En zonder verdoving ook nog best pijnlijkquote:Op maandag 16 januari 2006 15:03 schreef teigan het volgende:
Heej meisje, daar schiet je niet veel mee op hoor, het geeft zo'n bende, alles wegsnijden..
Ik snap het gevoel wel, ik heb het ook wel eens gehad, maar het helpt meer om een beetje lief voor jezelf te zijn hoor, ga eens lekker douchen, met een lekker douchegelletje, of ga lekker scrubben, maskertje ofzo.
Dan voel je je gelijk een stukje beter, en dan is de drang om te eten vast ook wel minder..
Btw, drink je wel genoeg op een dag? En wat eet je normaal?
Heej, hou je taai..![]()
Als je het niet probeert, weet je ook niet of het helpt!quote:Op dinsdag 24 januari 2006 14:02 schreef Esto het volgende:Dat zou wel kunnen ja.. Goed idee!
maar of het helpt
Ja, haha, de bekende bezoekers zijn weer samen!quote:Op dinsdag 24 januari 2006 14:03 schreef Ami80 het volgende:
Jezus, dat zijn veel reacties binnen 10 minuten!
Ik herken de verhalen van mijn meissie (die overigens nooit een time in heeft gehad, wel een waarschuwing) en weet hoe zwaar dit soort periodes zijn.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 14:16 schreef Ami80 het volgende:
Gevolg: een time-in, dus een week in de kliniek zitten zonder therapie, bedoeld om over jezelf na te denken. Bestwel een teleurstelling dus, vooral voor haar zelf.
Precies, helemaal mee eens! Bij iedereen gaat weleens iets minder goed. Dat is vervelend, maar niet onoverkomelijk, dus er hoeven niet meteen consequenties aan te hangen...!quote:Op dinsdag 24 januari 2006 14:19 schreef teigan het volgende:
(...)
Ik ben nog steeds beter bezig met mijn studie dan voordat ik de deeltijd inging. En bij iedereen gaat wel eens iets minder...
En nu weer aan de slag
Hoe gaat ie nu, goeie vraag, niet bijster geweldig. Ben op een dag vooral bezig met hoe ik het snelste kan afvallen en wip dan heen en weer tussen niet eten en dan teveel eten, wordt er gek van. Ander punt is denk ook wel het gevoel dat ik het niet verdien om gelukkig te zijn en daar valt ook afvallen onderquote:Op dinsdag 24 januari 2006 13:43 schreef teigan het volgende:
Purplerose, hoe gaat ie nu?
Hier gaat het even minder. Ik eet nu twee weken echt de eetlijst, en val nu ook netjes af. Maar het gaat best snel en ergens vind ik het heel eng. Ik verdien het niet om af te vallen, aangezien ik van mijn studie zo'n puinhoop maak.
En daarnaast ben ik de hele dag mar bezig met of ik afval, hoeveel het nu is, hoe snel ik een bepaald gewicht kan bereiken.. Best vervelend voor mezelf dus..
Eerder ging ik als ik me zo voelde als tegenreactie weer meer eten zodat ik weer op het eerdere gewicht kwam. Maar dat wil ik nu niet, dat helpt ook niets...
Dus blijf ik maar even verder vechten tegen mezelf
Dat laatste wordt niet altijd gezegd....in veel ogen van ano's is bijna niemand dunner.quote:Op woensdag 25 januari 2006 15:02 schreef Ami80 het volgende:
Die vergelijkingsdrang is trouwens herkenbaar: bij mijn vriendin zitten ze 's avonds met zijn allen naar 'America's next top model' te kijken met commentaren als 'zij te dik?', als de wedstrijdjury dat over een van die meiden zegt, 'Belachelijk, ze is nog dunner dan ik!'
Dat speelt ook heel erg mee denk ik ja, was vroeger ook al zo en toen was ik een stuk dunner zelfs! Vriendin van me kreeg altijd alle aandacht, voelde me dan zo de lelijke vriendin die meekomtquote:Op donderdag 26 januari 2006 11:35 schreef teigan het volgende:
purplerose, juist omdat je je onzeker voelt en niet lekker in je vel, straalj e dat uit, en dat kan jongens misschien ook wel afschrikken hoor..
Een vriendin van mij is ongeveer even zwaar als ik nu, maar die zit wel lekker in haar vel, en die komt dus absoluut geen aandacht van jongens te kort..
Degene die me belde zei dat ze contact op zou nemen als ze weer beter was maar ik denk dat ik morgen es ff ga bellen kijken of ze me niet zijn vergeten. :/quote:Op dinsdag 7 februari 2006 13:25 schreef teigan het volgende:
trapje, purplerose, weet je al wanneer jen u die afspraak hebt??
Ik heb vanavond de laatste keer therapie van deze groep... Er komt dus weer een evaluatie aan. Ik zie het wel zitten, na een paar hele moeilijke dagen vorige week is de rust er weer in mijn koppie...
In november 2004 moest ik een werkbespreking houden, ik was toen zo zenuwachtig en onzeker dat ik vantevoren huilend op de uni rondliep..
Vanmorgen hield ik weer een werkbespreking, ik was niet zo zenuwachtig, en een aantal mensen heeft mij verteld dat het een goed praatje was, erg duidelijk en helder... En ergens voelt dat best wel goed..
Als ze het waagt weer ziek te worden dan kom ik desnoods wel bij dr thuis en stelt ze me haar vragen daar maar! Zo, daar!quote:Op donderdag 9 februari 2006 09:27 schreef CleeJee het volgende:
Haha, een heel klein schopje, aangezien ik ook in dezelfde minuut postte
Kijk, eigen initiatief...altijd goed, je kunt trots op jezelf zijn!
21 februari...nog 2 weekjes dus! Heb je weer iets om je op te richten/naar uit te kijken!
Heb je wel even gezegd dat ze onder geen beding ziek mag worden?haha!
Mja, dat valt een beetje weg omdat ik paar dagen daarna alsnog heb zitten snacken als een verslaafdequote:Op donderdag 9 februari 2006 09:59 schreef CleeJee het volgende:
Maar Purple, besef je wel hoe sterk je bent geweest door in de moeilijke periode jezelf niet toe te staan de makkelijke eet-weg te nemen?
Geef jij effe het slechte voorbeeld joh!quote:Op donderdag 9 februari 2006 09:45 schreef CleeJee het volgende:
Way to go Pruple, jij hebt het initiatief, haha, laat ze maar merken dat je jezelf belangrijk vindt!
Hier alles fijn hoor! Net afgelopen maandag reisje geboekt met mijn vriendinnetje!! Over het algemeen gaat het met haar ook zeker goed, ze heeft soms wat dipjes, maar die hebben nog niet direct geleid tot veranderingen in haar eetpatroon, dus dat is top! Vorig weekend weer wat bij de Mac gegeten
Mja, ik heb al verschillende lijsten en schema's en weet ik het allemaal gemaakt om er ritme en regelmaat en goeie voeding en beweging in te krijgen, maar ik hou dat dan vaak maar ff volquote:Op donderdag 9 februari 2006 10:55 schreef teigan het volgende:
purplerose, probeer anders 6 keer per dag eens wat meer te eten, dat scheelt vast ook wel wat in trek voor eetbuien...
Ik eet op een dag ongeveer dit:
6 boterhammen
3 zuivelprodukten
2 stuks fruit
avondeten..
En dan zit ik echt wel vol genoeg zodat trek iig geen trigger meer vormt voor eetbuien
Hoe herkenbaar: dat heeft mijn vriendin dus ook. Maar aan mij kun je zien hoe zwaar dat voor de ander kan zijn: het feit dat je geen contact op durft te nemen schept een afstand waar je vrienden waarschijnlijk helemaal niet blij mee zijn. Dus juist omdat je het gevoel hebt dat ze niet op je zitten te wachten, neem je geen contact op, beginnen je vrienden je te missen, moet het contact meer en meer van hun kant komen, en geven ze dat uiteindelijk misschien wel op. Als je vrienden juist wel af en toe contact met jou zoeken, zie dat dan alsjeblieft als bevestiging dat ze je jou net zo aardig vinden als jij hen. Want dat is zo, je wil het alleen zelf niet geloven...quote:Op woensdag 8 maart 2006 09:51 schreef teigan het volgende:
Ik doe het mezelf ook een beetje aan geloof ik CleeJee...
Ik mail mensen niet, spreek ze niet aan, bel niet enes een keertje.... Gewoon omdat ik bang ben dat ze toch niet op mij zitten te wachten...
En deels is het ook gewoon een gevoel, op zich heb ik niets te klagen geloof ik..
U riep mij?quote:Op woensdag 8 februari 2006 20:47 schreef Ami80 het volgende:
huh?
Was het dan Wolkje die aan de VU studeerde?
Je laat het wel even horen hier he!quote:Op woensdag 15 maart 2006 11:08 schreef CleeJee het volgende:
Kijk, heerlijk toch om jezelf soms een goede kick te geven...zeker als het je wat oplevert!
Met mij is alles fijn, volgende week vrijdag krijg ik een verrassingsdag van mijn meissie om me te bedanken voor de steun het afgelopen jaar! Ik weet niet wat ze georganiseerd heeft...maar ik ben benieuwd!
(zo goed als een jaar geleden kreeg ik te horen dat zij AN had....)
Misschien kun je je evaluatie beter inlijstenquote:Op woensdag 15 maart 2006 11:11 schreef teigan het volgende:
Ik heb vanmorgen mijn laatste evaluatie nog eens doorgelezen...
Het gaf mij wel een goed gevoel weer...
En nu ik die map toch open heb gehad, ga ik er binnenkort alles eens uithalen en doorlezen en dan opbergen denk ik..
Bron: Psychologie Magazine Maart 2006, p. 15.quote:Anorexia begint in de baarmoeder
Anorexiapatiënten blijken opvallend vaak een moeilijke levensstart gehad te hebben. Hun moeders leden tijdens de zwangerschap bijvoorbeeld aan bloedarmoede of suikerziekte, of de placenta werkte slecht. Daardoor kwamen veel toekomstige patiënten al ter wereld met een te laag gewicht. Ook hun lichaamstemperatuur en de respons op prikkels waren vaak te laag bij de geboorte. Dat ontdekten onderzoekers van de universiteit van Padua, toen ze zich verdiepten in de allervroegste medische geschiedenis van een groep anorexiapatiënten. Bovendien zagen ze een verband tussen het aantal zwangerschapscomplicaties en de leeftijd waarop de patiënten hun eetstoornis hadden ontwikkeld: hoe meer ze te verduren hadden gehad, hoe jonger ze anorexia nervosa hadden gekregen.
De onderzoekers vermoeden dat een tekort aan zuurstof en voedingsstoffen in de baarmoeder bij het kind hersenbeschadigingen kan veroorzaken die later tot anorexia nervosa kunnen leiden. Ook zou de 'hongerprogrammering' van het kind door deze vroege ondervoeding duurzaam ontregeld worden. (AP)
Archives of General Psychiatry, Januari 2006
Misschien ben je gewoon luiquote:Op vrijdag 17 maart 2006 15:08 schreef illusions het volgende:
Ehm, ik heb ook een probleem. Niet zo groot weliswaar, maar toch. Ik lust bijna niets, en daarom wordt mijn eetpatroon heel erg eentonig. Ik neem nooit ontbijt en ik stel eten altijd uit, omdat ik er geen zin in heb. Niet omdat ik geen honger heb, want dat heb ik wel.. maar gewoon geen trek en geen zin om te eten.
Als ik dan wel ga eten krijg ik het met moeite naar binnen, niet omdat ik moet overgeven ofzo want dat doe ik nooit, maar gewoon omdat ik geen zin heb. Ook al eet ik nog zoveel mogelijk met avond eten, vaak heb ik daarna nog steeds honger, maar nog steeds geen zin om te eten dus er komt ook niks van.
Ik weeg ook maar 65 kilo, terwijl ik 1.80m ben, niet echt zwaar dus. Ik zou graag wat zwaarder willen wegen en gezonder eten, maar ik weet niet echt goed waar ik moet beginnen.
quote:Op zaterdag 18 maart 2006 01:24 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Bron: Psychologie Magazine Maart 2006, p. 15.
Ja, dat kloptquote:Op dinsdag 9 mei 2006 11:26 schreef CleeJee het volgende:
Maar je stemming heeft neem ik aan toch ook wel invloed op je eetgedrag?
En met problemen met je stemming bedoel je dat die zomaar 180 graden om kan slaan?
Lijkt wel zo hier in elk gevalquote:Op dinsdag 23 mei 2006 13:35 schreef Iksje het volgende:
Ik weet niet of dit het geschikte topic is om het aan te kaarten, maar waarom is er zo'n tolerantie tegenover eetgestoord gedrag (vooral bij tienermeisjes)?
Zoals ik in een vorig deel postte, heeft mijn zusje boulemia nervosa. Het gaat de laatste maanden best goed met haar, wat ze zelf ook aangeeft.
Maar toen ik weer begon na te denken over eetproblemen, stond het me voor dat ik best wat meisjes heb gekend die eetgestoord gedrag vertoonden. Dat gaat van regelmatig overgeven, tot obsessief op het eten letten, laxeermiddelen misbruiken...
Het lijkt wel of veel volwassenen het idee hebben dat het allemaal zo erg niet is, en dat het een fase is waar tienermeisjes nu eenmaal doormoeten... Maar zeg nu zelf, een meisje dat elke week haar zakgeld vergooit aan twee pakjes laxeermiddelen, daar hoort een apotheker zich toch vragen bij te stellen? Of meisjes die in een internaat verblijven en steeds na het eten 'naar het toilet moeten'.
Ben ik in de verkeerde omgeving opgegroeid of hebben meer mensen dit ook opgemerkt?
Ik ken helaas geen gevallen van eetstoornissen, maar de geluiden díe ik zo hoor zijn inderdaad nogal begrijpend, terwijl de personen zelf vaak (uiteindelijk) toch echt aangeven dat het een nogal dwangmatig geheel is.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 15:40 schreef Iksje het volgende:
Jammer, ik had op een constructief antwoord gehoopt...
Bedankt voor die site, die kende ik nog niet, kan ik gewoon naar iemand mailenquote:Op donderdag 25 mei 2006 10:58 schreef Ami80 het volgende:
Als je nu echt iets met je es wil doen, waarom ga je dan niet een keer naar iemand die er echt wat vanaf weet? De meeste psychologen of vertrouwenspersonen weten gewoon echt niet wat een es inhoudt. Het is een van de meest gecompliceerde stoornissen die je kunt hebben, dus het valt eenvoudigweg niet binnen het kennispakket van die mensen om je heen. Als je eens met iemand kunt praten die echt iets van eetstoornissen afweet, dan kan je de bevestiging krijgen dat er inderdaad iets aan de hand is, en daar ben je naar op zoek toch? Je zult misschien ook dingen herkennen die zo'n hulpverlener zegt en dat is alleen maar fijn. Dat praat zoveel makkelijker...
Wat je kunt doen is bijvoorbeeld even bellen/mailen met stichting HE-zelfhulp. Dat is een organisatie die zich inzet als helpdesk voor eetstoornissen. Bij HE-zelfhulp zitten onder andere ervaringsdeskundigen die je verder kunnen helpen. Ik heb zelf contact gehad met Nynke Weidema, een ontzettend lieve vrouw die zelf anorexia heeft gehad en op een ongelovelijk aardige en behulpzame manier advies kan geven over hulpinstanties, contactpersonen, etc. Ze heeft mij echt geholpen toen ik net wist van de eetstoornis van mijn vriendin!
Website: http://www.hezelfhulp.nl/
Nee, het is niet onmogelijk, ik denk dat ik er toch maar eens over moet beginnen (hoe moeilijk ik het ook vind).quote:Op donderdag 25 mei 2006 11:05 schreef Iksje het volgende:
Ik vind het jammer voor je dat de vertrouwenspersoon je niet au serieux nam... Is een tweede gesprek met je vertrouwenspersoon nog mogelijk? Misschien was hij gewoon geschrokken door de manier waarop je antwoordde op zijn vragen en wist hij zich niet echt een houding te geven?
Of is het echt onmogelijk om het met je psychologe te bespreken? Want zo kom je geen stap vooruit... en twee verschillende psychs bezoeken (een voor je 'gewone' problemen en een voor je es) lijkt me ook niet handig.
edit: Ami80 verwoordt het weer veel intelligenterAl blijf ik erbij dat twee personen bezoeken niet echt handig is, omdat het toch niet volledig te scheiden valt.
En dat kunnen ze daar als de beste!quote:Op donderdag 25 mei 2006 11:25 schreef HeaRt_woRm het volgende:
[..]
Bedankt voor die site, die kende ik nog niet, kan ik gewoon naar iemand mailen![]()
Nee, ik ben niet op zoek naar bevestiging, maar zou het wel fijn vinden als iemand die er verstand van heeft zeg maar me kan vertellen wat ik nu verder moet doen![]()
Dat gevoel heb ik nou ook. ookal doe ik echt wel mijn best er zo veel mogelijk voor haar te zijn.quote:Op vrijdag 29 september 2006 16:02 schreef Suikerzakje het volgende:
Ik ben blij dat ze erkent dat ze een probleem heeft, maar ik vind het heel erg moeilijk om haar te helpen. Ik kan me gewoon erg moeilijk in haar situatie verplaatsen. Ze heeft gelukkig een vriendin die dit veel beter kan. Ik ben erg blij voor haar dat dit zo is, maar je begrijpt dat ik niets liever wil dan haar helpen en ik voel me hierin echt tekort schieten als haar vriend.
