quote:Op dinsdag 28 februari 2006 21:55 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Tijd voor zingeving!
Even de knuppel in het seculiere hoenderhok gooien!![]()
Zit wat in. Ik vind dat je het klimaat ook mee kan nemen. Spanje krijgt dan hiervoor wel bonuspunten.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 21:50 schreef Floripas het volgende:
Bron: Elsevier deze week, pagina 52-53. ("Economische XTC")
Vaak wordt het BBP en de economische groei, die een (gemiddelde) welvaarsstijging veroorzaakt, gezien als het ultieme doel voor politiek en maatschappij. Maar maakt geld wel gelukkig?
Echte armoede (onder 15.000 euro per jaar) maakt aantoonbaar ongelukkig. Maar al dat daarboven zit wordt slechts tijdelijk gelukkig van welvaartsstijging. De nieuwe auto went; bovendien heeft de buurman er binnen een half jaar ook één.
De Britse econoom Richard Layard heeft hier een index voor opgesteld. Echtscheiding, gezondheidsklachten en ontslag worden als drie tot viereneenhalf maal zo erg ervaren dan een inkomensdaling van een derde (en dat is fors).
Een inkomensstijging van 50% (!!!) levert minder geluk op dan een betrouwbare overheid, geloof in God en vertrouwen in je medemens.
Wat wel wezenlijk bijdraagt aan de geluksbeleving: vrije tijd. Nederlanders, de "kampioenen vrije tijd", zijn dan alleen iets ongelukkiger dan Mexicanen en IJslanders, ze behoren dus tot de gelukkigsten op de aardbol. Als het BBP wordt gecorrigeerd met vrije tijd, dan doen we het een stuk beter dan de VS, en absurd veel beter dan Spanje.
Och een betrouwbare overheid met zo'n inkomensstijging verhuis je gewoonquote:Op dinsdag 28 februari 2006 21:50 schreef Floripas het volgende:
Een inkomensstijging van 50% (!!!) levert minder geluk op dan een betrouwbare overheid, geloof in God en vertrouwen in je medemens.
...om de inkomensstijging teniet te doen omdat je elders werk moet zoeken.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 22:11 schreef PsychoDude_666 het volgende:
[..]
Och een betrouwbare overheid met zo'n inkomensstijging verhuis je gewoon![]()
Exact.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 22:15 schreef Pundit_wannabe het volgende:
De uitdrukking (die dus voortdurend verkeerd aangehaald wordt) is dan ook "Geld ALLEEN maakt niet gelukkig".
En DAT is de waarheid als een koe.
Een hoger inkomen blijkbaar ook.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 22:17 schreef heiden6 het volgende:
Verder wil ik nog even opmerken dat alleen zon heel gauw gaat vervelen hoor.
Ik geloof niet in God, maakt dit mij nu ongelukkiger?quote:Op dinsdag 28 februari 2006 21:50 schreef Floripas het volgende:
Je hebt gelijk hoorquote:Op dinsdag 28 februari 2006 22:17 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Exact.
Verder wil ik nog even opmerken dat alleen zon heel gauw gaat vervelen hoor.
Blijkbaar.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 22:21 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ik geloof niet in God, maakt dit mij nu ongelukkiger?
Ongetwijfeld, dat zal er ook aan liggen hoeveel waarde je eraan hecht, en hoe tevreden je ermee bent, alsmede je verdere situatie en je kijk op het leven. In ieder geval is meer geld beter dan minder.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 22:21 schreef Floripas het volgende:
[..]
Een hoger inkomen blijkbaar ook.
Je moet niet vergeten dat het niet gaat om oorzakelijke verbanden maar om gegeneraliseerde samenhang.quote:
Volgens dit artikel maakt het dus boven de 15.000 eigenlijk niet bijster veel uit. Tijdelijk geluk of ongerief, that's it.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 22:25 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ongetwijfeld, dat zal er ook aan liggen hoeveel waarde je eraan hecht, en hoe tevreden je ermee bent, alsmede je verdere situatie en je kijk op het leven. In ieder geval is meer geld beter dan minder.
En ik maar denken dat jij die in pacht had.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 23:17 schreef Floripas het volgende:
Wat een wijsheden...
Ik citeer hier gewoon de Elsevier, vriend.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 23:19 schreef heiden6 het volgende:
[..]
En ik maar denken dat jij die in pacht had.
touchéquote:Op dinsdag 28 februari 2006 22:12 schreef Floripas het volgende:
[..]
...om de inkomensstijging teniet te doen omdat je elders werk moet zoeken.
En je je kerk kwijtraakt
En je vrouw bij je weg wil omdat ze heimwee heeft.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |