quote:Op woensdag 25 januari 2006 23:03 schreef the_disheaver het volgende:
En TT aangepast! Jeuh, dank daavoor, wie het ook heeft mogen doen![]()
Ik heb geen tijd om het op te zoeken, maar volgens mij hadden we idd nog geen definitief antwoord neequote:Op donderdag 26 januari 2006 16:06 schreef Sandworm het volgende:
Pfff, paar dagen weggeweest en dan is er opeens van alles gebeurd! Leuk! Wat ik me afvroeg (het is al eens eerder ter sprake geweest, maar volgens mij geen definitief antwoord/uitsluitsel), als de Brunel niet start de volgende leg/in-port race, zijn er dan minder punten te verdienen voor de overige deelnemers?
Oftewel het aantal punten is afhankelijk van het aantal boten wat gestart is in de race. En dat is dus 7.quote:For each Leg, each boat will receive points equal to the number of entries at the
start of the Race less the number of boats placed above her on that Leg
Dat dus. Maar het is dus eerder gevraagd, en het antwoord is er dus ook al op gegeven.quote:Op donderdag 26 januari 2006 18:23 schreef JandeHoop het volgende:
[..]
Oftewel het aantal punten is afhankelijk van het aantal boten wat gestart is in de race. En dat is dus 7.
Dus een inport levert 3,5 punten op (kijk maar naar de eerste inport waar de Sunergy ook niet mee deed) en een etappe 7.
Voor de winnaar dan...
Hoeveel kilogram verschil zit er tussen die rams? Het zwaartepunt van de boot komt in ieder geval hoger te liggen.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 10:22 schreef Farr40 het volgende:
Movistar heeft haar titanium rams ingeruild voor stalen. Natuurlijk moest de kiel hiervoor ook aangepast worden om het geheel in balans te houden. Maar dat geouwehoer van premier challenge hadden ze geen zin in. Dus hebben ze gewoon maar een stukje afgezaagd
De kans is vrij groot dat je gelijk hebt ja.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 17:57 schreef JandeHoop het volgende:
Wat ik alleen niet snap aan het hele verhaal. Movistar heeft de eerste etappe toch gewoon met stalen rams gevaren?
Die lichtere en snellere (en kwetsbaardere) rams zijn er pas in Kaapstad ingebouwd.
En ik kan me niet voorstellen dat er toen een zwaardere kiel onder gezet is, anders zouden ze ook gewoon de oude kiel er wel weer onder kunnen zetten.
Waarschijnlijk is er dus wat anders aan de hand dan het wisselen van de rams. (denk aan de versterkingen die zijn gemaakt nadat de boot in etappe kapot was gegaan.)
Omdat er in Kaapstad geen controle was en in Melbourne wel moeten ze nu de boel wel aanpassen. De etappe van Kaapstad naar Melbourne heeft de boot dus eigenlijk in een illegale mode gevaren.
Of zit ik nu helemaal mis met mijn verzinsels ?
Er is in kaapstad niet gewogen dat is een feit. Een aantal deelnemers heeft hier ook opmerkingen over gemaakt (en helemaal na de aanpassingen van Brasil en Ericsson).quote:Op zaterdag 28 januari 2006 01:20 schreef the_disheaver het volgende:
Is het enkel een aanname dat er geen controle in cape town was, of is dat een feit? Lijkt me nogal onwaarschijnlijk, het ligt welliswaar in afrika, maar echt onbereikbaar is het niet echt...
Ze hebben in leg 1 met een zware ram, met kiel gevaren.
In Cape town hebben ze naast een lichtere kiel, ook verstevigingen aangebracht.
In Melbourne hebben ze de zware kiel gebruikt, maar niets veranderd aan de verstevigingen.
Ofwel, door de lichtere ram en de zwaardere verstevigingen is de totale massa gelijk gebleven.
Door de zwaardere ram en de zwaardere verstevingen is de totale massa hoger geworden. Door de kiel te verkleinen zal de massa weer gelijk blijven.
Of zie ik iets over het hoofd?
idd. Het is niet meer zoals vroeger met de Whitbreadquote:Op zaterdag 28 januari 2006 10:13 schreef komrad het volgende:
het blijft jammer dat de race al een voorentscheidung heeft gehad ten gevolge van alle kiel problemen
Tjé, kan jij dat ook nog herinneren? Die gele met zwarte letters.....quote:Op zaterdag 28 januari 2006 13:57 schreef JandeHoop het volgende:
Vroeger waren de kratjes ook nog geel .....
Waarom zijn de boten dan niet gewogen in Kaapstad? Zoiets staat toch in draaiboeken of iets dergelijks? Of wordt er steekproefsgewijs gewerkt?quote:Op zaterdag 28 januari 2006 09:40 schreef JandeHoop het volgende:
[..]
Er is in Kaapstad niet gewogen dat is een feit. Een aantal deelnemers heeft hier ook opmerkingen over gemaakt (en helemaal na de aanpassingen van Brasil en Ericsson).
bij feestjes ook nog wel bavariaquote:Op zondag 29 januari 2006 13:02 schreef WEST het volgende:
Grolsch en Hertog Jan zijn de enige biersoorten dat ik drink![]()
Niet dat ik weet.quote:Op maandag 30 januari 2006 00:48 schreef the_disheaver het volgende:
Is wel te merken dat ze binnen zijn... Was er ook een uitzending in SS?
quote:Op maandag 30 januari 2006 00:48 schreef the_disheaver het volgende:
Is wel te merken dat ze binnen zijn... Was er ook een uitzending in SS?
