quote:Op maandag 6 februari 2006 17:15 schreef Landrot het volgende:
[..]
Ik zie juist dat het zeil bovenin dichter op de mast zit.....
Je voorkomt juist door de overloop in een vlaag te laten gaan dat de boot schuingaat en vertraagd. Dus als je goed op tijd druk loost veranderd de helling niet en de druk in de zeilen ook niet, Maar alleen de stand van je grootzeil.quote:Op maandag 6 februari 2006 17:15 schreef Landrot het volgende:
[..]
![]()
Als de giek naar lijzijde verplaatst wordt, dan vangt het zeil toch minder wind? En dan zou de boot toch minder schuin in het water moeten hangen? Dat zie ik niet op de plaatjes terug...
[..]
Ik zie juist dat het zeil bovenin dichter op de mast zit.....
Oh, noú snap ik wat bedoeld wordt!quote:Op maandag 6 februari 2006 17:17 schreef hermandeperman het volgende:
[..]
het gaat erom dat de hoek van het zeil ten opzichte van de mast groter is. Onderin staat hij er vrijwel haaks op, en bovenin staat hij meer "open".
OK, ik snap 't.quote:Op maandag 6 februari 2006 17:30 schreef Farr40 het volgende:
[..]
Je voorkomt juist door de overloop in een vlaag te laten gaan dat de boot schuingaat en vertraagd. Dus als je goed op tijd druk loost, verandert de helling niet en de druk in de zeilen ook niet. Maar alleen de stand van je grootzeil.
Je zegt hetzelf al. Als je de neerhouder aan doet dan krijg je minder twist. Toch doen de meeste zeilers hun neerhouder strakker als het harder gaat waaien.quote:Op maandag 6 februari 2006 15:00 schreef Farr40 het volgende:
Twist wordt gebruikt om druk te verliezen. En aangezien het bovenin het hardst waait wil je daar het eerst de druk kwijt. Dit doe je doormiddel van de twist te vergroten. Twist kan je aanpassen met de neerhouder. Door deze losser te doen waait het zeil boven in meer open. en vice versa als je de neerhouder aantrekt.
door de kleinere arm is de kracht die ervoor nodig is, veel groter. Dus zal er meer gewicht nodig zijn, dan als je de grootschoot gebruikt. Kwestie van afwegen wat meer gewicht heeft, en wat effectiever is.quote:Op maandag 6 februari 2006 20:50 schreef JandeHoop het volgende:
Overigens, als je een goede mogelijkheid hebt om makkelijk en snel je neerhouder te kunnen verstellen heb je in principe geen overloop nodig.
Kijk maar diverse Open60's bijvoorbeeld maar ook 470's om maar wat te noemen.
Ja zeg ik blijf bezigquote:Op maandag 6 februari 2006 20:47 schreef JandeHoop het volgende:
Misschien kan Herman mijn verhaal in micky mouse taal vertalen ?
Even voor de duidelijkheid ik heb nooit gezegd dat als het harder gaat waaien de neerhouder losser gezet moet worden. Ik zeg alleen dat twist gebruikt word om te depoweren wat je zelf beaamt.quote:Op maandag 6 februari 2006 20:47 schreef JandeHoop het volgende:
[..]
Je zegt hetzelf al. Als je de neerhouder aan doet dan krijg je minder twist. Toch doen de meeste zeilers hun neerhouder strakker als het harder gaat waaien.
Dus dat is tegen jou theorie in.
...
Naarmate het harder gaat waaien ga je de twist verminderen totdat je in een situatie komt dat je te veel power (en dus helling) hebt in de boot. Dan kan je twist gebruiken om wat power kwijt te raken. ...
Ik zeg gebruikt kan worden. Jij wilt meer twist met harde wind, dus moet je neerhouder losser ...quote:Op maandag 6 februari 2006 23:03 schreef Farr40 het volgende:
[..]
Even voor de duidelijkheid ik heb nooit gezegd dat als het harder gaat waaien de neerhouder losser gezet moet worden. Ik zeg alleen dat twist gebruikt word om te depoweren wat je zelf beaamt.
Maar goed, zeil trim is vrij complex onderwerp. Wat je leert door veel te lezen en nog meer uren te maken.
