abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 28 februari 2006 @ 21:50:24 #1
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35588145
Bron: Elsevier deze week, pagina 52-53. ("Economische XTC")

Vaak wordt het BBP en de economische groei, die een (gemiddelde) welvaarsstijging veroorzaakt, gezien als het ultieme doel voor politiek en maatschappij. Maar maakt geld wel gelukkig?

Echte armoede (onder 15.000 euro per jaar) maakt aantoonbaar ongelukkig. Maar al dat daarboven zit wordt slechts tijdelijk gelukkig van welvaartsstijging. De nieuwe auto went; bovendien heeft de buurman er binnen een half jaar ook één.

De Britse econoom Richard Layard heeft hier een index voor opgesteld. Echtscheiding, gezondheidsklachten en ontslag worden als drie tot viereneenhalf maal zo erg ervaren dan een inkomensdaling van een derde (en dat is fors).

Een inkomensstijging van 50% (!!!) levert minder geluk op dan een betrouwbare overheid, geloof in God en vertrouwen in je medemens.

Wat wel wezenlijk bijdraagt aan de geluksbeleving: vrije tijd. Nederlanders, de "kampioenen vrije tijd", zijn dan alleen iets ongelukkiger dan Mexicanen en IJslanders, ze behoren dus tot de gelukkigsten op de aardbol. Als het BBP wordt gecorrigeerd met vrije tijd, dan doen we het een stuk beter dan de VS, en absurd veel beter dan Spanje.
pi_35588338
Tijd voor zingeving!
Even de knuppel in het seculiere hoenderhok gooien!
  dinsdag 28 februari 2006 @ 21:57:08 #3
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35588409
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 21:55 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Tijd voor zingeving!
Even de knuppel in het seculiere hoenderhok gooien!
pi_35588479
We zullen Hans Teeuwen er maar niet op naslaan .
pi_35588865
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 21:50 schreef Floripas het volgende:
Bron: Elsevier deze week, pagina 52-53. ("Economische XTC")

Vaak wordt het BBP en de economische groei, die een (gemiddelde) welvaarsstijging veroorzaakt, gezien als het ultieme doel voor politiek en maatschappij. Maar maakt geld wel gelukkig?

Echte armoede (onder 15.000 euro per jaar) maakt aantoonbaar ongelukkig. Maar al dat daarboven zit wordt slechts tijdelijk gelukkig van welvaartsstijging. De nieuwe auto went; bovendien heeft de buurman er binnen een half jaar ook één.

De Britse econoom Richard Layard heeft hier een index voor opgesteld. Echtscheiding, gezondheidsklachten en ontslag worden als drie tot viereneenhalf maal zo erg ervaren dan een inkomensdaling van een derde (en dat is fors).

Een inkomensstijging van 50% (!!!) levert minder geluk op dan een betrouwbare overheid, geloof in God en vertrouwen in je medemens.

Wat wel wezenlijk bijdraagt aan de geluksbeleving: vrije tijd. Nederlanders, de "kampioenen vrije tijd", zijn dan alleen iets ongelukkiger dan Mexicanen en IJslanders, ze behoren dus tot de gelukkigsten op de aardbol. Als het BBP wordt gecorrigeerd met vrije tijd, dan doen we het een stuk beter dan de VS, en absurd veel beter dan Spanje.
Zit wat in. Ik vind dat je het klimaat ook mee kan nemen. Spanje krijgt dan hiervoor wel bonuspunten.

Wat is beter: 2000 euro en altijd zon of 2600 euro en altijd regen ??
pi_35588958
quote:

Och een betrouwbare overheid met zo'n inkomensstijging verhuis je gewoon
  dinsdag 28 februari 2006 @ 22:12:37 #7
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35589008
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 22:11 schreef PsychoDude_666 het volgende:

[..]

Och een betrouwbare overheid met zo'n inkomensstijging verhuis je gewoon
...om de inkomensstijging teniet te doen omdat je elders werk moet zoeken.
En je je kerk kwijtraakt
En je vrouw bij je weg wil omdat ze heimwee heeft.
pi_35589123
Ik zit nu op Curaçao, 35 graden..
En ik word echt niet gelukkig van alle zon.
Ik zou nu liever met vrienden thuis zitten met -4 dan hier met 35 graden op 't parelwitte strand liggen met pamlbomen. Want dat gaat wel snel vervelen zo in je eentje..
Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
pi_35589135
De uitdrukking (die dus voortdurend verkeerd aangehaald wordt) is dan ook "Geld ALLEEN maakt niet gelukkig".

En DAT is de waarheid als een koe.
Exterminieren! Exterminieren! Halt! Sonst werden wir Sie exterminieren! Sie sind jetzt ein Gefangener der Daleks!
pi_35589221
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 22:15 schreef Pundit_wannabe het volgende:
De uitdrukking (die dus voortdurend verkeerd aangehaald wordt) is dan ook "Geld ALLEEN maakt niet gelukkig".

En DAT is de waarheid als een koe.
Exact.

Verder wil ik nog even opmerken dat alleen zon heel gauw gaat vervelen hoor.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  dinsdag 28 februari 2006 @ 22:21:16 #11
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35589382
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 22:17 schreef heiden6 het volgende:
Een hoger inkomen blijkbaar ook.
pi_35589397
quote:
Ik geloof niet in God, maakt dit mij nu ongelukkiger?
pi_35589425
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 22:17 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Exact.

Je hebt gelijk hoor , maar ik wilde aangeven dat de levenskwaliteit ook van het klimaat afhankelijk kan zijn. Hoewel het enigszins subjectief is er denk ik wel een populair klimaat
  dinsdag 28 februari 2006 @ 22:25:05 #14
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35589527
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 22:21 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Ik geloof niet in God, maakt dit mij nu ongelukkiger?
Blijkbaar.
pi_35589548
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 22:21 schreef Floripas het volgende:

[..]

Een hoger inkomen blijkbaar ook.
Ongetwijfeld, dat zal er ook aan liggen hoeveel waarde je eraan hecht, en hoe tevreden je ermee bent, alsmede je verdere situatie en je kijk op het leven. In ieder geval is meer geld beter dan minder.
pi_35589590
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 22:25 schreef Floripas het volgende:

[..]

Blijkbaar.
Je moet niet vergeten dat het niet gaat om oorzakelijke verbanden maar om gegeneraliseerde samenhang.
  dinsdag 28 februari 2006 @ 22:27:42 #17
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35589646
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 22:25 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Ongetwijfeld, dat zal er ook aan liggen hoeveel waarde je eraan hecht, en hoe tevreden je ermee bent, alsmede je verdere situatie en je kijk op het leven. In ieder geval is meer geld beter dan minder.
Volgens dit artikel maakt het dus boven de 15.000 eigenlijk niet bijster veel uit. Tijdelijk geluk of ongerief, that's it.
pi_35591011
"geluk is met de dommen"
Jaja...
  dinsdag 28 februari 2006 @ 23:01:28 #19
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_35591074
geld maakt niet gelukkig maar het is wel verdomde handig
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  dinsdag 28 februari 2006 @ 23:17:03 #20
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35591711
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 23:17 schreef Floripas het volgende:
Wat een wijsheden...
En ik maar denken dat jij die in pacht had.
  dinsdag 28 februari 2006 @ 23:20:28 #22
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35591744
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 23:19 schreef heiden6 het volgende:

[..]

En ik maar denken dat jij die in pacht had.
Ik citeer hier gewoon de Elsevier, vriend.
Heb je nog iets politiek-economisch te melden?
pi_35592970
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 22:12 schreef Floripas het volgende:

[..]

...om de inkomensstijging teniet te doen omdat je elders werk moet zoeken.
En je je kerk kwijtraakt
En je vrouw bij je weg wil omdat ze heimwee heeft.
touché
  dinsdag 28 februari 2006 @ 23:58:40 #24
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_35593067
Het zal nogal een verschil maken of je iemand bent die materiële zaken als doel op zich ziet, of als middel naar financiële onafhankelijkheid. In dat laatste geval zal het mijns inziens zéker wel bijdragen aan het geluk van iemand. In dat eerste geval krijg je inderdaad situaties zoals die in de OP beschreven worden van de nieuwe auto die de buurman of de goede kennis binnen no-time ook heeft, waarmee de euforie van het nieuwe bezit meteen overschaduwd wordt door de aanschaf van iemand anders.
pi_35593965
Moest het iemand interesseren:
- nog een artikel hierover (Economist)
- stukje van Layard zelf

Behoorlijk interessant wel imo.
  woensdag 1 maart 2006 @ 07:53:46 #26
119078 McCarthy
communistenjager
pi_35596196
ik betaal belasting met een glimlach en als de overheid zegt dat ik gelukkig moet zijn omdat het geld beter besteedt is aan een gesubsidieerde culturele intelectuelen film dan de DVD die ik anders zelf had gekozen stem ik genoegzaam toe.

ik ga spontaan PvdA stemmen bij de komende verkizeingen. Helemaal om. Layard: Mijn nieuwe held.

[ Bericht 0% gewijzigd door McCarthy op 01-03-2006 08:02:39 ]
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  woensdag 1 maart 2006 @ 07:55:28 #27
119078 McCarthy
communistenjager
pi_35596204

te gek voor woorden toch als hier beleid naar gemaakt wordt. De oevrheid gaat wel eventjes voor ons bepalen wanneer we gelukkig moeten zijn.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  woensdag 1 maart 2006 @ 17:36:14 #28
132947 Hoopman
Be your own guest
pi_35613018
MBA

Money Buys All

even democracy

Misschien is het verstandiger om te kijken naar de werking/mechanisme van geld?
  woensdag 1 maart 2006 @ 21:32:45 #29
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35622030
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 07:55 schreef McCarthy het volgende:

te gek voor woorden toch als hier beleid naar gemaakt wordt. De oevrheid gaat wel eventjes voor ons bepalen wanneer we gelukkig moeten zijn.
Schattepopje, het is niet de overheid, maar het zijn economen die het voor jou bepalen.

Deze overheid maakt ons juist ongelukkiger door aan te dringen op harder werken.
pi_35622366
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 21:32 schreef Floripas het volgende:
Deze overheid maakt ons juist ongelukkiger door aan te dringen op harder werken.
En wéér een reden om die overheid dus maar af te schaffen. Ik wil graag zelf bepalen hoe hard ik werk, zolang ik wat ik verdien maar in mn eigen zak mag houden.
pi_35622616
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 21:39 schreef HenriOsewoudt het volgende:
En wéér een reden om die overheid dus maar af te schaffen.
Te verkleinen neem ik aan? Een flinke politiemacht zullen we echt wel nodig hebben.
pi_35622686
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 21:44 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Te verkleinen neem ik aan? Een flinke politiemacht zullen we echt wel nodig hebben.
Die kun je óók privatiseren. Maar ik geef toe dat we dan wel in het exotisch libertarisme terecht komen. Laten we maar 'ns met verkleinen beginnen idd.
  woensdag 1 maart 2006 @ 23:32:02 #33
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35627719
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 21:39 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

En wéér een reden om die overheid dus maar af te schaffen. Ik wil graag zelf bepalen hoe hard ik werk, zolang ik wat ik verdien maar in mn eigen zak mag houden.
Aangenomen dat korter werken gelukkiger maakt,
Overwegende dat we dus allen korter zouden werken als we dat zouden kunnen,
Hebben we dus een probleem als bazen van ons gaan eisen dat we harder werken,
En hebben we dus een overheid nodig.
Truc speciale!
pi_35627728
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 21:45 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Die kun je óók privatiseren. Maar ik geef toe dat we dan wel in het exotisch libertarisme terecht komen. Laten we maar 'ns met verkleinen beginnen idd.
Waar haalt een geprivatiseerde politiemacht zn wettelijke legitimatie vandaan? En waar kunnen ze op concurreren?
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  woensdag 1 maart 2006 @ 23:33:56 #35
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35627797
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 23:32 schreef Argento het volgende:

[..]

Waar haalt een geprivatiseerde politiemacht zn wettelijke legitimatie vandaan? En waar kunnen ze op concurreren?
Securicor cares.
pi_35628203
quote:

[..]

Naja, de overheid haalt z'n wettelijke legitimatie ook nergens vandaan. Het wordt alleen een grotere troep als we deze willen vervangen dan dat het nu voortbrengt, dus we laten ze maar zitten.
pi_35628610
quote:
De wettelijke legitimatie halen ze uit de wet, de vraag stellen is hem beantwoorden. En waar ze op kunnen concurreren?? Wat dacht je van klantvriendelijkheid, toegankelijkheid, efficiëntie en last but not least het aantal gevangen boeven?
pi_35628716
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 23:57 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

De wettelijke legitimatie halen ze uit de wet, de vraag stellen is hem beantwoorden. En waar ze op kunnen concurreren?? Wat dacht je van klantvriendelijkheid, toegankelijkheid, efficiëntie en last but not least het aantal gevangen boeven?
Op welke manier komt die wet dan tot stand en hebben ze jurisdictie over de mensen?
pi_35629282
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 23:59 schreef NightH4wk het volgende:
Op welke manier komt die wet dan tot stand en hebben ze jurisdictie over de mensen?
In het huidige systeem zouden die wetten op dezelfde manier tot stand komen als nu, dus door democratische besluitvorming. De wetshándhaving zou er echter met sprongen op vooruit gaan als die geprivatiseerd zou worden. Onze politie is een typisch voorbeeld van een bureaucratisch, inefficiënt, incompetent en peperduur monster.

In een echt anarcho-kapitalistische wereld zou ook het rechtssysteem geprivatiseerd kunnen worden maar ik geef toe dat dat nogal veel van het voorstellingsvermogen vraagt. Lees bijv. hierover: http://www.daviddfriedman(...)MofF_Chapter_29.html
  donderdag 2 maart 2006 @ 09:32:32 #40
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35634036
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 00:15 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

In het huidige systeem zouden die wetten op dezelfde manier tot stand komen als nu, dus door democratische besluitvorming. De wetshándhaving zou er echter met sprongen op vooruit gaan als die geprivatiseerd zou worden. Onze politie is een typisch voorbeeld van een bureaucratisch, inefficiënt, incompetent en peperduur monster.

In een echt anarcho-kapitalistische wereld zou ook het rechtssysteem geprivatiseerd kunnen worden maar ik geef toe dat dat nogal veel van het voorstellingsvermogen vraagt. Lees bijv. hierover: http://www.daviddfriedman(...)MofF_Chapter_29.html
Je weet dat de eerste die eraan gaan als het rechtssyteem worden geprivatiseerd Geert Wilders en Ayaan Hirsi Ali zijn. Die zijn niet rijk genoeg om hun eigen peperdure beveiliging te betalen...
pi_35634101
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 22:15 schreef Kluupkluup het volgende:
Ik zit nu op Curaçao, 35 graden..
En ik word echt niet gelukkig van alle zon.
Ik zou nu liever met vrienden thuis zitten met -4 dan hier met 35 graden op 't parelwitte strand liggen met pamlbomen. Want dat gaat wel snel vervelen zo in je eentje..
Hoe krijg je dat voor mekaar dat je er alleen gaat zitten?
Een blaasorkest bij de alcoholcontrole is nooit grappig
pi_35635804
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 09:32 schreef Floripas het volgende:
Je weet dat de eerste die eraan gaan als het rechtssyteem worden geprivatiseerd Geert Wilders en Ayaan Hirsi Ali zijn. Die zijn niet rijk genoeg om hun eigen peperdure beveiliging te betalen...
Het staat iedereen vrij, ook jou, om ze daarin dan te ondersteunen.

Maar nogmaals dit is ook mij voorlopig allemaal nog wat te exotisch. Laten we nou gewoon 'ns beginnen de trend van een almaar groter en machtiger wordende overheid om te buigen.
pi_35636169
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 00:34 schreef gorgg het volgende:
Moest het iemand interesseren:
- nog een artikel hierover (Economist)
- stukje van Layard zelf

Behoorlijk interessant wel imo.
Goede links.
Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
  donderdag 2 maart 2006 @ 11:07:06 #44
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35636355
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 10:45 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Het staat iedereen vrij, ook jou, om ze daarin dan te ondersteunen.

Maar nogmaals dit is ook mij voorlopig allemaal nog wat te exotisch. Laten we nou gewoon 'ns beginnen de trend van een almaar groter en machtiger wordende overheid om te buigen.
Laten we weer on topic gaan en beredeneren dat als geld niet gelukkig maakt, dat we dan ook niet de 38-urige werkweek moeten loslaten.
pi_35636538
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 11:07 schreef Floripas het volgende:
Laten we weer on topic gaan en beredeneren dat als geld niet gelukkig maakt, dat we dan ook niet de 38-urige werkweek moeten loslaten.
Of geld wel of niet gelukkig maakt is ieders eigen zaak. Als jij maar 30 uur per week wil werken en genoegen neemt met het geld dat je daarmee verdient dan lijkt me dat prima. Als iemand 80 uur per week wil werken en daarmee veel wil verdienen, ook goed. Feit is weer dat mensen dit onderling met hun werkgevers of werknemers zouden moeten kunnen regelen, zonder overheidsbemoeienis.

Helemaal van de zotte wordt het natuurlijk als iemand onze torenhoge belastingtarieven gaat zitten verdedigen onder het motto "ja geld maakt toch niet gelukkig". Daar zul jij het toch ook wel mee eens zijn.
  donderdag 2 maart 2006 @ 11:17:28 #46
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_35636580
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 11:07 schreef Floripas het volgende:

[..]

Tuurlijk niet... productiviteit moet je alleen verhogen d.m.v. innovatie, niet door loonsverlaging of meer uren; dat is pure achteruitgang.
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
  donderdag 2 maart 2006 @ 11:29:20 #47
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35636902
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 11:15 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Of geld wel of niet gelukkig maakt is ieders eigen zaak.
Blijkbaar sociologisch gezien niet.
quote:
Als jij maar 30 uur per week wil werken en genoegen neemt met het geld dat je daarmee verdient dan lijkt me dat prima. Als iemand 80 uur per week wil werken en daarmee veel wil verdienen, ook goed. Feit is weer dat mensen dit onderling met hun werkgevers of werknemers zouden moeten kunnen regelen, zonder overheidsbemoeienis.
Waarom, in godsnaam? Als we nu tot de gelukkigste mensen ter aarde behoren, waarom zouden we eraan gaan morrelen? Alleen om een dogmatisch principepunt?
quote:
Helemaal van de zotte wordt het natuurlijk als iemand onze torenhoge belastingtarieven gaat zitten verdedigen onder het motto "ja geld maakt toch niet gelukkig". Daar zul jij het toch ook wel mee eens zijn.
Belastingen zijn geen doel, maar een middel. Als we met die belastingen een stabieler overheid creeeren, een aanvaardbare veiligheid, kansen aan mensen om zich te ontplooien, tijd gunnen om met de kinderen wat leuks tegaan doen en het huwelijk te redden, en, last but not least, werk kunnen creeren, blijkbaar van veel meer invloed op 's mensens geluk dan wat meer geld, waarom zouden we dat dan niet doen?
pi_35637566
Leuke afsluiter van dat artikel in the Economist:
quote:
Seductive stuff, especially when read in August in a Tuscan villa or on a Mediterranean beach. Yet even if Lord Layard's theory is right, his figure for the optimal tax rate looks like little more than convenient guesswork. A lower number might be just as good. And Europe's high taxes still have negative effects. They put some people off working altogether, and discourage employers from offering extra jobs. As Lord Layard himself says, unemployment visits terrible unhappiness on those it afflicts. Yet this is not to deny his main point: the pursuit of material comforts does not always lead to happiness.
Minder uren werken is het doel, maar als dat lijdt tot een slechtere economische positie én meer werkeloosheid zal de hoeveelheid 'blijheid' in een land natuurlijk dalen.
Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
  donderdag 2 maart 2006 @ 11:58:57 #49
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35637790
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 11:51 schreef WeirdMicky het volgende:
Leuke afsluiter van dat artikel in the Economist:
[..]

Minder uren werken is het doel, maar als dat lijdt tot een slechtere economische positie én meer werkeloosheid zal de hoeveelheid 'blijheid' in een land natuurlijk dalen.
Maar deeltijders worden nu gediscrimineerd, terwijl het hebben van meer deeltijders meer werk overlaat voor ándere werkzoekenden.

Meer uren gaan draaien zal dan ook tot een hogere werkloosheid leiden.
pi_35637925
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 11:58 schreef Floripas het volgende:
Meer uren gaan draaien zal dan ook tot een hogere werkloosheid leiden.
Kom Floripas, ga me nou niet vertellen dat je een taart-denker bent. De economie is geen zero-sum game, dat hoef ik jou toch zeker niet uit te leggen. Meer uren gaan draaien (lees: meer toegevoegde waarde creëren) zal dan ook zeer waarschijnlijk tot een lágere werkeloosheid leiden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')