Van sunergy and friends naar ING Real Estate / Brunel naar ING Teamwork en nu echt allleen maar Brunel?quote:Mon, 30 Jan 2006 18:15:00 UTC
For the fourth, or is it the fifth, but we are assured, the final, time that white Australian boat has changed it’s name. Now it’s Brunel. Just Brunel.
Je vergeet dat de boot begonnen is als premier challenge ....quote:Op dinsdag 31 januari 2006 13:25 schreef the_disheaver het volgende:
![]()
[..]
Van sunergy and friends naar ING Real Estate / Brunel naar ING Teamwork en nu echt allleen maar Brunel?
what´s next?
ff aanpassen in de OPquote:This blue and yellow Volvo Open 70, dismasted in the Southern Ocean almost a fortnight ago, but plucky enough to continue by sea under jury rig and now by land to continue in the round-the-world race, has a new name, given by the people who live in this daunting, dry and inhospitable country – Brasilia, Queen of the Desert.
vergeet de tijdsverschil niet hequote:Op dinsdag 31 januari 2006 16:47 schreef JandeHoop het volgende:
Dat zou niet goed zijn. Volgens mij is hij gisteren al aangekomen in Sydney .....
Maar wel via schiphol dat klopt.
Is dit niet op Schiphol?quote:Op dinsdag 31 januari 2006 17:45 schreef Farr40 het volgende:
en dit vliegtuig.
http://www.sailinganarchy.com/forums/index.php?act=Attach&type=post&id=19495
was idd gisternacht/ochtend
quote:Op dinsdag 31 januari 2006 16:23 schreef Farr40 het volgende:
Overigens is vannacht op Schiphol de nieuwe mast van de brasil in een vliegtuig geladen en richting melbourne vertrokken.
quote:
quote:
quote:Op dinsdag 31 januari 2006 16:23 schreef Farr40 het volgende:
Overigens is vannacht op Schiphol de nieuwe mast van de brasil in een vliegtuig geladen en richting melbourne vertrokken.
Waarom zeg je dat dan niet direct?quote:Op woensdag 1 februari 2006 18:20 schreef komrad het volgende:
ik heb het ook met name over de andere teams
Het viel mij ook op idd dat er wel erg veel verscheept wordt jaquote:Op woensdag 1 februari 2006 17:57 schreef komrad het volgende:
ik heb het gevoel dat er deze VOR meer gemotoriseerd verplaatst wordt dan met windkracht
Ik vraag me nogsteeds af waarom die mast niet direct van GB naar australie gevlogen kon worden. En hoe is ie van GB naar schiphol gegaan? Per boot?quote:Brasil 1’s spare mast was in the UK when the boat was dismasted on 18 January in the last part of Leg 2 from Cape Town to Melbourne. Shifting a 32 metre long mast from one end of the world to the other is not a simple task. With their first mast broken in three pieces, it was essential that the replacement should meet the boat when it finally arrived in Melbourne after being trucked from Fremantle.
Finding a method of transport for something so long was always going to be a problem, but Martinair Cargo were able to fit the package down the middle of one of their Boeing 747 cargo planes.
To get the mast on board the aircraft the nose was hinged open and a space the equivalent of ten pallets long – virtually the whole length of the cargo space – was cleared down the centre. Then the package was carefully inserted using a crane and a high-loader to support the carbon fibre spar.
Once in and the door shut, the plane few to Sydney where the mast was off loaded and prepared for the next stage of the trip, to Melbourne by road.
Now that the boat itself is in Melbourne and being refitted to its keel, the mast will arrive on 2 February to complete the picture and allow the boat to take part in the In Port race on Saturday. Obligatory midnight oil burning will be undertaken by all Brasil 1 team members so that everything will be ready for leaving the dock at 0930 local time on Saturday.
quote:Wed, 01 Feb 2006 12:15:00 UTC
The Volvo Ocean Race fleet is reunited in Melbourne with the arrival this morning, Australian time, of Brasil 1, rebadged by the people of the Outback as “Brasilia, Queen of the Desert” after crossing the Nullarbor Plain on the back of a truck to continue in the race.
The yacht, dismasted in the Southern Ocean, sailed to Fremantle in Western Australia under jury rig and then was road freighted 4,000 kilometres west to east across the continent.
Emotions were running close to the surface when driver Charlie Mills drew Brasil 1 to a halt inside the boat compound just after 1100 local time, more than 11 days after ABN AMRO ONE took line honours for the Cape Town-Melbourne leg.
Though it was 11 days of lost time, the story of Brasil 1’s journey across the Australian desert will live in the annals of round-the-world yacht racing.
Mills, with outrider drivers shepherding him all the way, made the trip in three hours under five days – an amazing feat, given that he was not allowed to drive at night, given the size of his load and the windage it presented. His petrol bill alone was $3,000.
The symbolism within the image of Brasil 1 piercing the stark desert landscape is dramatic - a state of the art carbon fibre racing yacht in deep blue and yellow livery, an orange bulbed keel as modern and radical as tomorrow laying impotent beneath her, she was a wounded thoroughbred stretchered through the ancient, timeless, rusting terrain of Australia’s outback.
At journey’s end, her sailing and shore crew were there to meet her. Members of other crews downed tools to watch the last of the seven brought into the stockade. There was a quite apparent sense of awe at the lengths the Brazilians had gone to in order to stay in this race.
For the shore crew, the moment of emotion was quickly set aside as they swarmed over the hull and its trailer to undo the straps that had secured her for the journey. After an hour, she had been lifted from the trailer and sen in her cradle.
Team boss Alan Adler, skipper Torben Grael and shore boss Horacio Carabelli individually thanked Mills and his offsiders Chris Large and Neil McCubbin for safely delivering the boat. Grael presented them all with team shirts.
“I am happy that the boat is here,” Grael said. “We are now going to have to work hard to get it ready to go.”
The In Port Race begins at 1400 local time on Saturday. There is an 0800 deadline for the boats to be race-ready.
“That’s what the rules say, but the rules have been broken here very often. Let’s see how it goes,” Grael said.
If necessary, he would ask for a dispensation to continue work on the boat. He claimed other teams had been granted them in the first In Port race in Sanxenxo, Spain.
“I cannot believe that they will not let us race because we are not ready at eight o’clock in the morning,” he said.
Race director Andy Hindley said they had not granted dispensations in the past, but he said the boats would begin leaving the dock, one by one, at 0900 on Saturday, so the question of a dispensation was irrelevant unless Grael was talking about a delayed departure.
Brasil 1 is scheduled to leave the dock at 0930.
ikke? Maar dus om 4uur snachts nl-tijd in de nacht van vrijdag naar zaterdag.quote:Op woensdag 1 februari 2006 20:45 schreef komrad het volgende:
The In Port Race begins at 1400 local time on Saturday. There is an 0800 deadline for the boats to be race-ready
heb je zelf gepost
Ik vrees alleen radio VOR....quote:
Er is wel degelijk iets anders om uit te zenden. Porn en belspelletjes.quote:Op woensdag 1 februari 2006 22:06 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Ik vrees alleen radio VOR....
Maar waarom zouden ze niet? Genoeg publiek die tot laat op zou blijven, en er is toch niets anders uit te zenden!
quote:Bouwe Bekking, skipper commented: "During the measurement done this morning we have seen she was 5 kilograms over the maximum weight allowed by the organization. Such small number shows almost an 0,003 per cent of the total weight, so we can admit we have fit it really good. Anyway, this gap has forced us to take 5 kilos out before the berthing. At the moment we will refit it, we will be right on the measurement and we could sail tomorrow."
quote:Interestingly parts of the titanium hydraulics discarded by the Team movistar have been snapped up by Pirates of the Caribbean. Fred Barret, manager of the Spanish boat's shore team, concluded: "They asked us if they could use the parts of the hydraulic arms that we are not going to use, for their hydraulic system, and, of course, we said yes. We are not sure if they will finally be of any good to them, but if they can put them to better use than us, then go ahead."
ik zie het allemaal wel , ik moet er smorgens ook vroeg uitquote:
ehh, jawel. Maar dat wordt best groot denk ik...quote:Op donderdag 2 februari 2006 14:23 schreef Sandworm het volgende:
Is er een mogelijkheid dat iemand het live commentaar opneemt? Ik weet dat het technisch mogelijk is, maar ik heb geen idee hoe....![]()
Rarretjes, newsgroups (usenet) en Eweka, ik ben er klaar voor!quote:Op donderdag 2 februari 2006 14:34 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
ehh, jawel. Maar dat wordt best groot denk ik...
Ik zal mn best doen
Waar heb je dat gezien dan?quote:Op zaterdag 4 februari 2006 13:34 schreef JandeHoop het volgende:
Zag er goed uit (wat ik heb gezien). Spannend tot het einde.
Wat een voorsprong idd al.quote:Op zaterdag 4 februari 2006 14:57 schreef komrad het volgende:
ze staan een straatlengte voor inmiddels
in wellington is maar een paar dagen pauze dus dat valt ook wel meequote:Op zondag 5 februari 2006 10:57 schreef komrad het volgende:
volgende etappe is trouwens maar ene korte, maar die daarna komt wordt ook weer mooi
Drie boten binnen een halve minuut van elkaar!quote:Op zaterdag 4 februari 2006 12:35 schreef the_disheaver het volgende:
In-port race results
ABN1: 2hr 28 min 12 sec
2. Pirates: + 1 min 31 sec
3. Movistar: + 1 min 44 sec
4. Ericsson: + 1 min 59 sec
Je hebt mailquote:Op zondag 5 februari 2006 16:07 schreef the_disheaver het volgende:
Wil nog iemand het live verslag van vor.org? Enkele uren luisterplezier, voor slechts 50 MB!
na de paarden komen de boten, exact is moelijk te zeggen aangezien die paarden de tijd bepalenquote:Op zondag 5 februari 2006 16:32 schreef Sandworm het volgende:
Tis 16:30 en zit naar paarden te kijken. Iemand enig idee hoe laat exact?
http://www.nos.nl/nosstudiosport/beeld_en_geluid/index.htmlquote:Op zondag 5 februari 2006 21:14 schreef komrad het volgende:
gemist, iemand de link van de uitzending voor mij?
Zie OPquote:Op zondag 5 februari 2006 21:14 schreef komrad het volgende:
gemist, iemand de link van de uitzending voor mij?
Geef dan de goede link.... http://www.nos.nl/nosstudiosport/overigesporten/zeilen/index.htmlquote:Op zondag 5 februari 2006 21:28 schreef WEST het volgende:
[..]
http://www.nos.nl/nosstudiosport/beeld_en_geluid/index.html
![]()
Viel mij ook op jaquote:Op zondag 5 februari 2006 23:20 schreef Sandworm het volgende:
Was een leuke uitzending. Toch wel een beetje jammer dat HB weer in de studio zat en het toch weer over \"wij\" had(Hans, ik heb nieuws voor je, zij gaan vertrekken zonder jou!)
Jammer dat ik geen fluit snapte van die kijkersvraag over de Brunel...quote:
Welke van de vragen doel je op? Die van de overloop, of van de zwaarden?quote:Op zondag 5 februari 2006 23:43 schreef Landrot het volgende:
[..]
Jammer dat ik geen fluit snapte van die kijkersvraag over de Brunel...![]()
De presentator snapte de vraag ook niet en hoopte dat de uitleg van Hans B. soelaas zou bieden. Nou, volgens mij begreep die knakker er na de uitleg evenveel van als ik. En dat was niet veel...![]()
Wie van het forum waagt een poging?
Die van de overloop. De vraag over de zwaarden begreep ik wonderwel!quote:Op zondag 5 februari 2006 23:45 schreef hermandeperman het volgende:
[..]
Welke van de vragen doel je op? Die van de overloop, of van de zwaarden?
Wat snap je er niet aan?quote:Op zondag 5 februari 2006 23:53 schreef Landrot het volgende:
[..]
Die van de overloop. De vraag over de zwaarden begreep ik wonderwel!![]()
Dat gebeurt je wel vaker he ?!quote:Op zondag 5 februari 2006 23:43 schreef Landrot het volgende:
[..]
Jammer dat ik geen fluit snapte van die kijkersvraag over de Brunel...![]()
Nee, de toelichting van hermandeperman met verklarende foto's is niet meer nodig, want ik snap 't!quote:Op maandag 6 februari 2006 01:57 schreef the_disheaver het volgende:
(...) Je zult de verbinding van het grootzeilschoot dus zoveel mogelijk onder de giek zetten. Door deze verbinding verplaatsbaar te maken zal de grootzeil dus beter omlaag gehouden kunnen worden.
Hoe je de verbinding tussen romp en grootzeil verplaatsbaar maakt zijn meerdere mogelikheiden voor. Bijna iedereen behalve brunel gebruikt daarvoor een overloop, een rail over de breedte van het schip, met daarop de verbinding.
Brunel gebruikt ervoor geen rail, maar heeft enkele punten waar je de verbinding aan vast kunt zetten.
(...) Hopelijk is het wat duidelijkerEn anders hopelijk wel voor hermandeperman, zodat hij een vertaling ervan kan maken
![]()
Nou, ik haak steeds minder snel af!quote:
quote:Op maandag 6 februari 2006 15:50 schreef Farr40 het volgende:
Plaatje uit de bijbel voor trimmers(North U trim)
http://teamoffcourse.nl/mrnprive/overloop.JPG
quote:Op maandag 6 februari 2006 15:50 schreef Farr40 het volgende:
En op deze foto is te zien wat twist is: bovenin staat het zeil veel meer open dan onderin.
http://team.abnamro.com/u(...)1970132-_MG_5274.jpg
quote:Op maandag 6 februari 2006 17:15 schreef Landrot het volgende:
[..]
Ik zie juist dat het zeil bovenin dichter op de mast zit.....
Je voorkomt juist door de overloop in een vlaag te laten gaan dat de boot schuingaat en vertraagd. Dus als je goed op tijd druk loost veranderd de helling niet en de druk in de zeilen ook niet, Maar alleen de stand van je grootzeil.quote:Op maandag 6 februari 2006 17:15 schreef Landrot het volgende:
[..]
![]()
Als de giek naar lijzijde verplaatst wordt, dan vangt het zeil toch minder wind? En dan zou de boot toch minder schuin in het water moeten hangen? Dat zie ik niet op de plaatjes terug...
[..]
Ik zie juist dat het zeil bovenin dichter op de mast zit.....
Oh, noú snap ik wat bedoeld wordt!quote:Op maandag 6 februari 2006 17:17 schreef hermandeperman het volgende:
[..]
het gaat erom dat de hoek van het zeil ten opzichte van de mast groter is. Onderin staat hij er vrijwel haaks op, en bovenin staat hij meer "open".
OK, ik snap 't.quote:Op maandag 6 februari 2006 17:30 schreef Farr40 het volgende:
[..]
Je voorkomt juist door de overloop in een vlaag te laten gaan dat de boot schuingaat en vertraagd. Dus als je goed op tijd druk loost, verandert de helling niet en de druk in de zeilen ook niet. Maar alleen de stand van je grootzeil.
Je zegt hetzelf al. Als je de neerhouder aan doet dan krijg je minder twist. Toch doen de meeste zeilers hun neerhouder strakker als het harder gaat waaien.quote:Op maandag 6 februari 2006 15:00 schreef Farr40 het volgende:
Twist wordt gebruikt om druk te verliezen. En aangezien het bovenin het hardst waait wil je daar het eerst de druk kwijt. Dit doe je doormiddel van de twist te vergroten. Twist kan je aanpassen met de neerhouder. Door deze losser te doen waait het zeil boven in meer open. en vice versa als je de neerhouder aantrekt.
door de kleinere arm is de kracht die ervoor nodig is, veel groter. Dus zal er meer gewicht nodig zijn, dan als je de grootschoot gebruikt. Kwestie van afwegen wat meer gewicht heeft, en wat effectiever is.quote:Op maandag 6 februari 2006 20:50 schreef JandeHoop het volgende:
Overigens, als je een goede mogelijkheid hebt om makkelijk en snel je neerhouder te kunnen verstellen heb je in principe geen overloop nodig.
Kijk maar diverse Open60's bijvoorbeeld maar ook 470's om maar wat te noemen.
Ja zeg ik blijf bezigquote:Op maandag 6 februari 2006 20:47 schreef JandeHoop het volgende:
Misschien kan Herman mijn verhaal in micky mouse taal vertalen ?
Even voor de duidelijkheid ik heb nooit gezegd dat als het harder gaat waaien de neerhouder losser gezet moet worden. Ik zeg alleen dat twist gebruikt word om te depoweren wat je zelf beaamt.quote:Op maandag 6 februari 2006 20:47 schreef JandeHoop het volgende:
[..]
Je zegt hetzelf al. Als je de neerhouder aan doet dan krijg je minder twist. Toch doen de meeste zeilers hun neerhouder strakker als het harder gaat waaien.
Dus dat is tegen jou theorie in.
...
Naarmate het harder gaat waaien ga je de twist verminderen totdat je in een situatie komt dat je te veel power (en dus helling) hebt in de boot. Dan kan je twist gebruiken om wat power kwijt te raken. ...
Ik zeg gebruikt kan worden. Jij wilt meer twist met harde wind, dus moet je neerhouder losser ...quote:Op maandag 6 februari 2006 23:03 schreef Farr40 het volgende:
[..]
Even voor de duidelijkheid ik heb nooit gezegd dat als het harder gaat waaien de neerhouder losser gezet moet worden. Ik zeg alleen dat twist gebruikt word om te depoweren wat je zelf beaamt.
Maar goed, zeil trim is vrij complex onderwerp. Wat je leert door veel te lezen en nog meer uren te maken.
De neerhouder is hydraulisch. Dus hoeft niet zwaar te zijn.quote:Op maandag 6 februari 2006 21:03 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
door de kleinere arm is de kracht die ervoor nodig is, veel groter. Dus zal er meer gewicht nodig zijn, dan als je de grootschoot gebruikt. Kwestie van afwegen wat meer gewicht heeft, en wat effectiever is.
Nee, ik heb 't woord voor woord gespeld!quote:Op maandag 6 februari 2006 20:47 schreef JandeHoop het volgende:
[..]
(...) Hopelijk heb ik Landrot niet al te erg afgeschrikt en is ie niet halverwege afgehaakt.....
Herman, jij kunt aardig inschatten wat ik begrijp!quote:Op maandag 6 februari 2006 21:04 schreef hermandeperman het volgende:
[..]
Ja zeg ik blijf bezig
Maar 't lijkt me een duidelijk verhaal zo
(Grootzeil)trimmen = Het wijzigen van de stand van de zeilen om zo meer wind te vangen, en dus sneller te gaan.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 00:42 schreef Landrot het volgende:
[..]
Nee, ik heb 't woord voor woord gespeld!![]()
En daarnaast natuurlijk vaartips.nl geraadpleegd... Want zoveel onbekende woorden ben ik nog niet eerder tegengekomen!![]()
Vaartips.nl is een leerzame site ('afborrelen' vond ik wel een mooie term!), maar veel van de woorden die op dit forum worden gebruikt ontbreken er: grootzeiltrimmer, trimmen, tell-tales, twist, depoweren, lijoog, vang-sheeten, schootspanning, onderlijkstrekker en achterstag.
Maar ondertussen heb ik al een aardig idee wat er met die termen bedoeld wordt. Dus ik hoef geen uitleg van jullie in Jip en Janneke-taal!![]()
Telltales zijn inderdaad draadjes in het zeil. Deze geven aan hoe de luchtstroming langs en achter het zeil is. En die kan je dan dus zien en eventueel aanpassen door het zeil een andere vorm te geven.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 01:51 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
tell-tales = draadjes aan het zeil, waardoor je de windrichting van de wind in het zeil kunt bepalen.
lijoog = Net als het grootzeilschoot is het voor de fokkenschoot (tussen n?) of genuaschoot (?) soms van belang om de richting van de schoot op de genua te kunnen wijzigen. Ook hier een rail, maar dit keer over de lengte van de boot (aan beide kanten, er zijn 2 fokkenschoten).
achterstag = stag is een (op normale schepen...) staaldraad welke de mast omhoog houdt (mits de mast zelf niet in 3en breekt...).. Achterstag is de stag van de mast naar de achterkant van de boot.
vang-sheeten ontbreekt in mijn uitleg. Dies voor iemand anders
Effe checken of ik 't begrepen heb:quote:Op dinsdag 7 februari 2006 07:37 schreef JandeHoop het volgende:
[..]
(...) Vang-sheeten is dus een manier van (aan de wind) zeilen waarmee je de twist regelt mbv de vang (neerhouder) ipv grootzeilschoot-overloop.
- Bij vang sheeten gebruik je de neerhouder om wind kwijt te raken. De neerhouder trekt de giek omlaag, als je deze viert (los laat, minder strak zet) gaat hij door de kracht van de wind omhoog. Dus dat kloptquote:Op dinsdag 7 februari 2006 15:37 schreef Landrot het volgende:
[..]
Effe checken of ik 't begrepen heb:![]()
- bij vang-sheeten beweegt het uiteinde van de giek naar boven of naar beneden
- bij het gebruik van de grootzeilschoot-overloop beweegt het uiteinde van de giek naar links of naar rechts
Klopt dat?
Kijk naar m'n opleidingquote:Op dinsdag 7 februari 2006 00:46 schreef Landrot het volgende:
[..]
Herman, jij kunt aardig inschatten wat ik begrijp!![]()
14 pas, uit mijn hoofd. Zie anders OP, staat het geloof ik wel in (en zeker een link naar de volledige schema)quote:Op dinsdag 7 februari 2006 20:57 schreef komrad het volgende:
zijn ze eigenlijk al weer onderweg?
Bij vang-sheeten gebruik je de neerhouder (soms vang genoemd) om de twist te bepalen. Daarna doe je er eigenlijk weinig mee. De schoot wordt dan gebruikt om het zeil meer naar binnen te halen of juist meer naar buiten te laten gaan. De giek blijft dus op dezelfde hoogte (en de twist dus gelijk). Je gebruikt dus de schoot om het zeil te 'lozen' of 'wind kwijt te raken'quote:Op dinsdag 7 februari 2006 19:29 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
- Bij vang sheeten gebruik je de neerhouder om wind kwijt te raken. De neerhouder trekt de giek omlaag, als je deze viert (los laat, minder strak zet) gaat hij door de kracht van de wind omhoog. Dus dat klopt
- Hij kan naar links of rechts bewegen daardoor, maar dat is niet de directe bedoeling.
Het bewegen van de giek naar bak of stuurboord doe je door middel van de grootzeilschoot. Door deze te vieren gaat maakt de giek een grotere hoek met de boot.
Als je niets doet aan de grootzeilschoot, en wel de overloop verplaats, dan zal de giek wel verplaatsen. Maar dat is niet je doel. Doel is om daardoor een grotere of minder grote kracht naar beneden te krijgen.
Bij lichter weer maak je meestal geen gebruik van deze methode. De neerhouder is dan zonder spanning. De hoogte van de giek (en daarmee de twist van het zeil) pas je aan door een combinatie van spanning op de grootschoot en positie van de overloop. Lees voor meer info het verhaaltje van
Stel dat je de giek op een vaste hoek wilt houden. Als je de overloop verplaatst (richting giek) zul je om dezelfde hoek te willen houden (aangezien je anders geen wind vangt) zul je de grootzeilschoot strakker moeten spannen. De afstand tussen overloop en giek is kleiner, dus zal de schoot meer naar beneden gericht zijn dan voor de overloop-verplaatsing. De giek staat opdezelfde plaats, alleen heb je wel een grotere kracht naar beneden op de giek, waardoor het zeil strakker zal staan.
Huh? Is er dan een discussie geweest over zeiltrim?quote:Op woensdag 8 februari 2006 00:28 schreef Sandworm het volgende:
Haha, ik was al benieuwd naar wanneer de discussie over zeiltrim zou gaan komen. Hebben we toch mooi drie in-port races en twee legs weten te vermijden omzeilen![]()
quote:Op woensdag 8 februari 2006 10:40 schreef Landrot het volgende:
[..]
Huh? Is er dan een discussie geweest over zeiltrim?![]()
Iedereen was het toch met elkaar eens?
Gut...quote:Op woensdag 8 februari 2006 13:05 schreef Sandworm het volgende:
Shit, weer geen discussie. Ze varen er gewoon door heen, is ook meer een soort pitstop van 48 uur.
[afbeelding]
ja das zaterdagnachtquote:Op woensdag 8 februari 2006 13:25 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Gut...
Ik kan overigens dit keer niet de verslag van de start van de 3de etape opnemen. Ben dat weekend weg, en heb geen zin om mn pc aan te laten...
[afbeelding]
Dus gewoon zelf luisteren vanaf half 2(dat is zaterdagnacht neem ik aan?
ik ga het ook niet volgen hoor, of ik lig in me nest om de volgende dag veel winterspelen te kijken, of ik ben stront bezopenquote:
Okey, maar ik kan het gewoon niet luisteren... Grote kans dat ik nog op ben, maar ik zit in de middle of nowhere ergens op de heii... Zonder internetverbidning...quote:Op woensdag 8 februari 2006 16:05 schreef WEST het volgende:
[..]
ik ga het ook niet volgen hoor, of ik lig in me nest om de volgende dag veel winterspelen te kijken, of ik ben stront bezopen![]()
denk het 1e
Ok, doe ik de tweede optie....quote:Op woensdag 8 februari 2006 16:05 schreef WEST het volgende:
[..]
ik ga het ook niet volgen hoor, of ik lig in me nest om de volgende dag veel winterspelen te kijken, of ik ben stront bezopen![]()
denk het 1e
Ik ook. De eerste optie is onmogelijk.quote:
Dat is idd wel vrij belachelijk jaquote:Op woensdag 8 februari 2006 18:47 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Ik ook. De eerste optie is onmogelijk.
Iemand al een leuk discussiepuntje gevonden?
Brnuel zal wanneer ze enkele leg overslaan de entreegeld nogmaals moeten betalen, en de behaalde punten inlveren. Vreemd, vaar je minder, betaal je het dubbele....![]()
Ze mogen dus geen hulp van buitenaf ontvangen in Wellington. Het is dus een echte pitstop.quote:It is important that everything onboard the boats is in full working order because in New Zealand the crews are not allowed to receive any outside help to perform repairs on the boat. Not even food or tools may be brought onboard.
dus gewoon ff boodschappen doen en maar wachten tot ze weer weg mogenquote:Op donderdag 9 februari 2006 14:30 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Ze mogen dus geen hulp van buitenaf ontvangen in Wellington. Het is dus een echte pitstop.
ehh, tijdens ene formule 1 pitstop is er toch wel hulp van buitenaf toegevstaan? Of moet de coureur alles zelf ombouwenquote:Op donderdag 9 februari 2006 14:30 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Ze mogen dus geen hulp van buitenaf ontvangen in Wellington. Het is dus een echte pitstop.
en slapenquote:Op donderdag 9 februari 2006 14:35 schreef WEST het volgende:
[..]
dus gewoon ff boodschappen doen en maar wachten tot ze weer weg mogen![]()
Dat mag dus volgens mij ook niet. Iedere overtreding wordt bestraft met een penalty tijd van 2 uur, op te tellen bij aankomstquote:Op donderdag 9 februari 2006 14:35 schreef WEST het volgende:
[..]
dus gewoon ff boodschappen doen en maar wachten tot ze weer weg mogen![]()
Ik zeg niet veel, maar wat ik zeg is onzin!quote:Op donderdag 9 februari 2006 14:41 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
ehh, tijdens ene formule 1 pitstop is er toch wel hulp van buitenaf toegevstaan? Of moet de coureur alles zelf ombouwen![]()
probeer squote:Op zondag 12 februari 2006 14:41 schreef masterr112 het volgende:
is er ook iets hiervan te volgen op internet ofzo?
Nee, natuurlijk niet. Is met Goole nauwelijks iets van te vinden. De enige plek is in dit forum en wij moeten het ook hebben van via via en mensen ter plekke of aan boord.quote:Op zondag 12 februari 2006 14:41 schreef masterr112 het volgende:
is er ook iets hiervan te volgen op internet ofzo?
quote:Op zondag 12 februari 2006 17:27 schreef komrad het volgende:
oei, had gemist dat we al weer van start zijn, AAB1 ligt natuurlijk in de tussenstand al mijlen voor op de concurrentie maar toch
echt niet, ze liggen naast elkaarquote:Op zondag 12 februari 2006 17:35 schreef Landrot het volgende:
[..]
Ech nie! Movistar ligt vier mijl voor op AAB1!
Het stelt natuurlijk nog weinig voor, want ze zijn net vertrokken...
movistar en AAB1 zit geen verschil inquote:Op zondag 12 februari 2006 20:48 schreef the_disheaver het volgende:
Halloooo. Wie staat er voor?
Nee, tis een korte route.quote:Op zondag 12 februari 2006 19:29 schreef WEST het volgende:
zijn er nog waypoints onderweg waar punten te verdienen zijn?
dankje.quote:Op zondag 12 februari 2006 20:49 schreef WEST het volgende:
[..]
movistar en AAB1 zit geen verschil in
Nu dus.quote:Op zondag 12 februari 2006 20:44 schreef Ambrosius het volgende:
Vanavond in Studio Sport een update, uitzending is net begonnen, duurt nog tot 21.28.
1 2 3 4 5 6 7 8 | movistar 1153 ABN AMRO ONE +2 Pirates +10 Ericsson +13 Brasil 1 +14 ABN AMRO TWO +16 Brunel DNS |
moet je ff op de site van de NOS kijken daar wordt een vraag gesteld en antwoord gegeven.quote:Op maandag 13 februari 2006 10:46 schreef Landrot het volgende:
Alle boten varen sneller dan de wind. Dat blijkt uit Onboard Conditions (volvooceanrace.org).
Hoe kan dat?![]()
Omdat ze stiekem een motor aan hebben staanquote:Op maandag 13 februari 2006 10:46 schreef Landrot het volgende:
Alle boten varen sneller dan de wind. Dat blijkt uit Onboard Conditions (volvooceanrace.org).
Hoe kan dat?![]()
1 2 3 4 5 6 | movistar 40 48.01S 159 25.01E 727 21 -4 109 18.0 17.0 16:42 UTC 15-02-06 Pirates 40 57.02S 158 57.01E 748 42 -5 107 17.9 16.5 19:12 UTC 15-02-06 ABN AMRO TWO 40 55.01S 158 45.02E 757 51 -10 109 17.0 16.3 20:21 UTC 15-02-06 Brasil 1 40 4.01S 158 39.01E 766 60 -14 104 16.0 16.1 21:28 UTC 15-02-06 Ericsson 40 52.02S 158 21.05E 776 70 -17 110 16.0 15.9 22:46 UTC 15-02-06 |
quote:Op maandag 13 februari 2006 23:37 schreef the_disheaver het volgende:
De eersten gaan het snelst, de achtersten het langzaamst.
Kan het niet helemaal objectief beoordelen, maar het lijkt er toch wel weer op dat AAB1 weer afstand neemt ten opzichte van de anderen. Als dit niet te maken heeft met de afstand tot de ideale lijnquote:Op maandag 13 februari 2006 23:37 schreef the_disheaver het volgende:
[ code verwijderd ]
Foto's:quote:Op dinsdag 14 februari 2006 00:37 schreef rubbereend het volgende:
net op het sportjournaal, die gozer op de AAB2 heeft een flinke klapg ehad op zn gezicht zeg
quote:Nobody is looking forward to the pit stop. And we cross our fingers that it is going to be warm and sunny; otherwise the boat will get really smelly. We can't dry out sails as they have to remain onboard. Not sure who got this idea, but that person gets a big boeeeeeeeeee from the movistar crew.
de etappe erna naar rio is lang dus daar kan nog van alles gebeurenquote:Op dinsdag 14 februari 2006 11:14 schreef Sandworm het volgende:
Brasil is dus de AAB2 voorbij gegaan. Voor diegenen die gisteren het late sportjournaal gemist hebben: AAB2 heeft een scheur in het grootzeil en vaart gereeft. Waarschijnlijk zullen ze het in Wellington moeten laten maken, dus hulp van buitenaf, dus tijd penalty.
Bovendien ligt ie een paar meter stroomafwaartst...quote:Op dinsdag 14 februari 2006 14:34 schreef WEST het volgende:
die allerbovenste kerel die heeft op de bovenste foto de rug recht en op de onderste foto is die gebogen![]()
ach op laatst wordt het toch steeds later en laterquote:Op dinsdag 14 februari 2006 23:50 schreef WEST het volgende:
morgenmiddag worden ze al verwacht, dat is aardig rap
Die verwachtingen worden steeds vroegerquote:Op woensdag 15 februari 2006 09:39 schreef WEST het volgende:
11:39 onze tijd wordt de AAB1 in de haven van wellington verwacht![]()
en de verwachting gelijk een stuk bij gesteld, ook de anderen zijn een klap dichterbij gekomenquote:Op woensdag 15 februari 2006 11:12 schreef Laakie het volgende:
Movistar en ABN1 gelijk!!!
ETA nog 10 uur en 2 min, dus dat zal dan 21.18 vanavond (NL tijd) zijn.quote:Op woensdag 15 februari 2006 09:39 schreef WEST het volgende:
11:39 onze tijd wordt de AAB1 in de haven van wellington verwacht![]()
Goeiedag zeg, de ABN1 ligt bijna stil!quote:Op woensdag 15 februari 2006 11:12 schreef Laakie het volgende:
Movistar en ABN1 gelijk!!!
Als ie maar de goede kant op trapt......quote:Op woensdag 15 februari 2006 12:09 schreef Landrot het volgende:
[..]
Goeiedag zeg, de ABN1 ligt bijna stil!In de afgelopen periode ging movistar bijna twee keer zo snel.
In wielertermen: hij zit achterstevoren op z'n fiets.![]()
Tja, het lijkt wel in scene gezet! Zoals bij wielercriteria waar van te voren al vaststaat wie er gaat winnen... Op het oog ontwikkelt zich dan een spannende strijd, waarna in de sprint een complete niet-sprinter als Michael Boogerd het wint van een sprinter...quote:Op woensdag 15 februari 2006 12:42 schreef the_disheaver het volgende:
100 nm voor de finish is de wind opeens weg, iedereen komt bijelkaar en toch wint AAB1 nog....
kan je ook niet, tenzij ze compleet stil vallen en over 24 uur pas aankomen dan land het vliegtuig daar.quote:Op woensdag 15 februari 2006 13:04 schreef the_disheaver het volgende:
Straks om 14h weer een update!
En ik zal er weer eens niet bij zijn ze finishen...
Nieuwe opdracht en geen analoge lijn meer. En van de vuurmuur hier mag VS de actuele data niet ophalenquote:Op woensdag 15 februari 2006 14:31 schreef the_disheaver het volgende:
ff plaatjes kijken, of als iemand een screenshotje van VS kan maken, heel graag!
En OWS staat voor?quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:45 schreef komrad het volgende:
sinds de OWS volgt ik dit niet meer echt
quote:Position reports are now every three hours, but not for the boats. Under race rules they can only receive the polls every six.
Nee. Die VMG is de gemiddelde snelheid over de hele etappe.quote:Op woensdag 15 februari 2006 21:14 schreef Sandworm het volgende:
FF vraagje: AAB heeft een VMG van 16,1, terwijl de boat speed 6 en de wind 5 is. Hebben ze zoveel stroom mee?
Dan moet er ondertussen wel een boot over de finish zijn gegaan...quote:Op woensdag 15 februari 2006 22:08 schreef WEST het volgende:
9 minuten zie ik
quote:ETA Wellington 00:00:00
\quote:Op woensdag 15 februari 2006 22:40 schreef hermandeperman het volgende:
[..]
Verder nog geen info...
Overigens zal tijdens de stop-over in R'dam een race worden gehouden tussen schaalmodellen van de VOR boten
geen van alllen, ik zie nog steeds die 30 mijlquote:Op woensdag 15 februari 2006 22:29 schreef Landrot het volgende:
[..]
Dan moet er ondertussen wel een boot over de finish zijn gegaan...![]()
De vraag is alleen welke...
volgens mij was dat van gemiddeld 6 uurquote:Op woensdag 15 februari 2006 22:25 schreef Landrot het volgende:
[..]
Nee. Die VMG is de gemiddelde snelheid over de hele etappe.
Gut, dat ik dat wist...![]()
Data van de boot zegt 70°, schijnbare wind gezien snelheid en richting zal aan de wind zijn. In Cook Strait was de verwachting dat de vloot onder de invloed zou zijn van een hogedruk gebied dat nu over NZL ligt. Waarschijnlijk zeilen ze nu met een zeewindje (zie dit plaatje van Google Earth ,et de positie van AAB1 om 19.30, ze zeilen evenwijdig aan de kustlijn). Iets waar je even rekening mee moet houden, de weersinformatie van VS wordt niet elke 6 uur ge-update, maar maar 1 keer per dag als ik het goed heb. Weersinformatie is dus vaak niet echt actueel, daarvoor moet je naar deze site.quote:Op woensdag 15 februari 2006 21:06 schreef Sandworm het volgende:
Wat ik niet snap.... volgens de stand van de zeilen komt de wind uit het Noorden. Dat betekent AAB1 in het voordeel (loef). Maar als ik dan de wind erop projecteer, komt die uit het zuiden. Dat betekent Movistar in het voordeel (loef).
Met andere woorden, we weten niets en zullen op de internet informatie moeten afgaan.
[afbeelding]
quote:ETA Wellington 00:03:27
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |