abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34460453
Volvo Ocean Race

En deel 10 alweer terwijl we nog maar 2 legs gehad hebben...



Vorige Topics
Leg 2
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#9) - Leg 2 - the finish!
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#7) - Leg 2 to Melbourne
In Port Race Cape Town
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#6) - In Port Cape Town & Leg 2
Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#5) - Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#4) - Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#3) - Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#2) - Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race 2005/2006

Gerelateerde topics
[Poll] [Zeilen] Winnaar van de In Port race?

De Route
Huidige leg: geen
Volgende In Port race: 4 Februari - In port race Melbourne
Volgende Offshore leg: 12 Februari - Melbourne - Wellington (pitstop) (ETA: 16 februari, 1450nm)
Vervolgens: Offshore leg: 19 Februai - Wellington (Nieuw Zeeland) - Rio De Janeiro (Brazilie), 6700nm
gehele race-schema | High-res afbeelding

Nederland
De vloot van 7 boten zal ook Nederland aandoen. Op +/- 7 juni zal de finish van de 8ste leg in Rotterdam liggen. In Rotterdam zal een 'in-port race' gehouden worden op 10 juni, en op 15 juni zal in Rotterdam de 9de en laatste leg naar Gothenborg (Zweden) van start gaan. Zie ook de website van de stopover: Rotterdamstopover.nl

Data updates
Alle data (stand in leg, positie van boten en afstand tot finish. Snelheid, koers, en weerinformatie) wordt slechts 4 maal per dag upgedate. Kort na: 05h,11h,17h,23h nl-tijd. Zowel op de website als in Virtual Spectator (zie onder) zal de nieuwe data te vinden zijn.
Technisch is het goed mogelijk om vaker informatie over de stand openbaar te maken, maar om de boten zelf geen realtime informatie over de concurrenten te geven (evenals live-weerinformatie) is er gekozen voor 4 update-momenten.

Belangrijkste Zeetermen
nm = Zeemijl = 1.852 KM
kts = Knoop = zeemijl/h =1.852 km/h = 0.5 m/s
zie verder onder 'links' > 'Zeil-termen en info'

Links
Volvooceanrace.com - De officiële website van de VOR met laatste nieuws en standen (en video's, en foto's)
Virtual Spectator - Programma waar de route perfect te volgen is, Elke 6 uur een update, met de route, snelheid maar ook windsnelheden en richtingen. (vaak gebruikte afkorting: VS) (alleen voor windows )
Nossport.nl - Thema pagina van de NOS over de VOR. Wordt niet erg vaak vernieuwd. De reportage in Studio Sport die iedere zondag rond 15h00 wordt uitgezonden zijn hier de daaropvolgende maandag terug te kijken.
Weersgegevens voor de VOR leg - Website met uitgebreide weergegevens voor de komende leg

Stop-overs
Rotterdam
Melbourne


De boten

s: schipper, n: navigator, o: bootontwerper
ABN AMRO ONE - de boot met de ervaring, doel is (uiteraard) winnen.
Bijnaam schip: "Black Betty"
Scheepslied: Black Betty van RamJam
s: Mike Sanderson n: Stan Honey (overige crew)
o: Kouyoumdjian

ABN AMRO TWO - kortweg: AAB2 - de boot met de 'jonkies', naast winnen is ook ervaring opdoen een belangrijk doel.
Bijnaam schip: "Streetfighter"
Scheepslied: Seven Nation Army van The WHITE stripes
s: Sebastien Josse n: Simon Fisher (overige crew)
o: Kouyoumdjian

Brasil 1
s: Torben Grael n: Marcel van Triest (overige crew)
o: Farr

Ericsson Racing Team - kortweg: Ericsson
s: Neal McDonald n: Steve Hayles (overige crew)
o: Farr

Movistar
s: Bouwe Bekking n: Andrew Cap (overige crew)
o: Farr

Pirates of the Caribbean - kortweg: PotC
s: Paul Cayard n: Jules Salter (overige crew)
o: Farr

Brunel Teamwork - Kortweg Brunel
Bijnaam schip: "Black Pearl"
s: Grant Wharington n: Matthew Humphries (overige crew)
o: Don Jones


Zeil-termen en info
Vaartips.nl - Nederlandse zeil-termen met uitleg
Team ABN AMRO - Engelse zeil-termen met (Engelse) uitleg
Report true wind - Wiskundige uitleg over het fenomeen harder kunnen zeilen dan de wind waait (schijnbare wind)

Navigatie
Coordinate Calc - Calculator om o.a. de afstand tussen 2 coordinaten te berekenen. Handig om de afstand tot een Scoring Gate te berekenen of de afstand tussen de boten.
GoogleMap - Om de positie op aarde te vinden via satalietfoto's. Gebruik de coordinaten als zoekquery. De coordinaten (zijn hier te vinden) scheiden door een komma (vb: 01 45.40S, 31 39.45W) Uitzoemen om beeld te krijgen)
VOR in Googlemap - De huidige stand van de boten in google map geplaatst inclusief koers en scoringgates.


Samenvatting:

Leg 1
Meest opvallende was het uitvallen van Movistar en PotC direct na starten na een hevig weer voor portugal. Ook Sunergy (nu ING Brunel) had in het begin van de race problemen, maar is na een korte stop door gevaren, en finished enkele dagen later dan de rest.
De verwachte problemen met de Doldrums waren er nauwelijks, geen plotselinge windvlagen en stiltes. Sunergy die een tijd stil lag en later door de doldrums kwam had er vele malen meer last van.
Na de scoring gate waar AAB1 als eerste aankwam (en AAB2 net de 2de plaats verloor en terug viel naar de 4de plaats) kozen alle boten voor een omweg om van de drukgebied rond de zuidpool te benutten. Hierdoor werd op 2 keer toe het 24uurs record gebroken (zowel door AAB1 als 2). Afgezien dat de verschillen onderling niet erg groot waren was er nauwelijks positieveranderingen. Ericsson had in het laatste deel last van een free willy (de kantelende kiel die onbeheersbaar werd) en moest noodgedwongen vaart minderen. AAB1 verloor een uur tijd nadat ze een haai geraakt hadden (die het neit overleeft heeft...). Sunergy ver erachter kwam tenslotte nog dicht bij het 24 uursrecord. In cape town werd AAB1 eerste, AAB2 tweede en brasil derde.

In Port Race 1 Cape Town
1. ABN AMRO ONE
2. movistar
3. ABN AMRO TWO

Leg 2
In het eerste deel van de leg waren er opnieuw 2 boten met problemen. Dit maal Ericson (opnieuw de kiel) en Brasil. Brasil is na een paar dagen door gegaan, eric zal met een boot naar melbourne verscheept worden.
Sunergy komt niet goed mee met de 4 koplopers, waar AAB1 opnieuw ver vooraan ligt. Het verschil wordt na de scoring gate (waar AAB1 als eerste aankwam, en AAB2 als tweede) kleiner.
Aan deze leg zijn 2 zogenaamde ice gates toegevoegd. Dit zijn virtuele lijnen (van 500nm) die geraakt moet worden door elke boot. Hierdoor wordt voorkomen dat de vloot te ver naar het zuiden af zal varen waar naast een betere wind ook ijsbergen ronddrijven.

Net voor de laatste scoring gate verloor AAB1 de gehele voorsprong door een hoge drukgebied. Gezamelijk (movistar, en beide AAB´s) gingen ze opweg naar de Scoring Gate waar AAB1 als eerste aankwam, vervolgens AAB2. Richting de finish in Melbourne liep AAB1 opnieuw weer uit, maar doordat ze opnieuw net voor de finish gebrek aan wind kregen slonk de voorstand op AAB2 en Movistar. Tegelijk kreeg Brasil grote problemen doordat de mast in 3´en brak. Geen gewonden, ze zaten in relatief rustig weer. Via noodtuig is de Scoring Gate nog gehaald, maar na 1 punt gepakt te hebben staakten ze de strijd.

Deze leg opnieuw 2 uitvallers: Eric en Bra1. Problemen bij Brunel (zeilen), PotC en movistar (beide kiel).
Een nieuw 24h record voor AAB2

In het klassement staat AAB1 met 29pt eerste, vervolgens AAB2 (24pt) en Movistar (16) en Brasil (14)

De OP is hier te vinden
pi_34460481
ehhh... modje?

& #180; > '
pi_34460511
deel 10, tijd voor een feestje maar eerst op naar de volgende havenrace
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_34462437

tvp
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_34462703
TT , OP .
sig verwijderd door FA
pi_34462959
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 21:59 schreef Ambrosius het volgende:
TT , OP .


Heb jij geen modrechten hier?
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 25 januari 2006 @ 22:43:03 #7
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_34464365
aha hier verder
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_34465118
topic weer gevonden.
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
pi_34465175
En TT aangepast! Jeuh, dank daavoor, wie het ook heeft mogen doen
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 25 januari 2006 @ 23:05:11 #10
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_34465228
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 23:03 schreef the_disheaver het volgende:
En TT aangepast! Jeuh, dank daavoor, wie het ook heeft mogen doen
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_34465430
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 23:05 schreef rubbereend het volgende:

[..]

mja, de TT wordt nog wel afgekort bij de threadlijst. Misschien dat race er ook nog eraf?
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 25 januari 2006 @ 23:12:07 #12
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_34465528
dan staat er "Melbourne's inport"

bij mij valt trouwens inport er ook nog eens af.

Is het niet leuker om een volledige TT te hebben?
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_34466479
Ah, hier moeten we zijn
  woensdag 25 januari 2006 @ 23:46:53 #14
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_34466931
tvp
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
  donderdag 26 januari 2006 @ 09:08:14 #15
8164 azaroth
Ajax wordt weer kampioen!
pi_34471862
nog 9 dagen tot de inport race
'
Geluk dient gewoonlijk de man, die weet wat hij aan het toeval moet overlaten.
'
'
  donderdag 26 januari 2006 @ 16:06:18 #16
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_34484704
Pfff, paar dagen weggeweest en dan is er opeens van alles gebeurd! Leuk! Wat ik me afvroeg (het is al eens eerder ter sprake geweest, maar volgens mij geen definitief antwoord/uitsluitsel), als de Brunel niet start de volgende leg/in-port race, zijn er dan minder punten te verdienen voor de overige deelnemers?
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
pi_34485115
quote:
Op donderdag 26 januari 2006 16:06 schreef Sandworm het volgende:
Pfff, paar dagen weggeweest en dan is er opeens van alles gebeurd! Leuk! Wat ik me afvroeg (het is al eens eerder ter sprake geweest, maar volgens mij geen definitief antwoord/uitsluitsel), als de Brunel niet start de volgende leg/in-port race, zijn er dan minder punten te verdienen voor de overige deelnemers?
Ik heb geen tijd om het op te zoeken, maar volgens mij hadden we idd nog geen definitief antwoord nee

Ik intepreteerde het iig zo dat het aantal punten wat je kunt behalen afhangt van het aantal boten dat de LEG start, en dus niet de totale race... maar ik zou nu ook wel eens uitsluitsel willen ja
pi_34489242
quote:
For each Leg, each boat will receive points equal to the number of entries at the
start of the Race less the number of boats placed above her on that Leg
Oftewel het aantal punten is afhankelijk van het aantal boten wat gestart is in de race. En dat is dus 7.

Dus een inport levert 3,5 punten op (kijk maar naar de eerste inport waar de Sunergy ook niet mee deed) en een etappe 7.
Voor de winnaar dan...
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
pi_34501279
quote:
Op donderdag 26 januari 2006 18:23 schreef JandeHoop het volgende:

[..]

Oftewel het aantal punten is afhankelijk van het aantal boten wat gestart is in de race. En dat is dus 7.

Dus een inport levert 3,5 punten op (kijk maar naar de eerste inport waar de Sunergy ook niet mee deed) en een etappe 7.
Voor de winnaar dan...
Dat dus. Maar het is dus eerder gevraagd, en het antwoord is er dus ook al op gegeven.
  vrijdag 27 januari 2006 @ 10:19:58 #20
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_34509494
Klopt, het gaat om het aantal boten, gestart in Sanxenxo, 7 dus. Telling blijft tot Goteborg voor wat ie is!
  vrijdag 27 januari 2006 @ 10:20:53 #21
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_34509521
De Brasil1 is weer aan wal
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
  vrijdag 27 januari 2006 @ 10:22:56 #22
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_34509558
Even wat oud nieuws (maarja ik was 3 dagen weg en het stond er nog niet:))
Movistar heeft haar titanium rams ingeruild voor stalen. Natuurlijk moest de kiel hier voor ook aangepast worden om het geheel in balans te houden. Maar dat geouwehoer van premier challenge hadden ze geen zin in dus hebben ze gewoon maar een stukje afgezaagt

bron:SA
  vrijdag 27 januari 2006 @ 10:24:18 #23
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_34509597
dubbel

[ Bericht 98% gewijzigd door Farr40 op 27-01-2006 10:24:53 (dubbel) ]
  vrijdag 27 januari 2006 @ 10:24:24 #24
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_34509599
Inderdaad. De bemanning krijgt een paar daagjes strand cadeau van het syndicaat. Niet verkeerd lijkt me , al vraag ik me af of ze nog zee kunnen zien na deze etappe.

Wordt nog een helse klus om het schip vaarklaar in Melbourne te hebben voor het eind van de komende week.
  vrijdag 27 januari 2006 @ 10:29:52 #25
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_34509724
Overigens is de Ericsson vandaag in Melbourne gearriveerd. KLIK
  vrijdag 27 januari 2006 @ 14:41:16 #26
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_34517388
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 10:22 schreef Farr40 het volgende:
Movistar heeft haar titanium rams ingeruild voor stalen. Natuurlijk moest de kiel hiervoor ook aangepast worden om het geheel in balans te houden. Maar dat geouwehoer van premier challenge hadden ze geen zin in. Dus hebben ze gewoon maar een stukje afgezaagd
Hoeveel kilogram verschil zit er tussen die rams? Het zwaartepunt van de boot komt in ieder geval hoger te liggen.

Die afgezaagde kiel zorgt toch voor een slechtere stroomlijn? Of is dat verschil verwaarloosbaar klein?
  vrijdag 27 januari 2006 @ 16:30:49 #27
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_34521366
ik weet niet hoeveel verschil er in gewicht zit maar ik geloof vaag dat dat iets van 15 % was (maar weet dit niet zeker)

Om de hydrodynamica van de kiel te behouden hebben ze voor ze gezaagt hebben een mal genomen. Later zal er een carbon 'schoen' aan de kiel komen waardoor de vorm niet veranderd is.
pi_34524370
Wat ik alleen niet snap aan het hele verhaal. Movistar heeft de eerste etappe toch gewoon met stalen rams gevaren?
Die lichtere en snellere (en kwetsbaardere) rams zijn er pas in Kaapstad ingebouwd.
En ik kan me niet voorstellen dat er toen een zwaardere kiel onder gezet is, anders zouden ze ook gewoon de oude kiel er wel weer onder kunnen zetten.
Waarschijnlijk is er dus wat anders aan de hand dan het wisselen van de rams. (denk aan de versterkingen die zijn gemaakt nadat de boot in etappe kapot was gegaan.)
Omdat er in Kaapstad geen controle was en in Melbourne wel moeten ze nu de boel wel aanpassen. De etappe van Kaapstad naar Melbourne heeft de boot dus eigenlijk in een illegale mode gevaren.

Of zit ik nu helemaal mis met mijn verzinsels ?
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
pi_34530157
goede vraag jdh, lijkt me ook sterk dat ze een zwaardere kiel gemonteerd hebben of hoe ze dat ook mogen doen
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_34535634
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 17:57 schreef JandeHoop het volgende:
Wat ik alleen niet snap aan het hele verhaal. Movistar heeft de eerste etappe toch gewoon met stalen rams gevaren?
Die lichtere en snellere (en kwetsbaardere) rams zijn er pas in Kaapstad ingebouwd.
En ik kan me niet voorstellen dat er toen een zwaardere kiel onder gezet is, anders zouden ze ook gewoon de oude kiel er wel weer onder kunnen zetten.
Waarschijnlijk is er dus wat anders aan de hand dan het wisselen van de rams. (denk aan de versterkingen die zijn gemaakt nadat de boot in etappe kapot was gegaan.)
Omdat er in Kaapstad geen controle was en in Melbourne wel moeten ze nu de boel wel aanpassen. De etappe van Kaapstad naar Melbourne heeft de boot dus eigenlijk in een illegale mode gevaren.

Of zit ik nu helemaal mis met mijn verzinsels ?
De kans is vrij groot dat je gelijk hebt ja.

Het totaalgewicht is opgelegd. Wanneer je zo weinig mogelijk gewicht in de romp stopt kan de rest dus in de kiel gestopt worden waardoor je stabiliteit hoger is.

Ze halen nu een stuk van de kiel af, wat dus betekend dat ze meer gewicht in de boot hebben gepropt dan voor de start van Leg 1. Er zijn dus 2 mogelijkheden,

  • Of de nieuwe rams zijn veel zwaarder dan de oude rams
  • Of de versterkingen die zijn aangebracht danzij het gekloot in Leg 1 wegen verschrikkelijk veel...

    Ik denk dus inderdaad dat je verzinsels juist zijn en dat ze "illegaal" Leg 2 hebben gevaren.

    Aan de andere kant, ze hebben geen controle gehad, dat wisten ze van tevoren, dus waarom zouden ze het niet doen?
  • pi_34538947
    Is het enkel een aanname dat er geen controle in cape town was, of is dat een feit? Lijkt me nogal onwaarschijnlijk, het ligt welliswaar in afrika, maar echt onbereikbaar is het niet echt...

    Ze hebben in leg 1 met een zware ram, met kiel gevaren.

    In Cape town hebben ze naast een lichtere kiel, ook verstevigingen aangebracht.

    In Melbourne hebben ze de zware kiel gebruikt, maar niets veranderd aan de verstevigingen.

    Ofwel, door de lichtere ram en de zwaardere verstevigingen is de totale massa gelijk gebleven.
    Door de zwaardere ram en de zwaardere verstevingen is de totale massa hoger geworden. Door de kiel te verkleinen zal de massa weer gelijk blijven.

    Of zie ik iets over het hoofd?
    pi_34539041
    Ik mag hopen dat in Rio er wel een lichtere, maar gestroomlijnde kiel onder komt. Want dit maakt echt wel veel verschil in snelheid.. Tijdens de pitstop is er zeker geen tijd om een kiel te vervangen?
      zaterdag 28 januari 2006 @ 09:12:06 #33
    91380 Farr40
    Wheels are for whimps!
    pi_34542023
    De titanium rams in kaapstad waren een gevolg van dat ze de kiel zwaarder wouden maken en de stalen rams dat niet aan zouden kunnen. Dus eigelijk hebben ze in Kaapstad gemodificeerd en gaan ze nu weer terug naar af, wat ik begreep dan..
    pi_34542191
    quote:
    Op zaterdag 28 januari 2006 01:20 schreef the_disheaver het volgende:
    Is het enkel een aanname dat er geen controle in cape town was, of is dat een feit? Lijkt me nogal onwaarschijnlijk, het ligt welliswaar in afrika, maar echt onbereikbaar is het niet echt...

    Ze hebben in leg 1 met een zware ram, met kiel gevaren.

    In Cape town hebben ze naast een lichtere kiel, ook verstevigingen aangebracht.

    In Melbourne hebben ze de zware kiel gebruikt, maar niets veranderd aan de verstevigingen.

    Ofwel, door de lichtere ram en de zwaardere verstevigingen is de totale massa gelijk gebleven.
    Door de zwaardere ram en de zwaardere verstevingen is de totale massa hoger geworden. Door de kiel te verkleinen zal de massa weer gelijk blijven.

    Of zie ik iets over het hoofd?
    Er is in kaapstad niet gewogen dat is een feit. Een aantal deelnemers heeft hier ook opmerkingen over gemaakt (en helemaal na de aanpassingen van Brasil en Ericsson).
    Daarom heeft het comitee besloten om de boten in Melbourne opnieuw te wegen.

