abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34799960
quote:
Op maandag 6 februari 2006 17:15 schreef Landrot het volgende:

[..]

Ik zie juist dat het zeil bovenin dichter op de mast zit.....

het gaat erom dat de hoek van het zeil ten opzichte van de mast groter is. Onderin staat hij er vrijwel haaks op, en bovenin staat hij meer "open".
  maandag 6 februari 2006 @ 17:30:46 #152
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_34800449
quote:
Op maandag 6 februari 2006 17:15 schreef Landrot het volgende:

[..]

Als de giek naar lijzijde verplaatst wordt, dan vangt het zeil toch minder wind? En dan zou de boot toch minder schuin in het water moeten hangen? Dat zie ik niet op de plaatjes terug...
[..]

Ik zie juist dat het zeil bovenin dichter op de mast zit.....
Je voorkomt juist door de overloop in een vlaag te laten gaan dat de boot schuingaat en vertraagd. Dus als je goed op tijd druk loost veranderd de helling niet en de druk in de zeilen ook niet, Maar alleen de stand van je grootzeil.

Je moet het van achteraf zien. onderin zit het zeil dichter bij de centerline dan bovenin.
  maandag 6 februari 2006 @ 17:31:12 #153
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_34800468
quote:
Op maandag 6 februari 2006 17:17 schreef hermandeperman het volgende:

[..]

het gaat erom dat de hoek van het zeil ten opzichte van de mast groter is. Onderin staat hij er vrijwel haaks op, en bovenin staat hij meer "open".
Oh, noú snap ik wat bedoeld wordt!

Gelukkig heeft hermandeperman weer redding gebracht.
  maandag 6 februari 2006 @ 17:34:08 #154
138863 Landrot
pi_34800561
quote:
Op maandag 6 februari 2006 17:30 schreef Farr40 het volgende:

[..]

Je voorkomt juist door de overloop in een vlaag te laten gaan dat de boot schuingaat en vertraagd. Dus als je goed op tijd druk loost, verandert de helling niet en de druk in de zeilen ook niet. Maar alleen de stand van je grootzeil.
OK, ik snap 't.

Mijn hemel, wat leer ik toch een hoop op een achternamiddag!
Bedankt.
pi_34806940
quote:
Op maandag 6 februari 2006 15:00 schreef Farr40 het volgende:
Twist wordt gebruikt om druk te verliezen. En aangezien het bovenin het hardst waait wil je daar het eerst de druk kwijt. Dit doe je doormiddel van de twist te vergroten. Twist kan je aanpassen met de neerhouder. Door deze losser te doen waait het zeil boven in meer open. en vice versa als je de neerhouder aantrekt.
Je zegt hetzelf al. Als je de neerhouder aan doet dan krijg je minder twist. Toch doen de meeste zeilers hun neerhouder strakker als het harder gaat waaien.
Dus dat is tegen jou theorie in.

Andere theorie. Twist is het verschil tussen de aanstroomhoek van een zeil beneden en bovenin. Doordat het bovenin harder waait (over het algemeen) maar ook de richting anders is (de lucht heeft daar minder weerstand van het land/zee), moet je je zeil bovenin in een andere hoek trimmen dan beneden in. Met name bij licht weer is dit verschil groot. Met licht weer vaar je dan tegenwoordig met veel twist.
Hoe doen we dit ? Door de overloop aan loef te brengen en de schootspanning te verlagen. De giek blijft nog gewoon in het midden van de boot maar er staat minder spanning op het achterlijk waardoor dat meer open kan waaien. Meer twist dus.
Naarmate het harder gaat waaien ga je de twist verminderen totdat je in een situatie komt dat je te veel power (en dus helling) hebt in de boot. Dan kan je twist gebruiken om wat power kwijt te raken. Of je kan er voor kiezen om over te gaan op "vang-sheeten", hierbij gebruik je je neerhouder (strak!) om je zeil vlak te maken en de grootschoot om de vlagen op te vangen.
Dit kan trouwens ook op grote boten zonder al te veel problemen. De krachten die er op staan zijn groot maar ook de lieren zijn dat... Het is alleen zo dat door de grote en plotselinge snelheidsverschillen de trim moeilijker is om bij te benen. Daarom zal er vaak voor een gemiddelde trim gekozen worden.

Overigens geldt het hele twist verhaal ook voor de genua. Alleen regel je daar de twist met de positie van het lijoog icm de spanning op de schoot.
Alles bij elkaar is dit een erg ingewikkeld onderwerp. De hoeveelheid twist die juist is hang van veel factoren af. Als je deze goed gebruikt zal je zien dat je bootsnelheid omhoog zal gaan. Een handig (en voor de grootzeiltrimmer onmisbaar) hulpmiddel zijn de tell-tales (draadjes) aan het achterlijk van het zeil.

Hopelijk heb ik landrot niet al te erg afgeschrikt en is ie niet halverwege afgehaakt.....
Misschien kan Herman mijn verhaal in micky mouse taal vertalen ?
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
pi_34807049
Overigens, als je een goede mogelijkheid hebt om makkelijk en snel je neerhouder te kunnen verstellen heb je in principe geen overloop nodig.
Kijk maar diverse Open60's bijvoorbeeld maar ook 470's om maar wat te noemen.
pi_34807586
quote:
Op maandag 6 februari 2006 20:50 schreef JandeHoop het volgende:
Overigens, als je een goede mogelijkheid hebt om makkelijk en snel je neerhouder te kunnen verstellen heb je in principe geen overloop nodig.
Kijk maar diverse Open60's bijvoorbeeld maar ook 470's om maar wat te noemen.
door de kleinere arm is de kracht die ervoor nodig is, veel groter. Dus zal er meer gewicht nodig zijn, dan als je de grootschoot gebruikt. Kwestie van afwegen wat meer gewicht heeft, en wat effectiever is.
pi_34807656
quote:
Op maandag 6 februari 2006 20:47 schreef JandeHoop het volgende:

Misschien kan Herman mijn verhaal in micky mouse taal vertalen ?
Ja zeg ik blijf bezig

Maar 't lijkt me een duidelijk verhaal zo
  maandag 6 februari 2006 @ 23:03:12 #159
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_34813184
quote:

[..]

Je zegt hetzelf al. Als je de neerhouder aan doet dan krijg je minder twist. Toch doen de meeste zeilers hun neerhouder strakker als het harder gaat waaien.
Dus dat is tegen jou theorie in.

...
Naarmate het harder gaat waaien ga je de twist verminderen totdat je in een situatie komt dat je te veel power (en dus helling) hebt in de boot. Dan kan je twist gebruiken om wat power kwijt te raken. ...
Even voor de duidelijkheid ik heb nooit gezegd dat als het harder gaat waaien de neerhouder losser gezet moet worden. Ik zeg alleen dat twist gebruikt word om te depoweren wat je zelf beaamt.

Maar goed, zeil trim is vrij complex onderwerp. Wat je leert door veel te lezen en nog meer uren te maken.
pi_34814768
quote:
Op maandag 6 februari 2006 23:03 schreef Farr40 het volgende:

[..]

Even voor de duidelijkheid ik heb nooit gezegd dat als het harder gaat waaien de neerhouder losser gezet moet worden. Ik zeg alleen dat twist gebruikt word om te depoweren wat je zelf beaamt.

Maar goed, zeil trim is vrij complex onderwerp. Wat je leert door veel te lezen en nog meer uren te maken.
Ik zeg gebruikt kan worden. Jij wilt meer twist met harde wind, dus moet je neerhouder losser ...
Mijn voorkeur gaat er niet naar uit. Grootzeil afvlakken mbv neerhouder, cunningham, onderlijkstrekker is een betere optie. Eventueel de top depoweren door de achterstag te spannen. (erg effectief!)
pi_34814998
quote:
Op maandag 6 februari 2006 21:03 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

door de kleinere arm is de kracht die ervoor nodig is, veel groter. Dus zal er meer gewicht nodig zijn, dan als je de grootschoot gebruikt. Kwestie van afwegen wat meer gewicht heeft, en wat effectiever is.
De neerhouder is hydraulisch. Dus hoeft niet zwaar te zijn.
Op grotere boten (trimarans) is de grootschoot ook hydraulisch bediend.
  dinsdag 7 februari 2006 @ 00:42:28 #162
138863 Landrot
pi_34816951
quote:

[..]