De neerhouder is hydraulisch. Dus hoeft niet zwaar te zijn.quote:Op maandag 6 februari 2006 21:03 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
door de kleinere arm is de kracht die ervoor nodig is, veel groter. Dus zal er meer gewicht nodig zijn, dan als je de grootschoot gebruikt. Kwestie van afwegen wat meer gewicht heeft, en wat effectiever is.
Nee, ik heb 't woord voor woord gespeld!quote:Op maandag 6 februari 2006 20:47 schreef JandeHoop het volgende:
[..]
(...) Hopelijk heb ik Landrot niet al te erg afgeschrikt en is ie niet halverwege afgehaakt.....
Herman, jij kunt aardig inschatten wat ik begrijp!quote:Op maandag 6 februari 2006 21:04 schreef hermandeperman het volgende:
[..]
Ja zeg ik blijf bezig
Maar 't lijkt me een duidelijk verhaal zo
(Grootzeil)trimmen = Het wijzigen van de stand van de zeilen om zo meer wind te vangen, en dus sneller te gaan.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 00:42 schreef Landrot het volgende:
[..]
Nee, ik heb 't woord voor woord gespeld!![]()
En daarnaast natuurlijk vaartips.nl geraadpleegd... Want zoveel onbekende woorden ben ik nog niet eerder tegengekomen!![]()
Vaartips.nl is een leerzame site ('afborrelen' vond ik wel een mooie term!), maar veel van de woorden die op dit forum worden gebruikt ontbreken er: grootzeiltrimmer, trimmen, tell-tales, twist, depoweren, lijoog, vang-sheeten, schootspanning, onderlijkstrekker en achterstag.
Maar ondertussen heb ik al een aardig idee wat er met die termen bedoeld wordt. Dus ik hoef geen uitleg van jullie in Jip en Janneke-taal!![]()
Telltales zijn inderdaad draadjes in het zeil. Deze geven aan hoe de luchtstroming langs en achter het zeil is. En die kan je dan dus zien en eventueel aanpassen door het zeil een andere vorm te geven.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 01:51 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
tell-tales = draadjes aan het zeil, waardoor je de windrichting van de wind in het zeil kunt bepalen.
lijoog = Net als het grootzeilschoot is het voor de fokkenschoot (tussen n?) of genuaschoot (?) soms van belang om de richting van de schoot op de genua te kunnen wijzigen. Ook hier een rail, maar dit keer over de lengte van de boot (aan beide kanten, er zijn 2 fokkenschoten).
achterstag = stag is een (op normale schepen...) staaldraad welke de mast omhoog houdt (mits de mast zelf niet in 3en breekt...).. Achterstag is de stag van de mast naar de achterkant van de boot.
vang-sheeten ontbreekt in mijn uitleg. Dies voor iemand anders
Effe checken of ik 't begrepen heb:quote:Op dinsdag 7 februari 2006 07:37 schreef JandeHoop het volgende:
[..]
(...) Vang-sheeten is dus een manier van (aan de wind) zeilen waarmee je de twist regelt mbv de vang (neerhouder) ipv grootzeilschoot-overloop.
- Bij vang sheeten gebruik je de neerhouder om wind kwijt te raken. De neerhouder trekt de giek omlaag, als je deze viert (los laat, minder strak zet) gaat hij door de kracht van de wind omhoog. Dus dat kloptquote:Op dinsdag 7 februari 2006 15:37 schreef Landrot het volgende:
[..]
Effe checken of ik 't begrepen heb:![]()
- bij vang-sheeten beweegt het uiteinde van de giek naar boven of naar beneden
- bij het gebruik van de grootzeilschoot-overloop beweegt het uiteinde van de giek naar links of naar rechts
Klopt dat?
Kijk naar m'n opleidingquote:Op dinsdag 7 februari 2006 00:46 schreef Landrot het volgende:
[..]
Herman, jij kunt aardig inschatten wat ik begrijp!![]()
14 pas, uit mijn hoofd. Zie anders OP, staat het geloof ik wel in (en zeker een link naar de volledige schema)quote:Op dinsdag 7 februari 2006 20:57 schreef komrad het volgende:
zijn ze eigenlijk al weer onderweg?
Bij vang-sheeten gebruik je de neerhouder (soms vang genoemd) om de twist te bepalen. Daarna doe je er eigenlijk weinig mee. De schoot wordt dan gebruikt om het zeil meer naar binnen te halen of juist meer naar buiten te laten gaan. De giek blijft dus op dezelfde hoogte (en de twist dus gelijk). Je gebruikt dus de schoot om het zeil te 'lozen' of 'wind kwijt te raken'quote:Op dinsdag 7 februari 2006 19:29 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
- Bij vang sheeten gebruik je de neerhouder om wind kwijt te raken. De neerhouder trekt de giek omlaag, als je deze viert (los laat, minder strak zet) gaat hij door de kracht van de wind omhoog. Dus dat klopt
- Hij kan naar links of rechts bewegen daardoor, maar dat is niet de directe bedoeling.
Het bewegen van de giek naar bak of stuurboord doe je door middel van de grootzeilschoot. Door deze te vieren gaat maakt de giek een grotere hoek met de boot.
Als je niets doet aan de grootzeilschoot, en wel de overloop verplaats, dan zal de giek wel verplaatsen. Maar dat is niet je doel. Doel is om daardoor een grotere of minder grote kracht naar beneden te krijgen.
Bij lichter weer maak je meestal geen gebruik van deze methode. De neerhouder is dan zonder spanning. De hoogte van de giek (en daarmee de twist van het zeil) pas je aan door een combinatie van spanning op de grootschoot en positie van de overloop. Lees voor meer info het verhaaltje van
Stel dat je de giek op een vaste hoek wilt houden. Als je de overloop verplaatst (richting giek) zul je om dezelfde hoek te willen houden (aangezien je anders geen wind vangt) zul je de grootzeilschoot strakker moeten spannen. De afstand tussen overloop en giek is kleiner, dus zal de schoot meer naar beneden gericht zijn dan voor de overloop-verplaatsing. De giek staat opdezelfde plaats, alleen heb je wel een grotere kracht naar beneden op de giek, waardoor het zeil strakker zal staan.
Huh? Is er dan een discussie geweest over zeiltrim?quote:Op woensdag 8 februari 2006 00:28 schreef Sandworm het volgende:
Haha, ik was al benieuwd naar wanneer de discussie over zeiltrim zou gaan komen. Hebben we toch mooi drie in-port races en twee legs weten te vermijden omzeilen![]()
quote:Op woensdag 8 februari 2006 10:40 schreef Landrot het volgende:
[..]
Huh? Is er dan een discussie geweest over zeiltrim?![]()
Iedereen was het toch met elkaar eens?
Gut...quote:Op woensdag 8 februari 2006 13:05 schreef Sandworm het volgende:
Shit, weer geen discussie. Ze varen er gewoon door heen, is ook meer een soort pitstop van 48 uur.
[afbeelding]
ja das zaterdagnachtquote:Op woensdag 8 februari 2006 13:25 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Gut...
Ik kan overigens dit keer niet de verslag van de start van de 3de etape opnemen. Ben dat weekend weg, en heb geen zin om mn pc aan te laten...
[afbeelding]
Dus gewoon zelf luisteren vanaf half 2(dat is zaterdagnacht neem ik aan?
ik ga het ook niet volgen hoor, of ik lig in me nest om de volgende dag veel winterspelen te kijken, of ik ben stront bezopenquote:
Okey, maar ik kan het gewoon niet luisteren... Grote kans dat ik nog op ben, maar ik zit in de middle of nowhere ergens op de heii... Zonder internetverbidning...quote:Op woensdag 8 februari 2006 16:05 schreef WEST het volgende:
[..]
ik ga het ook niet volgen hoor, of ik lig in me nest om de volgende dag veel winterspelen te kijken, of ik ben stront bezopen![]()
denk het 1e
Ok, doe ik de tweede optie....quote:Op woensdag 8 februari 2006 16:05 schreef WEST het volgende:
[..]
ik ga het ook niet volgen hoor, of ik lig in me nest om de volgende dag veel winterspelen te kijken, of ik ben stront bezopen![]()
denk het 1e
Ik ook. De eerste optie is onmogelijk.quote:
Dat is idd wel vrij belachelijk jaquote:Op woensdag 8 februari 2006 18:47 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Ik ook. De eerste optie is onmogelijk.
Iemand al een leuk discussiepuntje gevonden?
Brnuel zal wanneer ze enkele leg overslaan de entreegeld nogmaals moeten betalen, en de behaalde punten inlveren. Vreemd, vaar je minder, betaal je het dubbele....![]()
Ze mogen dus geen hulp van buitenaf ontvangen in Wellington. Het is dus een echte pitstop.quote:It is important that everything onboard the boats is in full working order because in New Zealand the crews are not allowed to receive any outside help to perform repairs on the boat. Not even food or tools may be brought onboard.
dus gewoon ff boodschappen doen en maar wachten tot ze weer weg mogenquote:Op donderdag 9 februari 2006 14:30 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Ze mogen dus geen hulp van buitenaf ontvangen in Wellington. Het is dus een echte pitstop.
ehh, tijdens ene formule 1 pitstop is er toch wel hulp van buitenaf toegevstaan? Of moet de coureur alles zelf ombouwenquote:Op donderdag 9 februari 2006 14:30 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Ze mogen dus geen hulp van buitenaf ontvangen in Wellington. Het is dus een echte pitstop.
en slapenquote:Op donderdag 9 februari 2006 14:35 schreef WEST het volgende:
[..]
dus gewoon ff boodschappen doen en maar wachten tot ze weer weg mogen![]()
Dat mag dus volgens mij ook niet. Iedere overtreding wordt bestraft met een penalty tijd van 2 uur, op te tellen bij aankomstquote:Op donderdag 9 februari 2006 14:35 schreef WEST het volgende:
[..]
dus gewoon ff boodschappen doen en maar wachten tot ze weer weg mogen![]()
Ik zeg niet veel, maar wat ik zeg is onzin!quote:Op donderdag 9 februari 2006 14:41 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
ehh, tijdens ene formule 1 pitstop is er toch wel hulp van buitenaf toegevstaan? Of moet de coureur alles zelf ombouwen![]()
probeer squote:Op zondag 12 februari 2006 14:41 schreef masterr112 het volgende:
is er ook iets hiervan te volgen op internet ofzo?
Nee, natuurlijk niet. Is met Goole nauwelijks iets van te vinden. De enige plek is in dit forum en wij moeten het ook hebben van via via en mensen ter plekke of aan boord.quote:Op zondag 12 februari 2006 14:41 schreef masterr112 het volgende:
is er ook iets hiervan te volgen op internet ofzo?
quote:Op zondag 12 februari 2006 17:27 schreef komrad het volgende:
oei, had gemist dat we al weer van start zijn, AAB1 ligt natuurlijk in de tussenstand al mijlen voor op de concurrentie maar toch
echt niet, ze liggen naast elkaarquote:Op zondag 12 februari 2006 17:35 schreef Landrot het volgende:
[..]
Ech nie! Movistar ligt vier mijl voor op AAB1!
Het stelt natuurlijk nog weinig voor, want ze zijn net vertrokken...
movistar en AAB1 zit geen verschil inquote:Op zondag 12 februari 2006 20:48 schreef the_disheaver het volgende:
Halloooo. Wie staat er voor?
Nee, tis een korte route.quote:Op zondag 12 februari 2006 19:29 schreef WEST het volgende:
zijn er nog waypoints onderweg waar punten te verdienen zijn?
dankje.quote:Op zondag 12 februari 2006 20:49 schreef WEST het volgende:
[..]
movistar en AAB1 zit geen verschil in
Nu dus.quote:Op zondag 12 februari 2006 20:44 schreef Ambrosius het volgende:
Vanavond in Studio Sport een update, uitzending is net begonnen, duurt nog tot 21.28.
| 1 2 3 4 5 6 7 8 | movistar 1153 ABN AMRO ONE +2 Pirates +10 Ericsson +13 Brasil 1 +14 ABN AMRO TWO +16 Brunel DNS |
moet je ff op de site van de NOS kijken daar wordt een vraag gesteld en antwoord gegeven.quote:Op maandag 13 februari 2006 10:46 schreef Landrot het volgende:
Alle boten varen sneller dan de wind. Dat blijkt uit Onboard Conditions (volvooceanrace.org).
Hoe kan dat?![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |