijv. hierover: http://www.daviddfriedman(...)MofF_Chapter_29.html
  donderdag 2 maart 2006 @ 09:32:32 #40
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35634036
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 00:15 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

In het huidige systeem zouden die wetten op dezelfde manier tot stand komen als nu, dus door democratische besluitvorming. De wetshándhaving zou er echter met sprongen op vooruit gaan als die geprivatiseerd zou worden. Onze politie is een typisch voorbeeld van een bureaucratisch, inefficiënt, incompetent en peperduur monster.

In een echt anarcho-kapitalistische wereld zou ook het rechtssysteem geprivatiseerd kunnen worden maar ik geef toe dat dat nogal veel van het voorstellingsvermogen vraagt. Lees bijv. hierover: http://www.daviddfriedman(...)MofF_Chapter_29.html
Je weet dat de eerste die eraan gaan als het rechtssyteem worden geprivatiseerd Geert Wilders en Ayaan Hirsi Ali zijn. Die zijn niet rijk genoeg om hun eigen peperdure beveiliging te betalen...
pi_35634101
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 22:15 schreef Kluupkluup het volgende:
Ik zit nu op Curaçao, 35 graden..
En ik word echt niet gelukkig van alle zon.
Ik zou nu liever met vrienden thuis zitten met -4 dan hier met 35 graden op 't parelwitte strand liggen met pamlbomen. Want dat gaat wel snel vervelen zo in je eentje..
Hoe krijg je dat voor mekaar dat je er alleen gaat zitten?
Een blaasorkest bij de alcoholcontrole is nooit grappig
pi_35635804
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 09:32 schreef Floripas het volgende:
Je weet dat de eerste die eraan gaan als het rechtssyteem worden geprivatiseerd Geert Wilders en Ayaan Hirsi Ali zijn. Die zijn niet rijk genoeg om hun eigen peperdure beveiliging te betalen...
Het staat iedereen vrij, ook jou, om ze daarin dan te ondersteunen.

Maar nogmaals dit is ook mij voorlopig allemaal nog wat te exotisch. Laten we nou gewoon 'ns beginnen de trend van een almaar groter en machtiger wordende overheid om te buigen.
pi_35636169
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 00:34 schreef gorgg het volgende:
Moest het iemand interesseren:
- nog een artikel hierover (Economist)
- stukje van Layard zelf

Behoorlijk interessant wel imo.
Goede links.
Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
  donderdag 2 maart 2006 @ 11:07:06 #44
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35636355
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 10:45 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Het staat iedereen vrij, ook jou, om ze daarin dan te ondersteunen.

Maar nogmaals dit is ook mij voorlopig allemaal nog wat te exotisch. Laten we nou gewoon 'ns beginnen de trend van een almaar groter en machtiger wordende overheid om te buigen.
Laten we weer on topic gaan en beredeneren dat als geld niet gelukkig maakt, dat we dan ook niet de 38-urige werkweek moeten loslaten.
pi_35636538
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 11:07 schreef Floripas het volgende:
Laten we weer on topic gaan en beredeneren dat als geld niet gelukkig maakt, dat we dan ook niet de 38-urige werkweek moeten loslaten.
Of geld wel of niet gelukkig maakt is ieders eigen zaak. Als jij maar 30 uur per week wil werken en genoegen neemt met het geld dat je daarmee verdient dan lijkt me dat prima. Als iemand 80 uur per week wil werken en daarmee veel wil verdienen, ook goed. Feit is weer dat mensen dit onderling met hun werkgevers of werknemers zouden moeten kunnen regelen, zonder overheidsbemoeienis.

Helemaal van de zotte wordt het natuurlijk als iemand onze torenhoge belastingtarieven gaat zitten verdedigen onder het motto "ja geld maakt toch niet gelukkig". Daar zul jij het toch ook wel mee eens zijn.
  donderdag 2 maart 2006 @ 11:17:28 #46
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_35636580
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 11:07 schreef Floripas het volgende:

[..]

Tuurlijk niet... productiviteit moet je alleen verhogen d.m.v. innovatie, niet door loonsverlaging of meer uren; dat is pure achteruitgang.
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
  donderdag 2 maart 2006 @ 11:29:20 #47
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35636902
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 11:15 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Of geld wel of niet gelukkig maakt is ieders eigen zaak.
Blijkbaar sociologisch gezien niet.
quote:
Als jij maar 30 uur per week wil werken en genoegen neemt met het geld dat je daarmee verdient dan lijkt me dat prima. Als iemand 80 uur per week wil werken en daarmee veel wil verdienen, ook goed. Feit is weer dat mensen dit onderling met hun werkgevers of werknemers zouden moeten kunnen regelen, zonder overheidsbemoeienis.
Waarom, in godsnaam? Als we nu tot de gelukkigste mensen ter aarde behoren, waarom zouden we eraan gaan morrelen? Alleen om een dogmatisch principepunt?
quote:
Helemaal van de zotte wordt het natuurlijk als iemand onze torenhoge belastingtarieven gaat zitten verdedigen onder het motto "ja geld maakt toch niet gelukkig". Daar zul jij het toch ook wel mee eens zijn.
Belastingen zijn geen doel, maar een middel. Als we met die belastingen een stabieler overheid creeeren, een aanvaardbare veiligheid, kansen aan mensen om zich te ontplooien, tijd gunnen om met de kinderen wat leuks tegaan doen en het huwelijk te redden, en, last but not least, werk kunnen creeren, blijkbaar van veel meer invloed op 's mensens geluk dan wat meer geld, waarom zouden we dat dan niet doen?
pi_35637566
Leuke afsluiter van dat artikel in the Economist:
quote:
Seductive stuff, especially when read in August in a Tuscan villa or on a Mediterranean beach. Yet even if Lord Layard's theory is right, his figure for the optimal tax rate looks like little more than convenient guesswork. A lower number might be just as good. And Europe's high taxes still have negative effects. They put some people off working altogether, and discourage employers from offering extra jobs. As Lord Layard himself says, unemployment visits terrible unhappiness on those it afflicts. Yet this is not to deny his main point: the pursuit of material comforts does not always lead to happiness.
Minder uren werken is het doel, maar als dat lijdt tot een slechtere economische positie én meer werkeloosheid zal de hoeveelheid 'blijheid' in een land natuurlijk dalen.
  donderdag 2 maart 2006 @ 11:58:57 #49
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35637790
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 11:51 schreef WeirdMicky het volgende:
Leuke afsluiter van dat artikel in the Economist:
[..]

Minder uren werken is het doel, maar als dat lijdt tot een slechtere economische positie én meer werkeloosheid zal de hoeveelheid 'blijheid' in een land natuurlijk dalen.
Maar deeltijders worden nu gediscrimineerd, terwijl het hebben van meer deeltijders meer werk overlaat voor ándere werkzoekenden.

Meer uren gaan draaien zal dan ook tot een hogere werkloosheid leiden.
pi_35637925
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 11:58 schreef Floripas het volgende:
Kom Floripas, ga me nou niet vertellen dat je een taart-denker bent. De economie is geen zero-sum game, dat hoef ik jou toch zeker niet uit te leggen. Meer uren gaan draaien (lees: meer toegevoegde waarde creëren) zal dan ook zeer waarschijnlijk tot een lágere werkeloosheid leiden.
pi_35637971
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 11:58 schreef Floripas het volgende:

[..]

Maar deeltijders worden nu gediscrimineerd, terwijl het hebben van meer deeltijders meer werk overlaat voor ándere werkzoekenden.

Waar ligt de uursgrens? Full-time medewerkers in Nederland werken al veel minder dan in andere landen. Moet je die uren nóg minder maken om zo je concurrentiepositie te verslechteren, maar wel meer mensen aan het werk te helpen?
pi_35638004
Geld, spullen; materialistische dingen alleen maken niet gelukkig.

Ik denk dat het merendeel van de mensen hier zich nog prima zouden vermaken op een onbewoond onbereikbaar eilandje in de oceaan voor een paar maanden ( Ik wel iig. ). Waar mensen denk ik steeds naar op zoek zijn is nieuwe uitdagingen. Een nieuwe manier van werkinstelling, je vrouw of vriending op een andere manier proberen te banaderen, het opvoeden van kinderen; continue je levenswijze aanpassen aan de veranderende situatie. Uiteindelijk zorgen deze nieuwe uitdagingen voor innerlijke rust; overdag werk je hard, ben je een dag in de weer met de kinderen, of neem je je vrouw overal mee naar toe. Aan het eind van de avond ben je moe, maar heb je een voldaan gevoel; het enige wat je nog wilt is een fles wijn opentrekken, naar de kroeg, een boek lezen of wat dan ook.

Volgens mij is dat gevoel van voldoening heel belangrijk. Misschien is het puur een onbewust gevoel, maar het feit dat je een "goede daad" voor iemand anders vericht hebt, en daarna tijd voor jezelf hebt is naar mijn mening het mooiste wat er is. Daarom is meer of minder werken ook geen oplossing voor een beter leven, maar je moet het werk naar je toe trekken, het zo leuk maken dat je het niet meer puur als een inkomensbron gaat zien, maar gewoon als een vast ritueel in je leven. Je hoort mensen weleens zeggen als ze al heel lang hetzelfde kutbaantje doen; "Ja, ik zit er nu al zo lang, ik blijf er maar tot m'n pensioen, denk ik." of "Er is vast niks beters te vinden, en voorlopig verdien ik er nog m'n geld mee, dus ach." Een 'kutbaantje' maakt je niet ongelukkig? veel mensen doen gewoon graag werk wat door anderen afgewezen wordt omdat het heel dankbaar werk is, of ze gewoon goede maatjes met hun collega's zijn, of ze het gevoel hebben dat ze zichzelf ontwikkelen ookal is dat maar op een heel laag niveau.

Ik denk dan ook dat teveel vrije tijd, teveel luxe die je in je schoot geworpen krijgt alleen maar voor het stagneren van je ontwikkeling zorgt; je blijft op hetzelfde niveau hangen, en je nieuwe evaringen die je opdoet zijn heel oppervlakkig. Dit merk je bijvoorbeeld als je werkloos bent. Je krijgt niet meer dat belonende gevoel als je 's avonds een fles wijn opentrekt omdat je hard gewerkt hebt. Ipv daarvan word je eenzaam, sloom en ongelukkig omdat je gisteren ook al een fls wijn open getrokken hebt, en de dag daarvoor ook al. En daar was geen enkele aanleiding voor, en dus wordt je met je eigen ogenschijnlijk nutteloze bestaan geconfronteerd.

Ik denk niet dat je naar middelen moet zoeken om gelukkiger te worden, ik denk dat je gewoon bij jezelf te rade moet gaan of je het verdiend hebt? Of jij die luxe wel waard bent, en degene met de minste drang naar luxe, zullen waarschijnlijk de gelukkigsten zijn.
  donderdag 2 maart 2006 @ 12:06:52 #53
106776 Nickthedick
pi_35638062
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 12:03 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Kom Floripas, ga me nou niet vertellen dat je een taart-denker bent. De economie is geen zero-sum game, dat hoef ik jou toch zeker niet uit te leggen. Meer uren gaan draaien (lees: meer toegevoegde waarde creëren) zal dan ook zeer waarschijnlijk tot een lágere werkeloosheid leiden.
Alleen tot de prijscorrectie voltooid is, dan begint het weer van vooraf aan.
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
  donderdag 2 maart 2006 @ 12:10:57 #54
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35638182
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 12:03 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Ik ben geen zero-sum-denker, maar ik ben zéker niet zo'n naieve utopist die denkt dat er een oneindige hoeveelheid werk is.

In Groot-Brittannie draait men weken van 48 uur of meer, van maar de werkloosheid is er niet beduidend lager of hoger (4,7 procent) dan in Nederland (4,8 procent).

De arbeidsproductiviteit gaat er namelijk ook van omlaag.
  donderdag 2 maart 2006 @ 12:11:42 #55
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35638201
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 12:04 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Waar ligt de uursgrens? Full-time medewerkers in Nederland werken al veel minder dan in andere landen. Moet je die uren nóg minder maken om zo je concurrentiepositie te verslechteren, maar wel meer mensen aan het werk te helpen?
Niet heel veel minder, hoor. Vooral in deeltijd.
We hebben weer minder vrije dagen.
pi_35638278
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 12:10 schreef Floripas het volgende:
De arbeidsproductiviteit gaat er namelijk ook van omlaag.
als je iemand DWINGT om 48 uur per week te werken wel ja
  donderdag 2 maart 2006 @ 12:17:41 #57
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35638359
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 12:14 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Wat denk je dat de meeste ongeschoolde arbeiders gaat overkomen?
pi_35638489
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 12:14 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

En de meeste Nederlanders zijn in de loop der tijd gedwongen hun werk in 36 of 40 uur te doen en dat blijkt te lukken. Dat is 8 tot 12 uur per week over in vergelijking met een brit. Terugbrengen naar 32 uur schijnt het zelfs nog wat beter te maken maar daaronder wordt het lastig.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  donderdag 2 maart 2006 @ 12:23:40 #59
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_35638526
Leuk zulke onderzoeken. Alleen de conclusies die mensen er aan verbinden vind ik vaak wat twijfelachtig. Geld alleen maakt niet gelukkig. Moeten we dan maar concluderen dat mensen minder moeten gaan werken, meer van hun vrije tijd moeten gaan genieten? Volgens mij niet. Juist doordat we zo de nadruk altijd zo hebben gelegd op economische vooruitgang zijn we efficiënter gaan werken en zijn de arbeidsomstandigheden verbeterd. Juíst door die economische vooruitgang hebben we de keuze gekregen voor vrije tijd. Economie en keuzevrijheid horen bij elkaar.

Door minder te gaan werken, rem je de economie. Bovendien zorgt voor werk voor zelfontplooiing, ook erg belangrijk voor geluk. Winnaars van loterijen gaan normaal gesproken ook allemaal door met werken. Ze hebben het geld niet nodig maar werk is intrinsiek gelukmakend. Werken alleen gelijkstellen aan geld verdienen, zoals dat in vorige berichten is gedaan, is kortzichtig
  donderdag 2 maart 2006 @ 12:25:17 #60
106776 Nickthedick
pi_35638566
Als een bedrijf haar processen verbetert, hoeven mensen minder lang te werken om dezelfde output te realiseren.
pi_35639287
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 12:22 schreef du_ke het volgende:

[..]

En de meeste Nederlanders zijn in de loop der tijd gedwongen hun werk in 36 of 40 uur te doen en dat blijkt te lukken. Dat is 8 tot 12 uur per week over in vergelijking met een brit. Terugbrengen naar 32 uur schijnt het zelfs nog wat beter te maken maar daaronder wordt het lastig.
In België hetzelfde (hoge arbeidsporductiviteit + relatief weinig werken). Maar dit heeft wel tot gevolg gehad dat de werkdruk tijdens deze uren erg fel gestegen is. En dat brengt weer de nodige stress en frustraties met zich mee. Ik ben dan ook niet zo zeker of de meeste mensen bijvoorbeeld 4 uur aan 110% werken + 1 uur vrije tijd prefereren boven 5 uur werken aan 90%. Al hangt dat natuurlijk van persoon tot persoon af.
  donderdag 2 maart 2006 @ 13:32:43 #62
106776 Nickthedick
pi_35640167
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 13:04 schreef gorgg het volgende:

[..]

In België hetzelfde (hoge arbeidsporductiviteit + relatief weinig werken). Maar dit heeft wel tot gevolg gehad dat de werkdruk tijdens deze uren erg fel gestegen is. En dat brengt weer de nodige stress en frustraties met zich mee. Ik ben dan ook niet zo zeker of de meeste mensen bijvoorbeeld 4 uur aan 110% werken + 1 uur vrije tijd prefereren boven 5 uur werken aan 90%. Al hangt dat natuurlijk van persoon tot persoon af.
Dat heeft geen ruk te maken met harder werken, maar met efficienter werken.
  donderdag 2 maart 2006 @ 17:47:09 #63
119078 McCarthy
communistenjager
pi_35649247
een scheiding of ontslag anno 100 na Chr is even erg als een scheiding of ontslag anno 2006 na Chr. Echter in 100 ben je wel een stuk armer dan in 2000. Dus: geld maakt wel gelukkig.
  donderdag 2 maart 2006 @ 17:50:00 #64
119078 McCarthy
communistenjager
pi_35649351
dat mensen jaloerse wezentjes wisten zijn we wel. Er is zelfs een hele ideologie omheen gebouwt (socialisme). Echter om geld af te pakken & de economie langzamer te laten groeien om de jaloezie in toom te houden vind ik wel zo'n kut oplossing. Kan je echt niet met iets beters komen?

En als geld niet gelukkig maakt: waarom wordt de USA dan overspoelt door immigranten. Ik stel voor dat we eens aan mensen vragen die geen geld hebben hoe gelukkig het ze maakt.
pi_35649370
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 17:47 schreef McCarthy het volgende:
een scheiding of ontslag anno 100 na Chr is even erg als een scheiding of ontslag anno 2006 na Chr. Echter in 100 ben je wel een stuk armer dan in 2000. Dus: geld maakt wel gelukkig.
Hoezo? Was doodgaan toen ook even erg als nu? We worden nu veel ouder, logischerwijs zou het dan minder erg moeten zijn om dood te gaan, maar is dat ook zo?
  donderdag 2 maart 2006 @ 17:52:05 #66
119078 McCarthy
communistenjager
pi_35649416
quote:
Een inkomensstijging van 50% (!!!) levert minder geluk op dan een betrouwbare overheid
een betrouwbare overheid is niet per se een grote overheid. Sterker nog: een betrouwbare overheid is een kleine overheid. Je ziet maar hoe er in NL geklooit wordt met de pensioenen.
  donderdag 2 maart 2006 @ 17:53:12 #67
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35649448
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 17:47 schreef McCarthy het volgende:
Dit is de zuiverste non sequitur die ik ooit heb gezien.
  donderdag 2 maart 2006 @ 17:54:18 #68
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35649487
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 17:52 schreef McCarthy het volgende:

[..]

een betrouwbare overheid is niet per se een grote overheid. Sterker nog: een betrouwbare overheid is een kleine overheid. Je ziet maar hoe er in NL geklooit wordt met de pensioenen.
En nog één!
pi_35649501
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 17:50 schreef McCarthy het volgende:
En als geld niet gelukkig maakt: waarom wordt de USA dan overspoelt door immigranten. Ik stel voor dat we eens aan mensen vragen die geen geld hebben hoe gelukkig het ze maakt.
Je moet goed lezen waar die 'hapiness' factor aan moet voldoen. Er wordt namelijk een ondergrens van 15.000 euro per jaar gesteld. Dit verdienen migranten niet, waardoor aan basisbehoeften moet worden ingeleverd. Pas bóven deze grens gaat het om mate van geluk. Maakt geld gelukkiger is dus de vraag, want geld is wel nodig.
  donderdag 2 maart 2006 @ 17:55:16 #70
119078 McCarthy
communistenjager
pi_35649520
ja goed he. Waar het om gaat is dat jij het hebben van geld nogal aan het bagataliseren bent.
  donderdag 2 maart 2006 @ 17:56:21 #71
119078 McCarthy
communistenjager
pi_35649554
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 17:54 schreef Floripas het volgende:

[..]

En nog één!
nope
Grote overheden zijn onbetrouwbaar omdat ze nooit aan de vele verplichtingen kunnen voldoen. Kleine overheden hebben minder taken op zich genomen dus minder gedonder dus betrouwbaarder
  donderdag 2 maart 2006 @ 17:56:36 #72
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35649561
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 17:54 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Je moet goed lezen waar die 'hapiness' factor aan moet voldoen. Er wordt namelijk een ondergrens van 15.000 euro per jaar gesteld. Dit verdienen migranten niet, waardoor aan basisbehoeften moet worden ingeleverd. Pas bóven deze grens gaat het om mate van geluk. Maakt geld gelukkiger is dus de vraag, want geld is wel nodig.
En het hebben van werk is nóg belangrijker.
pi_35649671
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 17:56 schreef Floripas het volgende:

[..]

En het hebben van werk is nóg belangrijker.
Nee, de basisbehoeften moeten eerst worden vervuld. Pas daarna komt waardering en zelfverwerkelijking. Kijk maar naar de piramide van Maslow.

quote:
Maslow was een humanistisch psycholoog die in de jaren vijftig een motivatietheorie opstelde, waarin hij 5 verschillende behoeften onderscheidde. De verschillende behoeften die hij onderscheidt staan in een hiërarchische relatie tot elkaar; zij vormen een piramide. Onder in de piramide bevinden zich de fysiologische behoeften, zoals honger, dorst, slaap, adem, en seks. Wanneer deze niet worden bevredigd blijven ze het bestaan zodanig beïnvloeden, dat de persoon niet aan de vervulling van andere behoeften toekomt. Worden zij wel bevredigd, dan dient zich de volgende behoefte aan: de behoefte aan veiligheid. Wordt daaraan voldaan, dan schuift de persoon weer een laag op in de piramide, enzovoort.
  donderdag 2 maart 2006 @ 18:17:41 #74
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35650203
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 18:00 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Nee, de basisbehoeften moeten eerst worden vervuld. Pas daarna komt waardering en zelfverwerkelijking. Kijk maar naar de piramide van Maslow.

[afbeelding]
[..]
Die piramide is dus voor een flink deel vervangen door dit model, begreep ik.
  donderdag 2 maart 2006 @ 18:30:39 #75
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_35650651
Gelul, geld maakt gelukkig. Het is goed om rijk te zijn. En met rijk bedoel ik: héél rijk. Zó rijk dat je niet meer hoeft te werken. Die status levert namelijk een bulk aan vrije tijd op, hetgeen (volgens geciteerd artikel) wél wezenlijk bijdraagt aan de geluksbeleving.

QED
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  donderdag 2 maart 2006 @ 18:37:26 #76
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35650928
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 18:30 schreef Ringo het volgende:
Gelul, geld maakt gelukkig. Het is goed om rijk te zijn. En met rijk bedoel ik: héél rijk. Zó rijk dat je niet meer hoeft te werken. Die status levert namelijk een bulk aan vrije tijd op, hetgeen (volgens geciteerd artikel) wél wezenlijk bijdraagt aan de geluksbeleving.

QED
Quod esset demonstrandum...

Het hebben van werk maakt óók gelukkig, veel gelukkiger nog.
Kláár.
  donderdag 2 maart 2006 @ 18:48:25 #77
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_35651394
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 18:37 schreef Floripas het volgende:
Quod esset demonstrandum...

Kláár.
Je ontwijkt mijn sluitende argumentatie.
  donderdag 2 maart 2006 @ 18:58:04 #78
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_35651711
quote:
Kláár.
Als je om werk verlegen zit, en je krijgt werk, maakt dat je idd blij.
Zit je in de slappe was, dan boeit die kwestie niet.

Je moet iets te dóen hebben, iets om handen. Wezenlijk verschil.
pi_35661086
quote:
Kláár.
Waarom zit je hier dan zo vaak maatregelen te verdedigen die juist werk vernietigen? (minimumloon, uitkeringen, hoge belastingen etc.)
  vrijdag 3 maart 2006 @ 02:59:34 #80
95608 Speth
Rorschach
pi_35666972
quote:

Beetje korte termijn denken... Een stijging in het GDP levert wellicht niet direct meer welbehagen op, maar een land met een hoger GDP kan wel meer investeren in bijv. zorg en onderwijs, bovendien valt er iets te zeggen voor een verband tussen welvaart en een democratische (betrouwbare) overheid. Dat soort effecten zijn alleen wellicht niet meteen zichtbaar, en niet bij iedere kleine verandering.

Ook zal het van persoon tot persoon verschillen waar hij of zij gelukkig van wordt... Ik zou bijvoorbeeld nooit in een god kunnen en willen geloven, dan zou ik alleen tegen mezelf liegen omdat ik weet dat de wetenschap toch wel gelijk heeft. Ik zou (en heb) er slechts een aantal filosofische gedachten op kunnen nahouden, maar that's it. Ook de overheid interesseert me weinig, ik heb liever de onafhankelijkheid van wat geld.

Overigens heb ik ook geen behoefte aan een belachelijk groot besteedbaar inkomen, maar niet ieder mens wordt gelukkig in absolute soberheid.
quote:
Ah, heb je dat jaren 40 ding ook weer... Het gaat niet voor iedereen op, seks heeft niet ieder mens evenveel behoefte aan, en voor sommigen is status erg belangrijk. Bovendien staan diverse trappen van de pyramide met elkaar in verband, sociale contacten kunnen leiden tot status en vice versa, waardoor de rationele prioriteit wellicht eerder naar status uit zou moeten gaan, afhankelijk van het levensdoel van de persoon (de zelfactualisatie).

[ Bericht 12% gewijzigd door Speth op 03-03-2006 03:07:32 ]
  vrijdag 3 maart 2006 @ 10:45:10 #81
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35671036
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 23:05 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Waarom zit je hier dan zo vaak maatregelen te verdedigen die juist werk vernietigen? (minimumloon, uitkeringen, hoge belastingen etc.)
Omdat ik op geen enkele manier bewezen acht dat deze maatregelen werk vernietigen.
  vrijdag 3 maart 2006 @ 10:46:11 #82
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35671060
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 18:58 schreef Ringo het volgende:

[..]

Als je om werk verlegen zit, en je krijgt werk, maakt dat je idd blij.
Zit je in de slappe was, dan boeit die kwestie niet.

Je moet iets te dóen hebben, iets om handen. Wezenlijk verschil.
Dóh. Omdat we niet kunnen leven van leisure time alleen.
  vrijdag 3 maart 2006 @ 10:50:36 #83
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35671162
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 02:59 schreef Speth het volgende:

[..]

Beetje korte termijn denken... Een stijging in het GDP levert wellicht niet direct meer welbehagen op, maar een land met een hoger GDP kan wel meer investeren in bijv. zorg en onderwijs,
Natuurlijk, maar dat kun je met belasting- en budgettaire keuzes ook realiseren. Er is altijd sprake van een minimum.
quote:
bovendien valt er iets te zeggen voor een verband tussen welvaart en een democratische (betrouwbare) overheid.
Welke dan?
quote:
Ook zal het van persoon tot persoon verschillen waar hij of zij gelukkig van wordt... Ik zou bijvoorbeeld nooit in een god kunnen en willen geloven, dan zou ik alleen tegen mezelf liegen omdat ik weet dat de wetenschap toch wel gelijk heeft.
Dan geloof je er dus ook niet in. Ikook niet, maar het schijnt dat spiritueel angehauchte mensen gelukkiger en stabieler zijn, Gemiddeld dan, hè?
quote:
Ik zou (en heb) er slechts een aantal filosofische gedachten op kunnen nahouden, maar that's it. Ook de overheid interesseert me weinig, ik heb liever de onafhankelijkheid van wat geld.
Zodra een onbetrouwbare staat het op jou heeft gemunt, kan het je wel wat schelen, denk ik.
quote:
Overigens heb ik ook geen behoefte aan een belachelijk groot besteedbaar inkomen, maar niet ieder mens wordt gelukkig in absolute soberheid.
Ik heb het ook niet over absolute soberheid.
pi_35671372
Hoe moet ik die piramide lezen?
  vrijdag 3 maart 2006 @ 11:00:52 #85
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35671403
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 10:59 schreef MrBean het volgende:
Hoe moet ik die piramide lezen?
Het idee is dat je 'm stapelt als pagodes. Dus als je de basis vol hebt, dan stroom je door naar de volgende laag.
  vrijdag 3 maart 2006 @ 12:27:23 #86
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_35673939
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 11:00 schreef Floripas het volgende:
Het idee is dat je 'm stapelt als pagodes. Dus als je de basis vol hebt, dan stroom je door naar de volgende laag.
Gewoon van beneden naar boven dus.
pi_35680429
Wat een rare TS. Geld is gewoon lekker en makkelijk en je steekt een dikke middelvinger op naar al die paupers
31 december 2006: Inactive FOK!account
  vrijdag 3 maart 2006 @ 15:44:58 #88
95608 Speth
Rorschach
pi_35681310
quote:
Natuurlijk, maar dat kun je met belasting- en budgettaire keuzes ook realiseren. Er is altijd sprake van een minimum.
Maar hoge belasting beperkt groei van het GDP, en is dus op de lange termijn geen goede keuze. Een hoog GDP betekent bijvoorbeeld ook dat meer ontwikkelingshulp kan worden gestuurd in absolute hoeveelheden, om maar wat te noemen.
quote:
Welke dan?
Dat de meeste welvarende landen (hoewel ik erken dat er vrij veel uitzonderingen op die regel zijn) stabieler en betrouwbaarder zijn dan armere landen. Doordat iedereen met eerlijk werk een redelijk salaris kan verdienen is er minder reden voor corruptie.
quote:
Dan geloof je er dus ook niet in. Ikook niet, maar het schijnt dat spiritueel angehauchte mensen gelukkiger en stabieler zijn, Gemiddeld dan, hè?
Maar je moet niet uitgaan van de grootste gemene deler, mensen hebben recht op zelfontplooiing. Als iemand als doel heeft om veel geld te verdienen, moet hij of zij dat kunnen nastreven zonder daarin veel te worden gehinderd.
pi_35704892
Allemachtig wat een slap geouwehoer. Natuurlijk maakt geld op zich niet gelukkig, maar wat je ermee kunt doen is een heel ander verhaal en dat is voor iedereen anders. Het is een middel, geen doel op zich. Ik zie dit blaatverhaal vooral als excuus om mensen die geld willen verdienen tegen te werken en hoge belastingen goed te praten.

Vrijheid om je inkomen naar eigen inzicht uit te geven, dat is pas goed voor het geluk van de mens. Dus omlaag die belastingen!
  zondag 5 maart 2006 @ 17:29:24 #90
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35746685
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 15:22 schreef editor2 het volgende:
Wat een rare TS. Geld is gewoon lekker en makkelijk en je steekt een dikke middelvinger op naar al die paupers
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 11:19 schreef drexciya het volgende:
Allemachtig wat een slap geouwehoer. Natuurlijk maakt geld op zich niet gelukkig, maar wat je ermee kunt doen is een heel ander verhaal en dat is voor iedereen anders. Het is een middel, geen doel op zich. Ik zie dit blaatverhaal vooral als excuus om mensen die geld willen verdienen tegen te werken en hoge belastingen goed te praten.

Vrijheid om je inkomen naar eigen inzicht uit te geven, dat is pas goed voor het geluk van de mens. Dus omlaag die belastingen!
Grappig toch hoe jullie geen van beiden ingaan op het wetenschappelijke onderzoek dat hier aan ten grondlag ligt. Ogen dicht, handen over oren, hard neurien maar!
  zondag 5 maart 2006 @ 17:31:06 #91
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35746743
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 15:44 schreef Speth het volgende:

[..]

Maar hoge belasting beperkt groei van het GDP, en is dus op de lange termijn geen goede keuze. Een hoog GDP betekent bijvoorbeeld ook dat meer ontwikkelingshulp kan worden gestuurd in absolute hoeveelheden, om maar wat te noemen.
[..]
Ontwikkelingshulp is niet bijster effectief.
quote:
Dat de meeste welvarende landen (hoewel ik erken dat er vrij veel uitzonderingen op die regel zijn) stabieler en betrouwbaarder zijn dan armere landen. Doordat iedereen met eerlijk werk een redelijk salaris kan verdienen is er minder reden voor corruptie.
[..]
Dat is toch niet helemaal waar: Saoudi-Arabie, Koeweit, Italie, Turkije, enzovoorts.
quote:
Maar je moet niet uitgaan van de grootste gemene deler, mensen hebben recht op zelfontplooiing. Als iemand als doel heeft om veel geld te verdienen, moet hij of zij dat kunnen nastreven zonder daarin veel te worden gehinderd.
Dat noem ik geen zelfontplooiing.
  zondag 5 maart 2006 @ 17:32:35 #92
119078 McCarthy
communistenjager
pi_35746793
quote:
Op zondag 5 maart 2006 17:29 schreef Floripas het volgende:

[..]

[..]

Grappig toch hoe jullie geen van beiden ingaan op het wetenschappelijke onderzoek dat hier aan ten grondlag ligt. Ogen dicht, handen over oren, hard neurien maar!
omdat dit POL is, is de vraag: wat moet de overheid met dit rapport doen?
  zondag 5 maart 2006 @ 17:33:21 #93
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35746814
quote:
Op zondag 5 maart 2006 17:32 schreef McCarthy het volgende:

[..]

omdat dit POL is, is de vraag: wat moet de overheid met dit rapport doen?
De 38-urige werkweek niet vrijgeven.
  zondag 5 maart 2006 @ 17:37:28 #94
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_35746943
quote:
Jij gebruikt dit onderzoekje als kapstok voor je eigen ideeën en vraagt via een omweg om bevestiging daarvan.

Voor mij is meetbaar geluk ( ) niet van belang. En het miljonairdom is al helemaal niet mijn hoogste ambitie.

Het enige wat ik vraag, in deze context, is de mogelijkheid, rijk te zijn.
Ik wil kunnen dromen. En ik hoef niemand verantwoording af te leggen, waarover.
  zondag 5 maart 2006 @ 17:44:04 #95
119078 McCarthy
communistenjager
pi_35747153
quote:
Op zondag 5 maart 2006 17:33 schreef Floripas het volgende:

[..]

De 38-urige werkweek niet vrijgeven.
iedereen mag toch zelf bepalen hoelang en hoeveel hij werkt?
  zondag 5 maart 2006 @ 18:44:31 #96
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35748709
quote:
Op zondag 5 maart 2006 17:37 schreef Ringo het volgende:

[..]

Jij gebruikt dit onderzoekje als kapstok voor je eigen ideeën en vraagt via een omweg om bevestiging daarvan.
Ja, duh. Da's politiek, hè?
  zondag 5 maart 2006 @ 18:45:16 #97
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35748731
quote:
Op zondag 5 maart 2006 17:44 schreef McCarthy het volgende:

[..]

iedereen mag toch zelf bepalen hoelang en hoeveel hij werkt?
Van mij wel, maar je weet dat als je de 38-urige werkweek vrijgeeft mensen langer gaan moeten werken.
  zondag 5 maart 2006 @ 18:46:00 #98
119078 McCarthy
communistenjager
pi_35748752
quote:
Op zondag 5 maart 2006 18:45 schreef Floripas het volgende:

[..]

Van mij wel, maar je weet dat als je de 38-urige werkweek vrijgeeft mensen langer gaan moeten werken.
onzin
  zondag 5 maart 2006 @ 18:48:01 #99
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35748809
quote:
Op zondag 5 maart 2006 18:46 schreef McCarthy het volgende:

[..]

onzin
Hoezo? Je ziet dat in landen als de VS en Groot-Brittannie mensen aan de onderkant van de markt praktisch gedwongen worden de maximale uren werken. Voor jou ieder ander, zeggen ze dan.
  zondag 5 maart 2006 @ 18:48:58 #100
119078 McCarthy
communistenjager
pi_35748837
quote:
Op zondag 5 maart 2006 18:48 schreef Floripas het volgende:

[..]

Hoezo? Je ziet dat in landen als de VS en Groot-Brittannie mensen aan de onderkant van de markt praktisch gedwongen worden de maximale uren werken. Voor jou ieder ander, zeggen ze dan.
nee dat zie ik niet
kan je het onderbouwen?
  zondag 5 maart 2006 @ 18:52:03 #101
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_35748915
quote:
Op zondag 5 maart 2006 18:44 schreef Floripas het volgende:
Ja, duh. Da's politiek, hè?
Armoedig vak, niet?
  zondag 5 maart 2006 @ 18:53:54 #102
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35748963
quote:
Op zondag 5 maart 2006 18:48 schreef McCarthy het volgende:

[..]

nee dat zie ik niet
kan je het onderbouwen?
Lees "Nickle and Dime" van Barbara Ehrenreich. Daarin wordt beschreven hoe de onderkant van de arbeidsmarkt in elkaar zit in een land als de VS.
  zondag 5 maart 2006 @ 18:57:41 #103
119078 McCarthy
communistenjager
pi_35749074
quote:
Op zondag 5 maart 2006 18:53 schreef Floripas het volgende:

[..]

Lees "Nickle and Dime" van Barbara Ehrenreich. Daarin wordt beschreven hoe de onderkant van de arbeidsmarkt in elkaar zit in een land als de VS.
lees "Het is lekker niet zo" van McCarthy maar eens. Die zegt namelijk dat de arbeidsmarkt van de USA niet zo in elkaar steekt
  zondag 5 maart 2006 @ 18:59:56 #104
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35749145
quote:
Op zondag 5 maart 2006 18:57 schreef McCarthy het volgende:

[..]

lees "Het is lekker niet zo" van McCarthy maar eens. Die zegt namelijk dat de arbeidsmarkt van de USA niet zo in elkaar steekt
Het is een gedegen publicatie van een onderzoeksjournaliste.

Ga maar na: je doet ongeschoold arbeid, dus het is zo efficient mogelijk om je zo lang mogelijk te laten werken. Dan hoef je minder in te werken, te roosteren, te plannen, enzovoorts.
  zondag 5 maart 2006 @ 19:02:47 #105
119078 McCarthy
communistenjager
pi_35749234
uit het is lekker niet zo quote ik: staat er iemand met een pistool achter je die je dwingt?
  zondag 5 maart 2006 @ 19:03:14 #106
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_35749244
quote:
Op zondag 5 maart 2006 18:59 schreef Floripas het volgende:
Ga maar na: je doet ongeschoold arbeid, dus het is zo efficient mogelijk om je zo lang mogelijk te laten werken. Dan hoef je minder in te werken, te roosteren, te plannen, enzovoorts.
Ongeschoolde mensen moet je ook maar beter zo veel mogelijk van de straat houden, anders zaaien ze onrust.
  zondag 5 maart 2006 @ 19:05:36 #107
119078 McCarthy
communistenjager
pi_35749296
  zondag 5 maart 2006 @ 19:09:07 #108
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35749385
quote:
Op zondag 5 maart 2006 19:02 schreef McCarthy het volgende:
uit het is lekker niet zo quote ik: staat er iemand met een pistool achter je die je dwingt?
Dwang gaat niet altijd gepaard met pistolen. Dat je uit je anders huis wordt getrapt met je babies is ook al behoorlijke dwang.
  zondag 5 maart 2006 @ 19:38:42 #109
119078 McCarthy
communistenjager
pi_35750297
quote:
Op zondag 5 maart 2006 19:09 schreef Floripas het volgende:

[..]

Dwang gaat niet altijd gepaard met pistolen. Dat je uit je anders huis wordt getrapt met je babies is ook al behoorlijke dwang.
op blz 51 staat:
moet je geen babies en een te duur huis nemen

en op blz 52
je moet gewoon op zoek gaan naar een baas die je een 38 urige bana aanbiedt
  zondag 5 maart 2006 @ 19:44:54 #110
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35750493
quote:
Op zondag 5 maart 2006 19:38 schreef McCarthy het volgende:

[..]

op blz 51 staat:
moet je geen babies en een te duur huis nemen
Wellicht is ze verlaten door haar man en woont ze al in het goedkoopste huis.
quote:
en op blz 52
je moet gewoon op zoek gaan naar een baas die je een 38 urige bana aanbiedt
Je hebt toch ook altijd keus
pi_35751773
Je kan beter ongelukkig zijn met geld dan zonder geld.
Losers always whine about there best.Winners go home and fuck the prom queen!
  zondag 5 maart 2006 @ 20:42:29 #112
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35752431
quote:
Op zondag 5 maart 2006 20:24 schreef -Jean- het volgende:
Je kan beter ongelukkig zijn met geld dan zonder geld.
Een waarheid als een koe die nergens in de OP wordt ontkend.
Heb je nog iets serieus in te brengen?
  zondag 5 maart 2006 @ 20:50:30 #113
95608 Speth
Rorschach
pi_35752761
quote:
Op zondag 5 maart 2006 17:31 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ontwikkelingshulp is niet bijster effectief.
Afgezien van het feit dat dat los staat van het argument, is dit een generalisatie die niet altijd op gaat. Ontwikkelingshulp kan effectief zijn, mits goed georganiseerd en afgestemd op de situatie ter plaatse.
quote:
[..]

Dat is toch niet helemaal waar: Saoudi-Arabie, Koeweit, Italie, Turkije, enzovoorts.
Er zijn zoals ik zei een aantal uitzonderingen, maar ook die uitzonderingen zijn niet half zo hopeloos als de meeste arme landen.
quote:
[..]

Dat noem ik geen zelfontplooiing.
Maar jij dient niet te dicteren hoe een ander zich wil ontplooien. Sport vind ik ook geen echte zelfontplooiing, religie ook niet, toch zijn veel mensen niet in staat om verder te komen dan die dingen, en ik erken dat ik daar niets mee te maken heb.
  zondag 5 maart 2006 @ 20:57:19 #114
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35753084
quote:
Op zondag 5 maart 2006 20:50 schreef Speth het volgende:
Maar jij dient niet te dicteren hoe een ander zich wil ontplooien. Sport vind ik ook geen echte zelfontplooiing, religie ook niet, toch zijn veel mensen niet in staat om verder te komen dan die dingen, en ik erken dat ik daar niets mee te maken heb.
Je weet dat als je een 60-urige werkweek toegestaan wordt dat er dan veel mensen daadwerkelijk gedwongen gaan worden zo lang te werken. Dat lijkt me allerminst wenselijk of bijdragen aan het geluksgevoel van Nederlanders.
pi_35753254
quote:
Op zondag 5 maart 2006 20:57 schreef Floripas het volgende:
Je weet dat als je een 60-urige werkweek toegestaan wordt dat er dan veel mensen daadwerkelijk gedwongen gaan worden zo lang te werken. Dat lijkt me allerminst wenselijk of bijdragen aan het geluksgevoel van Nederlanders.
Niemand wordt gedwongen.
  zondag 5 maart 2006 @ 21:02:31 #116
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35753317
quote:
Op zondag 5 maart 2006 21:01 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Niemand wordt gedwongen.
Dat is een prachtige theorie, maar niet overeenkomstig de werkelijkheid.
pi_35753941
quote:
Op zondag 5 maart 2006 20:42 schreef Floripas het volgende:

[..]

Een waarheid als een koe die nergens in de OP wordt ontkend.
Heb je nog iets serieus in te brengen?
Ja hoor dat dit een nutteloos topic is waar iedereen met een beetje IQ wel het antwoord op weet.

Puur door geld wordt je niet gelukkig, maar het kan wel gelukkiger maken. Je hebt meer vrijheden.

Een groot huis is leuk, maar alleen is zo alleen.
Losers always whine about there best.Winners go home and fuck the prom queen!
pi_35754073
quote:
Op zondag 5 maart 2006 21:02 schreef Floripas het volgende:
Dat is een prachtige theorie, maar niet overeenkomstig de werkelijkheid.
De werkelijkheid waarin de overheid mij DWINGT om de helft van mijn inkomen in te leveren, mij DWINGT tot het betalen van torenhoge btw en accijnzen, mij DWINGT om mijn veiligheidsgordel om te doen, mij DWINGT om geen drugs te gebruiken, mij DWINGT om mij tot de gemonopoliseerde staatsgezondheidszorg te wenden, mij DWINGT om een torenhoge prijs te betalen als ik in de randstad wil wonen.
Die werkelijkheid bedoel je?
  zondag 5 maart 2006 @ 21:20:02 #119
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35754135
quote:
Op zondag 5 maart 2006 21:15 schreef -Jean- het volgende:

[..]

Ja hoor dat dit een nutteloos topic is waar iedereen met een beetje IQ wel het antwoord op weet.

Puur door geld wordt je niet gelukkig, maar het kan wel gelukkiger maken. Je hebt meer vrijheden.

Een groot huis is leuk, maar alleen is zo alleen.
In de OP staat dat er een minimum is.
  zondag 5 maart 2006 @ 21:22:22 #120
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35754228
quote:
Op zondag 5 maart 2006 21:18 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

De werkelijkheid waarin de overheid mij DWINGT om de helft van mijn inkomen in te leveren, mij DWINGT tot het betalen van torenhoge btw en accijnzen, mij DWINGT om mijn veiligheidsgordel om te doen, mij DWINGT om geen drugs te gebruiken, mij DWINGT om mij tot de gemonopoliseerde staatsgezondheidszorg te wenden, mij DWINGT om een torenhoge prijs te betalen als ik in de randstad wil wonen.
Die werkelijkheid bedoel je?
Of bedoel je de werkelijkheid waarin je baas je DWINGT 60 uur in de week te werken, je DWINGT ook 's avonds en in het weekend te werken, je DWINGT om onder ongezonde omstandigheden te werken, je DWINGT om een deel van je salaris bij hem uit te komen geven, die bedoel ik.

De overheid, daar heb je tenminste nog verkiezingen voor.
pi_35754277
quote:
Op zondag 5 maart 2006 21:22 schreef Floripas het volgende:
Of bedoel je de werkelijkheid waarin je baas je DWINGT 60 uur in de week te werken, je DWINGT ook 's avonds en in het weekend te werken, je DWINGT om onder ongezonde omstandigheden te werken, je DWINGT om een deel van je salaris bij hem uit te komen geven, die bedoel ik.
Die werkelijkheid bestaat dus niet, alleen in jouw angstvisoenen. De werkelijkheid die ik beschreef bestaat wel degelijk, hier en nu.
  zondag 5 maart 2006 @ 21:24:09 #122
119078 McCarthy
communistenjager
pi_35754287
quote:
Op zondag 5 maart 2006 21:22 schreef Floripas het volgende:

[..]

Of bedoel je de werkelijkheid waarin je baas je DWINGT 60 uur in de week te werken, je DWINGT ook 's avonds en in het weekend te werken, je DWINGT om onder ongezonde omstandigheden te werken,
bij je baas kan je weg gaan. Bij de overheid in principe niet.
quote:
je DWINGT om een deel van je salaris bij hem uit te komen geven, die bedoel ik.
  zondag 5 maart 2006 @ 21:26:43 #123
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35754354
quote:
Op zondag 5 maart 2006 21:23 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Die werkelijkheid bestaat dus niet, alleen in jouw angstvisoenen. De werkelijkheid die ik beschreef bestaat wel degelijk, hier en nu.
Nogmaals: lees "Nickle and Dime" van Barbara Ehrenreich. De schellen zullen je van de ogen vallen.
  zondag 5 maart 2006 @ 21:26:48 #124
95608 Speth
Rorschach
pi_35754360
quote:
Op zondag 5 maart 2006 20:57 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ik had het niet over een 60 urige werkweek, maar over het principe dat ieder zijn eigen invulling aan zijn leven mag geven. Als die invulling "veel geld verdienen" is, moet dat kunnen. Of een 60 urige werkweek moet worden ingevoerd is een praktisch verhaal waarvan ik niet alle kanten ken en waarover ik m'n mond niet voorbij ga praten zoals sommigen...
  zondag 5 maart 2006 @ 21:27:29 #125
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35754384
quote:
Op zondag 5 maart 2006 21:24 schreef McCarthy het volgende:

[..]

bij je baas kan je weg gaan. Bij de overheid in principe niet.
[..]
Aan de onderkant van de markt heb je vaak geen keuze: alle bedrijven zijn zo.
quote:
Bata-dorp. Google maar.
  zondag 5 maart 2006 @ 21:28:19 #126
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35754409
quote:
Op zondag 5 maart 2006 21:26 schreef Speth het volgende:

[..]

Ik had het niet over een 60 urige werkweek, maar over het principe dat ieder zijn eigen invulling aan zijn leven mag geven. Als die invulling "veel geld verdienen" is, moet dat kunnen. Of een 60 urige werkweek moet worden ingevoerd is een praktisch verhaal waarvan ik niet alle kanten ken en waarover ik m'n mond niet voorbij ga praten zoals sommigen...
Overuren zijn toegestaan in Nederland - maar niet standaard in een arbeidscontract. Dat is dan toch goed zo?
  zondag 5 maart 2006 @ 21:38:45 #127
95608 Speth
Rorschach
pi_35754827
quote:
Op zondag 5 maart 2006 21:28 schreef Floripas het volgende:

[..]

Overuren zijn toegestaan in Nederland - maar niet standaard in een arbeidscontract. Dat is dan toch goed zo?
Dat zou kunnen... Praktische, binnenlandse aangelegenheden vind ik weinig interessant. Op het eerste gezicht lijkt het mij een liberaler beleid als werkgever en werknemer zelf bepalen wanneer en hoeveel er overgewerkt wordt, in plaats van dat de overheid daar een minimumquota aan stelt, maar ik heb me nooit in dit verhaal verdiept dus ik weet niet welke voor of nadelen er aan een 60 urige werkweek zitten.

Het ging mij om de vraag of geld gelukkig maakt, persoonlijk al dan niet collectief.
  zondag 5 maart 2006 @ 21:49:32 #128
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35755264
quote:
Op zondag 5 maart 2006 21:38 schreef Speth het volgende:
Het ging mij om de vraag of geld gelukkig maakt, persoonlijk al dan niet collectief.
Het wetenschappelijke antwoord is: vanaf zekere hoogte, maar er zijn zeker vijf dingen van groter belang, waaronder veel vrije tijd en een goed huwelijk - en laat die dingen nu van werktijden afhankelijk zijn.
pi_35755403
quote:
Op zondag 5 maart 2006 21:49 schreef Floripas het volgende:
Het wetenschappelijke antwoord is: vanaf zekere hoogte, maar er zijn zeker vijf dingen van groter belang, waaronder veel vrije tijd en een goed huwelijk - en laat die dingen nu van werktijden afhankelijk zijn.
Klopt! de meeste huwelijken zouden zéér gebaat zijn bij een 60-urige werkweek
  zondag 5 maart 2006 @ 21:57:57 #130
95608 Speth
Rorschach
pi_35755632
quote:
Op zondag 5 maart 2006 21:49 schreef Floripas het volgende:

[..]

Er is, zoals jij ook ongetwijfeld weet, geen absoluut wetenschappelijk antwoord. En als er al een brede concensus zou bestaan over een bepaalde theorie, is dat naar alle waarschijnlijkheid een generalisatie.

En nogmaals, hoe je wetenschappelijke theorie vertaalt in werkend beleid is een heel andere kwestie. Ik geef in het algemeen de voorkeur aan een liberale approach, aangezien ik niet geloof in een absolute hierarchie van behoeften voor ieder mens, zoals in de pyramide van maslov, die sowieso voor mijzelf al niet opgaat. Laat dus ruimte in de wet om mensen een invulling te laten geven aan hun tijd; wil je veel geld verdienen, werk dan veel. Wil je meer vrije tijd, werk dan minder, daarin moet vrijheid bestaan.

[ Bericht 14% gewijzigd door Speth op 05-03-2006 22:04:35 ]
  zondag 5 maart 2006 @ 22:02:23 #131
45457 NightH4wk
Semper Fi!
pi_35755841
Geef het dan maar aan mij, als niemand er gelukkig van wordt.
  maandag 6 maart 2006 @ 08:28:56 #132
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35764649
quote:
Op zondag 5 maart 2006 21:57 schreef Speth het volgende:

[..]

Er is, zoals jij ook ongetwijfeld weet, geen absoluut wetenschappelijk antwoord. En als er al een brede concensus zou bestaan over een bepaalde theorie, is dat naar alle waarschijnlijkheid een generalisatie.

En nogmaals, hoe je wetenschappelijke theorie vertaalt in werkend beleid is een heel andere kwestie. Ik geef in het algemeen de voorkeur aan een liberale approach, aangezien ik niet geloof in een absolute hierarchie van behoeften voor ieder mens, zoals in de pyramide van maslov, die sowieso voor mijzelf al niet opgaat. Laat dus ruimte in de wet om mensen een invulling te laten geven aan hun tijd; wil je veel geld verdienen, werk dan veel. Wil je meer vrije tijd, werk dan minder, daarin moet vrijheid bestaan.
Dat Maslovding stamt uit de jaren '40. Als je iets aan te merken hebt op de methode van het onderzoek, ga je gang.
pi_35765451
quote:
Op maandag 6 maart 2006 08:28 schreef Floripas het volgende:
Dat Maslovding stamt uit de jaren '40. Als je iets aan te merken hebt op de methode van het onderzoek, ga je gang.
Hij heeft geen kritiek op de methode van onderzoek, wel op de conclusies die sommige politici eruit menen te kunnen trekken.
  maandag 6 maart 2006 @ 09:35:36 #134
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35765491
quote:
Op maandag 6 maart 2006 09:33 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Hij heeft geen kritiek op de methode van onderzoek, wel op de conclusies die sommige politici eruit menen te kunnen trekken.
Zoals ik, ja.
Waarom heb je daar kritiek op? Welke andere conclusies zou je eruit willen trekken?

Ik moet nog steeds giechelen om je parabella-grap.
pi_35765644
quote:
Op maandag 6 maart 2006 09:35 schreef Floripas het volgende:
Zoals ik, ja.
Waarom heb je daar kritiek op? Welke andere conclusies zou je eruit willen trekken?
Volgens mij was Maslov helemaal niet met politiek bezig. Ik snap dus sowieso niet dat je politieke conclusies uit zijn werk zou kunnen trekken. Behalve dan de conclusie dat ieder mens zoveel mogelijk vrij gelaten zou moeten worden om zijn behoeftes te bevredigen.
quote:
Ik moet nog steeds giechelen om je parabella-grap.
Hoort 'humor' eigenlijk niet thuis in de onderste piramide-laag?
  maandag 6 maart 2006 @ 09:56:52 #136
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35765878
quote:
Op maandag 6 maart 2006 09:44 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Volgens mij was Maslov helemaal niet met politiek bezig. Ik snap dus sowieso niet dat je politieke conclusies uit zijn werk zou kunnen trekken. Behalve dan de conclusie dat ieder mens zoveel mogelijk vrij gelaten zou moeten worden om zijn behoeftes te bevredigen.
[..]
Dan trek je er dus toch een conclusie uit.
quote:
Hoort 'humor' eigenlijk niet thuis in de onderste piramide-laag?
Nee, bij "liefde".
pi_35773762
quote:
Seductive stuff, especially when read in August in a Tuscan villa or on a Mediterranean beach. Yet even if Lord Layard's theory is right, his figure for the optimal tax rate looks like little more than convenient guesswork. A lower number might be just as good. And Europe's high taxes still have negative effects. They put some people off working altogether, and discourage employers from offering extra jobs. As Lord Layard himself says, unemployment visits terrible unhappiness on those it afflicts. Yet this is not to deny his main point: the pursuit of material comforts does not always lead to happiness.
Je trekt dus zelf voorbarige conclusies m.b.t. de 38-urige werkweek. In dit onderzoek wordt niet gesteld dat de situatie nu goed is. Minder werken zorgt voor een verslechtering van de concurrentiepositie, wat weer zorgt voor meer werkeloosheid en onzekerheid van het behouden van een baan. Dit weegt weer meer op dan een paar uurtjes vrije tijd.
  maandag 6 maart 2006 @ 14:29:49 #138
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35773858
quote:
Op maandag 6 maart 2006 14:26 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Je trekt dus zelf voorbarige conclusies m.b.t. de 38-urige werkweek. In dit onderzoek wordt niet gesteld dat de situatie nu goed is. Minder werken zorgt voor een verslechtering van de concurrentiepositie, wat weer zorgt voor meer werkeloosheid en onzekerheid van het behouden van een baan. Dit weegt weer meer op dan een paar uurtjes vrije tijd.
Heb jij het idee dat de werkloosheid in landen waar meer dan 38 uur wordt gewerkt significant lager is dan?
Dan houden we jouw verhaal op een gezellig borreltafeltheorie'tje.
pi_35775742
quote:
Op maandag 6 maart 2006 14:29 schreef Floripas het volgende:

[..]

Heb jij het idee dat de werkloosheid in landen waar meer dan 38 uur wordt gewerkt significant lager is dan?
Ik heb het over de concurrentiepositie van Nederland. Ik zeg niet dat mensen langer moeten werken, máár je redenering om a.d.h.v. dit artikel te concluderen dat er beter geen 38-urige werkweek moet worden ingevoerd is fout. Daarom quote ik het artikel uit the Economist, die dus wel zegt dat hapiness en welvaart niet rechtevenredig groeien, maar dat er veel meer variabelen belangrijk zijn en je daarom niet simpele conclusies moet gaan trekken.

Iets wat jij helaas wel doet.
quote:
Dan houden we jouw verhaal op een gezellig borreltafeltheorie'tje.
Insgelijks.
  maandag 6 maart 2006 @ 15:46:54 #140
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35776424
quote:
Op maandag 6 maart 2006 15:27 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Ik heb het over de concurrentiepositie van Nederland. Ik zeg niet dat mensen langer moeten werken, máár je redenering om a.d.h.v. dit artikel te concluderen dat er beter geen 38-urige werkweek moet worden ingevoerd is fout. Daarom quote ik het artikel uit the Economist, die dus wel zegt dat hapiness en welvaart niet rechtevenredig groeien, maar dat er veel meer variabelen belangrijk zijn en je daarom niet simpele conclusies moet gaan trekken.
Wat de economist ervan maakt, moet het zelf weten.

Wij doen het juist ook goed, omdat we korter werken: onze arbeidsproductiviteit behoort tot de hoogste in de wereld.
pi_35778779
quote:
Op maandag 6 maart 2006 15:46 schreef Floripas het volgende:

[..]

Wat de economist ervan maakt, moet het zelf weten.
Dit is pas borrelpraat.
quote:
Wij doen het juist ook goed, omdat we korter werken: onze arbeidsproductiviteit behoort tot de hoogste in de wereld.
Dat ontken ik ook niet. Alhoewel de arbeidsproductiviteit de laatste jaren hapert, behoren we nog wel tot de hoogste in de wereld.

Het probleem is dat je a.d.h.v. dit artikel geen conclusies kan gaan trekken over een langere of kortere werkweek. Dus doe dat dan ook niet.
  maandag 6 maart 2006 @ 17:02:01 #142
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35779052
quote:
Op maandag 6 maart 2006 16:53 schreef WeirdMicky het volgende:
Het probleem is dat je a.d.h.v. dit artikel geen conclusies kan gaan trekken over een langere of kortere werkweek. Dus doe dat dan ook niet.
En waarom niet? Dat is toch volstrekt legitiem?
De Elsevier doet het ook.
  maandag 6 maart 2006 @ 17:14:43 #143
95608 Speth
Rorschach
pi_35779495
quote:
Op maandag 6 maart 2006 17:02 schreef Floripas het volgende:

[..]

En waarom niet? Dat is toch volstrekt legitiem?
De Elsevier doet het ook.
De Elsevier is een gekleurd blad dat aan wishful thinking doet, evenals jij als je graag een bepaalde conclusie getrokken ziet. Met wetenschap heeft dat niets te maken.
  maandag 6 maart 2006 @ 17:20:13 #144
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35779662
quote:
Op maandag 6 maart 2006 17:14 schreef Speth het volgende:

[..]

De Elsevier is een gekleurd blad dat aan wishful thinking doet, evenals jij als je graag een bepaalde conclusie getrokken ziet. Met wetenschap heeft dat niets te maken.
Nee, maar alles met politiek.
Waarom zou je uit een onderzoek als deze mijn conclusie niet mogen trekken?
pi_35781329
quote:

[..]

[..]

Welk wetenschappelijk onderzoek? Ik zet daar sowieso nogal wat vraagtekens bij als het om gedragswetenschappen of economie gaat.

Ik vraag me af hoe je dit kunt onderzoeken, laat staan er een bepaalde conclusie uit op maken. In de medische hoek wordt met blind en dubbel-blind onderzoek gewerkt, de beta-kant gaat uit van metingen; dat is hard te maken. Dit soort veredelde opiniepeilingen zijn niet van hetzelfde niveau als de eerdergenoemde disciplines.

Dit soort spielerij is meer een kwestie van open deuren intrappen en dingen "onderzoeken" die iedereen al lang weet. Als je dit al doet dan moet je met een serieuze onderbouwing komen; waarom worden mensen ergens gelukkig van? Ook had ik graag een uitgebreidere reeks van invloeden willen zien en dat ook nog eens gecorrigeerd voor externe factoren, zoals klimaat..
pi_35781618
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 12:23 schreef Heerlijkheid het volgende:
Leuk zulke onderzoeken. Alleen de conclusies die mensen er aan verbinden vind ik vaak wat twijfelachtig.
Dat is mijn grote bezwaar tegen politici of anderen die gedragswetenschappen als basis willen aandragen voor allerlei beleid. De interpretatie van deze disciplines is niet eenduidig en zeker niet in goede handen bij dat soort personen.

Verder mis ik allerlei aanvullende details en aandachtspunten. Jij noemt terecht de positieve kanten van werken bijvoorbeeld.
pi_35846545
quote:
Op maandag 6 maart 2006 17:20 schreef Floripas het volgende:

[..]

Nee, maar alles met politiek.
Waarom zou je uit een onderzoek als deze mijn conclusie niet mogen trekken?
In het onderzoek staat niet dat de situatie verbetert als we in Nederland de werkweek verlagen. Er is nergens vastgesteld hoeveel uren men zoú moeten werken. We staan nu al in de top, is het dan realistisch nog minder te werken? En zo ja, hoe beargumenteer je dat a.d.h.v. dit artikel? Alleen met: 'mensen worden er blijer van'?
pi_36612143
Ah, leuk topic. Eens even in de gaten houden.

Voor nu, het streven naar meer geld en materie gaat de mens niet gelukkiger maken.
  maandag 3 april 2006 @ 16:53:45 #149
130955 Floripas
Blast from the past
pi_36612298
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 15:18 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

In het onderzoek staat niet dat de situatie verbetert als we in Nederland de werkweek verlagen. Er is nergens vastgesteld hoeveel uren men zoú moeten werken. We staan nu al in de top, is het dan realistisch nog minder te werken? En zo ja, hoe beargumenteer je dat a.d.h.v. dit artikel? Alleen met: 'mensen worden er blijer van'?
Nee, minder werken hoeft niet zozeer, maar méér werken zou niet wenselijk zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')