(...) Hopelijk heb ik Landrot niet al te erg afgeschrikt en is ie niet halverwege afgehaakt.....
Nee, ik heb 't woord voor woord gespeld!

En daarnaast natuurlijk vaartips.nl geraadpleegd... Want zoveel onbekende woorden ben ik nog niet eerder tegengekomen!

Vaartips.nl is een leerzame site ('afborrelen' vond ik wel een mooie term! ), maar veel van de woorden die op dit forum worden gebruikt ontbreken er: grootzeiltrimmer, trimmen, tell-tales, twist, depoweren, lijoog, vang-sheeten, schootspanning, onderlijkstrekker en achterstag.

Maar ondertussen heb ik al een aardig idee wat er met die termen bedoeld wordt. Dus ik hoef geen uitleg van jullie in Jip en Janneke-taal!
  dinsdag 7 februari 2006 @ 00:46:52 #163
138863 Landrot
pi_34817054
quote:
Op maandag 6 februari 2006 21:04 schreef hermandeperman het volgende:

[..]

Ja zeg ik blijf bezig

Maar 't lijkt me een duidelijk verhaal zo
Herman, jij kunt aardig inschatten wat ik begrijp!
pi_34817977
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 00:42 schreef Landrot het volgende:

[..]

Nee, ik heb 't woord voor woord gespeld!

En daarnaast natuurlijk vaartips.nl geraadpleegd... Want zoveel onbekende woorden ben ik nog niet eerder tegengekomen!

Vaartips.nl is een leerzame site ('afborrelen' vond ik wel een mooie term! ), maar veel van de woorden die op dit forum worden gebruikt ontbreken er: grootzeiltrimmer, trimmen, tell-tales, twist, depoweren, lijoog, vang-sheeten, schootspanning, onderlijkstrekker en achterstag.

Maar ondertussen heb ik al een aardig idee wat er met die termen bedoeld wordt. Dus ik hoef geen uitleg van jullie in Jip en Janneke-taal!
(Grootzeil)trimmen = Het wijzigen van de stand van de zeilen om zo meer wind te vangen, en dus sneller te gaan.
tell-tales = draadjes aan het zeil, waardoor je de windrichting van de wind in het zeil kunt bepalen.
depoweren = de-power'en > kwijt raken van power/wind uit zeilen halen
lijoog = Net als het grootzeilschoot is het voor de fokkenschoot (tussen n?) of genuaschoot (?) soms van belang om de richting van de schoot op de genua te kunnen wijzigen. Ook hier een rail, maar dit keer over de lengte van de boot (aan beide kanten, er zijn 2 fokkenschoten).
schootspanning = spanning op de schoot Schoot is dat touw waarmee je de stand van de zeilen mee bepaald.
achterstag = stag is een (op normale schepen...) staaldraad welke de mast omhoog houdt (mits de mast zelf niet in 3en breekt...).. Achterstag is de stag van de mast naar de achterkant van de boot. Voorstag en zijstag heb je ook
onderlijkstrekker = een lijn waarmee je de onderlijk strakker kunt trekken. Deze zit aan het zeil en aan de achterkant (uiteinde) van de giek vast.
Vergelijkbaar met het grootzeil val, maar niet dus om het grootzeil omhoog te hijsen via de mast, maar via de giek opzij te hijsen.

vang-sheeten ontbreekt in mijn uitleg. Dies voor iemand anders
pi_34818933
Eric protesteert tegen de uitslag van de inport race. Ze zouden niet te vroeg over de finish zijn gegaan, en bovendat zou er veel te laat gemeld zijn dat ze te vroeg weg waren. Naar eigen zeggen verloren ze daardoor minstens 2 minuten, en dat terwijl ze 1m59s achter lagen op de nr 1: aab1 aan de finish.

http://www.volvooceanrace(...)rtredress/index.aspx
pi_34819269
Natuurlijk doen ze dat.
Omdat er bij het zeilen een ding nog niet goed geregeld is. Je mag onbeperkt en ongestraft beslissingen van een wedstrijdcomitee aanvechten.
Wat mij eerlijker lijkt is dat ze protest indienen waar als ze winnen ze gewoon recht krijgen waar ze op hebben maar als ze verliezen (dus toch te vroeg waren) ze nog eens een extra straf krijgen.
Dat is nu niet zo. Je kan dus gewoon problemen "Helpt het niet dan schaadt het niet."
Iets wat je op top-niveau dus ook standaard moet doen. (Afgelopen zomerspelen zaten de nederlandse zeilers meer in de protestkamer dan op het water...)
pi_34819289
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 01:51 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

tell-tales = draadjes aan het zeil, waardoor je de windrichting van de wind in het zeil kunt bepalen.
lijoog = Net als het grootzeilschoot is het voor de fokkenschoot (tussen n?) of genuaschoot (?) soms van belang om de richting van de schoot op de genua te kunnen wijzigen. Ook hier een rail, maar dit keer over de lengte van de boot (aan beide kanten, er zijn 2 fokkenschoten).
achterstag = stag is een (op normale schepen...) staaldraad welke de mast omhoog houdt (mits de mast zelf niet in 3en breekt...).. Achterstag is de stag van de mast naar de achterkant van de boot.

vang-sheeten ontbreekt in mijn uitleg. Dies voor iemand anders
Telltales zijn inderdaad draadjes in het zeil. Deze geven aan hoe de luchtstroming langs en achter het zeil is. En die kan je dan dus zien en eventueel aanpassen door het zeil een andere vorm te geven.
Achterstag is tegenwoordig steeds minder en minder van staaldraad. En bij moderne boten houd hij ook de mast niet omhoog maar kan hij de mast krommer (en naar achter) trekken. Daarmee kan de vorm van de zeilen aanpassen.

Vang-sheeten is dus een manier van (aan de wind) zeilen waarmee je de twist regelt mbv de vang (neerhouder) ipv grootzeilschoot - overloop.
  dinsdag 7 februari 2006 @ 15:37:48 #168
138863 Landrot
pi_34830449
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 07:37 schreef JandeHoop het volgende:

[..]

(...) Vang-sheeten is dus een manier van (aan de wind) zeilen waarmee je de twist regelt mbv de vang (neerhouder) ipv grootzeilschoot-overloop.
Effe checken of ik 't begrepen heb:
- bij vang-sheeten beweegt het uiteinde van de giek naar boven of naar beneden
- bij het gebruik van de grootzeilschoot-overloop beweegt het uiteinde van de giek naar links of naar rechts

Klopt dat?
pi_34837876
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 15:37 schreef Landrot het volgende:

[..]

Effe checken of ik 't begrepen heb:
- bij vang-sheeten beweegt het uiteinde van de giek naar boven of naar beneden
- bij het gebruik van de grootzeilschoot-overloop beweegt het uiteinde van de giek naar links of naar rechts

Klopt dat?
- Bij vang sheeten gebruik je de neerhouder om wind kwijt te raken. De neerhouder trekt de giek omlaag, als je deze viert (los laat, minder strak zet) gaat hij door de kracht van de wind omhoog. Dus dat klopt
- Hij kan naar links of rechts bewegen daardoor, maar dat is niet de directe bedoeling.

Het bewegen van de giek naar bak of stuurboord doe je door middel van de grootzeilschoot. Door deze te vieren gaat maakt de giek een grotere hoek met de boot.

Als je niets doet aan de grootzeilschoot, en wel de overloop verplaats, dan zal de giek wel verplaatsen. Maar dat is niet je doel. Doel is om daardoor een grotere of minder grote kracht naar beneden te krijgen.

Stel dat je de giek op een vaste hoek wilt houden. Als je de overloop verplaatst (richting giek) zul je om dezelfde hoek te willen houden (aangezien je anders geen wind vangt) zul je de grootzeilschoot strakker moeten spannen. De afstand tussen overloop en giek is kleiner, dus zal de schoot meer naar beneden gericht zijn dan voor de overloop-verplaatsing. De giek staat opdezelfde plaats, alleen heb je wel een grotere kracht naar beneden op de giek, waardoor het zeil strakker zal staan.
pi_34839734
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 00:46 schreef Landrot het volgende:

[..]

Herman, jij kunt aardig inschatten wat ik begrijp!
Kijk naar m'n opleiding Ik ben wel gewend dit soort dingen uit te moeten leggen aan leken
pi_34841478
zijn ze eigenlijk al weer onderweg?
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_34841754
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 20:57 schreef komrad het volgende:
zijn ze eigenlijk al weer onderweg?
14 pas, uit mijn hoofd. Zie anders OP, staat het geloof ik wel in (en zeker een link naar de volledige schema)
pi_34845054
Zondag starten ze weer. Het zal een snelle korte etappe worden.
pi_34845538
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 19:29 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

- Bij vang sheeten gebruik je de neerhouder om wind kwijt te raken. De neerhouder trekt de giek omlaag, als je deze viert (los laat, minder strak zet) gaat hij door de kracht van de wind omhoog. Dus dat klopt
- Hij kan naar links of rechts bewegen daardoor, maar dat is niet de directe bedoeling.

Het bewegen van de giek naar bak of stuurboord doe je door middel van de grootzeilschoot. Door deze te vieren gaat maakt de giek een grotere hoek met de boot.

Als je niets doet aan de grootzeilschoot, en wel de overloop verplaats, dan zal de giek wel verplaatsen. Maar dat is niet je doel. Doel is om daardoor een grotere of minder grote kracht naar beneden te krijgen.

Bij lichter weer maak je meestal geen gebruik van deze methode. De neerhouder is dan zonder spanning. De hoogte van de giek (en daarmee de twist van het zeil) pas je aan door een combinatie van spanning op de grootschoot en positie van de overloop. Lees voor meer info het verhaaltje van
Stel dat je de giek op een vaste hoek wilt houden. Als je de overloop verplaatst (richting giek) zul je om dezelfde hoek te willen houden (aangezien je anders geen wind vangt) zul je de grootzeilschoot strakker moeten spannen. De afstand tussen overloop en giek is kleiner, dus zal de schoot meer naar beneden gericht zijn dan voor de overloop-verplaatsing. De giek staat opdezelfde plaats, alleen heb je wel een grotere kracht naar beneden op de giek, waardoor het zeil strakker zal staan.
Bij vang-sheeten gebruik je de neerhouder (soms vang genoemd) om de twist te bepalen. Daarna doe je er eigenlijk weinig mee. De schoot wordt dan gebruikt om het zeil meer naar binnen te halen of juist meer naar buiten te laten gaan. De giek blijft dus op dezelfde hoogte (en de twist dus gelijk). Je gebruikt dus de schoot om het zeil te 'lozen' of 'wind kwijt te raken'
  woensdag 8 februari 2006 @ 00:28:59 #175
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_34849743
Haha, ik was al benieuwd naar wanneer de discussie over zeiltrim zou gaan komen. Hebben we toch mooi drie in-port races en twee legs weten te vermijden omzeilen
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  woensdag 8 februari 2006 @ 10:40:51 #176
138863 Landrot
pi_34856873
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 00:28 schreef Sandworm het volgende:
Haha, ik was al benieuwd naar wanneer de discussie over zeiltrim zou gaan komen. Hebben we toch mooi drie in-port races en twee legs weten te vermijden omzeilen
Huh? Is er dan een discussie geweest over zeiltrim?

Iedereen was het toch met elkaar eens?
pi_34858186
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 10:40 schreef Landrot het volgende:

[..]

Huh? Is er dan een discussie geweest over zeiltrim?

Iedereen was het toch met elkaar eens?
Inderdaad. Was alleen een uitleg-sessie

Ik vraag me wel af hoe ze volgens VOR in wellington komen.

Volgens deze afbeelding (highres!) vliegen ze blijkbaar over Nieuw zeeland heen... Het schjnt snel te gaan de volgende leg, maar zo snel

De vraag (en misschien nu wat discussie?) gaan ze boven of onderlangs naar Wellington?
  woensdag 8 februari 2006 @ 13:05:41 #178
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_34861400
Shit, weer geen discussie. Ze varen er gewoon door heen, is ook meer een soort pitstop van 48 uur.

pi_34861974
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 13:05 schreef Sandworm het volgende:
Shit, weer geen discussie. Ze varen er gewoon door heen, is ook meer een soort pitstop van 48 uur.

[afbeelding]
Gut...

Ik kan overigens dit keer niet de verslag van de start van de 3de etape opnemen. Ben dat weekend weg, en heb geen zin om mn pc aan te laten...

Dus gewoon zelf luisteren vanaf half 2(dat is zaterdagnacht neem ik aan?
pi_34862444
Geheel offtopic.

Het begint hier ook eens eindelijk te waaien
  woensdag 8 februari 2006 @ 14:56:15 #181
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_34864821
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 13:25 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Gut...

Ik kan overigens dit keer niet de verslag van de start van de 3de etape opnemen. Ben dat weekend weg, en heb geen zin om mn pc aan te laten...
[afbeelding]

Dus gewoon zelf luisteren vanaf half 2(dat is zaterdagnacht neem ik aan?
ja das zaterdagnacht
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_34864959
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 14:56 schreef WEST het volgende:

[..]

ja das zaterdagnacht
  woensdag 8 februari 2006 @ 16:05:25 #183
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_34867455
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 14:59 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

ik ga het ook niet volgen hoor, of ik lig in me nest om de volgende dag veel winterspelen te kijken, of ik ben stront bezopen denk het 1e
pi_34867663
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 16:05 schreef WEST het volgende:

[..]

ik ga het ook niet volgen hoor, of ik lig in me nest om de volgende dag veel winterspelen te kijken, of ik ben stront bezopen denk het 1e
Okey, maar ik kan het gewoon niet luisteren... Grote kans dat ik nog op ben, maar ik zit in de middle of nowhere ergens op de heii... Zonder internetverbidning...

naja, zo boeiend lijkt het me ook niet. Ben benieuwd of ze er ook vaker dan 4/dag updates gaan verzorgen
  woensdag 8 februari 2006 @ 17:36:40 #185
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_34870711
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 16:05 schreef WEST het volgende:

[..]

Ok, doe ik de tweede optie....
pi_34872280
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 17:36 schreef Sandworm het volgende:

[..]

Ok, doe ik de tweede optie....
Ik ook
pi_34872810
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 18:32 schreef hermandeperman het volgende:

[..]

Ik ook
Ik ook. De eerste optie is onmogelijk.

Iemand al een leuk discussiepuntje gevonden?

Brnuel zal wanneer ze enkele leg overslaan de entreegeld nogmaals moeten betalen, en de behaalde punten inlveren. Vreemd, vaar je minder, betaal je het dubbele....
pi_34872963
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 18:47 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Ik ook. De eerste optie is onmogelijk.

Iemand al een leuk discussiepuntje gevonden?

Brnuel zal wanneer ze enkele leg overslaan de entreegeld nogmaals moeten betalen, en de behaalde punten inlveren. Vreemd, vaar je minder, betaal je het dubbele....
Dat is idd wel vrij belachelijk ja
pi_34874302
He gut, ik kan de signature: volledig bekijken!
  donderdag 9 februari 2006 @ 14:30:43 #190
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_34900166
quote:
It is important that everything onboard the boats is in full working order because in New Zealand the crews are not allowed to receive any outside help to perform repairs on the boat. Not even food or tools may be brought onboard.
Ze mogen dus geen hulp van buitenaf ontvangen in Wellington. Het is dus een echte pitstop.
  donderdag 9 februari 2006 @ 14:35:45 #191
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_34900356
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 14:30 schreef Sandworm het volgende:

[..]

Ze mogen dus geen hulp van buitenaf ontvangen in Wellington. Het is dus een echte pitstop.
dus gewoon ff boodschappen doen en maar wachten tot ze weer weg mogen
pi_34900534
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 14:30 schreef Sandworm het volgende:

[..]

ehh, tijdens ene formule 1 pitstop is er toch wel hulp van buitenaf toegevstaan? Of moet de coureur alles zelf ombouwen
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 9 februari 2006 @ 14:42:15 #193
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_34900567
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 14:35 schreef WEST het volgende:

[..]

en slapen
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  donderdag 9 februari 2006 @ 14:46:17 #194
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_34900685
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 14:35 schreef WEST het volgende:

[..]

Dat mag dus volgens mij ook niet. Iedere overtreding wordt bestraft met een penalty tijd van 2 uur, op te tellen bij aankomst
pi_34900704
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 14:42 schreef rubbereend het volgende:

[..]

en slapen
En zelf de kiel proberen te maken
  donderdag 9 februari 2006 @ 14:47:59 #196
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_34900744
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 14:41 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

ehh, tijdens ene formule 1 pitstop is er toch wel hulp van buitenaf toegevstaan? Of moet de coureur alles zelf ombouwen
Ik zeg niet veel, maar wat ik zeg is onzin!
Maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel
pi_34927272
Het verzoek om verhaal van ericsson is afgewezen.
Ze hadden het meteen aan moeten geven dat ze het er niet mee eens waren door de protestvlag te laten zien.
En niet pas een dag later zoals ze gedaan hebben.
Appendix Q.
  vrijdag 10 februari 2006 @ 21:55:00 #198
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_34951073
laat maar

[ Bericht 84% gewijzigd door Sandworm op 10-02-2006 23:20:42 ]
pi_34964321
Weet iemand hoe het met de mast van de Brazil 1 zat? Was er eerst een stag gesprongen en daarna de mast? Of was die mast zo brak dat ie uit zichzelf knapte?
pi_34975795
tvp
War is not about who's right, it's about who's left
fok! fotoboek
  zondag 12 februari 2006 @ 12:55:40 #201
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_34994706
en ze zijn weer van start

1. AAB1 ---------- nog te gaan1390
2. PotC ---------------------- +2
3. Brasil1-------------------- +3
4. Movistar ------------------+4
5. Ericsson------------------ +4
6. AAB2--------------------- +6
  zondag 12 februari 2006 @ 14:41:38 #202
30495 masterr112
Wat kan je wel??
pi_34998763
is er ook iets hiervan te volgen op internet ofzo?
  zondag 12 februari 2006 @ 14:47:36 #203
62977 George-Butters
Super Geil Klasse
pi_34999016
quote:
Op zondag 12 februari 2006 14:41 schreef masterr112 het volgende:
probeer s

www.volvooceanrace.org
60% of what you say is crap.
Donner 1
Donner 2
Streng!
pi_35002551
quote:
Op zondag 12 februari 2006 14:41 schreef masterr112 het volgende:
Nee, natuurlijk niet. Is met Goole nauwelijks iets van te vinden. De enige plek is in dit forum en wij moeten het ook hebben van via via en mensen ter plekke of aan boord.
Take on the situation, but not the torment ...
pi_35005023
Zijn er voor niets uren in de OP gestopt
pi_35005734
oei, had gemist dat we al weer van start zijn, AAB1 ligt natuurlijk in de tussenstand al mijlen voor op de concurrentie maar toch
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  zondag 12 februari 2006 @ 17:35:17 #207
138863 Landrot
pi_35006067
quote:
Op zondag 12 februari 2006 17:27 schreef komrad het volgende:
oei, had gemist dat we al weer van start zijn, AAB1 ligt natuurlijk in de tussenstand al mijlen voor op de concurrentie maar toch
Ech nie! Movistar ligt vier mijl voor op AAB1!

Het stelt natuurlijk nog weinig voor, want ze zijn net vertrokken...
  zondag 12 februari 2006 @ 19:29:07 #208
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_35010617
zijn er nog waypoints onderweg waar punten te verdienen zijn?
  zondag 12 februari 2006 @ 19:29:30 #209
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_35010634
quote:
Op zondag 12 februari 2006 17:35 schreef Landrot het volgende:

[..]

Ech nie! Movistar ligt vier mijl voor op AAB1!

Het stelt natuurlijk nog weinig voor, want ze zijn net vertrokken...
echt niet, ze liggen naast elkaar
pi_35013574
Vanavond in Studio Sport een update, uitzending is net begonnen, duurt nog tot 21.28.
sig verwijderd door FA
pi_35013738
Halloooo. Wie staat er voor?
  zondag 12 februari 2006 @ 20:49:37 #212
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_35013804
quote:
Op zondag 12 februari 2006 20:48 schreef the_disheaver het volgende:
Halloooo. Wie staat er voor?
movistar en AAB1 zit geen verschil in
pi_35013892
quote:
Op zondag 12 februari 2006 19:29 schreef WEST het volgende:
zijn er nog waypoints onderweg waar punten te verdienen zijn?
Nee, tis een korte route.

Wie heeft de laatste stand, ik kan de site niet vinden
pi_35013911
quote:
Op zondag 12 februari 2006 20:49 schreef WEST het volgende:

[..]

movistar en AAB1 zit geen verschil in
dankje.
pi_35014583
quote:
Op zondag 12 februari 2006 20:44 schreef Ambrosius het volgende:
Vanavond in Studio Sport een update, uitzending is net begonnen, duurt nog tot 21.28.
Nu dus.
sig verwijderd door FA
pi_35014766
hihi, exact optijd ned 2 opgezet
pi_35015034
Waar blijft de update van VS? Er staat nog steeds ING real estate Brunel...
  zondag 12 februari 2006 @ 21:18:24 #218
19529 Fendy
True Spirit
pi_35015101
5 minuutjes de start...
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_35020888
1
2
3
4
5
6
7
8
Leg Positions DTF 
movistar     1153 
ABN AMRO ONE   +2 
Pirates       +10 
Ericsson      +13 
Brasil 1      +14 
ABN AMRO TWO  +16 
Brunel        DNS

Met 22 knopen gaat het best snel
pi_35021653
Best lekker ja

Jammer alleen dat ik SS gemist heb En het is ook nog niet na te kijken

Morgen?
  maandag 13 februari 2006 @ 10:25:21 #221
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_35028375
Joepie, we mogen weer!

En de stand van 05:00 uur vanmorgen

maandag 13 februari 2006 @ 10:46:02 #222
138863 Landrot
pi_35028839
Alle boten varen sneller dan de wind. Dat blijkt uit Onboard Conditions (volvooceanrace.org).

Hoe kan dat?
  maandag 13 februari 2006 @ 10:51:41 #223
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_35029010
quote:
Op maandag 13 februari 2006 10:46 schreef Landrot het volgende:
Alle boten varen sneller dan de wind. Dat blijkt uit Onboard Conditions (volvooceanrace.org).

Hoe kan dat?
moet je ff op de site van de NOS kijken daar wordt een vraag gesteld en antwoord gegeven.
  maandag 13 februari 2006 @ 10:53:15 #224
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_35029058
Vaak zie dat de boten harder varen dan de wind. Hoe kan dat?
Het antwoord door Gerd Jan Poortman van de talentenboot

http://www.nos.nl/nosstud(...)opkijkersvragen.html

hier kun je het antwoord vinden.
  maandag 13 februari 2006 @ 11:13:23 #225
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_35029645
En de stand van 11 uur. AAB1 weer aan kop!

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')