    Maar inderdaad ik zat ook al te bedenken dat
    Zware rams + geen modificaties = lichte rams + modificaties.

    Want volgens mij is de kiel niet vervangen na de start van de eerste etappe. Als dat wel zo zou zijn zou er toch nog een lichtere kiel aanwezig moeten zijn die te gebruiken is.
    De switch van Staal --> Titanium was dan ook niet omdat de stalen het niet aankonden maar omdat de titanium lichter was en ook op een hogere druk werkten waardoor de kiel sneller omgezet kan worden.
    volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
    pi_34542498
    het blijft jammer dat de race al een voorentscheidung heeft gehad ten gevolge van alle kiel problemen
    Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
      zaterdag 28 januari 2006 @ 12:37:48 #37
    50936 The_Hives
    Is nu tripple oom Hives O+ !!!
    pi_34545481
    quote:
    Op zaterdag 28 januari 2006 10:13 schreef komrad het volgende:
    het blijft jammer dat de race al een voorentscheidung heeft gehad ten gevolge van alle kiel problemen
    idd. Het is niet meer zoals vroeger met de Whitbread
    AFC AJAX Kampioen 2012-2013
    Fok! Federatie
    1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
    pi_34548116
    Vroeger waren de kratjes ook nog geel .....
    volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
    pi_34549130
    Whitbread was voor mijn gevoel toch wel een stuk heftiger, of het werd zo gebracht
    Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
      zaterdag 28 januari 2006 @ 18:31:35 #40
    31164 Sandworm
    Swallowing Miles
    pi_34555918
    quote:
    Op zaterdag 28 januari 2006 13:57 schreef JandeHoop het volgende:
    Vroeger waren de kratjes ook nog geel .....
    Tjé, kan jij dat ook nog herinneren? Die gele met zwarte letters.....

    Heb ook al informatie over de volgende generatie

    Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
      zaterdag 28 januari 2006 @ 18:40:32 #41
    50936 The_Hives
    Is nu tripple oom Hives O+ !!!
    pi_34556123
    AFC AJAX Kampioen 2012-2013
    Fok! Federatie
    1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
    pi_34556190
    ach cheer up hives, heineken is toch niet te zuipen
    Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
    pi_34561893
    alsof whitbread goed binnen te houden is.....
    volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
    pi_34571913
    Heineken is niet te hachelen en zefs ik ken die gele kratjes nog
      Moderator / Redactie Sport / Weblog zondag 29 januari 2006 @ 05:21:38 #45
    17650 crew  rubbereend
    JUICHEN
    pi_34571963
    gele kratjes heb ze nog staan hier

    voor de mensen van de gele kratjes kan ik nog wat verder terug, rode doppen
    DeLuna vindt me dik ;(
    Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
    pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
    pi_34573201
    Rubbereend, je drinkt toch een heineken
    Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
      zondag 29 januari 2006 @ 11:32:33 #47
    50936 The_Hives
    Is nu tripple oom Hives O+ !!!
    pi_34574239
    laatste keer offtopic


    Heineken

    ja komrad er staat:
    AFC AJAX Kampioen 2012-2013
    Fok! Federatie
    1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
      zondag 29 januari 2006 @ 13:02:52 #48
    134184 WEST
    AFC AJAX 4 EVER
    pi_34576803
    Grolsch en Hertog Jan zijn de enige biersoorten dat ik drink
    Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
    With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
    Put our differences behind us. While we shine like the sun
    See what we've all become. Together we are one
      zondag 29 januari 2006 @ 17:45:07 #49
    138863 Landrot
    Meer vragen dan antwoorden...
    pi_34586981
    quote:
    Op zaterdag 28 januari 2006 09:40 schreef JandeHoop het volgende:

    [..]

    Er is in Kaapstad niet gewogen dat is een feit. Een aantal deelnemers heeft hier ook opmerkingen over gemaakt (en helemaal na de aanpassingen van Brasil en Ericsson).
    Waarom zijn de boten dan niet gewogen in Kaapstad? Zoiets staat toch in draaiboeken of iets dergelijks? Of wordt er steekproefsgewijs gewerkt?

    Ik vind het vreemd dat zoiets gebeurt in een evenement waarin de deelnemende teams miljoenen euro's hebben geïnvesteerd...
    pi_34587836
    quote:
    Op zondag 29 januari 2006 13:02 schreef WEST het volgende:
    Grolsch en Hertog Jan zijn de enige biersoorten dat ik drink
    bij feestjes ook nog wel bavaria

    Hives, ik wist wel dat er iets los zat bij you
    Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
    pi_34601783
    Meestal liver rode wijn dan bier, maar dan absoluut geen grolsch... (N)

    Verder maakt het weinig uit, favo is wel Jupiler.
    pi_34601809
    Is wel te merken dat ze binnen zijn... Was er ook een uitzending in SS?
    pi_34601840
    quote:
    Op maandag 30 januari 2006 00:48 schreef the_disheaver het volgende:
    Is wel te merken dat ze binnen zijn... Was er ook een uitzending in SS?
    Niet dat ik weet.
    sig verwijderd door FA
      maandag 30 januari 2006 @ 10:15:43 #54
    138863 Landrot
    Meer vragen dan antwoorden...
    pi_34606202
    Ik heb niks meer vernomen van de Brasil... Die zou toch naar Freemantle varen en vervolgens met een vrachtwagen naar Melbourne vervoerd worden? Weet iemand daar meer van?
      maandag 30 januari 2006 @ 10:17:19 #55
    138863 Landrot
    Meer vragen dan antwoorden...
    pi_34606227
    quote:
    Op maandag 30 januari 2006 00:48 schreef the_disheaver het volgende:
    Is wel te merken dat ze binnen zijn... Was er ook een uitzending in SS?
      maandag 30 januari 2006 @ 10:27:38 #56
    8164 azaroth
    Ajax wordt weer kampioen!
    pi_34606455
    brasil is afgelopen donderdag al in freemantle aangekomen en is nu dus onderweg naar melbourne
    '
    Geluk dient gewoonlijk de man, die weet wat hij aan het toeval moet overlaten.
    '
    '
      maandag 30 januari 2006 @ 10:44:25 #57
    91380 Farr40
    Wheels are for whimps!
    pi_34606813
    pi_34614691
    En ondertussen krijgt de brunel een nieuwe kiel.
    De kiel was al voor de wedstrijd klaar maar er was geen tijd/geld om hem naar Vigo/kaapstad te verschepen.

    volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
    pi_34622448
    Er wordt al met al goed gesleuteld
    Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
    pi_34645205
    quote:
    Mon, 30 Jan 2006 18:15:00 UTC

    For the fourth, or is it the fifth, but we are assured, the final, time that white Australian boat has changed it’s name. Now it’s Brunel. Just Brunel.
    Van sunergy and friends naar ING Real Estate / Brunel naar ING Teamwork en nu echt allleen maar Brunel?

    what´s next?
    pi_34646023
    quote:
    Op dinsdag 31 januari 2006 13:25 schreef the_disheaver het volgende:

    [..]

    Van sunergy and friends naar ING Real Estate / Brunel naar ING Teamwork en nu echt allleen maar Brunel?

    what´s next?
    Je vergeet dat de boot begonnen is als premier challenge ....
    volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
      dinsdag 31 januari 2006 @ 14:35:13 #62
    31164 Sandworm
    Swallowing Miles
    pi_34647366
    quote:
    This blue and yellow Volvo Open 70, dismasted in the Southern Ocean almost a fortnight ago, but plucky enough to continue by sea under jury rig and now by land to continue in the round-the-world race, has a new name, given by the people who live in this daunting, dry and inhospitable country – Brasilia, Queen of the Desert.
    ff aanpassen in de OP
    Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
    pi_34650122
    Hierom dus ....

    volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
      dinsdag 31 januari 2006 @ 16:23:09 #64
    91380 Farr40
    Wheels are for whimps!
    pi_34650610
    Overigens is vannacht op Schiphol de nieuwe mast van de brasil in een vliegtuig geladen en richting melbourne vertrokken.
    pi_34651408
    Dat zou niet goed zijn. Volgens mij is hij gisteren al aangekomen in Sydney .....
    Maar wel via schiphol dat klopt.
    volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
    pi_34651459
    quote:
    Op dinsdag 31 januari 2006 16:47 schreef JandeHoop het volgende:
    Dat zou niet goed zijn. Volgens mij is hij gisteren al aangekomen in Sydney .....
    Maar wel via schiphol dat klopt.
    vergeet de tijdsverschil niet he
    pi_34651593
    ok, hij is 30/1 om 7.30 am (Australische tijd) aangekomen in Sydney.
    reken dan de rest maar uit ....
    volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
    pi_34651668


    Deze mast dus. (hier nog in engeland)
    volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
      dinsdag 31 januari 2006 @ 17:45:49 #69
    91380 Farr40
    Wheels are for whimps!
    pi_34653395
    mooie foto's
    Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
      woensdag 1 februari 2006 @ 11:42:03 #71
    138863 Landrot
    Meer vragen dan antwoorden...
    pi_34674823
    Ik hoop dat de kruispunten in Melbourne groot genoeg zijn!
    pi_34684887
    quote:
    Op dinsdag 31 januari 2006 17:45 schreef Farr40 het volgende:
    en dit vliegtuig.
    http://www.sailinganarchy.com/forums/index.php?act=Attach&type=post&id=19495
    was idd gisternacht/ochtend
    Is dit niet op Schiphol?
    anders verkoop je toch gewoon de boot
    pi_34685628
    quote:
    Op dinsdag 31 januari 2006 16:23 schreef Farr40 het volgende:
    Overigens is vannacht op Schiphol de nieuwe mast van de brasil in een vliegtuig geladen en richting melbourne vertrokken.
    quote:
    Op woensdag 1 februari 2006 16:58 schreef bLuB76 het volgende:

    [..]

    Is dit niet op Schiphol?
    pi_34685672
    quote:
    Op woensdag 1 februari 2006 16:58 schreef bLuB76 het volgende:

    [..]

    Is dit niet op Schiphol?
    quote:
    Op dinsdag 31 januari 2006 16:23 schreef Farr40 het volgende:
    Overigens is vannacht op Schiphol de nieuwe mast van de brasil in een vliegtuig geladen en richting melbourne vertrokken.
    pi_34685696
    quote:
    Op woensdag 1 februari 2006 17:19 schreef hermandeperman het volgende:

    [..]


    [..]

    pi_34685703
    quote:
    Op woensdag 1 februari 2006 17:21 schreef the_disheaver het volgende:

    [..]


    [..]

    Spuit 11
    pi_34686818
    quote:
    Op woensdag 1 februari 2006 17:21 schreef the_disheaver het volgende:

    [..]


    [..]

    Solly, ik had alleen het plaatje gezien.
    anders verkoop je toch gewoon de boot
    pi_34686865
    ik heb het gevoel dat er deze VOR meer gemotoriseerd verplaatst wordt dan met windkracht
    Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
    pi_34687399
    Echt niet! AAB1 en AAB2 hebben alleen nog maar gevaren! En brasil heeft ook maar weinig niet gevaren....
    pi_34687545
    ik heb het ook met name over de andere teams
    Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
    pi_34687581
    quote:
    Op woensdag 1 februari 2006 18:20 schreef komrad het volgende:
    ik heb het ook met name over de andere teams
    Waarom zeg je dat dan niet direct?
    pi_34687640
    quote:
    Op woensdag 1 februari 2006 17:57 schreef komrad het volgende:
    ik heb het gevoel dat er deze VOR meer gemotoriseerd verplaatst wordt dan met windkracht
    Het viel mij ook op idd dat er wel erg veel verscheept wordt ja
    pi_34688165
    He, is er gebrek aan nieuws ofzo?
    pi_34688260
    quote:
    Brasil 1’s spare mast was in the UK when the boat was dismasted on 18 January in the last part of Leg 2 from Cape Town to Melbourne. Shifting a 32 metre long mast from one end of the world to the other is not a simple task. With their first mast broken in three pieces, it was essential that the replacement should meet the boat when it finally arrived in Melbourne after being trucked from Fremantle.

    Finding a method of transport for something so long was always going to be a problem, but Martinair Cargo were able to fit the package down the middle of one of their Boeing 747 cargo planes.

    To get the mast on board the aircraft the nose was hinged open and a space the equivalent of ten pallets long – virtually the whole length of the cargo space – was cleared down the centre. Then the package was carefully inserted using a crane and a high-loader to support the carbon fibre spar.

    Once in and the door shut, the plane few to Sydney where the mast was off loaded and prepared for the next stage of the trip, to Melbourne by road.

    Now that the boat itself is in Melbourne and being refitted to its keel, the mast will arrive on 2 February to complete the picture and allow the boat to take part in the In Port race on Saturday. Obligatory midnight oil burning will be undertaken by all Brasil 1 team members so that everything will be ready for leaving the dock at 0930 local time on Saturday.
    Ik vraag me nogsteeds af waarom die mast niet direct van GB naar australie gevlogen kon worden. En hoe is ie van GB naar schiphol gegaan? Per boot?
    pi_34688344
    got, gewoon nog een artikeltje van vor.com
    quote:
    Wed, 01 Feb 2006 12:15:00 UTC

    The Volvo Ocean Race fleet is reunited in Melbourne with the arrival this morning, Australian time, of Brasil 1, rebadged by the people of the Outback as “Brasilia, Queen of the Desert” after crossing the Nullarbor Plain on the back of a truck to continue in the race.

    The yacht, dismasted in the Southern Ocean, sailed to Fremantle in Western Australia under jury rig and then was road freighted 4,000 kilometres west to east across the continent.

    Emotions were running close to the surface when driver Charlie Mills drew Brasil 1 to a halt inside the boat compound just after 1100 local time, more than 11 days after ABN AMRO ONE took line honours for the Cape Town-Melbourne leg.

    Though it was 11 days of lost time, the story of Brasil 1’s journey across the Australian desert will live in the annals of round-the-world yacht racing.

    Mills, with outrider drivers shepherding him all the way, made the trip in three hours under five days – an amazing feat, given that he was not allowed to drive at night, given the size of his load and the windage it presented. His petrol bill alone was $3,000.

    The symbolism within the image of Brasil 1 piercing the stark desert landscape is dramatic - a state of the art carbon fibre racing yacht in deep blue and yellow livery, an orange bulbed keel as modern and radical as tomorrow laying impotent beneath her, she was a wounded thoroughbred stretchered through the ancient, timeless, rusting terrain of Australia’s outback.

    At journey’s end, her sailing and shore crew were there to meet her. Members of other crews downed tools to watch the last of the seven brought into the stockade. There was a quite apparent sense of awe at the lengths the Brazilians had gone to in order to stay in this race.

    For the shore crew, the moment of emotion was quickly set aside as they swarmed over the hull and its trailer to undo the straps that had secured her for the journey. After an hour, she had been lifted from the trailer and sen in her cradle.

    Team boss Alan Adler, skipper Torben Grael and shore boss Horacio Carabelli individually thanked Mills and his offsiders Chris Large and Neil McCubbin for safely delivering the boat. Grael presented them all with team shirts.

    “I am happy that the boat is here,” Grael said. “We are now going to have to work hard to get it ready to go.”

    The In Port Race begins at 1400 local time on Saturday. There is an 0800 deadline for the boats to be race-ready.

    “That’s what the rules say, but the rules have been broken here very often. Let’s see how it goes,” Grael said.

    If necessary, he would ask for a dispensation to continue work on the boat. He claimed other teams had been granted them in the first In Port race in Sanxenxo, Spain.

    “I cannot believe that they will not let us race because we are not ready at eight o’clock in the morning,” he said.

    Race director Andy Hindley said they had not granted dispensations in the past, but he said the boats would begin leaving the dock, one by one, at 0900 on Saturday, so the question of a dispensation was irrelevant unless Grael was talking about a delayed departure.

    Brasil 1 is scheduled to leave the dock at 0930.
    pi_34691574
    ik heb zin in zaterdag as
    Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
    pi_34691894
    Ow... zosnel al? Hoe laat is het? 11h plaatselijke tijd > dus vrijdagnacht om 1h?
    pi_34692655
    The In Port Race begins at 1400 local time on Saturday. There is an 0800 deadline for the boats to be race-ready

    heb je zelf gepost
    Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
    pi_34693408
    quote:
    Op woensdag 1 februari 2006 20:45 schreef komrad het volgende:
    The In Port Race begins at 1400 local time on Saturday. There is an 0800 deadline for the boats to be race-ready

    heb je zelf gepost
    ikke? Maar dus om 4uur snachts nl-tijd in de nacht van vrijdag naar zaterdag.

    Gezellig
    pi_34694282
    zenden ze dat live uit
    Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
    pi_34696394
    quote:
    Op woensdag 1 februari 2006 21:18 schreef komrad het volgende:
    zenden ze dat live uit
    Ik vrees alleen radio VOR....

    Maar waarom zouden ze niet? Genoeg publiek die tot laat op zou blijven, en er is toch niets anders uit te zenden!
    pi_34697361
    idd of integraal de finish uitzendne,hoe lang duurt zo'n in port race?
    Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
    pi_34703225
    pi_34705713
    quote:
    Op woensdag 1 februari 2006 22:06 schreef the_disheaver het volgende:

    [..]

    Ik vrees alleen radio VOR....

    Maar waarom zouden ze niet? Genoeg publiek die tot laat op zou blijven, en er is toch niets anders uit te zenden!
    Er is wel degelijk iets anders om uit te zenden. Porn en belspelletjes.
    En die leveren meer op dan het zeilen. simpel
    Dus geen zeilen midden in de nacht.....
    volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
    pi_34705725
    Saturday:
    South to southeasterly wind of 5 to 10 knots reaching 20 knots at times in the
    afternoon.


    Ziet er weer goed uit. Helaas voor de beelden geen 25+
    maar 10-20 zou ook al mooi zijn.
    volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
      donderdag 2 februari 2006 @ 13:40:07 #96
    31164 Sandworm
    Swallowing Miles
    pi_34710790
    Movistar 5 kilo te zwaar !
    quote:
    Bouwe Bekking, skipper commented: "During the measurement done this morning we have seen she was 5 kilograms over the maximum weight allowed by the organization. Such small number shows almost an 0,003 per cent of the total weight, so we can admit we have fit it really good. Anyway, this gap has forced us to take 5 kilos out before the berthing. At the moment we will refit it, we will be right on the measurement and we could sail tomorrow."
    Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
      donderdag 2 februari 2006 @ 13:41:07 #97
    31164 Sandworm
    Swallowing Miles
    pi_34710834
    En de PotC krijgt onderdelen van de Movistar
    quote:
    Interestingly parts of the titanium hydraulics discarded by the Team movistar have been snapped up by Pirates of the Caribbean. Fred Barret, manager of the Spanish boat's shore team, concluded: "They asked us if they could use the parts of the hydraulic arms that we are not going to use, for their hydraulic system, and, of course, we said yes. We are not sure if they will finally be of any good to them, but if they can put them to better use than us, then go ahead."
    Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
      donderdag 2 februari 2006 @ 14:17:54 #98
    134184 WEST
    AFC AJAX 4 EVER
    pi_34712174
    quote:
    Op donderdag 2 februari 2006 01:26 schreef the_disheaver het volgende:
    [afbeelding]
    ik zie het allemaal wel , ik moet er smorgens ook vroeg uit
    Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
    With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
    Put our differences behind us. While we shine like the sun
    See what we've all become. Together we are one
      donderdag 2 februari 2006 @ 14:23:56 #99
    31164 Sandworm
    Swallowing Miles
    pi_34712371
    Is er een mogelijkheid dat iemand het live commentaar opneemt? Ik weet dat het technisch mogelijk is, maar ik heb geen idee hoe....
    Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
    pi_34712706
    quote:
    Op donderdag 2 februari 2006 14:23 schreef Sandworm het volgende:
    Is er een mogelijkheid dat iemand het live commentaar opneemt? Ik weet dat het technisch mogelijk is, maar ik heb geen idee hoe....
    ehh, jawel. Maar dat wordt best groot denk ik...

    Ik zal mn best doen
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')