Maar nu? Ze wil (vooralsnog) helemaal op eigen kracht proberen om uit deze situatie te komen, ook al heb ik al voorzichtig het fenomeen professionele hulp bij haar aangekaart. Maar zoals ik al zei ben ik erg bang voor het jojo effect en ik vraag me af of ze hier op eigen kracht uit gaat komen.
Ik hoop dat jullie tips hebben op basis van je eigen ervaring. Is het ergste nu voorbij of moet het nog komen? Valt dit allemaal nog wel mee of moeten we er heel alert op zijn dat het echt ernstige vormen gaat aannemen? Hoe kan ik haar helpen???
En ook ik voel me tekort schieten...quote:Op vrijdag 29 september 2006 23:23 schreef oldenzaaltjuh het volgende:
[..]
Dat gevoel heb ik nou ook. ookal doe ik echt wel mijn best er zo veel mogelijk voor haar te zijn.
Heart_Worm is mijn vriendin. Ze weet zelf gelukkig dat het een probleem is. Ze moet het ook zelf doen, alleen ik kan er wel voor haar zijn en dat is denk ik het belangrijkste. Ook voor jou
CleeJee aan jou een vraag ,quote:Op maandag 2 oktober 2006 21:01 schreef CleeJee het volgende:
Eerste stap: maak 100% duidelijk dat je er voor haar wil zijn en graag meer over de ziekte te weten wil komen.
Het beste wat je kunt doen: eye-openers geven. Vaak zijn ze bijna bij een antwoord op een vraag, maar net niet voldoende....geef ze dus klein zetje over de drempel!
Net heb k wat gezegd , wat ze verkeerd opvatte.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 17:44 schreef CleeJee het volgende:
Ruzie is een groot woord, wel eens meningsverschillen....
Weet je, ik ben gewoon wat toleranter over de dingen die zij zegt, ik slik meer, omdat ik weet dat veel dubbel zo hard is gezegd dan bedoeld....en later kwam ze er dan ook wel weer op terug.... wat je niet moet doen is op alles wat zij zegt er keihard op in gaan, en zeker niet zeggen dat de dingen die zij zegt onzin is.....
Wow, wat fijnquote:Op woensdag 3 januari 2007 10:27 schreef CleeJee het volgende:
Met mijn vriendin gaat het wel redelijk oké eigenlijk, tijdje geleden dipje gehad omdat ze aan nieuwe baan was begonnen en ineens veel sneller dan verwacht een eigen huisje kreeg....maar daar is ze goed uitgekomen!
Sugar, weten je ouders hoe je hier nu mee bezig bent? Aangezien zij degenen zijn die je toen ook konden helpen, is het misschien goed om ze te waarschuwen dat je je in je hoofd weer net zo voelt als toen, ook al is dat nog niet zichtbaar. Ze maakten zich natuurlijk zorgen om dat lage gewicht, maar nog veel meer om wat daar achter schuilt. Hopelijk kom je er met alle hulp die je aangeboden krijgt weer bovenop. Je mag best schreeuwen om hulp, woedend zijn op die kl*te wereld die je zo laat voelen, op de maatschappij die nu weer voor je bevestigt hoe slecht dat dik zijn toch eigenlijk is, dat het toch allemaal alleen maar daar om draait. Hou het echt niet allemaal bij jezelf, dan kan je steeds verder wegzakken in die emoties. Heb je vriendinnen waarbij je eerlijk kan zijn hierover?quote:Op vrijdag 29 december 2006 09:26 schreef Sugar
Ik was door de zwangerschap veel zwaarder dan ik normaal ben. Die kilo's gaan er nu snel af. Ik krijg complimenten, mensen zien dat ik weer mijn normale figuur krijg. Maar ik wil geen complimenten!!! Ik ben er elke minuut van de dag mee bezig, dwangmatig mee bezig!!!! Ik wil dat mensen mijn probleem zien en niet zien: goh, ze begint weer normaal eruit te zien. Ik vind het hartstikke oneerlijk en gemeen dat ik nu hetzelfde gevecht lever als toen (4 jaar terug) maar dat nu niemand zich zorgen maakt, omdat ik gewoon een normaal gewicht heb nog.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |