quote:Op dinsdag 28 februari 2006 21:55 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Tijd voor zingeving!
Even de knuppel in het seculiere hoenderhok gooien!![]()
Zit wat in. Ik vind dat je het klimaat ook mee kan nemen. Spanje krijgt dan hiervoor wel bonuspunten.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 21:50 schreef Floripas het volgende:
Bron: Elsevier deze week, pagina 52-53. ("Economische XTC")
Vaak wordt het BBP en de economische groei, die een (gemiddelde) welvaarsstijging veroorzaakt, gezien als het ultieme doel voor politiek en maatschappij. Maar maakt geld wel gelukkig?
Echte armoede (onder 15.000 euro per jaar) maakt aantoonbaar ongelukkig. Maar al dat daarboven zit wordt slechts tijdelijk gelukkig van welvaartsstijging. De nieuwe auto went; bovendien heeft de buurman er binnen een half jaar ook één.
De Britse econoom Richard Layard heeft hier een index voor opgesteld. Echtscheiding, gezondheidsklachten en ontslag worden als drie tot viereneenhalf maal zo erg ervaren dan een inkomensdaling van een derde (en dat is fors).
Een inkomensstijging van 50% (!!!) levert minder geluk op dan een betrouwbare overheid, geloof in God en vertrouwen in je medemens.
Wat wel wezenlijk bijdraagt aan de geluksbeleving: vrije tijd. Nederlanders, de "kampioenen vrije tijd", zijn dan alleen iets ongelukkiger dan Mexicanen en IJslanders, ze behoren dus tot de gelukkigsten op de aardbol. Als het BBP wordt gecorrigeerd met vrije tijd, dan doen we het een stuk beter dan de VS, en absurd veel beter dan Spanje.
Och een betrouwbare overheid met zo'n inkomensstijging verhuis je gewoonquote:Op dinsdag 28 februari 2006 21:50 schreef Floripas het volgende:
Een inkomensstijging van 50% (!!!) levert minder geluk op dan een betrouwbare overheid, geloof in God en vertrouwen in je medemens.
...om de inkomensstijging teniet te doen omdat je elders werk moet zoeken.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 22:11 schreef PsychoDude_666 het volgende:
[..]
Och een betrouwbare overheid met zo'n inkomensstijging verhuis je gewoon![]()
Exact.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 22:15 schreef Pundit_wannabe het volgende:
De uitdrukking (die dus voortdurend verkeerd aangehaald wordt) is dan ook "Geld ALLEEN maakt niet gelukkig".
En DAT is de waarheid als een koe.
Een hoger inkomen blijkbaar ook.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 22:17 schreef heiden6 het volgende:
Verder wil ik nog even opmerken dat alleen zon heel gauw gaat vervelen hoor.
Ik geloof niet in God, maakt dit mij nu ongelukkiger?quote:Op dinsdag 28 februari 2006 21:50 schreef Floripas het volgende:
Je hebt gelijk hoorquote:Op dinsdag 28 februari 2006 22:17 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Exact.
Verder wil ik nog even opmerken dat alleen zon heel gauw gaat vervelen hoor.
Blijkbaar.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 22:21 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ik geloof niet in God, maakt dit mij nu ongelukkiger?
Ongetwijfeld, dat zal er ook aan liggen hoeveel waarde je eraan hecht, en hoe tevreden je ermee bent, alsmede je verdere situatie en je kijk op het leven. In ieder geval is meer geld beter dan minder.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 22:21 schreef Floripas het volgende:
[..]
Een hoger inkomen blijkbaar ook.
Je moet niet vergeten dat het niet gaat om oorzakelijke verbanden maar om gegeneraliseerde samenhang.quote:
Volgens dit artikel maakt het dus boven de 15.000 eigenlijk niet bijster veel uit. Tijdelijk geluk of ongerief, that's it.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 22:25 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ongetwijfeld, dat zal er ook aan liggen hoeveel waarde je eraan hecht, en hoe tevreden je ermee bent, alsmede je verdere situatie en je kijk op het leven. In ieder geval is meer geld beter dan minder.
En ik maar denken dat jij die in pacht had.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 23:17 schreef Floripas het volgende:
Wat een wijsheden...
Ik citeer hier gewoon de Elsevier, vriend.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 23:19 schreef heiden6 het volgende:
[..]
En ik maar denken dat jij die in pacht had.
touchéquote:Op dinsdag 28 februari 2006 22:12 schreef Floripas het volgende:
[..]
...om de inkomensstijging teniet te doen omdat je elders werk moet zoeken.
En je je kerk kwijtraakt
En je vrouw bij je weg wil omdat ze heimwee heeft.![]()
Schattepopje, het is niet de overheid, maar het zijn economen die het voor jou bepalen.quote:Op woensdag 1 maart 2006 07:55 schreef McCarthy het volgende:![]()
te gek voor woorden toch als hier beleid naar gemaakt wordt. De oevrheid gaat wel eventjes voor ons bepalen wanneer we gelukkig moeten zijn.
En wéér een reden om die overheid dus maar af te schaffen. Ik wil graag zelf bepalen hoe hard ik werk, zolang ik wat ik verdien maar in mn eigen zak mag houden.quote:Op woensdag 1 maart 2006 21:32 schreef Floripas het volgende:
Deze overheid maakt ons juist ongelukkiger door aan te dringen op harder werken.
Te verkleinen neem ik aan? Een flinke politiemacht zullen we echt wel nodig hebben.quote:Op woensdag 1 maart 2006 21:39 schreef HenriOsewoudt het volgende:
En wéér een reden om die overheid dus maar af te schaffen.
Die kun je óók privatiseren. Maar ik geef toe dat we dan wel in het exotisch libertarisme terecht komen. Laten we maar 'ns met verkleinen beginnen idd.quote:Op woensdag 1 maart 2006 21:44 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Te verkleinen neem ik aan? Een flinke politiemacht zullen we echt wel nodig hebben.
Aangenomen dat korter werken gelukkiger maakt,quote:Op woensdag 1 maart 2006 21:39 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
En wéér een reden om die overheid dus maar af te schaffen. Ik wil graag zelf bepalen hoe hard ik werk, zolang ik wat ik verdien maar in mn eigen zak mag houden.
Waar haalt een geprivatiseerde politiemacht zn wettelijke legitimatie vandaan? En waar kunnen ze op concurreren?quote:Op woensdag 1 maart 2006 21:45 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Die kun je óók privatiseren. Maar ik geef toe dat we dan wel in het exotisch libertarisme terecht komen. Laten we maar 'ns met verkleinen beginnen idd.
Securicor cares.quote:Op woensdag 1 maart 2006 23:32 schreef Argento het volgende:
[..]
Waar haalt een geprivatiseerde politiemacht zn wettelijke legitimatie vandaan? En waar kunnen ze op concurreren?
Naja, de overheid haalt z'n wettelijke legitimatie ook nergens vandaan. Het wordt alleen een grotere troep als we deze willen vervangen dan dat het nu voortbrengt, dus we laten ze maar zitten.quote:Op woensdag 1 maart 2006 23:32 schreef Argento het volgende:
[..]
Waar haalt een geprivatiseerde politiemacht zn wettelijke legitimatie vandaan? En waar kunnen ze op concurreren?
De wettelijke legitimatie halen ze uit de wet, de vraag stellen is hem beantwoorden. En waar ze op kunnen concurreren?? Wat dacht je van klantvriendelijkheid, toegankelijkheid, efficiëntie en last but not least het aantal gevangen boeven?quote:Op woensdag 1 maart 2006 23:32 schreef Argento het volgende:
Op welke manier komt die wet dan tot stand en hebben ze jurisdictie over de mensen?quote:Op woensdag 1 maart 2006 23:57 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
De wettelijke legitimatie halen ze uit de wet, de vraag stellen is hem beantwoorden. En waar ze op kunnen concurreren?? Wat dacht je van klantvriendelijkheid, toegankelijkheid, efficiëntie en last but not least het aantal gevangen boeven?
In het huidige systeem zouden die wetten op dezelfde manier tot stand komen als nu, dus door democratische besluitvorming. De wetshándhaving zou er echter met sprongen op vooruit gaan als die geprivatiseerd zou worden. Onze politie is een typisch voorbeeld van een bureaucratisch, inefficiënt, incompetent en peperduur monster.quote:Op woensdag 1 maart 2006 23:59 schreef NightH4wk het volgende:
Op welke manier komt die wet dan tot stand en hebben ze jurisdictie over de mensen?
Je weet dat de eerste die eraan gaan als het rechtssyteem worden geprivatiseerd Geert Wilders en Ayaan Hirsi Ali zijn. Die zijn niet rijk genoeg om hun eigen peperdure beveiliging te betalen...quote:Op donderdag 2 maart 2006 00:15 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
In het huidige systeem zouden die wetten op dezelfde manier tot stand komen als nu, dus door democratische besluitvorming. De wetshándhaving zou er echter met sprongen op vooruit gaan als die geprivatiseerd zou worden. Onze politie is een typisch voorbeeld van een bureaucratisch, inefficiënt, incompetent en peperduur monster.
In een echt anarcho-kapitalistische wereld zou ook het rechtssysteem geprivatiseerd kunnen worden maar ik geef toe dat dat nogal veel van het voorstellingsvermogen vraagt. Lees bijv. hierover: http://www.daviddfriedman(...)MofF_Chapter_29.html
Hoe krijg je dat voor mekaar dat je er alleen gaat zitten?quote:Op dinsdag 28 februari 2006 22:15 schreef Kluupkluup het volgende:
Ik zit nu op Curaçao, 35 graden..
En ik word echt niet gelukkig van alle zon.
Ik zou nu liever met vrienden thuis zitten met -4 dan hier met 35 graden op 't parelwitte strand liggen met pamlbomen. Want dat gaat wel snel vervelen zo in je eentje..
Het staat iedereen vrij, ook jou, om ze daarin dan te ondersteunen.quote:Op donderdag 2 maart 2006 09:32 schreef Floripas het volgende:
Je weet dat de eerste die eraan gaan als het rechtssyteem worden geprivatiseerd Geert Wilders en Ayaan Hirsi Ali zijn. Die zijn niet rijk genoeg om hun eigen peperdure beveiliging te betalen...
Goede links.quote:Op woensdag 1 maart 2006 00:34 schreef gorgg het volgende:
Moest het iemand interesseren:
- nog een artikel hierover (Economist)
- stukje van Layard zelf
Behoorlijk interessant wel imo.
Laten we weer on topic gaan en beredeneren dat als geld niet gelukkig maakt, dat we dan ook niet de 38-urige werkweek moeten loslaten.quote:Op donderdag 2 maart 2006 10:45 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Het staat iedereen vrij, ook jou, om ze daarin dan te ondersteunen.
Maar nogmaals dit is ook mij voorlopig allemaal nog wat te exotisch. Laten we nou gewoon 'ns beginnen de trend van een almaar groter en machtiger wordende overheid om te buigen.
Of geld wel of niet gelukkig maakt is ieders eigen zaak. Als jij maar 30 uur per week wil werken en genoegen neemt met het geld dat je daarmee verdient dan lijkt me dat prima. Als iemand 80 uur per week wil werken en daarmee veel wil verdienen, ook goed. Feit is weer dat mensen dit onderling met hun werkgevers of werknemers zouden moeten kunnen regelen, zonder overheidsbemoeienis.quote:Op donderdag 2 maart 2006 11:07 schreef Floripas het volgende:
Laten we weer on topic gaan en beredeneren dat als geld niet gelukkig maakt, dat we dan ook niet de 38-urige werkweek moeten loslaten.
Tuurlijk niet... productiviteit moet je alleen verhogen d.m.v. innovatie, niet door loonsverlaging of meer uren; dat is pure achteruitgang.quote:Op donderdag 2 maart 2006 11:07 schreef Floripas het volgende:
[..]
Laten we weer on topic gaan en beredeneren dat als geld niet gelukkig maakt, dat we dan ook niet de 38-urige werkweek moeten loslaten.
Blijkbaar sociologisch gezien niet.quote:Op donderdag 2 maart 2006 11:15 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Of geld wel of niet gelukkig maakt is ieders eigen zaak.
Waarom, in godsnaam? Als we nu tot de gelukkigste mensen ter aarde behoren, waarom zouden we eraan gaan morrelen? Alleen om een dogmatisch principepunt?quote:Als jij maar 30 uur per week wil werken en genoegen neemt met het geld dat je daarmee verdient dan lijkt me dat prima. Als iemand 80 uur per week wil werken en daarmee veel wil verdienen, ook goed. Feit is weer dat mensen dit onderling met hun werkgevers of werknemers zouden moeten kunnen regelen, zonder overheidsbemoeienis.
Belastingen zijn geen doel, maar een middel. Als we met die belastingen een stabieler overheid creeeren, een aanvaardbare veiligheid, kansen aan mensen om zich te ontplooien, tijd gunnen om met de kinderen wat leuks tegaan doen en het huwelijk te redden, en, last but not least, werk kunnen creeren, blijkbaar van veel meer invloed op 's mensens geluk dan wat meer geld, waarom zouden we dat dan niet doen?quote:Helemaal van de zotte wordt het natuurlijk als iemand onze torenhoge belastingtarieven gaat zitten verdedigen onder het motto "ja geld maakt toch niet gelukkig". Daar zul jij het toch ook wel mee eens zijn.
Minder uren werken is het doel, maar als dat lijdt tot een slechtere economische positie én meer werkeloosheid zal de hoeveelheid 'blijheid' in een land natuurlijk dalen.quote:Seductive stuff, especially when read in August in a Tuscan villa or on a Mediterranean beach. Yet even if Lord Layard's theory is right, his figure for the optimal tax rate looks like little more than convenient guesswork. A lower number might be just as good. And Europe's high taxes still have negative effects. They put some people off working altogether, and discourage employers from offering extra jobs. As Lord Layard himself says, unemployment visits terrible unhappiness on those it afflicts. Yet this is not to deny his main point: the pursuit of material comforts does not always lead to happiness.
Maar deeltijders worden nu gediscrimineerd, terwijl het hebben van meer deeltijders meer werk overlaat voor ándere werkzoekenden.quote:Op donderdag 2 maart 2006 11:51 schreef WeirdMicky het volgende:
Leuke afsluiter van dat artikel in the Economist:
[..]
Minder uren werken is het doel, maar als dat lijdt tot een slechtere economische positie én meer werkeloosheid zal de hoeveelheid 'blijheid' in een land natuurlijk dalen.
Kom Floripas, ga me nou niet vertellen dat je een taart-denker bent. De economie is geen zero-sum game, dat hoef ik jou toch zeker niet uit te leggen. Meer uren gaan draaien (lees: meer toegevoegde waarde creëren) zal dan ook zeer waarschijnlijk tot een lágere werkeloosheid leiden.quote:Op donderdag 2 maart 2006 11:58 schreef Floripas het volgende:
Meer uren gaan draaien zal dan ook tot een hogere werkloosheid leiden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |