abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 2 maart 2006 @ 18:37:26 #76
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35650928
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 18:30 schreef Ringo het volgende:
Gelul, geld maakt gelukkig. Het is goed om rijk te zijn. En met rijk bedoel ik: héél rijk. Zó rijk dat je niet meer hoeft te werken. Die status levert namelijk een bulk aan vrije tijd op, hetgeen (volgens geciteerd artikel) wél wezenlijk bijdraagt aan de geluksbeleving.

QED
Quod esset demonstrandum...

Het hebben van werk maakt óók gelukkig, veel gelukkiger nog.
Kláár.
  donderdag 2 maart 2006 @ 18:48:25 #77
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_35651394
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 18:37 schreef Floripas het volgende:
Quod esset demonstrandum...

Kláár.
Je ontwijkt mijn sluitende argumentatie.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  donderdag 2 maart 2006 @ 18:58:04 #78
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_35651711
quote:
Kláár.
Als je om werk verlegen zit, en je krijgt werk, maakt dat je idd blij.
Zit je in de slappe was, dan boeit die kwestie niet.

Je moet iets te dóen hebben, iets om handen. Wezenlijk verschil.
pi_35661086
quote:
Kláár.
Waarom zit je hier dan zo vaak maatregelen te verdedigen die juist werk vernietigen? (minimumloon, uitkeringen, hoge belastingen etc.)
  vrijdag 3 maart 2006 @ 02:59:34 #80
95608 Speth
Rorschach
pi_35666972
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 21:50 schreef Floripas het volgende:
Bron: Elsevier deze week, pagina 52-53. ("Economische XTC")

Vaak wordt het BBP en de economische groei, die een (gemiddelde) welvaarsstijging veroorzaakt, gezien als het ultieme doel voor politiek en maatschappij. Maar maakt geld wel gelukkig?

Echte armoede (onder 15.000 euro per jaar) maakt aantoonbaar ongelukkig. Maar al dat daarboven zit wordt slechts tijdelijk gelukkig van welvaartsstijging. De nieuwe auto went; bovendien heeft de buurman er binnen een half jaar ook één.

De Britse econoom Richard Layard heeft hier een index voor opgesteld. Echtscheiding, gezondheidsklachten en ontslag worden als drie tot viereneenhalf maal zo erg ervaren dan een inkomensdaling van een derde (en dat is fors).

Een inkomensstijging van 50% (!!!) levert minder geluk op dan een betrouwbare overheid, geloof in God en vertrouwen in je medemens.

Wat wel wezenlijk bijdraagt aan de geluksbeleving: vrije tijd. Nederlanders, de "kampioenen vrije tijd", zijn dan alleen iets ongelukkiger dan Mexicanen en IJslanders, ze behoren dus tot de gelukkigsten op de aardbol. Als het BBP wordt gecorrigeerd met vrije tijd, dan doen we het een stuk beter dan de VS, en absurd veel beter dan Spanje.
Beetje korte termijn denken... Een stijging in het GDP levert wellicht niet direct meer welbehagen op, maar een land met een hoger GDP kan wel meer investeren in bijv. zorg en onderwijs, bovendien valt er iets te zeggen voor een verband tussen welvaart en een democratische (betrouwbare) overheid. Dat soort effecten zijn alleen wellicht niet meteen zichtbaar, en niet bij iedere kleine verandering.

Ook zal het van persoon tot persoon verschillen waar hij of zij gelukkig van wordt... Ik zou bijvoorbeeld nooit in een god kunnen en willen geloven, dan zou ik alleen tegen mezelf liegen omdat ik weet dat de wetenschap toch wel gelijk heeft. Ik zou (en heb) er slechts een aantal filosofische gedachten op kunnen nahouden, maar that's it. Ook de overheid interesseert me weinig, ik heb liever de onafhankelijkheid van wat geld.

Overigens heb ik ook geen behoefte aan een belachelijk groot besteedbaar inkomen, maar niet ieder mens wordt gelukkig in absolute soberheid.
quote:
Ah, heb je dat jaren 40 ding ook weer... Het gaat niet voor iedereen op, seks heeft niet ieder mens evenveel behoefte aan, en voor sommigen is status erg belangrijk. Bovendien staan diverse trappen van de pyramide met elkaar in verband, sociale contacten kunnen leiden tot status en vice versa, waardoor de rationele prioriteit wellicht eerder naar status uit zou moeten gaan, afhankelijk van het levensdoel van de persoon (de zelfactualisatie).

[ Bericht 12% gewijzigd door Speth op 03-03-2006 03:07:32 ]
  vrijdag 3 maart 2006 @ 10:45:10 #81
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35671036
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 23:05 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Waarom zit je hier dan zo vaak maatregelen te verdedigen die juist werk vernietigen? (minimumloon, uitkeringen, hoge belastingen etc.)
Omdat ik op geen enkele manier bewezen acht dat deze maatregelen werk vernietigen.
  vrijdag 3 maart 2006 @ 10:46:11 #82
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35671060
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 18:58 schreef Ringo het volgende:

[..]

Als je om werk verlegen zit, en je krijgt werk, maakt dat je idd blij.
Zit je in de slappe was, dan boeit die kwestie niet.

Je moet iets te dóen hebben, iets om handen. Wezenlijk verschil.
Dóh. Omdat we niet kunnen leven van leisure time alleen.
  vrijdag 3 maart 2006 @ 10:50:36 #83
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35671162
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 02:59 schreef Speth het volgende:

[..]

Beetje korte termijn denken... Een stijging in het GDP levert wellicht niet direct meer welbehagen op, maar een land met een hoger GDP kan wel meer investeren in bijv. zorg en onderwijs,
Natuurlijk, maar dat kun je met belasting- en budgettaire keuzes ook realiseren. Er is altijd sprake van een minimum.
quote:
bovendien valt er iets te zeggen voor een verband tussen welvaart en een democratische (betrouwbare) overheid.
Welke dan?
quote:
Ook zal het van persoon tot persoon verschillen waar hij of zij gelukkig van wordt... Ik zou bijvoorbeeld nooit in een god kunnen en willen geloven, dan zou ik alleen tegen mezelf liegen omdat ik weet dat de wetenschap toch wel gelijk heeft.
Dan geloof je er dus ook niet in. Ikook niet, maar het schijnt dat spiritueel angehauchte mensen gelukkiger en stabieler zijn, Gemiddeld dan, hè?
quote:
Ik zou (en heb) er slechts een aantal filosofische gedachten op kunnen nahouden, maar that's it. Ook de overheid interesseert me weinig, ik heb liever de onafhankelijkheid van wat geld.
Zodra een onbetrouwbare staat het op jou heeft gemunt, kan het je wel wat schelen, denk ik.
quote:
Overigens heb ik ook geen behoefte aan een belachelijk groot besteedbaar inkomen, maar niet ieder mens wordt gelukkig in absolute soberheid.
Ik heb het ook niet over absolute soberheid.
pi_35671372
Hoe moet ik die piramide lezen?
  vrijdag 3 maart 2006 @ 11:00:52 #85
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35671403
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 10:59 schreef MrBean het volgende:
Hoe moet ik die piramide lezen?
Het idee is dat je 'm stapelt als pagodes. Dus als je de basis vol hebt, dan stroom je door naar de volgende laag.
  vrijdag 3 maart 2006 @ 12:27:23 #86
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_35673939
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 11:00 schreef Floripas het volgende:
Het idee is dat je 'm stapelt als pagodes. Dus als je de basis vol hebt, dan stroom je door naar de volgende laag.
Gewoon van beneden naar boven dus.
pi_35680429
Wat een rare TS. Geld is gewoon lekker en makkelijk en je steekt een dikke middelvinger op naar al die paupers
31 december 2006: Inactive FOK!account
  vrijdag 3 maart 2006 @ 15:44:58 #88
95608 Speth
Rorschach
pi_35681310
quote:
Natuurlijk, maar dat kun je met belasting- en budgettaire keuzes ook realiseren. Er is altijd sprake van een minimum.
Maar hoge belasting beperkt groei van het GDP, en is dus op de lange termijn geen goede keuze. Een hoog GDP betekent bijvoorbeeld ook dat meer ontwikkelingshulp kan worden gestuurd in absolute hoeveelheden, om maar wat te noemen.
quote:
Welke dan?
Dat de meeste welvarende landen (hoewel ik erken dat er vrij veel uitzonderingen op die regel zijn) stabieler en betrouwbaarder zijn dan armere landen. Doordat iedereen met eerlijk werk een redelijk salaris kan verdienen is er minder reden voor corruptie.
quote:
Dan geloof je er dus ook niet in. Ikook niet, maar het schijnt dat spiritueel angehauchte mensen gelukkiger en stabieler zijn, Gemiddeld dan, hè?
Maar je moet niet uitgaan van de grootste gemene deler, mensen hebben recht op zelfontplooiing. Als iemand als doel heeft om veel geld te verdienen, moet hij of zij dat kunnen nastreven zonder daarin veel te worden gehinderd.
pi_35704892
Allemachtig wat een slap geouwehoer. Natuurlijk maakt geld op zich niet gelukkig, maar wat je ermee kunt doen is een heel ander verhaal en dat is voor iedereen anders. Het is een middel, geen doel op zich. Ik zie dit blaatverhaal vooral als excuus om mensen die geld willen verdienen tegen te werken en hoge belastingen goed te praten.

Vrijheid om je inkomen naar eigen inzicht uit te geven, dat is pas goed voor het geluk van de mens. Dus omlaag die belastingen!
  zondag 5 maart 2006 @ 17:29:24 #90
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35746685
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 15:22 schreef editor2 het volgende:
Wat een rare TS. Geld is gewoon lekker en makkelijk en je steekt een dikke middelvinger op naar al die paupers
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 11:19 schreef drexciya het volgende:
Allemachtig wat een slap geouwehoer. Natuurlijk maakt geld op zich niet gelukkig, maar wat je ermee kunt doen is een heel ander verhaal en dat is voor iedereen anders. Het is een middel, geen doel op zich. Ik zie dit blaatverhaal vooral als excuus om mensen die geld willen verdienen tegen te werken en hoge belastingen goed te praten.

Vrijheid om je inkomen naar eigen inzicht uit te geven, dat is pas goed voor het geluk van de mens. Dus omlaag die belastingen!
Grappig toch hoe jullie geen van beiden ingaan op het wetenschappelijke onderzoek dat hier aan ten grondlag ligt. Ogen dicht, handen over oren, hard neurien maar!
  zondag 5 maart 2006 @ 17:31:06 #91
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35746743
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 15:44 schreef Speth het volgende:

[..]

Maar hoge belasting beperkt groei van het GDP, en is dus op de lange termijn geen goede keuze. Een hoog GDP betekent bijvoorbeeld ook dat meer ontwikkelingshulp kan worden gestuurd in absolute hoeveelheden, om maar wat te noemen.
[..]
Ontwikkelingshulp is niet bijster effectief.
quote:
Dat de meeste welvarende landen (hoewel ik erken dat er vrij veel uitzonderingen op die regel zijn) stabieler en betrouwbaarder zijn dan armere landen. Doordat iedereen met eerlijk werk een redelijk salaris kan verdienen is er minder reden voor corruptie.
[..]
Dat is toch niet helemaal waar: Saoudi-Arabie, Koeweit, Italie, Turkije, enzovoorts.
quote:
Maar je moet niet uitgaan van de grootste gemene deler, mensen hebben recht op zelfontplooiing. Als iemand als doel heeft om veel geld te verdienen, moet hij of zij dat kunnen nastreven zonder daarin veel te worden gehinderd.
Dat noem ik geen zelfontplooiing.
  zondag 5 maart 2006 @ 17:32:35 #92
119078 McCarthy
communistenjager
pi_35746793
quote:
Op zondag 5 maart 2006 17:29 schreef Floripas het volgende:

[..]

[..]

Grappig toch hoe jullie geen van beiden ingaan op het wetenschappelijke onderzoek dat hier aan ten grondlag ligt. Ogen dicht, handen over oren, hard neurien maar!
omdat dit POL is, is de vraag: wat moet de overheid met dit rapport doen?
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  zondag 5 maart 2006 @ 17:33:21 #93
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35746814
quote:
Op zondag 5 maart 2006 17:32 schreef McCarthy het volgende:

[..]

omdat dit POL is, is de vraag: wat moet de overheid met dit rapport doen?
De 38-urige werkweek niet vrijgeven.
  zondag 5 maart 2006 @ 17:37:28 #94
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_35746943
quote:
Op zondag 5 maart 2006 17:29 schreef Floripas het volgende:
Jij gebruikt dit onderzoekje als kapstok voor je eigen ideeën en vraagt via een omweg om bevestiging daarvan.

Voor mij is meetbaar geluk ( ) niet van belang. En het miljonairdom is al helemaal niet mijn hoogste ambitie.

Het enige wat ik vraag, in deze context, is de mogelijkheid, rijk te zijn.
Ik wil kunnen dromen. En ik hoef niemand verantwoording af te leggen, waarover.
  zondag 5 maart 2006 @ 17:44:04 #95
119078 McCarthy
communistenjager
pi_35747153
quote:
Op zondag 5 maart 2006 17:33 schreef Floripas het volgende:

[..]

De 38-urige werkweek niet vrijgeven.
iedereen mag toch zelf bepalen hoelang en hoeveel hij werkt?
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  zondag 5 maart 2006 @ 18:44:31 #96
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35748709
quote:
Op zondag 5 maart 2006 17:37 schreef Ringo het volgende:

[..]

Jij gebruikt dit onderzoekje als kapstok voor je eigen ideeën en vraagt via een omweg om bevestiging daarvan.
Ja, duh. Da's politiek, hè?
  zondag 5 maart 2006 @ 18:45:16 #97
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35748731
quote:
Op zondag 5 maart 2006 17:44 schreef McCarthy het volgende:

[..]

iedereen mag toch zelf bepalen hoelang en hoeveel hij werkt?
Van mij wel, maar je weet dat als je de 38-urige werkweek vrijgeeft mensen langer gaan moeten werken.
  zondag 5 maart 2006 @ 18:46:00 #98
119078 McCarthy
communistenjager
pi_35748752
quote:
Op zondag 5 maart 2006 18:45 schreef Floripas het volgende:

[..]

Van mij wel, maar je weet dat als je de 38-urige werkweek vrijgeeft mensen langer gaan moeten werken.
onzin
  zondag 5 maart 2006 @ 18:48:01 #99
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35748809
quote:
Op zondag 5 maart 2006 18:46 schreef McCarthy het volgende:

[..]

onzin
Hoezo? Je ziet dat in landen als de VS en Groot-Brittannie mensen aan de onderkant van de markt praktisch gedwongen worden de maximale uren werken. Voor jou ieder ander, zeggen ze dan.
  zondag 5 maart 2006 @ 18:48:58 #100
119078 McCarthy
communistenjager
pi_35748837
quote:
Op zondag 5 maart 2006 18:48 schreef Floripas het volgende:

[..]

Hoezo? Je ziet dat in landen als de VS en Groot-Brittannie mensen aan de onderkant van de markt praktisch gedwongen worden de maximale uren werken. Voor jou ieder ander, zeggen ze dan.
nee dat zie ik niet
kan je het onderbouwen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')